Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
s441558 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:36:
[...]

In 0.67 zijn tradfri sensors toegevoegd. Lijkt mij dat je dus nu je Motion sensor kan gebruiken in home assistant. Heb er zelf geen, dus kan het niet voor je testen

https://www.home-assistant.io/components/sensor.tradfri/
Helaas werkt het (nog) niet. De gateway geeft de info niet door.

Dit zegt de man achter tradfri op HA:
It’s not going to work until IKEA’s gateway publishes such data, and it’s not today. :frowning:

[ Voor 17% gewijzigd door SPX420 op 19-04-2018 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PuckStar schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:07:
[...]

Ik gebruik nog steeds dit: https://community.home-as...-lux-temp-and-motion/5532
Afgezien van dat ik het sneller zou willen hebben werkt het verder prima.
Heb er gisterenavond nog even mee zitten stoeien maar ik krijg alleen maar dit in de logs :

2018-04-19 09:34:16 ERROR (SyncWorker_4) [homeassistant.components.sensor.rest] Error fetching data: <PreparedRequest [GET]>
2018-04-19 09:34:20 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Updating rest sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
2018-04-19 09:34:22 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Updating rest sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
2018-04-19 09:34:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Updating rest sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01

Als ik via de CLIP Debugger van de Hue bridge het verzoek doe krijg ik wel netjes response..

Edit : nevermind. Zie opeens t probleem. Verkeerde IP |:(

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:29

CodeIT

Code IT

Dat is ook een mooie. Weet jij wat er gebeurt als de huidige waarde 200 is, je de brightness verhoogt met 150 terwijl de max 255 is en weer verlaagt met 150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:04
Dan is de nieuwe waarde 105.
Zoals flipper84 in dat draadje ook al post: https://community.home-as...-brightness-state/20802/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:07
Zijn er ook wat die aqara gebruiken icm kpn? Ik krijg het niet aan de praat en nu las ik ergens dat dat zou komen omdat de experiabox de multicast niet goed ondersteund. Klopt dat ook, of doe ik iets anders verkeerd?

En hoe hebben jullie het anders opgelost? Experiabox vervangen door eigen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kipfel schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:41:
Zijn er ook wat die aqara gebruiken icm kpn? Ik krijg het niet aan de praat en nu las ik ergens dat dat zou komen omdat de experiabox de multicast niet goed ondersteund. Klopt dat ook, of doe ik iets anders verkeerd?

En hoe hebben jullie het anders opgelost? Experiabox vervangen door eigen router?
Wat krijg je niet aan de praat; wellicht is het Xiaomi Aqara topic handiger [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 19-04-2018 10:55 ]

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 26-05 15:47
heb mijn sonoff opnieuw geflashed, maar als die nu reboot gaat hij, terwijl hij uit staat
dit staat in de console.. heel vreemd
iemand een idee hoe dit kan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
00:00:05 MQT: Verbinden...
00:00:05 MQT: Verbonden
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/LWT = Online (retained)
00:00:05 MQT: cmnd/sonoff01/POWER = 
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/INFO1 = {"Module":"Sonoff Basic","Version":"5.12.0","FallbackTopic":"sonoff01","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoff01-0824","IPAddress":"x.x.x.x"}
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
00:00:05 MQT: homeassistant/switch/sonoff01/config =  (retained)
00:00:05 MQT: stat/sonoff01/RESULT = {"POWER":"OFF"}
00:00:05 MQT: stat/sonoff01/POWER = OFF
00:00:05 MQT: stat/sonoff01/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:05 MQT: stat/sonoff01/POWER = ON
00:00:06 MQT: stat/sonoff01/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:06 MQT: stat/sonoff01/POWER = ON

en dit is de code in de config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
  - platform: mqtt
    name: "Lampen bergmeubel"
    command_topic: "cmnd/sonoff01/POWER"
    state_topic: "stat/sonoff01/POWER"
    qos: 1
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    retain: true

ik heb er nog 1 in gebruik en deze doet dit niet...

powerretain staat in beide op off
00:05:58 CMD: powerretain
00:05:58 MQT: stat/sonoff01/RESULT = {"PowerRetain":"OFF"}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 15:46
thanks dit was de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 11:33
Ik begrijp al jaren Domoticz, maar wil een keer de overstap maken naar HA. Ik heb naar mijn idee een redelijke brede setup nu (Zwave, mqtt, RFLink, KAKU, milight, Aqara, pvoutput, p1 usb, ..).

Gezien de luxe dat ik momenteel 2 z-wave sticks (aeotec) heb, ben ik begonnen om als eerste deze setup te doen, maar ik loop tegen een probleem aan. Ik krijg dmv de GUI geen nodes toegevoegd. Deze configuratie heb ik op het moment:
code:
1
2
3
zwave:
  usb_path: /dev/ttyACM0
  network_key: "..."

Ik zie bij devices wel "Aeotec ZW090 Z-stick Gen5 EU (Node: 1 Complete)".

Iemand een idee hoe ik de devices in HA krijg? Ik lees namelijk dat ik beter niet de include button kan gebruiken op de stick.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 16:07
BoschR schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:55:
Ik begrijp al jaren Domoticz, maar wil een keer de overstap maken naar HA. Ik heb naar mijn idee een redelijke brede setup nu (Zwave, mqtt, RFLink, KAKU, milight, Aqara, pvoutput, p1 usb, ..).

Gezien de luxe dat ik momenteel 2 z-wave sticks (aeotec) heb, ben ik begonnen om als eerste deze setup te doen, maar ik loop tegen een probleem aan. Ik krijg dmv de GUI geen nodes toegevoegd. Deze configuratie heb ik op het moment:
code:
1
2
3
zwave:
  usb_path: /dev/ttyACM0
  network_key: "..."

Ik zie bij devices wel "Aeotec ZW090 Z-stick Gen5 EU (Node: 1 Complete)".

Iemand een idee hoe ik de devices in HA krijg? Ik lees namelijk dat ik beter niet de include button kan gebruiken op de stick.
Doe altijd alles met de include button. Werkt praktischer en beter ook lijkt me. De stick heeft zijn DB met nodes en HA leest dit alleen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 12:11
jossie67 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:20:
Nu wil de RFlink toch direct aansluiten op de Pi met Hass.io.
Maar ik kan niet de juist id vinden van de RFlink.
Als ik in HA > Hass.io > Host system kijk zie ik staan de de RFlink op /dev/ttyACM1
Als ik deze plaats in
config...yaml
code:
1
2
rflink:
  port: /dev/ttyACM1

krijg ik in de error log de melding

disconnected from Rflink, reconnecting

in veel documentatie staat dat de port is moet zijn als

/dev/serial/by-id/usb-id01234

maar ik heb wel /dev maar geen /dev/serial

Hoe om ik nu aan de juist port naam?
Ik heb ook een Rflink en in Hass.IO kon ik ook nooit de serial achterhalen en deed mijn RFlink het dus ook niet altijd. Een hele tijd terug wel achterhaalt dat ik als root over SSH moet inloggen en vervolgens kon ik serial achterhalen.

Ik heb hierover het volgende genoteerd, weet niet of je dit gaat helpen maar zet het er toch maar even hier neer:

inloggen met SSH:
<https://home-assistant.io/developers/hassio/debugging/>

1. generate key with putty generate
2. save the public key
3. save the private key
4. do not yet close putty key generator
5. open the public key from step 2 and delete everything.
6. in the putty key generator, copy paste the complete key into the public key from step 2. Make sure everything is on one line (only 1 row created).
7. open putty and follow the instructions from link listed above (.../debugging) at section SSH access to the host. device as root over SSH on port 22222.

Use user: root
Port: 22222

Om serial te achterhalen:
8. to know usb-id devices use:
What I did was ssh to the host and ran ls -al /dev/serial/by-id. That will list all of your serial devices and their symlinks to the /dev/tty* device. Just update your Home Assistant config to point to the correct device using /dev/serial/by-id/DEVICENAME and you should be good to go.

From <https://community.home-assistant.io/t/persistant-usb-names/31500/4>

Wat in te vullen in configuration.yaml
Ik heb het volgende in mijn configuratie vervolgens ingevuld:

# rflink for sunblinds (somfy)
rflink:
# port: /dev/ttyACM1
port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_5571232134131230E0B2-if00
wait_for_ack: True

[ Voor 6% gewijzigd door Oliesjeik1 op 19-04-2018 21:17 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 23:10
BoschR schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:55:
Ik weet niet zeker of dat bij toevoegen van een nieuw device ook zo is maar als ik een wijziging via de GUI doe zoals hernoemen van een zwave device moet ik daarna altijd even HASS opnieuw opstarten. Pas na de herstart staat het dan goed.
Misschien moet je dat ook doen als je een nieuwe device toevoegt.

