WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Oef, dat lijkt wel een behoorlijke omweg.Voor de beregening zou je iets kunnen maken wat teagan42 gedaan heeft.
Ik weet niet of ze het gebruikt, maar ik wilde het wel gebruiken als inspiratie voor wat ik wil gaan doen met de buienradar sensor.
https://github.com/Teagan42/HomeAssistantSprinklers
en dan bijvoorbeeld zo:
https://github.com/Teagan...master/input_sliders.yaml
https://github.com/Teagan...aster/input_booleans.yaml
automations die gebruik maken van die sliders en bools:
https://github.com/Teagan...rs/tree/master/automation
In theory is het niet ingewikkeld. Aangezien alles in de sqllite database staat zou je zo de laatste 2/3 dagen uit de database kunnen halen en dan de verwachtiing van vandaag erbij optellen. Maar goed, ik weet dan ook niet veel van programmeren.
Is inderdaad bewerkelijk.tyfoon_2 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:54:
[...]
Oef, dat lijkt wel een behoorlijke omweg.
In theory is het niet ingewikkeld. Aangezien alles in de sqllite database staat zou je zo de laatste 2/3 dagen uit de database kunnen halen en dan de verwachtiing van vandaag erbij optellen. Maar goed, ik weet dan ook niet veel van programmeren.
Ik heb nog niet echt naar deze gekeken, is net nieuw namelijk.
https://home-assistant.io/components/sensor.statistics/
mogelijk dat daar iets mee te doen is dat makkelijker gaat. Je kan een sampling size opgeven.
Ik weet even niet of dat een andere waarde een sample +1 doet of een refresh van de sample ook als is het dezelfde waarde.
Bij de 2e zou je aantal dagen dat je buienradar totaal neerslag wilt meten * 288 (elke 5 minuten per 24 uur) = max sample size.
Edit: heb de source van de statistics sensor even bekeken en die tracked de state changes. Gaat dus niet zomaar werken voor wat ik hierboven aangaf.... weer een leuke uitdaging gevonden denk ik
[ Voor 14% gewijzigd door ny-hardcore op 17-10-2016 21:57 ]
cd /pub && more beer
Ik had de berekeningen niet goed gedaan. De nieuwe versie geeft betere resultaten.
https://github.com/koen01...ents/sensor/buienradar.py
als je de oudere versie hebt , de nieuw file er gewoon overheen kopiëren en hass herstarten.
de vereiste lib wordt opnieuw geïnstalleerd.
cd /pub && more beer
Ik krijg een terminal waar aan de lopende band INFO meldingen verschijnen. Verder kan ik de website zien met een welkoms boodschap. Als ik de terminal sluit stop home assistant ook. Als ik met een andere terminal inlog om het als service te laten starten in systemd en ik doe whereis hass, komt er niets. Ik heb geprobeerd opnieuw te installeren, geen verschil. Als ik probeer te updaten krijg ik:
Exception:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/basecommand.py", line 122, in main
status = self.run(options, args)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/commands/install.py", line 295, in run
requirement_set.install(install_options, global_options, root=options.root_path)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 1436, in install
requirement.install(install_options, global_options, *args, **kwargs)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 672, in install
self.move_wheel_files(self.source_dir, root=root)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 902, in move_wheel_files
pycompile=self.pycompile,
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/wheel.py", line 214, in move_wheel_files
clobber(source, lib_dir, True)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/wheel.py", line 204, in clobber
os.makedirs(destdir)
File "/usr/lib/python3.4/os.py", line 237, in makedirs
mkdir(name, mode)
PermissionError: [Errno 13] Permission denied: '/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant-0.30.2.dist-info'
[ Voor 55% gewijzigd door JorisV op 19-10-2016 20:57 . Reden: aanvullen ]
Ik heb een Homewizard en daar zie ik 3 temperatuur sensoren in (Cresta). Ze staan ingesteld op kanaal 1, 2 en 3.
Ik heb een Pi 3 met trxcom en de switches doen het. Maar de temperatuur sensoren zie ik nog niet langs komen in de log. Kan ik ze er hard in zetten? Zo ja, met welk device ID?
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Heb je in de rfxcom het juiste protocol voor de cresta's aan staan? Zie je ze wel voorbij komen in de Windows tool van rfxcom zelf?twixx schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:50:
Aan de hand van dit topic gestart met HASS. Leuk om YAML te leren kennen, kinda
Ik heb een Homewizard en daar zie ik 3 temperatuur sensoren in (Cresta). Ze staan ingesteld op kanaal 1, 2 en 3.
Ik heb een Pi 3 met trxcom en de switches doen het. Maar de temperatuur sensoren zie ik nog niet langs komen in de log. Kan ik ze er hard in zetten? Zo ja, met welk device ID?
Heb je volgende wel in je config staan? Let op voor elk soort services moet je apart iets toevoegen! (Light,cover ,sensor etc )
1
2
3
4
| # Example configuration.yaml entry sensor: platform: rfxtrx automatic_add: True |
Hard erin zetten kan niet omdat dit op device ID gaat en dat weet je niet als ze niet in de
Log voorbij komen.
cd /pub && more beer
Off topic: welke oplossing gebruik je om je water te meten?JorisV schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:01:
Na de hardware werkende te hebben gekregen om mijn electriciteit, gas en water te meten ben ik aan de gang gegaan met home assistant op een raspberry pi 2. Maar de installatie lukt mij niet.
Ik krijg een terminal waar aan de lopende band INFO meldingen verschijnen. Verder kan ik de website zien met een welkoms boodschap. Als ik de terminal sluit stop home assistant ook. Als ik met een andere terminal inlog om het als service te laten starten in systemd en ik doe whereis hass, komt er niets. Ik heb geprobeerd opnieuw te installeren, geen verschil. Als ik probeer te updaten krijg ik:
Exception:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/basecommand.py", line 122, in main
status = self.run(options, args)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/commands/install.py", line 295, in run
requirement_set.install(install_options, global_options, root=options.root_path)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 1436, in install
requirement.install(install_options, global_options, *args, **kwargs)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 672, in install
self.move_wheel_files(self.source_dir, root=root)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 902, in move_wheel_files
pycompile=self.pycompile,
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/wheel.py", line 214, in move_wheel_files
clobber(source, lib_dir, True)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/wheel.py", line 204, in clobber
os.makedirs(destdir)
File "/usr/lib/python3.4/os.py", line 237, in makedirs
mkdir(name, mode)
PermissionError: [Errno 13] Permission denied: '/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant-0.30.2.dist-info'
Om topic:
Ik raad je aan om deze te volgen:
YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi
In de comments staan config files en verdere tips voor samba configuratie etc.
cd /pub && more beer
Dank voor je snelle antwoord! Ik heb het stukje code wat je omschrijft al in m'n configuratie staan.ny-hardcore schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:59:
[...]
Heb je in de rfxcom het juiste protocol voor de cresta's aan staan? Zie je ze wel voorbij komen in de Windows tool van rfxcom zelf?
Heb je volgende wel in je config staan? Let op voor elk soort services moet je apart iets toevoegen! (Light,cover ,sensor etc )
code:
1 2 3 4 # Example configuration.yaml entry sensor: platform: rfxtrx automatic_add: True
Hard erin zetten kan niet omdat dit op device ID gaat en dat weet je niet als ze niet in de
Log voorbij komen.
Je vraag "Heb je in de rfxcom het juiste protocol voor de cresta's aan staan?" begrijp ik niet helemaal. Ik heb de rfxcom alleen aan m'n pi gehangen en gekeken in HASS.
Update: gouden tip hierboven! Ff aan een windows machine gehangen en 'Hideki/UPM' aangezet.
[ Voor 5% gewijzigd door twixx op 19-10-2016 21:34 ]
Check ff de manual van de rfxcom.twixx schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:12:
[...]
Dank voor je snelle antwoord! Ik heb het stukje code wat je omschrijft al in m'n configuratie staan.
Je vraag "Heb je in de rfxcom het juiste protocol voor de cresta's aan staan?" begrijp ik niet helemaal. Ik heb de rfxcom alleen aan m'n pi gehangen en gekeken in HASS.
