Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:30:
[...]

Daarnaast vind ik het wennen dat alle plugins deel zijn van home assistant. Het is lastig om een third party module te installeren.
Dat valt wel mee. Wat ik vaak deed is mijn code in 'custom_components' plaatsen en zodoende wordt het prima geladen. Dit gaat voor de code van HA zelf, in geval van dezelfde naamgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
ANdrode schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:30:
[...]

Idealiter wel. Ik heb nu alleen het gevoel dat de contributor/impliciete maintainer van een component soms geen expert is
Eens, maar dat komt vanzelf. Je ziet nu al dat de initial versies van influxdb component zijn geschreven om snel integratie te hebben, maar inderdaad niet door een expert. Degene met het pull request nu heeft er duidelijk meer verstand van. Is gewoon een kwestie van tijd, en inherent aan open source met deze ontwikkelsnelheid.
Daarnaast vind ik het wennen dat alle plugins deel zijn van home assistant. Het is lastig om een third party module te installeren.
Nee, dat is goed afgehandeld. Custom_components. Wat je daar neer zet wordt gewoon ingelezen. Third party modules? Als die er zijn, zoals je nu waarschijnlijk bedoeld, dan zou dat raar zijn. Waarom wordt er dan geen pull request gemaakt om die module te distribueren? Waarschijnlijk omdat ze niet door de CI tests heen komen :P En dan moet je je afvragen of je ze wel wil draaien als het zo slecht is. Maar goed, je hebt het in eigen hand met hass, als jij het wil, zet het in custom_components en ze worden gewoon geladen. Als je er een aangepaste versie in zet van iets wat standaard ook al in hass zit, dan overruled de versie in custom_components de gedistribueerde versie overigens.
Ik ben gewend aan een omgeving met verwijzingen naar dependencies. En het liefste files die de exacte versie vastleggen.
e.g. maven, gradle, pip of zoals puppet-librarian, yarn, composer
Dat doen ze toch? Pas als er iets in de config wordt gezet wat een component aanspreekt trekken ze het automatisch binnen, inclusief dependencies met de juiste versies.

Een voorbeeld, dsmr.py:

Python:
1
REQUIREMENTS = ['dsmr_parser==0.4']

Zodra je in je config - platform: dsmr gebruikt wordt dsmr.py aangesproken, wat vervolgens de dependencies afhandelt.
Ik heb naar de code in die pull request voor de 'verbeterde versie' gekeken en ik vind het een bende.
Wat vind je dan een bende, de manier zoals het gaat werken in de nieuwe situatie (neem dan even mee waar het vandaan komt en hoe seriously broken het daar nu is) of bedoel je code technisch?
Ook als een nieuwe module geen configuratie nodig heeft kan je dat niet makkelijk contributen als je dan dataconversie vanaf het oude platform moet doen…
Tsja.. Dat ga je houden met database integraties. Het project is zo jong, je kunt nu nog niet alles voorzien en het er meteen in verwerken. Je gaat 200% zeker tegen refactoring aanlopen, en zodra het niet stateless is kan dat een keer pijn gaan doen, zoals nu.
De andere optie is 2 jaar vooruit proberen te kijken in de tijd, maar dat gaat je nooit lukken. Als je zo vroeg in een project stapt dat zo snel gaat (en dat gaat zo hard omdat ze dus niet bang zijn voor een refactor, en agile werken) dan moet je beseffen dat het links en rechts een keer pijn kan gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 01-01-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:58:
[...]
Dat doen ze toch? Pas als er iets in de config wordt gezet wat een component aanspreekt trekken ze het automatisch binnen, inclusief dependencies met de juiste versies.

Een voorbeeld, dsmr.py:

Python:
1
REQUIREMENTS = ['dsmr_parser==0.4']
Ze zijn halverwege. Ik vind dat de de dependencies van componenten op een mooie manier losgetrokken zijn van de core van hass.

Ik zou in dit specifieke geval zelf een klein python package maken dat de logging naar influxdb doet en daar vanuit de component op dependen dan kan je in minor versies fixes doen die snel doorkomen. Op de lange termijn zou ik een repo per component als oplossing zien.

Dan doe je eventueel de installatie van de componenten zelf *ook* aan de hand van de config. Wil ik mijn git versie? Dan pak ik github.com/ANdrode/hass-component-recorder-influxdb. Geen volledige naam? Dan pak je voor 'influxdb-recorder' github.com/home-assistant/hass-component-recorder-influxdb

Een tijd geleden over-engineering. Ondertussen is het misschien tijd
[...]
Wat vind je dan een bende, de manier zoals het gaat werken in de nieuwe situatie (neem dan even mee waar het vandaan komt en hoe seriously broken het daar nu is) of bedoel je code technisch?
Het vorige stuk code technisch + het stuk code na de refactoring.
Het is er bijna maar ik verwacht dat het nu zeker nog een refactoring door moet voordat het functioneel en feature compleet is.
De andere optie is 2 jaar vooruit proberen te kijken in de tijd, maar dat gaat je nooit lukken. Als je zo vroeg in een project stapt dat zo snel gaat (en dat gaat zo hard omdat ze dus niet bang zijn voor een refactor, en agile werken) dan moet je beseffen dat het links en rechts een keer pijn kan gaan doen.
Je moet agile zijn. Ik zou daarbij als user data-verlies accepteren als er niet-functionele code verdwijnt. Het migreren van data is rot, vrijwel niet testbaar en daarnaast wil je die code wil je op de lange termijn niet in het project hebben.
Niet dat ik data verlies fijn vind, maar liever een deprecation van de huidige component dan iets dat niet afgemaakt wordt doordat iemand anders zijn troep opgeruimd moet worden

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 01-01-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik denk dat wij het gewoon eens zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart4444
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 12:20
Wie kan me helpen astublief met deze conf .Bedoeling is dat mij fibaro motion sensor tussen 12:00 en 17:00 met beweging de lamp schakkeld. maar krijg deze erormelding

17-01-02 15:04:22 homeassistant.loader: Unable to find component condition
17-01-02 15:04:31 homeassistant.bootstrap: Invalid config for [automation]: required key not provided @ data['action']. Got None. (See /home/hass/.homeassistant/configuration.yaml:98). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

Dit is mijn automation

automation:
- alias: Nightlight
trigger:
platform: state
entity_id: sensor.fibaro_system_fgms001_motion_sensor_burglar_12_10
from: "0"
to: "8"
condition:
condition: time
after: '12:00:00'
before: '17:00:00'
action:
service: light.turn_on
entity_id: light.hue_white_lamp_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Je mist een Condition platform, namelijk sensor time_date, zoals de error al aangeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door [RNMC] Viper op 02-01-2017 21:29 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

En post het geheel dan even in een yaml-code blok op het forum. Spaties in de uitlijning kunnen ook een hoop ellende veroorzaken, dat kunnen we nu niet nagaan :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Ik heb Hass nu een maandje draaien, erg mooi spul.
Begin echter wel te twijfelen of de homey (https://www.athom.com/nl/homey/) niet een beter idee zou zijn.

Moet nu losse hardware aan m'n PI koppelen en solderen etc om extra protocollen te spreken.
In dit device zit heeft veel al native.

Iemand ervaring met beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Shit, net vorige week begonnen met Domoticz, maar dit ziet er vele malen beter uit zeg. en ondersteund zo te zien ook alles wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxxi
  • Laatst online: 19-04 19:18
Fonta schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:59:
Shit, net vorige week begonnen met Domoticz, maar dit ziet er vele malen beter uit zeg. en ondersteund zo te zien ook alles wat ik wil.
Ik ben na een paar dagen ook geswitcht, was snel gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Maxxi schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:56:
[...]

Ik ben na een paar dagen ook geswitcht, was snel gedaan ;-)
Gisteren avond de stoute schoenen aangetrokken en na eerste een image getrokken te hebben van de sd card met win32 disk imager, heb ik de hassbian image erop gegooid.

Installatie op die manier werkte feilloos.

Echter ben ik even daarna toch weer terug gegaan naar Domoticz, ik heb daarin al het een en ander gebouwd voor automatisering en daarnaast ook wat switches om bijvoorbeeld me pc en tv aan/uit te zetten.
Hoe ik dit ging doen kon ik niet zo snel vinden in HA.
Het was dan ook al vrij laat, en wou gewoon "welterusten" zeggen tegen siri :)

Nu heb ik me net wat meer in zitten lezen en het moet toch allemaal wel mogelijk zijn.
Daarom ben ik op dit moment toch weer HA op de sd card aan het zetten :P

Wat mij overigens op viel is dat elke keer als HA start, hij opnieuw de Nest package probeert te installeren.
Iemand enig idee waarom hij dit doet?

