Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:11
Hmm bij mij komt er dus alleen een turning off, en geen sending state off.

En als je op de drukker drukt / in HA aanzet, wat krijg je dan?

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• stefanroelofs
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:28
Ik ben niet thuis, en ik denk niet dat mn schoonmoeder het kan waarderen als ineens de bel afgaat _O-

• S_tef
Haha :P Zou je indien het schikt eens kunnen kijken?

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13-10 14:26
S_tef schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:27:
Hmm bij mij komt er dus alleen een turning off, en geen sending state off.

En als je op de drukker drukt / in HA aanzet, wat krijg je dan?
Dit staat er bij mij als ik hem aan en uitzet (via de webinterface):

code:
1
2
3
4
[D][switch:029]: 'Doorbell Chime' Toggling ON.
[D][switch:045]: 'Doorbell Chime': Sending state OFF
[D][switch:029]: 'Doorbell Chime' Toggling OFF.
[D][switch:045]: 'Doorbell Chime': Sending state ON

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Ik heb al eerder gepost dat ik van pimatic afkom.
Ik had op die pi nog de mqtt broker draaien maar ben bezig dit om te zetten naar de hassio pi.

op hassio dus de addon geïnstalleerd ter vervanging van de oude, en de config omgegooid dat hassio deze gebruikt. Op de sonoffs met espeasy het server-ip verandert naar het hassio-ip.
Ik dacht nu ben ik er, maar niks is minder waar.

Op de mqtt broker zie ik dat de hassio server zich aanmeld:
1567613514: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1567613514: New client connected from 172.30.32.1 as auto-18DEAA34-0E55-8D2A-FFCA-2BF17DCA607A (p2, c1, k60, u'homeassistant').

Ik zie de 2 sonoffs zich ook aanmelden:
1567613113: New client connected from 192.168.178.86 as ESPClient0 (p2, c1, k15).
1567612746: New client connected from 192.168.178.87 as ESPClient1 (p2, c1, k15).
so far so good.

In de lovelace zijn de switches nog aanwezig, dus klikken maar, en niks...

In de logging zie ik op de sonoffs met espeasy geen commanods binenn komen, op de mqtt broker zie ik ook geen commando verzonden worden (weet ook niet of je dat kan zien)

Wat mij opvalt is dat de sonoff zich aanmeld als ESPClient1 terwijl de naam in espeasy sonoff_4 is.
Ik heb nu eigenlijk geen idee hoe ik verder moet troubleshooten, iemand?

Tijd van werken, tijd van rusten

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:17
Driek schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:32:
Ik heb al eerder gepost dat ik van pimatic afkom.
Ik had op die pi nog de mqtt broker draaien maar ben bezig dit om te zetten naar de hassio pi.

op hassio dus de addon geïnstalleerd ter vervanging van de oude, en de config omgegooid dat hassio deze gebruikt. Op de sonoffs met espeasy het server-ip verandert naar het hassio-ip.
Ik dacht nu ben ik er, maar niks is minder waar.

Op de mqtt broker zie ik dat de hassio server zich aanmeld:
1567613514: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1567613514: New client connected from 172.30.32.1 as auto-18DEAA34-0E55-8D2A-FFCA-2BF17DCA607A (p2, c1, k60, u'homeassistant').

Ik zie de 2 sonoffs zich ook aanmelden:
1567613113: New client connected from 192.168.178.86 as ESPClient0 (p2, c1, k15).
1567612746: New client connected from 192.168.178.87 as ESPClient1 (p2, c1, k15).
so far so good.

In de lovelace zijn de switches nog aanwezig, dus klikken maar, en niks...

In de logging zie ik op de sonoffs met espeasy geen commanods binenn komen, op de mqtt broker zie ik ook geen commando verzonden worden (weet ook niet of je dat kan zien)

Wat mij opvalt is dat de sonoff zich aanmeld als ESPClient1 terwijl de naam in espeasy sonoff_4 is.
Ik heb nu eigenlijk geen idee hoe ik verder moet troubleshooten, iemand?
Gebruik je nu met de hass.io addon wel je hass.io username en password voor mqtt? Ik geloof dat je zonder login alleen read-only kan gebruiken. Liep er ook tegenaan , wel zien dat er geconnect word maar niks kunnen versturen.

https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/
anonymous (boolean)(Optional)

Allow anonymous connections. If logins is set, the anonymous user can only read data.

Default value: false

• Driek
XyRuS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:12:
[...]

Gebruik je nu met de hass.io addon wel je hass.io username en password voor mqtt? Ik geloof dat je zonder login alleen read-only kan gebruiken. Liep er ook tegenaan , wel zien dat er geconnect word maar niks kunnen versturen.

https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

[...]
bedank voor je antwoord.
ik had in de config dat inderdaad op true gezet.
Config:
{
"logins": [],
"anonymous": true,
"customize": {
"active": false,
"folder": "mosquitto"
},
"certfile": "fullchain.pem",
"keyfile": "privkey.pem"
}

• XyRuS
Driek schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:15:
[...]

bedank voor je antwoord.
ik had in de config dat inderdaad op true gezet.
Config:
{
"anonymous": true,
},
"keyfile": "privkey.pem"
}
Bijna hetzelfde als mijn cofig, heb anonymous op false, en gebruik users die ik in home assistant zelf aanmaak.
{
"anonymous": false,
},
"keyfile": "privkey.pem",
"quiet_logs": true
}

• Driek
XyRuS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:16:
[...]

Bijna hetzelfde als mijn cofig, heb anonymous op false, en gebruik users die ik in home assistant zelf aanmaak.

[...]
als jij op een switch klikt, zie je dit dan ook op de broker zijn log verschijnen?

• coromandel
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 03-10 21:03
Ik heb de youtube-sensor toegevoegd, en wil een notificatie krijgen als er nieuwe video's zijn.
Onderstaande automation heb ik aangemaakt en dat gaat best goed...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: notify_youtube_new_video
  trigger:
    platform: state
    entity_id:
      - sensor.bright
      - sensor.crosstalk_solutions
  action:
    - service: notify.ios_iphone_van_hans
      data_template:
          {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} posted: {{ trigger.to_state.state }}
        title: "YOUTUBE"

MAAR... op het moment dat er een nieuwe video gepost wordt, krijg ik - de eerste 10 minuten - meerdere notificaties omdat de "state" steeds even terugspringt van de [nieuwe] naar de [oude] video.

Ik wou dit oplossen door bij de trigger "for: 10 minutes" toe te voegen, of een timer. Werkt dus niet... want automation krijgt een foutmelding en wordt niet geactiveerd.

Iemand een suggestie?
coromandel schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:56:
Ik heb de youtube-sensor toegevoegd, en wil een notificatie krijgen als er nieuwe video's zijn.
Onderstaande automation heb ik aangemaakt en dat gaat best goed...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.bright
  action:
      data_template:
          {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} posted: {{ trigger.to_state.state }}

MAAR... op het moment dat er een nieuwe video gepost wordt, krijg ik - de eerste 10 minuten - meerdere notificaties omdat de "state" steeds even terugspringt van de [nieuwe] naar de [oude] video.

Ik wou dit oplossen door bij de trigger "for: 10 minutes" toe te voegen, of een timer. Werkt dus niet... want automation krijgt een foutmelding en wordt niet geactiveerd.

Iemand een suggestie?
Ken de sensor niet maar je zou het zo kunnen oplossen. Hiermee wordt een conditie ingevoegd dat je genoemde automation niet korter geleden als 10 min uitgevoerd mag zijn voordat de Action plaats vind.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.bright
  condition:
    condition: template
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.notify_youtube_new_video.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 600)}}'
  action:
      data_template:

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• XyRuS
Driek schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:20:
[...]

als jij op een switch klikt, zie je dit dan ook op de broker zijn log verschijnen?
Nee, daar zie ik alleen verbindings geralateerde berichten.

Als ik de berichten wil zien connect ik met een windows client naar de server en subscribe ik op topic "#". Op dit topic ontvang je alle verkeer op de server.

• Driek
XyRuS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:19:
[...]

Nee, daar zie ik alleen verbindings geralateerde berichten.

Als ik de berichten wil zien connect ik met een windows client naar de server en subscribe ik op topic "#". Op dit topic ontvang je alle verkeer op de server.
ok
goede tip, ik zal ook eens windows client installeren.

ik ben denk ik iets verder.
Op de info pagina staat:
Since version 4.1 of the addon, an explicit ACL definition is now required, see these instructions.
https://www.home-assistan...access-control-lists-acls

Waar staat dat als je anonymous wil werken je van alles moet doen.
Ik ga dus als test maar eens een user invoeren in de espeasy.

