Ik ook ... De laatste versie werkt goedmartinvdm schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:55:
[...]
@rdvl heeft ervaring en positief volgens mij.
Jammer dat er nog niemand op Marktplaats geflashte CC2531 modules voor Zigbee2Mqtt verkoopt. Ik zag ook dat er een firmware was om er een repeater van te maken, dat zou hier wel handig zijn.
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een MQTT Bridge? Ik wil niet al mijn sensor data beschikbaar maken aan de buitenwereld of gaan zitten klungelen met certificaten op esp's etc. Maar tegelijkertijd wil ik ook een sensor in mijn camper inbouwen die via een GPRS module MQTT data verstuurd naar Home Assistant. Ik heb bedacht dat ik naast mijn huidige Mosquitto broker een 2e Mosquitto container opzet in Docker die wel van een SSL certificaat wordt voorzien en bereikbaar is van buitenaf. Vervolgens zouden dan specifieke topics die op de externe broker binnenkomen gepubliceerd moeten worden op de interne mosquitto broker. Maar ik wordt nog niet heel veel wijzer uit de beschikbare documentatie.
In welke van de 2 configuraties moet ik nu de bridge configureren en hoe configureer ik die dan dat alleen bepaalde topics van de externe broker naar de interne broker worden gepubliceerd en niets andersom?
In welke van de 2 configuraties moet ik nu de bridge configureren en hoe configureer ik die dan dat alleen bepaalde topics van de externe broker naar de interne broker worden gepubliceerd en niets andersom?
We've got that ring of confidence
Als je de howto volgt op de zigbee2mqtt website, kan je het snel en simpel zelf flashen. Dat geldt dan ook voor de repeater firmwareCodeIT schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:51:
Jammer dat er nog niemand op Marktplaats geflashte CC2531 modules voor Zigbee2Mqtt verkoopt. Ik zag ook dat er een firmware was om er een repeater van te maken, dat zou hier wel handig zijn.
Dat weet ik, maar dan moet ik alles op Ali bestellen (duurt lang) + dat ik het meeste na 1 keer flashen niet meer nodig hebUTMachine schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:06:
[...]
Als je de howto volgt op de zigbee2mqtt website, kan je het snel en simpel zelf flashen. Dat geldt dan ook voor de repeater firmware
Hoeveel stroom heb je vorige week woensdag gebruikt?jossie67 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:53:
[...]
Wat ingewikkeld, ik doe het heel simpel zo
in sensor.yaml
code:
1 2 3 4 platform: dsmr host: ipadres port: 2005 dsmr_version: 4
Misschien nog nuttige info voor iemand hier: Home Assistant heeft een officiële iOS app, maar niet voor Android. Voor Android wordt aangeraden om de url gewoon in de browser te openen en dan een snelkoppeling naar je homescreen te maken. Dat vond ik toch niet ideaal en het is ook vrij traag.
Ik gebruik daarom nu WallPanel. Dan bekijk je gewoon de normale HA gui (ik gebruik al wel de nieuwe Lovelace), maar dan in een eigen webview, niet in de browser. Laadt sneller. Ook wat mogelijkheden om telefoon-sensor/camera data via MQTT naar HA te sturen ofzo, daar heb ik me niet in verdiept.
Voor Android gebruikte ik eerst de HomeAssist app, maar die beviel me toch niet zo. Wel qua snelheid, maar het dimmen van lampen gebeurt bijvoorbeeld in enorm veel tussenstapjes, wellicht om een soort van transition na te bootsen, in plaats van in 1x de lamp op de geselecteerde nieuwe sterkte te zetten. Maar het gaat schokkerig. Ook laat hij mijn Xiaomi ledlamp crashen (wordt 'unavailable' voor een halve minuut), terwijl dat vanuit de HA gui nooit gebeurt.
'Project Rotini' klinkt ook wel als een veelbelovende app, maar die is nog in alpha staat en wordt t.z.t ook betaald.
Ik gebruik daarom nu WallPanel. Dan bekijk je gewoon de normale HA gui (ik gebruik al wel de nieuwe Lovelace), maar dan in een eigen webview, niet in de browser. Laadt sneller. Ook wat mogelijkheden om telefoon-sensor/camera data via MQTT naar HA te sturen ofzo, daar heb ik me niet in verdiept.
Voor Android gebruikte ik eerst de HomeAssist app, maar die beviel me toch niet zo. Wel qua snelheid, maar het dimmen van lampen gebeurt bijvoorbeeld in enorm veel tussenstapjes, wellicht om een soort van transition na te bootsen, in plaats van in 1x de lamp op de geselecteerde nieuwe sterkte te zetten. Maar het gaat schokkerig. Ook laat hij mijn Xiaomi ledlamp crashen (wordt 'unavailable' voor een halve minuut), terwijl dat vanuit de HA gui nooit gebeurt.
'Project Rotini' klinkt ook wel als een veelbelovende app, maar die is nog in alpha staat en wordt t.z.t ook betaald.
Even een noob vraag over de automations.yaml
Ik heb een group met hue lampen en Fibaro switches, ik schakel de group in met:
Maar dit schakelt alleen de hue lampen, om de fibaro's in te schakelen is nodig:
Is dit te combineren?
code:
1
| service: light.turn_on |
Maar dit schakelt alleen de hue lampen, om de fibaro's in te schakelen is nodig:
code:
1
| service: switch.turn_on |
Is dit te combineren?
Je kunt van de triggers, conditions en actions een yaml list (list van dicts volgens mij) maken, en dus meerdere services callen. Worden ze direct achter elkaar geschakeld.Danielson schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:01:
code:
1 service: light.turn_on
code:
1 service: switch.turn_on
Is dit te combineren?
Inmiddels weer wat verder gekomen met HA, krijg echter 1 ding momenteel niet voor elkaar: aan de hand van aanwezigheid en tijdschema geen meldingen weergeven.
Wat ik bijv. wil is: als mijn vriendin of ik thuis komen vanaf het werk hoeft er geen melding te komen dat de deur open gaat. Als het echter na 22.00 uur is moet er wel een melding komen als er iemand thuis is.
Het volgende heb ik gemaakt, maar als ik zelf de deur open doe en de status is home krijg ik toch een melding
Wat ik bijv. wil is: als mijn vriendin of ik thuis komen vanaf het werk hoeft er geen melding te komen dat de deur open gaat. Als het echter na 22.00 uur is moet er wel een melding komen als er iemand thuis is.
Het volgende heb ik gemaakt, maar als ik zelf de deur open doe en de status is home krijg ik toch een melding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - alias: 'Achterdeur' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor from: 'off' to: 'on' - platform: state entity_id: device_tracker.iphone from: 'home' to: 'not_home' - plaform: time condition: condition: time before: '07:00:00' after: '22:00:00' action: - service: notify.iPhones data: title: "Achterdeur" message: "Achterdeur Open!" |
Je conditions vallen nu onder de trigger. Dat is niet goed. Hier staat wel wat inspiratie:Thoit schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:31:
Inmiddels weer wat verder gekomen met HA, krijg echter 1 ding momenteel niet voor elkaar: aan de hand van aanwezigheid en tijdschema geen meldingen weergeven.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - alias: 'Achterdeur' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor from: 'off' to: 'on' - platform: state entity_id: device_tracker.iphone from: 'home' to: 'not_home' - plaform: time condition: condition: time before: '07:00:00' after: '22:00:00' action: - service: notify.iPhones data: title: "Achterdeur" message: "Achterdeur Open!"
