• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11
ook de overstap gemaakt naar mysql en inderdaad een verademening!

Wel mysql niet op de RPi3!

[ Voor 18% gewijzigd door trekker22 op 26-03-2018 20:17 ]

lolgast schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:14:
Voor mij wint Influxdb+Grafana simpelweg. Qua instelmogelijkheden en qua snelheid

[afbeelding]
Ik heb ook influx en grafana gehad. Qua eenvoud absoluut ideaal zeker in grafana, maar qua performance wint voor mij mysql en uiteindelijk deed ik erg weinig met grafana en heb ik wel profijt bij performance dus heb ik toch voor mysql gekozen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• trekker22
martinvdm schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:29:
[...]

Ik heb ook influx en grafana gehad. Qua eenvoud absoluut ideaal zeker in grafana, maar qua performance wint voor mij mysql en uiteindelijk deed ik erg weinig met grafana en heb ik wel profijt bij performance dus heb ik toch voor mysql gekozen.
Waar heb je mysql op draaien?

Ik nu op rpi3 samen met HASS/ dsmr reader en unify.

Maar hele rpi3 draait zicht vast als ik dan tab blad history / logboek open.
Zit te denken de mysql op qnap te draaien en logbook flink wat entities uit te zetten.
trekker22 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:17:
[...]

Waar heb je mysql op draaien?

Ik nu op rpi3 samen met HASS/ dsmr reader en unify.

Maar hele rpi3 draait zicht vast als ik dan tab blad history / logboek open.
Zit te denken de mysql op qnap te draaien en logbook flink wat entities uit te zetten.
Ik heb dit op dezelfde pi als ha draaien idd. Samen met postgresql en DSMR reader. Gaat echt prima, maar ik heb ook echt alles ge-exclude en alleen include wat ik wil en tevens een purge aan staan. Anders is het, in welke db dan ook, niet te doen. Mijn mysql db is 200 mb

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• trekker22
martinvdm schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Ik heb dit op dezelfde pi als ha draaien idd. Samen met postgresql en DSMR reader. Gaat echt prima, maar ik heb ook echt alles ge-exclude en alleen include wat ik wil en tevens een purge aan staan. Anders is het, in welke db dan ook, niet te doen. Mijn mysql db is 200 mb
inderdaad kom er achter dat ik paar sensors van everspring die helemaal los gaan met loggen... 500 table rows in paar minuten. Nu proberen goed onder controle te houden en alleen loggen wat nodig inderdaad!
Ik heb net even gekeken bij mij in de config, ik log vanuit HA maar 20 entities naar influxdb. Merendeel is temperatuur en luchtvochtigheid sensoren. Paar losse devices voor stroomverbruik. Totale waardes daarvan kan DSMR standaard al en dat werkt al best lekker, dus dat hoef ik niet in influxdb.

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik gebruik dit (gekopieerd van iemand anders) om via telegram lampen etc te schakelen. Nu zou ik er ook graag mee willen dimmen, heb alleen geen idee hoe ik dit voor elkaar krijg. Iemand hier die mij kan helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
- alias: Conversation
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: event
    event_type: telegram_text
  condition:
    condition: template
    value_template: '{% set device = trigger.event.data.text|lower|replace(''turn
      on '','''')|replace(''turn off '','''') %} {% for entity in states.group.controllable_devices.attributes.entity_id
      if states[entity.split(''.'')[0]][entity.split(''.'')[1]].name|lower == device
      -%} true {%- else -%} false {%- endfor -%}'
  action:
  - service: conversation.process
    data_template:
      text: '{{ trigger.event.data.text|lower }}'
  - service: telegram_bot.send_message
    data_template:
      message: '{% set device = trigger.event.data.text|lower|replace(''turn on '','''')|replace(''turn
        off '','''') %} OK, {{ trigger.event.data.text|lower|replace(''turn'',''turning'')
        }}.'
      title: ''
      target: '{{ trigger.event.data.user_id }}'
- alias: Conversation Device Not Found
  trigger:
    platform: event
    event_type: telegram_text
  condition:
    condition: template
    value_template: '{% set device = trigger.event.data.text|lower|replace(''turn
      on '','''')|replace(''turn off '','''') %} {% for entity in states.group.controllable_devices.attributes.entity_id
      if states[entity.split(''.'')[0]][entity.split(''.'')[1]].name|lower == device
      -%} false {%- else -%} true {%- endfor -%}'
  action:
    service: telegram_bot.send_message
    data_template:
      message: '{% set device = trigger.event.data.text|lower|replace(''turn on '','''')|replace(''turn
        off '','''') %} I''m sorry. I cannot find the device named {{device}} in the
        house.'
      title: ''
      target: '{{ trigger.event.data.user_id }}'

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik zie al enige tijd de volgende meldingen in mijn log:

code:
1
2
2018-03-27 20:06:01 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.201803100] https://bla.blabla.bla/frontend_latest/core-79cea8ece91ee5a5dc48f1a8b89b5d1e.js:1:6978 Uncaught TypeError: Cannot read property 'attributes' of undefined
2018-03-27 20:06:01 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.201803100] https://bla.blabla.bla/frontend_latest/core-79cea8ece91ee5a5dc48f1a8b89b5d1e.js:1:6978 Uncaught TypeError: Cannot read property 'attributes' of undefined

Ik heb sterk het idee dat het voorkomt zodra ik de groups reload. Dus blijkbaar zit daarin iets mis. Maar mijn groups.yaml is inmiddels al vrij uitgebreid. Nou zitten er ook een paar MQTT sensors tussen, die er even over doen voordat ze weer data vertonen. Ik heb al gekeken of ik retain aan kan zetten aan de publisher kant, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt (die berichten komen van een ESP8622, ik heb het nog niet voorelkaar gekregen met de pubsublibrary). Mogelijk zijn het dus die sensors. Maar wat is nou de gemakkelijkste manier om dat te troubleshooten? van het Log wordt ik niet echt veel wijzer :(

We've got that ring of confidence

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 09:44
NovapaX schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:13:
[...]

Jawel hoor, als je wilt kun je gewoon ssh toegang tot het host-systeem krijgen. https://home-assistant.io/developers/hassio/debugging/
Je schiet daarmee inderdaad wel een beetje het doel van hass.io voorbij ja.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is een add-on maken voor haas.io (dat is in feite ook gewoon een docker container). die kun je dan nog leuk delen met anderen ook (y)
https://home-assistant.io...hassio/addon_development/
Ik ben gaan proberen code te gaan draaien in een add-on, helaas wil het me nog niet echt lukken..

Zoals in de tutorial beschreven ben ik begonnen met in de Dockerfile de code te zetten voor de installatie van python3:
code:
1
2
3
4
5
6
# Install requirements for add-on
RUN apk add --no-cache python3

# Python 3 HTTP Server serves the current working dir
# So let's set it to our add-on persistent data directory.
WORKDIR /data

En ik heb een config.json & een run.sh gemaakt zoals de voorbeelden.

Deze heb ik geïnstalleerd en getest.
Vervolgens heb ik de Dockerfile aangepast met een stuk installatiecode voor de Plugwise-2-py code die ik graag wil draaien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

WORKDIR /data

wget https://bootstrap.pypa.io/get-pip.py
sudo python get-pip.py

git clone https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py.git
cd Plugwise-2-py
sudo pip install .

