Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Mijn Milights reageren niet altijd bij zowel aan als uit commando's. De Ibox bridge staat wel centraal in de woonkamer. Ik zit er aan te denken om een nodemcu emulator te bouwen en dan de Milights via mqtt aan te sturen. Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben? Zou het aansturen van de lampen dan beter gaan? Lees wel veel voordelen van mqtt in tegenstelling tot UDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05
PuckStar schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:31:
Als ik de regel in de template checker zet is het resultaat correct:
value_template: "UitBed"
icon_template: " mdi:bed-empty"

Maar waarom zie ik dan geen icoontje?
Ik vermoed dat ‘bed-empty’ geen standaard icoontje is in tegenstelling tot ‘hotel’.
Op https://materialdesignicons.com staat er een andere bron ofzo bij vermeld dan Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 19:35
Vloris schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Ik vermoed dat ‘bed-empty’ geen standaard icoontje is in tegenstelling tot ‘hotel’.
Op https://materialdesignicons.com staat er een andere bron ofzo bij vermeld dan Google.
Ja dat had ik ook al gezien. Zou dat het dan toch zijn?
Ik zal eens met een andere Google icoon proberen. thx

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PuckStar Je zult het wellicht bij meer icon_templates gebruiken, maar aangezien ik het niet heb: Ik heb geen quotes bij mijn icon_templates
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
icon_template: >
          {% set battery_level = states.binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7.attributes.battery_level|default(0)|int %}
          {% set battery_round = (battery_level / 10) |int * 10 %}
          {% if battery_round >= 100 %}
            mdi:battery
          {% elif battery_round > 0 %}
            mdi:battery-{{ battery_round }}
          {% else %}
            mdi:battery-alert
          {% endif %}

Zal het wel niet zijn aangezien mdi:hotel wel werkt, maar dan nog. Dat de ontwikkelaar van het icoontje het is lijkt me ook wat apart, diegene heeft namelijk 151 icoontjes ontworpen. Lijkt me nogal een impact als dat niet werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:06:
@PuckStar Je zult het wellicht bij meer icon_templates gebruiken, maar aangezien ik het niet heb: Ik heb geen quotes bij mijn icon_templates
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
icon_template: >
          {% set battery_level = states.binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7.attributes.battery_level|default(0)|int %}
          {% set battery_round = (battery_level / 10) |int * 10 %}
          {% if battery_round >= 100 %}
            mdi:battery
          {% elif battery_round > 0 %}
            mdi:battery-{{ battery_round }}
          {% else %}
            mdi:battery-alert
          {% endif %}

Zal het wel niet zijn aangezien mdi:hotel wel werkt, maar dan nog. Dat de ontwikkelaar van het icoontje het is lijkt me ook wat apart, diegene heeft namelijk 151 icoontjes ontworpen. Lijkt me nogal een impact als dat niet werkt :+
battery_round >= 100
Groter dan 100 8)7

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

battery_round >= 100
Groter dan 100 8)7
Nooit nodig gehad? :+
Afbeeldingslocatie: https://www.duracell.nl/upload/sites/7/2016/07/PlusPower_AA_2-1024x1024.jpg

Ik had dat stukje code gewoon copy/paste gedaan ergens van het community forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:22
Er is geen algemeen topic, maar ik weet dat een aantal hier ook een Neo Coolcam Smart plug gebruiken. Sinds een week of twee heb ik problemen met de plug, ik kan hem nog wel schakelen via HA en het lampje op de plug gaat ook netjes uit. Alleen blijft er wel gewoon stroom door heen lopen... Ook handmatig werkt het niet. Het lijkt mij dat hij overleden is (hardware matig), iemand hier ooit dezelfde problemen gehad? Via google kan ik er nog weinig over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kepler Probleem nooit gehad, maar dat klinkt alsof het relais dat erin zit kapot is en niet meer uitschakelt. Waarschijnlijk hoor je ook geen 'klik' meer bij in/uit schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
lolgast schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:01:
@kepler Probleem nooit gehad, maar dat klinkt alsof het relais dat erin zit kapot is en niet meer uitschakelt. Waarschijnlijk hoor je ook geen 'klik' meer bij in/uit schakelen
Ja, dat is ook mijn vermoeden. Af en toe werkt hij nog wel, maar gisteravond kreeg ik hem echt niet meer aan de praat. Dan maar een nieuwe bestellen en/of wachten op de IKEA plug, het gaat mij namelijk alleen om het in/uit schakelen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kepler Als je een beetje kunt solderen, volgens mij zit er een hf7520 relais in. Maar dat merk je vanzelf als je hem uit elkaar haalt :). Die zijn voor een habbekrats te koop namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
martinvdm schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

battery_round >= 100
Groter dan 100 8)7
Klinkt gek maar ergens in het proces moet er wel afgedwongen worden dat dit niet voorkomt.
Stel dat het om een AA batterij gaat, deze geven als ze vol zijn ongeveer 1.5 V en dit neemt langzaam af als die leeg raakt tot ergens rond de 1-1,2 V waarna het voltage ineens sterk daalt.
Het is vrij normaal op basis van het voltage een indicatie te geven hoe "vol" een batterij nog is. Dit komt dan neer op een voltage definiëren waarbij je vind dat de batterij vol is en een voltage definiëren waarbij hij leeg is, of in ieder geval wanneer het voltage te laag wordt om de device betrouwbaar te laten draaien.
Ik gebruik bijvoorbeeld in een Mysensors node 2 AA batterijen en zou dus ongeveer als die vol zouden zijn ongeveer 3V kunnen verwachten. In mij code meet ik het voltage en bereken hierbij het percentage van de batterij aan de hand van het voltage op een schaal van 2 - 3V.
Afhankelijk van het merk zullen 2 nieuwe batterijen meer dan 3V geven en dus meer als 100% vol kunnen zijn en ook als ze minder als 2V zouden zijn is er best de kans dat de node nog blijft draaien en zou je dus een percentage van minder als 0% kunnen krijgen. Ik hou daar natuurlijk in het bereken van het percentage wel rekening mee, maar je kan er niet blindelings vanuit gaan dat iedereen dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30
kepler schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:47:
Er is geen algemeen topic, maar ik weet dat een aantal hier ook een Neo Coolcam Smart plug gebruiken. Sinds een week of twee heb ik problemen met de plug, ik kan hem nog wel schakelen via HA en het lampje op de plug gaat ook netjes uit. Alleen blijft er wel gewoon stroom door heen lopen... Ook handmatig werkt het niet. Het lijkt mij dat hij overleden is (hardware matig), iemand hier ooit dezelfde problemen gehad? Via google kan ik er nog weinig over vinden...
Yep, heb net hetzelfde voorgehad.
Nu dient de plug als repeater.
Ik denk dat de plugs gevoelig zijn aan dagelijks meerdere keren in/uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_x007 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

Klinkt gek maar ergens in het proces moet er wel afgedwongen worden dat dit niet voorkomt.
Stel dat het om een AA batterij gaat, deze geven als ze vol zijn ongeveer 1.5 V en dit neemt langzaam af als die leeg raakt tot ergens rond de 1-1,2 V waarna het voltage ineens sterk daalt.
Het is vrij normaal op basis van het voltage een indicatie te geven hoe "vol" een batterij nog is. Dit komt dan neer op een voltage definiëren waarbij je vind dat de batterij vol is en een voltage definiëren waarbij hij leeg is, of in ieder geval wanneer het voltage te laag wordt om de device betrouwbaar te laten draaien.
Ik gebruik bijvoorbeeld in een Mysensors node 2 AA batterijen en zou dus ongeveer als die vol zouden zijn ongeveer 3V kunnen verwachten. In mij code meet ik het voltage en bereken hierbij het percentage van de batterij aan de hand van het voltage op een schaal van 2 - 3V.
Afhankelijk van het merk zullen 2 nieuwe batterijen meer dan 3V geven en dus meer als 100% vol kunnen zijn en ook als ze minder als 2V zouden zijn is er best de kans dat de node nog blijft draaien en zou je dus een percentage van minder als 0% kunnen krijgen. Ik hou daar natuurlijk in het bereken van het percentage wel rekening mee, maar je kan er niet blindelings vanuit gaan dat iedereen dat doet.
Ik weet dat er idd obv voltage betekend wordt, maar het staat wel leuk. Meer als 100% ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Yelti schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Yep, heb net hetzelfde voorgehad.
Nu dient de plug als repeater.
Ik denk dat de plugs gevoelig zijn aan dagelijks meerdere keren in/uitgeschakeld worden.
Dank, dan beschouw ik hem als verloren. Ik weet eigenlijk niet of hij nog kan meten (en of hij uberhaupt nog betrouwbaar is?), want dan zou ik hem kunnen omwisselen met die van de droger. Die gebruik alleen om de stroom te meten namelijk. Vanavond eens naar kijken