https://www.home-assistant.io/docs/automation/examples/
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
@Thoit
Je kunt ook met templating in je automations werken. Ik ben voor automations inmiddels overgestapt naar Node-RED dus heb niet echt goede voorbeelden meer, maar misschien kun je iets met onderstaande voorbeelden
Stuur alleen berichten naar diegene die thuis is, of beide als we allebei thuis zijn
Zet de lamp aan met verschillende scenes afhankelijk van hoe laat het is
Ik denk dat je daar wel wat mee moet kunnen. Hierdoor kun je wat valsspelen als je er met conditions niet meer uitkomt
Die je overigens wel kunt combineren waarbij beide conditions moeten gelden. Op deze manier
Doe 'iets' als er beweging is terwijl: het donker genoeg is én het is tussen 17:00 en 23:59 uur
Je kunt ook met templating in je automations werken. Ik ben voor automations inmiddels overgestapt naar Node-RED dus heb niet echt goede voorbeelden meer, maar misschien kun je iets met onderstaande voorbeelden
Stuur alleen berichten naar diegene die thuis is, of beide als we allebei thuis zijn
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - alias: Notify - Deurbel ingedrukt id: "165798" initial_state: 'off' trigger: - platform: state entity_id: switch.deurbel to: 'off' action: - service_template: >- {% if is_state("device_tracker.stefan", "home") and is_state("device_tracker.meggie", "home") %} notify.iphones {% elif is_state("device_tracker.stefan", "home") %} notify.iphone_stefan {% elif is_state("device_tracker.meggie", "home") %} notify.iphone_meggie {% endif %} data: message: "Er staat iemand aan de deur!" title: "Deurbel ingedrukt" |
Zet de lamp aan met verschillende scenes afhankelijk van hoe laat het is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - alias: Eettafel Achterdeur id: "15432187" initial_state: 'off' trigger: - platform: state entity_id: switch.fibaro__achterdeur_switch condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" action: - service: scene.turn_on data_template: entity_id: > {% if now().hour < 12 and is_state("light.eettafel", "off") %} scene.eettafel_lezen {% elif is_state("light.eettafel", "off") %} scene.eettafel_avond {% elif is_state("light.eettafel", "on") %} scene.eettafel_uit {% endif %} |
Ik denk dat je daar wel wat mee moet kunnen. Hierdoor kun je wat valsspelen als je er met conditions niet meer uitkomt
Doe 'iets' als er beweging is terwijl: het donker genoeg is én het is tussen 17:00 en 23:59 uur
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - alias: Hue Motion Keuken id: "15857987" initial_state: 'off' trigger: - platform: state entity_id: sensor.hue_motion_keuken_presence to: 'True' condition: condition: and conditions: - condition: state entity_id: sensor.hue_motion_keuken_lux state: 'True' - condition: time after: '17:00:00' before: '23:59:59' action: - service: light.turn_on entity_id: light.erker - service: light.turn_on entity_id: light.keukenspots - service: switch.turn_on entity_id: switch.horizon_mediabox_switch |
Ervaring zijn tot nu toe goed, heb 2 sensoren er aan zitten. 1 ook op zolder (3e verdiepingen met dikke betonen muren). Ik heb er wel een extra router bijgestopt op de 2e verdieping.martinvdm schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:55:
[...]
@rdvl heeft ervaring en positief volgens mij.
ik heb een cloudmqtt account gemaakt waar mijn mobile devices naar connecten en mijn lokale home-assistant mqtt maakt verbinding met cloudmqtt.Yukkie schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:55:
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een MQTT Bridge? Ik wil niet al mijn sensor data beschikbaar maken aan de buitenwereld of gaan zitten klungelen met certificaten op esp's etc. Maar tegelijkertijd wil ik ook een sensor in mijn camper inbouwen die via een GPRS module MQTT data verstuurd naar Home Assistant. Ik heb bedacht dat ik naast mijn huidige Mosquitto broker een 2e Mosquitto container opzet in Docker die wel van een SSL certificaat wordt voorzien en bereikbaar is van buitenaf. Vervolgens zouden dan specifieke topics die op de externe broker binnenkomen gepubliceerd moeten worden op de interne mosquitto broker. Maar ik wordt nog niet heel veel wijzer uit de beschikbare documentatie.
de bridge configureer je op de lokale mqtt host in de configfile van mosquitto.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| connection cloudmqtt address xxx.cloudmqtt.com:xxx remote_username xxxx remote_password xxxx clientid pi try_private false start_type automatic topic # in |
door het ' topic # in' zullen alleen de topics van cloudmqtt naar lokaal gaan, en niet van lokaal naar de cloud.
meer info hier: https://community.home-as...tto-cloudmqtt-bridge/1830
[ Voor 6% gewijzigd door ny-hardcore op 05-09-2018 21:47 ]
cd /pub && more beer
Ik heb ook een tijdje zitten klooien hier mee maar nooit echt afgemaakt. Concept was dat ik twee MQTT servers zou draaien; 1) gewoon op de host zonder wachtwoord enzo en 2) in een docker op een andere poort. Nummer 2) dan geportforward en alleen voor inkomend verkeer, en dan een bridge naar 1). Ik wilde niet mijn "open" 1) naar buiten toe open zetten. En na wat geklooi kwam er weer een nieuw zelf opgelegd klusje langs en ben ik bovenstaand weer vergetenny-hardcore schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:45:
[...]
ik heb een cloudmqtt account gemaakt waar mijn mobile devices naar connecten en mijn lokale home-assistant mqtt maakt verbinding met cloudmqtt.
de bridge configureer je op de lokale mqtt host in de configfile van mosquitto.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 connection cloudmqtt address xxx.cloudmqtt.com:xxx remote_username xxxx remote_password xxxx clientid pi try_private false start_type automatic topic # in
door het ' topic # in' zullen alleen de topics van cloudmqtt naar lokaal gaan, en niet van lokaal naar de cloud.
meer info hier: https://community.home-as...tto-cloudmqtt-bridge/1830
Vraagje over KODI en Hue.
Heb een automation toegevoegd die een bepaalde scène activeert als KODI iets afspeelt. Deze werkt perfect.
Maar de automation die ik heb toegevoegd die als het goed is een andere scène activeert als KODI niks afspeelt dan gebeurt er niks.
Ik heb als state playing, idle en off geprobeerd maar er gebeurt bij alle drie niks.
Ik heb bij de laatste exact hetzelfde gedaan met alleen de state een andere waarde en de scène ook anders
Maar ik doe waarschijnlijk iets verkeerd
Heb een automation toegevoegd die een bepaalde scène activeert als KODI iets afspeelt. Deze werkt perfect.
Maar de automation die ik heb toegevoegd die als het goed is een andere scène activeert als KODI niks afspeelt dan gebeurt er niks.
Ik heb als state playing, idle en off geprobeerd maar er gebeurt bij alle drie niks.
Ik heb bij de laatste exact hetzelfde gedaan met alleen de state een andere waarde en de scène ook anders
[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 05-09-2018 22:09 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
met de mosquitto bridge zoals het nu bij mij is ingericht hoeft er vanaf mijn HA server niks open gezet te worden naar buiten. Dit komt omdat de connectie vanaf de lokale broker geïnitieerd word naar de cloud broker.balk schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:51:
[...]
Ik heb ook een tijdje zitten klooien hier mee maar nooit echt afgemaakt. Concept was dat ik twee MQTT servers zou draaien; 1) gewoon op de host zonder wachtwoord enzo en 2) in een docker op een andere poort. Nummer 2) dan geportforward en alleen voor inkomend verkeer, en dan een bridge naar 1). Ik wilde niet mijn "open" 1) naar buiten toe open zetten. En na wat geklooi kwam er weer een nieuw zelf opgelegd klusje langs en ben ik bovenstaand weer vergeten
cd /pub && more beer
Ik ben een paar werken geleden ook overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Intussen heb ik het meeste weer werkend.
Er is echter één behoorlijk probleem, ik heb een 'oud' Medion tablet met Android 4.0.3 in de keuken hangen voor de user interface. Hier wil de frontend van Home Assistant echter niet op laden.... Ik zie alleen een lege bauwe balk boven in beeld.
Ik heb verschillende browsers geprobeerd en ik heb "javascript_version: es5" aan de frontend sectie in het configuratie bestand toegevoegd (had ik ergens op internet gevonden). Dit alles echter zonder resultaat.
Ik draai Home Assistant (laatste versie, 0.77.3) op een RPi2. Vanaf een Windows10 PC, iPad2 en een Android telefoon is Home Assistant prima te benaderen (ik doe dit alleen vanaf het lokale Wifi netwerk), alleen dus niet vanaf de Medion tablet.
Op het internet staan genoeg topics met dit probleem, ik heb echter nog geen oplossing kunnen vinden.
Herkent iemand dit of kan iemand mij tips geven hoe ik dit op kan lossen?
Er is echter één behoorlijk probleem, ik heb een 'oud' Medion tablet met Android 4.0.3 in de keuken hangen voor de user interface. Hier wil de frontend van Home Assistant echter niet op laden.... Ik zie alleen een lege bauwe balk boven in beeld.
Ik heb verschillende browsers geprobeerd en ik heb "javascript_version: es5" aan de frontend sectie in het configuratie bestand toegevoegd (had ik ergens op internet gevonden). Dit alles echter zonder resultaat.
Ik draai Home Assistant (laatste versie, 0.77.3) op een RPi2. Vanaf een Windows10 PC, iPad2 en een Android telefoon is Home Assistant prima te benaderen (ik doe dit alleen vanaf het lokale Wifi netwerk), alleen dus niet vanaf de Medion tablet.