Maar nu gaat het al niet meer zoals ik verwacht.. Wat doe ik verkeerd?
@Yukkie Ik denk inderdaad dat dat door de MQTT sensoren komt. Ik heb die melding hier ook heel veel gehad, tot ik met retain werkte voor die sensoren (Plantgateway voor de Mi Flora's)
Yukkie schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:14:
Ik zie al enige tijd de volgende meldingen in mijn log:

code:
1
2

Ik heb sterk het idee dat het voorkomt zodra ik de groups reload. Dus blijkbaar zit daarin iets mis. Maar mijn groups.yaml is inmiddels al vrij uitgebreid. Nou zitten er ook een paar MQTT sensors tussen, die er even over doen voordat ze weer data vertonen. Ik heb al gekeken of ik retain aan kan zetten aan de publisher kant, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt (die berichten komen van een ESP8622, ik heb het nog niet voorelkaar gekregen met de pubsublibrary). Mogelijk zijn het dus die sensors. Maar wat is nou de gemakkelijkste manier om dat te troubleshooten? van het Log wordt ik niet echt veel wijzer :(
Ik denk even entity_registry hernoemen
Zie https://github.com/home-a...istant-polymer/issues/893

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@martinvdm Goeie thread om in de gaten te houden. Helaas heeft het verwijderen van entity_registry niet geholpen. In die thread zijn nog meer mensen met die klachten, dus ik ga het in de gaten houden! Dank!

Ik gebruik een Hue Tap om mijn lampen uit te schakelen. Met de Hue lampen gaat dat uiteraard vanzelf via de eigen bridge, maar de z-wave/sonoff/niet-Hue lampen hebben HA daarvoor nodig. De Tap wordt uitgelezen via verschillende REST-sensoren, waarmee ik kan detecteren welke knop er is ingedrukt en dus wat de lampen moeten doen. Lang verhaal met veel testen, maar: Ik druk op de knop, REST leest de knop uit en via een automation komt deze in een input_select. De input_select wijziging wordt als trigger gebruikt voor het in-/uit-schakelen van de lampen. Dit moet via de input_select, want anders wordt het opnieuw indrukken van dezelfde knop niet gedetecteerd.
Echter, met enige regelmaat kwam het voor dat 's morgens de lampen ineens aan waren. Om onduidelijke reden was de automation getriggered die de knop van Hue uitleest en de input_select aanpast.
Dus na lang testen, aanpassen, lampen die niet aan/uit gingen heb ik dan eindelijk een extra check ingebouwd die controleert of het moment van indrukken op de tap, ook overeenkomt met de daadwerkelijke tijd. En dan gaat het hier vooral om de condition :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Hue Tap buttonevent Sync
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.hue_tap_updated
condition:
  - condition: template
    value_template: >
       {%- set tmstmp = states.sensor.hue_tap_updated.state.split('T')[1] %}
       {% set hours = tmstmp.split(':')[0] | int + 2 %}
       {% if hours >= 24 %}
       {% set hours = (hours - 24)|round(0) %}
       {% endif %}
       {% set minutes = tmstmp.split(':')[1] %}
       {% set time = hours ~ ':' ~ minutes %}
       {% if (states.sensor.time.state | string) == (time | string)  %} True
       {% else %} False
       {% endif %}
action:
  - delay:
      # supports milliseconds, seconds, minutes, hours
      milliseconds: 250
  - service: input_select.select_option
    entity_id: input_select.hue_tap
    data_template:
      option: >
        {% if is_state('sensor.hue_tap_button', '16') %}
          16
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '17') %}
          17
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '18') %}
          18
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '34') %}
          34
        {% endif %}

Ik moet alleen met de wintertijd van de '+ 2' even een '+ 1' maken :+
lolgast schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:21:
Ik gebruik een Hue Tap om mijn lampen uit te schakelen. Met de Hue lampen gaat dat uiteraard vanzelf via de eigen bridge, maar de z-wave/sonoff/niet-Hue lampen hebben HA daarvoor nodig. De Tap wordt uitgelezen via verschillende REST-sensoren, waarmee ik kan detecteren welke knop er is ingedrukt en dus wat de lampen moeten doen. Lang verhaal met veel testen, maar: Ik druk op de knop, REST leest de knop uit en via een automation komt deze in een input_select. De input_select wijziging wordt als trigger gebruikt voor het in-/uit-schakelen van de lampen. Dit moet via de input_select, want anders wordt het opnieuw indrukken van dezelfde knop niet gedetecteerd.
Echter, met enige regelmaat kwam het voor dat 's morgens de lampen ineens aan waren. Om onduidelijke reden was de automation getriggered die de knop van Hue uitleest en de input_select aanpast.
Dus na lang testen, aanpassen, lampen die niet aan/uit gingen heb ik dan eindelijk een extra check ingebouwd die controleert of het moment van indrukken op de tap, ook overeenkomt met de daadwerkelijke tijd. En dan gaat het hier vooral om de condition :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Hue Tap buttonevent Sync
trigger:
    entity_id: sensor.hue_tap_updated
condition:
       {%- set tmstmp = states.sensor.hue_tap_updated.state.split('T')[1] %}
       {% set hours = tmstmp.split(':')[0] | int + 2 %}
       {% if hours >= 24 %}
       {% set hours = (hours - 24)|round(0) %}
       {% endif %}
       {% set minutes = tmstmp.split(':')[1] %}
       {% set time = hours ~ ':' ~ minutes %}
       {% if (states.sensor.time.state | string) == (time | string)  %} True
       {% else %} False
       {% endif %}
action:
  - delay:
      # supports milliseconds, seconds, minutes, hours
      milliseconds: 250
  - service: input_select.select_option
    entity_id: input_select.hue_tap
    data_template:
      option: >
        {% if is_state('sensor.hue_tap_button', '16') %}
          16
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '17') %}
          17
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '18') %}
          18
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '34') %}
          34
        {% endif %}

Ik moet alleen met de wintertijd van de '+ 2' even een '+ 1' maken :+
Ik ben niet bekend met de REST sensor en het uitlezen van de Hue maar Kun je niet de now() Templating gebruiken?
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

@martinvdm Ik denk het niet, want ik wil juist de vergelijking maken met de tijd waarop de knop is ingedrukt met de huidige tijd. Die tijd haal ik op uit de Hue bridge met onderstaande code
YAML:
1
2
3
4
5
6
platform: rest
resource: http://192.168.0.187/api/.....sMnQiB2mQKjMFowaQtYVjTk-gLp4p/sensors/3
value_template: '{{ value_json.state.lastupdated }}'
name: 'Hue Tap Updated'
scan_interval: 1
verify_ssl: false

En díe tijd vergelijk ik vervolgens met de huidige tijd van HA. De tijd van de bridge is echter GMT, dus die moet ik eerst wijzigen :+
lolgast schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:55:
@martinvdm Ik denk het niet, want ik wil juist de vergelijking maken met de tijd waarop de knop is ingedrukt met de huidige tijd. Die tijd haal ik op uit de Hue bridge met onderstaande code
YAML:
1
2
3
4
5
6
platform: rest
resource: http://192.168.0.187/api/.....sMnQiB2mQKjMFowaQtYVjTk-gLp4p/sensors/3
value_template: '{{ value_json.state.lastupdated }}'
name: 'Hue Tap Updated'
scan_interval: 1
verify_ssl: false

En díe tijd vergelijk ik vervolgens met de huidige tijd van HA. De tijd van de bridge is echter GMT, dus die moet ik eerst wijzigen :+
zoiets?

code:
1
 value_template: '{{ as_timestamp(now()) == as_timestamp(states.states.sensor.hue_tap_updated.state) }}'

zag hier ook nog iets:
https://community.home-as...es-with-one-request/44297

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 28-03-2018 21:50 ]

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-12 14:33
Ik probeer zwave op mijn orang oi met armbian aan de praat te krijgen. Hij vind de zwave install niet. Alles wat ik lees op het ha forum helpt nog niet ook merk ik dat veel dir niet kloppen bij tips. Vaar staan er dingen in /src maar daar staat bij mij dan niets. Waar zit hem dit in?