@lolgast Solderen zou kunnen, maar voor dat geld koop ik wel een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

kepler schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Dank, dan beschouw ik hem als verloren. Ik weet eigenlijk niet of hij nog kan meten (en of hij uberhaupt nog betrouwbaar is?), want dan zou ik hem kunnen omwisselen met die van de droger. Die gebruik alleen om de stroom te meten namelijk. Vanavond eens naar kijken

@lolgast Solderen zou kunnen, maar voor dat geld koop ik wel een nieuwe
Maak er dan in ieder geval nog een Tweaker blij mee ipv de kliko. Dat solderen is een peulenschil. (Doel niet op mezelf, heb geen Z-Wave)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
MsG schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:46:
[...]

Maak er dan in ieder geval nog een Tweaker blij mee ipv de kliko. Dat solderen is een peulenschil. (Doel niet op mezelf, heb geen Z-Wave)
Goed idee :) Ik kijk van de week even of ik hem nog voor de droger kan gebruiken, anders mag iemand hem hebben (tegen verzendkosten of ophalen). Ik laat het nog weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jeka schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

Ik heb nu wel de /dev/serial/ Ik ga vanavond nog even wat dingen testen. Hier ben ik nog niet aan toe gekomen.
Ik heb m'n RFXCom aan de praat! Ik heb hem maar eens aan m'n PC gehangen en de firmware bijgewerkt (was al heel wat jaren oud), toen weer goed ingesteld voor m'n rolgordijn en daarna was het ook zomaar klaar in HA! :9

Ook gelijk m'n Z-Wave over gezet van Homeseer naar HA, dus nu ben ik zo goed als gemigreerd!

Ik kan alleen iets niet meer terugvinden, ik heb een scene gemaakt om m'n verlichting voor de woonkamer makkelijk te bundelen maar ik heb geen flauw idee meer waar ik dat heb gedaan en hoe ik die kan aanpassen. 8)7

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
Gisteravond ben ik geupdate naar HassOS. Maar kwam tot de conclusie dat nu het GPIO component niet meer werkt, de benodigde python libraries zijn niet aanwezig. Heeft iemand hier ervaring mee, of mogelijk een fix?
2018-08-23 09:06:27 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component rpi_gpio
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/setup.py", line 148, in _async_setup_component
component.setup, hass, processed_config) # type: ignore
File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/rpi_gpio.py", line 22, in setup
from RPi import GPIO
RuntimeError: This module can only be run on a Raspberry Pi!
lolgast schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:43:
Ik ben wel klaar met die Fibaro Dimmer, dus heb me verdiept in de wondere wereld van het automatisch aanmaken van een certificaat terwijl poort 443 niet geforward wordt naar HASS, want daar draait andere apparatuur op bij mij. Bij een Synology gaat dat heel makkelijk, bij een RPi wat lastiger :+. Ik ben er nogal even mee bezig geweest, dus onderstaande om wellicht een ander te helpen.
Bij onderstaande is het een vereiste dat je domein bij Transip is geregistreerd en ga ik er vanuit dat je de AIO-installer van HASS hebt gebruikt, vandaar dat alles onder de user homeassistant gebeurd..

1. Maak een API aan bij Transip, die kan via https://www.transip.nl/cp/account/api/. Als extra veiligheid tegen misbruik van je API maak je gebruik van whitelisting om IP-adressen toestemming tot je API te geven. Vul hier het public IP van je RPi in.

2. SSH naar je RPi, wissel naar de homeassistant gebruiker en ga naar de home dir
code:
1
2
sudo su -s /bin/bash homeassistant
cd ~

3. Download dehydrated, dit script kan automatisch certificaten opvragen zonder poort 443 nodig te hebben. Open daarna de nieuwe map.
code:
1
2
git clone https://github.com/lukas2511/dehydrated.git
cd dehydrated

4. Download de API van Transip en pak deze uit naar de submap Transip
code:
1
2
wget https://api.transip.nl/downloads/transapi_transip.nl_v5_2.tar.gz
tar -xvzf transapi_transip.nl_v5_2.tar.gz Transip

5. Pas de ApiSettings.php file aan met je persoonlijke gegeven -> username en API toevoegen (onderaan, zet je gegevens tussen de quotes!)
code:
1
nano Transip/ApiSettings.php

6. Download de hook om dehydrated gebruik te laten maken van de Transip API. Verplaats de gedownloade bestanden vervolgens naar de rootmap van dehydrated.
code:
1
2
git clone https://github.com/sigio/dehydrated-transip-dns-validator.git
mv ./dehydrated-transip-dns-validator/*.php /home/homeassistant/dehydrated/

7. Pas van de hook bestanden de config.inc.php aan met je domeinnaam
code:
1
nano config.inc.php

8. Maak een config-file aan, welke dehydrated gebruikt om je standaard gegevens uit te lezen. Je hebt in feite alleen regel 85 nodig, maar ik plak hem altijd helemaal. Al is het maar om te begrijpen wat hij kan ;)
code:
1
nano config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
########################################################
# This is the main config file for dehydrated          #
#                                                      #
# This file is looked for in the following locations:  #
# $SCRIPTDIR/config (next to this script)              #
# /usr/local/etc/dehydrated/config                     #
# /etc/dehydrated/config                               #
# ${PWD}/config (in current working-directory)         #
#                                                      #
# Default values of this config are in comments        #
########################################################

# Resolve names to addresses of IP version only. (curl)
# supported values: 4, 6
# default: <unset>
#IP_VERSION=

# Path to certificate authority (default: https://acme-v01.api.letsencrypt.org/directory)
#CA="https://acme-v01.api.letsencrypt.org/directory"

# Path to certificate authority license terms redirect (default: https://acme-v01.api.letsencrypt.org/terms)
#CA_TERMS="https://acme-v01.api.letsencrypt.org/terms"

# Path to license agreement (default: <unset>)
#LICENSE=""

# Which challenge should be used? Currently http-01 and dns-01 are supported
#CHALLENGETYPE="dns-01"

# Path to a directory containing additional config files, allowing to override
# the defaults found in the main configuration file. Additional config files
# in this directory needs to be named with a '.sh' ending.
#CONFIG_D=

# Base directory for account key, generated certificates and list of domains (default: $SCRIPTDIR -- uses config directory if undefined)
#BASEDIR=$SCRIPTDIR

# File containing the list of domains to request certificates for (default: $BASEDIR/domains.txt)
#DOMAINS_TXT="${BASEDIR}/domains.txt"

# Output directory for generated certificates
#CERTDIR="${BASEDIR}/certs"

# Directory for account keys and registration information
#ACCOUNTDIR="${BASEDIR}/accounts"

# Output directory for challenge-tokens to be served by webserver or deployed in HOOK (default: /var/www/dehydrated)
#WELLKNOWN="/var/www/dehydrated"

# Default keysize for private keys (default: 4096)
#KEYSIZE="4096"

# Path to openssl config file (default: <unset> - tries to figure out system default)
#OPENSSL_CNF=

# Program or function called in certain situations
#
# After generating the challenge-response, or after failed challenge (in this case altname is empty)
# Given arguments: clean_challenge|deploy_challenge altname token-filename token-content
#
# After successfully signing certificate
# Given arguments: deploy_cert domain path/to/privkey.pem path/to/cert.pem path/to/fullchain.pem
#
# BASEDIR and WELLKNOWN variables are exported and can be used in an external program
#HOOK=

# Chain clean_challenge|deploy_challenge arguments together into one hook call per certificate (default: no)
#HOOK_CHAIN="no"

