He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Wat voor apparatuur heb jij er dan achter, als ik vragen mag?martinvdm schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:36:
@dof de sonoff pow zelfs 3500 watt. Of je die grens wil opzoeken weet ik niet maar men heeft de laatste generatie met beter soldeerwerk uitgevoerd. Zou naar mijn idee makkelijk moeten gaan werken. Ik jaag er 2500 watt door heen (piek) en werkt prima.
Ik heb ook een NeoCoolcam plug, die gebruik ik voor de droger. Die verbruikt max 900W en dat gaat een half jaar prima
Daarover gesproken, ik zou eigenlijk het vebruikte vermogen per wasbeurt willen bijhouden via de plug. Iemand al hier ervaring mee, ik heb wat gezocht via Google maar nog niet echt een goede oplossing kunnen vinden. (of eigenlijk het energieverbruik per plug, per uur/dag/week kunnen bijhouden)
Volgens mij niet hoor. Een quooker is gewoon een elektrisch boilertje wat niet echt moduleert (behalve aan/uit).Je moet dus altijd het 'stilstandverlies' compenseren. En die is juist hoger bij heet water. Het klopt dat hij bij het inschakelen weer gaat verwarmen, maar dat zal altijd minder zijn dan op temperatuur houden.lolgast schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:49:
Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor je verwarming thuis. Het kost meer energie om vanaf 0 naar 100 graden te gaan, dan het kost om een paar uur op 100 graden te blijven
Hetzelfde geldt overigens ook voor je verwarming thuis. Daar kan het echter zo zijn dat je ketel efficienter werkt bij bijverwarmen ten opzichte van opwarmen. Echter, met een goede thermostaat is het altijd efficienter om nachtverlaging toe te passen.
Begint een beetje off-topic te worden inmiddels volgens mij, maar vind het wel interessante materie.CodeIT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:16:
[...]
Volgens mij niet hoor. Een quooker is gewoon een elektrisch boilertje wat niet echt moduleert (behalve aan/uit).Je moet dus altijd het 'stilstandverlies' compenseren. En die is juist hoger bij heet water. Het klopt dat hij bij het inschakelen weer gaat verwarmen, maar dat zal altijd minder zijn dan op temperatuur houden.
Hetzelfde geldt overigens ook voor je verwarming thuis. Daar kan het echter zo zijn dat je ketel efficienter werkt bij bijverwarmen ten opzichte van opwarmen. Echter, met een goede thermostaat is het altijd efficienter om nachtverlaging toe te passen.
Ik heb de quooker combi (boiler) deze warmt zichzelf binnen 10 minuten op bij het aanzetten. De vraag is wat kost het aan vermogen om van circa 15-20 graden (koud water) naar de 110 graden te gaan in de ochtend. T.o.v. bij-verwarmen in de nacht.
Daarbij heeft hij volgens de officiële website van quooker een gemiddeld piekvermogen van 2200w. Vooral het woordje gemiddeld vind ik een gevaarlijke hier.
Bij een quooker maakt het niet uit of deze moduleert, omdat deze een elektrisch element gebruikt om te verwarmen. Deze is altijd even efficient. Een HR gasketel is tot 58,6°C van de retour efficiënter als daarboven, dus daar zou het met foutieve instellingen in de thermostaat beter kunnen zijn geen nachtverlaging toe te passen.bacardicoconut schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:31:
[...]
Begint een beetje off-topic te worden inmiddels volgens mij, maar vind het wel interessante materie.
Ik heb de quooker combi (boiler) deze warmt zichzelf binnen 10 minuten op bij het aanzetten. De vraag is wat kost het aan vermogen om van circa 15-20 graden (koud water) naar de 110 graden te gaan in de ochtend. T.o.v. bij-verwarmen in de nacht.
Daarbij heeft hij volgens de officiële website van quooker een gemiddeld piekvermogen van 2200w. Vooral het woordje gemiddeld vind ik een gevaarlijke hier.
Meten is weten in dit soort gevallen en dat kan mooi met HASS (niet helemaal meer offtopic
In Openzwave panel hernoem ik de nodes, maar onder de config / states houden ze de meest vreemde namen?
Onder dev-state heet die switch.switch
echter onder zwave panel staat deze info:
new_entity_id: zwave.vaatwasser
node_id: 23
node_name: vaatwasser
old_entity_id: zwave.vaatwasser_23
En bij entities of this node staat dan:
friendly_name: vaatwasser Switch
new_entity_id: switch.vaatwasser_switch
old_entity_id: switch.vaatwasser_switch_23_0
Ik ga uit van switch.vaatwasser_switch om hem in een group te plaatsen, echter gaat alleen met switch.switch
Tab dev-state dan heet die hier:
switch.switch on
value_instance: 1
new_entity_id: switch.vaatwasser_switch
power_consumption: 0
value_index: 0
friendly_name: vaatwasser Switch
old_entity_id: switch.vaatwasser_switch_23_0
DB keer weg gegooid maar helpt niet.
Heb er nog 2 die gewoon dit blijven heten:
switch.everspring_an181_miniplug_onoff_with_meter_function_switch
switch.everspring_an181_miniplug_onoff_with_meter_function_switch_2
Waar kan ik die aanpassen?
zwcfg_0xc0306030.xml staat het ook gewoon goed in, maar waar werkt HASS er die vreemde namen weer van??
