@dof de sonoff pow zelfs 3500 watt. Of je die grens wil opzoeken weet ik niet maar men heeft de laatste generatie met beter soldeerwerk uitgevoerd. Zou naar mijn idee makkelijk moeten gaan werken. Ik jaag er 2500 watt door heen (piek) en werkt prima.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12 14:06
martinvdm schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:36:
@dof de sonoff pow zelfs 3500 watt. Of je die grens wil opzoeken weet ik niet maar men heeft de laatste generatie met beter soldeerwerk uitgevoerd. Zou naar mijn idee makkelijk moeten gaan werken. Ik jaag er 2500 watt door heen (piek) en werkt prima.
Wat voor apparatuur heb jij er dan achter, als ik vragen mag?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
Laatst hebben we dezelfde discussie gevoerd, en ik heb toen besloten om een Fibaro plug te kopen (in Nederland). Vooral omdat ik hem wilde gebruiken op mijn wasmachine met een max verbruik van 2200W. Uiteindelijk bleek mijn wasmachine 3000W (piek) te vebruiken, dat ging een halve wascyclus goed en toen schakelde de Fibaro zichzelf uit. Zit dus wel iets van beveiliging in.

Ik heb ook een NeoCoolcam plug, die gebruik ik voor de droger. Die verbruikt max 900W en dat gaat een half jaar prima :)

Daarover gesproken, ik zou eigenlijk het vebruikte vermogen per wasbeurt willen bijhouden via de plug. Iemand al hier ervaring mee, ik heb wat gezocht via Google maar nog niet echt een goede oplossing kunnen vinden. (of eigenlijk het energieverbruik per plug, per uur/dag/week kunnen bijhouden)

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12 22:22

CodeIT

Code IT

lolgast schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:49:
Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor je verwarming thuis. Het kost meer energie om vanaf 0 naar 100 graden te gaan, dan het kost om een paar uur op 100 graden te blijven
Volgens mij niet hoor. Een quooker is gewoon een elektrisch boilertje wat niet echt moduleert (behalve aan/uit).Je moet dus altijd het 'stilstandverlies' compenseren. En die is juist hoger bij heet water. Het klopt dat hij bij het inschakelen weer gaat verwarmen, maar dat zal altijd minder zijn dan op temperatuur houden.
Hetzelfde geldt overigens ook voor je verwarming thuis. Daar kan het echter zo zijn dat je ketel efficienter werkt bij bijverwarmen ten opzichte van opwarmen. Echter, met een goede thermostaat is het altijd efficienter om nachtverlaging toe te passen.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12 14:06
CodeIT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:16:
[...]

Volgens mij niet hoor. Een quooker is gewoon een elektrisch boilertje wat niet echt moduleert (behalve aan/uit).Je moet dus altijd het 'stilstandverlies' compenseren. En die is juist hoger bij heet water. Het klopt dat hij bij het inschakelen weer gaat verwarmen, maar dat zal altijd minder zijn dan op temperatuur houden.
Hetzelfde geldt overigens ook voor je verwarming thuis. Daar kan het echter zo zijn dat je ketel efficienter werkt bij bijverwarmen ten opzichte van opwarmen. Echter, met een goede thermostaat is het altijd efficienter om nachtverlaging toe te passen.
Begint een beetje off-topic te worden inmiddels volgens mij, maar vind het wel interessante materie.

Ik heb de quooker combi (boiler) deze warmt zichzelf binnen 10 minuten op bij het aanzetten. De vraag is wat kost het aan vermogen om van circa 15-20 graden (koud water) naar de 110 graden te gaan in de ochtend. T.o.v. bij-verwarmen in de nacht.
Daarbij heeft hij volgens de officiële website van quooker een gemiddeld piekvermogen van 2200w. Vooral het woordje gemiddeld vind ik een gevaarlijke hier.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

bacardicoconut schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Begint een beetje off-topic te worden inmiddels volgens mij, maar vind het wel interessante materie.

Ik heb de quooker combi (boiler) deze warmt zichzelf binnen 10 minuten op bij het aanzetten. De vraag is wat kost het aan vermogen om van circa 15-20 graden (koud water) naar de 110 graden te gaan in de ochtend. T.o.v. bij-verwarmen in de nacht.
Daarbij heeft hij volgens de officiële website van quooker een gemiddeld piekvermogen van 2200w. Vooral het woordje gemiddeld vind ik een gevaarlijke hier.
Bij een quooker maakt het niet uit of deze moduleert, omdat deze een elektrisch element gebruikt om te verwarmen. Deze is altijd even efficient. Een HR gasketel is tot 58,6°C van de retour efficiënter als daarboven, dus daar zou het met foutieve instellingen in de thermostaat beter kunnen zijn geen nachtverlaging toe te passen.
Meten is weten in dit soort gevallen en dat kan mooi met HASS (niet helemaal meer offtopic :))

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
hoe werken die old_entity_id en new_entity_id en dit icm openzwave??

In Openzwave panel hernoem ik de nodes, maar onder de config / states houden ze de meest vreemde namen?

Onder dev-state heet die switch.switch

echter onder zwave panel staat deze info:
new_entity_id: zwave.vaatwasser
node_id: 23
node_name: vaatwasser
old_entity_id: zwave.vaatwasser_23

En bij entities of this node staat dan:

friendly_name: vaatwasser Switch
new_entity_id: switch.vaatwasser_switch
old_entity_id: switch.vaatwasser_switch_23_0

Ik ga uit van switch.vaatwasser_switch om hem in een group te plaatsen, echter gaat alleen met switch.switch

Tab dev-state dan heet die hier:
switch.switch on

value_instance: 1
new_entity_id: switch.vaatwasser_switch
power_consumption: 0
value_index: 0
friendly_name: vaatwasser Switch
old_entity_id: switch.vaatwasser_switch_23_0

DB keer weg gegooid maar helpt niet.

Heb er nog 2 die gewoon dit blijven heten:
switch.everspring_an181_miniplug_onoff_with_meter_function_switch
switch.everspring_an181_miniplug_onoff_with_meter_function_switch_2

Waar kan ik die aanpassen?
zwcfg_0xc0306030.xml staat het ook gewoon goed in, maar waar werkt HASS er die vreemde namen weer van??