# Minimum days before expiration to automatically renew certificate (default: 30)
#RENEW_DAYS="30"

# Regenerate private keys instead of just signing new certificates on renewal (default: yes)
#PRIVATE_KEY_RENEW="yes"

# Create an extra private key for rollover (default: no)
#PRIVATE_KEY_ROLLOVER="no"

# Which public key algorithm should be used? Supported: rsa, prime256v1 and secp384r1
#KEY_ALGO=rsa

# E-mail to use during the registration (default: <unset>)
CONTACT_EMAIL=JE_EMAIL_ADRES

# Lockfile location, to prevent concurrent access (default: $BASEDIR/lock)
#LOCKFILE="${BASEDIR}/lock"

# Option to add CSR-flag indicating OCSP stapling to be mandatory (default: no)
#OCSP_MUST_STAPLE="no"

9. Tijdens het testen kun je van bovenstaande, regel 19 vervangen voor https://acme-staging.api.letsencrypt.org/directory. Dit is de test-omgeving van Lets Encrypt waardoor je niet geblokkeerd wordt na te veel aanvragen door het eventuele testen. Niet vergeten weer terug te wijzigen :)
Voor zowel de staging-omgeving als de live omgeving van LE moet je je registreren en akkoord gaan met de voorwaarden, dit doe je via
code:
1
dehydrated/dehydrated --register --accept-terms

10. Heb je dat gedaan, dan zou je met onderstaande je certificaat moeten kunnen aanvragen. Ze worden aangemaakt in de map /home/homeassistant/dehydrated/certs/sub.domain.nl/
code:
1
dehydrated/dehydrated --cron --domain sub.domain.nl --hook dehydrated/hook-dns-transip-api.php --challenge dns-01

11. Om ervoor te zorgen dat het certificaat niet verloopt (LE-certificaten zijn 90 dagen geldig) zonder een nieuwe aan te maken kun je een cronjob maken. Ik moest hiervoor crontab installeren onder homeassistant, wat faalde maar vervolgens wel werkt. Zonder deze install kon ik niets opslaan onder deze user. Installeer via
code:
1
pip install crontab

Maak vervolgens een cronjob via
code:
1
crontab -e

De eerste keer dat je dat doet moet je een editor kiezen. Ik gebruik eigenlijk altijd nano, maar kies wat je wilt. Als cronjob vul je onderaan (met je eigen subdomain!) in
code:
1
37 4 4 * * /home/homeassistant/dehydrated/dehydrated --cron --domain sub.domain.nl --hook /home/homeassistant/dehydrated/hook-dns-transip-api.php --challenge dns-01 >> /home/homeassistant/dehydrated/logs/cronjob.log

Deze taak start om 4:37 AM, op de 4e dag van elke maand. Een output wordt gemaakt in de map logs (welke je zelf even aan moet maken), zodat je kunt controleren of de aanvraag ook gelukt is.
Een certificaat van LE wordt vernieuwd als het 30 dagen of minder geldig is, dus elke 2 maanden zou je een nieuwe moeten krijgen.

Niet vergeten je configuration.yaml even aan te passen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
http:
  api_password: !secret http_password
  base_url: !secret base_url
  server_port: !secret serverport
  ssl_certificate: !secret ssl_fullchain
  ssl_key: !secret ssl_privkey
  trusted_networks:
    - 127.0.0.1
    - 192.168.0.0/23
    - 10.10.0.0/24
#  use_x_forwarded_for: true
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 3

secrets.yaml
YAML:
1
2
ssl_fullchain: /home/homeassistant/dehydrated/certs/sub.domain.nl/fullchain.pem
ssl_privkey: /home/homeassistant/dehydrated/certs/sub.domain.nl/privkey.pem

Je HASS zou na een restart via HTTPS benaderbaar moeten zijn :)
tijdje geleden, maar ik probeer transip api dns aan te passen met een docker container, nog niet gelukt. jij ervaring mee? zou handig zijn om hier een container voor te draaien, vind er wel verschillende op docker hub, maar niet echt geschikt voor ubuntu amd64. Of nog handiger is om het met bijv een automation in HA op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm
Hmm nee, geen ervaring mee. Ik gebruik het ook niet meer, omdat ik Traefik er als reverse proxy voor heb zitten, dus al mijn verkeer gaat thuis gewoon over poort 443 . Ik zit eigenlijk te wachten tot dat zij API ondersteuning voor Transip krijgen maar tot die tijd gebruik ik de http challenge

Maar in principe moet je met de stappen uit mijn post zelf een container kunnen maken natuurlijk :) Serker nog, ik denk dat de Ubuntu container bijvoorbeeld al genoeg is, met een volume mount naar de gedownloade/uitgepakte github files. Container starten met een command
code:
1
 <volume_dir>/dehydrated/dehydrated:/<mountpoint> --cron --domain sub.domain.nl --hook dehydrated/hook-dns-transip-api.php --challenge dns-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 17:21
Ik ben voor mijn automations en scripts ook overgestapt op Node-Red. Wat een verademing vergeleken met YAML.

Echter reageert node-red veel trager op "state changes" dan mijn eerdere automations in YAML. Het scheelt zo'n 3-4 seconden voordat node-red een change opmerkt.

Is dit normaal of moet ik hier induiken? Ik gebruik de add-on uit hass.io.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:03

breinonline

Are you afraid to be known?

Gisteravond een van de lampen op z-wave aan geschakeld, schakelen alle z-wave lampen (4 stuks) ineens mee. Zwave gehealed, herstart, error log vol errors. Vervolgens na een herstart van hassio z-wave component niet werkend, database niet werkend. Snapshot terug gezet van een aantal weken terug. Nog minder componenten werkend :s Z-wave stick eruit en weer erin en herstart, z-wave werkt weer. Database gerepareerd en overige componenten even tijdelijk uitgeschakeld.

Alles werkt nu weer, maar als ik een lamp schakel, dan gaan nog steeds alle lampen mee. Ook als ik via de schakelaar schakel, dat is nog het meest vervelende. Iemand enig idee waar dit mis gaat?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 13:23
bloblub schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:28:
Ik ben voor mijn automations en scripts ook overgestapt op Node-Red. Wat een verademing vergeleken met YAML.

Echter reageert node-red veel trager op "state changes" dan mijn eerdere automations in YAML. Het scheelt zo'n 3-4 seconden voordat node-red een change opmerkt.

Is dit normaal of moet ik hier induiken? Ik gebruik de add-on uit hass.io.
Ik heb hier geen last van, gebruik node-red veelvuldig voor flows om lampen te schakelen op basis van motion sensors, en er is weinig tot geen vertraging merkbaar. Wat voor hardware gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:37:
@martinvdm
Hmm nee, geen ervaring mee. Ik gebruik het ook niet meer, omdat ik Traefik er als reverse proxy voor heb zitten, dus al mijn verkeer gaat thuis gewoon over poort 443 . Ik zit eigenlijk te wachten tot dat zij API ondersteuning voor Transip krijgen maar tot die tijd gebruik ik de http challenge

Maar in principe moet je met de stappen uit mijn post zelf een container kunnen maken natuurlijk :) Serker nog, ik denk dat de Ubuntu container bijvoorbeeld al genoeg is, met een volume mount naar de gedownloade/uitgepakte github files. Container starten met een command
code:
1
 <volume_dir>/dehydrated/dehydrated:/<mountpoint> --cron --domain sub.domain.nl --hook dehydrated/hook-dns-transip-api.php --challenge dns-01
Begrijp je, ging me ook niet echt om dehydrated maar om je publiek ip bij te werken bij transip via hun api. Daar veranderd Træfik niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 17:21
Kaspers schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:47:
[...]

Ik heb hier geen last van, gebruik node-red veelvuldig voor flows om lampen te schakelen op basis van motion sensors, en er is weinig tot geen vertraging merkbaar. Wat voor hardware gebruik je?
Daar was ik al bang voor.

Ik gebruik een Raspberry Pi Model B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 13:23
bloblub schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:28:
Daar was ik al bang voor.