Je moet waarschijnlijk nog het hideki of Oregon protocol aanzetten zodat je rfxcom die signalen ook daadwerkelijk ook oppikt en doorgeeft een hass.
cd /pub && more beer
Ik heb een CNY70 erop geplakt. Dat is een combinatie van LED en LDR. Met wat weerstandjes proberen voor het LED gedeelte krijg ik een mooi contrast. Dit maak ik digitaal met een transistor.ny-hardcore schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:02:
[...]
Off topic: welke oplossing gebruik je om je water te meten?
Tsja, ik heb de manual install gevolgd. Ik wilde geen onnodige dingen erbij. Morgen nog eens proberen op een schone installatie. Misschien heb ik te veel aangepast voor home assistant.Om topic:
Ik raad je aan om deze te volgen:
YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi
In de comments staan config files en verdere tips voor samba configuratie etc.
Even terugkomend op de Youless, het is mij gelukt met simpelweg een rest sensorTimmy schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:37:
[...]
Volgens mij is er geen standaard component waarmee dat kan maar als je een beetje handig bent met Python kan je die vast zelf maken.
- platform: rest
resource: http://ip-of-youless/a?f=j
value_template: '{{ value_json.pwr }}'
method: GET
name: Totaal verbruik
unit_of_measurement: "W"
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Aanvulling hierop:[RNMC] Viper schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:36:
[...]
Even terugkomend op de Youless, het is mij gelukt met simpelweg een rest sensor
- platform: rest
resource: http://ip-of-youless/a?f=j
value_template: '{{ value_json.pwr }}'
method: GET
name: Totaal verbruik
unit_of_measurement: "W"
Er komt binnenkort ook een webscraper sensor bij. Kun je dus ook non-rest of andere dingen zonder api schrapen en info in een sensor zetten.
cd /pub && more beer
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Uiteraard heb ik die bekeken, maar zoals je al aangeeft deze is niet zo uitgebreid als domoticz. Daarnaast zou het prettig zijn als er een allin oplossing zou zijn zonder telkens de zwave uit te moeten schakelen in hass.breinonline schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:01:
Ik neem aan dat je het open-zwave control panel bekeken hebt? Het is niet zo geavanceerd als domoticz maar je kan er toch wel wat mee.
Gister even aan het stoeien geweest met mijn youless verbruiken, om deze in dag/ week totalen om te zetten, gelukkig vond ik in het OpenHAB thread van ThinkPad (thx) een oplossing, namelijk de spread() functie. Deze is redelijk eenvoudig in grafana in te stellen met een dag of week basis. Geen geknoei in influxdb dus
[ Voor 27% gewijzigd door [RNMC] Viper op 21-10-2016 08:41 ]
Iemand al geprobeerd om en AlexaPi te maken?
Nieuwere versies van de software kunnen dat volgens mij. Maar geloof dat de integratie met hass alleen soepel werkt met de originele Alexa / echobreinonline schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:05:
De video net bekeken, maar als je een knop moet indrukken om dan te spreken... Voice commands worden pas nuttig als het op Star Trek achtige manier kan; computer, <insert random commando>
cd /pub && more beer
https://community.home-as...pi-voice-activated/3528/6ny-hardcore schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:17:
[...]
Nieuwere versies van de software kunnen dat volgens mij. Maar geloof dat de integratie met hass alleen soepel werkt met de originele Alexa / echo
Er is een reeds werkende versie. Maar er wordt gewerkt aan een nog betere versie.
Top, zoiets zocht ik! Ik heb echter een setje ARC-switches, heb je enig idee hoe ik die kan toevoegen? Op zich zou ik ook best een nieuw setje kunnen halen bij de Action, puur voor de afstandsbediening, maar dat is een beetje overdreven...ThinkPadd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:53:
Value template gemaakt om een random ID te maken voor KlikAanKlikUit-switches (AC-protocol):
code:
1 0b11000{{ range(0,700) | random | int }}bc0cfe0{{ range(0,10) | random | int }}010f70Mocht het niet werken, probeer dan een nieuwe code, of wis het geheugen van de stekker (inpluggen, lampje knippert en dan op 'group off' van de KaKu afstandsbediening drukken tot plug een paar keer klikt).
- Ga naar http://ipvanjouwhass:8123/dev-template
- haal de code die daar staat weg, vul deze code in en kopieer de output die je krijgt.
- Zet dat in je switches.yaml als een nieuwe schakelaar onder je rfxtrx device
- KlikAanKlikUit stekker inpluggen zodat hij in inleermodus gaat (lampje knippert).
- Switch via HASS op 'aan' zetten.
- Als het goed is accepteert de plug de code en klikt hij een paar keer.
- In customization.yaml voor de switch nog een assumed_state: false toevoegen om een toggleswitch te krijgen ipv twee bliksemschichten (aan/uit)
Op deze manier al twee keer een wallplug (van APA3-1500R set) toegevoegd zonder aan HASS een bestaande code te hoeven inleren.
Ik heb helaas geen ARC-switches, anders kon ik kijken hoe dat patroon eruit ziet. Misschien dat iemand anders hier in het topic die heeft en hun codes kan posten, zodat je kan afkijken hoe het is opgebouwd?endness schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:51:
[...]
Top, zoiets zocht ik! Ik heb echter een setje ARC-switches, heb je enig idee hoe ik die kan toevoegen? Op zich zou ik ook best een nieuw setje kunnen halen bij de Action, puur voor de afstandsbediening, maar dat is een beetje overdreven...
Voor de meelezers, ARC-switches == oude KaKu protocol waarbij je met het codewieltje een ID instelt.
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2016 21:10 ]
https://home-assistant.io...ng-updater-hacktoberfest/
de updater component stuurt nu namelijk een shitload aan informatie over je home-assistant installatie (incl. locatie)
dit is een opt-out functie, door reporting op no te zetten kan je het uit zetten.
1
2
| updater: reporting: no |
Ik kan mij voorstellen dat men graag wil weten op wat voor architetctuur en Python versies mensen HASS draaien. Je zou daarmee betere testscenarios kunnen maken. Maar waarom ze een geolocatie nodig hebben...bastv schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:15:
voor mensen die van een beetje privacy houden moeten opletten als ze de nieuwe versie installeren (0.31).
https://home-assistant.io...ng-updater-hacktoberfest/
[ Voor 25% gewijzigd door Timmy op 24-10-2016 07:59 ]
De geolocatie krijg je door het IP adres waar vanaf je verbind. Bij bepaalde cloud services (o.a. Google App Engine) krijg je die standaard door bij een request.Timmy schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 07:57:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat men graag wil weten op wat voor architetctuur en Python versies mensen HASS draaien. Je zou daarmee betere testscenarios kunnen maken. Maar waarom ze een geolocatie nodig hebben...
Ik snap het waarom ze dit loggen. Dan weet je waar je energie in moet steken met vertaling, presentaties, maken van user groups, etc.
edit:
En eigenlijk zouden ze imo ook de lijst met actieve plugins moeten loggen. Dan weet je wat de energie waard is
[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 24-10-2016 09:26 ]
Ze zeggen de geolocatie te registreren om een heatmap te maken maar zoals je al zegt was het IP-adres alleen voldoende, dan doen ze de rest zelf op de S3 omgeving.ANdrode schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:25:
Ik snap het waarom ze dit loggen. Dan weet je waar je energie in moet steken met vertaling, presentaties, maken van user groups, etc.
Plugins zou inderdaad een interessante zijn.
Mijn hypothese is dat ze dit doen met de geolocatie gegevens die S3 aan ze geeft. Dat is minder herleidbaar naar een persoon (want: minder precies) dan een IP adres en wel geschikt voor de analyse die je feitelijk wilt doen.Timmy schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:51:
[...]
Ze zeggen de geolocatie te registreren om een heatmap te maken maar zoals je al zegt was het IP-adres alleen voldoende, dan doen ze de rest zelf op de S3 omgeving.
Plugins zou inderdaad een interessante zijn.
Als ze dit doen met geolocatie info die HA zelf heeft: Kan dat überhaupt bij gebruikers die er geen plugin voor aan hebben staan?
Ik had deze feature zelf opt-in gemaakt maar wél in de voorbeeld configs gezet
Het is toch opt-in?ANdrode schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:34:
[...
Ik had deze feature zelf opt-in gemaakt maar wél in de voorbeeld configs gezet
Je moet het zelf in je config zetten namelijk.