[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 22-03-2018 12:41 ]

@trekker22
In de configurationscreen van HA
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/b4a6351df24d1ff4efffd7741cfe2cff.png
Kies de node, de naam en druk op 'RENAME NODE'.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/3cc1b21d48f19d9c6b9729c097a6c5db.png

Mijn ervaring is dat je even 3 minuten moet wachten, HA een herstart moet geven en presto :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/bbae8f2bfd1da71bf42c88fb5706403a.png

• trekker22
probleem is dat ze in zwave gewoon hernoemd zijn....

Echter bij dev-state niet. Ook niet na diverse reboots....
trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:32:
probleem is dat ze in zwave gewoon hernoemd zijn....

Echter bij dev-state niet. Ook niet na diverse reboots....
Heb ik ook. Volgens mij kunne dat niet hernoemen. Mij lukt dat ook niet

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

bacardicoconut schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:34:
[...]

Wat voor apparatuur heb jij er dan achter, als ik vragen mag?
Wasmachine.

• trekker22
martinvdm schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Heb ik ook. Volgens mij kunne dat niet hernoemen. Mij lukt dat ook niet
ergens moet Hass toch die zwave config verkeerd inlezen en noemt die hem switch.switch maarja ga het maar negeren....
trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:36:
[...]

ergens moet Hass toch die zwave config verkeerd inlezen en noemt die hem switch.switch maarja ga het maar negeren....
Wat het inmiddels zou kunnen zijn: er is een file in de root van homeassistant entity_registry.yaml. Gooi die eens weg (of in ieder geval de vermelding van switch.switch) :)

• trekker22
lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:40:
[...]

Wat het inmiddels zou kunnen zijn: er is een file in de root van homeassistant entity_registry.yaml. Gooi die eens weg (of in ieder geval de vermelding van switch.switch) :)
die kende ik nog niet. Vroeg me al af waar Hass zoiets opsloeg, want de DB file kun je gewoon wegkiepen.

• trekker22
Top, werkt meteen.

Je merkt wel dat het langzaam aan steeds beter pakket wordt, maar het wel af en toe zoeken is tussen al die veranderingen!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde van deze file nog niet echt zie. Hij heeft mij nu ook 3 keer in de weg gezeten met het joinen/rejoinen van Xiaomi Aqara switches en het vervolgens niet meer werken van automations

• trekker22
lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:52:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde van deze file nog niet echt zie. Hij heeft mij nu ook 3 keer in de weg gezeten met het joinen/rejoinen van Xiaomi Aqara switches en het vervolgens niet meer werken van automations
toevallig 2x een zwave switch toegevoegd en die zijn ook beiden weer genoemd switch.switch en switch.switch2; werkt dus kennelijk niet optimaal.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:42

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

dof schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Oh oh oh, daar komt gedoe en/of brand en/of defecte slimme stekker van. Zo'n cooker gebruikt op momenten heel wat stroom (10 amp), en dat moet allemaal door zo'n simpel klein relais heen dat in zo'n slimme (Coolcam/Xiaomi/andere) stekker is gebouwd. Ook al beloven de specs van die dingen veel stroom-schakel-capaciteit, het is geen partij tegen de zware stroomvreters.

Doe veilig en gebruik daar iets stevigers voor zoals b.v. Sonoff Pow o.i.d. In Domoticsz en Sonoff forum kun je regelmatig rampjes lezen over gebruik van slimme stekkers achter wasmachines en andere zware verbruikers.

Meestal gaat het een tijdje goed en dan fikt of ploft ie er ineens uit.

Anyway, je bent gewaarschuwd! :)
Dat heb ik zelf gedaan met een keukenboiler, kan inderdaad bevestigen dat daar de slimme stekker (Fibaro) kapot van gaat :+
bij met was het relais dichtgelast. dus ookal stond hij uit, liet hij nog steeds stroom door.
trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:52:
[...]

toevallig 2x een zwave switch toegevoegd en die zijn ook beiden weer genoemd switch.switch en switch.switch2; werkt dus kennelijk niet optimaal.
Maar met vervolgens verwijderen gaat het wel goed?

• trekker22
lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Maar met vervolgens verwijderen gaat het wel goed?
ja ff verwijderen en restart. Wel goed om te weten:)

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-12 08:33
iemand die me kan helpen met dit fout stukje code ?

code:
1
2
3
- platform: command_line
    name: "Download Grafana"
    command: curl -s -H "Authorization: Bearer eyJrIj123364478999oiaDI4R0lxMWFZS3VneHd5Q2w0dzdZUmwzVE5wa1JOSTciLCJuIjoiSEFTUyIsImlkIjoxfQ==" "http://192.168.0.205:3000/render/d-solo/IbSj6Egmz/lyric-t6?orgId=1&panelId=2&from=1521500400000&to=1521576165006&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00" > /volume1/j/HASS/downloads/temperatuur.png

ERROR:homeassistant.util.yaml:mapping values are not allowed here. fout zit in de command regel , maar ik zie em niet

[ Voor 14% gewijzigd door Faece op 22-03-2018 15:50 ]

• zoeperman
  • Laatst online: 20-12 19:08
mijn automation is spontaan getriggerd, maar niet door deschakelaar.
kan ik ook zie wat hem getriggerd heeft? (nu heb ik ineens spontaan een lamp aan in de kamer)

13:54 test lamp turned off
15:35 Schakelen met deursensor test has been triggered
15:35 test lamp turned on
@Faece Je hebt meerdere keren "-tjes in je command staan, dat vind HA niet leuk. Je zou nog kunnen proberen om dat hele stuk weer in te sluiten in single quotes ( ' ).