Include button kun je op zich wel gebruiken maar dan moet HASS down zijn en de stick uit je device halen. Daarna moet je je device (pi bijv.) herstarten nadat je de stick er weer in doet. Is omslachtiger dus.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Ik gebruik notepad++ voor het editen van .yaml files. Nu valt het mij echter op dat inline comments (met #) niet gehighlight worden, enkel wanneer ze op een apart regel staat.

Nu lijkt dat een bugje te zijn in notepad++ en via onderstaande link wordt er ook naar een zipje verwezen waarin o.a. een cxx file staat. Echter, helaas geen beschrijving hoe ik die cxx file moet gebruiken in notepad++ zodat notepad++ voortaan ook inline comments laat zien... Iemand een idee?

https://sourceforge.net/p/scintilla/bugs/1660/

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Oliesjeik1 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:41:
Ik gebruik notepad++ voor het editen van .yaml files. Nu valt het mij echter op dat inline comments (met #) niet gehighlight worden, enkel wanneer ze op een apart regel staat.

Nu lijkt dat een bugje te zijn in notepad++ en via onderstaande link wordt er ook naar een zipje verwezen waarin o.a. een cxx file staat. Echter, helaas geen beschrijving hoe ik die cxx file moet gebruiken in notepad++ zodat notepad++ voortaan ook inline comments laat zien... Iemand een idee?

https://sourceforge.net/p/scintilla/bugs/1660/
Ja dan moet je de broncode downloaden: https://github.com/notepa...-plus/releases/tag/v7.5.6
Dan daar de Lexyaml.cxx vervangen door de versie die jij hebt gevonden, en dan daarna zelf Notepadd++ compilen.

[My Home Automations]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:38
Of gewoon https://code.visualstudio.com/ downloaden en win win

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik zit een beetje te pielen met themes. Ik heb dit nu in mijn config staan:

YAML:
1
2
3
# Enables the frontend
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

En in de config folder heb ik een map themes staan met daar in een aantal themes in individuele yaml files. Dus eigenlijk heb ik dit gedaan: https://community.home-as...ll-community-themes/50856

Maar, na het her starten van homeassistant zie ik geen themes instelling verschijnen in mijn config menu, zoals hier uitgelegd staat: https://www.home-assistant.io/components/frontend/.
Ik heb mijn logging op debug staan, maar ik zie geen hints wat de oorzaak kan zijn. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Oh ja, wellicht handig om te vermelden: ik draai de laatste versie van Home Assistant in docker.

Edit: Stom :( ctrl-F5 loste het op :(

[ Voor 8% gewijzigd door Yukkie op 20-04-2018 20:35 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

zoeperman schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:38:
heb mijn sonoff opnieuw geflashed, maar als die nu reboot gaat hij, terwijl hij uit staat
dit staat in de console.. heel vreemd
iemand een idee hoe dit kan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
00:00:05 MQT: Verbinden...
00:00:05 MQT: Verbonden
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/LWT = Online (retained)
00:00:05 MQT: cmnd/sonoff01/POWER = 
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/INFO1 = {"Module":"Sonoff Basic","Version":"5.12.0","FallbackTopic":"sonoff01","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"sonoff01-0824","IPAddress":"x.x.x.x"}
00:00:05 MQT: tele/sonoff01/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
00:00:05 MQT: homeassistant/switch/sonoff01/config =  (retained)
00:00:06 MQT: stat/sonoff01/RESULT = {"POWER":"ON"}
00:00:06 MQT: stat/sonoff01/POWER = ON

en dit is de code in de config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
  - platform: mqtt
    name: "Lampen bergmeubel"
    command_topic: "cmnd/sonoff01/POWER"
    state_topic: "stat/sonoff01/POWER"
    qos: 1
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    retain: true

ik heb er nog 1 in gebruik en deze doet dit niet...

powerretain staat in beide op off
00:05:58 CMD: powerretain
00:05:58 MQT: stat/sonoff01/RESULT = {"PowerRetain":"OFF"}
Dat komt zo te zien doordat je "retain: true" meegeeft aan het MQTT bericht. Deze berichten blijven dus in MQTT hangen, en zal dus elke keer ook opnieuw aangeboden worden wanneer de client een poll doet.

In dit geval dus retain niet zetten (impliceert false) en op het MQTT topic met een MQTT client-applicatie een leeg retained bericht publishen zodat de vorige retains worden gewist op de MQTT server.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
RomeoJ schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:05:
[...]

Dat komt zo te zien doordat je "retain: true" meegeeft aan het MQTT bericht. Deze berichten blijven dus in MQTT hangen, en zal dus elke keer ook opnieuw aangeboden worden wanneer de client een poll doet.

In dit geval dus retain niet zetten (impliceert false) en op het MQTT topic met een MQTT client-applicatie een leeg retained bericht publishen zodat de vorige retains worden gewist op de MQTT server.
Maar het idee van de retain is in de basis toch dat als hij reboot hij de laatste status terugkrijgt?
dus lamp is aan, op een of andere manier reboot hij of raakt hij connectie kwijt en dan moet hij als hij weer bereikbaar is weer aan zijn, als dat zijn laatste status was. (of in mijn geval uit als hij ineens overdag de connectie met wifi is kwijt geraakt op een of andere manier)

ik las dat het aan de ingebouwde broker zou kunnen liggen, heb op een andere pi een mosquito geïnstalleerd, maar daar wordt het naar mijn idee niet anders van.

[ Voor 5% gewijzigd door zoeperman op 21-04-2018 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Klopt, het retained bericht wordt opnieuw aangeboden bij een reconnect, alleen zie ik bij jou in de logs eerst een leeg POWER command voorbij komen direct na een connect, daarmee bedoel ik dat er dan toch iets niet lekker zit in MQTT?

code:
1
cmnd/sonoff01/POWER =

Weet je zeker dat je één subscriber en één publisher hebt op die topics? Wordt dit topic niet elders nog gebruikt oid?

[ Voor 5% gewijzigd door RomeoJ op 21-04-2018 08:38 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@RomeoJ
Ze zitten wel samen in een groep in HASS, misschien dat dat nog invloed heeft?
Ik zal vanavond eens hoe ze zich gedragen als ze uit de groep worden gehaald, en wat de payload op de MQTT broker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 14:52
Wie kan me in de goede richting wijzen? Ik heb een simpele (domme) deurbel van Byron die op een 9V- batterij werkt, met een 2-aderige bedrade beldrukker. Ik heb daar nog een simpel (lamp)schakelaartje tussen gezet om hem uit te kunnen zetten als er overdag kleine kinderen liggen te slapen.

Ik wil graag dat HA ook snapt dat er aangebeld wordt. Mijn RPI hangt er naast in de meterkast, dus het simpelst is wellicht om er iets tussen te zetten en dan ook kabeltjes naar de GPIO-pinnen van de Pi aan te leggen. Zou dat kunnen, en waarmee?

Ik wil het graag robuust houden, dus als de PI nou toevallig een storing heeft, dat de bel wel gewoon blijft werken. Het moet dus echt een extra signaaltje naar de PI zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door DeadMetal op 21-04-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@DeadMetal Ik denk dat het beste om eerste even te doen is om te kijken of de drukknop van de bel alleen een pulsje geeft of dat die ook daadwerkelijk stroom schakelt. Dit is het makkelijkste te testen met een multimeter op de contacten.

als hij enkel schakelt en er geen spanning opstaat kan je deze zo aftappen richting je GPIO lijk mij
een beetje zoals dit, zonder de poespas
https://community.home-as...l-with-raspberry-pi/39364

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik zal het eens meten @zoeperman . Het is overigens deze drukknop:
https://www.gamma.nl/asso...-drukknop-zwart/p/B528093

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
je moet dan even meten of er spanning vanaf de bel komt trouwens, de knop zelf zal gewoon contact openen of sluiten. dus de kabels vanuit de bel even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadMetal schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:25:
Wie kan me in de goede richting wijzen? Ik heb een simpele (domme) deurbel van Byron die op een 9V- batterij werkt, met een 2-aderige bedrade beldrukker. Ik heb daar nog een simpel (lamp)schakelaartje tussen gezet om hem uit te kunnen zetten als er overdag kleine kinderen liggen te slapen.

