Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 07:32
Ja dat hele Zigbee zonder de officiële gateways is toch een heel avontuur.

Nog eens goed overdenken of dat ook echt is wat ik wil. HA is stabiel genoeg en wil maar op 1 plek automatiseren. Is de vraag in hoeverre fysieke Buttons nodig zijn en wat je er mee moet kunnen😁
trekker22 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:39:
Ja dat hele Zigbee zonder de officiële gateways is toch een heel avontuur.

Nog eens goed overdenken of dat ook echt is wat ik wil. HA is stabiel genoeg en wil maar op 1 plek automatiseren. Is de vraag in hoeverre fysieke Buttons nodig zijn en wat je er mee moet kunnen😁
Tja ik heb ook verschillende gateway vervangende zigbee systemen vergeleken maar elk heeft zo zijn eigen voordelen maar vooral ook nadelen. Tot dus ver hangt mijn Xiaomi gateway er gewoon nog en die doet het voorlopig nog goed.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• trekker22
martinvdm schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:07:
[...]

Tja ik heb ook verschillende gateway vervangende zigbee systemen vergeleken maar elk heeft zo zijn eigen voordelen maar vooral ook nadelen. Tot dus ver hangt mijn Xiaomi gateway er gewoon nog en die doet het voorlopig nog goed.
Maar die gateway is toch een extra tussenstap en is niet rechtstreekst aan je HA nuc/pc/pi gekoppeld?
Of hoe verloopt die communicatie? En regel je nog veel op de gateway zelf?

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
trekker22 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:11:
[...]

Maar die gateway is toch een extra tussenstap en is niet rechtstreekst aan je HA nuc/pc/pi gekoppeld?
Ligt aan het systeem;
Ikea tradfri, gebruik ik alleen om lampen en groepen toe te voegen, verder helemaal niks. De lampen en groepen komen dan in HA terecht.

Xiaomi, app en hub heb je nodig om devices toe te voegen. Hier automatiseer ik ook helemaal niks.

Alle hubs zijn verbonden aan het LAN , dus communicatie gaat via IP

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
trekker22 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:11:
[...]

Persoonlijk vind ik de scheiding van de sensoren van mijn hassio installatie wel prettig. Dit zijn voor mij nice to have sensoren en zijn niet bepalend voor welke automation dan ook die invloed hebben op de normale levensfeer.

De gateway heeft naast het koppelen ook nog een aantal functionaliteiten. De nachtlamp functie die ik zelf gebruik als een signaleringslamp: in de zomermaanden als UV-Index indicator (vijf verschillende kleuren). Een speaker, die op dit moment een alarm laat horen wanneer niemand thuis is en mijn deur van de woonkamer opengaat. Daarnaast kun je ook iets met de lichtsterkte.

What's the speed of dark?

• trekker22
Ok dank voor de input in deze.

Maar hoe zit het met de staat van switches. Lees dat bij zigbee2mqtt de tradfri status niet wordt doorgegeven.

Is dit met de conbee/deconz of officiële hub niet?

• DvD77
trekker22 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:45:
Ok dank voor de input in deze.

Maar hoe zit het met de staat van switches. Lees dat bij zigbee2mqtt de tradfri status niet wordt doorgegeven.

Is dit met de conbee/deconz of officiële hub niet?
Officiële hub geeft dit wel netjes door, als ik de stroom van de lamp haal en daarna weer erop dan zie ik netjes in HA dat de lamp aan staat. Doe ik dat met zigbee2mqtt dat wordt dit niet doorgegeven..

Deconz weet ik nog niet. Ik krijg de stick over een paar dagen binnen ..

• trekker22
DvD77 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:50:
[...]

Officiële hub geeft dit wel netjes door, als ik de stroom van de lamp haal en daarna weer erop dan zie ik netjes in HA dat de lamp aan staat. Doe ik dat met zigbee2mqtt dat wordt dit niet doorgegeven..

Deconz weet ik nog niet. Ik krijg de stick over een paar dagen binnen ..
Heb even doorgelezen op github van zigbee2mqtt. Maar mijn bedoeling is toch fysieke schakelaars te vermijden in het zigbee gedeelte.

• DvD77
trekker22 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:54:
[...]

Heb even doorgelezen op github van zigbee2mqtt. Maar mijn bedoeling is toch fysieke schakelaars te vermijden in het zigbee gedeelte.
Die moet je ook zeker vermijden.... anders maak je de slimme lamp weer dom

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:12
@trekker22 @DvD77

DeCONZ ziet ook dat de lamp weer ingeschakeld wordt door een domme schakelaar en zal dat terugmelden aan HA.

Zojuist getest door langs de sensor te lopen, zodat de lamp aanschiet, lamp fysiek uitgezet met de ouderwetse schakelaar. Niet gewacht tot DeCONZ de lamp unreachable had verklaard, want daar had ik geen geduld voor, maar de lamp uitgezet in HA.
Toen de lamp fysiek ingeschakeld en ook de status in HA ging weer naar aan.

• trekker22
Bij conbee kun je een remote koppelen en laten lopen bij phoscon en ook HA?
Bij zigbee2mqtt kun je een remote koppelen en alleen iets mee doen in HA lijkt me?

Laatste vraag: hoe vertalen switches zich in conbee/zigbee2mqtt naar lampen/switches?

Conbee heeft wel een rechtstreekste koppeling zo te zien, maar bij zigbee2mqtt ontvang je alleen berichten en moet je deze logica zelf omzetten naar switches?
Wel interessant spul als extra bovenop zwave (toch wel prijzig qua switches en sensors)

• RudolfR
  • Laatst online: 07:12
Voor HA zijn 't allemaal lampen.

Dus ik heb zowel de remote(s), de lamp en de groep waar de lamp inzit in HA onder lights staan.
En die tonen dezelfde status.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:01
RudolfR schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:22:

Dus ik heb zowel de remote(s), de lamp en de groep waar de lamp inzit in HA onder lights staan.
Bij Deconz, toch? Bij Zigbee2mqtt ontbreekt dit volgens mij juist. Deze kan geen groepen maken. Daardoor moet je zelf in HA een groep maken met meerdere lampen wat dan weer als nadeel heeft dat als je een groep aan/uit zet etc je een grote kans hebt dat je elke lamp apart ziet "schakelen".

• trekker22
RobertMe schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:51:
[...]

Bij Deconz, toch? Bij Zigbee2mqtt ontbreekt dit volgens mij juist. Deze kan geen groepen maken. Daardoor moet je zelf in HA een groep maken met meerdere lampen wat dan weer als nadeel heeft dat als je een groep aan/uit zet etc je een grote kans hebt dat je elke lamp apart ziet "schakelen".
Dat zijn wel de interessante verschillen.

Zwave is gewoon een ingebakken standaard (met ook soms troubles) maar dat betreft loopt Igbee dus wel wat achter.

EDIt valt me eigenlijk in; als ik met Zwave groep uitschakel gaat dit ook staps gewijs en williekeurige volgorde, maar dit stoort niet.

[ Voor 10% gewijzigd door trekker22 op 10-11-2018 22:00 ]

RudolfR schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:22:

Niet altijd, de Osram smart+ komt sinds enige tijd als switch door in HASS. Zie JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:01
trekker22 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:59:
[...]

Dat zijn wel de interessante verschillen.

Zwave is gewoon een ingebakken standaard (met ook soms troubles) maar dat betreft loopt Igbee dus wel wat achter.

EDIt valt me eigenlijk in; als ik met Zwave groep uitschakel gaat dit ook staps gewijs en williekeurige volgorde, maar dit stoort niet.
Slechte vergelijking :P Bij Zigbee is het juist wel mogelijk om groepen te maken etc. Ik stuur nu nog alles aan via de Hue Bridge en daarbij heb ik nog nooit gemerkt dat het niet gelijk gaat. Van wat ik half gelezen heb zou Zigbee2mqtt ook met groepen moeten kunnen werken. Maar initieel is dat sowieso niet toegevoegd, vervolgens is het in eerste instantie "afgewezen" omdat Zigbee2mqtt stateless/zonder config wil/wou zijn maar nu willen ze het mogelijk toch toevoegen.

