Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 13:19
Het enige probleem dat ik met Node-red (NR) heb, is dat hij eens in de zoveel dagen plotseling niet meer vanuit HA doorkrijgt dat ik op knoppen gedrukt heb (van afstandsbedieningen etc) via de 'all events' node, waardoor er geen in NR geprogrameerde vervolgacties meer uitgevoerd worden. Even 1 node aanpassen en alles redeployen, of NR herstarten, en het probleem is opgelost.

Als workaround laat ik NR nu elke dag om 18u herstarten. Maar liever zou ik dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 16:16
Ik werk met een Sonoff T1 en een Sonoff S20
Wat ik nu heb is

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: 'Hanglamp Aan'
  alias: Hanglamp Aan
  trigger:
  - entity_id: switch.keuken_hanglamp
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: switch.licht_keuken
    service: switch.turn_on
- id: 'Hanglamp Uit'
  alias: Hanglamp Uit
  trigger:
  - entity_id: switch.keuken_hanglamp
    platform: state
    to: 'off'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: switch.licht_keuken
    service: switch.turn_off

Met deze automation zet ik met de switch "keuken_hanglamp" ook de switch "licht_keuken" aan en uit.

Nu zou ik het eigenlijk graag zo willen maken dat
  • met een klik op de switch "keuken_hanglamp" de switch "licht_keuken" aan gaat (en switch "keuken_hanglamp" niets doet)
  • met 2 keer klikken op de switch "keuken_hanglamp" beide switches aan gaan
  • met 3 keer klikken beide switches uit gaan.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken, ben net begonnen met HASS namelijk.
Ik gebruik daarnaast ook nog Node-RED, als jullie hier een voorbeeld voor hebben mag dat natuurlijk ook

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DaMoUsYs schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 01:12:
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken, ben net begonnen met HASS namelijk.
Ik gebruik daarnaast ook nog Node-RED, als jullie hier een voorbeeld voor hebben mag dat natuurlijk ook
Dat soort dingen doe ik inderdaad inderdaad in node-red vrij gemakkelijk. Er vanuitgaande dat je in NR de koppeling met HA al geregeld hebt, pak je een 'events (all)' node, die alle events vanuit HA ontvangt.
(overigens wil ik die specifieke node in heel NR maar op 1 plek gebruiken, om niet op verschillende plekken alle vanuit HA afkomstige events simultaan te gaan afhandelen)

Eventueel hang je daar een switch node aan die kijkt of de (msg.)event_type gelijk is aan bijv. 'click'. Zodat je dan enkel het indrukken van knoppen verder gaat behandelen in die sequence.

Daarna een switch node die kijkt of de (msg.)payload.entity_id overeenkomt met de naam van de knop waar het je om te doen is, zodat je enkel de clicks op die specifieke knop gaat afhandelen (later kan je deze node dan uitbreiden met al je andere knoppen)

En tenslotte een switch node daarachter die kijkt naar (msg.)payload.event.click_type zodat je ander gedrag kan koppelen aan de waarden 'single', 'double' en 'triple'.

In bovenstaande doe ik natuurlijk wat aannames, misschien stuurt jouw apparaat wel 'button_pressed' in plaats van 'click' door, etc. Maar die kan je ontdekken door aan de eerste 'events (all)' node een debug node te hangen. Die pas je dan aan naar 'complete message object' in plaats van msg.payload, en dan kan je in de debug pane de volledige berichten bekijken die NR ontvangt bij de verschillende soorten kliks.

[ Voor 23% gewijzigd door DeadMetal op 08-09-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
@DeadMetal thanks voor het lange antwoord, Alleen geeft die switch van mij alleen maar ON of Off mee.
Dus single, double en triple kent ie niet ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Ah, ik ging er vanuit dat je een fysieke schakelaar/knop hebt die verschillende soorten kliks kan registeren (zoals de Xiaomi button die doorheeft of je een single, double of een 'long press' doet). Wat gebruik je precies als je het hebt over 1/2/3x klikken, een fysiek apparaat of iets in de HA GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Gaat om een Sonoff T1 EU 1ch

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Oh, gaaf dat daar nu ook een EU-versie van is.

Wat dan belangrijk is dat je elke klik afzonderlijk kan detecteren, lukt dat al? (3x aan klikken = 3x 'on' ontvangen bij het uitlezen van de events (all) node).

/edit: Wellicht fire_event: true toevoegen aan de config van de switch.

Evt. kijken naar de Tasmota firmware.

Dan kan je in node-red aan de slag met die handige node-red-contrib-stoptimer module waar @lolgast gisteren mee kwam aanzetten. En dan maak je zoiets:

code:
1
[{"id":"fef1d38d.64af08","type":"inject","z":"746750be.ec2a","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":160,"y":630,"wires":[["461e7da.e655304"]]},{"id":"461e7da.e655304","type":"function","z":"746750be.ec2a","name":"Teller ophogen","func":"count = context.get('count')||0;\ncount++;\ncontext.set('count', count);\nreturn {payload : count};","outputs":1,"noerr":0,"x":340,"y":630,"wires":[["a1b6d0e0.5d00b"]]},{"id":"b055d0e6.a78c5","type":"debug","z":"746750be.ec2a","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","x":740,"y":620,"wires":[]},{"id":"a1b6d0e0.5d00b","type":"stoptimer","z":"746750be.ec2a","duration":"1","units":"Second","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":540,"y":630,"wires":[["b055d0e6.a78c5","3e512aef.2b0a66"],[]]},{"id":"3e512aef.2b0a66","type":"function","z":"746750be.ec2a","name":"Teller resetten","func":"context.set('count', 0);\nreturn false;","outputs":1,"noerr":0,"x":750,"y":580,"wires":[[]]}]

Waarbij je de timestamp node dan vervangt door het ontvangen van het indrukken van de knop. Wat hij doet, is bij elke klik een tellertje ophogen. Berichten van elke klik blijven 1 seconde hangen in de 'stoptimer' node, en elk nieuw bericht in de tussentijd (elke nieuwe klik dus) vervangt het voorgaande bericht. Na 1 seconde niks meer ontvangen te hebben (je bent gestopt met klikken) gaat hij verder en kan je uitlezen hoe vaak er geklikt is, en daar het gewenste gedrag aan koppelen.

Eventueel ook nog een switch node aan het begin om on en off apart van elkaar te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Die stop timer heb ik nodig denk ik.
Had al iets met een counter in elkaar geflanst maar die counter bleef maar optellen.
Met die stop timer word de count weer op 0 gezet als ik het goed begrijp ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Nee, die teller reset ik zelf naar 0 nadat het bericht doorgelaten is vanuit de stoptimer. Die code in mijn voorbeeld kan je kopiëren en in NR plakken via het hamburgermenu rechtsboven -> import -> clipboard.
Ik heb 'm net nog iets versimpeld, flow vervangen door context in de functions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Ja heb het inderdaad gevonden, moest nog een delay inbouwen om de switches aan te zetten.
Nu ben ik de Sonoff aan het aanpassen zodat ie niet schakelt, maar alleen het topic verzend
Maar dat komt goed
Thanks in ieder geval, zal als het straks klaar is mijn NR code hier neer zetten

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinSCaP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 19:20
Ik gebruik onderhand al iets meer dan een jaar home assistant via virtualenv op mijn server, nu zou ik ook graag Node Red willen toevoegen, maar alle handleidingen die ik vind zijn gericht op hass.io en addons. Iemand een tip waar ik een goede handleiding kan vinden voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Gewoon de officiële website (voor wat betreft de installatie):
https://nodered.org/docs/getting-started/

Of bedoel je de koppeling met HA?