Ik wil graag dat HA ook snapt dat er aangebeld wordt. Mijn RPI hangt er naast in de meterkast, dus het simpelst is wellicht om er iets tussen te zetten en dan ook kabeltjes naar de GPIO-pinnen van de Pi aan te leggen. Zou dat kunnen, en waarmee?

Ik wil het graag robuust houden, dus als de PI nou toevallig een storing heeft, dat de bel wel gewoon blijft werken. Het moet dus echt een extra signaaltje naar de PI zijn.
Zoals @zoeperman al zegt ja het belangrijk dat het een droog contact is en geen spanning op staat. Dit zou je bijvoorbeeld met een optocopler of een relais kunnen oplossen. Ik heb ook de deurbel aan de gpio pin en werkt eigenlijk wel perfect. Je moet echter wel rekening houden met het feit dat de raspberry de status niet kent en een pull-up of pull-down resistor wel een must have is. Met die combi is het een goedwerkende oplossing.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:04
RudolfR schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:54:
Iemand hier ervaring met een sonoff dual voor het bedienen van rolluiken e.d. (met tasmota)?
Ik vind een aantal threads op github over shutter modules, interlocking en forks van tasmota.
Idealiter hou ik de mogelijkheid voor directe fysieke bediening, nu zit er een opbouwschakelaar op (met 3 standen), kan ik die hergebruiken i.c.m. die GPIO?
Geen ervaringsdeskundigen voor het automatisch bedienen van rolluiken i.c.m. het behoud van fysieke (en bij voorkeur domme) schakelaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:38
RudolfR schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:04:
[...]

Geen ervaringsdeskundigen voor het automatisch bedienen van rolluiken i.c.m. het behoud van fysieke (en bij voorkeur domme) schakelaars?
nog geen echte ervaring; ik heb net een Fibaro Rolluikschakelaar v2 gekocht om te gebruiken met een netstroom rolluik met 3-standen schakelaar (op/0/neer). Duurder dan een Sonoff maar wel eenvoudiger in te stellen/calibreren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ook ik heb een Fibaro rolluik V2. Werkt echt perfect. Ik heb er een 2 standen push schakelaar op gezet in een opbouwdoos.
Rolluik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Underground75 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:42:
Nu het volgende puzzelstuk proberen op te lossen: Somfy RTS bedienen via de RFLink met Home Assistant.
Oliesjeik1 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:14:
[...]

Ik heb ook een Rflink en in Hass.IO kon ik ook nooit de serial achterhalen en deed mijn RFlink het dus ook niet altijd. Een hele tijd terug wel achterhaalt dat ik als root over SSH moet inloggen en vervolgens kon ik serial achterhalen.

Ik heb hierover het volgende genoteerd, weet niet of je dit gaat helpen maar zet het er toch maar even hier neer:

inloggen met SSH:
<https://home-assistant.io/developers/hassio/debugging/>

1. generate key with putty generate
2. save the public key
3. save the private key
4. do not yet close putty key generator
5. open the public key from step 2 and delete everything.
6. in the putty key generator, copy paste the complete key into the public key from step 2. Make sure everything is on one line (only 1 row created).
7. open putty and follow the instructions from link listed above (.../debugging) at section SSH access to the host. device as root over SSH on port 22222.

Use user: root
Port: 22222

Om serial te achterhalen:
8. to know usb-id devices use:
What I did was ssh to the host and ran ls -al /dev/serial/by-id. That will list all of your serial devices and their symlinks to the /dev/tty* device. Just update your Home Assistant config to point to the correct device using /dev/serial/by-id/DEVICENAME and you should be good to go.

From <https://community.home-assistant.io/t/persistant-usb-names/31500/4>

Wat in te vullen in configuration.yaml
Ik heb het volgende in mijn configuratie vervolgens ingevuld:

# rflink for sunblinds (somfy)
rflink:
# port: /dev/ttyACM1
port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_5571232134131230E0B2-if00
wait_for_ack: True
@Underground75 Mocht je nog een automation moeten maken, ik heb op basis van onderstaande link de volgende automation gemaakt:
https://community.home-as...reen/40813/21?u=oliesjeik

Uitklappen zonnescherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
- alias: Sunscreen down #Sunscreen down/uitklappen
  initial_state: 'on' #on reboot HA or reloading of automations, automation is ON
  trigger:
    - platform: time
      minutes: '/5'
      seconds: 0
  condition:
    condition: and # all conditions need to be TRUE before action is executed.
    conditions:

# Weather based conditions
    - condition: numeric_state
      entity_id: sun.sun
      value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
      above: 0  # Sun should be above the horizon, not below.
    - condition: sun
      after: sunrise
      after_offset: 02:00:00 # Sunrise for at least 2 hours
      before: sunset
      before_offset: -02:30:00 # Some time before sunset, there's no point in rolling out anymore
      entity_id: sensor.br_wind_force
      below: 7 # Wind strenght - I still have to tune this value
      entity_id: sensor.br_precipitation
      below: 0.1 # Almost no rain at the moment
      entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total
      below: 0.1 # Almost no rain in the next 60 minutes is predicted
      entity_id: sensor.br_irradiance
      above: 300 # This indicates direct sunlight on my location (as in: not cloudy)

# Temperature based conditions
      entity_id: sensor.br_temperature
      above: 18 # only if outdoor temperature is above x then allowed to roll out
      entity_id: sensor.aeotec_dsb05_multisensor_temperature
      above: 22 # only if indoor temperature is above x then allowed to roll out

# Time based conditions
    - condition: template
      value_template: '{{ now().month > 3 }}' # Starting April
      value_template: '{{ now().month < 10 }}' # Ending October
      value_template:  ' {{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered) | int > 1800}}' # prevents that automation is triggered multiple times in a short amount of time. Checks last time automation is triggered, if more then 1800 seconds (30min), condition becomes TRUE
      value_template: '{{as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered) | int <= as_timestamp(states.automation.sunscreen_up.attributes.last_triggered) | int }}' # this automation can only be triggered if timestamp of last_triggered time is OLDER than the timestamp of last_triggered time of the "screen up" automation. This condition prevents that the automation is triggered again if sunscreen is already down. Better would be to have a real sensor checking if sunscreen is up or down but currently I don't have a sensor in place. The | int is used to catch the fact that on start up both triggers report 'none' and hence this condition would never become true. The int makes it such that value = 0 for both and hence trigger can be executed.
  action:
    - service: cover.close_cover #closes/uitklappen the sunscreen - bit counterintuitive naming but close meeans it is folded out in my case)
      data:
        entity_id: cover.zonnescherm
    - service: notify.Telegram #Send message to inform about action
      data:
       message: "Het zonnescherm is naar beneden gedaan ivm de zon"

Inklappen zonnescherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- alias: Sunscreen up #Sunscreen up/inklappen
  trigger:

# Weather based triggers
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: -02:30:00 #2,5 hours before sunset, sunscreen is going up again (might want to change depending on location)
  - platform: numeric_state
    above: 7 #If wind force becomes to high, sunscreen needs to go up
    above: 0.01 # Rain at the moment
    above: 0.2 # Rain predicted in next 60 minutes
    below: 100
    for:
     minutes: 5 # Sunlight below X for Y minutes
    below: 18 #If outdoor temperature is below x for y minutes then sunscreen can go up again.
    for:
      minutes: 10

condition:
    condition: and
    conditions:
      value_template: '{{as_timestamp(states.automation.sunscreen_up.attributes.last_triggered) | int <= as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered) | int }}' # this automation can only be triggered if timestamp of last_triggered time is OLDER than the timestamp of last_triggered time of the "screen down" automation. This condition prevents that the automation is triggered again if sunscreen is already up. Better would be to have a real sensor checking if sunscreen is up or down but currently I don't have a sensor in place. The | int is used to catch the fact that on start up both triggers report 'none' and hence this condition would never become true. The int makes it such that value = 0 for both and hence trigger can be executed.

action:
    - service: cover.open_cover #close/inklappen the sunscreen - seems service is swapped
      data:

d'n oliesjeik

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vanmorgen na er lang tegenop te hebben gekeken eindelijk alle losse automations/scenes/sensors samengevoegd in 1 bestand per categorie. Geen idee hoe dit gaat bevallen, maar ik was soms echt 4 à 5 bestanden aan het openen als ik opzoek was naar een bepaalde configuratie. Dat hoop ik nu gewoon met CTRL+F te kunnen doen :)

