Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wellicht handig om hier te delen.

Mocht je je afvragen waarom je automations soms 'ineens' allemaal inactief zijn: Wanneer je HASS binnen een beperkte tijd een aantal keer opnieuw opstart, worden je automations uitgeschakeld; één van de automations zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn van deze herhaaldelijke herstarts. HASS maakt kennelijk geen onderscheid tussen herstarts die je zelf initieert of die ergens door ontstaan.

In mijn geval vroeg ik me af waarom sommige zaken ineens niet meer werkte, wat me dus deed ontdekken dat al m'n automations uitgeschakeld waren. Na wat googlen kwam ik erachter dit dit geen bug maar een feature is. Je kunt dit per automation voorkomen door dit toe te voegen:
code:
1
initial_state: 'on'

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 17-09-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 14:31
Goeie tip, dacht ook dat 't een bug was a.g.v. geforceerd afsluiten van HASS.
Is dat dan wat anders dan 'initial_state: True' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:17:
Klopt, het moet inderdaad 'initial_state' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
RudolfR schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:17:
Hij kan on of off staan, dat is normaal gelijk aan de Boolean true of false, hij zal ze allebei wel slikken als valide waarde met zelfde resultaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
lolgast schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:48:
Ik heb vandaag schakelaar 2 van de 4 Xiaomi vervangen voor een Hue Tap aan de muur. Mijn manier van uitfaseren van de Xiaomi hub :+

Moet het alleen nog tegen mijn vrouw vertellen O-)
Waarom de Xiaomi hub uitfaseren? Was aan het kijken om juist de NeoCoolcam deursensoren te vervangen door de Xiaomi, omdat ze een stuk goedkoper zijn en er mooier uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thoit Ik heb gekozen om die niet meer te gebruiken. Simpelweg omdat ik ook al Hue, Z-wave, Sonoff heb. Met alle 3 heb ik een beter bereik van die Xiaomi. Dat kan ik wel oplossing door Hue via een zigbee2mqtt stick te gebruiken, maar dan ben ik de onafhankelijkheid kwijt van mijn Hue systeem.

Nog 2 keer een Hue Tap plaatsen op de plek waar nu een Xiaomi dubbele schakelaar zit en dan ben ik er vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 07:46

defcon84

Multipass?

Vorkie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:53:
[...]

De sensor zo richten dat ie naar de douchecel kijkt?

Of je gaat met flowmeters of de gasmeter aan de gang, if "movement" badkamer and "gas running" lamp aan laten.

#kortesamenvatting
Zou hier niet werken. Infrarood gaat (soms) niet door glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
Vraag voor de kenners hier. Wij willen in oktober een 60 meter ledstrip (ws2811) buiten de woning plaatsen voor het ultieme kerstgevoel. Nu heb ik thuis inmiddels alleen in een testopstelling werkende maar ik heb een vraag voor het grotere geheel. Ik heb de handleiding van Bruh gevolgd voor de thuisopstelling icm Hass

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7nlwdDo2ibYN7YtrY2GDALvF/medium.jpg
Ws2811 strip met nodemcu en een RGB + RGBWW strip met een gledopto eraan (ook gekoppeld in HASS)

Wat gaan we doen:
  • Plus minues een 60 meter ledstrip (ws2811 btf led strips (60 leds per m))
  • 1x nodemcu
  • 12v 5v stepdown
  • 5v 3.3v transformator
  • powersupply (meerdere)
Nu weet ik dat iedere 5 meter de ledstrips opnieuw van stroom voorzien moeten worden om geen kleurverschil in de leds te krijgen. Mijn vraag is moet ik iedere 5 meter ook de data kabel (groene kabel op plaatje hieronder) die op 5v loopt opnieuw van stroom voorzien of kan dat wel 60 meter doorgaan? Ik wil namelijk niet via een logic shifter iedere 5 meter het effect opnieuw laten starten maar dat het over de gehele strip heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OFoavpmt7PmBo3X5LHX3sfV4/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 17-09-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thanks! Conclusie met de 12v ben ik inderdaad het beste uit vanwege de lengte maar ben er nog niet uit of ik mijn data kabel welke op 5v gaat ook iedere keer opnieuw van stroom moet voorzien zoals de LED strips wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Ik heb al een aantal uurtjes hier en binnen de community van Home Assistant gezocht op het volgende. Ik wil de lamp in de keuken als deze aan staat en er is geen beweging binnen een bepaalde tijd, dat de brightness teruggaat naar een bepaald niveau. Is er voor nog een langere tijd geen beweging, dan mag de lamp geheel uit gaan.

Met name het dimmen moet geleidelijk aan gaan.

Ik heb 0 ervaring binnen mijn setup met het gebruiken van een script of template om de brightness te regelen.

Wie heeft er een voorbeeld vanuit hier, eigen setup of een tutorial om dit te kunnen gebruiken?

De config waarin het moet gaan werken is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: beweging_keuken_uit_xbrightness
  alias: 'Na x tijd geen beweging, lamp terug naar x brightness, daarna uit'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_sensor
      from: 'on'
      to: 'off'
      for: '00:02:00'
      entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_5
      to: 'on'
  condition:
    - condition: state
      state: 'on'
  action:
     service: light.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxxie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 12:10
Misschien ben ik een gierige Nederlander, maar 5 euro per maand voor een cloud account, dat vindt ik het op dit moment niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Voxxie schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:31:
[...]

Misschien ben ik een gierige Nederlander, maar 5 euro per maand voor een cloud account, dat vindt ik het op dit moment niet waard.
het is $5,- dus circa 4,30 EUR per maand.

In tegenstelling tot jou vind ik het wellicht wel de moeite waard, om zonder zorgen van HASS gebruik te maken, moet even kijken hoe het precies vormgegeven gaat worden. Interesse is in ieder geval gewekt en ondersteun de community op die manier ook graag aangezien het een mooi project/product is!

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
@StephanO1990
Je kunt er twee afzonderlijke automations van maken die door dezelfde trigger worden geactiveerd, waarbij je het for-statement op respectievelijk bijvoorbeeld 2 min en op 5 minuten zet. Als action kun je gebruik maken van scenes om per automation de juiste setting van je licht te definiëren. Een dim-scenario kan je bijvoorbeeld ook weer in andere automations toepassen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-09 10:13
Zijn er mensen die Milights aansturen met een ESP Milight hub d.m.v. MQTT?

Zo ja, hoe is jullie setup binnen de hub en binnen HA? Ik gebruik Mosquitto als broker. De verbinding tussen de hub, broker en HA is goed, ik zie de topics doorkomen in de Mosquitto client. Echter als ik een lamp probeer te schakelen (aan/uit) dan gebeurt er niks. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
StephanO1990 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:14:
Ik heb al een aantal uurtjes hier en binnen de community van Home Assistant gezocht op het volgende. Ik wil de lamp in de keuken als deze aan staat en er is geen beweging binnen een bepaalde tijd, dat de brightness teruggaat naar een bepaald niveau. Is er voor nog een langere tijd geen beweging, dan mag de lamp geheel uit gaan.

Met name het dimmen moet geleidelijk aan gaan.

Ik heb 0 ervaring binnen mijn setup met het gebruiken van een script of template om de brightness te regelen.

Wie heeft er een voorbeeld vanuit hier, eigen setup of een tutorial om dit te kunnen gebruiken?

De config waarin het moet gaan werken is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: beweging_keuken_uit_xbrightness
  alias: 'Na x tijd geen beweging, lamp terug naar x brightness, daarna uit'
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_sensor
      from: 'on'
      to: 'on'
  condition:
  action:
     service: light.turn_off
Wat @JayOne al aangeeft: maak het een tweetraps automations. Ik heb dit
code:
1
2
- id: keuken_aanrecht_pir_dim
  alias: Keuken aanrecht dim bij geen Beweging

Als er 240 seconden geen beweging is gezien:
code:
1
2
3
4
5
6
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.pir_sensor_keuken
    for:
      seconds: '240'

Maar alleen indien de lamp echt aan staat, het na 20:00 uur is en het huis niet in slaapstand staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  condition:
    entity_id: light.keuken_aanrecht_groep
  - condition: time
    after: '20:00:00'
    entity_id: input_boolean.huis_slaapstand
    state: 'off'

Dan gaat de lamp langzaam (in 30 seconden) naar brigtness 150.
code:
1
2
3
4
5
6
  action:
    service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.keuken_aanrecht_groep
      brightness: 150
      transition: 30

Je zou een tweede automation kunnen maken die de lamp na x minuten uit zet. Ik heb een andere automation die automatisch dimt om 20:00 en nog een andere die volle bak gaat bij beweging.

