@zoeperman '| int' is niet de manier om die W te verwijderen. Daar kun je in mijn ogen beter '.split('.')[0]' voor gebruiken

Edit: omdat plaatjes altijd handig zijn :)
Default state waarde
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/180a72a611a842d46e1850fae1e6cb8e.png
'| int'
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/98c1097ac7a48977f509d68f3776e26e.png
'.split('.')[0]'
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/327c229727e596715f58e7aa0cf62a43.png

Edit2: Nu ik bovenstaande zie en nog eens over je probleem nadenk is dit wel met elkaar te rijmen. Je herstart de automations, je value_template krijgt een waarde van 0 en blijft daarop staan, waardoor na 5 minuten alles uitschakelt.

Edit3: Zie NovapaX in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" om problemen te voorkomen :+

[ Voor 85% gewijzigd door lolgast op 06-04-2018 14:10 ]

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-12 14:33
Is het mogelijk om jaarlijkste of maandelijke diagrammetjes te laten zien van opbrengst en stroom verbruik?

Xiaomi 13T Pro

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 10:49
Met de standaard recorder en history component is dat helaas (nog) niet mogelijk.
Het staat wel op mijn lijstje om een keer als standaard functie in de recorder de maken, maar het moet wel basic blijven anders kun je je beter wenden tot bijvoorbeeld influxDB i.c.m. Grafana

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• NovapaX
lolgast schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:50:
@zoeperman '| int' is niet de manier om die W te verwijderen. Daar kun je in mijn ogen beter '.split('.')\[0]' voor gebruiken

'.split('.')\[0]'
[afbeelding]
Let op, je hebt nu de string "30". Ik zou het altijd nog even naar een integer of een float casten.
dan krijg je dus:
code:
1
{{ "30.90 W".split()[0]|int }}
of
code:
1
{{ "30.90 W".split()[0]|float }}

(let op dat wanneer je "30.9" naar integer overzet dat er niet afgerond wordt en je dus een waarde 30 overhoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 06-04-2018 13:18 ]

Sparql TV wiki

@NovapaX Je hebt gelijk. In dit geval zou ik |int doen, want de automation houdt ook geen rekening met tienden :)

Heb in mijn post voor de zekerheid maar even verwezen naar jouw aanvulling

[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 06-04-2018 14:58 ]

NovapaX schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:43:
Met de standaard recorder en history component is dat helaas (nog) niet mogelijk.
Het staat wel op mijn lijstje om een keer als standaard functie in de recorder de maken, maar het moet wel basic blijven anders kun je je beter wenden tot bijvoorbeeld influxDB i.c.m. Grafana
Ik zou het echt als een toegevoegde waarde zien. Al zou een button op de graph al mooi zijn zodat je een keuze hebt, bijv dag, week maand. Ook zou een grapfiek met bars ipv line handig kunnen zijn. Bijv een graph_type of iets dergelijks. En wat ik ook handig zou vinden is als je de default tijd van een sensor grafiek zou kunnen aanpassen. Nu kan dit wel via het history component maar de default grafiek op een sensor zou handig zijn als die tijd terug ook instelbaar zou zijn.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Heb sinds een paar dagen een Homey draaien, wat een verademing in vergelijk met Home Assistant... :X

Het instellen van apparaten en het creeren van flows is zo ontzettend veel gemakkelijker, de tijd die ik (met zeer beperkte kennis van programmeren) in HA heb moeten steken om simpele zaken een beetje werkend te krijgen is terugkijkend echt bizar.

Conclusie: de Pi met Home Assistant gaat op Marktplaats!

:w

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:29
Sanderrr schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:57:
Heb sinds een paar dagen een Homey draaien, wat een verademing in vergelijk met Home Assistant... :X

Het instellen van apparaten en het creeren van flows is zo ontzettend veel gemakkelijker, de tijd die ik (met zeer beperkte kennis van programmeren) in HA heb moeten steken om simpele zaken een beetje werkend te krijgen is terugkijkend echt bizar.

Conclusie: de Pi met Home Assistant gaat op Marktplaats!

:w
Ik snap het helemaal
Ik heb nu al voor de 2e keer in 1 maand dat na een restart (nieuwe devices toegevoegd) hij niet meer opstart.

Maar ja, de prijs van de Homey heb ik er niet voor over, en Home assistant is zo heerlijk customizable.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Heeft de Homey nog steeds cloud-based access om die flows te kunnen creëeren? En ik meen een tijdje geleden gelezen te hebben dat ze volledig zouden inzetten op de mobiele app vwb beheer en de desktop/browser functie zou te komen vervallen.

Elke keer als ik dat soort dingen lees besef ik me weer waarom ik gekozen heb voor HA

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12 16:37

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

martinvdm schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:26:
[...]

Ik zou het echt als een toegevoegde waarde zien. Al zou een button op de graph al mooi zijn zodat je een keuze hebt, bijv dag, week maand. Ook zou een grapfiek met bars ipv line handig kunnen zijn. Bijv een graph_type of iets dergelijks. En wat ik ook handig zou vinden is als je de default tijd van een sensor grafiek zou kunnen aanpassen. Nu kan dit wel via het history component maar de default grafiek op een sensor zou handig zijn als die tijd terug ook instelbaar zou zijn.
Je kunt ook een iframe van grafana maken, zo heb ik het nu. Simpele dingen in HA en langdurige data in influxdb met grafana in een iframe, filters hierin zijn eenvoudige aan te passen.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:17:
Heeft de Homey nog steeds cloud-based access om die flows te kunnen creëeren? En ik meen een tijdje geleden gelezen te hebben dat ze volledig zouden inzetten op de mobiele app vwb beheer en de desktop/browser functie zou te komen vervallen.

Elke keer als ik dat soort dingen lees besef ik me weer waarom ik gekozen heb voor HA
Ja, dat vind ik ook zo jammer aan Homey.. Alles moet via hun cloud, zelfs het inloggen (dus zij kunnen accounts aanmaken op jouw homey). Dat maakt het voor mij meteen een absolute nee. Ik wil ook niet dat mijn data via hun cloud loopt.

Ik snap dat het allemaal handig is voor gebruiksgemak (niet iedereen weet hoe je VPN's aan moet maken), maar er zou wel een volledig lokale optie moeten zijn.

De prijs is ook wel hoog maar als het lokaal kon (en liefst ook open source was) dan zou ik het wel doen. Een vriend van me heeft er een en ik vind het op zich heel mooi gemaakt.

WiFi routers die cloud login vereisen sla ik ook altijd over (of ik gooi de fabrieksshit er af en DD-WRT of OpenWRT erop).

Maargoed dat maakt Home Assistant alleen maar interessanter natuurlijk!
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:33:
[...]

Je kunt ook een iframe van grafana maken, zo heb ik het nu. Simpele dingen in HA en langdurige data in influxdb met grafana in een iframe, filters hierin zijn eenvoudige aan te passen.
Klopt, maar ik vind dat toch niet helemaal lekker werken. Hoe basis nu ha is en uitgebreid grafana is. Mooi zou zijn als het elkaar kan benaderen en ha net ff uitgebreider kan zijn.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• NovapaX
martinvdm schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:26:
[...]