Op het internet staan genoeg topics met dit probleem, ik heb echter nog geen oplossing kunnen vinden.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Wellicht een andere browser?Luchtenburger schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:06:
Ik ben een paar werken geleden ook overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Intussen heb ik het meeste weer werkend.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Ik heb al verschillende geprobeerd, allen hetzelfde resultaat.
De tablet heb ik ook naar fabrieksinstellingen terug gezet, ook dat helpt niets.
JavaScript staat op 'enabled'
Hier tot nu toe ook. Heb er xiaomi wallswitches En ikea tradfri lampen aan hangen.rdvl schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:09:
[...]
Ervaring zijn tot nu toe goed, heb 2 sensoren er aan zitten. 1 ook op zolder (3e verdiepingen met dikke betonen muren). Ik heb er wel een extra router bijgestopt op de 2e verdieping.
je kan deze app eens proberenLuchtenburger schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:34:
[...]
Ik heb al verschillende geprobeerd, allen hetzelfde resultaat.
De tablet heb ik ook naar fabrieksinstellingen terug gezet, ook dat helpt niets.
JavaScript staat op 'enabled'
https://thanksmister.com/wallpanel-android/
Post je automation eens. Want met state 'idle' zou het moeten werken.backupdevice schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:55:
Vraagje over KODI en Hue.
Ja, home-assistant heeft een algemene turn_on / turn_off service-call die zowel voor switches als voor lights werkt:Danielson schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:01:
code:
1 service: light.turn_on
code:
1 service: switch.turn_on
Is dit te combineren?
Volgens de docs: Generic service to turn devices on under any domain. Same usage as the light.turn_on, switch.turn_on, etc. services
code:
1
| service: homeassistant.turn_on |
Thanks wederom voor de reacties.
Ben weer een stapje verder, hij geeft nu een melding als iemand thuis is na 22.00 uur en geeft geen melding als iemand thuis is voor 22.00 uur. Enige wat ik nu nog mis is 2 condities van tijd, als ik de tweede tijd conditie toevoeg, krijg ik geen melding meer.
Ben weer een stapje verder, hij geeft nu een melding als iemand thuis is na 22.00 uur en geeft geen melding als iemand thuis is voor 22.00 uur. Enige wat ik nu nog mis is 2 condities van tijd, als ik de tweede tijd conditie toevoeg, krijg ik geen melding meer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| # Achterdeur Open - alias: 'Achterdeur' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor from: 'off' to: 'on' condition: condition: and conditions: - condition: time after: '22:00:00' before: '06:00:00' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri after: '07:30:00' before: '16:00:00' - condition: state entity_id: group.users state: 'not_home' action: - service: notify.ios_iphone data: title: "Achterdeur" message: "Achterdeur Open!" |
Hoi, hier de automation. " Kodi Playing werkt , Kodi Off dus niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| - id: '1536150242482' alias: Kodi - Playing trigger: - entity_id: media_player.kodi platform: state to: playing condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - data: group_name: Beneden scene_name: Kerst service: hue.hue_activate_scene - id: '1536152117263' alias: Kodi - Off trigger: - entity_id: media_player.kodi from: playing platform: state to: idle condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_sunset action: - data: group_name: Beneden scene_name: Beneden service: hue.hue_activate_scene |
Ik denk dat ik het al zie. Ik zie bij OFF below_sunset staan, terwijl bij de eerste below_horizon staat.
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 06-09-2018 10:08 ]
Dit stukje lijkt niet te kloppen. Je moet eerst platform: state aangeven en dan van playing naar idle.backupdevice schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:05:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 - id: '1536150242482' alias: Kodi - Playing trigger: - entity_id: media_player.kodi platform: state to: playing condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - data: group_name: Beneden scene_name: Kerst service: hue.hue_activate_scene - id: '1536152117263' alias: Kodi - Off trigger: - entity_id: media_player.kodi from: playing platform: state to: idle condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_sunset action: - data: group_name: Beneden scene_name: Beneden service: hue.hue_activate_scene
Ik denk dat ik het al zie. Ik zie bij OFF below_sunset staan, terwijl bij de eerste below_horizon staat.
code:
1
2
3
4
5
6
| - entity_id: media_player.kodi from: playing platform: state to: idle condition: - condition: state |
Ja, dat zou goed kunnen. Het kan ook zijn dat Kodi niet van state 'playing' direct naar state 'idle' gaat. Mogelijk zit er nog een state tussen ('stopped' oid)backupdevice schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:05:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 - id: '1536150242482' alias: Kodi - Playing trigger: - entity_id: media_player.kodi platform: state to: playing condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - data: group_name: Beneden scene_name: Kerst service: hue.hue_activate_scene - id: '1536152117263' alias: Kodi - Off trigger: - entity_id: media_player.kodi from: playing platform: state to: idle condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_sunset action: - data: group_name: Beneden scene_name: Beneden service: hue.hue_activate_scene
Volgens mij maakt de volgorde niet uit. Het leest wel fijner als het anders staat.Thoit schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:10:
[...]
Dit stukje lijkt niet te kloppen. Je moet eerst platform: state aangeven en dan van playing naar idle.
- entity_id: media_player.kodi
from: playing
platform: state
to: idle
condition:
- condition: state
offtopic:
Sorry voor de dubbelpost
Sorry voor de dubbelpost
[ Voor 5% gewijzigd door CodeIT op 06-09-2018 10:12 ]
@Thoit Uiteraard werkt dat niet, want beide tijdslots spreken elkaar tegen. Het kan niet donderdag voor 15:00 uur en tegelijkertijd tussen 22:00 en 06:00
Ik heb geen idee of nested and/or conditions mogen, maar misschien werkt zoiets (je zou even moeten googlen om het zeker te weten)
Als dat niet werkt kun je dus nog valsspelen met die actions die ik eerder postte
Ik heb geen idee of nested and/or conditions mogen, maar misschien werkt zoiets (je zou even moeten googlen om het zeker te weten)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| condition: condition: and conditions: - condition: or - condition: time after: '22:00:00' before: '06:00:00' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri after: '07:30:00' before: '16:00:00' - condition: state entity_id: group.users state: 'not_home' |
Als dat niet werkt kun je dus nog valsspelen met die actions die ik eerder postte
Ik gebruik de gratis versie van: https://www.cloudmqtt.com/Yukkie schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:55:
Mijn interne mosquito connect daar naar toe (outbound dus) met een filter op welke topics naar binnen en naar buiten mogen.
Alles wat buiten mag lezen of schrijven connect naar clouqmqtt (uiteraard ingewikkelde wachtwoorden)
gebruik het nu alleen nog maar voor owntracks.
Ik zit nu nog in de laatste fase van een verhuizing en heb m'n domotica nog niet in m'n nieuwe huis geplaatst ben weer met een hue app aan 't kloten en de helft van m'n huis doet 't niet: snel maar even fixen
Wat @lolgast dus eerder meldde. (reminder to self: eerst hele draad verder uitlezen, voor reageren)Thoit schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:04:
[ Voor 23% gewijzigd door JayOne op 06-09-2018 10:38 ]
What's the speed of dark?
Vraagje: Wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen is aanwezigheid detectie. Wat is voor jullie de beste manier om dit te doen?
Via de router krijg ik vaak dat de wifi van mijn iPhone bijv wegvalt, dus dan ben ik opeens niet thuis
Via de router krijg ik vaak dat de wifi van mijn iPhone bijv wegvalt, dus dan ben ik opeens niet thuis
[ Tesla MIG MYP ]
Lees de draad....Cyw00d schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:39:
Vraagje: Wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen is aanwezigheid detectie. Wat is voor jullie de beste manier om dit te doen?
dof schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:22:
[quote]Thoit schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
Hallo mensen,
Nu loop ik echter tegen de volgende punten aan:
1. Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat HA ziet of ik thuis ben? Wat ik heb begrepen kan dit met de HA app, lees namelijk dat bijv. Nmap niet altijd even betrouwbaar is, en heb ook geen bluetooth op mijn Rpi, dus leek het mij prettig om van de dingen die ik reeds heb gebruik te maken (HomeAssistant iOS app).