Die binary_sensor is automatisch gegenereerd door ESPHomeYaml; werkt fantastisch samen met Home Assistant!

Tip: pas de naam van je zwave devices aan naar iets dat meer beschrijvend is voor jouw situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Ik heb hier een MQTT Milight hub op basis van een Wemos d1 en ik ondervind geen problemen ik heb het Device ID van de remote gekloond in de hub.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
light:
  - name: "Milight Spot"
    command_topic: milight/DEVICEID/rgb_cct/GOEP
    state_topic: milight/states/DEVICEID/rgb_cct/GROEP
    <<: &MILIGHT_PARAMS
        platform: mqtt_json
        color_temp: true
        rgb: true
        brightness: true
        effect: true
        effect_list: [ 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8]
  - name: "Milight Bank"
    command_topic: milight/DEVICEID/rgb_cct/GROEP
    state_topic: milight/states/DEVICEID/rgb_cct/GROEP
    <<: *MILIGHT_PARAMS

Het Device ID is bij met zelfde als van de remote. Ook heb ik de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: MiLight Forwarder
  initial_state: True
  trigger:
    platform: mqtt
    toice: mqtt.publish
      data_tempic: milight/updates/DEVICEID/rgb_cct/+
  action:
    - servplate:
        topic: "milight/commands/DEVICEID/rgb_cct/{{ trigger.topic.split('/')[4] }}"
        payload_template: >
          {{ trigger.payload }}

Dat zorgt ervoor dat mocht een lamp aangezet worden met de remote de status ook in HA veranderd. De lampen zelf hebben geen feedback dus 100% zekerheid heb je nog steeds niet

[ Voor 34% gewijzigd door Zanbee op 17-09-2018 22:47 ]

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
ik heb een HA op een nieuwe NUC met SSD en genoeg geheugen die al kuren had op een Rpi3.

Nu alle sensoren/configuration uitgezet en de web admin is weer niet bereikbaar.

laatste uit log:
code:
1
2
3
4
018-09-17 18:24:50 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Unable to find service media_player/sonos_restore
2018-09-17 22:06:13 ERROR (Thread-3) [pychromecast.socket_client] Error reading from socket.
2018-09-17 22:06:13 WARNING (Thread-3) [pychromecast.socket_client] Error communicating with socket, resetting connection
2018-09-17 22:06:13 ERROR (Thread-3) [pychromecast.socket_client] Failed to connect, retrying in 5.0s

alles uitgezet qua sensoren en componenten.

Hoe debug ik nog verder??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die pychromecast meldingen kun je negeren, die zijn bekend en niet de oorzaak van je problemen. Misschien een iets langere log?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Dat is het laatste wat er in staat. Debug kan hoger of staat staat standaard al hoog?

Vreemde is ook dat ik op wall tablet die altijd aanstaan; er niks gebeurd als ik op knopje druk, echter als ik handmatig een zwave schakel ik dit meteen wel terug zie op de tablet.
Dus UI geen response en automations werken niet, echter handmatige schakel is wel terug te zien ik de UI..

CONFIGURATION VARIABLES
(log_level)(Optional)Default log level.

Default value: debug

Staat standaard al op debug? Kan nog hoger dan?

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 18-09-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmhvanbenthum
  • Laatst online: 10-07 06:35
Iemand al een poging met de nieuwe Opentherm Gateway component gedaan? Hoe is deze te gebruiken met een OTGW met ingebouwde LAN poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

dof

Voxxie schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:31:
[...]

Je betaald op deze manier mee aan het in stand houden van Home Assistant (ook al is het in name voor de cloud functionaliteit). Ik vind het een verstandige en goede ontwikkeling. Ik heb afgelopen decennia te vaak gezien dat prachtige PD initiatieven een enorme groei doormaakten en op gegeven moment niet meer te onderhouden waren door de vaak solitaire initiatiefnemers die intussen wel een mondiaal publiek kregen. Dan zie je ofwel het stoppen of wegkwijnen van de ontwikkelingen, ofwel overname door commerciële partij ofwel iets dat vergelijkbaar is met wat Paulus nu voorstelt. Dit laatste spreekt mij ook het meeste aan. Als m'n huis (nu al) gedeeltelijk afhankelijk is van dit systeem dan vind ik de ~50 € per jaar zeer redelijk en hoop ik dat het daarmee verder kan groeien. _/-\o_

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
ik ben nu druk bezig met het opzetten van een home assistant.
en heb mijn google home nu gekoppeld via dat cloud gebeuren.

maar begrijp ik het goed dat ik daar straks 5 euro per maand voor moet betalen?

zijn er opties om dit zonder de cloud intergratie een koppeling te maken met google home?

wou zelf even zoeken op hum forum maar die blijkt nu offline te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door sk1nny666 op 18-09-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
sk1nny666 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:11:
ik ben nu druk bezig met het opzetten van een home assistant.
en heb mijn google home nu gekoppeld via dat cloud gebeuren.

maar begrijp ik het goed dat ik daar straks 5 euro per maand voor moet betalen?

zijn er opties om dit zonder de cloud intergratie een koppeling te maken met google home?

wou zelf even zoeken op hum forum maar die blijkt nu offline te zijn.
https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/ hier kan je het vinden. Het is even proberen, maar het stelt niet heel veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:12
barrymossel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:14:
[...]

RGBW en RGBWW zijn zover ik weet gewoon hetzelfde. Een ledstrip met een RGB led en een witte (of warm witte) led (en dat dus om en om). Ik gebruik een RGBWW ledstrip met een MagicHome controller (hier zit een ESP in), waar ik ESPurna op heb geflasht. Werkt prima in combinatie met Home Assistant (MQTT).
Ah dank je! Misschien heb ik het mijzelf wel wat te ingewikkeld gemaakt. Ik ben voor een dualwhite ledstrip gegaan met een H801. Ik hoef de kleurtjes niet en verwacht van een dualwhite dat dat wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trekker22 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:42:

Staat standaard al op debug? Kan nog hoger dan?
Nee, dat staat op het hoogste. Maar je zou natuurlijk iets meer dan 4 logregels kunnen posten, zeker als die 4 niet een bijdragen leveren aan je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Ik heb de retain settings gebruikt uit de eerder genoemde video. Echter zojuist herstart in Home Assistant en de betreffende lamp gaat uit. In de console zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
18:52:01 MQT: Verbinden...
18:52:01 MQT: Verbonden
18:52:01 MQT: tele/sonoffWoonkamer/LWT = Online (retained)
18:52:01 MQT: cmnd/sonoffWoonkamer/POWER = 
18:52:02 MQT: stat/sonoffWoonkamer/RESULT = {"POWER":"OFF"}
18:52:02 MQT: stat/sonoffWoonkamer/POWER = OFF (retained)

Wat gaat er hier dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@barrymossel Je zou even met bijvoorbeeld MQTTlens een leeg retained message kunnen sturen naar cmnd/sonoffWoonkamer/POWER dan weet je zeker dat er geen retained messages meer op je broker staan. zie de Q&A op deze pagina: http://www.steves-interne...etained-messages-example/

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
barrymossel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:01:
Ik heb de retain settings gebruikt uit de eerder genoemde video. Echter zojuist herstart in Home Assistant en de betreffende lamp gaat uit. In de console zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
18:52:01 MQT: Verbinden...
18:52:01 MQT: Verbonden
18:52:01 MQT: tele/sonoffWoonkamer/LWT = Online (retained)
18:52:01 MQT: cmnd/sonoffWoonkamer/POWER = 
18:52:02 MQT: stat/sonoffWoonkamer/RESULT = {"POWER":"OFF"}
18:52:02 MQT: stat/sonoffWoonkamer/POWER = OFF (retained)

Wat gaat er hier dan mis?
Heb je alle commando's gevolgd in het filmpje ?"
dus eerst op ON zetten en daarna op OFF (om zo de retain te clearen?)
@Yukkie zou ook zo kunnen idd

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaMoUsYs schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:31:
[...]