[ Voor 33% gewijzigd door DeadMetal op 08-09-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@DeadMetal Als je al z-wave hebt heeft Aeonlabs ook een LED strip met RGBWW. Ik heb deze zelf nog niet (staat wel op de planning) dus weet niet hoe goed deze met HA werkt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Upgrade naar 0.77.3 gedaan en ging vlekkeloos. En gelijk Multi factor authentication ingeschakeld. Werkt prima icm 0.77 en users. Alleen mis ik wel push notificatie zodat de Authenticator app alleen hoeft goed te keuren in het push bericht.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:42
ik heb een miflora ropot toegevoegd aan de configuration.yaml, maar ha leest alleen het battery percentage.

sensor 1:
- platform: miflora
mac: "C4:7C:8D:6D:20:81"
name: flower1
force_update: false
median: 3
monitored_conditions:
- moisture
- light
- temperature
- conductivity
- battery

temperatuur en licht kan de pot niet meten, dus die zijn verklaarbaar, maar vocht en geleiding....
iemand enig idee wat ik fout doe?

[ Voor 21% gewijzigd door lays526 op 10-09-2018 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
lolgast schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:33:
@Baseje Dat is een input_boolean van HA die ingeschakeld wordt tijdens het wasprogramma. Zodra hij een bericht verstuurt gaat de input_boolean weer uit, zodat ik maar 1 melding kan ontvangen.
Ik deed dat tot dit weekend ook zo, tijdelijke waarden/variabelen in HA input_boolean, input_text etc opslaan. Maar omdat al m'n automations inmiddels in NR staan, vond ik het wat omslachtig om de 'data-opslag' dan in HA te houden (onnodig veel entities in HA).

In plaats daarvan werk ik nu met NR variabelen.
Een waarde opslaan kan in een function node met:
code:
1
2
flow.set('wasmachine_bericht_verstuurd', true);
return msg;

Een waarde uitlezen in een function node met:
code:
1
2
var wasmachine_bericht_verstuurd = flow.get('wasmachine_bericht_verstuurd')||false;
return {payload : wasmachine_bericht_verstuurd};

Dan krijg je die waarde (die op false wordt gezet als hij niet gevonden kan worden) weer in de payload en kan je er bijv. in een switch-node wat mee doen (is_true, is_false). Ipv booleans kan je natuurlijk ook met nummers of string etc werken.

'Flow' zorgt ervoor dat de variabele overal in de flow (= het hele tabblad) gebruikt kan worden. Je kan het vervangen door 'context' zodat hij enkel in die ene sequence beschikbaar is. Of door 'global' om hem overal beschikbaar te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:02
Wellicht wordt een apart node-red topic een idee?
Als zeer beperkt node-red gebruiker (heb alles in yaml staan en zie weinig reden over te stappen) vind ik het nogal afleiden van het echte topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadMetal
Misschien geen slecht idee inderdaad, bovendien ook nuttig voor de Domoticz-gebruikers. Ik wil dat topic evt. wel aanmaken volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@martinvdm Hebben jullie iPhones thuis? Ik draai vooralsnog nog steeds op 0.76.x omdat ik anders loopt te kloten met inloggen op de telefoon. Snap echt niet dat ze dit live hebben gegooid zonder ondersteuning vanuit de app :/

@DeadMetal Ik snap wat je bedoelt. Zo heb ik de toggle functie gemaakt voor mijn Aqara schakelaars naar Hue lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:04:
@martinvdm Hebben jullie iPhones thuis? Ik draai vooralsnog nog steeds op 0.76.x omdat ik anders loopt te kloten met inloggen op de telefoon. Snap echt niet dat ze dit live hebben gegooid zonder ondersteuning vanuit de app :/
Kan de app geen gebruik maken van de legacy optie?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hmmbob Bij 0.76.x nog wel, als je update naar 0.77 krijg je die landingpage waarop je moet aangeven dat je met legacy wil aanmelden (eerste irritatie) en moet je vervolgens het wachtwoord zelf invullen omdat de sso vanuit de app niet werkt (irritatie twee, drie en vier tegelijk :+ )
Werkt eigenlijk gewoon kut dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:04:

@DeadMetal Ik snap wat je bedoelt. Zo heb ik de toggle functie gemaakt voor mijn Aqara schakelaars naar Hue lampen
Ik heb eigenlijk geen problemen. Hebben beide iPhones mijn vrouw en ik. Bij het openen van de app log je in met je eigen credentials, deze worden gewoon bewaard en niet meer opnieuw gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
martinvdm schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:37:
[...]

Ik heb eigenlijk geen problemen. Hebben beide iPhones mijn vrouw en ik. Bij het openen van de app log je in met je eigen credentials, deze worden gewoon bewaard en niet meer opnieuw gevraagd.
Same here, ook geen issues :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee, werkt hier ook.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Ik ben de halve middag al aan het puzzelen.......
Ik heb een mqtt bericht gemaakt `Pioneer/WebRadioSong` vanaf mijn Receiver.
Maar.... hoe kan ik nu een label maken en daar de payload van het mqtt bericht op zetten?
Power en Volume is wel gelukt, maar dat is een boolean en een numeric, maar plaintekst is nog niet gelukt.
Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
martinvdm schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:37:
[...]

Ja precies dit, geen enkel probleem.
Je krijgt in de iOS app gewoon een inlogpagina, vult je username en wachtwoord in en het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
BushWhacker schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:05:
Ik ben de halve middag al aan het puzzelen.......
Ik heb een mqtt bericht gemaakt `Pioneer/WebRadioSong` vanaf mijn Receiver.
Maar.... hoe kan ik nu een label maken en daar de payload van het mqtt bericht op zetten?
Power en Volume is wel gelukt, maar dat is een boolean en een numeric, maar plaintekst is nog niet gelukt.
Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Met een MQTT sensor

YAML:
1
2
3
4
sensor:
  - platform: mqtt
    name: pioneer song
    state_topic: "Pioneer/WebRadioSong"

Zou het volgens mij moeten werken.

Edit: Even in mijn homeassistant getest en de payload word 1 op 1 weergegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Zanbee op 09-09-2018 17:36 ]

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Zanbee schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:30:
[...]

Met een MQTT sensor

YAML:
1
2
3
4
sensor:

Thnx. Werkt!

HA

[ Voor 17% gewijzigd door BushWhacker op 09-09-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 21:46

dof

Hmmbob schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:07:
De meeste BT tracker oplossingen gebruiken het presence script, gebruikt er ook iemand het monitor script wat daaruit voortgekomen is?
Ben er mee aan het testen maar krijg het nog niet goed aan de praat met HA. Vanwege tijdgebrek (todos: meer logs aanzetten en uitpluizen en andrew freyers thread lezen) maar even aan de kant gelegd.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Nieuw in 0.77:
The entity registry yaml file has been removed. It is now stored inside .storage and should only be managed via the UI (@balloob - #16018)
Ik zie inderdaad in de frontend onder States de mogelijkheid om een popup the openen van een entity om vervolgens de naam en entity-id aan te kunnen passen. Maar volgens mij moet je voor het verwijderen van een entity toch echt nog dat nieuwe bestand 'core.entity_registry' in de .storage map aanpassen.
(ik had tijdelijk het discovery component aan staan die wat overbodige dingen had toegevoegd, vandaar)

Mocht ik iets over het hoofd zien, let me know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dof schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:06:
[...]

