Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12
Ik ben een enorme linux noob. Heb een Debian 10 installatie draaien in een VM en daarop Hass geinstalleerd via de advance installation guide. So far so good. Hass werkt ook prima, maar nu wil ik graag dat Hass automatisch opstart zodra ik de server een keer reboot.

Ik probeer deze guide te volgen ( https://www.home-assistant.io/docs/autostart/init.d/ ), maar wat ik niet begrijp, is waarom er twee script onderaan de pagina staan, namelijk Daemon script en Python virtual environment. Welke moet ik gebruiken?

Ik heb deze install guide gevolgd: https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/

Oftewel, Hass is in een python3 vm environment geinstalleerd. Iemand een idee wat ik het beste kan doen? :)

Een ander vraagje (super noob linux), mijn ssh sessie ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/40GjjNtDMZi9kBYp6ClLI7rO/full.png

Kan ik dit gewoon wegklikken, en blijft de boel dan draaien? Edit: Nee dus :+
als ik nieuwe ssh sessie start, hoe start ik dan home assistant opnieuw? _/-\o_

Ik begrijp dat het echt domme vragen zijn, maar ik moet dit allemaal nog leren :+

[ Voor 8% gewijzigd door spokje op 12-06-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
spokje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:51:
Ik ben een enorme linux noob. Heb een Debian 10 installatie draaien in een VM en daarop Hass geinstalleerd via de advance installation guide. So far so good. Hass werkt ook prima, maar nu wil ik graag dat Hass automatisch opstart zodra ik de server een keer reboot.

Ik probeer deze guide te volgen ( https://www.home-assistant.io/docs/autostart/init.d/ ), maar wat ik niet begrijp, is waarom er twee script onderaan de pagina staan, namelijk Daemon script en Python virtual environment. Welke moet ik gebruiken?

Ik heb deze install guide gevolgd: https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/

Oftewel, Hass is in een python3 vm environment geinstalleerd. Iemand een idee wat ik het beste kan doen? :)

Een ander vraagje (super noob linux), mijn ssh sessie ziet er nu zo uit:

[afbeelding]

Kan ik dit gewoon wegklikken, en blijft de boel dan draaien? Edit: Nee dus :+
als ik nieuwe ssh sessie start, hoe start ik dan home assistant opnieuw? _/-\o_

Ik begrijp dat het echt domme vragen zijn, maar ik moet dit allemaal nog leren :+
Als je het putty scherm sluit is je sessie (en home assistant) ook weg. Zo te zien is het handmatig opgestart. Onder Debian zou je met systemd een service moeten draaien zodat deze automatisch opstart.

Kijk hier onder next steps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:10:
[...]

hoe bedoel je op basis van zero w? linkje :)
Zal wel ble ibeacons zijn. Moet ik ook ooit nog eens induiken.

Ik ben vanavond de hele avond bezig geweest om mijn slimme deurbel projectje netter te maken. Nieuwe sonoff binnen, geflasht en getest. Oude situatie weggehaald, sonoff ertussen, netjes aan de muur bevestigt. Knipperend lampje (wifi_manager) omdat hij geen connectie maakt met mijn wifi. Blijkt die sonoff geen verbinding te kunnen maken in de meterkast, Wemos D1 gaat prima. Eindstand: 2,5 uur, gekloot gevloek en een verbrande vinger van de soldeerbout verder, en precies dezelfde situatie als daarvoor... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 19:35
lolgast schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Ik ben vanavond de hele avond bezig geweest om mijn slimme deurbel projectje netter te maken. Nieuwe sonoff binnen, geflasht en getest. Oude situatie weggehaald, sonoff ertussen, netjes aan de muur bevestigt. Knipperend lampje (wifi_manager) omdat hij geen connectie maakt met mijn wifi. Blijkt die sonoff geen verbinding te kunnen maken in de meterkast, Wemos D1 gaat prima. Eindstand: 2,5 uur, gekloot gevloek en een verbrande vinger van de soldeerbout verder, en precies dezelfde situatie als daarvoor... :/
Ja dat is echt irritant als het zo tegenzit :(.
Anders een KaKu bel en RF ontvanger? Is het gelijk ook draadloos.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:00
Nnoitra schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:24:

[...]
Moet je wel je gasten verplichten om verbinding te maken met je WiFi.
En als ze toevallig langs je huis komen of alleen voor een bakje koffie, dan slaat de boel ook aan (of uit).
En daarmee vang je niet af dat de luiken niet naar beneden gaan als er geklust word; dan zou je het in combinatie met een bewegingssensor moeten doen.

Of je accepteert dan niet elke uitzondering te automatiseren valt en je maakt een switch/input boolean aan welke je via je mobiel aan/uit kunt zetten.
En die als conditie in de betreffende automations meenemen.
Klopt allemaal, zie ook paar posts terug voor mijn oplossing met timer. Maar alles wat ik in automation kan stoppen is handig. Binnenkort maar eens mee verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zoeperman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:10:
[...]

hoe bedoel je op basis van zero w? linkje :)
Sure! https://community.home-as...-presence-detection/50674
Is dus wel Bluetooth, maar niet met ble beacons ofzo.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:05:
[...]

Als je het putty scherm sluit is je sessie (en home assistant) ook weg. Zo te zien is het handmatig opgestart. Onder Debian zou je met systemd een service moeten draaien zodat deze automatisch opstart.

Dank! Ik ga me er in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze vraag past naar mijn idee beter in een eigen topic :) Het heeft (nog) weinig met HASS te maken op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:15:
[...]

Ja dat is echt irritant als het zo tegenzit :(.
Anders een KaKu bel en RF ontvanger? Is het gelijk ook draadloos.
Ik wil het juist niet draadloos, geen zin in batterijen in mijn deurbel :) En toen ik van Pimatic overstapte op HASS heb ik meteen afstand genomen van alles wat KaKu was in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb de afgelopen maanden veel plezier beleefd aan HA, maar ik erger mij enigszins aan hoe vaak de SD kaart corrupt raakt. Ik heb het nu 2x meegemaakt, eenmaal spontaan en eenmaal bij een update. Daartussen reeds een andere SD-kaart en USB-lader geprobeerd, maar het is dus nog een keer voorgekomen.