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-11 21:52

NVD

Ik heb de volgende custom ui gedownload, maar krijg'm niet werkend. https://github.com/thomasloven/lovelace-slider-entity-row

De volgende melding wordt getoond door HASS. Wat doe ik verkeerd?
https://i.imgur.com/uRCv7fh.png
https://i.imgur.com/WYizTLI.png

Heb een stomme spelfout gemaakt zie ik. Excuus.

[ Voor 23% gewijzigd door NVD op 11-11-2018 00:09 ]

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 14:09
Zou de volgende deurbel kunnen werken?

Smart WiFi Security Deurbel met Visuele Opname Laag Stroomverbruik Remote Home Monitoring Nachtzicht Video Deurtelefoon
https://s.click.aliexpress.com/e/b07KwCMu

Xiaomi 13T Pro

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:37
Ik probeer in Home assistant via MQTT switches te bedienen die in domoticz al aanwezig zijn. De input via domoticz/in (mqtt topic) lukt me, maar een state uitlezen via domoticz/out gaat niet... Als ik de switch in HASS dus omzet, gaat de lamp wel aan, maar gaat de schakelaar gelijk weer uit (lamp blijft aan). Ook in domoticz kan ik de lamp aan/uit doen, maar ook daardoor veranderd de state in hass niet. Heeft iemand dit al eens voor handen gehad? NB, switchen naar HASS volledig gaat niet, dus domoticz blijft draaien, om de opmerking 'waarom niet gewoon helemaal over naar hass' voor te zijn ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:                                                                       
  - platform: mqtt                                                            
    command_topic: "domoticz/in"                                              
    name: "tl lamp"                                                           
    payload_on: '{"command": "switchlight", "idx": 281, "switchcmd": "On" }'  
    payload_off: '{"command": "switchlight", "idx": 281, "switchcmd": "Off" }'
    state_topic: "home/switch/281/state"                                      
    retain: true

In combinatie met deze automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: DZ input
  trigger:
       topic: 'domoticz/out'
  condition:
     condition: template
     value_template: '{{ trigger.payload_json.dtype == "Light/Switch" }}'
  action:
     - service: mqtt.publish
       data_template:
         topic: 'home/switch/{{ trigger.payload_json.idx }}/state'
         payload_template: '{% if trigger.payload_json.nvalue == 1 %} On {% else %} Off {% endif %}'

Alternatief welke ook niet lijkt te werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
switch:                                                                       
    command_topic: "domoticz/in"                                              
    name: "tl lamp"                                                           
    payload_on: '{"command": "switchlight", "idx": 281, "switchcmd": "On" }'  
    payload_off: '{"command": "switchlight", "idx": 281, "switchcmd": "Off" }'
    state_topic: "domoticz/out"                                      
    retain: true
    state_on: '{"idx":, 281, "nvalue": 1}'
    state_off: '{"idx":, 281, "nvalue": 0}'

Wie kan mij helpen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 11-11-2018 08:35 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:24
Btje schreef op zondag 11 november 2018 @ 08:28:
Zou de volgende deurbel kunnen werken?

Smart WiFi Security Deurbel met Visuele Opname Laag Stroomverbruik Remote Home Monitoring Nachtzicht Video Deurtelefoon
https://s.click.aliexpress.com/e/b07KwCMu
Ik ga er eentje bestellen een RING clone, maar zal wel een brakke app hebben. https://www.aliexpress.co...04-416e-93ac-d0cd214fa4c4

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-11 12:38
Mijn HA stopte er circa elke drie dagen mee, nu bezig met een nieuwe SD kaart aan het installeren hopelijk is dat nu weer over.

Ik zit er toch aan te denken om in docker te gaan draaien en een apart HA op RPI te draaien voor mijn slimme meter. Ik heb al een Mac mini draaien voor mijn downloads dus daar zou het prima op kunnen.

Meer mensen met een dergelijke opstelling? En is het dan mogelijk om de ene HA met de andere te laten praten?

[ Voor 11% gewijzigd door iRobert op 11-11-2018 12:03 ]

• DvD77
iRobert schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:02:
Mijn HA stopte er circa elke drie dagen mee, nu bezig met een nieuwe SD kaart aan het installeren hopelijk is dat nu weer over.

Ik zit er toch aan te denken om in docker te gaan draaien en een apart HA op RPI te draaien voor mijn slimme meter. Ik heb al een Mac mini draaien voor mijn downloads dus daar zou het prima op kunnen.

Meer mensen met een dergelijke opstelling? En is het dan mogelijk om de ene HA met de andere te laten praten?
Voor je slimme meter zou ik dsmr gebruiken ( als je dat nog niet gebruikt)
De data daarvan kan je middels mqtt naar HA versturen, daar heb je dus geen 2x ha voor nodig.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-11 12:38
DvD77 schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:01:
[...]

De data daarvan kan je middels mqtt naar HA versturen, daar heb je dus geen 2x ha voor nodig.
Ik gebruik nu dsmr inderdaad via een P1 kabel, maar omdat deze data natuurlijk de hele dag door geüpdatet wordt richting mijn PI heb ik het idee dat daardoor mijn SD's versneld "op" zijn.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 21:29

Heb het ook zo draaien op een 1U server. Alles in Docker, incl. Node Red, Mosquitto, etc. Met Node Red en Mqtt kan je goed communiceren tussen verschillende instances.

• trekker22
Doe nu nog niks met dimmers, werkt dit fijn met HA, zigbee via USB stick en dan een Xiaomi Wireless switch.
Kun je dan mooi stapsgewijs dimmen? Reageert HA hier rap genoeg op?
trekker22 schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:47:
Doe nu nog niks met dimmers, werkt dit fijn met HA, zigbee via USB stick en dan een Xiaomi Wireless switch.
Kun je dan mooi stapsgewijs dimmen? Reageert HA hier rap genoeg op?
In mijn geval gaat dat inderdaad stapsgewijs waarbij HASS vrijwel direct reageert en de lamp een beetje dimt per druk op de knop. Met de sliders in de HASS GUI kun je direct het gewenste dim niveau kiezen overigens.
DvD77 schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:01:
[...]

Voorheen gebruikte ik een script dat om de 10 seconden de data uit de slimme meter haalde (Via deze P1/USB kabel aangesloten op een RPi), deze opslaat in een InfluxDB en vervolgens toonde ik deze grafisch in Grafana. Nu draai ik DSMR-reader in docker op een NUC en zie ik eigenlijk geen reden meer om deze gegevens nog naar HASS en/of Grafana te brengen. Erg handige en mooie statistieken en grafieken out-of-the-box: https://dsmr-reader.readt...l/latest/screenshots.html

[ Voor 57% gewijzigd door JBS op 11-11-2018 21:04 ]

Hmmbob schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:49:
Gebruikt er iemand hier een "benzineprijs sensor"? En zo ja, hoe dan?

Ik zou graag de prijzen van een aantal (n=5 ofzo) stations in de omgeving willen weergeven in HA en/of pushen naar mijn telefoon.
Ik scrape nu een Tinq pagina, maar dat is maar 1 station.... Iemand een landelijke API ergens?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JBS schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:49:
[...]
Voorheen gebruikte ik een script dat om de 10 seconden de data uit de slimme meter haalde (Via deze P1/USB kabel aangesloten op een RPi), deze opslaat in een InfluxDB en vervolgens toonde ik deze grafisch in Grafana. Nu draai ik DSMR-reader in docker op een NUC en zie ik eigenlijk geen reden meer om deze gegevens nog naar HASS en/of Grafana te brengen. Erg handige en mooie statistieken en grafieken out-of-the-box: https://dsmr-reader.readt...l/latest/screenshots.html
Ik gebruik een Pi met de remote datalogger van dsmr reader die de data doorgeeft aan mijn dsmr reader docker container op mijn domotica nucje. Werkt als een tierelier.

En ik heb wel mqtt aanstaan zodat ik waardes in HA doorkrijg. Soms best wel handig om op de App te zien wat het verbruik is als je aan het werk bent.