[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 22-03-2018 12:41 ]
In de configurationscreen van HA

Kies de node, de naam en druk op 'RENAME NODE'.

Mijn ervaring is dat je even 3 minuten moet wachten, HA een herstart moet geven en presto
Echter bij dev-state niet. Ook niet na diverse reboots....
Heb ik ook. Volgens mij kunne dat niet hernoemen. Mij lukt dat ook niettrekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:32:
probleem is dat ze in zwave gewoon hernoemd zijn....
Echter bij dev-state niet. Ook niet na diverse reboots....
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Wasmachine.bacardicoconut schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:34:
[...]
Wat voor apparatuur heb jij er dan achter, als ik vragen mag?
ergens moet Hass toch die zwave config verkeerd inlezen en noemt die hem switch.switch maarja ga het maar negeren....martinvdm schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:34:
[...]
Heb ik ook. Volgens mij kunne dat niet hernoemen. Mij lukt dat ook niet
Wat het inmiddels zou kunnen zijn: er is een file in de root van homeassistant entity_registry.yaml. Gooi die eens weg (of in ieder geval de vermelding van switch.switch)trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:36:
[...]
ergens moet Hass toch die zwave config verkeerd inlezen en noemt die hem switch.switch maarja ga het maar negeren....
die kende ik nog niet. Vroeg me al af waar Hass zoiets opsloeg, want de DB file kun je gewoon wegkiepen.lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:40:
[...]
Wat het inmiddels zou kunnen zijn: er is een file in de root van homeassistant entity_registry.yaml. Gooi die eens weg (of in ieder geval de vermelding van switch.switch)
Top, werkt meteen.
Je merkt wel dat het langzaam aan steeds beter pakket wordt, maar het wel af en toe zoeken is tussen al die veranderingen!
toevallig 2x een zwave switch toegevoegd en die zijn ook beiden weer genoemd switch.switch en switch.switch2; werkt dus kennelijk niet optimaal.lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:52:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde van deze file nog niet echt zie. Hij heeft mij nu ook 3 keer in de weg gezeten met het joinen/rejoinen van Xiaomi Aqara switches en het vervolgens niet meer werken van automations
Dat heb ik zelf gedaan met een keukenboiler, kan inderdaad bevestigen dat daar de slimme stekker (Fibaro) kapot van gaatdof schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:18:
[...]
Oh oh oh, daar komt gedoe en/of brand en/of defecte slimme stekker van. Zo'n cooker gebruikt op momenten heel wat stroom (10 amp), en dat moet allemaal door zo'n simpel klein relais heen dat in zo'n slimme (Coolcam/Xiaomi/andere) stekker is gebouwd. Ook al beloven de specs van die dingen veel stroom-schakel-capaciteit, het is geen partij tegen de zware stroomvreters.
Doe veilig en gebruik daar iets stevigers voor zoals b.v. Sonoff Pow o.i.d. In Domoticsz en Sonoff forum kun je regelmatig rampjes lezen over gebruik van slimme stekkers achter wasmachines en andere zware verbruikers.
Meestal gaat het een tijdje goed en dan fikt of ploft ie er ineens uit.
Anyway, je bent gewaarschuwd!
bij met was het relais dichtgelast. dus ookal stond hij uit, liet hij nog steeds stroom door.
Maar met vervolgens verwijderen gaat het wel goed?trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:52:
[...]
toevallig 2x een zwave switch toegevoegd en die zijn ook beiden weer genoemd switch.switch en switch.switch2; werkt dus kennelijk niet optimaal.
ja ff verwijderen en restart. Wel goed om te weten:)lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:10:
[...]
Maar met vervolgens verwijderen gaat het wel goed?
1
2
3
| - platform: command_line
name: "Download Grafana"
command: curl -s -H "Authorization: Bearer eyJrIj123364478999oiaDI4R0lxMWFZS3VneHd5Q2w0dzdZUmwzVE5wa1JOSTciLCJuIjoiSEFTUyIsImlkIjoxfQ==" "http://192.168.0.205:3000/render/d-solo/IbSj6Egmz/lyric-t6?orgId=1&panelId=2&from=1521500400000&to=1521576165006&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00" > /volume1/j/HASS/downloads/temperatuur.png |
ERROR:homeassistant.util.yaml:mapping values are not allowed here. fout zit in de command regel , maar ik zie em niet
[ Voor 14% gewijzigd door Faece op 22-03-2018 15:50 ]
kan ik ook zie wat hem getriggerd heeft? (nu heb ik ineens spontaan een lamp aan in de kamer)
13:54 test lamp turned off
15:35 Schakelen met deursensor test has been triggered
15:35 test lamp turned on
@zoeperman Misschien handig om je automation even te plaatsen?
Als je logging niveau op info staat kun je waarschijnlijk vlak boven de automation zien wat de trigger is geweest.
Je kunt voor grafana ook het camera component gebruiken:
1
2
3
4
5
6
| camera:
- platform: generic
name: Grafana Power
still_image_url: 'http://192.168.1.12:3000/render/dashboard-solo/db/power?orgId=1&from=1520495590598&to=1520535919212&panelId=1&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00'
username: !secret grafana_user
password: !secret grafana_pass |
Gebruik ik zelf ook en werkt goed.