Ben er mee aan het testen maar krijg het nog niet goed aan de praat met HA. Vanwege tijdgebrek (todos: meer logs aanzetten en uitpluizen en andrew freyers thread lezen) maar even aan de kant gelegd.
Ik heb het nu gedeployed naar mijn Pi's en het werkt prettiger dan het presence script. Reden: presence gaf me heel veel wifi interferentie plus hele gekke bluetooth klachten. Zo wilde de telefoon van mijn vrouw nergens meer verbinden via BT (inclusief de carkit, die toch echt buiten bereik van de Pi's komt) en verloor mijn smartwatch om de haverklap de verbinding met mijn telefoon via BT als ik thuis was. Was ik weg, dan werkte hij weer perfect.

Monitor geeft mij geen interferentieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:24
Toch nog een issue met Node-Red hier :)

Ik heb iedere seconde in mijn debug-panel de volgende boodschap:
code:
1
2
3
9/9/2018, 8:31:22 PMnode: Home Assistant
msg : string[146]
"Home assistant connection failed with error: Connection to home assistant could not be established with config: localhost:8123 <password redacted>"

Het stomme is, alles werkt verder perfect. De nodes geven aan dat ze verbinding hebben en als ik wat doorstuur komt het netjes aan.
Het is alleen bloed irritant als ik iets wil debuggen, want de boodschappen die ik zoek die zijn amper terug te vinden zo. Iemand een idee waar deze melding vandaan komt, en vooral, hoe kom ik er vanaf :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 21:46

dof

Hmmbob schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:14:
[...]

Ik heb het nu gedeployed naar mijn Pi's en het werkt prettiger dan het presence script. Reden: presence gaf me heel veel wifi interferentie plus hele gekke bluetooth klachten. Zo wilde de telefoon van mijn vrouw nergens meer verbinden via BT (inclusief de carkit, die toch echt buiten bereik van de Pi's komt) en verloor mijn smartwatch om de haverklap de verbinding met mijn telefoon via BT als ik thuis was. Was ik weg, dan werkte hij weer perfect.

Monitor geeft mij geen interferentieproblemen.
Mijn reden ook voor gebruik van "monitor". 'k Heb twee "presence" pi zero's in gebruik en ik zie meer storingen in HA logs wanneer ik ze aan heb staan.
Vanwege je mailtje toch nog even gekeken waarom "monitor" bij mij niet werkt, en ontdek nu dat ik m'n BT adressen in "known_static_devices" had gezet i.p.v. in "known_static_addresses". Pffft 8)7.

Maar het werkt nu :*)

Bedankt voor de stimulans :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Laatst online: 09:39

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Maverick schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:35:
Toch nog een issue met Node-Red hier :)

Ik heb iedere seconde in mijn debug-panel de volgende boodschap:
code:
1
2
3
9/9/2018, 8:31:22 PMnode: Home Assistant
msg : string[146]
"Home assistant connection failed with error: Connection to home assistant could not be established with config: localhost:8123 <password redacted>"

Het stomme is, alles werkt verder perfect. De nodes geven aan dat ze verbinding hebben en als ik wat doorstuur komt het netjes aan.
Het is alleen bloed irritant als ik iets wil debuggen, want de boodschappen die ik zoek die zijn amper terug te vinden zo. Iemand een idee waar deze melding vandaan komt, en vooral, hoe kom ik er vanaf :P
Misschien heb je een extra 'Home Assistant' Configuration Node in je Node-RED staan? Die heeft dan w.s. een incorrecte API Pass. Kan ontstaan bij importeren van andermans code. Die ongebruikte dan verwijderen.

Indien je de community Node-RED addon (van frenck) in Hass.io gebruikt, er was een issue met Supervisor release 129 (inmiddels zou dit door v130 opgelost zijn volgens frenck).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeadMetal
Zojuist heb ik het Node-RED topic aangemaakt:
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
JayOne schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:30:
[...]

Volgens mij moet je nog eens goed kijken naar de volgorde van de "and" en "or" conditions en hoe je binnen één van deze statements de conditie moet nesten.

Kijk hier voor de syntax: https://www.home-assistan...ed--and-and-or-conditions
Je hebt gelijk, had het zo te zien door elkaar gegooid. Dit zou het dan moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  condition:
    condition: and
    conditions:
        - condition: state
          entity_id: group.users
          state: 'not_home'
        - condition: or
          conditions:
          #Thuis maar bijv. Slapen
          - condition: time
            before: '06:00:00'
            after: '22:00:00'
          #Werken
            weekday:
            - mon
            - tue
            - wed
            - thu
            - fri
            after: '07:30:00'
            before: '16:00:00'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Sinds korte tijd ben ik bezig HA in te richten. Veel zaken lukken nu maar ik loop tgeen een vreemd fenomeen aan. Ik kan niet aanmelden in HA via een VPN. In het lokale LAN werkt alles prima, maar zodra ik via Chrome over een VPN probeer aan te melden, dan krijg ik na het HA aanmeldschem de melding Unable to Connect met een veld waar ik mijn wachtwoord in kan voeren.

Chrome incognito geprobeerd, cookies verwijderd etc maar niets helpt. Routing op de HA server, client en VPN server staan goed. Tips?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:02
Taigu schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:08:
Sinds korte tijd ben ik bezig HA in te richten. Veel zaken lukken nu maar ik loop tgeen een vreemd fenomeen aan. Ik kan niet aanmelden in HA via een VPN. In het lokale LAN werkt alles prima, maar zodra ik via Chrome over een VPN probeer aan te melden, dan krijg ik na het HA aanmeldschem de melding Unable to Connect met een veld waar ik mijn wachtwoord in kan voeren.

Chrome incognito geprobeerd, cookies verwijderd etc maar niets helpt. Routing op de HA server, client en VPN server staan goed. Tips?
Precies hetzelfde issue wat ik via mijn "werk-proxy" heb. Daar staan websockets disabled en grote kans dat je VPN daar ook moeite mee heeft. Alle data komt uit de websocket en dan krijg je die symptomen iig.

Er zijn wat websocket test-sites te vinden via Google, werken die wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Thoit schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:45:
[...]

Je hebt gelijk, had het zo te zien door elkaar gegooid. Dit zou het dan moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  condition:
    condition: and
    conditions:
        - condition: state
          entity_id: group.users
          state: 'not_home'
        - condition: or
          conditions:
          #Thuis maar bijv. Slapen
            before: '06:00:00'
            after: '22:00:00'
          #Werken
            weekday:
            - mon
            - tue
            - wed
            - thu
            - fri
            after: '07:30:00'
            before: '16:00:00'
Je hebt hier te maken met twee situaties die elk twee condities bevatten:

Werken: niemand thuis op een bepaald tijdstip
of
Thuis slapen: 1 of meer thuis op een bepaald tijdstip

Dus je begint met een or-conditie en binnen deze conditie maak je twee and-condities (één voor Werken en één voor Thuis slapen).

