Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
JBS schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:26:
Hoe maken jullie de zigbee mesh inzichtelijk binnen HASS?
Ik gebruik de Deconz add-on met een Raspbee Premiom (https://www.amazon.de/dp/B00E6300DO) op mijn RPi en zou graag het opgebouwde zigbee netwerk kunnen zien.
De DeCONZ-service stoppen en handmatig starten vanuit een putty-sessie met X11-forwarding aan naar X-ming op Windows10.
http://www.geo.mtu.edu/geoschem/docs/putty_install.html
Wel de pi nog even toevoegen als toegestande hosts for X-ming.

Beetje omslachtig; het duurt ook wel even voordat je netwerk goed zichtbaar is na het opstarten. (zeker bij sensoren op batterijen), maar het werkt wel.
Inzicht vanuit HASS zou wel fijn zijn, maar dat heb ik nog nergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 14:30
ricardogn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:51:
[...]

Hoe heb je dat opgelost met het installeren van de ToonAPILib van https://github.com/costastf/toonapilib?

Ik heb namelijk ook enige tijd geleden die bestanden aangemaakt en geplaatst in de mappen zoals aangegeven maar na een herstart blijft Hass vragen naar ToonAPIlib..
Met de ToonApiLib heb ik niets gedaan. Deze heeft HASSIO zelf gedownload; en in de juiste map gezet.
Ik heb alleen de mappen aangemaakt zoals beschreven staat op https://github.com/krocat/ToonHA.

toon.py ---> <config directory>/custom_components
climate/toon.py ---> <config directory>/custom_components/climate
sensor/toon.py ---> <config directory>/custom_components/sensor
switch/toon.py ---> <config directory>/custom_components/switch

Hieronder mijn stappen:

1. in de configuration.yaml de oude toon gegevens verwijderd.
2. reboot van de HASSIO.
3. in de configuration.yaml de nieuwe toon gegevens ingevoerd
4. reboot van de HASSIO
5. Hierna kreeg ik ook een error dat de Toonapilib niet aanwezig was; maar deze downloade wel (duurde even)
6. Na 30 minuten reboot van de HASSIO
7. de sensors kwamen er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:12
Bman59 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:00:
[...]

Met de ToonApiLib heb ik niets gedaan. Deze heeft HASSIO zelf gedownload; en in de juiste map gezet.
Ik heb alleen de mappen aangemaakt zoals beschreven staat op https://github.com/krocat/ToonHA.

Hieronder mijn stappen:

2. reboot van de HASSIO.
4. reboot van de HASSIO
5. Hierna kreeg ik ook een error dat de Toonapilib niet aanwezig was; maar deze downloade wel (duurde even)
Helder deze uitleg. Ga ik vanavond mee aan de gang. Denk dat het zo lukt. Heb de vorige keer niet zolang gewacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
B2 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:35:
Ik heb al rond zitten neuzen in het topic, maar hoe zouden jullie het volgende doen?
Ik wil het alarm op armed hebben zodra onze beide iPhones niet meer thuis zijn, maar het kan ook voorkomen dat wij niet thuis zijn maar schoonouders wel. Of als 1 iemand thuis komt het alarm uit gaat.

Is het dan voldoende om een groep te maken van alle 4 deze device trackers? Of een condition per device tracker?
En dan vergeten de schoonouders of de telefoon mee te nemen, of de wifi staat uit of de telefoon staat uit.
Of de wifi doet het niet *O*

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09
Ik heb een input boolean 'bezoek aanwezig' die ik handmatig schakel, wat in combinatie met de device trackers bepaalt of er 'iemand thuis' is (wat je weer kan gebruiken om je alarmsysteem mee te schakelen)

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 18-06-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeadMetal schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:38:
Ik heb een input boolean 'bezoek aanwezig' die ik handmatig schakel, wat in combinatie met de device trackers bepaalt of er 'iemand thuis' is (wat je weer kan gebruiken om je alarmsysteem mee te schakelen)
Schakel je dan echt je alarm automatisch? Aanzetten vind ik nog tot daar aan toe, maar uitzetten wil ik echt niet weg automatiseren. Das nu gewoon ff een pincode inkloppen en op "disarm" klikken. Lijkt me een stukje veiliger!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:58
vraagje,

Als ik een full snapshot maak in Hass.io, neem ik dan ook alle add-on mee?
zoals InfluxDB en Grafana. Of moet ik deze afzonderlijk backupen.
En kan ik een full snapshot van 0.7.0.1 terug zetten op 0.7.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Nee, ik schakel het alarm ook handmatig, vind ik ook prettiger. Maar afhankelijk van of er iemand thuis is, doet hij wel iets andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
DennusB schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:41:
[...]

Schakel je dan echt je alarm automatisch? Aanzetten vind ik nog tot daar aan toe, maar uitzetten wil ik echt niet weg automatiseren. Das nu gewoon ff een pincode inkloppen en op "disarm" klikken. Lijkt me een stukje veiliger!
Ook het aanzetten moet je gewoon niet willen automatiseren voordat je een 100% waterdichte manier daar voor hebt.

Hoeveel is een beveiliging nog waard als het soms wel, soms niet werkt?
Dat is hetzelfde als de voordeur achter je dichttrekken en weglopen zonder te checken of ie wel écht dicht is.

En wat te denken van een hickup di er voor zorgt dat het systeem 's nachts aangaat en afgaat als er iemand ff naar het toilet loopt?
Mobiel niet goed in de lader; batterij dood.
Mobiel crasht; mobiel verliest verbinding.
Een app zet 's nachts alle verbindingen uit.
Je router hapert; wifi weg.
Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg het niet voor elkaar om via WinSCP bestanden te bewerken (geen rechten). Via de geavanceerde settings heb ik sudo su - ingevoerd onder SCP/Shell, maar dan krijg ik de melding "Error skipping startup message. Your shell is probably incompatible with the application (BASH is recommended)."

Ik heb het ook al geprobeerd met sudo su -s /bin/bash homeassistant maar krijg dan de foutmelding: "Server sent command exit status 1".

Uiteraard al gegoogled, maar op internet was het na het ingeven van dat eerste commando opgelost. Heb al de nieuwste WinSCP.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ThinkPadd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:32:
Ik krijg het niet voor elkaar om via WinSCP bestanden te bewerken (geen rechten). Via de geavanceerde settings heb ik sudo su - ingevoerd onder SCP/Shell, maar dan krijg ik de melding "Error skipping startup message. Your shell is probably incompatible with the application (BASH is recommended)."