Edit:
Dit zie ik in de console voorbij komen elke keer als HA opstart:
code:
1
2
3
Jan 05 12:15:43 raspberrypi hass[1105]: 17-01-05 12:15:43 INFO (Thread-1) 
[homeassistant.util.package] Attempting install of http://github.com/technicalpickles/python-
nest/archive/e6c9d56a8df455d4d7746389811f2c1387e8cb33.zip#python-nest==3.0.3

[ Voor 13% gewijzigd door Fonta op 05-01-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Maxxi schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:40:
Begin echter wel te twijfelen of de homey (https://www.athom.com/nl/homey/) niet een beter idee zou zijn.

Moet nu losse hardware aan m'n PI koppelen en solderen etc om extra protocollen te spreken.

Ik vind Athom er ook interessant uit zien echter:
1. ik vind het best prijzig
2. als ik lees dat bijv. de RF afstand erg beperkt is ben ik toch blij dat ik erg een goeie RF zender en ontvanger van maar een paar dollar heb aangesloten op mijn pi.

Gisteren bezig geweest om te zorgen dat als ik mijn HUE dimmer knopjes indruk er ook nog iets anders aan/uit gaat via HASS. Erg leuk/handig :).
Nu kan ik met de HUE dimmer Aan knop ook gelijk een lamp die op de kaku zit aangesloten aan laten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door PuckStar op 05-01-2017 12:31 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Maxxi schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:40:

Geen ervaring, maar je had deze review neem ik aan gezien: reviews: Athom Homey: smarthomehub van Nederlandse bodem? Op basis daarvan lijkt men niet veel verder dan HASS terwijl ik denk (men is 1,5 jaar bezig) dat de development bij HASS dan wel eens sneller zou kunnen gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik denk erover om mijn P1 meting toch terug te verhuizen naar Domoticz. Die heeft stabiele data opslag. Influx zal een zorgenkindje blijven de komende releases. Dus.. betrouwbaar meten en opslaan in Domoticz, dan met een rest sensor uit Domoticz trekken en alsnog dumpen naar Influx. Maar geen dataverlies of andersoortig gedoe mocht er iets mis gaan. Alle andere metingen kunnen me gestolen worden, maar P1 is belangrijk. Wil terug kunnen kijken en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
Je kan het ook andersom doen. Sla je P1-data eerst op in Influxdb met een python scriptje ( ik gebruik dat script wat Thinkpad gepost heeft hier op het forum). Vervolgens lees ik deze ik met de Influxdb sensor https://home-assistant.io/components/sensor.influxdb/. Dan ben je niet afhankelijk van HA om je data op te slaan en ben je vrij om het uit te lezen hoe jij het wil (grafana, home assistant).

[ Voor 3% gewijzigd door s441558 op 05-01-2017 22:29 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Is het mogelijk om switch posities te onthouden over herstarts heen? Heb wel wat gezocht, maar kan er maar weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
s441558 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:27:
Je kan het ook andersom doen. Sla je P1-data eerst op in Influxdb met een python scriptje ( ik gebruik dat script wat Thinkpad gepost heeft hier op het forum). Vervolgens lees ik deze ik met de Influxdb sensor https://home-assistant.io/components/sensor.influxdb/. Dan ben je niet afhankelijk van HA om je data op te slaan en ben je vrij om het uit te lezen hoe jij het wil (grafana, home assistant).
Ook over gedacht. Toch even voor deze oplossing gekozen. Want laten we eerlijk zijn, P1 en graphing daarvan is echt perfect geregeld in Domoticz. Ik kwam op het idee toen een collega gisteren een rest sensor in elkaar sleutelde om te testen met hass. Daarbij opgeteld dat er nog wel wat wijzigingen komen op influx, ik zelf zit te denken om een Elasticsearch component te schrijven, wat mijn voorkeur heeft boven influx en ik ook nog een paar rottige greenwave dozen heb die goed functioneren in domoticz maar niet in hass. Die dozen wilde ik eigenlijk al verkopen, maar als ik ze op een geïsoleerd zwave netwerk kan houden is dat win-win.
Overigens draai ik Domoticz in een VM op RedHat en hass in een VM op Ubuntu. VM's lopen op ESX op een nuc in de meterkast. Ik heb er dus 0 last van. Geen geklooi met meerdere rasps enz enz.
Fonta schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:28:
Is het mogelijk om switch posities te onthouden over herstarts heen? Heb wel wat gezocht, maar kan er maar weinig over vinden.
Komt eraan. Zoek ff in de pull requests. Heb ik gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door UltraSub op 05-01-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:43:
[...]

Ook over gedacht. Toch even voor deze oplossing gekozen. Want laten we eerlijk zijn, P1 en graphing daarvan is echt perfect geregeld in Domoticz. Ik kwam op het idee toen een collega gisteren een rest sensor in elkaar sleutelde om te testen met hass. Daarbij opgeteld dat er nog wel wat wijzigingen komen op influx, ik zelf zit te denken om een Elasticsearch component te schrijven, wat mijn voorkeur heeft boven influx en ik ook nog een paar rottige greenwave dozen heb die goed functioneren in domoticz maar niet in hass. Die dozen wilde ik eigenlijk al verkopen, maar als ik ze op een geïsoleerd zwave netwerk kan houden is dat win-win.
Overigens draai ik Domoticz in een VM op RedHat en hass in een VM op Ubuntu. VM's lopen op ESX op een nuc in de meterkast. Ik heb er dus 0 last van. Geen geklooi met meerdere rasps enz enz.

[...]

Komt eraan. Zoek ff in de pull requests. Heb ik gezien.
Ik snap nog steeds niet wat het probleem nu met die P1 is. Misschien dat jullie een andere hebben dan ik, maar die van mij is gewoon leesbaar via een seriële poort. HA, InfluxDB, ES, Telegram of wat dan ook hebben allemaal een HTTP API.

Dus het enige wat je moet doen is zorgen dat je die seriele poort koppelt aan de HTTP API. Pak dan iets als NodeRED en koppel de boel. Los van een klein beetje javascript om van de ruwe seriele text een P1 pakketje te maken heb je niet nodig. Niks geen eigen componentjes maken, het bestaat allemaal al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:43:
Ook over gedacht. Toch even voor deze oplossing gekozen. Want laten we eerlijk zijn, P1 en graphing daarvan is echt perfect geregeld in Domoticz.
[...]
Sorry, maar nee :X Als er iets beroerde grafieken heeft om dat soort verbruik te tonen, dan is het Domoticz wel :X Voor maand en jaarverbruik heeft het één of ander wiebelig horizontaal lijntje i.p.v. fatsoenlijke staafgrafieken waar je tenminste in één opslag wat aan kunt zien. Heb daar ooit (in mijn Domoticz periode) nog eens een feature request voor ingeschoten (incl. wat mock-ups die ik had gemaakt in JsFiddle) maar is nooit wat mee gedaan door de ontwikkelaar. Vergeet ook niet dat elk jaar de zomer-/wintertijd bug weer terugkomt en je een uur aan data dan gewoon 'kwijt' bent in de grafieken.

Tijd om Domoticz een keer los te gaan laten joh ;)

Ik duwde P1 eerst naar InfluxDB en dan grafiekje er van maken in Grafana. Maar dat had voor mij ook wat manco's (script wat ik gebruikte kreeg ik het niet aan de praat om CRC van een telegram te laten checken, waardoor er soms extreem hoge verbruiken in de DB kwamen te staan. Maar iemand met beetje Python-skills kan dat wel fixen). En InfluxDB kan niet groeperen per maand. Heb nu dsmr-reader draaien, werkt ook wel leuk. Grafiekjes zijn ook nog niet alles, geef ik eerlijk toe. Maar de ontwikkelaar heeft al aangegeven dat hij zich daar wel in kan vinden en de boel over de kop gaat gooien. Uitlezen gaat erg goed omdat hij controle op CRC heeft ingebouwd op mijn verzoek. Back-end is PostgreSQL.

Waarom je de P1 in HASS zou willen snap ik ook niet. Misschien één veld (actueel verbruik o.i.d.) zodat je het kunt gebruiken in regels (geen idee met wat voor insteek), maar qua grafieken e.d.? Nee.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Hallo allemaal,

Sinds deze week ben ik ook aan het stoeien met Home Assistant, nadat Domoticz toch niet zo goed beviel. Nu probeerde ik alleen een sensor met een template te maken, maar als ik dat doe start home assistant niet meer op.

Als voorbeeld had ik in sensors.yaml de volgende code toegevoegd (en sensors.yaml natuurlijk in de config toegevoegd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    solar_angle:
      value_template: '{{ states.sun.sun.attributes.elevation }}'
      friendly_name: 'Sun angle'
      unit_of_measurement: 'degrees'
    sunrise:
      value_template: '{{ states.sun.sun.attributes.next_rising }}'

Moet ik nog een commando runnen op de raspberry pi voordat ik templates kan gebruiken? Ik heb een handmatige installatie gedaan via virtualenv. Zie ik iets over het hoofd?

Bedankt alvast!