Viel uiteindelijk alles mee. Alle bestanden apart gezet door ze te kopieren, powershell-scriptje regel er tegenaan om ze samen te voegen en met Notepad++ vervolgens de uitlijning geregeld. Was met 2 minuten klaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 13:16
Oliesjeik1 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:09:
@Underground75 Mocht je nog een automation moeten maken, ik heb op basis van onderstaande link de volgende automation gemaakt:
Bedankt voor het delen! Ik moet nog steeds een automation maken maar heb een beetje problemen om mijn RTS zichtbaar te krijgen in Home Assistant. RFLink wordt herkend in de logs zie ik de bewegingen van de rolluiken/zonnescherm. Ik heb alleen geen idee hoe ik ze zichtbaar krijg in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:19:
Vanmorgen na er lang tegenop te hebben gekeken eindelijk alle losse automations/scenes/sensors samengevoegd in 1 bestand per categorie. Geen idee hoe dit gaat bevallen, maar ik was soms echt 4 à 5 bestanden aan het openen als ik opzoek was naar een bepaalde configuratie. Dat hoop ik nu gewoon met CTRL+F te kunnen doen :)

Viel uiteindelijk alles mee. Alle bestanden apart gezet door ze te kopieren, powershell-scriptje regel er tegenaan om ze samen te voegen en met Notepad++ vervolgens de uitlijning geregeld. Was met 2 minuten klaar :+
Grappig. Ik heb ze juist een aantal maanden geleden allemaal uit elkaar gehaald, elke automation in een apart bestand. Maar achteraf ga ik ze denk ik ook maar eens weer bij elkaar zetten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oliesjeik1 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:09:
[...]

[...]

Uitklappen zonnescherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
- alias: Sunscreen down #Sunscreen down/uitklappen
  trigger:
    - platform: time
      minutes: '/5'
      seconds: 0
  condition:
    condition: and # all conditions need to be TRUE before action is executed.
    conditions:

# Weather based conditions
      entity_id: sun.sun
      value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
      above: 0  # Sun should be above the horizon, not below.
      after: sunrise
      after_offset: 02:00:00 # Sunrise for at least 2 hours
      before: sunset
      before_offset: -02:30:00 # Some time before sunset, there's no point in rolling out anymore
      below: 7 # Wind strenght - I still have to tune this value
      below: 0.1 # Almost no rain at the moment
      below: 0.1 # Almost no rain in the next 60 minutes is predicted
      above: 300 # This indicates direct sunlight on my location (as in: not cloudy)

# Temperature based conditions
      above: 18 # only if outdoor temperature is above x then allowed to roll out
      entity_id: sensor.aeotec_dsb05_multisensor_temperature
      above: 22 # only if indoor temperature is above x then allowed to roll out

# Time based conditions
      value_template: '{{ now().month > 3 }}' # Starting April
      value_template: '{{ now().month < 10 }}' # Ending October
      value_template:  ' {{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered) | int > 1800}}' # prevents that automation is triggered multiple times in a short amount of time. Checks last time automation is triggered, if more then 1800 seconds (30min), condition becomes TRUE
      value_template: '{{as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered) | int <= as_timestamp(states.automation.sunscreen_up.attributes.last_triggered) | int }}' # this automation can only be triggered if timestamp of last_triggered time is OLDER than the timestamp of last_triggered time of the "screen up" automation. This condition prevents that the automation is triggered again if sunscreen is already down. Better would be to have a real sensor checking if sunscreen is up or down but currently I don't have a sensor in place. The | int is used to catch the fact that on start up both triggers report 'none' and hence this condition would never become true. The int makes it such that value = 0 for both and hence trigger can be executed.
  action:
    - service: cover.close_cover #closes/uitklappen the sunscreen - bit counterintuitive naming but close meeans it is folded out in my case)
      data:
      data:
       message: "Het zonnescherm is naar beneden gedaan ivm de zon"

Inklappen zonnescherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- alias: Sunscreen up #Sunscreen up/inklappen
  trigger:

# Weather based triggers
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: -02:30:00 #2,5 hours before sunset, sunscreen is going up again (might want to change depending on location)
    above: 7 #If wind force becomes to high, sunscreen needs to go up
    above: 0.01 # Rain at the moment
    above: 0.2 # Rain predicted in next 60 minutes
    below: 100
    for:
     minutes: 5 # Sunlight below X for Y minutes
    below: 18 #If outdoor temperature is below x for y minutes then sunscreen can go up again.
    for:
      minutes: 10

condition:
    condition: and
    conditions:
      value_template: '{{as_timestamp(states.automation.sunscreen_up.attributes.last_triggered) | int <= as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered) | int }}' # this automation can only be triggered if timestamp of last_triggered time is OLDER than the timestamp of last_triggered time of the "screen down" automation. This condition prevents that the automation is triggered again if sunscreen is already up. Better would be to have a real sensor checking if sunscreen is up or down but currently I don't have a sensor in place. The | int is used to catch the fact that on start up both triggers report 'none' and hence this condition would never become true. The int makes it such that value = 0 for both and hence trigger can be executed.

action:
    - service: cover.open_cover #close/inklappen the sunscreen - seems service is swapped
      data:
Werkt jou trigger wel?
Ik heb in dit topic een aangepaste versie gemaakt
https://community.home-as...awning-sunscreen/40813/18
Werkt prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
koelkast schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:06:
[...]

Grappig. Ik heb ze juist een aantal maanden geleden allemaal uit elkaar gehaald, elke automation in een apart bestand. Maar achteraf ga ik ze denk ik ook maar eens weer bij elkaar zetten... :)
Ik heb juist ook alles in losse bestanden in losse folders: ideaal, duidelijke bestandsnaam per item, nooit zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 13:39

defcon84

Multipass?

Ik ook alles los, en met Visual Studio Code ben je nooit lang aan het zoeken naar iets! Echt een aanrader!

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
vreemd...
HASS zie ineens een nieuw toegevoegde lamp als sensor?

sensor.gang_lamp unknown manufacturer: IKEA of Sweden
model_number: TRADFRI bulb E27 opal 1000lm
serial:
firmware_version: 1.2.214
power_source: Internal Battery
battery_level: null
unit_of_measurement: %
friendly_name: gang lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij simpelweg dat de Ikea hub nog niet alle gegevens van de lamp heeft, HA praat niet met de lamp maar met de hub. Ik heb geen spul van Ikea, maar van wat ik begrijp is het niet altijd even snel met aanmelden/updaten/koppelen. Ik zou gewoon even wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:14:
vreemd...
HASS zie ineens een nieuw toegevoegde lamp als sensor?

sensor.gang_lamp unknown manufacturer: IKEA of Sweden
model_number: TRADFRI bulb E27 opal 1000lm
serial:
firmware_version: 1.2.214
power_source: Internal Battery
battery_level: null
unit_of_measurement: %
friendly_name: gang lamp
Wellicht geüpgrade? In de laatste versie https://www.home-assistant.io/blog/2018/04/13/release-67 zit de Ikea sensor. Waarschijnlijk is er toch een sensor uit je Tradfri gehaald of wellicht een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
dankje, dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.
In de ikea app doet hij het ook niet goed, gereset en nu doet hij het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Vraag : ik probeer hier doormiddel van een scène 8 Hue lampen aan te zetten op een specifieke kleur + helderheid. Het werkt wel, maar het lijkt mega instabiel. Soms gaat 1 willekeurige lamp niet aan, of op de verkeerde helderheid of zo..

Komt dit bekend voor bij iemand? En is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:48
Ik heb alles op gitlabs staan.. dan heb je een back-up van je configuratie, versiebeheer en kun je ze in een keer 'clonen' bij herinstallatie. Oh ja.. en on-line editten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 11-05 07:00
https://www.home-assistant.io/blog/2018/04/22/hassio-2018/

Ik ben het kwijt, kan de logica niet meer volgen.
Our fork removed the ResinIO logic. Over time, ResinOS has been evolving but not in a direction that is aligned with our goals, resulting in the maintenance of our fork to take up a lot of time.
Dat vond ik al behoorlijk onlogisch.
All these factors made us decide to build our own, custom, operating system. We’re obviously not starting from scratch, but instead, are basing it off Buildroot as the foundation and use RAUC for over the air updates.
En dan ga je nu weer zelf alles onderhouden?

Het zijn gewoon containers, waarom doen ze zo moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 21:12
UltraSub schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:24:

[...]

[...]