——
Je kunt ook Andrew Freyers BT presence systeem gebruiken. Middels Pi Zero’s die non intrusive BT detection doen. Werkt bij mij althans zeer stabiel en precies.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Je kunt bij het instellen van de device_tracker de optie consider_home gebruiken om het wegvallen van wifi te ondervangen. Hangt een beetje af van je automatisering in hoeverre je spot-on moet zijn met je aanwezigheid detectie. Zie https://www.home-assistant.io/components/device_tracker/Cyw00d schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:39:
Ja de opties van consider_home weet ik, en @Zwerver ik heb het gelezen

[ Tesla MIG MYP ]
@Cyw00d
Ik gebruik een custom component voor de iPhone, iphone_detect. Die zorgt ervoor dat het stukken beter werkt met je iPhone
https://github.com/koen01...e_tracker/iphonedetect.py
En verder:
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Ik gebruik een custom component voor de iPhone, iphone_detect. Die zorgt ervoor dat het stukken beter werkt met je iPhone
https://github.com/koen01...e_tracker/iphonedetect.py
En verder:
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Ik gebruik Tasker op mijn Android telefoon om afhankelijk van de GSM masten een input_boolean om te zetten. Als de device_tracker schakelt op basis van mijn router of deze input_boolean actief is, dan ben ik thuis. Zijn beiden uit, dan ben ik niet thuis.Cyw00d schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:50:
[...]
Ja de opties van consider_home weet ik, en @Zwerver ik heb het gelezen. Maar ik ben benieuwd of iemand nog meer opties gebruikt buiten bleutooth of router.
Ik weet niet of er zoiets als Tasker voor een Iphone is.
@Cyw00d Een combinatie van router (Unifi) en google maps location sharing. Voordeel van die laatste is dat je telefoon op z'n laatst gerapporteerde positie blijft. Je kan hem dus zelfs uitzetten. Alternatief is owntracks wat bijna hetzelfde doet over mqtt.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Maak naast de router gebruik van de combinatie MQTT en de (android-)app Zanzito (met Owntracks emulatie), die ook de thuis aanwezigheid kan detecteren. Doordat ik niet altijd de app open wil hebben gebruik ik dit alleen voor wanneer ik in de auto onderweg ben (wat ik afdwing door het gebruik van de Tasker app).Cyw00d schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:50:
[...]
Ja de opties van consider_home weet ik, en @Zwerver ik heb het gelezen. Maar ik ben benieuwd of iemand nog meer opties gebruikt buiten bleutooth of router.
Ik heb below_horizon neergezet, Ik kijk vanavond ff of dat de oplossing was.CodeIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:10:
[...]
Ja, dat zou goed kunnen. Het kan ook zijn dat Kodi niet van state 'playing' direct naar state 'idle' gaat. Mogelijk zit er nog een state tussen ('stopped' oid)
Ik gebruik een combi van Bluetooth en Owntracks, incl automatisering die Owntracks dwingt een update te geven als de BT detecteert dat ik thuis ben en Owntracks dat nog niet gedetecteerd heeft.Cyw00d schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:39:
Sometimes you need to plan for coincidence
Hier nmap icm OwnTracks. Iedere user zit in een eigen groep met daarin beide platforms.
Als nmap moeilijk doet ben ik nog wel thuis via OwnTracks. En (heel) soms is nmap weer sneller bij thuiskomst.
Als nmap moeilijk doet ben ik nog wel thuis via OwnTracks. En (heel) soms is nmap weer sneller bij thuiskomst.
Als ik een automation aanmaak voor een actie met aanwezigheid detectie, pak ik dan bij condition group.all_devices ?
Cookbook is daar niet echt duidelijk over.
Cookbook is daar niet echt duidelijk over.
Je zou dan even moeten kijken welke waarde die heeft als bijv 1, maar niet alle devices aanwezig zijn.
Persoonlijk heb ik een input_boolean 'iemand_thuis' gemaakt. Als een apparaat (telefoon) wordt gedetecteerd, wordt die op true gezet (er is iemand thuis). Is een telefoon niet langer verbonden, dan kijkt hij eerst of de andere telefoon (m'n vrouw) ook afwezig is. Zo ja, dan gaat de boolean op false.
Persoonlijk heb ik een input_boolean 'iemand_thuis' gemaakt. Als een apparaat (telefoon) wordt gedetecteerd, wordt die op true gezet (er is iemand thuis). Is een telefoon niet langer verbonden, dan kijkt hij eerst of de andere telefoon (m'n vrouw) ook afwezig is. Zo ja, dan gaat de boolean op false.
Nee, dan heb je “all devices”, dus ook je lampen en andere apparaten. Ik weet eigenlijk niet of er een group.all_devicetrackers bestaat, maar anders maak je die toch gewoon even?
Maar je kan ook je 2 groepen apart noemen natuurlijk.
Ik zit er gewoon helemaal naast
Maar je kan ook je 2 groepen apart noemen natuurlijk.
Ik zit er gewoon helemaal naast

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2018 16:51 ]
group.all_devices bevat niet je lampen etc.
Zou moeten werken zoals je wil
Cookbook geeft idd aan dat group.all_devices moet werken. Ik kijk wel even of dit werkt en zal mijzelf meer verdiepen in boolean.defcon84 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:10:
Dat is exact het gedrag van een groep. Hieronder een snippet van mijn groups.yamlDeadMetal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:07:
Je zou dan even moeten kijken welke waarde die heeft als bijv 1, maar niet alle devices aanwezig zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| x1: name: x1 view: no entities: - device_tracker.x1_foon_owntracks - device_tracker.x1_foon_luci x2: name: x2 view: no entities: - device_tracker.x2_foon_owntracks - device_tracker.x2_foon_luci x0: name: x0 view: no entities: - group.x1 - group.x2 - device_tracker.x3_foon |
Niet iedereen heeft OwnTracks. Dus voor sommige users enkel nmap&luci.
In principe heb je voldoende aan:CodeIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:10:
[...]
Ja, dat zou goed kunnen. Het kan ook zijn dat Kodi niet van state 'playing' direct naar state 'idle' gaat. Mogelijk zit er nog een state tussen ('stopped' oid)
code:
1
2
3
4
| trigger: - entity_id: media_player.kodi platform: state from: playing |
Dan zal de 'stop' scene ook activeren als je op de pauze knop mept.
Wij zijn thuis met z'n tweeën, dus ik maak gebruik van de OR; of ik moet thuis zijn of mijn vriendin.backupdevice schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:04:
Als ik een automation aanmaak voor een actie met aanwezigheid detectie, pak ik dan bij condition group.all_devices ?
Beetje lullig voor de vriendin als de lampen niet automagisch aangaan als ik van huis ben
[ Voor 26% gewijzigd door Nnoitra op 06-09-2018 12:26 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ok dank je, zal me er eens in verdiepen. Dat zou wat van m'n eigen logica vervangen door kant en klare HA-functionaliteit.RudolfR schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:17:
Dat is exact het gedrag van een groep.
Ik heb deze:backupdevice schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:05:
[...]
code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| - alias: "Kodi paused/stopped" trigger: - platform: state entity_id: media_player.kodi from: 'playing' to: 'idle' - platform: state entity_id: media_player.kodi from: 'playing' to: 'paused' - platform: state entity_id: media_player.kodi #from: 'playing' to: 'off' condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: 'below_horizon' action: service: scene.turn_on entity_id: scene.zitruimte_normaal - alias: "Kodi playing" trigger: - platform: state entity_id: media_player.kodi from: 'idle' to: 'playing' - platform: state entity_id: media_player.kodi from: 'paused' to: 'playing' condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: 'below_horizon' action: service: scene.turn_on entity_id: scene.zitruimte_dim |
Zou je die boolean kunnen/willen delen?DeadMetal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:07:
Daar is toch juist de group.all_devices voor? Als er 1 device thuis komt, gaat hij op home. IdeaalNnoitra schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:21:
[...]
Wij zijn thuis met z'n tweeën, dus ik maak gebruik van de OR; of ik moet thuis zijn of mijn vriendin.
Beetje lullig voor de vriendin als de lampen niet automagisch aangaan als ik van huis ben
Ja dat is wat ik wil. Dus group.all_devices is de juiste
I stand corrected; destijds verkeerd geïnterpreteerd denk iklolgast schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:41:
[...]
Daar is toch juist de group.all_devices voor? Als er 1 device thuis komt, gaat hij op home. Ideaal
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Die haal ik uit Dashboard DSMR ReaderDanielson schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:39:
[...]
Hoeveel stroom heb je vorige week woensdag gebruikt?
