Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
ThinkPadd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 21:09:
MQTT kan inderdaad ook, was ik even vergeten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: mqtt
  state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
  name: "otgw_roomtemperature"
  qos: 0
  unit_of_measurement: '°C'
  value_template: '{{ value }}'

state_topic: "events/central_heating/otmonitor/setpoint"
  name: "otgw_setpoint"

Maar dat is alleen uitlezen. Aansturen heb ik nooit gedaan via HASS. So you're on your own there... ;)

Als MQTT broker had ik een 'Mosquitto' VM ernaast draaien. De ingebouwde MQTT broker van HASS was op de één of andere manier niet goed volgens nickyb2. Maar waarom? Misschien komt hij hier nog langs...
Wat het al aan het uitzoeken. Die ingebouwde zeggen ze zelf in de docs dat die ergens niet lekker mee werkt. Dus ik heb ook Mosquitto gecompiled. Maar ik zie: 1. nog geen messages op de bus en 2. nog even niet hoe de names/sensornames moeten zijn. Later verder uitzoeken. Dit kan goed werken denk ik.
Setpoint aansturen zou kunnen met een rest sensor en post request. Hoop ik.
Maar goed, is leuk, zo wat ernaast spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 21:28:
[...]

Wat het al aan het uitzoeken. Die ingebouwde zeggen ze zelf in de docs dat die ergens niet lekker mee werkt. Dus ik heb ook Mosquitto gecompiled. Maar ik zie: 1. nog geen messages op de bus en 2. nog even niet hoe de names/sensornames moeten zijn. Later verder uitzoeken. Dit kan goed werken denk ik.
Setpoint aansturen zou kunnen met een rest sensor en post request. Hoop ik.
Maar goed, is leuk, zo wat ernaast spelen :)
Je kunt zowel ontvangen als sturen met de OTGW via MQTT. Wat je doet is ergens een mosquitto neerzetten en dan de OTGW daar mee laten praten. Je kunt dit dan met HASS sensors opvangen. Voor het zetten van de setpoint kun je een inputslider gebruiken. Wel even zoeken wat de juiste topic is, weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd.

Ik zou verder niet zoveel waarde hechten aan of er wel of geen api is. De meeste devies praten tegenwoordig wel via http of mqtt, of is eenvoudig daar aan te knopen. Zoals de P1 bijvoorbeeld. Je kunt het dan vrij eenvoudig in HASS krijgen via de rest/mqtt components.

Bij mij komt de OTGW, en de P1 via MQTT binnen. Met de OTGW doe ik dan nog wat in de HASS, de P1 wordt enkel door influxdb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Interessant. Heb Mosquitto al draaien. Heb de config van otmonitor aangepast zodat die mqtt zou moeten doen. Maar zag niet meteen iets binnen komen, moet ik verder uitzoeken. P1 kan straks inderdaad rechtstreeks door naar influx of iets anders. Wel leuk om huidige verbruik ergens te zien natuurlijk of van de laatste dag. Maar kan ook met een iframe of zo. Verzin ik wel iets op.

Maarreeh, als jij al OTGW via mqtt doet, care to share otmonitor.conf en sensors in hass? O-)

/edit
Nondeju, ik zie niks binnen komen in mqtt. Gaat weer troubleshooten worden dus.

/edit 2
Het ligt aan de otmonitor config. iOS clients connecten wel en posten messages. Voor otmonitor:
1479579565: New connection from 192.168.0.194 on port 1883.
1479579565: Socket error on client <unknown>, disconnecting.

Geen idee waar ik dat moet zoeken. Ik vermoed user/password, maar er is geen decent log te vinden op de rasp waar otmon draait :(
Al zo ongeveer alles wat denkbaar is geprobeerd, zelfs werkende configs uit OTGW topics van ThinkPad. Ik krijg alleen die websocket error. User/password ook al in alle varianten geprobeerd. Damn.

/edit 3
Ok, het zit hem in authenticatie. Als ik anonymous regel dan blijft de client connected, maar nog steeds geen events published. Wel via andere apps, maar die doen het ook gewoon via auth. Probleem lijkt dus toch echt te liggen bij otmonitor.
Pfff. Langzaam beetje klaar mee :P

/edit 4
Het was de otmon config inderdaad. Password moet daar natuurlijk gehashed in staan zoals Ed tipte in domotiz topic. Dat gefikst en nu blijft otmon connected *O*
Alleen komt er geen enkel bericht binnen op de bus van otmon. -O-
* UltraSub zoekt verder

[ Voor 60% gewijzigd door UltraSub op 20-11-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:44:
Interessant. Heb Mosquitto al draaien. Heb de config van otmonitor aangepast zodat die mqtt zou moeten doen. Maar zag niet meteen iets binnen komen, moet ik verder uitzoeken. P1 kan straks inderdaad rechtstreeks door naar influx of iets anders. Wel leuk om huidige verbruik ergens te zien natuurlijk of van de laatste dag. Maar kan ook met een iframe of zo. Verzin ik wel iets op.

Maarreeh, als jij al OTGW via mqtt doet, care to share otmonitor.conf en sensors in hass? O-)

/edit
Nondeju, ik zie niks binnen komen in mqtt. Gaat weer troubleshooten worden dus.

/edit 2
Het ligt aan de otmonitor config. iOS clients connecten wel en posten messages. Voor otmonitor:
1479579565: New connection from 192.168.0.194 on port 1883.
1479579565: Socket error on client <unknown>, disconnecting.

Geen idee waar ik dat moet zoeken. Ik vermoed user/password, maar er is geen decent log te vinden op de rasp waar otmon draait :(
Al zo ongeveer alles wat denkbaar is geprobeerd, zelfs werkende configs uit OTGW topics van ThinkPad. Ik krijg alleen die websocket error. User/password ook al in alle varianten geprobeerd. Damn.

/edit 3
Ok, het zit hem in authenticatie. Als ik anonymous regel dan blijft de client connected, maar nog steeds geen events published. Wel via andere apps, maar die doen het ook gewoon via auth. Probleem lijkt dus toch echt te liggen bij otmonitor.
Pfff. Langzaam beetje klaar mee :P

/edit 4
Het was de otmon config inderdaad. Password moet daar natuurlijk gehashed in staan zoals Ed tipte in domotiz topic. Dat gefikst en nu blijft otmon connected *O*
Alleen komt er geen enkel bericht binnen op de bus van otmon. -O-
* UltraSub zoekt verder
Als je de 'default' instellingen gebruikt, dan zou het volgende moeten kunnen vinden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ mosquitto_sub -t '#' -v
events/central_heating/otmonitor/chenable 0
events/central_heating/otmonitor/dhwenable 0
events/central_heating/otmonitor/fault 0
events/central_heating/otmonitor/centralheating 0
events/central_heating/otmonitor/hotwater 0
events/central_heating/otmonitor/flame 0
events/central_heating/otmonitor/controlsetpoint 30.00
events/central_heating/otmonitor/modulation 0.00
events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature 41.80
events/central_heating/otmonitor/returnwatertemperature 39.60
events/central_heating/otmonitor/setpoint 19.50
events/central_heating/otmonitor/roomtemperature 21.41
events/central_heating/otmonitor/dhwsetpoint 60.00
events/central_heating/otmonitor/chsetpoint 75.00
events/central_heating/otmonitor/powermode low

De config die ik gebruik voor de otmonitor is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
web {
enable true
port 8080
nopass true
}
connection {
device /dev/ttyUSB0
type serial
enable true
}
server {
enable true
port 7686
relay true
}
mqtt {
  enable true
  broker 192.168.153.20
  port 1883
  devicetype central_heating
  deviceid otmonitor
  format unformatted
}

Allemaal redelijk standaard. In de unformatted mode kun je in HASS de standaard MQTT Sensor gebruiken dan één van de topics van de OTGW volgen. Niets heel speciaal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Thanks. Inmiddels alles volgens mij qua mqtt config in orde. Sensors ook al in hass.
Als ik otmonitor nu ook nog zover krijg dat hij daadwerkelijk iets op de bus gooit. Grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:25:
Thanks. Inmiddels alles volgens mij qua mqtt config in orde. Sensors ook al in hass.
Als ik otmonitor nu ook nog zover krijg dat hij daadwerkelijk iets op de bus gooit. Grrr
Dat heeft mij ook wat moeite gekost. Wat ik vaak doe is de config file neerzetten, otmonitor opstarten met de webinterface er aan. Naar de webinterface gaan, MQTT tab en op active klikken. Even wachten en dan de otmonitor daemon herstarten.

Ik krijg dan meestal wel data op de mqtt bus.Met wachtwoorden enzo kloten heb ik nooit echt goed aan de gang gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Maar password en alles lijkt te werken. Ik zie hem inloggen in mqtt en connected blijven.
Denk dat er wat anders mis is:
UltraSub in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Bingo...
ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Thanks ThinkPad.

Merde, alweer iets waar ik niet parallel mee kan werken dus. Grrr..

