Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:56

Mars Warrior

Earth, the final frontier

UTMachine schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:34:
De upgrade naar 0.98.0 was redelijk pijnloos en alles lijkt nog te werken 8)

Alleen DeCONZ geeft nu 2 foutmeldingen, maar de functionaliteit lijkt te werken:

code:
1
2
2019-08-29 13:57:43 ERROR (MainThread) [pydeconz.websocket] Unexpected error 'NoneType' object is not subscriptable
2019-08-29 13:57:43 ERROR (MainThread) [pydeconz.websocket] Unexpected error 'NoneType' object is not subscriptable

Aparte foutmelding. Betekent dat je een variabele tracht te indexeren die helemaal geen array is, en dus niet te indexeren valt...

En het erge is dat die variabele een None waarde (null dus) heeft, dus nog niet gezet is of geïnitialiseerd is.

http://www.team-mediaportal.com/

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-10 20:28
Mars Warrior schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Aparte foutmelding. Betekent dat je een variabele tracht te indexeren die helemaal geen array is, en dus niet te indexeren valt...

En het erge is dat die variabele een None waarde (null dus) heeft, dus nog niet gezet is of geïnitialiseerd is.
Als ik wat meer tijd heb, zal ik is een tcpdump maken en kijken wat er allemaal over het lijntje gaat.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:30:
[...]
Patroon dat deze fout geeft is een geneste dictionary waar een deel van de data in ontbreekt:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
a = {
  'key': {
    'nestedkey': 'value',
  },
  'nonekey': None,
}

print(a['key']['nestedkey'])
# 'value'

print(a['nonekey']['nestedkey'])
# TypeError: 'NoneType' object is not subscriptable

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 22:41
robbinonline schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

Weet niet of je het al opgelost hebt, maar bij mij werkt het op deze manier:

- platform: uvc
nvr: 10.*.*.*
key: *
password: *
Je gebruikt dan de standaard port ( ipv zoals bij mij : poort : 7443) ?
zal het dan in de volgorde vd regels zitten :|

code:
1
2
3
4
5
6
7
# UBNT camera
camera:
    nvr: 192.168.1.x
    port: 7443
    password: "secret"
    key: "api secret"

zal dan worden (bijvoorbeeld)

code:
1
2
3
4
5
6
7
# UBNT camera
camera:
    nvr: 192.168.1.x
    port: 7443
    key: "api secret"
    password: "secret"

Pimmetje651 wijzigde deze reactie 29-08-2019 16:56 (28%)
Reden: code toegevoegd

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Lifelogger schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Heb hier alleen Fibaro dimmers. Heb wel gekeken naar de Qubino dimmers, maar de gok toch maar niet genomen. :-)

Heb nu een bypass besteld om te kijken of dat het probleem met het flikkeren van de kampen tegen gaat. Heb Philips lampen die gedimd zouden moeten kunnen worden, maar helaas niet werkt. We testen nog even door. :-)
Ik heb meermaals de bypass gebruikt en dat werkt super. Led lampen met lage wattage schakelen nu prima.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Lifelogger
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:12
martinvdm schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:19:
[...]

Ik heb meermaals de bypass gebruikt en dat werkt super. Led lampen met lage wattage schakelen nu prima.
Goed om te horen. Krijg morgen m'n eerste binnen als het goed is. Komend weekend maar even mee testen en kijken of dat alle vreemde problemen oplost. :-)

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:24
Lifelogger schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Heb hier alleen Fibaro dimmers. Heb wel gekeken naar de Qubino dimmers, maar de gok toch maar niet genomen. :-)

Heb nu een bypass besteld om te kijken of dat het probleem met het flikkeren van de kampen tegen gaat. Heb Philips lampen die gedimd zouden moeten kunnen worden, maar helaas niet werkt. We testen nog even door. :-)
Ik heb ook voornamelijk Fibaro dimmers en 1 Qubino. Ik vind ze vrij vergelijkbaar, met als grote verschillen dat de Qubino een led lamp met laag vermogen prima dimt zonder bypass. Maar hij is wel weer zoveel trager dat je allerlei rare dingen in HA moet doen om het goed te laten werken (anders denkt HA bv dat hij niet aan gegaan is en springt de schakelaar terug).