@zoeperman Misschien handig om je automation even te plaatsen? :P
Als je logging niveau op info staat kun je waarschijnlijk vlak boven de automation zien wat de trigger is geweest.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@Faece buiten wat @lolgast zegt.
Je kunt voor grafana ook het camera component gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
camera:
  - platform: generic
    name: Grafana Power
    still_image_url: 'http://192.168.1.12:3000/render/dashboard-solo/db/power?orgId=1&from=1520495590598&to=1520535919212&panelId=1&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00'
    username: !secret grafana_user
    password: !secret grafana_pass

Gebruik ik zelf ook en werkt goed.

• trekker22
Iemand al eens ooit iets gedaan met een sensor die bepaalde geluiden herkent?
Op slaapkamer fluiten /klappen voor lamp te switchen? Herkenning rookmelder geluid?
Heb zelf pieper brandweer, als die afgaat de lampen aan etc.
Pieper = P2000 toch? Dat kun je zo van internet af plukken dacht ik?

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12 14:13

defcon84

Multipass?

Voor de geïnteresseerde:

Google Home Mini + D-LINK DSP-W115 voor €53
https://nl.pepper.com/aan...link-dsp-w115-eur53-64245

• Faece
CodeIT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:23:
code:
1
2
3
4
5
6
camera:
    still_image_url: 'http://192.168.1.12:3000/render/dashboard-solo/db/power?orgId=1&from=1520495590598&to=1520535919212&panelId=1&width=1000&height=500&tz=UTC%2B01%3A00'

Ik heb geen username en ww moeten ingeven ? laat ik die dan blank ?
Door de " enkel helemaal vooraan en achteraan te zetten krijg ik geen error meer, maar de command wordt niet uitgevoerd :(

• trekker22
ThinkPadd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:50:
Pieper = P2000 toch? Dat kun je zo van internet af plukken dacht ik?
Eens kijken of die ook snel genoeg is...😁

• Faece
CodeIT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:23:
code:
1
2
3
4
5
6
camera:

HASS toont me de titel, maar er staat bij "image not available". Zou dit iets met rechten kunnen te maken hebben ?

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:54:
[...]

Eens kijken of die ook snel genoeg is...😁
Als je dat lukt hoor ik het graag! Hier nog een brandweerman.

• trekker22
SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:16:
[...]

Als je dat lukt hoor ik het graag! Hier nog een brandweerman.
Ga eens wat proberen met de scrape sensor en daar poll interval op 5 seconde zetten. Nog bekijken hoe die sensor moet bijhouden of het nieuwe entry is. Neem aan dat lukt door een timestamp van een oproep vast te zetten in variabele.

- misschien handiger met AppDaemon? (Ken het alleen van naam, nooit gebruikt)
- elke 5 seconde poll is dat te veel op een site?
@trekker22 en @SPX420 volgens heeft iemand hier al een custom component voor gemaakt. Zie : https://github.com/cyberj...rgency-services-component

• trekker22
Die kwam ik ook net tegen. Eens testen of die al helemaal werkbaar voor me is.

Interval is daar in minuten. Heb de schrijver gemailed om te kijken of versnellen naar secondes mogelijk is.

Maar niemand ooit over een geluid herkennings sensor nagedacht? Klap in de hand om nachtkastjes lamp uit te maken lijkt me wel gaaf :-)

[ Voor 23% gewijzigd door trekker22 op 22-03-2018 18:47 ]

• zoeperman
lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:14:
@zoeperman Misschien handig om je automation even te plaatsen? :P
Als je logging niveau op info staat kun je waarschijnlijk vlak boven de automation zien wat de trigger is geweest.
ik heb der nog maar 1 :P aangezien ik net nieuw ben met HA

moet ik dit enkel toevoegen in mijn configuration.yaml ?
logger:
default: info

de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 - id: licht_schakelen_test
   alias: "Schakelen met deursensor test"
   initial_state: 'on'
   trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23
   action:
    -  service: light.toggle
       entity_id: light.test_lamp

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:02
zoeperman schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:25:
[...]

logger:

de automation:

[...]
Wellicht dat dit helpt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
##############################
## Gang lamp aan
##############################
- alias: Lamp aan in gang bij beweging
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001de5bf3
    to: 'on'
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.kantoor

p.s. zet je code tussen [.code] en [./code] (zonder punten), dan is het voor ons wat makkelijker te lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyw00d op 22-03-2018 19:31 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Cyw00d schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:27:
[...]
p.s. zet je code tussen [.code] en [./code] (zonder punten), dan is het voor ons wat makkelijker te lezen.
Beter is nog [code=yaml ] gebruiken ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• trekker22
Iemand hier met de Everspring AN157 modules?
Als ik de knop manueel indruk krijg ik geen status update door in Hass.

Heb ook een aantal Everspring AN181 en deze doen dit wel (met een seconde of 2 vertraging). Deze zijn Zwave Plus.

• SPX420
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:41:
[...]

Die kwam ik ook net tegen. Eens testen of die al helemaal werkbaar voor me is.

Interval is daar in minuten. Heb de schrijver gemailed om te kijken of versnellen naar secondes mogelijk is.

Maar niemand ooit over een geluid herkennings sensor nagedacht? Klap in de hand om nachtkastjes lamp uit te maken lijkt me wel gaaf :-)
Volgens mij kan je ook niet scannen op bepaalde capcode's (code's voor blusploegen/voertuigen) met dit component.

• trekker22
SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Volgens mij kan je ook niet scannen op bepaalde capcode's (code's voor blusploegen/voertuigen) met dit component.
kan toch op naam zoeken in wat het event terug geeft lijkt me. En dan op plaatsnaam.

• SPX420
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:01:
[...]

kan toch op naam zoeken in wat het event terug geeft lijkt me. En dan op plaatsnaam.
Oke, geen idee hoe maar als het je lukt zie ik het graag!

Ik heb sinds kort de volgende motion detector van xiaomi aqara https://goo.gl/oi6b6G
Weet iemand of HA ook de lux kan uitlezen? Via de Mi Home app kan het wel en wil het graag gebruiken om de lampen aan te zetten onder een bepaalde lux.

Edit: gevonden onder een andere entity.

[ Voor 4% gewijzigd door SPX420 op 22-03-2018 20:17 ]

• Cyw00d
SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Oke, geen idee hoe maar als het je lukt zie ik het graag!