Ik heb het ook al geprobeerd met sudo su -s /bin/bash homeassistant maar krijg dan de foutmelding: "Server sent command exit status 1".

Uiteraard al gegoogled, maar op internet was het na het ingeven van dat eerste commando opgelost. Heb al de nieuwste WinSCP.
En wat zegt je logfile? :+

Ik ken WinSCP wel, maar ik edit of vanuit putty met nano of ik open bestanden (welke ik via de smb share benader) in Notepad++.

Heeft je user waarmee je inlogt voldoende (ssh) rechten?
En had je deze al gevonden: https://winscp.net/eng/docs/faq_su ?

[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 18-06-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 22:42

B2

wa' seggie?

Nnoitra schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:38:
[...]

En dan vergeten de schoonouders of de telefoon mee te nemen, of de wifi staat uit of de telefoon staat uit.
Of de wifi doet het niet *O*
De beste leerschool, dan gaat de Sirene af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:52:
[...]

En wat zegt je logfile? :+

Ik ken WinSCP wel, maar ik edit of vanuit putty met nano of ik open bestanden (welke ik via de smb share benader) in Notepad++.

Heeft je user waarmee je inlogt voldoende (ssh) rechten?
En had je deze al gevonden: https://winscp.net/eng/docs/faq_su ?
Logging van WinSCP gaf het volgende aan:
code:
1
sudo: no tty present and no askpass program specified

Had te maken met dat hij om een password vraagt als ik sudo wil oproepen. Oplossing was om via visudo in te stellen dat ik niet om een password wordt gevraagd als ik sudo oproep, zie: https://askubuntu.com/a/504666

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 19:21
ThinkPadd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:30:
[...]

Logging van WinSCP gaf het volgende aan:
code:
1
sudo: no tty present and no askpass program specified

Had te maken met dat hij om een password vraagt als ik sudo wil oproepen. Oplossing was om via visudo in te stellen dat ik niet om een password wordt gevraagd als ik sudo oproep, zie: https://askubuntu.com/a/504666
Gebruik je FTP of SFTP ?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SCP, maar het is al opgelost via dat Ubuntu linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:18

MsG

Forumzwerver

Heb hetzelfde, waardoor ik vaak maar in nano loop te prutsen met die config-files. Maar de oplossing om zonder wachtwoord gewoon naar sudo te kunnen elevaten lijkt me ook niet de beste, hoewel het in dit scenario nog wel meevalt denk ik. Snap überhaupt niet waarom elke tutorial wel een losse homeassistant user maakt, maar dat die inderdaad niet gewoon een wachtwoord krijgt, net zoals de systeemuser dat gewoon heeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
al gevonden... :)

[ Voor 98% gewijzigd door zoeperman op 18-06-2018 19:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W94F2u3dJaDGRpHxGQxExU6i/full.png

Heb een leasebak waar RitAssist hardware in zit, dus even de app gesniffed en een component gemaakt waarbij HA ook weet waar mijn auto is. Ik heb al een aantal automations in gedachten die ik hiermee kan maken.
  • Verwarning aan zodat het, op tijden dat ik thuis kom, lekker warm is thuis
  • Telegram berichtje naar mijn vrouw op het moment dat ik vertrek van het werk
  • Lichten in huis aan zodra ik de oprit op rijd
Op dit moment polled hij de API nog, maar er is ook een streaming API, dus misschien dat ik die ook wel implementeer voor nog wat snellere updates.

[ Voor 39% gewijzigd door sorted.bits op 18-06-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Laatst online: 10:57

defcon84

Multipass?

(jarig!)
sorted.bits schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:27:
  • Telegram berichtje naar mijn vrouw op het moment dat ik vertrek van het werk
Heb jij toevallig al uitgevonden hoe ik een telegram berichtje met live locatie kan versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
defcon84 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:50:
[...]

Heb jij toevallig al uitgevonden hoe ik een telegram berichtje met live locatie kan versturen?
Ik gebruik Node RED en daarin is dat vrij simpel. Ik gebruik de automations van HA eigenlijk helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Laatst online: 10:57

defcon84

Multipass?

(jarig!)
sorted.bits schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:04:
[...]

Ik gebruik Node RED en daarin is dat vrij simpel. Ik gebruik de automations van HA eigenlijk helemaal niet meer.
Genereert dat geen yaml file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:12
Bman59 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:00:
[...]

Hieronder mijn stappen:

2. reboot van de HASSIO.
4. reboot van de HASSIO
Gelukt!

Heb je stappenplan gevolgd. Alle bestanden wel opnieuw gedownload van github. Na de reboot van Hassio geen enkele melding over een error toonapilib maar wel meteen de sensors aanwezig. Na tijden van zoeken enz heb ik deze eindelijk aan de praat! Super bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
defcon84 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:35:
[...]

Genereert dat geen yaml file?
Nee, dat is een tool die er naast draait en met HA praat (en andere services)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 09:36
Iemand heeft weer eens iets moois in elkaar gedraaid: ESPhomelib. Programmeer je ESP(8266/32) met enkele regels yaml en dan uploaden (ota) met een druk op de knop. Sensoren en switches worden daarna automatisch aan HASS toegevoegd dmv mqtt discovery. Veelbelovend :) oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22
Mooi spul die ESP8266 chippies. Goedkoop en super eenvoudig te flashen met Tasmota of idd ESPhomelib. Ik heb hiermee (Wemos D1 Mini) mijn bestaande deurbel eens slim gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.amazonaws.com/optimized/2X/a/aa86fd09b10a741cb185b2838b88d6affbbb0f82_1_341x500.jpg

Wil eigenlijk nog direct de 230 op de relais aansluiten zodat de transformator alleen stroom verbruikt wanneer de deurbel gaat.

Eerst nog een andere oplossing geprobeerd waarbij je de ESP parallel aan de deurbel hangt maar daarmee kon ik verder geen slimme dingen met de bel gaan doen...

[ Voor 35% gewijzigd door sanderdw op 19-06-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Leuk, heb je er een handleiding voor?

Want ik heb al diverse pogingen gedaan om mijn ouderwetse bel slim te maken (optocoupler, finder relais, reed switch, xiaomi door sensor) maar niks lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik een tijdje geleden ook gedaan. Misschien heb je iets aan deze foto. Bij mij hangt het relais voor de trafo :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/e4d774b1f8fe15a434ae4442690e454e.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Waarom de trafo laten schakelen door de ESP? Als hij crasht dan doet je deurbel het niet...
Ik had in het vorige huis een relais (12V DC meen ik) parallel over de bel aangesloten. In één van de draden nog een diode en parallel over de relaisspoel een elco (random waarde) om te zorgen dat het relais niet op 50Hz gaat klapperen.