• Captain_koek
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18:09
Ik draai debian met daarop docker via dockstarter. Meerdere containers waaronder hass.
Voorheen draaide ik het homekit component, wat erg goed beviel.

Ik krijg de homebridge echter niet exposed in de nieuwe situatie. Doordat ik dockstarter gebruik kan ik niet het netwerkop =host zetten in portainer. Iemand tips?

• xamirz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 00:53
Klopt het dat je bij Shelly 1 switch in home assistant geen slider hebt voor helderheid? Of is daar een truc voor?

Uplay: aMiRanees

xamirz schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:13:
Klopt het dat je bij Shelly 1 switch in home assistant geen slider hebt voor helderheid? Of is daar een truc voor?
Shelly 1 is enkel aan/uit, dus inderdaad geen helderheid.
@JBS @xamirz geruchten gaan de ronde dat Shelly een dimmer gaat presenteren op de IFA. Zie: https://www.virtualmarket...-Fi-smart-relays,p1687315

We zullen zien...

En de eerste fix:
Release 0.98.1 - August 29
  • Update sensor.py (@eliseomartelli - #26209) (qbittorrent docs)
  • Fix for 0.98: Don’t update disabled entities (Homematic IP Cloud) (@SukramJ - #26236) (homematicip_cloud docs)
  • Fix ZHA state restore by always restoring last seen on devices (@dmulcahey - #26271) (zha docs)
  • Fix missing DarkSky mdi icon (@mbo18 - #26274) (darksky docs)
  • Fix partly cloudy (@balloob - #26277) (buienradar docs) (mysensors docs)
  • UniFi - dont schedule updates on disabled entities (@Kane610 - #26278) (unifi docs)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• xamirz
martinvdm schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 06:31:
@JBS @xamirz geruchten gaan de ronde dat Shelly een dimmer gaat presenteren op de IFA. Zie: https://www.virtualmarket...-Fi-smart-relays,p1687315

We zullen zien...
Het gaat om een LED lamp.
Kan de Shelly rgbw2 niet dimmen?

xamirz wijzigde deze reactie 30-08-2019 09:13 (3%)

• einschtein
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08-09 16:44
Ik wil mijn huis langzaam integreren in home-assistant, maar ik zit een beetje in dubio met betrekking tot voice activation en iOS/Google. Ik heb een iPhone and Apple Watch, waardoor ik al langere tijd Siri gebruik voor voice activation.

Nu is Apple natuurlijk erg gesloten en biedt een Google Home meer opties dan Siri van Apple. Echter, is mijn hardware (tel + horloge) natuurlijk van Apple waardoor wanneer ik voor Google Home ga, dat gemak enigszins weghaal. Opzich is het natuurlijk geen gigantisch probleem, omdat als ik thuis ben gewoon 'Hey Google' kan roepen en buitenshuis een app via de telefoon kan opstarten.

Heeft iemand dezelfde combinatie (of soort gelijk) en kun je mij vertellen welke optie jij hebt gekozen?

• Dw1-nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:31

Dw1-nl

Webontwikkelaar

einschtein schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:57:
Ik wil mijn huis langzaam integreren in home-assistant, maar ik zit een beetje in dubio met betrekking tot voice activation en iOS/Google. Ik heb een iPhone and Apple Watch, waardoor ik al langere tijd Siri gebruik voor voice activation.

Nu is Apple natuurlijk erg gesloten en biedt een Google Home meer opties dan Siri van Apple. Echter, is mijn hardware (tel + horloge) natuurlijk van Apple waardoor wanneer ik voor Google Home ga, dat gemak enigszins weghaal. Opzich is het natuurlijk geen gigantisch probleem, omdat als ik thuis ben gewoon 'Hey Google' kan roepen en buitenshuis een app via de telefoon kan opstarten.

