https://community.home-assistant.io/t/shell-command/6151/4 al geprobeerd?
Ff gelezen. Enige die relevant is is het include stukje, maar dat doe ik niet op dit moment. Nieuwe zaken die ik nog nooit heb geinclude zet ik altijd rechtstreeks in configuration.yaml tot ze werken, en dan include ik ze pas later. Speelt hier niet dus.
Die andere zijn eigenlijk vrij logische zaken, en spelen ook niet.
Evengoed bedankt voor het mee zoeken
/edit
Even update, voor als anderen er tegenaan lopen met venv's; shebang gewoon hard specificeren in venv, kan root vanuit bijv crontab in juiste venv draaien. Simpel, maar werkt. In mijn geval dus zo: #!/srv/hass/bin/python
[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 04-12-2016 00:05 ]
En plan B, als je een virtualenv wilt gebruiken vanuit een shell script: Je kan een virtualenv ook handmatig activeren.UltraSub schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:51:
[...]
/edit
Even update, voor als anderen er tegenaan lopen met venv's; shebang gewoon hard specificeren in venv, kan root vanuit bijv crontab in juiste venv draaien. Simpel, maar werkt. In mijn geval dus zo: #!/srv/hass/bin/python
Dan moet je (afhankelijk van shell type) activate.sh laden die path/environment variabelen insteld.
code:
1
2
3
4
5
| source /home/user/.virtualenvs/venv_name/bin/activate # hier wat je wilt # nu heb je bijvoorbeeld wel hass hass # en nu heb je een zinloos wrapper script |
Voor degene die het DSMR sensor component in 0.34 gebruiken: ik vind het zelf prettig om één sensor te hebben waarin het netto actueel verbruik wordt getoond in Wh i.p.v. twee verschillende sensoren in kWh.
Mocht je daar ook behoefte aan hebben dan kun je de volgende template sensor gebruiken:
Mocht je daar ook behoefte aan hebben dan kun je de volgende template sensor gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| sensor: - platform: template sensors: power_consumption_nett: friendly_name: 'Netto Stroomverbruik' unit_of_measurement: 'Wh' value_template: > {% if states('sensor.power_production') | float > 0 %} {{ (states('sensor.power_production') | float * 1000) | round | int }} {% else %} {{ (states('sensor.power_consumption') | float * 1000) | round | int }} {% endif %} |
Doet tie toch standaard 
sensor.power_consumption (in wH)
[ Voor 18% gewijzigd door UltraSub op 04-12-2016 14:58 ]
WebOS werkt bij mij prima.Yelti schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:23:
Iemand die een recente tv heeft die makkelijk aan te sturen is via HASS?
Ben op zoek naar een nieuwe TV en wil deze graag integreren.
Dat kan dan een verschil in de slimme meter zijn? Bij mij geeft sensor.power_consumption en sensor.power_production een waarde in kWh. Dus merendeel van de tijd kijk ik dan naar een waarde als 0.245 kWh.UltraSub schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:56:
Doet tie toch standaard
Tevens is het dus geen netto weergave. Als mijn zonnepanelen meer energie produceren dan er in mijn huishouden wordt verbruikt dan staat consumption op 0 kWh en production op een positieve waarde.
Ik vind het prettiger om één sensor te hebben die 'netto verbruik' heet en (bijvoorbeeld) '245 Wh' toont als ik stroom van het net afneem en '- 245 Wh' als ik stroom aan het net teruglever.
Kwestie van smaak.
Oh wacht, je hebt ook production. In dat geval kan ik het me sowieso voorstellen dat puur netto verbruik ook wenselijk is inderdaad.
Die P1 component voor HASS doet nog geen controle op de checksum van een telegram zie ik. Staat bij de Python-module die voor het component gebruikt wordt nog op de todo list. Jammer, want dat betekend dat je kans hebt om incorrecte meetwaarden in HASS binnen te krijgen.
Blijf ik toch liever nog even bij het script wat ik nu gebruik: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Python-module die daarin gebruikt wordt voor het uitlezen van de meter heeft net twee weken terug een update gehad door de auteur. Op mijn verzoek heeft hij CRC-verificatie toegevoegd. Ik heb namelijk wel eens een extreem hoge waarde teruggekregen uit de meter. Toen had ik ineens 10 Megawatt op één dag verbruikt
Blijf ik toch liever nog even bij het script wat ik nu gebruik: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Python-module die daarin gebruikt wordt voor het uitlezen van de meter heeft net twee weken terug een update gehad door de auteur. Op mijn verzoek heeft hij CRC-verificatie toegevoegd. Ik heb namelijk wel eens een extreem hoge waarde teruggekregen uit de meter. Toen had ik ineens 10 Megawatt op één dag verbruikt
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2016 21:50 ]
Ik zou niet weten hoe (misschien gewoon in de python code zoeken naar de grootte en die dan aanpassen?), maar ik heb ze in ieder geval op een apart tabje gezet, dan kijk ik er alleen als ik het echt wil gebruiken.trekker22 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:16:
Meer mensen hier met mediaplayer lijkt me?
Kun je die fanart/infographic uit zetten/verkleinen? Neemt echt te veel ruimte in. Zag iemand al over klagen dat dit in eerdere versie compacter was.
Ja ook in aparte tab maar met 5 mediaplayer us het nog veel scrollen. Beetje rare keus dat je die fanart niet kan weglaten.PuckStar schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:43:
[...]
Ik zou niet weten hoe (misschien gewoon in de python code zoeken naar de grootte en die dan aanpassen?), maar ik heb ze in ieder geval op een apart tabje gezet, dan kijk ik er alleen als ik het echt wil gebruiken.
Ik heb dat ook wel eens gezien in Domoticz hoor. Dus of die het doet is nog maar de vraag danThinkPadd schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:50:
Die P1 component voor HASS doet nog geen controle op de checksum van een telegram zie ik. Staat bij de Python-module die voor het component gebruikt wordt nog op de todo list. Jammer, want dat betekend dat je kans hebt om incorrecte meetwaarden in HASS binnen te krijgen.
Zoals met veel dingen, wil je volledige controle, zelf doen. Krijg je helaas ook gratis extra complexiteit
In ben tevreden met deze oplossing als hij stabiel blijft. Zou alleen graag mijn Domoticz history van P1 in Influx krijgen. Dat moet ik maar eens uitzoeken zodra ik daar een moment voor kan vinden.
Ben op 3 Greenwave stekkerdozen na helemaal over. Het begint wat te worden moet ik zeggen. Ordering in groups en cards zou wel wenselijk zijn. (Heb de undocumented order= feature gezien en getest, maar dat lukt niet echt)
Domoticz doet CRC van P1-telegrammen checken sinds een tijdje. Zag ik toen in het Domoticz topic, kwamen toen een aantal berichten van users voorbij. Ze kregen foutmeldingen in hun log over de CRC-verificatie
(= rotte uitleeskabel)
Greenwave is makkelijk: kliko open, Greenwave erin. Wat een troep
(= rotte uitleeskabel)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2016 09:26 ]
I know and I agree, maar 18 stroom metingen de kliko ingooien is ook zonde. Met een beetje polling gaan ze gewoon best aardig. En wil ze op zijn minst even proberen op de Gen5 stick en een nieuwere openzwave versie.ThinkPadd schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:24:
Domoticz doet CRC van P1-telegrammen checken sinds een tijdje. Zag ik toen in het Domoticz topic, kwamen toen een aantal berichten van users voorbij. Ze kregen foutmeldingen in hun log over de CRC-verificatie
(= rotte uitleeskabel)
Zodra het gelukt is met die overzichten dan houd ik mij aanbevolenUltraSub schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:29:
Nu moet ik alleen die functies van Domoticz zien te repliceren. Een overzicht van de huidige dag en daarna per dag per jaar. Moet ik eens voor gaan zitten een keer in Grafana. Kan niet te spannend zijn denk ik. Hoop dat stabiel blijft loggen zo.
Ik heb dit voor elkaar gekregen door een interval in te stellen bij de goup by>time, bijvoorbeeld voor weektotaal = time(1w)Stefan© schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:34:
[...]
Zodra het gelukt is met die overzichten dan houd ik mij aanbevolen
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Ik heb zelf een WebOS 1 tv, maar zie in de community meerdere mensen met een nieuwere versie van WebOS waar het ook werkt.
[ Voor 20% gewijzigd door dickwolff op 05-12-2016 11:00 ]
Thx voor de info.DiWolff92 schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:59:
[...]
Ik heb zelf een WebOS 1 tv, maar zie in de community meerdere mensen met een nieuwere versie van WebOS waar het ook werkt.
Ik zie dat vanaf versie 0.34.2 (op dit moment is trouwens de laatste versie 0.34.4) het volgende staat:trekker22 schreef op maandag 5 december 2016 @ 06:14:
[...]
Ja ook in aparte tab maar met 5 mediaplayer us het nog veel scrollen. Beetje rare keus dat je die fanart niet kan weglaten.