Ik gebruik een Raspberry Pi Model B.
Home-Assistant en Node-Red in aparte docker containers, of alles via HassIO?
Edit: zie dat je eerder al aangaf dat je HassIO gebruikt. Grote kans dat het je hardware de bottleneck is. Ik heb HassIO een tijdje gebruikt op een Rpi3B, dat werkte wel aardig, maar inmiddels alles draaide onder Fedora in docker containers op een Minix Z64 (ooit gebruikt als android-stb, maar functioneer ook prima als home automation server), en dat presteert wel wat beter.

[ Voor 43% gewijzigd door Kaspers op 24-08-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
mijn hele log staat vol met deze meldingen om de 10 minuten.
Dacht is mijn hassio image corrupt of SD kaart. maar nieuwe SD kaar en image erop en blijft het geven. (wel snappshot terug gezet)

Fri Aug 24 2018 20:20:45 GMT+0200 (West-Europa (zomertijd))
Error doing job: Fatal error on transport TCPTransport (error status in uv_stream_t.read callback)
TimeoutError: [Errno 110] Operation timed out

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:32:
mijn hele log staat vol met deze meldingen om de 10 minuten.
Dacht is mijn hassio image corrupt of SD kaart. maar nieuwe SD kaar en image erop en blijft het geven. (wel snappshot terug gezet)

Error doing job: Fatal error on transport TCPTransport (error status in uv_stream_t.read callback)
Toevallig spotify erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:22
zoeperman schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:32:
Klinkt als een onbenaderbare api of iets anders wat fout gaat in je netwerk (tcptransport error is een netwerk error, geen SD kaart issue)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 22:32
Erg interessant alternatief voor de sonoff :
YouTube: Is the Shelly 1 better than the Sonoff Basic?
Lekker klein, ik ga er één bestellen en kijken hoe t in een inbouwdoos past
Keep you posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DvD77 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:09:
Erg interessant alternatief voor de sonoff :
Lekker klein, ik ga er één bestellen en kijken hoe t in een inbouwdoos past
Keep you posted
Ben heel benieuwd. De nadelen van de sonoff voor toepassing achter een wandschakelaar lijken hiermee opgelost te zijn. Zeer interessant

Edit: heb je er eentje beschikbaar kunnen vinden?

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 25-08-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd of er warmteproductie in het ding is - die kan bij een sonoff makkelijker weg dan in zo’n dingetje.

De online aandacht doet iets met de voorraad :+ https://shelly.cloud/shop_shelly/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:14
na een paar aanpassingen, steeds alles laten controleren in HA,
Het opnieuw laden van de kern en of group files, geen probleem.
Na een reboot, krijg ik de melding.

ERR_CONNECTION_REFUSED

Gelukkig maar ik ieder nacht een snapshot, alle config files van de snapshot terug gezet.
Nog steeds

ERR_CONNECTION_REFUSED

ik kan bij de share met config files en log file
Wie heeft er een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jossie67 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:28:

ERR_CONNECTION_REFUSED

Gelukkig maar ik ieder nacht een snapshot, alle config files van de snapshot terug gezet.
Nog steeds

ERR_CONNECTION_REFUSED

Wie heeft er een idee?
Wat staat er dan in je logfiles qua foutmeldingen? Daar ga je dit probleem vinden, niet hier helaas. Hier zou je de oplossing kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jossie67 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:28:

ERR_CONNECTION_REFUSED

Nog steeds

ERR_CONNECTION_REFUSED

Wie heeft er een idee?
ik vermoed toch echt een foutje in je config. kun je eens
hass --script check_config draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:47
Iemand toevallig ervaring met HA op Synology (1815) Docker draaien? Het werkt maar als ik de Satel module wil gebruiken krijg ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2018-07-30 09:41:25 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Error while setting up platform satel_integra
File &#8220;/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity_platform.py&#8221;, line 129, in _async_setup_platform
SLOW_SETUP_MAX_WAIT, loop=hass.loop)
File &#8220;/usr/local/lib/python3.6/asyncio/tasks.py&#8221;, line 358, in wait_for
return fut.result()
File &#8220;/usr/local/lib/python3.6/asyncio/coroutines.py&#8221;, line 212, in coro
res = func(*args, **kw)
File &#8220;/usr/src/app/homeassistant/components/binary_sensor/satel_integra.py&#8221;, line 33, in async_setup_platform
for zone_num, device_config_data in configured_zones.items():
AttributeError: &#8216;NoneType&#8217; object has no attribute &#8216;items&#8217;
2018-07-30 09:41:25 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
File &#8220;/usr/local/lib/python3.6/site-packages/satel_integra/satel_integra.py&#8221;, line 332, in monitor_status
status = yield from self._update_status()
File &#8220;/usr/local/lib/python3.6/site-packages/satel_integra/satel_integra.py&#8221;, line 305, in _update_status
return self._message_handlersmsg_id
File &#8220;/usr/local/lib/python3.6/site-packages/satel_integra/satel_integra.py&#8221;, line 175, in _zone_violated
for zone in self._monitored_zones:
TypeError: &#8216;NoneType&#8217; object is not iterable

Basically krijg ik alarm panel wel te zien maar kan er niks mee, krijg ook geen status te zien. Als ik hetzelfde alarm koppel in Domoticz werkt het wel prima.

Heb het ook al hier gepost, maar geen reply so far: https://community.home-assistant.io/t/satel-integra/8254/46
Tis het enige wat ik nog nodig heb voor ik van Domoticz > HA kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 25-08-2018 20:37 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
ik ben er achter wat de oorzaak is van deze errors
code:
1
2
3

ik had buienradar toegevoegd als sensor, nu die weer uitgequote in de config en niets aan de hand...
lijkt me dat je daar niets verkeerd aan kan doen toch?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
# Weer
  - platform: buienradar
    name: Weer
    monitored_conditions:
      - symbol
      - temperature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi
Werkt deze met home ass

http://s.aliexpress.com/Vbau6vEB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via welk protocol dan? Of ik lees er over heen maar er zit geen WiFi, geen zigbee, geen Bluetooth; niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:54:
[...]

Via welk protocol dan? Of ik lees er over heen maar er zit geen WiFi, geen zigbee, geen Bluetooth; niks in.
Via de gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Dan nog blijft de vraag van @martinvdm staan, hoe koppel je hem aan de gateway? Want ook ik zie geen enkele indicatie dat het om een slimme stekkerdoos zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 12:39
Ik heb buienradar als sensor en gewoon toegevoegd gehad. Beiden geven geen temperatuur, via een ander platform wel.

Iemand een idee met buienradar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
Ik denk via een sonoff switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
tcviper schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:37:
Iemand toevallig ervaring met HA op Synology (1815) Docker draaien? Het werkt maar als ik de Satel module wil gebruiken krijg ik:
Ik heb het in docker op synology draaien. Als de teckel van de schoot gaat zal ik het eens aan zetten en kiekn watgeburt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 22:32
martinvdm schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:39:
[...]

Ben heel benieuwd. De nadelen van de sonoff voor toepassing achter een wandschakelaar lijken hiermee opgelost te zijn. Zeer interessant

Edit: heb je er eentje beschikbaar kunnen vinden?
Helaas nog niet :(
Komen volgens mij eind augustus weer beschikbaar.
half september

Shelly2 is wel beschikbaar op amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is die minstens even ‘dom’ als de vorige. Ik zou dit topic eens proberen ipv vragen hier te stellen over Xiaomi;
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie
En jezelf wat meer verdiepen in wat wel en niet ondersteund is door HA. Of iets wel of niet werkt hangt veelal af van de aansturing (gateway, zigbee2mqtt, deconz, WiFi). De documentatie is over het algemeen best goed op orde.

[ Voor 23% gewijzigd door martinvdm op 26-08-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
tcviper schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:37:
Iemand toevallig ervaring met HA op Synology (1815) Docker draaien?
Ik heb hem aangezet in mijn Docker Synology en krijg meldingen dat de setup niet kan worden uitgevoerd. Dat is logisch omdat ik geen Satel alarm heb. Kennelijk ziet hij die van jouw wel, echter kan hij niet juist meer communiceren als IOSYNC bij jouw Satel meldingen hoort, of er zit een bug in de Satel config.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
fschuurman68 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:28:
[...]