Dit is de log inhoud:

2018-03-28 18:21:59 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component config_path
2018-03-28 18:21:59 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for config_path: Component not found.
2018-03-28 18:22:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component usb_path
2018-03-28 18:22:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for usb_path: Component not found.
2018-03-28 18:22:01 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component zwave
Traceback (most recent call last):
File “/home/ha/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/openzwave/option.py”, line 78, in init
raise ZWaveException(u"Can’t find device %s : %s" % (device, traceback.format_exception(*sys.exc_info())))
openzwave.object.ZWaveException: “Zwave Generic Exception : Can’t find device /zwaveusbstick : [‘NoneType: None\n’]”

During handling of the above exception, another exception occurred:

File “/home/ha/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/setup.py”, line 145, in _async_setup_component
component.setup, hass, processed_config)
File “/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py”, line 332, in iter
yield self # This tells Task to wait for completion.
File “/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py”, line 250, in _wakeup
future.result()
File “/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py”, line 245, in result
raise self._exception
File “/usr/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py”, line 56, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File “/home/ha/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/init.py”, line 275, in setup
config_path=config[DOMAIN].get(CONF_CONFIG_PATH))
File “/home/ha/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/openzwave/option.py”, line 81, in init
raise ZWaveException(u"Error when retrieving device %s : %s" % (device, traceback.format_exception(*sys.exc_info())))
openzwave.object.ZWaveException: 'Zwave Generic Exception : Error when retrieving device /zwaveusbstick : ['Traceback

config:
#zwave init
zwave:
usb_path: /dev/ttyACM0
config_path: /home/ha/homeassistant

Xiaomi 13T Pro

• trekker22
Ik gebruik de Hass Front eigelijk voor alles te bedienen in huis.
Echter genoeg services hebben weer hun eigen webinterface met poort etc.

Kan ik deze op een of andere manier op een eigen Tabblad in de Frontend verzamelen?
Zodat ik unifi, pihole, ipcam, nas, sonarr etc etc mooi vanaf 1 plek bereikbaar heb op de telefoon/tablet.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12 14:06
trekker22 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:49:
Ik gebruik de Hass Front eigelijk voor alles te bedienen in huis.
Echter genoeg services hebben weer hun eigen webinterface met poort etc.

Kan ik deze op een of andere manier op een eigen Tabblad in de Frontend verzamelen?
Zodat ik unifi, pihole, ipcam, nas, sonarr etc etc mooi vanaf 1 plek bereikbaar heb op de telefoon/tablet.
Pi-hole heeft een add-on in hassio en sonarr is als component in te zetten. Dus die zijn redelijk makkelijk te "lezen" in ha.

@trekker22 Als ik goed begrijp wat je bedoelt, ja dat kan: https://www.home-assistant.io/components/panel_iframe/

@martinvdm Trouwens nog bedankt. Zo te zien werkt dat qua berekenen van de tijd. Heb het vooralsnog alleen in de dev-panel gecontroleerd, maar ik ga er even in de sensor mee aan de gang. Scheelt over een half jaar weer stress over wat ik ook alweer moest aanpassen om dat uur verschil te fixen :+

[ Voor 56% gewijzigd door lolgast op 29-03-2018 14:02 ]

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 19:08
ik zit te kijken of ik mijn Xiaomi Motion Sensor ook wat mee kan, maar als ik logbook zo zie dan gaat hij na 2 minuten automatisch al uit?

14:38 PIR keuken turned off
14:36 PIR keuken turned on
14:35 PIR keuken turned off
14:33 PIR keuken turned on

ik wil hem in de wc of keuken gebruiken als er iemand komt dat hij een lamp triggert en na 30 seconden weer uit gaat

edit, ik bedenk me net dat hij dan zo zou moeten werken, omdat hij zelf al naar off state gaat?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 - alias: test schakeling motion aan
   trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a
    from: 'off'
    to: 'on'
   condition:
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.illumination_158d0001e5755a
    below: 10
   action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.lamp
      data:
        brightness: 50
 - alias: test schakeling motion uit
   trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a
    from: 'on'
    to: 'off'
   action:
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.lamp

[ Voor 49% gewijzigd door zoeperman op 29-03-2018 15:08 ]

• trekker22
lolgast schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:54:
@trekker22 Als ik goed begrijp wat je bedoelt, ja dat kan: https://www.home-assistant.io/components/panel_iframe/

@martinvdm Trouwens nog bedankt. Zo te zien werkt dat qua berekenen van de tijd. Heb het vooralsnog alleen in de dev-panel gecontroleerd, maar ik ga er even in de sensor mee aan de gang. Scheelt over een half jaar weer stress over wat ik ook alweer moest aanpassen om dat uur verschil te fixen :+
die iPanel werken voor geen kant... alleen SSL etc. Heb ze ook liever langs het tab blad home.

En al die aparte pihole/sonarr dingen zijn zeker handig, maar zat te denken aan een simpel overzicht.
trekker22 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:55:
[...]

die iPanel werken voor geen kant... alleen SSL etc. Heb ze ook liever langs het tab blad home.

En al die aparte pihole/sonarr dingen zijn zeker handig, maar zat te denken aan een simpel overzicht.
Iframe werkt idd alleen met SSL als je ha config ook SSL heeft

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 10:49
Volgens mij kun je wel een proxy instellen die als SSL terminator dient, zodat die iframes ook kunnen werken zonder mixed-content problemen.
https://github.com/bestli...s/tree/master/nginx_proxy

maar dat maakt het niet perse gemakkelijker om te onderhouden natuurlijk :)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• LowLand
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36
Vraagje.
Als uitbreiding van:
Trigger: het is tien uur.
Condition: geen activiteit
Action: doe het

Mijn vraag dus... hoe doet je dat met, het is tussen tien en twaalf, zonder voor elke minuut de zelfde routine te schrijven. Je had before en after maar dat bestaat niet meer en ik weet niet of dat zo werkte.
Misschien kun je hem beter aanpassen (en iets duidelijker uitleggen wat je wilt)

Trigger: status van iets wijzigt
Condition: het is tussen 10 en 12
Action: doe het

Edit: zo. Deze trigger loopt elke 5 minuten
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
  platform: time
  minutes: '/5'
  seconds: 00
condition:
  condition: time
  after: '10:00:00'
  before: '12:00:00'
action:
  ......

[ Voor 41% gewijzigd door lolgast op 30-03-2018 10:28 ]

• LowLand
Je hebt het goed begrepen! :-)
Bedankt voor je gedachten.
Ik wil idd. bijv. elke vijf minuten tussen tien en twaalf kijken of er nog activiteit is (motion) en daarop wel of niet een actie ondernemen.
Zou op deze manier kunnen ja, met een dubbele conditie test, maar minder fraai en veel meer werk voor HASS.
@LowLand Is het niet een optie om het zo te doen dan? Als de motionsensor 5 minuten op 'false' staat (en er dus al 5 minuten geen beweging is gedetecteerd) de automation triggeren?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
  entity_id: sensor.motion_sensor
  to: 'false'
  from: 'true'
  for:
    minutes: 5
condition:
  condition: time
  after: '10:00:00'
action:
  service: doe_iets

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 30-03-2018 14:31 ]

• LowLand
@lolgast het is niet alleen een zoeken naar een oplossing, maar het zoeken naar een nette oplossing.
Kijk tussen 10 en 12 (trigger) naar motion (conditie) en doe dan iets (action).
LowLand schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:12:
@lolgast het is niet alleen een zoeken naar een oplossing, maar het zoeken naar een nette oplossing.
Kijk tussen 10 en 12 (trigger conditie ) naar motion (conditie trigger) en doe dan iets (action).
I fixed that for you. De 2e oplossing van @lolgast is prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 30-03-2018 13:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Wat is er niet net aan bovenstaande dan? -O- Mijn code doet precies wat jij wilt. HA is sneller met zoeken naar automations dan Teeven naar zijn bonnetjes hoor ;)

2 uur lang een automation aftrappen en vervolgens kijken of dat nuttig is lijkt mij nou niet bepaald netjes. Volgens mij zit je echt in problemen te denken atm

• LowLand
@Hmmbob @lolgast ja het zit vast in mijn hoofd. misschien ook maar de bus op dan. :-)
Maar platform: time heeft wel at: maar vast ook wel tussen: minutes: /5 hours: 10-12?