Fixed media player cards taking up unnecessary space
Wellicht heb jij er ook iets aan.
[ Voor 5% gewijzigd door PuckStar op 07-12-2016 13:24 ]
HASS heeft de optie om zwave devices te renamen ook ingebouwd.trekker22 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 15:49:
Klopt toch dat als ik de zwave switches een herkenbare naam wil geven dit via openzwave moet?
Want als ik nu een woonkamer groep wil maken, moet ik er allerlei onherleidbare switches inzetten.
Als aanvulling op friendly-name hadden ze misschien ook een system-friendly-name kunnen toepassen...
rename_node Sets a node’s name. Requires an entity_id and name field.
als je in de gui bij de developers tools kijkt kan je daar deze functie aanroepen. zelf wel even een stukje JSON er in plakken met de huidige entity_id en de naam die je wilt hebben voor deze node.
Heeft iemand trouwens enig idee hoe OpenZwave up te daten is als de all-in-one installer is gebruikt bij de initiele installatie? Ik kan dat namelijk nergens terugvinden, en ik kan me niet voorstellen dat dit met het reguliere updaten van HASS gebeurt aangezien OpenZwave niet binnen het virtual environment zit.
hosanna eindelijk werkt de status van mijn fibaro wallplugs. upgrade van aeotec Gen2 naar Gen5. Denk dat die Gen2 stick ergens niet helemaal goed is en een factory reset hielp ook niet.
blij blij en nog eens blij. Nu HA fatsoenlijk op orde maken!
oja upgrade van gen2 naar gen5: wallplugs kun je makkelijk resetten en dan op gen5 includen.
die inbouw relays reset kan alleen als je uitbouwt. maar wat ook werkt: met de nieuwe stick kun je excluden en dan weer includen!
blij blij en nog eens blij. Nu HA fatsoenlijk op orde maken!
oja upgrade van gen2 naar gen5: wallplugs kun je makkelijk resetten en dan op gen5 includen.
die inbouw relays reset kan alleen als je uitbouwt. maar wat ook werkt: met de nieuwe stick kun je excluden en dan weer includen!
[ Voor 31% gewijzigd door trekker22 op 08-12-2016 12:36 ]
Hier ben ik ook in geïnteresseerdDuumke schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:54:
Heeft iemand trouwens enig idee hoe OpenZwave up te daten is als de all-in-one installer is gebruikt bij de initiele installatie? Ik kan dat namelijk nergens terugvinden, en ik kan me niet voorstellen dat dit met het reguliere updaten van HASS gebeurt aangezien OpenZwave niet binnen het virtual environment zit.
Toen ik de fabric installer heb bekeken om als soort van handleiding te dienen voor installatie op ander platform meen ik te hebben gezien (tenminste dat is wat ik me herinner) dat die installer gewoon een git clone doet en compile en make. Dat zou betekenen dat git pull compile make en install een upgrade zou doen. Trek even die fabric file open op hun github AiO page en kijk ff hoe ze zwave installeren..
Ja dus:
Dus:
Zoiets dan (ff vanaf mobiel aan het typen
)
/edit
Ik zou niet upgraden als alles goed functioneert..
Ja dus:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| def setup_openzwave_novenv(): """ Install python-openzwave """ sudo("pip3 install --upgrade cython", user="hass") with cd("/srv/hass/src"): sudo("git clone https://github.com/OpenZWave/python-openzwave.git", user="hass") with cd("python-openzwave"): sudo("git checkout python3", user="hass") sudo("make build", user="hass") sudo("make install", user="hass") |
Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| stop hass su - hass cd /srv/hass/src/python-openzwave git checkout python3 git pull make build make install |
Zoiets dan (ff vanaf mobiel aan het typen
/edit
[ Voor 47% gewijzigd door UltraSub op 08-12-2016 21:07 ]
Helemaal mee eens.UltraSub schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:58:
Het probleem is echter dat de waardes van mijn Zwave devices niet bijgewerkt worden (Aeon Stick Gen5, Aeotec wall plug en Fibaro smoke sensor (2de versie).
Vandaar dat ik hoop het op te lossen met een upgrade.
2 jaar liggen kloten met gen2 sticks die Wallplug waardes niet correct weergaf. Software reset to factor defaults hielp niet.
Nieuwe gen5 stick = correcte waardes en sneller schakelen, want openzwave updates loste niks op. Dus misschien harde reset overwegen?
Nieuwe gen5 stick = correcte waardes en sneller schakelen, want openzwave updates loste niks op. Dus misschien harde reset overwegen?
Ik ben nu ook een tijdje aan het stoeien met HASS, alles werkt ondertussen naar behoren en alle automations die ik voorheen in domoticz had draaien zijn inmiddels omgeschreven naar yaml.
Ik heb echter iets waar ik geen raad mee weet: mijn zwave rolluiken worden in de avond en ochtend aangestuurd. Als het eenmaal werkt blijft het ook prima werken. start ik HASS opnieuw op is het elke keer maar de vraag of de covers hun werk doen (ze komen wel altijd op mijn dashboard te staan), dit gebeurd een beetje random. Alle overige zwave devices (lichten/ sensoren) werken wel altijd voor zover ik heb gemerkt.
Als ik domoticz terug opstart kan ik ze meteen aansturen dus het lijkt niet in zwave te zitten. ook is de coverage goed met zon 16 nodes in het netwerk.
In de logging zie ik geen rare dingen, set position lijkt wel te worden verstuurd? Mijn vraag is eigenlijk: heeft iemand een idee waarom dit alleen bij de covers is en hoe kun je binnen HASS de actuele status zien van je nodes?
Ik heb echter iets waar ik geen raad mee weet: mijn zwave rolluiken worden in de avond en ochtend aangestuurd. Als het eenmaal werkt blijft het ook prima werken. start ik HASS opnieuw op is het elke keer maar de vraag of de covers hun werk doen (ze komen wel altijd op mijn dashboard te staan), dit gebeurd een beetje random. Alle overige zwave devices (lichten/ sensoren) werken wel altijd voor zover ik heb gemerkt.
Als ik domoticz terug opstart kan ik ze meteen aansturen dus het lijkt niet in zwave te zitten. ook is de coverage goed met zon 16 nodes in het netwerk.
In de logging zie ik geen rare dingen, set position lijkt wel te worden verstuurd? Mijn vraag is eigenlijk: heeft iemand een idee waarom dit alleen bij de covers is en hoe kun je binnen HASS de actuele status zien van je nodes?
Is die grote hass balk in de gui aan te passen? Rechts zou je mooi tijd/datum/weer/temperatuur kunnen plaatsen. Zeker voor tablet aan muur.
Hass stoppen en Openzwave control panel starten, dan daar met een browser naar toe.knetsooj schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:15:
Voor een tablet aan de muur moet je gewoon zelf een dashboard maken. Staat hier uiteindelijk ook op de planning.trekker22 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:22:
Is die grote hass balk in de gui aan te passen? Rechts zou je mooi tijd/datum/weer/temperatuur kunnen plaatsen. Zeker voor tablet aan muur.
Iemand die een Fibaro The Button gebruikt? Denk er aan die in de garage te gaan gebruiken, maar dan voornamelijk de 6 verschillende mogelijkheden van klikken gaan daar van pas komen.
/edit
Laat ik de use case erbij zetten:
Heb nu een old-school IR schakelaar op mijn garageverlichting. De stroom naar die IR en de lamp kan ik nog steeds aan of uit zetten met een opbouwschakelaar. Wordt eigenlijk nooit gebruikt. Als er beweging is in de garage gaat de lamp 3 minuten aan. Heeft ook nadelen, dat te snel uitschakelt natuurlijk.
Inmiddels de lamp vervangen door 3 LED TL's, nog steeds op de oude IR.
Wat ik in de planning heb is om een qubino die ik nog heb liggen in die opbouwdoos te sleutelen (ja ik weet dat daar een puls schakelaar voor nodig is ook), en de IR te vervangen door een fibaro eye voor motion en lux. Zo kan ik de boel aansturen via domotica. Zit ik nog met het probleem dat die schakelaar aan de verkeerde kant hangt van de garage. Hence, the button. Loop naar binnen, en als je een override van IR wil, 1x klikken is toggle aan/uit. 2x klikken is 20 minuten timer. 3x klikken 30 minuten, enz. (en dan hoeft ook geen pulse schakelaar meer op die oude doos in dat geval).
[ Voor 34% gewijzigd door UltraSub op 10-12-2016 20:55 ]
Vind die layout niet eens zo slecht voor wall mount maar beetje customizen was wel handig😜
ben weer een beetje aan het hobbyen geweest en een 'MQTT enabled LED matrix sign' gemaakt.
Zijn 3x FC-16 LED matrixes (12 x 8x8leds) op een ESP8266 met homie-esp8266 die op een mqtt topic subscribed waar HASS state changes op bekend maakt van sommige van mijn devices.