Ik had een backup staan dus het herstel was redelijk vlot gedaan, maar toch: ik wil dat dit systeem zonder problemen dit soort problemen jaren kan draaien. Als 'ie kapot gaat wil ik dat zelf doen met mijn getweak en niet door zelfdoding zeg maar.

Heeft iemand een idee hoe dit probleem voorkomen kan worden? Ik heb in het verleden meerdere zelfbouw systemen middels USB-drive voor het booten naar *nix gebouwd, dat werkte prima. Maar op de raspberry en hass.io lijkt dat niet eenvoudig te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:58

CodeIT

Code IT

SonicFC schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:18:
Ik heb de afgelopen maanden veel plezier beleefd aan HA, maar ik erger mij enigszins aan hoe vaak de SD kaart corrupt raakt. Ik heb het nu 2x meegemaakt, eenmaal spontaan en eenmaal bij een update. Daartussen reeds een andere SD-kaart en USB-lader geprobeerd, maar het is dus nog een keer voorgekomen.

Ik had een backup staan dus het herstel was redelijk vlot gedaan, maar toch: ik wil dat dit systeem zonder problemen dit soort problemen jaren kan draaien. Als 'ie kapot gaat wil ik dat zelf doen met mijn getweak en niet door zelfdoding zeg maar.

Heeft iemand een idee hoe dit probleem voorkomen kan worden? Ik heb in het verleden meerdere zelfbouw systemen middels USB-drive voor het booten naar *nix gebouwd, dat werkte prima. Maar op de raspberry en hass.io lijkt dat niet eenvoudig te kunnen werken.
Voor mij de nummer 1 reden om niet meer op een PI te draaien. Draai Hass nu op Docker (op Windows) en nooit meer dat gezeur. Tevens kan ik de NUC gelijk gebruiken voor Kodi en is deze krachtiger waardoor ik bewegingsdetectie etc op camera's kan doen.
Je kunt voor een Pi een mini UPS kopen waardoor je minder snel last hebt van SD kaart corruptie.
[...]

Dan geeft het straks een stuk meer voldoening als het je wel lukt :)
Mogelijk kun je een externe antenne op je Sonoff solderen? https://community.blynk.c...ternal-wifi-antenna/18645

[ Voor 26% gewijzigd door CodeIT op 13-06-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
CodeIT schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Voor mij de nummer 1 reden om niet meer op een PI te draaien. Draai Hass nu op Docker (op Windows) en nooit meer dat gezeur. Tevens kan ik de NUC gelijk gebruiken voor Kodi en is deze krachtiger waardoor ik bewegingsdetectie etc op camera's kan doen.
Je kunt voor een Pi een mini UPS kopen waardoor je minder snel last hebt van SD kaart corruptie.
Dat is ook nog een optie, energieverbruik van een NUC (op Windows) is natuurlijk wel flink hoger dan een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zag dat de code voor het Ring component al was gefixt. Iemand enig idee of dit makkelijk zelf uit te rollen is in Hass (Docker)? Wil het Ring component graag gebruiken!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CodeIT schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Dan geeft het straks een stuk meer voldoening als het je wel lukt :)
Mogelijk kun je een externe antenne op je Sonoff solderen? https://community.blynk.c...ternal-wifi-antenna/18645
Ja dat zou nog kunnen. Eens kijken of ik daar iets voor kan knutselen. Hoewel ik nu eigenlijk zit te denken om maar gewoon een doosje op maat te printen en het daarin af te monteren. Dat kost me namelijk net zoveel tijd als wat ik gisteren kwijt was :+

@SonicFC Maar met dat hogere stroomverbruik 'koop' je hogere betrouwbaarheid en een apparaat dat voor veel meer zaken ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpgekko
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:28

Zelf nog nooit echt last van gehad, dus nog niet heel uitgebreid mee gespeeld, maar de RPi ondersteunt verschillende boot modes, waaronder vanaf USB en vanaf een netwerk schijf (zie https://www.raspberrypi.o...re/raspberrypi/bootmodes/ voor technische beschrijvingen, onderaan de subpaginas staan links naar tutorials en als je op de blog zoekt naar boot mode vindt je ook meer informatie).
Daarnaast bestaan er ook harde schijven voor de Pi, zoek bijvoorbeeld eens op PiDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 08:29

Fixer

FP ProMod
SonicFC schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Dat is ook nog een optie, energieverbruik van een NUC (op Windows) is natuurlijk wel flink hoger dan een Pi.
Viel mij nog aardig mee. Mijn Rpi3 verbruikte ongeveer 2,5 á 3 watt.
Mijn i3 nuc met SSD + externe 2,5 inch HDD + 8GB ram pakt idle ongeveer 9 watt en dan draait daar een Xpenolgy VM, Ubuntu Server (voor Home Assistant) en een W2K16-servertje op.

Het verbruik komt alleen boven de 10 watt door wanneer de NUC aan het werk gezet wordt door de Xpenology of de W2K16-server. En dan zou je dus ook nog een zuinigere NUC kunnen gebruiken (met een Intel Pentium, die dingen pakken idle zo'n 5-6 wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

Fixer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:07:

Viel mij nog aardig mee. Mijn Rpi3 verbruikte ongeveer 2,5 á 3 watt.
Mijn i3 nuc met SSD + externe 2,5 inch HDD + 8GB ram pakt idle ongeveer 9 watt en dan draait daar een Xpenolgy VM, Ubuntu Server (voor Home Assistant) en een W2K16-servertje op.

Het verbruik komt alleen boven de 10 watt door wanneer de NUC aan het werk gezet wordt door de Xpenology of de W2K16-server. En dan zou je dus ook nog een zuinigere NUC kunnen gebruiken (met een Intel Pentium, die dingen pakken idle zo'n 5-6 wat).
Als je 'm puur voor HomeAssistent (gerelateerde zaken) wilt gebruiken kun je ook kijken of je een nieuwe of 2e hands NUCje uit de celeron reeks op de kop kunt tikken.
Beetje geheugen (4Gb) en een SSDtje er in; klaar.