Ubiquity networks? Hass.io op unifi devices?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar

Je weet dat je met Notepad++ ook kunt zoeken in meerdere bestanden tegelijk?
Ctrl-F -> Find in Files

Ik het wel in eigen bestanden, maar wel alles bij elkaar. Dus alle automations bij elkaar, alle sensors bij elkaar etc.
Dat werkt toch niet iets prettiger vind ik. Zeker als je veel kopieert en plakt heen en weer.
Met Ctrl-F2 markeer je een regel waar je dan met F2 weer makkelijk naar terug kunt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
DennusB schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:56:
Vraag : ik probeer hier doormiddel van een scène 8 Hue lampen aan te zetten op een specifieke kleur + helderheid. Het werkt wel, maar het lijkt mega instabiel. Soms gaat 1 willekeurige lamp niet aan, of op de verkeerde helderheid of zo..

Ik heb het met lampen die iets verder zitten dus minder goed bereikbaar. Je kunt wat delays er tussen zetten. Misschien dat dat helpt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
[...]

Ik heb een qubino zwave schakelaar en nog de fysieke schakelaars die het ook doen. Iets goedkoper dan de fibaro en werkt perfect.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:56:

Kennis van mij heeft er ook last van. Er liep ook een issue https://github.com/home-a...me-assistant/issues/13632 met name vanwege de kleur verschillen, lijkt erop dat ze sinds de laatste versie dit anders aanpakken. Ik heb verder geen hue

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 24-04-2018 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:24:

[...]

[...]

Wat ik vermoed, is dat ze altijd een eigen OS willen hebben waar alleen het voor hun broodnodige in zit. Dat kon voorheen met ResinOS, maar door de wijzigingen door/aan ResinOS is het te tijdrovend om dit OS na elke nieuwe versie uit te kleden en waarschijnlijk sluit Buildroot nu beter aan bij de basisbenodigdheden van HassIO. Alles wat je niet vanaf scratch hoeft te doen scheelt tijd, en je hoeft geen tijd/moeite te steken in het uitzoeken van vulnerabilities want dat doet degene die Buildroot onderhoud al.
PuckStar schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:48:
[...]

Je weet dat je met Notepad++ ook kunt zoeken in meerdere bestanden tegelijk?
Ctrl-F -> Find in Files

...
Dat weet ik inderdaad, maar ik gebruik vaak de teksteditor van Synology en die heeft die functie niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:34:
[...]
Wat ik vermoed, is dat ze altijd een eigen OS willen hebben waar alleen het voor hun broodnodige in zit. Dat kon voorheen met ResinOS, maar door de wijzigingen door/aan ResinOS is het te tijdrovend om dit OS na elke nieuwe versie uit te kleden en waarschijnlijk sluit Buildroot nu beter aan bij de basisbenodigdheden van HassIO. Alles wat je niet vanaf scratch hoeft te doen scheelt tijd, en je hoeft geen tijd/moeite te steken in het uitzoeken van vulnerabilities want dat doet degene die Buildroot onderhoud al.
Mijn ervaring was dat ResinOS zeer specifiek gericht is op bepaalde hardware. Je kon bijvoorbeeld de image – zelfs met andere opties vanuit grub – niet laten booten als VM (doordat hij een usb device verwachtte voor filesystem).

Het is echt alleen gericht op de platforms die in het lijstje staan. Snap dat dit zeer beperkend is.

Daarnaast wil je waarschijnlijk ook een deel via het os doen in plaats van met containers. Het upgrade van een modern container gebaseerd os (neem fedora atomic) is in mijn ogen beter geschikt voor het distribueren van een consistente zet software packages dan docker.
Je wilt /alle/ containers gegarandeerd atomair updaten, die garantie heeft docker niet. Zelfs reguliere apt/dnf updates gaan op jaarbasis bij ~0.1% van de machines met dezelfde software config mis. Dat soort problemen kan je niet ondersteunen met vrijwilligers.

En "het is cattle, zap, provision nieuwe vm" vind een user niet leuk

Het plan om dbus te delen met containers vind ik trouwens interessant. Dat beperkt de isolatie wel behoorlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door ANdrode op 24-04-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
martinvdm schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:11:
[...]

Kennis van mij heeft er ook last van. Er liep ook een issue https://github.com/home-a...me-assistant/issues/13632 met name vanwege de kleur verschillen, lijkt erop dat ze sinds de laatste versie dit anders aanpakken. Ik heb verder geen hue
Ik zie het. Sowieso lees ik dat ik beter kan switchen naar een script i.p.v. een scene, dus dat kan ik nog even proberen. Hopen dat het gefixt is in de volgende release!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Momenteel heb ik hass.io draaien op een RPi, en dat draait op zich vrij goed. Nu wil ik de Raspberry gebruiken voor een ander project, en hass op een ESXi server zetten. Daarin ben ik mezelf aan het verdiepen in Docker, en bijbehorende images. Dat vind ik nog best pittig.

Ik wil met behulp van mijn Windows laptop via SMB bij bepaalde shares komen, dat lukt op de Pi prima, maar nu niet meer. Ik heb Ubuntu 16.04 geinstalleerd met SMB support, de config aangepast van /path/to/your/config:/config naar /usr/homeassistant/config:/config, maar kom met geen mogelijkheid bij de config map vanuit Windows Verkenner.

De docker-compose file die ik gebruik is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  version: '3'
  services:
    homeassistant:
      container_name: home-assistant
      image: homeassistant/home-assistant
      volumes:
        - /usr/homeassistant/config:/config
        - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      devices:
        - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
      restart: always
      network_mode: host

Ik heb geen idee wat er mis gaat. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft volgens mij weinig met Docker te maken, maar meer met netwerkbenadering naar Ubuntu vanuit Windows ;)

Waar ik overigens te weinig verstand van heb om zomaar wat te roepen wat de meest voor de hand liggende oorzaak zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

wat lolgast zegt, dit lijkt (zeker op basis van de verstrekte info) geen issue met Docker te zijn, maar eerder een netwerk/SMB/Windows/Linux dingetje. Zonder foutmelding en/of smb configuratie valt er niet veel over te oordelen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 15:46
Ik heb nu nieuwe Milight Wifi module. maar hoe kan ik zien welke versie ik heb?
Er staat IBOX 2 op

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jossie67 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:04:
Ik heb nu nieuwe Milight Wifi module. maar hoe kan ik zien welke versie ik heb?
Er staat IBOX 2 op
Alle nieuwe versies zijn volgens mij een v6. Ik heb ook Milight werkend in HA en werkt eigenlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
koelkast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:27:
Momenteel heb ik hass.io draaien op een RPi, en dat draait op zich vrij goed. Nu wil ik de Raspberry gebruiken voor een ander project, en hass op een ESXi server zetten. Daarin ben ik mezelf aan het verdiepen in Docker, en bijbehorende images. Dat vind ik nog best pittig.

Ik wil met behulp van mijn Windows laptop via SMB bij bepaalde shares komen, dat lukt op de Pi prima, maar nu niet meer. Ik heb Ubuntu 16.04 geinstalleerd met SMB support, de config aangepast van /path/to/your/config:/config naar /usr/homeassistant/config:/config, maar kom met geen mogelijkheid bij de config map vanuit Windows Verkenner.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  services:
    homeassistant:
      volumes:
      devices:

En de smb add- on van Hass.io gebruiken ?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ny-hardcore Zoals in de docker-compose te lezen is (als je weet hoe :+) gebruik je op deze manier niet hassio maar de home-assistant docker-image. Zelf hassio installeren aan de hand van de beschikbare docker images is bijna niet te doen, aangezien je dan zelf met het installscript en de variabelen in de weer moet.
Ik heb het wel geprobeerd, kansloos gefaald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
lolgast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:10:
@ny-hardcore Zoals in de docker-compose te lezen is (als je weet hoe :+) gebruik je op deze manier niet hassio maar de home-assistant docker-image. Zelf hassio installeren aan de hand van de beschikbare docker images is bijna niet te doen, aangezien je dan zelf met het installscript en de variabelen in de weer moet.
Ik heb het wel geprobeerd, kansloos gefaald :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1OCT0JD.jpg
Ubuntu server met daarop hassio.

Of bedoelen we alletwee nu iets anders?

[ Voor 6% gewijzigd door ny-hardcore op 25-04-2018 06:27 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ny-hardcore schreef op woensdag 25 april 2018 @ 06:26:
[...]

[afbeelding]
Ubuntu server met daarop hassio.