Ik heb sinds kort de volgende motion detector van xiaomi aqara https://goo.gl/oi6b6G
Weet iemand of HA ook de lux kan uitlezen? Via de Mi Home app kan het wel en wil het graag gebruiken om de lampen aan te zetten onder een bepaalde lux.

Edit: gevonden onder een andere entity.
Yep, die heb ik ook, en de lux word ook weergegeven, maar nog niet gekeken of het betrouwbaar is.

[ Tesla MIG MYP ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
lolgast schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:49:
Uiteraard werkt het gewoon. Een quooker verbuikt ongeveer 2000Watt. Korte momenten, seconde of 5, eens in de zoveel minuten.

Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor je verwarming thuis. Het kost meer energie om vanaf 0 naar 100 graden te gaan, dan het kost om een paar uur op 100 graden te blijven
Je doelt hier op de nachtverlaging of dat efficient is of niet? De energie die je bij moet stoken is de energie die je kwijt raakt naar de omgeving. Dat warmteverlies is afhankelijk van de kwaliteit van de isolatie, het oppervlak van de Quooker en het verschil met de omgevingstemperatuur. De eerste twee zijn constant en de laatste is afhankelijk van de temperatuur in de Quooker en de omgevingstemperatuur. Zet een Quooker in de winter op een tochtige koude plek en je hebt zomaar 20% meer energieverlies. En als de omgevingstemperatuur constant is (20oC in het keukenkastje), dan is het energieverlies lager als de temperatuur in de Quooker lager is.

Kortom, een Quooker die je om 10 uur 's avonds uit zet en om 7 uur 's ochtends weer aan zal minder energie verliezen dan een die altijd z'n water op temperatuur houdt. Gemak kost energie in dit geval. Het verschil zal echter behoorlijk klein zijn. Stand-by verbruik is 10W (5 cent per dag). Als de temperatuur in de nacht zakt naar 84oC zal het verbruik op dat moment 8W zijn (20% minder, 4 cent per dag). Nauwelijks de moeite dus.
zoeperman schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:25:
[...]

logger:

de automation:

[...]
Wellicht helpt het om deze condition toe te voegen aan je automation
YAML:
1
2
3
condition:
  - condition: template
    value_template: "{% if trigger.from_state %} True {% else %} False {% endif %}"

Die zorgt ervoor dat de automation niet uitgevoerd kan worden bij een herstart van HA of initialisatie van de automations

• zoeperman
lolgast schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:51:
[...]

Wellicht helpt het om deze condition toe te voegen aan je automation
YAML:
1
2
3
condition:

Die zorgt ervoor dat de automation niet uitgevoerd kan worden bij een herstart van HA of initialisatie van de automations
ik ga kijken of dat helpt, vreemde is dat ik niet thuis was (dus niet opnieuw geïnitialiseerd) en HA niet opnieuw gestart is volgens de log

als ik het goed heb begrepen moet het dan zo zijn in mijn automations
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   trigger:
   condition:
   action:

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
SPX420 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Hun site werkt op basis van een web socket connection (ws://monitor.livep2000.nl/A/websocket)
Dat ziet eruit als een json-stream waarin de capcodes ook voorbij komen. Je moet dan alleen wel zelf filteren.
Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om, zonder polling dus realtime, acties te ondernemen als een bepaalde Capcode voorbij komt.

Ik heb er helaas geen tijd voor....

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 23-03-2018 12:21 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• trekker22
Eerst altijd Rpi3 op SD kaartje gehad draaien en kon ik geheel image maken van de SD kaart.

Toch paar keer problemen gehad en draai nu op een 1 TB Usb Hdd. Echter om hier een image van te maken en terug te zetten, is vrij problematisch. Zeker omdat ik maar een beperkt aantal GB daadwerkelijk gebruik.

Wat zijn andere opties om een gehele systeem kopie te hebben. Zodat ik na diefstal/brand/kapotte HDD het zo terug kan zetten op Rpi3?

EDIT als ik zo rond kijk op internet snij ik me aardig in de vingers door zo'n grote USB Hdd te gebruiken. Image duurt gewoon veel te lang.

[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 23-03-2018 12:51 ]

• Cyw00d
trekker22 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:44:
Eerst altijd Rpi3 op SD kaartje gehad draaien en kon ik geheel image maken van de SD kaart.

Toch paar keer problemen gehad en draai nu op een 1 TB Usb Hdd. Echter om hier een image van te maken en terug te zetten, is vrij problematisch. Zeker omdat ik maar een beperkt aantal GB daadwerkelijk gebruik.

Wat zijn andere opties om een gehele systeem kopie te hebben. Zodat ik na diefstal/brand/kapotte HDD het zo terug kan zetten op Rpi3?

EDIT als ik zo rond kijk op internet snij ik me aardig in de vingers door zo'n grote USB Hdd te gebruiken. Image duurt gewoon veel te lang.
Weet niet of het mogelijk is kleine partities te maken zodat je alleen een kleine partitie hoeft te backuppen/restoren ipv de gehele hdd.

[ Tesla MIG MYP ]

@trekker22 Je zou ook een .tar-file kunnen maken van je HA config en deze volgens laten kopieren naar een andere locatie. Zoiets denk ik:
code:
1
tar -cvzf /config/HA_backup.tar.gz --exclude '*.db' /config

Met een beetje fantasie is daar zelfs een shell_command van te welke die bijvoorbeeld elke week gerund wordt :)

• trekker22
lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:02:
@trekker22 Je zou ook een .tar-file kunnen maken van je HA config en deze volgens laten kopieren naar een andere locatie. Zoiets denk ik:
code:
1
tar -cvzf /config/HA_backup.tar.gz --exclude '*.db' /config

Met een beetje fantasie is daar zelfs een shell_command van te welke die bijvoorbeeld elke week gerund wordt :)
Nou zit er mee dat er mee op die Rpi draait en ingesteld is:

pi-hole
dsmr reader
mysql
unify

en eigenlijk wil ik alle programma's / instellingen meenemen zodat het snel terug te zetten is.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-12 13:34
trekker22 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:44:

Normaal zou er wel ondersteuning moeten zijn voor LVM op de rpi.
Hiermee kun je partities aanmaken die je dynamisch kunt vergroten;
Bijkomend kun je nog snapshots nemen die dan weer gemakkelijk gemount en gebackupped kunnen worden.