Heeft iemand dezelfde combinatie (of soort gelijk) en kun je mij vertellen welke optie jij hebt gekozen?
Je kunt toch de Homekit intergratie van HA gebruiken op Apple? Nadeel is dat je dan bijna alles dubbel zit in te stellen als je Google en Apple gebruikt zoals ik thuis heb.

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-10 19:54
einschtein schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:57:

Kortom;
Je hebt nu Apple en wilt weten of je hier bij kan blijven óf moet investeren in een ander device voor voice assist/control.

De (meest voorkomende) smaakjes:
- Amazon Alexa
- Google Assistant
- Apple Siri

Ik heb ze alle drie en gebruik dit met een Apple iPhone en Apple iWatch.

- In de praktijk gebruik ik Alexa nóóit, hoogstens een keertje voor Spotify en dan selecteer ik de speaker handmatig op mijn telefoon. Dit komt omdat Alexa niet Nederlands is maar enkel Engels (misschien inmiddels ook NL, maar het is te lang geleden dat ik dit getest heb).
- Google Assistant gebruik ik vaak. Ik heb een Home mini in de woonkamer en een normale Home in de slaapkamer. Werkt prima en ik kan dit uitstekend laten werken met mijn HomeAssistant omgeving. De integratie is zeer goed te noemen.
- Apple Siri heb ik alleen op mijn telefoon en horloge, geen losse speaker dus (IMO te prijzig $$). Ik gebruik het soms in combinatie met Homekit/Homebridge in HomeAssistant. Het nadeel vind ik dat je feedback verloopt via de telefoon/horloge. Ja het werkt, en ja, het werkt snel! maar in de praktijk gebruik ik vaker de Google Home's vanwege de prettigere feedback via een speaker.

Af en toe gaat de Google wel automatisch aan, wat een irritatie is. je hebt sinds kort een nieuwe reclame van Ben (provider) welke "Hey Google" zegt op televisie. Iedere keer weer activeert ie weer mijn Google Home als die reclame op televisie is.
De WAF thuis háát Google Home. Ze gebruikt uitsluitend Siri, dit omdat de voice control bij haar zeer slecht werkt met Google. De Google Home herkent dus vrijwel nooit haar stem.

• einschtein
Dw1-nl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Je kunt toch de Homekit intergratie van HA gebruiken op Apple? Nadeel is dat je dan bijna alles dubbel zit in te stellen als je Google en Apple gebruikt zoals ik thuis heb.
Klopt inderdaad, dat kan. Maar ik hoor een hele hoop signalen dat de voice activation/mogelijkheden van Google stukken beter/veel meer opties heeft dan die van Apple. Dus ik vraag me af hoe vervelend dat is als zowel Apple als Google aan de HA hangt qua gebruikerservaring.

• Lifelogger
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:12
martinvdm schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:19:
[...]

Net de bypass hier aangesloten en werkt prima nu! :-) Zo'n simpel klein ding en klaar. Probleem opgelost.

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-10 14:43
Ik ben vrij nieuw met HA, en probeer doormiddel van een klein motortje open en dicht te realiseren bij een klein deurtje.
Nu heb ik het werkend, maar nadat de motor maximaal open of dicht is blijft deze stroom verbruiken.

Als ik daarna het stop commando geef (zie stop_cover) stopt het sluipverbruik.

