Hallo mensen,
Ik zal mij eerst even voorstellen, sinds een week ben ik bezig met HomeAssistant. Na wat spelen heb ik inmiddels wat Z wave sensoren kunnen toevoegen en krijg ik een melding zodra de deur open staat. Nu komen waarschijnlijk enorme noob vragen, maar na uren zoeken ben ik helaas nog niet verder gekomen.
Echter wil ik nu ook de volgende 2 zaken:
- Een overzicht of iemand thuis is of niet
- Icoon veranderen zodra de deur open staat
Overzicht of iemand thuis is of niet
Graag zou ik het zoals in het voorbeeld van HA wordt aangegeven willen hebben:
https://www.home-assistan...arted/presence-detection/
Nu loop ik echter tegen de volgende punten aan:
1. Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat HA ziet of ik thuis ben? Wat ik heb begrepen kan dit met de HA app, lees namelijk dat bijv. Nmap niet altijd even betrouwbaar is, en heb ook geen bluetooth op mijn Rpi, dus leek het mij prettig om van de dingen die ik reeds heb gebruik te maken (HomeAssistant iOS app).
Na wat zoekwerk heb ik gevonden dat middels iBeacons je de locatie kan bepalen. Heb het volgende dus in de config gezet (met de coordinaten van thuis uiteraard):
In configuration.yaml:
zone:
- name: 'Home'
latitude: x
longitude: x
radius: 100
icon: mdi:home
2. Hoe kan ik zoals in het voorbeeld een plaatje in het dashboard weergegeven met de melding van bijv. Thuis of werk oid, zoals in het presence-detection voorbeeld wordt weergegeven.
Icoon veranderen zodra de deur open staat
Middels groups heb ik een overzichtje kunnen maken met de componenten die ik heb. Als deursensor heb ik bijv. Een neocoolcam sensor, en heb ik als volgt in een groep toegevoegd:
Deur:
name: Deur
entities:
- zwave.deur_sensor
Echter zie ik in het dashboard nu alleen de deur sensor met status Initializing (probe). Ik wil hiervan echter een icoon van een open deur als de deur open staat en als de deur dicht is een icoon van een dichte deur.
Moet ik dan een template maken in de customize.yaml en daarin het volgende zetten?
{% if states.binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor.state == 'on' %}
Open
icon: Door-Open
{% elif states.binary_sensor.neo_coolcam_deur_sensor_sensor.state == 'off' %}
Closed
icon: Door
{% else %}
n/a
{% endif %}