De uitgang van het relais hing aan een goedkope 433Mhz remote die ik dan opving met RFXCOM. Maar je kunt deze ook prima aansluiten op een input pin van een ESP8266. Wel in je code zorgen voor wat debouncing, anders krijg je 10 berichten terwijl men maar 1x drukt.

Afgelopen weekend de wasmachine slim gemaakt.

ESP8266 (Wemos D1 Mini), hier een LDR aan (tussen A0 en 3.3V) en een 10K weerstand van A0 naar GND. Tasmota firmware opnieuw gecompiled zodat de analog input uit te lezen is via MQTT.

De LDR heb ik op het luidspreker-mute lampje geplakt (we hebben geluid van wasmachine uitgezet). Tijdens het wassen is dit lampje aan, als de wasmachine klaar is gaat hij helemaal uit (en het lampje dus ook). Is de analoge input >250 dan zie ik dit als 'aan'. Is hij lager dan is het 'uit'.
Ziet HASS dat hij van 'aan' naar 'uit' is gegaan ('from') voor 2 min. > stuur melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:03:
Waarom de trafo laten schakelen door de ESP? Als hij crasht dan doet je deurbel het niet...
Ik had in het vorige huis een relais (12V DC meen ik) parallel over de bel aangesloten. In één van de draden nog een diode en parallel over de relaisspoel een elco (random waarde) om te zorgen dat het relais niet op 50Hz gaat klapperen.

De uitgang van het relais hing aan een goedkope 433Mhz remote die ik dan opving met RFXCOM. Maar je kunt deze ook prima aansluiten op een input pin van een ESP8266. Wel in je code zorgen voor wat debouncing, anders krijg je 10 berichten terwijl men maar 1x drukt.

Afgelopen weekend de wasmachine slim gemaakt.

ESP8266 (Wemos D1 Mini), hier een LDR aan (A0 en 3.3V meen ik) en een 10K weerstand op aangesloten. Tasmota firmware opnieuw gecompiled zodat de analog input uit te lezen is via MQTT.

De LDR heb ik op het luidspreker-mute lampje geplakt (we hebben geluid van wasmachine uitgezet). Tijdens het wassen is dit lampje aan, als de wasmachine klaar is gaat hij helemaal uit (en het lampje dus ook). Is de analoge input >250 dan zie ik dit als 'aan'. Is hij lager dan is het 'uit'.
Ziet HASS dat hij van 'aan' naar 'uit' is gegaan ('from') voor 2 min. > stuur melding.
Leuk om de verschillende vormen te zien. Ik heb een sonoff pow tussen de wasmachine en het stopcontact zitten en doe dit middels espeasy en mqtt en dan het verbruik. Werkt ook erg leuk en idd push notificatie geeft verhoogde WAF factor :p

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonoff POW was de makkelijke weg geweest, maar ik vertrouw goedkoop spul uit China niet met 230V en al helemaal niet bij grote vermogens zoals een wasmachine. De 2200W van een wasmachine loopt bij zo'n Sonoff door een relaisje kleiner dan het topje van m'n duim.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:28:
Sonoff POW was de makkelijke weg geweest, maar ik vertrouw goedkoop spul uit China niet met 230V en al helemaal niet bij grote vermogens zoals een wasmachine. De 2000W van een wasmachine loopt bij zo'n Sonoff door een relaisje kleiner dan het topje van m'n duim.... :X
No guts no glory! :+

Daarbij zit een wasmachine niet z'n hele draaicyclus continu op die 2200W.
Als het echt een issue zou zijn, dan het het internet er wel vol mee gestaan, lijkt mij.
Een collega heeft er al een jaar (of langer) ééntje voor z'n wasmachine en ééntje voor z'n droger zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de wasmachine gebruik ik een Z-Wave Neo Coolcam plug. Ik weet, er zijn slechte verhalen, maar mijn wasmachine komt niet boven de 1600W uit en van Fibaro zijn ook slechte ervaringen te vinden :)

Mijn vrouw vindt de meldingen van de wasmachine en vaatwasser helemaal geweldig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37
Nnoitra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:31:
[...]

No guts no glory! :+

Daarbij zit een wasmachine niet z'n hele draaicyclus continu op die 2200W.
Als het echt een issue zou zijn, dan het het internet er wel vol mee gestaan, lijkt mij.
Een collega heeft er al een jaar (of langer) ééntje voor z'n wasmachine en ééntje voor z'n droger zitten.
Onze oude wasmachine komt regelmatig boven de 3000W :') Dat vond de fibaro plug niet leuk, dus die stopte er mee (niet kapot trouwens).

Binnenkort maar nieuwe wasmachine kopen, dan werkt het als het goed is wel. De droger doet het prima en komt niet boven de 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 11:21

t-x-m

.NET Nerd

spokje schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:04:
[...]

Hoeveel bereik heeft die stick ongeveer, gokje? :) mijn servertje staat boven, spul is onderweg uit China maar kan nog wel een maand duren :P

offtopic:
dacht dat ik dit al eerder ge-edit had :?

Edit: Zouden de Philips Hue lampen kunnen dienen als repeater? Ze hangen nu (nog) achter de Hue bridge, maar maken natuurlijk ook gebruik van Zigbee (light link).
Ik woon in een nieuwbouwwoning, typische eengezinswoning, veel beton. De CC2531 geeft bij mij een vergelijkbaar bereik t.o.v. mijn Wifi, geplaatst in de meterkast net geen bereik op zolder. Komend weekend ga ik eens wat proberen met de zigbee Xiaomi SmartPlug die als router zou moeten kunnen functioneren. Wordt vervolgd.

GC.Collect();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 16:12
t-x-m schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Ik woon in een nieuwbouwwoning, typische eengezinswoning, veel beton. De CC2531 geeft bij mij een vergelijkbaar bereik t.o.v. mijn Wifi, geplaatst in de meterkast net geen bereik op zolder. Komend weekend ga ik eens wat proberen met de zigbee Xiaomi SmartPlug die als router zou moeten kunnen functioneren. Wordt vervolgd.
Interessant, dank voor je terugkoppeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
DeadMetal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:46:
Leuk, heb je er een handleiding voor?