Of bedoelen we alletwee nu iets anders?
Huh? Jij draait dus hass.io op Ubuntu met Docker? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Yukkie schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:14:
wat lolgast zegt, dit lijkt (zeker op basis van de verstrekte info) geen issue met Docker te zijn, maar eerder een netwerk/SMB/Windows/Linux dingetje. Zonder foutmelding en/of smb configuratie valt er niet veel over te oordelen.
Inmiddels is het gelukt. Compleet vergeten samba onder ubuntu te configureren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 18:25
Kort vraagje:

Ik zou graag mijn hele HA in het Nederlands willen zetten, maar klopt het dat ik dan via Alexa mijn apparaten niet meer kan besturen (want die komen allemaal in het Nederlands te staan), of heeft daar iemand een trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

koelkast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:27:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  services:
    homeassistant:
      volumes:
      devices:

Ik zie dat het ondertussen gelukt is. (y)

Ik had ook een vraagje over dit onderwerp.

Hassio heeft nog meer shares dan alleen de config die niet standaard in de ha docker zitten.
bvb de backup folder, dus ik mount een extra volume in docker, bvb:
- /usr/homeassistant/backup:/backup

Nu is mijn vraag, wordt die /backup in de docker automatisch aangemaakt, of moet ik dat steeds zelf doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
koelkast schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:38:
[...]

Huh? Jij draait dus hass.io op Ubuntu met Docker? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Zo...

https://www.home-assistan...l-on-generic-linux-server

En waarom? Makkelijk denk ik .. niet heel veem verstand van docker en zo kon ik een en ander makkelijk op een machine uitproberen

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nu gebruik ik onderstaande docker-compose bestand, met een Z-Wave stick in de VMWare host. Lijkt allemaal prima te werken, totdat ik opnieuw opstart; dan blijkt de USB locatie ineens ttyACM1 te zijn in plaats van ttyACM0. Is er een manier om dit te voorkomen? Ik heb nu de docker-compose file maar aangepast, maar dat is natuurlijk niet steeds de bedoeling.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  services:
    homeassistant:
      volumes:
        - /path/to/your/config:/config
      devices:
        - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koelkast schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:35:
Nu gebruik ik onderstaande docker-compose bestand, met een Z-Wave stick in de VMWare host. Lijkt allemaal prima te werken, totdat ik opnieuw opstart; dan blijkt de USB locatie ineens ttyACM1 te zijn in plaats van ttyACM0. Is er een manier om dit te voorkomen? Ik heb nu de docker-compose file maar aangepast, maar dat is natuurlijk niet steeds de bedoeling.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  services:
    homeassistant:
      volumes:
        - /path/to/your/config:/config
      devices:
        - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
Die kwam van de week ook voorbij, maar dit is wat je zoekt :)
http://hintshop.ludvig.co...names-usb-serial-devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 17:01
Ik heb inmiddels een beveiligde verbinding voor mijn Hassio opgezet zodat Google Assistant goed samenwerkt en zodat ik Home Assisant ook buiten de deur kan bedienen.

Nu wil ik het control panel (https://github.com/hassio-addons/addon-control-panel) gaan gebruiken maar dit lukt mij niet omdat er geen interne verwijzing is naar de homeassistant.

Het adres is nu https://<domein>.duckdns.org:8123 maar het control panel wil verbinding maken via poort 7080.

Iemand een idee hoe ik dit ga oplossen?

[ Voor 0% gewijzigd door rick85 op 28-04-2018 08:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Toevallig heb ik zitten spelen met de addon en Control Panel maakt verbinding met Hassio, dus bij mij werkte het invullen van poort 8123 bij de manual setup van Control Panel

Hele andere vraag:

Ik heb het zo ingesteld dat er elke week een snapshot wordt gemaakt en deze wordt ge-upload naar Dropbox. Als extra check zou ik graag willen tonen in HA wat de datum is van de laatste upload naar Dropbox. Nu is dat wat moeilijk, dus ik zou al tevreden zijn met de datum van de laatste snapshot. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dat het beste kan doen? Iemand een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:45:
Toevallig heb ik zitten spelen met de addon en Control Panel maakt verbinding met Hassio, dus bij mij werkte het invullen van poort 8123 bij de manual setup van Control Panel

Hele andere vraag:

Ik heb het zo ingesteld dat er elke week een snapshot wordt gemaakt en deze wordt ge-upload naar Dropbox. Als extra check zou ik graag willen tonen in HA wat de datum is van de laatste upload naar Dropbox. Nu is dat wat moeilijk, dus ik zou al tevreden zijn met de datum van de laatste snapshot. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dat het beste kan doen? Iemand een goede oplossing?
Kun je geen sensor aanmaken met een ‘cat’ command of iets dergelijks?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
Sinds vandaag hangt er bij mij een 7" Touch screen in de gang met een zelfgemaakte Angular 5 projectje die met de Home Assistant websocket verbinding maakt. Dit is uiteraard nog V1 aangezien ik nog meer van plan ben, maar de basis is er, en het belangrijkste is dat het Alarm systeem werkt, nu kan mijn oude sim-based eTiger alarm systeem de deur uit.
Home Assistant Angular
Maakt via API calls verbinding met buienradar voor het weer en DSMR voor stroomverbruik. De websocket van Home Assitant werkt erg goed en erg direct!

Wat ik nog ga uitbreiden:
  • Tabs met bijvoorbeeld history van stroomverbruik, uitgebreid weer en extra tabs met alle sensoren per kamer (nu is er alleen een kort lijstje zichtbaar).
  • Het scherm gaat op sleep na een x aantal minuten. Ik wil kijken of ik voor elkaar kan krijgen dat zodra de voordeur open gaat het scherm ook aan gaat, scheelt weer een touch op het scherm om hem uit slaapstand te halen 8)7
Oh en als mensen interesse hebben kan ik de code wel op github delen.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyw00d op 28-04-2018 13:12 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyw00d schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:05:
Sinds vandaag hangt er bij mij een 7" Touch screen in de gang met een zelfgemaakte Angular 5 projectje die met de Home Assistant websocket verbinding maakt. Dit is uiteraard nog V1 aangezien ik nog meer van plan ben, maar de basis is er, en het belangrijkste is dat het Alarm systeem werkt, nu kan mijn oude sim-based eTiger alarm systeem de deur uit.
[afbeelding]
Maakt via API calls verbinding met buienradar voor het weer en DSMR voor stroomverbruik. De websocket van Home Assitant werkt erg goed en erg direct!

Wat ik nog ga uitbreiden:
  • Tabs met bijvoorbeeld history van stroomverbruik, uitgebreid weer en extra tabs met alle sensoren per kamer (nu is er alleen een kort lijstje zichtbaar).
  • Het scherm gaat op sleep na een x aantal minuten. Ik wil kijken of ik voor elkaar kan krijgen dat zodra de voordeur open gaat het scherm ook aan gaat, scheelt weer een touch op het scherm om hem uit slaapstand te halen 8)7
Oh en als mensen interesse hebben kan ik de code wel op github delen.
Nice! Ik zou zelf stroom en gas groter maken. Je hebt ook 2x eettafel en temp en temperature naast elkaar ;)
Verder erg leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
martinvdm schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 16:23:
[...]

Nice! Ik zou zelf stroom en gas groter maken. Je hebt ook 2x eettafel en temp en temperature naast elkaar ;)
Verder erg leuk
Ja klopt, eettafel is alleen om het op te vullen, heb nog 2 ikea lampen liggen die ik nog moet gebruiken.

Temp en temperature zijn de friendly names uit home assistant

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
Home Assistant 0.68 is uitgebracht!

0.68: HomeKit control, Eufy, FritzBox, SigFox sensors

Weekend is around the corner and that means that it’s time for the next release of Home Assistant. 0.68 brings a ton of great goodies and bug fixes.

One of the coolest features this release is by @mjg59: you are now able to control HomeKit devices. Previously, it was possible to control Home Assistant from iOS devices using the HomeKit protocol. With this release, Home Assistant is able to become the controller and use HomeKit to control lights and switches directly. Since HomeKit is vendor agnostic, it means that any HomeKit light or switch will now be compatible with Home Assistant. Very cool.

Another cool new platform, also by @mjg59, is support for Eufy devices. Eufy is the Home Automation brand of Anker and they have been producing reasonably priced devices which can now be controlled by Home Assistant too. Thanks for all your contributions @mjg59 ??.

++++++++++++++

Ik kan niet meer inloggen! 8)7
Ik log altijd in via duckdns adres en dat werkt niet meer na de update.
Het wachtwoord werkt niet meer. Het wachtwoord staat als !secret in secret.yaml.

Enig idee hoe dit te fixen?