Ben alleen nog aan het klooien om adv het verbruik te zien of de wasmachine of droger aan staat, en als deze klaar is een melding te geven.
Denk dat dat met een trillingssensor oid eenvoudiger is, maar wie weet lukt het 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:06
Vaevictis_ schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:03:
[...]

Ik ga er eentje bestellen een RING clone, maar zal wel een brakke app hebben. https://www.aliexpress.co...04-416e-93ac-d0cd214fa4c4
Ben wel benieuwd naar je ervaring en / of je deze kunt koppelen aan HASS als je hem hebt. Ik wil ook graag een RING, maar deze zijn echt wel prijzig. Dus als dit makkelijker kan via een clone _/-\o_ hoor graag je ervaring.

- The Neo and Only -

Hmmbob schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:07:
[...]

Ik scrape nu een Tinq pagina, maar dat is maar 1 station.... Iemand een landelijke API ergens?
https://community.home-as...utch-gas-priceses/59230/8
Potverdikkie, waarom heb ik die niet eerder gevonden :-|

Maar, ook deze maakt gebruik van allerlei losse scrapers en is dus niet echt een API integratie voor alle pompen zoals je via de diverse apps kan behalen. Ik kan de lokale Tinq prima scrapen (al had me dat gisteren een paar uur gescheeld als ik eerst dit HA-topic gezien had), maar een ander merk (“Greenpoint”) kan ik nog niet. Zij publiceren geen prijzen op hun site, en dan ben je dus afhankelijk van data van bijvoorbeeld Directlease Tankservice.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 12-11-2018 10:28 ]

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 10:05
Ik ben nieuw met Home Assistant, en wil kijken of dit beter/stabieler werkt dan Domoticz.
Alleen, ik ben eigenlijk verwend met Blockly in Domoticz en moet nu dus handmatig de automations invoeren.
Op zich niet zo'n probleem, ik wil het wel graag leren, alleen, een simpele automation om een groepje lampen aan te laten gaan door een z-wave bewegingsmelder lukt al niet... wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1541968974983'
  alias: Test
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.heiman_motion_sensor_hs1msz_sensor
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id:
      - group.Aanrechtblad
    service: homeassistant.turn_on
@Goldwing1973 Ik kan me niet voorstellen dat de entity een hoofdletter heeft. Probeer het eens met group.aanrechtblad. Je kunt alle entities vinden aan de linkerkant via Toestanden/States
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/72a9521736d559f7acdfb8d3efe6a408.png

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:15
Goldwing1973 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:27:
Ik ben nieuw met Home Assistant, en wil kijken of dit beter/stabieler werkt dan Domoticz.
Alleen, ik ben eigenlijk verwend met Blockly in Domoticz en moet nu dus handmatig de automations invoeren.
Op zich niet zo'n probleem, ik wil het wel graag leren, alleen, een simpele automation om een groepje lampen aan te laten gaan door een z-wave bewegingsmelder lukt al niet... wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1541968974983'
  alias: Test
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.heiman_motion_sensor_hs1msz_sensor
    to: 'on'
  action:
  - data:
      entity_id:
      - group.Aanrechtblad
    service: homeassistant.turn_on
Kreeg je geen foutmelding bij check config?

• Goldwing1973
lolgast schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:30:
@Goldwing1973 Ik kan me niet voorstellen dat de entity een hoofdletter heeft. Probeer het eens met group.aanrechtblad. Je kunt alle entities vinden aan de linkerkant via Toestanden/States
[Afbeelding]
Aangepast, maar nog steeds niks, ik wapper voor de bewegingsmelder, zie het lampje van de sensor aangaan maar de verlichting blijft uit.
En ik heb "Herlaad Automations" gedaan
Thoit schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:33:
[...]

Kreeg je geen foutmelding bij check config?
Nee, krijg "Geldige configuratie!"

• Thoit
Goldwing1973 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:37:
[...]

Aangepast, maar nog steeds niks, ik wapper voor de bewegingsmelder, zie het lampje van de sensor aangaan maar de verlichting blijft uit.
En ik heb "Herlaad Automations" gedaan

[...]

Nee, krijg "Geldige configuratie!"
De status van de bewegingsmelder springt in HA ook om naar on?
@Goldwing1973 Oke, en dan nu nog eens terwijl je de statussen controleert in het menu dat ik aangaf ;) Check ook even of je automation wel is ingeschakeld (dat zie je in datzelfde menu)

Gebeurd er wel wat als je de service handmatig aanzet (via de meest linkse optie in de screenshot van mij)

• Goldwing1973
Thoit schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:38:
[...]

De status van de bewegingsmelder springt in HA ook om naar on?
In het hoofdscherm van HA onder "Z-Wave" blijft hij op "Slaapt" staan.

• Goldwing1973
lolgast schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:39:
@Goldwing1973 Oke, en dan nu nog eens terwijl je de statussen controleert in het menu dat ik aangaf ;) Check ook even of je automation wel is ingeschakeld (dat zie je in datzelfde menu)

Gebeurd er wel wat als je de service handmatig aanzet (via de meest linkse optie in de screenshot van mij)
Ja, als ik 'm handmatig aanzet gaan de lampen branden
Goldwing1973 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:43:
[...]

In het hoofdscherm van HA onder "Z-Wave" blijft hij op "Slaapt" staan.
Dan kijk je naar het verkeerde device. Je moet de binary device hebben in die lijst, die gebruik je tenslotte ook in je automation :)

• Goldwing1973
lolgast schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:03:
[...]

Dan kijk je naar het verkeerde device. Je moet de binary device hebben in die lijst, die gebruik je tenslotte ook in je automation :)
Ik heb maar 2 devices in het Z-Wave gedeelte op het hoofdscherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xjm6ZXDumeBUBxxOLW0RJQBP/full.png
lolgast schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:30:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/72a9521736d559f7acdfb8d3efe6a408.png
^^^^^^

@Goldwing1973 Nogmaals, kijk eens in het Toestanden/States menu

Daar staat je binary_sensor, met als het goed is de on/off status. Je bent nu naar je ZWave device aan het kijken en die gaat niet aan/uit bij beweging. 'Slaapt' is een veelvoorkomende status bij devices met een batterij, niets aan de hand

• Goldwing1973
lolgast schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:25:
@Goldwing1973 Nogmaals, kijk eens in het Toestanden/States menu
[Afbeelding]

Daar staat je binary_sensor, met als het goed is de on/off status. Je bent nu naar je ZWave device aan het kijken en die gaat niet aan/uit bij beweging. 'Slaapt' is een veelvoorkomende status bij devices met een batterij, niets aan de hand
Ik heb deze in het lijstje staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NWuOUQ73c1gcJ8XNlRp988e3/full.png

• Thoit
Goldwing1973 schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:45:
[...]

Ik heb deze in het lijstje staan.
[Afbeelding]
Even goed lezen wat er gezegd werd. Je moet de binary sensor hebben.
@Goldwing1973 Doe je dit nou expres? :/

Ik zeg nog dat je niet de zwave devices moet hebben. Kijk nog eens goed in die lijst. Daar staat ook een binary_sensor met de naam die je in je automation hebt toegevoegd. Controleer of dáár de status van wijzigt als hij beweging detecteert. Als die er niet staat, verklaart dat sowieso waarom je automation niet werkt...

Als je die sensor niet vindt, zoek dan in ieder geval even op heiman in die lijst. Dan zie je of het een switch is, of een binary_device, of iets anders.

• The_Admin
  • Laatst online: 17-11 14:42
Sowieso gewoon altijd werken vanuit je entities (oftewel 'States') lijst. Een Z-wave device kan (/heeft eigenlijk altijd) meerdere entities, denk aan batterij status, signaal, eventuele warning thresholds bij bv. temperatuur/rooksensoren. En voor dit soort sensoren vaak een binaire sensor die simpelweg 'aan' of 'uit' is, wat dus in jouw geval wel of geen beweging betekent.

Je wil dus weten welke entiteit verandert als jij beweegt, en de naam van die specifieke entiteit pak je dan in je automation. Nu pak je als het ware het 'hoofd device', welke nooit de statuswijziging gaat doormaken die jij in je automation aangeeft.