Als er geen bericht is wordt de tijd getoond.
meer info hier:
https://community.home-as...-led-sign/7475/7?u=koen01
Zijn 3x FC-16 LED matrixes (12 x 8x8leds) op een ESP8266 met homie-esp8266 die op een mqtt topic subscribed waar HASS state changes op bekend maakt van sommige van mijn devices.
Als er geen bericht is wordt de tijd getoond.
meer info hier:
https://community.home-as...-led-sign/7475/7?u=koen01
[ Voor 17% gewijzigd door ny-hardcore op 10-12-2016 23:31 ]
cd /pub && more beer
Ik ben al aardig op weg met Home Assistant, maar loop nog wel tegen een probleem aan dat ik de Rfxtrx-transceiver niet aan de praat krijg. In heb eerst deze aanpassing doorgevoerd en vervolgens dit in mijn configuration.yaml opgenomen.
Dat werkte niet en dus met /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_xxxxxxx-if00-port0 geprobeerd. Ook met /dev/ttyUSB0 en USB1 geprobeerd, maar ik vermoed dat ik het gewoon niet helemaal snap
In de logging zie ik:
Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? Ik begin het configgen net een beetje te snappen, maar hier kom ik ff niet uit.
code:
1
2
| rfxtrx: device: /dev/ttyRFXCOM |
Dat werkte niet en dus met /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_xxxxxxx-if00-port0 geprobeerd. Ook met /dev/ttyUSB0 en USB1 geprobeerd, maar ik vermoed dat ik het gewoon niet helemaal snap
In de logging zie ik:
code:
1
2
3
4
| 16-12-11 09:48:57 homeassistant.bootstrap: Setting up rfxtrx 16-12-11 09:48:57 homeassistant.bootstrap: Error during setup of component rfxtrx File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/components/rfxtrx.py", line 160, in setup RFXOBJECT = rfxtrxmod.Connect(device, handle_receive, debug=debug) |
Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? Ik begin het configgen net een beetje te snappen, maar hier kom ik ff niet uit.
Uit mijn werkende config:[b]
code:
1 2 rfxtrx: device: /dev/ttyRFXCOM
code:
1
2
3
| #rfxcom rfxtrx: device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_08WDX7NV-if00-port0 |
Edit: met de RFXCom aangesloten via een (powered) USB-hub werkt het bij mij niet.
[ Voor 16% gewijzigd door wpeterw op 11-12-2016 10:32 ]
Klinkt erg ingewikkeld. Waarom niet gewoon licht zolang er beweging is en als er 5 min. geen beweging meer is: licht uit? Als jij 21 min. in je garage bent, dan zal je die laatste minuut in het donker staan met jouw scenario. Ik gebruik de knoppen juist zo min mogelijk, het gaat immers om 'automation'UltraSub schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:41:
[...]
Loop naar binnen, en als je een override van IR wil, 1x klikken is toggle aan/uit. 2x klikken is 20 minuten timer. 3x klikken 30 minuten, enz. (en dan hoeft ook geen pulse schakelaar meer op die oude doos in dat geval).
Kijk trouwens ook eens naar de Philips Hue motion sensors. Stukje goedkoper dan een Z-Wave sensor en zijn erg makkelijk te integreren in HASS: Nicky's TweakBlog: Home Assistant: Philips Hue Motion Sensor
Heb er zelf twee in gebruik, werken feilloos. Enige nadeel is dat je de Hue bridge moet pollen om te kijken of de sensors beweging hebben gedetecteerd. De standaard instelling van HASS is 30 seconden. Voor verlichting is dat not-done, in het ergste geval sta je dan 30 sec. in het donker totdat het licht aan gaat. Gelukkig kun je die interval aanpassen. Ik draai nu al een aantal weken met de instelling dat mijn bridge elke 2 sec. gepolled wordt en dat vind hij prima. Nog geen crashes ofzo gemerkt en 2 sec. is in de praktijk snel genoeg. De bridge is via een netwerkkabel aangesloten waardoor de reactiesnelheid ook al sneller is dan bijv. via wifi.
Ik vind IP-based ook wat fijner dan Z-Wave. Is wat sneller met opstarten en naar mijn idee ook stabieler. Mocht je nog geen Hue spulletjes hebben dan moet je ook nog even een bridge kopen. De v1 bridge wordt massaal gedumpt en is daardoor goedkoop te krijgen 2e hands. Enige voordeel van de v2 bridge is iets met dat Apple HomeKit gebeuren, maar daar heb ik toch geen interesse in. Voordeel van die Hue motion is trouwens ook dat ze gewoon AAA-batterijen slikken. In Z-Wave spul moet vaak zo'n CR123A die toch net even wat duurder zijn en niet op elke hoek van de straat te koop zijn.
Je kunt ook het spul gewoon aan de huidige bewegingssensor aangesloten laten. Blijft die geactiveerd zolang er beweging is? Vaak gaan die dingen na de ingestelde tijd uit, zelfs als er nog beweging is. Je moet dan vaak even een stap opzij doen en met je handen wapperen om weer beweging te triggeren. Dat vind ik zelf erg irritant. Gelukkig is dat met die Hue dingen niet nodig.
offtopic:
P.S. Welke LED TL heb je gekocht? Ben nog op zoek naar zoiets.
Is de RFXCOM wel zichtbaar onder die toegewezen naam?Nightwatchman schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:11:
[...]
In heb eerst deze aanpassing doorgevoerd [...]
ls /dev/ | grep ttyRFXCOM
Via de [mono]udev[mono] rules is wel het meest handige i.p.v. die andere naamgeving. Met het aanmaken van zo'n naamgeving-rule weet je zeker dat hij altijd onder ttyRFXCOM 'gemount' wordt. Ook als je hem toevallig eens in een andere USB-poort op je apparaat insteekt.
[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2016 11:00 ]
Ik heb mijn ozwcp binnen domoticz en zoals aangegeven werkt het dan wel. ik denk dus dat het in HASS zit. maar zou niet weten hoe ik dit concreet kan maken om er een ticket voor te schrijven.UltraSub schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:41:
[...]
Hass stoppen en Openzwave control panel starten, dan daar met een browser naar toe.
Is hue motion & hue lamp goede optie om rap te schakelen op wc? Ook tikkie goedkoper lijkt me dan zwave sensor & relay en qua verlichting ook meer mogelijkheden.
Misschien ook badkamer met 4x gu10. Met een nacht scenario alleen ff goed kijken naar goede prijs voor die lampen. Al is met 4 lampen op 1 knop misschien toch een relay dimmer praktischer?
Opzich wel handig om meer lampen te vervangen ipv de relays in zwave om te zetten...
Edit als ik op wc zonder na te denken de schakelaar handmatig op UIT zet, dan is die Hue lamp niet meer bereikbaar?
Misschien ook badkamer met 4x gu10. Met een nacht scenario alleen ff goed kijken naar goede prijs voor die lampen. Al is met 4 lampen op 1 knop misschien toch een relay dimmer praktischer?
Opzich wel handig om meer lampen te vervangen ipv de relays in zwave om te zetten...
Edit als ik op wc zonder na te denken de schakelaar handmatig op UIT zet, dan is die Hue lamp niet meer bereikbaar?
[ Voor 59% gewijzigd door trekker22 op 11-12-2016 12:09 ]
Met Hue kun je sowieso de sensoren + lampen rechtstreeks elkaar laten schakelen als het echt supersnel moet. Je kunt dan in de Hue app ook wel wat regels e.d. maken geloof ik. Maar hoe dat zit weet ik niet, heb maar één Hue lamp (zal in nieuwe huis vast meer worden) en twee motion sensoren. Bij mij loopt alles via HASS.
Schakelaar uit == stroom eraf == Hue niet meer bereikbaar inderdaad.
Op Amazon.de zijn ze 32 euro en nog 10 euro kortingscoupon denk dat ik er maar 2-3 ga bestellen. Zo goedkoop als bij praxis krijg je ze voorlopig toch niet.ThinkPadd schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:46:
Met Hue kun je sowieso de sensoren + lampen rechtstreeks elkaar laten schakelen als het echt supersnel moet. Je kunt dan in de Hue app ook wel wat regels e.d. maken geloof ik. Maar hoe dat zit weet ik niet, heb maar één Hue lamp (zal in nieuwe huis vast meer worden) en twee motion sensoren. Bij mij loopt alles via HASS.
En sticker op de schakelaar dat uitzetten niet nodig is😜
En zou ook alles in hass gaan regelen, geen dubbele configuraties. Denk dat die 2 seconde delay niet zo erg is.
[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 11-12-2016 14:11 ]
Ik heb inmiddels zowat alle varianten geprobeerd van domotica systemen/schakelaars/lampen wifi/zwave etc. maar als je met een gezin bent is het (voor mij) essentieel dat je alles ook kunt gebruiken als de automatisering een keer niet werkt (om welke reden dan ook) of als iemand niet goed kan omgaan met zaken die niet precies doen wat ze verwachten (oude mensen/kinderen).