• born2tweak
  • Laatst online: 18-12 18:12
zoeperman schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:50:
ik zit te kijken of ik mijn Xiaomi Motion Sensor ook wat mee kan, maar als ik logbook zo zie dan gaat hij na 2 minuten automatisch al uit?

14:38 PIR keuken turned off
14:36 PIR keuken turned on
14:35 PIR keuken turned off
14:33 PIR keuken turned on

ik wil hem in de wc of keuken gebruiken als er iemand komt dat hij een lamp triggert en na 30 seconden weer uit gaat

edit, ik bedenk me net dat hij dan zo zou moeten werken, omdat hij zelf al naar off state gaat?
Klopt, je kunt gebruiken dat hij naar off gaat. Ik heb er zelf nog een time-out van een paar minuten aan geplakt, omdat ik graag wil dat het in de hal nog 5 minuten langer licht blijft zodat het licht niet steeds knippert als je er doorheen loopt en weer terug komt na een minuut.
@LowLand Luister nou nog eens goed naar jezelf... Waarom zou je een automation willen die continu triggert en kijkt of er beweging is geweest, terwijl de beweging zelf als trigger gebruikt kan worden. Dan is het toch altijd veel logischer om de beweging leidend te maken, niet de tijd. De actie moet uitgevoerd worden omdat er nog beweging is, niet omdat het een minuut later is. Dus, de beweging is de trigger, de tijd een condition.

Maar misschien moet je de situatie gewoon eens schetsen, want nu snap ik echt helemaal niets van je hersenspinsel :?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:29
Maar wat als er om kwart voor 10 voor het laatst beweging is gedetecteerd en het wordt 10.00 uur?
Dan wil je ook dat de verlichting uitgaat, dus ook de tijd moet een trigger zijn.
Als dat echt een issue zou zijn (we hebben de usecase niet) zou ik dat zo oplossen. Nogmaals, ik zie niet in waarom je continu de tijd als trigger zou willen die vervolgens voor de kat z'n viool een automation start terwijl dat niet noodzakelijk is. Zeker niet omdat er hier gesproken zou worden over 'een nette oplossing'
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
    to: 'false'
    from: 'true'
    for:
  - platform: time
    at: '10:00:00'
condition:
  condition: and
  conditions:
    - condition: time
      # om te voorkomen dat de automation te snel is binnen dezelfde seconde
      after: '9:59:59'
    - condition: state
      state: 'false'
action:
  service: doe_iets

• zoeperman
Ik gebruik de IKEA lampen (2), met een gateway en een afstandbediening van hun. alleen nu is mijn afstandbediening na 5 dagen al helemaal leeg. Iemand hier ook ervaring mee in hun systeem dat AB leeg wordt getrokken?
Ik weet niet of het aan HA ligt of aan iets anders, vandaar de info vraag :)

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 10:49
Ik heb daar geen last van. De mijn ab's doen het na ruim een half jaar nog prima op de originele batterij. (ook in gebruik met Home Assistant)

Overigens: vanaf v.0.67 (dus de versie van over twee weken) is het waarschijnlijk mogelijk om je Ikea Tradfri lampen en groepen te hernoemen vanaf de UI doordat ze dan gebruik maken van de 'entity_registry'. (zie: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/13531 )
Ook het instellen van kleur (voor de kleurenlampen) moet dan wat beter werken.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 30-03-2018 15:16 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@zoeperman heb je de AB toevallig ver weg van de lampen liggen? De AB geeft om de zoveel tijd een signaal via de lamp naar de hub dat ie nog leeft. Het schijnt dat als de verbinding slecht is de batterij erg snel kan leeg lopen. Zo niet dan zou ik hem omruilen voor een andere, de meeste batterijen in Tradfri producten gaan hier langer dan een jaar mee.

• LowLand
zal dit wel werken? (ja ik heb mijn spinsels er uit proberen te laten waaien :-))
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
   hours: 10
   hours: 11

• RudolfR
zoeperman schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:52:
Ik gebruik de IKEA lampen (2), met een gateway en een afstandbediening van hun. alleen nu is mijn afstandbediening na 5 dagen al helemaal leeg. Iemand hier ook ervaring mee in hun systeem dat AB leeg wordt getrokken?
Ik weet niet of het aan HA ligt of aan iets anders, vandaar de info vraag :)
Ik ben in 't TRADFRI topic wel eens iets tegengekomen over een drain na het pairen van devices met een aanbeveling om even de batterij eruit te halen na het koppelen.
Check ook even of alle devices de juiste firmware hebben.

Kan volgens mij niet de schuld van HASS zijn, want het pollen/pushen gebeurt allemaal in de gateway.

• zoeperman
SPX420 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:33:
@zoeperman heb je de AB toevallig ver weg van de lampen liggen? De AB geeft om de zoveel tijd een signaal via de lamp naar de hub dat ie nog leeft. Het schijnt dat als de verbinding slecht is de batterij erg snel kan leeg lopen. Zo niet dan zou ik hem omruilen voor een andere, de meeste batterijen in Tradfri producten gaan hier langer dan een jaar mee.
Hij ligt er onder, op de tafel waar de lampen boven hangen, dus dat zal het niet zijn denk ik... Misschien maar eens een andere AB testen.

edit, plaatje toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oHkLNUfB9TM8OUM14PMPNjs7/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door zoeperman op 30-03-2018 20:06 ]

• zoeperman
RudolfR schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Ik ben in 't TRADFRI topic wel eens iets tegengekomen over een drain na het pairen van devices met een aanbeveling om even de batterij eruit te halen na het koppelen.
Check ook even of alle devices de juiste firmware hebben.

Kan volgens mij niet de schuld van HASS zijn, want het pollen/pushen gebeurt allemaal in de gateway.
Heb in ikea topic ook de vraag maar even gesteld, anders volgende week maar met de lamp en AB terug naar de ikea.

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-12 06:24
Ik heb het een keer eerder gepost geloof ik, maar nu is het custom_component klaar voor mijnafvalwijzer.nl (json.mijnafvalwijzer.nl). Veel plezier ermee!

https://github.com/xirixiz/home-assistant-config

[ Voor 5% gewijzigd door xirixiz op 30-03-2018 22:26 ]

Also known as xirixiz

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:22
Ik probeer onderstaande automation aan te maken met een template, maar als ik deze toevoeg krijg ik de melding:"expected <block end>, but found '<scalar>'" Ik heb geprobeerd om ' of " om de template heen te zetten maar dat lijkt niet te helpen, heeft iemand een idee..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: Turn on lights when illumination below 300
  id: turn_on_lights_when_illumination_below_300
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.illumination_34ce00909cad
    below: 300
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: 
        platform: template
        value_template: '{{ states.device_tracker.m_phone.state == 'home' }}'
      - condition: 
        value_template: '{{states.device_tracker.j_phone.state == 'home' }}'
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: group.livingroom_lamps

• zoeperman
jsmid6 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:21:
Ik probeer onderstaande automation aan te maken met een template, maar als ik deze toevoeg krijg ik de melding:"expected <block end>, but found '<scalar>'" Ik heb geprobeerd om ' of " om de template heen te zetten maar dat lijkt niet te helpen, heeft iemand een idee..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  condition:
    conditions:
      - condition: 
      - condition: 
  action:
ik denk dat je nog een spatie na de {{ in de laatste template moet doen.
'{{ states.device_tracker.j_phone.state == 'home' }}'

of je kan deze proberen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  condition:
    conditions:
        entity_id: 'device_tracker.m_phone'
        state: 'home'
        entity_id: 'device_tracker.j_phone'
        state: 'home'
  action:

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:31
RudolfR schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:45:
[...]