Bingo, dat werkt dus!

• XyRuS
Top! Misschien leuk om eens te onderzoeken, ESPhome. Ik ben over gegaan van espeasy naar ESPhome. De intergratie en native communicatie vind ik echt top! Hoe minder schakels in het systeem hoe minder kans op storingen.

XyRuS wijzigde deze reactie 04-09-2019 20:29 (34%)

• Driek
XyRuS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:29:
[...]

Top! Misschien leuk om eens te onderzoeken, ESPhome. Ik ben over gegaan van espeasy naar ESPhome. De intergratie en native communicatie vind ik echt top! Hoe minder schakels in het systeem hoe minder kans op storingen.
Ik zal er eens naar kijken.
Eens kijken of ik een esp er mee kan flashen om te kijken wat het doet.
De sonoffs werken nu en in het kader van dont fix what aint broken...

• coromandel
martinvdm schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:01:
[...]

Ken de sensor niet maar je zou het zo kunnen oplossen. Hiermee wordt een conditie ingevoegd dat je genoemde automation niet korter geleden als 10 min uitgevoerd mag zijn voordat de Action plaats vind.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.bright
  condition:
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.notify_youtube_new_video.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 600)}}'
  action:
      data_template:

Thx... ik heb de automation aangepast. En nu maar afwachten :) !

• S_tef
stefanroelofs schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:25:
Als ik mijn Deurbel Actief schakelaar uit, en weer aan zet, kan krijg ik wel netjes deze logberichten:

code:
1
2
3
4
[15:22:03][D][switch:025]: 'Doorbell Chime Active' Turning OFF.
[15:22:04][D][switch:045]: 'Doorbell Chime Active': Sending state OFF
[15:22:14][D][switch:021]: 'Doorbell Chime Active' Turning ON.
[15:22:14][D][switch:045]: 'Doorbell Chime Active': Sending state ON

Hmm bij mij dus alleen een turning off, geen sending state off, dat is raar voor een virtual switch?
barrymossel schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:42:
[...]

Dit staat er bij mij als ik hem aan en uitzet (via de webinterface):

code:
1
2
3
4
[D][switch:029]: 'Doorbell Chime' Toggling ON.
[D][switch:045]: 'Doorbell Chime': Sending state OFF
[D][switch:029]: 'Doorbell Chime' Toggling OFF.
[D][switch:045]: 'Doorbell Chime': Sending state ON

Ja dat komt dus bij mij ook op die manier, dus dat is prima.
Alleen die Chime Active uitzetten werkt niet, hij springt automatisch weer aan, zo te zien komt er alleen een turning off binnen en geen sending state, waardoor hij hem weer "aanzet", dat vind ik een beetje raar dat die sending state niet binnen komt :S.

S_tef wijzigde deze reactie 04-09-2019 21:32 (37%)

• stefanroelofs
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:28
S_tef schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:31:
[...]

Hmm bij mij dus alleen een turning off, geen sending state off, dat is raar voor een virtual switch?

[...]

Ja dat komt dus bij mij ook op die manier, dus dat is prima.
Alleen die Chime Active uitzetten werkt niet, hij springt automatisch weer aan, zo te zien komt er alleen een turning off binnen en geen sending state, waardoor hij hem weer "aanzet", dat vind ik een beetje raar dat die sending state niet binnen komt :S.
Ik weet niet wat er mis gaat bij jou. Ik heb hetzelfde script en bij mij werkt het wel.
Als ik het goed zie dan is er een 'template' switch (chime_active) die gebaseerd is op een global variable. Ik weet niet precies waarom hij dit zo doet. Ik denk dat de enige reden hiervoor is dat de stand van de switch onthouden word bij een reboot ?? Misschien dat het mis gaat met het beschrijven van die global variable vanuit de virtuele switch.

Je zou nog eens kunnen proberen om op regel 60 de 'restore_value' op false te zetten. Kijken of dat effect heeft?

• S_tef
stefanroelofs schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:34:
[...]

Ik weet niet wat er mis gaat bij jou. Ik heb hetzelfde script en bij mij werkt het wel.
Als ik het goed zie dan is er een 'template' switch (chime_active) die gebaseerd is op een global variable. Ik weet niet precies waarom hij dit zo doet. Ik denk dat de enige reden hiervoor is dat de stand van de switch onthouden word bij een reboot ?? Misschien dat het mis gaat met het beschrijven van die global variable vanuit de virtuele switch.

Je zou nog eens kunnen proberen om op regel 60 de 'restore_value' op false te zetten. Kijken of dat effect heeft?
Nee dit helpt niet helaas.

Ik heb de initial_value eens op false gezet, bij het "opstarten" staat de doorbell chime active dan inderdaad uit.
Als ik hem dan aanzet komen er 2 regels voorbij in de log, turning en sending on, dat is prima hij gaat aan.
Daarna weer uitzetten werkt dan weer niet :(

Iemand een idee?

• Reinder83
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:15
Zijn er meer mensen met een Toon die problemen hebben? krijg sinds gisteravond geen data meer binnen, opnieuw proberen toe te voegen helpt ook niet. Lijkt erop dat de Toon app op android ook niets doet.

Vraag me af of het aan mijn account ligt of dat het een algemene storing is, kan er niets over vinden dat er een storing is

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Sinds ik over ben van Homey naar HA, ben ik de afgelopen dagen aan het puzzelen om mijn z-wave netwerk stabiel te krijgen.
Ik merk dat mijn controller alleen maar 2 devices als neigbor ziet, terwijl andere devices veel meer neighbors hebben.
Ik heb in totaal 18 devices, waarvan ongeveer 8 op vaste spanning, verdeeld over 3 verdiepingen.
De controller staat in het midden van het huis en heeft genoeg devices om zich heen, dus ik vind dat erg vreemd.
De issues die ik heb, is dat sommige devices die iets verder weg (een verdieping hoger of lager) staan, regelmatig traag of niet reageren op commando's.
Ook zijn de RTT tijden van de devices vaak erg hoog (1500+)

Wat me zojuist opvalt is dat er een power plug heel veel berichten stuurt naar de controller:

Deze is een uur geleden gereset, andere (powered) devices hebben veel minder pakketten...

Is dit normaal? Of moet ik dit device even opnieuw includen?

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:57
Ideaal! DSRM werkend in een docker met remote docker (pi) die slimme meter uitleest. Werkt allemaal perfect na wat uitzoekwerk.

En openvpn is ideaal om erbij te kunnen zonder porten geneuzel en security issues.

Nu nog ff ha instellen met mqtt straks en ik ben erg tevreden :)

• coromandel
martinvdm schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:01:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.bright
  condition:
  action:
      data_template:

Het is gelukt...! Dankejwel _/-\o_

• Driek
XyRuS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:29:
[...]

ik heb last van dit fenomeen:
https://www.reddit.com/r/...not_retaining_state_over/

Heeft ESPhome daar geen last van?

• Reinder83
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:15
Driek schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:17:
[...]

Je kan aangeven wat hij moet doen na een reset, oude staat terug zetten, of altijd aan/uit na reset, kijk naar restore_mode, verder heb je dan ook geen mqtt meer nodig, want hij praat rechtstreeks met de API

• einschtein
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08-09 16:44
Hi! Heeft iemand ervaring met het installeren van de Home-Assistant op Synology schijven? Ik doe een poging, volgens de manier zoals ze zeggen: https://www.home-assistant.io/docs/installation/synology/, maar na installatie werkt zowel discovery, tradfri en cloud uit de config-file niet. Standaard melding is 'The following components and platforms could not be set up:'.

Iemand hier ervaring mee? :)

• TweakerVincent
einschtein schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:51:
Hi! Heeft iemand ervaring met het installeren van de Home-Assistant op Synology schijven? Ik doe een poging, volgens de manier zoals ze zeggen: https://www.home-assistant.io/docs/installation/synology/, maar na installatie werkt zowel discovery, tradfri en cloud uit de config-file niet. Standaard melding is 'The following components and platforms could not be set up:'.

Iemand hier ervaring mee? :)
Ja ik. Gewoon als docker installeren. Werkt super goed! Check ff porten

• einschtein
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:56:
[...]

Ja ik. Gewoon als docker installeren. Werkt super goed! Check ff porten
Dan moet ik even gaan uitvogelen hoe dat in zijn werk gaat. :P Maar dat lijkt niet heel lastig te zijn, als ik website zo bekijk.

einschtein wijzigde deze reactie 06-09-2019 14:00 (11%)

• TweakerVincent
einschtein schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:59:
[...]

