Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:43
Chamek schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Dat is prijzig zeg. Ik wil dit probleem per rol voor een 10 a 15 euro oplossen maar ik denk dat het een droom is :p
Via 3D Hubs gaat het €20,41 kosten (inclusief verzendkosten).

[ Voor 4% gewijzigd door pl0xs op 29-08-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
ndthien schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:15:
[...]

Via 3D Hubs gaat het €20,41 kosten (inclusief verzendkosten).
Ik ga polsen over de grens of zelfs het verre oosten het is een aanname maar had wel gedacht dat dit goedkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Kodess schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

wat voor knop, bedoel je gewoon de schakelaar die aan de qubino dimmer zit?
Die zal de laatst ingestelde dim stand gebruiken.
Ik heb nog niet echt automations dus dit wordt een theoretisch verhaal
Dan zal je dus verschil moeten maken tussen het aangaan dmv de sensor en de schakelaar. Door bij de sensor voor het aanzetten van de lamp een var te zetten op true.

een check te doen of de sterkte van de lamp veranderd, zo ja en staat de var op true, zet de var op false.
veranderd de sterkte maar staat de var op false, zet dan de dim op 100%.

een andere (betere) optie is je schakelaar aan de andere ingang op de qubino te zetten, zodat hij niet uitzichzelf de lamp aan zet maar een commando stuurt over zwave. Die kan je dan oppikken en dan in homeassistant daarna de lamp op 100% zetten. Nadeel is dat je lamp het dan niet doet als je HA kapot of offline is. Terwijl ik dat juist zo handig vind aan de Qubino's.
Andere ingang gaat niet worden zit de zolderlamp aan.
Je theoretisch verhaal klinkt wel werkbaar maar de dubbelklik functie is misschien ook een optie
Iemand die dit theoretisch verhaal al in praktijk heeft?

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:01
PuckStar schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:48:
[...]

Ik wil toch nog even noemen dat je ook een pi3 + sdcard + usbstick (16gb bijv.) kunt gebruiken. De database en log laat je dan op de usbstick wegschrijven om je sdcard te sparen.
Kan dit ook met Hassio of Hassos.
Ik heb gezocht maar heb het niet kunnen vinden op https://www.home-assistant.io/

Wie heeft zijn RFLINK aangesloten op Node-Red, ik heb deze wel gevonden "node-red-contrib-rflink - npm"
Maar hoe weet Node-Red nu welke USB port RFLINK gebruikt?

Tis ook was, heb je een vraag gesteld, vind je het antwoord in eens wel |:(

Antwoord een Serial input en output kiezen :9

[ Voor 10% gewijzigd door jossie67 op 30-08-2018 15:52 . Reden: antwoord gevonden ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Edit: werkt nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Taigu op 30-08-2018 17:55 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Vorkie
  • Niet online
Zo, HomeAssistant maar op HTTPS gezet met een interne CA certificaat.
PFX omzetten naar PEM, opdelen in private en certificate, op zijn plek zetten, config aanpassen en klaar is ik.

Ik hoef hem verder niet extern benaderbaar te maken, daar heb ik de Homekit integratie voor, maar het staat gewoon mooier :)

Wie heeft hem wel direct aan het internet? Vindt het zo wat, je huis aan het internet. (Niet zoals Apple Homekit, maar je Linux servertje met een port-forward). Zou VPN prefereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik ben nu een tijdje bezig met Home Assistant. Ik kom vanaf Domoticz. Al m'n lampen, lichtknoppen, sensoren, zonneschermen, rookmelders en radiatorknoppen zijn nu nagenoeg allemaal opgenomen in Home Assistant.
Domoticz was ik ook zo ver. En kon alles via Domoticz aansturen.

In mijn brievenbus zit een deursensor die een notificatie naar m'n telefoon stuurt bij post, m'n deurbel doet dat ook als er wordt aangebeld.
Maar er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die je kan doen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie allemaal voor automations hebben. Ik was opzoek naar een apart topic met al dit soort dingen. Maar dat is er volgens mij (nog) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16
Vorkie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:31:
PFX omzetten naar PEM, opdelen in private en certificate, op zijn plek zetten, config aanpassen en klaar is ik.

Ik hoef hem verder niet extern benaderbaar te maken, daar heb ik de Homekit integratie voor, maar het staat gewoon mooier :)

Wie heeft hem wel direct aan het internet? Vindt het zo wat, je huis aan het internet. (Niet zoals Apple Homekit, maar je Linux servertje met een port-forward). Zou VPN prefereren.
Ik heb hem gewoon aan het internet hangen, voor het gemak.
Ze kunnen toch alleen de lichten bedienen
Waarom gebruik je hier niet Let's Crypt en/of Duck Duck DNS voor ?

Iemand een idee hoe ik de HASS Configurator ook op user / pass kan laten werken, ipv api_password ?

[ Voor 6% gewijzigd door DaMoUsYs op 31-08-2018 00:10 ]

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kitser schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:50:
Ik ben nu een tijdje bezig met Home Assistant. Ik kom vanaf Domoticz. Al m'n lampen, lichtknoppen, sensoren, zonneschermen, rookmelders en radiatorknoppen zijn nu nagenoeg allemaal opgenomen in Home Assistant.

In mijn brievenbus zit een deursensor die een notificatie naar m'n telefoon stuurt bij post, m'n deurbel doet dat ook als er wordt aangebeld.
Nu ben ik benieuwd wat jullie allemaal voor automations hebben. Ik was opzoek naar een apart topic met al dit soort dingen. Maar dat is er volgens mij (nog) niet?
Zou je je oplossing voor de brievenbus uitgebreider kunnen beschrijven? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
Een dergelijk topic zou ik wel gaan volgen, vind het altijd leuk om te lezen wat iedereen automatiseert (en hoe) ongeacht platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom een apart topic? Je automations moet je vaak op een controller-specifieke manier programmeren, dus kan prima in desbetreffend topic (zoals dit) toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorkie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:31:

Ik heb het juist andersom :P

Intern is HA benaderbaar via http, extern via https. En sommige lampen staan ook in Homekit, maar de plantsensoren bijvoorbeeld niet. Homekit vind ik uiteindelijk ook niet zaligmakend. Ik heb regelmatig dat hij ontzettend lang bezig is met het ophalen van de statussen. Ook van de lampen rechtstreeks van de Hue bridge.
Voordeel van een interne HA via http is dat je geen problemen hebt met iframes die alleen http hebben :)

Vwb een onafhankelijk topic voor automations. Ik zie daar ook wel brood in. Zeker door de komst van overkoepelende technieken om ze uit te voeren zoals Node-RED.
Maar los daarvan is het uittypen van de automation in de door jouw gebruikte software vaak eenvoudiger dan de usecase bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Hmmbob schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:08:
Waarom een apart topic? Je automations moet je vaak op een controller-specifieke manier programmeren, dus kan prima in desbetreffend topic (zoals dit) toch?
Omdat de toepassingen niet specifiek zijn voor Home Assistant. Met een nieuw topic krijg je potentieel dus ook ideeën van bijvoorbeeld Domoticz gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
barrymossel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:25:
[...]