[ Voor 9% gewijzigd door rick85 op 28-04-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Bij mij werkt t nog wel, kan je nog wel bij je samba share? Staat er wat in de foutmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
SPX420 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:08:
[...]

Bij mij werkt t nog wel, kan je nog wel bij je samba share? Staat er wat in de foutmeldingen?
Nee, ook de samba shares werken niet meer. En ssh stond niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:15:
[...]

Stroom er op en er af geprobeerd? Heb je anders nog een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:15:
[...]

Toevallig je IP adres op dhcp staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
SPX420 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:16:
[...]

Stroom er op en er af geprobeerd? Heb je anders nog een backup?
Al twee keer geprobeerd zonder succes. Heb een backup gemaakt via hassio voor de update... maar deze staat op de SD kaart?
defcon84 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:16:
[...]

Toevallig je IP adres op dhcp staan?
Ja, maar vanuit de router een ip toegewezen op MAC adres.

Ik krijg deze melding unable to connect.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fqZLMx/Schermafbeelding_2018_04_28_om_19_25_58.png

EDIT: de screenshot lijkt caching te zijn. In een Chrome incognito venter of in Safari is de site niet bereikbaar. IP adres in Duckdns.org klopt ook nog.
Via Lanscan (Fing voor Mac) zie ik de Raspberry Pi met naam Hassio ook gewoon op hetzelfde ip als voorheen.

[ Voor 15% gewijzigd door rick85 op 28-04-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@rick85 Even in de logs kijken via SSH?

[quote]Whenever a component or configuration option results in a warning, it will be stored in home-assistant.log in the configuration director[/quote]

Je hebt geen SSH aanstaan op je Pi dus... hmz

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 28-04-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
Vorkie schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:50:
@rick85 Even in de logs kijken via SSH?

[quote]Whenever a component or configuration option results in a warning, it will be stored in home-assistant.log in the configuration director[/quote]

Je hebt geen SSH aanstaan op je Pi dus... hmz
Klopt geen SSH aanstaan maarrrr..

Opeens verscheen zojuist de hassio samba share.

Hier de log:

2018-04-28 19:43:12 ERROR (SyncWorker_0) [homeassistant.util.yaml] while parsing a block mapping
in "/config/configuration.yaml", line 1, column 1
expected <block end>, but found '-'
in "/config/configuration.yaml", line 96, column 1
2018-04-28 19:43:12 ERROR (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:57:
[...]

Klopt geen SSH aanstaan maarrrr..

Opeens verscheen zojuist de hassio samba share.

Hier de log:

2018-04-28 19:43:12 ERROR (SyncWorker_0) [homeassistant.util.yaml] while parsing a block mapping
2018-04-28 19:43:12 ERROR (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping
Je hebt denk ik een fout in je config. Haal hem eens door yamllint heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
martinvdm schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:01:

[...]

Je hebt denk ik een fout in je config. Haal hem eens door yamllint heen.
(<unknown>): did not find expected key while parsing a block mapping at line 1 column 1
Dit zegt Yamlint als ik mijn configuration.yaml paste.

Dat bestand begint met:
homeassistant:
name: Home
latitude: !secret lat
longitude: !secret long
elevation: !secret elevation
unit_system: metric
time_zone: Europe/Amsterdam
customize: !include customize.yaml

Dat klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:12:
[...]

(<unknown>): did not find expected key while parsing a block mapping at line 1 column 1

Dat bestand begint met:
homeassistant:
name: Home
latitude: !secret lat
longitude: !secret long
elevation: !secret elevation
unit_system: metric
time_zone: Europe/Amsterdam
customize: !include customize.yaml

Dat klopt toch?
Maar zegt yamlint dat er geen fouten zijn gevonden? Dat lees ik hier nu niet uit?

post anders eens de config tussen code tags

code:
1
test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:12:
[...]

Dat klopt toch?
Kijk eens bij regel 96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
Baas!

Ik had hier vanochtend een stukje nieuwe code geplaatst inderdaad.

Was hiermee bezig:
https://gist.github.com/i...473efade918db6130853db040

Het rare is dat ik tussendoor nog wel gerestart heb maar ik Hassio toen wel gewoon kon benaderen en na de update ineens niet meer.

Hoe dan ook. Bedankt allemaal! Ik hoef vanavond niet in het donker te zitten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:22:
[...]

Baas!

Was hiermee bezig:

Het rare is dat ik tussendoor nog wel gerestart heb maar ik Hassio toen wel gewoon kon benaderen en na de update ineens niet meer.

Hoe dan ook. Bedankt allemaal! Ik hoef vanavond niet in het donker te zitten _/-\o_
Top, zet meteen even ssh aan en zet je backup even op je computer, dan ben je helemaal safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03 13:52
Even een vraagje: ik ben opzoek naar een home-automation systeem dat op een RPI kan draaien en ik kwam hier op uit. Ziet er allemaal leuk en functioneel uit, maar ikzelf heb een aantal verschillende arduino's in mijn huis (denk bv aan een module die mijn gordijnen open maakt, dmv van een stappenmotor + arduino nano), kan ik deze modules koppelen aan HASS?

Zelf zat ik te denken aan MQTT icm een ESP32, maar om dit op een arduino te zetten is een redelijke omweg. Is er een andere manier mogelijk met HASS, en anders met misschien een ander stukje software?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
SPX420 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:23:
[...]

Top, zet meteen even ssh aan en zet je backup even op je computer, dan ben je helemaal safe.
Ga ik direct doen.

Nu maak ik de laatste dagen verbinding via *.duckdns.org:8123. Hassio.local:8123 werkt niet meer omdat ik de base url ook gewijzigd heb naar duckdns. Is het mogelijk om toch gebruik te blijven maken van het hassio.local adres. Want als de WAN verbinding nu weg valt kan ik mijn lampen niet meer aanzetten volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:00
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:22:
[...]

Was hiermee bezig:
Ik heb net even die URL geüpdatet met de nieuwste code, hoewel dit niet het probleem was. Heb je hem wel onder je sensoren geplaatst? (dus niet los in je configuration.yaml?). Ik heb het component zojuist even getest onder de nieuwste versie en hij werkt prima nog.

Naar alle waarschijnlijkheid zit dit component in de volgende release van Home Assistant. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick85
iMick schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:52:
[...]

Ik heb net even die URL geüpdatet met de nieuwste code, hoewel dit niet het probleem was. Heb je hem wel onder je sensoren geplaatst? (dus niet los in je configuration.yaml?). Ik heb het component zojuist even getest onder de nieuwste versie en hij werkt prima nog.

Naar alle waarschijnlijkheid zit dit component in de volgende release van Home Assistant. :-)
Ja, ik had je code dus wel in de configuration.yaml geplaatst. Dus mijn fout. Ik zette jouw plugin erbij ok anderen te attenderen op deze handige plugin. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 14:10
Ik heb nu een Broadlink RM Mini 3 aan HA gekoppeld, maar ik zit met het volgende probleem: zowel via de app als via HA reageert de tv niet op het aan-/uit-commando als dat tevens het laatste commando was dat ie kreeg. Het lampje op de tv dat aangeeft of hij IR ontvangt knippert wel, maar de tv doet er niets mee.

Dus als ik in HA zeg: tv aan, dan gaat ie aan. Als ik daarna zeg: tv uit, dan gaat ie niet uit. Als de tv aan staat en ik zeg tv uit, gaat ie uit… maar daarna niet meer aan. Hij reageert wel *altijd* op de afstandsbediening, ook aan/uit vlak na elkaar. Ik heb de payload die de afstandsbediening stuurt afgekeken via switch.broadlink_learn_command, en het lijkt me dat ie ook klopt, omdat ie dus wel reageert als het het eerste commando is dat ie krijgt.

Iemand nog troubleshoottips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
DerSteyn schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:26:
Even een vraagje: ik ben opzoek naar een home-automation systeem dat op een RPI kan draaien en ik kwam hier op uit. Ziet er allemaal leuk en functioneel uit, maar ikzelf heb een aantal verschillende arduino's in mijn huis (denk bv aan een module die mijn gordijnen open maakt, dmv van een stappenmotor + arduino nano), kan ik deze modules koppelen aan HASS?

Zelf zat ik te denken aan MQTT icm een ESP32, maar om dit op een arduino te zetten is een redelijke omweg. Is er een andere manier mogelijk met HASS, en anders met misschien een ander stukje software?