Ik heb een Toon van marktplaats gekocht en zelf geroot.
Custom apps geinstalleerd (buienradar, afvalkalender) en integratie met HASS geregeld.
Koppeling met ketel via OpenTherm werkt.

Als je nog een domme meter hebt is't wel leuk als er zo'n meteradapter + sensoren bijzitten.

Quby heeft wel een poging gedaan om het rooten lastiger te maken, vanaf een bepaalde batch moet je eerst een nieuwe u-boot flashen (dat hoefde ik gelukkig niet).

Maar 't is allemaal goed te doen met een RaspberryPi, tegenwoordig zijn er al scripts in omloop die e.e.a. automatisch voor je doen.

De knappe koppen houden zich op in dit forum:
https://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=87
dus daar kun je je verder inlezen.
Ik heb nu ook een geroote Toon, laat jij je smartmeter via Toon lopen? Doe ik liever niet.

Kun je HA ook bedienen op je Toon.

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 21:31
Is het volgende mogelijk?

Ik zou een switch willen maken die al mijn Sonos devices gaat samenvoegen tot één groep en hierop een bepaalde playlist laat afspelen. Als ik de switch uitschakel zouden alle Sonos devices terug naar hun vorige staat moeten gaan.

• RudolfR
jossie67 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:05:
[...]

Ik heb nu ook een geroote Toon, laat jij je smartmeter via Toon lopen? Doe ik liever niet.

Kun je HA ook bedienen op je Toon.
Ik heb een domme meter, maar ik gebruik wel de meteradapter van Toon.
De VPN verbinding met Eneco is wel vakkundig om zeep geholpen, dus alleen ik heb inzage in de meetgegevens.

Toon is voorzien van een Hue-koppeling, dus via emulated_hue van Home Assistant kun je lampen/scenes schakelen. Is bij mij nog niet operationeel, maar kan zeker werken.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:31
RudolfR schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Ik heb een domme meter, maar ik gebruik wel de meteradapter van Toon.
De VPN verbinding met Eneco is wel vakkundig om zeep geholpen, dus alleen ik heb inzage in de meetgegevens.

Toon is voorzien van een Hue-koppeling, dus via emulated_hue van Home Assistant kun je lampen/scenes schakelen. Is bij mij nog niet operationeel, maar kan zeker werken.
Thanks, ik heb ondertussen gevonden dat ik P1 ook kan spitten.
Even verdiepen in emulated-hue dus

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:12
stefve1 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:07:
Is het volgende mogelijk?

Ik zou een switch willen maken die al mijn Sonos devices gaat samenvoegen tot één groep en hierop een bepaalde playlist laat afspelen. Als ik de switch uitschakel zouden alle Sonos devices terug naar hun vorige staat moeten gaan.
Dit is zeker mogelijk, je kunt een script maken die het volgende doet:
- maak snapshot van speakers (sonos_snapshot service)
- maak groep (sonos_join service)
- start playlist (kan even niet zo snelvinden hoe dit ook alweer moet).
Dit script hang je aan de "to: on" trigger van de switch.

Aan de "to: off" trigger van de switch hang je een script die alleen de service sonos_restore uitvoert.

Meer info over de verschillende sonos services in Home Assistant vind je hier: https://www.home-assistant.io/components/media_player.sonos/

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 09:45
Iemand hier die Apache gebruikt voor Homeassistant? Ik probeer Apache als proxy te gebruiken adhv https://www.home-assistant.io/docs/ecosystem/apache/
Maar loop vast bij de prerequisite
"So you already have a working Apache server available at example.org. Your Home Assistant is correctly working on this web server and available at http://localhost:8123"

Nergens kan ik vinden hoe ik Apache installeer icm homeassistant :-(

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-12 14:18
Dat Node-RED is echt mooi spul. Mijn Anna thermostaat heeft geen API dus deze reverse engineered en met Node-RED ontsloten naar MQTT. Daarna in HA opgenomen als sensors en MQTT Climate. Zie alleen dat ik met dit component alleen een hele graad kan instellen, iemand daar nog een oplossing voor?

Met HA 0.66 brak de Hue sensor integratie (https://github.com/robmar...ASS/blob/master/README.md) dus gelijk maar even gekeken of ik met Node-RED dit op een mooiere manier kon integreren. Gebruik de Hue bewegingsensor en dimmer switch en ook dit loopt nu netjes via MQTT.

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
jsmid6 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:21:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  condition:
    conditions:
      - condition: 
      - condition: 
  action:
Je condition klopt niet qua formatting, het is condition: template en geen extra platform regel.
Qua quotes kan het ook nog misgaan, ik heb even snel iets gemaakt wat door een yaml linter komt.
Kijk maar even of home assistant er ook blij van wordt :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger:
  condition:
    conditions:
        value_template: "{{ states.device_tracker.m_phone.state == 'home' }}"
        value_template: "{{states.device_tracker.j_phone.state == 'home' }}"
  action:

• stefve1
Ik heb bij enkele lampen het probleem dat ze nog vaak met de gewone schakelaar worden uitgezet (en dus niet via HA). Het probleem is de schakelaar in HA dan gewoon aan blijft staan (terwijl de lamp niet bereikbaar is).

Kan ik dit aanpassen dat als de (fysieke) schakelaar uit staat, dat dan de switch in HA dan ook uitschakeld?

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 09:44
HobbeS schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Ik ben gaan proberen code te gaan draaien in een add-on, helaas wil het me nog niet echt lukken..

Zoals in de tutorial beschreven ben ik begonnen met in de Dockerfile de code te zetten voor de installatie van python3:
code:
1
2
3
4
5
6

WORKDIR /data

En ik heb een config.json & een run.sh gemaakt zoals de voorbeelden.

Deze heb ik geïnstalleerd en getest.
Vervolgens heb ik de Dockerfile aangepast met een stuk installatiecode voor de Plugwise-2-py code die ik graag wil draaien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

WORKDIR /data

wget https://bootstrap.pypa.io/get-pip.py
sudo python get-pip.py

git clone https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py.git
cd Plugwise-2-py
sudo pip install .

Maar nu gaat het al niet meer zoals ik verwacht.. Wat doe ik verkeerd?
Kan iemand mij hier verder mee op weg helpen?
Zijn er mensen die goede tips hebben met het maken van add-ons?

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12 14:06
stefve1 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:41:
Ik heb bij enkele lampen het probleem dat ze nog vaak met de gewone schakelaar worden uitgezet (en dus niet via HA). Het probleem is de schakelaar in HA dan gewoon aan blijft staan (terwijl de lamp niet bereikbaar is).

Kan ik dit aanpassen dat als de (fysieke) schakelaar uit staat, dat dan de switch in HA dan ook uitschakeld?
Wat voor lampen, wat voor schakelaars.