Omdat de toepassingen niet specifiek zijn voor Home Assistant. Met een nieuw topic krijg je potentieel dus ook ideeën van bijvoorbeeld Domoticz gebruikers.
Helemaal mee eens, ik maak nu steeds meer dingen in Node-Red, en daar is nog geen topic over.

Ander vraagje,
Hoe kan ik een dummy switch maken in HA?
Deze wil ik gaan gebruiken om weer een automation the maken in Node-Red.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jossie67 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:20:
[...]
Ander vraagje,
Hoe kan ik een dummy switch maken in HA?
Deze wil ik gaan gebruiken om weer een automation the maken in Node-Red.
Daarvoor kun je een input boolean gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
input_boolean:
  vakantie_schakelaar:
    name: Op vakantie
    initial: off
    icon: mdi:mdi-home-variant

Vervolgens voeg je dit toe aan je configuration.yaml om 'm te kunnen schakelen in de HASS GUI:
code:
1
input_boolean.vakantie_schakelaar

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 31-08-2018 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beekforel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:53:
[...]

Zou je je oplossing voor de brievenbus uitgebreider kunnen beschrijven? :9
Gebruik dit zelf ook. Gewoon een Xiaomi deur sensor in de klep van de brievenbus geplakt. En een automation met push notificatie gemaakt. Werkt top.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59
barrymossel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:25:
[...]

Ben het hier wel mee eens. Gewoon om ideeën op te doen qua automatisering. Met wat voor sensor je het dan uiteindelijk toepast en met welk besturingssysteem is niet per se relevant (hoewel het natuurlijk wel vermeld kan worden)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
martinvdm schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:39:
[...]

Gebruik dit zelf ook. Gewoon een Xiaomi deur sensor in de klep van de brievenbus geplakt. En een automation met push notificatie gemaakt. Werkt top.
Juist. Ik heb het zelfs een tijdje met een of ander 433mhz ding van Aliexpress gedaan.
Ging op zich aardig. Maar die miste nog wel eens een brief ;-)

Ik heb nu ook een Xiaomi deursensor. Maar eigenlijk is mijn brievenbus net te ver. Ik woon in een apartement. De brievenbussen staan op de hal. Ik zou het misschien nog kunnen oplossen met een Z-Wave sensor. Die hebben een wat groter bereik dan Zigbee (Xiaomi)
Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:55:
[...]

Ben het hier wel mee eens. Gewoon om ideeën op te doen qua automatisering. Met wat voor sensor je het dan uiteindelijk toepast en met welk besturingssysteem is niet per se relevant (hoewel het natuurlijk wel vermeld kan worden)
Precies. Het gaat puur om de ideeën. De uitvoering kan je het HAS, Domoticz, etc forum bespreken

[ Voor 47% gewijzigd door Kitser op 31-08-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Heeft iemand ervaring met de volgende button:

Afbeeldingslocatie: https://img.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/33/2B/d14871ec-2be8-4562-9600-4e9234bb8877.jpg

Deze geeft in de Mi-Home app netjes alle events weer (Click, Double click, Hold).

Echter krijgt home assistant enkel Hold, en Long-click-press door.
Het complete msg object in Node-red heeft ook nergens een vermelding van click of double click.

Wat doe ik fout?

[ Voor 19% gewijzigd door bloblub op 31-08-2018 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:55:
[...]

Ik ben ook voor! Daarin zouden dan niet ellenlange implementaties moeten worden besproken; hooguit een linkje naar een extern gehoste configuratie ofzo. Dus meer conceptueel. Ik geef een voorbeeld:
- Mijn (slimme) thermostaat gaat standaard op 15 graden in de winter tenzij de verlichting in de woonkamer nog aan is. Dan gaat de verwarming uit wanneer de lichten uit gaan. Resultaat: voorkomt een koudig gevoel en voorkomt onnodig stoken. Config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:49

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

balk schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:30:
[...]

Ik ben ook voor! Daarin zouden dan niet ellenlange implementaties moeten worden besproken; hooguit een linkje naar een extern gehoste configuratie ofzo. Dus meer conceptueel. Ik geef een voorbeeld:
- Mijn (slimme) thermostaat gaat standaard op 15 graden in de winter tenzij de verlichting in de woonkamer nog aan is. Dan gaat de verwarming uit wanneer de lichten uit gaan. Resultaat: voorkomt een koudig gevoel en voorkomt onnodig stoken. Config
Ik vind het ook een goed idee. Een een apart Schowcase topic over domotica en minder de exacte configuraties. Waar iedereen hun systeem/creatie/huis/bedieningspaneel/'wat je dan ook gemaakt hebt' kan laten zien. Maar het wordt denk ik lastig om dat in goede banen te leiden, maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heel mooi idee!

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kitser schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:23:
[...]

Juist. Ik heb het zelfs een tijdje met een of ander 433mhz ding van Aliexpress gedaan.
Ging op zich aardig. Maar die miste nog wel eens een brief ;-)

Ik heb nu ook een Xiaomi deursensor. Maar eigenlijk is mijn brievenbus net te ver. Ik woon in een apartement. De brievenbussen staan op de hal. Ik zou het misschien nog kunnen oplossen met een Z-Wave sensor. Die hebben een wat groter bereik dan Zigbee (Xiaomi)

[...]

Precies. Het gaat puur om de ideeën. De uitvoering kan je het HAS, Domoticz, etc forum bespreken
Klopt idd. Of je moet kijken of je op een of andere manier je mesh netwerk kan vergroten. Kwam onlangs deze goed geprijsde zwave tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En we zitten ondertussen op 0.77.2:
Release 0.77.1 - August 29
Fix trusted networks login error (@awarecan)
Fix data_key override by parent class (@syssi - #16278) (binary_sensor.xiaomi_aqara docs)
Fix error when vacuum is idling (@cnrd - #16282) (vacuum.xiaomi_miio docs)

Release 0.77.2 - August 31
Correct wemo static device discovery issue. (@lamiskin - #16292) (wemo docs)
Fix LIFX effects (@amelchio - #16309) (light.lifx docs)
avoid error in debug log mode and rss entry without title (@exxamalte - #16316) (feedreader docs)
Fix charts for climate devices (@jeradM)
Fix header in Lovelace Glance cards (@balloob)
Fix Profile page on Safari (@balloob)
Fix redirect to login page on offline server (@balloob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Op hass.io lukt het mij niet om up te daten. Ik zat nog op 0.76.2 en kreeg een error. Toen via de commandline naar 0.77.0 geüpdatet, daarna nieuwe inlog aangemaakt (dacht dat de fout daar zat), toen naar 0.77.1 wat ook ging maar dezelfde error blijft bij 0.77.2.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, mijn glazen bol is in onderhoud. Welke error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Het was niet zozeer een helpvraag, meer een mededeling :p