Volgens mij werkt het nu met de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| - alias: 'Achterdeur' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor from: 'off' to: 'on' condition: - condition: or conditions: #Thuis maar bijv. Slapen - condition: time before: '06:00:00' after: '22:00:00' #Werken - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri after: '07:30:00' before: '16:00:00' - condition: and conditions: - condition: state entity_id: group.users state: 'not_home' action: - service: notify.ios_iphone data: title: "Achterdeur" message: "Achterdeur Open!" |
Volgens mij moet je nog eens goed kijken naar de volgorde van de "and" en "or" conditions en hoe je binnen één van deze statements de conditie moet nesten.Thoit schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:34:
Volgens mij werkt het nu met de volgende code:
Kijk hier voor de syntax: https://www.home-assistan...ed--and-and-or-conditions
Zijn er mensen die home assistant gebruiken in combinatie met een Plex server?
Ik zou eigenlijk wel eens iets willen maken dat Plex met m'n chromecast audio verbindt en muziek kan afspelen.
In configuration.yaml heb ik toegevoegd:
media_player:
- platform: plex
En in plex.conf is toegevoegd:
{"192.168.1.4:32400": {"ssl": false, "token": null, "verify": false}}
Conform de instructies op deze pagina:
https://www.home-assistant.io/components/media_player.plex/
(ip en poort kloppen, m'n Plex is niet beveiligd dus geen access token)
Echter, er verschijnt geen nieuwe device in HA, en er staan ook geen foutmeldingen in de log.
Ook via de autodiscovery component niks.
Ik zou eigenlijk wel eens iets willen maken dat Plex met m'n chromecast audio verbindt en muziek kan afspelen.
In configuration.yaml heb ik toegevoegd:
media_player:
- platform: plex
En in plex.conf is toegevoegd:
{"192.168.1.4:32400": {"ssl": false, "token": null, "verify": false}}
Conform de instructies op deze pagina:
https://www.home-assistant.io/components/media_player.plex/
(ip en poort kloppen, m'n Plex is niet beveiligd dus geen access token)
Echter, er verschijnt geen nieuwe device in HA, en er staan ook geen foutmeldingen in de log.
Ook via de autodiscovery component niks.
Ik heb ook plex draaien. Het home-assistant component bediend de clients en niet de server. Hoewel er wel via de server verbinding gemaakt wordt. De client devices worden pas gezien als ze actief zijn / worden.
Probeer eens of de chromecast wel opgepikt wordt als je deze herstart en een stream start.
Je kan even proberen om voor plex het loglevel wat hoger te zetten:
Probeer eens of de chromecast wel opgepikt wordt als je deze herstart en een stream start.
Je kan even proberen om voor plex het loglevel wat hoger te zetten:
YAML:
1
2
3
4
| logger: default: warning logs: homeassistant.components.media_player.plex: debug |
[ Voor 47% gewijzigd door Mr_x007 op 06-09-2018 16:27 ]
mss is phlex een mogelijke oplossing maar das geen integratie met hass
https://forums.plex.tv/t/...arr-couch-sick-etc/174627
https://forums.plex.tv/t/...arr-couch-sick-etc/174627
Oh, het werkt anders dan ik in gedachten had. Er komen dus geen nieuwe devices bij (logisch opzich), maar er komt een nieuwe service bij genaamd 'media_player.play_media' die met Plex praat.
(beetje verwarrend, ik had iets met plex in de naam verwacht, zo had ik namelijk al een media_player.media_play service)
Die service is verschenen, dus blijkbaar werkt het plex-component. Iets afspelen op een device lukt nog niet. M'n chromecast (gekoppeld aan receiver) liet wel het 'verbindingsgeluidje' horen toen ik het commando afvuurde, maar er volgde geen muziek. Is hier ergens logging van in te zien?
(beetje verwarrend, ik had iets met plex in de naam verwacht, zo had ik namelijk al een media_player.media_play service)
Die service is verschenen, dus blijkbaar werkt het plex-component. Iets afspelen op een device lukt nog niet. M'n chromecast (gekoppeld aan receiver) liet wel het 'verbindingsgeluidje' horen toen ik het commando afvuurde, maar er volgde geen muziek. Is hier ergens logging van in te zien?
[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 06-09-2018 17:45 ]
True, ik zat geheel mis.defcon84 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:10:
Goede tip, maar helaas werkt deze vanaf Android 4.1 en heb ik 4.0.3FloRadix schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:34:
[...]
je kan deze app eens proberen
https://thanksmister.com/wallpanel-android/
zoek op xda je tablet op, probeer die te rooten en te upgraden indien mogelijkLuchtenburger schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:46:
[...]
Goede tip, maar helaas werkt deze vanaf Android 4.1 en heb ik 4.0.3
Ik probeer steeds meer automatisch dingen te bouwen in Node-red.
Nu wil ik uit de payload alleen een waarde doorsturen, dus van "confidence":"100" wil alleen maar 100 doorsturen.
Dit heb ik al.

Ik kom er maar niet uit of ik nu een function / template / switch moet gebruiken
Uiteindelijk wil ik als de waarde 0 = Off en alles boven de 0 moet On worden
Het totale plaatje moet worden een detectie wie er thuis, dit gebruik ik er voor
https://github.com/andrewjfreyer/presence
Nu wil ik uit de payload alleen een waarde doorsturen, dus van "confidence":"100" wil alleen maar 100 doorsturen.
Dit heb ik al.

Ik kom er maar niet uit of ik nu een function / template / switch moet gebruiken
Het totale plaatje moet worden een detectie wie er thuis, dit gebruik ik er voor
[ Voor 29% gewijzigd door jossie67 op 06-09-2018 22:52 . Reden: plaatje ]
Volgens mij moet je dan een Function node hebben, welke dan het volgende doet:jossie67 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:47:
Ik probeer steeds meer automatisch dingen te bouwen in Node-red.
Dit heb ik al.
[afbeelding]
code:
1
2
3
| var value = {payload: msg.payload.confidence}; return value; |
Bij mij heeft de debug node achter die Function node als output overigens msg.payload
[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 06-09-2018 23:13 ]
We've got that ring of confidence
@jossie67 @Yukkie Dat hoeft niet met een function, dit zit native in Node-RED. Vind ik persoonlijk een stuk overzichtelijker dan overal maar een function voor neer te plempen

Edit:
Hele post van jossie67 even gelezen, het vertalen van de waarde naar ON/OFF kan ook heel eenvoudig:
Import dit even in Node-RED, dan kun je zelf testen
Extra vraag voor @jossie67
Waarom doe je dit in Node-RED en laat je dat niet door HA zelf afhandelen? Ik heb 3 RPi Zero's hangen en combineer die via onderstaande. Daar komt geen Node-RED bij aan te pas

Edit:
Hele post van jossie67 even gelezen, het vertalen van de waarde naar ON/OFF kan ook heel eenvoudig:
code:
1
| [{"id":"f67a0222.f3ee9","type":"inject","z":"8a71f963.463338","name":"","topic":"","payload":" { \"confidence\" : \"100\", \"name\" : \"Andrew’s iPhone\", \"scan_duration_ms\": \"500\", \"timestamp\" : \"Sat Apr 21 2018 11:52:04 GMT-0600 (MDT)\"}","payloadType":"json","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":390,"y":240,"wires":[["3bd6d535.6c60da"]]},{"id":"23845c7a.9a5ee4","type":"debug","z":"8a71f963.463338","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1010,"y":180,"wires":[]},{"id":"3bd6d535.6c60da","type":"switch","z":"8a71f963.463338","name":"","property":"payload.confidence","propertyType":"msg","rules":[{"t":"gt","v":"0","vt":"num"},{"t":"eq","v":"0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":550,"y":240,"wires":[["e62602ab.b7bfb"],["8f403796.03d468"]]},{"id":"e62602ab.b7bfb","type":"change","z":"8a71f963.463338","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"OFF","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":720,"y":220,"wires":[["23845c7a.9a5ee4"]]},{"id":"8f403796.03d468","type":"change","z":"8a71f963.463338","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"ON","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":720,"y":260,"wires":[["8526a0c9.2d7d6"]]},{"id":"8526a0c9.2d7d6","type":"debug","z":"8a71f963.463338","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1010,"y":300,"wires":[]}] |
Waarom doe je dit in Node-RED en laat je dat niet door HA zelf afhandelen? Ik heb 3 RPi Zero's hangen en combineer die via onderstaande. Daar komt geen Node-RED bij aan te pas
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| - platform: mqtt state_topic: 'location/owner/keuken/F0:DB:E2:CC:4F:8D' value_template: '{{ value_json.confidence }}' force_update: true name: 'Stefan Keuken' - platform: mqtt state_topic: 'location/owner/boven/F0:DB:E2:CC:4F:8D' value_template: '{{ value_json.confidence }}' force_update: true name: 'Stefan Boven' - platform: mqtt state_topic: 'location/owner/erker/F0:DB:E2:CC:4F:8D' value_template: '{{ value_json.confidence }}' force_update: true name: 'Stefan Erker' - platform: min_max name: "Stefan Confidence" type: mean round_digits: 0 entity_ids: - sensor.stefan_keuken - sensor.stefan_erker - sensor.stefan_boven - platform: template sensors: stefan_occupancy_combined: friendly_name: 'Stefan occupancy' value_template: >- {%- if states.sensor.stefan_confidence.state | int >= 20 or is_state("device_tracker.stefan_wifi", "home") %} home {% else %} not_home {% endif %} |
[ Voor 103% gewijzigd door lolgast op 07-09-2018 08:11 ]
Yukkie schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:10:
[...]