Dat zijn inderdaad precies ook dingen die in mijn hoofd rondgaan....
Het probleem op dit moment is even dat al dit soort dingen een yaml configuratie compleet laten 'exploderen' en dat er gezocht wordt naar een manier om bijvoorbeeld frontend/UI configuratie op te slaan. (en dus ook vanuit de front-end aanpasbaar te maken)
Op dit moment gaat veel via de states, maar laten we wel wezen, de kleur die een icoontje in de UI moet hebben, of welke periode de grafiek moet laten zien, heeft niet zoveel met de status van die sensor zelf te maken....

Sparql TV wiki

• Tinus050
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-10 14:58
GekkePrutser schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:01:
[...]

Ja, dat vind ik ook zo jammer aan Homey.. Alles moet via hun cloud, zelfs het inloggen (dus zij kunnen accounts aanmaken op jouw homey). Dat maakt het voor mij meteen een absolute nee. Ik wil ook niet dat mijn data via hun cloud loopt.
Ik denk dat er voor beide oplossingen HA of Homey een eigen doelgroep is. Ik heb Homey een keer gezien en dat ziet er best gelikt uit. Qua kosten valt het nog wel mee. Tel maar eens wat omderdelen op (rfxcom, zwave stick, pi) dan kom je ook al een heel eind richting de prijs van een Homey

Ik heb gekozen voor HA omdat ik hiervan leer. Het is hobby, uitproberen, eindeloos veel youtube video’s kijken, gefrustreerd en euforisch raken. Het product is echt geweldig en nog veel belangrijker de support community is groot, heel erg groot.

De reden waarom ik toch Homey zou afraden is juist die support. De ontwikkelingen gaan zo snel en hoe kan een bedrijf als Athom producten als Homey blijven ontwikkelen wanneer ze eenmalig een artikel verkopen met misschien een winstmarge van 100 euro. Daar betaal je geen ontwikkelaars en programeurs van. Hun cloud omgeving kost ook geld en dat houdt zonder een constante inkomstenbron een keer op. En dan? Heb je dan een mooi bolletje staan waar je niets meer mee kunt? Ik hoop het niet want Homey maakt domotica voor veel consumenten bereikbaar.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:32
Tinus050 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:31:
[...]

Ik denk dat er voor beide oplossingen HA of Homey een eigen doelgroep is. Ik heb Homey een keer gezien en dat ziet er best gelikt uit. Qua kosten valt het nog wel mee. Tel maar eens wat omderdelen op (rfxcom, zwave stick, pi) dan kom je ook al een heel eind richting de prijs van een Homey

Ik heb gekozen voor HA omdat ik hiervan leer. Het is hobby, uitproberen, eindeloos veel youtube video’s kijken, gefrustreerd en euforisch raken. Het product is echt geweldig en nog veel belangrijker de support community is groot, heel erg groot.

De reden waarom ik toch Homey zou afraden is juist die support. De ontwikkelingen gaan zo snel en hoe kan een bedrijf als Athom producten als Homey blijven ontwikkelen wanneer ze eenmalig een artikel verkopen met misschien een winstmarge van 100 euro. Daar betaal je geen ontwikkelaars en programeurs van. Hun cloud omgeving kost ook geld en dat houdt zonder een constante inkomstenbron een keer op. En dan? Heb je dan een mooi bolletje staan waar je niets meer mee kunt? Ik hoop het niet want Homey maakt domotica voor veel consumenten bereikbaar.
ik heb toen dezelfde afweging gemaakt, ik zie HA als een leuk hobby project waar ik ook nog wat van kan leren.

Volgens mij heeft homey beloofd om alles open source te maken mochten ze ooit stoppen/failliet gaan?

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 19:08
lolgast schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:50:
@zoeperman '| int' is niet de manier om die W te verwijderen. Daar kun je in mijn ogen beter '.split('.')\[0]' voor gebruiken
Edit3: Zie NovapaX in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" om problemen te voorkomen :+
duidelijk verhaal :) ik ga vanavond of morgen even kijken of dit de oplossing is.

Verwijderd

Hallo,
Momenteel heb ik een aantal ikea lampen en kaku apparaten draaien icm een ics-2000. Voor de hobby stap ik over naar hass icm een rfxcom. Hass draait op een rpi3. Alles is geïnstalleerd en de rfxcom werkt. Als test heb ik een lamp in een fitting met stekker, een een kaku ACC2300 stopcontact schakelaar en een kaku afstandsbedieing. De codes van de AB krijg ik keurig te zien in Hass en worden als switch toegevoegd. De ACC2300 krijg ik niet te zien.

Ik heb in de template de code geplaatst die in dit draadje ook staat n.l.
0b11000{{ range(0,700) | random | int }}bc0cfe0{{ range(0,10) | random | int }}010f70

Dit geeft een code die ik in de configuration.yaml heb geplaatst als KaKu_Schakelaar_1

Hass opnieuw gestart, schakelaar in stopcontact en als het rode lampje knippert in hass " KaKu_Schakelaar_1" op on gezet. Deze zou nu moeten gaan klikken, maar helaas.......

Doe ik iets fout/zie ik iets over het hoofd?

Update
Ouch...Na aanschaf heb ik de firmware geupgrade met de "RFXrec433 Firmware" en die is alleen voor ontvangen. Opnieuw geupgrade met de ext2 versie en nu werkt het.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 22:31 ]

• zoeperman
@lolgast lijkt het inderdaad daar beter mee te doen. Alleen is de connectie met de dlink switch niet stabiel aangezien ik in de log zie dat hij zegt unable to connect.
Maar eens kijken of er niet andere stabielere powerplugs zijn...
Mooi dat het werkt zo. Ik heb geen ervaring met die wifi-stekkers dus kan je ook geen wel-werkende alternatieven noemen.

• zoeperman
@lolgast wat gebruik jij dan voor stroom schakelen/verbruik meten?
Ik gebruik een mix van Fibaro en Neo Coolcam schakelaars via z-wave. Ik krijg als het goed is morgen, maar in ieder geval deze week, mijn eerste Sonoff Pow binnen welke via MQTT werkt

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
Na de update naar 0.66 lijkt het erop dat mijn Hue lampen niet meer lekker werken met de scenes.
Vraag heb ik ook al gesteld op community.home-assistant.io maar helaas nog geen antwoord.

Zie stukje voorbeeld code van mijn scenes.yaml

Ik snap niet wat er mis gaat terwijl het altijd heeft gewerkt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- name: Woonkamer_Normaal
  entities:
       light.erker_links:
            state: on
            transition: 5
            brightness_pct: 50
            xy_color: [ 0.378,0.559 ]
       light.erker_rechts:
       light.iris_schouw:
            brightness_pct: 60
            xy_color: [ 0.6, 0.37 ]
       light.iris_tv_meubel:
       light.staande_lamp_hektar:

• lorddusk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 14:09
Iemand hier die de Embedded MQTT broker en Owntracks gebruikt?
Gisteravond opgezet, werkte prima, maar nu krijg ik sinds vannacht 4 uur deze error :

[hbmqtt.broker] Client homeassistantoneplus5t is reconnecting too quickly, make it wait.