Volgens mij heb ik zo'n setje. Ik heb met het pilight receive scriptje de codes kunnen vinden.ThinkPadd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:10:
[...]
Ik heb helaas geen ARC-switches, anders kon ik kijken hoe dat patroon eruit ziet. Misschien dat iemand anders hier in het topic die heeft en hun codes kan posten, zodat je kan afkijken hoe het is opgebouwd?
Voor de meelezers, ARC-switches == oude KaKu protocol waarbij je met het codewieltje een ID instelt.
je moet in je config zetten dat je geen informatie wil doorsturen. standaard geeft hij alle informatie door aan HA.PuckStar schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
Het is toch opt-in?
Je moet het zelf in je config zetten namelijk.
dit is dus een opt-out.
Ik zie dat bij de nieuwe clean installs default het "Updater" commando in de config zit, dus dan is het inderdaad opt-out.bastv schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:39:
[...]
je moet in je config zetten dat je geen informatie wil doorsturen. standaard geeft hij alle informatie door aan HA.
dit is dus een opt-out.
Ik heb HASS al een tijdje en daar zit het dus niet standaard in en daarom is het o.a. voor mij dus opt-in
Als je het "Updater" commando niet in je config hebt zit je dus ook goed,
en als je dat wel wilt, maar geen gegevens wilt delen moet je daar " reporting: no" aan toevoegen.
Het grootste deel van de gegevens kunnen ze waarschijnlijk trouwens afleiden uit de logfiles. Ik vind het dus erg netjes dat ze het even vragen i.p.v. het uit die logs afleidenPuckStar schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:47:
[...]
Als je het "Updater" commando niet in je config hebt zit je dus ook goed,
en als je dat wel wilt, maar geen gegevens wilt delen moet je daar " reporting: no" aan toevoegen.
wat bedoel je met uit de logs afleiden? de logs gaan niet hun kant op hoor.ANdrode schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:52:
[...]
Het grootste deel van de gegevens kunnen ze waarschijnlijk trouwens afleiden uit de logfiles. Ik vind het dus erg netjes dat ze het even vragen i.p.v. het uit die logs afleiden
En zijn er betere alternatieven voor notifications met screenshot met Hass? Welke gebruiken jullie en heb je voorbeeld scripts?
Ik doe het op deze manier: 017.deurbel_boolean_on.yamlstudiodubio schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 04:53:
In Domoticz kon je een screenshot mee laten sturen naar Telegram als er wordt aangebeld. Weet iemand hoe ik dit in Hass voor elkaar krijg?
En zijn er betere alternatieven voor notifications met screenshot met Hass? Welke gebruiken jullie en heb je voorbeeld scripts?
De URL is het adres van mijn IP-camera.
Ik zet ook een boolean aan bij de eerste keer dat er aangebeld wordt. Die schakelt na 30s weer uit. Dit om te zorgen dat ik maar één berichtje krijg, i.p.v. 3-4 als de pakketbezorger ongeduldig loopt te drukken op m'n deurbel.
Werkt perfect.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2016 08:15 ]
Er gaan wel HTTP (of andere) requests hun kant op bij een update, die geven ook logs waar het remote ip in staatPuckStar schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:18:
[...]
wat bedoel je met uit de logs afleiden? de logs gaan niet hun kant op hoor.
En hier een kaku deurbel compatibele automation:studiodubio schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 04:53:
In Domoticz kon je een screenshot mee laten sturen naar Telegram als er wordt aangebeld. Weet iemand hoe ik dit in Hass voor elkaar krijg?
https://github.com/koen01.../automation/doorbell.yaml
cd /pub && more beer
Interessant om de verschillende deurbel scripts te zienny-hardcore schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:41:
[...]
En hier een kaku deurbel compatibele automation:
https://github.com/koen01.../automation/doorbell.yaml
Dit is die van mij op dit moment:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - alias: Deurbel Melding trigger: platform: event event_type: pilight_received event_data: protocol: arctech_contact id: 21069150 action: - service: media_player.media_pause entity_id: media_player.kodi - service: notify.TelegramBot data: message: 'Deurbel gaat' |
By the way, betreft de recente wijziging in de Updater: https://home-assistant.io...5/explaining-the-updater/
Verwijderd
Het klinkt mij nog steeds raar in de oren. Ik ehb liever dat ze helemaal niets van mij verzamelen.PuckStar schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:13:
By the way, betreft de recente wijziging in de Updater: https://home-assistant.io...5/explaining-the-updater/
Het punt over dat sommige plugins rare dingen doen vind ik ook onjuist. Stuur gewoon een x.1 update uit met release notes waarin staat wat je moet doen.
Nu nog een screenshot op mijn Sony Bravia AndroidTV en ik ben gelukkig 😁
Ik ga ermee aan de slag!
[ Voor 44% gewijzigd door studiodubio op 25-10-2016 18:49 ]
Verwijderd
En als je TV niet aan staat dan?studiodubio schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:39:
@Thinkpad, ny-harcore en Puckstar: bedankt voor het delen van de scripts. Wel handig die boolean en de service media pauze als er wordt aangebeld.
Nu nog een screenshot op mijn Sony Bravia AndroidTV en ik ben gelukkig 😁
Ik ga ermee aan de slag!
Verwijderd
Je kunt het hier lezen, incl. alle code wat nodig is om zowel de bewegings, temperatuur als lichtsterktesensor door te geven aan Home Assistant.
To sum it up: ik ben er erg tevreden mee en in het gebruik zijn ze erg goed. Nog even afwachten hoe lang de batterijen het vol houden, maar tot nu toe heb ik geen klachten.
Bedankt voor de heldere tutorial. Ik heb ook vandaag de hue motion sensor ontvangen. De AAA-batterijen (die worden meegeleverd) zijn idd makkelijker te vervangen dan bij andere Z-wave sensors. En ook de magneet-bevestiging is goed over nagedacht van PhilipsVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:32:
Naar aanleiding van wat vragen van @PuckStar of ik tevreden ben over mijn Philips Hue Motion sensor in combinatie met Home Assistant heb ik een korte blogpost geschreven hoe ik ze gekoppeld en in gebruik heb.
Je kunt het hier lezen, incl. alle code wat nodig is om zowel de bewegings, temperatuur als lichtsterktesensor door te geven aan Home Assistant.
To sum it up: ik ben er erg tevreden mee en in het gebruik zijn ze erg goed. Nog even afwachten hoe lang de batterijen het vol houden, maar tot nu toe heb ik geen klachten.
Ik heb ze voor nu gewoon rechtstreeks aan de bridge gekoppeld en dat werkt prima. Ik vraag me echter af het echt toegevoegde waarde heeft om het ook nog in HASS toe te voegen.
Verwijderd
Als je enkel Hue lampen wilt schakelen is de toegevoegde waarde laag. Ik schakel er ook nog zwave verlichting mee en een tweetal zwave smartswitches. Dus voor mij is de toegevoegde waarde veel hoger dan enkel aan de hue bridge koppelen.studiodubio schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:12:
[...]
Bedankt voor de heldere tutorial. Ik heb ook vandaag de hue motion sensor ontvangen. De AAA-batterijen (die worden meegeleverd) zijn idd makkelijker te vervangen dan bij andere Z-wave sensors. En ook de magneet-bevestiging is goed over nagedacht van Philips
Ik heb ze voor nu gewoon rechtstreeks aan de bridge gekoppeld en dat werkt prima. Ik vraag me echter af het echt toegevoegde waarde heeft om het ook nog in HASS toe te voegen.
Ik heb ze gekocht te vervanging van een drietal zwave multisensoren en wilde toch graag dezelfde functionaliteit terug. Met wat ik in de post beschreven heb krijg ik dat en wilde dat graag delen.
Wat Nicky hieronder ook al zegt.studiodubio schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:12:
[...]
Je kunt ze bijvoorbeeld ook gaan inzetten als alarm systeem.
Dus dat als je niet thuis bent maar er is wel beweging, dan is er dus een ongenodigde gast binnen.
Bijvoorbeeld een notificatie op je telefoon is dan wel fijn.
Ook kun je (hoewel op dit moment de polling tijd nog wat lang is) je HUE lichten wat slimmer schakelen.