Op slaapkamer fluiten /klappen voor lamp te switchen? Herkenning rookmelder geluid?
Heb zelf pieper brandweer, als die afgaat de lampen aan etc.
Google Home Mini + D-LINK DSP-W115 voor €53
https://nl.pepper.com/aan...link-dsp-w115-eur53-64245
Ik heb geen username en ww moeten ingeven ? laat ik die dan blank ?CodeIT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:23:
@Faece buiten wat @lolgast zegt.
code:
1 2 3 4 5 6camera: - platform: generic name: Grafana Power still_image_url: 'http://192.168.1.12:3000/render/dashboard-solo/db/power?orgId=1&from=1520495590598&to=1520535919212&panelId=1&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00' username: !secret grafana_user password: !secret grafana_pass
Door de " enkel helemaal vooraan en achteraan te zetten krijg ik geen error meer, maar de command wordt niet uitgevoerd
Eens kijken of die ook snel genoeg is...😁ThinkPadd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:50:
Pieper = P2000 toch? Dat kun je zo van internet af plukken dacht ik?
HASS toont me de titel, maar er staat bij "image not available". Zou dit iets met rechten kunnen te maken hebben ?CodeIT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:23:
@Faece buiten wat @lolgast zegt.
code:
1 2 3 4 5 6camera: - platform: generic name: Grafana Power still_image_url: 'http://192.168.1.12:3000/render/dashboard-solo/db/power?orgId=1&from=1520495590598&to=1520535919212&panelId=1&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00' username: !secret grafana_user password: !secret grafana_pass
Als je dat lukt hoor ik het graag! Hier nog een brandweerman.trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:54:
[...]
Eens kijken of die ook snel genoeg is...😁
Ga eens wat proberen met de scrape sensor en daar poll interval op 5 seconde zetten. Nog bekijken hoe die sensor moet bijhouden of het nieuwe entry is. Neem aan dat lukt door een timestamp van een oproep vast te zetten in variabele.SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:16:
[...]
Als je dat lukt hoor ik het graag! Hier nog een brandweerman.
- misschien handiger met AppDaemon? (Ken het alleen van naam, nooit gebruikt)
- elke 5 seconde poll is dat te veel op een site?
Die kwam ik ook net tegen. Eens testen of die al helemaal werkbaar voor me is.martinvdm schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:38:
@trekker22 en @SPX420 volgens heeft iemand hier al een custom component voor gemaakt. Zie : https://github.com/cyberj...rgency-services-component
Interval is daar in minuten. Heb de schrijver gemailed om te kijken of versnellen naar secondes mogelijk is.
Maar niemand ooit over een geluid herkennings sensor nagedacht? Klap in de hand om nachtkastjes lamp uit te maken lijkt me wel gaaf :-)
[ Voor 23% gewijzigd door trekker22 op 22-03-2018 18:47 ]
ik heb der nog maar 1lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:14:
@zoeperman Misschien handig om je automation even te plaatsen?
Als je logging niveau op info staat kun je waarschijnlijk vlak boven de automation zien wat de trigger is geweest.
moet ik dit enkel toevoegen in mijn configuration.yaml ?
logger:
default: info
de automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - id: licht_schakelen_test alias: "Schakelen met deursensor test" initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23 action: - service: light.toggle entity_id: light.test_lamp |
Wellicht dat dit helpt:zoeperman schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:25:
[...]
ik heb der nog maar 1aangezien ik net nieuw ben met HA
logger:
de automation:
[...]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ##############################
## Gang lamp aan
##############################
- alias: Lamp aan in gang bij beweging
trigger:
platform: state
entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001de5bf3
to: 'on'
action:
service: homeassistant.turn_on
entity_id: light.kantoor |
p.s. zet je code tussen [.code] en [./code] (zonder punten), dan is het voor ons wat makkelijker te lezen.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyw00d op 22-03-2018 19:31 ]
[ Tesla MIG MYP ]
Beter is nog [code=yaml ] gebruikenCyw00d schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:27:
[...]
p.s. zet je code tussen [.code] en [./code] (zonder punten), dan is het voor ons wat makkelijker te lezen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Als ik de knop manueel indruk krijg ik geen status update door in Hass.
Heb ook een aantal Everspring AN181 en deze doen dit wel (met een seconde of 2 vertraging). Deze zijn Zwave Plus.
Volgens mij kan je ook niet scannen op bepaalde capcode's (code's voor blusploegen/voertuigen) met dit component.trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:41:
[...]
Die kwam ik ook net tegen. Eens testen of die al helemaal werkbaar voor me is.
Interval is daar in minuten. Heb de schrijver gemailed om te kijken of versnellen naar secondes mogelijk is.
Maar niemand ooit over een geluid herkennings sensor nagedacht? Klap in de hand om nachtkastjes lamp uit te maken lijkt me wel gaaf :-)
kan toch op naam zoeken in wat het event terug geeft lijkt me. En dan op plaatsnaam.SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:00:
[...]
Volgens mij kan je ook niet scannen op bepaalde capcode's (code's voor blusploegen/voertuigen) met dit component.