Uiteindelijk werkte bij mij Zwave inbouw (Fibaro & Quibino) achter bestaande schakelaars het beste. Alles werk netjes als de 'hub' down is (of je een fout hebt gemaakt in de automatisering) en alles is ook gewoon handmatig te bedienen door bv mijn schoonmoeder. Ik heb ook nog wat Hue, Magic home , opbouw zwave etc. maar die gebruik ik in principe alleen voor niet essentiële zaken of waar het niet anders kan.
Zwave sensoren werken ook prima. Bv zo'n fibaro 'oog' (temp/beweging) zijn heel snel en als ik 1x per jaar een batterij moet vervangen is dat veel.
p.s. als je echt heel goedkoop wil en wat verbazend goed werkt met HASS is die Wifi magic home/Arilux led strip controller (ff zoeken op bv Bangood.com) . Ding kost 7.80 euro... Erg leuk voor bv op de kinderkamers
Uiteindelijk werkte bij mij Zwave inbouw (Fibaro & Quibino) achter bestaande schakelaars het beste. Alles werk netjes als de 'hub' down is (of je een fout hebt gemaakt in de automatisering) en alles is ook gewoon handmatig te bedienen door bv mijn schoonmoeder. Ik heb ook nog wat Hue, Magic home , opbouw zwave etc. maar die gebruik ik in principe alleen voor niet essentiële zaken of waar het niet anders kan.
Zwave sensoren werken ook prima. Bv zo'n fibaro 'oog' (temp/beweging) zijn heel snel en als ik 1x per jaar een batterij moet vervangen is dat veel.
p.s. als je echt heel goedkoop wil en wat verbazend goed werkt met HASS is die Wifi magic home/Arilux led strip controller (ff zoeken op bv Bangood.com) . Ding kost 7.80 euro... Erg leuk voor bv op de kinderkamers
Het klinkt ingewikkelder dan het is als je het beschrijftThinkPadd schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:40:
[...]
Klinkt erg ingewikkeld. Waarom niet gewoon licht zolang er beweging is en als er 5 min. geen beweging meer is: licht uit? Als jij 21 min. in je garage bent, dan zal je die laatste minuut in het donker staan met jouw scenario. Ik gebruik de knoppen juist zo min mogelijk, het gaat immers om 'automation'
Geloof me, na 10 jaar IR weet ik wel waar de missers zitten. Wat ik zoek is:
- zo kort mogelijk licht, bijvoorbeeld even snel iets pakken in de voorraadkast
- Permanent licht als bijvoorbeeld aan een fiets wordt gewerkt
- Override op lux
In het tweede scenario is er vaak minimaal beweging, en sta je ineens in het donker, terwijl je weinig mogelijkheid hebt beweging te triggeren omdat je bijvoorbeeld je handen vol hebt
Wat er nodig is is een override op beweging dus.
In het derde scenario, komt vaker voor, nog zat daglicht in de garage, maar in een specifieke hoek toch net te weinig om bijvoorbeeld iets in een kast te zoeken. De huidige oplossing triggered dan gewoon niet. Wat er dus nodig is is een override op lux.
Dus vrij simpel:
- Beweging > 3 minuten licht aan. Binnen 3 minuten weer beweging, start nieuwe timer.
- Druk op een knop, 20 minuten licht aan, ongeacht beweging of lux. Eventueel uit te breiden met een reset van die 20 minuten als er toch beweging wordt gezien.
Ik had er al over gelezen.Kijk trouwens ook eens naar de Philips Hue motion sensors. Stukje goedkoper dan een Z-Wave sensor en zijn erg makkelijk te integreren in HASS: Nicky's TweakBlog: Home Assistant: Philips Hue Motion Sensor
Heb er zelf twee in gebruik, werken feilloos.
Meh, zelf rapporteren is beterEnige nadeel is dat je de Hue bridge moet pollen om te kijken of de sensors beweging hebben gedetecteerd. De standaard instelling van HASS is 30 seconden. Voor verlichting is dat not-done, in het ergste geval sta je dan 30 sec. in het donker totdat het licht aan gaat. Gelukkig kun je die interval aanpassen. Ik draai nu al een aantal weken met de instelling dat mijn bridge elke 2 sec. gepolled wordt en dat vind hij prima. Nog geen crashes ofzo gemerkt en 2 sec. is in de praktijk snel genoeg. De bridge is via een netwerkkabel aangesloten waardoor de reactiesnelheid ook al sneller is dan bijv. via wifi.
Heb een bridge v1 in gebruik voor mijn verlichting, dus dat is het probleem niet. CR123A gewoon in de kast liggen, met 15 stuks tegelijk besteld bij nkon.nl, kost geen drol dan.Ik vind IP-based ook wat fijner dan Z-Wave. Is wat sneller met opstarten en naar mijn idee ook stabieler. Mocht je nog geen Hue spulletjes hebben dan moet je ook nog even een bridge kopen. De v1 bridge wordt massaal gedumpt en is daardoor goedkoop te krijgen 2e hands. Enige voordeel van de v2 bridge is iets met dat Apple HomeKit gebeuren, maar daar heb ik toch geen interesse in. Voordeel van die Hue motion is trouwens ook dat ze gewoon AAA-batterijen slikken. In Z-Wave spul moet vaak zo'n CR123A die toch net even wat duurder zijn en niet op elke hoek van de straat te koop zijn.
offtopic:
offtopic:
3 van deze:
http://www.dealdumpert.nl...cm-met-armatuur-ip65.html (24 per stuk betaald)
en 2 stuks zonder armatuur (kan niet meer vinden op de site, 13,50 per stuk betaald)
3 van deze:
http://www.dealdumpert.nl...cm-met-armatuur-ip65.html (24 per stuk betaald)
en 2 stuks zonder armatuur (kan niet meer vinden op de site, 13,50 per stuk betaald)
everspring is toch gewoon bruikbaar in HASS?
heb een 1812 tussenstekker toegevoegd, maar is alleen als bergen sensors toegevoegd, geen switch?
heb een 1812 tussenstekker toegevoegd, maar is alleen als bergen sensors toegevoegd, geen switch?
Ik heb twee soorten Everspring (AN158 en AN157) en die werken prima.
Misschien zit de 1812 nog niet goed in OpenZWave? Even issuetje bij hen inschieten.
Misschien zit de 1812 nog niet goed in OpenZWave? Even issuetje bij hen inschieten.
Verwijderd
Rule1:UltraSub schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:25:
[...]
Dus vrij simpel:
- Beweging > 3 minuten licht aan. Binnen 3 minuten weer beweging, start nieuwe timer.
- Druk op een knop, 20 minuten licht aan, ongeacht beweging of lux. Eventueel uit te breiden met een reset van die 20 minuten als er toch beweging wordt gezien.
trigger: motion
action: lights on
Rule 2:
trigger: time (bijv elke minuut)
condition: override switch == off
condition: nomotion for 3 minuten
action: lights off
Rule 3:
trigger: override switch from off to on
action: lights on
Rule 4:
trigger: time (bijv elke minuut)
condition: override switch == on
condition: nomotion for 20 minuten
action: lights off
action: override switch off
Heb ik het zo goed begrepen?
Spot on. Dat is inderdaad het plan om mee te beginnen. Een fibaro eye besteld vandaag, we beginnen met alleen beweging, dus het repliceren van de huidige werking. Later uitbreiden.
Ben overigens benieuwd naar hoe zo'n nieuw eye zich gaat gedragen. Heb begrepen dat de nieuwe firmwares geen binary meer doen maar met values werken. En heb begrepen dat het niet out of the box werkte met openzwave maar er een aanpassing nodig was.
Heb er al eens aan gedacht om ál mijn sensoren te voorzien van een template en zo de boel abstract te maken qua waardes, namen, id's enz enz.
Ben overigens benieuwd naar hoe zo'n nieuw eye zich gaat gedragen. Heb begrepen dat de nieuwe firmwares geen binary meer doen maar met values werken. En heb begrepen dat het niet out of the box werkte met openzwave maar er een aanpassing nodig was.
Heb er al eens aan gedacht om ál mijn sensoren te voorzien van een template en zo de boel abstract te maken qua waardes, namen, id's enz enz.
2e reboot heeft het opgelost toen kwam de switches er ineens bij!ThinkPadd schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:56:
Ik heb twee soorten Everspring (AN158 en AN157) en die werken prima.
heb wat zitten in de GUI aanpassingen maar kom er niet uit. Is een group ook open/dicht klapbaar?
Op de HomePage wil ik een groep Sfeer hebben met daar alleen verlichting in. In principe wil ik (om ruimte te sparen) alleen de kop Sfeer laten zien met schakelaar voor hele groep. En uit kunnen klappen als ik nog iets individueel aan een lamp wil doen. Mogelijk?
al op card / fold / unfold zitten googlen maar kom er niet bij uit,.
Ben ook bezig om 2 variabelen te combineren; zoals windsnelheid + richting. Dit doe je toch met templates.
echter probeer het te halen uit Thinkpads zijn config.
Dan zie ik dit in sensors.yaml
en dan zie ik in de groups.yaml dit
Waar zou ik gevonden hebben dat om die sensoren te gebruiken ik er pws_ bij moet gebruiken?
https://home-assistant.io/components/sensor.wunderground/ meldt hier ook niks over..