Bijvoorbeeld dat als de lichten al aan staan (omdat dat met bijv. de dimmer is gedaan) met een bepaalde scene, ze niet ineens switchen naar de standaard scene die je voor de sensor hebt ingesteld.
Je kunt het dus net iets slimmer gaan maken, ook met je HUE lampen.
Dit lijkt me dan idd wel handig in mijn situatie. Ik zou het dan kunnen koppelen aan mijn IP camera en als er beweging is een screenshot op de telefoon ontvangen.PuckStar schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:34:
Je kunt ze bijvoorbeeld ook gaan inzetten als alarm systeem.
Dus dat als je niet thuis bent maar er is wel beweging, dan is er dus een ongenodigde gast binnen.
Bijvoorbeeld een notificatie op je telefoon is dan wel fijn.
Dan weet je zeker of het een ongenode gast is of de Roomba die aan het stofzuigen is.
Verwijderd
Het 'hebben' van een sensor in je Home Assistant biedt opties. Je hoeft er niets mee te doen, maar het kan wel. Ik heb ook meerdere sensoren waar ik niets mee doe, maar wel interessant vind om af en toe de waarde te weten, zoals bij voorbeeld het aantal kWh dat mijn Audio/Video set tot nu toe verbruikt heeft.studiodubio schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:24:
[...]
Dit lijkt me dan idd wel handig in mijn situatie. Ik zou het dan kunnen koppelen aan mijn IP camera en als er beweging is een screenshot op de telefoon ontvangen.
Dan weet je zeker of het een ongenode gast is of de Roomba die aan het stofzuigen is.
Het Wattage van diezelfde set gebruik ik dan weer wel. Hiermee bepaal ik of de set in standby staat en bij geen beweging voor 15 minuten wordt hij uitgeschakeld. Door het wattage mee te nemen voorkom ik dat ik de TV uitschakel tijdens het TV kijken en 'stil' zitten op de bank (erg belangrijk voor de WAF vooral tijdens GTST). Ik probeer hiermee een kleine besparing te realiseren in de energiekosten.
Het hebben van enige vorm van beweging detectie bied ontzettend veel opties.
True;Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 06:20:
[...]
Het hebben van enige vorm van beweging detectie bied ontzettend veel opties.
Ik heb deze week een IKEA Molgan voorzien van een mysensors node. De motion sketch zo aangepast dat ik de leds aan / uit kan zetten dmv een automation in Home-Assistant.
Detecteer dus altijd motion, maar kan als ik dat wil ook de leds aanzetten dmv een automation rule.
Niet super goedkoop, hoewel de Molgan maar 4,95 is ofzo, maar heb er een sensebender node in gestopt die ca. 14E kost (die had ik toevallig nog liggen en is super klein).
cd /pub && more beer
Bedankt hiervoor. Ik heb op basis van jouw tip een APA3-1500R kunnen toevoegen. Ik had echter nog een kaku deurbel (ACDB-7000C) liggen zonder belknop dus ik dacht ga het daar eens mee proberen, maar dat lukte helaas niet. Nog eventuele tips?ThinkPadd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:53:
Value template gemaakt om een random ID te maken voor KlikAanKlikUit-switches (AC-protocol):
code:
1 0b11000{{ range(0,700) | random | int }}bc0cfe0{{ range(0,10) | random | int }}010f70Mocht het niet werken, probeer dan een nieuwe code, of wis het geheugen van de stekker (inpluggen, lampje knippert en dan op 'group off' van de KaKu afstandsbediening drukken tot plug een paar keer klikt).
- Ga naar http://ipvanjouwhass:8123/dev-template
- haal de code die daar staat weg, vul deze code in en kopieer de output die je krijgt.
- Zet dat in je switches.yaml als een nieuwe schakelaar onder je rfxtrx device
- KlikAanKlikUit stekker inpluggen zodat hij in inleermodus gaat (lampje knippert).
- Switch via HASS op 'aan' zetten.
- Als het goed is accepteert de plug de code en klikt hij een paar keer.
- In customization.yaml voor de switch nog een assumed_state: false toevoegen om een toggleswitch te krijgen ipv twee bliksemschichten (aan/uit)
Op deze manier al twee keer een wallplug (van APA3-1500R set) toegevoegd zonder aan HASS een bestaande code te hoeven inleren.
dit is mijn kaku deurbel drukker (ACDB-7000A), wellicht heb je er iets aan...studiodubio schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:32:
[...]
Bedankt hiervoor. Ik heb op basis van jouw tip een APA3-1500R kunnen toevoegen. Ik had echter nog een kaku deurbel (ACDB-7000C) liggen zonder belknop dus ik dacht ga het daar eens mee proberen, maar dat lukte helaas niet. Nog eventuele tips?
1
| 0b1100d001487be201040f70 |
deze heb ik zelf bedacht en wordt ook door de bel opgepikt.
1
| 0b1100d001500be201040f70 |
cd /pub && more beer
Bedankt! Heel handig.ThinkPadd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:53:
code:
1 0b11000{{ range(0,700) | random | int }}bc0cfe0{{ range(0,10) | random | int }}010f70
Ik ben nu 2 weken bezig met HASS en heel blij dat ik dit topic heb gevonden. Ik heb nog wel wat moeite met het feit dat in de RFXcom implementatie wel switch en light zit maar niet remote.
Voorbeeld; ik wil met een remote (AWST 8800) een scene activeren. Er zitten 2 tiptoetsen in met 1 adres met een on en off state.
1
2
| Oct 30 15:53:41 raspberrypi hass[24929]: INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event button_pressed[L]: entity_id=switch.multipulse, state=off> Oct 30 15:54:29 raspberrypi hass[24929]: INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event button_pressed[L]: entity_id=switch.multipulse, state=on> |
Ik kan alleen niet in de documentatie vinden hoe ik de state kan vinden.
Dit heb ik nu staan met een beetje hulp van google:
1
2
3
4
5
6
7
8
| alias: Woonkamer scene aanzetten trigger: platform: event event_type: button_pressed event_data: {"entity_id": "switch.multipulse"} action: service: scene.turn_on entity_id: scene.woonkamer_verlichting |
Platform event gebruikt omdat state niet werkte.
Resultaat. Het werkt maar er is geen onderscheid tussen on en off (wil dat deze alleen op on reageert).
Ik vermoedt dat pyrfxtrx dit (nog) niet kan.twixx schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:56:
[...]
Bedankt! Heel handig.
Ik ben nu 2 weken bezig met HASS en heel blij dat ik dit topic heb gevonden. Ik heb nog wel wat moeite met het feit dat in de RFXcom implementatie wel switch en light zit maar niet remote.
Voorbeeld; ik wil met een remote (AWST 8800) een scene activeren. Er zitten 2 tiptoetsen in met 1 adres met een on en off state.
code:
1 2 Oct 30 15:53:41 raspberrypi hass[24929]: INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event button_pressed[L]: entity_id=switch.multipulse, state=off> Oct 30 15:54:29 raspberrypi hass[24929]: INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event button_pressed[L]: entity_id=switch.multipulse, state=on>
Ik kan alleen niet in de documentatie vinden hoe ik de state kan vinden.
Dit heb ik nu staan met een beetje hulp van google:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 alias: Woonkamer scene aanzetten trigger: platform: event event_type: button_pressed event_data: {"entity_id": "switch.multipulse"} action: service: scene.turn_on entity_id: scene.woonkamer_verlichting
Platform event gebruikt omdat state niet werkte.
Resultaat. Het werkt maar er is geen onderscheid tussen on en off (wil dat deze alleen op on reageert).
Ff een topic openen op community.home-assistent.io en de output van receive.py
https://github.com/Daniel...aster/examples/receive.py
als je op de button drukt kan wellicht helpen voor de ontwikkelaar.
cd /pub && more beer
Dank voor je antwoord! Ik denk 't zelfde.ny-hardcore schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:47:
[...]
Ik vermoedt dat pyrfxtrx dit (nog) niet kan.
Ff een topic openen op community.home-assistent.io en de output van receive.py
https://github.com/Daniel...aster/examples/receive.py
als je op de button drukt kan wellicht helpen voor de ontwikkelaar.
