Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Maar daar zit het probleem ook niet. Je probleem zit in de schrijfrechten op de /home/homeassistant directory. Draai je HA wel onder het homeassistant account ipv je eigen?

Als je HA wel onder het homeassistant account draait, dan moet je checken of de shcrijfrechten van de home folder wel kloppen. Anders aanpassen met:
code:
1
2
$ cd /home
$ sudo chown homeassistant:homeassistant homeassistant

of wellicht die laatste regel recursive:
code:
1
$ sudo chown -R homeassistant:homeassistant homeassistant

[ Voor 53% gewijzigd door GENETX op 08-03-2018 09:34 ]

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11 16:38
Iemand ervaring met de lyric t6 van honeywell integeren in HASS ? Via de api van honeywell krijg ik "Error generating auth code: undefined" ..

• GENETX
Je gebruikt dit component? https://home-assistant.io/components/climate.honeywell/

Zelf heb ik een Round Connected en geen problemen in HASS.

• Faece
GENETX schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:26:
Je gebruikt dit component? https://home-assistant.io/components/climate.honeywell/

Zelf heb ik een Round Connected en geen problemen in HASS.
Ik gebruikte iets helemaal anders (https://developer.honeywell.com). Maar ik wou jouw hint testen, kan niet registeren :( Ik weet nie hoe ik het mac adres moet ingeven, en of ik de CRC blank moet laten ( Lyrict6 heeft geen CRC code. )

[ Voor 18% gewijzigd door Faece op 08-03-2018 12:48 ]

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 21:01
Vraagje ik heb een locale mqtt server draaien, nu wil ik ook connecten naar een extern mqtt server.
hoe geef ik dan aan in de configuration.yaml file?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:41
Over MQTT gesproken, ik snap even niet helemaal waarom ik voor Mosquitto zou kiezen ipv de embedded MQTT server. Zitten er specifieke nadelen aan de embedded of voordelen aan mosquitto?
Ik kan in de documentatie er weinig over vinden behalve dat er verschillende mogelijkheden zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door MrAngry op 08-03-2018 17:13 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03

dof

MrAngry schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:12:
Over MQTT gesproken, ik snap even niet helemaal waarom ik voor Mosquitto zou kiezen ipv de embedded MQTT server. Zitten er specifieke nadelen aan de embedded of voordelen aan mosquitto?
Ik kan in de documentatie er weinig over vinden behalve dat er verschillende mogelijkheden zijn.
Kan helaas niet meer precies herinneren wat de problemen waren, maar de embedded versie werkte niet lekker met e.e.a., en de Mosquitto broker is redelijk probleemloos (gebruik het met tiental Sonoff's en Owntracks). Dat moet je ook terug kunnen vinden in fora.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

jossie67 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:03:
Vraagje ik heb een locale mqtt server draaien, nu wil ik ook connecten naar een extern mqtt server.
hoe geef ik dan aan in de configuration.yaml file?
https://home-assistant.io/docs/mqtt/broker/#run-your-own
Daar moet het mee lukken :)

• jossie67
Dit had ik ook gezien, maar ik "zie" het niet |:( |:(

Dit is mijn situatie heb Node-red, op een andere Pi draaien en ik wil connecten maar cloudmqtt.

Dit staat in mijn configuration.yaml

[code]
mqtt:
broker: !secret mqttip
port: 1883
client_id: home-assistant-1
keepalive: 60
protocol: 3.1
[code]

hoe kan ik nu een tweede toevoegen bv cloudmqtt

i
Psycho_Mantis schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 06:00:
[...]

Die werkt namelijk niet als de box op low-power mode staat.
En ik was echt niet van plan om deze instelling te veranderen. Dat ding verbruikt in standby namelijk 20 watt.
Ok ja dat zou idd een reden kunnen zijn. Ik heb dat wel ingeschakeld en maakt me niet echt wat uit.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15
MrAngry schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:12:
Een niet-embedded broker onthoudt zijn toestand bij een herstart van HASS.
Mosquitto heeft zelfs een persistente DB, zodat berichten (met retain aan) ook een herstart van de broker overleven. Kan handig zijn voor de status van je devices.
jossie67 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:38:
[...]

Dit had ik ook gezien, maar ik "zie" het niet |:( |:(

Dit is mijn situatie heb Node-red, op een andere Pi draaien en ik wil connecten maar cloudmqtt.

Dit staat in mijn configuration.yaml

[code]
mqtt:
broker: !secret mqttip
port: 1883
client_id: home-assistant-1
keepalive: 60
protocol: 3.1
[code]

hoe kan ik nu een tweede toevoegen bv cloudmqtt

i
Wat jij zoekt is een bridge; de wiki van OwnTracks legt 't behoorlijk duidelijk uit.
http://owntracks.org/booklet/guide/bridge/

En anders levert de zoekterm 'mosquitto bridge' nog wel meer leesvoer op.

• jossie67
RudolfR schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Een niet-embedded broker onthoudt zijn toestand bij een herstart van HASS.
Mosquitto heeft zelfs een persistente DB, zodat berichten (met retain aan) ook een herstart van de broker overleven. Kan handig zijn voor de status van je devices.

[...]

Wat jij zoekt is een bridge; de wiki van OwnTracks legt 't behoorlijk duidelijk uit.
http://owntracks.org/booklet/guide/bridge/

En anders levert de zoekterm 'mosquitto bridge' nog wel meer leesvoer op.
thanks this was de trigger bridging.

ik heb nu zelf dit gevonden

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-owntracks

precies wat ik nodig heb.

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 10:22

defcon84

Multipass?

Ik ben aan het twijfelen over een Echo Dot of een Google Home Mini. Ik zie dat home assistant op /config/cloud/account een automatische integratie heeft met Alexa. Wil dit zeggen dat de echo dot beter gaat werken met home assistant of waarom staat dit afzonderlijk op die plaats?
Andere dingen waar ik op moet letten met mijn keuze?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:45
defcon84 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:07:
Ik ben aan het twijfelen over een Echo Dot of een Google Home Mini. Ik zie dat home assistant op /config/cloud/account een automatische integratie heeft met Alexa. Wil dit zeggen dat de echo dot beter gaat werken met home assistant of waarom staat dit afzonderlijk op die plaats?
Heb alleen ervaring met Google Home maar dat werkt perfect. "Hey Google, Turn on Kitchen Light", "Hey Google, set Kitchen light to blue", "Hey Google, is the TV on?", "Hey Google, Turn on the vacuum" etc.

Met Alexa zit je zover ik weet met met "Hey Alexa, tell homeassistant to turn on light" ofzo. Die "automatische Alexa integratie" is onderdeel van de Cloud feature waar straks ook Google Assistant in komt. Die feature is nu gratis, maar gaat straks wel 5$ per maand kosten.

Je hebt hem echter niet nodig, die cloud maakt het alleen makkelijker voor mensen met weinig technische ervaring.