Ik heb hem aangezet in mijn Docker Synology en krijg meldingen dat de setup niet kan worden uitgevoerd. Dat is logisch omdat ik geen Satel alarm heb. Kennelijk ziet hij die van jouw wel, echter kan hij niet juist meer communiceren als IOSYNC bij jouw Satel meldingen hoort, of er zit een bug in de Satel config.

Succes.
Snap niet helemaal wat je nu zegt, maar waarom de communicatie niet werkt heeft volgens mij met Python3.6 te maken ofzo (dat niet in die docker versie zit of niet goed is of iets dergelijks). Ik krijg uberhaupt geen 'setup', heb puur het stukje config in de configuration file staan wat ook in de documentatie zit (IP, Poort en Partitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:14
martinvdm schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

ik vermoed toch echt een foutje in je config. kun je eens
hass --script check_config draaien?
Niks gevonden
Uiteindelijk maar een nieuw config.yaml gemaakt, daarna werkt het weer.
Waarschijn toch ergens een verkeerde karakter.
Blijft vreemd ik doe namelijk alles in Visual Studio Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
Informatief stukje leesvoer voor de nieuwere (en natuurlijk early adopters die iets minder in de IT/security hoek zitten) Smart Home gebruikers onder ons:
https://www.zdnet.com/art...-to-flawed-mqtt-protocol/

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:31:
Informatief stukje leesvoer voor de nieuwere (en natuurlijk early adopters die iets minder in de IT/security hoek zitten) Smart Home gebruikers onder ons:
https://www.zdnet.com/art...-to-flawed-mqtt-protocol/
Thanks voor het sharen :)

Van mijzelf weet ik dat alleen poort 80 en 443 van buiten naar binnen openstaan dus maak ik me niet zo'n zorgen. Ik zou ook niet weten waarom ik MQTT beschikbaar zou willen stellen aan de buitenwereld. HA is via poort 443 al beschikbaar voor de lampjes :)

Gisteren met mijn pa even zitten sparren om hun poort via de telefoon te kunnen besturen ipv alleen met een afstandbediening en toen nog even getwijfeld om het via mijn MQTT te laten lopen, maar ik had al besloten om gewoon een RPi met Mosquitto neer te leggen bij ze zodat het ook daar lekker intern blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:43:
[...]
Van mijzelf weet ik dat alleen poort 80 en 443 van buiten naar binnen openstaan dus maak ik me niet zo'n zorgen. Ik zou ook niet weten waarom ik MQTT beschikbaar zou willen stellen aan de buitenwereld.
Owntracks bijvoorbeeld :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 16-10 15:38

CodeIT

Code IT

Onze telefoons sturen, met behulp van Tasker, de status door naar Home Assistant. Dit deed ik eerst met MQTT, maar hier al een tijd gelede mee gestopt omdat het niet veilig is.
Nu laat ik alles lopen via Node-Red. Deze luistert (over https) naar een HTTP Post, die een controle uitvoert en dit weer doorzet naar de MQTT broker. Werkt goed binnen- en buitenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
tcviper schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:31:
[...]
Snap niet helemaal wat je nu zegt, maar waarom de communicatie niet werkt heeft volgens mij met Python3.6 te maken ofzo (dat niet in die docker versie zit of niet goed is of iets dergelijks). Ik krijg uberhaupt geen 'setup', heb puur het stukje config in de configuration file staan wat ook in de documentatie zit (IP, Poort en Partitie).
ja dat kan natuurlijk. Ik heb niet gekeken welke python ik heb in mijn docker. Ik heb net een PI 3B+ besteld met de sale weken op aliexpress voor 4 tientjes, dus ik ga alles daar op zetten zodat ik meer OS controle heb dan met mijn docker op de QNAP. Ik ben meer gebruiker dan ontwikkelaar

Sorry dat ik niet meer voor je kan betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
fschuurman68 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:03:
[...]

ja dat kan natuurlijk. Ik heb niet gekeken welke python ik heb in mijn docker. Ik heb net een PI 3B+ besteld met de sale weken op aliexpress voor 4 tientjes, dus ik ga alles daar op zetten zodat ik meer OS controle heb dan met mijn docker op de QNAP. Ik ben meer gebruiker dan ontwikkelaar

Sorry dat ik niet meer voor je kan betekenen.
Ja die keuze kan natuurlijk altijd met een PI, maar ik dacht net dat het op een NAS 'veiliger' is, door de HD's in RAID. Misschien moet ik anders toch ook maar een PI overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
tcviper schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Ja die keuze kan natuurlijk altijd met een PI, maar ik dacht net dat het op een NAS 'veiliger' is, door de HD's in RAID. Misschien moet ik anders toch ook maar een PI overwegen.
Het was voor mij meer testen of ik met HA uit de voeten kon qua yaml. Nu ik dat beter begrijp ga ik voor de PI. Wel zal ik regelmatig een backup maken van de config op de NAS sftp bv. en een regelmatige backup van de SD maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
fschuurman68 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

Het was voor mij meer testen of ik met HA uit de voeten kon qua yaml. Nu ik dat beter begrijp ga ik voor de PI. Wel zal ik regelmatig een backup maken van de config op de NAS sftp bv. en een regelmatige backup van de SD maken.
Ik ga em ook maar es proberen op een PI3b die ik nog heb liggen :) Hass.io image.

Ter info, tis op de RPI3 precies hetzelfde met het Satel alarm, ligt dus niet aan de Synology blijkbaar. Krijg het alarm niet werkend :(

[ Voor 13% gewijzigd door tcviper op 27-08-2018 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
...

[ Voor 98% gewijzigd door tcviper op 27-08-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschuurman68
tcviper schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:10:
Ter info, tis op de RPI3 precies hetzelfde met het Satel alarm, ligt dus niet aan de Synology blijkbaar. Krijg het alarm niet werkend :(
Heb je encryptie op je satel wel uitgezet? Mogelijk moet je even kijken naar de poolse vertaling ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
[...]

Van mijzelf weet ik dat alleen poort 80 en 443 van buiten naar binnen openstaan dus maak ik me niet zo'n zorgen. Ik zou ook niet weten waarom ik MQTT beschikbaar zou willen stellen aan de buitenwereld. HA is via poort 443 al beschikbaar voor de lampjes :)
Als je MQTT (wel) bewust aan de buitenwereld beschikbaar stelt en je bent een beetje IT'er, dan is de kans iets groter dat je weet wat je doet en wat daar de gevolgen van kunnen zijn :)

Het is dan ook meer voor de mensen die het onbewust doen of niet exact weten wat en hoe ze het doen.
Bijvoorbeeld een DMZ naar het IP waar het op draait, port forwarding op een te grote reeks, geen user/pass ingesteld etc etc.

Ps: @fschuurman68 @tcviper ipv van meerdere posts direct onder elkaar is een edit van je eerste post ook een optie ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
fschuurman68 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:05:
[...]

Heb je encryptie op je satel wel uitgezet? Mogelijk moet je even kijken naar de poolse vertaling ervan.
Ja dat staat uit, anders werkt het in Domoticz nl ook niet :)
Het enige verschil is dat in Domoticz je ook een Paswoord op moet geven dat bij het alarm hoort. Die hele optie heeft Satel voor HA niet.

PS @Nnoitra I know, maar kon em niet meer verwijderen die 2e post :P

[ Voor 25% gewijzigd door tcviper op 27-08-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31
Dan nog hoeft MQTT niet naar buiten. Mijn lokale MQTT connect (secure) naar cloudMQTT via een bridge .

Owntracks connect daar heen.

in m'n lokale MQTT staat een topic filter dat er alleen inbound toegang is voor updates.

Natuurlijk is dat een iets meer geavanceerde oplossing dan gemiddeld, maarja, daar ben je tweaker voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:54:
[...]
Ik herinnerde me deze discussie nog, toen ik deze fix las:
Bedankt voor de heads up en ik vind dit een goede middenweg. Ik zou nu er problemen geconstateerd zijn misschien zelfs de default omdraaien tot er een aanval is waarbij je naar modern toe moet – totdat er concreet security voordeel is.