[ Voor 30% gewijzigd door UltraSub op 20-11-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Probleempje met splitten van config. Beetje vaag.
configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
# Automation
automation: !include_dir_merge_list automation

#Sensors
sensor: !include_dir_merge_list sensor

En nog een paar meer. Dus nu lopen mijn sensors een beetje uit de hand en ik denk die splitten we ook. Dus op bovenstaande manier. Nogo, zodra ik dat doe zijn de sensors pleite. Ook geen foutmeldingen.
Twee test bestanden in de directory sensor:

otgw.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  state_topic: "events/central_heating/otgw/roomtemperature"
  name: "otgw_roomtemperature"
  state_topic: "events/central_heating/otgw/setpoint"
  name: "otgw_setpoint"
[..snip]

weather.yaml
YAML:
1
- platform: yr

As per requirement voor een include_dir_merge_list zijn het allemaal lists. Dit zou gewoon moeten werken. Zelfde structuur in automation en die werkt ook. Het zal wel iets simpels zijn, misschien ziet iemand het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij hebt het nog één niveau dieper opgesplitst, ik weet niet of dat kan. Ik heb het op deze manier:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
automation: !include_dir_list configuration/automation/
script: !include configuration/scripts.yaml
group: !include configuration/groups.yaml
sensor: !include configuration/sensors.yaml
switch: !include configuration/switches.yaml
scene: !include configuration/scenes.yaml
input_boolean: !include configuration/input_booleans.yaml
light: !include configuration/light.yaml

In bijv. sensors.yaml heb ik dan meerdere platformen staan i.p.v. weer een losse .yaml voor dat platform.

Werkt prima. Zie ook mijn hele config: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/src

Mooi trouwens dat je zelf het antwoord op je vraag hierboven hebt kunnen vinden. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te documenteren. In de basis puur voor mijzelf als backup voor later, maar door het openbaar te plaatsen hebben anderen er ook wat aan blijkt wel :Y

Dat YR platform voor weer vind ik maar niks trouwens. Ik gebruik Weather Underground. Hoe je een API-key en weerstation zoekt kun je hier wel vinden: http://www.domoticz.com/wiki/Virtual_weather_devices

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2016 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
ThinkPadd schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:02:
Jij hebt het nog één niveau dieper opgesplitst, ik weet niet of dat kan. Ik heb het op deze manier:
Dat moet zeker kunnen. Het wordt zo beschreven en ik doe het immers exact zo in automation. Nou ja, exact, dat zal het probleem wel zijn :P
Collega van me doet dit ook. En hoe meer je splitst hoe makkelijker het te lezen en bij te houden is. Ook met version control. Tuurlijk is het goed te zien als je wijzigt in een groter bestand. Maar een bestand wijzigen met een specifiek doel is nog mooier :)
Mooi trouwens dat je zelf het antwoord op je vraag hierboven hebt kunnen vinden. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te documenteren. In de basis puur voor mijzelf als backup voor later, maar door het openbaar te plaatsen hebben anderen er ook wat aan blijkt wel :Y
Doe je goed! Je doet hetzelfde als ik ook doe, ik stel een vraag, en ook als ik geen antwoord heb gekregen en toch een oplossing vind dan post ik die. Heb een pest hekel aan al die forum gangers die maar vragen en nooit meer terug koppelen. Vind ik bij Domoticz op het moment steeds erger worden.
Dit blijft een van de beste plaatjes over dit onderwerp:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/wisdom_of_the_ancients.png
Dat YR platform voor weer vind ik maar niks trouwens. Ik gebruik Weather Underground. Hoe je een API-key en weerstation zoekt kun je hier wel vinden: http://www.domoticz.com/wiki/Virtual_weather_devices
Ik vind het ook helemaal niks. Staat er ook nog maar gewoon in omdat het in de default stond. Vind weer niet zo nuttig in domotica, althans niet hoe ik het kan en wil inzetten. Als er een mooi dashboard ergens tegen de muur hangt dan wordt het wat anders natuurlijk.
Domoticz heb ik ook Weather Underground, maar ook daar gewoon omdat het kan, doe er verder niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
UltraSub schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:53:
Probleempje met splitten van config. Beetje vaag.
Solved. Anders noem je de yaml files .yaml in plaats van .yml 8)7
Man man.. dat zijn echt van die dingetjes waar je je scheel op kunt kijken. Ik kwam erachter nadat ik bewust een fout maakte en hass gewoon opstartte alsof er niks aan de hand was. Toen wist ik dat ze gewoon genegeerd werden. Doh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

UltraSub schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:15:
[...]

Solved. Anders noem je de yaml files .yaml in plaats van .yml 8)7
Man man.. dat zijn echt van die dingetjes waar je je scheel op kunt kijken. Ik kwam erachter nadat ik bewust een fout maakte en hass gewoon opstartte alsof er niks aan de hand was. Toen wist ik dat ze gewoon genegeerd werden. Doh.
Dan kun je inderdaad lang zoeken, ben zelf ook wel eens tegen een spatie te veel ofzo aangelopen. Gelukkig is de check functie steeds beter aan het worden en is het steeds makkelijk terug te vinden waar het fout zit.

De functie include_dir_merge_list kon ik nog niet, wel include_dir_list. Hier moet je alle automation in aparte files zetten, en ben ik dus lekker bezig geweest met het herschrijven van mijn automation. Leuke is dat ik erachter kwam dat je meerdere triggers kon gebruiken en daarbij conditions in je action kon zetten. Zo kun je met 1 automation dus meerdere uitvoeringen krijgen.

voorbeeldje van de site: https://home-assistant.io...ights_when_playing_media/ wordt dan zoiets
alias: 'Scene TV dim'
trigger:
- platform: state
entity_id: media_player.sony_bravia_kdl50w755c
condition:
- condition: state
entity_id: group.zithoek
state: 'on'
action:
to: 'playing'
- service: scene.turn_on
entity_id: scene.woonkamer_dim
from: 'playing'
- service: scene.turn_on
entity_id: scene.woonkamer_normal

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
[RNMC] Viper schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:36:
[...]
De functie include_dir_merge_list kon ik nog niet, wel include_dir_list.
Alle mogelijkheden:
!include_dir_list will return the content of a directory as a list with each file content being an entry in the list.
!include_dir_named will return the content of a directory as a dictionary which maps filename => content of file.
!include_dir_merge_list will return the content of a directory as a list by merging all files (which should contain a list) into 1 big list.
!include_dir_merge_named will return the content of a directory as a dictionary by loading each file and merging it into 1 big dictionary.
Wanneer gebruik je named en wanneer list bij merge:
!include_dir_merge_list is used with components that allow multiple entries using hyphens. Examples: automation, light, media_player, sensor, and switch

!include_dir_merge_named is used with components that allow multiple entries using named keys. Examples: input_boolean, input_select, input_slider, group, script, and shell_command

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Next project, P1 to MQTT to InfluxDB.
Op die manier kan ik HASS ook laten subscriben met een sensor voor current usage en eventueel gebruiken in automations. Bij wat onderzoek kwam ik uit op Telegraf. En volgens mij zou dat moeten werken:
https://github.com/influx...gins/inputs/mqtt_consumer
https://github.com/influx.../plugins/outputs/influxdb

Klinkt interessant denk ik.
OTGW published al op de bus, P1 erbij. Telegraf subscriben op beide en laten doorzetten naar InfluxDB. Mocht HASS er eens uit liggen dan blijft alles gewoon werken.

Of denk ik nu gewoon te moeilijk. Want al lang gezien dat dit me ook wel weer een hoop tijd gaat kosten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 16:11
UltraSub schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:08:
Next project, P1 to MQTT to InfluxDB.
Op die manier kan ik HASS ook laten subscriben met een sensor voor current usage en eventueel gebruiken in automations. Bij wat onderzoek kwam ik uit op Telegraf. En volgens mij zou dat moeten werken:
https://github.com/influx...gins/inputs/mqtt_consumer
https://github.com/influx.../plugins/outputs/influxdb

Klinkt interessant denk ik.
OTGW published al op de bus, P1 erbij. Telegraf subscriben op beide en laten doorzetten naar InfluxDB. Mocht HASS er eens uit liggen dan blijft alles gewoon werken.

Of denk ik nu gewoon te moeilijk. Want al lang gezien dat dit me ook wel weer een hoop tijd gaat kosten :P
Ik gooi de output van P1 naar de mqtt bus. Hierbij mijn 'documentatie' van de setup. (ik draai HASS op een Rpi3, installatie o.b.v. de AIO installer).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
### Install P1mqtt client
git clone https://bitbucket.org/mib2011/p1mqtt
cd p1mqtt/
sudo python setup.py install
# Persistant USB p1, sets P1 to /dev/ttyUSB-P1
sudo nano /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules
# SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A5K8BGWS", SYMLINK+="ttyUSB-P1"
# For testing install cu and minicom
sudo apt-get install cu minicom
sudo mkdir /var/log/p1mqtt
sudo touch /var/log/p1mqtt/p1mqtt.log
sudo apt-get install supervisor
sudo nano /etc/supervisor/conf.d/p1mqtt.conf
# Supervisor config:
    [program:p1mqtt]
    command = p1mqtt --username MQTTUSER --password MQTTPASS -d /dev/ttyUSB-P1 -r '1-0:1.8.1' -r '1-0:1.8.2' -r '1-0:2.8.1' -r '1-0:2.8.2' -r '0-1:24.2.1'
    user = pi
    autostart = true
    autorestart = true

redirect_stderr = true
    stdout_logfile = /var/log/p1mqtt/p1mqtt.log
    stdout_logfile_maxbytes = 1MB
    stdout_logfile_backups = 3
sudo service supervisor restart

Ik heb MQTT sensoren binnen HASS, HASS schrijft zelf de waardes in Influx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nice, thanks!

/edit
Zie dat native P1 support gescheduled wordt voor 0.34 waarschijnlijk. Twijfel ik toch even of ik er veel moeite in moet steken. Aan de andere kant, volledige vrijheid en isolatie van hass is toch ook wel goed. Hmm. What to do. :-/

[ Voor 90% gewijzigd door UltraSub op 21-11-2016 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:02:
Nice, thanks!