Ik draai HomeAssistant, Mosquitto, InfluxDB en Grafana in docker containers op een (oudje) 2820(celeron) NUC (4Gb, 120Gb SSD) met een gemiddelde 4% processorgebruik.
Geloof dat ie dan tussen de 4 en 6 watt slurpt.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:20:
[...]

Ik wil het juist niet draadloos, geen zin in batterijen in mijn deurbel :) En toen ik van Pimatic overstapte op HASS heb ik meteen afstand genomen van alles wat KaKu was in huis.
Ah ok. Een batterijtje wat waarschijnlijk jaren meegaat, immers hoe vaak wordt er nou op je bel gedrukt en het is een zwak signaaltje, vind ik zelf geen probleem.
Maargoed, als het niet hoeft hoeft het niet :)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
gpgekko schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:21:
[...]

Zelf nog nooit echt last van gehad, dus nog niet heel uitgebreid mee gespeeld, maar de RPi ondersteunt verschillende boot modes, waaronder vanaf USB en vanaf een netwerk schijf (zie https://www.raspberrypi.o...re/raspberrypi/bootmodes/ voor technische beschrijvingen, onderaan de subpaginas staan links naar tutorials en als je op de blog zoekt naar boot mode vindt je ook meer informatie).
Daarnaast bestaan er ook harde schijven voor de Pi, zoek bijvoorbeeld eens op PiDrive.

Of een usbstick: https://blog.ceard.tech/2...ng-logs-and-database.html

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10 22:03
t/m zondag 17 juni mooie korting op cadeaukaarten bij SOS Solutions!

O.a te gebruiken op domotica producten of een Raspi 3+ met case

[ Voor 18% gewijzigd door _LF_ op 13-06-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 11:28
Sinds kort de Google Home gekoppeld aan Home Assistant middels het cloud component.
Nu heb ik binnen hass alles zoveel mogelijk Nederlands talig ingesteld, echter de Google Home snapt daar natuurlijk nog niet zoveel van.

Nu heb ik door middel van de volgende config gepoogd een soort "alias" te maken zodat ik gewoon in het Engels tegen Google kan lullen en Home Assistant het dan ook nog snapt:
code:
1
2
3
4
5
6
cloud:
  google_actions:
    entity_config:
      light.woonkamer:
        name: living room
        room: chris

Als ik nu in de Google Home app kijk op mijn (Android) mobiel, zie ik hier nog niets op het gebied van Engels (of de room) tegenkomen... :/
Ik heb het vanmiddag ergens ingesteld, zou nu ondertussen wel gesynchroniseerd moeten zijn zou je zeggen :*)

Weet iemand misschien wat ik fout doe ?
(configuratie controle mekkert ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebeurt sync automatisch met die component? Anders kun je gewoon tegen je Google zeggen “sync My devices”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 11:28
Hmmbob schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:40:
Gebeurt sync automatisch met die component? Anders kun je gewoon tegen je Google zeggen “sync My devices”
Zojuist uitgevoerd, echter zonder resultaat, Google zegt ook dat "power controls" nog niet ondersteund zijn (volgens mij zoekt die het dan buiten de hass.io koppeling om.

EDIT: het werkt wel! 8) kwestie van te snel met testen :9

[ Voor 14% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 13-06-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:28
Draai zelf op USB hdd en werkt perfect. Pas alleen op dat je geen te grote pakt want dan is image maken wat lastig qua tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
ziet er interessant uit, maar werkt dus op basis van bluetooth verbinding van je telefoon met een van de pi bluetooth AP's zeg maar als ik het zo goed lees. Dan vraag ik mij af hoeveel stroom je telefoon extra eet.. De telefoon van de vrouw is soms wel eens helemaal leeg dus dan denkt hij dat er niemand in huis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het goed begrijp niet met een bluetooth verbinding, maar scant de Pi naar bluetooth devices in de buurt, zonder verbinding te maken. Dat zou suggereren dat de impact op je batterij beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb zojuist een pi3 die lag te verstoffen ingericht als BT scanner, via die link. Eens kijken of het een beetje werkt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Gisteren werkte het prima. Proefopstelling in de woonkamer. Mijn vrouw was naar een concert en werd keurig thuis gemeld zodra ze thuis kwam. Ook op de slaapkamer werd ik nog gedetecteerd. Vanmorgen ging ik weg maar ik sta nu nog op thuis. Het probleem is denk ik de standaardinstelling van de pi wifi: die mag gaan slapen om energie te besparen. Echter komen de wijzigingen nu dan niet door... Vanmiddag zal ik de configuratie aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 14-06-2018 08:06 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Hmmbob schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:21:
Als ik het goed begrijp niet met een bluetooth verbinding, maar scant de Pi naar bluetooth devices in de buurt, zonder verbinding te maken. Dat zou suggereren dat de impact op je batterij beperkt is.
Maar dan moet je bluetooth devices (lees: telefoons) wel pairen met alle Pi's.
Normaliter kunnen alleen gepairde devices je telefoon zien, tenzij je op je telefoon visibility voor alle devices aanzet (wat vaak maar voor een paar minuten kan en ook niet wenselijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:05:
[...]

offtopic:
Het is gelukt, thanks :)

Stukje van systemd ipv init.d via de officiele website van Hass did the trick :) loopt nu als een trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nnoitra schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:21:
[...]