Elke seconde in mn logs, en werkt het inderdaad niet meer. Iemand ervaring mee? En een idee hoe op te lossen?

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

lolgast schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:29:
Ik gebruik een mix van Fibaro en Neo Coolcam schakelaars via z-wave. Ik krijg als het goed is morgen, maar in ieder geval deze week, mijn eerste Sonoff Pow binnen welke via MQTT werkt
Ik ben benieuwd hoe die bevalt! Heb je de oude versie of de R2 versie besteld? Ik stond twee weken terug op het punt om 2 oude POW's te bestellen, maar (letterlijk) op het moment dat ik met mijn muis over de bestelknop hooverde, kwam mijn collega met het bericht dat de R2 versie aangekondigd was. Ik wacht dus nog heel even tot daar wat reviews beschikbaar van zijn :)

We've got that ring of confidence

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:49
lorddusk schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:56:
Iemand hier die de Embedded MQTT broker en Owntracks gebruikt?
Gisteravond opgezet, werkte prima, maar nu krijg ik sinds vannacht 4 uur deze error :

[hbmqtt.broker] Client homeassistantoneplus5t is reconnecting too quickly, make it wait.

Elke seconde in mn logs, en werkt het inderdaad niet meer. Iemand ervaring mee? En een idee hoe op te lossen?
Bekende bug: https://github.com/home-a...me-assistant/issues/10752
Misschien OwnTracks tijdelijk disablen?

• lorddusk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 14:09
Ja daarom had ik al op de issue ticket gepost dat het nog steeds aan de orde was, dacht dat hier mss iemand een (tijdelijke) oplossing wist. Dan maar even kijken of een eigen broker in te stellen, moet niet veel moeite zijn.
@Yukkie Ik heb de gewone, niet R2 versie. De R2 is ook bijna 2x zo duur, dan zit ik alweer in de buurt van een z-wave tussenstekker qua prijs

• born2tweak
  • Laatst online: 18-12 18:12
Ik heb inmiddels m'n config wat uigebreid: Google Home Mini geintegreerd met HA en via voice command besturing van MiLight verlichting en Kodi besturing. Verlichting werkt middels CloudMQTT en synct de statussen van verlichting dvm een ESP8266 wifi bridge met MiLight. Dus ook de status als je met de MiLight remote status verandert.

Blij met m'n config, als iemand wat wil weten, laat maar horen!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-12 09:51
born2tweak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:25:
Ik heb inmiddels m'n config wat uigebreid: Google Home Mini geintegreerd met HA en via voice command besturing van MiLight verlichting en Kodi besturing. Verlichting werkt middels CloudMQTT en synct de statussen van verlichting dvm een ESP8266 wifi bridge met MiLight. Dus ook de status als je met de MiLight remote status verandert.

Blij met m'n config, als iemand wat wil weten, laat maar horen!
Zit ook te azen op een Google mini:
- wat is bereik? 1 in woonkamer ook in keuken te gebruiken of 2 nodig?
- je moet poorten open zetten las ik ergens
- kun je Nederlandse uitspraken gebruiken bv “ok Google, lampen woonkamer aan” of “wat is de temperatuur in woonkamer” etc.

• born2tweak
trekker22 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:44:
[...]

- kun je Nederlandse uitspraken gebruiken bv “ok Google, lampen woonkamer aan” of “wat is de temperatuur in woonkamer” etc.
Op dit moment staat de Home Mini in de woonkamer en als je je stem wat verheft is deze ook in de keuken te gebruiken. Je moet inderdaad wat poorten open zetten om e.e.a. te koppelen, maar is weer te beveiligen met lange wachtwoorden in de api-calls.

Helaas is Google Assistant op dit moment alleen nog in het Engels te gebruiken en zijn de dingen als nieuws met name gericht op Engelse nieuwssites. De verwachting is wel dat het dit jaar ook in het Nederlands gaat verschijnen.

Ik heb qua NAT op de router nu poort 8123 open voor HomeAssistant. Ik heb een wachtwoord op de login en heb een duckdns domein met Let's Encrypt SSL certificaat. Verder heeft Google dus toegang nodig, dus moet je een oAuth toegang aanmaken, staat wel beschreven. Verder heb ik Kodi nu ook aan het internet hangen, dmv poort 8099 en 8080. De eerste is voor de IFTTT dienst, die mijn spraakopdrachten vertaald naar commando's van Kodi. Die komen op poort 8080 weer bij Kodi terecht. Dit ook weer met lang wachtwoord.

Ik wil nog even kijken of dit de meest veilige optie is, maar op dit moment lijkt mij dit prima. Iemand hier wellicht nog beveiligingssuggesties?

[ Voor 26% gewijzigd door born2tweak op 11-04-2018 18:06 ]

• zoeperman
lolgast schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:29:
ik heb een basic van sonoff, dat werkt wel goed tot nu toe (ben vrij nieuw met HASS) maar nog aan het kijken welke apparatuur goed werkt en hoe ik hassio moet configen.
@Yukkie @zoeperman
Ik heb nu de Sonoff POW geflashed met Tasmota ook in bezit, maar voor live monitoring van het verbruik naar HA is hij zo te zien niet geschikt. Standaard rapporteert hij eens per 5 minuten het verbruik via MQTT. Op de webpage is het wel redelijk live te zien, dus met een scrapesensor is er misschien nog wat van te maken. Maar daar ga ik voor deze usecase bij mij geen tijd in steken. Heb hem ook een beetje gekocht als test

• zoeperman
@lolgast
ik zie hier dat je de tijd in kan stellen in de command line.

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Sonoff-Pow

Push result using Telemetry
The preffered way is using the periodic telemetry data. Setting teleperiod 300 will send telemetry data every 5 minutes.
@zoeperman Ah dat biedt wel mogelijkheden ja. Elke 5 seconde bijvoorbeeld zou een hoop schelen. In ieder geval voor wanneer je het even actief bij wilt houden van een apparaat bijvoorbeeld :)

• NovapaX
Imperial Guard schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:33:
Na de update naar 0.66 lijkt het erop dat mijn Hue lampen niet meer lekker werken met de scenes.
Vraag heb ik ook al gesteld op community.home-assistant.io maar helaas nog geen antwoord.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  entities:
       light.erker_links:
       light.erker_rechts:
       light.iris_schouw:
       light.iris_tv_meubel:
       light.staande_lamp_hektar:
Wat werkt er niet meer? Werken ze wel als je ze handmatig via HASS bedient?
Kloppen de entity-ids wel?

Sparql TV wiki

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-12 08:33
ik wil het overzicht van de sma solar converter eigenlijk namaken in HA. Concreet komt dit er op neer dat ik 3 kolommen wil maken.
1. actueel vermogen
2. vermogen van de dag ( weet ik ook nog niet hoe ik dit voor mekaar krijg)
3. het actuele weer in mijn regio ( dit is al ok)

Hoe kan ik nu 3 kolommen weergeven met 3 titeltjes en daaronder de data ?