Dan moet ik even gaan uitvogelen hoe dat in zijn werk gaat. :P
Easy

Installeer docker op je synology (package)

Install dan docker containter home assistance (ik heb het binnen native network dus rechtstreeks

Dan docker/HomeAssistant ff mappen op /config

En gaan, eventueeel TZ ff op Europe/Paris zetten.

---[

Slimmem meter kan ik perfect uitlezen. Nu uitzoeken hoe ik het beste mijn user location tracking kan gebruiken. Verslavend dit

update: location tracking is nogal simpel met ios. Werkt :D

TweakerVincent wijzigde deze reactie 06-09-2019 14:44 (18%)

• XyRuS
Driek schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:17:
[...]

Daar heeft ESPhome geen last van, de status blijft bewaard na een reboot van home assistant.

edit:

zie het juiste antwoord hier boven al

XyRuS wijzigde deze reactie 06-09-2019 15:46 (6%)

• TweakerVincent
ff domme fout gemaakt met berekenen. Ik wil in via DSMR -> MQTT berichten in HA aankomen een simpele berekening maken om maandbedrag leverancier stroom/gas uit te rekenen. Ik deed kosten vandaag gas + elektra en was tevreden alleen klopt daar natuurlijk niks van :+

Ik kan met de data uit MQTT volgens mij deze schatting nooit maken, of zie ik iets over het hoofd?

En ik zie in dit topic mensen die waterverbruik meten... Hoe doen jullie dat? Mijn meter is zo dom als ik weet niet wat?

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zo, ik spam jullie weer even met de voortgang van mijn donutje.

Omdat ik echt niet wist welke layout ik nou het leukste vond heb ik toch maar alles configureerbaar gemaakt in de yaml definitie. Ik kan nu de entiteiten, attributen, iconen, lijnen (verikaal en horizontaal), puntjes, namen en omgevingen helemaal zelf samenstellen (positie, kleur, opacity, fontgrootte, etc.).

Verder kan de donut een vaste kleur hebben, maar ook een autoranging kleurverloop, kleurstappen met of zonder kleurverloop, en een algemeen kleurverloop die ongeveer de grootte van de donut volgt (werkt nog niet helemaal, maar goed).

Er is geen limiet aan het aantal entities en attributen die je mag opgeven. Het is maar net hoeveel er op past! Ik kan zelfs de donut weglaten, maar ja, dan is het geen donut card meer natuurlijk :F

De muisklikken doen het inmiddels ook. Je wordt per entity doorverwezen naar de more-info dialoog voor dat entity. Meestal dus de history dialoog van hass.

Het configureerbaar maken was ff wat werk, maar dan heb je ook wat. Zeker als je de rariteiten van Safari ook nog voor je kiezen krijgt waardoor iconen op een heel andere plek worden neergezet in Safari (en dus de mobile app) dan alle andere browsers :(

De bedoeling is om de layout volledig in een decluttering template te zetten en zo per layout een template te hebben. Je wordt nl. niet vrolijk van per card ff 80 regels yaml in te moeten kloppen natuurlijk :X

Hieronder wat van de voorbeeldlayouts waar ik nu mee aan het spelen en ontwikkelen ben om een idee te krijgen wat er allemaal mogelijk is :D

Dat was het weer voor vandaag ;w

http://www.team-mediaportal.com/

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 23:40
Mars Warrior schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:12:
Zo, ik spam jullie weer even met de voortgang van mijn donutje.

Omdat ik echt niet wist welke layout ik nou het leukste vond heb ik toch maar alles configureerbaar gemaakt in de yaml definitie. Ik kan nu de entiteiten, attributen, iconen, lijnen (verikaal en horizontaal), puntjes, namen en omgevingen helemaal zelf samenstellen (positie, kleur, opacity, fontgrootte, etc.).

Verder kan de donut een vaste kleur hebben, maar ook een autoranging kleurverloop, kleurstappen met of zonder kleurverloop, en een algemeen kleurverloop die ongeveer de grootte van de donut volgt (werkt nog niet helemaal, maar goed).

Er is geen limiet aan het aantal entities en attributen die je mag opgeven. Het is maar net hoeveel er op past! Ik kan zelfs de donut weglaten, maar ja, dan is het geen donut card meer natuurlijk :F

De muisklikken doen het inmiddels ook. Je wordt per entity doorverwezen naar de more-info dialoog voor dat entity. Meestal dus de history dialoog van hass.

Het configureerbaar maken was ff wat werk, maar dan heb je ook wat. Zeker als je de rariteiten van Safari ook nog voor je kiezen krijgt waardoor iconen op een heel andere plek worden neergezet in Safari (en dus de mobile app) dan alle andere browsers :(

De bedoeling is om de layout volledig in een decluttering template te zetten en zo per layout een template te hebben. Je wordt nl. niet vrolijk van per card ff 80 regels yaml in te moeten kloppen natuurlijk :X

Hieronder wat van de voorbeeldlayouts waar ik nu mee aan het spelen en ontwikkelen ben om een idee te krijgen wat er allemaal mogelijk is :D

[Afbeelding: Hass Donut voorbeelden]

Dat was het weer voor vandaag ;w
Zoals ik van de week al zei, ik vind het een mooie opzet zeker voor monitoring van systemen wat bij mij nu meerdere circle/bar kaarten in beslag neemt :) Ik wacht dan ook met smart op een update op je Git om eens te kijken hoe je dit mogelijk hebt gemaakt _/-\o_

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:27
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:35:
ff domme fout gemaakt met berekenen. Ik wil in via DSMR -> MQTT berichten in HA aankomen een simpele berekening maken om maandbedrag leverancier stroom/gas uit te rekenen. Ik deed kosten vandaag gas + elektra en was tevreden alleen klopt daar natuurlijk niks van :+

Ik kan met de data uit MQTT volgens mij deze schatting nooit maken, of zie ik iets over het hoofd?

En ik zie in dit topic mensen die waterverbruik meten... Hoe doen jullie dat? Mijn meter is zo dom als ik weet niet wat?
Water kun je op verschillende manieren meten, ik gebruik een proximity sensor met ESP8266 (espeasy) samen met MQTT.

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 23:40
Vaevictis_ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:51:
[...]

Water kun je op verschillende manieren meten, ik gebruik een proximity sensor met ESP8266 (espeasy) samen met MQTT.
Zou je wat meer kunnen vertellen over hoe je dit opgezet / gerealiseerd hebt? :)

• TweakerVincent
Is er ook een Discord/Slack of iets ander kanaal? Ik vind dit echt enorm leuk om te doen en merk dat ik ook kennis veel delen (hoewel ik net begonnen ben :D). Vaak zoek je net ff 1 ding en zou handig zijn om in een slack oid te knallen (en antwoorden)..
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 23:53:
Is er ook een Discord/Slack of iets ander kanaal? Ik vind dit echt enorm leuk om te doen en merk dat ik ook kennis veel delen (hoewel ik net begonnen ben :D). Vaak zoek je net ff 1 ding en zou handig zijn om in een slack oid te knallen (en antwoorden)..
Discord met verschillende channels https://discord.gg/c5DvZ4e

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 20:21
robbinonline schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

Weet niet of je het al opgelost hebt, maar bij mij werkt het op deze manier:

- platform: uvc
nvr: 10.*.*.*
key: *
password: *
Heb deze volgorde aangehouden , maar helaas het werkt nog niet.
Zie op de uvc (nvr) ook weinig gebeuren mbt aanmelden of dergelijke .
De melding is nog steeds : NVR refuses to talk to me

Iemand nog ideeën / tips om eens te checken ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12-10 10:56

tdw

Amai seg!

Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:40:
[...]

Heb deze volgorde aangehouden , maar helaas het werkt nog niet.
Zie op de uvc (nvr) ook weinig gebeuren mbt aanmelden of dergelijke .
De melding is nog steeds : NVR refuses to talk to me

Iemand nog ideeën / tips om eens te checken ?
Kun je de camera wel pingen vanaf HA? Wellicht staat er ergens een firewall of IP dingetje fout

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Vaevictis_
Heeft iemand ook problemen met owntrackers/recorder in docker? Sinds een paar weken wil de container niet meer starten verder niets gewijzigd aan configuratie oid. De container herstart continu.