Een topic aangemaakt op https://community.home-as...-support-433-remotes/5620. Mocht iemand hier ook tegen aanlopen dan graag uw votes
[ Voor 94% gewijzigd door powermarcel10 op 30-10-2016 23:43 ]
Goed antwoord gekregen in het topic hierboven! Uit event_data kun je op deze wijze veel meer halen; handig.twixx schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:21:
[...]
Een topic aangemaakt op https://community.home-as...-support-433-remotes/5620. Mocht iemand hier ook tegen aanlopen dan graag uw votes
1
2
3
4
| trigger: platform: event event_type: button_pressed event_data: {'state': 'off', "entity_id": "switch.multipulse"} |
/edit
Docker eruit, python virtualenvs er in. Cython3 dependency voor openzwave. Heeft centos niet standaard. Ok. Too much voor een snelle poc, toch maar Ubuntu ff geïnstalleerd. En dan is het inderdaad snel gepiept.
Is er geen autoreload optie voor de config?
[ Voor 35% gewijzigd door UltraSub op 02-11-2016 22:57 ]

https://home-assistant.io/getting-started/configuration/
Geen autoreload, maar je kunt wel sommige onderdelen individueel reloaden vanuit HASS, wat dan veel sneller gaat.UltraSub schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:39:
Ook maar eens geinstalleerd in een container op centos. Als ik eens tijd heb eens rustig kijken naar een basis config. Kan niet zomaar de zwave stick verplaatsen van domoticz naar hass. Dat wordt nog een dingetje om dat netjes te testen.
/edit
Docker eruit, python virtualenvs er in. Cython3 dependency voor openzwave. Heeft centos niet standaard. Ok. Too much voor een snelle poc, toch maar Ubuntu ff geïnstalleerd. En dan is het inderdaad snel gepiept.
Is er geen autoreload optie voor de config?
Bijvoorbeeld de automations of groups.
Notificatie als device thuis komt werkt. To: Home. Maar wat moet ik zetten als to: als het ding vertrekt?
/edit
Lijkt op een verdwenen blanco line in known_devices.yaml in het begin. Eens zien of nu stabiel wordt.
/edit 2
not_home dus
/edit 3
Even mijn zwave stick van domoticz omgehangen naar hass, damn, dat wordt een feestje. Alleen al de powered devices is een boatload aan sensors. En dan moeten al die battery devices nog komen.
Maar goed, de stick en config werkt, dat is getest nu. Even terug gehangen aan Domoticz weer
[ Voor 44% gewijzigd door UltraSub op 05-11-2016 18:26 ]
- Fibaro wall plug geinclude op de nieuwe stick.
- Zichtbaar in openzwave control panel (wat ik heb gecompiled)
- Rename device, is persistent op de stick
- Er ligt een symlink naar de xml zodat hass ook alles kan zien qua names
- Hass wijzigt geen name, en zonder fatsoenlijke namen wil ik er niet mee werken
- Klik op de switch om ff te testen, gebeurt niks, switcht twee seconden later terug omdat zwave terug rapporteert dat er niks is gebeurt.
Dat gecombineerd met links en rechts wat dingen die ik zie en meer moeite kosten maakt dat ik de VM nog ff uitzet en dan van tijd tot tijd nog wel eens test. Heb er nu simpelweg te weinig tijd voor. Wil best een weekend door trekken en alles ombouwen, maar ik ga geen weekend troubleshooten.
Zeer interessant omdat het veel protocollen ondersteunt. Niet zo duur ook, relatief gezien. 1 hub-for-all.
http://www.wink.com/products/wink-hub-2/
https://home-assistant.io/components/wink/
Waarom dat renamen? Symlink? Ik heb ze gewoon als switch.qubino_zmnhaa2_flush_1_relay_switch_10_0 in HASS, dat werkt prima. Bij het maken van de rules e.d. is het even opletten welke module welke is, maar dat is éénmalig.
In customization.yaml kun je er dan een friendly_name aan hangen zoals "Lamp eettafel" zodat de schakelaar onder die naam zichtbaar is in de GUI.
Niet te snel opgeven
[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2016 08:41 ]
Dat is mijn ervaring ook. De namen die OpenZWave doorgeeft aan HASS zijn wat mij betreft prima te gebruiken. Node ID zit in de name verwerkt en daarmee goed identificeerbaar.ThinkPadd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:41:
[...]
Waarom dat renamen? Symlink? Ik heb ze gewoon als switch.qubino_zmnhaa2_flush_1_relay_switch_10_0 in HASS, dat werkt prima. Bij het maken van de rules e.d. is het even opletten welke module welke is, maar dat is éénmalig.
In customization.yaml kun je er dan een friendly_name aan hangen zoals "Lamp eettafel" zodat de schakelaar onder die naam zichtbaar is in de GUI.
Niet te snel opgeven
Alleen al de snelheid en efficiency van de event bus is een reden om van HASS te houden
Dan nog een vraagje van mijn kant aan de HASS-oudgedienden hier ;-) Media players werden voorheen op een andere manier getoond. Namelijk op één regel binnen een groep.

Maar met release 0.18 in april dit jaar is er een design overhaul geweest:

Ik zou graag op mijn dashboard de oude versie willen gebruiken zodat ik de status van m'n TV en Sonos in één group card kan tonen. Op de nieuwe manier nemen ze erg veel ruimte in. Ze zijn ook niet erg mooi als Sonos op TV ingang staat:

[ Voor 18% gewijzigd door Stefan© op 11-11-2016 09:33 ]
Ik vind dat kut.ThinkPadd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:41:
[...]
Niet te snel opgeven
Als je veel zwave devices hebt en dan ook nog eens al die subdevices wil ik gewoon een herkenbare naam zien. Ik snap dan ook niet waarom automation rules niet gewoon op de friendly name werken, dan was het al klaar.
Maar dat is het niet alleen. Het is een optelsom van een week er naar kijken.
Ja, hass heeft mijn attentie. Het is een snel groeiend platform, waar op de juiste manier wordt ontwikkeld naar mijn mening. Het heeft heel veel potentie, maar is nog jong. Ik ben absoluut niet vies van lekker aanmodderen, maar het is me nog iets te vroeg. Het zwave gedeelte kan beter naar mijn mening. Geen multiuser (eigenlijk een showstopper voor serieus gebruik). Niks aan kunnen passen via GUI. Niet dat ik dat echt nodig vind, maar ik betrap me er wel eens op dat het stiekem toch wel handig is, even remote via de gui een notificatie of rule aanpassen. Ik doe alles in lua in domoticz dus daar kan ik ook niet bij. Maar een schedule aanpassen of een notificatie aan of uit zetten kan gewoon. Geen P1 support, weet dat het waarschijnlijk snel komt, maar het zit er nog niet in nu. Ja er zijn workarounds, weet ik.
En er zijn nog wel meer punten waar ik zo snel niet op kom nu, maar wel ervoor zorgden dat ik nog niet over ga. Niks te maken met snel opgeven, gewoon realisme
Laat hem wel ernaast draaien en blijf pullen om te zien wat er verandert en waar het naar toe gaat.
Het is al even geleden, maar ik zie dat jij ook producten van NEO Coolcam gebruikt. Ik heb vandaag m'n switch binnen gekregen, en ik heb 'm beschikbaar in HA. Het enige wat ik mis is de schakelaar zelf.. Ik heb dus wel alle readings als stroomverbruik en dergelijke, maar kan de switch niet schakelen. Heb jij hier nog iets speciaals voor gedaan? In open-zwave-control-panel gaat alles naar behoren.sjorsjes schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:03:
Ik heb ook de VirtualEnv guide gebruiktJouw config is zeer handig om in te spieken!
Het is gefixt, ik zat gewoon compleet verkeerd te zoeken naar de config files.
M'n greenwave power plugs worden out-of-the-box ondersteunt zie ik, nu nog even de NEO Coolcam benamingen goed krijgen.
Ik moet zeggen dat m'n ervaring tot nu toe met HA t.o.v Domoticz zeer positief is!
Ik draaide nog op 0.31.1, en daarin werkte het schijnbaar niet. Ik had namelijk al een paar keer opnieuw opgestart
Hoe configureer je de notification components? Met een stukje config erbij is het voor ons een stuk duidelijkerbdu schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:14:
Is het ook mogelijk om meerdere notification componenten te implementeren? Ik heb de notificaties op mijn Android TV aan de praat maar wil ook notificaties via Telegram (blijven) ontvangen, maar ik krijg na configuratie telkens de melding van 'Invalid Config'.