• druipsnor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 16:24
defcon84 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:07:
Google Home gaat dit jaar de nederlandse taal ondersteunen.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 13:07
Faece schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:48:
[...]

Ik gebruikte iets helemaal anders (https://developer.honeywell.com). Maar ik wou jouw hint testen, kan niet registeren :( Ik weet nie hoe ik het mac adres moet ingeven, en of ik de CRC blank moet laten ( Lyrict6 heeft geen CRC code. )
De Honeywell component werkt niet bij mij met de T6, ik gebruik deze:
https://community.home-as...ell-lyric-thermostat/3520

Maar die werkt niet altijd even lekker. Op dit moment zelfs helemaal niet.

[ Tesla MIG MYP ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Sypher schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:10:
[...]
Met Alexa zit je zover ik weet met met "Hey Alexa, tell homeassistant to turn on light" ofzo.
Nee hoor, er zijn zat mogelijkheden om het precies hetzelfde te gebruiken als google's assistant.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 10:22

defcon84

Multipass?

Dank voor de antwoorden!
Ik zie dat ze ongeveer hetzelfde kunnen, mijn voorkeur op dit moment gaat lichtjes naar de Google Home Mini. Ik lees dat deze iets beter is in het verstaan/verbeteren van slecht uitgesproken woorden/zinnen. En dat het geluid hiervan iets beter is. (niet dat het dan zo geweldig is)
Alleen vindt ik die best lelijk. :p

• Faece
Cyw00d schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:12:
[...]

De Honeywell component werkt niet bij mij met de T6, ik gebruik deze:
https://community.home-as...ell-lyric-thermostat/3520

Maar die werkt niet altijd even lekker. Op dit moment zelfs helemaal niet.
Ik gebruikte die van die link die je stuurde, maar ik krijg er errors op en krijg het niet opgelost

• Yoki1985
  • Laatst online: 27-11 13:24
Sypher schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:10:
[...]

Heb alleen ervaring met Google Home maar dat werkt perfect. "Hey Google, Turn on Kitchen Light", "Hey Google, set Kitchen light to blue", "Hey Google, is the TV on?", "Hey Google, Turn on the vacuum" etc.

Met Alexa zit je zover ik weet met met "Hey Alexa, tell homeassistant to turn on light" ofzo. Die "automatische Alexa integratie" is onderdeel van de Cloud feature waar straks ook Google Assistant in komt. Die feature is nu gratis, maar gaat straks wel 5$ per maand kosten.

Je hebt hem echter niet nodig, die cloud maakt het alleen makkelijker voor mensen met weinig technische ervaring.
Hoe heb je google zover gekregen om die commando's uit te voeren? tot nu toe heb ik hiervoor nog niets gevonden.

Ik vermoed dat na zo een commando google Home assistant iets gaat wegschrijven in MQTT en dat hass dit dan weer oppikt. Maar hoe je dmv je google home assistant iets naar mqtt wegschrijft is me nog niet gelukt.

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:36
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met het volgende.
Ik wil dat de lamp van de Xiaomi Gateway aan gaat als tussen een bepaalde tijd een Xiaomi Human body sensor beweging detecteert.
Ik heb daarvoor de volgende code opgenomen in mijn automation.yaml, maar helaas gaat het licht dan niet aan. Haal ik de condition weg, gaat het licht wel aan. Wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Schakel lamp aan tussen 21:00 en 7:00 uur
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d00022514c5
    to: 'on'
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: time
        after: '21:00:00'
        before: '07:00:00'
  action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.gateway_light_34ce0088ecd1

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-11 22:44

Fixer

FP ProMod
Kadonder schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:32:
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met het volgende.
Ik wil dat de lamp van de Xiaomi Gateway aan gaat als tussen een bepaalde tijd een Xiaomi Human body sensor beweging detecteert.
Ik heb daarvoor de volgende code opgenomen in mijn automation.yaml, maar helaas gaat het licht dan niet aan. Haal ik de condition weg, gaat het licht wel aan. Wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Schakel lamp aan tussen 21:00 en 7:00 uur
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d00022514c5
  condition:
    condition: and
    conditions:
        after: '21:00:00'
        before: '07:00:00'
  action:
    entity_id: light.gateway_light_34ce0088ecd1
Heb hem zelf als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: Turn on Light Hallway when motion detected
  initial_state: true
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001e4808b
  condition:
      after: '18:15:00'
      before: '07:40:00'
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.light_hallway

[ Voor 5% gewijzigd door Fixer op 09-03-2018 16:27 ]

Yoki1985 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Hoe heb je google zover gekregen om die commando's uit te voeren? tot nu toe heb ik hiervoor nog niets gevonden.

Ik vermoed dat na zo een commando google Home assistant iets gaat wegschrijven in MQTT en dat hass dit dan weer oppikt. Maar hoe je dmv je google home assistant iets naar mqtt wegschrijft is me nog niet gelukt.
Nee, zo werkt dat niet. Je moet de Google Assistant instellen: https://home-assistant.io/components/google_assistant/

Sometimes you need to plan for coincidence

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
Sony *O* Kan ik makkelijk mijn receiver aansturen, van het weekend even proberen :D
Oe light.groups :D Eindelijk, daar zat ik wel op te wachten. Na de perikelen met 0.64 wacht ik echter even op 0.65.1 :+
lolgast schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:15:
Oe light.groups :D Eindelijk, daar zat ik wel op te wachten. Na de perikelen met 0.64 wacht ik echter even op 0.65.1 :+
Zojuist geüpgrade en weer gedowngrade. Web interface opende niet meer en ook veel foutmeldingen mbt ‘decimal’ Is not JSON serializable. Ik wacht ook wel ff.

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Zoals ik het lees, worden simpelweg een aantal lampen gecombineerd tot 1 schakelaar toch?
Fonta schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:06:
[...]

Zoals ik het lees, worden simpelweg een aantal lampen gecombineerd tot 1 schakelaar toch?
Ja zo lees ik het ook. Wat heel handig kan zijn maar min of meer ook met een scène/automation kan volgens mij.

• Fonta
martinvdm schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:07:
[...]

Ja zo lees ik het ook. Wat heel handig kan zijn maar min of meer ook met een scène kan volgens mij.
Een scène inderdaad, of een normale group maken en dan op een view plaatsen. Dan heb je al voordeel dat je de lampen als groep en afzonderlijk kan schakelen.

• breinonline

breinonline

Gisteravond dacht ik de host van hass.io even up te daten (1.1 naar 1.3). Blijkbaar ging er iets mis want het systeem kwam niet meer bij. Ook op de router bleek de NUC niet meer zichtbaar. Uiteindelijk nieuwe image gedownload en op USB stick gezet om zo snel weer up en running te zijn, maar de installatie wilde niet. Uiteindelijk NUC uit de meterkast gehaald en aangesloten op een scherm, blijkt dat je de z-wave stick dus niet kan laten zitten, dan stopt de installatie na een seconde of 10. Toen ik daar eenmaal achter was ging het wel vlot. Gelukkig had ik een screenshot van de laatste installatie ook op de computer staan dus na installatie van Hass.io samba aangezet, screenshot gekopieerd en die hersteld. Alles draaide weer als vanouds, alleen de pi-hole wilde niet, na een deinstallatie en installatie daarvan draait ook dat weer zoals verwacht.