Het is wel een beetje HASS 101 hoor, dus ik wil je ook zeker adviseren de documentatie er eens goed op na te slaan qua automations en z-wave devices in HASS.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Admin op 12-11-2018 13:07 ]

• trekker22
JBS schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:49:
[...]
In mijn geval gaat dat inderdaad stapsgewijs waarbij HASS vrijwel direct reageert en de lamp een beetje dimt per druk op de knop. Met de sliders in de HASS GUI kun je direct het gewenste dim niveau kiezen overigens.
Welke switch gebruik je precies op de muur?
Weet nog er veel verschil onbetrouwbaarheid er is tussen bv Philips, Ikea of Chinese merken.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Bietje off-topic :o

RobertMe schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:15:
LXC en Docker hebben andere doelen, en Docker past niet binnen Proxmox.
Proxmox heeft wat eigenwijze ontwikkelaars. Past niet == Wil niet als je op het forum kijkt. En gezien de voortgang van Docker gaat Proxmox zich zo uit de markt prijzen ben ik bang...
Docker heeft daarentegen meer als 'doel' om één applicatie in een container te plaatsen. Je hebt een programma en dat verpak je in een container. En bij starten container draait er alleen dat process.
Het doel klopt, maar binnen een container kun je rustig meerdere processen draaien. DSMR Reader is zo'n voorbeeld: draait meerdere processen (nginx, MMI, Backend, History, MQTT) binnen één container.

Het packagen van een VM als een Docker container is ook al mogelijk. Zo kun je een Windows VM dus als Docker container packagen en deployen binnen een Docker Swarm. Onderhuids wordt dan KVM gebruikt om die Docker VM te runnen _/-\o_

Zo heb je geen VMWare en Proxmox meer nodig ;w

Sinds ik ben overgestapt van VM's naar Docker heb ik veel minder resources nodig, en het managen ervan met Portainer is gewoon erg fijn. Home Assistant past perfect binnen deze opzet. Het simpel kunnen draaien van meerdere versies (stack met andere naam) is soms ook wel fijn als er weer eens breaking changes zijn :X

• Goldwing1973
lolgast schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:52:
@Goldwing1973 Doe je dit nou expres? :/

Ik zeg nog dat je niet de zwave devices moet hebben. Kijk nog eens goed in die lijst. Daar staat ook een binary_sensor met de naam die je in je automation hebt toegevoegd. Controleer of dáár de status van wijzigt als hij beweging detecteert. Als die er niet staat, verklaart dat sowieso waarom je automation niet werkt...

Als je die sensor niet vindt, zoek dan in ieder geval even op heiman in die lijst. Dan zie je of het een switch is, of een binary_device, of iets anders.
Ik heb deze gevonden,
binary_sensor.heiman_motion_sensor_hs1msz_sensor

Die staat op Off en als ik ervoor beweeg blijft hij op Off staan in HA, ik zie wel het lampje op de Bewegingsmelder aan gaan.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:15:
[...]
Docker heeft daarentegen meer als 'doel' om één applicatie in een container te plaatsen. Je hebt een programma en dat verpak je in een container. En bij starten container draait er alleen dat process.

Ter vergelijking. SSH draaien binnen Docker voor beheer is not done want single process model.
Docker draait standaard geen init proces. Als je toch meerdere processen start dan is er geen proces dat de levenscyclus daarvan beheert. Dit is goed omschreven in de blog van Phusion over het PID 1 zombie reaping problem (en volgt ook indirect uit standaard operating systems literatuur).

Meerdere processen in een container is geen probleem zolang er een daemon als ENTRYPOINT/CMD draait die deze ook beheert. Wanneer je dit niet hebt krijg je rommel. Wel of geen SSH in een container is een stilistische keuze - ik vind docker exec handiger + wil geen rechten beheer in containers maar snap de use case voor debugging.
@Goldwing1973 Top, dan zit daar in ieder geval de oorzaak van het probleem. Nu is alleen de vraag waarom hij niet werkt. Ik zie op Github dat hij in de OpenZwave config van HA zit, dus daar zit het hem in ieder geval niet in.

Ik heb de sensor ook niet, dus kan je er niet veel mee helpen wat dat betreft. De reviews op Robbshop laten weten dat er meer problemen zijn met detectie in ieder geval (met name de laatste review)
https://www.robbshop.nl/bewegingsmelder-heiman
trekker22 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:05:
[...]

Welke switch gebruik je precies op de muur?
Weet nog er veel verschil onbetrouwbaarheid er is tussen bv Philips, Ikea of Chinese merken.
De Hue dimmer.
Heb ook deze van IKEA en die werkt ook prima. Persoonlijk vind ik de Hue dimmer echter een stuk strakker voor aan de muur.

• trekker22
JBS schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:20:
[...]
De Hue dimmer.
Heb ook deze van IKEA en die werkt ook prima. Persoonlijk vind ik de Hue dimmer echter een stuk strakker voor aan de muur.
Gebruik je deze dan exclusief alleen binnen HA? Of gebruik je dan ook de mogelijkheid om de dimmer rechtstreeks aan Hue lampen te koppelen?

En in een review zegt iemand: "Bediening meerdere lampen mogelijk."

Bedoelt die dan meerdere losse lampen? Of 1 groepje van lampen. Liefst zou ik zelfs meerdere groepen lampen willen bedienen. Kan denk ik wel binnen HA door de 4 knoppen te gebruiken, echter dan niet meer duidelijk met dimmen. Dus denk toch maar 2 losse in de keuken hangen (spotjes + eettafel).

Al lijkt me als ik die Ikea variant bekijk dat ik ook links / rechts kan klikken en zo lamp / groep selecteren? En dan met de middelste knop aan/uit en boven/onder om te dimmen? Of is dat wat te positief :|

EDIT
JBS gebruik je zigbee2mqtt want ik lees dat die Ikea remote niet werkt?
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/102

[ Voor 15% gewijzigd door trekker22 op 12-11-2018 14:26 ]

• Goldwing1973
@lolgast Ik ga het wel proberen met een andere bewegingsmelder, ik heb nog een paar ongebruikte NEO Coolcam sensors liggen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

• Thoit
Goldwing1973 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:42:
@lolgast Ik ga het wel proberen met een andere bewegingsmelder, ik heb nog een paar ongebruikte NEO Coolcam sensors liggen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Device een keer opnieuw toevoegen of HA herstarten wil vaak ook nog wel helpen. Maar als je andere sensoren hebt, probeer het daar inderdaad mee :)

• Goldwing1973
Thoit schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:43:
[...]

Device een keer opnieuw toevoegen of HA herstarten wil vaak ook nog wel helpen. Maar als je andere sensoren hebt, probeer het daar inderdaad mee :)
Lag dus gewoon aan de sensor... heb er nu een Fibaro aan gekoppeld en het werkt als een speer.

Thanks!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-11 16:38

iMars

Full time prutser

Klein vraagje, gaat dit werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
input_number:
  scene_keuken:
    name: "Scene keuken"
    min: 0
    max: 3
    step: 1

- alias: Change Keuken Scene
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_number.scene_keuken
  action:
    service_template: >
      {% if is_state ('input_number.scene_keuken' ,'0') %} scene.turn_on.scene.keuken_uit
      {% elif is_state ('input_number.scene_keuken' , '1') %} scene.turn_on.scene.keuken_nacht
      {% elif is_state ('input_number.scene_keuken' , '2') %} scene.turn_on.scene.keuken_dimmed
      {% elif is_state ('input_number.scene_keuken' , '3') %} scene.turn_on.scene.keuken_aan
      {% endif %}

Ik loop al een paar dagen te klooien met de automation script. Wat ik wil is een slider gebruiken om een scene in te stellen. Maar op de ene plek is de waarde 0.0/1.0/2.0/3.0 en op de andere plek weer gewoon 0/1/2/3

Als dit werkt, is het volgende wat ik wil doen een pulse switch gebruiken om tussen scenes te switchen. Daarvoor wil ik (als het kan) de functie modulus voor gebruiken:
i++(mod 4) ... dan komt er altijd 0, 1, 2 of 3 uit (bij meer scenes een ander modulus getal)