Alvast bedankt!
Ik heb geen ervaring met Arduinos maar kijk hier eens naar: MySensors
rick85 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:27:
[...]
Nu maak ik de laatste dagen verbinding via *.duckdns.org:8123. Hassio.local:8123 werkt niet meer omdat ik de base url ook gewijzigd heb naar duckdns. Is het mogelijk om toch gebruik te blijven maken van het hassio.local adres. Want als de WAN verbinding nu weg valt kan ik mijn lampen niet meer aanzetten volgens mij.
Iemand hier een antwoord op? Ik wil dus op mijn interne netwerk hassio kunnen benaderen via hassio.local:8123 en extern via het duckdns adres.
Sandro! schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:32:
Ik heb nu een Broadlink RM Mini 3 aan HA gekoppeld, maar ik zit met het volgende probleem: zowel via de app als via HA reageert de tv niet op het aan-/uit-commando als dat tevens het laatste commando was dat ie kreeg. Het lampje op de tv dat aangeeft of hij IR ontvangt knippert wel, maar de tv doet er niets mee.

Dus als ik in HA zeg: tv aan, dan gaat ie aan. Als ik daarna zeg: tv uit, dan gaat ie niet uit. Als de tv aan staat en ik zeg tv uit, gaat ie uit… maar daarna niet meer aan. Hij reageert wel *altijd* op de afstandsbediening, ook aan/uit vlak na elkaar. Ik heb de payload die de afstandsbediening stuurt afgekeken via switch.broadlink_learn_command, en het lijkt me dat ie ook klopt, omdat ie dus wel reageert als het het eerste commando is dat ie krijgt.

Iemand nog troubleshoottips?
BlackBeanControl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw met home automatiseren maar ik wil mijn Nest thermostaat koppelen aan raam connectoren. Zodra die open is dat de verwarming niet meer verwarmd. Iemand hier ervaring mee?

Ook een idee dat ik heb is dat als het zonsondergang is geweest de lampen automatisch aangaan in een bepaald scenario dit gebaseerd op aanwezigheid of afwezigheid aangegeven door de nest thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@Chamek
Als ik dit zo zie dan kan je de status van de nest opvragen en weet je of iemand thuis of weg is.
https://www.home-assistant.io/components/nest/
Ik weet niet welke raamsensoren je hebt of wilt gaan gebruiken?
Maar wat je wil zou moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@rick85
Als je inplaats http nu https://hassio.local doet dan?
En anders het interne ip adres, omdat je dns anders is...
Restart Home Assistant for the configured changes to take effect. When you access the Home Assistant frontend you will now need to use https, even when accessing local instances, for example at https://192.168.0.1:8123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
zoeperman schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:12:
@rick85
Als je inplaats http nu https://hassio.local doet dan?
En anders het interne ip adres, omdat je dns anders is...

[...]
Dat werkt niet, waarschijnlijk omdat ik de base url heb aangepast?
http_base_url: https://****.duckdns.org:8123

EDIT:
Aha, https://<lokaalIP>:8123 kom ik wel bij Hassio.
Ik krijg dan wel een melding over een niet beveiligde verbinding. Kan ik deze op een of andere manier omzeilen wanneer ik Hassio benader via LAN?

[ Voor 23% gewijzigd door rick85 op 29-04-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:57
rick85 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:05:
[...]

Dat werkt niet, waarschijnlijk omdat ik de base url heb aangepast?
http_base_url: https://****.duckdns.org:8123

EDIT:
Aha, https://<lokaalIP>:8123 kom ik wel bij Hassio.
Ik krijg dan wel een melding over een niet beveiligde verbinding. Kan ik deze op een of andere manier omzeilen wanneer ik Hassio benader via LAN?
Afhankelijk van je router/netwerk kun je lokaal (dns) het ip adres laten verwijzen naar je duckdns alias. Of op de client (waar je browser is) via je host file, maar dat is wel lelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
martinvdm schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:07:
[...]

Zoals @zoeperman al zegt ja het belangrijk dat het een droog contact is en geen spanning op staat. Dit zou je bijvoorbeeld met een optocopler of een relais kunnen oplossen. Ik heb ook de deurbel aan de gpio pin en werkt eigenlijk wel perfect. Je moet echter wel rekening houden met het feit dat de raspberry de status niet kent en een pull-up of pull-down resistor wel een must have is. Met die combi is het een goedwerkende oplossing.
@zoeperman Inmiddels een multimeter op de kop getikt. Ik heb gemeten op de kabels aan de bovenkant, oftewel het begin van de kabel die naar de beldrukker toopt. Hier meet ik (bijna) 9v, dus geen droog contact. Als ik het fout meet/interpreteer, dan hoor ik het graag, ik ben een beginner op dit gebied.

Afbeeldingslocatie: https://hosting.danielveldkamp.nl/got/bel.jpg

Rechtstreeks iets op de PI aansluiten lijkt dus lastig, maar ik heb inmiddels dit gevonden:
http://www.redgrendel.com/the-doorbell/

Mijn bel kan ook werken met een 8-volt transformator. Als ik het goed interpreteer moet ik dan doen:
- Een Sonoff POW (9 euro) voedt bij inschakeling (vanwege druk op de belknop) een beltrafo (die heb ik nog liggen)
- Beltrafo op de bel aansluiten op de plekken waar nu de batterij wordt aangesloten
- De twee contacten aan de bovenkant direct met elkaar verbinden (ipv via beldrukker), zodat zodra de bel stroom krijgt van de beltrafo, hij direct gaat rinkelen.

Helaas klaagt de maker in die post wel over 'false triggers'. Een Action 433 deurbel van 6 euro is wellicht makkelijker, maar daarbij klagen wel veel mensen over problemen als de buren dezelfde bel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 17:37
DeadMetal schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:05:
[...]

@zoeperman Inmiddels een multimeter op de kop getikt. Ik heb gemeten op de kabels aan de bovenkant, oftewel het begin van de kabel die naar de beldrukker toopt. Hier meet ik (bijna) 9v, dus geen droog contact. Als ik het fout meet/interpreteer, dan hoor ik het graag, ik ben een beginner op dit gebied.

[afbeelding]

Rechtstreeks iets op de PI aansluiten lijkt dus lastig, maar ik heb inmiddels dit gevonden:
http://www.redgrendel.com/the-doorbell/

Mijn bel kan ook werken met een 8-volt transformator. Als ik het goed interpreteer moet ik dan doen:
- Een Sonoff POW (9 euro) voedt bij inschakeling (vanwege druk op de belknop) een beltrafo (die heb ik nog liggen)
- Beltrafo op de bel aansluiten op de plekken waar nu de batterij wordt aangesloten
- De twee contacten aan de bovenkant direct met elkaar verbinden (ipv via beldrukker), zodat zodra de bel stroom krijgt van de beltrafo, hij direct gaat rinkelen.

Helaas klaagt de maker in die post wel over 'false triggers'. Een Action 433 deurbel van 6 euro is wellicht makkelijker, maar daarbij klagen wel veel mensen over problemen als de buren dezelfde bel hebben.
Hier staan mooie voorbeelden: https://community.home-as...t/mqtt-doorbell/15081/102

Zelf heb ik mijn deurbel aan de praat met een Wemos d1 mini pro.
Tegen de false inputs heb ik een externe pullup resistor erop gesoldeerd en daarbij in het script moet mijn input 100 ms seconden hoog zijn voordat er een message over MQTT gaat en de deurbel afgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:44:
[...]

Hier staan mooie voorbeelden: https://community.home-as...t/mqtt-doorbell/15081/102

Zelf heb ik mijn deurbel aan de praat met een Wemos d1 mini pro.
Tegen de false inputs heb ik een externe pullup resistor erop gesoldeerd en daarbij in het script moet mijn input 100 ms seconden hoog zijn voordat er een message over MQTT gaat en de deurbel afgaat.
Tja er zijn talloze manieren. Mqtt maakt het wel universeel maar als je pi in de buurt van de deurbel hangt dan zou ik rechtstreeks op de pi aansluiten. Je moet alleen zorgen dat de 9v potentiaal vrij wordt door bv een relais die de 9v als input accepteert bijv een Finder of een optocopler. Als je dat hebt kun je de relais op je raspberry aansluiten mits je bij voorkeur nog een 1k weerstand voor een pull_up of pull_down er tussen zet. Dit geeft een mooie uitleg: YouTube: Raspberry Pi: Using GPIO Inputs

Mijn config is dan:
code:
1
2
3
4
5
  - platform: rpi_gpio
    ports:
      23: doorbell
    pull_mode: "UP"
    invert_logic: true

Pagina: 1 ... 42 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.