Hoe neem je trouwens nu backups?

• Cyw00d
is er iemand die zijn Home Assistent ook inzet als Alarm systeem? Wat gebruik je hiervoor en hoe schakel je het in en uit.

Ik heb een pi3b+ over met een 7" touch screen die ik in de gang aan de muur wil hangen. Ik ben alleen nog aan het rondkijken voor welk systeem ik wil gebruiken hiervoor ipv het standaard hass alarm systeem zonder aparte touch-interface.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyw00d op 23-03-2018 16:44 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• trekker22
Yelti schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Normaal zou er wel ondersteuning moeten zijn voor LVM op de rpi.
Hiermee kun je partities aanmaken die je dynamisch kunt vergroten;
Bijkomend kun je nog snapshots nemen die dan weer gemakkelijk gemount en gebackupped kunnen worden.

Hoe neem je trouwens nu backups?
nog niks geregeld, af en toe een copy via Samba.

Kun je van die ingebouwde MQTT broker iets aanpassen? Wil die web sockets poort niet op 8080 want daar zit UniFi ook al op...
Waar is de websocket voor? Mqtt communicatie gaat toch over poort 1883?

Nvm, ik ben weer bij. Voor wanneer je device geen MQTT client software heeft maar wel een browser.

[ Voor 41% gewijzigd door lolgast op 23-03-2018 20:43 ]

Vandaag en gisteren al 3x een vastloper gehad. Vage meldingen in het log mbt zwave, kan er niet echt heel veel over vinden, behalve oudere issues op github en community met dezelfde logging, maar zonder oplossing. Meer mensen hier last van? Het enige wat aangepast is, is upgrade van 0.65.4 naar 0.65.5. Zorgt er iig wel voor dat HA niet meer geopend kan worden, niet via de web interface en dus ook niet via de app en automations werken ook niet. Restart van de HA service lost het dan weer op. Ik maak gebruik van een Aeotec Stick Gen 5

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
2018-03-23 18:05:24 ERROR (Dummy-9) [openzwave] Error in manager callback
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/openzwave/network.py", line 952, in zwcallback
    self._handle_value_changed(args)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/openzwave/network.py", line 1504, in _handle_value_changed
    'value' : self.nodes[args['nodeId']].values[args['valueId']['id']]})
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/pydispatch/dispatcher.py", line 338, in send
    **named
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/pydispatch/robustapply.py", line 55, in robustApply
    return receiver(*arguments, **named)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/node_entity.py", line 119, in network_node_changed
    self.node_changed()
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/node_entity.py", line 151, in node_changed
    self.maybe_schedule_update()
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/zwave/node_entity.py", line 54, in maybe_schedule_update
    self.hass.add_job(self._schedule_update)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py", line 204, in add_job
    self.loop.call_soon_threadsafe(self.async_add_job, target, *args)
  File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/base_events.py", line 620, in call_soon_threadsafe
    self._check_closed()
  File "/usr/local/lib/python3.6/asyncio/base_events.py", line 357, in _check_closed
    raise RuntimeError('Event loop is closed')
RuntimeError: Event loop is closed

lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:56:
Geen last van. Inmiddels is 0.65.6 beschikbaar. Misschien even updaten?
Ook dat al gedaan, maar hierin zitten slechts enkele kleine updates die volgens mij niet in relatie staan met dit issue. Even aankijken vandaag en morgen, maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in.

• Cyw00d
Ja die had ik gezien inderdaad, wellicht dat dat een optie is. Ik heb nu een eTiger alarm systeem hangen die ook geluid geeft tijdens pending aftellen etc, dat vind ik wel erg fijn werken. Eens kijken of dit systeem dat ook kan.

Ik heb trouwens datzelfde touch-screen en ben nu een houder voor aan de muur aan het 3d-printen, leuk projectje.

[ Tesla MIG MYP ]

@martinvdm Vreemd. Ik gebruik in ieder geval dezelfde zwave stick, dus daar ligt het niet aan.
Heb je niet een falend zwave apparaat ergens?
lolgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:28:
@martinvdm Vreemd. Ik gebruik in ieder geval dezelfde zwave stick, dus daar ligt het niet aan.
Heb je niet een falend zwave apparaat ergens?
tja vrij nieuw allemaal, maar goed zou idd kunnen. ik moet dan eens OZW_log bekijken, maar dit logt nogal veel dus niet echt gemakkelijk en moet ook preciezer tijdstip weten wanneer eea vast loopt. Zwave technisch lijkt alles wel gewoon goed te werken. Eerst maar eens kijken of 0.65.6 het op lost.

Jaaaa, de vrouw wil een slimme thermostaat! Ik lees wisselende verhalen over het kopen van een 2e hands Toon (zou wel/niet werken), iemand ervaring mee?

Ik doe niets via een cloud (sonoffs ook zelf geflasht) dus zal hem moeten rooten. Ik begrijp dat hij dan ook beter in Hass werkt dan met de officiële API (die ik dus sowieso wil vermijden).

Kan ik zomaar een 2e hands toon van V&A trekken? Moet ik ergens op letten?

Sometimes you need to plan for coincidence

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:29
Hmmbob schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:59:
Jaaaa, de vrouw wil een slimme thermostaat! Ik lees wisselende verhalen over het kopen van een 2e hands Toon (zou wel/niet werken), iemand ervaring mee?

Ik doe niets via een cloud (sonoffs ook zelf geflasht) dus zal hem moeten rooten. Ik begrijp dat hij dan ook beter in Hass werkt dan met de officiële API (die ik dus sowieso wil vermijden).

Kan ik zomaar een 2e hands toon van V&A trekken? Moet ik ergens op letten?
Ik heb een Toon van marktplaats gekocht en zelf geroot.
Custom apps geinstalleerd (buienradar, afvalkalender) en integratie met HASS geregeld.
Koppeling met ketel via OpenTherm werkt.