/edit
Zie dat native P1 support gescheduled wordt voor 0.34 waarschijnlijk. Twijfel ik toch even of ik er veel moeite in moet steken. Aan de andere kant, volledige vrijheid en isolatie van hass is toch ook wel goed. Hmm. What to do. :-/
Mijn code (die p1mqtt) controleerd geen crc, het is dat je het even weet. Ik heb dat nooit zo belangrijk gevonden. De belangrijkste reden om dingen zelf te doen is omdat je het anders wil.

Als voorbeeld voor de OTGW. Je kunt prima de OTGW via MQTT naar InfluxDB sturen. Maar dan? Ga je voor elke waarde dan het gemiddelde uit rekenen van bijvoorbeeld elke 15 seconde en hopen dat je waarde toen gepost is? En hoe ga je dat dan doen als je binnen die 15 seconden de warmwater kraan zowel aan als uit gezet hebt?
Je zult wat 'rariteiten' tegenkomen en vervolgens een keuze moeten maken in op welke manier je de data in influxdb stopt. Mijn keuze is toen gevallen op het groeperen van je data en dan in zijn geheel naar influxdb sturen. Dus eerst een record maken met alle 'laatste' waarden van de MQTT en die elke x aantal seconden sturen. Het heeft wat voordelen om het op deze manier te doen, je hebt bij de OTGW een aantal 0/1 waarden waar je niet mee kan rekenen, maar wel belangrijk zijn voor een berekening.

Zo is het vermogen afhankelijk van een minimale vermogen en afhankelijk van of de vlam aan of uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmm.. gisteravond nog tijdje over nagedacht en vanmorgen weer. Denk dat ik voorlopig even veiliger moet gaan en gewoon native support moet gebruiken en gewoon hass alles moet laten weg schrijven naar influxdb. Als het er eenmaal in staat kan ik het er altijd wel eens anders uit trekken en desnoods weer terug schrijven. Ik ga dat nog eens goed overdenken :P

Vanochtend owntracks over TLS aan de gang gekregen. Ik zie het device in known_devices.yaml, heb het mac adres van mijn telefoon in die entry gecloned zoals beschreven, maar helaas wordt er niet gemerged. Iemand hier bekend mee? Ik heb dus twee tracking platforms:
- Ubiquiti
- Owntracks
Toen ik Ubiquiti inrichtte als tracking platform heb ik natuurlijk mijn telefoon op tracking true gezet en een friendly name gegeven. Nu is daar het owntracks platform bij gekomen en die komt natuurlijk met een eigen entry voor de Owntracks app. Volgens de manuals van Hass is het enige wat nodig is het clonen van het mac adres. Maar helaas pindakaas, hij merged niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
UltraSub schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:25:
Hmm.. gisteravond nog tijdje over nagedacht en vanmorgen weer. Denk dat ik voorlopig even veiliger moet gaan en gewoon native support moet gebruiken en gewoon hass alles moet laten weg schrijven naar influxdb. Als het er eenmaal in staat kan ik het er altijd wel eens anders uit trekken en desnoods weer terug schrijven. Ik ga dat nog eens goed overdenken :P

Vanochtend owntracks over TLS aan de gang gekregen. Ik zie het device in known_devices.yaml, heb het mac adres van mijn telefoon in die entry gecloned zoals beschreven, maar helaas wordt er niet gemerged. Iemand hier bekend mee? Ik heb dus twee tracking platforms:
- Ubiquiti
- Owntracks
Toen ik Ubiquiti inrichtte als tracking platform heb ik natuurlijk mijn telefoon op tracking true gezet en een friendly name gegeven. Nu is daar het owntracks platform bij gekomen en die komt natuurlijk met een eigen entry voor de Owntracks app. Volgens de manuals van Hass is het enige wat nodig is het clonen van het mac adres. Maar helaas pindakaas, hij merged niet.
Hoe weet je dat hij niet merged?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
PuckStar schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:49:
[...]

Hoe weet je dat hij niet merged?
Omdat ik de status van mijn eerste en bestaande tracker niet zie updaten. Als ik het owntrackers device op tracking: true zet dan zie ik die netjes op status Work staan. De bedoeling van dat macadres clonen zou volgens mij moeten zijn dat het eerste en al bestaande device een status Work zou moeten krijgen (waar die nu op not_home blijft staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
UltraSub schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:05:
[...]

Omdat ik de status van mijn eerste en bestaande tracker niet zie updaten. Als ik het owntrackers device op tracking: true zet dan zie ik die netjes op status Work staan. De bedoeling van dat macadres clonen zou volgens mij moeten zijn dat het eerste en al bestaande device een status Work zou moeten krijgen (waar die nu op not_home blijft staan).
nou home en not_home kan volgens mij gemerged worden.
maar onder 1 device home of work vraag ik me af of dat wel kan.

je eerste bestaande tracker wijzigt dus wel netjes naar not_home als je owntracks buiten de deur is?

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
PuckStar schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:03:
[...]

nou home en not_home kan volgens mij gemerged worden.
maar onder 1 device home of work vraag ik me af of dat wel kan.

je eerste bestaande tracker wijzigt dus wel netjes naar not_home als je owntracks buiten de deur is?
Yup, die kent de status home en not_home. Zodra device langer dan een kwartiertje van het netwerk af is gaat hij naar not_home. De Owntracks tracker rapporteert de zone names als de opgeleverde gps coordinaten binnen een zone vallen volgens Hass. Ik zal zo eens kijken wat die rapporteert zodra ik het werk verlaat en wat er staat als ik thuis ben. :)

/edit
Pff, check ik net, staan ze allebei op not_home (waar hass dus vanmorgen work liet zien).

/edit 2
En nu staat owntracks op Home en de ubiquiti tracker op away 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door UltraSub op 22-11-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
UltraSub schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:26:
[...]

Yup, die kent de status home en not_home. Zodra device langer dan een kwartiertje van het netwerk af is gaat hij naar not_home. De Owntracks tracker rapporteert de zone names als de opgeleverde gps coordinaten binnen een zone vallen volgens Hass. Ik zal zo eens kijken wat die rapporteert zodra ik het werk verlaat en wat er staat als ik thuis ben. :)

/edit
Pff, check ik net, staan ze allebei op not_home (waar hass dus vanmorgen work liet zien).

/edit 2
En nu staat owntracks op Home en de ubiquiti tracker op away 8)7
En bij welke tracker heb je het mac adres toegevoegd?
Want uiteindelijk ga je juist maar op 1 merged tracker tracken. Daarom wil je ze juist mergen toch.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
PuckStar schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:56:
[...]

En bij welke tracker heb je het mac adres toegevoegd?
Want uiteindelijk ga je juist maar op 1 merged tracker tracken. Daarom wil je ze juist mergen toch.
Eerst toegevoegd, ubiquiti. Met alles er op er aan.
Toen kwam owntracks. Die vult een hoop in, maar zonder mac adres. Dus volgens specs dacht ik, ik vul daar ook zelfde mac adres in als de entry van ubiquiti. Maar helaas, ik denk verkeerd blijkbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is het voordeel van dat trackinggebeuren over een simpele bewegingssensor in de vertrekken?

Ik heb een Hue motion in de woonkamer en in de keuken hangen. Werkt prima, ook als de batterij van m'n telefoon leeg is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gebruik ook de PIR's hoor. Daar niet van. Maar ik zoek al heel lang een manier om verder te gaan. Automatisch alarm in en uit schakelen, enz enz. Ik denk echt dat iBeacons de oplossing zijn. Al het andere is niet stabiel in the end. Dus daar ga ik naar kijken op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sinds een paar dagen bezig met HASS en ik vind het geweldig
Ben bezig mijn tado thermostaat te automatiseren via IFTTT

Het meeste werkt goed behalve deze automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 - alias: Set temperature to 17 when sleeping
   trigger:
     platform: time
     after: '23:00'
   condition:
     - condition: time
       before: '06:30'
       weekday:
         - mon
         - tue
         - wed
         - thu
         - fri
       before: '09:30'
       weekday:
         - sat
         - sun
   action:
     - service: ifttt.trigger
       data: {"event":"Set17"}

Maar hij doet het niet, kan het kloppen dat een trigger met after niet werkt?
Hij zou gewoon vanaf 23:00 de thermostaat naar 17 moeten zetten

Iemand een idee?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-09 08:14
Hey iedereen ben sinds kort ook aan het testen met hass en krijg het meeste wel werkende(Hue, 433Mhz, TV enz)(Alleen de ontvanger van de 433Mhz doet het niet goed maar ik denk dat de ontvanger op 315Mhz is afgestemd want van dichtbij werkt deze wel)
Nu heb ik een van Ciseco(daarna wireless things en bestaat nu niet meer) SRF zenders. Met deze zenders kan ik over rf berichten versturen van RPI (of pc heb een usb stick) naar arduino en terug. Ciseco heeft ook een soort van protocol ontwikkelt dat via korte berichten arduino's kan aansturen(LLAP protocol je vindt er niet veel meer over want ze hebben de website ook offline gehaald). De SRF zender op de RPI wordt gewoon aangestuurd via de /dev/ttyS0

Nu vroeg ik mij af of er een component bestaat waar ik gewoon text met kan versturen over de serial port want ik kan deze precies niet direct vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'Notify alarm state changes'
  hide_entity: True
  trigger:
    platform: state
    entity_id: alarm_control_panel.alarm
  action:
    - service: notify.telegram
      data_template:
        message: "Alarm changed from {{ trigger.from_state.state }} to {{ trigger.to_state.state }}"