Dit is de error die de commandline laat zien, hassio zelf laat niks zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ERROR
panic: interface conversion: interface is nil, not string

goroutine 1 [running]:
panic(0x6b7a80, 0xc4200ec200)
    /home/travis/.gimme/versions/go1.7.6.linux.amd64/src/runtime/panic.go:500 +0x1a1
github.com/home-assistant/hassio-cli/command/helpers.DisplayOutput(0xc4200fa200, 0x24, 0x200, 0xc420013400)
    /home/travis/gopath/src/github.com/home-assistant/hassio-cli/command/helpers/common.go:118 +0x32e
github.com/home-assistant/hassio-cli/command/helpers.ExecCommand(0x704913, 0xd, 0x7ffe5ec90e39, 0x6, 0x0, 0x0, 0xc420013400, 0xc4200134c0, 0xe, 0x0, ...)
    /home/travis/gopath/src/github.com/home-assistant/hassio-cli/command/helpers/common.go:155 +0x13d
github.com/home-assistant/hassio-cli/command.CmdHomeassistant(0xc4200829a0)
    /home/travis/gopath/src/github.com/home-assistant/hassio-cli/command/homeassistant.go:48 +0x286
github.com/urfave/cli.HandleAction(0x69be20, 0x729be0, 0xc4200829a0, 0x0, 0xc420068a20)
    /home/travis/gopath/src/github.com/urfave/cli/app.go:503 +0x7c
github.com/urfave/cli.Command.Run(0x704913, 0xd, 0x0, 0x0, 0x85a6c0, 0x1, 0x1, 0x70f806, 0x2f, 0x0, ...)
    /home/travis/gopath/src/github.com/urfave/cli/command.go:165 +0x5a5
github.com/urfave/cli.(*App).Run(0xc4200dc000, 0xc42000a0f0, 0x5, 0x5, 0x0, 0x0)
    /home/travis/gopath/src/github.com/urfave/cli/app.go:259 +0x7fa
main.main()
    /home/travis/gopath/src/github.com/home-assistant/hassio-cli/main.go:22 +0x145

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebusta
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 20:01
breinonline schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:05:
Op hass.io lukt het mij niet om up te daten. Ik zat nog op 0.76.2 en kreeg een error. Toen via de commandline naar 0.77.0 geüpdatet, daarna nieuwe inlog aangemaakt (dacht dat de fout daar zat), toen naar 0.77.1 wat ook ging maar dezelfde error blijft bij 0.77.2.
ik kreeg eerst ook niet de update binnen. Blijkbaar moest eerst handmatig het HassOS geüpdate worden, daarna kreeg ik de update naar 0.77.2 wel binnen. Misschien dat jij nog een os update moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nee, dat had ik al gecheckt en zijn up-to-date. Het is overigens een intel NUC met Hass.io en niet met HassOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 12:13

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

@breinonline
Het image voor 0.77.2 is nog niet beschikbaar voor de x86 op generic Linux:
https://hub.docker.com/r/homeassistant/qemux86-64-homeassistant/tags/

[EDIT] De correcte Tag is althans nog niet gezet, het probleem is bekend bij de Devs.
Op discord #hassio channel is er al meerdere keren melding van gemaakt.

[UPDATE]
https://twitter.com/pvizeli/status/1035844079354032128

[ Voor 67% gewijzigd door WackyWindsurfer op 01-09-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Kitser schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:50:

Wat ik zoal heb vind je hier.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Ok, ik heb hulp nodig :P

Ben aan het starten met HA nadat ik van domoticz kom, dus wellicht maak ik denkfouten. Heb op de site van homeassistant zelf gekeken, maar kom niet echt verder.
Het probleem: ik heb 2 compnenten toegevoegd aan mijn configuratie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
camera:
  - platform: synology
    url: https://192.168.1.101:5000
    username: uname
    password: pword
    timeout: 15
    verify_ssl: False

media_player:
  - platform: kodi
    host: 192.168.1.93
    port: 80

Zoals beschreven hier: https://www.home-assistant.io/components/media_player.kodi/
en hier: https://www.home-assistant.io/components/camera.synology/
Beide services zijn binnen het netwerk netjes bereikbaar.

Vervolgens niets....
Ik zie niets verschijnen op de "homepage". Ook bij de geschiedenis is niets over de services te vinden, dus ik kijk in de log. Ook niets. De config wordt gewoon gevalideerd (ook externe site uit de topic warning geprobeerd), dus daar zitten verder geen fouten in. Ben ik nu een stap vergeten ergens? Ik kom er niet echt achter waar het mis gaat. Wie kan mij de goede richting opduwen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Laatst online: 21:09
Al een herstart van home-assistant gedaan?
Maverick schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:22:

Ben aan het starten met HA nadat ik van domoticz kom, dus wellicht maak ik denkfouten. Heb op de site van homeassistant zelf gekeken, maar kom niet echt verder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
camera:

media_player:

Zoals beschreven hier: https://www.home-assistant.io/components/media_player.kodi/

Vervolgens niets....
Ik zie niets verschijnen op de "homepage". Ook bij de geschiedenis is niets over de services te vinden, dus ik kijk in de log. Ook niets. De config wordt gewoon gevalideerd (ook externe site uit de topic warning geprobeerd), dus daar zitten verder geen fouten in. Ben ik nu een stap vergeten ergens? Ik kom er niet echt achter waar het mis gaat. Wie kan mij de goede richting opduwen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
kipfel schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:26:
Al een herstart van home-assistant gedaan?

[...]
Ja, gewoon reboot over SSH. Neem aan dat dit afdoende is?

Edit: Niet dus :P Ik heb hem eens herstart vanuit HA zelf, nu doet kodi het wel. De camera niet, maar zie in ieder geval foutmeldingen in de log waar ik naar kan kijken :)

Ok, fout gevonden. Voor het nageslacht, ik had ssl uit, maar verwees wel naar een https link. Dat moest dus http zijn. Beeld van de camera komt netjes in het overzicht te staan nu d:)b

[ Voor 45% gewijzigd door Maverick op 01-09-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

WackyWindsurfer schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:50:
@breinonline
Het image voor 0.77.2 is nog niet beschikbaar voor de x86 op generic Linux:
https://hub.docker.com/r/homeassistant/qemux86-64-homeassistant/tags/

[EDIT] De correcte Tag is althans nog niet gezet, het probleem is bekend bij de Devs.
Op discord #hassio channel is er al meerdere keren melding van gemaakt.

[UPDATE]
https://twitter.com/pvizeli/status/1035844079354032128
De update werkt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Top, ga hem straks ook updaten.

[EDIT] Hier ook gelukt nu.

[ Voor 33% gewijzigd door WackyWindsurfer op 01-09-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
bloblub schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:37:
Heeft iemand ervaring met de volgende button:

[afbeelding]

Deze geeft in de Mi-Home app netjes alle events weer (Click, Double click, Hold).

Echter krijgt home assistant enkel Hold, en Long-click-press door.
Het complete msg object in Node-red heeft ook nergens een vermelding van click of double click.