Heb je gelijk in, ik heb echter verschillende manieren geprobeerd.ANdrode schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:13:
[...]
Hoe configureer je de notification components? Met een stukje config erbij is het voor ons een stuk duidelijker
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| notify: - platform: nfandroidtv name: Woonkamer TV host: 192.168.xxxxxx notify 2: - platform: telegram name: telegram api_key: xxxxxxxxxxxx chat_id: xxxxxxxxxxxx |
of
1
2
3
4
5
6
7
8
| notify: - platform: nfandroidtv name: Woonkamer TV host: 192.168.xxxxxx - platform: telegram name: telegram api_key: xxxxxxxxxxxx chat_id: xxxxxxxxxxxx |
en alles daartussenin..
En de config ziet er normaal/goed uit. Dit vind ik een bug, dit moet op zijn minst in de documentatie staanbdu schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:59:
[...]
Heb je gelijk in, ik heb echter verschillende manieren geprobeerd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 notify: - platform: nfandroidtv name: Woonkamer TV host: 192.168.xxxxxx notify 2: - platform: telegram name: telegram api_key: xxxxxxxxxxxx chat_id: xxxxxxxxxxxx
of
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 notify: - platform: nfandroidtv name: Woonkamer TV host: 192.168.xxxxxx - platform: telegram name: telegram api_key: xxxxxxxxxxxx chat_id: xxxxxxxxxxxx
en alles daartussenin..
Die eerste geeft met check_config een foutmelding, terwijl dat voor sensoren prima werkt.ANdrode schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:08:
[...]
En de config ziet er normaal/goed uit. Dit vind ik een bug, dit moet op zijn minst in de documentatie staan
Die tweede geeft in de userinterface een melding van ongeldige config.
[edit] Zal je net zien.. nu werkt het wel..

[ Voor 13% gewijzigd door bdu op 13-11-2016 18:21 ]
Zo zou het moeten werken met meerdere services (als je volgens methode 2 werkt):bdu schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:12:
[...]
Die eerste geeft met check_config een foutmelding, terwijl dat voor sensoren prima werkt.
Die tweede geeft in de userinterface een melding van ongeldige config.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: Deurbel Melding trigger: platform: state entity_id: switch.doorbell state: 'on' action: - service: media_player.media_pause entity_id: media_player.all_speakers - service: notify.androidtv data: message: Er belt iemand aan - service: notify.telegram data: message: Er werd aangebeld |
[ Voor 3% gewijzigd door studiodubio op 13-11-2016 18:28 ]
P1/dsmr 4.0 component. zojuist getest en werkt al redelijk. low en normal tariff is nog omgekeerd, maar de dev. is er al mee bezig volgens mij.
cd /pub && more beer
Ik doe het uitlezen naar InfluxDB en maak daar met Grafana dan grafiekjes mee: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"ny-hardcore schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:33:
https://community.home-as...icity-gas-p1-port/1676/25
P1/dsmr 4.0 component. zojuist getest en werkt al redelijk. low en normal tariff is nog omgekeerd, maar de dev. is er al mee bezig volgens mij.
Omdat ik het huidige verbruik/dagverbruik (gas & elektra) ook wel grappig vind om in HASS te zien, haal ik met de InfluxDB Sensor (vanaf 0.32) de waarden uit de InfluxDB. Zie m'n sensors hier.

De grafiekjes die HASS daar vervolgens van maakt vind ik niet zo boeiend en kijk ik dus ook niet naar, dat kan Grafana een stuk beter. Maar je zou hier wel dingen mee kunnen schakelen. Als het actuele verbruik (Watt) of dagverbruik (kWh / m3) een bepaalde waarde heeft, dan voer actie uit. Zou alleen niet weten wat, maar het kan wel.
Het uitlezen van de P1 via HASS is leuk als gimmick, maar ik verkies zelf de InfluxDB + Grafana methode omdat je daar veel meer detail uit kunt halen.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2016 12:33 ]
Al gefixt lees ik. Ik heb zelf ook wat zitten pielen met OZWCP om ze goed te krijgen. Echter door OZWCP een tijdje te laten draaien hadie opeens de goede configs geladen en werken ze naar behorenendness schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:48:
[...]
Het is al even geleden, maar ik zie dat jij ook producten van NEO Coolcam gebruikt. Ik heb vandaag m'n switch binnen gekregen, en ik heb 'm beschikbaar in HA. Het enige wat ik mis is de schakelaar zelf.. Ik heb dus wel alle readings als stroomverbruik en dergelijke, maar kan de switch niet schakelen. Heb jij hier nog iets speciaals voor gedaan? In open-zwave-control-panel gaat alles naar behoren.
Enige dat ik nog moet uitzoeken hoe ik vaker een reading uit mn LUX sensor kan krijgen.
Jezus.. ik heb een "sluip" verbruik van 650-750W hierThinkPadd schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:47:
[...]
Ik doe het uitlezen naar InfluxDB en maak daar met Grafana dan grafiekjes mee: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Omdat ik het huidige verbruik/dagverbruik (gas & elektra) ook wel grappig vind om in HASS te zien, haal ik met de InfluxDB Sensor (vanaf 0.32) de waarden uit de InfluxDB. Zie m'n sensors hier.
[afbeelding]
De grafiekjes die HASS daar vervolgens van maakt vind ik niet zo boeiend en kijk ik dus ook niet naar, dat kan Grafana een stuk beter. Maar je zou hier wel dingen mee kunnen schakelen. Als het actuele verbruik (Watt) of dagverbruik (kWh / m3) een bepaalde waarde heeft, dan voer actie uit. Zou alleen niet weten wat, maar het kan wel.
Het uitlezen van de P1 via HASS is leuk als gimmick, maar ik verkies zelf de InfluxDB + Grafana methode omdat je daar veel meer detail uit kunt halen.
En dan ben ik al een jaar bezig met drastisch reduceren.
Goed te zien dat er meters worden gemaakt met P1.
/edit
Dat werkt niet zoals met Domoticz, zodra de sensor een update stuurt dat er wordt geacteerdsjorsjes schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:24:
[...]
Enige dat ik nog moet uitzoeken hoe ik vaker een reading uit mn LUX sensor kan krijgen.
Das raar?
[ Voor 88% gewijzigd door UltraSub op 14-11-2016 20:41 ]
UltraSub schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:39:
[...]
Jezus.. ik heb een "sluip" verbruik van 650-750W hier
En dan ben ik al een jaar bezig met drastisch reduceren.
[...]
Toevallig sprong net de koelkast aan, vandaar de 175W
Wil het het liefst nóg wat omlaag hebben, moet er nog weer eens keer naar kijken. Server doet 32W, ketel 12W, de rest zit hem in kleine dingetjes zoals magnetronklokje, Z-Wave modules, modem, switch e.d. Zaken zoals extra wifi-accespoint, TV-meubel e.d. maak ik al stroomloos d.m.v. HASS.
650W als ondergrens is echt niet normaal. Elke Watt die continu (24/7) aan staat kost je €2 per jaar. In jouw geval dus €1300 (5909 kWh) per jaar. Ik doe 1800 kWh / 650 m3 op jaarbasis. Heb je plantjes op zolder ofzo

Jawel hoor, werkt precies hetzelfde als met Domoticz. Ik denk dat 'sjorsjes' doelt op dat z'n sensor de waardes vaker deelt met HASS. Dat is iets wat je in de parameters van de sensor kunt instellen.Dat werkt niet zoals met Domoticz, zodra de sensor een update stuurt dat er wordt geacteerd
Das raar?
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2016 09:14 ]
@thinkpad; nee, geen plantjes. Wel een vijver die rond de 350W doet. Verder het gebruikelijke ict'er en zijn speeltjes verhaal, hoewel ik daar afgelopen 2 jaar investeer in zuiniger apparatuur zoals een nuc enz enz. Duurste jaarafrekening zat ergens tegen de 11K KWh

Ik lees dat jij ervaring hebt met Domoticz, vervolgens overgestapt naar Zipatobox omdat je niet tevreden was over betrouwbaarheid van Openzwave maar nu overgestapt naar HASS...dus toch weer OpenZwave.