Dacht ik een mooie oplossing te hebben, werkt tie niet :P
Stel we gaan van disarmed > pending > armed_away.
Ik krijg netjes een melding "Alarm changed from disarmed to pending". Maar daarna gaat de state netjes naar armed_away, en dan krijg ik geen melding maar dit in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
16-11-23 14:25:47 homeassistant.components.notify.telegram: Error sending message
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/hass/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/notify/telegram.py", line 122, in send_message
    parse_mode=parse_mode)
  File "/home/hass/.homeassistant/deps/telegram/bot.py", line 124, in decorator
    result = func(self, *args, **kwargs)
  File "/home/hass/.homeassistant/deps/telegram/bot.py", line 150, in decorator
    result = self._request.post(url, data, timeout=kwargs.get('timeout'))
  File "/home/hass/.homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 205, in post
    **urlopen_kwargs)
  File "/home/hass/.homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 152, in _request_wrapper
    raise BadRequest(repr(message))
telegram.error.BadRequest: "Bad Request: Can't parse message text: Can't find end of the entity starting at byte offset 35"

Apart. Omdat de eerste melding wel goed gaat. Iemand dit al eens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
McGreenNL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:14:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 - alias: Set temperature to 17 when sleeping
   trigger:
     platform: time
     after: '23:00'
   condition:
       weekday:
         - mon
         - tue
         - wed
         - thu
         - fri
       weekday:
         - sat
         - sun
   action:
     - service: ifttt.trigger
       data: {"event":"Set17"}

Iemand een idee?

Bedankt
Ik kan niet goed zien of "trigger" etc. direct onder de a van alias begint.
Daarnaast probeer bij de tijd ook eens de seconden te noemen.
Dus: '23:00:00'

Je kunt ook nog even een andere action kunnen toevoegen dan weet je of de trigger uberhaubt gebeurd.
Of je kijkt in de log natuurlijk.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

McGreenNL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:14:

Iemand een idee?

Bedankt
Volgens mij doe je nu eens:

als tijd x op ma-vrij EN tijd x op za-zo. Ik denk dat het altijd false is. Er mist een or condition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:41:
[...]

Volgens mij doe je nu eens:

als tijd x op ma-vrij EN tijd x op za-zo. Ik denk dat het altijd false is. Er mist een or condition
goed gezien! Inderdaad AND of OR er bij opgeven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
condition: 
  condition: or
  conditions: 
      weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
      weekday:
        - sat
        - sun

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Niet online
hmmm, deze hieronder werkt wel met OR, gaat dan wel over een trigger en niet over een condition

Is het dan zo bij trigger is als je niks aangeeft OR
en bij condition als je niks aangeeft is het AND?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 - alias: When XXX or YY is home set temperature to 20
   condition:
     condition: or
     conditions:
         after: '06:30:00'
         before: '23:00:00'
         weekday:
           - mon
           - tue
           - wed
           - thu
           - fri
         after: '09:30:00'
         before: '23:00:00'
         weekday:
           - sat
           - sun
   trigger:
       entity_id: device_tracker.XXX
       state: 'home'
       entity_id: device_tracker.YYY
       state: 'home'
   action:
     service: ifttt.trigger
     data: {"event":"Set20", "value1":"20"}

[ Voor 86% gewijzigd door FrankGNL op 23-11-2016 17:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb ik alle deursensoren en sirene om van Domoticz naar hass, alarm gebouwd, bedenk ik nu dat er een loophole in zit. Stel alarm is armed en er breekt iemand in. Gaat sirene meteen af. Je loopt naar het tablet aan de muur (is er nog niet maar komt), zet je de sirene uit. Klaar. Is de interface niet te "locken" of kan ik iets regelen dat de sirene switch niet te bedienen is als armed status is?
Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt..

Hiden van de switch is ook niet echt handig. Als dat de enige optie is dan moet het maar. Dan zal er iets van state change van arm naar disarm > state sirene aan > zet sirene uit bij moeten.

[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 23-11-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McGreenNL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:37:
[...]
[...]
Volgens mij wel ja.
UltraSub schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:43:
Heb ik alle deursensoren en sirene om van Domoticz naar hass, alarm gebouwd, bedenk ik nu dat er een loophole in zit. Stel alarm is armed en er breekt iemand in. Gaat sirene meteen af. Je loopt naar het tablet aan de muur (is er nog niet maar komt), zet je de sirene uit. Klaar. Is de interface niet te "locken" of kan ik iets regelen dat de sirene switch niet te bedienen is als armed status is?

Hiden van de switch is ook niet echt handig. Als dat de enige optie is dan moet het maar. Dan zal er iets van state change van arm naar disarm > state sirene aan > zet sirene uit bij moeten.
Je zou de switch hidden kunnen maken in de interface. En dan arm/disarm met een losse remote of iets met NFC bijvoorbeeld.

[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGreenNL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:37:
hmmm, deze hieronder werkt wel met OR, gaat dan wel over een trigger en niet over een condition

[/code]
Triggers/Conditions zijn soms inderdaad wat onduidelijk omdat je vaak hetzelfde in beide zet, vooral als je 'kleine' regels hebt met maar een enkele trigger. .

Met een trigger geef je aan wanneer je deze 'automation' wil laten draaien/evalueren. Dit werkt inderdaad als OR, of beter gezet worden alle triggers afzonderlijk getest en als er één voldoet dan worden de conditions geëvalueerd. .

Met conditions geeft je aan in welke status je 'gehele' systeem moet zijn om de 'action(s)' uit te voeren. Het is heel gebruikelijk om dus verschillende triggers te hebben, met een goede set condities. Sterker nog, het komt ook vaak voor dat je bij een trigger hetzelfde hebt als bij een conditions. Echter bij de conditions heb je de mogelijkheid om met de AND/OR verschillende zaken te combineren, bij de triggers niet.

Soms kun je een condition leeg laten, omdat de trigger en condition hetzelfde zijn. Echter voor de vorm en leesbaarheid voeg ik de conditions meestal wel toe, ook al doet de trigger bijna hetzelfde.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18

Kun je niet gewoon een switch maken met: Lamp badkamer en dat is dat stiekem je Alarm 8) .
Ik denk sowieso niet dat een inbreker weet dat jij Home Assistant gebruikt op een tablet op de muur en eerst even de tijd neemt om de juiste switch om te zetten om vervolgens je tablet als eerste item uit je huis te stelen :+ .

- edit-
Je hebt ook al input components. Als er een numeric component komt, kun je om de sirene uit te zetten bijv. een viercijferige code invoeren. Als die klopt met een ingestelde waarde, zet je de sirene aan. Dan moet er alleen zo'n component gemaakt worden, maar volgens mij is dat best makkelijk aangezien er al een select input component is.

[ Voor 13% gewijzigd door Krilo_89 op 24-11-2016 10:09 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 12:39

Werkt een automation als deze niet gewoon?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: 'Handle Alarm Disarmed'
  trigger:
      entity_id: 'alarm_control_panel.alarm'
      state: disarmed
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: 'group.sirens'

Je hoeft dan alleen er nog voor te zorgen dat je sirenes niet op een andere wijze uitgezet kunnen worden (met "hidden: true" bijvoorbeeld)

[ Voor 47% gewijzigd door Sypher op 24-11-2016 13:20 ]

• UltraSub
Krilo_89 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:08:
[...]

Kun je niet gewoon een switch maken met: Lamp badkamer en dat is dat stiekem je Alarm 8) .
Ik denk sowieso niet dat een inbreker weet dat jij Home Assistant gebruikt op een tablet op de muur en eerst even de tijd neemt om de juiste switch om te zetten om vervolgens je tablet als eerste item uit je huis te stelen :+ .

- edit-
Je hebt ook al input components. Als er een numeric component komt, kun je om de sirene uit te zetten bijv. een viercijferige code invoeren. Als die klopt met een ingestelde waarde, zet je de sirene aan. Dan moet er alleen zo'n component gemaakt worden, maar volgens mij is dat best makkelijk aangezien er al een select input component is.
Ook al aan gedacht :)
Best goeie, maar denk dat het netter kan.
Sypher schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:19:
[...]

Werkt een automation als deze niet gewoon?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: 'Handle Alarm Disarmed'
  trigger:
      entity_id: 'alarm_control_panel.alarm'
      state: disarmed
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: 'group.sirens'

Je hoeft dan alleen er nog voor te zorgen dat je sirenes niet op een andere wijze uitgezet kunnen worden (met "hidden: true" bijvoorbeeld)
Dat is mijn workaround inderdaad.

Wat anders. We have an all systems down situation here. Heb net mijn 3 pirs omgehangen van Domoticz naar Hass. Denk ik fix dat ff. Heb ruzie met delay of for.
Wat ik wil:
- Motion op PIR1 of 2.
- Bij motion van eender welke PIR gaat een boolean "movement" aan voor 30 minuten
- Bij opnieuw movement op PIR1 of PIR2 reset die timer.

Is nogal een showstopper. Of ik krijg het gefixed, of mijn verwarming en licht is niet aan te sturen en dan moet ik die 3 sensors weer resetten en terug includen op de domoticz stick (ben ook aan het migreren naar 5G stick) :(
Iemand met de verlossende automation? Heb al zo ongeveer alle varianten geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb ik gisteravond mee gestoeid, kreeg niet aan de gang. :)
Vanmorgen eerst maar even mijn ci pipeline gefixed, zodat ik remote kan deployen via gitlab. Straks eens kijken als ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 06:59:
Heb ik gisteravond mee gestoeid, kreeg niet aan de gang. :)
Vanmorgen eerst maar even mijn ci pipeline gefixed, zodat ik remote kan deployen via gitlab. Straks eens kijken als ik tijd heb.
- Motion op PIR1 of 2.
- Bij motion van eender welke PIR gaat een boolean "movement" aan voor 30 minuten

Volgens mij moet onderstaande ook werken.