Misschien herkent iemand het? Lijkt erop dat OTR_HOST niet wordt herkend.

code:
1
2
3
ot-recorder[7]: connecting to MQTT on localhost:1883 as clientID ot-recorder-38ab908bb883-7 without TLS

Error: Address not available

Gebruik owntracks/recorder:latest, vorige versie ook al geprobeerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    owntracks:
      image: owntracks/recorder:latest
      labels: [com.centurylinklabs.watchtower.enable=false]
      container_name: owntracks 
      ports:
        - "8181:8083"
      volumes:
        - /volume1/docker/owntracks:/store
      environment:
        - OTR_HOST=10.50.2.131
        - OTR_PORT=1883
      restart: unless-stopped

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 07-09-2019 15:46 (40%)

• w2cker
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik probeer mijn plugwise Anna te koppelen, Dat lukt echter niet. Ik krijg steeds de onderstaande foutmelding in de logs. Heeft iemand enig idee?

2019-09-07 20:06:45 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 266, in async_update_ha_state
self._async_write_ha_state()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 307, in _async_write_ha_state
attr.update(self.state_attributes or {})
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/climate/__init__.py", line 246, in state_attributes
data[ATTR_PRESET_MODES] = self.preset_modes
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/climate.py", line 156, in preset_modes
presets = list(self._api.get_presets(self._domain_objects))
File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/haanna/haanna.py", line 66, in get_presets
raise RuleIdNotFoundException("Could not find the rule id.")
haanna.haanna.RuleIdNotFoundException: Could not find the rule id.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• Pimmetje651
tdw schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:15:
[...]

Kun je de camera wel pingen vanaf HA? Wellicht staat er ergens een firewall of IP dingetje fout
Goeie ! Maar inderdaad ping werkt tussen HA en NVR.
Krijg prima/netjes reply

What next ;)

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12-10 10:56

tdw

Amai seg!

Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:55:
[...]

Goeie ! Maar inderdaad ping werkt tussen HA en NVR.
Krijg prima/netjes reply

What next ;)
Heeft de user waar je mee probeert in te loggen administrator rechten?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Pimmetje651
tdw schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:59:
[...]

Heeft de user waar je mee probeert in te loggen administrator rechten?
Jazeker

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:44:
Heeft iemand ook problemen met owntrackers/recorder in docker? Sinds een paar weken wil de container niet meer starten verder niets gewijzigd aan configuratie oid. De container herstart continu.

Misschien herkent iemand het? Lijkt erop dat OTR_HOST niet wordt herkend.
Mocht iemand er tegenaan lopen, het is een issue met de laatste versie van docker package op synology, environment variables worden niet meer doorgegeven. :(

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 08-09-2019 07:55 (35%)

• Snuffel
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 21:05

Snuffel

Vroem!

Wie kan mij helpen met deze (denk ik) noob vraag.

Ik heb twee sensoren die beide iets publishen:

zigbee2mqtt:info 9/8/2019, 9:52:54 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003931a3c', payload '{"temperature":21.7,"linkquality":102,"humidity":62.37,"battery":100,"voltage":3065}'
zigbee2mqtt:info 9/8/2019, 9:55:52 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003cb7e09', payload '{"temperature":22.14,"linkquality":94,"humidity":73.26,"battery":100,"voltage":3145}'

Nu wil ik twee waardes (temp/luchtvogtigheid) uitlezen in Home Assistant (hassio op rasp pi).

Echter heb ik geen idee hoe....
Iemand die kan helpen hiermee?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Snuffel schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:09:
Wie kan mij helpen met deze (denk ik) noob vraag.

Ik heb twee sensoren die beide iets publishen:

zigbee2mqtt:info 9/8/2019, 9:52:54 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003931a3c', payload '{"temperature":21.7,"linkquality":102,"humidity":62.37,"battery":100,"voltage":3065}'
zigbee2mqtt:info 9/8/2019, 9:55:52 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003cb7e09', payload '{"temperature":22.14,"linkquality":94,"humidity":73.26,"battery":100,"voltage":3145}'

Nu wil ik twee waardes (temp/luchtvogtigheid) uitlezen in Home Assistant (hassio op rasp pi).

Echter heb ik geen idee hoe....
Iemand die kan helpen hiermee?
mqtt discovery gebruiken, dan komt er gewoon een aparte humidity sensor in je overzicht: https://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

Of je kijkt even op de supported devices pagina, daar staat hoe je ze handmatig toe kan voegen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSDCGQ01LM.html (ik gok dat je deze hebt, maar voor de werking maakt het niet uit). Maar gewoon discovery gebruiken is echt vele malen simpeler.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:56:
[...]
mqtt discovery gebruiken, dan komt er gewoon een aparte humidity sensor in je overzicht: https://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

Of je kijkt even op de supported devices pagina, daar staat hoe je ze handmatig toe kan voegen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSDCGQ01LM.html (ik gok dat je deze hebt, maar voor de werking maakt het niet uit). Maar gewoon discovery gebruiken is echt vele malen simpeler.
Het rare is: ik heb zowel configuration.yaml als die van zigbee2mqtt staan zoals het staan beschreven. Maar in het overzicht komen ze niet terug.....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Bijzonder, ik krijg 4 sensoren per device erbij (sensor.xxxx_battery, sensor.xxxx_humidity, sensor.xxxx_temperature, sensor.xxxx_linkquality).

Als je deze niet hebt, staat er iets mis in je config. Deel die gerust, kijken we mee.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

config.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
# http:
#   base_url: example.duckdns.org:8123

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml

tuya:
  username: xxxx
  password: xxxx
  country_code: 31

mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.178.37
  birth_message:
    topic: 'hass/status'
    payload: 'online'
  will_message:
    payload: 'offline'

binary_sensor:
  - platform: "mqtt"
    state_topic: "zigbee2mqtt/<FRIENDLY_NAME>"
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    payload_on: true
    payload_off: false
    value_template: "{{ value_json.occupancy }}"
    device_class: "motion"

sensor:
    unit_of_measurement: "%"
    device_class: "battery"
    value_template: "{{ value_json.battery }}"
    unit_of_measurement: "-"
    value_template: "{{ value_json.linkquality }}"

config van zigbee2mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
{
  "data_path": "/share/zigbee2mqtt",
  "devices": "devices.yaml",
  "groups": "groups.yaml",
  "homeassistant": true,
  "permit_join": true,
  "mqtt": {
    "base_topic": "zigbee2mqtt",
    "server": "mqtt://192.168.178.37",
    "user": "xxxx",
    "password": "xxxx"
  },
  "serial": {
    "port": "/dev/ttyACM0"
  },
  "advanced": {
    "pan_id": 6754,
    "channel": 11,
    "network_key": [
      1,
      3,
      5,
      7,
      9,
      11,
      13,
      15,
      0,
      2,
      4,
      6,
      8,
      10,
      12,
      13
    ],
    "availability_blacklist": []
  },
  "ban": [],
  "whitelist": [],
  "queue": {}
}

Snuffel schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:31:
config.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
# http:
#   base_url: example.duckdns.org:8123

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml

tuya:
  username: xxxx
  password: xxxx
  country_code: 31

mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.178.37
  birth_message:
    payload: 'online'
  will_message:
    payload: 'offline'

binary_sensor:
    payload_on: true
    payload_off: false
    value_template: "{{ value_json.occupancy }}"
    device_class: "motion"

sensor:
    unit_of_measurement: "%"
    device_class: "battery"
    value_template: "{{ value_json.battery }}"
    unit_of_measurement: "-"
    value_template: "{{ value_json.linkquality }}"

config van zigbee2mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
{
  "data_path": "/share/zigbee2mqtt",
  "devices": "devices.yaml",
  "groups": "groups.yaml",
  "homeassistant": true,
  "permit_join": true,
  "mqtt": {
    "base_topic": "zigbee2mqtt",
    "server": "mqtt://192.168.178.37",
    "user": "xxxx",
    "password": "xxxx"
  },
  "serial": {
    "port": "/dev/ttyACM0"
  },
  "advanced": {
    "pan_id": 6754,
    "channel": 11,
    "network_key": [
      1,
      3,
      5,
      7,
      9,
      11,
      13,
      15,
      0,
      2,
      4,
      6,
      8,
      10,
      12,
      13
    ],
    "availability_blacklist": []
  },
  "ban": [],
  "whitelist": [],
  "queue": {}
}

Kuch: <FRIENDLY_NAME>
Die moet je wel even vervangen door je device name :)

Maar je gebruikt nu "discovery" en de handmatige modus door elkaar heen. Ik stel voor dat je voor één van de twee kiest. Verwijder die sensor en binary_sensor config eens, lees de documentatie op zigbee2mqtt.io over discovery nog eens en begin eens opnieuw: https://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

Overigens kan een reboot ook nog wel eens helpen.