Oke, geen idee hoe maar als het je lukt zie ik het graag!trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:01:
[...]
kan toch op naam zoeken in wat het event terug geeft lijkt me. En dan op plaatsnaam.
Ik heb sinds kort de volgende motion detector van xiaomi aqara https://goo.gl/oi6b6G
Weet iemand of HA ook de lux kan uitlezen? Via de Mi Home app kan het wel en wil het graag gebruiken om de lampen aan te zetten onder een bepaalde lux.
Edit: gevonden onder een andere entity.
[ Voor 4% gewijzigd door SPX420 op 22-03-2018 20:17 ]
Yep, die heb ik ook, en de lux word ook weergegeven, maar nog niet gekeken of het betrouwbaar is.SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:11:
[...]
Oke, geen idee hoe maar als het je lukt zie ik het graag!
Ik heb sinds kort de volgende motion detector van xiaomi aqara https://goo.gl/oi6b6G
Weet iemand of HA ook de lux kan uitlezen? Via de Mi Home app kan het wel en wil het graag gebruiken om de lampen aan te zetten onder een bepaalde lux.
Edit: gevonden onder een andere entity.
[ Tesla MIG MYP ]
Je doelt hier op de nachtverlaging of dat efficient is of niet? De energie die je bij moet stoken is de energie die je kwijt raakt naar de omgeving. Dat warmteverlies is afhankelijk van de kwaliteit van de isolatie, het oppervlak van de Quooker en het verschil met de omgevingstemperatuur. De eerste twee zijn constant en de laatste is afhankelijk van de temperatuur in de Quooker en de omgevingstemperatuur. Zet een Quooker in de winter op een tochtige koude plek en je hebt zomaar 20% meer energieverlies. En als de omgevingstemperatuur constant is (20oC in het keukenkastje), dan is het energieverlies lager als de temperatuur in de Quooker lager is.lolgast schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:49:
Uiteraard werkt het gewoon. Een quooker verbuikt ongeveer 2000Watt. Korte momenten, seconde of 5, eens in de zoveel minuten.
Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor je verwarming thuis. Het kost meer energie om vanaf 0 naar 100 graden te gaan, dan het kost om een paar uur op 100 graden te blijven
Kortom, een Quooker die je om 10 uur 's avonds uit zet en om 7 uur 's ochtends weer aan zal minder energie verliezen dan een die altijd z'n water op temperatuur houdt. Gemak kost energie in dit geval. Het verschil zal echter behoorlijk klein zijn. Stand-by verbruik is 10W (5 cent per dag). Als de temperatuur in de nacht zakt naar 84oC zal het verbruik op dat moment 8W zijn (20% minder, 4 cent per dag). Nauwelijks de moeite dus.
Wellicht helpt het om deze condition toe te voegen aan je automationzoeperman schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:25:
[...]
ik heb der nog maar 1aangezien ik net nieuw ben met HA
logger:
de automation:
[...]
1
2
3
| condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" |
Die zorgt ervoor dat de automation niet uitgevoerd kan worden bij een herstart van HA of initialisatie van de automations
ik ga kijken of dat helpt, vreemde is dat ik niet thuis was (dus niet opnieuw geïnitialiseerd) en HA niet opnieuw gestart is volgens de loglolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:51:
[...]
Wellicht helpt het om deze condition toe te voegen aan je automation
YAML:
1 2 3 condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}"
Die zorgt ervoor dat de automation niet uitgevoerd kan worden bij een herstart van HA of initialisatie van de automations
als ik het goed heb begrepen moet het dan zo zijn in mijn automations
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - id: licht_schakelen_test alias: "Schakelen met deursensor test" initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23 condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" action: - service: light.toggle entity_id: light.test_lamp |
Hun site werkt op basis van een web socket connection (ws://monitor.livep2000.nl/A/websocket)SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:00:
[...]
Volgens mij kan je ook niet scannen op bepaalde capcode's (code's voor blusploegen/voertuigen) met dit component.
Dat ziet eruit als een json-stream waarin de capcodes ook voorbij komen. Je moet dan alleen wel zelf filteren.
Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om, zonder polling dus realtime, acties te ondernemen als een bepaalde Capcode voorbij komt.
Ik heb er helaas geen tijd voor....
[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 23-03-2018 12:21 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Toch paar keer problemen gehad en draai nu op een 1 TB Usb Hdd. Echter om hier een image van te maken en terug te zetten, is vrij problematisch. Zeker omdat ik maar een beperkt aantal GB daadwerkelijk gebruik.
Wat zijn andere opties om een gehele systeem kopie te hebben. Zodat ik na diefstal/brand/kapotte HDD het zo terug kan zetten op Rpi3?
EDIT als ik zo rond kijk op internet snij ik me aardig in de vingers door zo'n grote USB Hdd te gebruiken. Image duurt gewoon veel te lang.
[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 23-03-2018 12:51 ]
Weet niet of het mogelijk is kleine partities te maken zodat je alleen een kleine partitie hoeft te backuppen/restoren ipv de gehele hdd.trekker22 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:44:
Eerst altijd Rpi3 op SD kaartje gehad draaien en kon ik geheel image maken van de SD kaart.