Op de HomePage wil ik een groep Sfeer hebben met daar alleen verlichting in. In principe wil ik (om ruimte te sparen) alleen de kop Sfeer laten zien met schakelaar voor hele groep. En uit kunnen klappen als ik nog iets individueel aan een lamp wil doen. Mogelijk?
Ben ook bezig om 2 variabelen te combineren; zoals windsnelheid + richting. Dit doe je toch met templates.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - platform: wunderground name: weather api_key: xxx monitored_conditions: - temp_c - relative_humidity - feelslike_c - wind_kph - wind_dir |
code:
1
2
3
4
5
| - sensor.pws_temp_c - sensor.pws_relative_humidity - sensor.pws_feelslike_c - sensor.pws_wind_kph - sensor.pws_wind_dir |
Waar zou ik gevonden hebben dat om die sensoren te gebruiken ik er pws_ bij moet gebruiken?
https://home-assistant.io/components/sensor.wunderground/ meldt hier ook niks over..
[ Voor 46% gewijzigd door trekker22 op 13-12-2016 14:56 ]
volgens mij moet je een group lampen maken en een group sfeer.trekker22 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:35:
heb wat zitten in de GUI aanpassingen maar kom er niet uit. Is een group ook open/dicht klapbaar?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - platform: wunderground name: weather api_key: xxx monitored_conditions: - temp_c - relative_humidity - feelslike_c - wind_kph - wind_dir
code:
1 2 3 4 5 - sensor.pws_temp_c - sensor.pws_relative_humidity - sensor.pws_feelslike_c - sensor.pws_wind_kph - sensor.pws_wind_dir
In de group sfeer zet je als enige item je group.lampen

dat pws heeft te maken met de naamgeving van weatherundground personal weather stations (pws) dus metingen die mensen zelf delen i.p.v. officieel weerstations.
[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 13-12-2016 21:57 ]
cd /pub && more beer
Thanks ga die groepen nakijken.ny-hardcore schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:43:
[...]
volgens mij moet je een group lampen maken en een group sfeer.
In de group sfeer zet je als enige item je group.lampen
[afbeelding]
[afbeelding]
dat pws heeft te maken met de naamgeving van weatherundground personal weather stations (pws) dus metingen die mensen zelf delen i.p.v. officieel weerstations.
Inzake die sensors: maar dat is toch nergens gedocumenteerd of moet je dan echt de github van dat component in?
P1 component ook werkend, maar is vrij summier. Misschien toch influxdb overwegen, al heb ik geen idee hoe eenvoudig dat is op een rpi3.
Kan me zomaar voorstellen dat influxdb op een sd kaart niet geweldig gaat zijn voor de levensduur van je sd kaart. Geen feit, alleen een logische redenering overigens.
Verder heb ik een zware qnap die 24/7 draait echter lijkt geen package voor.
Ik heb getracht een influxdb sensor te maken die me verbruik laat zien sinds start of day (wat Grafana ook kan). Dus eerst uitvogelen hoe ik die data uit influx krijg:
Mooi, so far so good. Maar hoe krijg ik daar een start of day (datum van vandaag en 00:00) in? Influxdb heeft zoiets niet. Grafana zal het wel zelf uitrekenen en dan een expliciete range aan influx geven in de query
Doel was om daarna met template sensors en een tarief de totale kosten so far te laten zien (en per maand, per jaar, enz)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| > use home_assistant Using database home_assistant > select difference(last(value)) from m3 where time > now() - 24h group by time(24h) limit 1 name: m3 time difference ---- ---------- 1481587200000000000 7.095000000000027 |
Mooi, so far so good. Maar hoe krijg ik daar een start of day (datum van vandaag en 00:00) in? Influxdb heeft zoiets niet. Grafana zal het wel zelf uitrekenen en dan een expliciete range aan influx geven in de query
Doel was om daarna met template sensors en een tarief de totale kosten so far te laten zien (en per maand, per jaar, enz)
Hmm, jij logt al daily values zie ik. Dat doe ik nog niet.
Later maar eens induiken. Ernstiger probleem ontdekt net.
Hass 0.33.1 logt naar influxdb. Sensors gewhitelist die states schrijven. Waaronder floats even als voorbeeld. Werkt 2 weken goed.
Upgrade naar latest Hass version. Restart, influx errors:
influxdb.exceptions.InfluxDBClientError: 400: {"error":"field type conflict: input field \"battery_level\" on measurement \"lux\" is type float, already exists as type integer"}
(en nog een bak errors, voor vele sensors).
Oei. Dat is nasty. Blijkt dat ze dus eerder een float hebben weg geschreven als integer. Als influx initialiseert maakt hij er dus een int van. Vervolgens bedenkt iemand dat te gaan fixen, hop, einde logging, want in een int field krijg je geen float gepropt. Ik heb daar geen breaking release note van gezien.
Om dit te fixen moet je dus of de database droppen, of zoals het bij elasticsearch heet reindexen. En ik heb ff echt geen zin om dat uit te gaan zoeken nu. Dit zijn wel dingetjes hoor. Logging is nog láng niet waar het moet zijn. Stabiliteit is belangrijk in data. Ik weet dat het een fast moving product is, maar dit irriteert me wel even. Even klaar mee voor vandaag.
(inmiddels snapshot terug naar 33.1 dus)
Voor dat soort dingen zou ik een issue op GitHub aanmaken. Goede kans dat het dan vrij snel wordt opgepakt.
Staat namelijk ook keurig onder aan de lijst met changes van elke release:
Experiencing issues introduced by this release? Please report them in our issue tracker. Make sure to fill in all fields of the issue template.
[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2016 21:35 ]
I know I know, maar ff niet meer vandaagThinkPadd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:32:
Voor dat soort dingen zou ik een issue op GitHub aanmaken. Goede kans dat het dan vrij snel wordt opgepakt.
[...]
Met domoticz ben ik zeer gelukkig, alleen gaat de ontwikkeling toch minder snel aangezien het minder laagdrempelig is, en er daardoor niet heel veel devs actief bijdragen.
op de github van hass zie je tig commits per dag.
Enige wat me een beetje tegenstaat is de config via Yaml files, en het scripts maken in een voor mij onbekende taal.
ik heb nu zoveel lua en bash scripts die puur voor en op mijn domoticz draaien.
is er zicht op de ontwikkeling van wizzards of plugins waardoor je via wizzards en webinterfaces kunt configureren?
op de github van hass zie je tig commits per dag.
Enige wat me een beetje tegenstaat is de config via Yaml files, en het scripts maken in een voor mij onbekende taal.
ik heb nu zoveel lua en bash scripts die puur voor en op mijn domoticz draaien.
is er zicht op de ontwikkeling van wizzards of plugins waardoor je via wizzards en webinterfaces kunt configureren?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
- Yaml is juist heel overzichtelijk
- Python is een taal met meer potentie
- Je kunt nog steeds external scripts draaien. Lua (gewoon lua installeren) en bash is natuurlijk standaard aanwezig.
Ik zie voorlopig geen wizards en webinterfaces komen. Hoop zelf dat ze gewoon ook blijven focussen op belangrijkere dingen.
- Python is een taal met meer potentie
- Je kunt nog steeds external scripts draaien. Lua (gewoon lua installeren) en bash is natuurlijk standaard aanwezig.
Ik zie voorlopig geen wizards en webinterfaces komen. Hoop zelf dat ze gewoon ook blijven focussen op belangrijkere dingen.
Heeft iemand ooit geprobeerd om ASA zonnewering werkend te krijgen in Home Assistant?
Ik had het werkend in domoticz, maar het lukt me hier niet.
ASA protocol is subtype 3 in het RFY protocol voor zover ik uit de Domoticz code kan halen. Device IDs heb ik kloppend, maar dan ... Het simple toevoegen van een rfxtrx device met id 071a0300deviceid is niet voldoende..
Ik heb
Een eerste practische vraag: Hoe krijg ik HA in debug mode, en waar vind ik debug logging ?
ASA protocol is subtype 3 in het RFY protocol voor zover ik uit de Domoticz code kan halen. Device IDs heb ik kloppend, maar dan ... Het simple toevoegen van een rfxtrx device met id 071a0300deviceid is niet voldoende..
Ik heb
- vakantie
- redelijk veel python ervaring
- ASA zonwering
- en zin om erin te duiken...
Een eerste practische vraag: Hoe krijg ik HA in debug mode, en waar vind ik debug logging ?
1)timt1961 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:55:
Heeft iemand ooit geprobeerd om ASA zonnewering werkend te krijgen in Home Assistant?
Ik hebTips en ervaringen zijn welkom..
- vakantie
- ASA zonwering
Zonwering is een 'cover'. Heb je het ook als cover ge-add?
https://home-assistant.io/components/cover.rfxtrx/
2)
https://home-assistant.io/components/logger/
cd /pub && more beer
Geen ervaring met RFX hier. Over je debug vraag;timt1961 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:55:
Ik hebTips en ervaringen zijn welkom..