Heb je alle commando's gevolgd in het filmpje ?"
dus eerst op ON zetten en daarna op OFF (om zo de retain te clearen?)
@Yukkie zou ook zo kunnen idd
Yukkie schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:09:
@barrymossel Je zou even met bijvoorbeeld MQTTlens een leeg retained message kunnen sturen naar cmnd/sonoffWoonkamer/POWER dan weet je zeker dat er geen retained messages meer op je broker staan. zie de Q&A op deze pagina: http://www.steves-interne...etained-messages-example/
Alle commando's gevolgd zoals in het filmpje, dus de retained message zou leeg moeten zijn. Nu nog eens geprobeerd met het sturen van een lege retained message naar cmnd/sonoffWoonkamer/POWER, maar nog steeds gaat bij een restart van Home Assistant de lamp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
barrymossel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:39:
[...]

[...]

Alle commando's gevolgd zoals in het filmpje, dus de retained message zou leeg moeten zijn. Nu nog eens geprobeerd met het sturen van een lege retained message naar cmnd/sonoffWoonkamer/POWER, maar nog steeds gaat bij een restart van Home Assistant de lamp uit.
PowerRetain staat ook uit ?
Wat is je firmware versie ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaMoUsYs schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:40:
[...]

PowerRetain staat ook uit ?
Wat is je firmware versie ?
Laatste firmware daarstraks geflashed.

Deze commando's heb ik gebruikt in die volgorde:

SwitchRetain Off

ButtonRetain On

ButtonRetain Off

PowerOnState 3

PowerRetain On (YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings)

[ Voor 14% gewijzigd door barrymossel op 18-09-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
barrymossel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:44:
[...]

Laatste firmware daarstraks geflashed.

Deze commando's heb ik gebruikt in die volgorde:

SwitchRetain Off

ButtonRetain On

ButtonRetain Off

PowerOnState 3

PowerRetain On (YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings)
hmm klinkt goed, je kunt eventueel de console logging op debug 4 kunnen zetten

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaMoUsYs schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:46:
[...]

hmm klinkt goed, je kunt eventueel de console logging op debug 4 kunnen zetten
Ik heb even een andere Sonoff gepakt en deze doet hetzelfde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
19:58:49 MQT: Verbinden...
19:58:49 MQT: Verbonden
19:58:49 MQT: tele/sonoff3/LWT = Online (retained)
19:58:49 MQT: cmnd/sonoff3/POWER = 
19:58:49 MQT: Abonneer op cmnd/sonoff3/#
19:58:49 MQT: Abonneer op cmnd/sonoffs/#
19:58:49 MQT: Abonneer op cmnd/DVES_79D0B3/#
19:58:49 SRC: MQTT
19:58:49 RSL: Ontvangen topic cmnd/sonoff3/power, Data lengte 3, Data OFF
19:58:49 RSL: Groep 0, Index 1, Opdracht POWER, Data OFF
19:58:49 MQT: stat/sonoff3/RESULT = {"POWER":"OFF"}
19:58:50 MQT: stat/sonoff3/POWER = OFF (retained)
19:58:50 CFG: Opgeslagen in flash op FA, Aantal 124, Bytes 3584

Ik merk nu dat wanneer ik HASS herstart via de console dat de lampen aan blijven. Wanneer ik de RPi uitzet en weer aan, dan gaan de lampen op uit. Ook bij een restart van de Sonoff zelf gaan de lampen uit.

Bij de restart van de Sonoff krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
00:00:05 MQT: Verbinden...
00:00:06 MQT: Verbonden
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/LWT = Online (retained)
00:00:06 MQT: cmnd/sonoffWoonkamer/POWER = 
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/INFO1 = {"Module":"Sonoff S2X","Version":"6.2.1","FallbackTopic":"DVES_131136","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoffWoonkamer-4406","IPAddress":"192.168.2.18"}
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/POWER = ON (retained)
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/RESULT = {"POWER":"OFF"}
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/POWER = OFF (retained)

[ Voor 27% gewijzigd door barrymossel op 18-09-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
barrymossel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:04:
[...]

Ik heb even een andere Sonoff gepakt en deze doet hetzelfde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
19:58:49 MQT: Verbinden...
19:58:49 MQT: Verbonden
19:58:49 MQT: tele/sonoff3/LWT = Online (retained)
19:58:49 MQT: cmnd/sonoff3/POWER = 
19:58:49 MQT: Abonneer op cmnd/sonoff3/#
19:58:49 MQT: Abonneer op cmnd/sonoffs/#
19:58:49 MQT: Abonneer op cmnd/DVES_79D0B3/#
19:58:49 SRC: MQTT
19:58:49 RSL: Ontvangen topic cmnd/sonoff3/power, Data lengte 3, Data OFF
19:58:49 RSL: Groep 0, Index 1, Opdracht POWER, Data OFF
19:58:49 MQT: stat/sonoff3/RESULT = {"POWER":"OFF"}
19:58:50 MQT: stat/sonoff3/POWER = OFF (retained)
19:58:50 CFG: Opgeslagen in flash op FA, Aantal 124, Bytes 3584

Ik merk nu dat wanneer ik HASS herstart via de console dat de lampen aan blijven. Wanneer ik de RPi uitzet en weer aan, dan gaan de lampen op uit. Ook bij een restart van de Sonoff zelf gaan de lampen uit.

Bij de restart van de Sonoff krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/LWT = Online (retained)
00:00:06 MQT: cmnd/sonoffWoonkamer/POWER = 
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/INFO1 = {"Module":"Sonoff S2X","Version":"6.2.1","FallbackTopic":"DVES_131136","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoffWoonkamer-4406","IPAddress":"192.168.2.18"}
00:00:06 MQT: tele/sonoffWoonkamer/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/POWER = ON (retained)
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/RESULT = {"POWER":"OFF"}
00:00:06 MQT: stat/sonoffWoonkamer/POWER = OFF (retained)
Bij een reboot van de sonoff gaat ie bij mij ook uit.
Reboot van de HASS niet

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaMoUsYs schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:18:
[...]

Bij een reboot van de sonoff gaat ie bij mij ook uit.
Reboot van de HASS niet
Ook niet wanneer de hele RPi/PC/whatever van de stroom gaat?

Ik heb overigens zojuist de topics veranderd en dan gaan de lampen niet uit bij een restart van de Sonoff...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/LWT = Online (retained)
00:00:06 MQT: cmnd/sonoff4/POWER = 
00:00:06 MQT: Abonneer op cmnd/sonoff4/#
00:00:06 MQT: Abonneer op cmnd/sonoffs/#
00:00:06 MQT: Abonneer op cmnd/DVES_79D0B3/#
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/INFO1 = {"Module":"Sonoff S2X","Version":"6.2.1","FallbackTopic":"DVES_79D0B3","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoff4-4275","IPAddress":"192.168.2.106"}
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
00:00:06 MQT: stat/sonoff4/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:06 MQT: stat/sonoff4/POWER = ON (retained)

Wanneer de lamp uit staat blijft deze ook uit...

Heb nu wel een ander probleem. De fysieke knop werkt ineens niet meer?

---edit---
Zojuist hele configuratie van de Sonoff S20 gereset. Alles opnieuw ingesteld, nieuw topic, alle commando's doorgevoerd en de lamp blijft de goede state houden bij zowel een reset van de Sonoff als een harde reset van de RPi. En de fysieke knop werkt ook weer...

---edit2---
Maar nu neemt Home Assistant de state niet over. Dat was het laatste ding in het filmpje, maar dat bekijken we morgen wel. Nu geen zin meer...

[ Voor 15% gewijzigd door barrymossel op 18-09-2018 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
barrymossel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:23:
[...]

Ook niet wanneer de hele RPi/PC/whatever van de stroom gaat?