In de code die jij hebt, wordt er alleen actie uitgevoerd wanneer er niemand thuis is, ook op het slaapmoment.

edit: toevoegen welke and-condities

[ Voor 3% gewijzigd door JayOne op 10-09-2018 14:01 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs

Staan alle noodzakelijke poorten open in de VPN ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of de noodzakelijke routing van de VPN. Kan zomaar zijn dat je een adres in een heel andere reeks krijgt en helemaal geen route tussen die rangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals al gezegd kan het van alles zijn. Routeringen, missen van een default gateway / default route, websockets, ip ranges, poorten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:24
WackyWindsurfer schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:00:
[...]

Misschien heb je een extra 'Home Assistant' Configuration Node in je Node-RED staan? Die heeft dan w.s. een incorrecte API Pass. Kan ontstaan bij importeren van andermans code. Die ongebruikte dan verwijderen.

Indien je de community Node-RED addon (van frenck) in Hass.io gebruikt, er was een issue met Supervisor release 129 (inmiddels zou dit door v130 opgelost zijn volgens frenck).
Nee, ik heb maar 1 server gespecificeerd staan. Als ik die url eens verkloot (poort veranderen) dan zijn alle nodes die met HA moeten verbinden disconnected. Zet ik de url weer goed, dan geven ze aan dat ze connected zijn....
Ik gebruik overigens de "officiële" Node-Red versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 10-09-2018 19:38 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Gebruikt er iemand voice recognition in combinatie met HA?

Er zijn een paar ondersteunde platforms:
https://www.home-assistant.io/components/#voice

Ik heb op zich geen behoefte aan dat de grote jongens (Apple/Google) thuis meeluisteren, wil dus ook geen Google Home of Alexa speaker, maar ben wel benieuwd of het lokaal draaiende Snips, of wellicht MyCroft wat zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47

je vpn netwerk toegevoegd aan trusted networks in je configuration.yaml ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  api_password: !secret api_password
  use_x_forwarded_for: true
  base_url: !secret base_url
  trusted_networks:
    - 127.0.0.1
    - !secret localnetwork
    - !secret vpnnetwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Gebruikt iemand Home Assistant in combinatie met de Apache proxy?
https://www.home-assistant.io/docs/ecosystem/apache/

Oftewel dat Apache regelt dat HA voor de buitenwereld bereikbaar is, in plaats van dat HA dat zelf regelt?

Zo wil ik intern gewoon http gebruiken, en voor de buitenwereld https.
Bovenstaande uitleg op de HA-website werkt voor mij perfect, echter dat gaat niet via https!

Ik heb via 'dehydrated' al geldige Lets Encrypt ssl-certificaten op m'n machine staan voor mijn duckdns subdomein (die HA zelf ook gebruikte).

/edit: fixed! Mocht iemand ooit ook deze wens hebben, let me know, dan typ ik de instructies uit.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 11-09-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Zanbee schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:30:
[...]

Met een MQTT sensor

YAML:
1
2
3
4
sensor:

Nog een vervolgvraag.
Hij toont hem nu, maar er staan plusje op de plek van de spaties.
Dus: `The+Outsider+-+A+Perfect+Circle` ipv `The Outsider - A Perfect Circle`.
Misschien ligt het aan de verzender of mqtt werkt op deze manier.
Is het mogelijk om de plusjes te vervangen door spaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Is het mogelijk om het onderdeel `Z-Wave devices` te verplaatsen vanaf het homescherm naar een tabblad?
Met all_devices en all_automations lukt het wel, maar ik heb nog niets kunnen vinden als all_zwave ofzoiets.

HomeAssistant StartPage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
DeadMetal schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:35:

Oftewel dat Apache regelt dat HA voor de buitenwereld bereikbaar is, in plaats van dat HA dat zelf regelt?

Bovenstaande uitleg op de HA-website werkt voor mij perfect, echter dat gaat niet via https!

Ik heb via 'dehydrated' al geldige Lets Encrypt ssl-certificaten op m'n machine staan voor mijn duckdns subdomein (die HA zelf ook gebruikte).

/edit: fixed! Mocht iemand ooit ook deze wens hebben, let me know, dan typ ik de instructies uit.
Ik heb het ook werkend met een SophosUTM als reversed proxy, gebaseerd op deze config-regels en dan handmatig de juiste config-file editten. Mocht iemand hetzelfde willen bereiken, lemme know :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
BushWhacker schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:03:
Is het mogelijk om het onderdeel `Z-Wave devices` te verplaatsen vanaf het homescherm naar een tabblad?
Met all_devices en all_automations lukt het wel, maar ik heb nog niets kunnen vinden als all_zwave ofzoiets.

[Afbeelding: HomeAssistant StartPage]
In je group view op yes zetten:

view (Optional): If yes then the entry will be shown as a view (tab) at the top. Groups that are set to view: yes cannot be used as entities in other views.

https://www.home-assistant.io/components/group/

Zijn er hier mensen die het voor elkaar hebben gekregen om de Fibaro rookmelder af te laten gaan middels HA? Het idee was eigenlijk om de rookmelders ook als alarm sirene in te zetten, maar volgens mij is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
nehru schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:42:
[...]

Precies hetzelfde issue wat ik via mijn "werk-proxy" heb. Daar staan websockets disabled en grote kans dat je VPN daar ook moeite mee heeft. Alle data komt uit de websocket en dan krijg je die symptomen iig.

Er zijn wat websocket test-sites te vinden via Google, werken die wel?
Bedankt voor alle antwoorden. Routeringen e.d. staan goed maar de split-tunnel VPN van mijn werk icm de proxies aldaar zorgen voor dit probleem. VPN vanaf Android werkt prima, aangezien ons security team dit niet als prioriteit zal zien, hou ik het voorlopig daar maar bij.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanbee
BushWhacker schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:55:
[...]

Nog een vervolgvraag.
Hij toont hem nu, maar er staan plusje op de plek van de spaties.
Dus: `The+Outsider+-+A+Perfect+Circle` ipv `The Outsider - A Perfect Circle`.
Misschien ligt het aan de verzender of mqtt werkt op deze manier.
Is het mogelijk om de plusjes te vervangen door spaties?
Voor zover ik weet maakt het voor het MQTT protocol niet uit wat de payload is zolang de ontvangende partij maar weet wat er me gedaan moet worden. En Home Assistant kan prima overweg met spaties in de payload en sonsor data die worden niet gewijzigd in plusjes.

Het viel me op dat tussen de artiest en titel er "+.+" staat daarom vermoed ik dat het aan de verzender ligt. Mooiste lijkt me om het daar te proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet niet of je docker gebruikt maar dan is Træfik ideaal met ingebouwde letsencrypt. Apache gebruik ik niet; vergeleken met Træfik te ingewikkeld.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Zanbee schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:34:
[...]