Wat doe ik fout?
Ik....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
homeassistant:
  customize:

automation:
 - alias: xiaomi switch on
   trigger:
     - platform: event
       event_type: click
       event_data:
         entity_id: binary_sensor.switch_158d0001d8e074
         click_type: single

condition:
     - condition: state
       entity_id: group.plafond_keuken
       state: 'off'
   action:
     - service: scene.turn_on
       entity_id: scene.keuken_schakelaar_on

- alias: xiaomi switch of
   trigger:
       event_data:
         click_type: single

condition:
       entity_id: group.plafond_keuken
       state: 'on'
   action:
       entity_id: scene.keuken_schakelaar_off

#######
#Long long press

- alias: xiaomi switch lp on
   trigger:
       event_data:
         click_type: long_click_press

condition:
       entity_id: input_boolean.keuken_lp_state
       state: 'off'
   action:
       entity_id: scene.koken
     - service: input_boolean.turn_on

- alias: xiaomi switch lp of
   trigger:
       event_data:
         click_type: long_click_press

condition:
       state: 'on'
   action:
       entity_id: scene.keuken_uit
     - service: input_boolean.turn_off

#######
#input boolean

input_boolean:
  keuken_lp_state:
    name: Keuken lp status

#######
#scene 
scene:
  - name: Keuken schakelaar on
    entities:
      group.afzuigkap:
        state: on
        brightness: 144
      group.plafond_keuken:
        state: on
        brightness: 70
  - name: Keuken schakelaar off
    entities:
      group.afzuigkap:
        state: off
      group.plafond_keuken:
        state: off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
camera:

media_player:

Vervolgens niets....
Je zult je sensoren en media player aan een view moeten toevoegen. Danwel de traditionele view in groups of via LoveLace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Iemand enig idee of er iets met de buienradar integratie aan de hand is? Ik ben zelf een paar weekjes weg geweest en watchtower update m'n docker images automatisch. Wellicht dat het door een van de recente updates wordt veroorzaakt. Maar ik zie al een paar dagen dat de buienradar data niet werkt. Het enige wat ik op dit moment in het log zie staan is dit:

code:
1
2
3
4
Log Details (WARNING)
Sat Sep 01 2018 16:56:10 GMT+0200 (Central European Summer Time)

Unable to retrieve xml data from Buienradar.(Msg: , status: None,)

Daar wordt ik dus ook niet veel wijzer van. Op het forum van home assistant zie ik ook niets staan wat de oorzaak of oplossing kan zijn.

Edit: met logging in debug mode, zie ik alleen een debug regel dat-ie verbinding probeert te maken met xml.buienradar.nl. geen verdere info helaas.

code:
1
2018-09-01 17:12:17 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Calling url: http://xml.buienradar.nl...

[ Voor 17% gewijzigd door Yukkie op 01-09-2018 17:19 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

@Yukkie
Bij mij draait Buienradar nog prima; ik heb deze ook als sensor geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Yukkie Ook hier 0 problemen met Buienradar. Het is juist vaak Toon welke stopt met collecteren van gegevens, na een reboot doet ie het weer (weergeven van data, kan hem nog wel besturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

We hebben ergens in een versie heel ver terug de mogelijkheid gehad om z-wave devices te hernoemen. Kan dat nog steeds? Ik zie in het Z-Wave control Panel de mogelijkheid niet meer terug. Overigens ook niet in de documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
camera:

media_player:

Vervolgens niets....
verschil met mij is dat ik http heb ipv https, dat werkt bij mij
code:
1
2
3
4
5
6
  url: http://192.168.2.2:5000
  username: reinder
  password: !secret webcam_passwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Reinder83 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:50:
[...]

verschil met mij is dat ik http heb ipv https, dat werkt bij mij
code:
1
2
3
4
5
6
  url: http://192.168.2.2:5000
  username: reinder
  password: !secret webcam_passwd
haha, ja klopt. was er al achter en had dat hier ook al vermeld: Maverick in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :) Toch bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
breinonline schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:43:
We hebben ergens in een versie heel ver terug de mogelijkheid gehad om z-wave devices te hernoemen. Kan dat nog steeds? Ik zie in het Z-Wave control Panel de mogelijkheid niet meer terug. Overigens ook niet in de documentatie.
“Configuration” -> “customization”. Niet in je Zwave properties dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Vorkie en @WackyWindsurfer zouden jullie je logging eens op debug level willen zetten en kijken of bij jullie het component ook een call doet naar http://api.buienradar.nl of http://xml.buienradar.nl, of dat deze https://... gebruikt bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
Maverick schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:56:
[...]

haha, ja klopt. was er al achter en had dat hier ook al vermeld: Maverick in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :) Toch bedankt!
Ik krijg helemaal geen card te zien, heb toch wel deze in groups opgenomen. Ben nog vers overgestapt vanuit Domoticz dus wellicht begrijp ik het concept nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Vaevictis_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:17:
[...]

Ik krijg helemaal geen card te zien, heb toch wel deze in groups opgenomen. Ben nog vers overgestapt vanuit Domoticz dus wellicht begrijp ik het concept nog niet helemaal.
in principe moet het zonder group zichtbaar moeten worden. Zie je de camera wel benoemd bij dev-state? ( < > symbool linksonder in het menu.
Anders moet je even kijken of er foutmeldingen te voorschijn zijn gekomen in je home-assistant.log

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Yukkie schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:48:
@Vorkie en @WackyWindsurfer zouden jullie je logging eens op debug level willen zetten en kijken of bij jullie het component ook een call doet naar http://api.buienradar.nl of http://xml.buienradar.nl, of dat deze https://... gebruikt bij jullie?
Calling url: http://xml.buienradar.nl

Voor volledige Buienradar call log, zie link:
https://hastebin.com/dazezexopi.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Maverick schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:26:
[...]

in principe moet het zonder group zichtbaar moeten worden. Zie je de camera wel benoemd bij dev-state? ( < > symbool linksonder in het menu.
Anders moet je even kijken of er foutmeldingen te voorschijn zijn gekomen in je home-assistant.log
In de dev-state krijg ik wel de group te zien, met 1 entity Network Up andere entities dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Vaevictis_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:58:
[...]

In de dev-state krijg ik wel de group te zien, met 1 entity Network Up andere entities dus niet.
Je zou de camera.camera_naam entity moeten zien. Zo niet dan gaat er iets mis. Staat er iets in je log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Maverick schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:01:
[...]

Je zou de camera.camera_naam entity moeten zien. Zo niet dan gaat er iets mis. Staat er iets in je log?
Nee niet hierover, het gaat trouwens om Synology dus niet over een camera :P

https://www.home-assistant.io/components/sensor.synologydsm/ hiervan krijg ik dus alleen network_up te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Vaevictis_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:02:
[...]

Nee niet hierover, het gaat trouwens om Synology dus niet over een camera :P

https://www.home-assistant.io/components/sensor.synologydsm/ hiervan krijg ik dus alleen network_up te zien.
Ah, we hadden het over cameras van Synology surveilence station, vandaar de verwarring denk :) Wellicht even je config hier pasten zodat iemand er een blik op kan werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Maverick schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:05:
[...]