Ik heb overigens zojuist de topics veranderd en dan gaan de lampen niet uit bij een restart van de Sonoff...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/LWT = Online (retained)
00:00:06 MQT: cmnd/sonoff4/POWER = 
00:00:06 MQT: Abonneer op cmnd/sonoff4/#
00:00:06 MQT: Abonneer op cmnd/sonoffs/#
00:00:06 MQT: Abonneer op cmnd/DVES_79D0B3/#
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/INFO1 = {"Module":"Sonoff S2X","Version":"6.2.1","FallbackTopic":"DVES_79D0B3","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoff4-4275","IPAddress":"192.168.2.106"}
00:00:06 MQT: tele/sonoff4/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
00:00:06 MQT: stat/sonoff4/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:06 MQT: stat/sonoff4/POWER = ON (retained)

Wanneer de lamp uit staat blijft deze ook uit...

Heb nu wel een ander probleem. De fysieke knop werkt ineens niet meer?

---edit---
Zojuist hele configuratie van de Sonoff S20 gereset. Alles opnieuw ingesteld, nieuw topic, alle commando's doorgevoerd en de lamp blijft de goede state houden bij zowel een reset van de Sonoff als een harde reset van de RPi. En de fysieke knop werkt ook weer...

---edit2---
Maar nu neemt Home Assistant de state niet over. Dat was het laatste ding in het filmpje, maar dat bekijken we morgen wel. Nu geen zin meer...
hmm nee als ik mijn HASSIO uit zet en weer aan gebeurt er niks met de verlichting
gebruik wel deze automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 id: rule_06_-_home_assistant_mqtt_checkup
  alias: Rule 06 - Home Assistant MQTT checkup
  trigger:
    platform: homeassistant
    event: start
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: cmnd/sonoffs/POWER
      payload: ''

Misschien dat dit er ook wel mee te maken heeft.
Er in gezet toen ik er nog geen verstand van had (nog niet veel hoor :P )

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

ik zie net dat met 0.78 er een officieel OTGW climate component is geïntroduceerd: https://www.home-assistan...nts/climate.opentherm_gw/

Precies op tijd ook voor het stook seizoen :) Nu hoef ik gelukkig niet meer met een zelf gecompileerde versie van Openthem Monitor te gaan klungelen om de CV met Node-Red en/of HA aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Heeft er iemand ervaring met het uitlezen van meerdere temperatuursensoren uit pilight? Het lijkt erop alsof ik maar een sensor per pilight uuid uit kan lezen?

Edit: Opgelost door de ID op te geven in de payload:

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: pilight
  name: 'binnensensor3'
  variable: 'temperature'
  payload:
    id: 68
  unit_of_measurement: '°C'

[ Voor 38% gewijzigd door Taigu op 19-09-2018 08:55 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• trekker22
Hmmbob schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:34:
[...]

Nee, dat staat op het hoogste. Maar je zou natuurlijk iets meer dan 4 logregels kunnen posten, zeker als die 4 niet een bijdragen leveren aan je probleem.
Nou de log ervoor was van uren daarvoor en leek me weinig relevant.

Heb nu een minimale config draaien met alleen wat switches en sensors en de rest uitgeschakeld.

Nu even kijken of die weer vast gaat lopen en of ik dan meer in het log kan zien.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 11:49
Wat ik niet begrijp (en het is het enige dat me weerhoud om volledig op HA over te stappen) is dat het blijkbaar niemand iets boeit bij HA om de SATEL integratie te laten werken: https://community.home-assistant.io/t/satel-integra/8254 jammer.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• RudolfR
Nevermind. |:(

[ Voor 185% gewijzigd door RudolfR op 19-09-2018 11:05 ]

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@tcviper Ik ken het systeem niet, maar mocht je handig zijn met Python (of dat willen worden) dan zou je eens kunnen proberen om een custom component te maken obv bijvoorbeeld deze library: https://github.com/c-soft/satel_integra

Zoiets heb ik zelf ook gedaan voor mijn Homewizard toen ik begon met Home Assistant. Het was in ieder geval een goede leerschool voor het gebruik van Home Assistant en Python.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
tcviper schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:41:
Wat ik niet begrijp (en het is het enige dat me weerhoud om volledig op HA over te stappen) is dat het blijkbaar niemand iets boeit bij HA om de SATEL integratie te laten werken: https://community.home-assistant.io/t/satel-integra/8254 jammer.
Niemand bij HA = de gebruikers. De project maintainers zorgen meer voor de core dan voor de components, die komen toch echt meerendeel uit de community en schijnbaar heb je pech dan er geen python kenner bij zit die dit belangrijk genoeg vind :)

• WinSCaP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 19:20
tcviper schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:41:
Werkt deze plugin niet dan? https://www.home-assistant.io/components/satel_integra/ :)

• tcviper
Nee, zoals ik schrijf hij verbind uberhaupt niet met het alarm, control panel doet helemaal niks. Ben helaas zelf niet developer genoeg om uit te vinden waarom niet. Weet alleen dat het met Domoticz wel meteen werkt.

• lubbertkramer
Hassio draait mooi stabiel op mijn rpi maar ik wil meer merk ik aan mijzelf en dus wil ik eerder dan later nu toch de stap gaan nemen om over te gaan op een NUC alleen de keuze is reuze (mede om een corrupte SD kaart te voorkomen).

Nu zit ik te twijfelen tussen Hassio virtueel op NUC te draaien, door middel van docker (zou mooi werken want heb ook een deconz docker nodig) of toch in een python virtuele omgeving op Linux. Kan iemand mij plain simple uitleggen wat vooral de verschllen zijn (los van wel/geen addons via Hassio) en welke de beste optie is gezien de wisselingen van types/installaties vanuit HA?

En vaak gevraagd naar wat is de beste NUC maar maakt het verder nog uit wat voor type NUC/Server je neerzet (naar mijn idee niet maar kan zijn dat er hardware technisch ergens op gelet moet worden?)
Iemand hier die het custom component 'mijnafvalwijzer' gebruikt inclusief notificatie de dag voor ophalen? Op basis van de config zoals hier te vinden krijg heb ik netjes de beschikking over de verschillende sensoren per afvaltype die ook nog eens gevuld worden met de datum waarop deze de volgende keer wordt opgehaald.

Het notificatie stuk wil echter niet werken, ik ontvang simpelweg geen notificatie.
De service 'notify.family' op zich werkt wel, berichten worden netjes via Telegram bezorgd.

Wellicht iemand hier die dit wel werkend heeft? Mogelijk heb jij een idee @xirixiz ?

\\Edit: Soms is het kennelijk nodig iets te posten voordat je een laatste ingeving krijgt waar de oorzaak kan zitten... Het werkt nu. De sensor 'sensor.trash_kerstbomen' geldt voor mij niet, en kennelijk gaat de template daardoor de mist in. Die nu even hernoemd naar een voor mij wel bestaande trash sensor, en dan komt het berichtje netjes binnen :)

[ Voor 25% gewijzigd door JBS op 20-09-2018 16:47 ]

• barrymossel
Zover ik kan vinden kun je in een scene geen conditions gebruiken. Maar via Google Home kan ik alleen switches, lights en scenes aan/uitzetten. Nu wil ik graag in een routine van Google Home/Assistant een lamp aan laten gaan, maar alleen als het donker is. ("Hey Google, Good morning", waarna de TV aangaat op het nieuws en de lamp aangaat als het donker is).
Is dit voor elkaar te krijgen?

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
barrymossel schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:02:
Zover ik kan vinden kun je in een scene geen conditions gebruiken. Maar via Google Home kan ik alleen switches, lights en scenes aan/uitzetten. (...)
Is dit voor elkaar te krijgen?
Je kunt een template-switch maken in Home-Assistant: werkt als en switch, maar je kunt twee service-calls aangeven die uitgevoerd moeten worden bij aan/of uitschakelen. Bijvoorbeeld het trufferen van een automation kan dan, en dan kun je bij die automation je gewenste condities opgeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wellicht leuk om te delen hier. :)

De kleine wijst regelmatig naar de Google Home in de speelkamer omdat hij 'n muziekje leuk vindt. Praten kan hij nog niet, maar drukken op vanalles en nog wat doet hij maar al te graag. Daarom heb ik nu een knop (Tradfri dimmer voor nu) in de speelkamer opgehangen. Wanneer hij op de grote knop daarvan drukt, begint er een specifieke Spotify playlist af te spelen op de Google Home.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Spotify op Google Home
  trigger:
  - event_data:
      event: 1002
      id: tradfri_remote_control
    event_type: deconz_event
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: media_player.spotify
      media_content_id: spotify:user:1176397427:playlist:6PY9qomqSaPVLUzjNyGyRd
      media_content_type: playlist
    service: media_player.play_media
  initial_state: true

Spotify component: https://www.home-assistan...nts/media_player.spotify/
Instructie hoe je de URL van een Spotify Playlist opzoekt: https://support.spotify.com/us/article/sharing-music/

Natuurlijk nog uit te breiden dat dit enkel werkt tussen bepaalde tijden bijvoorbeeld, mocht je dat willen.
@JBS Dat lijkt op het knutselwerk waar ik nu net mee bezig ben! Ik heb recent een MFRC522 rfid lezer/schrijven gekocht en deze aan een Wemos D1 mini gehangen. Ik heb nog niet genoeg kaarten, maar ik wil ze gaan inzetten om 5 of 6 voorkeur cd's af te kunnen gaan spelen via Volumio. Zijn we een CD zat, print ik een nieuwe cover en stop die in het hoesje van de rfid kaart :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Werkt bij jullie Buienradar?