Die off-line kopie van een full screenshot is een goede tip voor andere hass.io gebruikers denk ik. Dan kan je altijd weer snel door :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

You've been heard: https://home-assistant.io.../#release-0651---march-10

Sometimes you need to plan for coincidence

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Enige nadeel is wat ik ervaar, na een upgrade worden al mijn lampen opnieuw aangeboden aan HomeBridge, waardoor ik dus heel Homekit opnieuw moet inrichten.

Iemand een idee waarom dit gebeurt?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:09
Gisteren Domoticz (net mee begonnen) ook maar eens verwisseld voor hass.io. Kreeg het helaas niet 1-2-3 op een Orange Pi PC geïnstalleerd, dus de RPi3 maar aangezwengeld. Ik moet zeggen dat het er (ondanks dat het korter bestaat) veel volwassener en professioneler uitziet dan Domoticz. Ik krijg een hoop nog niet voor elkaar, maar daar ga ik me de komende dagen maar eens in verdiepen.

---edit---
Whoohoo, met wat moeite heb ik nu Let's Encrypt, MQTT en een Sonoff werkend. Ik kan hier wel wat mee :)

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 10-03-2018 11:19 ]

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 16:45
0.65.1 is ook al weer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door s441558 op 10-03-2018 08:40 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Ik weer niet of je een SQL sensor gebruik maar die geven issues.
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/13021

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 12:50
Fonta schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:08:
[...]

Een scène inderdaad, of een normale group maken en dan op een view plaatsen. Dan heb je al voordeel dat je de lampen als groep en afzonderlijk kan schakelen.
Wat ik begreep (nog niet geprobeerd) is dat functies als kleur en dimmen werken voor een groep. Dus alle lampen tegelijk dimmen met één slider. Dat is de toegevoegde waarde.
https://home-assistant.io/components/light.group/
Nee die gebruik ik niet, maar thx! Ik sla het updaten dit weekend even over. Moet mijn XPenology installatie migreren naar een Ubuntu Server, op hetzelfde device. Dus ik ben dit weekend nogal druk met kopieren van data en denk dat een update van HA er niet inzit haha :+

@balk Inderdaad! En het icon gaat weer gewoon branden als de lampen aan zijn. Ik heb verschillende groepen met lampen gemaakt, die uit Hue komen waar ze onderdeel van een grotere groep zijn. (woonkamer met 4 lampen, in HA opgedeeld in 2 x 1 losse lamp en 1 x 2 lampen). Van die laatste is de icon altijd blauw in HA, ongeacht of ze aan of uit staan ;( Dat zou hiermee ook moeten werken

• Faece
Ik heb 2 nodes die als "death" aanzien worden. Hoe krijg ik deze up to date ?

• DeadMetal
  • Laatst online: 28-11 07:25
Ik probeer Home Assistant te upgraden (op een RPI3 met Raspbian):
https://home-assistant.io/docs/installation/updating/

[knip]
/edit: never mind, ik had deze instructies moeten volgen, dan werkt het wel:
https://home-assistant.io/docs/installation/raspberry-pi/

[ Voor 85% gewijzigd door DeadMetal op 10-03-2018 14:26 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:45
Yoki1985 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Gewoon, een kwestie van de stappen volgen die in de docs voor het Google Assistant component staan beschreven :)

Google Assistant gebruikt geen MQTT maar een speciaal API endpoint wat in HA zit.
lolgast schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:17:
Nee die gebruik ik niet, maar thx! Ik sla het updaten dit weekend even over. Moet mijn XPenology installatie migreren naar een Ubuntu Server, op hetzelfde device. Dus ik ben dit weekend nogal druk met kopieren van data en denk dat een update van HA er niet inzit haha :+

@balk Inderdaad! En het icon gaat weer gewoon branden als de lampen aan zijn. Ik heb verschillende groepen met lampen gemaakt, die uit Hue komen waar ze onderdeel van een grotere groep zijn. (woonkamer met 4 lampen, in HA opgedeeld in 2 x 1 losse lamp en 1 x 2 lampen). Van die laatste is de icon altijd blauw in HA, ongeacht of ze aan of uit staan ;( Dat zou hiermee ook moeten werken
0.65.2 redelijk probleemloos kunnen upgraden.
Nog wel een SQL sensor error maar voor de rest werkt alles

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-11 19:51
Check dit youtube kanaal van deze arduino master :) Volgens mij nog niet ontdekt hier #brownbobross 8)

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 28-11 15:49

Tim Schuhmacher

abasios

Wat moet ik met een deursensor die in de stand 'Initializing (CacheLoad)' blijft steken? Een vergelijkbare sensor gaat na opstarten uiteindelijk naar de juiste stand 'sleeping'.

Zoek ik hierop dan vind ik wel mensen die het zelfde vragen, maar hebben nog wel een werkende sensor, bij mij werkt hij niet meer. En de batterij is nog 73%

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 15:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje: ik gebruik Home Assistant op een Synology NAS in een docker. Nou wil ik Google Home integratie aan gaan zetten, maar daarvoor moet ik een certificaat hebben. Ik heb deze instructies gevonden: https://home-assistant.io...ption-using-lets-encrypt/

Als ik dat certificaat genereer, komt deze (volgens mij) in de /etc/letsencrypt map van mijn Synology te staan, maar ik denk dat hij in de /etc/letsencrypt map van de home assistant docker moet staan, toch? Hoe doe ik dat?

Of kan ik het certificaat ook in de data map van homeassistant laten zetten (die is toch persistent) en hem daar vandaan gebruiken?

We've got that ring of confidence

• GENETX
Dat laatste. In HA dan aangrven waar de bestanden staan, naast je andere config fles.