Edit: De standaard configuratie had al een sensor gedefinieerd voor het weer, blijkbaar mocht ik niet twee maal een sensor definiëren.

[ Voor 10% gewijzigd door Mystery02 op 06-01-2017 19:16 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:44:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat het probleem nu met die P1 is. Misschien dat jullie een andere hebben dan ik, maar die van mij is gewoon leesbaar via een seriële poort. HA, InfluxDB, ES, Telegram of wat dan ook hebben allemaal een HTTP API.

Dus het enige wat je moet doen is zorgen dat je die seriele poort koppelt aan de HTTP API. Pak dan iets als NodeRED en koppel de boel. Los van een klein beetje javascript om van de ruwe seriele text een P1 pakketje te maken heb je niet nodig. Niks geen eigen componentjes maken, het bestaat allemaal al.
Klopt allemaal. Er is an sich ook geen probleem. :)
Ik moet alleen even snel stabiliteit hebben, juist omdat P1 geen speeltuin is vind ik. Dan rustig als er een keer tijd is die metingen op mqtt gooien en dan kijken wat je er verder mee wil.

De eigen component waar ik het over heb is de backend. De long term archiving solution. Daar zou ik graag Elasticsearch zien om verschillende redenen.
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:00:
[...]

Sorry, maar nee :X Als er iets beroerde grafieken heeft om dat soort verbruik te tonen, dan is het Domoticz wel :X Voor maand en jaarverbruik heeft het één of ander wiebelig horizontaal lijntje i.p.v. fatsoenlijke staafgrafieken waar je tenminste in één opslag wat aan kunt zien. Heb daar ooit (in mijn Domoticz periode) nog eens een feature request voor ingeschoten (incl. wat mock-ups die ik had gemaakt in JsFiddle) maar is nooit wat mee gedaan door de ontwikkelaar. Vergeet ook niet dat elk jaar de zomer-/wintertijd bug weer terugkomt en je een uur aan data dan gewoon 'kwijt' bent in de grafieken.
Huh.. ik kan bij report toch echt gewoon netjes een verbruik zien per maand.
Zijn er betere oplossingen? Hell yes, maar daar wil ik goed over nadenken en niet zomaar weer wat in elkaar steken waar ik achteraf anders mee om had moeten/willen gaan.
Tijd om Domoticz een keer los te gaan laten joh ;)
Al lang gedaan man :)
Als ik hass en domoticz op een rasp zou draaien had ik dit ook nooit gedaan. Ik creeer nu gewoon tijd.
Ik duwde P1 eerst naar InfluxDB en dan grafiekje er van maken in Grafana. Maar dat had voor mij ook wat manco's (script wat ik gebruikte kreeg ik het niet aan de praat om CRC van een telegram te laten checken, waardoor er soms extreem hoge verbruiken in de DB kwamen te staan. Maar iemand met beetje Python-skills kan dat wel fixen). En InfluxDB kan niet groeperen per maand. Heb nu dsmr-reader draaien, werkt ook wel leuk. Grafiekjes zijn ook nog niet alles, geef ik eerlijk toe. Maar de ontwikkelaar heeft al aangegeven dat hij zich daar wel in kan vinden en de boel over de kop gaat gooien. Uitlezen gaat erg goed omdat hij controle op CRC heeft ingebouwd op mijn verzoek. Back-end is PostgreSQL.
Wat je hierboven beschrijft is mijn punt. Ik blijf niet migreren van oplossing naar oplossing, ik zoek eerst precies uit wat ik wil. ;) Dat dat ook niet voor de komende 10 jaar is snap ik, maar dit is ook niks. Na een maand tegen manco's in je oplossing aanlopen en dan of een gat hebben of data migreren.
Waarom je de P1 in HASS zou willen snap ik ook niet. Misschien één veld (actueel verbruik o.i.d.) zodat je het kunt gebruiken in regels (geen idee met wat voor insteek), maar qua grafieken e.d.? Nee.
- Omdat het kan, ik wil een single portal waarin alles terug te vinden is indien nodig.
- Ik wil inderdaad kunnen kijken wat mijn actuele verbruik is.
- Automations zie ik nu voor P1 verbruik ook nog niet. Misschien iets in de trant van "als verbruik langer > x stuur bericht", maar dat is niet mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Mystery02 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:15:
Hallo allemaal,

Sinds deze week ben ik ook aan het stoeien met Home Assistant, nadat Domoticz toch niet zo goed beviel. Nu probeerde ik alleen een sensor met een template te maken, maar als ik dat doe start home assistant niet meer op.

Als voorbeeld had ik in sensors.yaml de volgende code toegevoegd (en sensors.yaml natuurlijk in de config toegevoegd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    solar_angle:
      value_template: '{{ states.sun.sun.attributes.elevation }}'
      friendly_name: 'Sun angle'
      unit_of_measurement: 'degrees'
    sunrise:
      value_template: '{{ states.sun.sun.attributes.next_rising }}'

Moet ik nog een commando runnen op de raspberry pi voordat ik templates kan gebruiken? Ik heb een handmatige installatie gedaan via virtualenv. Zie ik iets over het hoofd?

Bedankt alvast!
https://home-assistant.io...leshooting-configuration/
Waarschijnlijk iets met spaties.
Haal het even door de hass config check en je komt er snel genoeg achter.
UltraSub schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:12:
- Omdat het kan, ik wil een single portal waarin alles terug te vinden is indien nodig.
- Ik wil inderdaad kunnen kijken wat mijn actuele verbruik is.
- Automations zie ik nu voor P1 verbruik ook nog niet. Misschien iets in de trant van "als verbruik langer > x stuur bericht", maar dat is niet mijn doel.
Dat vind ik nou ook. Liefst geen gedoe met meerdere portals/websites.

Vraagje van mij kant:
Weet iemand hoe je deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tG9TvEj.png
Veranderd in:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ouuld4y.png

[ Voor 21% gewijzigd door Fonta op 06-01-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:12:
[...]

De eigen component waar ik het over heb is de backend. De long term archiving solution. Daar zou ik graag Elasticsearch zien om verschillende redenen.
.. ik snap je punt niet.. Waarom zou je een component willen maken? ES heeft toch ook een HTTP API, of hebben ze die verwijderd? Toen ik met ES aan het spelen was gebruikte ik eenvoudig de HTTP API om mijn P1 data er in te krijgen. Ik heb daar 0,0 voor hoeven maken.

Moet wel toegeven dat voor mij heeft Excel/Google Sheets uiteindelijk gewonnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik zie hier meerdere keren terug kopen dat een aantal Domoticz gebruikers zijn "overgelopen ;) " naar Hass. Nu ben ik inmiddels een jaar gebruiker van Domoticz en heb ik nog wel eens wat stabiliteits problemen met me Z-wave netwerk die zich vertalen in Timeouts, en traag netwerk.
is dit iets wat jullie ook ondervinden in Hass? of is Hass veel stabieler hiermee?
Daarnaast heb ik ook een OTGW (open therm gateway: http://otgw.tclcode.com/), helaas zie ik deze niet terug komen in de componentenlijst van Hass. Heeft iemand hier een koppeling met een OTGW? of wat hebben jullie voor de CV ketel aansturing.

Hass ziet er erg netjes uit mogelijk is het een mooi alternatief voor Domoticz voor mij.

[ Voor 32% gewijzigd door luigi87 op 06-01-2017 16:40 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:15:
[...]

.. ik snap je punt niet.. Waarom zou je een component willen maken? ES heeft toch ook een HTTP API, of hebben ze die verwijderd? Toen ik met ES aan het spelen was gebruikte ik eenvoudig de HTTP API om mijn P1 data er in te krijgen. Ik heb daar 0,0 voor hoeven maken.

Moet wel toegeven dat voor mij heeft Excel/Google Sheets uiteindelijk gewonnen. :)
Je begrijpt me inderdaad verkeerd :P
Ik wil gewoon dat, net zoals er nu een influxdb integratie (dus een component) is, ook een ES integratie is. Als je dat netjes wil maken, dan maak je een component. Ik wil niet influx hoeven draaien als ik al een goed onderhouden ES heb draaien. En daarnaast ben ik goed bekend met ES en niet met influx. Leuk om wat mee te spelen, maar heb ik nu geen zin in :)
Dat staat dus los van P1 data, dat is maar een voorbeeld in deze.

Natuurlijk heeft ES overigens een http api, daar kan alles mee. Voor P1 zou je dus best een script kunnen draaien dat alle data rechtstreeks post naar ES of Influx. Maar waarom zou je een los script draaien als zaken goed geregeld zijn (of kunnen worden) met een domotica pakket. En dat is eigenlijk wat de dsmr component in hass nu ook al regelt, de metingen beschikbaar maken in hass, waarna de volgende integratie (influx in dit voorbeeld) de data doorzet naar influx. Of als er een ES component is naar ES.