Sinds een tijdje blijven deze op status onbekend staan en in de logging is het:

Unable to retrieve raindata from Buienradar.(Msg: , status: None,)

• DaMoUsYs
@Vorkie Bij mij doet ie het gewoon
s'nachts om 00:00 wel regelmatig een melding dat er geen data is (Can happen) geeft ie aan dan :P

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:46:
Hassio draait mooi stabiel op mijn rpi maar ik wil meer merk ik aan mijzelf en dus wil ik eerder dan later nu toch de stap gaan nemen om over te gaan op een NUC alleen de keuze is reuze (mede om een corrupte SD kaart te voorkomen).

Nu zit ik te twijfelen tussen Hassio virtueel op NUC te draaien, door middel van docker (zou mooi werken want heb ook een deconz docker nodig) of toch in een python virtuele omgeving op Linux. Kan iemand mij plain simple uitleggen wat vooral de verschllen zijn (los van wel/geen addons via Hassio) en welke de beste optie is gezien de wisselingen van types/installaties vanuit HA?

En vaak gevraagd naar wat is de beste NUC maar maakt het verder nog uit wat voor type NUC/Server je neerzet (naar mijn idee niet maar kan zijn dat er hardware technisch ergens op gelet moet worden?)
Ik zou zeker voor de docker opzet gaan. Dit maakt jezelf stukken flexibeler en je hebt geen omkijken meer naar dependencies. Tevens groei je al snel uit met meer dat een benodigdheden zoals mqtt of reverse proxy, iets wat gemakkelijke met docker toegevoegd kan worden wat in een enkel host systeem lastig wordt. Qua Intel NUC zijn de meeste i3 en i5 modellen ruim voldoende , een ssd zou ik wel aanraden. Ik draai op een i5 nuc 18 container moeiteloos.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@lubbertkramer Zoals @martinvdm aangeeft zou ik ook voor de Docker optie gaan. Het lijkt lastiger dan het is, maar het stelt uiteindelijk bijzonder weinig voor als je het eenmaal doorhebt. Veel CPU kracht heb je ook niet nodig. Ik draai op een Intel Celeron G1610T op het moment 29 containers en zit rond de 11% processor verbruik ;)

https://www.lolgast.nl/home-assistant-via-docker/

Acties:
  • +6 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:25:
@JBS Dat lijkt op het knutselwerk waar ik nu net mee bezig ben! Ik heb recent een MFRC522 rfid lezer/schrijven gekocht en deze aan een Wemos D1 mini gehangen. Ik heb nog niet genoeg kaarten, maar ik wil ze gaan inzetten om 5 of 6 voorkeur cd's af te kunnen gaan spelen via Volumio. Zijn we een CD zat, print ik een nieuwe cover en stop die in het hoesje van de rfid kaart :)
Leuk! Een volgende stap voor mij is om een Nextion NX3224K024 touchscreen in te zetten om keuze's te laten maken. Voor nu nog enkel wat rommelen met schakelen van verlichting via MQTT, maar hier kunnen natuurlijk ook knoppen aan toegevoegd worden die Spotity playlists triggeren (tabblad al even toegevoegd). Met een mooi 3D geprinte behuizing eromheen ziet 't er ook nog eens strak uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CkXwUxY.png

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 20-09-2018 21:31 ]

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
JBS schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:11:
Wellicht leuk om te delen hier. :)

De kleine wijst regelmatig naar de Google Home in de speelkamer omdat hij 'n muziekje leuk vindt. Praten kan hij nog niet, maar drukken op vanalles en nog wat doet hij maar al te graag. Daarom heb ik nu een knop (Tradfri dimmer voor nu) in de speelkamer opgehangen. Wanneer hij op de grote knop daarvan drukt, begint er een specifieke Spotify playlist af te spelen op de Google Home.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Spotify op Google Home
  trigger:
  - event_data:
  condition: []
  action:
  - data:
      media_content_id: spotify:user:1176397427:playlist:6PY9qomqSaPVLUzjNyGyRd
      media_content_type: playlist
    service: media_player.play_media
  initial_state: true

Spotify component: https://www.home-assistan...nts/media_player.spotify/
Instructie hoe je de URL van een Spotify Playlist opzoekt: https://support.spotify.com/us/article/sharing-music/

Natuurlijk nog uit te breiden dat dit enkel werkt tussen bepaalde tijden bijvoorbeeld, mocht je dat willen.
Gebruik dezelfde remote voor dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 - alias: 'Spotify remote'
    initial_state: 'off'
    trigger:
      event_data:
    action:
      service_template: >
        {% if is_state('media_player.spotify', 'paused') %}
          media_player.media_play
        {% elif is_state('media_player.spotify', 'playing') %}
          media_player.media_pause
        {%- endif %}
      data_template:

Geen idee of dit ook met een playlist kan maar zo kan ie ook weer uit :)

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
lolgast schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:45:
@lubbertkramer Zoals @martinvdm aangeeft zou ik ook voor de Docker optie gaan. Het lijkt lastiger dan het is, maar het stelt uiteindelijk bijzonder weinig voor als je het eenmaal doorhebt. Veel CPU kracht heb je ook niet nodig. Ik draai op een Intel Celeron G1610T op het moment 29 containers en zit rond de 11% processor verbruik ;)

https://www.lolgast.nl/home-assistant-via-docker/
Ik kan het iedereen aanbevelen, ook docker compose gebruiken. Als je dit eenmaal hebt gedaan dan wil je nooit meer iets anders.

Werkt uitstekend op een Synology NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
However, niet alle Synology nas zijn compatibel met Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
JBS schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:26:

\\Edit: Soms is het kennelijk nodig iets te posten voordat je een laatste ingeving krijgt waar de oorzaak kan zitten... Het werkt nu. De sensor 'sensor.trash_kerstbomen' geldt voor mij niet, en kennelijk gaat de template daardoor de mist in. Die nu even hernoemd naar een voor mij wel bestaande trash sensor, en dan komt het berichtje netjes binnen :)
Wat heb je precies aangepast en hoe test je de aanpassign? Ik loop tegen hetzelfde issue aan.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Gekke vraag, en heb al het vermoeden dat het antwoord nee is.

Maar heeft iemand het idee of het mogelijk is om binnen een automatisering de initial waarde van een input_number te gebruiken?

De waardes worden afhankelijk van het vakantie programma iedere dag random geupdate.
Wanneer wij terugkomen van vakantie zou de input_number weer naar zijn initiele waarde moeten gaan, het valt wel op te lossen met een extra input_number of iets dergelijks maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
Kan mij iemand tips geven hoe ik het beste om kan gaan met herhaalde zaken? Zo heb ik bijv. een aantal sensoren waarbij de acties hetzelfde zijn, alleen de sensor en het bericht is afwijkend.

Bijv. met de rookmelders, wil ik per rookmelder een bericht als die afgaat. Zo heb ik het nu, maar dat is natuurlijk niet efficient. Kan dit het beste met een template? Dus dit: https://www.home-assistant.io/docs/automation/templating/ ? Of is het toch raadzaam om inmiddels over te stappen naar NodeRed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#
#Brandmelders
#

# Brandmelder melding gang Achteren

- alias: 'Brandmelder Gang Achteren'
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_alarm_level
    to: '255'
  action:
    - service: notify.iPhones
      data:
        title: "Brand"

# Brandmelder melding gang voor

- alias: 'Brandmelder Gang Voor'
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_alarm_level_2
    to: '255'
  action:
    - service: notify.iPhones
      data:
        title: "Brand"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Dat kan prima met een template.