• Fonta
_LF_ schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:39:
Check dit youtube kanaal van deze arduino master :) Volgens mij nog niet ontdekt hier #brownbobross 8)
Wat een kerel :)
Toch maar geüpdate, maar ondanks dat ze zeggen dat ze voor Tado device_tracking een fix hebben doorgevoerd (versie 0.65.3), is hij nu hartstikke stuk. Helaas heeft teruggaan naar een oudere versie ook geen zin -.-

• Fonta
Voor de dsmr reader gebruikers is versie 1.14 een mooie update om meer informatie door te kunnen sturen naar HA!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 16:32
lolgast schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:13:
Toch maar geüpdate, maar ondanks dat ze zeggen dat ze voor Tado device_tracking een fix hebben doorgevoerd (versie 0.65.3), is hij nu hartstikke stuk. Helaas heeft teruggaan naar een oudere versie ook geen zin -.-
Als je een issue aanmaakt op de home-assistant GitHub, met eventuele errors en je config, dan kan er ook iemand naar kijken ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• NovapaX
balk schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Wat ik begreep (nog niet geprobeerd) is dat functies als kleur en dimmen werken voor een groep. Dus alle lampen tegelijk dimmen met één slider. Dat is de toegevoegde waarde.
https://home-assistant.io/components/light.group/
Het idee is dat meerdere lampen als een lamp beschouwd (kunnen) worden.
Een rij van meerdere led-strips, een aantal slimme lampen in hetzelfde armatuur, meerdere spotjes in een plafond.
Een 'ouderwetse' groep heeft heel beperkte ondersteuning/mogelijkheden als het bijvoorbeeld om integratie met homekit (via homebridge) gaat.
En bij bijvoorbeeld tradfri lampen (Ikea) kun je de groepen uit de gateway wel aansturen (als enkele lamp), maar die kun je dan alleen dimmen, en niet kleur of kleurtemperatuur wijzigen.

Sparql TV wiki

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heeft er iemand ooit weleens een microwave sensor gebruikt in plaats van een PIR sensor. Voordeel van de microwave sensor zou kunnen zijn dat ze vele malen gevoeliger zijn dan een PIR sensor, en zelfs 360 graden detectie hebben, en ook dwars door ramen werken.
Iemand al zoiets in bedrijf met behulp van HASS?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fonta schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:14:
Voor de dsmr reader gebruikers is versie 1.14 een mooie update om meer informatie door te kunnen sturen naar HA!
Inderdaad, dagtotalen en de kosten, handig!
Misschien dan ook nog de week-, maand- en jaartotalen erbij, dan is het echt helemaal top (of ik moet dat eindelijk eens met Grafana vanuit InluxDB gaan regelen.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

koelkast schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:35:
Heeft er iemand ooit weleens een microwave sensor gebruikt in plaats van een PIR sensor. Voordeel van de microwave sensor zou kunnen zijn dat ze vele malen gevoeliger zijn dan een PIR sensor, en zelfs 360 graden detectie hebben, en ook dwars door ramen werken.
Hij zit momenteel in de bus, dus ik hoop het je binnenkort te kunnen vertellen!

Verwijderd

Ik heb nog een aantal Smart Plugs liggen van Fifhtplay. Ik zou deze graag integreren in HA. Lukt dit ( vraag 1) en hoe kan ik weten op welk protocol die beestjes draaien ?
Ik heb er ook een gateway bij.
Anders moet ik andere smartplugs kopen en dit zou wat zonde zijn

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd Ik lees:
Het basisstation is via een LAN kabel of WiFi met het eigen netwerk te verbinden. De communicatie met de slimme thermostaat en stekkers verloopt via een eigen draadloos protocol
Er is (nog) geen plugin beschikbaar voor die Fifthplay stekkers / gateway, is van een of ander Belgisch bedrijf.

Maar dat eigen draadloze protocol, daar zou je misschien achter kunnen komen met wat kennis ervan, er zijn er hier op het forum genoeg die alles zitten te bekijken, zoals @ThinkPad etc...

• Fonta
Ik ben op het moment bezig met een ir thermal sensor van adafruit icm een adafruit huzzah esp8266.
Alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik een persoon ga detecteren.
Simpelweg een for loop over de pixels heen en dan kijken of er 1 warmer is dan 25 graden lijkt me iets te makkelijk.
Volgens mij gebruikt Femme deze:
video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...

• Possible
  • Laatst online: 28-11 07:42
Ik probeer met de nieuwe DSMR reader gas naar mijn HAA / mqtt installatie te zetten. Ik krijg echter geen data binnen met de volgende config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  -  platform: mqtt
     state_topic: "dsmr/reading/gas"
     unit_of_measurement: "m3"
     force_update: true
     name: Huidig verbruik gas MQTT

-  platform: template
     sensors:
       huidig_verbruik_gas_template:
         friendly_name: Huidig verbruik gas (m3)
         value_template: '{{ (states.sensor.huidig_verbruik_gas_mqtt.state | float * 1000) | round(0) }}'

Iemand enig idee wat ik fout doe ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 22:32

CodeIT

Code IT

Possible schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:03:
Ik probeer met de nieuwe DSMR reader gas naar mijn HAA / mqtt installatie te zetten. Ik krijg echter geen data binnen met de volgende config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  -  platform: mqtt
     state_topic: "dsmr/reading/gas"
     unit_of_measurement: "m3"
     force_update: true
     name: Huidig verbruik gas MQTT

-  platform: template
     sensors:
       huidig_verbruik_gas_template:
         friendly_name: Huidig verbruik gas (m3)
         value_template: '{{ (states.sensor.huidig_verbruik_gas_mqtt.state | float * 1000) | round(0) }}'

Iemand enig idee wat ik fout doe ?
Ik gebruik zelf de RestFul API. Met 'json_attributes' is het mogelijk om maar 1 call naar dsmr reader te doen en alle info in Hass te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
platform: rest
    resource: http://nuc:8124/api/v2/consumption/today
    headers:
      User-Agent: Home Assistant
      X-AUTHKEY: !secret dsmr_api_key
    value_template: '{{ value_json.gas }}'
    unit_of_measurement: "m³"
    name: "Gas vandaag"
    json_attributes:
      - electricity1
      - electricity2
      - electricity1_returned
      - electricity2_returned
      - electricity1_cost
      - electricity2_cost
      - gas_cost
      - total_cost

#voorbeeld gebruik json_attributes
 - platform: template
    sensors:
      totaal_kosten_vandaag:
        friendly_name: 'Totaal energie kosten vandaag'
        value_template: '€ {{ states.sensor.gas_vandaag.attributes["total_cost"] | float | round(2) }}'

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 06:28
koelkast schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:59:
[...]

Inderdaad, dagtotalen en de kosten, handig!
Misschien dan ook nog de week-, maand- en jaartotalen erbij, dan is het echt helemaal top (of ik moet dat eindelijk eens met Grafana vanuit InluxDB gaan regelen.
Welke dsmr versie hebben jullie het over? Ik gebruik de dsmr sensor en die is niet gewijzigd.

• Possible
  • Laatst online: 28-11 07:42
rbregt schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:34:
[...]

Welke dsmr versie hebben jullie het over? Ik gebruik de dsmr sensor en die is niet gewijzigd.
http://dsmr-reader.readthedocs.io

Staat los van HAA

@CodeIT Thanks! Ik ga er eens naar kijken!

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 12-03-2018 20:37 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
kepler schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:36:
[...]