- Ik heb al een html aangemaakt in /www/custom_ui
- de titels heb ik aangemaakt met thead. Hoe krijg ik echter een waarde in de body ?
- hoe kan ik het vermogen van de dag weergeven als ik enkel het actuele vermogen heb ?

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
NovapaX schreef op donderdag 12 april 2018 @ 01:43:
[...]

Wat werkt er niet meer? Werken ze wel als je ze handmatig via HASS bedient?
Kloppen de entity-ids wel?
Een of andere manier.... Werkte het gisteravond wel weer met de juiste kleuren...
Why hoe wat of waarom I don't know.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-12 23:39
trekker22 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:44:
[...]

Ik merk dat het bereik vooral afhankelijk is van background noise. Als het helemaal stil is dan is het bereik zeker 10 meter.
Maar het gaat vooral dus om die andere geluiden. Als je aan het koken bent moet je wat harder praten als je bijvoorbeeld een timer wilt instellen op de google home. Werkt verder ideaal trouwens. Wij gebruiken de timer elke dag meerdere keren.
Je moet ook gewoon duidelijk spreken. Voor de prijs wilde ik het niet laten en omdat ik het kan koppelen aan HA. Anders had ik het niet gekocht.

NL kan nog niet.
born2tweak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:03:
[...]
Verder heb ik Kodi nu ook aan het internet hangen, dmv poort 8099 en 8080. De eerste is voor de IFTTT dienst, die mijn spraakopdrachten vertaald naar commando's van Kodi. Die komen op poort 8080 weer bij Kodi terecht. Dit ook weer met lang wachtwoord.
Kodi 18 zou native Google Assistant support moeten hebben.
Kan het zelf nog niet testen want ik gebruik OSMC.tv en die zit nog niet op 18.
Imperial Guard schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:33:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  entities:
       light.erker_links:
Kun je dit eens proberen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
- name: Woonkamer Normaal
  entities:
    light.hue_color_1_voor:
      transition: 4
      brightness: 170
      color_temp: 445

[ Voor 70% gewijzigd door PuckStar op 12-04-2018 12:25 ]

Welke draadloze dimmer gebruiken jullie? Ik zoek iets om onder mijn nieuwe overkapping led verlichting aan/uit/dimmen. Ik heb al Z-wave en wifi apparaten in gebruik samen met HA.

Sometimes you need to plan for coincidence

@Hmmbob Een input_number in HA, de Hue app of via Siri ;)
Heb heel even gewerkt met een pulsdrukker icm de dimmer/schakelaar van Aeotec, maar uiteindelijk verstellen wij de lampen zo weinig dat die Aeotec hier nu al maanden weer op de tafel ligt

• Tinus050
Ik vind het mooi nieuws, Home Assistant en Ubiquiti hebben een soort van samenwerking. Lees het bericht op: https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tinus050 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:18:
Ik vind het mooi nieuws, Home Assistant en Ubiquiti hebben een soort van samenwerking. Lees het bericht op: https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/
Ik zal wel weer te negatief zijn, maar het gevoel is voor mij dat er ws weer een OSS project om zeep gaat. Maar we gaan het zien

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Klinkt een beetje als een Tweakers en de Persgroep verhaal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Ik hoop het niet maar ben beetje bang voor het opensource van Home assistant

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Zo, afgelopen week ook begonnen met HomeAssistant in combinatie met een Wemos / ESP8266 setup welke ik voor nu heb geplaatst heb in mijn automatische garagedeur (mbv. een Relay Shield), en één geplaatst achter een dubbele schakelaar.

Het testproject achter de dubbele schakelaar heb ik gisteren afgerond, zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/dgvc68iyqizjfvv/esp8266_wallsocket_switch1.jpg?dl=1

De Micro USB poort heb ik met opzet naar buiten gericht zodat ik de Microcontroller nog gemakkelijk kan herprogrammeren indien gewenst.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ut4ivuggx78pliv/esp8266_wallsocket_switch2.jpg?dl=1

De ESP8266 microcontrollers heb ik trouwens geflashed met MicroPython en voorzien van een compact, zelfgeschreven applicatie.

Integratie in HomeAssistant heb ik gedaan met een simpele 'binary sensor', nu is het enkel nog een kwestie van acties hieraan hangen, maar dat is onderdeel van de volgende fase. Ik heb nu 15 ESP8266 controllers aangeschaft, dus kan voorlopig nog wel even vooruit 8)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-12 13:34
Hmmbob schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:17:
Welke draadloze dimmer gebruiken jullie? Ik zoek iets om onder mijn nieuwe overkapping led verlichting aan/uit/dimmen. Ik heb al Z-wave en wifi apparaten in gebruik samen met HA.
Ik heb thuis een qubino dimmer en fibaro dimmer.
Beiden werken goed maar afhankelijk of je een neutrale draad hebt.
Indien wel, kan je beiden kiezen indien niet blijft er enkel de fibaro over.

Mijn voorkeur gaat naar de qubino, iets minder mogelijkheden maar heeft geen schakel weerstand nodig.
Bij fibaro moet je belasting meer dan 25w bedragen om correct te werken.

• Tinus050
Zwerver schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:20:
[...]

Ik zal wel weer te negatief zijn, maar het gevoel is voor mij dat er ws weer een OSS project om zeep gaat. Maar we gaan het zien
Ik denk dat ze hun portfolio gaan uitbreiden naar hardware waar HA goed op kan werken, wellicht het idee van Homey met al zijn ingebouwde antennes voor zigbee, z-wave, wifi etc maar dan met HA. Verstand van draadloze communicatie hebben ze wel.

Dan hou je het principe van OSS maar bied je een beter platform aan waar het op kan draaien.

• Fraggar
  • Niet online
Yelti schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:16:
[...]

Mijn voorkeur gaat naar de qubino, iets minder mogelijkheden maar heeft geen schakel weerstand nodig.
Ik heb thuis diverse Qubino’s, Fibaro’s en sinds kort een Aeotec Nano dimmer.

De Qubino had ook mijn voorkeur totdat er na 9 maanden gebruik opeens 3 dimmers defect zijn geraakt. Daarnaast, de Qubino’s kunnen enkel een software-update ontvangen als je ze opstuurt naar de fabriek.

De Fibaro heeft moeite met dimmen van lampen met lage wattages. Je moet dan een extra weerstand aanschaffen waardoor het iets beter wordt, maar niet optimaal. Daarnaast, de Fibaro modules kun je enkel updaten wanneer je een Fibaro box hebt.

De Aeotec is niet de dunste, maar levert bij mij wel de beste resultaten qua dimmen. Ik heb meerdere type lampen geprobeerd en allen werken goed. De extra weerstand heb ik niet nodig. Daarnaast, Aeotec biedt de mogelijkheid om zelf software-updates uit te voeren, wat ik succesvol gedaan heb bij andere producten van Aeotec.

Voor mij is de laatste de duidelijke winnaar, al moet ik erbij zeggen dat ik die pas sinds kort heb.