Dit principe:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
id: notify_device_tracker_x1
alias: notify_device_tracker_x1
trigger:
  platform: state
  entity_id: device_tracker.x1_foon,device_tracker.x2_foon
condition:
  condition: template
  value_template: '{{ trigger.from_state.state != trigger.to_state.state }}'
action:
  service: notify.telegram_x1
  data_template:
      {% if trigger.entity_id == "device_tracker.x1_foon" %}
        X1 is at {{ states("device_tracker.x1_foon") }}
      {% elif trigger.entity_id == "device_tracker.x2_foon" %}
        X2 is at {{ states("device_tracker.x2_foon") }}
      {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taigu schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:28:
[...]

Wat heb je precies aangepast en hoe test je de aanpassign? Ik loop tegen hetzelfde issue aan.
In mijn geval krijg ik de sensor 'sensor.trash_kerstbomen' niet door via mijnafvalwijzer.nl.
Door deze sensor in de automation voor de notificatie te hernoemen naar bijvoorbeeld 'sensor.trash_luiers' (check even via je states overzicht welke trash sensoren je doorkrijgt op basis van je postcode).

De automation voor het versturen van de notificatie kun je testen door deze uit te voeren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6l8lbaW.png

Je moet overigens wel zorgen dat de voorwaarde klopt wat betreft dag waarop er gecontroleerd wordt of, en zo ja welke, containers er opgehaald worden. Gisteren was dat makkelijk, in mijn geval worden containers op donderdag opgehaald, het aanpassen van '- (1 * 86400)' naar '- (0 * 86400)' was daarvoor voldoende om de voorwaarde 'true' te laten zijn. Standaard kijkt ie naar 'morgen' namelijk. In mijn geval pas ik het vandaag (vrijdag, dus 1 dag na de ophaaldag) aan naar '+ (1 * 86400)' om het nu te testen.

[ Voor 26% gewijzigd door JBS op 21-09-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Imperial Guard schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:50:
Gekke vraag, en heb al het vermoeden dat het antwoord nee is.

Maar heeft iemand het idee of het mogelijk is om binnen een automatisering de initial waarde van een input_number te gebruiken?

De waardes worden afhankelijk van het vakantie programma iedere dag random geupdate.
Wanneer wij terugkomen van vakantie zou de input_number weer naar zijn initiele waarde moeten gaan, het valt wel op te lossen met een extra input_number of iets dergelijks maar liever niet.
Niet met de huidige code; volgens mij geen ingewikkelde uitbreiding.

ATTR_INIT toevoegen aan input_number, deze in de constructor vullen met 'initial' net als _current_value en in de state deze waarde ook netjes retourneren.

Python:
1
2
3
4
5
6
ATTR_VALUE = 'value'
ATTR_MIN = 'min'
ATTR_MAX = 'max'
ATTR_STEP = 'step'
ATTR_MODE = 'mode'
ATTR_INIT = 'initial'

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class InputNumber(Entity):
    """Representation of a slider."""

def __init__(self, object_id, name, initial, minimum, maximum, step, icon,
                 unit, mode):
        """Initialize an input number."""
        self.entity_id = ENTITY_ID_FORMAT.format(object_id)
        self._name = name
        self._current_value = initial
        self._initial = initial
        self._minimum = minimum
        self._maximum = maximum
        self._step = step
        self._icon = icon
        self._unit = unit
        self._mode = mode

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    @property
    def state_attributes(self):
        """Return the state attributes."""
        return {
            ATTR_MIN: self._minimum,
            ATTR_MAX: self._maximum,
            ATTR_STEP: self._step,
            ATTR_MODE: self._mode,
            ATTR_INIT: self.initial,
}

code:
1
{{ states.input_number.lux_lights_on }}

Gaf eerst:
code:
1
<template state input_number.lux_lights_on=85.0; step=5.0, min=10.0, friendly_name=Lux Lights On, max=200.0, mode=slider @ 2018-09-20T17:08:56.446158+02:00>

En nu:
code:
1
<template state input_number.lux_lights_on=85.0; initial=85.0, mode=slider, step=5.0, min=10.0, max=200.0, friendly_name=Lux Lights On @ 2018-09-21T13:17:57.712243+02:00>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Ik wil regelmatig nieuwe (xiaomi) sensoren toevoegen, dit doe ik via de app, vervolgens wil ik die in Home Assistant gebruiken. Maar voordat ik ze kan gebruiken moet ik heel home assistant opnieuw opstappen. Is hier een betere manier voor?

Ben benieuwd :-)

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyw00d schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:01:
Ik wil regelmatig nieuwe (xiaomi) sensoren toevoegen, dit doe ik via de app, vervolgens wil ik die in Home Assistant gebruiken. Maar voordat ik ze kan gebruiken moet ik heel home assistant opnieuw opstappen. Is hier een betere manier voor?

Ben benieuwd :-)
Mocht je Raspbee/Conbee met deCONZ gebruiken, dan is hier in 0.78.1 een service voor geintroduceerd.
Service to load new deCONZ devices without restart (@Kane610 - #16308) (deconz docs)
https://www.home-assistan...lease-0781---september-20

• Imperial Guard
RudolfR schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:20:
[...]

ATTR_INIT toevoegen aan input_number, deze in de constructor vullen met 'initial' net als _current_value en in de state deze waarde ook netjes retourneren.

Python:
1
2
3
4
5
6
ATTR_VALUE = 'value'
ATTR_MIN = 'min'
ATTR_MAX = 'max'
ATTR_STEP = 'step'
ATTR_MODE = 'mode'
ATTR_INIT = 'initial'

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

unit, mode):
        self._name = name
        self._initial = initial
        self._minimum = minimum
        self._maximum = maximum
        self._step = step
        self._icon = icon
        self._unit = unit
        self._mode = mode

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    @property
        return {
}

code:
1

Gaf eerst:
code:
1
<template state input_number.lux_lights_on=85.0; step=5.0, min=10.0, friendly_name=Lux Lights On, max=200.0, mode=slider @ 2018-09-20T17:08:56.446158+02:00>

En nu:
code:
1
<template state input_number.lux_lights_on=85.0; initial=85.0, mode=slider, step=5.0, min=10.0, max=200.0, friendly_name=Lux Lights On @ 2018-09-21T13:17:57.712243+02:00>
Thanks! Ik snap dat ik het in input_number.py moet aanpassen, nu zoeken waar ik het op HASS.IO kan vinden |:(

Got it, "You can override a built-in component by having a component with the same name in your config/custom_components folder. If the built-in component is inside a subfolder, take care to place your customization in a folder with the same name in config/custom_components/folder"

[ Voor 6% gewijzigd door Imperial Guard op 22-09-2018 07:22 ]

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
JBS schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:45:
[...]
Mocht je Raspbee/Conbee met deCONZ gebruiken, dan is hier in 0.78.1 een service voor geintroduceerd.

[...]

https://www.home-assistan...lease-0781---september-20
+1 voor de conbee/deconz. Heb een conbee USB en ben er zeer over te spreken. Had hiervoor een smartthings maar lokaal werkt toch echt beter. En geen geklooi met custom device handlers meer etc.
HA in een container en deconz in een aparte container. Werkt super. Deconz USB stick via Amazon is niet veel duurder dan gateway van Xiaomi.
Die van mij was volgens mij 35€ met free shipping.

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ny-hardcore schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:18:
[...]

+1 voor de conbee/deconz. Heb een conbee USB en ben er zeer over te spreken. Had hiervoor een smartthings maar lokaal werkt toch echt beter. En geen geklooi met custom device handlers meer etc.
HA in een container en deconz in een aparte container. Werkt super. Deconz USB stick via Amazon is niet veel duurder dan gateway van Xiaomi.
Die van mij was volgens mij 35€ met free shipping.
Klopt. Let er voor eventuele nieuwe gebruikers op dat het updaten van de firmware de nodige (stabiliteits) verbeteringen brengt, zie JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Zojuist even de nieuwe service getest die het mogelijk maakt zonder HASS te herstarten nieuwe deCONZ devices te zien, en met succes :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VUxX5Ef.png

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik dacht dat m'n rfxcom niet meer werkte, rolgordijnen gingen niet meer open/dicht volgens mijn configuratie.