Volgens mij moet je dan een Function node hebben, welke dan het volgende doet:
code:
1 2 3 var value = {payload: msg.payload.confidence}; return value;
Bij mij heeft de debug node achter die Function node als output overigens msg.payload
[/quote]lolgast schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:59:
@jossie67 @Yukkie Dat hoeft niet met een function, dit zit native in Node-RED. Vind ik persoonlijk een stuk overzichtelijker dan overal maar een function voor neer te plempen
[afbeelding]
Edit:
code:
1 [{"id":"f67a0222.f3ee9","type":"inject","z":"8a71f963.463338","name":"","topic":"","payload":" { \"confidence\" : \"100\", \"name\" : \"Andrew’s iPhone\", \"scan_duration_ms\": \"500\", \"timestamp\" : \"Sat Apr 21 2018 11:52:04 GMT-0600 (MDT)\"}","payloadType":"json","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":390,"y":240,"wires":[["3bd6d535.6c60da"]]},{"id":"23845c7a.9a5ee4","type":"debug","z":"8a71f963.463338","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1010,"y":180,"wires":[]},{"id":"3bd6d535.6c60da","type":"switch","z":"8a71f963.463338","name":"","property":"payload.confidence","propertyType":"msg","rules":[{"t":"gt","v":"0","vt":"num"},{"t":"eq","v":"0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":550,"y":240,"wires":[["e62602ab.b7bfb"],["8f403796.03d468"]]},{"id":"e62602ab.b7bfb","type":"change","z":"8a71f963.463338","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"OFF","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":720,"y":220,"wires":[["23845c7a.9a5ee4"]]},{"id":"8f403796.03d468","type":"change","z":"8a71f963.463338","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"ON","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":720,"y":260,"wires":[["8526a0c9.2d7d6"]]},{"id":"8526a0c9.2d7d6","type":"debug","z":"8a71f963.463338","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1010,"y":300,"wires":[]}]
not_home
{% endif %}
@Yukkie
Thank voor je tip
@lolgast
Klopt die had ik ook gezien.
Maar persoonlijk vind ik dingen overzichterlijker in Node-Red.
Ik heb bv een tab voor al mijn verlichting, met timer, Alex , PIR, kan ik 1 opslag zien hoe de lampen in de woonkamer aangaan.
Node-Red werkt altijd, Hassio, soms niet als ik te veel aan het prutsen ben.
En dat is weer belangrijk voor de WAF, ze wennen er aan als de lichten automatisch aan en uit gaan in de gang, wc en walkin
Hoe koppelen mensen eigenlijk een schakelaar die als twee losse instanties wordt gezien? Ik gebruik de RFLink, een soort 5 euro kostende RFXcom, maar daarmee wordt mijn Action eurodomest gezien als losse schakelaars, dus de aanknop wordt als een andere schakelaar gezien dan de uitknop. Bij domoticz werd dit altijd wel herkend. Ben een beetje proberen over te gaan naar HA. Meer ontwikkeling en minder afhankelijk van 1 ontwikkelaar zoals bij Domoticz.
Helaas liep ik al wel meer dan een jaar te stroomverbruik te loggen in Domoticz, dat wil ik op termijn in een dedicated proces gieten met dsmr-reader, maar dan begin ik wel opnieuw
.
Daarnaast gister gestoeid met Duckdns en letsencrypt zodat ik ook de Google Home koppeling heb, wat anders al gauw geld kost met HomeAssistant Cloud of Controlicz. Werkt erg goed.
Helaas liep ik al wel meer dan een jaar te stroomverbruik te loggen in Domoticz, dat wil ik op termijn in een dedicated proces gieten met dsmr-reader, maar dan begin ik wel opnieuw
Daarnaast gister gestoeid met Duckdns en letsencrypt zodat ik ook de Google Home koppeling heb, wat anders al gauw geld kost met HomeAssistant Cloud of Controlicz. Werkt erg goed.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
@MsG Home assistant cloud is gewoon gratis. Binnen een paar minuten draait dat perfect met google home.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Tassadar32 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:19:
@MsG Home assistant cloud is gewoon nog gratis. Binnen een paar minuten draait dat perfect met google home.
Thanks, dat maakte duidelijk dat Plex gevonden kon worden en er verbinding gemaakt kon worden.Mr_x007 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:20:
YAML:
1 2 3 4 logger: default: warning logs: homeassistant.components.media_player.plex: debug
code:
1
2
| 2018-09-07 08:40:58 INFO (Thread-12) [homeassistant.components.media_player.plex] Discovery configuration done (no token needed) 2018-09-07 08:40:58 INFO (Thread-12) [homeassistant.components.media_player.plex] Connected to: http://localhost:32400 |
De documentatie op deze pagina is m.i. fout (of enkel bedoeld voor als je tegen een Plex webgui player in de browser gaat praten). Daar staat aangegeven dat je de 'media_content_id' moet vullen met een combinatie van je Plex library name, artist name, album name en title. Maar dat gaat niet werken, want hoe weet de Chromecast dan uberhaupt dat hij tegen Plex moet praten, en wat de url van Plex is...
Wat wel werkt i.c.m. Chromecast is, media_player.play_media met:
code:
1
2
3
4
5
| { "entity_id": "media_player.chromecastaudiohuiskamer", "media_content_id": "http://192.168.1.4:32400/library/parts/24135/1516307901/file.mp3", "media_content_type": "MUSIC" } |
De url haal ik dan door in Plex een nummer te zoeken, klik op de drie puntjes, get info, view xml aanklikken en daarna kijk je in het part/key veld.
[ Voor 14% gewijzigd door DeadMetal op 07-09-2018 10:15 ]
Ik ben al een hele poos op zoek maar kom niet echt verder. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil graag een ledstrip gebruiken onder mijn keukenkastjes icm Home Assistant. Mijn enige vereisten zijn dat het via WIFI gaat (of eventueel Z-wave maar echt geen 433Mhz), dat ik de kleur temperatuur kan instellen en MQTT eigenlijk wil voorkomen. Nu is een RGB ledstrip niet zo spannend, genoeg oplossingen. RGBWW (wat ik volgens mij echt moet hebben) is een ander verhaal. De strips zijn er, ik zie ook dat je met de Flux Led/MagicLight component genoeg controllers (SuperNight/MagicLight/etc) kunt aansturen maar ik twijfel of HA met de temperatuur overweg kan. Ik zie wel een RGBW modus maar geen RGBWW modus.
Ik lees ook verschillende verhalen over het flashen van een H801 dus als experiment heb ik deze besteld. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik wil graag een ledstrip gebruiken onder mijn keukenkastjes icm Home Assistant. Mijn enige vereisten zijn dat het via WIFI gaat (of eventueel Z-wave maar echt geen 433Mhz), dat ik de kleur temperatuur kan instellen en MQTT eigenlijk wil voorkomen. Nu is een RGB ledstrip niet zo spannend, genoeg oplossingen. RGBWW (wat ik volgens mij echt moet hebben) is een ander verhaal. De strips zijn er, ik zie ook dat je met de Flux Led/MagicLight component genoeg controllers (SuperNight/MagicLight/etc) kunt aansturen maar ik twijfel of HA met de temperatuur overweg kan. Ik zie wel een RGBW modus maar geen RGBWW modus.
Ik lees ook verschillende verhalen over het flashen van een H801 dus als experiment heb ik deze besteld. Heeft iemand daar ervaring mee?