Zoveel wegen die naar Rome leiden, maar om voor ieder dingetje dat je wil een los script te maken gaat alle doelen voorbij denk ik. Dat moet een last resort zijn, als je iets afwijkends wil. En dat is nu mijn "probleem", in hass is het nog niet goed genoeg geregeld en nog onderhevig aan veel refactors. En dat is voor mij ongewenste stabiliteit in data vergaring van P1.

Dus ja, ik zou dat met een script naar influx of ES kunnen posten. Geen probleem. Maar ik wil integratie :)
luigi87 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:38:
Ik zie hier meerdere keren terug kopen dat een aantal Domoticz gebruikers zijn "overgelopen ;) " naar Hass. Nu ben ik inmiddels een jaar gebruiker van Domoticz en heb ik nog wel eens wat stabiliteits problemen met me Z-wave netwerk die zich vertalen in Timeouts, en traag netwerk.
is dit iets wat jullie ook ondervinden in Hass? of is Hass veel stabieler hiermee?
Daarnaast heb ik ook een OTGW (open therm gateway: http://otgw.tclcode.com/), helaas zie ik deze niet terug komen in de componentenlijst van Hass. Heeft iemand hier een koppeling met een OTGW? of wat hebben jullie voor de CV ketel aansturing.

Hass ziet er erg netjes uit mogelijk is het een mooi alternatief voor Domoticz voor mij.
OTmon draaien en die laten outputten naar MQTT. Hass plukt wat je nodig hebt van de bus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: mqtt
  state_topic: "events/central_heating/otgw/setpoint"
  name: "otgw_setpoint"
  qos: 0
  unit_of_measurement: '°C'
  value_template: '{{ value }}'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: 'CH setpoint to saving on no movement'
  # Movement changed to off, set CH to saving
  hide_entity: True
  trigger:
    entity_id: input_boolean.is_movement_lower_floor
    to: 'off'
  action:
    # Change setpoint to saving mode
    service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: "actions/otgw/setpoint"
      retain: true
      payload: '18'

/edit
Overigens, als je nu shit hebt in je zwave netwerk, ga je dat ook krijgen met hass. Zowel Domoticz als Hass gebruiken gewoon openzwave. Gewoon zwave problemen onderzoeken en oplossen dus.

[ Voor 30% gewijzigd door UltraSub op 06-01-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:18
Hass is gewoon veel stabieler en sneller met zwave. Domoticz offline was ik redelijk klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
trekker22 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:58:
Hass is gewoon veel stabieler en sneller met zwave. Domoticz offline was ik redelijk klaar mee.
Onzin. Dat ligt niet (alleen) aan hass.
Jij hebt wel meer gedaan om een stabiel netwerk te krijgen. Ik vreet een bezem als je zwave netwerk met Domoticz na al je wijzigingen niet ook stabiel zou hebben gelopen nu. Daarnaast kan Domoticz offline wel veel meer redenen hebben dan alleen je zwave netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat we HA op een andere manier gebruiken. Ik krijg het idee dat jij HA wilt als centrale speler die alles moet regelen en met elkaar moet verbinden. Mijn mening is dat je dan van een koude kermis thuis gaat komen en zodoende gebruik ik HA enkel voor het aansturen van Zwave modules, verder doe ik er niet zo heel veel mee.

Bij mij is de centrale speler Node RED en die roept gewoon allerlei API's aan, of dat nu InfluxDB, ES of HA zelf is maakt niet zo heel veel uit. Zolang het HTTP praat kan de data er heen (zonder componentjes en scriptjes schrijven). Vaak is een kleine vertaalslag maken in de API aanroep het enige wat ik hoef te doen.

Ik denk dat als je je een uurtje kwaad maakt je je P1 data in zowel HA als ES (en zelfs InfluxDB als je dat zou willen) hebt zitten op een 'standaard' manier in Node RED. Even los van het installeren van ES en dat soort zaken.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 09:18
UltraSub schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:05:
[...]

Jij hebt wel meer gedaan om een stabiel netwerk te krijgen. Ik vreet een bezem als je zwave netwerk met Domoticz na al je wijzigingen niet ook stabiel zou hebben gelopen nu. Daarnaast kan Domoticz offline wel veel meer redenen hebben dan alleen je zwave netwerk.
Nou ik heb hass geïnstalleerd en in rpi geplugd en de switches schakelden meteen rapper.
Heb op domoticz veel geprobeerd maar bij was het niet stabiel en nodes genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:05:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. HASS gebruikt ook gewoon OpenZWave, net als Domoticz.

Verschil is alleen dat het bij Domoticz meegecompileerd is en bij elke update van Domoticz dus ook automatisch wordt bijgewerkt. Bij HASS staat het los van elkaar en is daardoor wat stabieler heb ik het idee. Heb HASS al een keer of 6 bijgewerkt sinds ik het draai, maar OpenZWave nog nooit. Heb ook zoiets van: "Waarom zou ik, als het allemaal prima draait?".

Maar daarom kun je HASS nog wel gewoon een keer proberen natuurlijk :D

Mijn ervaring met Z-Wave is vooral dat je voor bekende merken en niet al te nieuwe Z-Wave modules moet gaan. Heb eens een Qubino dimmer gehad die vrij nieuw was. Heel geklooi om parameters goed te zetten zodat alle inputs werden gedetecteerd e.d. En dan nog soms gekke dingen. Module uiteindelijk verkocht (ik was er echt compleet klaar mee) en een 2 jaar oudere Qubino module gebruikt. Includen en gelijk werken zonder ook maar één probleem 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Fonta schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:58:
[...]

https://home-assistant.io...leshooting-configuration/
Waarschijnlijk iets met spaties.
Haal het even door de hass config check en je komt er snel genoeg achter.
de standaard config had al voor weather een sensor aangemaakt, waardoor ik twee keer de sensor definieerde en dat mocht blijkbaar niet. Toch bedankt voor de suggestie! Het is nu opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:17:
Ik denk dat we HA op een andere manier gebruiken. Ik krijg het idee dat jij HA wilt als centrale speler die alles moet regelen en met elkaar moet verbinden. Mijn mening is dat je dan van een koude kermis thuis gaat komen en zodoende gebruik ik HA enkel voor het aansturen van Zwave modules, verder doe ik er niet zo heel veel mee.
We denken hetzelfde, maar we praten langs elkaar :)
Mijn idee is om HA te laten regelen waar hij goed in is. Waar hij niet goed in is gaat hij ook niet doen. Uiteindelijk komt er een andere interface voor.
Bij mij is de centrale speler Node RED en die roept gewoon allerlei API's aan, of dat nu InfluxDB, ES of HA zelf is maakt niet zo heel veel uit. Zolang het HTTP praat kan de data er heen (zonder componentjes en scriptjes schrijven). Vaak is een kleine vertaalslag maken in de API aanroep het enige wat ik hoef te doen.
RED heb ik al een paar keer naar gekeken, maar ik kom tijd tekort. Leek me eerder al een mooie oplossing inderdaad.
Ik denk dat als je je een uurtje kwaad maakt je je P1 data in zowel HA als ES (en zelfs InfluxDB als je dat zou willen) hebt zitten op een 'standaard' manier in Node RED. Even los van het installeren van ES en dat soort zaken.
Jah, die uurtjes ken ik >:)
Dat is het enige wat ik in mijn eerdere post aangaf. Even de P1 terug naar Domoticz omdat ik niet het beruchte "uurtje" heb en snel stabiliteit wil. Denkt ThinkPad meteen dat ik terug ben naar Domoticz :+

Ik maak met data gewoon even pas op de plaats omdat ik denk dat er betere oplossingen zijn. Zoals je zelf ook al beschrijft. Maar ik wil dat wel van te voren uitwerken, zodat ik niet nog 5x switch van architectuur. Dus tot die tijd zoek ik gewoon zonder er verder tijd in te steken een logger. Goh, laat ik nou toevallig nog een VM hebben die toch nog Domoticz draait (maar verder niks meer doet) die alle history ook nog heeft van P1. Dan is toch logisch dat je met 2 klikken die logging terug activeert.

Het antwoorden op de reacties hier heeft me inmiddels al meer tijd gekost :P :+
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:08:
[...]

Mijn ervaring met Z-Wave is vooral dat je voor bekende merken en niet al te nieuwe Z-Wave modules moet gaan. Heb eens een Qubino dimmer gehad die vrij nieuw was. Heel geklooi om parameters goed te zetten zodat alle inputs werden gedetecteerd e.d. En dan nog soms gekke dingen. Module uiteindelijk verkocht (ik was er echt compleet klaar mee) en een 2 jaar oudere Qubino module gebruikt. Includen en gelijk werken zonder ook maar één probleem 8)7
Agree. Ben ik inmiddels ook wel achter. Troep in je netwerk veroorzaakt veel shit. Een van de redenen dat ik niet eens begin aan die Fibaro Button, terwijl ik die wel zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

UltraSub schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:52:
[...]