• zoeperman
ik heb nu deze code voor batterij level van mijn sensors te krijgen, maar dat moet ik dan voor iedere sensor doen. is er ook een makkelijkere manier om deze te krijgen, bij 1 of 2 sensors is dat nog wel te doen, maar op een gegeven moment wordt dat wel een hele lap code...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: template
    sensors:
      batterij_xiaomi_zoldertemp:
        friendly_name: 'Zolder' 
            {%- if states.sensor.temperature_158d00016d13e7.attributes.battery_level %}
                {{ states.sensor.temperature_158d00016d13e7.attributes.battery_level|round }}
            {% else %}
                {{ states.sensor.temperature_158d00016d13e7.state }}
            {%- endif %}
        unit_of_measurement: '%'
        icon_template: '{%- if  states.sensor.temperature_158d00016d13e7.attributes.battery_level <= 5 %}mdi:battery-outline{%- elif states.sensor.temperature_158d00016d13e7.attributes.battery_level >= 95 %}mdi:battery{% else %}mdi:battery-{{(states.sensor.temperature_158d00016d13e7.attributes.battery_level|float / 10)|round*10}}{%- endif %}'

edit, code aangepast

[ Voor 40% gewijzigd door zoeperman op 04-04-2018 00:07 ]

• The Hive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-12 18:13
https://community.home-as...with-a-battery-level/2596

Misschien kan je hier iets mee

Lees ook de reacties onder het script even daarmee heb ik het werkend gekregen.
Het detecteerde elk device met een batterij en creeert een sensor

[ Voor 38% gewijzigd door The Hive op 04-04-2018 00:12 ]

• Btje
  • Laatst online: 18-12 14:33
Heeft iemand een voorbeeld van een nest automation icm het device tracker component? ik wil de nest op eco zetten als 2 telefoon's niet thuis zijn.

Xiaomi 13T Pro

• xirixiz
Btje schreef op woensdag 4 april 2018 @ 07:35:
Heeft iemand een voorbeeld van een nest automation icm het device tracker component? ik wil de nest op eco zetten als 2 telefoon's niet thuis zijn.
Hier: https://github.com/xirixi...yaml_automation/nest.yaml

Werkt prima, ik heb trouwens ook nog een input slider gemaakt zodat ik de temperatuur ook vanuit home assistant kan instellen, maar je moet er zelf maar uitfilteren wat je kan gebruiken.

Also known as xirixiz

• zoeperman
waar komt deze error door?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Log Details (ERROR)

Wed Apr 04 2018 08:48:36 GMT+0200 (West-Europa (zomertijd))

Error doing job: Task exception was never retrieved

File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 163, in async_add_entities
    await asyncio.wait(tasks, loop=self.hass.loop)
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 304, in wait
    raise ValueError('Set of coroutines/Futures is empty.')
ValueError: Set of coroutines/Futures is empty.

• zoeperman
The Hive schreef op woensdag 4 april 2018 @ 00:03:
https://community.home-as...with-a-battery-level/2596

Misschien kan je hier iets mee

Lees ook de reacties onder het script even daarmee heb ik het werkend gekregen.
Het detecteerde elk device met een batterij en creeert een sensor
top dat werkt inderdaad, ik dacht alleen dat een exclude ook zou moeten werken, in plaats van een include als ik de code zo zie.
maar dan geeft hij een error...

#batterij info
battery_state:
exclude:
- sensor.illumination_158d0001e5755a

• xirixiz
zoeperman schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:49:
waar komt deze error door?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Log Details (ERROR)

Wed Apr 04 2018 08:48:36 GMT+0200 (West-Europa (zomertijd))

Error doing job: Task exception was never retrieved

File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 163, in async_add_entities
    await asyncio.wait(tasks, loop=self.hass.loop)
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 304, in wait
    raise ValueError('Set of coroutines/Futures is empty.')
ValueError: Set of coroutines/Futures is empty.
https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues/9822

Also known as xirixiz

• ibeerens
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09-2022
Heeft er iemand ervaring met rookmelders die goed werken met HA en betaalbaar zijn?

• stefve1
bacardicoconut schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:45:
[...]

Wat voor lampen, wat voor schakelaars.
Het gaat om Hue lampen. Op dit moment gewoon normale aan/uit schakelaars (geen domotica).

Nu heb ik dus vaak dat iemand de schakelaar gebruikt en daardoor de lampen volledig uit zet (geen stroom meer op de lampen).
In HA blijft de lamp op dit moment dan gewoon "aan" staan. Ik zou graag hebben dat hij daar dan ook "uit" staat of eventueel "unavailable".
ibeerens schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:05:
Heeft er iemand ervaring met rookmelders die goed werken met HA en betaalbaar zijn?
Ik gebruik Xiaomi rookmelders. Goed betaalbaar en werkt goed.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43
Gebruikt iemand hier HA om de Ziggo mediabox XL aan te sturen? Ik heb namelijk wisselende ervaringen op dit moment :D
kepler schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:26:
Gebruikt iemand hier HA om de Ziggo mediabox XL aan te sturen? Ik heb namelijk wisselende ervaringen op dit moment :D
Ja werkt prima. Al hoewel ik eigenlijk alleen aan/uit gebruik.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: mqtt
    name: "Livingroom Battery"
    state_topic: "sensor/2/battery"
    qos: 0
    value_template: '{% if states.sensor.livingroom_battery.state == 10 %}Low{% else %}OK{% endif %}'

Het is dus de bedoeling dat als waarde 10 terug komt, er dan "Low" komt te staan en anders "OK". Maar tot op heden geeft-ie alleen maar OK, wat ik ook probeer. misschien moet ik de state casten naar integer? ik had dat al geprobeerd door er "| int" achter te zetten, maar dat werkt helaas niet.

edit:
De data komt als volgt binnen volgens het log:
code:
1
2018-04-04 21:30:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on sensor/2/battery: b'10'

[ Voor 14% gewijzigd door Yukkie op 04-04-2018 21:32 ]

• zoeperman
Yukkie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:21:
Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat:

YAML:
1
2
3
4
5
    value_template: '{% if states.sensor.livingroom_battery.state == 10 %}Low{% else %}OK{% endif %}'

Het is dus de bedoeling dat als waarde 10 terug komt, er dan "Low" komt te staan en anders "OK". Maar tot op heden geeft-ie alleen maar OK, wat ik ook probeer. misschien moet ik de state casten naar integer? ik had dat al geprobeerd door er "| int" achter te zetten, maar dat werkt helaas niet.

edit:
De data komt als volgt binnen volgens het log:
code:
1
2018-04-04 21:30:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on sensor/2/battery: b'10'
wat staat er bij states bij je sensor.livingroom_battery dan?

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

zoeperman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:09:
[...]

wat staat er bij states bij je sensor.livingroom_battery dan?
Als state staat daar OK, of bedoel je zonder die value template?

@Yukkie Ik denk dat het sowieso verstandiger is om
code:
1
'{% if states.sensor.livingroom_battery.state == 10 %}Low{% else %}OK{% endif %}'
te vervangen voor
code:
1
'{% if states.sensor.livingroom_battery.state <= 10 %}Low{% else %}OK{% endif %}'

Anders is de status ook OK als de batterij minder dan 10% over heeft ;) En wellicht zit daar ook meteen de oplossing van je probleem

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@lolgast op zich een goed punt, maar het is de batterij status van een Oregon Scientific thermometer. Als ik de documentatie goed begrijp, geeft die alleen een status 90 als-ie vol genoeg zit of status 10 als de batterij "bijna" leeg is (de batterij kan dan nog zeker een of twee maanden mee hoor :P).
Maar het kan verder ook geen kwaad om er '<=' van te maken.