[ Voor 11% gewijzigd door M@NIC op 07-09-2018 11:40 ]
Waarom wel via wifi, maar niet via MQTT? Voor jouw situatie lijkt mij een ESP8266 een goede oplossing. Mijn Mclighting kan ik ook een kleurtemperatuur geven. RGBWW zegt mij ook niets, en de WS2812 heeft denk ik ook geen RGBW.M@NIC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:18:
Ik ben al een hele poos op zoek maar kom niet echt verder. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Schaamteloze copy/paste van @ThinkPad:MsG schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:17:
Hoe koppelen mensen eigenlijk een schakelaar die als twee losse instanties wordt gezien? Ik gebruik de RFLink, een soort 5 euro kostende RFXcom, maar daarmee wordt mijn Action eurodomest gezien als losse schakelaars, dus de aanknop wordt als een andere schakelaar gezien dan de uitknop. Bij domoticz werd dit altijd wel herkend. Ben een beetje proberen over te gaan naar HA. Meer ontwikkeling en minder afhankelijk van 1 ontwikkelaar zoals bij Domoticz.
Helaas liep ik al wel meer dan een jaar te stroomverbruik te loggen in Domoticz, dat wil ik op termijn in een dedicated proces gieten met dsmr-reader, maar dan begin ik wel opnieuw.
In customization.yaml voor de switch nog een assumed_state: false toevoegen om een toggleswitch te krijgen ipv twee bliksemschichten (aan/uit)
Helaas, dat werkt bij mij niet.Beekforel schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:50:
[...]
Schaamteloze copy/paste van @ThinkPad:
In customization.yaml voor de switch nog een assumed_state: false toevoegen om een toggleswitch te krijgen ipv twee bliksemschichten (aan/uit)
Dit is het resultaat bij deze control set:

Elke aan/uit actie wordt een eigen schakelaar. Met die assumed state keer je alleen de werking van 1 schakelaar om. Maar hoe zeg je tegen HA, dat _01 en _02 bij wijze van, 1 schakelaar zijn. Bij Domoticz wordt dat wel goed herkend als 1 schakelaar, terwijl ze beide gewoon RFLink gebruiken.
Dit setje heb ik:

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Waarom geen Philips Hue ledstrip?M@NIC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:18:
Ik wil graag een ledstrip gebruiken onder mijn keukenkastjes icm Home Assistant. Mijn enige vereisten zijn dat het via WIFI gaat (of eventueel Z-wave maar echt geen 433Mhz)
@lolgast
Nog maals bedankt voor je flow.
Jouw input is
{"confidence":"0","name":"Galaxy S7","scan_duration_ms":"5030","timestamp":"Fri Sep 07 2018 09:40:05 GMT+0200 (CEST)"}
Maar bij mij komt er uit deze string er uit
"{"confidence":"0","name":"Galaxy S7","scan_duration_ms":"5023","timestamp":"Fri Sep 07 2018 13:04:24 GMT+0200 (CEST)"}"
Dit is geen json string
Dus ik plaats er een "Always convert to JSON String" tussen.
Extra " gaan maar niet weg
Nog maals bedankt voor je flow.
Jouw input is
{"confidence":"0","name":"Galaxy S7","scan_duration_ms":"5030","timestamp":"Fri Sep 07 2018 09:40:05 GMT+0200 (CEST)"}
Maar bij mij komt er uit deze string er uit
"{"confidence":"0","name":"Galaxy S7","scan_duration_ms":"5023","timestamp":"Fri Sep 07 2018 13:04:24 GMT+0200 (CEST)"}"
Dit is geen json string
Dus ik plaats er een "Always convert to JSON String" tussen.
Extra " gaan maar niet weg

@jossie67 Ik snap je laatste zin niet (ligt niet aan mij denk ik?
) Lag wel aan mij, ik snap hem nu. Onderstaande blijft gelden volgens mij 
Bij deze flow inject ik het als text met een json & object convert. Uitkomst is hetzelfde, zonder function
Bij deze flow inject ik het als text met een json & object convert. Uitkomst is hetzelfde, zonder function
code:
1
| [{"id":"c77195fd.6eb8c8","type":"inject","z":"f756c458.fbb218","name":"","topic":"","payload":" { \"confidence\" : \"100\", \"name\" : \"Andrew’s iPhone\", \"scan_duration_ms\": \"500\", \"timestamp\" : \"Sat Apr 21 2018 11:52:04 GMT-0600 (MDT)\"}","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":370,"y":440,"wires":[["8c0caa21.f29228"]]},{"id":"f13cc59f.369078","type":"debug","z":"f756c458.fbb218","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1110,"y":380,"wires":[]},{"id":"69067863.e70ea8","type":"switch","z":"f756c458.fbb218","name":"","property":"payload.confidence","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"num"},{"t":"gt","v":"0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":650,"y":440,"wires":[["bf10ee83.bce6b"],["507efffc.075db"]]},{"id":"bf10ee83.bce6b","type":"change","z":"f756c458.fbb218","name":"set OFF","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"OFF","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":800,"y":420,"wires":[["f13cc59f.369078"]]},{"id":"507efffc.075db","type":"change","z":"f756c458.fbb218","name":"set ON","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"ON","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":790,"y":460,"wires":[["480dc25e.3de4bc"]]},{"id":"480dc25e.3de4bc","type":"debug","z":"f756c458.fbb218","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1110,"y":500,"wires":[]},{"id":"8c0caa21.f29228","type":"json","z":"f756c458.fbb218","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":510,"y":440,"wires":[["69067863.e70ea8"]]}] |
[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 07-09-2018 13:31 ]
@lolgast
Ligt meer aan mij denk ik.
Ik heb een teveel " (quots)
Dit dus
Ligt meer aan mij denk ik.
Ik heb een teveel " (quots)
code:
1
| [{"id":"e001663d.617c38","type":"inject","z":"aede6128.fdf67","name":"","topic":"","payload":"\"{\"confidence\":\"0\",\"name\":\"Galaxy S7\",\"scan_duration_ms\":\"5023\",\"timestamp\":\"Fri Sep 07 2018 13:28:18 GMT+0200 (CEST)\"}\"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":170,"y":180,"wires":[["7b3d7894.6c2088"]]},{"id":"7e0b7e8.4cff48","type":"debug","z":"aede6128.fdf67","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":910,"y":120,"wires":[]},{"id":"244e9be4.97f544","type":"switch","z":"aede6128.fdf67","name":"","property":"payload.confidence","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"num"},{"t":"gt","v":"0","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":450,"y":180,"wires":[["96c294fb.b967f8"],["b841fe88.0a3df"]]},{"id":"96c294fb.b967f8","type":"change","z":"aede6128.fdf67","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"OFF","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":160,"wires":[["7e0b7e8.4cff48"]]},{"id":"b841fe88.0a3df","type":"change","z":"aede6128.fdf67","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"ON","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":200,"wires":[["7fe4174b.28ae58"]]},{"id":"7fe4174b.28ae58","type":"debug","z":"aede6128.fdf67","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":910,"y":240,"wires":[]},{"id":"7b3d7894.6c2088","type":"json","z":"aede6128.fdf67","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":310,"y":180,"wires":[["244e9be4.97f544"]]}] |
Dit dus
Mijn MQTT node spuugt wel de extra quots uitlolgast schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:36:
@jossie67 Dat maakt volgens mij echt niets uit. Als ik die inject vervangen voor een MQTT node dan werkt het bij mij gewoon hoor
[afbeelding]

en die wil ik kwijt
@jossie67 Die zitten absoluut níet in de mqtt output. Die zet Node-RED erbij om aan te geven dat het om een string output gaat.
Pak mijn laatste voorbeeld flow er nog eens bij en plaats jouw mqtt node op de plek van mijn inject node. Zou vlekkeloos moeten werken
Pak mijn laatste voorbeeld flow er nog eens bij en plaats jouw mqtt node op de plek van mijn inject node. Zou vlekkeloos moeten werken
je hebt helemaal gelijklolgast schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:46:
@jossie67 Die zitten absoluut níet in de mqtt output. Die zet Node-RED erbij om aan te geven dat het om een string output gaat.
Ik heb me zitten blindstaren op de extra ""
Hoe pakken jullie conditions aan in Nodered?
Ik ben er al mee aan de slag gegaan maar krijg dan zoveel switches achter elkaar dat je het overzicht niet houd....
Ik ben er al mee aan de slag gegaan maar krijg dan zoveel switches achter elkaar dat je het overzicht niet houd....
Ah, je zit waarschijnlijk in deze fase: lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" 
Waar loop je tegenaan? Ik heb inmiddels alles in Node-RED hangen en vind het zelf leesbaar. Plaatje uit mijn bovenstaande post is inmiddels aangepast naar
Waar loop je tegenaan? Ik heb inmiddels alles in Node-RED hangen en vind het zelf leesbaar. Plaatje uit mijn bovenstaande post is inmiddels aangepast naar

Waar ik tegen aanloop is dat als ik meerdere conditions heb (bijv. Telefoon X is Home, Telefoon Y is Not_home) dat ik enorm veel switches in de flows krijg. Ik zou dit in HA op kunnen lossen met templates, maar dan komt HA weer helemaal vol te staan met template items en dan creeer je daar weer geen overzicht.