OTmon draaien en die laten outputten naar MQTT. Hass plukt wat je nodig hebt van de bus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
  state_topic: "events/central_heating/otgw/setpoint"
  name: "otgw_setpoint"
  unit_of_measurement: '°C'
  value_template: '{{ value }}'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: 'CH setpoint to saving on no movement'
  # Movement changed to off, set CH to saving
  hide_entity: True
  trigger:
    entity_id: input_boolean.is_movement_lower_floor
    to: 'off'
  action:
    # Change setpoint to saving mode
    service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: "actions/otgw/setpoint"
      retain: true
      payload: '18'

/edit
Overigens, als je nu shit hebt in je zwave netwerk, ga je dat ook krijgen met hass. Zowel Domoticz als Hass gebruiken gewoon openzwave. Gewoon zwave problemen onderzoeken en oplossen dus.
Thanks, het kan dus wel. HASS is dus wel degelijk een mogelijkheid voor me.
Open Z-wave is dus eigenlijk degene met problemen? Want zowel HASS als Domoticz doen alleen een data vertaling als ik je goed begrijp.
Dus timeout problemen die ik (en meerdere) nu met Domoticz heb zou ik ook direct terug zien bij HASS?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:54

HaTe

haat niet

Ik ben bezig met een koppeling aan het maken met de Nefit Easy. Voor nu heeft deze nog https://github.com/robertklep/nefit-easy-http-server nodig, maar ben er net achtergekomen dat er ook een python versie is, welke ik niet kon vinden omdat deze voor hetzelfde ding met een andere naam is gemaakt!
Dat is deze: https://github.com/robintw/pywavethermo

Basisfunctionaliteit werkt al, ik kan temperatuur uitlezen, veranderen en de status inzien.

Als dit af is, ben ik ook van plan om koppeling met Plugwise te maken, waarvan ook een python library beschikbaar is..

Ik zie alleen nog niet hoe ik meer informatie in het Climate blokje kan krijgen.. Er valt nog zo veel meer informatie te laten zien, maar weet nog niet hoe en of het überhaupt makkelijk kan.
Ook wil ik nog meer states toevoegen..

edit:
Misschien ga ik nog wel over op Domoticz, die lijkt toch wat meer uitontwikkeld

[ Voor 22% gewijzigd door HaTe op 07-01-2017 13:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart4444
Mensen hoe kan ik hier mijn yalm code blok plaatsen zoals jullie dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
[ code = yaml ]
<plak je code>
[ / code ]

(Spaties weg halen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart4444
waar kan je code selecteren bij plaats reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Kan je gewoon intypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart4444
[ code = yaml ]
- alias: 'light off with sunset'
trigger:
- platform: sun
event: sunset
action:
entity_id: light_white_lamp_4
[ / code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart4444
wat doe ik nu precies fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 11:24
Die spaties in de 'code' tags

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Rob Z schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:23:
Die spaties in de 'code' tags

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  action:
ofwel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[code = yaml]
  trigger:
  action:
[/code]

Plak dat in je bericht en het werkt ;)

Je kan ook code-tags binnen code-tags gebruiken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 07-01-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart4444
Ik gebruik deze automation maar krijg steeds deze fout melding

17-01-07 15:39:33 homeassistant.util.yaml: while parsing a block mapping
in "/home/hass/.homeassistant/configuration.yaml", line 1, column 1
expected <block end>, but found '-'
in "/home/hass/.homeassistant/configuration.yaml", line 168, column 1

wat doe ik precies fout

code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: 'light on with sunset'
  trigger:
  action:
    entity_id: light.hue_white_lamp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Laatst online: 18:10
bart4444 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:36:
Ik gebruik deze automation maar krijg steeds deze fout melding

17-01-07 15:39:33 homeassistant.util.yaml: while parsing a block mapping
in "/home/hass/.homeassistant/configuration.yaml", line 1, column 1
expected <block end>, but found '-'
in "/home/hass/.homeassistant/configuration.yaml", line 168, column 1

wat doe ik precies fout

code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  action:
Is het niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
    platform: sun
  action:

Ben zelf ook nog geen YAML expert, maar zo heb ik het ongeveer staan... :+

MTB Trail Traffic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fonta
Volgens mij ook inderdaad. Hier een stukje wat ik gebruik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: Turn on light at the door when it gets dark
  initial_state: True
  hide_entity: False
  trigger:
    platform: sun
    # Possible values: sunset, sunrise
    # Optional time offset. This example is 45 minutes.
    offset: '-00:25:00'
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id:
      - light.deur

Trouwens, mysql installeren als db engine voor ha is een hele verbetering in het gebruik.
History wordt 100x sneller opgehaald zo.
https://github.com/sjorsjes/home-assistant#install-mysql-db

[ Voor 62% gewijzigd door Fonta op 07-01-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Misschien (waarschijnlijk) al gevraagd maar hoe weet ik wanneer mijn sensor de laatste keer een status update gestuurd heeft?

edit: ik hoor lees van alles betreffende influxdb (stabiliteit/code changes), kan hass volledig over naar influx of gebruik ik best mysql?

[ Voor 37% gewijzigd door A1AD op 07-01-2017 21:43 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Influx is aanvullend. Standaard is sqlite, beter (en makkelijk te doen) is mysql of postgresql. Maar helemaal vervangen door influx kan niet (ook niet logisch, is anders).

Over je status vraag. Klik op de sensor. Zie je staan hoe lang geleden is gerapporteerd. (De grafiek die je daar ziet komt overigens hit de 3 genoemde databases. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
UltraSub schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:45:
Influx is aanvullend. Standaard is sqlite, beter (en makkelijk te doen) is mysql of postgresql. Maar helemaal vervangen door influx kan niet (ook niet logisch, is anders).

Over je status vraag. Klik op de sensor. Zie je staan hoe lang geleden is gerapporteerd. (De grafiek die je daar ziet komt overigens hit de 3 genoemde databases. ;)
top!, wat een mega programma trouwens, dit is wat Domoticz nooit zal kunnen worden.
E - I - N - D - E - L - I- J - K deftige MQTT sensor integratie *O*

Maar ik kan dus MYSQL doen voor HASS samen met influx voor de sensors?
edit: hmm misschien beter de sensors rechtstreeks INFLUX laten invullen (ik gebruik nog node red ook)

[ Voor 11% gewijzigd door A1AD op 07-01-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Wel jammer dat je voor grafana toch weer zoiets als influxdb nodig hebt.
Dan heb je al mysql draaien... Kan je er nog een db naast gaan zetten.

De reden dat ik van sqlite naar mysql ben gegaan is omdat ik locks op de db errors kreeg :S
Jan 07 20:56:20 raspberrypi hass[723]: sqlalchemy.exc.OperationalError: (sqlite3.OperationalError) database is locked [SQL: 'SELECT recorder_runs.run_id AS recorder_runs_run_id, recorder_runs.start AS recorder_runs_start, recorder_runs."end" AS recorder_runs_end, recorder_runs.closed_incorrect AS recorder_runs_closed_incorrect, recorder_runs.created AS recorder_runs_created \nFROM recorder_runs \nWHERE recorder_runs.start < ? AND recorder_runs."end" > ?\n LIMIT ? OFFSET ?'] [parameters: ('2017-01-06 23:00:00.000000', '2017-01-06 23:00:00.000000', 1, 0)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Fonta schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:55:
Wel jammer dat je voor grafana toch weer zoiets als influxdb nodig hebt.
Dan heb je al mysql draaien... Kan je er nog een db naast gaan zetten.
[...]
Influx is wel echt ideaal voor sensor data. Ik vind het juist geen enkel probleem.

Bij mij staat alles op MQTT en samen met node-red voorzie in de automatisatie zodat HASS/Domoticz whatever maar een domme frontend is. Ik ga met node de infuxdb vullen want anders neemt HASS een belangrijke taak over.

Dus: mysql hangt aan HASS en influx dient enkel voor de sensor data.

lekker portable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Dat klinkt heel erg interresant, maar ik zit hier met:
kaku ontvangers/bewegingssensoren
slimme meter
nest thermostaat
sony bravia tv
onkyo receiver
pc
iphone
ipad

Die ik nu allemaal in HA heb zitten. Waarbij HA en de iphone wel aangesloten zijn op de mqtt broker (owntracks) die ik draai. Maar ik heb echt geen idee hoe ik de rest op mqtt ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Fonta schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:03:
Dat klinkt heel erg interresant, maar ik zit hier met:
kaku ontvangers/bewegingssensoren
slimme meter
nest thermostaat
sony bravia tv
onkyo receiver
pc
iphone
ipad

Die ik nu allemaal in HA heb zitten. Waarbij HA en de iphone wel aangesloten zijn op de mqtt broker (owntracks) die ik draai. Maar ik heb echt geen idee hoe ik de rest op mqtt ga krijgen.
Voor de RFXCOM heb ik op de pi waar de rfxcom aangesloten zit een python script draaien dat het RF signaal naar een MQTT topic vertaald.