Toch paar keer problemen gehad en draai nu op een 1 TB Usb Hdd. Echter om hier een image van te maken en terug te zetten, is vrij problematisch. Zeker omdat ik maar een beperkt aantal GB daadwerkelijk gebruik.
Wat zijn andere opties om een gehele systeem kopie te hebben. Zodat ik na diefstal/brand/kapotte HDD het zo terug kan zetten op Rpi3?
EDIT als ik zo rond kijk op internet snij ik me aardig in de vingers door zo'n grote USB Hdd te gebruiken. Image duurt gewoon veel te lang.
[ Tesla MIG MYP ]
1
| tar -cvzf /config/HA_backup.tar.gz --exclude '*.db' /config |
Met een beetje fantasie is daar zelfs een shell_command van te welke die bijvoorbeeld elke week gerund wordt
Nou zit er mee dat er mee op die Rpi draait en ingesteld is:lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:02:
@trekker22 Je zou ook een .tar-file kunnen maken van je HA config en deze volgens laten kopieren naar een andere locatie. Zoiets denk ik:
code:
1 tar -cvzf /config/HA_backup.tar.gz --exclude '*.db' /config
Met een beetje fantasie is daar zelfs een shell_command van te welke die bijvoorbeeld elke week gerund wordt
pi-hole
dsmr reader
mysql
unify
en eigenlijk wil ik alle programma's / instellingen meenemen zodat het snel terug te zetten is.
Normaal zou er wel ondersteuning moeten zijn voor LVM op de rpi.trekker22 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:44:
Eerst altijd Rpi3 op SD kaartje gehad draaien en kon ik geheel image maken van de SD kaart.
Hiermee kun je partities aanmaken die je dynamisch kunt vergroten;
Bijkomend kun je nog snapshots nemen die dan weer gemakkelijk gemount en gebackupped kunnen worden.
Hoe neem je trouwens nu backups?
Ik heb een pi3b+ over met een 7" touch screen die ik in de gang aan de muur wil hangen. Ik ben alleen nog aan het rondkijken voor welk systeem ik wil gebruiken hiervoor ipv het standaard hass alarm systeem zonder aparte touch-interface.
[ Voor 10% gewijzigd door Cyw00d op 23-03-2018 16:44 ]
[ Tesla MIG MYP ]
https://www.hackster.io/t...for-home-assistant-a206cc
nog niks geregeld, af en toe een copy via Samba.Yelti schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:40:
[...]
Normaal zou er wel ondersteuning moeten zijn voor LVM op de rpi.
Hiermee kun je partities aanmaken die je dynamisch kunt vergroten;
Bijkomend kun je nog snapshots nemen die dan weer gemakkelijk gemount en gebackupped kunnen worden.
Hoe neem je trouwens nu backups?
Kun je van die ingebouwde MQTT broker iets aanpassen? Wil die web sockets poort niet op 8080 want daar zit UniFi ook al op...
Nvm, ik ben weer bij. Voor wanneer je device geen MQTT client software heeft maar wel een browser.
[ Voor 41% gewijzigd door lolgast op 23-03-2018 20:43 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| 2018-03-23 18:05:24 ERROR (Dummy-9) [openzwave] Error in manager callback
Traceback (most recent call last):
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/openzwave/network.py", line 952, in zwcallback
self._handle_value_changed(args)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/openzwave/network.py", line 1504, in _handle_value_changed
'value' : self.nodes[args['nodeId']].values[args['valueId']['id']]})
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/pydispatch/dispatcher.py", line 338, in send
**named
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/pydispatch/robustapply.py", line 55, in robustApply
return receiver(*arguments, **named)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/node_entity.py", line 119, in network_node_changed
self.node_changed()
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/node_entity.py", line 151, in node_changed
self.maybe_schedule_update()
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/node_entity.py", line 54, in maybe_schedule_update
self.hass.add_job(self._schedule_update)
File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py", line 204, in add_job
self.loop.call_soon_threadsafe(self.async_add_job, target, *args)
File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/base_events.py", line 620, in call_soon_threadsafe
self._check_closed()
File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/base_events.py", line 357, in _check_closed
raise RuntimeError('Event loop is closed')
RuntimeError: Event loop is closed |
Ook dat al gedaan, maar hierin zitten slechts enkele kleine updates die volgens mij niet in relatie staan met dit issue. Even aankijken vandaag en morgen, maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in.lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:56:
Geen last van. Inmiddels is 0.65.6 beschikbaar. Misschien even updaten?
Ja die had ik gezien inderdaad, wellicht dat dat een optie is. Ik heb nu een eTiger alarm systeem hangen die ook geluid geeft tijdens pending aftellen etc, dat vind ik wel erg fijn werken. Eens kijken of dit systeem dat ook kan.lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:06:
@Cyw00d ik vind deze er altijd super tof uitzien!
https://www.hackster.io/t...for-home-assistant-a206cc
Ik heb trouwens datzelfde touch-screen en ben nu een houder voor aan de muur aan het 3d-printen, leuk projectje.