Maar dan moet je bluetooth devices (lees: telefoons) wel pairen met alle Pi's.
Normaliter kunnen alleen gepairde devices je telefoon zien, tenzij je op je telefoon visibility voor alle devices aanzet (wat vaak maar voor een paar minuten kan en ook niet wenselijk is).
Hoeft niet. Je geeft het BT adres op en daar scant hij naar. Ik heb gisteren niets gepaired en het werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Goede ideëen @gpgekko @Nnoitra @PuckStar Ik ga eerst proberen om de HA dockerfile op mijn Synology te draaien, kijken hoe ver ik daar mee kom. Nog geen idee hoe ik mij USB-apparaten koppel aan de container maar dat zien we vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SonicFC Op dezelfde manier zoals je dat bij een andere machine doet :+ Bij mij worden zowel de Bluetooth als de Z-Wave dongle gewoon gedetecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
@lolgast nice! ik heb geen ervaring met docker op een synology doos. Ik ga er mee bezig :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
breinonline schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:02:
[...]
Hoeft niet. Je geeft het BT adres op en daar scant hij naar. Ik heb gisteren niets gepaired en het werkte.
Oh ja, natuurlijk. op die fiets, een soort van 'halve pair'.
De Pi kent het adres van je mobiel, je mobiel het adres van je Pi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09
Welke online dienst (component) raden jullie aan om redelijk accuraat de huidige buitentemperatuur op je thuislocatie te weten te komen? Ik gebruik nu Buienradar, maar hun weerstation staat nou ook weer niet enorm dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik Weather Underground, maar schijnbaar delen zij geen gratis api_keys meer uit. Ik heb een tijd darksky gebruikt, maar vond hun beschrijving van de weersvoorspelling te summier. Die gebruik ik namelijk om 's ochtends een berichtje te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:49
Als je Netatmo gebruikt kun je hun weerstations gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb een pi draaien met een ups hat. Werkt wel aardig. Heb ook al eens corrupte SD gehad vandaar ook de ups maar wil ooit nog wel van de pi af aangezien de CPU en memory niet echt toereikend meer zijn maar gebruik ook de i/o headers op de pi en dat is lastig met bijvoorbeeld een odroid xu4 wat een perfecte single board vervanger zou zij. Voorlopig nog maar ff mijn pi toch maar.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

DeadMetal schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:03:
Welke online dienst (component) raden jullie aan om redelijk accuraat de huidige buitentemperatuur op je thuislocatie te weten te komen? Ik gebruik nu Buienradar, maar hun weerstation staat nou ook weer niet enorm dichtbij.
Ik heb daarvoor een "echte" buiten thermometer gemaakt op basis van een ESP en een BME280. Daardoor heb ik de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk van exact van mn balkon. Even een draadje gesoldeerd tussen de reset-pin en pin16 van de ESPchip zodat deze nadat-ie de gegevens via MQTT doorgegeven heeft weer in slaap kan vallen (en ook weer wakker wordt ;) ) Hij draait nu al een paar weken op slechts 2 AA batterijen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:05:
Gisteren werkte het prima. Proefopstelling in de woonkamer. Mijn vrouw was naar een concert en werd keurig thuis gemeld zodra ze thuis kwam. Ook op de slaapkamer werd ik nog gedetecteerd. Vanmorgen ging ik weg maar ik sta nu nog op thuis. Het probleem is denk ik de standaardinstelling van de pi wifi: die mag gaan slapen om energie te besparen. Echter komen de wijzigingen nu dan niet door... Vanmiddag zal ik de configuratie aanpassen.
En het werkt weer. En het lijkt echt prima te werken.

offtopic:
Wel een bitch om de energy besparing van de wifi van de pi3 uit te zetten. Klaarblijkelijk staat dat nog steeds aan en zijn de manieren om het uit te zetten in het bestaan van de pi tig keer gewijzigd. Uiteindelijk uit gekregen door in /etc/rc.local: iwconfig wlan0 power off toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:00
DeadMetal schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:03:
Ik gebruik buienradar. Vreemde wel is dat je op de site wel een specifieke locatie kan kiezen, maar in HA alleen een station.

Ik heb ook netatmo, maar de buitensensor is in warme avonden wat traag en blijft lang warmer dan het echt is.

Darksky heb ik ook geprobeerd, maar die gaf af en toe vreemde waardes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:01:
[...]

En het werkt weer. En het lijkt echt prima te werken.

offtopic:
Wel een bitch om de energy besparing van de wifi van de pi3 uit te zetten. Klaarblijkelijk staat dat nog steeds aan en zijn de manieren om het uit te zetten in het bestaan van de pi tig keer gewijzigd. Uiteindelijk uit gekregen door in /etc/rc.local: iwconfig wlan0 power off toe te voegen.
Gebruik je de pi voor iets anders, of enkel voor scanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Alleen scanning. Hij lag toch niks te doen in een la ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op basis van een virtuele switch in HASS (input boolean) zou ik een aantal flows gemaakt in Node-RED willen laten draaien of juist niet, bijvoorbeeld voor het in- en uitschakelen van verlichting.

Met de 'Timerswitch' zorg ik dat er op een bepaalde tijd 'on' of 'off' komt die ik vervolgens met een 'switch' naar nodes stuur die inschakelen of nodes die uitschakelen. Hoe pas ik daar de 'op vakantie' switch (input boolean) op een handige manier in?

Nu reageert de 'switch' node op de 'op vakantie' boolean, niet op de 'on' of 'off' die uit de timerswitch komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UYc3hlr.png

(de http requests is lampen inschakelen, telegram bericht is flow voor uitschakelen (test makkelijker).

\\Edit:

Logisch(er) nadenken levert me dit op:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3sk29iK.png

(Als 'Op vakantie' 'off' oplevert, doe ik nu niets).

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 14-06-2018 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:43:
[...]

Ik gebruik buienradar. Vreemde wel is dat je op de site wel een specifieke locatie kan kiezen, maar in HA alleen een station.

Ik heb ook netatmo, maar de buitensensor is in warme avonden wat traag en blijft lang warmer dan het echt is.

Darksky heb ik ook geprobeerd, maar die gaf af en toe vreemde waardes...
De api van buienradar beschikt slechts over de stations. Daarom Kun je die in ha ook alleen maar kiezen. Ik gebruik ook buienradar en ook darksky en beide doen het eigenlijk prima. De laatste is wel belangrijk een goede stabiel station te kiezen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 11:21

t-x-m

.NET Nerd

Gister mijn HA configuratie omgezet van het Xiaomi Aqara component naar een eigen zigbee USB stick.