Ben er net achter gekomen dat sinds 0.78 de signalen zijn omgedraaid, dus open is dicht en andersom... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
Beekforel schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:54:
Ik dacht dat m'n rfxcom niet meer werkte, rolgordijnen gingen niet meer open/dicht volgens mijn configuratie.

Ben er net achter gekomen dat sinds 0.78 de signalen zijn omgedraaid, dus open is dicht en andersom... 8)7
Dit geldt gelukkig niet voor alle rfxcom devices. Mijn "cover"s zijn nog gewoon "up" en "down"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ervaar het probleem dat wanneer ik een entiteit ID hernoem via een overzichtsscherm (door op de naam te klikken en vervolgens op het tandwiel) deze vervolgens spoorloos verdwijnt en dus ook niet meer terug te vinden is via de states pagina of bijvoorbeeld via Instellingen > Aanpassingen.

Betreft dus wijzigen van entiteit ID via deze pop-up:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JvkHJPZ.png

Ik zie deze wijziging niet terug in 'customize.yaml' die overigens 'n dag of 10 voor het laatst gewijzigd is. Dat is vreemd, want in de tussentijd heb ik wel meer namen aangepast. Iemand hier ervaring mee? Ik lees wel o.a. dit https://github.com/home-a...me-assistant/issues/16301 maar veel duidelijker wordt 't niet. De documentatie zegt ook dat 't (nog steeds) prima, (en juist?) via de UI zou moeten werken: https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/

Ik draai hass.io 0.78.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:18:
Ik ervaar het probleem dat wanneer ik een entiteit hernoem via een overzichtsscherm (door op de naam te klikken en vervolgens op het tandwiel) deze vervolgens spoorloos verdwijnt en dus ook niet meer terug te vinden is via de states pagina of bijvoorbeeld via Instellingen > Aanpassingen.

Betreft dus wijzigen van entiteit naam via deze pop-up:

[Afbeelding]

Ik zie deze wijziging niet terug in 'customize.yaml' die overigens 'n dag of 10 voor het laatst gewijzigd is. Dat is vreemd, want in de tussentijd heb ik wel meer namen aangepast. Iemand hier ervaring mee? Ik lees wel o.a. dit https://github.com/home-a...me-assistant/issues/16301 maar veel duidelijker wordt 't niet. De documentatie zegt ook dat 't (nog steeds) prima, (en juist?) via de UI zou moeten werken: https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/

Ik draai hass.io 0.78.1
Volgens mij worden die in een hidden .storage folder gezet ipv in de customize.yaml. Of dit jij HassIO ook zo werkt weet ik niet precies maar het lijkt me dat ze wel terug te vinden zouden moeten zijn. Ook na een herstart?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44
Klopt, dat is sinds 0.77 veranderd. 'The entity registry yaml file has been removed. It is now stored inside .storage and should only be managed via the UI'. Even HA herstarten misschien?

Je kan even kijken of je de entities in .storage/core.entity_registry ziet staan.

[ Voor 38% gewijzigd door DeadMetal op 23-09-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadMetal schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:53:
Klopt, dat is sinds 0.77 veranderd. 'The entity registry yaml file has been removed. It is now stored inside .storage and should only be managed via the UI'. Even HA herstarten misschien?

Je kan even kijken of je de entities in .storage/core.entity_registry ziet staan.
martinvdm schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:48:
[...]

Volgens mij worden die in een hidden .storage folder gezet ipv in de customize.yaml. Of dit jij HassIO ook zo werkt weet ik niet precies maar het lijkt me dat ze wel terug te vinden zouden moeten zijn. Ook na een herstart?
In 'core.entity_registry' zie ik de (hernoemde) entiteiten wel terug inclusief hun nieuwe naam.
Na een herstart van HASS zijn de entiteiten weer zichtbaar.
Wijzig ik nu een weer het Entiteit-ID, dan is de entiteit weer verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
JBS schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:06:
[...]

[...]
In 'core.entity_registry' zie ik de (hernoemde) entiteiten wel terug inclusief hun nieuwe naam.
Na een herstart van HASS zijn de entiteiten weer zichtbaar.
Wijzig ik nu een weer het Entiteit-ID, dan is de entiteit weer verdwenen...
Ik heb vorige week een tijd geklust met die entiteiten en heb uiteindelijk die hele file weg gegooid om mijn installatie weer te laten werken. Ik snap er vermoedelijk weinig van, het lijkt mij een slechte ontwikkeling dat er verborgen magische bestandjes zijn waar dingen mis kunnen gaan. Ik was juist zo blij met alle configuratie in een paar yaml bestandjes, dan is debuggen nog een beetje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
RudolfR schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:20:
[...]

Python:
1
2
3
4
5
6
ATTR_VALUE = 'value'
ATTR_MIN = 'min'
ATTR_MAX = 'max'
ATTR_STEP = 'step'
ATTR_MODE = 'mode'
ATTR_INIT = 'initial'

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

unit, mode):
        self._name = name
        self._initial = initial
        self._minimum = minimum
        self._maximum = maximum
        self._step = step
        self._icon = icon
        self._unit = unit
        self._mode = mode

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    @property
        return {
}

code:
1

Gaf eerst:
code:
1

En nu:
code:
1
Zat te kijken of er zoiets ook mogelijk is voor een Input Boolean. Toevallig dat ook gedaan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinSCaP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 19:20
code:
1
2
3
zigbee2mqtt:info 9/23/2018, 1:36:49 PM Zigbee publish to '0x000b57fffe8e4df6', genOnOff - on - {} - null
zigbee2mqtt:info 9/23/2018, 1:36:49 PM Zigbee publish to '0x000b57fffe8e4df6', genLevelCtrl - moveToLevel - {"level":255,"transtime":0} - null
zigbee2mqtt:info 9/23/2018, 1:36:49 PM MQTT publish, topic: 'zigbee2mqtt/0x000b57fffe8e4df6', payload: '{"state":"ON","brightness":1}'

Sinds deze week lekker aan de slag gegaan met zigbee2mqtt, maar iedere keer als ik probeer iets met de brightness te doen wordt deze (ik denk door HomeAssistant zelf) weer naar 1% gezet. Onderhand al aardig wat dingen geprobeerd met de instellingen van zigbee2mqtt en met de payload constructies van HA. Iemand nog een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door WinSCaP op 23-09-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ben zelf sinds een paar dagen een beetje aan het experimenteren met LoRa en The Things Network (TTN). Helaas staat hier de dichtstbijzijnde TTN Gateway net te ver weg en ik vind het nogal een investering om alleen voor een beetje experimenteren er zelf een op te zetten. Maar ik vind het idee er achter wel interessant (low power, grotere range dan WiFi en Bluetooth). En passant zag ik dat er ook een HA component voor TTN is, dus ik vroeg mij af er hier mensen zijn die LoRa en/of The Things Network combineren met Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Imperial Guard schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:35:
[...]

Zat te kijken of er zoiets ook mogelijk is voor een Input Boolean. Toevallig dat ook gedaan? :P
Nee, en ik zie die mogelijkheid ook niet. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Mis ik iets, of is HASSIO ergens blijven hangen tussen gebruiksvriendelijk en een grote nachtmerrie? Installatie was een eitje, maar nu wil ik verbinden met mijn Nefit thermostaat en dat is een grote ramp. Ik moet configuration.yaml aanpassen, daar wordt een Cloud9 based editor voor aangeboden... werkt niet. Ook is er een custom Python lib nodig.... wordt niet ondersteund zonder een addon te schrijven. Pfff...

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-DarkShadow- schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:38:
Mis ik iets, of is HASSIO ergens blijven hangen tussen gebruiksvriendelijk en een grote nachtmerrie? Installatie was een eitje, maar nu wil ik verbinden met mijn Nefit thermostaat en dat is een grote ramp. Ik moet configuration.yaml aanpassen, daar wordt een Cloud9 based editor voor aangeboden... werkt niet. Ook is er een custom Python lib nodig.... wordt niet ondersteund zonder een addon te schrijven. Pfff...
Voor veel zaken zijn kant-en-klare componenten beschikbaar die je met enkele klikken en vaak wat instellingen hebt draaien. Voor je Nefit thermostaat is dat kennelijk niet zo. Niet echt de schuld van HASS, maar meer van ontbrekende input vanuit de community door kennelijk te weinig animo (of beperking aan de Nefit kant). Wellicht kan iemand een verzoek op GitHub oppakken?