Koop hier mijn P1 reader :)

@iMars Ik heb weinig tijd nu, maar kijk hier even naar. Daar kun je vast wat mee
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- alias: Bank Scenes
  id: "156743217"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    entity_id: input_select.scene_bank
  action:
    - service: scene.turn_on
      data_template:
        entity_id: >
          {% if is_state("input_select.scene_bank", "Avond") %}
            scene.bank_avond
          {% elif is_state("input_select.scene_bank", "Lezen") %}
            scene.bank_lezen
          {% elif is_state("input_select.scene_bank", "Energie") %}
            scene.bank_energie
          {% endif %}
Vwb die afwijkende nummers, misschien kun je hier iets mee
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  action:
    service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: >
        {% if 'stefan' in trigger.entity_id %}
          location/stefan
        {% else %}
          location/meggie
        {% endif %}

• Mars Warrior

Mars Warrior

Zo lekker een flinke berg Aqara sensoren gekocht op 11/11 - met uitloop naar vandaag, want veel aanbiedingen zijn gewoon verlengd op zowel GearBest als AliExpress:
- Trillingssensoren
- Temp/Humi/Luchtdruk sensoren
- Deur/raamsensoren
- PIR sensoren

En natuurlijk wat CC2531 hardware om zigbee2mqtt te kunnen gebruiken!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 17:58
Zijn er meer mensen met problemen met 0.82? Sinds de update heb ik problemen met de asuswrt device_tracker. Blijft toch verstandig om even te wachten met updaten totdat er een 0.xx.1 versie beschikbaar is...

'coroutine' object is not iterable

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 13:50
Ik ben sinds een ruime maand bezig met HA, heb het meeste werkend na flink wat proberen. Ik draai het als vm HASS IO in VMware Fusion, wat prima en snel draait. Dit staat in een kamer op de 1e verdieping.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een manier om mijn slimme meter Landis Gyr E350 uit te kunnen lezen in HA, en dan zonder RPi. Ik heb de P1-wifi gateway gevonden die veelbelovend lijkt.
Het werkt in Domoticz zag ik maar is er ook iemand die dit werkend heeft in HA? En dan vooral hoe?

Hoeiendag!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga later deze week aan de slag met home-assistant en ik streef ernaar om de HA in mijn IOT vlan te zetten. Dit IOT netwerk mag met internet praten maar niet met mijn prive-netwerk. Ik maak dan wat firewall rules aan zodat ik nog wel bij de webinterface kan. So far so good. Ik wilde eerder beginnen maar een pi1 was wel echt niet handig, dus ergens eind van de week komt een pi3b binnen.
Ik wil een combinatie van goedkoop chinees spul (omdat het kan, en daarom ook een los IOT vlan) en wat beter spul (fibaro bijvoorbeeld, heb daar toevallig eea voor liggen). De interfacing met zwave en zigbee gaat gebeuren met een HUSBZB-1 stick.

Wat voor materiaal wil ik er dan aan hangen:

1: Fibaro rookmelder (zwave)
2: Fibaro slimme stekker (zwave). Omdat deze gekeurd is durf ik hier mijn espresso-apparaat aan te hangen. Aan goedkope chinese meuk durf ik dat gewoon wat minder.
3: Deursensor (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu). Zwave
4: Lampen (http://www.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu) , gewoon om eens mee te spelen. Wifi.
5: Slimme stekkers voor laag vermogen (http://www.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu) . Wifi.
6: 2x weerstation (binnen en buiten): http://www.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu . Ook zwave, gewoon omdat het kan.

Nu denk ik dat ik dat zwave spul wel aan de praat ga krijgen in HA, maar ik heb net de lampen en de chinese stekkers binnen gehad en ik realiseer me nu dat ze weliswaar via wifi bediend kunnen worden, maar vooral via hun eigen crappy app. Weet iemand toevallig of dit gaat werken of moet ik zelf eens een pcap trekken en gaan reverse-engineeren? Als de boel niet gecrypt is kan het vast niet moeilijk zijn :P.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11 23:36
alexswart schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:10:
[...]

Ik ben gister dr hele avond bezig geweest maar heb het nog niet werkend.
Wat ik eigenlijk dus wil is dat wanneer home assistant uitvalt ik alle kaku lampen nog allrmaal in 1 keer aan of uit kan schakelen net de groep schakelaar op de afstandsbediening.
Maar deze statud moet wel doorgegeven worden aan home assistant.
Wat ik werkend heb is dmv automations dat als ik de group button indruk hass dit ontvangt en lamp 1 aannzet en ook een comando via rflibk naar de lamp stuurt met als grvolg dat de lamp via de ab een aan signaal krijgt en via rflink.
Wat ik wil is dat wanneer hass het group on commando ontvangt hij alleen de status van de lamp update naar on en geen signaal gaat versturen. Op hass.io staat dat dit kan met aliasses maar dit heb ik niet werkend gekregen
heb het eindelijk voor elkaar gekregen doormiddel van een python script en automations.

mochten er mensen zijn die het zelfde willen ik heb het alsvolgt gedaan:
maak een map aan in je home assistant folder met een naam "python_scripts"
vervolgens maak je hierin aan set_state.py met de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entity_id = data.get('entity_id')
if not entity_id:
    logger.error('No entity_id provided')
state = data.get('state')
if not state:
    logger.error('No state provided')
old_state = hass.states.get(entity_id)
if old_state:
    attrs = old_state.attributes
else:
    attrs = None
hass.states.set(entity_id, state, attrs)

in je configuration.yaml voeg je toe:

code:
1
python_script:

en in automations.yaml heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#wijzig status alle lampen naar aan    
- id: '1541945703219'
  alias: AB_to_Hasson
  trigger:
    - platform: event
      event_type: button_pressed
      event_data: {"entity_id": "switch.groep", "state": "allon"}
  action:
  - data:
      entity_id: group.Verlichting_beneden
      state: 'on'
    service: python_script.set_state
  - data:
      entity_id: light.Speelhoek
  - data:
      entity_id: light.Vensterbank_lamp
  - data:
      entity_id: light.Lamp_naast_de_kast
  - data:
      entity_id: light.Schemerlamp
  - data:
      entity_id: light.TV_Lamp

hiermee zorg je ervoor dat als je op de afstandsbediening de groep on/off button indrukt home assistant alleen de status van de desbetreffende lampen update en geen signaal verstuurd

misschien kan het makkelijker maar voor mij werkt dit in iedergeval :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door H143 op 12-11-2018 20:19 ]

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
iMick schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:21:
Zijn er meer mensen met problemen met 0.82? Sinds de update heb ik problemen met de asuswrt device_tracker. Blijft toch verstandig om even te wachten met updaten totdat er een 0.xx.1 versie beschikbaar is...

'coroutine' object is not iterable
Er zijn er meer, de reply bevat een mogelijke oplossing.

Edit: issue is inmiddels bekend

[ Voor 9% gewijzigd door JayOne op 12-11-2018 20:35 ]

What's the speed of dark?