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 15:19
RomeoJ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:39:

....

Zo, afgelopen week ook begonnen met HomeAssistant in combinatie met een Wemos / ESP8266 setup welke ik voor nu heb geplaatst heb in mijn automatische garagedeur (mbv. een Relay Shield), en één geplaatst achter een dubbele schakelaar.

...
Hoe mooi ik dit ook vind als home automation enthousiast, vraag ik me af of je dit moet willen qua brandveiligheid. Je hebt een 220v aansluiting gemod met een zelfbouw-iets waarvan je geen idee hebt of dit bijvoorbeeld niet gaat vonken.

Een garagedeur besturen is denk ik een stuk veiliger maar ik koop, persoonlijk, liever voor een schakelaar een bestaand product (a la fibaro) dat door allerlei testen is heen gekomen. Of die testen nou altijd 100% uitsluitsel geven is een tweede, maar de discussie met je brandverzekering wordt er wel een stuk makkelijker door. Ik zou nooit in de positie willen komen dat de verzekeraar dit ziet; je waarde van je huis 'verliezen' (even afgezien van het feit of iedereen veilig uit het huis is gekomen) is niet iets wat de meeste mensen kunnen dragen...

Kamer huren

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

BKJ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:39:
[...]

Hoe mooi ik dit ook vind als home automation enthousiast, vraag ik me af of je dit moet willen qua brandveiligheid. Je hebt een 220v aansluiting gemod met een zelfbouw-iets waarvan je geen idee hebt of dit bijvoorbeeld niet gaat vonken.

Een garagedeur besturen is denk ik een stuk veiliger maar ik koop, persoonlijk, liever voor een schakelaar een bestaand product (a la fibaro) dat door allerlei testen is heen gekomen. Of die testen nou altijd 100% uitsluitsel geven is een tweede, maar de discussie met je brandverzekering wordt er wel een stuk makkelijker door. Ik zou nooit in de positie willen komen dat de verzekeraar dit ziet; je waarde van je huis 'verliezen' (even afgezien van het feit of iedereen veilig uit het huis is gekomen) is niet iets wat de meeste mensen kunnen dragen...
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Er zit een convertor van 230v AC naar 5v DC aan de achterkant, het schakelcircuit is stroomloos doordat ik de PULL_UP state enkel uitlees met de Microcontroller door middel van het uitlezen van een gesloten circuit (1), en een open circuit (0). Dat zijn de twee weerstanden die je op de foto ziet.

Het enige risicovolle component zou de convertor zijn, maar de essentiele punten (AC ingang en DC uitgang) heb ik met een lijmpistool beveiligd zodat er niets open en bloot ligt en in aanraking kan komen met deze punten.

Ook deze setup wordt gebruikt in de elektrische garagedeur, convertor, Microcontroller en in dit geval tevens een Relay Shield.

Uiteraard sta ik open voor op- of aanmerkingen maar ik weet niet of je in dit geval teveel aannames gedaan hebt. Brandveiligheid is zeer zeker wel een item waar ik zaken op uitgezocht heb. Ik zal nog verder nagaan of brandveiligheid in het geding zou kunnen komen op deze manier.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

lolgast schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:09:
@Hmmbob Een input_number in HA, de Hue app of via Siri ;)
Heb heel even gewerkt met een pulsdrukker icm de dimmer/schakelaar van Aeotec, maar uiteindelijk verstellen wij de lampen zo weinig dat die Aeotec hier nu al maanden weer op de tafel ligt
Ik bedoelde inderdaad de hardware oplossing :+ Die Aeotec lijkt veel op de Qubino / Fibaro oplossing. Dat kan ik ook nog doen, al zijn die natuurlijk eigenlijk geschikt voor achter een schakelaar.
Yelti schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:16:
[...]

Ja, inderdaad. Eens kijken of ik daarmee kan bereiken wat ik wil.

• zoeperman
Ik zie in versie 0.67 support voor ikea sensors, iemand die in gebruik toevallig?
ik was wel benieuwd of je de motion sensor kan gebruiken als losse sensor (dus niet aan een ikea lamp gekoppeld) of dat hij alleen status en batterij level uitleest

edit:
als ik dit zo zie dan doet hij alleen de batterij status...
https://github.com/home-a...ponents/sensor/tradfri.py

[ Voor 26% gewijzigd door zoeperman op 14-04-2018 06:06 ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-12 12:33
Bij mij draait alles op een nuc.
Als virtualisatie maak ik gebruik van Proxmox
En een VM met daarop HASS en usb passthrough voor de aeotec gen5 usb stick.
Je hebt dan de mogelijkheid om snapshots te nemen bij upgrades, heel handig en nodig.
Ik maak ook gebruik van Proxmox met Home Assistant in een Ubuntu LXC. Echter krijg ik de USB passthrough niet aan de praat. Ik wil deze gebruiken voor mijn RFLink.

Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Underground75 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:23:
[...]
Ik masak ook gebruik van Proxmox met Home Assistant in een Ubuntu LXC. Echter krijg ik de USB passthrough niet aan de praat. Ik wil deze gebruiken voor mijn RFLink.

Ik heb USB passthrough werkend gehad met KVM (voor VM) en docker (voor containers). Die twee aanpakken moeten wel lukken.

Bij containers moet je goed op de rechten van het device letten. User en groep in container zijn vaak anders dan buiten de containers ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
born2tweak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:03:
[...]

Op dit moment staat de Home Mini in de woonkamer en als je je stem wat verheft is deze ook in de keuken te gebruiken. Je moet inderdaad wat poorten open zetten om e.e.a. te koppelen, maar is weer te beveiligen met lange wachtwoorden in de api-calls.

Helaas is Google Assistant op dit moment alleen nog in het Engels te gebruiken en zijn de dingen als nieuws met name gericht op Engelse nieuwssites. De verwachting is wel dat het dit jaar ook in het Nederlands gaat verschijnen.

Ik heb qua NAT op de router nu poort 8123 open voor HomeAssistant. Ik heb een wachtwoord op de login en heb een duckdns domein met Let's Encrypt SSL certificaat. Verder heeft Google dus toegang nodig, dus moet je een oAuth toegang aanmaken, staat wel beschreven. Verder heb ik Kodi nu ook aan het internet hangen, dmv poort 8099 en 8080. De eerste is voor de IFTTT dienst, die mijn spraakopdrachten vertaald naar commando's van Kodi. Die komen op poort 8080 weer bij Kodi terecht. Dit ook weer met lang wachtwoord.

Ik wil nog even kijken of dit de meest veilige optie is, maar op dit moment lijkt mij dit prima. Iemand hier wellicht nog beveiligingssuggesties?
Je kan kodi via Home Assistant bedienen, scheelt het openzetten van Kodi. Maw: Google home > ifttt > hass > kodi

• born2tweak
GENETX schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 18:14:
[...]