Want ik heb al diverse pogingen gedaan om mijn ouderwetse bel slim te maken (optocoupler, finder relais, reed switch, xiaomi door sensor) maar niks lukt.
Gisteren de deurbel aangepast, de gateway hangt in de meterkast en die kan ook een dingdong geluid maken. Door/windows sensor aan de drukker gemaakt en heb je ook een bel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:28:
Sonoff POW was de makkelijke weg geweest, maar ik vertrouw goedkoop spul uit China niet met 230V en al helemaal niet bij grote vermogens zoals een wasmachine. De 2200W van een wasmachine loopt bij zo'n Sonoff door een relaisje kleiner dan het topje van m'n duim.... :X
Niet helemaal met je eens. De sonoff pow is wel een van de weinige die 16a trekt en ITead heeft een vernieuwde versie waarbij de solderingen dikker uitgevoerd zijn. Men heeft er van geleerd op dat vlak en zelfs een terug roep actie gehad. Ik jaag er gerust 2000w piek door heen en zoals gezegd zijn deze vermogens van korte duur en niet continue. Wordt amper warm en gaat al geruime tijd prima. Is een makkelijke oplossing maar mijn wasmachine had dan ook geen led oid waarmee ik iets kon.

Daarnaast heeft de pow ook de europeesche CE markering ontvangen.

De relay blijft wel klein idd; maar bij mij werkt het prima. Het zal per geval anders zijn; mocht je je twijfels hebben dan Kun je het beter niet doen, better save then sorry.

[ Voor 13% gewijzigd door martinvdm op 19-06-2018 21:30 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

CE ontvang je niet, je verklaart als fabrikant dat je aan de voorwaarden voldoet die de unie stelt. Dat is niet inherent aan een veilig product.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:03:

Omdat bovenstaande dan allemaal niet hoeft en je dan ook de deurbel zelf kan aansturen. Inderdaad als die crasht werkt hij niet meer maar hoe vaak komt dat nu voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:34:
CE ontvang je niet, je verklaart als fabrikant dat je aan de voorwaarden voldoet die de unie stelt. Dat is niet inherent aan een veilig product.
Correct verklaart is hier het betere woord idd. Voor de sonoff is overigens een apart topic. Anders wordt het zo off-topic

[ Voor 19% gewijzigd door martinvdm op 19-06-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Sonoff Pow bij mijn vaatwasser ingesteld. Uiteraard heb ik de verbruikssensor in Hass gezet om het verbruik te kunnen meten:

code:
1
2
3
4
5
  - platform: mqtt
    name: "vaatwasser_huidig"
    state_topic: "tele/sonoff_pow_vaatwasser/SENSOR"
    value_template: '{{ value_json["ENERGY"]["Power"] }}'
    unit_of_measurement : "W"

Daarnaast een sensor aangemaakt om te checken of de vaatwasser aan staat aan de hand van het verbruik (meer dan 10 Watt):

code:
1
2
      vaatwasser_aan:
        value_template: "{{ states('sensor.vaatwasser_huidig') | int > 10 }}"

En vervolgens de automation die een virtuele switch inschakelt als hij begint met draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: 'vaatwasser start'
trigger:
  platform: state
  entity_id: sensor.vaatwasser_aan
  from: 'False'
  to: 'True'
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: switch.vaatwasser_switch

En uiteindelijk een bericht dat 'ie klaar is. Als de virtuele switch 10 minuten uit is (dus 10 min minder dan 10 w verbruikt) moet hij klaar zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: 'vaatwasser klaar'
trigger:
  from: 'True'
  to: 'False'
  for:
    minutes: 10
condition:
    condition: state
    state: 'on'
action:
  - service: notify.telegram_f
    data:
      message: 'Hier spreekt uw vaatwasser: ik ben klaar :-) ! Uitruimen dus!'
  - service: input_boolean.turn_off

Nu is mijn punt dat de vaatwasser geregeld minder dan 10 watt verbruikt, gedurende langere tijd. Blijkbaar is hij dan aan het spoelen met koud water, of is het verwarmingselement een tijdje uitgeschakeld omdat hij al warm is. Dan geeft hij dus loos alarm.

Daarbij komt dat de Sonoff Pow (versie 1) niet zo heel nauwkeurig is; soms geeft hij terwijl de vaatwasser fysiek uitstaat, toch een verbruik van 3 W.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Iemand een idee of een andere automation of sensorconfiguratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sinds een paar dagen ben ik ook in Home Assistant gestpat. Of nou ja, Hass.io op mijn Pi2. Hoewel de documentatie initieel wat afschrikt omdat er wat snel over een paar basics heen gestapt wordt, is het integreren van de meeste componenten snel genoeg verlopen. Ik heb er nu aan hangen:
- Hue
- Skybell
- Aeotec Z-wave stick -> Fibaro shutter 2
- Onlyo TX-L50 (en Spotify)

Volgende stap wordt interssanter: mijn Alphavision ML alarminstallatie. Daar moet een KNX controller op om dan de PIR's in mijn huis als sensor te kunnen gebruiken.
En dan de automations. En een fatsoenlijk dashboard opbouwen. Genoeg te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
koelkast schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:05:
Ik heb een Sonoff Pow bij mijn vaatwasser ingesteld. Uiteraard heb ik de verbruikssensor in Hass gezet om het verbruik te kunnen meten:

code:
1
2
3
4
5

Daarnaast een sensor aangemaakt om te checken of de vaatwasser aan staat aan de hand van het verbruik (meer dan 10 Watt):

code:
1
2
      vaatwasser_aan:

En vervolgens de automation die een virtuele switch inschakelt als hij begint met draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
action:

En uiteindelijk een bericht dat 'ie klaar is. Als de virtuele switch 10 minuten uit is (dus 10 min minder dan 10 w verbruikt) moet hij klaar zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
  for:
condition:
action:
    data:

Nu is mijn punt dat de vaatwasser geregeld minder dan 10 watt verbruikt, gedurende langere tijd. Blijkbaar is hij dan aan het spoelen met koud water, of is het verwarmingselement een tijdje uitgeschakeld omdat hij al warm is. Dan geeft hij dus loos alarm.