Ah, we hadden het over cameras van Synology surveilence station, vandaar de verwarring denk :) Wellicht even je config hier pasten zodat iemand er een blik op kan werpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
configuration.yaml

sensor:
  - platform: synologydsm
    host: 10.50.2.131
    username: ha
    password: <iets>
    monitored_conditions:
      - cpu_total_load
      - memory_real_usage
      - network_up
      - disk_smart_status

groups.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
synology:
    name: Synology
    view: yes
    entities:
      - sensor.cpu_total_load
      - sensor.memory_real_usage
      - sensor.network_up
      - sensor.disk_smart_status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Vaevictis_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:14:
[...]

configuration.yaml

sensor:
- platform: synologydsm
host: 10.50.2.131
username: ha
password: <iets>
monitored_conditions:
- cpu_total_load
- memory_real_usage
- network_up
- disk_smart_status
deze gezien?
After booting Home Assistant it can take up to 15 minutes for the sensors to show up. This is due to the fact that sensors are created after Home Assistant has fully been initialized.
Voor de rest zie ik niets geks waarom de ene sensor wel werkt en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Maverick schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:18:
[...]

deze gezien?

[...]

Voor de rest zie ik niets geks waarom de ene sensor wel werkt en de andere niet.
Ik zie ze niet in de group maar wel als aparte entries onder dev-info. Er is hoop :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Vaevictis_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:20:
[...]

Ik zie ze niet in de group maar wel als aparte entries onder dev-info. Er is hoop :9
Dan vermoed ik dan sensor.[naam] niet de goede naamgeving is. Moet dat niet synologydsm.[naam] of sensor.synology.[naam] zijn of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Thanks, dan ligt het dus niet aan http vs https, wat het volgens de site van buienradar moet zijn. Ik ga nog even verder zoeken.

Edit:

Vreemd, als ik vanuit de Docker container curl -v http://xml.buienradar.nl doe, krijg ik dit als output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
root@home-assistant:/usr/src/app# curl -v http://xml.buienradar.nl              
* Rebuilt URL to: http://xml.buienradar.nl/                                     
*   Trying 104.93.83.75...                                                      
* TCP_NODELAY set                                                               
* Connected to xml.buienradar.nl (104.93.83.75) port 80 (#0)                  
> GET / HTTP/1.1                                                                
> Host: xml.buienradar.nl                                                       
> User-Agent: curl/7.52.1                                                       
> Accept: */*                                                                   
>                                                                               
< HTTP/1.1 301 Moved Permanently                                                
< Server: AkamaiGHost                                                           
< Content-Length: 0                                                             
< Location: https://xml.buienradar.nl/                                          
< Date: Sun, 02 Sep 2018 08:52:15 GMT                                           
< Connection: keep-alive                                                        
< Access-Control-Max-Age: 86400                                                 
< Access-Control-Allow-Credentials: false                                       
< Access-Control-Allow-Headers: Origin, X-Requested-With, Content-Type, Accept  
< Access-Control-Allow-Methods: GET,POST,PUT                                    
< Access-Control-Allow-Origin: *                                                
<                                                                               
* Curl_http_done: called premature == 0                                         
* Connection #0 to host xml.buienradar.nl left intact                           
root@home-assistant:/usr/src/app#

Als ik curl -v https://xml.buienradar.nl doe, krijg ik wel een XML-file terug. Even kijken of ik dat buienradar component aan kan passen als test. Iemand een tip? VI of VIM werkt niet in de container :?

Edit2: Nou, schiet mij maar lek. Ik heb de latest HA image (0.77.2) opnieuw binnengehaald en daarmee de container herstart en nu doet-ie het weer. Het vreemde is dat ik al op 0.77.2 zat en ik gisteren HA al een keer opnieuw gestart heb. Hmm, misschien zit het daar wel in: ik heb HA vanuit HA opnieuw gestart en niet de container opnieuw gestart met een Docker commando. Enfin, hij doet het weer.

[ Voor 80% gewijzigd door Yukkie op 02-09-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:19:
[...]

Ik vind het ook een goed idee. Een een apart Schowcase topic over domotica en minder de exacte configuraties. Waar iedereen hun systeem/creatie/huis/bedieningspaneel/'wat je dan ook gemaakt hebt' kan laten zien. Maar het wordt denk ik lastig om dat in goede banen te leiden, maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heel mooi idee!
Goed idee @T.Kreeftmeijer en @balk, maar is al een topic voor :*)

Het grote Domotica projecten showcase topic

En voor de algemene domotica vragen: Domotica. Ervaringen en vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:49

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat is wel een oude. Maar goed om te weten, dankjewel!

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Ik heb Hassio geupgrade naar versie 0.77.2
Maar nu kan Node-red geen verbinding meer maken Hassio. Ik maak gebruik van "node-red-contrib-home-assistant"
Ik heb in Hassio een nieuwe gebruiker aangemaakt en de gebruik het ID weer in Node-red, maar dit gaat dus niet goed.
Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@jossie67 Je moet ook een api password instellen in je config. Hierna dit wachtwoord ook invullen in Node Red, even een node verplaatsen en dan alles deployen. Het kan zijn dat je Node Red nog een keer opnieuw moet opstarten voordat alles weer soepel loopt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
Hallo mensen,

Ik zal mij eerst even voorstellen, sinds een week ben ik bezig met HomeAssistant. Na wat spelen heb ik inmiddels wat Z wave sensoren kunnen toevoegen en krijg ik een melding zodra de deur open staat. Nu komen waarschijnlijk enorme noob vragen, maar na uren zoeken ben ik helaas nog niet verder gekomen.

Echter wil ik nu ook de volgende 2 zaken:
- Een overzicht of iemand thuis is of niet
- Icoon veranderen zodra de deur open staat

Overzicht of iemand thuis is of niet

Graag zou ik het zoals in het voorbeeld van HA wordt aangegeven willen hebben:
https://www.home-assistan...arted/presence-detection/

Nu loop ik echter tegen de volgende punten aan:

1. Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat HA ziet of ik thuis ben? Wat ik heb begrepen kan dit met de HA app, lees namelijk dat bijv. Nmap niet altijd even betrouwbaar is, en heb ook geen bluetooth op mijn Rpi, dus leek het mij prettig om van de dingen die ik reeds heb gebruik te maken (HomeAssistant iOS app).

Na wat zoekwerk heb ik gevonden dat middels iBeacons je de locatie kan bepalen. Heb het volgende dus in de config gezet (met de coordinaten van thuis uiteraard):

In configuration.yaml:

zone:
- name: 'Home'
latitude: x
longitude: x
radius: 100
icon: mdi:home

2. Hoe kan ik zoals in het voorbeeld een plaatje in het dashboard weergegeven met de melding van bijv. Thuis of werk oid, zoals in het presence-detection voorbeeld wordt weergegeven.

Icoon veranderen zodra de deur open staat
Middels groups heb ik een overzichtje kunnen maken met de componenten die ik heb. Als deursensor heb ik bijv. Een neocoolcam sensor, en heb ik als volgt in een groep toegevoegd:

Deur:
name: Deur
entities:
- zwave.deur_sensor

Echter zie ik in het dashboard nu alleen de deur sensor met status Initializing (probe). Ik wil hiervan echter een icoon van een open deur als de deur open staat en als de deur dicht is een icoon van een dichte deur.