Als je nog een domme meter hebt is't wel leuk als er zo'n meteradapter + sensoren bijzitten.

Quby heeft wel een poging gedaan om het rooten lastiger te maken, vanaf een bepaalde batch moet je eerst een nieuwe u-boot flashen (dat hoefde ik gelukkig niet).

Maar 't is allemaal goed te doen met een RaspberryPi, tegenwoordig zijn er al scripts in omloop die e.e.a. automatisch voor je doen.

De knappe koppen houden zich op in dit forum:
https://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=87
dus daar kun je je verder inlezen.

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-12 20:17

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik begin een beetje moe te worden van HA. Na een tijdje terug al problemen gehad te hebben met het SD kaartje had ik alles weer draaien middels HASS.IO

Status nu, uit het niks, de PI is nog wel te pingen, SSH geeft een connection refused en de web interface is dood. :/ ;w
Toevallig vorige week AliExpress leeggekocht. Zag dat de acties eraan komen, maar dan moest ik 2 weken wachten met bestellen voor €10 korting ofzo. Dat is de tijd me wel waard ;)
@new_guy Die problemen heb ik echt nooit gehad en ik heb bijna een jaar op een pi2 gedraaid.. Pi maar aan een scherm hangen en kijken wat daar voorbij komt denk ik.

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12 14:41
Ik krijg een 403: forbidden error als ik naar hassio.local:8123 ga, ook als ik via het ip:8123 ga.. Op internet kan ik geen duidelijk antwoord vinden.
Iemand dit probleem al eerder gehad?

HA vond het nodig om mijn laptop een IP ban te geven....

[ Voor 15% gewijzigd door Curva op 24-03-2018 16:08 ]

PSN: Curvaa_

• new_guy
lolgast schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:58:

@new_guy Die problemen heb ik echt nooit gehad en ik heb bijna een jaar op een pi2 gedraaid.. Pi maar aan een scherm hangen en kijken wat daar voorbij komt denk ik.
HASSIO laat toch nooit iets zien op een aangesloten display? Op het HA logo na dan...
Owhja dat is waar ook. Klote systeem ook eigenlijk ;( Ik heb alleen ervaring met de handmatige installatie of via een eigen Docker installatie

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 15:32

Tim Schuhmacher

abasios

is dat neo coolcam spul compatible met de aeon zwave stick?

• new_guy
Goed, ik ga me schamen in een hoekje... Blijkbaar is ergens het purgen van de database weg gevallen uit de config. Resultaat, volgelopen disk. :+ 8)7

Uit eindelijk Raspbian op een SD kaartje gezet en de PI geboot, met een USB kaart lezer de HASSIO SD kaartje gemount en de DB weggeflikkerd. :z
new_guy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 21:50:
Goed, ik ga me schamen in een hoekje... Blijkbaar is ergens het purgen van de database weg gevallen uit de config. Resultaat, volgelopen disk. :+ 8)7

Uit eindelijk Raspbian op een SD kaartje gezet en de PI geboot, met een USB kaart lezer de HASSIO SD kaartje gemount en de DB weggeflikkerd. :z
Vervelend maar volgens mij zou ha vanaf versie 0.64 al default moeten purgen. Zie https://home-assistant.io/blog/2018/02/26/release-64/

• new_guy
Bijzonder, ik zit op 0.65.5. Maar er stond niks van de recorder in mijn configuration.yaml . :?

• zoeperman
blijft vreemd, mijn automation wordt spontaan getriggerd de dik gedrukte is mijn actie door schakelaar te activeren. (lezen van onder naar boven)
Er draait haast niets op deze config, omdat ik nog maar net met domotica begin.

Heb nu dit maar toegevoegd aan mijn config om te kijken of dat meer info bied...
logger:

12:23 test lamp turned off
12:23 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:23 Schakelaar_test turned off

12:22 test lamp turned on
12:22 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 test lamp turned off
12:21 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 Schakelaar_test turned on

12:02 test lamp turned on
12:02 Schakelen met deursensor test has been triggered
11:31 Weather Symbol changed to 4

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
zoeperman schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:47:
blijft vreemd, mijn automation wordt spontaan getriggerd de dik gedrukte is mijn actie door schakelaar te activeren. (lezen van onder naar boven)
Er draait haast niets op deze config, omdat ik nog maar net met domotica begin.

Heb nu dit maar toegevoegd aan mijn config om te kijken of dat meer info bied...
logger:

12:23 test lamp turned off
12:23 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:23 Schakelaar_test turned off

12:22 test lamp turned on
12:22 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 test lamp turned off
12:21 Schakelen met deursensor test has been triggered
12:21 Schakelaar_test turned on

12:02 test lamp turned on
12:02 Schakelen met deursensor test has been triggered
11:31 Weather Symbol changed to 4
deel je automation even...

ik heb nog nooit meegemaakt dat een automation uit zichzelf triggered... altijd achteraf een logisch gevolg door menselijk (fout) denken / programmeren
@zoeperman Je gebruikt een raam/deur-sensor geloof ik he? Enige kans dat daar iets mis gaat? Misschien dat de sensoren in de dichte stand net op het randje van wel/geen contact zitten en de magnetische verbinding daardoor af en toe faalt? Wellicht dat je in het OZW_log kunt vinden dat het inderdaad een schakeling van je sensor is geweest en niet een automatische regel in HA die niet goed zou functioneren

Volgens mij een Xiaomi ding. Dan moet je dat via de app terug kunnen zien in de hub (dat geldt in ieder geval wel voor mijn schakelaars van Xiaomi)

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 25-03-2018 15:14 ]

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb zo net hass geupgrade naar 0.65.x waarbij alle namen van mijn zwave devices zijn verloren gegaan. Snap eigenlijk niet waarom. Sommige zijn leeg, sommige zijn terug naar default, sommige zijn half afgekapt. Vreemd. En helaas zat de xml niet in git.