- vakantie
- ASA zonwering
https://home-assistant.io/components/logger/
Kun je daar iets mee? (Zelf ook nog niet nodig gehad)
Als je ervaring hebt met Python en de tijd, kun je misschien een component schrijven.
/edit
Wat shit gaat zijn is dat je vaak hass zult moeten restarten. Daar zullen ze iets aan moeten doen. Hoop dat ze dat ooit oplossen. Begrijp wel waar het vandaan komt, maar toch, het blijft irritant als je aan het testen/debuggen bent
[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 16-12-2016 22:02 ]
Gaat vast wel komen, zaken als automation, groups, customize kun je al herstarten gelukkig.
Wat betreft yaml, met alle uitleg op de site zelf kom je een heel eind. Ben blij met de vrijheid en mogelijkheden die hass bied. Alleen jammer dat ze nu overgestapt zijn naar nest dev api, kan nu minder info uit nest halen.
Wat betreft yaml, met alle uitleg op de site zelf kom je een heel eind. Ben blij met de vrijheid en mogelijkheden die hass bied. Alleen jammer dat ze nu overgestapt zijn naar nest dev api, kan nu minder info uit nest halen.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Steeds moeten restarten ben ik wel gewend, Kan natuurlijk beter, maar dat is toch een ander project
Bedankt voor de logger tip; dat vulde het missende stukje van de puzzel in, qua debug.
Ik heb momenteel het volgende in mijn config file
De code is opgebouwd aan de hand van een post op het HA forum:
07: lengte, 1a : RFY 03 : subprotocol 3 (ASA volgens Domoticz), een filler, en dan de ID van de remote.
Zou het moeten doen, maar helaas.
Bedankt voor de logger tip; dat vulde het missende stukje van de puzzel in, qua debug.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rfxtrx: device: /dev/ttyUSB0 debug: True cover: platform: rfxtrx automatic_add: True devices: 071a0300D0070601: # Experiment name: Raam achter |
07: lengte, 1a : RFY 03 : subprotocol 3 (ASA volgens Domoticz), een filler, en dan de ID van de remote.
[ Voor 0% gewijzigd door timt1961 op 16-12-2016 23:43 . Reden: typo in de code tag ]
Doe jezelf een plezier en stap af van dat platform en ga OTGW met een degelijke thermostaat[RNMC] Viper schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:35:
Alleen jammer dat ze nu overgestapt zijn naar nest dev api, kan nu minder info uit nest halen.
Ik heb volgens mij eerst de rolluik in leermodus gezet met de bestaande afstandsbediening en toen via de rfxmngr (windowstool van rfxcom) een nieuwe remote toegevoegd. deze heb ik vervolgens in de config van hass toegevoegd. ik heb daar dit staan:timt1961 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:42:
Steeds moeten restarten ben ik wel gewend, Kan natuurlijk beter, maar dat is toch een ander project
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 rfxtrx: device: /dev/ttyUSB0 debug: True cover: platform: rfxtrx automatic_add: True devices: 071a0300D0070601: # Experiment name: Raam achter
code:
1
| 071a000000000001 |
cd /pub && more beer
Ik heb de afstands bediening ook aangemaakt met RFXmngr. Daar werkt hij inmiddels ook.ny-hardcore schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:37:
[...]
Ik heb volgens mij eerst de rolluik in leermodus gezet met de bestaande afstandsbediening en toen via de rfxmngr (windowstool van rfxcom) een nieuwe remote toegevoegd. deze heb ik vervolgens in de config van hass toegevoegd. ik heb daar dit staan:
code:
1 071a000000000001
Ben nu aan het stoeien met pyRFXtrx (https://github.com/Danielhiversen/pyRFXtrx).. Eens kijken wat we daarmee kunnen. (Eigenlijk te mistig voor zonwering
En: Het Werkt!!
Ik zal eens een pull request aanmaken voor pyRFXtrx, maar het lijkt erop dat het met vier regels code te fixen is (voor de hobbyisten onder ons : in RFXtrx/__init__.py : op regel 78, 91 en 104, de 0x00 vervangen door self.subtype.) Er zal ook nog iets moeten gebeuren om het ASA subttype toe te voegen aan de Rfy() class in lowlevel.py)
Goed begin van mijn vakantie!
[ Voor 23% gewijzigd door timt1961 op 17-12-2016 15:17 ]
Hier een minder avondje 
Nieuwe Fibaro wall plug, een gen 5. Included, komt binnen als "LBR+ Z-Wave+ node Always On Slave On/Off Power Switch FIBARO System Unknown: type=0602, id=1001". Hmm, das niet goed. Geen configuratie mogelijk, enz. Ook de hele config file leeg, die xml bedoel ik. Daar een backup van terug gezet, allemaal weer in orde. Hass maar eens starten dan. Ok, geen zwave devices meer. Kapotstuk.
Ik kijk naar OpenZwave op github, kort geleden een commit om die sensor bekend te maken. Mooi.
Ik kijk naar python-openzwave, en damn, die lopen achter zeg. Dat stemt niet vrolijk. Config van het openzwave project naar config van python-openzwave gezet, make en make install. Ziet er niet al te fris uit. Hass gestart, zo dood als een pier voor wat betreft zwave, bakken met stacktraces.
Sensor weer excluded nu en maar een restore van vanmiddag terug zetten. Even geen zin in vanavond.
Nieuwe Fibaro wall plug, een gen 5. Included, komt binnen als "LBR+ Z-Wave+ node Always On Slave On/Off Power Switch FIBARO System Unknown: type=0602, id=1001". Hmm, das niet goed. Geen configuratie mogelijk, enz. Ook de hele config file leeg, die xml bedoel ik. Daar een backup van terug gezet, allemaal weer in orde. Hass maar eens starten dan. Ok, geen zwave devices meer. Kapotstuk.
Ik kijk naar OpenZwave op github, kort geleden een commit om die sensor bekend te maken. Mooi.
Ik kijk naar python-openzwave, en damn, die lopen achter zeg. Dat stemt niet vrolijk. Config van het openzwave project naar config van python-openzwave gezet, make en make install. Ziet er niet al te fris uit. Hass gestart, zo dood als een pier voor wat betreft zwave, bakken met stacktraces.
Sensor weer excluded nu en maar een restore van vanmiddag terug zetten. Even geen zin in vanavond.
Zo, gister mijn Raspberry Pi 3 binnen gekregen en gelijk maar even Home Assistant er op gezet. Draait nu als een zonnetje, start automatisch en heeft de Chromecast, mijn telefoon en TV van de buren al gevonden.
Heb alleen verder nog niks aan schakelaars enzo, zit rond te kijken wat handig is. Philips Hue is wel lekker makkelijk mee te nemen (plannen om te verhuizen binnen nu en 3 jaar).
Of zijn er schakelaars te vinden die makkelijk in / uit te bouwen zijn? Nog handige starter kits die goed met Home Assistant werken?
Heb alleen verder nog niks aan schakelaars enzo, zit rond te kijken wat handig is. Philips Hue is wel lekker makkelijk mee te nemen (plannen om te verhuizen binnen nu en 3 jaar).
Of zijn er schakelaars te vinden die makkelijk in / uit te bouwen zijn? Nog handige starter kits die goed met Home Assistant werken?
Ik ben erg tevreden met Hue. Prijzig, maar je krijgt er wel wat voor. Robuuste API, kwaliteit lampen en betrouwbare leverancier. Jammer dat er nog geen E14 is, daar zit iedereen wel om verlegen eigenlijk. Denk helaas niet dat het ooit nog komt.
Maar is het werkelijk zo prijzig? De meesten rekenen tov een chinees ding, of ikea. Maar wat krijg je daar? Slechte kwaliteit, geen een lamp hetzelfde (zelfs niet uit dezelfde batch), onbetrouwbaar, laat staan dat er een lijn is die gegarandeerd blijft. Kijk je wat een echt goede RGB LED kost dan zit je al snel aan 20-30 euro. 20 euro voor een ecosystem erbij valt dan ook nog wel mee. Blijft prijzig, maar goed.
Wat bedoel je met makkelijk in en uit te bouwen?
Misschien moet je Domotica. Ervaringen en vragen. eerst eens doornemen, dan zie je wat de (on)mogelijkheden zijn.
Maar is het werkelijk zo prijzig? De meesten rekenen tov een chinees ding, of ikea. Maar wat krijg je daar? Slechte kwaliteit, geen een lamp hetzelfde (zelfs niet uit dezelfde batch), onbetrouwbaar, laat staan dat er een lijn is die gegarandeerd blijft. Kijk je wat een echt goede RGB LED kost dan zit je al snel aan 20-30 euro. 20 euro voor een ecosystem erbij valt dan ook nog wel mee. Blijft prijzig, maar goed.
Wat bedoel je met makkelijk in en uit te bouwen?
Misschien moet je Domotica. Ervaringen en vragen. eerst eens doornemen, dan zie je wat de (on)mogelijkheden zijn.