Achteraf vind ik de aanpak (vroeg mergen en problemen afwachten) de goede. Terughoudend zijn heeft weinig zin.
Soweiso draai ik een reverse proxy met nginx maar dat zou ook prima met bijvoorbeeld Traefik kunnen.
Blijkbaar zijn er een boel custom components die niet met de modern ciphers om konden gaan, dus het is nu een keuze geworden zodat je makkelijk de intermediate ciphers kan kiezen. Zie ook https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/15957
Het ecosysteem maakt het lastig om de impact van zo'n verandering in te schatten. Dit vang je bijna niet met integratie-tests. Is een lastig software-engineering probleem zelfs voor zo'n project met goed en actief leiderschap.
Dit was inderdaad waar ik bang voor was; "Voor de complete set aan clients zou ik geen uitspraken kunnen doen. Zeker in combinatie met de diverse hoeveelheid platformen waarop home-assistant draait."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@fschuurman68 als je een keus maakt houdt er dan rekening mee dat een Pi, indien gebruikt met een SDcard, gevoelig is voor data corruptie, zeker bij veel i/o. Daarnaast groei je vaak snel uit de kracht van een pi. Het kan prima draaien maar ik wilde steeds meer, voor je het weet heb je diverse zaken draaien, daarmee was de pi te traag geworden. De data corruptie waar velen last van hebben op een pi was voor mij reden zeker reden om van een SD card en dus ook de pi af te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10 22:03
*Knip*, off-topic en daarnaast zijn referral links plaatsen niet de bedoeling.

[ Voor 91% gewijzigd door Zeehond op 28-08-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramuS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-07 09:50
[...]

Van mijzelf weet ik dat alleen poort 80 en 443 van buiten naar binnen openstaan dus maak ik me niet zo'n zorgen...
Het ligt niet echt aan het protocol zelf maar vaak de implementaties die gebruikers doen. Het protocol lijkt zelf wel veilig te zijn (in hoeverre dat tot nu getest is), maar het zijn vaak de implementaties die gebrekkig zijn. Mits je implementatie dus in orde is hoef je je niet direct zorgen te maken. Zie ook het laatste stukje van ZDNet:
According to the cybersecurity firm, exploration through the Shodan search engine uncovered over 49,000 MQTT servers which were publicly visible due to misconfiguration of the MQTT protocol.

In addition, 32,000 of the servers found had no protection at all, as no passwords were in place to prevent entry.
Je gaat volgens mij ook niet je Pi met default user en password op Poort 22 aan het internet hangen >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Laatst online: 10:47
Ik loop een beetje vast met het zoeken naar een slimme stekker. Ik heb een aantal 'harde' eisen:
  • compact, het liefst wil ik er 2 naast elkaar plaatsen op een wandcontactdoos
  • energieverbruik moet meetbaar zijn, ik wil graag een bericht ontvangen via HA als de wasmachine, droger of vaatwasser klaar is (energieverbruik daalt)
  • WiFi, ik maak geen gebruik van Zwave of ZigBee. Heb wel een RFlink aan HA hangen maar ben qua betrouwbaarheid niet echt tevreden. Tevens is er nog een Xiaomi Hub.
  • prijs, ik wil eigenlijk niet meer dan 20€ betalen
Ik kom een hoop stekkers tegen, ik kan echter geen geen winnaar aanwijzen. De meesten vallen eigenlijk af.

Xiaomi Smartsocket. Meet geen energieverbruik en wordt erg dik als er nog een EU stekker achter moet

Neo Coolcam; de goedkope versie meet geen energieverbruik. Formaat is wel OK. De duurdere versie (40€) doet dit wel, echter vind ik dit eigenlijk te duur.

Blitzwulf smartsocket; op het eerste oog perfect. Kan echter alleen via een omweg (solderen!) aan HA gekoppeld worden. Hier heb ik te weinig kennis van en de procedure lijkt mij te bewerkelijk.

Belkin Wemo Mini, deze lijken perfect alleen worden ze niet met een EU ingang verkocht

TPlink HS110, net iets te duur maar daar kan ik wel mee leven. Past echter niet op een dubbele wandcontactdoos!

Heeft iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CodeIT schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:58:
Onze telefoons sturen, met behulp van Tasker, de status door naar Home Assistant. Dit deed ik eerst met MQTT, maar hier al een tijd gelede mee gestopt omdat het niet veilig is.
Nu laat ik alles lopen via Node-Red. Deze luistert (over https) naar een HTTP Post, die een controle uitvoert en dit weer doorzet naar de MQTT broker. Werkt goed binnen- en buitenshuis.
Aha! Ik ben benieuwd wat er zoal doorgestuurd wordt. Locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

koelkast schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Aha! Ik ben benieuwd wat er zoal doorgestuurd wordt. Locatie?
Naast locatie, ook ingestelde wekker tijd, aan/van lader,
- Ingestelde wekker tijd om de verwarming automatisch aan te laten gaan een uur voor het eerste alarm af gaat . Als de wekker af gaat, wordt ook de handdoek verwarming aangezet voor warme handdoeken en snel drogen.
- Aan/van lader wordt, tussen 21:00 en 10:00 gebruikt voor slaapdetectie. Als er een telefoon aan de lader ligt gaat de ventilatie zachter, als alles aan de lader ligt gaat 'alles' uit + alarm aan.
- Locatie vooral als extra. Thuisdetectie wordt gedaan door in de router te kijken naar aangemelde devices. Met tasker kun je een gebied om een locatie instellen, waardoor HASS al eerder doorheeft dat ik thuis ben en de buitenlampen alvast aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:49
holoX schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:05:

Neo Coolcam; de goedkope versie meet geen energieverbruik. Formaat is wel OK. De duurdere versie (40€) doet dit wel, echter vind ik dit eigenlijk te duur.

Weet je zeker dat de goedkope geen energieverbruik meet?
Ik heb de goedkope ZWave versie en die heeft dat wel.
Volgens mij is de wifi versie trouwens gewoon net als een sonoff en is die dus te flashen met andere firmware.
Is het dan niet mogelijk om energieverbruik te meten?

De zwave versie is 19 euro, en een zwave stick is 30 euro.
Meteen een goed begin voor je zwave mesh netwerk :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 12:00
Vergis je daar niet in. Ik heb zelf nog niet gekeken hoe mijn mesh is opgebouwd, maar ik lees op verschillende plekken dat deze stekker het niet zo nauw neemt met routeren. Is er een makkelijke manier om je mesh inzichtelijk te maken? In Domoticz zat dat standaard ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
endness schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:17:
Vergis je daar niet in. Ik heb zelf nog niet gekeken hoe mijn mesh is opgebouwd, maar ik lees op verschillende plekken dat deze stekker het niet zo nauw neemt met routeren. Is er een makkelijke manier om je mesh inzichtelijk te maken? In Domoticz zat dat standaard ingebouwd.
https://github.com/OmenWild/home-assistant-z-wave-graph

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
Kodess schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

Weet je zeker dat de goedkope geen energieverbruik meet?
Ik heb de goedkope ZWave versie en die heeft dat wel.
Volgens mij is de wifi versie trouwens gewoon net als een sonoff en is die dus te flashen met andere firmware.
Is het dan niet mogelijk om energieverbruik te meten?

De zwave versie is 19 euro, en een zwave stick is 30 euro.
Meteen een goed begin voor je zwave mesh netwerk :9
Deze versie in ieder geval niet, voor zover ik kan zien.
Bij de Zwave versie staat expliciet aangegeven dat er energie gemeten wordt.
Ik weet niet of ik Zwave uberhaubt wil, ik gebruik een hoop Xiaomi sensoren en Hue lampen. Weinig behoefte aan nog een platform. Heb wel de hoop dat Xiaomi binnenkort met een EU versie komt van hun smart socket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
BramuS schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:40:
[...]
Het ligt niet echt aan het protocol zelf maar vaak de implementaties die gebruikers doen. Het protocol lijkt zelf wel veilig te zijn (in hoeverre dat tot nu getest is), maar het zijn vaak de implementaties die gebrekkig zijn. Mits je implementatie dus in orde is hoef je je niet direct zorgen te maken. Zie ook het laatste stukje van ZDNet:
Het gaat hier dus vooral om misconfiguraties. Wanneer je client certificaten gebruikt (zonder publieke CA ivm kosten, met unieke, eigen keys) is het veilig.