Het viel me op dat tussen de artiest en titel er "+.+" staat daarom vermoed ik dat het aan de verzender ligt. Mooiste lijkt me om het daar te proberen op te lossen.
Daar staat geen . (punt), maar een - (streepje). Het streepje dat vaker tussen de artiest en titel staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanbee
Je hebt helemaal gelijk @barrymossel dat had ik inderdaad verkeerd gezien. Neemt niet weg dat ik vermoed dat het bericht uit het screenshot van @BushWhacker zo vanuit de afzender komt.
Ik heb het even verder getest en kan hier gewoon spaties versturen via MQTT.

publish
MQTT Publish

De aanhalingstekens zijn nodig voor mosquitto_pub (om onderscheid te maken tussen de verschillende opties en bijbehorende data) met Tasker en de MQTT Publish plugin kan ik elk teken dat ik wil weer geven versturen zonder dat de verzender, de broker of HA er iets aan veranderen.

De uitkomst in Homeassistant:
Home assistant

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Bij dezen :). Heb dezelfde problematiek.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je moet even met de replace functie in de template aan de slag. Even vanuit de losse pols onderweg:
code:
1
2
3
4
5
sensor:
    value_template: {{  value | replace(`+`,` `) }}

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 12-09-2018 12:42 . Reden: iPad kloot de quotes op ]

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 19:10
Ooit meegemaakt?:
code:
1
2
ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.201809030] http://x.x.x.x:x/frontend_latest/core-0313da33.js:1:6085 SyntaxError: JSON.parse: unexpected non-whitespace character after JSON data at line 1 column 16 of the JSON data#033[0m
INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event service_executed[L]>#033[0m

Mijn log werd er mee vol gegooid, het hass process dakte qua cpu... :X

Wat bleek, ik was met zwave instellingen bezig (probeer de wallmote naar mijn hand te zetten). Was even ergens anders aan het kijken, maar blijkbaar "stond er iets open" in het zwave scherm ofzo, want daardoor ging het fout. Na het sluiten van het tabblad met de node instellingen, ging de storm liggen...

my2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
M@NIC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:18:
Ik ben al een hele poos op zoek maar kom niet echt verder. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil graag een ledstrip gebruiken onder mijn keukenkastjes icm Home Assistant. Mijn enige vereisten zijn dat het via WIFI gaat (of eventueel Z-wave maar echt geen 433Mhz), dat ik de kleur temperatuur kan instellen en MQTT eigenlijk wil voorkomen. Nu is een RGB ledstrip niet zo spannend, genoeg oplossingen. RGBWW (wat ik volgens mij echt moet hebben) is een ander verhaal. De strips zijn er, ik zie ook dat je met de Flux Led/MagicLight component genoeg controllers (SuperNight/MagicLight/etc) kunt aansturen maar ik twijfel of HA met de temperatuur overweg kan. Ik zie wel een RGBW modus maar geen RGBWW modus.

Ik lees ook verschillende verhalen over het flashen van een H801 dus als experiment heb ik deze besteld. Heeft iemand daar ervaring mee?
Thuis zowel een Nodemcu (via mqtt aan HA) draaien in testomgeving voor ledstrips buiten (per led controleerbaar maar alleen rgb + koud wit. We willen 60 meter ledstrip rondom de woning (buiten) aanbrengen in oktober dus dat gaat nog een projectje worden O-) Daarnaast tweemaal een Gledopto (zigbee) aan een RGB en RGBWW strip hangen maar beide werken prima in HA (via deconz) en kan met de RGBWW modus overweg (dus warm / koud wit). Zaterdag gaan we de RGBWW strips ophangne in de woning aangesloten op de Gledopto in ledprofielen.

Edit:
Strips en Gledopto via Ali gekocht :)

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 13-09-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
M@NIC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:18:
Ik ben al een hele poos op zoek maar kom niet echt verder. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil graag een ledstrip gebruiken onder mijn keukenkastjes icm Home Assistant. Mijn enige vereisten zijn dat het via WIFI gaat (of eventueel Z-wave maar echt geen 433Mhz), dat ik de kleur temperatuur kan instellen en MQTT eigenlijk wil voorkomen. Nu is een RGB ledstrip niet zo spannend, genoeg oplossingen. RGBWW (wat ik volgens mij echt moet hebben) is een ander verhaal. De strips zijn er, ik zie ook dat je met de Flux Led/MagicLight component genoeg controllers (SuperNight/MagicLight/etc) kunt aansturen maar ik twijfel of HA met de temperatuur overweg kan. Ik zie wel een RGBW modus maar geen RGBWW modus.

Ik lees ook verschillende verhalen over het flashen van een H801 dus als experiment heb ik deze besteld. Heeft iemand daar ervaring mee?
RGBW en RGBWW zijn zover ik weet gewoon hetzelfde. Een ledstrip met een RGB led en een witte (of warm witte) led (en dat dus om en om). Ik gebruik een RGBWW ledstrip met een MagicHome controller (hier zit een ESP in), waar ik ESPurna op heb geflasht. Werkt prima in combinatie met Home Assistant (MQTT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markkamphorst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 12:54
Ik ben afgelopen weekend overgestapt van domoticz naar homeassistant door middel van Hassio. Werkt goed icm mijn Rfxcom! Het enige wat me niet lukt is om custom component te laden, zoals afvalwijzer. Ik krijg onderstaande melding. Mij lijkt dat Hassio alleen officiële componenten kan gebruiken?
Log Details (WARNING)
Tue Sep 11 2018 22:10:34 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)

You are using a custom component for camera.foscam_fi8918w which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you do experience issues with Home Assistant.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
markkamphorst schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:25:
Ik ben afgelopen weekend overgestapt van domoticz naar homeassistant door middel van Hassio. Werkt goed icm mijn Rfxcom! Het enige wat me niet lukt is om custom component te laden, zoals afvalwijzer. Ik krijg onderstaande melding. Mij lijkt dat Hassio alleen officiële componenten kan gebruiken?

[...]
Melding is standaard maar ze werken wel (meer afschuiven verantwoording), gebruik zelf ook custom component afvalwijzer + vele meer :)

• markkamphorst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 12:54
Dat is fijn om te horen,lubbertkramer! Ik krijg geen enkele entiteit vanuit een custom component. Zoals de sensoren uit afvalwijzer worden niet gevonden. Ik heb in de map waar de configuratie.yaml staat een folder gemaakt vanuit hassio met een map custom_compononts/sensor. En daarin de py file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mocht iemand die ook deCONZ (https://www.home-assistant.io/components/deconz/) gebruikt zich afvragen waarom de Osram Smart+ stekkers ineens niet meer weergegeven worden in je HASS GUI.. Deze komen (vermoedelijk na een update) ineens door als switch.naam in plaats van light.naam. Op zich logischer natuurlijk, de naam 'switch' in plaats van 'light', maar het zorgt er wel voor dat je de aangepaste naam ook moet doorvoeren in je configuration.yaml

... En dus ook je automations niet meer kunnen werken omdat je verkeerde (niet meer bestaande) entiteit-namen gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 14-09-2018 08:44 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
barrymossel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:14:
[...]

RGBW en RGBWW zijn zover ik weet gewoon hetzelfde. Een ledstrip met een RGB led en een witte (of warm witte) led (en dat dus om en om). Ik gebruik een RGBWW ledstrip met een MagicHome controller (hier zit een ESP in), waar ik ESPurna op heb geflasht. Werkt prima in combinatie met Home Assistant (MQTT).
Geen ervaring mee maar lijkt me wel interessant: H801 Afbeeldingslocatie: https://tinkerman.cat/wp-content/uploads/2017/05/20170521_123730s-624x416.jpg
Flashen met een alternatieve firmware zoals deze zou het moeten laten werken met HASS.