Nou, vooral dat ik niet mijn complete stopcontacten en schakelaars moet vervangen (of het moet heel makkelijk zijn).
Ik zal dat topic eens doorlezen en eens kijken wat voor type lampen er zijn voor de Hue. Heb ook een aantal (LED) spotjes die ik dan ook graag via Home Assistant schakel.
Ik zal dat topic eens doorlezen en eens kijken wat voor type lampen er zijn voor de Hue. Heb ook een aantal (LED) spotjes die ik dan ook graag via Home Assistant schakel.
Daar kun je zo niets over zeggen, dat hangt er vanaf wat je precies wil aansturen, en wat de mogelijkheden daarvoor zijn. Vandaar dat ik inderdaad bovenstaand topic aan haal, staat eigenlijk los van hass.Shinji schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:27:
Nou, vooral dat ik niet mijn complete stopcontacten en schakelaars moet vervangen (of het moet heel makkelijk zijn).
Ik heb het ingedeeld naar betrouwbaarheid:
Verlichting wat altijd goed moet werken: Hue en Z-Wave schakelmodules
Verlichting wat minder betrouwbaar mag zijn (verkeerde kleur of niet aan/uit): Milight
Relais die altijd goed moeten werken: Z-Wave
Relais waarbij het niet zo erg is als er een keer een aan of uit-schakeling mist: KlikAanKlikUit
In de praktijk blijken die twee minder betrouwbare eigenlijk ook heel goed te werken en weinig ergernis te veroorzaken. Voor bijv. nu de kerstboom knup ik er gewoon een KaKu tussen, of ik moet nog een Z-Wave plug hebben liggen bijv.
Verlichting wat altijd goed moet werken: Hue en Z-Wave schakelmodules
Verlichting wat minder betrouwbaar mag zijn (verkeerde kleur of niet aan/uit): Milight
Relais die altijd goed moeten werken: Z-Wave
Relais waarbij het niet zo erg is als er een keer een aan of uit-schakeling mist: KlikAanKlikUit
In de praktijk blijken die twee minder betrouwbare eigenlijk ook heel goed te werken en weinig ergernis te veroorzaken. Voor bijv. nu de kerstboom knup ik er gewoon een KaKu tussen, of ik moet nog een Z-Wave plug hebben liggen bijv.
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2016 20:56 ]
Voor de kerstboom zou ik graag kaku doen, maar ja, die prijs van die rfx module 
/edit
Krijg die gen 5 wallplug met geen mogelijkheid aan de gang. Na aanpassen openzwave config zodat die plug herkent wordt lijkt alles netjes in openzwave, maar als ik een setconfig doe krijg ik timeouts terug. Verder lijkt alles te werken, zoals power report en dergelijke. Start ik hass, geen enkele sensor meer geladen. Node weg halen op de stick, alles functioneert perfect.
Ben geneigd te retourneren, dit lijkt me niet helemaal goed. Zijn er mensen die hier een gen 5 wall plug draaien?
/edit 2
Ik hou mijn hart vast voor de gen 5 motion sensor. Lees en hoor veel problemen. En na dit akkefietje met die plug...

/edit
Krijg die gen 5 wallplug met geen mogelijkheid aan de gang. Na aanpassen openzwave config zodat die plug herkent wordt lijkt alles netjes in openzwave, maar als ik een setconfig doe krijg ik timeouts terug. Verder lijkt alles te werken, zoals power report en dergelijke. Start ik hass, geen enkele sensor meer geladen. Node weg halen op de stick, alles functioneert perfect.
Ben geneigd te retourneren, dit lijkt me niet helemaal goed. Zijn er mensen die hier een gen 5 wall plug draaien?
/edit 2
Ik hou mijn hart vast voor de gen 5 motion sensor. Lees en hoor veel problemen. En na dit akkefietje met die plug...
[ Voor 92% gewijzigd door UltraSub op 18-12-2016 05:14 ]
Ik hoop het niet. Krijgen we hier ook al die mensen die hun synology updaten als er een update is en dan gaan jammeren dat het niet werkt. (nofi)
Ok, stuk verder.UltraSub schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:44:
/edit
De gen5 is een secure node, dat wist ik, maar blijkbaar kun je de fibaros niet unsecured gebruiken, ook al lijkt het te werken initieel. Hass crashed er in ieder geval op. En in de zwave logs zie je veel timeouts.
Dus secure toegevoegd nu, en dat ziet er al heel anders uit. Hass start nu ook gewoon en ziet de wall plug. Maar daar houdt het dan ook weer op.
- Schakelen werkt niet, time-outs in de zwave logs
- Schakelen op de plug > niks te zien in zwave logs, hass ziet geen state change (maar dat is dan ook logisch)
- Configs aanpassen via ozwcp > timeouts
Volgens mij is die er al.Sbakker1982 schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:08:
Wordt er al een synology package verwacht voor home assistant?
https://synocommunity.com/packages
Of het heek up to date is weet ik niet. Draai zelf op een rpi3
[ Voor 11% gewijzigd door ny-hardcore op 18-12-2016 15:50 ]
cd /pub && more beer
De Gen 5 motion sensor heb ik aan de gang. Werkt goed so far, maar eens kijken over de komende dagen. Nog een tweede onderweg en dan heb ik 3x een Gen 2 en 2x een Gen 5. Hoop dat stabiel is. Wel openzwave config aangepast.
https://community.home-as...on-sensor-fgms001/3135/26
https://community.home-as...on-sensor-fgms001/3135/26
Na installatie van de package op de synocommunity, blijft de home assistant pagina hangen op: initializing home assistant. Mis ik iets?
Verwijderd
na de update naar 0.35.2 werken mijn Nest Binary sensors niet meer
iemand anders ook ervaring mee met nest icm 0.35.2?
Versie 0.34 heeft veel veranderd volgens mij voor nest. Waren een hoop mensen die toen nogal pissed waren. Check hier eens, staat ook iets van wijzigingen benodigd: https://home-assistant.io...remote-websockets-sonarr/Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:18:
na de update naar 0.35.2 werken mijn Nest Binary sensors niet meeriemand anders ook ervaring mee met nest icm 0.35.2?
Van welke versie kom je? Anders even de github repo langs fietsen en naar de commits kijken. Kun je er uit halen wat de wijzigingen zijn geweest.
[ Voor 13% gewijzigd door UltraSub op 19-12-2016 14:40 ]
Verwijderd
Ik had het al werkend gekregen in 0.34 mijn camera en sensors werken nog, alleen de binary sensor lijkt nu stuk
homeassistant.components.binary_sensor: Error while setting up platform nest
vreemd, heb juist het idee dat ze weer wat gefixt hebben deze versie, bij 0.34 kon ik bij havo status niet meer ophalen en dus mijn pomp van de vloerverwarming niet meer schakelen. Dit werkt met 0.35 weer goed. Heb alleen de thermostaat van nest, kan dus niet zeggen over camera.
Ok, weer stuk verder. De wallplug werkt nu.UltraSub schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:15:
[...]
Ok, stuk verder.
De gen5 is een secure node, dat wist ik, maar blijkbaar kun je de fibaros niet unsecured gebruiken, ook al lijkt het te werken initieel. Hass crashed er in ieder geval op. En in de zwave logs zie je veel timeouts.
Dus secure toegevoegd nu, en dat ziet er al heel anders uit. Hass start nu ook gewoon en ziet de wall plug. Maar daar houdt het dan ook weer op.
- Schakelen werkt niet, time-outs in de zwave logs
- Schakelen op de plug > niks te zien in zwave logs, hass ziet geen state change (maar dat is dan ook logisch)
- Configs aanpassen via ozwcp > timeouts
Via iemand op openzwave forum een werkende gen 5 config verkregen, nog wat aangepast, en die draait nu. Daarna nog wat network key problemen (ozwcp werkte vlekkeloos, hass kon de key niet vinden), die ook opgelost en nu kan ik schakelen. Wel af en toe een timeout in de logs. Ik ga het ff laten uit trillen. Als alles in orde blijft kijk ik of ik beide configs in een pull request kan aanbieden op de github van openzwave.
Wat raar dat die plugs en motionsensors al een jaar uit zijn, en niemand de niet werkende openzwave configs heeft opgemerkt/gefixed.
Damn.. Zit vast op 0.33.1. Als ik wil upgraden breekt dat influxdb, en die heb ik nodig vanwege smartmeter logging. En aangezien er een pull request klaar staat om de hele influxdb integratie op de schop te gooien, heb ik geen zin om er twee keer tijd en moeite in te stoppen.
Influx component is verrot. Kan niet wachten tot dat pull request wordt gemerged en het veel beter gaat worden. Maar ik wil ook verder met nieuwere versie. Grrr.
Influx component is verrot. Kan niet wachten tot dat pull request wordt gemerged en het veel beter gaat worden. Maar ik wil ook verder met nieuwere versie. Grrr.