Ik werk nu zelf drie jaar met een Vera3 controller (ook dedicated Zwave) maar overweeg nu over te stappen naar Domoticz (HASS lijkt me ook veelbelovend maar vind ik voor mezelf nog in een te "pril" stadium van ontwikkeling. Een betrouwbaar Zwave-netwerk vind ik wel belangrijk.
De vraag is dus: wat is de reden van overstap en wat zijn je huidige ervaringen met Openzwave?
[ Voor 8% gewijzigd door Mai Pensato op 16-11-2016 21:29 ]
Toch maar weer doorgezet en alles draait nu zoals ik het wil, inclusief nginx, openzwave panel en een werkende rename op de stick vertaalt zich ook in een renamed device in hass. Toen ook nog maar ff mqtt erachter aan gedaan en een fibaro wall plug gemigreerd als test device.
Alles klaar om van tijd tot tijd als er zin is en tijd over eens wat te klooien. Denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met het automatiseren van het koffiezetapparaat om ervaring op te doen.
/edit
Man wat zie ik er tegenop om al mijn devices (zwave, otgw, p1) te gaan migreren en alle scripts om te sleutelen naar automation. Net eens even goed gekeken, is natuurlijk goed te doen, maar pffff... gaat een weekend met de rolluiken dicht worden denk ik.
[ Voor 15% gewijzigd door UltraSub op 16-11-2016 23:23 ]
https://github.com/home-a...nt/blob/master/fabfile.py
Compile van ozcp ging niet vlekkeloos, miste een dependency en toen ik die had werkte het nog steeds niet, dus met goed doorspitten van errors uiteindelijk opgelost. Maar ik heb het niet stap voor stap beschreven. Sorry
Het kostte aardig wat onderzoek en finetuning, maar nu ben ik wel tevreden. De truuk met OpenZWave is vooral om niet de allernieuwste devices te kopenn. Ik had een Qubino dimmer die moeilijk deed (ik kon de i2 input slecht werkend krijgen, veel geklooi met parameters nodig). Die heb ik vervangen door een 2 jaar ouder model van Qubino en die deed het na includen gelijk uitstekend. De hoofdfunctie van een apparaat werkt vaak wel OK, maar de randzaken zoals die i2 input bij een dimmer zijn toch wel dingetjes die nog wel eens gek willen doen. Het kost de developers gewoon tijd om alles goed uit te pluizen denk ik. Al functioneert OpenZWave naar mijn idee nu wel een stuk beter dan een jaar of 2-3 geleden. Als je je hardware een beetje standaardiseerd qua merk (Aeon / Fibaro) dan werkt dat ook wel beter. Goedkope devices zoals Greenwave plugs of spul uit China is sowieso vragen om problemen denk ik. Dat soort apparaten ondersteunen vaak niet alles conform specs en dan gaan er rare dingen gebeuren in je Z-Wave netwerk.Mai Pensato schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:28:
[...]
De vraag is dus: wat is de reden van overstap en wat zijn je huidige ervaringen met Openzwave?
Verder heb ik het niet zo op batterijgevoede Z-Wave nodes. Ze slapen het grootste deel van de tijd, waardoor het lastig is om een parameter aangepast te krijgen. Je moet dan op wat knopjes drukken waardoor hij even wakker is. In die korte tijd moet je dan zorgen dat je de configuratie parameter doorgestuurd krijgt. Ook vertragen ze het opstarten van je Z-Wave netwerk aanzienlijk. Ik had één batterijgevoede sensor (Fibaro motion) in gebruik, die heb ik onlangs verkocht, waardoor ik alleen maar nodes met vaste voeding over heb. Ik merkte dat wel in het opstarten van OpenZWave, ging een stuk vlotter.
Ik heb nu een stuk of 8 Z-Wave modules in gebruik geloof ik. Verlichting is grotendeels IP-based (via netwerk). Zo heb ik wat Mi-light spul en heb ik een Philips Hue lamp en twee Hue motion sensoren. Die laatste kun je simpel uitlezen via JSON, werkt erg prettig.
Voordeel van HASS is dat Z-Wave niet meegecompileerd is, maar als een soort losse 'broker' ernaast draait. Bij Domoticz is het meegecompileerd en bij elke update van Domoticz wordt je Z-Wave volgens mij ook bijgewerkt. Vind ik niet altijd even positief, brengt meer kans op fouten met zich mee.
Ik ben begonnen met Domoticz, maar OpenZWave werkte toen niet altijd even goed. Daar baalde ik van, omdat ik juist flink geinvesteerd had in Z-Wave apparaten. Daarom overgestapt naar een product (Zipato Zipabox) wat is aangesloten bij de Z-Wave alliantie. Daar werkten m'n nodes al een stuk beter. Maar Zipato heeft/had een raar prijsmodel, het was altijd een beetje vaag of bepaalde functies nou gratis bleven. Ook is het ding afhankelijk van de cloud. Storing bij Zipato en de boel ging haperen, regels werden niet goed meer uitgevoerd e.d.. Daarom alles weer in huis draaien nu en dat bevalt uitstekend. En met HASS heb je meer vrijheid dan bij Domoticz vind ik. De leercurve is wel veel steiler, maar als je de basis eenmaal onder de knie hebt is het niet moeilijker dan Domoticz.
Snelheid van ontwikkelen is bij HASS ook veel hoger. De manier waarop ontwikkeld wordt is ook meer zoals het hoort, daar had UltraSub het een aantal posts geleden ook al over. Domoticz zit voor het grootste deel maar één ontwikkelaar op (gizmocuz). Bij HASS zijn er veel meer mensen die pull requests inschieten e.d. Bij Domoticz is het altijd maar de vraag welke kant de ontwikkelaar op wil.
[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2016 09:36 ]
Het eerste punt dat je noemt klopt, echter als je de parameters eenmaal goed ingesteld hebt is dat geen issue meer. Wat betreft opstarten van het Z-Wave netwerk: wanneer en hoe vaak speelt dat dan ?ThinkPadd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:28:
[...]
Verder heb ik het niet zo op batterijgevoede Z-Wave nodes. Ze slapen het grootste deel van de tijd, waardoor het lastig is om een parameter aangepast te krijgen. Je moet dan op wat knopjes drukken waardoor hij even wakker is. In die korte tijd moet je dan zorgen dat je de configuratie parameter doorgestuurd krijgt. Ook vertragen ze het opstarten van je Z-Wave netwerk aanzienlijk. Ik had één batterijgevoede sensor (Fibaro motion) in gebruik, die heb ik onlangs verkocht, waardoor ik alleen maar nodes met vaste voeding over heb. Ik merkte dat wel in het opstarten van OpenZWave, ging een stuk vlotter.
In ieder geval ik heb zelf een stuk of 10 battterijgevoede z-wave sensoren (beweging, raam/deur) en nog 2 wandzenders en een remote. Die laatste kan ik missen maar de rest niet en die kan ik ook niet op stroom aansluiten.
Met HASS komt dat vaak voor. Als je namelijk in de config van HASS iets wijzigt, dan moet je het pakket herstarten. Dan moet hij Z-Wave ook herstarten. Als je net begonnen bent (zoals UltraSub) dan zul je véél moeten herstarten. Als het dan telkens een aantal minuten duurt voordat je hele Z-Wave netwerk gequeried is....Mai Pensato schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:43:
[...]
Wat betreft opstarten van het Z-Wave netwerk: wanneer en hoe vaak speelt dat dan ?
[...]

Ik ben daarom blij dat ik geen batterijgevoede Z-Wave apparaten meer heb. De Philips Hue bewegingssensoren werken ook op batterij, maar die communiceren via een hub. Die hub kun je gewoon pollen en uit de JSON de status pulken. Dat werkt naar mijn idee fijner dan via Z-Wave.
Ook omdat er in die Philips dingen gewoon 2x AAA batterijen gaan i.p.v. zo'n obscuur formaat wat er in die Fibaro moet.
De traagste overigens is Hue, die duurt altijd echt wel even voor hij alles weer laat zien. Op dit moment nog maar 1 zwave node actief, en dat is inderdaad een Fibaro wall plug en die is dus powered.