Je configuration.yaml kun je overigens met elke text editor aanpassen, zelf gebruik ik bijvoorbeeld Notepad++ met syntax YAML. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dat probleem had ik dus ook (maar dan met alarm), voor nu werkt Domoticz dan net wat makkelijker. Zit wel flinke progress in HA, dus maybe one day :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:56
Hi,

(Nieuw met home assistant, ben al 3 uur bezig om iets werkend te krijgen)

namelijk:
Ik wil dat wanneer ik af begin te spelen op mijn apple TV mijn lampen uit gaan, dit werkt gedeeltelijk, ik wil hier een conditie aan toevoegen dat hij dat alleen doet wanneer ik een film afspeel (Dus niet met muziek), dit wou ik doen met een de media_content_type, dit krijg ik echter niet zo een twee drie aan de praat.

Nu zag ik dat je een sensor aan kan maken met een attribute, en heb ik het volgende aan mijn config toegevoegd:
- platform: template
sensors:
appletv_content:
friendly_name: "Apple TV Content"
value_template: "{{ states.media_player.slaapkamer_2.attributes.media_content_type }}"

dit accepteert hij echter niet, is er iemand die kan zien wat ik hier fout doe? ik wil op basis hiervan een condition toevoegen aan mijn automation.

als ik het volgende toevoeg krijg ik geen fout met mijn config validation maar verschijnt er vervolgens niets: (onder sensor:)

appletv_content:
friendly_name: "Apple TV Content"
value_template: "{{ states.media_player.slaapkamer_2.attributes.media_content_type }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Volgens mij kun je beter 'state_attr' gebruiken:

https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

YAML:
1
2
3
4
5
state_attr('device_tracker.paulus', 'battery')

state_attr('media_player.slaapkamer_2', 'media_content_type')

state_attr('media_player.slaapkamer_2', 'media_content_type', 'movie(?)')

Kun je uit HA's dev-template het resultaat posten van

{{ states.media_player.slaapkamer_2' }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mijn Hass.io draait de laatste tijd erg onstabiel. Soms werkt de UI niet meer, een andere keer die juist wel, maar niet meer te benaderen via SSH en samba. Ik ben nog niet in de log-files gedoken wanneer dit optreedt, omdat er dan altijd lampen zijn die aanmoeten en het makkelijker is om m'n Raspi te rebooten (via stroom eraf en erop). Ik heb een vermoeden dat wellicht iets met de SD-kaart is, ook al is dat een kingston klasse 10 32GB. Is er een manier om dat te verifieren / uit de log files te halen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
Home Assistant heeft inderdaad een behoorlijke leercurve maar als je daar eenmaal doorheen bent werkt het uitstekend.

Voor wat betreft Nefit: er is geen gebruiker die ooit een custom component heeft gemaakt en dus bestaat deze niet. Heel simpel. Ik kan het niet en dus heb ik een workaround:
1) Ik heb de python Nefit Easy HTTP Server draaien. Die opent een http server die je kan aanspreken met
2) Node Red om elke zoveel seconden te informeren wat de status is van de Nefit Easy thermostaat: ingestelde temperatuur, operatie modus en nog wat zaken. De Node Red flow stopt dat in een MQTT topic dat door HASS wordt uitgelezen
3) Door middel van de Hass Climate MQTT HVAC component heb ik een thermostaat in HASS die de status uitleest van bovenstaande MQTT topics
4) Ik heb een AppDaemon script dat reageert op een MQTT topic om de temperatuur in te stellen. Dit script roept 3 endpoints van de Nefit Easy HTTP server aan om de temperatuur in te stellen. Vervolgens pollt Node Red weer de HTTP server en wordt de nieuwe ingestelde temperatuur weer aan HASS doorgegeven.

Klinkt omslachtig? Yep. Maar het werkt 8)7 :)
Ik heb even de code in een blog gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u8TmJ16qvOf1eGjX1RAF4rhT/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door balk op 25-09-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Tnx, dit ga ik eens goed bestuderen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
balk schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:19:
[...]
3) Door middel van de Hass Climate MQTT HVAC component heb ik een thermostaat in HASS die de status uitleest van bovenstaande MQTT topics

[Afbeelding]
Weet jij toevallig hoe je de 'temperature step' kan veranderen naar 0.5 ivp 1? Ik heb nu het component maar gekopieerd en dit hardcoded in mqtt.py aangepast.

nvm, blijkbaar kan dat eenvoudig via Instellingen -> Aanpassingen -> attribute override

[ Voor 7% gewijzigd door sanderdw op 25-09-2018 23:47 ]

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
Sinds 2 dagen werken mijn camera's opeens niet meer, enige wat ik verandert heb wat misschien invloed kan hebben is dat ik een custom module voor toon heb toegevoegd, iemand een idee wat het kan zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Error while setting up platform synology
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 128, in _async_setup_platform
    SLOW_SETUP_MAX_WAIT, loop=hass.loop)
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 400, in wait_for
    return fut.result()
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 293, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 239, in _step
    result = coro.send(None)
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/coroutines.py", line 210, in coro
    res = func(*args, **kw)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/camera/synology.py", line 55, in async_setup_platform
    timeout=timeout
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/synology/surveillance_station.py", line 12, in __init__
    self._api = Api(url, username, password, timeout, verify_ssl)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/synology/api.py", line 59, in __init__
    self._initialize_api_info()
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/synology/api.py", line 70, in _initialize_api_info
    payload)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/synology/api.py", line 192, in _get_json_with_retry
    return self._get_json(url, payload)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/synology/api.py", line 198, in _get_json
    response = self._get(url, payload)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/synology/api.py", line 185, in _get
    verify=self._verify_ssl)
TypeError: _patched_request() takes 2 positional arguments but 3 were given

Edit: Dit is de custom module die ik heb toegevoegd: https://github.com/krocat/ToonHA

[ Voor 2% gewijzigd door Reinder83 op 26-09-2018 08:48 . Reden: Meer info over de custom module ]

Hernoem de custom_components map eens, naar custom_components_temp oid. Dan weet je of je het in die hoek moet zoeken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 26-09-2018 10:37 ]

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
lolgast schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:36:
Hernoem de custom_components map eens, naar custom_components_temp oid. Dan weet je of je het in die hoek moet zoeken ;)
Dat lijkt het idd op te lossen. Binnenkort maar even proberen uit te vogelen wat er in die custom module gebeurd. Thanks voor de tip

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zijn er meer gebruikers van het nieuw toegevoegde OTGW (OpenTherm Gateway) component? Bij mij werkt het eigenlijk niet. Bij een herstart van HA wordt eenmalig de status opgehaald van OTGW, maar daarna niets meer. De OTGW reageert ook niet op nieuwe temperatuur instellingen. Terwijl ik met OT monitor de OTGW kan bedienen, dus ik het echt het idee dat het component het issue is. Ik kan natuurlijk wel met MQTT OTmonitor aansturen vanuit HA, maar hoe minder tussen systemen, hoe beter natuurlijk.

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:58
Vanavond getest: de nieuwe tradfri outlets zijn ook te gebruiken met homeassistant. Zorg er wel voor dat je de laatste versie van pytradfri hebt draaien

Hemelaar Fotografie

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Goegol schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:50:
Vanavond getest: de nieuwe tradfri outlets zijn ook te gebruiken met homeassistant. Zorg er wel voor dat je de laatste versie van pytradfri hebt draaien
Is pytradfri ook los te updaten met HassIO? Ben niet zo thuis in de linux wereld en pip werkt niet standaard zover ik weet.

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:58
bloblub schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:40:
[...]

Is pytradfri ook los te updaten met HassIO? Ben niet zo thuis in de linux wereld en pip werkt niet standaard zover ik weet.
Goede vraag! Ben niet bekend met HassIO en weet niet of daar inderdaad pip op draait.

Hemelaar Fotografie

Pagina: 1 ... 67 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.