Security update van HA, 0.98.5:
Release 0.98.5 - September 6
We have been notified by Gregor Godbersen that our markdown renderer was vulnerable for an XSS attack if exposed to specially crafted markdown. This was introduced in the Home Assistant 0.98 release. We have verified that Home Assistant 0.98.0 does not render unsafe markdown, yet still wanted to make sure to issue an update as soon as possible.

More information in this frontend pull request.
Er is nog geen nieuwe docker image :(

Hmmbob wijzigde deze reactie 08-09-2019 14:54 (11%)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:38:
[...]
[...]
Goed dat ze deze oppakken.

Even een opmerking over security: Kijk erg goed uit als je de snaphots gebruikt. Gebruik ze alsof het uploaden van een snapshot een arbitrary write op je filesysteem is. Gebruik het wachtwoord van de snapshots alsof dit kan lekken.

offtopic:
> 90 dagen geleden gemeld en lage impact dus kan het hier noemen.
En ten overvloede: Je hebt best wat crypto ervaring nodig voordat je door hebt dat je écht geen encryptie met low-level primitives zelf wilt maken. Dit gaat heel vaak fout.

ANdrode wijzigde deze reactie 08-09-2019 15:17 (8%)

• TweakerVincent
martinvdm schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:39:
[...]

Gebruik dit zelf ook. Gewoon een Xiaomi deur sensor in de klep van de brievenbus geplakt. En een automation met push notificatie gemaakt. Werkt top.
Ik wil ook een sensor op mijn brievenbus. Deze zou dan geschikt zijn toch?

https://www.lightinthebox...txKKdAJM8DiBoC3KYQAvD_BwE

Setup is een Xpenology server waar synology op draait, versie 6.1.7. usb porten werkt goed, in synology zie ik usb sticks. Dus volgens mij kan ik gewoon een Z-wave usb stick erin stoppen en mappen aan mijn docker container(s). Vraag is welke?

En dan heb ik een z-wave nodig voor mijn synology server., Deze zou compatible zijn (goedkoopste die ik kan vinden, Z-Wave USB Stick (ZMEEUZB1)) https://www.amazon.de/Z-W...arp_d_product_top?ie=UTF8

OF kan ik beter de duurdere broer kopen (aeotec-gen-5-z-wave-plus-usb-interface)? pricewatch: Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface

Wbt deur kan ik gelijk meerdere sensoren kopen als ik toch bezig ben (om deuren te meten :) )

TweakerVincent wijzigde deze reactie 08-09-2019 15:31 (10%)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:38:
[...]

Kuch: <FRIENDLY_NAME>
Die moet je wel even vervangen door je device name :)

Maar je gebruikt nu "discovery" en de handmatige modus door elkaar heen. Ik stel voor dat je voor één van de twee kiest. Verwijder die sensor en binary_sensor config eens, lees de documentatie op zigbee2mqtt.io over discovery nog eens en begin eens opnieuw: https://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

Overigens kan een reboot ook nog wel eens helpen.

[...]

Ok, ik heb de config aangepast en hij staat nu op discovery mode.
Meerdere zaken toegevoegd, ik zie ze voorbij komen in zigbee2mqtt, zelfs status veranderingen kan ik daar zien (wel/geen contact bijvoorbeeld), maar kom ze verder nergens tegen.

Volgens mij zoeden ze hier moeten verschijnen, in het integrations menu.
Maar helaas is daar niets te vinden....

• TweakerVincent
DSMR Docker (https://hub.docker.com/r/xirixiz/dsmr-reader-docker) Xirixiz geen backup volume mount heeft? Volgens mij staat alle backup in de database postgreSQL. Is deze aanname correct? Ik kan namelijk geen bakcup mounten. Op de dockerhub site lijkt het er gewoon op dat lokaal backup niet nodig is en ik gewoon de database kan gebruiken en dus geen backup mount nodig heb?
Snuffel schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:21:
[...]

Ok, ik heb de config aangepast en hij staat nu op discovery mode.
Meerdere zaken toegevoegd, ik zie ze voorbij komen in zigbee2mqtt, zelfs status veranderingen kan ik daar zien (wel/geen contact bijvoorbeeld), maar kom ze verder nergens tegen.

Volgens mij zoeden ze hier moeten verschijnen, in het integrations menu.
Maar helaas is daar niets te vinden....

[Afbeelding]
Dat klopt.

Ik zie dat je zigbee2mqtt wél een mqtt user en password gebruikt, maar home assistant niet. Zit het daarin?

• einschtein
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:01:
[...]

Easy

Installeer docker op je synology (package)

Install dan docker containter home assistance (ik heb het binnen native network dus rechtstreeks

Dan docker/HomeAssistant ff mappen op /config

En gaan, eventueeel TZ ff op Europe/Paris zetten.

---[

Slimmem meter kan ik perfect uitlezen. Nu uitzoeken hoe ik het beste mijn user location tracking kan gebruiken. Verslavend dit

update: location tracking is nogal simpel met ios. Werkt :D
Helaas, de Docker kan niet op mijn Synology, omdat die niet over x64 bezit. Misschien toch maar een keer upgraden.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:43:
[...]

Dat klopt.

Ik zie dat je zigbee2mqtt wél een mqtt user en password gebruikt, maar home assistant niet. Zit het daarin?
Ik heb gewoon een user/password voor HA. Ben nu wel ingelogd op een ander account dan het mqtt account, is dat wat je bedoelt?

Nee - je zigbee2mqtt gebruikt een mqtt user en mqtt wachtwoord om met je mqtt server te verbinden. Je Homeassistant niet.

Wat zegt je log?

Hmmbob wijzigde deze reactie 08-09-2019 17:05 (7%)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:04:
Nee - je zigbee2mqtt gebruikt een mqtt user en mqtt wachtwoord om met je mqtt server te verbinden. Je Homeassistant niet.

Wat zegt je log?
Ok, en hoe/waar stel ik dat in dan?

Ik gok dat je deze log bedoelt:

2019-09-08 13:58:07 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Data in your config entry is going to override your configuration.yaml: {'broker': 'core-mosquitto.local.hass.io', 'discovery': False, 'password': 'aelutaiwoe3aeChahj0ushej1uiKuen2xaizeiK0kuunaegeehieh4OoP4oiPie1', 'port': 1883, 'protocol': '3.1.1', 'username': 'homeassistant'}
2019-09-08 13:58:09 ERROR (Thread-2) [homeassistant.components.mqtt] Unable to connect to the MQTT broker: Connection Refused: not authorised.
2019-09-08 14:13:41 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.http.ban] Login attempt or request with invalid authentication from 192.168.178.38

Maar wat moet ik waar aanpassen....

Snuffel wijzigde deze reactie 08-09-2019 17:08 (94%)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Net nodered via docker geinstalleerd op mn pi2.

docker run -it -p 1880:1880 -v /home/pi/docker/nodered/data:/data --name mynodered nodered/node-red-docker:rpi

Maar nu krijg ik de melding dat ik een te oude node.js heb. Hoe los ik dit op? Zou dit niet al gefixt moeten zijn in de docker image?
Edit: Nu maar deze image gepakt, en die werkt goed. :)
code:
1
raymondmm/node-red

Dacuuu wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:19 (10%)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Ja, die zegt je namelijk exact wat er aan de hand is.

- je configureert mqtt zowel in de configuration.yaml als in de integrations.
- he instellingen in de integrations overschrijven die in configuration.yaml
- je instellingen in de integrations heeft geen mqtt user en mqtt wachtwoord ingesteld en daarom wordt verbinding geweigerd.

Verwijder de mqtt instellingen uit je configuration.yaml en stel de integratie juist in, dan kom je een eind.

Weet je zeker dat je wel weet wat je aan het doen bent?

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:11:
Ja, die zegt je namelijk exact wat er aan de hand is.

- je configureert mqtt zowel in de configuration.yaml als in de integrations.
- he instellingen in de integrations overschrijven die in configuration.yaml
- je instellingen in de integrations heeft geen mqtt user en mqtt wachtwoord ingesteld en daarom wordt verbinding geweigerd.

Verwijder de mqtt instellingen uit je configuration.yaml en stel de integratie juist in, dan kom je een eind.

Weet je zeker dat je wel weet wat je aan het doen bent?
Daar kom ik ook net achter.
Ben erg nieuw met HA, en probeer het te begrijpen.
Lampen aan, timers, flows in Node-red, dat gaat prima, maar sinds ik een zigbee2mqtt stick heb gekocht is het heel erg zoekende voor mij hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Probeer veel te lezen enzo, echter is het niet altijd even duidelijk voor me.
Leeftijd speelt hier een rol, hoe ouder je bent, hoe langzamer de leercurve :D

Check. Dan heb je vast voldoende basis om vandaan verder te werken.