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

DeadMetal schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 07:37:
Heel leuk idee. Ik kwam je bericht gisteren ook al tegen in dat topic.
Paar vraagjes:
- moet mijn deurbel persé op de beltransformator aangesloten worden? Mijne werkt momenteel op een 9V blokbatterij (maar kan ook op transformator werken, ik heb al een 8V).
Nee, met een batterij zou het ook prima moeten werken, iemand had het ook al werkend met een deurbel die op 3v gelijkspanning werkte.
- je noemt dat hij compatibel is met Home Assistant, maar als ik het goed zie praat hij gewoon MQTT, dus kan het ook overweg met bijv. Node-Red (of een willekeurig programma wat acties kan uitvoeren n.a.v. inkomende MQTT-berichten)?
Klopt, voor home assistant gaat het inderdaad via MQTT, ik gebruik zelf de ingebouwde MQTT server, maar elke andere MQTT broker zou ook gewoon moeten werken
- zou het nog problemen opleveren als ik een schakelaar plaats in het circuit tussen deurbel en jouw apparaat? (om de notificaties uit te kunnen zetten)?
Op zich niet, maar misschien kan je makkelijker in je home assistant automation opnemen dat hij bijvoorbeeld om bepaalde tijden geen berichten moet sturen?
- wat is het energieverbruik?
Goede vraag, net even getest: uit het stopcontact trekt hij 1.3W

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 21:43
Boudewijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:02:
Ik ga later deze week aan de slag met home-assistant en ik streef ernaar om de HA in mijn IOT vlan te zetten. Dit IOT netwerk mag met internet praten maar niet met mijn prive-netwerk. Ik maak dan wat firewall rules aan zodat ik nog wel bij de webinterface kan. So far so good. Ik wilde eerder beginnen maar een pi1 was wel echt niet handig, dus ergens eind van de week komt een pi3b binnen.
Ik wil een combinatie van goedkoop chinees spul (omdat het kan, en daarom ook een los IOT vlan) en wat beter spul (fibaro bijvoorbeeld, heb daar toevallig eea voor liggen). De interfacing met zwave en zigbee gaat gebeuren met een HUSBZB-1 stick.

2: Fibaro slimme stekker (zwave). Omdat deze gekeurd is durf ik hier mijn espresso-apparaat aan te hangen. Aan goedkope chinese meuk durf ik dat gewoon wat minder.
4: Lampen (http://www.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu) , gewoon om eens mee te spelen. Wifi.
5: Slimme stekkers voor laag vermogen (http://www.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu) . Wifi.
6: 2x weerstation (binnen en buiten): http://www.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu . Ook zwave, gewoon omdat het kan.

Nu denk ik dat ik dat zwave spul wel aan de praat ga krijgen in HA, maar ik heb net de lampen en de chinese stekkers binnen gehad en ik realiseer me nu dat ze weliswaar via wifi bediend kunnen worden, maar vooral via hun eigen crappy app. Weet iemand toevallig of dit gaat werken of moet ik zelf eens een pcap trekken en gaan reverse-engineeren? Als de boel niet gecrypt is kan het vast niet moeilijk zijn :P.
Zeker weten dat je met zwave aan de slag wilt? Zigbee sensoren zijn zoveel goedkoper tegenwoordig (bijvoorbeeld xiaomi spul, deursensoren kosten soms nog geen 10 euro incl verzendkosten). Een configuratie met zigbee2mqtt geeft je maximale vrijheid. Ik kan eigenlijk je geen voordeel van zwave noemen. Slimme stekker haal je bij Ikea voor nog geen 10 euro, dus CE keurmerk en een stuk goedkoper dan fibaro.

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 15:20
Sinds een tijdje ben ik aan het experimenteren met Home Assistant in combinatie met Philips Hue, Xiaomi Aqara, Mosquito en zigbee2mqtt. Alle Xiaomi devices die ik in mijn bezit heb worden herkent, zo ook de WXKG02LM dubbele wandschakelaar. De wandschakelaar heeft 2 knoppen en wordt herkent als enkele schakelaar met 4 states: Off, Left, Right en Both. In home assistant wil ik ieder van de 2 knoppen als op zich zelf staande knop gebruiken:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hass.io, Mosquito MQTT, Zigbee2MQTT, en de WXKG02LM schakelaar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Idee is simpel: een druk op de linker knop moet een licht in dimstand plaatsen:

Een automation met een change state trigger, met daarbij de volgende triggers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1541632760844'
  alias: test
  trigger:
  - entity_id: sensor.double_wall_switch_1
    from: right
    to: left
  - entity_id: sensor.double_wall_switch_1
    from: left
    to: left
  action:
  - data:
      entity_id: input_select.lightning_floor_0_preset
      option: Dim
    service: input_select.select_option

Dit functioneerde niet: alleen in het geval van right to left functioneerde de autmatisering.

Vervolgens het ik een event trigger gebruikt, maar dan start het script na iedere willekeurig druk op de knop, en is het onafhankelijk de knop die ingedrukt wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1541893378072'
  alias: test2
  trigger:
  - event_data:
      entity_id: sensor.double_wall_switch_1
      state: 'left'
    event_type: state_changed
    platform: event
  action:
  - data:
      entity_id: input_select.lightning_floor_0_preset
      option: Dim
    service: input_select.select_option

Klinkt als eenvoudig op te lossen, maar ik loop mijn hoofd al 2 dagen te breken ;-)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kaspers schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:44:
[...]

Zeker weten dat je met zwave aan de slag wilt? Zigbee sensoren zijn zoveel goedkoper tegenwoordig (bijvoorbeeld xiaomi spul, deursensoren kosten soms nog geen 10 euro incl verzendkosten). Een configuratie met zigbee2mqtt geeft je maximale vrijheid. Ik kan eigenlijk je geen voordeel van zwave noemen. Slimme stekker haal je bij Ikea voor nog geen 10 euro, dus CE keurmerk en een stuk goedkoper dan fibaro.
Zigbee is ook prima. Daarom heb ik die stick gekocht (ik heb rookmelder + slimme stekker op zwave liggen van Fibaro), die doet zowel Zwave als Zigbee. Bovenstaand lijstje heb ik al binnen, allemaal aliexpress spulletjes.

Heb jij inzicht of ik die wifi-dingen wel alsnog aan de slag ga krijgen?

Iemand trouwens een goede tip voor zwave/zigbee LED-lampen met veel vermogen en en E27 fitting? China spul is prima, RGB zou een leuke feature zijn. Die 1000 lumen van tradfri is leuk, maar is er meer?

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 13-11-2018 00:00 ]

• trekker22
Mars Warrior schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:42:
Zo lekker een flinke berg Aqara sensoren gekocht op 11/11 - met uitloop naar vandaag, want veel aanbiedingen zijn gewoon verlengd op zowel GearBest als AliExpress:
- Trillingssensoren
- Temp/Humi/Luchtdruk sensoren
- Deur/raamsensoren
- PIR sensoren

En natuurlijk wat CC2531 hardware om zigbee2mqtt te kunnen gebruiken!
Loopt dat tot black friday? Heb ook een deuk nodig maar zie niet waar precies te zoeken?

• Thoit
Boudewijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:11:
[...]

Zigbee is ook prima. Daarom heb ik die stick gekocht (ik heb rookmelder + slimme stekker op zwave liggen van Fibaro), die doet zowel Zwave als Zigbee. Bovenstaand lijstje heb ik al binnen, allemaal aliexpress spulletjes.

Iemand trouwens een goede tip voor zwave/zigbee LED-lampen met veel vermogen en en E27 fitting? China spul is prima, RGB zou een leuke feature zijn. Die 1000 lumen van tradfri is leuk, maar is er meer?
Qua verlichting ben ik erg tevreden over Tradfri, kost weinig en doet het prima als het eenmaal gekoppeld is :)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 17:33
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:47:
[...]
Qua verlichting ben ik erg tevreden over Tradfri, kost weinig en doet het prima als het eenmaal gekoppeld is :)
Ik vind wel het dimbereik van Tradfri matig, ik zou veel verder terug willen kunnen dimmen.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 14:09
Je weerstation is zigbee helaas.
Boudewijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:02:

Xiaomi 13T Pro

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Btje schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:38:
Je weerstation is zigbee helaas. Notitiefoutje mijnerzijds maar verder niet spannend.

[...]
Waarom de helaas? Heb zigbee en zwave ondersteuning.
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:47:
[...]

Ik ga het wel even proberen. Merk dat ik 1000 lukken wat weinig lijk te vinden. Of ik moet meer lampen neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 13-11-2018 11:19 ]

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:06
Hi all,
Ik ben weer bezig via een scraper om 2 velden te lezen vanuit een website.
Nu is het zo dat 1 van deze velden niet altijd 'gevuld' is.

Als ik scrape en het veld is gevuld; prima, mijn sensor wordt gevuld en de automation werkt.
Maar als het veld dan (weer) leeg is krijg ik dit terug vanuit de log;
code:
1
[homeassistant.components.sensor.scrape] Unable to extract data from HTML

Dat klopt dus ook; want het veld is er niet meer.
Hoe kan ik, als het veld er niet (meer) is, een default waarde bijvoorbeeld "N/A" meegeven aan mijn sensor.
Mijn sensor:
code:
1
2
3
4
5
platform: scrape
name: "HJ x for y"
resource: "site"
select: "#extension_images div[class='discount combixfory']"
scan_interval: 60

Zou dat via de value_template kunnen?