[ Tesla MIG MYP ]
Heb je niet een falend zwave apparaat ergens?
tja vrij nieuw allemaal, maar goed zou idd kunnen. ik moet dan eens OZW_log bekijken, maar dit logt nogal veel dus niet echt gemakkelijk en moet ook preciezer tijdstip weten wanneer eea vast loopt. Zwave technisch lijkt alles wel gewoon goed te werken. Eerst maar eens kijken of 0.65.6 het op lost.lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:28:
@martinvdm Vreemd. Ik gebruik in ieder geval dezelfde zwave stick, dus daar ligt het niet aan.
Heb je niet een falend zwave apparaat ergens?
Ik doe niets via een cloud (sonoffs ook zelf geflasht) dus zal hem moeten rooten. Ik begrijp dat hij dan ook beter in Hass werkt dan met de officiële API (die ik dus sowieso wil vermijden).
Kan ik zomaar een 2e hands toon van V&A trekken? Moet ik ergens op letten?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb een Toon van marktplaats gekocht en zelf geroot.Hmmbob schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:59:
Jaaaa, de vrouw wil een slimme thermostaat! Ik lees wisselende verhalen over het kopen van een 2e hands Toon (zou wel/niet werken), iemand ervaring mee?
Ik doe niets via een cloud (sonoffs ook zelf geflasht) dus zal hem moeten rooten. Ik begrijp dat hij dan ook beter in Hass werkt dan met de officiële API (die ik dus sowieso wil vermijden).
Kan ik zomaar een 2e hands toon van V&A trekken? Moet ik ergens op letten?
Custom apps geinstalleerd (buienradar, afvalkalender) en integratie met HASS geregeld.
Koppeling met ketel via OpenTherm werkt.
Als je nog een domme meter hebt is't wel leuk als er zo'n meteradapter + sensoren bijzitten.
Quby heeft wel een poging gedaan om het rooten lastiger te maken, vanaf een bepaalde batch moet je eerst een nieuwe u-boot flashen (dat hoefde ik gelukkig niet).
Maar 't is allemaal goed te doen met een RaspberryPi, tegenwoordig zijn er al scripts in omloop die e.e.a. automatisch voor je doen.
De knappe koppen houden zich op in dit forum:
https://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=87
dus daar kun je je verder inlezen.
Aqara Switch €6,66 + gratis verzending
Aqara temperatuursensor € 8,47 + gratis verzending
ronde temperatuursensor €8,15 + gratis verzending
En hier nog extra 6% cashback op je aankopen bij Ali
Status nu, uit het niks, de PI is nog wel te pingen, SSH geeft een connection refused en de web interface is dood.
NEO COOLCAM Z-wave Plus Smart Home Door/Window Contact Sensor, €14,42_LF_ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:17:
Bij Aliexpress vanaf 28 maart een "verjaardagverkoop", ik heb even wat Xiaomi koopjes voor jullie verzameld:
Aqara Switch €6,66 + gratis verzending
Aqara temperatuursensor € 8,47 + gratis verzending
ronde temperatuursensor €8,15 + gratis verzending
En hier nog extra 6% cashback op je aankopen bij Ali
NEO COOLCAM NAS-PD02Z Z-wave Plus PIR Motion Sensor, €20,45
Ook een heleboel Sonoff spulletjes, maar niet uit de officiele Sonoff store
Sometimes you need to plan for coincidence
@new_guy Die problemen heb ik echt nooit gehad en ik heb bijna een jaar op een pi2 gedraaid.. Pi maar aan een scherm hangen en kijken wat daar voorbij komt denk ik.
Iemand dit probleem al eerder gehad?
HA vond het nodig om mijn laptop een IP ban te geven....
[ Voor 15% gewijzigd door Curva op 24-03-2018 16:08 ]
PSN: Curvaa_
HASSIO laat toch nooit iets zien op een aangesloten display? Op het HA logo na dan...lolgast schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:58:
@new_guy Die problemen heb ik echt nooit gehad en ik heb bijna een jaar op een pi2 gedraaid.. Pi maar aan een scherm hangen en kijken wat daar voorbij komt denk ik.
Uit eindelijk Raspbian op een SD kaartje gezet en de PI geboot, met een USB kaart lezer de HASSIO SD kaartje gemount en de DB weggeflikkerd.
Vervelend maar volgens mij zou ha vanaf versie 0.64 al default moeten purgen. Zie https://home-assistant.io/blog/2018/02/26/release-64/new_guy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 21:50:
Goed, ik ga me schamen in een hoekje... Blijkbaar is ergens het purgen van de database weg gevallen uit de config. Resultaat, volgelopen disk.![]()
![]()
Uit eindelijk Raspbian op een SD kaartje gezet en de PI geboot, met een USB kaart lezer de HASSIO SD kaartje gemount en de DB weggeflikkerd.
Er draait haast niets op deze config, omdat ik nog maar net met domotica begin.
Heb nu dit maar toegevoegd aan mijn config om te kijken of dat meer info bied...
logger:
12:23 test lamp turned off
12:23 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:23 Schakelaar_test turned off
12:22 test lamp turned on
12:22 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 test lamp turned off
12:21 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 Schakelaar_test turned on
12:02 test lamp turned on
12:02 Schakelen met deursensor test has been triggered
11:31 Weather Symbol changed to 4
deel je automation even...zoeperman schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:47:
blijft vreemd, mijn automation wordt spontaan getriggerd de dik gedrukte is mijn actie door schakelaar te activeren. (lezen van onder naar boven)
Er draait haast niets op deze config, omdat ik nog maar net met domotica begin.