Daarbij komt dat de Sonoff Pow (versie 1) niet zo heel nauwkeurig is; soms geeft hij terwijl de vaatwasser fysiek uitstaat, toch een verbruik van 3 W.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Iemand een idee of een andere automation of sensorconfiguratie?
Ik ben nog niet echt bekend met HASS, maar heb ooit een for gezien in een automation, en even zoeken leverde mij deze docs op: https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger wellicht dat je daar iets mee kunt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 19:35

code:
1
2
3
4
5

code:
1
2
      vaatwasser_aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
action:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
  for:
condition:
action:
    data:

Kijk hier even naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
- alias: 'Wasmachine start'
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_power
#      value_template: '{{ state.attributes.power_consumption }}'
      above: 100
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_select.wasmachine_status
        state: Uit
        state: Klaar
        state: "Bijna klaar"
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        option: Draait

- alias: 'Zet op Bijna klaar als stroomverbruik daalt'
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_power
#      value_template: '{{ state.attributes.power_consumption }}'
      below: 10
  condition:
    condition: and
    conditions:
        entity_id: sensor.wasmachine_status
        state: "Draait"
  action:
      data:
        option: "Bijna klaar"

- alias: 'Wasmachine klaar'
  trigger:
    - platform: state
      to: "Bijna klaar"
      for:
        minutes: 7
  condition:
    conditions:
        state: "Bijna klaar"
  action:
      data:
        option: Klaar

- alias: 'Stuur bericht als wasmachine klaar is'
  trigger:
    - platform: state
      to: Klaar
      for:
        minutes: 5
  condition:
    conditions:
        state: Klaar
  action:
    - service: tts.google_say
      entity_id: media_player.living_room_speaker
      data:
        cache: true
    - service_template: >
        {% if (is_state('group.Tracker_L', 'home')) and (is_state('group.Tracker_S', 'home'))  %}
          notify.LenS
        {% elif is_state('group.Tracker_L', 'home') %}
          notify.TwitterNotify
        {% elif is_state('group.Tracker_S', 'home') %}
          notify.TwitterNotifyS
        {% endif %}
      data:
    - service: notify.KodiBericht
      data:
        title: "Notificatie"
        data:
          displaytime: 20000
          icon: "warning"
    - service: notify.tvbericht
      data:
        title: "Notificatie"
        data:
          position: center
          duration: 15
          #transparency: 0%
          color: red
#    - service: notify.TwitterNotify
    - service: notify.TelegramBotUrgent
      data:

En de input_select:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
wasmachine_status:
    name: Wasmachine Status
    options:
      - Uit
      - Draait
      - "Bijna klaar"
      - Klaar
    initial: Uit

[My Home Automations]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@koelkast de 10W lager zetten (5-6W) of de wachtperiode langer maken.
Of anders een stukje logica inbouwen dat hij het aantal keren <10W telt. Is dat tellertje vervolgens 5 en is hij <10, dán een melding sturen bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben met de wasmachine ook heel lang bezig geweest. Gelukkig log ik het verbruik daarvan naar Grafana en kon ik aan de hand van meerdere grafieken een patroon ontdekken om de sensors en automation op af te stemmen. Maar dat heeft wat trial and error wasjes geduurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Laatst online: 06-10 19:21
Echt goede input gelezen voor het tracken van de wasmachine, toevallig iets waar ik dit weekend mee aan de slag wilde gaan. thanks @PuckStar !

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:30:
Ik ben met de wasmachine ook heel lang bezig geweest. Gelukkig log ik het verbruik daarvan naar Grafana en kon ik aan de hand van meerdere grafieken een patroon ontdekken om de sensors en automation op af te stemmen. Maar dat heeft wat trial and error wasjes geduurd :)
Dan is mijn oplossing (lichtsensor op een lampje van de wasmachine) zo gek nog niet ;) Misschien minder mooi, maar was wel stuk makkelijker configureren qua logica O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Dan is mijn oplossing (lichtsensor op een lampje van de wasmachine) zo gek nog niet ;) Misschien minder mooi, maar was wel stuk makkelijker configureren qua logica O-)
Klopt, er bestaat een kans dat ik die ook ga toepassen. Onze machine heeft een lampje 'einde'. Ik zit er alleen mee dat ik het zo'n gedoe vind om overal maar voor een 3.3/5v adapter te zorgen voor die Wemos dingen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

De van ons heeft zelfs een akoestisch signaal bij einde. Heel praktisch, hoor je zelfs als je je telefoon niet in de buurt hebt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra

Bekijk deze eens?
https://philhawthorne.com...-and-clothes-are-cleaned/

Of je doet iets met een timer; dat je pas gaat controleren of het stroomgebruik <10W is na (minimale draaitijd wasmachine).
Bijvoorbeeld; als timer afgelopen is, zet je een "check if machine is done" input boolean op 'on'. Dan een automation laten starten als deze op 'on' komt. Deze automation gaat controleren of verbruik langer dan x minuten <10W is. Deze zet dan je beide (wasmachine aan & check if done) booleans weer op 'off'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

code:
1
2
3
4
5

code:
1
2
      vaatwasser_aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
action:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
  for:
condition:
action:
    data:

Wellicht hebt je wat aan mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# WASMACHINE SONOFF POW
    name: Wasmachine
    state_topic: "Wasmachine/power"
    expire_after: 60
    value_template: >
      {% if value|float<=1 %}Uitgeschakeld{% endif %}
      {% if value|float>=2 and value|float<=30 %}Ingeschakeld{% endif %}
      {% if value|float>=31 %}Wassen{% endif %}

Ik gebruik hier een AND om beter te fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-10 08:53
Kan iemand mij helpen met custom UI?

Ik probeer onder een template sensor het verbruik te tonen.

Het lukt me wel dmv een badge:
code:
1
2
3
4
   sensor.wasmachine_state:
      custom_ui_state_card: state-card-custom-ui
      extra_badge:
        entity_id: sensor.neo_coolcam_power_plug_12a_power_5

Maar ik heb het liever in tekst eronder:
code:
1
2
3
4
   sensor.wasmachine_state:
      custom_ui_state_card: state-card-custom-ui
      extra_data_template:
        - ${states('sensor.neo_coolcam_power_plug_12a_power_5')}

Wanneer ik het volgende in template gooi dan krijg ik wel de juiste waarde:
code:
1
{{states('sensor.neo_coolcam_power_plug_12a_power_5')}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:02
In het kort heb ik m zo (wat conditions eruit gehaald voor hoe ik logica heb geregeld):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- alias: "[WASH]: Washingmachine is on"
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    above: 10
    for:
      minutes: 5
  action:
      data:
        entity_id: input_boolean.wasmachine_status

- alias: "[WASH]: Washingmachine is off"
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    below: 2
    for:
      minutes: 1
  action:
      data:
        entity_id: input_boolean.wasmachine_status