Ik host hiervoor zigbee2mqtt als hassio add-on: hassio-zigbee2mqtt. Hierdoor heb ik geen Aqara gateway meer nodig + die waardeloze Chinese app.

Het omzetten ging erg eenvoudig, je hebt wat hardware nodig: meer info. Ik ben erg gecharmeerd van de implementatie van de MQTT berichten, de debugbaarheid en de snelheid. Mooie stap vooruit m.i.

Het enige nadeel hiervan (voor mij) is dat de Zigbee stick nu in mijn meterkast hangt (in mn Pi) waardoor ik niet in alle hoeken van het huis goed bereik heb. De Xiaomi gateway kon ik centraal plaatsen (wifi). Ik ga me eens verdiepen in zigbee want volgens mij is dat oplosbaar, wordt vervolgd.

GC.Collect();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-08 11:47
t-x-m schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:01:
Gister mijn HA configuratie omgezet van het Xiaomi Aqara component naar een eigen zigbee USB stick.

Ik host hiervoor zigbee2mqtt als hassio add-on: hassio-zigbee2mqtt. Hierdoor heb ik geen Aqara gateway meer nodig + die waardeloze Chinese app.

Het omzetten ging erg eenvoudig, je hebt wat hardware nodig: meer info. Ik ben erg gecharmeerd van de implementatie van de MQTT berichten, de debugbaarheid en de snelheid. Mooie stap vooruit m.i.

Het enige nadeel hiervan (voor mij) is dat de Zigbee stick nu in mijn meterkast hangt (in mn Pi) waardoor ik niet in alle hoeken van het huis goed bereik heb. De Xiaomi gateway kon ik centraal plaatsen (wifi). Ik ga me eens verdiepen in zigbee want volgens mij is dat oplosbaar, wordt vervolgd.
Smart Power Socket misschien een idee om ergens te plaatsen en daarmee het bereik te vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil precies dezelfde actie ook uit halen maar draai geen HASS.io maar HA in een virtualenv. Zigbee zou mesh moeten zijn dus het plaatsen van een smart plug zou de reikwijdte moeten verbeteren. Ik heb dit ook al eens gedaan maar merkte helaas weinig verschil. Nu is voor Xiaomi natuurlijk wel een apart topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal

Thanks voor de info. Misschien helpt het nog om de stick aan de buitenkant van je meterkast te plaatsen, vaak zit er boven de meterkastdeur een hardboard plaat. Gaatje boren, usb-verlengkabel, en hem dan daar monteren. Daar heb ik bijv. ook de antenne van de RFXCom zitten.

Ik ben tot op heden boven verwachting tevreden over mijn gateway (gebruik die app ook niet en de gateway kan niet op internet). Heb op zich ook liever een usb-stick, maar aan de andere kant heeft de gateway ook een handige speaker en LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman

ik gebruik die app alleen om te koppelen van nieuwe dingen, anders niet. Dat is verder ook niet nodig, dus voor die paar keer als je wat nieuws hebt iets van €25 uit te geven. Is er verder nog een voordeel dan? Aangezien er ook weer mqtt tussen zit om te communiceren.

[ Voor 8% gewijzigd door zoeperman op 15-06-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Direct communiceren met de sensoren, in plaats van via wifi (weer een afhankelijkheid) met de gateway met de sensoren (en het scheelt weer een stopcontact). Maar als je gateway het prima doet en je geen stabiliteitsproblemen hebt, schiet je er op zich niks mee op.

Gateway: het koppelen kan overigens ook prima vanuit home assistant, daar heb je de app niet voor nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 15-06-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje

Hoeveel bereik heeft die stick ongeveer, gokje? :) mijn servertje staat boven, spul is onderweg uit China maar kan nog wel een maand duren :P

offtopic:
dacht dat ik dit al eerder ge-edit had :?

Edit: Zouden de Philips Hue lampen kunnen dienen als repeater? Ze hangen nu (nog) achter de Hue bridge, maar maken natuurlijk ook gebruik van Zigbee (light link).

[ Voor 8% gewijzigd door spokje op 15-06-2018 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:58
Ik probeer om ha hassio te update naar versie 0. 7.1 , ik krijg ook geen melding als ik kijk een hassio.
Als ik manual wil update in ssh, krijg ik een error

code:
1
Version 0.70.1 is already in usecore-ssh:~

Als ik in de log van "Check Home Assistant configuration" kijk staat er

code:
1
2
3
4
5
starting version 3.2.2
[INFO] Start install HomeAssistant latest
You are using pip version 9.0.1, however version 10.0.1 is available.
You should consider upgrading via the 'pip install --upgrade pip' command.
[Info] Install done, check config now

ik hoef dus nog niet te update.

Wie heeft een tip?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
breinonline schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:05:
Super vet - ik heb het net ook even ingesteld en dit werkt echt briljant! Ik draai het vanaf dezelfde Pi welke Home Assistant draait.

Net een test-ronde gedaan met de telefoon in mijn hand naar de school van de kinderen (150m). De pi ligt bij de voordeur in de meterkast en vanaf zo'n 18m begint de "confidence" af te bouwen (ziet de Pi me niet meer). Op de terugweg was op ongeveer 15m afstand de detectie weer terug: dat is dus vlak voor mijn voordeur.

Aan de achterzijde van het huis verliest hij de detectie ook weer na zo'n 18m, wat ook de afstand is tussen de Pi en de poort. Bij het terug lopen werd ik keurig bij mijn poort gedetecteerd! Dit is VEEL betrouwbaarder dan de iBeacon variant met Owntracks waar ik een tijdje mee getest heb!

Linkje op Home Assistant forum: https://community.home-as...-presence-detection/50674
Linkje naar Github: https://github.com/andrewjfreyer/presence

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 15-06-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:50:
[...]

Super vet - ik heb het net ook even ingesteld en dit werkt echt briljant! Ik draai het vanaf dezelfde Pi welke Home Assistant draait.