Heb nu dit maar toegevoegd aan mijn config om te kijken of dat meer info bied...
logger:
12:23 test lamp turned off
12:23 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:23 Schakelaar_test turned off
12:22 test lamp turned on
12:22 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 test lamp turned off
12:21 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 Schakelaar_test turned on
12:02 test lamp turned on
12:02 Schakelen met deursensor test has been triggered
11:31 Weather Symbol changed to 4
ik heb nog nooit meegemaakt dat een automation uit zichzelf triggered... altijd achteraf een logisch gevolg door menselijk (fout) denken / programmeren
Volgens mij een Xiaomi ding. Dan moet je dat via de app terug kunnen zien in de hub (dat geldt in ieder geval wel voor mijn schakelaars van Xiaomi)
[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 25-03-2018 15:14 ]
In de mi home app wordt hij niet getriggerd, daar is laatste change 12:23, mijn eigen actie.
Nu heb ik de logging aangezet en daar staat dit:
lijkt erop dat hij met een polling andere status denkt te hebben, terwijl de nieuwe status van offnaar open off?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23, old_state=<state binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23=off; Open since=0, battery_level=55.0, friendly_name=Schakelaar_test, device_class=opening @ 2018-03-25T12:47:17.844219+02:00>, new_state=<state binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23=off; Open since=0, battery_level=53.0, friendly_name=Schakelaar_test, device_class=opening @ 2018-03-25T12:47:17.844219+02:00>>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing Schakelen met deursensor test
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event logbook_entry[L]: name=Schakelen met deursensor test, message=has been triggered, domain=automation, entity_id=automation.schakelen_met_deursensor_test>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script Schakelen met deursensor test: Running script
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script Schakelen met deursensor test: Executing step call service
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event call_service[L]: domain=light, service=toggle, service_data=entity_id=['light.test_lamp'], service_call_id=1968166416-13>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event service_executed[L]: service_call_id=1968166416-13>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=light.test_lamp, old_state=<state light.test_lamp=off; friendly_name=test lamp, supported_features=33 @ 2018-03-25T15:31:23.994828+02:00>, new_state=<state light.test_lamp=on; brightness=45, color_temp=370, rgb_color=[136, 109, 60], friendly_name=test lamp, supported_features=33 @ 2018-03-25T15:43:44.877126+02:00>>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=automation.schakelen_met_deursensor_test, old_state=<state automation.schakelen_met_deursensor_test=on; last_triggered=2018-03-25T14:53:34.555550+02:00, id=licht_schakelen_test, friendly_name=Schakelen met deursensor test @ 2018-03-25T12:47:20.069388+02:00>, new_state=<state automation.schakelen_met_deursensor_test=on; last_triggered=2018-03-25T15:43:44.883807+02:00, id=licht_schakelen_test, friendly_name=Schakelen met deursensor test @ 2018-03-25T12:47:20.069388+02:00>>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=group.all_lights, old_state=<state group.all_lights=off; entity_id=('light.gateway_light_7811dc64e9f3', 'light.huiskamer', 'light.test_lamp'), order=2, auto=True, friendly_name=all lights, hidden=True @ 2018-03-25T15:31:24.009107+02:00>, new_state=<state group.all_lights=on; entity_id=('light.gateway_light_7811dc64e9f3', 'light.huiskamer', 'light.test_lamp'), order=2, auto=True, friendly_name=all lights, hidden=True @ 2018-03-25T15:43:44.892151+02:00>> |
automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - id: licht_schakelen_test alias: "Schakelen met deursensor test" initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23 condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" action: - service: light.toggle entity_id: light.test_lamp |
Edit: De state is nu gewijzigd door de lagere batterij stand namelijk
[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 25-03-2018 16:48 ]
dit is de eerste automation die ik heb geprobeerd... tenminste om aan de eisen te voldoen van onafhankelijk schakelen, met wat ik zou willen:lolgast schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:47:
@zoeperman Ik denk dat deze sensoren niet overweg kunnen met de automation die je van mij gekopieerd hebt. Had je deze problemen ook toen je nog aparte automations had met trigger 'from: on' 'to: off'?
Edit: De state is nu gewijzigd door de lagere batterij stand namelijk
als de status van de switch van 'off' naar 'on' gaat, en status van de lamp is aan, zet de lamp uit
als de status van de switch van 'off' naar 'on' gaat, en status van de lamp is uit, zet de lamp aan
als de status van de switch van 'on' naar 'off' gaat, en status van de lamp is uit, zet de lamp aan
als de status van de switch van 'on' naar 'off' gaat, en status van de lamp is aan, zet de lamp uit
op deze manier maakt de schakeling van je switch niet uit en doet hij wat een normale schakelaar ook zou doen als je geen slimme lampen zou hebben (WAF factor)
[ Voor 42% gewijzigd door zoeperman op 25-03-2018 16:56 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: licht_schakelen_test alias: "Schakelen met deursensor test" initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23 to: 'on' - platform: state entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23 to: 'off' condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" action: - service: light.toggle entity_id: light.test_lamp |
Daarmee forceer je dat de status van de trigger daadwerkelijk naar on of off moet verspringen, ipv dat die hetzelfde mogen blijven en daardoor een andere trigger ook voor uitvoer kan zorgen
maar als ik het goed begrijp moet dit dan ook voor b.v. Xiaomi Smart Wireless Switch?