De rest zoals samsung smart tv wordt via Node-red omgezet naar MQTT. (node-red _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Hi All,

in overleg met een van de mods van dit topic ga ik een vraag stellen waar ik even geen raad mee weet. Het heeft wel met hass te maken, maar meer met componenten an sich.

Ik gebruik HASS nu al een tijdje en ben erg tevreden over. Waar ik minder tevreden over ben is dat ik nog steeds niet alles in huis heb kunnen aansluiten. Waaronder het volgende:

* Dimbare spots in het verlaagde plafond
* rolluik aan de achterdeur.

over het eerste onderwerp wil ik graag wat advies. In ons verlaagde plafond hebben we een serie spots welke middels een dimmerknop te bedienen zijn.Het standaard verhaaltje indrukken voor aan / uit en draaien om te dimmen. Toen wij in dit huis zijn komen wonen was deze lichtsituatie er al en ik weet dus niet precies welke componenten er allemaal in betrokken zijn. ik vermoed de volgende:

* G4 12v halogeen lampen in iedere spot
* trafo 230 -> 12v (onbekend of dit component er is (of welk merk type) want ik kan niet tussen het plafond komen)
* dimmer (welke vermoedelijk de fase snijdt. dat is namelijk meestal het geval bij dit soort dimmer schakelaars).

(voor proof zie: https://imgur.com/a/01BFG )

Nu ben ik gaan zoeken naar mogelijk geschikte schakelaars om te koppelen met hass (het moet zwave of X10 zijn), maar ik weet niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Ik ben wel een aantal schakelaars tegen gekomen op internet (zoals de fibaro dimmer 2), maar nergens vind ik onomstotelijk bewijs dat ze te plaatsen zijn achter een bestaande dimmer-schakelaar.
ook als ik de producten op de website opzoek van de leverancier zie ik nooit echt een specifieke toepassing met een draai-dimschakelaar.

De voorbeelden die de betreffende websites zelf hebben, noemen vaak een aan / uit of puls schakelaar welke ook de dimstand regelt (zoals de meeste kaku schakelaars werken). Dat wil ik dus niet. Ik wil zowel de bestaande draaibare schakelaar kunnen gebruiken naast de functionaliteit van hass. Wat eventueel nog acceptabel zou zijn is een schakelaar met een losse aan / uit knop en een hoger / lager knop mocht het echt niet met de bestaande draaiknop werken. Maar moeten klikken om de dimstand te activeren en nogmaals om hem stop te zetten is een no-go.

De vraag is dus eigenlijk: heeft iemand hier ervaring met draaibare dimschakelaars (icm spots achter een trafo) en componenten zodat het te bedienen is in hass? en waar moet ik op letten bij het aanschaffen / installeren van de componenten?

Alvast dank natuurlijk. Mocht mijn info onvolledig zijn of je hebt vragen reageer gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Ook even wat rond gekeken en ik kom ook nergens tegen dat je de huidige dimmer kan blijven gebruiken.
Enige wat je kan doen is op de plek van de huidige dimmer, een inbouw module plaatsen met daarop een pulsschakelaar. Zo lijkt het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Al maanden een half project liggen dat ik met de komst van een echo maar weer eens heb opgepakt. Nu eerste spullen draaien en had nog een iOS invite dus de app ook gelijk in gebruik genomen.

Hue Lampen
Hue Motion sensor (motion, lux en temp)
Sony bravia tv (2013 non android model had ik niet verwacht)
RPI 2 met OSMC (KODI)

Vraagje ik zie van KODI alleen wat er momenteel aanstaat maar vanuit HA kan ik niet iets starten, ik ga morgen verder met intergreren van mijn amazon echo. En dan zou ik graag gewoon willen kunnen roepen alexa play ..... Hoe pak ik dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb enkel ervaring met de Qubino Flush Dimmers, al verwacht ik dat Fibaro dimmers op dezelfde manier werken.

Met wat wrikken en douwen kun je vaak achter een bestaande schakelaar inbouwen, dus dat zou wel moeten lukken. Mijn inbouw dozen zijn meestal 5cm diep. Naar mijn weten kunnen ze enkel werken met een 'puls' schakelaar of een 'open/dicht' schakelaar. Dit moet je namelijk instellen in de module.

Ik heb toen besloten om mijn 'draai' dimmers te vervangen door puls drukkers en heb geen ervaring met open/dicht schakelaars:
  • Een keer indrukken is aan of uit
  • Vervolgens inhouden is van een laag dim niveau naar een hoog dim niveau en weer terug
Nu zeg je dat bovenstaand een no-go is. Dus heb ik een tegenvraag.. waarom wil je überhaupt nog op knopjes drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11
Over Qubino dimmers gesproken, ik heb een ZMNHDD1 Flush dimmer in ee opbouwbak geprutst, en alle drie de inputs verbonden met een pulsdrukker. Includen met mijn Aeon Labs gen. 5 stick gaat goed, en HASS herkent hem ook (Dim level, on/off switch).
Enige wat niet werkt: de i2 en i3 inputs. Nu is hier wel het e.e.a. over te vinden, o.a. van ThinkPad die een zelfde probleem had. Dus wat ik al heb gedaan:
- USB Stick (node 1) toegevoegd aan groepen 5-10, om i2 en i3 events te ontvangen
- Parameter 100 & 101 op 'BInary Sensors' gezet, node ge-exclude en weer geïnclude.

Als ik het Open ZWave Controlpanel draai en ik druk op i2 of i3 krijg ik de volgende messages (voor beide knoppen dus exact hetzelfde):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2017-01-08 10:05:28.881 Detail, Node003,   Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x03, 0x03, 0x20, 0x01, 0xff, 0x2c
2017-01-08 10:05:28.881 Detail,
2017-01-08 10:05:28.882 Info, Node003, ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x20
2017-01-08 10:05:29.471 Detail, Node003,   Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x03, 0x03, 0x20, 0x01, 0x00, 0xd3
2017-01-08 10:05:29.472 Detail,
2017-01-08 10:05:29.472 Info, Node003, ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x20
2017-01-08 10:05:30.476 Detail, Node003,   Received: 0x01, 0x11, 0x00, 0x04, 0x00, 0x03, 0x0b, 0x71, 0x05, 0x00, 0x00, 0x00, 0xff, 0x07, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x6f
2017-01-08 10:05:30.476 Detail,
2017-01-08 10:05:30.476 Info, Node003, ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x71
2017-01-08 10:05:31.477 Detail, Node003,   Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x03, 0x03, 0x30, 0x03, 0x00, 0xc1
2017-01-08 10:05:31.478 Detail,
2017-01-08 10:05:31.478 Info, Node003, ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x30
2017-01-08 10:05:32.272 Detail, Node003,   Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x03, 0x03, 0x30, 0x03, 0x00, 0xc1
2017-01-08 10:05:32.272 Detail,
2017-01-08 10:05:32.272 Info, Node003, ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x30

Er lijkt dus wel iets binnen te komen (dit was niet het geval voor het uitvoeren van bovenstaande stappen).
Er blijven echter wel wat vragen over:
- In HASS zie ik helemaal niets m.b.t. I2 en I3, ook is het mij niet helemaal duidelijk of ik iets moet wijzigen in de HASS config en hoe ik Z-Wave debug in HASS? Is er een soort evenbus / log?
- Het lijkt me geen goed teken dat I2 en I3 beide exact dezelfde message geven?
- Het includen/excluden is nogal omslachtig, omdat hiervoor de power van de module moet, is dit echt noodzakelijk? Je kunt niet vanuit de controller excluden?

Ben benieuwd of ThinkPad dit ooit nog opgelost heeft, en of er andere mensen deze module gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRAFTER86 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:21:
[...]
ZMNHDD1
[...]
Ben benieuwd of ThinkPad dit ooit nog opgelost heeft, en of er andere mensen deze module gebruiken....
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:08:
[...]
Heb eens een Qubino dimmer gehad die vrij nieuw was. Heel geklooi om parameters goed te zetten zodat alle inputs werden gedetecteerd e.d. En dan nog soms gekke dingen. Module uiteindelijk verkocht (ik was er echt compleet klaar mee) en een 2 jaar oudere Qubino module gebruikt. Includen en gelijk werken zonder ook maar één probleem 8)7
Sterkte, dat betrof namelijk die door mij gewraakte ZMNHDD1 :X

Heb op die plek nu een ZMNHDA2 dimmer in gebruik en die werkt als een trein, de i2 input werkte gelijk na includen. En op andere plekken de ZMNHAA2 (schakelaar, geen dimmer) in gebruik en daar ook nul problemen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2017 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
A1AD schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:03:
[...]
Influx is wel echt ideaal voor sensor data. Ik vind het juist geen enkel probleem.

Bij mij staat alles op MQTT en samen met node-red voorzie in de automatisatie zodat HASS/Domoticz whatever maar een domme frontend is. Ik ga met node de infuxdb vullen want anders neemt HASS een belangrijke taak over.