@zoeperman
Dit is de state als ik die value_template even uit-comment:
sensor.livingroom_battery.state

Edit:
Ik heb het nog via de ingebouwde template bouwer geprobeerd, daar werkt dit goed:
code:
1
{% if states.sensor.livingroom_battery.state <= "10" %}"LOW" {% else %} "OK" {%endif%}

maar als ik dan exact de zelfde code in een value_template gooi van die sensor, dan geeft-ie "OK" ipv "LOW". :(

[ Voor 21% gewijzigd door Yukkie op 05-04-2018 09:45 ]

Moeten die dubbele quotes wel om de 10 heen? Forceer je HASS daarmee niet om het als string te zien (wat je niet wilt) ipv een cijfer (float / int)?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

koelkast schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:35:
Heeft er iemand ooit weleens een microwave sensor gebruikt in plaats van een PIR sensor. Voordeel van de microwave sensor zou kunnen zijn dat ze vele malen gevoeliger zijn dan een PIR sensor, en zelfs 360 graden detectie hebben, en ook dwars door ramen werken.
Iemand al zoiets in bedrijf met behulp van HASS?
Ik ben er nu mee aan het experimenteren in de slaapkamer. ( ik wil dat het licht automatisch aan gaat). De radar is eigenlijk een microcontroller dit houdt de volgende dingen in:
1) Het heeft tijd nodig om op te starten ( denk seconden)
2) Het geeft zelf een HIGH of een LOW van 3.3V onafhankelijk van de input die tussen 4v en 28v moet liggen.
3) Bij detectie geeft hij dus even een hoog wacht een paar seconden voordat hij weer checkt,

Mijn bevinding is dat het makkelijk te implementeren is hoewel de 4v of hoger requirement een beetje irritant is, niet al mijn bordjes ondersteunen dat. Daarnaast is het super gevoelig. De test opstelling ligt in de slaapkamer, maar als ik in de badkamer er naast komt, dan reageert het ook. Dat terwijl er een spiegel, 2x wand tegel en een muur tussenzit. De afstand is dan ~1,5m.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43
martinvdm schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:04:
[...]

Ja werkt prima. Al hoewel ik eigenlijk alleen aan/uit gebruik.
Het besturen gaat prima, maar het opstarten duurt (soms) erg lang. Ik schakel mijn hele mediameubel in met een zwave switch en dan start de Ziggo box ook op. Alleen gaat hij niet vanzelf aan, dus wilde dat via HA oplossen. Een delay werkt dus niet omdat de opstarttijd niet altijd gelijk is...

Mijn receiver heb ik een wait-actie voor, maar die springt automatisch aan. De Ziggo box blijft uit voor HA, ook al is hij opgestart (standby). Hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Edit: terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik misschien de settings in de box kan aanpassen dat hij niet in standby komt en dus gelijk aangaat. Vanavond even kijken
Yukkie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:33:
@lolgast op zich een goed punt, maar het is de batterij status van een Oregon Scientific thermometer. Als ik de documentatie goed begrijp, geeft die alleen een status 90 als-ie vol genoeg zit of status 10 als de batterij "bijna" leeg is (de batterij kan dan nog zeker een of twee maanden mee hoor :P).
Maar het kan verder ook geen kwaad om er '<=' van te maken.

@zoeperman
Dit is de state als ik die value_template even uit-comment:
[afbeelding]

Edit:
Ik heb het nog via de ingebouwde template bouwer geprobeerd, daar werkt dit goed:
code:
1
{% if states.sensor.livingroom_battery.state <= "10" %}"LOW" {% else %} "OK" {%endif%}

maar als ik dan exact de zelfde code in een value_template gooi van die sensor, dan geeft-ie "OK" ipv "LOW". :(
wat geeft die sensor nu als waarde als je in "jouw-ha-url:poort/dev-state" kijkt naar die sensor?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
it0 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:59:
[...]

Ik ben er nu mee aan het experimenteren in de slaapkamer. ( ik wil dat het licht automatisch aan gaat). De radar is eigenlijk een microcontroller dit houdt de volgende dingen in:
1) Het heeft tijd nodig om op te starten ( denk seconden)
2) Het geeft zelf een HIGH of een LOW van 3.3V onafhankelijk van de input die tussen 4v en 28v moet liggen.
3) Bij detectie geeft hij dus even een hoog wacht een paar seconden voordat hij weer checkt,

Mijn bevinding is dat het makkelijk te implementeren is hoewel de 4v of hoger requirement een beetje irritant is, niet al mijn bordjes ondersteunen dat. Daarnaast is het super gevoelig. De test opstelling ligt in de slaapkamer, maar als ik in de badkamer er naast komt, dan reageert het ook. Dat terwijl er een spiegel, 2x wand tegel en een muur tussenzit. De afstand is dan ~1,5m.
Aha, interessant.
Om de gevoeligheid in te perken zou je een stuk metaal kunnen gebruiken om hem af te schermen. Of een afgeknipte Pringles-bus om hetzelfde te bereiken. Gebruik jij nog extra condensatoren of weerstanden tussen je Arduino of Esp module om hem aan te sluiten?

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@ThinkPad zonder die quotes werkt dat template niet op de /dev-template pagina.

@Hmmbob Misschien snap ik je vraag niet helemaal goed, maar daar staat dus ook gewoon OK (of "OK" als ik de quotes niet weg haal in mijn template), waarom zou daar iets anders staan?

De pest is dat alle template examples op home-assistant.io voor MQTT alleen voor JSON values zijn, en niet voor string of integer values. Ik was in de veronderstelling dat het makkelijker zou zijn als ik alleen string of integer values publiceer via MQTT, of zie ik dat nou verkeerd?

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-12 15:49
Ik heb ook een vraagje, ik heb een automation gemaakt die wordt getriggered door 3 entitie's, namelijk 3 door switchers. Nu heb ik als hier iets verandert een notificatie naar mijn telefoon wat allemaal prima werkt.

Wat ik nu wil veranderen is dat de template van het bericht meestuurt welke van de 3 switches getriggered is, lijkt me namelijk netter dan 3 verschillende automations te maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- alias: 'Door open'
  trigger:
     entity_id:
      - sensor.voordeur
      - sensor.slaapkamerraam
      - sensor.kantoordeur
  action:
    service: notify.ios_iphonevankevin
    data_template:
        {% if is_state('sensor.voordeur', 'Open') %}
          Voordeur is open!
        {% elif is_state('sensor.slaapkamerraam', 'Open') %}
          Slaapkamerraam is open!
        {% elif is_state('sensor.kantoordeur', 'Open') %}
          Kantoordeur is open!
        {% else %}
          Geen idee
        {% endif %}
    data:
      data:
        push:
          badge: 1
          category: "notification"

Nu krijg ik alleen 'Geen idee' als notificatie.

[ Tesla MIG MYP ]

Yukkie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:43:
@Hmmbob Misschien snap ik je vraag niet helemaal goed, maar daar staat dus ook gewoon OK (of "OK" als ik de quotes niet weg haal in mijn template), waarom zou daar iets anders staan?
Ik wil niet de "geparsde" waarde weten, ik ben benieuwd welke waarde nu in HomeAssistant staat (dus voor je er met de template iets mee doet). Oftewel: rechtstreeks wat de sensor rapporteert in HomeAssistant, voor jij er iets mee doet om LOW of OK weer te geven. Dat kun je zien op de /dev-state pagina, even je sensor opzoeken dan staat daarachter welke waardes deze rapporteert.

• RudolfR
Cyw00d schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:55:
Ik heb ook een vraagje, ik heb een automation gemaakt die wordt getriggered door 3 entitie's, namelijk 3 door switchers. Nu heb ik als hier iets verandert een notificatie naar mijn telefoon wat allemaal prima werkt.

Wat ik nu wil veranderen is dat de template van het bericht meestuurt welke van de 3 switches getriggered is, lijkt me namelijk netter dan 3 verschillende automations te maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
     entity_id:
      - sensor.voordeur
      - sensor.slaapkamerraam
      - sensor.kantoordeur
  action:
    data_template:
          Voordeur is open!
          Slaapkamerraam is open!
          Kantoordeur is open!
        {% else %}
          Geen idee
        {% endif %}
    data:
      data:
        push:

Volgens mij heb je niet de juiste voorwaarde in je templates; ik denk dat je nog iets moet met de entity_id bij de trigger.

Zoiets: https://community.home-as...-id-in-automation/32397/3

[ Voor 72% gewijzigd door RudolfR op 05-04-2018 11:00 ]

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Hmmbob Een ongeparsete value had ik hier vanmorgen al gepost: Yukkie in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

• Cyw00d
RudolfR schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:59:
[...]

Volgens mij heb je niet de juiste voorwaarde in je templates; ik denk dat je nog iets moet met de entity_id bij de trigger.