Moet ik dan een template maken in de customize.yaml en daarin het volgende zetten?

{% if states.binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor.state == 'on' %}
Open
icon: Door-Open
{% elif states.binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor.state == 'off' %}
Closed
icon: Door
{% else %}
n/a
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Thoit schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
Echter zie ik in het dashboard nu alleen de deur sensor met status Initializing (probe). Ik wil hiervan echter een icoon van een open deur als de deur open staat en als de deur dicht is een icoon van een dichte deur.
Dat is een open-zwave library "issue", want na een restart moet de sensor eenmaal wakker zijn geweest om van die "Initializing (probe)" af te komen. Dus als je je sensor wakker maakt, dan verandert de status. Ja, dit betekent dat bij elke herstart dit "probleem" terugkomt. Ook krijg je tot die tijd geen melding van je sensor.

Daarom hangt in mijn HA Z-Wave ook geen batterij powered devices, ik heb deze in een ander Z-Wave netwerk gehangen (die via MQTT de status doorsturen). Ook heb ik om die meldingen door te geven bij initialiseren de zwcfg*xml aangepast voor die devices (en setasreport als false aangezet):

code:
1
2
3
<CommandClass id="XX" name="COMMAND_CLASS_BASIC" setasreport="false">
...
</CommandClass>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
UTMachine schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:19:
[...]

Dat is een open-zwave library "issue", want na een restart moet de sensor eenmaal wakker zijn geweest om van die "Initializing (probe)" af te komen. Dus als je je sensor wakker maakt, dan verandert de status. Ja, dit betekent dat bij elke herstart dit "probleem" terugkomt. Ook krijg je tot die tijd geen melding van je sensor.

Daarom hangt in mijn HA Z-Wave ook geen batterij powered devices, ik heb deze in een ander Z-Wave netwerk gehangen (die via MQTT de status doorsturen). Ook heb ik om die meldingen door te geven bij initialiseren de zwcfg*xml aangepast voor die devices (en setasreport als false aangezet):

code:
1
2
3
<CommandClass id="XX" name="COMMAND_CLASS_BASIC" setasreport="false">
...
</CommandClass>
Thanks, al vind ik dat het minst erge. Gaat mij er nu meer om dat ik de icoontjes kan aanpassen en dat hij ziet of ik thuis ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19
Bij de nieuwste HA-versie heb ik het probleem dat na het inloggen er in Firefox niet gevraagd wordt om ingelogd te blijven. In Chrome en Edge werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
1. Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat HA ziet of ik thuis ben? Wat ik heb begrepen kan dit met de HA app, lees namelijk dat bijv. Nmap niet altijd even betrouwbaar is, en heb ook geen bluetooth op mijn Rpi, dus leek het mij prettig om van de dingen die ik reeds heb gebruik te maken (HomeAssistant iOS app).
Zelf maak ik gebruik van mijn router (ASUS-WRT) als device tracker en door het groeperen van alle mobiele devices (van de inwoners) kun je zien of iemand thuis is binnen de groep. Je kunt je automations dan baseren op het groepsgedrag of eventueel ook op de afzonderlijke leden.

Heb zelf eerst met NMAP gewerkt en dit werkte prima, zat soms wel een vertraging op de registratie van afwezigheid, maar aanwezigheid werd secuur geregistreerd.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

@Thoit kijk ook even naar BT tracking, in dit topic vanaf hier ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ennnnn versie 0.77.3:
Release 0.77.3 - September 3
Frontend changes only:

Ask “save login” after hass connected PR @awarecan
Show an error when invalid client id or redirect uri PR @balloob
Disable autocapitalization of username field PR @timmo001
Upgrade MDI icons PR @balloob
Update translations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Echter wil ik nu ook de volgende 2 zaken:
- Een overzicht of iemand thuis is of niet
- Icoon veranderen zodra de deur open staat
Ik gebruik zelf de nieuwe Lovelace GUI (die nog niet default aan staat in HA). Dan heb je de mogelijkheid om énkel geopende ramen/deuren weer te geven in de frontend. Dat bevalt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:46

dof

[quote]Thoit schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
Hallo mensen,

——

Je kunt ook Andrew Freyers BT presence systeem gebruiken. Middels Pi Zero’s die non intrusive BT detection doen. Werkt bij mij althans zeer stabiel en precies.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJV93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 15:14
Hallo,

Ik ben afgelopen week overgestapt van Domoticz naar Hass.io omdat ik tegen de beperkingen van Domoticz op liep. Ik heb alle verschillende systemen nu werkend gekregen binnen home assistant maar loop tegen een probleem met betrekking tot de homekit component i.c.m. de Aqara Cube en switches op.

De Aqara motion-, deur- en temperatuur sensoren werken prima, echter de Aqara one button switches en cube worden als een presence sensor weergeven binnen homekit. Ik gok dat het iets te maken heeft met dat home assistant deze schakelaars als een binary_sensor ziet:

binary_sensor.switch_185xxxxxx
binary_sensor.cube_185xxxx

Iemand dit hier toevallig al ervaren of enig idee waaraan dit ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
GJV93 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:47:
Hallo,

Ik ben afgelopen week overgestapt van Domoticz naar Hass.io omdat ik tegen de beperkingen van Domoticz op liep. Ik heb alle verschillende systemen nu werkend gekregen binnen home assistant maar loop tegen een probleem met betrekking tot de homekit component i.c.m. de Aqara Cube en switches op.

De Aqara motion-, deur- en temperatuur sensoren werken prima, echter de Aqara one button switches en cube worden als een presence sensor weergeven binnen homekit. Ik gok dat het iets te maken heeft met dat home assistant deze schakelaars als een binary_sensor ziet:

binary_sensor.switch_185xxxxxx
binary_sensor.cube_185xxxx

Iemand dit hier toevallig al ervaren of enig idee waaraan dit ligt?
Als je google het weer doet en je zoekt op "Aqara cube hass.io" is een van je eerste hits een draadje over de aqara cube en Hass.io en wat men heeft moeten doen om het werkend te krijgen. Ps: de binary_sensor.cube_185..’ klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 03-09-2018 23:06 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
dof schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:22:
[quote]Thoit schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
Hallo mensen,

——

Je kunt ook Andrew Freyers BT presence systeem gebruiken. Middels Pi Zero’s die non intrusive BT detection doen. Werkt bij mij althans zeer stabiel en precies.
Dit is inderdaad een goed idee, Op iedere verdiepingen heb ik toch al een Pi hangen met bluetooth , behalve in de garage.

Meteen toch maar een een Pi Zero bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thoit Als veranderend icoon is het oplichten niet voldoende? Dit is bijvoorbeeld ook een sensor van Neo Coolcam, weliswaar licht aangepast.