Je kan kodi via Home Assistant bedienen, scheelt het openzetten van Kodi.
Ja, dat is waar, dat heb ik ook wel gehad. Maar hoe krijg je vervolgens Google Assistant zo ver dat deze via HA de commando's verstuurt? Op de een of andere manier moeten voice commando's vertaald worden naar acties. Enig idee? Waarschijnlijk kijk ik iets over het hoofd :X

Ah, ik zie het... IFTTT koppelen aan HASS als component (https://www.home-assistant.io/components/ifttt/), waarna je de Kodi component kunt aanspreken. Ja, dat is een mooiere oplossing. Bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door born2tweak op 14-04-2018 18:18 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
Ja, webhooks, https://www.home-assistant.io/components/ifttt/

Doe ik zelf ook, dus als je er niet uit komt kan ik je wel code sturen.

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:51
Ik heb een automation gemaakt voor mijn huis alarm. ik gebruik het alarm_control_panel.
op zich werkt deze, maar wat ik niet voor elkaar krijg is een delay toevoegen om de tijd te krijgen om mijn alarm uit te zetten als een deur sensor is afgegaan. wie kan mij helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- alias: 'Trigger Huisalarm'
  initial_state: False
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.deuren
      from: 'off'
      to: 'on'      
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: alarm_control_panel.home_alarm
        state: armed_away
        state: armed_home        
  action:
    - service: alarm_control_panel.alarm_trigger
    - service: notify.ios_iphone_van_xxxxxxxx
      data:
        title: "Alarm"
    - service: xiaomi_aqara.play_ringtone
      data:
        gw_mac: 78:11:dc:b8:d4:2b
        ringtone_id: 2
        ringtone_vol: 40
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: light.gateway_light_7811dcb8d42b
        color_name: red
        brightness: 255
    - delay:
        milliseconds: 600
    - service: light.turn_off
      data:

Canon 5dMkIV

@gazzzman61 Ik denk dat ik een script zou maken en daar je complete action in overnemen. In de automation vervolgens

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
action:
# Geef jezelf 15 sec om alarm uit te schakelen
  - delay:
      seconds: 15
  - service: script.turn_on
    data_template:
      entity_id: >
        {% if is_state("alarm_control_panel.home_alarm", "armed_away") %}
          script.alarm_run
        {% endif %}

• gazzzman61
@Verwijderd Ik ga het proberen. Goede tip. Had daar helemaal niet aan gedacht om het met een script te doen. Niet veel ervaring mee. Kan ik de hele automation achter jouw code plakken?

[ Voor 3% gewijzigd door gazzzman61 op 14-04-2018 21:05 ]

Canon 5dMkIV

@gazzzman61 Je kunt mijn action-gedeelte over het bestaande plakken.
Ik zie dat in mijn deel nog geen rekening is gehouden met armed_home. Daarvoor zou je een exta service kunnen maken met die als voorwaarde
Of, maar ik heb geen ervaring met het alarm_panel, er moet een verzamelstatus zijn voor armed. Dan zou je die kunnen pakken :)

[ Voor 23% gewijzigd door lolgast op 16-04-2018 07:58 ]

• gazzzman61
lolgast schreef op zondag 15 april 2018 @ 07:52:
@gazzzman61 Je kunt mijn action-gedeelte over het bestaande plakken.
Ik zie dat in mijn deel noggeen rekening is gehouden met armed_home. Daarvoor zou je een exta service kunnen maken met die als voorwaarde
Of, maar ik heb geen ervaring met het alarm_panel, er moet een verzamelstatus zijn voor armed. Dan zou je die kunnen pakken :)
ik heb het toch anders aangepakt, ik kom simpelweg een delay toevoegen van 20 seconden in de automation direct na de action.en nu werkt het naar behoren.
wel bedankt voor het meedenken @lolgast

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
  initial_state: True
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
    - delay: 20
    - service: notify.ios_iphone_van_xxxxxxxxx
      data:
      data:
        ringtone_vol: 20
      data:
    - delay:
      data:

Canon 5dMkIV

@gazzzman61 Ben ik nou gek? Dat zorgt er toch alleen voor dat het alarm 20 seconde later afgaat, maar nu zit er toch helemaal geen check in die kijkt of het alarm is uitgeschakeld in de tussentijd?

• gazzzman61
@lolgast
klopt, ,ik zit helemaal mis, ben er druk mee bezig.

Canon 5dMkIV

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 21:31
gazzzman61 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 18:21:
Ik heb een automation gemaakt voor mijn huis alarm. ik gebruik het alarm_control_panel.
op zich werkt deze, maar wat ik niet voor elkaar krijg is een delay toevoegen om de tijd te krijgen om mijn alarm uit te zetten als een deur sensor is afgegaan. wie kan mij helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
  initial_state: False
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
    - service: notify.ios_iphone_van_xxxxxxxx
      data:
      data:
        ringtone_vol: 40
      data:
    - delay:
      data:
Misschien is dit ook nog interessant voor jou:
Ik ben ook bezig met mijn alarm, en kwam overlaatst deze tegen.
https://github.com/gazoscalvertos/Hass-Custom-Alarm

Ik heb al wat aanpassingen gedaan, maar ik wacht nog op mijn sensoren.

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:57
@gazzzman61 Kun je geen automation hangen aan de sensor om het alarm op 'Pending' te zetten? In de configuratie van het het alarm component kun je het aantal seconden opgeven hoe lang de Pending state mag duren.

Zo heb ik het gedaan met magneetsensors in deuren/ramen en een PIR sensor in de hal. Mocht je er niet uitkomen kan ik straks als ik thuis ben wel even in mijn configuratie kijken.

Edit
https://www.home-assistan...arm_control_panel.manual/
pending_time (Optional): The time in seconds of the pending time before effecting a state change. Default is 60 seconds.

Je zet het alarm dus blijkbaar niet echt op 'Pending', maar zet met deze parameter een soort delay op wanneer de status echt naar 'Triggered' gaat. In die seconden heb je dus de tijd om het alarm uit te schakelen. Dit geeft je ook de tijd om je huis uit te lopen door de deur met sensor zonder dat je het alarm zelf al meteen af laat gaan :P

[ Voor 42% gewijzigd door Luc S op 16-04-2018 14:57 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Underground75 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:23:
[...]

Ik maak ook gebruik van Proxmox met Home Assistant in een Ubuntu LXC. Echter krijg ik de USB passthrough niet aan de praat. Ik wil deze gebruiken voor mijn RFLink.

Bij mij werkt het op deze manier zonder problemen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1i6ts6X.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xe54orK.png

• ANdrode
  • Niet online
Fonta schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:01:
[...]

Bij mij werkt het op deze manier zonder problemen:
[afbeelding]

[afbeelding]
Maar dat is met een KVM vm in plaats van LXC?

Ik zou hier zelf ook 'gewoon' voor een VM kiezen in plaats van een container.

• Fonta
ANdrode schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:37:
[...]

Maar dat is met een KVM vm in plaats van LXC?

Ik zou hier zelf ook 'gewoon' voor een VM kiezen in plaats van een container.
Is een normale vm idd.