Zoiets: https://community.home-as...-id-in-automation/32397/3
Ah thanks, dus trigger.entity_id is de ID die getriggered is, dat zocht ik inderdaad thanks!

Edit: dit werkt inderdaad, thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Cyw00d op 05-04-2018 11:30 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Sorry, had ik even gemist. Hoe wordt die sensor gedefinieerd (oftewel, hoe staat hij in je sensor.yaml / configuration.yaml)? Mijn gevoel zegt dat het daar ergens in zit....

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

koelkast schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:26:
[...]

Aha, interessant.
Om de gevoeligheid in te perken zou je een stuk metaal kunnen gebruiken om hem af te schermen. Of een afgeknipte Pringles-bus om hetzelfde te bereiken. Gebruik jij nog extra condensatoren of weerstanden tussen je Arduino of Esp module om hem aan te sluiten?
Ik ga het allemaal proberen. Ik werk het liefste met een ESP ivm wifi, zover ik kan zien heb ik geen weerstand nodig voor de input.

Wat ik wel mensen online heb zien doen is rechtsreeks de sensor data binnen lezen, maar dat wordt weer een ander verhaal.

• Cyw00d
Ander vraagje, wat gebruiken jullie bij een android telefoon voor notificaties? Ik heb een iPhone en ik gebruik de home assistant app, werkt prima. Maar mijn vriendin heeft een Android telefoon en wil graag weten wat jullie het prettigste vinden om te gebruiken.

[ Tesla MIG MYP ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Cyw00d schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:19:
Ander vraagje, wat gebruiken jullie bij een android telefoon voor notificaties? Ik heb een iPhone en ik gebruik de home assistant app, werkt prima. Maar mijn vriendin heeft een Android telefoon en wil graag weten wat jullie het prettigste vinden om te gebruiken.
Ik gebruik de Telegram app. Eerder PushOver gebruikt, maar Telegram vind ik prettiger werken en had ik toch al :)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hmmbob schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:12:
[...]
Sorry, had ik even gemist. Hoe wordt die sensor gedefinieerd (oftewel, hoe staat hij in je sensor.yaml / configuration.yaml)? Mijn gevoel zegt dat het daar ergens in zit....
Yukkie in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" ;)

Hoewel,, we zijn inmiddels wat iteraties verder, hij is iets anders:

YAML:
1
2
3
4
5
    value_template: '{% if states.sensor.livingroom_battery.state <= "10" %}LOW {% else %} OK {%endif%}'

[ Voor 27% gewijzigd door Yukkie op 05-04-2018 11:29 ]

Ok, ik denk dat het hier mis gaat. Als ik de documentatie van de mqtt sensor erbij pak, dan kan je de template gebruiken om de waarde te extracten. Maar op de manier die je nu doet, zet je de state van de sensor meteen weer naar LOW of OK, toch? Waarmee je de waarde dus overschrijft.

Wat als je er 2 sensors van maakt? Dat deze de waarde uit mqtt leest, en de 2e sensor die input gebruikt om er LOW of OK van te maken?

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar dit zou mijn best bet zijn - ook omdat OK je "else" statement is (en dus gezet wordt als je waarde niet matcht met <=10)

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 05-04-2018 11:44 ]

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ja, ik denk ook dat dat de enige (zij het wat omslachtige) oplossing is. Thanks voor het meedenken in ieder geval!

Edit:
Het was een dag pielen, maar het is opgelost:
YAML:
1
2
3
4
5
    value_template: '{% if value | int <= 10 %}LOW {% else %} OK {%endif%}'

ipv het volledige pad (zoals in de template builder) kun je gewoon "value" aanroepen. Daarna even casten naar een integer om <= te kunnen gebruiken. In mijn geval had ik van de waarde 10 natuurlijk ook "10" kunnen maken, maar dit vind ik netter.

edit2:
Jammer alleen dat icon_template alleen via een template sensor werkt ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Yukkie op 05-04-2018 17:00 ]

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Cyw00d schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:55:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
     entity_id:
      - sensor.voordeur
      - sensor.slaapkamerraam
      - sensor.kantoordeur
  action:
    data_template:
          Voordeur is open!
          Slaapkamerraam is open!
          Kantoordeur is open!
        {% else %}
          Geen idee
        {% endif %}
    data:
      data:
        push:

Ik probeer zoveel mogelijk de trigger friendly name te gebruiken wanneer ik meerdere triggers heb.

YAML:
1
2
3
4
  {% if trigger.to_state.state == 'on' %}
    {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} is open
  {% endif %}

of
YAML:
1
2
  {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} is {% if trigger.to_state.state == 'off' %}dicht{% else %}open{% endif %}       

[ Voor 6% gewijzigd door [RNMC] Viper op 05-04-2018 17:14 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:28
Cyw00d schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:19:
Hipchat (van Atlassian).
Dit is wel de oude naam/app, maar ik moet nog over naar de nieuwe: Stride ;) .

• zoeperman
ik heb onderstaande automation gemaakt gisteren, met een dlink stopcontact.
hij werkt wel, alleen als ik nu de tv al aan heb en HA restart (edit, als ik automations reload ook dus..) dan knalt hij 5 minuten na de restart de switch uit... is de automation verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 - id: tv_uitschakelen_5_min
   alias: tv uit bij minder verbruik
   trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: switch.televisie
    value_template: '{{ state.attributes.power_consumption | int }}'
    below: 30
    for:
   action:
    - service: switch.turn_off

Edit:

Blijkbaar werkt de automation toch niet, alleen als ik ha reboot of automation reload gaat hij na 5 minuten uit

[ Voor 11% gewijzigd door zoeperman op 05-04-2018 22:02 ]

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-12 23:39
zoeperman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:59:
ik heb onderstaande automation gemaakt gisteren, met een dlink stopcontact.
hij werkt wel, alleen als ik nu de tv al aan heb en HA restart (edit, als ik automations reload ook dus..) dan knalt hij 5 minuten na de restart de switch uit... is de automation verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 - id: tv_uitschakelen_5_min
   alias: tv uit bij minder verbruik
   trigger:
    platform: numeric_state
    value_template: '{{ state.attributes.power_consumption | int }}'
    below: 30
    for:
   action:
    - service: switch.turn_off
Waarschijnlijk start het meten van de stroom pas nadat de automation wordt geladen en dus die weet nog niet dat het boven de 30watt is.
Je kunt instellen dat deze automation standaard Uit staat en dan een ook automation maken die triggered als Home Assistant wordt opgestart en na een delay van x minuten deze automation op Aan zet.
Maar ik zou verwachten dat dat afgevangen zou worden door de 'for 5 minutes'? Of die D-Link schakelaar doet er ontzettend lang over om de eerste waarde te melden. Enige idee wat de interval daarvan is? Of meldt hij zich bij elke wijziging?
Ander idee: Ik vind de grens van 30 Watt vrij hoog. Verbruikt je TV zo veel als hij standby staat? Lijkt mij dat die ook < 10 Watt kan?
En ik denk dat de '| int' overbodig is in de value_template. Hoe simpeler de code, des te eenvoudiger het troubleshooten.

• zoeperman
hij laat een waarde zien met W erachter, als attribute. Wat hij standaard doet is aan/uit.
verbruik van de hele setup is standby rond 22-25 W (tv, decoder,receiver)
Kan nergens vinden wat de polling interval is, maar zeker geen 5 minuten....
Die int heb ik gedaan om de W erachter weg te halen, misschien overbodig?

Anders misschien een losse sensor van power_consumption maken en die gebruiken in de schakeling..

code:
1
2
3
4
5
switch.televisie    off 
power_consumption: 0.00 W
total_consumption: 9.2 kWh
temperature: 33 °C
friendly_name: Televisie
Pagina: 1 ... 40 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.