Trigger:
PIR1 = on
PIR2 = on
Condition:
movement = false
Action
movement = true

Trigger:
time */0
condition:
movement = true
AND
PIR1 = off for 30mins
AND
PIR2 = off for 30mins
action:
movement = false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 10:10
Voor de geïnteresseerden, via deze pull request is ondersteuning voor de rflink ook onderweg:
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/4547

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
In mijn vorige huis had ik een vera lite.
Nu in mijn nieuwe huis wil ik met hass op een raspberry 3 aan de gang.
Nu zie ik dat hass ook vera integratie heeft.
Wat is wijsheid de vera integreren in hass of kiezen voor een zwave plus usb stick.
De vera heeft wellicht betere device support en zwave plus is natuurlijk ook een voordeel dat heeft de vera lite niet.

[ Voor 19% gewijzigd door sjnelle op 29-11-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:14:
[...]

- Motion op PIR1 of 2.

Volgens mij moet onderstaande ook werken.

<snip>
Uiteindelijk met scripts gedaan, deed wat stoms. Werkt nu. Alleen wat log vervuilend vind ik :)

Heb nu ruzie met floats :P
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: CH set outside temp
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1
  action:
    service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: "actions/otgw/outside"
      retain: true
      payload: '{{ states.sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1 | float }}'

Retourneert 0.0 terwijl de state van de sensor toch echt netjes een waarde laat zien. Even gezocht en blijkt dat float 0.0 retourneert als niet te parsen is. Maar ja, hoe test je wat je in die yaml doet. Normaal zet je er ff een print of zo :X
(ook met payload_template geprobeerd overigens)

Zelfde geld voor het zetten van setpoint. Dat heb ik toch echt even aan de gang gehad, maar ik weet niet meer hoe. Weet dat ik daar ook toen naar float converteerde en toen werkte het, maar ik krijg het met of zonder float niet meer aan de gang. Hoe doen jullie dat? (Ik zal wel weer iets stoms doen, temeer omdat ik het werkend heb gehad).

Werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Target Room Temperature slider moved
  trigger:
    entity_id: input_slider.target_roomtemp
  action:
    data_template:
      topic: "actions/otgw/setpoint"
      payload: '{{ states.input_slider.target_roomtemp.state | float }}'

Werkt niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: 'CH setpoint to comfort on movement'
  # Movement changed to on, set CH to comfort
  trigger:
    entity_id: input_boolean.is_movement_lower_floor
    to: 'on'
  action:
    # Change setpoint to comfort mode
    data_template:
      topic: "actions/otgw/setpoint"
      payload: '{{ 21.5 | float }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56
ThinkPadd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:10:
[...]

Ik heb helaas geen ARC-switches, anders kon ik kijken hoe dat patroon eruit ziet. Misschien dat iemand anders hier in het topic die heeft en hun codes kan posten, zodat je kan afkijken hoe het is opgebouwd?

Voor de meelezers, ARC-switches == oude KaKu protocol waarbij je met het codewieltje een ID instelt.
Om hier nog even op terug te komen:

Ik heb een nieuw setje gehaald bij de Action, wederom voor een 10tje. Deze switches zijn echter af te raden voor Home Assistant, want de afstandsbediening stuurt zowel een AC als een ARC signaal... Afijn, ik heb in iedergeval het signaal van de ARC af kunnen tappen, en deze gebruikt in HASS. De codes zijn als volgt:

0710010141090170

Een andere code is 0710010141050170... Ik had zelf maar 2 switches nodig, maar ik zal binnenkort even uitzoeken welke andere 2 codes er nog op de afstandsbediening zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Mijn sqlite db was al 110MB over twee weken en logbook en history was baggertraag. En dan draait het op een ubuntu vm op een Intel NUC 6 met een ssd. Even gegoogled, ben niet de enige. Meesten klaagden echter over perf op een rasp natuurlijk. Daar bleek mysql of postgresql een fikse performance. Dus ff snapshotje gemaakt en mysql geinstalleerd. Even getwijfeld of ik niet voor posgresql moest gaan, maar denk dat supportwise mysql in deze de betere keuze is.
Migratie in een vloek en een zucht. En damn, het is snel. VEEL sneller dan ik me kan herinneren toen de database in het begin ook nog klein was. Kan natuurlijk placebo zijn, maar ik denk het niet :)
We gaan het zien als er straks een week of twee data in zit.

Influx vind ik tot nu toe niks. Moet een fikse whitelist aanleggen omdat heel veel niet geparsed kan worden door de integratie en dat een ontzettende bak stacktraces oplevert in de log. Was er maar een Elasticsearch component beschikbaar. Helaas voorlopig geen tijd om dat zelf uit te zoeken of te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56
Ik moet eerlijk toegeven dat ik vrijwel nooit in dat logbook kijk. Wat ik wel af en toe heb is dat de verlichting in de badkamer bijvoorbeeld net iets te laat naar m'n zin aan gaat. Zou ik dat met een andere database ook sneller kunnen krijgen? Het is een z-wave PIR naar z-wave dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:50:
[...]
Even gezocht en blijkt dat float 0.0 retourneert als niet te parsen is. Maar ja, hoe test je wat je in die yaml doet. Normaal zet je er ff een print of zo :X
Je kunt voor dit soort dingen de 'template' editor gebruiken (icoontje van een papiertje met '<>' erin). Daar kun je klooien met data opvragen uit een sensor en dan met | float etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ThinkPadd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:14:
[...]

Je kunt voor dit soort dingen de 'template' editor gebruiken (icoontje van een papiertje met '<>' erin). Daar kun je klooien met data opvragen uit een sensor en dan met | float etc.
Damn, das handig! Thanks :)

{{ states.sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1}}

returns:

<state sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1=0.9; icon=mdi:temperature-celsius, node_id=11, battery_level=81, unit_of_measurement=°C, friendly_name=Temperature Driveway @ 2016-11-30T10:59:31.040150+01:00>

{{ states.sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1 | float}}

returns: 0.0
En met | int krijg ik een 0. Heel wazig, want met float werkt het wel op andere sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:57:
[...]

Eerst toegevoegd, ubiquiti. Met alles er op er aan.
Toen kwam owntracks. Die vult een hoop in, maar zonder mac adres. Dus volgens specs dacht ik, ik vul daar ook zelfde mac adres in als de entry van ubiquiti. Maar helaas, ik denk verkeerd blijkbaar :+
Heb jij dit al werkend gekregen. Ik gebruik SNMP en OwnTracks. Ondanks dat ik het mac adres gekopieerd heb van SNMP naar Owntracks wordt er niks gemerged. En zegt HASS dat ik niet thuis ben, maar ik ben het wel. Beide identities staan wel op tracking: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:18
Hoe bevalt Z-Wave op Home Assistant?

Heb nu 2 jaar Domoticz maar de z-wave implementatie blijft zwak.
Rare melding in z-wave log. Fibaro Wallplugs status schakelt in Domoticz niet mee. Ineens ook Fibaro Relays die gek doen.

Ik kan de USB Zwave plug die ik heb als test niet zomaar even ruilen met een Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
McGreenNL schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:48:
[...]

Heb jij dit al werkend gekregen. Ik gebruik SNMP en OwnTracks. Ondanks dat ik het mac adres gekopieerd heb van SNMP naar Owntracks wordt er niks gemerged. En zegt HASS dat ik niet thuis ben, maar ik ben het wel. Beide identities staan wel op tracking: true
Nope, heb gewoon multiple trackers nu. Ga ze uiteindelijk toch niet zo gebruiken, ik ben benieuwd naar de Home Assistant iOS app straks. (Weet iemand meer over releasedate?).
trekker22 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:05:
Hoe bevalt Z-Wave op Home Assistant?

Heb nu 2 jaar Domoticz maar de z-wave implementatie blijft zwak.
Rare melding in z-wave log. Fibaro Wallplugs status schakelt in Domoticz niet mee. Ineens ook Fibaro Relays die gek doen.

Ik kan de USB Zwave plug die ik heb als test niet zomaar even ruilen met een Home Assistant?
Is gewoon dezelfde openzwave. Weet even niet of er versie verschil zit. Niet naar gekeken. Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met zwave devices (behalve de greenwave crap dozen). Heb wel de indruk dat zwave op HASS veel sneller draait. Alles schakelt verdomd snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Iemand die een recente tv heeft die makkelijk aan te sturen is via HASS?
Ben op zoek naar een nieuwe TV en wil deze graag integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 21:00

Kroontje

...

UltraSub schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:08:
[...]

Damn, das handig! Thanks :)

{{ states.sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1}}

returns:

<state sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1=0.9; icon=mdi:temperature-celsius, node_id=11, battery_level=81, unit_of_measurement=°C, friendly_name=Temperature Driveway @ 2016-11-30T10:59:31.040150+01:00>

{{ states.sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1 | float}}

returns: 0.0
En met | int krijg ik een 0. Heel wazig, want met float werkt het wel op andere sensors.
En op deze manier? {{ states ('sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1') | float }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
UltraSub schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:16:
[...]

Nope, heb gewoon multiple trackers nu. Ga ze uiteindelijk toch niet zo gebruiken, ik ben benieuwd naar de Home Assistant iOS app straks. (Weet iemand meer over releasedate?).