Concreet zit het probleem in de huidige mqtt instellingen van Home Assistant, die moet je even nalopen. Home Assistant kan nu geen verbinding maken met de mqtt server, dan komen er natuurlijk ook geen berichten van zigbee2mqtt door :+

Hmmbob wijzigde deze reactie 08-09-2019 17:41 (27%)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:40:
Check. Dan heb je vast voldoende basis om vandaan verder te werken.

Concreet zit het probleem in de huidige mqtt instellingen van Home Assistant, die moet je even nalopen. Home Assistant kan nu geen verbinding maken met de mqtt server, dan komen er natuurlijk ook geen berichten van zigbee2mqtt door :+
Ik gebruik Mosquitto als MQTT broker. Maakt dat enig verschil met wat jij hier aangeeft?

TweakerVincent schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:27:
[...]

Ik wil ook een sensor op mijn brievenbus. Deze zou dan geschikt zijn toch?

https://www.lightinthebox...txKKdAJM8DiBoC3KYQAvD_BwE

Setup is een Xpenology server waar synology op draait, versie 6.1.7. usb porten werkt goed, in synology zie ik usb sticks. Dus volgens mij kan ik gewoon een Z-wave usb stick erin stoppen en mappen aan mijn docker container(s). Vraag is welke?

En dan heb ik een z-wave nodig voor mijn synology server., Deze zou compatible zijn (goedkoopste die ik kan vinden, Z-Wave USB Stick (ZMEEUZB1)) https://www.amazon.de/Z-W...arp_d_product_top?ie=UTF8

OF kan ik beter de duurdere broer kopen (aeotec-gen-5-z-wave-plus-usb-interface)? pricewatch: Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface

Wbt deur kan ik gelijk meerdere sensoren kopen als ik toch bezig ben (om deuren te meten :) )
De deur sensor die jij noemt is de oude mija sensor. Zal best wel werken maar er zijn er ook van aqara waar ik het mee gemaakt heb. Zie ook hier het topic over de Xiaomi gateway. Want dit heb je wel nodig om deze zigbee devices middels WiFi te verbinden.

Voor wat betreft zwave gebruik ik een aeontec zwave stick en dat werkt super. Synology heb ik geen verstand van, ik draai docker op een Intel nuc. Volgens mij weet @lolgast hoe dit werkt.

• donald_dick
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een Roborock S55 en ik heb hiervan de token uitgelezen. Nu zijn er al tich nieuwe firmware versies voor dat ding. Veranderd de token elke keer als je een firmware update uitvoert?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

donald_dick schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:24:
Ik heb een Roborock S55 en ik heb hiervan de token uitgelezen. Nu zijn er al tich nieuwe firmware versies voor dat ding. Veranderd de token elke keer als je een firmware update uitvoert?
Na een firmware update niet geloof ik. Na een reset bijvoorbeeld wel.

• Dacuuu
donald_dick schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:24:
JBS schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:35:
[...]
Na een firmware update niet geloof ik. Na een reset bijvoorbeeld wel.
Correct. :)

• donald_dick
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:08
Jup, net de upgrade uitgevoerd en de token is hetzelfde gebleven.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Emielvenlo
  • Laatst online: 07-10 00:18
Ik wil mijn eerste stappen zetten in domotica. Ik heb nog niets (dus ook geen apparaten die ik wil koppelen) aangeschaft, dus ik ben nu nog geheel vrij in platformen en standaarden.

Ben al een tijdje aan het googlen, maar vind het erg lastig te bepalen wat nu de meest universele keuzen zijn, waar ik in de toekomst het meest flexibel ben.
Waar ik tot nu toe achter ben is dat:
RASPBERRY PI door veel software ondersteund wordt.
Home Assistant tegenwoordig erg polulair is.

Dan is er volgens mij nog een zendertje nodig om met de apparaten te communiceren. En dit lijkt me een belangrijke keuze, want hiermee bepaal je hoeveel vrijheid je hebt bij het aanschaffen van producten.
Nu kom ik in elk geval Zigbee en Z-wave tegen, maar ook een apparaatje zoals RFXCOM-XL Transceiver. Daar raak ik even de draad kwijt. Zigbee en Z-wave lijken mij concurerende protocollen? RFXCOM-XL Transceiver claimt een heleboel protocollen te ondersteunen, maar niet die twee die ik net genoemd heb?

Dus vooralsnog denk ik dat ik met de aanschaf van een RASPBERRY PI 4 en Home Assistant niet verkeerd ga, maar wat moet ik in hemelsnaam als zendertje aanschaffen als ik naar de toekomst flexibel wil zijn?

Opleiding Brandveiligheid

• mr.inno
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-10 10:53
Nederlandse EcoBright komt met dimmer voor zowel Zigbee als Z-Wave
https://www.smarthomemaga...-zowel-zigbee-als-z-wave/

Iemand hier al iets mee gedaan? De WAF lijkt me erg hoog

inno

• RobertMe
  • Laatst online: 22:33
Emielvenlo schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:17:
Ik wil mijn eerste stappen zetten in domotica. Ik heb nog niets (dus ook geen apparaten die ik wil koppelen) aangeschaft, dus ik ben nu nog geheel vrij in platformen en standaarden.

Ben al een tijdje aan het googlen, maar vind het erg lastig te bepalen wat nu de meest universele keuzen zijn, waar ik in de toekomst het meest flexibel ben.

Dan is er volgens mij nog een zendertje nodig om met de apparaten te communiceren. En dit lijkt me een belangrijke keuze, want hiermee bepaal je hoeveel vrijheid je hebt bij het aanschaffen van producten.
Nu kom ik in elk geval Zigbee en Z-wave tegen, maar ook een apparaatje zoals RFXCOM-XL Transceiver. Daar raak ik even de draad kwijt. Zigbee en Z-wave lijken mij concurerende protocollen? RFXCOM-XL Transceiver claimt een heleboel protocollen te ondersteunen, maar niet die twee die ik net genoemd heb?

Dus vooralsnog denk ik dat ik met de aanschaf van een RASPBERRY PI 4 en Home Assistant niet verkeerd ga, maar wat moet ik in hemelsnaam als zendertje aanschaffen als ik naar de toekomst flexibel wil zijn?
Een aantal pagina's terug was er nog een uitgebreide discussie over Z-Wave vs Zigbee vs wifi.

Voordeel van Z-Wave is dat het een uitgebreide standaard is en daardoor in principe alles zou moeten werken. Alleen betekent dit ook dat alle hardware door de Z-Wave Alliance gecertificeerd moet worden en de hardware daardoor relatief duur wordt.

Zigbee is meer open en vereist geen certificatie, waardoor het ook goedkoper is. Nadeel is dat de interoperabiliteit soms tegenvalt.

RFXCOM is volgens mij wat gebruikt wordt door het oude KAKU spul (tegenwoordig heeft KAKU ook Zigbee gebaseerde hardware). Dit is allemaal eenrichtingsverkeer. Druk je op een afstandsbediening bv op de knop wordt een signaal gestuurd en moet je maar hopen dat de lamp aan gaat. Heb je nog een systeem als HA ernaast draaien weet die niet perse dat de lamp aan is gegaan en raakt alles in de war.

Wifi zie je ook wel dat enigszins in opkomst is, maar voornamelijk voor hardware die (vrij letterlijk) op het lichtnet is aangesloten. Voornamelijk de Sonoffs en Shellys zijn op dat gebied populair voornamelijk voor het schakelen van verlichting dus. Nadeel van wifi is wel het relatief hoge stroomverbruik, of juist dat de sensoren in een deep sleep modus gaan waarbij o.a. de wifi verbinding wordt verbroken met als nadeel dat ze traag reageren.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:47
Totdat ze hoort wat ie gekost heeft :X

• RobertMe
  • Laatst online: 22:33
Waarom acht je bij deze de WAF hoger dan bij andere dimmers met Z-wave of Zigbee? Deze lijkt met draaiknop te zijn en denk dat de meeste op basis van pulsedrukkers zijn, maar er zullen vast ook wel andere Z-Wave of Zigbee dimmers zijn mwt een draaiknop. Daarvoor heb je geen dimmer van meer dan €100 nodig, laat staan eentje die beide protocollen ondersteund.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb het voor elkaar gekregen hoor. De weergave zo complex maken dat mijn oude iPhone 6 het niet meer aankan en mijn iPad Air maar net aan met 20-40 seconden laadtijden |:( :X 8)7

Een stuk of 10 filters om een industriele look te krijgen zijn dus net ff teveel voor zulke oude hardware. Haal ik de filters weg, dan is alles weer net zo snel of traag als dat het was en ook andere views laden.