Dit is alleen niet makkelijk in te stellen. Hoge barrier tot toetreding en niemand doet het. Ik zou zelf ook https gebruiken in plaats van custom [client] certificaten opzetten wanneer het functioneel gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CodeIT schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

- Ingestelde wekker tijd om de verwarming automatisch aan te laten gaan een uur voor het eerste alarm af gaat . Als de wekker af gaat, wordt ook de handdoek verwarming aangezet voor warme handdoeken en snel drogen.
- Aan/van lader wordt, tussen 21:00 en 10:00 gebruikt voor slaapdetectie. Als er een telefoon aan de lader ligt gaat de ventilatie zachter, als alles aan de lader ligt gaat 'alles' uit + alarm aan.
- Locatie vooral als extra. Thuisdetectie wordt gedaan door in de router te kijken naar aangemelde devices. Met tasker kun je een gebied om een locatie instellen, waardoor HASS al eerder doorheeft dat ik thuis ben en de buitenlampen alvast aan zet.
Oeh, interessant en leuk! Kan je hier iets van delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal,

Ik heb een leuk project gevonden dat ik graag wil delen.
YouTube: Blinds Controlled by Home Assistant

Het leuke is dat je dit met een 3D printer zou kunnen uitprinten. En wat ik zelf nog bedacht hebt is dat je deze op basis van een zonnepaneel die op je raam geplakt is kunt voorzien van stroom.

Draagbare Solar Autoruit Mobiele Telefoon Oplader 1800/2600/5200 mAh Ronde Sucker Stijl Zonnelader Standaard USB Zonne-energie Bank
http://s.aliexpress.com/RFFVf22i?fromSns=Copy to Clipboard

Wat zou printen gaan kosten? En wellicht een groepsgeval kunnen we een leuke korting bedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:38
Ik loop een beetje vast met het zoeken naar een slimme stekker. Ik heb een aantal 'harde' eisen:
  • energieverbruik moet meetbaar zijn, ik wil graag een bericht ontvangen via HA als de wasmachine, droger of vaatwasser klaar is (energieverbruik daalt)
  • WiFi, ik maak geen gebruik van Zwave of ZigBee. Heb wel een RFlink aan HA hangen maar ben qua betrouwbaarheid niet echt tevreden. Tevens is er nog een Xiaomi Hub.
Ik kom een hoop stekkers tegen, ik kan echter geen geen winnaar aanwijzen. De meesten vallen eigenlijk af.

Xiaomi Smartsocket. Meet geen energieverbruik en wordt erg dik als er nog een EU stekker achter moet

Blitzwulf smartsocket; op het eerste oog perfect. Kan echter alleen via een omweg (solderen!) aan HA gekoppeld worden. Hier heb ik te weinig kennis van en de procedure lijkt mij te bewerkelijk.

Belkin Wemo Mini, deze lijken perfect alleen worden ze niet met een EU ingang verkocht

TPlink HS110, net iets te duur maar daar kan ik wel mee leven. Past echter niet op een dubbele wandcontactdoos!

Je kan eens naar de shelly2 kijken - zou ook voldoen.
Er is een goede video van de The Hookup die dergelijk unit heeft gereviewed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-10 21:48
Chamek schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:27:
Wat zou printen gaan kosten? En wellicht een groepsgeval kunnen we een leuke korting bedingen?
Ik heb net op het eerste (Nederlandse) Google-resultaat voor "online 3D print" de .stl geüpload en kom op een prijs vanaf ongeveer € 35, plus verzendkosten. En dan heb je alleen het omhulsel nog maar.

Ik ben trouwens al wel een tijdje op zoek naar zoiets, maar alle bestaande opties zijn geloof ik een stuk duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandro! op 28-08-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
Sandro! schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Ik heb net op het eerste (Nederlandse) Google-resultaat voor "online 3D print" de .stl geüpload en kom op een prijs vanaf ongeveer € 35, plus verzendkosten. En dan heb je alleen het omhulsel nog maar.

Ik ben trouwens al wel een tijdje op zoek naar zoiets, maar alle bestaande opties zijn geloof ik een stuk duurder.
Check 3dhubs of shapeways. 3dhubs bied je lokale printers, shapeways is een bedrijf dat zich specialiseert in 3d printing.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Versie 0.77 is beschikbaar. Voor je deze update doorvoert, zorg en dan voor dat je de documentatie even leest zodat je weet wat er allemaal stuk kan zijn :)

https://www.home-assistant.io/blog/2018/08/29/release-77/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had al geupdatet, maar de iOS app vind dat niet zo leuk. Persoonlijk niet zo'n moeite mee om tijdelijk het wachtwoord in te moeten voeren op mijn telefoon, maar mijn vrouw weet het wachtwoord niet eens, laat staan dat ze hem in gaat voeren :+

Zit nu weer op 0.76.2 en ga even wachten tot de app in de appstore is bijgewerkt dus:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
FloRadix schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:23:
[...]

Je kan eens naar de shelly2 kijken - zou ook voldoen.
Er is een goede video van de The Hookup die dergelijk unit heeft gereviewed
Dankje voor de suggestie, helaas heb ik echt opbouw in plaats inbouw nodig.
De opbouw van Shelly is helaas weer erg groot.
Vrees toch dat ik mijn budget iets omhoog moet bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Sandro! schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Dat is prijzig zeg. Ik wil dit probleem per rol voor een 10 a 15 euro oplossen maar ik denk dat het een droom is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
martinvdm schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:57:
@fschuurman68 als je een keus maakt houdt er dan rekening mee dat een Pi, indien gebruikt met een SDcard, gevoelig is voor data corruptie, zeker bij veel i/o. Daarnaast groei je vaak snel uit de kracht van een pi. Het kan prima draaien maar ik wilde steeds meer, voor je het weet heb je diverse zaken draaien, daarmee was de pi te traag geworden. De data corruptie waar velen last van hebben op een pi was voor mij reden zeker reden om van een SD card en dus ook de pi af te stappen.
Ik wil toch nog even noemen dat je ook een pi3 + sdcard + usbstick (16gb bijv.) kunt gebruiken. De database en log laat je dan op de usbstick wegschrijven om je sdcard te sparen.

Is een SONOFF POW niet wat voor je? Misschien niet klein genoeg maar hij kan natuurlijk op een andere plek neergelegd/opgehangen worden.
Nu met de kortingsdagen bij AE heb je er 2 voor maar 15,52 euro.
CodeIT schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

Interessant maar de nadelen die ik zie zijn dat je waarschijnlijk je wifi aan moet laten en dat je telefoons elke nacht de hele nacht aan de laders hangen (brandgevaar en kan ook slecht zijn voor de accu van de telefoon volgens mij).
Ik zelf heb sinds kort een zelf gemaakte bedsensor (1 per bed, FSR, weerstandje en Wemos D1 mini) en dat werkt voor zulke toepassingen ideaal :).
lolgast schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:55:
Versie 0.77 is beschikbaar. Voor je deze update doorvoert, zorg en dan voor dat je de documentatie even leest zodat je weet wat er allemaal stuk kan zijn :)

https://www.home-assistant.io/blog/2018/08/29/release-77/
Weet iemand toevallig of daarna mijn https shortcuts (gebruik ik in Tasker) om iets te schakelen dan nog wel werken?
Het wachtwoord wordt dan in de url meegegeven namelijk.

[ Voor 56% gewijzigd door PuckStar op 29-08-2018 15:08 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

koelkast schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:01:
[...]

Oeh, interessant en leuk! Kan je hier iets van delen?
- Ingestelde alarm tijd:
Met tasker icm Autoalarm plugin stuur ik de alarm tijd iedere nacht om 3 uur 's nachts door. In Hass is dit een MQTT sensor welke ik in een automation (iedere minuut tussen 05:00 en 10:00) vergelijk dmv template conditions.
- Geolocation icm tasker is heel veel over te vinden. In de task staat een HTTP post naar Node Red met als payload de locatie (thuis, werk, sport)
- Slaapdetectie:
Als een telefoon aan lader wordt gelegd (ligt naast het bed) dan worden de telefoons op stil gezet en sturen ze door dat ze aan de lader liggen. Dit wordt in Hass in verschillende automations gebruikt.