Anyhow, volgens mij werk de wireless switch met events ipv states. Mijn wireless double switches wel in ieder geval
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: licht_schakelen_test alias: "Schakelen met deursensor test" initial_state: 'on' trigger: platform: event event_type: click event_data: entity_id: binary_sensor.switch_158d0000ed4f98 <- replace with your switch click_type: single condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" action: - service: light.toggle entity_id: light.test_lamp |
Nu zie ik vaak Xiaomi en Z-wave terugkomen. Klopt het dat ik voor beide een gateway moet aankopen (zoals bij de Hue)? Voor z-wave ben ik vrij zeker dat ik die stick moet aankopen voor de RPi, maar voor Xiaomi ben ik niet zeker.
Xiaomi heeft trouwens een apart topic op Tweakers, mocht je specifieke vragen of informatie over devices hebben dan kun je daar denk ik het snelst geholpen worden [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie
Op het moment gebruik ik beide oplossingen en ze doen het allebei even goed in mijn ogen. Xiaomi ben ik wel aan het afbouwen omdat ik al genoeg hubs/gateways/controllers heb en alles wat met Xiaomi kan, kan ik ook met producten van Z-Wave of Hue. Het kost alleen meer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| chromecast_versterker:
alias: Chromecast
sequence:
- condition: state
entity_id: switch.switch_1_switch
state: 'off'
- service: switch.turn_on
- delay:
seconds: 40
- service: media_player.select_source
data_template:
entity_id: media_player.speakers_versterker
source: BD/DVD |
Wat ik wil is met 1 knop/script in HA, mijn versterker laten switchen naar de Chromecast-input als hij al aan staat en als hij uit staat (dus hele TV-set staat uit) dan eerst aanzetten met de stekker.
Nu dacht ik ik maak nog een script aan met dezelfde naam, maar met andere conditie. Dat werkt dus niet
Voor de duidelijkheid, je wilt dit via een knop in HA? Want dan kom ik bij onderstaande uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - id: Chromecast alias: Chromecast initial_state: 'on' trigger: platform: state entity_id: switch.knopje_om_te_testen condition: - condition: template value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}" action: - service: script.turn_on data_template: entity_id: > {% if is_state("switch.switch_1_switch", "of") %} script.receiver_is_off {% elif is_state("switch.switch_1_switch", "on") %} script.receiver_is_on {% endif %} |
Dan moet je dus twee scripts hebben: receiver_is_off en receiver_is_on, met elk hun eigen acties daarin. In de action zie je dat als je op het knopje drukt en de switch van de receiver staat uit (switch.switch_1_switch (wat een verschrikkelijke naam..)) dan wordt het script receiver_is_off gerund. Staat de switch al aan, de runt hij receiver_is_on.
Of dit allemaal in 1 script kan, ik verwacht van niet, volgens mij kunnen scripts namelijk niet overweg met templating
@RudolfR Omdat als hij uitstaat ik een delay van 40s nodig heb om input te switchen, omdat de versterker nog moet opstarten en verbinding maken. Anders moet ik elke keer 40s wachten als ik wil switchen
Ik heb nu dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| ##If then actie op basis van stekker TV-set
chromecast_versterker_main:
sequence:
- service: script.turn_on
data_template:
entity_id: >-
{% if is_state('switch.switch_1_switch', 'off') %}
script.chromecast_versterker_aan
{% else %}
script.chromecast_versterker
{% endif %}
##Stekker TV-set aan en input naar Chromecast
chromecast_versterker_aan:
sequence:
- service: switch.turn_on
- delay:
seconds: 40
data_template:
source: BD/DVD
##Alleen input switchen
chromecast_versterker:
sequence:
data_template:
source: BD/DVD |
Delay werkt nog niet soepel, moet ik nog even naar kijken. Ligt ws aan mn versterker
Kan zijn dat hass is gecrasht tijdens het afsluiten. Bij mij zijn de namen van de devices geregistreerd in dit bestand: zwcfg_0xc5e0280c.xml en dat wordt wel eens gewist bij een crash. Zorg dat je een backup hebt! Hass sluiten, bestand terugplaatsen en hass weer starten.Tim Schuhmacher schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:08:
Ik heb zo net hass geupgrade naar 0.65.x waarbij alle namen van mijn zwave devices zijn verloren gegaan. Snap eigenlijk niet waarom. Sommige zijn leeg, sommige zijn terug naar default, sommige zijn half afgekapt. Vreemd. En helaas zat de xml niet in git.
Dat werkt bij mij echt super snel. Heb ook al enkele history graphs en dat werkt ook super. Mysql db, ik zweer erbij.lolgast schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:26:
Ik moet er niet aan denken dat HA van een sensor 7 dagen gaat lopen ophalen uit de DB als ik op een sensor klik. Dat is nu af en toe al niet vooruit te branden!
Dit topic is gesloten.
![]()
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.