Voor dit soort sensoren kun je de device_class bepalen in de customization.yaml: https://www.home-assistant.io/components/binary_sensor/

Ik heb hem bijvoorbeeld zo ingesteld:
https://github.com/lolgas.../customization.yaml#L1?L3

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 04-09-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hier weer een nieuwe HA gebruiker die is overgestapt van Domoticz! :)

Ik gebruik een P1 kabel om mijn slimme meter uit te lezen, het DSMR onderdeel in HA is toch wel wat beperkt dus wil ik gebruik gaan maken van DSRM Reader en dan die MQTT de gegevens in HA weergeven, maar heeft iemand een voorbeeld van zijn configuration.yaml met deze setup? Ik kan zo nergens een voorbeeld vinden! :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@lolgast Wat voor slot gebruik jij om deze te intergreren in HAA ? Ziet er nice uit!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Possible
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/30987/41 en Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/73443/41

Zoals in mijn post (lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation") te zien is heb ik een beetje de hobbybob uitgehangen. Werkt overigens bijzonder goed!
Ik ben net terug van een lang weekendje Italië en had ingesteld een notificatie te krijgen bij van-/op slot gaan van de deur en elke keer dat de buurvrouw langskwam voor de kat, kreeg ik netjes bericht dat de status van het slot wijzigde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oke nice! Wellicht is het mogelijk om zon deursensor te modificeren van Xiaomi en deze in de deur te integreren :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Thx! :) De boel draait! Alleen het "leesbare" gedeelte kom ik niet uit, mijn config geeft dan een fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
  - platform: template
    sensors:        
      huidig_verbruik_template:
      friendly_name: Watt
      value_template: '{{ (states.sensor.huidig_verbruik_mqtt.state | float * 1000) | round(0) }}'
      icon_template: mdi:flash

energiestand_dal_template:
        friendly_name: Energiestand Dal
        value_template: '{{states.sensor.energiestand_dal_mqtt.state | round(3)}}'
        unit_of_measurement: kWh

energiestand_piek_template:
        friendly_name: Energiestand Piek
        value_template: '{{states.sensor.energiestand_piek_mqtt.state | round(3)}}'

gasstand_template:
        friendly_name: Gasstand
        value_template: '{{states.sensor.gasstand_mqtt.state | round(3)}}'
        unit_of_measurement: m³
        icon_template: mdi:fire

- platform: mqtt
    state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"
    unit_of_measurement: "kW"
    force_update: true
    name: Huidig verbruik MQTT

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_1"
    unit_of_measurement: "kWh"
    name: Energiestand Dal MQTT

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_2"
    name: Energiestand Piek MQTT

state_topic: "dsmr/reading/extra_device_delivered"
    unit_of_measurement: "m3"
    name: Gasstand MQTT

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Danielson
De spacing van de 'huidig_verbruik_template'-sensor. Die moet gelijkgetrokken worden de overige template sensors die wel goed uitgelijnd zijn.

YAML is erg vatbaar voor foute/vergeten spaties. Om over tabs nog maar te zwijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
lolgast schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:13:
@Danielson
De spacing van de 'huidig_verbruik_template'-sensor. Die moet gelijkgetrokken worden de overige template sensors die wel goed uitgelijnd zijn.

YAML is erg vatbaar voor foute/vergeten spaties. Om over tabs nog maar te zwijgen :X
8)7

Thx! ;)

Laatste vraag; is het ook mogelijk om het dagelijks gebruik weer te geven voor zowel gas als stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Danielson
Volgens mij is dat een aparte setting in DSMR, die kun je ook via MQTT versturen. Volgens mij iets van Dagtotalen of Dagverbruik. Daar het vinkje van aanzetten en even naar de MQTT topics kijken. Dan zie je snel genoeg hoe je de nu bestaande mqtt-sensors kunt aanvullen met de andere topics :)

Of met bijvoorbeeld MQTT.fx de topics bekijken en ze van daaruit kopiëren naar een nieuwe sensor van HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:06:
Bij de nieuwste HA-versie heb ik het probleem dat na het inloggen er in Firefox niet gevraagd wordt om ingelogd te blijven. In Chrome en Edge werkt het prima.
Login issues i.c.m. Firefox zijn opgelost in 0.77.3

Ik heb trouwens ook wat spullen besteld voor Zigbee2MQTT, ik zie toch regelmatig in de HA logging de melding 'could not connect to (Xiaomi) Gateway' langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
JayOne schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:24:
[...]

Zelf maak ik gebruik van mijn router (ASUS-WRT) als device tracker en door het groeperen van alle mobiele devices (van de inwoners) kun je zien of iemand thuis is binnen de groep. Je kunt je automations dan baseren op het groepsgedrag of eventueel ook op de afzonderlijke leden.

Heb zelf eerst met NMAP gewerkt en dit werkte prima, zat soms wel een vertraging op de registratie van afwezigheid, maar aanwezigheid werd secuur geregistreerd.
Mijn router wordt niet ondersteund, dus dat valt af. NMAP lees ik juist mindere verhalen over. En wil zoveel mogelijk van technieken die er al zijn gebruik maken, lees de mobiele App :)
breinonline schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:55:
@Thoit kijk ook even naar BT tracking, in dit topic vanaf hier ongeveer.
Dan moet ik weer extra apparatuur gaan aanschaffen, terwijl ik al zaken heb waarmee het moet kunnen. Het zal best beter werken, maar wil het zo simpel maar effectief mogelijk houden.
lolgast schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:15:
@Thoit Als veranderend icoon is het oplichten niet voldoende? Dit is bijvoorbeeld ook een sensor van Neo Coolcam, weliswaar licht aangepast.

[video]

Voor dit soort sensoren kun je de device_class bepalen in de customization.yaml: https://www.home-assistant.io/components/binary_sensor/

Ik heb hem bijvoorbeeld zo ingesteld:
https://github.com/lolgas.../customization.yaml#L1?L3
Yes! Device_class is inderdaad wat ik zocht, zo simpel maar kon het niet meer vinden. Heb het nu inderdaad zo ingesteld:

binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor:
device_class: door
friendly_name: Achterdeur

Wat jij hebt, met dat de deur daadwerkelijk is afgesloten zou helemaal briljant zijn. Dat is nog iets voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJV93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 15:14
Nnoitra schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:59:
[...]

Als je google het weer doet en je zoekt op "Aqara cube hass.io" is een van je eerste hits een draadje over de aqara cube en Hass.io en wat men heeft moeten doen om het werkend te krijgen. Ps: de binary_sensor.cube_185..’ klopt.
Mijn cube en wireless switch werken gewoon binnen home assistant, enkel de vertaling van Hass naar homekit gaat fout, omdat hij het als een presence sensor weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Ha mede HA gebruikers. Sinds kort overgestapt van domoticz naar HA en dit bevalt zeer goed. Nu zit ik alleen met een vraag waarop ik geen antwoord kan vinden na wat google werk als de HA community. Ik wil mijn hassbian installatie open zetten via duckdns (enz.) alleen vraag ik mij nu af wat het veiligste is. Is dit hassbian of hassio? in hassbian heb je meer vrijheid om de security te regelen maar hoe is dit in hassio geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MR.Harok Ik denk dat er niet per sé een betere is maar, hassio is gebaseerd op een zeer minimalistisch OS. Dat brengt normaliter minder kwetsbaarheden met zich mee. Omdat het zo minimalistisch is, kun je dus ook minder zelf regelen dan met hassbian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Overweeg ook eens een VPN in plaats van open zetten van je HA installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Als je met on-demand werkt kan dat best (als is me dat nog niet gelukt om te maken :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Zit daar ook nog een beetje mee te worstelen, heb een tijd publiekelijk met HTTPS gedraaid en uiteraard IP filters en bans aangezet. In deze maanden heeft het nog geen een ban opgeleverd terwijl de treshold op 1 mislukte inlogpoging stond. Zelfs had ik HTTPS op de default poort 443 enabled.