• zoeperman
het is een xioami ding inderdaad, hij ligt boven op een plankje tegen elkaar aan geklikt omdat ik er mee aan het testen ben. Maar omdat de lampen 'spook' schakelen heb ik nog niet verder wat gedaan. De vrouw vertrouwd het nu al niet :P
In de mi home app wordt hij niet getriggerd, daar is laatste change 12:23, mijn eigen actie.
Nu heb ik de logging aangezet en daar staat dit:

lijkt erop dat hij met een polling andere status denkt te hebben, terwijl de nieuwe status van offnaar open off?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23, old_state=<state binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23=off; Open since=0, battery_level=55.0, friendly_name=Schakelaar_test, device_class=opening @ 2018-03-25T12:47:17.844219+02:00>, new_state=<state binary_sensor.door_window_sensor_158d0001e48a23=off; Open since=0, battery_level=53.0, friendly_name=Schakelaar_test, device_class=opening @ 2018-03-25T12:47:17.844219+02:00>>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing Schakelen met deursensor test
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event logbook_entry[L]: name=Schakelen met deursensor test, message=has been triggered, domain=automation, entity_id=automation.schakelen_met_deursensor_test>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script Schakelen met deursensor test: Running script
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script Schakelen met deursensor test: Executing step call service
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event call_service[L]: domain=light, service=toggle, service_data=entity_id=['light.test_lamp'], service_call_id=1968166416-13>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event service_executed[L]: service_call_id=1968166416-13>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=light.test_lamp, old_state=<state light.test_lamp=off; friendly_name=test lamp, supported_features=33 @ 2018-03-25T15:31:23.994828+02:00>, new_state=<state light.test_lamp=on; brightness=45, color_temp=370, rgb_color=[136, 109, 60], friendly_name=test lamp, supported_features=33 @ 2018-03-25T15:43:44.877126+02:00>>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=automation.schakelen_met_deursensor_test, old_state=<state automation.schakelen_met_deursensor_test=on; last_triggered=2018-03-25T14:53:34.555550+02:00, id=licht_schakelen_test, friendly_name=Schakelen met deursensor test @ 2018-03-25T12:47:20.069388+02:00>, new_state=<state automation.schakelen_met_deursensor_test=on; last_triggered=2018-03-25T15:43:44.883807+02:00, id=licht_schakelen_test, friendly_name=Schakelen met deursensor test @ 2018-03-25T12:47:20.069388+02:00>>
2018-03-25 15:43:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=group.all_lights, old_state=<state group.all_lights=off; entity_id=('light.gateway_light_7811dc64e9f3', 'light.huiskamer', 'light.test_lamp'), order=2, auto=True, friendly_name=all lights, hidden=True @ 2018-03-25T15:31:24.009107+02:00>, new_state=<state group.all_lights=on; entity_id=('light.gateway_light_7811dc64e9f3', 'light.huiskamer', 'light.test_lamp'), order=2, auto=True, friendly_name=all lights, hidden=True @ 2018-03-25T15:43:44.892151+02:00>>

automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   trigger:
   condition:
   action:
@zoeperman Ik denk dat deze sensoren niet overweg kunnen met de automation die je van mij gekopieerd hebt. Had je deze problemen ook toen je nog aparte automations had met trigger 'from: on' 'to: off'?

Edit: De state is nu gewijzigd door de lagere batterij stand namelijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 25-03-2018 16:48 ]

• zoeperman
lolgast schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:47:
@zoeperman Ik denk dat deze sensoren niet overweg kunnen met de automation die je van mij gekopieerd hebt. Had je deze problemen ook toen je nog aparte automations had met trigger 'from: on' 'to: off'?

Edit: De state is nu gewijzigd door de lagere batterij stand namelijk ;)
dit is de eerste automation die ik heb geprobeerd... tenminste om aan de eisen te voldoen van onafhankelijk schakelen, met wat ik zou willen:
als de status van de switch van 'off' naar 'on' gaat, en status van de lamp is aan, zet de lamp uit
als de status van de switch van 'off' naar 'on' gaat, en status van de lamp is uit, zet de lamp aan
als de status van de switch van 'on' naar 'off' gaat, en status van de lamp is uit, zet de lamp aan
als de status van de switch van 'on' naar 'off' gaat, en status van de lamp is aan, zet de lamp uit

op deze manier maakt de schakeling van je switch niet uit en doet hij wat een normale schakelaar ook zou doen als je geen slimme lampen zou hebben (WAF factor)

[ Voor 42% gewijzigd door zoeperman op 25-03-2018 16:56 ]

@zoeperman Ik zou in jouw geval dit denk ik maar proberen om te kijken of de spooktrigger daarmee verholpen is :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
   trigger:
      to: 'on'
      to: 'off'
   condition:
   action:

Daarmee forceer je dat de status van de trigger daadwerkelijk naar on of off moet verspringen, ipv dat die hetzelfde mogen blijven en daardoor een andere trigger ook voor uitvoer kan zorgen :) Heb geen ervaring met deze sensoren verder helaas, dus 100% zeker ben ik niet. Maar in mijn ogen klinkt dit logisch :+

• zoeperman
@lolgast ik ga hem aanpassen, maar battery level zal wel niet zo vaak changen :P
maar als ik het goed begrijp moet dit dan ook voor b.v. Xiaomi Smart Wireless Switch?
Nou, je battery_level zit al op 53%. Geen idee hoe lang je hem al hebt, maar hij is in jouw voorbeeld met 2% achteruit gesprongen ;)

Anyhow, volgens mij werk de wireless switch met events ipv states. Mijn wireless double switches wel in ieder geval
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
   trigger:
     platform: event
     event_type: click
     event_data:
       entity_id: binary_sensor.switch_158d0000ed4f98  <- replace with your switch
       click_type: single
   condition:
   action:

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 21:31
Ik ben nu al een tijdje bezig met het toevoegen van mijn huidige toestellen (Nest, Hue), maar ik zou graag wat sensoren gaan aankopen om hiermee te gaan automatiseren.