Net een test-ronde gedaan met de telefoon in mijn hand naar de school van de kinderen (150m). De pi ligt bij de voordeur in de meterkast en vanaf zo'n 18m begint de "confidence" af te bouwen (ziet de Pi me niet meer). Op de terugweg was op ongeveer 15m afstand de detectie weer terug: dat is dus vlak voor mijn voordeur.

Aan de achterzijde van het huis verliest hij de detectie ook weer na zo'n 18m, wat ook de afstand is tussen de Pi en de poort. Bij het terug lopen werd ik keurig bij mijn poort gedetecteerd! Dit is VEEL betrouwbaarder dan de iBeacon variant met Owntracks waar ik een tijdje mee getest heb!

Linkje op Home Assistant forum: https://community.home-as...-presence-detection/50674
Linkje naar Github: https://github.com/andrewjfreyer/presence
Ik wil wellicht ook dit bouwen wat jij en @breinonline gedaan hebben maar dacht dat er veel cpu issues waren met HA icm BLE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
martinvdm schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:17:
[...]

Ik wil wellicht ook dit bouwen wat jij en @breinonline gedaan hebben maar dacht dat er veel cpu issues waren met HA icm BLE.
Ik heb het ook draaien, werkt prima. Ik blijf alleen het probleem houden van de wederhelft die ofwel haar telefoon leeg heeft, of vergeet mee te nemen, of beiden. Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:17:
[...]

lolgast schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:21:
Dat zal gelden wanneer je het op hetzelfde device doet? :)
Nope:

code:
1
top - 19:52:43 up  4:43,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Dat is op mijn Raspberry Pi3b, welke Home Assistant (met Zwave), Mosquitto, Pihole en deze presence oplossing draait. Ding staat ruimschoots uit zijn neus te eten :+

Misschien dat het een verschil is dat deze oplossing in een Shell-script als service draait, en niet als module van Home Assistant?
balk schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:43:
[...]

Ik heb het ook draaien, werkt prima. Ik blijf alleen het probleem houden van de wederhelft die ofwel haar telefoon leeg heeft, of vergeet mee te nemen, of beiden. Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden :? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i-w600/keep-calm-it-is-a-layer-8-problem.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 15-06-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je zeggen dat je verschil merkt met batterijgebruik van je telefoon?
Zoals gezegd wil ik dit ook wel proberen en sta al met 3 rpi zero’s in de winkelmand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:49:
Kun je zeggen dat je verschil merkt met batterijgebruik van je telefoon?
Zoals gezegd wil ik dit ook wel proberen en sta al met 3 rpi zero’s in de winkelmand :+
Nog niet, maar het draait nog maar 6 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen nieuws is goed nieuws ;) Die rpi zeros zijn met wat hobbyen te koppelen aan een 5v signaal van een sonoff basic, dus dat scheelt weer adapters

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh, die sonoffs gebruiken toch 3.3V intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 23:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Pfff ik ben nu een paar dagen aan het stoeien met home assistant in docker op mijn Synology DS218+, maar ik krijg het nog niet zo als ik het hebben wil. Het scheelt dat ik nog niet weet wat ik wil, maar steeds als ik een optie ontdek moet ik minimaal 3-5 websites/helpfiles/configuratiefiles/youtubefilmpjes door voor ik het werkend heb. En dan verdwijnt zo'n optie net zo hard weer als ik een volgende probeer toe te voegen.
Is er nog een "best practice" om te beginnen met HA? Ik vind het nogal onoverzichtelijk om alles in configuration.yaml te gooien; dat wordt één grote brei, en ik heb het idee dat HA er dan alsnog zijn eigen invulling aan geeft (vooral qua plaatsing en uiterlijk van elementen).
Ik heb al wel een leuk filmpje gevonden waarin groepen, views en location tracker uitgelegd en iets aangepast worden: YouTube: How to Manage the Home Assistant User Interface

ter info: ik heb nog geen NEST of slimme lampen/schakelaars oid, maar ik wil het systeem vast leren kennen als ik daar binnenkort wat dingen van ga aanschaffen. Vrouwlief heeft namelijk een hekel aan dit soort dingen, dus als het niet gelijk werkt als het aangeschaft wordt (en alles via zijn eigen app is te omslachtig), wordt het afgeschoten voor ze de kans neemt om er aan te wennen O-)
Ik heb al wel een Raspberry Pi met xbian/Kodi en een Denon AVR-X2000 die af en toe herkend worden, maar de bediening is vrij basic.

Ik stoei rustig verder, maar ik heb blijkbaar nog een boel te leren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Graag wat ideeën om rolgordijnen te automatiseren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hmmbob Net even snel gesoldeerd, you tell me ;)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/8ef500e5d930b5cbbb34d8b22c0d0974.jpg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/e0d014e640d6899b10edb9fdff6da1ad.jpg

Edit: @gwystyl Doe jezelf een plezier en ga de filmpjes van DrZzs op Youtube kijken: YouTube: DrZzs

Begin bij de wat oudere filmpjes, dan is zijn HA ook nog niet zo geavanceerd. Hij legt alles behoorlijk duidelijk uit :)

[ Voor 29% gewijzigd door lolgast op 15-06-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:36:
@Hmmbob Net even snel gesoldeerd, you tell me ;)
Hmm, zouden mijn Sonoffs daarom nog steeds gewoon leven na het programmeren met een 5V ttl adapter O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hmmbob
offtopic:
Nee dat is denk ik echt puur geluk. Sonoffs gebruiken 5v puur en alleen om het relay te schakelen, verder gaat de aansturing zoals je zei via 3.3v

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al 5x lucky man dan O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 16-06-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@lolgast hoeveel ampere levert hij dan, voordat hij de omvormer omzeep helpt...
balk schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:43:
[...]

Dit probleem zie ik dus ook gebeuren...
als iemand daar ideeën voor heeft om te ondervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zoeperman Het vergeten van een telefoon ga je denk ik weinig aan kunnen doen. Mijn vrouw kan gelukkig absoluut niet zonder telefoon voor haar werk, dus ik heb hier eigenlijk nooit echt over na hoeven denken :)

offtopic:
De 5v van de Sonoff Basic zou 700mA aankunnen (niet zelf getest nog). Een rpi Zero W verbuikt minder dan 200mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi allemaal,
wanneer komt hassio support voor de 3b+?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:28
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:00:
hoi allemaal,

mvg
Ik denk wanneer het klaar is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, er is dus geen nieuwe info>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:00:
Er zijn al beta versies van de nieuwe hassio opzet: https://github.com/home-assistant/hassos/releases die ook werken op de 3b+.