• DaMoUsYs
Ik zou nog laten weten hoe ik het opgelost heb
code:
1
[{"id":"b5bb5e3d.f89c2","type":"tab","label":"Flow Keuken","disabled":false,"info":""},{"id":"66333ff9.4b887","type":"function","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"Teller ophogen","func":"count = flow.get('count')||0;\ncount++;\nflow.set('count', count);\nreturn {payload : count};","outputs":1,"noerr":0,"x":220,"y":100,"wires":[["bc311385.ae8db"]]},{"id":"bc311385.ae8db","type":"stoptimer","z":"b5bb5e3d.f89c2","duration":"3","units":"Second","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":360,"y":260,"wires":[["56fd88ec.b62228"],["2bd72550.32ccca","893a76cd.ebb4d8","f3dd6a.e634d298"]]},{"id":"cdead2f5.a8ec3","type":"function","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"Teller resetten","func":"flow.set('count', 0);\nreturn false;","outputs":1,"noerr":0,"x":760,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"2bd72550.32ccca","type":"switch","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"1 keer klikken","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":780,"y":220,"wires":[["6b2a8d7f.02cdb4","789bbbba.a61f24"]]},{"id":"f3dd6a.e634d298","type":"switch","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"2 keer klikken","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"2","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":780,"y":280,"wires":[["3466f713.305818","d2d8bedc.55cf4"]]},{"id":"893a76cd.ebb4d8","type":"switch","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"3keer klikken","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"3","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":770,"y":320,"wires":[["926bbb4b.9976c8","89826b17.cf6a58"]]},{"id":"3466f713.305818","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"KeukenHanglamp","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1070,"y":260,"wires":[[]]},{"id":"d2d8bedc.55cf4","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"licht_keuken","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1050,"y":300,"wires":[[]]},{"id":"dd28071.08062f8","type":"server-state-changed","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"Switch Hanglamp","server":"38af665f.7b591a","entityidfilter":"switch.keuken_hanglamp","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"","x":70,"y":200,"wires":[["66333ff9.4b887"]]},{"id":"56fd88ec.b62228","type":"delay","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"","pauseType":"delay","timeout":"1","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":600,"y":120,"wires":[["cdead2f5.a8ec3"]]},{"id":"6b2a8d7f.02cdb4","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"licht_keuken","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1050,"y":140,"wires":[[]]},{"id":"789bbbba.a61f24","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"KeukenHanglamp","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1070,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"926bbb4b.9976c8","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"KeukenHanglamp","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1070,"y":360,"wires":[[]]},{"id":"89826b17.cf6a58","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"licht_keuken","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1050,"y":400,"wires":[[]]},{"id":"38af665f.7b591a","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"https://ha.damousys.nl:8123","pass":"SECRET"}]

Hoe het nu werkt
  • 1 keer drukken "licht keuken" gaat aan, hanglamp keuken gaat uit
  • 2 keer drukken beide lampen gaan aan
  • 3 keer drukken alles gaat uit
Het niet laten reageren van het relais heb ik helaas niet kunnen oplossen

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Mooi dat het gelukt is! Volgens mij kan het nog wat simpeler, maar dat bespreken we dan wel in het Node-RED topic. Zie DeadMetal in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

[ Voor 128% gewijzigd door DeadMetal op 14-09-2018 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
balk schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:38:
[...]

Geen ervaring mee maar lijkt me wel interessant: H801 [Afbeelding]
Flashen met een alternatieve firmware zoals deze zou het moeten laten werken met HASS.
Sowieso makkelijker te flashen zo te zien. En voor die paar dollar meer is dat toch erg fijn. Die MagicHome flashen was voor mij niet al te makkelijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadMetal
MsG schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:26:
[...]
Bij dezen :). Heb dezelfde problematiek.
/edit: deze uitleg gaat er vanuit dat je Apache2 al draaiend hebt en ssl-certificaten via bijv. let's encrypt op je machine hebt, bijv. via DuckDNS i.c.m. dehydrated. Zie bijv. https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt

Ok, daar gaan we. Allereerst 4 Apache-modules activeren:
code:
1
sudo a2enmod proxy_http proxy_wstunnel ssl rewrite

In je router inkomende poort 443 (tcp) doorverwijzen naar 443 (tcp) van de machine waar Apache/HA op draaien.

Daarna een nieuw bestand aanmaken in /etc/apache2/sites-available/ en deze opslaan als
01-homeassistant.conf

Met code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<VirtualHost *:443>
  ServerName JOUW-HA-NAAM.duckdns.org

SSLEngine on
  SSLCertificateFile /home/homeassistant/dehydrated/certs/JOUW-HA-NAAM.duckdns.org/fullchain.pem
  SSLCertificateKeyFile /home/homeassistant/dehydrated/certs/JOUW-HA-NAAM.duckdns.org/privkey.pem

ProxyPreserveHost On
  ProxyRequests off
  ProxyPass / http://localhost:8123/
  ProxyPassReverse / http://localhost:8123/
  ProxyPass /api/websocket ws://localhost:8123/api/websocket
  ProxyPassReverse /api/websocket ws://localhost:8123/api/websocket

RewriteEngine on
  RewriteCond %{HTTP:Upgrade} =websocket [NC]
  RewriteRule /(.*)  ws://localhost:8123/$1 [P,L]
  RewriteCond %{HTTP:Upgrade} !=websocket [NC]
  RewriteRule /(.*)  http://localhost:8123/$1 [P,L]
</VirtualHost>

Corrigeer de locatie van SSLCertificateFile en SSLCertificateKeyFile voor jouw situatie.
Ik had het probleem dat die certificaten aangemaakt worden door user 'pi', maar Apache2 draait onder user 'www-data' en die mocht die certificaten niet uitlezen.

In /etc/apache2/envvars staat dit:
code:
1
2
export APACHE_RUN_USER=www-data
export APACHE_RUN_GROUP=www-data

Dat kan je aanpassen naar pi. Of omgekeerd de certificaat map/bestanden ook voor www-data toegankelijk maken, maar ik weet niet of dat permanent goed blijft gaan als de certificaten op een gegeven moment vernieuwd worden.

Daarna die site activeren:
code:
1
sudo a2ensite 01-homeassistant.conf

En apache2 herstarten:
code:
1
sudo systemctl restart apache2

En in Home Assistant configuration.yaml verwijder je de SSL-logica, en wordt het bijvoorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  server_port: 8123
  api_password: !secret http_password
  trusted_networks:
    - 192.168.1.0/24
    - 127.0.0.1
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 3

Dan ook HA herstarten en kijken of het werkt :)

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 30-09-2018 08:19 ]

• barrymossel
Ik heb nu al meerdere keren gehad dat een lamp uit het niets aan gaat. Kan ik ergens zien wat het schakelen activeert? Begint irritant te worden...
Je logging op debug zetten zou je de info op moeten leveren.

Wat voor soort schakelaar zit er voor de lamp?

• barrymossel
Hmmbob schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:18:
Je logging op debug zetten zou je de info op moeten leveren.

Wat voor soort schakelaar zit er voor de lamp?
Ga ik sowieso de logger even aanzetten. Het gaat om een Sonoff S20 met Tasmota.