Dus: mysql hangt aan HASS en influx dient enkel voor de sensor data.

lekker portable
Er hoort in mijn ogen nog een tussenstap tussen de sensoren en de database. Ik wil de gegevens namelijk aggregeren per tijdstap (sommige sensoren van mij houden zich niet aan een strict interval, veel jitter). Hier kan/moet eigenlijk nog een daemon tussen (pick your poison).

In mijn geval:
Nest -> mqtt -> telegraf -> influxdb

Ik ga telegraf wisselen voor collectd (dat gebruik ik al). Via hetzelfde pad kan je de data ook in ES krijgen wel een toren...:

Nest -> mqtt -> collectd -> logstash (collectd protocol input) -> ES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Of rechtstreeks met een plug-in (zelf niet getest nog).
https://github.com/widarl...b/logstash/inputs/mqtt.rb

* UltraSub likes your thinking :)

[ Voor 13% gewijzigd door UltraSub op 08-01-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
@Thinkpad: Ik gebruik een OpenthermGateway die aangestuurd word door mijn VERA. Hass ziet deze als een thermostaat en dat gaat deels goed. Waar het fout gaat is als ik op vakantie ga; dan krijg ik hem niet goed onder controle want mijn Isense blijft in controle. Al een hoop geprobeerd (Roomoverride in de gaten houden, TC commando's etc,).

Nu begreep ik dat jij de OTG via HASS met MQTT aanstuurt (met Opentherm monitor ertussen neem ik aan?). Kun je aub in wat meer detail uit de doeken doen hoe je dit hebt opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:28:
Of rechtstreeks met een plug-in (zelf niet getest nog).
https://github.com/widarl...b/logstash/inputs/mqtt.rb

* UltraSub likes your thinking :)
Een stap minder is vaak beter :)

In mijn geval wil ik de tussenstap hebben als het gaat om sensoren die "vaak, maar onregelmatig" data aanleveren. Ik krijg elke 2 tot 8 seconden een meting door. Elke meting opslaan is zonde, dat kan telegraf/collectd/statsd/... prima normaliseren.

* ANdrode kent ES goed maar logstash niet: Zou je daar een metrics filter voor gebruiken?

In mijn casus denk ik nu aan een bus structuur voor de flow van de data. Want minder coupling is beter:
sensor -> mqtt (onregelmatig)
mqtt -> "statsd voor mqtt" (bestaat niet) -> mqtt (vast interval)
mqtt -> influxdb|logstash|telegraf

Dit heeft alleen zin als er meer dan één consumer van de geaggregeerde data is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nee. Metrics filter is om filter stats te genereren. Dus doe iets als je door dit filter komt.
http://blog.eagerelk.com/...-metrics-logstash-filter/
Wordt ook wel gebruikt om logstash performance te analyseren.

Gewoon lekker alles opslaan. Zoveel ruimte pakt dat ook weet niet in ES tenzij het om hele grote aantallen events gaat en Kibana kan dat prima normaliseren later. Mijn insteek voor ELK is hoe meer hoe beter. Je weet nooit wat je er achteraf nog mee kan of wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ik doe dat voorlopig zo: http://imgur.com/a/IfRyB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 08:28:
[...]

Ik heb enkel ervaring met de Qubino Flush Dimmers, al verwacht ik dat Fibaro dimmers op dezelfde manier werken.

Met wat wrikken en douwen kun je vaak achter een bestaande schakelaar inbouwen, dus dat zou wel moeten lukken. Mijn inbouw dozen zijn meestal 5cm diep. Naar mijn weten kunnen ze enkel werken met een 'puls' schakelaar of een 'open/dicht' schakelaar. Dit moet je namelijk instellen in de module.

Ik heb toen besloten om mijn 'draai' dimmers te vervangen door puls drukkers en heb geen ervaring met open/dicht schakelaars:
  • Een keer indrukken is aan of uit
  • Vervolgens inhouden is van een laag dim niveau naar een hoog dim niveau en weer terug
Nu zeg je dat bovenstaand een no-go is. Dus heb ik een tegenvraag.. waarom wil je überhaupt nog op knopjes drukken?
Om je vraag te beantwoorden: Dat heeft puur met acceptatie te maken van mijn wederhelft + aanhang. Ik bedien zelf alles via horloge / telefoon of laat het automatisch verlopen. Zij willen (ook nog) een fysieke schakelaar behouden.

De fysieke schakelaars die we hebben gehad icm X10 (KaKu) met dim functionaliteit zijn op zijn zachts gezegd niet geaccepteerd door hun werking. En dat is nu juist de werking zoals jij en ik hem hebben beschreven.

als het echt niet anders kan moet ik denk ik mijn wederhelft maar wegdoen >:) voordat het zover komt kijk ik liever even naar een alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:22:
[...]
Kun je aub in wat meer detail uit de doeken doen hoe je dit hebt opgezet?
Denk dat je in de war bent met iemand anders uit dit topic. Ik gebruik mijn OTGW alleen voor CV-tuning. Op dit moment heb ik hem zelfs niet eens aangesloten omdat het tunen is afgerond en een klokprogramma in de iSense voor mij voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ik heb zo een sensor:

code:
1
2
3
4
5
  name: "Status Buiten"
  state_topic: "home/domotica/buiten/temp"
  value_template: '{{ value_json.Humidity_status }}'

met payload: "wet", kan ik in de value_template iets van logica plaatsen zoals: if value = "wet" set value = "vochtig"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-NaRRa schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:19:
[...]

Om je vraag te beantwoorden: Dat heeft puur met acceptatie te maken van mijn wederhelft + aanhang. Ik bedien zelf alles via horloge / telefoon of laat het automatisch verlopen. Zij willen (ook nog) een fysieke schakelaar behouden.

De fysieke schakelaars die we hebben gehad icm X10 (KaKu) met dim functionaliteit zijn op zijn zachts gezegd niet geaccepteerd door hun werking. En dat is nu juist de werking zoals jij en ik hem hebben beschreven.

als het echt niet anders kan moet ik denk ik mijn wederhelft maar wegdoen >:) voordat het zover komt kijk ik liever even naar een alternatief
Misschien een tussen oplossing die wel door de 'beugel' kan.

Zo'n Qubino heeft 3 inputs Daarvan is 1 voor de ' lamp zelf ', die andere twee kun je opvangen in je gekozen domotica oplossing.

De schakelaar in je muur vervangen je door een duo pulsdrukker op. De linker wipper regelt de lamp zoals we reeds beschreven hadden, maar de rechter wipper gaat gelijk naar dim niveau X (uiteraard helpt het bij de acceptatie als de wederhelft X bepaalt). Nogmaals drukken is uit.
Je zou ook kunnen overwegen om beide drukkers te verbinding met input 2 en 3, dan kun je twee verschillende dim niveaus in stellen.

Je voorkomt hier mee het, aan doen, en dan nogmaals dimmen door gelijk naar een voor ingesteld dim niveau te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Vaag probleem met home assistant. ik heb steeds dat HASS uit staat. Blijkt dat zo gouw ik de SSH verbinding sluit dat HASS ook afsluit...

[ Voor 32% gewijzigd door haakjesluiten op 09-01-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11
Crazyanz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:53:
Vaag probleem met home assistant. ik heb steeds dat HASS uit staat. Blijkt dat zo gouw ik de SSH verbinding sluit dat HASS ook afsluit...
Hoe start je HASS? Als service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ja, ik zie met top command wel dat HASS draait als actief process wat nu 21uur zou moeten draaien maar frond end is niet te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 09:39
Crazyanz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:53:
Lijkt er op dat je Home Assistant vanuit een SSH sessie start, deze sluit dan ook wanneer je de SSH verbinding sluit.

Zie https://home-assistant.io/getting-started/autostart/, met autostart is het mogelijk om Home Assistant te starten als deamon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Mocht iemand eens alsnog eens aan de Toon koppeling (via de API) willen werken, hier e.e.a. wat "opdoffer" als suggestie geeft:
https://community.home-as...th-home-assistant/1523/64

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Weet iemand wat ik fout doe?
Ik probeer via HASS een telegram bot toe te voegen zodat ik met notificaties kan werken. Volgens de HASS website zou deze config goed moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5

notify:
  platform: telegram
  api_key: <apikey>
  chat_id: <chatID>

Maar wanneer ik naar de Homepage van HASS ga krijg ik een invalid config te zien van notify.telegram.
Is er iets wat ik over het hoofd heb gezien?

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

iTeV schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:05:
Ik probeer via HASS een telegram bot toe te voegen zodat ik met notificaties kan werken. Volgens de HASS website zou deze config goed moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5

notify:
  chat_id :<chatID>

Maar wanneer ik naar de Homepage van HASS ga krijg ik een invalid config te zien van notify.telegram.
Heb je hem al eens door de yaml validatie of door de check config van hass gehaald?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Ik zou de spatie achter chat_id weghalen en achter de : zetten.
Zoals ook op de website staat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QcEob9I.png

[ Voor 40% gewijzigd door Fonta op 11-01-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:16:
[...]