Sony *O* Kan ik makkelijk mijn receiver aansturen, van het weekend even proberen :D
Om mezelf even te quoten, het werkt redelijk goed. Sony Receiver wordt gevonden en ik kan input-selecteren. Wel issues met geluid besturen, maar de ontwikkelaar reageert snel op de issue die ik heb gemeld op Github. Dus ik heb wel vertrouwen dat ik dadelijk volledige controle heb over mijn versterker in HA!

Ook handig voor de WAF, omdat soms de input niet goed stond. Afstandsbediening zoeken, kastje openen, etc. Nu gewoon vanuit de telefoon, vond ze erg handig :D (edit: dan kon altijd al via Sony app, maar nu uiteraard centraal vanuit de HA app en automations in de toekomst).

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 13-03-2018 10:14 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 09:29

iMars

Full time prutser

Vraagje: ik wil mijn Home Assistant upgraden maar loop tegen een python issue aan.
Mijn VM draait Ubuntu 16.04 LTS en heeft python 3.5.2. Maar de update zegt minimaal 3.5.3 nodig.
Nu kon ik nergens versie 3.5.3 voor 16.04 vinden, maar wel python3.6

imars@HomeAssistant:~$ python3 -V
Python 3.6.4
imars@HomeAssistant:~$ sudo su -s /bin/bash homeassistant 
homeassistant@HomeAssistant:/home/imars$ python3 -V
Python 3.6.4
homeassistant@HomeAssistant:/home/imars$ source /srv/homeassistant/bin/activate
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/home/imars$ python3 -V
Python 3.5.2
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/home/imars$ 

Nou vermoed ik dat het een alias o.i.d. is ergens, maar ik kan het niet vinden. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Of weet hoe ik dit op kan lossen?

Koop hier mijn P1 reader :)

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 11:07

RMX

iMars schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:22:
Vraagje: ik wil mijn Home Assistant upgraden maar loop tegen een python issue aan.
Mijn VM draait Ubuntu 16.04 LTS en heeft python 3.5.2. Maar de update zegt minimaal 3.5.3 nodig.

Python 3.6.4
Python 3.6.4
Python 3.5.2

Nou vermoed ik dat het een alias o.i.d. is ergens, maar ik kan het niet vinden. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Of weet hoe ik dit op kan lossen?
https://community.home-as...ade-of-a-virtualenv/21722

Hiermee is het mij gisteren gelukt

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik moet in feite dus een nieuwe environment maken (en de oude verwijderen)?
code:
1
python3.6 -m venv /srv/homeassistant

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 11:07

RMX

iMars schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:45:
[...]

Ik moet in feite dus een nieuwe environment maken (en de oude verwijderen)?
code:
1
python3.6 -m venv /srv/homeassistant
Correct

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03

dof

Mijn log wordt gespamd met volgende (om de 15 seconden) regels:

Error doing job: Unclosed client session
13:37 core.py (ERROR)
13:36 core.py (ERROR)
13:35 core.py (ERROR)

Dit kwam ineens opduiken na m'n hass.io upgrade 0.65 en is er nog steeds na 0.65.3. 'k Heb geen idee waar dit vandaan komt (in core.py ?).
Inmiddels op HA Github iemand anders ontdekt die dezelfde fout heeft en heb me daarbij aangesloten.

Overigens werkt alles wel gewoon.

Maar is hier iemand die deze fout herkend en/of er wat over durft te zeggen?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

@Fonta Eerder hadden wij het bij DSMR-Reader in docker over USB permissions. Deze hoef je vanaf nu niet meer zelf in te stellen, want xirixiz (de container bouwer) heeft dat in de docker-container ingebouwd tegenwoordig :)
https://github.com/xirixi...7a0227ee21e28610245d45827

• Fonta
lolgast schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:24:
@Fonta Eerder hadden wij het bij DSMR-Reader in docker over USB permissions. Deze hoef je vanaf nu niet meer zelf in te stellen, want xirixiz (de container bouwer) heeft dat in de docker-container ingebouwd tegenwoordig :)
https://github.com/xirixi...7a0227ee21e28610245d45827
Je meent het :P
https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker/issues/15

Ik ben sinds gisteren door xirixiz toegevoegd aan de contributors waardoor ik nu ook dingen kan aanpassen zonder te hoeven wachten op het accepteren van een PR.

[ Voor 13% gewijzigd door Fonta op 13-03-2018 15:57 ]

• _LF_
Een project waar ik graag wat hulp bij kan gebruiken.

Ik heb een staande lamp met nu nog 12 halogeen lampjes van 12v 20 watt. Deze worden gevoed door een trafo met schuifdimmer: 220V naar 11.4V a.c. | 0.6 A | max 150watt , min 50watt

Ik ben al begonnen met de defecte halogeenlampjes te vervangen door deze dimbare ledlampen (12V COB G4 2508)

Nu wil ik deze leds heel graag via Home Assistant gaan dimmen. Welke dimmer is hiervoor geschikt? Ik wil de huidige dimtrafo namelijk gaan vervangen. Idee is met een slider in de HA app/desktop en eventueel een draadloze dimmer iod aan de muur. Of een switch van bijvoorbeeld Xiaomi met verschillende helderheid stappen.

• _LF_
Nee, helaas. Maar als dat de oplossing is kan ik er evt een aanschaffen. HA draait op raspberry 3 en daarnaast hangt er een xiaomi gateway.

[ Voor 14% gewijzigd door _LF_ op 14-03-2018 21:50 ]

• HobbeS
  • Laatst online: 28-11 09:22
Ik ben nu een tijdje aan het spelen met Hass.IO en begin het nu lekker door te krijgen met yaml en het gebruik van HA. Nu heb ik nog een hele set Plugwise pluggen liggen die ik ook graag in mij setup wil opnemen. Maar nu voor ik mijn hele setup verknal zou ik graag wat tips willen hebben om dit goed aan te pakken..
Ik heb als basis de Hass.IO image gebruikt. Als ik het goed begrijp draait deze dan al in een docker. Kan ik op mijn RPi3 er een docker bij maken voor de plugwise omgeving? Want dan kan ik daar volgens mij de software op installeren/draaien van deze GitHub: https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py

Vervolgens moet ik dan de MQTT server installeren/activeren in HA en zou ik de pluggen moeten kunnen benaderen toch?

Stappen zijn dan denk ik:
1. Extra docker aanmaken op m'n RPI
2. Docker inrichten met Plugwise GitHub software
3. Plugwise GitHub software configureren met MQTT client etc.
4. MQTT server installeren/configureren in HA
5. Pluggen toevoegen in m'n YAML configuratie files

Kunnen jullie aangeven of ik stappen vergeet? Draait dit goed (volgens mij GENETX dit draaien, zijn er meer tweakers?)?
Hoe maak ik een extra docker aan op m'n RPI en neem ik hem in gebruik?