- The Neo and Only -

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:33
Boudewijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:11:
[...]

Hou je er rekening mee dat die stick Z-wave op de Amerikaanse frequentie doet (908.42 mhz) en niet op de Europese (868.42 mhz)? Of is er inmiddels een Europese variant?

Europese fibaro's werken niet op de Amerikaanse frequentie en vice versa.

[ Voor 5% gewijzigd door wmn79 op 13-11-2018 14:44 . Reden: frequenties toegevoegd. ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
Kaspers schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:44:
[...]

Belangrijkste voordelen van z-wave tov zigbee:
- Inbouwmodules achter lichtschakelaars (ook dimmers) zodat schakelaars blijven werken.
- Standaard is meer volwassen
- Groter bereik per hop
- Neemt geen wifi bandbreedte weg
- Controle zonder hub (associations)

Zigbee is inderdaad een stuk goedkoper.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• bartje006
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09-2023
Hoi,

Ik wil gaan starten met wat Home automation. Maar na urenlang allerlei forums afgespeurd te hebben kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik heb nu een Synology 718+, Xiaomi gateway met wat sensoren, Hue bridge met aantal lampen en wat Yeelights. Deze wil ik graag allemaal bedienen en bekijken in Home Assistant. Het liefst wil ik de gateways niet gebruiken.

Mijn idee is om: HA op de NAS te draaien (met Docker), MQTT broker ook (ook met Docker). Ik snap alleen niet hoe deze dan verbinding kan maken met alle sensoren/lampen. Wat heb ik daarvoor nodig? Raspberry Pi met MSQTT2Zigbee of Zigbee USB stick? Of iets anders.

PS. De Unifi controller wil ik ook op de NAS draaien (in Docker). Kan deze dan ook aan HA gekoppeld worden?

Bedankt!

• DvD77
bartje006 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:17:
Hoi,

Ik wil gaan starten met wat Home automation. Maar na urenlang allerlei forums afgespeurd te hebben kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik heb nu een Synology 718+, Xiaomi gateway met wat sensoren, Hue bridge met aantal lampen en wat Yeelights. Deze wil ik graag allemaal bedienen en bekijken in Home Assistant. Het liefst wil ik de gateways niet gebruiken.

Mijn idee is om: HA op de NAS te draaien (met Docker), MQTT broker ook (ook met Docker). Ik snap alleen niet hoe deze dan verbinding kan maken met alle sensoren/lampen. Wat heb ik daarvoor nodig? Raspberry Pi met MSQTT2Zigbee of Zigbee USB stick? Of iets anders.

PS. De Unifi controller wil ik ook op de NAS draaien (in Docker). Kan deze dan ook aan HA gekoppeld worden?

Bedankt!
Als je de Hue bridge en Xiaomi hub niet wil gebruiken dan heb je een aantal mogelijkheden : zigbee2mqtt en deconz... zoek in dit topic en je hebt weer even leesvoer voor de komende uren.

Ik zou je adviseren om eerst met je hue bridge en xiaomi in HA aan de slag te gaan en daarna pas met alternatieve bridges.

Je unifi controller kan je inderdaad ook toevoegen aan HA voor presence detection.

• Thoit
bartje006 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:17:
Hoi,

Bedankt!
Je hebt iets van een gateway nodig om met je devices te kunnen communiceren. Als je reeds een HUE hub hebt, zou ik die ook eerst gebruiken. Wil je daar vanaf zou je bijv. de Deconz stick of zigbee2mqtt kunnen gebruiken. Paar pagina's terug staat een hoop over geschreven zoals reeds vermeld was.

• trekker22
ben ook aan boord van de zigbee2mqtt trein gesprongen, vooral voor de goedkopere spotjes van ikea / remote philips.

Echter is er ook een betaalbare motion/lux sensor voor sturing vanuit zigbee?

Phillips is een mooie echter toch aan de prijs 35 euro
Die van Xiaomi met motion en lux is toch niet om aan te zien? (wel een mooie prijs)
Kan ook overwegen z-wave motion sensors te pakken. Fibaro is bv een mooie maar ook een prijzige.
Neo Coolcam met Motion en Lux zit dan op 32,50 per stuk.

Die van Ikea is nog niet ondersteund volgens zigbee2mqtt

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 13-11-2018 15:56 ]

trekker22 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:46:

Echter is er ook een betaalbare motion/lux sensor voor sturing vanuit zigbee?

Phillips is een mooie echter toch aan de prijs 35 euro
Die van Xiaomi met motion en lux is toch niet om aan te zien?
Kan ook overwegen z-wave motion sensors te pakken. Fibaro is bv een mooie maar ook een prijzige.
Dat is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind ze prima.
Het voetje is niet per se nodig, maar stelt je in staat om de afstand vanaf de muur wat te vergroten of om 'm onder een hoek op te hangen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HGqy4VY.png

Je kunt 'm ook zonder voetje ophangen, zijn losse onderdelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dLUt5NL.png

• trekker22
JBS schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:55:
[...]
Dat is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind ze prima.
Het voetje is niet per se nodig, maar stelt je in staat om de afstand vanaf de muur wat te vergroten of om 'm onder een hoek op te hangen:
[Afbeelding]

Je kunt 'm ook zonder voetje ophangen, zijn losse onderdelen:
[Afbeelding]
ok zonder voetje oogt die al wat beter, maar zal het bereik bv ook minder zijn door minder goed mikken. Moet geen eye-catcher van de ruimte worden :)

Bij een woonkamer van 10 bij 4 zal je het denk ik niet redden met 1 sensor lijkt me?
trekker22 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:58:
[...]

ok zonder voetje oogt die al wat beter, maar zal het bereik bv ook minder zijn door minder goed mikken. Moet geen eye-catcher van de ruimte worden :)

Bij een woonkamer van 10 bij 4 zal je het denk ik niet redden met 1 sensor lijkt me?
Detection distance: 7m
Detection angle: 170 degree

• trekker22
JBS schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:59:
[...]
Detection distance: 7m
Detection angle: 170 degree
meteen maar 6 stuks besteld, zijn gewoon andere bedragen dan bij de zwave sensors / philips zigbee :-)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:02
Vraagje, veel mensen gaan naar zigbee2mqtt. Is er een reden om dat te kiezen over een Conbee?
Met conbee zit je rechtstreeks op Homeassistant en heb je niet weer een tussenlaag lijkt me....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• defcon84
  • Laatst online: 21:23

defcon84

Multipass?

Kodess schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:17:
Vraagje, veel mensen gaan naar zigbee2mqtt. Is er een reden om dat te kiezen over een Conbee?
Met conbee zit je rechtstreeks op Homeassistant en heb je niet weer een tussenlaag lijkt me....
Het bereik vn de conbee stick is iets beter dan de standaard hardware aangeraden door het zigbee2mqtt project.
Voor mij verder geen issue, en anders hang ik wel een extra zigbee2mqtt sticky bij :)

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-11 23:51
Ik wil een boolean laten schakelen op basis van de stand vd zon.
Tussen 165 en 195 graden moet die aan gaan.

Helaas is krijg ik met de huidige automation de schakelaar niet uit als de value buiten mijn range valt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - alias: Zon hoogstepunt
    trigger: 
      entity_id: sensor.solar_azimuth
    action:
      service_template: >-
          {% if (states('sensor.solar_azimuth') | float) > 165 %}
            homeassistant.turn_on
          {% elif (states('sensor.solar_azimuth') | float) < 195 %}
            homeassistant.turn_on
          {% else %}
            homeassistant.turn_off
          {% endif %}
      data:
        entity_id: input_boolean.test_test

• Thoit
Wie kan mij hier vertellen waar ik de events kan uitlezen? Heb de Aqara cube, en die staat niet tussen de entiteiten, alleen de batterij status. Het apparaat zou events loggen, die je vervolgens kan oppikken. Aldus volgend artikel: https://www.home-assistan...z/#remote-control-devices

Ik heb bij about gekeken, vervolgens het ronde pijltje om te refreshen geklikt om de gehele log te zien. Helaas zie ik daar geen passende events voorbij komen. Heb het volgende in de config staan om te loggen:

logger:
default: info
logs:
pydeconz: debug
homeassistant.components.deconz: debug

In het logboek staat ook niks, omdat het dus geen device is. Heb tevens de cube al een keer opnieuw toegevoegd, HA herstart. Alles zonder resultaat. Kijk ik op de verkeerde plek?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wmn79 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:11:
[...]