Nu zie ik vaak Xiaomi en Z-wave terugkomen. Klopt het dat ik voor beide een gateway moet aankopen (zoals bij de Hue)? Voor z-wave ben ik vrij zeker dat ik die stick moet aankopen voor de RPi, maar voor Xiaomi ben ik niet zeker.
Z-Wave devices hebben inderdaad een controller nodig. De meest voorkomende is volgens mij wel die van Aeon Labs: pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface. Voor Xiaomi apparaten heb je ook een eigen hub nodig, want ondanks dat die communiceren via Zigbee, doen ze dat op een andere manier dan bijvoorbeeld Hue of Ikea. Dat is deze: https://www.gearbest.com/living-appliances/pp_344667.html.
Xiaomi heeft trouwens een apart topic op Tweakers, mocht je specifieke vragen of informatie over devices hebben dan kun je daar denk ik het snelst geholpen worden [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Op het moment gebruik ik beide oplossingen en ze doen het allebei even goed in mijn ogen. Xiaomi ben ik wel aan het afbouwen omdat ik al genoeg hubs/gateways/controllers heb en alles wat met Xiaomi kan, kan ik ook met producten van Z-Wave of Hue. Het kost alleen meer :+

• kepler
Ik ben nu bezig met een script waar ik eigenlijk een if then else logica in wil hebben, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik zie hierboven ook iets soortgelijks, maar snap nog niet helemaal hoe ik dat zou moeten inbouwen :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
chromecast_versterker:
  alias: Chromecast
  sequence:
    - condition: state
      entity_id: switch.switch_1_switch
      state: 'off'
    - service: switch.turn_on
    - delay:
        seconds: 40
    - service: media_player.select_source
      data_template:
        entity_id: media_player.speakers_versterker
        source: BD/DVD

Wat ik wil is met 1 knop/script in HA, mijn versterker laten switchen naar de Chromecast-input als hij al aan staat en als hij uit staat (dus hele TV-set staat uit) dan eerst aanzetten met de stekker.

Nu dacht ik ik maak nog een script aan met dezelfde naam, maar met andere conditie. Dat werkt dus niet :D Hoe kan ik dit het beste oplossen?
@kepler
Voor de duidelijkheid, je wilt dit via een knop in HA? Want dan kom ik bij onderstaande uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 - id: Chromecast
   trigger:
     platform: state
     entity_id: switch.knopje_om_te_testen
   condition:
   action:
    - service: script.turn_on
      data_template:
        entity_id: >
          {% if is_state("switch.switch_1_switch", "of") %}
            script.receiver_is_off
          {% elif is_state("switch.switch_1_switch", "on") %}
            script.receiver_is_on
          {% endif %}

Dan moet je dus twee scripts hebben: receiver_is_off en receiver_is_on, met elk hun eigen acties daarin. In de action zie je dat als je op het knopje drukt en de switch van de receiver staat uit (switch.switch_1_switch (wat een verschrikkelijke naam..)) dan wordt het script receiver_is_off gerund. Staat de switch al aan, de runt hij receiver_is_on.
Of dit allemaal in 1 script kan, ik verwacht van niet, volgens mij kunnen scripts namelijk niet overweg met templating

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:29
Waarom niet altijd gewoon ook het aan-commando naar de stekker sturen?

• kepler
@lolgast Thanks! Ik heb nu een werkende oplossing!

@RudolfR Omdat als hij uitstaat ik een delay van 40s nodig heb om input te switchen, omdat de versterker nog moet opstarten en verbinding maken. Anders moet ik elke keer 40s wachten als ik wil switchen :)

Ik heb nu dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
##If then actie op basis van stekker TV-set

chromecast_versterker_main:
  sequence:
    - service: script.turn_on
      data_template:
        entity_id: >-
          {% if is_state('switch.switch_1_switch', 'off') %}
            script.chromecast_versterker_aan
          {% else %}
            script.chromecast_versterker
          {% endif %}

##Stekker TV-set aan en input naar Chromecast

chromecast_versterker_aan:
  sequence:
    - service: switch.turn_on
    - delay:
        seconds: 40
      data_template:

##Alleen input switchen

chromecast_versterker:
  sequence:
      data_template:

Delay werkt nog niet soepel, moet ik nog even naar kijken. Ligt ws aan mn versterker :)

• balk
  • Laatst online: 22:28
Tim Schuhmacher schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:08:
Ik heb zo net hass geupgrade naar 0.65.x waarbij alle namen van mijn zwave devices zijn verloren gegaan. Snap eigenlijk niet waarom. Sommige zijn leeg, sommige zijn terug naar default, sommige zijn half afgekapt. Vreemd. En helaas zat de xml niet in git.
Kan zijn dat hass is gecrasht tijdens het afsluiten. Bij mij zijn de namen van de devices geregistreerd in dit bestand: zwcfg_0xc5e0280c.xml en dat wordt wel eens gewist bij een crash. Zorg dat je een backup hebt! Hass sluiten, bestand terugplaatsen en hass weer starten.

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Oorzaak is niet meer te achterhalen. Mijn gitignore excluded xml files dus er was niets om terug te zetten helaas. Maar ik ben weer up & running. Met nu wel een backup!
Is het mogelijk om de standaard grafiek welke een sensor weergeeft als je er op drukt aan te pssen? Ik ben bekend met het history_graph component maar dit genereerd een nieuwe grafiek en wil eigenlijk de grafiek onder de sensor aanpassen. Het gaat me om de x-as welke nu slechts de afgelopen uren toont terwijl ik eigenlijk een graph wel bij bijv 7 dagen. Om dan nog maar niet te spreken over het feit dat bars in sommige gevallen stukken handiger zouden zijn dan een lijn.

Ik moet er niet aan denken dat HA van een sensor 7 dagen gaat lopen ophalen uit de DB als ik op een sensor klik. Dat is nu af en toe al niet vooruit te branden!
lolgast schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:26:
Ik moet er niet aan denken dat HA van een sensor 7 dagen gaat lopen ophalen uit de DB als ik op een sensor klik. Dat is nu af en toe al niet vooruit te branden!
Dat werkt bij mij echt super snel. Heb ook al enkele history graphs en dat werkt ook super. Mysql db, ik zweer erbij.

Pagina: 1 ... 39 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.