Maar wat je beschrijft over traag opstartende zwave networks door battery gevoede devices, ja het is iets trager, maar ik denk dat dat eerder ligt aan de hoeveelheid devices dan aan battery operated devices in je netwerk. Zodra de controller rapporteert aan openzwave dat devices slapen loopt die run gewoon door en zal je netwerk initialiseren. Daar heeft Domoticz ook geen last van na een reboot. En ik draai maar 2 gevoede devices, de rest slaapt bijna altijd. Parameterisering vind ik niet zo spannend, dat doe je niet vaak.
Denk dat HASS eens zou moeten kijken naar een fatsoenlijke config reload functie (dus niet alleen customize) die alle yaml's opnieuw parsed en inlaadt. Maar dan niet al je devices opnieuw gaat discoveren/pollen enz. Dat is vaak nergens voor nodig omdat die niet gewijzigd zijn.
Gisteravond mijn koffiezetapparaat met een timer en een boolean geautomatiseerd. Moest een use case hebben. Dashboard en groups aangepast, begin er een beetje in te komen nu merk ik. Dus nu ga ik kijken naar OTGW, en valt me op dat daar weinig over te vinden is. Heb otmonitor draaien op een rasp (Domoticz gebruikt die nu ook). Iemand die dat al draait en voorbeelden heeft? ThinkPad? Jij draaide toch ook OTGW?
Over InfluxDB en Grafana, ik weet dat Influx beter is voor metrics, maar ik zou het liever met Elasticsearch en Kibana doen, puur vanwege professionele ervaring. En niet weer een extra stack erbij moeten gaan draaien. Graphs van bijvoorbeeld stroomverbruik in HASS zijn inderdaad bedroevend slecht
Zodra ik een goede backend heb staan dan kan ik P1 ook daar naartoe gaan sturen. Wat dan over blijft is alle zwave nodes die nu in Domoticz in gebruik zijn en alle scripts. Uiteindelijk kom ik er wel
Mijn OTGW ligt in de kast. Ketel is helemaal geoptimaliseerd, dus monitoren is niet meer nodig. Op afstand besturen deed ik sowieso al niet. In een volgend huis (we willen een huis kopen) ga ik de OTGW wel weer gebruiken om de boel te monitoren/optimaliseren.UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:15:
[...]
Dus nu ga ik kijken naar OTGW, en valt me op dat daar weinig over te vinden is. Heb otmonitor draaien op een rasp (Domoticz gebruikt die nu ook). Iemand die dat al draait en voorbeelden heeft? ThinkPad? Jij draaide toch ook OTGW?
[...]
Uitlezen van OTGW heb ik sowieso nooit via Domoticz/HASS gedaan, maar op deze manier: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway Ook weer InfluxDB + Grafana dus
Maar eens zien hoe ik die ga uitlezen dan. En een setpoint kan instellen. Had gehoopt dat jij al wat code had liggen, had tijd gescheeld.
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd hoelang herstarten dan bij Domoticz duurt. Ik heb nu een Vera 3 controller met meer dan 40 zwave devices, RFXcom met ongeveer evenveel devices en verder Hue, Sonos, slimme meter en een heleboel plugins en dan duurt een reload meestal minder dan een minuut. Maar die vraag zal ik in het Domoticz topic stellen. Wat betreft de batterijen CR123 is inderdaad minder gangbaar en ook duurder dan AAA echter er hoeft er maar 1 in en mijn ervaring is dat deze gemiddeld bijna 1,5 jaar meegaan (ik heb 3 Fibaro motion sensors en 3 Philio 3-in-1). Kosten per sensor iets meer dan 1 EUR per jaar...ThinkPadd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:49:
[...]
Met HASS komt dat vaak voor. Als je namelijk in de config van HASS iets wijzigt, dan moet je het pakket herstarten. Dan moet hij Z-Wave ook herstarten. Als je net begonnen bent (zoals UltraSub) dan zul je véél moeten herstarten. Als het dan telkens een aantal minuten duurt voordat je hele Z-Wave netwerk gequeried is....![]()
Ik ben daarom blij dat ik geen batterijgevoede Z-Wave apparaten meer heb. De Philips Hue bewegingssensoren werken ook op batterij, maar die communiceren via een hub. Die hub kun je gewoon pollen en uit de JSON de status pulken. Dat werkt naar mijn idee fijner dan via Z-Wave.
Ook omdat er in die Philips dingen gewoon 2x AAA batterijen gaan i.p.v. zo'n obscuur formaat wat er in die Fibaro moet.
Zelf schrijven van een integratie ben ik nog niet bekend genoeg voor met HASS. Het schijnt niet al te moeilijk te zijn hoor ik, maar dan nog, tijd. Die is er niet.
Geen OTGW is showstopper. Damn.
Is er wel, via de webpagina kan je commando's sturen, was iets als http://ip/command?TT=19UltraSub schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:36:
Shit. Ik dacht dat otmonitor een api had. Lijkt niet zo te zijn. Er is nog geen integratie met HASS voor OTGW, dus dat gaat een dingetje worden. Vind op zijn minst belangrijk dat ik een setpoint kan instellen/automation. Data naar een externe source vind ik dan nog niet zo'n probleem. Toch weer een minpuntje aan HASS.
Zelf schrijven van een integratie ben ik nog niet bekend genoeg voor met HASS. Het schijnt niet al te moeilijk te zijn hoor ik, maar dan nog, tijd. Die is er niet.
Geen OTGW is showstopper. Damn.
TT is tijdelijk setpoint override. Met TT=0 kun je de thermostaat de besturing weer over laten nemen.
Zie ook: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Die JSON pagina kun je wellicht ook het e.e.a. aan informatie uit halen. Voor JSON moet je dan even een REST-sensor aanmaken in HASS. Beetje zelfde idee als hier: Nicky's TweakBlog: Home Assistant: Philips Hue Motion Sensor.
Domoticz kan al bijna de deur uit dus

Script van Nicky al uitgeplozen, maar hij gebruikt een websocket. Als ik een curl naar de serverport doe dan zie ik inderdaad constant data gepushed worden. Daar moet wat mee te doen zijn in een integratie, naar de MQTT bus of zo. Heeft wel wat manipulatie nodig die data.ThinkPadd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:43:
[...]
Is er wel, via de webpagina kan je commando's sturen, was iets als http://ip/command?TT=19
TT is tijdelijk setpoint override. Met TT=0 kun je de thermostaat de besturing weer over laten nemen.
Zie ook: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Die JSON pagina kun je wellicht ook het e.e.a. aan informatie uit halen. Voor JSON moet je dan even een REST-sensor aanmaken in HASS. Beetje zelfde idee als hier: Nicky's TweakBlog: Home Assistant: Philips Hue Motion Sensor.
Domoticz kan al bijna de deur uit dus![]()
Als ik naar die json page ga:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| { "otgw": { "time": "2016-11-18 20:55:52 +0100", "firmware": { "name": "Opentherm Gateway", "version": "4.2.5" }, "software": { "name": "Opentherm Monitor", "version": "4.3" } } } |
Meer haal ik daar niet uit.
Dat van die commando's op die manier zou een optie kunnen zijn inderdaad.
En nee, domoticz gaat er voorlopig nog niet uit, zwave maak ik me niet zo'n zorgen over, P1 en OTGW is pretty basic needs. Tot dat gefixed is, en dat kan er rustig naast en heeft geen haast, ga ik zeker niet een weekend de rolluiken dicht trekken om alle devices te migreren en rules om te sleutelen
/edit
fjux in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Hmm.. MQTT support
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: mqtt state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature" name: "otgw_roomtemperature" qos: 0 unit_of_measurement: '°C' value_template: '{{ value }}' - platform: mqtt state_topic: "events/central_heating/otmonitor/setpoint" name: "otgw_setpoint" qos: 0 unit_of_measurement: '°C' value_template: '{{ value }}' |
Maar dat is alleen uitlezen. Aansturen heb ik nooit gedaan via HASS. So you're on your own there...
Als MQTT broker had ik een 'Mosquitto' VM ernaast draaien. De ingebouwde MQTT broker van HASS was op de één of andere manier niet goed volgens nickyb2. Maar waarom? Misschien komt hij hier nog langs...
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2016 21:12 ]
Dit topic is gesloten.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.