• balk
  • Laatst online: 28-11 12:50

Python 3.6.4
Python 3.6.4
Python 3.5.2

Precies om deze reden ben ik recent overgestapt op Docker. Dan ben je niet meer afhankelijk van de Python versie op het moeder-systeem.
code:
1
docker run --rm -d --name="home-assistant" -v /home/balk/hass/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 --net=host homeassistant/home-assistant

upgrade_hass.sh, script om een upgrade te doen van hass
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

docker stop home-assistant
if [ "$1" = "" ]; then
    docker pull homeassistant/home-assistant:latest
else
    docker pull homeassistant/home-assistant:$1
fi
docker run --rm -d --name="home-assistant" -v /home/balk/hass/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 --net=host homeassistant/home-assistant

testhass.sh, script om de yaml te testen
code:
1
2
#!/bin/bash
docker exec -it home-assistant python -m homeassistant --config /config --script check_config

Het kan vast mooier, maar ik ben nog behoorlijk n00b op docker gebied B)

• breinonline

breinonline

HobbeS schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:17:
Ik ben nu een tijdje aan het spelen met Hass.IO en begin het nu lekker door te krijgen met yaml en het gebruik van HA. Nu heb ik nog een hele set Plugwise pluggen liggen die ik ook graag in mij setup wil opnemen. Maar nu voor ik mijn hele setup verknal zou ik graag wat tips willen hebben om dit goed aan te pakken..
Ik heb als basis de Hass.IO image gebruikt. Als ik het goed begrijp draait deze dan al in een docker. Kan ik op mijn RPi3 er een docker bij maken voor de plugwise omgeving? Want dan kan ik daar volgens mij de software op installeren/draaien van deze GitHub: https://github.com/SevenW/Plugwise-2-py

Vervolgens moet ik dan de MQTT server installeren/activeren in HA en zou ik de pluggen moeten kunnen benaderen toch?

Stappen zijn dan denk ik:
1. Extra docker aanmaken op m'n RPI
2. Docker inrichten met Plugwise GitHub software
3. Plugwise GitHub software configureren met MQTT client etc.
4. MQTT server installeren/configureren in HA
5. Pluggen toevoegen in m'n YAML configuratie files

Kunnen jullie aangeven of ik stappen vergeet? Draait dit goed (volgens mij GENETX dit draaien, zijn er meer tweakers?)?
Hoe maak ik een extra docker aan op m'n RPI en neem ik hem in gebruik?
hass.io draait in een docker maar is voor mensen zoals ik die daar de ballen verstand van hebben :p Je kan er dan ook niks anders naast draaien. Als je je setup backuped kan je wel een docker omgeving opzetten op je RPI en dan daarop home assistant zetten. Daar vervolgens weer je configuratie op aanbrengen.

_LF_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:45:
Nee, helaas. Maar als dat de oplossing is kan ik er evt een aanschaffen. HA draait op raspberry 3 en daarnaast hangt er een xiaomi gateway.
[...]
Ik heb even gezocht, maar kan niet echt een oplossing voor dimmen vinden buiten Z-Wave om. Wellicht dat andere Tweakers een oplossing hebben, want goedkoop is Z-Wave niet. Zeker niet om nu 1 lamp te willen dimmen. Ik heb ook zo'n lamp met dimmer staan in de woonkamer, maar hoe vaak zit je nu eigenlijk aan die dimmer? 3 keer per jaar is veel bij ons. Ik schakel hem dus simpelweg alleen aan-uit via HA

• NovapaX
breinonline schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 05:44:
[...]

hass.io draait in een docker maar is voor mensen zoals ik die daar de ballen verstand van hebben :p Je kan er dan ook niks anders naast draaien. Als je je setup backuped kan je wel een docker omgeving opzetten op je RPI en dan daarop home assistant zetten. Daar vervolgens weer je configuratie op aanbrengen.
Jawel hoor, als je wilt kun je gewoon ssh toegang tot het host-systeem krijgen. https://home-assistant.io/developers/hassio/debugging/
Je schiet daarmee inderdaad wel een beetje het doel van hass.io voorbij ja.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is een add-on maken voor haas.io (dat is in feite ook gewoon een docker container). die kun je dan nog leuk delen met anderen ook (y)
https://home-assistant.io...hassio/addon_development/

Sparql TV wiki

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 13:23
Ik wil binnenkort gaan beginnen het (verder) uitwerken van automatiseringen i.c.m. HA. Ik heb nu een simpele automatisering gemaakt in NodeRed (die 'gekoppeld' is aan HA) maar ik vraag me af of NR meerwaarde biedt tegenover de automatiseringen die je in HA kunt maken.

Zijn er hier mensen die met beide ervaring hebben en die ervaring willen delen?

• MrAngry
N00b automation vraag:
Ik heb een paar bakken met pepers en sla etc onder een groeilamp voor het raam staan. Die groeilampen schakel ik keurig af voor zonsondergang en na een x aantal uur weer aan (afhankelijk van de planten die onder elke groeilamp staan verschilt de "donker" tijd). Die automations werken.

Nou wil ik een extra automation maken die als de zon op mijn appartement staat de lampen afschakelt omdat de zon toch 100 keer sterker is. Ik heb nog geen lichtsensor dus nou heb ik een automation die zegt:
Trigger:
yr = 1 (helder weer)
condition:
time 11:00-16:00 (zon staat vol op mijn raam)
action:
Dan beide groeilampen uit.

Maar als yr nu veranderd naar <>1, of het wordt na 16:00 dan blijven de lampen uit. Is er een mogelijkheid om simpelweg een negatieve te maken van bovenstaande automation? Want anders moet ik dus meerdere nieuwe automations maken. Met als trigger time > 16:00 en yr <> 1, maar time is nog wel tussen 11 en 16.

Kan iemand me met de neus de goede richting inzetten? Is het 2 nieuwe extra automations maken of kan je een bestaande "omdraaien"?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15
Volgens mij wil je een automation met meerdere triggers en templated condities in je actions.
Als alternatief voor de tijd zou je ook naar de sun elevation kunnen kijken, dan pik je ook de seizoenen goed mee.
Volgens mij gebruik je geen condtions, want je wil bij alle toestandsveranderingen (conditioneel) kunnen acteren m.b.v. templates:

Triggers: weer & sun.elevation
Condities: -
Actions:
yr = =1 && sun.elevation > x && sun.elevation < y
lampen uit
else
lampen aan

• MrAngry
Even checken of ik het goed begrijp. Dus ipv dat je deze automation alleen triggert voor je condition trigger je hem eigenlijk voortdurend, maar hang je de conditions aan een van je actions.