Ik zie bij jou de controle check staan, wat doe je daarmee?
Check je de payload of?
Ik zie bij jou de controle check staan, wat doe je daarmee?
Check je de payload of?
@Baseje Dat is een input_boolean van HA die ingeschakeld wordt tijdens het wasprogramma. Zodra hij een bericht verstuurt gaat de input_boolean weer uit, zodat ik maar 1 melding kan ontvangen. Een ander voordeel is dat een plotseling herinitalisatie van die sensor geen loos bericht zou kunnen versturen, omdat de controle dan faalt.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij er vanuit legacy oogpunt nog inzit, vooral van tijdens het finetunen van het verbruikspatroon. Ik kan me niet voorstellen dat de timer tegenwoordig 10 minuten de tijd krijgt zonder dat de wasmachine al klaar is.
Vwb je probleem. Voor dit concrete voorbeeld, wat wil je en wat heb je nu al aan flow? Vaak ben je al zo ontzettend lang aan het nadenken dat je vastzit in een bepaald patroon terwijl het super eenvoudig op te lossen is
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij er vanuit legacy oogpunt nog inzit, vooral van tijdens het finetunen van het verbruikspatroon. Ik kan me niet voorstellen dat de timer tegenwoordig 10 minuten de tijd krijgt zonder dat de wasmachine al klaar is.
Vwb je probleem. Voor dit concrete voorbeeld, wat wil je en wat heb je nu al aan flow? Vaak ben je al zo ontzettend lang aan het nadenken dat je vastzit in een bepaald patroon terwijl het super eenvoudig op te lossen is
Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk verschillende oplossingen voorkomen. Tot nu toe heb ik nog geen MQTT nodig gehad en werkt alles native in HA. Waarschijnlijk kan het niet anders, sowieso niet met een ESP8266 wat die H801 ook is.Slaut schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:44:
[...]
Waarom wel via wifi, maar niet via MQTT? Voor jouw situatie lijkt mij een ESP8266 een goede oplossing. Mijn Mclighting kan ik ook een kleurtemperatuur geven. RGBWW zegt mij ook niets, en de WS2812 heeft denk ik ook geen RGBW.
Ja dat zou inderdaad kunnen maar het is vrij prijzig. Ik ben dan zo'n 200 euro kwijt voor deze oplossing. Maar dan heb ik de Hue Bridge alleen voor één strip, ook een beetje zonde.
In plaats van de Hue Bridge zou je ook kunnen kijken naar Zigbee2MQTT (ongeveer 20 euro totaal), een usb-stick die je voor veel meer dingen zou kunnen gebruiken. Zie:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/wiki/Supported-devices
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/wiki/Getting-started
De mijne is onderweg uit China.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/wiki/Supported-devices
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/wiki/Getting-started
De mijne is onderweg uit China.
[ Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 07-09-2018 14:50 ]
Die '10 minute timer', wat is dat voor node, een 'delay' node? Het icoontje komt overeen, maar die is bij mij namelijk paars.lolgast schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:24:
Waar loop je tegenaan? Ik heb inmiddels alles in Node-RED hangen en vind het zelf leesbaar.
Vraagje voor de node-red gebruikers hier (of wellicht kan het ook vanuit HA zelf). Ik heb een leuke function node die elke avond uitrekent (op basis van Google Calendar) hoe laat mijn wekker de volgende dag af moet gaan. Die tijd geeft hij door aan mijn wekkerradio om hem te programmeren. Ook sla ik die tijd voor andere doeleinden op in een HA 'input_text'.
Wat ik echter ook wil, is dat Node-red of HA op die uitgerekende tijd zelf ook iets gaan doen. Is dat mogelijk?
Ik ken uiteraard de inject/timestamp node in Node-red, maar daarin moet je een vaste tijd invullen. Ik ben juist op zoek naar iets dynamisch.
De meeste BT tracker oplossingen gebruiken het presence script, gebruikt er ook iemand het monitor script wat daaruit voortgekomen is?
De bridge kost op Marktplaats nieuw zo’n 30-35 euro. Daarmee kun je dan ook makkelijk sfeerverlichting toevoegen op andere plekken in huis.M@NIC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:44:
Ja dat zou inderdaad kunnen maar het is vrij prijzig. Ik ben dan zo'n 200 euro kwijt voor deze oplossing. Maar dan heb ik de Hue Bridge alleen voor één strip, ook een beetje zonde.
Op black friday kun je een ledstrip 2m + 1m voor 55 euro inclusief verzending kopen op Amazon. Een normale aanbieding is 55 euro voor enkel de 2m ledstrip.
Misschien heb je meerdere strips nodig, maar anders zit je op 85-90 euro.
ff mijzelf quoten. below_horizon did the trickbackupdevice schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:05:
[...]
code:
Dat is de 'Stoptimer' node: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-stoptimerDeadMetal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:58:
[...]
Die '10 minute timer', wat is dat voor node, een 'delay' node? Het icoontje komt overeen, maar die is bij mij namelijk paars.
Vraagje voor de node-red gebruikers hier (of wellicht kan het ook vanuit HA zelf). Ik heb een leuke function node die elke avond uitrekent (op basis van Google Calendar) hoe laat mijn wekker de volgende dag af moet gaan. Die tijd geeft hij door aan mijn wekkerradio om hem te programmeren. Ook sla ik die tijd voor andere doeleinden op in een HA 'input_text'.
Wat ik echter ook wil, is dat Node-red of HA op die uitgerekende tijd zelf ook iets gaan doen. Is dat mogelijk?
Ik ken uiteraard de inject/timestamp node in Node-red, maar daarin moet je een vaste tijd invullen. Ik ben juist op zoek naar iets dynamisch.
Met als simpele reden om hem te gebruiken
Stel je wasmachine verbruik triggert de delay, maar hij zit midden in zijn programma en blijft vervolgens 11 minuten in het 'was'-programma hangen. Dan reset hij de delay node 1 keer, maar na 10 minuten is die delay voorbij en krijg jij een melding. Terwijl dat apparaat nog bezig isThis is like the built in delay function of node-red, but with the ability to not only restart the timer, but to stop it as well
Vwb je vraag, misschien kun je hier iets mee:
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-schedex
code:
1
| [{"id":"42495cb8.008294","type":"schedex","z":"ba68260d.f9c468","name":"timer","suspended":false,"lat":"","lon":"","ontime":"","ontopic":"","onpayload":"ON","onoffset":0,"onrandomoffset":0,"offtime":"","offtopic":"","offpayload":"OFF","offoffset":0,"offrandomoffset":0,"mon":true,"tue":true,"wed":true,"thu":true,"fri":true,"sat":true,"sun":true,"x":550,"y":660,"wires":[["a159140b.5655d8"]]},{"id":"7500f16f.cb767","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"ontime 15:22","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":290,"y":660,"wires":[["42495cb8.008294"]]},{"id":"eab73645.4aacc8","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"offtime 15:26","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":290,"y":720,"wires":[["42495cb8.008294"]]},{"id":"a159140b.5655d8","type":"debug","z":"ba68260d.f9c468","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":770,"y":660,"wires":[]}] |
Thanks, mooi ding die scheduler! Dat gaat wel werken in combinatie met een switch die checkt of de payload on of off is.
Ook wel een leuke (voor iets andere doeleinden) is de node-red-contrib-time-range-switch, daarmee laat je een msg enkel door indien het tussen een bepaalde begin- en eindtijd is.
Die stoptimer ga ik me binnenkort eens in verdiepen.
Ook wel een leuke (voor iets andere doeleinden) is de node-red-contrib-time-range-switch, daarmee laat je een msg enkel door indien het tussen een bepaalde begin- en eindtijd is.
Die stoptimer ga ik me binnenkort eens in verdiepen.
Klopt, die timerange gebruik ik ook best veel 
Traffic is er ook zo een die ik na lang zoeken heb gevonden en inmiddels behoorlijk misbruik
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-traffic
Traffic is er ook zo een die ik na lang zoeken heb gevonden en inmiddels behoorlijk misbruik
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-traffic
Ziet er toch mooi en nuttig uit dat Node red, leuk project voor in de winter. Samen met de Elelabs ZigBee stick en de Fire tablet op zolder 
Soms ben ik wel blij als de dagen weer korter worden, meer tijd voor mijn nerd hobbies
Soms ben ik wel blij als de dagen weer korter worden, meer tijd voor mijn nerd hobbies
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.