• Underground75
Ik gebruik een LXC voor Home Assistant. Omdat ik de USB passthrough voor mijn RFLink in de LXC niet voor elkaar krijg ga ik maar migreren naar een Ubuntu Server VM met daarop Home Assistant.
Heb het net getest en dit is de makkelijkste manier om te doen.

• Fonta
Underground75 schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:18:
Ik gebruik een LXC voor Home Assistant. Omdat ik de USB passthrough voor mijn RFLink in de LXC niet voor elkaar krijg ga ik maar migreren naar een Ubuntu Server VM met daarop Home Assistant.
Dat is precies wat ik ook heb draaien.

• Swetser
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:01
Underground75 schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:18:
Misschien ben ik al te laat maar voor Zwave heb ik de volgende regels moeten toevoegen aan de container config file om het werkend te krijgen:
lxc.cgroup.devices.allow = c 166:* rwm
lxc.cgroup.devices.allow = c 189:* rwm
lxc.mount.entry = /dev/serial/by-id dev/serial/by-id none bind,optional,create=file
lxc.mount.entry = /dev/ttyACM0 dev/ttyACM0 none bind,optional,create=file

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen die Home-Assistant & Homey naast elkaar hebben gedraaid? Of beide hebben gebruikt? Gebruik nu al een tijdje Homey voor alles in huis, en hoewel het prima werkt mis ik de wat geavanceerdere optie's in vooral triggers & flows. Daarnaast begint m'n Homey een beetje uit z'n resources te lopen....

Pro's/cons?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Underground75
Swetser schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:13:
[...]

Misschien ben ik al te laat maar voor Zwave heb ik de volgende regels moeten toevoegen aan de container config file om het werkend te krijgen:
lxc.cgroup.devices.allow = c 166:* rwm
lxc.cgroup.devices.allow = c 189:* rwm
lxc.mount.entry = /dev/serial/by-id dev/serial/by-id none bind,optional,create=file
lxc.mount.entry = /dev/ttyACM0 dev/ttyACM0 none bind,optional,create=file
Ik ga dit morgen uitproberen. Werkt het dan laat ik mijn setup zo, anders migreer ik naar een VM.

• ANdrode
  • Niet online
Swetser schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:13:
[...]
Bij containers kan je nog steeds tegen cgroup/selinux/apparmor problemen aanlopen. Dat moet je zelf kunnen debuggen anders wordt het echt érg lastig.

KVM VM is in mijn ogen een mooi alternatief

• Underground75
Het toevoegen van de regels werkt niet bij mij helaas. Ik probeer nu al een week om het aan de proaat te krijgen en heb besloten te migreren van een LXC naar een VM.

• CodeIT
  • Laatst online: 04-12 22:22

CodeIT

Code IT

Hoe kan ik in HASS een lamp tijdelijk feller laten branden en hierna weer terug laten gaan naar de laatst ingestelde dim waarde. In Domoticz gebruik ik hier een variabele voor waar ik de dimwaarde in kopieer, dan de lamp feller zet en na x minuten de lamp weer instel op de waarde uit de variabele.
Is dit iets was standaard in HASS zit of moet ik met een custom component aan de slag?

• Underground75
Overstap naar een VM is geslaagd en de RFLink wordt herkend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2018-04-17 18:34:14 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Initiating Rflink connection
2018-04-17 18:34:14 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Connected to Rflink
2018-04-17 18:34:14 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] connected
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 20;00;Nodo Radio
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: FrequencyLink - RFLink G
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: ateway V1.1 - R48;
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got packet: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] decoded packet: {'node': 'gateway', 'protocol': 'unknown', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got event: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] event of type unknown: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2018-04-17 18:34:15 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] unhandled event of type: unknown

Nu het volgende puzzelstuk proberen op te lossen: Somfy RTS bedienen via de RFLink met Home Assistant.

• DennusB
  • Niet online
Zijn er hier mensen die een Philips Hue Motion sensor gebruiken in Home Assistant? Ik zie verschillende oplossingen online, met custom components, maar het schijnt dat er ook native support coor onderweg is. Wat is dan de beste manier om het nu al te kunnen gebruiken?

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:31
Nu wil de RFlink toch direct aansluiten op de Pi met Hass.io.
Maar ik kan niet de juist id vinden van de RFlink.
Als ik in HA > Hass.io > Host system kijk zie ik staan de de RFlink op /dev/ttyACM1
Als ik deze plaats in
config...yaml
code:
1
2
rflink:
  port: /dev/ttyACM1

krijg ik in de error log de melding

disconnected from Rflink, reconnecting

in veel documentatie staat dat de port is moet zijn als

/dev/serial/by-id/usb-id01234

maar ik heb wel /dev maar geen /dev/serial

Hoe om ik nu aan de juist port naam?
jossie67 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:20:
Nu wil de RFlink toch direct aansluiten op de Pi met Hass.io.
Maar ik kan niet de juist id vinden van de RFlink.
Als ik in HA > Hass.io > Host system kijk zie ik staan de de RFlink op /dev/ttyACM1
Als ik deze plaats in
config...yaml
code:
1
2
rflink:
  port: /dev/ttyACM1

krijg ik in de error log de melding

disconnected from Rflink, reconnecting

in veel documentatie staat dat de port is moet zijn als

/dev/serial/by-id/usb-id01234

maar ik heb wel /dev maar geen /dev/serial

Hoe om ik nu aan de juist port naam?
Heb je de prereqs geïnstalleerd ? En is je user lid van de dialout group? En is die /dev/serial geen vaste mapping? http://hintshop.ludvig.co...names-usb-serial-devices/

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 18-04-2018 07:37 ]

• jossie67
martinvdm schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:13:
[...]

Heb je de prereqs geïnstalleerd ? En is je user lid van de dialout group? En is die /dev/serial geen vaste mapping? http://hintshop.ludvig.co...names-usb-serial-devices/
Denk van niet, ik ben begonnen met het hass.io image, dus ook niets gedaan met dailout users en groepen.
Want nu moet ik waarschijk eerst al root gaan inloggen en dan iets door even aan de container waar in HA draait. Ik had gehoopt dat het wel iets makelijke zou zijn in HA, jammer dat port /dev/ttyACM1 niet gewoon werkt

• PuckStar
DennusB schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die een Philips Hue Motion sensor gebruiken in Home Assistant? Ik zie verschillende oplossingen online, met custom components, maar het schijnt dat er ook native support coor onderweg is. Wat is dan de beste manier om het nu al te kunnen gebruiken?
Ik gebruik nog steeds dit: https://community.home-as...-lux-temp-and-motion/5532
Afgezien van dat ik het sneller zou willen hebben werkt het verder prima.

• DennusB
  • Niet online
PuckStar schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:07:
[...]

Ik gebruik nog steeds dit: https://community.home-as...-lux-temp-and-motion/5532
Afgezien van dat ik het sneller zou willen hebben werkt het verder prima.
Ik las iets over een vertraging van 2 seconden daar, toch? Of duurt het langer?

• PuckStar
DennusB schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:08:
[...]

Ik las iets over een vertraging van 2 seconden daar, toch? Of duurt het langer?
Ik heb het op 1 seconde ingesteld maar het duurt inderdaad ergens tussen de 1 en 3 seconden.