Er is alleen nog geen ota update support, dus af en toe moet je dan flashen en een back-up terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:12
Bman59 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Dat word hem voor mij niet; de Toon word veel ( in de koudere periode ) gebruikt door mijn vriendin en of mensen die vaak bij ons zijn; dus rooten zie ik zo niet zitten.

Wat ik wel tegen kwam is het volgende;

Op https://github.com/krocat/ToonHA staat een geupdate toon component. Nu kan ik deze installeren binnen mijn HASSIO door een custom_components folder aan te maken en de files hier in te zetten; maar hij geeft aan dat hij afhankelijk is van https://github.com/costastf/toonapilib de Toonapilib.

Hoe kan ik de library / dependencies installeren binnen een hassio image op een rpi? ik heb via SSH alles al doorgezocht, maar kan de directory niet vinden waar ik de files in moet plaatsen.

Of is het zo simpel dat de toonapilib ook in de custom_components folder er bij moet ?

Ik hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid over kan geven. Alvast bedankt.

Edit: de optie $ pip install toonapilib heb ik al geprobeerd; maar werkt niet binnen mijn hassio image.
Ben je hier al uit? Want ik loop tegen hetzelfde aan namelijk en heb het ook nog niet voor elkaar. En zou graag dit ook willen oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
Ik gebruik Hassio icm een Xiaomi gateway en heb een aqara button als deurbel. Nu wil ik de gateway laten oplichten voor een bepaalde tijd als de knop is ingedrukt. Alleen lukt het mij maar niet. Iemand enig idee hoe ik dit doe? De for die er nu in staat is niet geldig, ik heb ook al delay geprobeerd bij trigger maar is ook niet geldig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: Deurbel
  trigger:
    platform: event
    event_type: click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d0001a666fc
      click_type: single
  action:
    - service: xiaomi_aqara.play_ringtone
      data:
        gw_mac: 34CE0091EB51
        ringtone_id: 10
        ringtone_vol: 10
    - service: light.turn_on
      for: '00:00:10'
      data:
        entity_id: light.gateway_light_34ce0091eb51
        color_name: gold
        brightness: 255

Acties:
  • 0 Henk 'm!
springfield89 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:09:
Ik gebruik Hassio icm een Xiaomi gateway en heb een aqara button als deurbel. Nu wil ik de gateway laten oplichten voor een bepaalde tijd als de knop is ingedrukt. Alleen lukt het mij maar niet. Iemand enig idee hoe ik dit doe? De for die er nu in staat is niet geldig, ik heb ook al delay geprobeerd bij trigger maar is ook niet geldig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: Deurbel
  trigger:
    platform: event
    event_type: click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.switch_158d0001a666fc
      click_type: single
  action:
    - service: xiaomi_aqara.play_ringtone
      data:
        gw_mac: 34CE0091EB51
        ringtone_id: 10
        ringtone_vol: 10
    - service: light.turn_on
      for: '00:00:10'
      data:
        entity_id: light.gateway_light_34ce0091eb51
        color_name: gold
        brightness: 255
Je kunt geen FOR gebruiken in een service call volgens mij alleen in een trigger. Je zult met een timer moeten werken en een aparte automation voor uitschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat kan niet. Je zult of met een delay moeten werken om hem uit te zetten, of dat in een script zetten en het script aanroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41

lxz

zoeperman schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Dit probleem zie ik dus ook gebeuren...
als iemand daar ideeën voor heeft om te ondervangen :)
Misschien dat je haar kunt stimuleren om een sportband/fitbit-ding met bluetooth te dragen? Die zou je in principe ook moeten kunnen tracken binnenshuis.

Hier overigens ook een pi zero ingericht, werkt als een tierelier!

[ Voor 8% gewijzigd door lxz op 17-06-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe maken jullie de zigbee mesh inzichtelijk binnen HASS?
Ik gebruik de Deconz add-on met een Raspbee Premiom (https://www.amazon.de/dp/B00E6300DO) op mijn RPi en zou graag het opgebouwde zigbee netwerk kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@breinonline @Hmmbob
Jullie draaien toch ook op dezelfde pi als waar HA op draait? Geen last van cpu issues? En hoe doen jullie dit met de rijkwijdte? Mijn pi ligt in de meterkast bij de voordeur. Ik kan me voorstellen dat als je bij de achterdeur binnen komt of wellicht op zolder bent je niet herkent wordt en dus not_home gezet wordt. Of hebben jullie hier geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik draai het op een dedicated pi. Hass.io draait op de NUC hier. De pi staat nu in de woonkamer en heeft bereik van net voor het huis tot achter en ook aan de zijkant (hoekhuis). Ook op zolder detecteerd hij mij nog goed (jaren '70 huis met betonvloer 1e, houten vloer 2e).
Heel af en toe zie ik een gek dipje maar dat lijkt aan de iPhone te liggen. Ik denk dat ik het van de week eens echt ga implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:40
martinvdm schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:02:
@breinonline @Hmmbob
Jullie draaien toch ook op dezelfde pi als waar HA op draait? Geen last van cpu issues? En hoe doen jullie dit met de rijkwijdte? Mijn pi ligt in de meterkast bij de voordeur. Ik kan me voorstellen dat als je bij de achterdeur binnen komt of wellicht op zolder bent je niet herkent wordt en dus not_home gezet wordt. Of hebben jullie hier geen last van?
Ik draai dietpi (raspbian lite) op de pi3, totaal geen issues.

Via dietpi-sofware (app store) home-assisant, docker, nginx en node-red geinstalleerd.