Nu blijft het eea. toch knagen aan deze opstelling, VPN is vanzelfsprekend ook een alternatief maar inderdaad is qua WAF niet super.

Voor nu heb ik 'm weer enkel gepubliceerd op het interne netwerk waardoor we alleen binnenshuis via WiFI verbinding kunnen maken, voor nu redelijk werkbaar maar niet enorm ideaal moet ik zeggen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Lees wel zojuist dat je dan problemen kan krijgen met google home components etc die de vpn niet accepteren, al begrijp ik nog niet helemaal waarom.

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog geen behoefte gehad aan meer vrijheden maar kost het me wel redelijk wat tijd om in hassbian alles te regelen. Ik denk dat ik dan toch overstap naar hassio vanwege het gebruiksgemak

[ Voor 18% gewijzigd door MR.Harok op 04-09-2018 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik snap de heisa niet zo. Ik draai nu ruim een jaar met HA via poort 443 aan de buitenkant en mijn lamp is nog nooit zomaar uit of aan gegaan hoor :+

Login attempt op 3 pogingen, ip block en een bijzonder lang wachtwoord... Voor mij/ons is HA er om het eenvoudiger te maken, niet irritant en half werkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Muh, ik heb mijn garagedeur er in hangen.

Dat er een zeer kleine kans bestaat dat er iemand met een lamp loopt te pielen is nog tot daar aan toe, maar in mijn geval zit er een device in geconfigureerd welke directe fysieke toegang tot de woning bewerkstelligt en dat is dan ook gelijk de reden waarom het voor mij nog niet lekker voelt.

Bovendien zet je een stukje eigen netwerk open op de buitenwereld met de mogelijke gevolgen van dien, het apparaat of de applicatie wat op internet gepubliceerd is, is niet vrij van kwetsbaarheden. Toegegeven, je moet wel een super aantrekkelijk doelwit worden voordat iemand uberhaupt meer moeite doet dan een simpele nmap scan over een hele IP-range met wat testen uit de vulnerability database.

Deze twee punten geven mij eigenlijk aanleiding om het oorspronkelijke design nog even te heroverwegen en te bekijken of er een andere nette oplossing mogelijk is. Nogmaals: de kans dat het gebeurt is superklein en qua TLS encryption zit het allemaal wel safe, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn wanneer het toch misgaat.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
breinonline schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:58:
Overweeg ook eens een VPN in plaats van open zetten van je HA installatie.
Ik gebruik cloudflare access, veel meer secure i.c.m letsencrypt https, zie guide hieronder
https://techkarussell.ch/home-assistant-hardening/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
Danielson schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:10:
[...]

Thx! :) De boel draait! Alleen het "leesbare" gedeelte kom ik niet uit, mijn config geeft dan een fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
  - platform: template
    sensors:        
      huidig_verbruik_template:
      friendly_name: Watt
      value_template: '{{ (states.sensor.huidig_verbruik_mqtt.state | float * 1000) | round(0) }}'

energiestand_dal_template:
        friendly_name: Energiestand Dal
        value_template: '{{states.sensor.energiestand_dal_mqtt.state | round(3)}}'

energiestand_piek_template:
        friendly_name: Energiestand Piek
        value_template: '{{states.sensor.energiestand_piek_mqtt.state | round(3)}}'

gasstand_template:
        friendly_name: Gasstand
        value_template: '{{states.sensor.gasstand_mqtt.state | round(3)}}'
        unit_of_measurement: m³
        icon_template: mdi:fire

state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"
    unit_of_measurement: "kW"
    name: Huidig verbruik MQTT

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_1"
    name: Energiestand Dal MQTT

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_2"
    name: Energiestand Piek MQTT

state_topic: "dsmr/reading/extra_device_delivered"
    unit_of_measurement: "m3"
    name: Gasstand MQTT

Wat doe ik fout?
Wat ingewikkeld, ik doe het heel simpel zo
in sensor.yaml
code:
1
2
3
4
 platform: dsmr
  host: ipadres
  port: 2005
  dsmr_version: 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RomeoJ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:35:
Muh, ik heb mijn garagedeur er in hangen.

Dat er een zeer kleine kans bestaat dat er iemand met een lamp loopt te pielen is nog tot daar aan toe, maar in mijn geval zit er een device in geconfigureerd welke directe fysieke toegang tot de woning bewerkstelligt en dat is dan ook gelijk de reden waarom het voor mij nog niet lekker voelt.

Bovendien zet je een stukje eigen netwerk open op de buitenwereld met de mogelijke gevolgen van dien, het apparaat of de applicatie wat op internet gepubliceerd is, is niet vrij van kwetsbaarheden. Toegegeven, je moet wel een super aantrekkelijk doelwit worden voordat iemand uberhaupt meer moeite doet dan een simpele nmap scan over een hele IP-range met wat testen uit de vulnerability database.

Deze twee punten geven mij eigenlijk aanleiding om het oorspronkelijke design nog even te heroverwegen en te bekijken of er een andere nette oplossing mogelijk is. Nogmaals: de kans dat het gebeurt is superklein en qua TLS encryption zit het allemaal wel safe, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn wanneer het toch misgaat.
Ik snap het wel. Ik heb geen automatische deuren/sloten die ik kan bedienen vanuit HA dus dat scheelt een afweging. Maar in al die tijd dat ik HA beschikbaar heb aan de buitenkant zijn de enige foute login attempts altijd van mij geweest, intern.
Scheelt ook dat ik poort 443 niet rechtstreeks redirect naar HA, maar via een content switch/load balancer. Je moet dus de exacte URL gebruiken wil je bij HA uitkomen. Anders kom je helemaal nergens, of op 1 van mijn andere websites :+

@jossie67
Dat component kwam ter sprake inderdaad, maar de opmerking was
... het DSMR onderdeel in HA is toch wel wat beperkt ...
Dus dan moet er iets anders bedacht worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadMetal schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:06:
[...]

Login issues i.c.m. Firefox zijn opgelost in 0.77.3

Ik heb trouwens ook wat spullen besteld voor Zigbee2MQTT, ik zie toch regelmatig in de HA logging de melding 'could not connect to (Xiaomi) Gateway' langskomen.
@rdvl heeft ervaring en positief volgens mij.

Pagina: 1 ... 64 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.