Hou je er rekening mee dat die stick Z-wave op de Amerikaanse frequentie doet (908.42 mhz) en niet op de Europese (868.42 mhz)? Of is er inmiddels een Europese variant?

Europese fibaro's werken niet op de Amerikaanse frequentie en vice versa.
ouch ik had daar met een strakke standaard als zwave geen rekening mee gehouden. Dat is balen. Gelukkig doet hij ook nog zigbee.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 12:44
symen89 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:14:
Ik wil een boolean laten schakelen op basis van de stand vd zon.
Tussen 165 en 195 graden moet die aan gaan.

Helaas is krijg ik met de huidige automation de schakelaar niet uit als de value buiten mijn range valt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    trigger: 
    action:
          {% if (states('sensor.solar_azimuth') | float) > 165 %}
            homeassistant.turn_on
          {% elif (states('sensor.solar_azimuth') | float) < 195 %}
            homeassistant.turn_on
          {% else %}
            homeassistant.turn_off
          {% endif %}
      data:
Jouw code test nu met een "of", dus of onder de 195 of boven de 165, en dat is altijd true.

Dit zou moeten werken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    trigger: 
    action:
          {% if ((states('sensor.solar_azimuth') | float) > 165 ) and ((states('sensor.solar_azimuth') | float) < 195 ) %}
            homeassistant.turn_on
          {% else %}
            homeassistant.turn_off
          {% endif %}
      data:
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:56:
Wie kan mij hier vertellen waar ik de events kan uitlezen? Heb de Aqara cube, en die staat niet tussen de entiteiten, alleen de batterij status. Het apparaat zou events loggen, die je vervolgens kan oppikken. Aldus volgend artikel: https://www.home-assistan...z/#remote-control-devices

Ik heb bij about gekeken, vervolgens het ronde pijltje om te refreshen geklikt om de gehele log te zien. Helaas zie ik daar geen passende events voorbij komen. Heb het volgende in de config staan om te loggen:

logger:
logs:

In het logboek staat ook niks, omdat het dus geen device is. Heb tevens de cube al een keer opnieuw toegevoegd, HA herstart. Alles zonder resultaat. Kijk ik op de verkeerde plek?
Makkelijkste is de Log Viewer addon:
https://community.home-as...o-add-on-log-viewer/64377

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou een lamp die aan een Sonoff hangt na 10 minuten branden willen uitschakelen. Hiervoor kwam ik bij resettable timer uit.

Als ik de state van de sonoff entity verander van 'off' naar 'on' via states in de webgui, dan zie ik ook dat de slider van de Sonoff switch naar rechts gaat. De sonoff zelf schakelt niet.

Iemand een idee wat ik fout doe? Is een resettable timer überhaupt wel de elegantste manier om dit te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 13-11-2018 22:32 ]

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:33
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:56:

logger:
logs:

Ik gerbuik de Appdaemon event helper hiervoor, die is behoorlijk handig. Het creëert een sensor die het laatste deCONZ_event opslaat.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit even te kijken voor een nieuwe zwave usb stick, naast mijn zigbee+amerikaanse-zwave, dit lijkt me een prima ding:
https://www.bol.com/nl/p/...S9T3dKqQ.1.2.ProductImage

Volgens mij werkt die prima, maar nu check ik het toch even voor ik weer wat nieuws koop. Net wat PIRs en drukknoppen op Zigbee besteld bij ali trouwens.

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

lxz

defcon84 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:28:
[...]

Het bereik vn de conbee stick is iets beter dan de standaard hardware aangeraden door het zigbee2mqtt project.
Voor mij verder geen issue, en anders hang ik wel een extra zigbee2mqtt sticky bij :)
Ik gebruik nu een tijdje zigbee2mqtt en het bereik met de 'standaard' CC2531 stick valt mij persoonlijk nogal tegen. De raam/deur-sensoren blijven netjes gepaired en doen het erg goed, maar de Aqara temperatuursensoren moet ik steeds opnieuw koppelen. Ook bij gebruik van een extra router-stick heb ik hier last van; zelfs als de sensoren zich op dezelfde verdieping bevinden. Ik heb nu een CC2530 (met losse antenne) in bestelling, hopelijk wordt het daarmee beter.

• trekker22
lxz schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:35:
[...]

Ik gebruik nu een tijdje zigbee2mqtt en het bereik met de 'standaard' CC2531 stick valt mij persoonlijk nogal tegen. De raam/deur-sensoren blijven netjes gepaired en doen het erg goed, maar de Aqara temperatuursensoren moet ik steeds opnieuw koppelen. Ook bij gebruik van een extra router-stick heb ik hier last van; zelfs als de sensoren zich op dezelfde verdieping bevinden. Ik heb nu een CC2530 (met losse antenne) in bestelling, hopelijk wordt het daarmee beter.
En als je een zwik zigbee lampen verspreid hebt hangen moet dit toch flink versterken?

Verwijderd

Ik heb van 0.75 ofzo geüpdatet naar 0.81.6. Echter gaat nu de KAKU switch niet meer aan als ik de groep waar die in zit aanzet, terwijl die wel aangaat als ik hem los aanzet. Is dit een bug in Home Assistant of moet ik iets in mijn configuratie aanpassen?

• Kodess
  • Laatst online: 22:02
Boudewijn schreef op woensdag 14 november 2018 @ 00:54:
Ik zit even te kijken voor een nieuwe zwave usb stick, naast mijn zigbee+amerikaanse-zwave, dit lijkt me een prima ding:
https://www.bol.com/nl/p/...S9T3dKqQ.1.2.ProductImage

Volgens mij werkt die prima, maar nu check ik het toch even voor ik weer wat nieuws koop. Net wat PIRs en drukknoppen op Zigbee besteld bij ali trouwens.
Ik heb die ZWave stick in gebruik, werkt (volgens mij) goed.
Heb namelijk wel problemen met mijn mesh maar verwacht niet dat het aan de stick ligt.

Als ik een map maak van mijn mesh netwerk krijg ik namelijk te zien dat niks aangesloten zit aan de hub.... terwijl ik wel alles kan besturen 8)7

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:26
RobertMe schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:59:
[...]

Slechte vergelijking :P Bij Zigbee is het juist wel mogelijk om groepen te maken etc. Ik stuur nu nog alles aan via de Hue Bridge en daarbij heb ik nog nooit gemerkt dat het niet gelijk gaat. Van wat ik half gelezen heb zou Zigbee2mqtt ook met groepen moeten kunnen werken. Maar initieel is dat sowieso niet toegevoegd, vervolgens is het in eerste instantie "afgewezen" omdat Zigbee2mqtt stateless/zonder config wil/wou zijn maar nu willen ze het mogelijk toch toevoegen.
Het 'groep' probleem is zeker aanwezig, ik had 3 Ikea lampen in de slaap kamer naar zigbee2mqtt omgehangen, waarvoor ik 2 scenes in HA aangemaakt had. Eén scene moest 3 lampen tegelijkertijd aansturen en de andere twee maar dit gaat bijna nooit goed (state, kleur, helderheid). Heb er twee weer aan mijn Hue bridge gehangen en de andere op zigbee2mqtt laten zitten voor routering zodat mijn xiaomi knopjes en sensoren beter werken (en één lamp gaat prima via zigbee2mqtt). Nu gaat het weer goed maar geen idee of DeConz dit bijvoorbeeld beter doet.
Pagina: 1 ... 77 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.