Verwijderd
De nieuwe update naar 0.35.3 heeft het probleem opgelost.Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:47:
Ik had het al werkend gekregen in 0.34 mijn camera en sensors werken nog, alleen de binary sensor lijkt nu stuk
Ik ben om de eerst stapjes te zetten in Home Assistant, ik denk dat het beter , anders, is dan Domoticz.
Nu heb ik alles draaien onder Domoticz, ik wil paralle overgaan.
Ik heb de RFXcom op een Pi aangesloten die als hoofdtaak Kodi heeft, dmv ser2net, connect Domoticz dan met de RFXcom
Hoe moet ik nu de RFXcom toevoegen aan configuration.yaml
Ik heb wel al veel hulp gehad van http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren :-)
Ik heb de RFXcom op een Pi aangesloten die als hoofdtaak Kodi heeft, dmv ser2net, connect Domoticz dan met de RFXcom
Ik heb wel al veel hulp gehad van http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren :-)
Geen ervaring mee, maar dit staat op hun site:jossie67 schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:43:
Ik ben om de eerst stapjes te zetten in Home Assistant, ik denk dat het beter , anders, is dan Domoticz.
https://home-assistant.io/components/rfxtrx/
Enne.. Atom installeren en jaml-lint package (onder andere). Heb je inline syntax highlighting en validatie.
Verwijderd
Ik vraag me sterk af of hun nieuwe manier gaat werken. Door alles in slechts twee measurements te stoppen zul je vele verschillen krijgen in de tags, bijvoorbeeld op entity id, hier zitten limieten op wat InfluxDB aan kan. Daarnaast zul je je naamgeving moet corrigeren, zoals battery, Battery, Battery Numeric. Ben benieuwd hoe hij er straks uit komt te zien. Mijn eigen variant dumpt het in een measurement per entity id en dat werkt eigenlijk best prima.UltraSub schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:55:
Damn.. Zit vast op 0.33.1. Als ik wil upgraden breekt dat influxdb, en die heb ik nodig vanwege smartmeter logging. En aangezien er een pull request klaar staat om de hele influxdb integratie op de schop te gooien, heb ik geen zin om er twee keer tijd en moeite in te stoppen.
UltraSub, dank voor je tips.UltraSub schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:53:
[...]
Geen ervaring mee, maar dit staat op hun site:
https://home-assistant.io/components/rfxtrx/
Enne.. Atom installeren en jaml-lint package (onder andere). Heb je inline syntax highlighting en validatie.
Op de site staat alleen het voorbeeld als je RFXcom direct aansluit op de pi niet via een netwerk
Met socat er weer een lokale tty van maken op de machine waar hass op draait? Dan weet hass niet eens dat het via een netwerk loopt.jossie67 schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:10:
[...]
UltraSub, dank voor je tips.
Op de site staat alleen het voorbeeld als je RFXcom direct aansluit op de pi niet via een netwerk
Zoiets als hier staat vanaf server setup
http://bernaerts.dyndns.o...rt-remote-usb-transceiver
[ Voor 13% gewijzigd door ny-hardcore op 27-12-2016 06:38 ]
cd /pub && more beer
Hier worden de wijzigingen erg duidelijk uitgelegd. Lijkt mij een veel betere aanpak dan zoals het nu is. Nu is het een zooitje. Heb zelf veel ervaring met Elasticsearch, en daar wordt het ook een enorm zooitje als je dat niet strak gaat managen.Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:18:
[...]
Ik vraag me sterk af of hun nieuwe manier gaat werken. Door alles in slechts twee measurements te stoppen zul je vele verschillen krijgen in de tags, bijvoorbeeld op entity id, hier zitten limieten op wat InfluxDB aan kan. Daarnaast zul je je naamgeving moet corrigeren, zoals battery, Battery, Battery Numeric. Ben benieuwd hoe hij er straks uit komt te zien. Mijn eigen variant dumpt het in een measurement per entity id en dat werkt eigenlijk best prima.
Maar Influx is nieuw voor mij. Niet bekend met limieten en dergelijke. De voorgestelde wijzigingen klinken voor mij echter wel logisch als ik mijn Elasticsearch ervaring meeneem in mijn beoordeling van het request.
Verwijderd
Dat heb ik ook gelezen. Ik denk ook niet dat het slechter zal worden, maar ik denk ook nog niet dat we er al zijn. Ik ben ook een beetje tegen het 'pleur' alles er maar in principe. Al snap ik het ook wel weer. Meestal wil je iets weten in de historie en dan moet je het er wel in hebben staan.UltraSub schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:00:
[...]
Hier worden de wijzigingen erg duidelijk uitgelegd. Lijkt mij een veel betere aanpak dan zoals het nu is. Nu is het een zooitje. Heb zelf veel ervaring met Elasticsearch, en daar wordt het ook een enorm zooitje als je dat niet strak gaat managen.
Maar Influx is nieuw voor mij. Niet bekend met limieten en dergelijke. De voorgestelde wijzigingen klinken voor mij echter wel logisch als ik mijn Elasticsearch ervaring meeneem in mijn beoordeling van het request.
Ik ben aan het inlezen en bekijken van Youtube met oa de Home Assistant Support 101, erg leerzaam.
Nu wil mijn mobiel een friendly_name geven. Waar zet in deze in.
In configuration.yaml of in een nieuwe file bv customize.yaml.
Als ik deze in configuration.yaml plaats als bv
Krijg ik de foutmelding unable to find component device_tracker.3ed53f3g674
Ik heb voorbeelden gekeken, maar kom er maar niet uit.
Wat doe ik fout
Nu wil mijn mobiel een friendly_name geven. Waar zet in deze in.
In configuration.yaml of in een nieuwe file bv customize.yaml.
Als ik deze in configuration.yaml plaats als bv
code:
1
2
3
| device_tracker.3ed53f3g674: friendly_name : Mobiel icon: mdi:phone |
Krijg ik de foutmelding unable to find component device_tracker.3ed53f3g674
Ik heb voorbeelden gekeken, maar kom er maar niet uit.
Wat doe ik fout
Device namen geef je op in known devices yaml
Dat klinkt eigenlijk als een goede contribution voor het project.Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:18:
[...]
Ik vraag me sterk af of hun nieuwe manier gaat werken. Door alles in slechts twee measurements te stoppen zul je vele verschillen krijgen in de tags, bijvoorbeeld op entity id, hier zitten limieten op wat InfluxDB aan kan. Daarnaast zul je je naamgeving moet corrigeren, zoals battery, Battery, Battery Numeric. Ben benieuwd hoe hij er straks uit komt te zien. Mijn eigen variant dumpt het in een measurement per entity id en dat werkt eigenlijk best prima.
Het lijkt mij niet raar als er twee varianten van een component zijn. De zero-configuration variant of degene die meer controle geeft over de vorm van de logging.
Of een statsd output component. Dan kan je het goed opslaan maar kan home assistant het niet meer lezen
Je bedoelt: 1 component met een base config die default werkt en een optional advancedANdrode schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:49:
[...]
Dat klinkt eigenlijk als een goede contribution voor het project.
Het lijkt mij niet raar als er twee varianten van een component zijn. De zero-configuration variant of degene die meer controle geeft over de vorm van de logging.
Of een statsd output component. Dan kan je het goed opslaan maar kan home assistant het niet meer lezen
Zodra er meer componenten gaan ontstaan die hetzelfde doen gaat het mijns inziens fout en krijg je een hoop rotzooi in hass code. De ene doet het wel, de andere half, enz enz.
Heb weer wat vaags hier. Net de beruchte Greenwave toegevoegd, die waar Thinkpad ook zo'n fan van is
Ja het is rommel, maar dan nog, dit is vaag gedrag volgens mij, en dus heb ik het op de community gepost.
https://community.home-as...s-but-works-in-ozwcp/8591
Blijft raar dat dat ding zo slecht werkt bij iedereen. Hier draait ie ondertussen al bijna een jaar mee, en werkelijk nooit problemen. Stroommeting werkte ook prima, maar daar moest ik wel voor pollen, dus staat nu lekker uit. Schakelen werkt daarentegen altijd.
Idealiter wel. Ik heb nu alleen het gevoel dat de contributor/impliciete maintainer van een component soms geen expert isUltraSub schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:02:
[...]
Je bedoelt: 1 component met een base config die default werkt en een optional advanced
Zodra er meer componenten gaan ontstaan die hetzelfde doen gaat het mijns inziens fout en krijg je een hoop rotzooi in hass code. De ene doet het wel, de andere half, enz enz.
Daarnaast vind ik het wennen dat alle plugins deel zijn van home assistant. Het is lastig om een third party module te installeren.
Ik ben gewend aan een omgeving met verwijzingen naar dependencies. En het liefste files die de exacte versie vastleggen.
e.g. maven, gradle, pip of zoals puppet-librarian, yarn, composer
Ik heb naar de code in die pull request voor de 'verbeterde versie' gekeken en ik vind het een bende.
Ook als een nieuwe module geen configuratie nodig heeft kan je dat niet makkelijk contributen als je dan dataconversie vanaf het oude platform moet doen…
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.