• GENETX
RudolfR schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:08:
Volgens mij wil je een automation met meerdere triggers en templated condities in je actions.
Als alternatief voor de tijd zou je ook naar de sun elevation kunnen kijken, dan pik je ook de seizoenen goed mee.
Volgens mij gebruik je geen condtions, want je wil bij alle toestandsveranderingen (conditioneel) kunnen acteren m.b.v. templates:

Triggers: weer & sun.elevation
Condities: -
Actions:
yr = =1 && sun.elevation > x && sun.elevation < y
lampen uit
else
lampen aan
En eventueel kun je dat nog aanvullen met de huidige bewolking/irradiatie om te zorgen dat de lichten eerder aangaan bij bewolkt weer O-) . Zelf gebruik ik AppDaemon ook nog een een boolean bij te houden die er voor zorgt dat de automation maar 1 keer per dag het licht aan of uit mag zetten. Dat voorkomt de ellende dat je domotica constant de lampen uit zet terwijl je ze juist handmatig had aangezet.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 15-03-2018 16:49 ]

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:11

Python 3.6.4
Python 3.6.4
Python 3.5.2

Misschien snap ik het niet helemaal maar waarom installeer je niet gewoon python3.6? Die werkt bij mij prima, op FreeNAS weliswaar maar dat moet niet uitmaken volgens mij.

• iMars

iMars

Full time prutser

wmn79 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Misschien snap ik het niet helemaal maar waarom installeer je niet gewoon python3.6? Die werkt bij mij prima, op FreeNAS weliswaar maar dat moet niet uitmaken volgens mij.
Laatste versie van Python die standaard geleverd wordt door Ubuntu (16.04.4 LTS) is 3.5.2. Ik heb 3.6 geïnstalleerd, maar dan nog kan ik niet updaten. Dus ik dacht, laat ik de laatste 3.5.x installeren, dat is 3.5.5, maar ook dan:
Python 3.5.5
Python 3.5.5
Python 3.5.2
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/home/imars$ pip3 install --upgrade homeassistant
Collecting homeassistant
  Downloading homeassistant-0.65.5-py2.py3-none-any.whl (7.8MB)
    100% |################################| 7.8MB 195kB/s 
homeassistant requires Python '>=3.5.3' but the running Python is 3.5.2

Kennelijk moet ik het op deze manier doen: https://community.home-as...ade-of-a-virtualenv/21722

Vind ik eigenlijk raar... de reden dat ik destijds voor deze optie koos, en bewust voor een LTS, is dat het lang (genoeg) gesupport wordt.

Nou moet ik "moeilijk" gaan doen om te kunnen updaten. Misschien moet ik toch maar eens gaan kijken naar een efficiëntere manier...

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-11 22:35
Op dit moment ben ik startende met het automatiseren van ons huis. Een makkelijke start is natuurlijk lichten schakelen op basis van beweging. Op dit moment heb ik de volgende code om mijn lamp bij de voordeur te schakelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
- id: Voordeur_motion_aan
  alias: Voordeur motion aan
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001ddad3e
    from: 'off'
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: sun
        after: sunset
        after_offset: "-00:30:00"
        before: sunrise
        before_offset: "-00:30:00"
  action:
    entity_id: light.lamp_voordeur
  - service: notify.thierry_telefoon
    data:
      title: motion detected

- id: Voordeur_motion_uit
  alias: Voordeur motion uit
  trigger:
    from: 'on'
    to: 'off'
    for:
      minutes: 1
  condition:
    conditions:
        before_offset: "-00:40:00"
  action:
  - service: light.turn_off

Nu lijkt mij dit wel erg veel code en zou ik voor mijn gevoel ook bij het aanschakelen in de 1e automation een delay kunnen gebruiken en daarna direct de lamp uitschakelen? Of is dit toch de beste manier om je lichten weer uit te schakelen na een bepaalde tijd dat er geen beweging is geweest? De conditie bij het uitzetten staat er overigens bij, omdat het anders getriggered wordt overdag en het mijn pi onnodig belast :9~

[ Voor 3% gewijzigd door T-Ri op 15-03-2018 19:16 ]

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 22:32

CodeIT

Code IT

GENETX schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:47:
[...]

En eventueel kun je dat nog aanvullen met de huidige bewolking/irradiatie om te zorgen dat de lichten eerder aangaan bij bewolkt weer O-) . Zelf gebruik ik AppDaemon ook nog een een boolean bij te houden die er voor zorgt dat de automation maar 1 keer per dag het licht aan of uit mag zetten. Dat voorkomt de ellende dat je domotica constant de lampen uit zet terwijl je ze juist handmatig had aangezet.
Of je plaatst wat zonnepanelen. Mijn duurste sensor in HASS :P

• iMars

iMars

Full time prutser

Heb zojuist (nadat ik een backup gemaakt had) de virtual environment opnieuw aangemaakt/overschreven met:
python3 -m venv /srv/homeassistant

Daarna kon ik wel updaten:
imars@HomeAssistant:/srv$ sudo python3 -m venv /srv/homeassistant
Unable to symlink '/usr/local/bin/python3' to '/srv/homeassistant/bin/python3'
imars@HomeAssistant:/srv$ sudo su -s /bin/bash homeassistant
homeassistant@HomeAssistant:/srv$ source /srv/homeassistant/bin/activate
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/srv$ pip3 install --upgrade homeassistant
Collecting homeassistant
  Using cached homeassistant-0.65.5-py2.py3-none-any.whl
Requirement already up-to-date: typing<4,>=3 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: requests==2.18.4 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: attrs==17.4.0 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: pyyaml<4,>=3.11 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: pytz>=2017.02 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Collecting aiohttp==3.0.6 (from homeassistant)
  Downloading aiohttp-3.0.6-cp35-cp35m-manylinux1_x86_64.whl (641kB)
    100% |################################| 645kB 2.1MB/s 
Requirement already up-to-date: certifi>=2017.4.17 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: voluptuous==0.11.1 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: astral==1.5 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: pip>=8.0.3 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: jinja2>=2.10 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: async-timeout==2.0.0 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: idna<2.7,>=2.5 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already up-to-date: urllib3<1.23,>=1.21.1 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already up-to-date: chardet<3.1.0,>=3.0.2 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Collecting idna-ssl>=1.0 (from aiohttp==3.0.6->homeassistant)
  Downloading idna-ssl-1.0.1.tar.gz
Requirement already up-to-date: multidict<5.0,>=4.0 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from aiohttp==3.0.6->homeassistant)
Collecting yarl<2.0,>=1.0 (from aiohttp==3.0.6->homeassistant)
  Downloading yarl-1.1.1-cp35-cp35m-manylinux1_x86_64.whl (250kB)
    100% |################################| 256kB 4.9MB/s 
Requirement already up-to-date: MarkupSafe>=0.23 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from jinja2>=2.10->homeassistant)
Building wheels for collected packages: idna-ssl
  Running setup.py bdist_wheel for idna-ssl ... done
  Stored in directory: /home/homeassistant/.cache/pip/wheels/b8/01/3c/37f9f2ab95297ba796465c4094345eb22f247df1a9096ad0ba
Successfully built idna-ssl
Installing collected packages: idna-ssl, yarl, aiohttp, homeassistant
  Found existing installation: idna-ssl 1.0.0
    Uninstalling idna-ssl-1.0.0:
      Successfully uninstalled idna-ssl-1.0.0
  Found existing installation: yarl 1.1.0
    Uninstalling yarl-1.1.0:
      Successfully uninstalled yarl-1.1.0
  Found existing installation: aiohttp 2.3.10
    Uninstalling aiohttp-2.3.10:
      Successfully uninstalled aiohttp-2.3.10
  Found existing installation: homeassistant 0.64.0
    Uninstalling homeassistant-0.64.0:
      Successfully uninstalled homeassistant-0.64.0
Successfully installed aiohttp-3.0.6 homeassistant-0.65.5 idna-ssl-1.0.1 yarl-1.1.1
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/srv$ exit
exit