Door goed naar grafana te kijken zag ik dat ie nooit dipt onder de 2W totdat het display uit gaat, een minuutje of wat na het aflopen van de was. Dus binnen 2 minuten gaat die boolean op false/off waar dan weer de notification aan hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vanavond begonnen met die BT tracking via een RPi Zero. Lijkt vooralsnog wel prima te werken. Even kijken of ik iets kan doen met signalstrength om meteen te kunnen bepalen of we boven of beneden zijn :)

Owhja :D
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/762642ad6a713f6f5a2eb49380875b3f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Wow, veel goede ideeën over wasmachine / droger / vaatwasser automation. Hier ga ik eens mee aan de slag. Inderdaad log ik ook veel in influxdb, dus ik ga de grafana stats eens goed bekijken om hier wat nauwkeurige dingen mee te doen icm input selects :)

Iets anders waar ik nu weer tegenaan loop. Ik heb een Nodemcu met Easy ESP, die een aantal ds18b20 temperatuursensoren en een magneetswitch aangesloten heeft om de schuurdeur open/dicht te melden. Via MQTT wordt van de switch netjes een 0 of een 1 doorgegeven, maar in HASS krijg ik dat op één of andere manier niet opgepikt.
In binary_sensors.yaml staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  state_topic: "/esp_schuur/deur/deur2"
  name: "schuurdeur"
  qos: 0
  payload_on: "0"
  payload_off: "1"
  device_class: opening

Maar helaas, in Hass geeft de binary sensor alleen 'gesloten' aan, terwijl ik in MQTT wel de meldingen krijg. Doe ik iets verkeerd? Aanhalingstekens heb ik al geprobeerd te veranderen in enkel, ook in 'open' of 'closed', maar ook dat werkt niet. Zou ik iets moeten veranderen aan device_class? Ik kom er niet uit, helaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@koelkast Zou het te maken kunnen hebben dat je quotjes om de payload hebt en dus zoekt naar een string waarde terwijl de 0 en 1 als integer gepublished worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 06:01:
@koelkast Zou het te maken kunnen hebben dat je quotjes om de payload hebt en dus zoekt naar een string waarde terwijl de 0 en 1 als integer gepublished worden?
Ja! Dat was 'm! Quotes weg en het werkt. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 07:26
koelkast schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:29:
Wow, veel goede ideeën over wasmachine / droger / vaatwasser automation. Hier ga ik eens mee aan de slag. Inderdaad log ik ook veel in influxdb, dus ik ga de grafana stats eens goed bekijken om hier wat nauwkeurige dingen mee te doen icm input selects :)

Iets anders waar ik nu weer tegenaan loop. Ik heb een Nodemcu met Easy ESP, die een aantal ds18b20 temperatuursensoren en een magneetswitch aangesloten heeft om de schuurdeur open/dicht te melden. Via MQTT wordt van de switch netjes een 0 of een 1 doorgegeven, maar in HASS krijg ik dat op één of andere manier niet opgepikt.

code:
1
2
3
4
5
6
7

Maar helaas, in Hass geeft de binary sensor alleen 'gesloten' aan, terwijl ik in MQTT wel de meldingen krijg. Doe ik iets verkeerd? Aanhalingstekens heb ik al geprobeerd te veranderen in enkel, ook in 'open' of 'closed', maar ook dat werkt niet. Zou ik iets moeten veranderen aan device_class? Ik kom er niet uit, helaas!
[mierenn**k modus aan]
Best practice in MQTT is om je topic niet met een slash te laten beginnen.
MQTT split altijd op een slash dus je eerste deel van het topic gaat "" (een lege string) zijn. O-)
[mierenn**k modus uit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
lolgast schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:44:
Vanavond begonnen met die BT tracking via een RPi Zero. Lijkt vooralsnog wel prima te werken. Even kijken of ik iets kan doen met signalstrength om meteen te kunnen bepalen of we boven of beneden zijn :)

[afbeelding]
Keep us posted, ben hier wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:25

j1nx

Geek - Enjoying life

[afbeelding]
Misschien heb je hier iets aan;
https://gist.github.com/j...4e07da5ab50ffe94d7fc83ba8

Het staat nog op mijn ToDo lijstje voor mijn MyCroft projectje. Het is soort gelijk als het BASH script, maar kijkt ook naar RSSI voor mogelijke afstand.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:54
Zeer geintereseerd als het ook werkt met iOS. mac adres veranderd daar steeds als je niet gepaired bent.
Zelf al langer intresse in maar nog niet aan gestart.
Wil het vooral een keer gebruiken om mijn collega's op het werk te tracken >:) welke ble devices zijn waar op de afdeling voor hoe lang -> uit eindelijk om de lampen te schakelen en bezetting te meten.

Edit:
PS: waarom RPi Zero en niet zo iets als een NodeMCU. Stuk goedkoper, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door mr.inno op 21-06-2018 11:45 ]

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Yoki1985 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:02:
[...]

[mierenn**k modus aan]
Best practice in MQTT is om je topic niet met een slash te laten beginnen.
MQTT split altijd op een slash dus je eerste deel van het topic gaat "" (een lege string) zijn. O-)
[mierenn**k modus uit]
Aha, maar dan moet ik in mijn Easy Esp modules ook overal die slash weghalen in het begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online

[afbeelding]
Mijn nieuwsgierigheid vraagt zich af: waarom zou je eigenlijk iets met bluetooth opzetten, als dit ook met Wifi kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
koelkast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:17:
[...]

Mijn nieuwsgierigheid vraagt zich af: waarom zou je eigenlijk iets met bluetooth opzetten, als dit ook met Wifi kan?
Aangezien een iPhone om de zoveel tijd zijn WiFi in sleep modus zet, is dit een mooie aanvulling om naar BT te kijken.

Ik heb sinds kort het verandert naar BT en WiFi als dubbele device tracker en geen false positives meer dat ik niet thuis ben terwijl ik dat wel gewoon ben.

In mijn oude situatie met alleen WiFi werkte ik met een delay van een half uur voordat die één van onze devices op afwezig mocht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Weet iemand of er een vaste release schedule is voor de nieuwe Hass containers? Zit te wachten op dat gefixte Ring component, en er is al wel een nieuwe Home-Assistant release, maar geen nieuwe Hassio release..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Laatst online: 13-10 07:26
koelkast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Aha, maar dan moet ik in mijn Easy Esp modules ook overal die slash weghalen in het begin?
Inderdaad! Dit moet je dan ook overal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
koelkast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:17:
[...]