[...]

Is gewoon dezelfde openzwave. Weet even niet of er versie verschil zit. Niet naar gekeken. Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met zwave devices (behalve de greenwave crap dozen). Heb wel de indruk dat zwave op HASS veel sneller draait. Alles schakelt verdomd snel.
Met welke reden ben jij van domoticz overgestapt?

En USB zwave moet je wel alle nodes eerst excluden en include ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kroontje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:30:
[...]

En op deze manier? {{ states ('sensor.fibaro_eye_1_temperature_11_1') | float }}
Holy cow! Dat werkt! :)
Thanks for the tip.

(Ook over aan het stappen of wat? :) )
trekker22 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:38:
[...]

Met welke reden ben jij van domoticz overgestapt?
Ontwikkelingssnelheid en manier van ontwikkelen. Alles in code. Native Python. Super flexibel. Denk dat dit meer toekomst heeft. En weer wat te spelen he.
En USB zwave moet je wel alle nodes eerst excluden en include ?
Ik hier wel, want ik doe tegelijkertijd een migratie van een Gen 2 naar een Gen 5 stick. Maar in principe hoef je alleen de stick om te steken. Alle devices zitten op de stick/controller, en hass leest die net als domoticz gewoon uit als je het pad specificeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ja dat leek me ook al.
Ff test machientje inrichten vooral benieuwd of zwave stabieler is.
Wel heel andere manier van werken dan domoticz... soms is die niet eens zo verkeerd.
Benieuwd hoe Hass werkt met dummy knoppen/lua/telegram berichten/ip cam/http request/Sonos. En een leuke gui voor tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
UltraSub schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:23:
Mijn sqlite db was al 110MB over twee weken en logbook en history was baggertraag. En dan draait het op een ubuntu vm op een Intel NUC 6 met een ssd. Even gegoogled, ben niet de enige. Meesten klaagden echter over perf op een rasp natuurlijk. Daar bleek mysql of postgresql een fikse performance. Dus ff snapshotje gemaakt en mysql geinstalleerd. Even getwijfeld of ik niet voor posgresql moest gaan, maar denk dat supportwise mysql in deze de betere keuze is.
Migratie in een vloek en een zucht. En damn, het is snel. VEEL sneller dan ik me kan herinneren toen de database in het begin ook nog klein was. Kan natuurlijk placebo zijn, maar ik denk het niet :)
We gaan het zien als er straks een week of twee data in zit.

Influx vind ik tot nu toe niks. Moet een fikse whitelist aanleggen omdat heel veel niet geparsed kan worden door de integratie en dat een ontzettende bak stacktraces oplevert in de log. Was er maar een Elasticsearch component beschikbaar. Helaas voorlopig geen tijd om dat zelf uit te zoeken of te schrijven.
Dus sinds je over bent op mysql is Hass een stuk sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Logbook, history, grafieken. Veel veel sneller. Rest niet zo veel verschil te merken. Maar zoals gezegd, loopt nog geen 48 uur. Eens zien waar het heen gaat met meer data.

Which reminds me, zou toch wel handig zijn als er een rangepicker zou zijn bij de standaard 24 uurs weergave. Ja, influx, maar ik zie nog wel wat nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:15:
Logbook, history, grafieken. Veel veel sneller. Rest niet zo veel verschil te merken. Maar zoals gezegd, loopt nog geen 48 uur. Eens zien waar het heen gaat met meer data.
Met de goede indices moet MySQL wel snel blijven :). Als ik mijn eigen installatie af heb en hij wordt traag dan ga ik wel wat SQL tunen indien nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
toch maar ff een Rpi3 gekocht en gaan stoeien met Hass. Kijken of het Domoticz kan verslaan.

Zie dat er geen OpenZwave control Panel is; kun je er wel logging van terug vinden; of er fouten op de nodes zitten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Ontwikkelingssnelheid en manier van ontwikkelen. Alles in code. Native Python. Super flexibel. Denk dat dit meer toekomst heeft. En weer wat te spelen he.
Je slaat de spijker op z'n kop ! Ik ben ook aan het overstappen naar HASS. Het zit prima in elkaar, alles native. Duidelijke configuratie. Mooie interface. Domoticz was een rommeltje aan het worden met alle script oplossingen in verschillende talen. En de ontwikkeling van OpenHab 2.0 gaat me te langzaam.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:24:
toch maar ff een Rpi3 gekocht en gaan stoeien met Hass. Kijken of het Domoticz kan verslaan.

Zie dat er geen OpenZwave control Panel is; kun je er wel logging van terug vinden; of er fouten op de nodes zitten etc.
Met AIO installer wordt Open-Zwave Control Panel mee geinstalleerd: https://home-assistant.io/getting-started/z-wave-settings/

AIO: https://home-assistant.io...-raspberry-pi-all-in-one/

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ok klinkt goed, maar kan ik ook eerst de hassbian image installeren en dit er over heen gooien?

Of echt met een kale Pi beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:32:
[...]

ok klinkt goed, maar kan ik ook eerst de hassbian image installeren en dit er over heen gooien?

Of echt met een kale Pi beginnen?
Ik ben met een kale Raspbian Light begonnen. Het AIO script draait ongveer 2 uur op een RPI3. Maar dan werkt ook alles direct en kun je gelijk beginnen met de leuke dingen: Componenten toevoegen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
wpeterw schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:37:
[...]

Ik ben met een kale Raspbian Light begonnen. Het AIO script draait ongveer 2 uur op een RPI3. Maar dan werkt ook alles direct en kun je gelijk beginnen met de leuke dingen: Componenten toevoegen.
ja daarom om vroeg ik dat omdat dat script 2 uur duurt. Dacht misschien dat als ik al met hassbian image begin het rapper gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:38:
[...]

ja daarom om vroeg ik dat omdat dat script 2 uur duurt. Dacht misschien dat als ik al met hassbian image begin het rapper gaat?
Je kunt het proberen, ik weet niet hoeveel intelligentie in het script zit. Ik weet wel dat je met Raspbian Light en het AIO script een mooie minimale installatie hebt. Geen overbodige packages.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
wpeterw schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:45:
[...]

Je kunt het proberen, ik weet niet hoeveel intelligentie in het script zit. Ik weet wel dat je met Raspbian Light en het AIO script een mooie minimale installatie hebt. Geen overbodige packages.
heb hem maar aangezet. Maar daarna handig dus hier een image van te maken lijkt me? (snap niet dat er dan geen image van is??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:40
Zoiets bedoel je? https://home-assistant.io...ation-raspberry-pi-image/

edit:
dan moet je nog wel z-wave installeren...

[ Voor 38% gewijzigd door sjorsjes op 01-12-2016 14:55 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ja dus image lijkt me net zo handig.

Ik zie dat HASS ChromeCast / Kodi / Sonos / Smart TV's ondersteund. Maar wat is er het praktisch nut van? Dat je ziet waar / wat afspeelt? Of iets op pauze zetten bij een deurbel?

Deed nu al via HTTP een Sonos bel afspelen bij deurbelsensor, misschien dat dat nu handiger kan.

EDIT
Nu al 2e keer dat install command gedraaid op Raspberry Lite. SSH doet disconnect want hij is klaar met install process (zie geen echte foutmelding) maar er draait geen Hass....

pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl start home-assistant@homeassistant.service
Failed to start home-assistant@homeassistant.service: Unit home-assistant@homeassistant.service failed to load: No such file or directory.
pi@raspberrypi:~ $

en ik heb de tip gevolgd om expansie van filesystem op SD kaart te doen...

EDIT2
commando over bestaande installatie gegooid maar is die rap klaar:
[localhost] sudo: git clone https://github.com/OpenZWave/open-zwave-control-panel.git
[localhost] out: fatal: destination path 'open-zwave-control-panel' already exists and is not an empty directory.
[localhost] out:

Warning: sudo() received nonzero return code 128 while executing 'git clone https://github.com/OpenZW...-zwave-control-panel.git'!

[localhost] put: Makefile -> /srv/hass/src/open-zwave-control-panel/Makefile
[localhost] sudo: make
[localhost] out:
[localhost] out: SSH is enabled and the default password for the 'pi' user has not been changed.
[localhost] out: This is a security risk - please login as the 'pi' user and type 'passwd' to set a new password.
[localhost] out:
[localhost] out: make: Nothing to be done for 'all'.
[localhost] out:

[localhost] sudo: ln -sd /srv/hass/hass_venv/lib/python3.4/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.4-linux-armv7l.egg/config
[localhost] out:
[localhost] out: SSH is enabled and the default password for the 'pi' user has not been changed.
[localhost] out: This is a security risk - please login as the 'pi' user and type 'passwd' to set a new password.
[localhost] out:
[localhost] out: ln: failed to create symbolic link â./configâ: File exists
[localhost] out:

Warning: sudo() received nonzero return code 1 while executing 'ln -sd /srv/hass/hass_venv/lib/python3.4/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.4-linux-armv7l.egg/config'!

[localhost] sudo: chown -R hass:hass /srv/hass/src/open-zwave-control-panel
[localhost] out:
[localhost] out:
[localhost] out:

[localhost] out:
[localhost] out:
[localhost] out:
Broadcast message from pi@raspberrypi on pts/1 (Thu 2016-12-01 16:50:06 CET):

The system is going down for reboot NOW!

al een lekker begin; inderdaad ging op domoticz rapper :-)

misschien toch maar de basis image pakken..