Niet schrikken. Het weer van mijn bekende tweede woning O-)

En de stats van mijn Domotica servertje:

Ik ga de card nu toch maar eerst afmaken en op github gooien met daarbij wat documentatie, want anders blijf ik lekker spelen en aanklooien zoals jullie zien en blijven jullie screenshots zien, zonder er iets mee te kunnen...

Ten opzichte van de vorige versie is er zowaar een schaal met verdeling bijgekomen. En nee, geen labels voor de min/max waarde van de schaal mocht iemand zich dat afvragen 8)

Leuk is het wel natuurlijk. Misschien ook beetje doorgeschoten :9B

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik heb maar weer eens een poging gedaan om HASS.io werkend te krijgen maar ook nu loop ik al weer snel tegen issues aan.

Hassio geflashed op micro-sd voor Pi3b+
Account aangemaakt
Ssh en Configurator geïnstalleerd en gestart
Tot zo ver gaat het goed.
Nu bij koppelen van Aeotec Z-wave usb stick loop ik vast.
Integraties > z-wave.
Daar staat /zwaveusbstick
Dat weggehaald en /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00
Zoals in Hardware overzicht staat.
Dan komt de foutmelding: “ Z-Wave validation failed. Is the path to the USB stick correct?”

Wat doe ik fout?

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12-10 17:05
Emielvenlo schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:17:

Indien je wil starten met Home Assistant zou ik eerst kijken of je Home Assistant of Hassio wil gaan gebruiken. Hassio is simpel gezegd Home Assistant met de mogelijkheid om bijv. Addons eenvoudig te installeren. Wil je alles zelf in de hand hebben dan kan je Home Assistant kiezen, hiervoor kan je niet middels de interface Addons installeren, maar de software handmatig installeren en koppelen aan Home Assistant.

Volgens mij wordt een Pi4 op dit moment officieel nog niet ondersteund. Maar je zou hem natuurlijk alvast kunnen kopen en wachten tot hij ondersteund wordt. Persoonlijk zou ik Raspbian installeren op een USB stick of SSD en geen gebruik maken van de SD kaart. Die zal vroeg of laat een keer sneuvelen. Op Raspbian vervolgens Docker installeren en hierin Hassio draaien. Veel mensen gebruiken hier een Intel Nuc omdat die meer performance bied, maar dat kost natuurlijk wel een flinke cent extra t.o.v. een Pi.

Qua communicatie ben ik begonnen met Z-wave en redelijk snel overgestapt naar Zigbee. Z-Wave doet wat het moet doen, maar de deur / raam sensoren vind ik van Aqara veel mooier dan de NeoCoolcam, kost een heel stuk minder en doet het bij mij net zo goed. Ben echter wel blij dat ik de mogelijkheid heb om beide te gebruiken. Sommige apparaten zijn alleen met Z-wave óf Zigbee te krijgen. Je zou hiervoor de Conbee stick van Dresden Electronics of Zigbee2MQTT kunnen gebruiken. Beide opties worden hier veel gebruikt en bieden ieder weer zijn voor en nadelen :)

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23:28
Mars Warrior schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:26:
Ik heb het voor elkaar gekregen hoor. De weergave zo complex maken dat mijn oude iPhone 6 het niet meer aankan en mijn iPad Air maar net aan met 20-40 seconden laadtijden |:( :X 8)7

Een stuk of 10 filters om een industriele look te krijgen zijn dus net ff teveel voor zulke oude hardware. Haal ik de filters weg, dan is alles weer net zo snel of traag als dat het was en ook andere views laden.

Niet schrikken. Het weer van mijn bekende tweede woning O-)

[Afbeelding: Hass Industrial 1]

En de stats van mijn Domotica servertje:

[Afbeelding: Hass Industrial 2]

Ik ga de card nu toch maar eerst afmaken en op github gooien met daarbij wat documentatie, want anders blijf ik lekker spelen en aanklooien zoals jullie zien en blijven jullie screenshots zien, zonder er iets mee te kunnen...

Ten opzichte van de vorige versie is er zowaar een schaal met verdeling bijgekomen. En nee, geen labels voor de min/max waarde van de schaal mocht iemand zich dat afvragen 8)

Leuk is het wel natuurlijk. Misschien ook beetje doorgeschoten :9B
Echt mooi werk lever je, maar wellicht kun je voortaan beter dergelijke posts in het daarvoor bestemde topic gooien.

What's the speed of dark?

• Mars Warrior

Mars Warrior

JayOne schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:51:
[...]
Echt mooi werk lever je, maar wellicht kun je voortaan beter dergelijke posts in het daarvoor bestemde topic gooien.
Dat topic kende ik nog helemaal niet _/-\o_ Hoe ken dat nou :?
Er staan leuke dingen in zie ik!

• Lifelogger
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:18
Wellicht heb ik iets gemist. Maar merk dat Hassio 98.5 sinds 6 september beschikbaar is. Hassio in HomeAssistant geeft echter nog steeds niet aan dat er een update is. Iemand anders hier ook last van? Moet ik iets opnieuw instellen?

• Thoit
Lifelogger schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:58:
Wellicht heb ik iets gemist. Maar merk dat Hassio 98.5 sinds 6 september beschikbaar is. Hassio in HomeAssistant geeft echter nog steeds niet aan dat er een update is. Iemand anders hier ook last van? Moet ik iets opnieuw instellen?
Hier staat die inderdad ook op .4 en ziet nog geen nieuwe versie. Wellicht dat .5 voor Hassio nog hard aan gewerkt wordt :)

• Lifelogger
Thoit schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:00:
[...]

Hier staat die inderdad ook op .4 en ziet nog geen nieuwe versie. Wellicht dat .5 voor Hassio nog hard aan gewerkt wordt :)
Tja, geen idee. Normaal krijg ik dezelfde dag nog wel een melding dat er een nieuwe versie is.

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-10 10:27
Edit: ik zie dat zo'n zelfde vraag vanmorgen ook al gesteld en beantwoord is.....

Ik ben me ook aan het orienteren om wat home automation zaken te gaan regelen thuis.
Huidige situatie: 14 trafri lampen met een trafri hub en tradfri app.

Wens:
Beetje hobbyen. Kijken hoe ik voor niet al te veel geld wat extra zaken kan regelen. Ik denk hierbij in eerste instantie aan:
Een aantal raam/deur sensoren en bewegingssensoren (xiaomi aqara) en een aantal aan-uit schakelaars voor stroombesparing.

Inlezend zie ik erg veel mogelijkheden, de volgende opzet lijkt me leuk om mee te beginnen.
  • Raspberry Pi 3 of 4 met Conbee of Raspbee ; Deconz
  • HassIO
  • Node Red
Vragen van mijn kant:
  • Nu zie ik wat HA setups voorbij komen met NUC's. Wanneer zou een Pi 4 niet meer voldoende zijn?
  • conbee vs zigbee2mqtt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
  • zijn er situaties waarbij zwave echt voordelen heeft boven zigbee?
  • onduidelijkheid over de verschillen tussen Hassbian, HassOS, HassIO. Ik lees overal dat HassIO voor beginners prima is. Kun je later gemakkelijk switchen naar een andere installatie?

Henkiejoo wijzigde deze reactie 09-09-2019 10:59 (3%)

• Thoit
Henkiejoo schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:53:
Edit: ik zie dat zo'n zelfde vraag vanmorgen ook al gesteld en beantwoord is.....

Ik ben me ook aan het orienteren om wat home automation zaken te gaan regelen thuis.
Huidige situatie: 14 trafri lampen met een trafri hub en tradfri app.

Wens:
Beetje hobbyen. Kijken hoe ik voor niet al te veel geld wat extra zaken kan regelen. Ik denk hierbij in eerste instantie aan:
Een aantal raam/deur sensoren en bewegingssensoren (xiaomi aqara) en een aantal aan-uit schakelaars voor stroombesparing.