Even zoeken "Dit topic (poster)", het staat een paar pagina's terug. ;)
DennusB schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:31:
Weet iemand of er een vaste release schedule is voor de nieuwe Hass containers? Zit te wachten op dat gefixte Ring component, en er is al wel een nieuwe Home-Assistant release, maar geen nieuwe Hassio release..
Als je de 'Hass.io' in een container draait, dan kun je tcoh via de gui updaten?

[ Voor 39% gewijzigd door Nnoitra op 21-06-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Grrr. Volgens mij moet ik iets aan mijn Sonoff Pow v2 fixen. Vaatwasser staat gewoon uit, maar Sonoff spuugt allerlei waardes uit, zoals dit, maar dan elke 2 uur hetzelfde ritueel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VW0SISR.png

[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 21-06-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nnoitra schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:02:

Als je de 'Hass.io' in een container draait, dan kun je tcoh via de gui updaten?
Ja, maar hij geeft dus nog geen nieuwe update aan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
koelkast schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:29:
Wow, veel goede ideeën over wasmachine / droger / vaatwasser automation. Hier ga ik eens mee aan de s.

code:
1
2
3
4
5
6
7

Zou een een foto willen plaatsen van de Node MCU met pin nummers die je gebruikt, ik heb alle spullen liggen . lijkt mij ook handig voor o.a. mijn garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben (samen met een collega ;)) op zoek naar een manier om de status van een deurslot uit te lezen. Dat de deur dicht is vind ik niet zo interessant, dat kan ik zien. Maar is hij ook op slot? :+

We hebben al een hoop mogelijke oplossing bedacht, maar niets lijkt echt haalbaar. Behalve een slim slot introduceren, maar dat is nou net waar we géén zin in hebben :D Iemand hier toevallig ooit iets voorbij zien komen?

Zat zelf te denken aan iets van een kleine schakelaar waar de nachtschoot tegenaan komt, maar dat is lastig wegwerken in het kozijn ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:37
lolgast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:29:
Ik ben (samen met een collega ;)) op zoek naar een manier om de status van een deurslot uit te lezen. Dat de deur dicht is vind ik niet zo interessant, dat kan ik zien. Maar is hij ook op slot? :+

We hebben al een hoop mogelijke oplossing bedacht, maar niets lijkt echt haalbaar. Behalve een slim slot introduceren, maar dat is nou net waar we géén zin in hebben :D Iemand hier toevallig ooit iets voorbij zien komen?

Zat zelf te denken aan iets van een kleine schakelaar waar de nachtschoot tegenaan komt, maar dat is lastig wegwerken in het kozijn ;(
Ik heb daar ook veel naar gekeken en de meeste oplossingen maken gebruik van een raamsensor en een drukknop weggewerkt in het kozijn.

https://community.home-as...ks-a-little-smarter/55174

Probleem bij mijn (achter)deur is dat je de klink eerst omhoog moet doen, waardoor de extra haken in het slot vallen. Daarna kan je pas de sleutel omdraaien en echt de deur op slot doen... Daar heb ik helaas geen oplossing voor gevonden.

Smartlock heb ik ook geen interesse in, ik hoef inderdaad alleen maar te weten of de deuren echt op slot zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 17:21
Ik heb ook al een tijdje een Sonoff S20 in huis die ik wil gaan flashen met custom software voor HA.

Volgens mij heb ik alle benodigdheden in huis om hem aan te sluiten op mijn PC.

Ik ben echter absoluut geen knutselaar en loop tegen het volgende aan: Bij mij zitten de 4 "gaatjes" van het bordje in de S20 dicht. Het zal wel een ontzettende domme vraag zijn: maar hoort dit :P ?

Ik heb onderzoek gedaan en bij alle foto's en videos die ik er over tegen kom zitten er 4 gaten in. Bij mij dus niet :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:29:
[...]

Aangezien een iPhone om de zoveel tijd zijn WiFi in sleep modus zet, is dit een mooie aanvulling om naar BT te kijken.

Ik heb sinds kort het verandert naar BT en WiFi als dubbele device tracker en geen false positives meer dat ik niet thuis ben terwijl ik dat wel gewoon ben.

In mijn oude situatie met alleen WiFi werkte ik met een delay van een half uur voordat die één van onze devices op afwezig mocht zetten.
Kun je je code met de dubbele device tracker eens delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
DennusB schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Ja, maar hij geeft dus nog geen nieuwe update aan...?
Works on my machine :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JZX0umFNChK9Mcp4RVeDahPJ/full.png
Geen idee waarom 't bij jou niet werkt; tenzij je niet de hass.io image/container gebruikt.
bloblub schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:06:
Ik ben echter absoluut geen knutselaar en loop tegen het volgende aan: Bij mij zitten de 4 "gaatjes" van het bordje in de S20 dicht. Het zal wel een ontzettende domme vraag zijn: maar hoort dit :P ?
Ja, de nieuwste versie schijnt dit te hebben.
Overigens kun je deze vragen beter hier stellen => Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)

[ Voor 39% gewijzigd door Nnoitra op 21-06-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nnoitra schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:11:
[...]

Works on my machine :+
[afbeelding]
Geen idee waarom 't bij jou niet werkt; tenzij je niet de hass.io image/container gebruikt.
Ik draai al 0.71, maar daar zit die Ring patch nog niet in toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:29:

In onze reguliere alarmsystemen op de zaak heet dat een DOS signalering: “Dicht en Op Slot”. Die wordt inderdaad vrijwel altijd uitgevoerd met reed-switches op de deur/kozijn combinatie (dicht) en een beweegbare schakelaar in het gat van de nachtschoot (op slot). Zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden. Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: https://www.maaslandgroep.nl/media/catalog/category/S_GROUP_3.jpg
Bron: https://www.maaslandgroep...res/signaleringscontacten

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 21-06-2018 19:11 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
DennusB schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:55:
[...]

Ik draai al 0.71, maar daar zit die Ring patch nog niet in toch?
Geen idee of die daar (al) in zit.
Maar het is wel de laatste release; sindsdien zijn er nog wel een paar pre-releases uitgebracht. Weet zo niet hoe je automagisch naar die versies update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@DennusB in 72 wordt ring gefixt. https://rc--home-assistan...g/2018/06/16/release-72/#
Upgrade ring_doorbell to 0.2.1 to fix oauth issues (@tchellomello - #14984) (ring docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kepler @Hmmbob Thanks voor de info :)

offtopic:
Je hebt driepuntssloten die 'cilinderbediend' zijn. Daarbij moet je de sleutel 2x volledige om zijn as draaien om de deur op slot te krijgen, maar hoef (kun) je niet meer eerst de klink omhoog te halen.
Ik gebruik dit voor de schuifdeur van de berging, die heeft geen klink namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jep, nu alleen dus wachten tot die naar Hassio komt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:28:
[...]