[ Voor 103% gewijzigd door trekker22 op 01-12-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwacht geen domoticz. Dit vereist net wat meer kennis van Linux en code. ;)
Leercurve is ook steiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
UltraSub schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:51:
Verwacht geen domoticz. Dit vereist net wat meer kennis van Linux en code. ;)
Leercurve is ook steiler.
Beetje thuis in Linux. Maar die build dingen is me iets hoog nog. En staat nog niks duidelijks wat er mis is in dat log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 19:16
Tweakers! Ik kwam dit topic tegen en dit lijkt mij buitengewoon geschikte software! Zojuist geinstalleerd op mijn ubuntu server zonder problemen (moest pip3 installeren, hij zei python versie 2.7).

Vervolgens mijn config aangepast om vast wat ervaring op te doen met YAML; zodoende in de config het sensor stukje aangepast en voor dit vervangen:

# Weather Prediction
sensor:
- platform: time_date
display_options:
- 'time'
- 'date'
- platform: google_travel_time
name: Tijd naar Werk
api_key: xxx
origin: prive
destination: werk

Gechecket met "hass --script check_config"; geen errors alleen "Testing configuration at /home/wouter/.homeassistant".

Vervolgens de service restart echter zie ik dan geen veranderingen in mijn home assistant pagina? Tevens in de log geen errors of andere aanwijzingen...

Ik doe uiteraard iets fout maar heb geen clue waar ik moet beginnen met zoeken.... iemand tips? :)

Of is het verstandiger om de voorgebouwde raspbian build te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Oplossing voor de all in one installer: niet vanaf ssh maar echt op rpi (ergens gelezen toevallig)

te vroeg gejuigt, installer lijkt klaar maar na reboot nog niks.
code:
1
2
3
4
5
Fatal error: Low level socket error connecting to host localhost on port 22: Unable to connect to port 22 on 127.0.0.1 or ::1 (tried 1 time)

Installer is starting...
Your Raspberry Pi will reboot when the installer is complete.
[localhost] sudo: apt-get update

iemand een voorbeeld waar de All in One installer wel correct is doorgelopen?

EDIT:
oplossing lijkt
- jessie lite er op zetten
- sudo raspi-config en ik heb volgende gewijzigd: ssh aanzetten / ander wachtwoord / sd kaart vergroten tot maximaal / tijdzone correct instellen

geen idee waarom het daarvoor niet lukte, maar met deze aanpassingen wel. En command voor de AiO installer gedaan vanaf RPi zelf en niet SSH.

[ Voor 190% gewijzigd door trekker22 op 01-12-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
jjust schreef op donderdag 1 september 2016 @ 22:29:
[...]

Als ik dat doe en inlog met user hass krijg ik de melding "Cannot initialize SFTP protocol. Is the host running a SFTP server?" en wordt de connectie gesloten.

Als ik met de gewone user inlog maakt winscp gewoon verbinding maar heb ik geen rechten op configuration.yaml. Weet niet hoe ik dan de user wijzig in die sessie. Dacht dat dat niet kon.
zelfde probleem hier. Is dit normaal?

Of kan ik beter met een samba share werken ipv WinSCP?

oeps, my Bad moet de Shell aanpassen naar sudo niet de sftp.

Oplossing: SCP protocol ipv SFTP en bij SCP als Shell kiezen sudo su -

[ Voor 19% gewijzigd door trekker22 op 01-12-2016 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat soort beginnersvragen (nofi) over hoe je bestanden kunt bewerken e.d. op een Raspberry Pi passen beter in Raspberry Pi - deel 2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Over de topic warning onderin. Ik gebruik zelf een json linter in mijn editor. Gebruik Atom met (oa) json-linter package. Die lint on the fly voor je. Lokaal en volautomatisch dus. Daarnaast met remote-sync package bij iedere save in de editor automatisch upload naar je hass.

/edit
Oh ja, en natuurlijk yaml syntax highlighting, auto complete enz enz. Weet dat iedereen favoriete editors heeft, maar ik raad je echt aan om Atom eens te bekijken. Ook gewoon notepad++ om snel iets te openen en te bekijken want is gewoon sneller, maar als ik in een project werk is dat altijd Atom.

[ Voor 35% gewijzigd door UltraSub op 02-12-2016 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:37:
[...]

zelfde probleem hier. Is dit normaal?

Of kan ik beter met een samba share werken ipv WinSCP?

oeps, my Bad moet de Shell aanpassen naar sudo niet de sftp.

Oplossing: SCP protocol ipv SFTP en bij SCP als Shell kiezen sudo su -
Ik had die oplossing ook gevonden maar kreeg het nog niet werkend. Heb uiteindelijk een samba share aangemaakt. Dat is nog handiger. BRUH heeft er een video over gemaakt. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:30
wouser schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:15:
Tweakers! Ik kwam dit topic tegen en dit lijkt mij buitengewoon geschikte software! Zojuist geinstalleerd op mijn ubuntu server zonder problemen (moest pip3 installeren, hij zei python versie 2.7).

Vervolgens mijn config aangepast om vast wat ervaring op te doen met YAML; zodoende in de config het sensor stukje aangepast en voor dit vervangen:

Ik doe uiteraard iets fout maar heb geen clue waar ik moet beginnen met zoeken.... iemand tips? :)

Of is het verstandiger om de voorgebouwde raspbian build te gebruiken?
maak er eens onderstaande van
en check dat eens bij 'developer tools' >> status of je de sensors terug vind.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor time:
  - platform: time_date
    display_options:
      - 'time'
      - 'date'

sensor traveltime: 
  - platform: google_travel_time
    name: Tijd naar Werk
    api_key: xxx
    origin: prive
    destination: werk

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Vandaag bezig geweest om OpenZwave werkend te krijgen. Ik draai HASS in een Ubuntu VM in een virtualenv. Hiervoor heb ik de stappen onderaan deze pagina gebruikt. Hierop kreeg ik bij de stap "make build" een error. build failed error 1. Hier kon ik geen duidelijke oorzaak van vinden. Paar keer geprobeerd met zelfde resultaat.

Ik zag op deze pagina een ander commando voor make build. Deze geprobeerd en toen lukte het wel. Tevens heb ik het make install commando van de tweede pagina gebruikt (zonder sudo want hass is geen sudoer). Dat werkt ook prima.

Na veel gepruts toch werkend gekregen. Op naar de volgende uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
zwave up and running, dat is al een belangrijk deel.

Echter krijg die MQTT niet draaiend?

gebruik die builtin met de config zo:

mqtt:
broker: localhost
port: 1883
protocol: 3.1.1

dit staat er over de embedded broker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Home Assistant contains an embedded MQTT broker. If no broker configuration is given, the HBMQTT broker is started and Home Assistant connects to it. Embedded broker default configuration:

Setting Value
Host    localhost
Port    1883
Protocol    3.1.1
User    homeassistant
Password    Your API password
Websocket port  8080
# Example configuration.yaml entry
mqtt:

dat example is dus leeg?

EDIT meer mensen hier met Fibaro Wallplugs? Op Domoticz had ik daar ook al gekloot mee dat de status niet klopt. Vaak switch de status 2x maar de fysieke status maar een keer.....
Hoe leg ik het precies uit: ik open de switch in HA (die met dat grafiekje). De switch staat aan zowel fysiek als in de software. Ik klik de switch uit. Ik hoor de switch uitklikken / de software status gaat naar uit en 1-2 seconden laten springt de software status weer naar aan! Heb zelfs op Openzwave forum rond gevraagd maar die snapte het ook niet. Een Aeon stick is het. Misschien een totale reset van die stick en exclude van alle nodes?

EDIT2 grrrrrrr denk reset toch eens de controller en include alle fibaro nodes opnieuw (krijg wel dezelfde node id) maar zelfde probleem met die onnozele wallplugs. Schakelen gewoon niet zoals het moet qua status.

https://groups.google.com...pic/openzwave/QhH6rtiyyaA
dit is mijn discussie er over op het openzwave forum. vrij irritant, is wel op te lossen met polling...

[ Voor 46% gewijzigd door trekker22 op 02-12-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
als ik wist als de 5 versie van aeon het zou oplossen zou ik hem zo kopen... wie heeft er hier ook fibaro wallplugs icm met een aeon stick?

EDIT op hoop van zegen die 5 versie besteld. ga sowieso door met HA, domoticz was ook leuk maar alle config zo verspreid.

[ Voor 31% gewijzigd door trekker22 op 02-12-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb er een. Werkt perfect zowel met gen2 als gen5 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Het is echt te maf gewoon. Ook na die harde reset.

De switch verspringt vanzelf zonder dat ik iets doe. Maar was op domoticz ook zo. Dus openzwave fout. Hoop dat verse gen5 het misschien oplost.

Zal een filmpje plaatsen..

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/Mobile%20Uploads/th_562D4805-8BA8-4C8D-9AE4-02A5EE547DE1_zpsgwkrz4gw.mp4

ik klik de lamp uit, hij springt uit, echter de status springt terug.

En een factory reset van die controller lukt ook niet. Heb een reset gegeven via openzwave panel en daarna geeft die ook geen nodes meer aan. Ik reset de wallplug. Include hem weer via de controller en heeft precies dezelfde node id.

Dus hoop dat een Gen5 die een hardware factory reset button heeft misschien de oplossing is!

[ Voor 65% gewijzigd door trekker22 op 03-12-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:51

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb Hass geïnstalleerd op een Raspberry Pi volgens https://home-assistant.io.../installation-virtualenv/ en een service volgens https://home-assistant.io/getting-started/autostart-systemd/ aangemaakt. Hass start nu op na een reboot.