Inlezend zie ik erg veel mogelijkheden, de volgende opzet lijkt me leuk om mee te beginnen.
  • Raspberry Pi 3 of 4 met Conbee of Raspbee ; Deconz
  • HassIO
  • Node Red
Vragen van mijn kant:
  • Nu zie ik wat HA setups voorbij komen met NUC's. Wanneer zou een Pi 4 niet meer voldoende zijn?
  • conbee vs zigbee2mqtt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
  • zijn er situaties waarbij zwave echt voordelen heeft boven zigbee?
  • onduidelijkheid over de verschillen tussen Hassbian, HassOS, HassIO. Ik lees overal dat HassIO voor beginners prima is. Kun je later gemakkelijk switchen naar een andere installatie?
Nu zie ik wat HA setups voorbij komen met NUC's. Wanneer zou een Pi 4 niet meer voldoende zijn?
Vaak worden de NUC's ook ingezet voor andere doeleinden dan Home Assistant. Ik draai op een Pi2 met de volgende Addons: Node-red, Adguard, Deconz, SSH, Configurator, Google drive backup. Hierbij zit de CPU usage bijna altijd onder de 10% en memery usage onder de 50%. Ga je echter Grafana e.d. erbij draiaen zal het natuurlijk omhoog gaan. Het enige waarbij het langzamer is, is rebooten. Dit duurt enkele minuten. Maar hoe vaak moet dat tegenwoordig nog? (buiten updaten)

conbee vs zigbee2mqtt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik ben voor de Conbee gegaan omdat het meer plug and play is. Als je Zigbee2MQTT eenmaal door hebt zal het vast simpel zijn, maar ik vond het een stuk ingewikkelder en zag de meerwaarde niet echt. Bij de Conbee heb je ook het voordeel dat het netwerk zelf intact blijft bij een reboot.

zijn er situaties waarbij zwave echt voordelen heeft boven zigbee?
Hier is een paar pagina's terug een uitgebreide discussie geweest. Voor mij heeft Z-wave geen voordelen. Uitgezonderd dat er bij devices waren die alleen met Z-wave te krijgen waren en niet met Zigbee.

onduidelijkheid over de verschillen tussen Hassbian, HassOS, HassIO. Ik lees overal dat HassIO voor beginners prima is. Kun je later gemakkelijk switchen naar een andere installatie?
Zolang je Hassio draait is het eenvoudig switchen, door snapshots te restoren. Ga je van Hassio nar Home Assistant zul je een gedeelte toch opnieuw moeten opbouwen.
Lifelogger schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:58:
Ook alle docker images zijn niet bijgewerkt. De enige wijziging zit ook in de frontend component, misshien dat ze die op een andere manier kunnen bijwerken?

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Thoit schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:27:
[...]
zijn er situaties waarbij zwave echt voordelen heeft boven zigbee?
Hier is een paar pagina's terug een uitgebreide discussie geweest. Voor mij heeft Z-wave geen voordelen. Uitgezonderd dat er bij devices waren die alleen met Z-wave te krijgen waren en niet met Zigbee.
Ja, bereik. Z-wave heeft door de lagere frequentie veel betere penetratie door muren e.d. Je zal veel minder hoeven meshen in een gemiddelde woning. Bovendien is de frequentie van Z-wave wat schoner dan die van Zigbee die volgeblaat wordt door tientallen WiFi access points uit de buurt.

Op je andere punten kan ik niet ingaan want ik gebruik nog geen home assistant. Ik kijk de kat nog uit de boom hier :)

• Dacuuu
Noob vraagje.. Ik heb een Aqara Wireless Switch double (WXKG02LM) En met deze wil ik een lamp schakelen. Het is inmiddels gelukt met deze info

Mijn 1e switch heeft bijv een msg.payload.event.entity_id. ik heb dat overgenomen vanuit de uitleg, als die uitleg er niet was, hoe zou ik dan geweten hebben wat ik moet doen? Ik heb deze pagina al gevonden..
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/

• Thoit
Dacuuu schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:06:
Noob vraagje.. Ik heb een Aqara Wireless Switch double (WXKG02LM) En met deze wil ik een lamp schakelen. Het is inmiddels gelukt met deze info

Mijn 1e switch heeft bijv een msg.payload.event.entity_id. ik heb dat overgenomen vanuit de uitleg, als die uitleg er niet was, hoe zou ik dan geweten hebben wat ik moet doen? Ik heb deze pagina al gevonden..

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hiervoor gebruik je de Debug node. Zie: https://projects.raspberr...-started-with-node-red/10

Er is echter een apart topic voor Node-Red :)

• Dacuuu
Thoit schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:11:
[...]

Hiervoor gebruik je de Debug node. Zie: https://projects.raspberr...-started-with-node-red/10

Er is echter een apart topic voor Node-Red :)
Ik twijfelde even, omdat het een combi is van HA en NR :+ .
Wat ik bedoelde, een nieuwe switch begint met een msg.payload. Hoe kan ik dan weten dat ik het moet veranderen naar msg.payload.event.entity_id zoals in de tutorial die ik poste?

• Lifelogger
Hmmbob schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:40:
[...]

Ook alle docker images zijn niet bijgewerkt. De enige wijziging zit ook in de frontend component, misshien dat ze die op een andere manier kunnen bijwerken?
Geen idee. :-) Zou zo maar kunnen.

• Thoit
Dacuuu schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:31:
[...]

Ik twijfelde even, omdat het een combi is van HA en NR :+ .
Wat ik bedoelde, een nieuwe switch begint met een msg.payload. Hoe kan ik dan weten dat ik het moet veranderen naar msg.payload.event.entity_id zoals in de tutorial die ik poste?
In je voorbeeld wordt gefilterd op entity ID omdat je alleen de entity ID waarde wil uitlezen. Als je in Home Assistant naar de state van je Aqara sensor kijkt daar zie je meerdere waardes (bijv. friendly name, status e.d.)

• MrBarBarian
  • Laatst online: 20:01
Dacuuu schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:06:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het makkelijkst vind ik is het MQTT verkeer sniffen, bijvoorbeeld met de mosquitto ccommandline client.
Dan gewoon op de knop drukken en zien wat er in je scherm voorbij komt ;)

Toevallig ben ik gister met deze switch bezig geweest. Uit mijn hoofd:
- left
- leftdouble
- right
- rightdouble
- both
- bothdouble

Overigens werk ik met zigbee2mqtt, mocht dat wat uitmaken ;)

iRacing Profiel

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:32
Voor de geïnteresseerden is hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59950790 een update van mij lovelace interface gebaseerd op de Google Nest Hub UI.

Believe. Imagine. Create.

@Thoit @Lifelogger er loopt een issue over de nieuwe binary sensor updater:
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/26293
Daarnaast duurt het builden soms wat langer dan dat er op github staat.

• mr.inno
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-10 10:53
RobertMe schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:09:
[...]

Waarom acht je bij deze de WAF hoger dan bij andere dimmers met Z-wave of Zigbee? Deze lijkt met draaiknop te zijn en denk dat de meeste op basis van pulsedrukkers zijn, maar er zullen vast ook wel andere Z-Wave of Zigbee dimmers zijn mwt een draaiknop. Daarvoor heb je geen dimmer van meer dan €100 nodig, laat staan eentje die beide protocollen ondersteund.
Ik ben zo'n dimmer voor ZigBee nog niet tegengekomen. Deze kan ik ook netjes in huidige schakelmateriaal verwerken

inno

• Vaevictis_
Troetelbeer schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:01:
Voor de geïnteresseerden is hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59950790 een update van mij lovelace interface gebaseerd op de Google Nest Hub UI.
Mooi, kun je de code delen?

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Heef iemand ervaring met JSONpath in een value_template? Ik krijg het filter niet werkend vanwege een configuration error op de benodigde '$'

Heb de vraag hier op het HA forum gesteld. Hulp wordt gewaardeerd!
https://community.home-as...n-a-value-template/136394

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23:01
Kunnen jullie eens meedenken ? Ik zou graag een automation willen maken dat , zodra mijn voordeur open gaat het licht in de hal aan gaat voor 1 minuut. Voorwaarde is dat dit gebeurd zodra de zon onder is gegaan, en niet na half 12 in de avond.

Ik heb zelf al even zitten rommelen, maar krijg het niet voor elkaar. Offset van 10 minuten is wat mij betreft niet nodig, maar komt omdat ik dat ook in de automation heb staan dat de lampen in huis 10 minuten na de zondsondergang aan gaan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- alias: De hal verlichting aan bij openen voordeur

trigger:
      entity_id: binary_sensor.voordeur
      from: 'closed'
      to: 'open' 
  condition: 
  - condition: and
    conditions:
    - condition: time
      before: '23:30'
    - condition: platform
      event: sunset
      offset: '+00:10:00'
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.hal
      brightness_pct: 50
  - delay: 01:01:00
  - service: light.turn_off
    entity_id: light.hal

• maartend
  • Laatst online: 23:28
@GertJan2012
from: 'closed'
to: 'open'

Moet platform en from niet worden omgewisseld?
Pagina: 1 ... 158 ... 165 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True