Verder zie ik allerlei errors met mijn ESPurna apparaten (connection lost etc.). Enig idee?

• DvD77
barrymossel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:24:
[...]

Ga ik sowieso de logger even aanzetten. Het gaat om een Sonoff S20 met Tasmota.

Verder zie ik allerlei errors met mijn ESPurna apparaten (connection lost etc.). Enig idee?
Kijk eens naar de wifi signaal sterkte. Als de Tasmota zijn verbinding meermaals verliest dan gaat de lamp idd schakelen. Ik heb dit ook gehad. Verliest zn verbinding en start opnieuw op. Dus schakelt uit, connect mqtt en ziet daar dat ie weer aan moet.
Kijk ook even of je geluk hebt met andere "retain" instellingen

Ik heb hier ook ervaring mee ja. Het is inderdaad waarschijnlijk een combinatie van wegvallend wifi signaal icm retain data.

Sinds ik daar goed voor ben gaan zitten, nooit meer problemen gehad. Ik heb (met Tasmota) verschillende data niet meer met retain gedaan

Edit: Kijk ook even of er niet nog een topic retained is met oude data terwijl je retain daar inmiddels voor uit hebt staan.
Om een retained topic te wissen moet je er een retained message zonder inhoud naartoe sturen. Echt leeg, ook geen spatie oid

[ Voor 32% gewijzigd door lolgast op 15-09-2018 11:54 ]

• barrymossel
Wifi verbinding zou goed moeten zijn (3 meter van router), maar herstart of iets dergelijk kan het natuurlijk zijn... Zo vaak gebeurt het niet, maar irritant blijft het wel als het schijnbaar onbetrouwbaar werkt.

Maar retain dan dus op false zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@barrymossel Als ik jou was, zou ik proberen te onderzoeken wat er aan de hand ipv gewoon wat aanpassen en hopen op een oplossing ;)

Als je bijvoorbeeld op de webserver inlogt en de console opent en je herstart de switch, zie je dan bij opnieuw opstarten een switch commando omdat er retained data is? Dat kan bijvoorbeeld ook van het /cmnd/... topic zijn.
Als je zoiets niet ziet, kan het zomaar wat anders zijn. Misschien de inschakelstatus van het relais bij een herstart, misschien nog wat anders :)

• DeadMetal
Vandaag een eerste poging gedaan om de Xiaomi Gateway hub te vervangen (voor wat betreft de sensors) door een usb-stick met Zigbee2MQTT. Helaas is het bereik van de stick onvoldoende voor 2 kamers.

Ik kan de stick nog op een iets betere plek plaatsen (buitenkant van de meterkast in plaats van erin). Mocht dat niet lukken, dan blijft de gateway nog nodig.

Want om nou weer extra apparaten te kopen (die ik niet echt nodig heb, via de Gateway werkt het immers op zich) die als coordinator fungeren t.b.v. uitbreiding van het bereik, dat vind ik nog wat te ver gaan.

/edit: evt. kan ik ook nog vrij makkelijk en redelijk onzichtbaar met een usb-verlengkabel de stick wat meer centraal in het huis plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 15-09-2018 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
barrymossel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:55:
Ik heb nu al meerdere keren gehad dat een lamp uit het niets aan gaat. Kan ik ergens zien wat het schakelen activeert? Begint irritant te worden...
Ff de laatste video van The Hookup kijken.
Daar worden dit soort problemen uitgelegd

YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings

Check dit en help mee!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48
Kan iemand me op de goede weg helpen? Heb een aantal sensoren die waarden in seconden teruggeven. Nu wil ik deze in uren weergeven.

In customize.yaml heb ik de volgende regel opgenomen, maar er gebeurd niets. Wat gaat hier fout?

code:
1
2
3
sensor.luxtronik_id_web_zaehler_betrzeitwp:
    friendly_name: Bedrijfsuren compressor
    value_template: '{{ (states("sensor.luxtronik_id_web_zaehler_betrzeitwp") | int) / 3600 }}'
Hij moet niet in customize.yaml, maar meteen in je sensors.yaml (oid) op deze manier gedefinieerd worden.

Kun je dat stukje eens posten?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48
Hmmbob schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:31:
Hij moet niet in customize.yaml, maar meteen in je sensors.yaml (oid) op deze manier gedefinieerd worden.

Kun je dat stukje eens posten?
Zeker, deze heb ik opgenomen in configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor:
  - platform: luxtronik
    sensors:
      - 'ID_WEB_Temperatur_TRL'
      - 'ID_WEB_Temperatur_TVL'
      - 'ID_WEB_Temperatur_TA'
      - 'ID_WEB_Temperatur_TBW'
      - 'ID_WEB_Einst_BWS_akt'
      - 'ID_WEB_Temperatur_TWE'
      - 'ID_WEB_Temperatur_TWA'
      - 'ID_WEB_Temperatur_RFV'
      - 'ID_WEB_VENout'
      - 'ID_WEB_ZIPout'
      - 'ID_WEB_Code_WP_akt'
      - 'ID_WEB_Zaehler_BetrZeitWP'
      - 'ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue'
      - 'ID_WEB_Zaehler_BetrZeitBW'
      - 'ID_WEB_Zaehler_BetrZeitHz'
      - 'ID_WEB_RBE_RT_Ist'
      - 'ID_WEB_RBE_RT_Soll'

Hoe zou het er dan uit moeten komen te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ah check, ze komen uit een custom component.

Probeer eens in configuration.yaml....
YAML:
1
2
3
sensor.luxtronik_id_web_zaehler_betrzeitwp_uren: #Let op de wijziging hier
    friendly_name: Bedrijfsuren compressor
    value_template: '{{ (states("sensor.luxtronik_id_web_zaehler_betrzeitwp") | int) / 3600 }}'

DeadMetal schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:22:
Vandaag een eerste poging gedaan om de Xiaomi Gateway hub te vervangen (voor wat betreft de sensors) door een usb-stick met Zigbee2MQTT. Helaas is het bereik van de stick onvoldoende voor 2 kamers.

Ik kan de stick nog op een iets betere plek plaatsen (buitenkant van de meterkast in plaats van erin). Mocht dat niet lukken, dan blijft de gateway nog nodig.

Want om nou weer extra apparaten te kopen (die ik niet echt nodig heb, via de Gateway werkt het immers op zich) die als coordinator fungeren t.b.v. uitbreiding van het bereik, dat vind ik nog wat te ver gaan.

/edit: evt. kan ik ook nog vrij makkelijk en redelijk onzichtbaar met een usb-verlengkabel de stick wat meer centraal in het huis plaatsen.
Waarschijnlijk gebruik je dan de CC2531, de CC2530 schijnt beter bereik te hebben: https://github.com/Koenkk...Supported-sniffer-devices

Ik heb er echter geen ervaring mee en zoals ik lees is het ook iets lastiger ivm serial interface.

Ik heb vandaag schakelaar 2 van de 4 Xiaomi vervangen voor een Hue Tap aan de muur. Mijn manier van uitfaseren van de Xiaomi hub :+

Moet het alleen nog tegen mijn vrouw vertellen O-)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

lolgast schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:48:
Ik heb vandaag schakelaar 2 van de 4 Xiaomi vervangen voor een Hue Tap aan de muur. Mijn manier van uitfaseren van de Xiaomi hub :+

Moet het alleen nog tegen mijn vrouw vertellen O-)
Ben hier ook aan het migreren, 10 x Tradfri GU10 vervangen door Hue GU10. Vindt Hue toch net wat beter reageren.

