alexswart schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:37:
Helaas is gister mijn domoticz gecrashd en moet weer vanaf 0 beginnen, nu zie ik dat er veel mensenvanaf domoticz naar homeassistant overstappen. Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Ik gebruik bu domoticz met name voor een paar timers ten opzichte van zons op en ondergang (wil dit nog aanpassrn naar lux) mijn verlichting en thermostaat met de telefoon te kunnen bedienen.
Heeft het voor mij dan nog meerwaarde om over te stappen?
Geen Domoticz ervaring maar wel vergelijkbaar traject. 'k Heb in november/december rondgekeken naar een opvolger van m'n Homewizard spul ('k heb nog wat spul te koop

), en gekeken naar Domotics, Samsung Smartthings (heb nog een nauwelijks gebruikte hub te koop

), Home Assistant, Homey, Xiaomi Smart Home en nog wel meer. Alles heeft zo z'n voor en nadelen.
Maar HA kwam na tijdje (uit de mist van vele oplossingen) sterk bovendrijven met voordelen als;
- actieve community (oke, kan tijdelijk zijn, maar momenteel erg goed)
- cleane standaard interface (material design) in allerlei omgevingen te gebruiken, en er zijn ook nog alternatieven,
- zeeer uitgebreide aansluitmogelijkheden,
- open source en cleane code met Python & Yaml (hoewel ik beslist geen coder ben, is het afas goed te doen),
- goedkoop op te zetten (met rasp3 en onderstaande devices),
- werkt zeer prettig met m'n favoriete devices van Xiaomi (heb je wel extra hub nodig) en Sonoff.
Nadelen:
- kost wel wat tijd voor je alles door hebt (ik ben nog erg onderweg), je moet daar in investeren.
- camera integratie is maar zozo ('k heb aantal YiCam's en die hou ik maar in de Mi App).
Randvoorwaarden:
- netwerk moet in orde zijn ('k heb vierlagen huis met veel betonvloeren en vandaar ook 4 Mi3 access points op bedrade backbone), gebruik daarnaast wat Zigbee spul.
- wat tijd beschikbaar hebben (python, yaml, mqtt, e.d.),
- leuk vinden om te knutselen (als het alleen om resultaat gaat dan kun je wellicht beter een Homey kopen),
- WAF in de gaten houden...
M'n todo's:
- verder verfijnen HA interface (WAF) en oude iPad als centrale console in m'n gang monteren,
- DSMR opzetten , evt SBFspot om m'n SMA rechtstreeks uit te lezen
- Overzetten brandalarms
- Nog meer schakelaars, lampen, automation etc
- moet alle devices maar eens uit DHCP halen (aantal IP devices loopt aardig op)
- security verbeteren,
- WAF verbeteren...
Enfin, nog een hoop te doen....