Heb je hem al eens door de yaml validatie of door de check config van hass gehaald?..
Ja, geeft aan dat het goed is.
Fonta schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:30:
Ik zou de spatie achter chat_id weghalen en achter de : zetten.
Zoals ook op de website staat:
[afbeelding]
Die spatie achter de chat_id is een paste fout van mij, in de config staat geen spatie achter de chat_id

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Staat er iets in de logging misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
iTeV schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:05:
YAML:
1
2
3
4
5

notify:
  chat_id: <chatID>

Je moet nog een naam opgeven.
Dus bijvoorbeed name: TelegramBot

YAML:
1
2
3
4
5
notify:
  - name: TelegramBot
    api_key: !secret telegram_api
    chat_id: !secret telegram_chatid

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Niet online
PuckStar schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Je moet nog een naam opgeven.
Dus bijvoorbeed name: TelegramBot

YAML:
1
2
3
4
5
notify:
  - name: TelegramBot
    api_key: !secret telegram_api
    chat_id: !secret telegram_chatid
Al geprobeerd, werkt ook niet. Tevens is deze optie optional en niet required

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Al in de logging gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
In de logging kijken bij opstarten. Staat waarschijnlijk precies wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Niet online
Hmm vreemd in /home/homeassistant/.homeassistant/home-assistant.log staan alleen entries van 07-01-2016. Het lijkt er dus sterk op dat er geen logs geschreven word in de log file

//EDIT
d.m.v. chmod ff permissions veranderd van de logfile, Er komen eindelijk logs binnen. Lijkt erop dat ik de boosdoener heb gevonden
code:
1
homeassistant.bootstrap: Not initializing notify.telegram because could not install dependency python-telegram-bot==5.3.0

Kan ik d.m.v. pip3 niet gewoon python-telegram-bot handmatig installeren?

[ Voor 72% gewijzigd door iTeV op 12-01-2017 20:40 ]

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:35
Ik heb behoorlijk moeite met de eerste configuratie van Home Assistant in combinatie met een z-wave.me usb stick.

Ik heb sowieso het idee dat ik of iets heel erg fout doe of mijn installatie van hass werkt niet volledig, te beginnen bij de beginpagina van hass. Daarin staat het welkomsvenster met de volgende tekst:
To remove this card, edit your config in configuration.yaml and disable the introduction component
Ik zet in de configuration.yml vervolgens een hekje voor #introduction, ik restart home-assistant met sudo systemctl restart home-assistant en de welkomspagina krijg ik nog altijd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lg5g6G8.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UXAZN7a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dat zou niet moeten. En als je de hele tekst gewoon weggooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:35
Hele tekst verwijderd, hass nog eens geherstart (zie in de logging dat hij gestopt en gestart is) maar ik blijf hetzelfde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Niet online
prekz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:28:
Hele tekst verwijderd, hass nog eens geherstart (zie in de logging dat hij gestopt en gestart is) maar ik blijf hetzelfde houden.
kun je misschien even "ps aux | grep homeassistant" uitvoeren in terminal? Het kan zijn dat je in een verkeerde dir werkt.

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
iTeV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:32:
[...]

kun je misschien even "ps aux | grep homeassistant" uitvoeren in terminal? Het kan zijn dat je in een verkeerde dir werkt.
Zou me niks verwonderen inderdaad als er in een andere dir wordt gewerkt. Lijkt er heel sterk op.
iTeV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:23:
Kan ik d.m.v. pip3 niet gewoon python-telegram-bot handmatig installeren?
Moet gewoon werken. Let op dat als je in een virtual env werkt dat je dan ook switched naar dat env en het sourced. Dan pas pip3 install.

[ Voor 32% gewijzigd door UltraSub op 12-01-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:56:
[...]

Zou me niks verwonderen inderdaad als er in een andere dir wordt gewerkt. Lijkt er heel sterk op.

[...]

Moet gewoon werken. Let op dat als je in een virtual env werkt dat je dan ook switched naar dat env en het sourced. Dan pas pip3 install.
Just tried, geen resultaat. Zelfs zonder aanduiding van versie (==5.3.0) werkt het niet :l

Update:
Ik heb het eindelijk werkend gekregen. Het probleem was (denk ik?) dat hass de dependencies in de verkeerde dir installeert.
In de venv installeert hass de dependencies in /srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/. Dit werkte dus niet. Daarna heb ik de volgende command handmatig uitgevoerd:
code:
1
 sudo pip3 install python-telegram-bot==5.3.0 --target /home/homeassistant/.homeassistant/deps/

Daarna restarte ik hass en ja hoor, geen invalid config meer...
Maar dan vraag ik mij nu af, waarom installeert hass de dependencies in de verkeerde dir?

[ Voor 38% gewijzigd door iTeV op 13-01-2017 14:46 ]

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb je dat vanuit het hass env gedaan? Die pip install? Want dan zou hij daar automatisch moeten landen niet zou je --target niet nodig moeten hebben.
Interessant issue ja.

Zelf vandaag eindelijk tijd gevonden om ff mijn ELK stack opnieuw op te zetten. Dus ik trek de machine naar binnen waar hass op draait, wtf, dumpt die echt gigantisch logging in syslog. Why the hell dumpen ze dat niet naar de log die ze al hebben in .homeassistant :?
Dus ik zoeken naar hass en syslog, kom ik een platform tegen waarbij je een notify kunt doen naar syslog. Why, het ding logt al alles daar naar toe :P
Iemand die weet hoe ik dit gemakkelijk bij stuur? Ik vind niet dat dit in syslog hoort, dit hoort in de eigen logs. Ook makkelijker grokken (afgezien van de shit multi-line stack traces die ik waarschijnlijk gewoon ga droppen). Misschien tijd dat iemand een log4j feature gaat op pakken :)

/edit
En damn, zwave is chatty. Wist ik, al eerder gezien met domoticz, maar toch, als je het visualiseert is toch wel ff anders. Arme sd card gebruikers denk ik dan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 14-01-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:31:
/edit
En damn, zwave is chatty. Wist ik, al eerder gezien met domoticz, maar toch, als je het visualiseert is toch wel ff anders. Arme sd card gebruikers denk ik dan ;)
Dan zet je die logging toch uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Ik bedoel dat dit Info blijkbaar default is en niet Warning. An sich niet zo spannend, maar gezien het feit dat er veel SD kaart gebruikers zijn is dat misschien niet de meest handige keuze geweest als default. Heb er zelf geen last van, maar ik dacht geef het even aan voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Dan zet je die logging toch uit?
En hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ik zou graag een knop/switch willen die bij indrukken een bepaald apparaat aanzet voor een aantal minuten. Nu kan ik wel vinden hoe ik zo'n actie uit moet voeren adh van een state, maar ik kan niet vinden hoe ik zelf een dummy switch kan maken.

Dus, hoe maak ik een knop, die na het indrukken een switch aan zet en 10 minuten later weer uit?

edit:
Ik heb het gevonden! Het is gewoon een script die je handmatig kan activeren, daar komt ook een activeer knop bij!
https://home-assistant.io...tes_when_motion_detected/

[ Voor 23% gewijzigd door HaTe op 15-01-2017 20:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Oh cool! Dus dan kan je ook zelf de tijd opgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Net eens even geupgrade van 33.1 > 36.1. Alles gaat goed, alles start netjes, geen foutmeldingen, zwave logs ook schoon. Maar helaas; mijn zwave schakelaars in de frontend werken niet meer. Als je een schakelaar aan of uit zet, dan zie je dat dat op zwave level gebeurt en er ook de goede melding terug komt. Hass zet de status echter vrijwel meteen weer terug naar de initiele stand (die dan dus afwijkt van de daadwerkelijke zwave status), waarna de switch dan niet meer te bedienen is omdat hass immers het verkeerde commando stuurt.

Jammer, for now maar even terug naar de snapshots. :|
Later nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet ook nog steeds upgraden. Zit nog op 32.1 :X Maar er zijn in de tussentijd redelijk wat breaking changes geweest meen ik en ik ga binnenkort ook verhuizen dus laat het eerst as is. Ik moet waarschijnlijk toch de Z-Wave modules excluden en weer includen, dus alles ligt dan over de kop. Ik ga in het nieuwe huis wel weer nadenken over upgraden :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 07:08
Ik heb nu een aantal Z-wave deursensoren en bewegingsensor van Fibaro. Maar ik zoek een alternatief voor het dure Z-wave. Domotica moet wel leuk en betaalbaar blijven. Het moet dan wel 2-weg communicatie hebben, dus geen 433mhz protocol. Hebben jullie suggesties en praktijkervaringen?

[ Voor 27% gewijzigd door studiodubio op 18-01-2017 09:33 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.