Alleen werkte het nog niet helemaal goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EjonsudNIiVZzlPZgGkee9aQ/full.png

Deel van de config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
recorder:
  purge_interval: 2
  purge_keep_days: 7

# Enables support for tracking state changes over time.
history:

# View all events in a logbook
logbook:

zwave:
  usb_path: /dev/ttyUSB-ZStick-5G
  network_key: "mijn key"
  new_entity_ids: true

USB stick is gewoon zichtbaar:
imars@HomeAssistant:~# ls /dev/tty*
/dev/tty    /dev/tty16  /dev/tty24  /dev/tty32  /dev/tty40  /dev/tty49  /dev/tty57  /dev/tty8       /dev/ttyS13  /dev/ttyS21  /dev/ttyS3   /dev/ttyUSB-ZStick-5G
/dev/tty0   /dev/tty17  /dev/tty25  /dev/tty33  /dev/tty41  /dev/tty5   /dev/tty58  /dev/tty9       /dev/ttyS14  /dev/ttyS22  /dev/ttyS30
/dev/tty1   /dev/tty18  /dev/tty26  /dev/tty34  /dev/tty42  /dev/tty50  /dev/tty59  /dev/ttyACM0    /dev/ttyS15  /dev/ttyS23  /dev/ttyS31
/dev/tty10  /dev/tty19  /dev/tty27  /dev/tty35  /dev/tty43  /dev/tty51  /dev/tty6   /dev/ttyprintk  /dev/ttyS16  /dev/ttyS24  /dev/ttyS4
/dev/tty11  /dev/tty2   /dev/tty28  /dev/tty36  /dev/tty44  /dev/tty52  /dev/tty60  /dev/ttyS0      /dev/ttyS17  /dev/ttyS25  /dev/ttyS5
/dev/tty12  /dev/tty20  /dev/tty29  /dev/tty37  /dev/tty45  /dev/tty53  /dev/tty61  /dev/ttyS1      /dev/ttyS18  /dev/ttyS26  /dev/ttyS6
/dev/tty13  /dev/tty21  /dev/tty3   /dev/tty38  /dev/tty46  /dev/tty54  /dev/tty62  /dev/ttyS10     /dev/ttyS19  /dev/ttyS27  /dev/ttyS7
/dev/tty14  /dev/tty22  /dev/tty30  /dev/tty39  /dev/tty47  /dev/tty55  /dev/tty63  /dev/ttyS11     /dev/ttyS2   /dev/ttyS28  /dev/ttyS8
/dev/tty15  /dev/tty23  /dev/tty31  /dev/tty4   /dev/tty48  /dev/tty56  /dev/tty7   /dev/ttyS12     /dev/ttyS20  /dev/ttyS29  /dev/ttyS9
imars@HomeAssistant:~# 

Dus maar even een rollback gedaan naar de vorige versie ...

• NovapaX
je zou even in de logs moeten kijken wat er dan mis gaat bij het opstarten/laden van de config.

Sparql TV wiki

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:36
Is er een methode om vanuit Hass een vast IP voor de Raspberry Pi in te stellen?

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 12:02
T-Ri schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:54:
Op dit moment ben ik startende met het automatiseren van ons huis. Een makkelijke start is natuurlijk lichten schakelen op basis van beweging. Op dit moment heb ik de volgende code om mijn lamp bij de voordeur te schakelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
    data:

trigger:
    for:
  condition:
    conditions:
  action:

Nu lijkt mij dit wel erg veel code en zou ik voor mijn gevoel ook bij het aanschakelen in de 1e automation een delay kunnen gebruiken en daarna direct de lamp uitschakelen? Of is dit toch de beste manier om je lichten weer uit te schakelen na een bepaalde tijd dat er geen beweging is geweest? De conditie bij het uitzetten staat er overigens bij, omdat het anders getriggered wordt overdag en het mijn pi onnodig belast :9~
Het kan wellicht met minder code maar waarom zou je als dit prima werkt. 2 automations is nou ook weer niet heel veel.
Ik heb zelf 141 automations op dit moment
Braveheart schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:23:
Is er een methode om vanuit Hass een vast IP voor de Raspberry Pi in te stellen?
Deze ontgaat me even? Het kan uiteraard, want je kunt gewoon shell_commands uitvoeren, maar wat is het praktisch nut om dit vanuit HA te doen?

• Fonta
T-Ri schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:54:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
    data:

trigger:
    for:
  condition:
    conditions:
  action:

Op deze manier kan het volgens mij in een enkele automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: toilet_lights_auto_on_off
  alias: Toilet Lights Motion ON-OFF
  initial_state: 'on'
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.toilet_movement
  action:
    service_template: >
      {% if trigger.to_state.state == "on" %}
      homeassistant.turn_on
      {% elif trigger.to_state.state == "off" %}
      homeassistant.turn_off
      {% endif %}
    data_template:
      entity_id: light.toilet
Fonta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:21:
[...]

Op deze manier kan het volgens mij in een enkele automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: toilet_lights_auto_on_off
  alias: Toilet Lights Motion ON-OFF
  initial_state: 'on'
  trigger:
  action:
    service_template: >
      {% if trigger.to_state.state == "on" %}
      homeassistant.turn_on
      {% elif trigger.to_state.state == "off" %}
      homeassistant.turn_off
      {% endif %}
    data_template:
      entity_id: light.toilet
Volgend mij Kun je de To on/off dan ook weg laten:
code:
1
2
3
trigger:

• Fonta
martinvdm schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:26:
[...]

Volgend mij Kun je de To en from dan ook weg laten:
code:
1
2
3
trigger:
Volgens mij ook inderdaad.
Ik plaats dan altijd wel een extra condition. In geval van deze binary_state misschien niet noodzakelijk, maar bij switches startte de automation dan ook bij een boot van HA. Zal hem morgenochtend ff posten. Tenzij iemand me voor is :)

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:36
lolgast schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:42:
[...]

Deze ontgaat me even? Het kan uiteraard, want je kunt gewoon shell_commands uitvoeren, maar wat is het praktisch nut om dit vanuit HA te doen?
Ik hoopte dat dat kon. Ben niet zo handig met shell. Maar ik duik daar maar eerst in.
Pagina: 1 ... 37 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.