De "oude" Hue entities blijven echter wel gereserveerd oid in HA klopt dat? Ik zie ze niet terug in het devices overzicht maar kan de nieuwen niet hernoemen naar de oude naam....
@Beekforel Er is een nieuw bestandje tegenwoordig waar die namen in vastgelegd worden ja. Vroeger entity_registry.ha, tegenwoordig volgens mij in een bestandje dat in een hiddenfolder staat in je config map, .storage.

Ik gok dat je de entity daar even uit moet gooien, ha moet herstarten en dat het daarna wel werkt

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

lolgast schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:14:
@Beekforel Er is een nieuw bestandje tegenwoordig waar die namen in vastgelegd worden ja. Vroeger entity_registry.ha, tegenwoordig volgens mij in een bestandje dat in een hiddenfolder staat in je config map, .storage.

Ik gok dat je de entity daar even uit moet gooien, ha moet herstarten en dat het daarna wel werkt
Perfect, thanks!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Ik wil een bewegingssensor in de badkamer maar hoe doe ik dat dat de lamp tijdens het douchen aan blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Chamek schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:49:
Ik wil een bewegingssensor in de badkamer maar hoe doe ik dat dat de lamp tijdens het douchen aan blijft?
De sensor zo richten dat ie naar de douchecel kijkt?

Of je gaat met flowmeters of de gasmeter aan de gang, if "movement" badkamer and "gas running" lamp aan laten.

#kortesamenvatting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Chamek Aeonlabs multisensor en dan vochtigheidsniveau meten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Chamek schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:49:
Meerdere mogelijkheden al geopperd. Nog een optie is een combinatie te maken met een water sensor in de douche, bijvoorbeeld de Xiaomi Aqara flood sensor
http://s.aliexpress.com/RjqQrqme?fromSns
Geen beweging maar wel water gedetecteerd? Dan de lamp aan (houden). Eventueel nog afhankelijk van aantal lux wat een Aqara bewegingsmelder ook meet.

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 15-09-2018 20:46 ]

• DeadMetal
martinvdm schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:47:
[...]

Waarschijnlijk gebruik je dan de CC2531, de CC2530 schijnt beter bereik te hebben: https://github.com/Koenkk...Supported-sniffer-devices

Ik heb er echter geen ervaring mee en zoals ik lees is het ook iets lastiger ivm serial interface.
Thx. Helaas loop ik enorm vast op de pagina waar ze naar verwijzen over hoe je firmware zou moeten flashen. Dat zit er zoveel ingewikkelder dan wat ik met de CC2531 moest doen, dat was nog geen minuutje werk.
DeadMetal schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 21:54:
[...]

Thx. Helaas loop ik enorm vast op de pagina waar ze naar verwijzen over hoe je firmware zou moeten flashen. Dat zit er zoveel ingewikkelder dan wat ik met de CC2531 moest doen, dat was nog geen minuutje werk.
Staat nog op mijn lijstje om eens te maken, maar idd een goede howto voor de cc2530 heb ik ook nog niet gevonden.

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:43:
[...]
Meerdere mogelijkheden al geopperd. Nog een optie is een combinatie te maken met een water sensor in de douche, bijvoorbeeld de Xiaomi Aqara flood sensor
http://s.aliexpress.com/RjqQrqme?fromSns
Geen beweging maar wel water gedetecteerd? Dan de lamp aan (houden). Eventueel nog afhankelijk van aantal lux wat een Aqara bewegingsmelder ook meet.
Energieverbruik van de boiler combineren met data van beweging in de badkamer en luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:12

Patrick89

PSN : Gamesource

Met veel plezier lees ik hier altijd mee en er komen veel mooie dingen voorbij. Nu zit ik met een probleempje.

Momenteel heb ik meerdere scenes voor mijn logitech harmony.
- Tv Kijken
- Chromecast Audio
- Mediacenter
- Alles uit (Standaard functie harmony)

Nou wil ik via Google Home mijn logitech schakelen.

VB :
Turn on television
Turn off television

Dit is niet mogelijk omdat er geen twee script/scene kunnen zijn met television.
Nou had ik het een idee om een input_boolean te maken en deze te schakelen.
So far so good..

Echter wanneer ik met de afstandbediening de tv aan zet en met google home de tv wil uitzetten kan dit niet omdat de input_boolean nog op false staat. Ook wordt er geen event getriggerd als de status al goed staat. Jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen. Ik heb al diverse zaken geprobeerd in automation. "Button pressed" , "Event > State_Changer" b.v.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Wie weet hoe ik in de Lovelace UI er voor kan zorgen dat ik het kleurwiel en effecten dialoog weer krijg als ik op een lamp klik ?

Ik gebruik de picture-glance, werkt prima maar als ik nu op een 'light' entity klik dan gaat de lamp aan of uit. In geval van een ledstrip bv wil ik de color picker en effecten pagina zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DvD77 schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:23:
Wie weet hoe ik in de Lovelace UI er voor kan zorgen dat ik het kleurwiel en effecten dialoog weer krijg als ik op een lamp klik ?

Ik gebruik de picture-glance, werkt prima maar als ik nu op een 'light' entity klik dan gaat de lamp aan of uit. In geval van een ledstrip bv wil ik de color picker en effecten pagina zien.
Ik gebruik gewoon een entity list en daarbij werkt het by default gewoon. Color picker komt te voorschijn als de lamp aangezet is. Is dat niet bij een picture glance dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Patrick89 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:06:
Met veel plezier lees ik hier altijd mee en er komen veel mooie dingen voorbij. Nu zit ik met een probleempje.

Momenteel heb ik meerdere scenes voor mijn logitech harmony.
- Tv Kijken
- Chromecast Audio
- Mediacenter
- Alles uit (Standaard functie harmony)

Nou wil ik via Google Home mijn logitech schakelen.

VB :
Turn on television
Turn off television

Dit is niet mogelijk omdat er geen twee script/scene kunnen zijn met television.
Nou had ik het een idee om een input_boolean te maken en deze te schakelen.
So far so good..

Echter wanneer ik met de afstandbediening de tv aan zet en met google home de tv wil uitzetten kan dit niet omdat de input_boolean nog op false staat. Ook wordt er geen event getriggerd als de status al goed staat. Jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen. Ik heb al diverse zaken geprobeerd in automation. "Button pressed" , "Event > State_Changer" b.v.
Moet dit per se via Home Assistant? Ik heb in Google Home twee routines gemaakt: "Turn on television" > "Ask Harmony to turn on tv" en hetzelfde voor het uitzetten van de TV. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
martinvdm schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:35:
[...]

Ik gebruik gewoon een entity list en daarbij werkt het by default gewoon. Color picker komt te voorschijn als de lamp aangezet is. Is dat niet bij een picture glance dan?
Ik heb het nu even quick en dirty gedaan met een vertical-stack met een picture-glance en een normale entity card er onder.

Nee bij picture-glance is een lamp gewoon aan of uit.
Pagina: 1 ... 66 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.