Het werd te complex om de verwarming in YAML of met Node Red te doen.
Ik heb meerdere zones, een c-v ketel, warmtepomp(boiler), houtkachel en een elektrische radiator. Dit doe ik nu in C#. Home assistant wordt wel gebruikt voor de sensoren en om alles aan te sturen.

Een voorbeeld van een verwarming automation, waar ik best trots op ben:
Als de houtkachel aan staat (temp sensor achter de kachel), gaat de Itho ventilatie uit (houtkachel betrekt lucht uit de woonkamer) en gaat de warmtepomp aan. Deze haalt de, nu warme, lucht uit zelfde kanaal als de Itho en gaat een buffervat verwarmen. Als de temperatuur in de badkamer lager is als ingestelde waarde gaat er een klep open bij de boiler die de vloerverwarming door dit vat stuurt. Tevens simuleert een ESP een temperatuur van -10 graden bij de cv ketel waardoor deze in de vorstbeveiliging gaat en de pomp aanzet (en zo dus het water door de vloer en boiler pompt).
PuckStar schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:48:
[...]
Interessant maar de nadelen die ik zie zijn dat je waarschijnlijk je wifi aan moet laten en dat je telefoons elke nacht de hele nacht aan de laders hangen (brandgevaar en kan ook slecht zijn voor de accu van de telefoon volgens mij).
Ik zelf heb sinds kort een zelf gemaakte bedsensor (1 per bed, FSR, weerstandje en Wemos D1 mini) en dat werkt voor zulke toepassingen ideaal :).
Wifi/data moet aan staan op het moment dat je de lader aan sluit. Je kunt deze natuurlijk gelijk door Tasker uit zetten, als je dat zou willen.
Wij laden beide onze telefoons op als we gaan slapen. Dit heeft geen negatief effect op de accu voor de huidige generatie telefoons.
Een druksensor vind ik een hele leuke. Misschien moet ik die ook eens gaan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PuckStar
Legacy API password

Activating this auth provider will also allow you to provide the API password using an authentication header to make requests against the Home Assistant API. This feature will be dropped in the future in favor of long-lived access tokens.

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 29-08-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
eh ok. dus dan werkt het gewoon niet meer!? en kan ook niet makkelijk anders?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 16-10 20:56
CodeIT schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:15:
[...]

- Ingestelde alarm tijd:
Met tasker icm Autoalarm plugin stuur ik de alarm tijd iedere nacht om 3 uur 's nachts door. In Hass is dit een MQTT sensor welke ik in een automation (iedere minuut tussen 05:00 en 10:00) vergelijk dmv template conditions.
Heb je je hass config ergens online staan zodat ik een kan kijken hoe dat stuk in elkaar zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
Ik heb een keer in de zoveel tijd een failed login attempt die niet van mij is. Wat kan ik hier het best aan doen? Poort veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
barrymossel schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:44:
Ik heb een keer in de zoveel tijd een failed login attempt die niet van mij is. Wat kan ik hier het best aan doen? Poort veranderen?
Ik heb wel eens gehad bij 1 mobiel dat als ik naar de url ging hij toch altijd 1 keer probeerde in te loggen terwijl ik dus nog niet de kans had gehad om het ww in te voeren. Dat telde dan als 1 foute inlog.
Kun je niet achterhalen van welk ip die login komt?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
PuckStar schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

Ik heb wel eens gehad bij 1 mobiel dat als ik naar de url ging hij toch altijd 1 keer probeerde in te loggen terwijl ik dus nog niet de kans had gehad om het ww in te voeren. Dat telde dan als 1 foute inlog.
Kun je niet achterhalen van welk ip die login komt?
Hmm, het leek me wel een NL's ip adres, maar het was niet van mijn thuisnetwerk. Dus ging ik er eigenlijk wel vanuit dat ik het zelf niet was. Maar het kan natuurlijk dat er iets vanaf kantoor of mobiel netwerk is gebeurd. Straks eens kijken of ik een whois kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-10 21:48
Tassadar32 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:23:
[...]

Check 3dhubs of shapeways. 3dhubs bied je lokale printers, shapeways is een bedrijf dat zich specialiseert in 3d printing.
Ik had 't idd via 3D Hubs berekend. Maar als ik het bestand upload, staat er "This part has hard to remove support with FDM." Ik weet niet in hoeverre dat uit maakt, maar de website raadt aan om dan o.b.v. SLS te printen. En daar komt een duurdere quote uit.

Ik moet wel zeggen dat ik niet echt thuis ben in de 3D-print-wereld, dus wellicht is dit een non-issue en kan het dus wel met FDM.

Is er iemand met meer ervaring die daar iets zinnigs over kan zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 16-10 20:56
Ik heb een lamp die zit op een qubino dimmer aangesloten en laat ik middels een fibaro motion sensor aangaan. 's avonds gaat die vol aan en 's nachts gedimd.
Nu wil ik dat als ik op de schakelaar druk deze lamp altijd vol aan gaat. Maar hoe kan ik het schakelen van de knop detecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
sjnelle schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:37:
Ik heb een lamp die zit op een qubino dimmer aangesloten en laat ik middels een fibaro motion sensor aangaan. 's avonds gaat die vol aan en 's nachts gedimd.
Nu wil ik dat als ik op de schakelaar druk deze lamp altijd vol aan gaat. Maar hoe kan ik het schakelen van de knop detecteren?
wat voor knop, bedoel je gewoon de schakelaar die aan de qubino dimmer zit?
Die zal de laatst ingestelde dim stand gebruiken.
Ik heb nog niet echt automations dus dit wordt een theoretisch verhaal
Dan zal je dus verschil moeten maken tussen het aangaan dmv de sensor en de schakelaar. Door bij de sensor voor het aanzetten van de lamp een var te zetten op true.

een check te doen of de sterkte van de lamp veranderd, zo ja en staat de var op true, zet de var op false.
veranderd de sterkte maar staat de var op false, zet dan de dim op 100%.

een andere (betere) optie is je schakelaar aan de andere ingang op de qubino te zetten, zodat hij niet uitzichzelf de lamp aan zet maar een commando stuurt over zwave. Die kan je dan oppikken en dan in homeassistant daarna de lamp op 100% zetten. Nadeel is dat je lamp het dan niet doet als je HA kapot of offline is. Terwijl ik dat juist zo handig vind aan de Qubino's.

[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 29-08-2018 16:45 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb in mijn Qubino in kunnen stellen dat een dubbel-click op de dimmer de lamp op 100% instelt, misschien dat dat voor je werkt?

Single click: aan op laatst bekende waarde (kan dus anything, maar ook 100%, zijn)
Double click: aan op 100%

Edit: Parameter 21 in je Zwave config voor deze switch, volgens de handleiding.

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 29-08-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30
Kodess schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

wat voor knop, bedoel je gewoon de schakelaar die aan de qubino dimmer zit?
Die zal de laatst ingestelde dim stand gebruiken.
Ik heb nog niet echt automations dus dit wordt een theoretisch verhaal
Dan zal je dus verschil moeten maken tussen het aangaan dmv de sensor en de schakelaar. Door bij de sensor voor het aanzetten van de lamp een var te zetten op true.

een check te doen of de sterkte van de lamp veranderd, zo ja en staat de var op true, zet de var op false.
veranderd de sterkte maar staat de var op false, zet dan de dim op 100%.

een andere (betere) optie is je schakelaar aan de andere ingang op de qubino te zetten, zodat hij niet uitzichzelf de lamp aan zet maar een commando stuurt over zwave. Die kan je dan oppikken en dan in homeassistant daarna de lamp op 100% zetten. Nadeel is dat je lamp het dan niet doet als je HA kapot of offline is. Terwijl ik dat juist zo handig vind aan de Qubino's.
Qubino's kunnen aan elkaar gelinkt worden via groups.
dus qubino 1 kan qubino 2 bedienen zonder tussenkomst van HA.
Pagina: 1 ... 63 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.