Daarboven draai ik nog enkele containers.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NmIAsqC.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KSYmIs6.png

[ Voor 3% gewijzigd door FloRadix op 17-06-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik kan me voorstellen dat als je bij de achterdeur binnen komt of wellicht op zolder bent je niet herkent wordt en dus not_home gezet wordt.
Ik gebruik mijn router voor presence detection, HA kan aan een aantal routers vragen of iemand met wifi verbonden is. Dan maakt het dus ook niet uit waar de PI staat. Als je router niet ondersteund wordt, kan je nog met de ping of nmap plugins werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Bluetooth gebruik ik liever niet, als dat aan staat, gaat m'n telefoonaccu veel sneller leeg.

/edit: aha, ik gebruik inderdaad Android-devices thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 18-06-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DeadMetal Helaas is via de router (of eigenlijk, wifi dus) geen optie als je een iPhone gebruikt want die zetten de wifi op sleep om batterij te sparen. Na +/- 6 seconde gelocked reageert hij niet eens meer op een ping.

Nmap is overigens erg belastend! Zeker op een rpi ga je dit merken. Hoe goed je het filter van nmap ook instelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@breinonline @Hmmbob
Hmmbob schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:50:
[...]

Hmmbob schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:53:
Nope:

code:
1
top - 19:52:43 up  4:43,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Dat is op mijn Raspberry Pi3b, welke Home Assistant (met Zwave), Mosquitto, Pihole en deze presence oplossing draait. Ding staat ruimschoots uit zijn neus te eten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 14-10 13:56
lolgast schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:47:
@DeadMetal Helaas is via de router (of eigenlijk, wifi dus) geen optie als je een iPhone gebruikt want die zetten de wifi op sleep om batterij te sparen. Na +/- 6 seconde gelocked reageert hij niet eens meer op een ping.

Nmap is overigens erg belastend! Zeker op een rpi ga je dit merken. Hoe goed je het filter van nmap ook instelt :)
Er is een custom component dat werkt met iPhones. ..

https://github.com/koen01...e_tracker/iphonedetect.py

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 22:42

B2

wa' seggie?

Ik heb al rond zitten neuzen in het topic, maar hoe zouden jullie het volgende doen?
Ik wil het alarm op armed hebben zodra onze beide iPhones niet meer thuis zijn, maar het kan ook voorkomen dat wij niet thuis zijn maar schoonouders wel. Of als 1 iemand thuis komt het alarm uit gaat.

Is het dan voldoende om een groep te maken van alle 4 deze device trackers? Of een condition per device tracker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij kun je er dan prima een groep van maken, zodra er iemand van de groep is staat de groep op "home".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:47:

Dat heb ik dus ook met mijn iPhones. Zou je niet beide device trackers kunnen gebruiken? Zowel WiFi als Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 14:30
ricardogn schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Ben je hier al uit? Want ik loop tegen hetzelfde aan namelijk en heb het ook nog niet voor elkaar. En zou graag dit ook willen oplossen
Ja zeker;

Ik heb deze link gebruikt; https://github.com/krocat/ToonHA

Werkt tot heden zonder problemen.

* Toon Dev account aanmaken;
* Git downloaden; en de 4 bestanden die in de readme.txt staan plaatsen in /config/custom_components/
* Reboot je HASS ( ik moest 2x rebooten voordat het component werkte )

[ Voor 21% gewijzigd door Bman59 op 17-06-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm De laatst doorgekomen waarde is leidend. Dus als Bluetooth hem aanmeldt, WiFi vervolgens ook en na 6 seconde verdwijnt het WiFi signaal, dan komt je telefoon dus als afwezig te staan. Bluetooth zal hem dan wel weer oppikken, maar je gaat daar wel een knipperlicht effect van krijgen.

Ik ga nu even dan component van ny-hardcore in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:00:
@martinvdm De laatst doorgekomen waarde is leidend. Dus als Bluetooth hem aanmeldt, WiFi vervolgens ook en na 6 seconde verdwijnt het WiFi signaal, dan komt je telefoon dus als afwezig te staan. Bluetooth zal hem dan wel weer oppikken, maar je gaat daar wel een knipperlicht effect van krijgen.
Of je maakt er 2 device trackers in 1 groep van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

lolgast schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:00:

Ik ga nu even dan component van ny-hardcore in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" proberen :)
Zie de link van die BT tracker, die werkt met gemiddelden waardoor het wel te combineren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 19:21
Heeft er toevallig iemand Hassio draaiend op een Synology nas met docker?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:01:
Is er nog een "best practice" om te beginnen met HA? Ik vind het nogal onoverzichtelijk om alles in configuration.yaml te gooien; dat wordt één grote brei
Je kan je config splitsen over meerdere files en dan mappen of files includen.
Hier wat toelichting: https://www.home-assistan.../splitting_configuration/ en een klein voorbeeld uit mijn config:

code:
1
2
3
4
# includes
automation: !include_dir_merge_list automation
binary_sensor: !include component/binary_sensor.yaml
group: !include component/groups.yaml

Nu leest home assistant alle files in de automation folder als input voor het automation veld in je config.
Voor de binary_sensor wordt het specifieke bestand binary_sensor.yaml gelezen uit de component folder.
Dus je kan splitsen naar hartenlust.

succes met leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:12
Bman59 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:00:
[...]

Ja zeker;

Ik heb deze link gebruikt; https://github.com/krocat/ToonHA

Werkt tot heden zonder problemen.

* Toon Dev account aanmaken;
* Git downloaden; en de 4 bestanden die in de readme.txt staan plaatsen in /config/custom_components/
* Reboot je HASS ( ik moest 2x rebooten voordat het component werkte )
Hoe heb je dat opgelost met het installeren van de ToonAPILib van https://github.com/costastf/toonapilib?

Ik heb namelijk ook enige tijd geleden die bestanden aangemaakt en geplaatst in de mappen zoals aangegeven maar na een herstart blijft Hass vragen naar ToonAPIlib..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45
is het ook mogelijk om in je interface de z-wave device list te verbergen.
Je kunt groepen verbergen maar dit ziet hass niet als groep
Pagina: 1 ... 49 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.