Jep, nu alleen dus wachten tot die naar Hassio komt! :)
Dit weekend gaat hij uit de beta en meestal is ie zondag of maandag dan wel beschikbaar voor Hassio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:06
Klopt het dat de beschrijvingen onder components vaak erg summier is? Zo zie ik b.v. dat er ondersteuning is voor Google Cast, maar ik lees niet welke functionaliteit er nu precies ondersteund wordt. Hetzelfde voor b.v. Horizon HD Recorder; het zou wel leuk zijn dat de geboden functionaliteit beter wordt beschreven. Nu moet je eerst installeren en maar zien wat je er mee kunt.

Of ben ik nu te kritisch? ;)

Op dit moment maak ik gebruik van Homekit/homebridge, maar sta altijd open voor andere domotica platformen. HASS ondersteunt ook Homekit, dus dat is mooi meegenomen. Bij sommige plugins voor homebridge is de uitleg ook erg summier. Als ik zie dat ie niet recentelijk meer is bijgewerkt, dan skip ik 'm. Ik wil wel graag plugins gebruiken die actief worden gesupport door de ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
DennusB schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:31:
Heb je soms ook PiHole draaien?
Ik zet, door deze uit te zetten, kwam bij mij de update naar boven

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:52:
Klopt het dat de beschrijvingen onder components vaak erg summier is? Zo zie ik b.v. dat er ondersteuning is voor Google Cast, maar ik lees niet welke functionaliteit er nu precies ondersteund wordt. Hetzelfde voor b.v. Horizon HD Recorder; het zou wel leuk zijn dat de geboden functionaliteit beter wordt beschreven. Nu moet je eerst installeren en maar zien wat je er mee kunt.

Of ben ik nu te kritisch? ;)
Nee, je bent helemaal niet te kritisch - dit wordt ook door de ontwikkelaars onderkend. Home Assistant ontwikkelt zich (technisch) veel sneller dan de documentatie. Maar, het is een community product dus vul vooral aan waar je kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jossie67 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:05:
[...]

Heb je soms ook PiHole draaien?
Ik zet, door deze uit te zetten, kwam bij mij de update naar boven
Nope! Maar lees hierboven net dat 0.72 nog in beta zit. Geen idee waar ik dat kan zien, maar jammer is t wel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
DennusB schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:22:
[...]

Nope! Maar lees hierboven net dat 0.72 nog in beta zit. Geen idee waar ik dat kan zien, maar jammer is t wel haha
0.72 is net gereleased :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Ik heb een automatision gemaakt, dit het licht in de walking closet automatsch aanzetten en weer uitzet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Walkin lights 
- alias: "003_Turn_on_walkin_light"
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e54131
    to: 'on'
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.kaku_walkin

- alias: "004_Turn_off_walkinlight_after_2min"
  trigger:
    to: 'off'
    for:
  action:
    service: homeassistant.turn_off

dit werkt prima, nu wil dat dit alleen maar werkt tussen
07:00 en 23:30

dus maak ik ervan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Walkin lights 
  condition: time
    after: '07:00:00'
    before: '23:30:00'
  trigger:
  action:

trigger:
    for:
  action:

Dit mag niet, hoe kan ik dit oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
jossie67 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:30:
Ik heb een automatision gemaakt, dit het licht in de walking closet automatsch aanzetten en weer uitzet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Walkin lights 
  trigger:
  action:

trigger:
    for:
  action:

dit werkt prima, nu wil dat dit alleen maar werkt tussen
07:00 en 23:30

dus maak ik ervan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Walkin lights 
  condition: time
  trigger:
  action:

trigger:
    for:
  action:

De YAML is incorrect (zie ook http://www.yamllint.com uit de topic waarschuwing). De time hoort op zijn eigen regel (en ingesprongen). after en before moet je dan ook weer (extra) inspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
:? Nergens iets van te vinden (HA.io frontpage, Github)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:44:
[...]

De Home-Assistant 0.72 release is uit, maar helaas nog niet voor Hassio :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Hmmbob schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:44:
[...]

Nog steeds in de pre-release tak; https://github.com/home-assistant/home-assistant/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
RobertMe schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:40:
[...]

De YAML is incorrect (zie ook http://www.yamllint.com uit de topic waarschuwing). De time hoort op zijn eigen regel (en ingesprongen). after en before moet je dan ook weer (extra) inspringen.
Ik doe alles in Visual Studio Code, met plugin, deze gaf geen issue aan, als mijn code in de yaml check gooit, gaat is alles veranderen volgens mij niet in het voordeel

uit eindelijk heb ik het werkend gekregen met

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# Walkin lights 
  condition: 
    - condition: time
  trigger:
  action:

trigger:
    for:
  action:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
jossie67 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:30:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# Walkin lights 
  trigger:
  condition:
    - condition: time
  action:
    - service: homeassistant.turn_on

trigger:
    for:
  action:
    - delay: '00:01:00'
    - service: homeassistant.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 19-09 08:59
ik heb in floorplan een circel staan met daarin de temperatuur van de kamer. Nu wil ik de cirlkel laten veranderen van kleur alshij tussen een bepaalde waarde zit .

in floorplan.yaml moet ik wellicht zoiets hebben ?
if (temp < 15)
return "temp-in-very-low";
else if (temp < 19)
return "temp-in-low";
else if (temp < 21)
return "temp-in-good";
else if (temp < 24)
return "temp-in-high";
else
return "temp-in-too-high";
'

en dan in de css dit ?

.temp-in-very-low {
fill: #9bdbeb !important;
fill-opacity: 1 !important;
}
.temp-in-low {
fill: #07da8d !important;
}

.temp-in-good {
fill: #54dc49 !important;
}

.temp-in-high {
fill: #dc5e49 !important;
}

.temp-in-too-high {
fill: #b01e06 !important;

}
Maar hoe koppel ik nu de css aan de cirkel ? Via het id wellicht maar ik weet niet hoe ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:40
DennusB schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:47:
[...]

De Home-Assistant 0.72 release is uit, maar helaas nog niet voor Hassio :(
https://rc--home-assistan...og/2018/06/16/release-72/

alle beta release worden hier gepubliceerd
https://rc--home-assistant-docs.netlify.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuk, maar dan “issie nog niet uit” dus. RC, Beta of Dev branches tellen niet mee voor officiële releases.

Pagina: 1 ... 50 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.