Service draait goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl status home-assistant@hass -l
&#9679; home-assistant@hass.service - Home Assistant for hass
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/home-assistant@hass.service; enabled)
   Active: active (running) since Sat 2016-12-03 14:03:33 UTC; 1min 3s ago
 Main PID: 31989 (hass)
   CGroup: /system.slice/system-home\x2dassistant.slice/home-assistant@hass.service
           &#9492;&#9472;31989 /srv/hass/bin/python3 /srv/hass/bin/hass -c /home/hass/.homeassistant

Service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@raspberrypi:~ $ cat /etc/systemd/system/home-assistant@hass.service
[Unit]
Description=Home Assistant for %i
After=network.target

[Service]
Type=simple
User=%i
ExecStartPre=source /srv/hass/bin/activate
ExecStart=/srv/hass/bin/hass -c "/home/hass/.homeassistant"
SendSIGKILL=no
RestartForceExitStatus=100

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Echter heb ik geen logging
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ journalctl -f -u home-assistant@hass
No journal files were found.

https://community.home-as...utostart-on-r-pi-3/4496/2 Deze beschrijft het zelfde probleem maar het pad naar Hass is bij mij juist, Hass start correct op bij een service restart.

Iemand een idee waarom ik geen logging krijg, en wat ik moet doen / waar ik moet kijken om wel logging te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Klopt toch dat als ik de zwave switches een herkenbare naam wil geven dit via openzwave moet?

Want als ik nu een woonkamer groep wil maken, moet ik er allerlei onherleidbare switches inzetten.

Als aanvulling op friendly-name hadden ze misschien ook een system-friendly-name kunnen toepassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume65
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08 20:36
endness schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:13:
[...]

Om hier nog even op terug te komen:

Ik heb een nieuw setje gehaald bij de Action, wederom voor een 10tje. Deze switches zijn echter af te raden voor Home Assistant, want de afstandsbediening stuurt zowel een AC als een ARC signaal... Afijn, ik heb in iedergeval het signaal van de ARC af kunnen tappen, en deze gebruikt in HASS. De codes zijn als volgt:

0710010141090170
@endess Begrijp ik goed dat jij de nieuwe Action schakelaars aan de praat hebt in HAS?

Mijn ARC code is: 071001034e060170
De AC code is: 0b110002002b080202010f70

Ik heb de ARC code in mijn config opgenomen, maar de switch reageert niet.

code:
1
2
3
4
5
6
switch:
  platform: rfxtrx
  automatic_add: True
  devices:
    071001034e060170:
      name: lamp_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
De PROmax (verkrijgbaar bij Action) werkt met het IT protocol. De PROmax remote verstuurt 3 protocollen, IT, ARC en AC.
De modules worden alleen geschakeld met het IT protocol.
De RFXCOM RFXtrx433E ontvangt geen IT maar kan dit wel zenden.
Je kunt in RFXmngr een Lighting5 - IT device selecteren met een willekeurige ID en unit code en dan de PROmax in het stopcontact prikken en een ON commando versturen.
Dezelfde ID en unit code kan je dan in de applicatie gebruiken (als deze het IT protocol ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
"If all entities in a group are switches or lights then Home Assistant adds a switch at the top of the card that turns them all on/off at once."

werkt dit ook?
heb een groep met alleen wallplugs maar krijg geen group toggle switch?

EDIT voor wie dit ook over het hoofd ziet, je moet ff op de title van die groep klikken... :)

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 03-12-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

trekker22 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:37:
"If all entities in a group are switches or lights then Home Assistant adds a switch at the top of the card that turns them all on/off at once."

werkt dit ook?
heb een groep met alleen wallplugs maar krijg geen group toggle switch?

EDIT voor wie dit ook over het hoofd ziet, je moet ff op de title van die groep klikken... :)
Jep bij mij wel :+ mqtt switches hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Rmg schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:59:
[...]

Jep bij mij wel :+ mqtt switches hier
wel nog niet duidelijk hoe het precies werkt.

heb een Rooms tab die meerdere groepen onder zich heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Kamers:
  view: yes
  name: Kamers
  entities:
    - group.woonkamer
    - group.keuken
    - group.buiten

woonkamer:
  name: Woonkamer
  entities:
    - switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_2_0
    - switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_3_0

buiten:
  name: Buiten
  entities:
    - switch.fibaro_system_fgs211_switch_3kw_switch_18_0
    - switch.fibaro_system_fgs221_double_relay_switch_2x15kw_switch_17_0

dan wordt elke kamer een groep die klikbaar is en geheel uit te zetten.

Maar maak ik een aparte tab voor sfeerverlichting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sfeer:
  name: Sfeer
  view: yes
  entities:
    - switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_2_0
    - switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_3_0
    - switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_4_0
    - switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_5_0

dan krijg ik een tab Sfeer.

Met daaronder het woord Switch (niet klikbaar) en daaronder lijstje met de sfeer lampen. Maar die kan ik dus niet in geheel aan/uit zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Is dat niet omdat je in het eerste voorbeeld een tab met cards met daarin switches maakt, en in het tweede voorbeeld een tab met gewoon alleen switches? (Ik draai hier alles als in je eerste voorbeeld).

/edit
Net P1 omgehangen van Domoticz naar hass. Alles wat ik moet weten komt via hass binnen en dan schrijft hass het maar weg naar influx. Had weinig zin om het zelf met een apart script te doen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel, flexibiliteit van zelf doen is mooi, maar dan heb ik er ook gratis extra complexiteit bij natuurlijk.

Nu moet ik alleen die functies van Domoticz zien te repliceren. Een overzicht van de huidige dag en daarna per dag per jaar. Moet ik eens voor gaan zitten een keer in Grafana. Kan niet te spannend zijn denk ik. Hoop dat stabiel blijft loggen zo.

[ Voor 59% gewijzigd door UltraSub op 03-12-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
UltraSub schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:29:
Is dat niet omdat je in het eerste voorbeeld een tab met cards met daarin switches maakt, en in het tweede voorbeeld een tab met gewoon alleen switches? (Ik draai hier alles als in je eerste voorbeeld).

/edit
Net P1 omgehangen van Domoticz naar hass. Alles wat ik moet weten komt via hass binnen en dan schrijft hass het maar weg naar influx. Had weinig zin om het zelf met een apart script te doen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel, flexibiliteit van zelf doen is mooi, maar dan heb ik er ook gratis extra complexiteit bij natuurlijk.

Nu moet ik alleen die functies van Domoticz zien te repliceren. Een overzicht van de huidige dag en daarna per dag per jaar. Moet ik eens voor gaan zitten een keer in Grafana. Kan niet te spannend zijn denk ik. Hoop dat stabiel blijft loggen zo.
ik snap je idee.

maar dan moet ik toch 2x een groep maken lijkt het? eentje die echt de groep is en op hidden staat. en dan die contairer groep met alleen die ene groep erin?

Vind het wel een duidelijk en top systeem. Wel veel puzzelen maar minder houtje touwtje als bv de domoticz & frontpage.

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 03-12-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
trekker22 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:37:
[...]

ik snap je idee.

maar dan moet ik toch 2x een groep maken lijkt het? eentje die echt de groep is en op hidden staat. en dan die contairer groep met alleen die ene groep erin?

Vind het wel een duidelijk en top systeem. Wel veel puzzelen maar minder houtje touwtje als bv de domoticz & frontpage.
Zo lijkt het inderdaad, maar je maakt een tab, en daarin zet je groups, die cards worden.

Iemand die ervaring heeft met shell_commands in hass? Ik probeer mindergas aan de gang te krijgen met een automation, maar werkt niet. Script zelf werkt perfect als ik met de hand en de juiste args in virtualenv draai, daar ligt het dus niet aan.

YAML:
1
2
shell_command:
  mindergas: shell_scripts/mindergas.py --token !secret mindergas_token --hasspassword !secret http_password --sensor sensor.gas_consumption

Service shell_command en mindergas is beschikbaar in hass, kan ook triggeren, nergens foutmeldingen te zien verder. Ziet iemand zo meteen of ik iets doe wat echt niet kan, anders moet ik serieus gaan zoeken. Is een bitch zonder foutmeldingen, eigenlijk vanavond geen zin meer in, dan laat ik dit nog ff achterwege :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al eens met enkele quotes eromheen geprobeerd zoals in het voorbeeld ?

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ThinkPadd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:59:
Al eens met enkele quotes eromheen geprobeerd zoals in het voorbeeld ?
Yup, ook al met shebang bovenin (#!/usr/bin/env python) die automagisch venv zou moeten substitueren, en met python ervoor in command. Lijkt allemaal helemaal niks te doen. Calling it a day voor vandaag denk ik, weer genoeg progress gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon in je crontab zetten voor nu. Dan draait het iig en heb je wat langer de tijd om de oplossing te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Meer mensen hier met mediaplayer lijkt me?

Kun je die fanart/infographic uit zetten/verkleinen? Neemt echt te veel ruimte in. Zag iemand al over klagen dat dit in eerdere versie compacter was.

Im domoticz frontpage had ik mooie buienradar plaatje. Kan hier ook met een custom panel denk ik? Dan maak ik een tab met weer/verkeer info.

[ Voor 26% gewijzigd door trekker22 op 03-12-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ThinkPadd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:15:
Gewoon in je crontab zetten voor nu. Dan draait het iig en heb je wat langer de tijd om de oplossing te zoeken ;)
Ja idd, dacht ik ook al, maar ik vermoed dat dat ook niet lekker gaat werken met virtualenvs enz. :|
Dat hele virtualenv vind ik maar gezeik :P
Pagina: 1 ... 6 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.