Het suffe is dat toen Tradfri kwam en Home Assistant aangaf dat met tradfri het mogelijk zou zijn dat berichten gepushed zouden worden ik gelijk een tradfri motion sensor + lamp heb gekocht.
Helaas tot op de dag van vandaag (tenzij ik op dit moment niet goed op de hoogte ben) is dat er nog steeds niet. Dus ik heb eigenlijk de tradfri sensor, lamp en hub voor niets gekocht.

• RudolfR
HASS volgt de status van de lamp / presence toch vrijwel direct?
Deze verandering wordt toch wel gepushed?

Ik gebruik alleen nog maar Deconz, maar ik herken niet wat jij beschrijft.

• jossie67
hoe kan ik zien dat mijn automation: worden uitgevoerd.
Ik heb deze toegevoegd, maar er gebeurt niks

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
automation:
- alias: Turn on toilet light when there is movement
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001660a9a
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.toilet_lights

- alias: Turn off toilet  2 minutes after last movement
  trigger:
    to: 'off'
    for:
      minutes: 2
  action:
    service: homeassistant.turn_off

• RudolfR
In de frontend kun je zien wanneer een automation voor 't laatst getriggerd is.
Evt. kun je ook 't logbook-component aanzetten; daarin wordt ook het uitvoeren van automations geregistreerd.

Iemand hier ervaring met een sonoff dual voor het bedienen van rolluiken e.d. (met tasmota)?
Ik vind een aantal threads op github over shutter modules, interlocking en forks van tasmota.
Idealiter hou ik de mogelijkheid voor directe fysieke bediening, nu zit er een opbouwschakelaar op (met 3 standen), kan ik die hergebruiken i.c.m. die GPIO?

• zoeperman
@jossie67
ik denk dat je de homeassistant.turn_off en homeassistant.turn_on moet aanpassen naar
light.turn_on en light.turn_off
ik heb hem zelf zo, er zit namelijk al een 2 min tussen de laatste movement en het uitschakelen (als je lux sensor hebt tenminste, anders moet je condition numeric_state ertussen uit halen)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 - id: Keukenlamp_schakelen_pir_aan
   alias: keukenlamp aan schakelen automatisch
   trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a
   condition:
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.illumination_158d0001e5755a
    below: 10
   action:
      entity_id: light.keuken_lamp
      data:
        brightness: 100

- id: Keukenlamp_schakelen_pir_uit
   alias: keukenlamp uit schakelen automatisch
   trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a
    from: 'on'
   condition:
     condition: state
     state: 'on'
   action:

[ Voor 4% gewijzigd door zoeperman op 18-04-2018 21:24 ]

• zoeperman
hoe hebben jullie de database ingericht intern,extern mysql of intern mysql.
en purge jullie alle data of bewaar je nog wat?

ik heb nu 2 sonoff basics, maar nu 'spook' schakelt 1 van de 2 ineens 2 keer vanmiddag.
Ik zal de logging wel aanzetten, maar iemand dat ook al eens gehad toevallig?

• RudolfR
homeassistant.turn_on bestaat wel, maar turn_off niet.

:F

[ Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 18-04-2018 21:33 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:40
CodeIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:39:
Hoe kan ik in HASS een lamp tijdelijk feller laten branden en hierna weer terug laten gaan naar de laatst ingestelde dim waarde. In Domoticz gebruik ik hier een variabele voor waar ik de dimwaarde in kopieer, dan de lamp feller zet en na x minuten de lamp weer instel op de waarde uit de variabele.
Is dit iets was standaard in HASS zit of moet ik met een custom component aan de slag?
Dit zou kunnen werken. Je maakt twee inputs aan.
code:
1
2
3
input_number:
  previous_brightness:
    name: Previous Brightness

code:
1
2
3
input_boolean:
  brightness_triggered:
    name: Brightness triggered

Als je nu de automation triggered (knop?) dan bewaar je eerst de huidige brightness in een variabele en daarna zet je de lamp vol aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
automation:
  alias: Lamp brightness aan
  trigger: 
  - sometrigger
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.brightness_triggered
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.previous_brightness
      value: '{{ states.light.lamp.attributes.brightness }}'
  - delay:
    seconds: 1
    data:
      entity_id: light.lamp

Daarna gaat de lamp weer terug naar de oude staat, na 5 minuten ofzo.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
automation:
  alias: Lamp brightness uit
  trigger:
    to: on
    for:
      minutes: 5
  action:
  - service: input_boolean.turn_off
    data_template:
      entity_id: light.light
      brightness: "{{ input_number.previous_brightness }}"
jossie67 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:45:
hoe kan ik zien dat mijn automation: worden uitgevoerd.
Ik heb deze toegevoegd, maar er gebeurt niks

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
automation:
- alias: Turn on toilet light when there is movement
  trigger:
  action:
    service: homeassistant.turn_on

- alias: Turn off toilet  2 minutes after last movement
  trigger:
    for:
      minutes: 2
  action:
    service: homeassistant.turn_off
Idd logger component aanzetten of debug in de configuration.
RudolfR schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:30:
homeassistant.turn_on bestaat wel, maar turn_off niet.
Ja zeker wel!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 18:45
PuckStar schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:26:
[...]

Ik heb het op 1 seconde ingesteld maar het duurt inderdaad ergens tussen de 1 en 3 seconden.

Het suffe is dat toen Tradfri kwam en Home Assistant aangaf dat met tradfri het mogelijk zou zijn dat berichten gepushed zouden worden ik gelijk een tradfri motion sensor + lamp heb gekocht.
Helaas tot op de dag van vandaag (tenzij ik op dit moment niet goed op de hoogte ben) is dat er nog steeds niet. Dus ik heb eigenlijk de tradfri sensor, lamp en hub voor niets gekocht.
In 0.67 zijn tradfri sensors toegevoegd. Lijkt mij dat je dus nu je Motion sensor kan gebruiken in home assistant. Heb er zelf geen, dus kan het niet voor je testen

https://www.home-assistant.io/components/sensor.tradfri/

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• zoeperman
iemand een idee hoe de bergmeubel lampen ineens van off naar on kunnen gaan?
code:
1

hmm lijkt verkeerde code in de sonoff te zitten

[ Voor 97% gewijzigd door zoeperman op 19-04-2018 09:37 ]

• jossie67
martinvdm schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:33:
[...]

Idd logger component aanzetten of debug in de configuration.

[...]

Ja zeker wel!
alle tips bekeken, maar kan nog steeds niks vinden.
Wel iets met de klok en de klepel, moet je automations niet aanzetten?
ik zie namelijk ook niks in " Current entities"
jossie67 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:13:
[...]

Dat zou je in je States overzicht moeten kunnen zien. Maar zet er eens in ‘intitial_state: on’

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
CodeIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:39:
Ik gebruik deze oplossing https://community.home-as...us-brightness-state/20802.
jossie67 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:13:
[...]

HA al opnieuw gestart?

Pagina: 1 ... 41 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.