Kan ik in open_cover en close_cover iets inbouwen waardoor er na bijvoorbeeld 20 seconde een stop commando wordt gegeven? Ik zie ook automations voorbij komen, maar wil het liever op een plek hebben voor het eventueel aanpassen/beheer er van.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cover:
  - platform: template
    covers:
      openclose_motor:
        friendly_name: "Open Close"
        open_cover:
          service: cover.set_cover_position
          data:
            entity_id: cover.qubino_goap_zmnhod1_flush_shutter_dc_level
            position: 100
        close_cover:
          data:
            position: 0
        stop_cover:
          service: cover.stop_cover

Je kunt van de docker image vinden wat je wilt natuurlijk, maar dit is wel prettig. Vooral voor rpi gebruikers waar het uitpakken mega lang duurt
https://images.lolgast.nl/uploads/big/3614b6f140fc7675cc48a54cef4d4268.png

• einschtein
renedis schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

Kortom;
Je hebt nu Apple en wilt weten of je hier bij kan blijven óf moet investeren in een ander device voor voice assist/control.

De (meest voorkomende) smaakjes:
- Amazon Alexa
- Google Assistant
- Apple Siri

Ik heb ze alle drie en gebruik dit met een Apple iPhone en Apple iWatch.

- In de praktijk gebruik ik Alexa nóóit, hoogstens een keertje voor Spotify en dan selecteer ik de speaker handmatig op mijn telefoon. Dit komt omdat Alexa niet Nederlands is maar enkel Engels (misschien inmiddels ook NL, maar het is te lang geleden dat ik dit getest heb).
- Google Assistant gebruik ik vaak. Ik heb een Home mini in de woonkamer en een normale Home in de slaapkamer. Werkt prima en ik kan dit uitstekend laten werken met mijn HomeAssistant omgeving. De integratie is zeer goed te noemen.
- Apple Siri heb ik alleen op mijn telefoon en horloge, geen losse speaker dus (IMO te prijzig $$). Ik gebruik het soms in combinatie met Homekit/Homebridge in HomeAssistant. Het nadeel vind ik dat je feedback verloopt via de telefoon/horloge. Ja het werkt, en ja, het werkt snel! maar in de praktijk gebruik ik vaker de Google Home's vanwege de prettigere feedback via een speaker.

Af en toe gaat de Google wel automatisch aan, wat een irritatie is. je hebt sinds kort een nieuwe reclame van Ben (provider) welke "Hey Google" zegt op televisie. Iedere keer weer activeert ie weer mijn Google Home als die reclame op televisie is.
De WAF thuis háát Google Home. Ze gebruikt uitsluitend Siri, dit omdat de voice control bij haar zeer slecht werkt met Google. De Google Home herkent dus vrijwel nooit haar stem.
Zeer nuttige reactie, bedankt! Wat je aan geeft is iets wat ik ook ga verwachten. Ik zou als losse speaker de Apple Homepod kunnen aanschaffen, maar ik vind het prijzig voor datgene wat ik er voor terug krijg. In plaats daarvan valt er namelijk ook gewoon een Sonos aan te schaffen of/en een Google Nest Hub + Google Home. Voor de telefoon is er tenslotte gewoon een native app die ook goed werkt.

De voice activatie zal toch alleen maar voor mij moeten gelden, omdat ik alleen woon. Ik vermoed dat Google daar geen moeite mee zal hebben. In huis zal ik toch makkelijk alsnog de 'Hey Google' kunnen gebruiken en is voice activatie eigenlijk geen ramp dat het dan niet met Siri hoeft te communiceren. Ik vind in principe de UI/gemak van iOS gewoon altijd erg fijn, maar er zijn niet bijster veel (als ze er zijn, stukken duurder) dan producten die met Google Assistant samen werken.

• Yelti
  • Laatst online: 17-10 17:26
Ik neem aan dat je een qubino roller shutter gebruikt?
Indien dit zo is moet je opnieuw een callibratie uitvoeren.
Onder normale omstandigheden zou deze aan de hand van het verbruik moeten kunnen detecteren wanneer de limieten zijn bereikt.

Indien dit niet automatisch lukt zal je de callibratie handmatig moeten helpen door de stroomdraad te onderbreken in de uiterste standen tijdens de callibratie.
JustinoFTW schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:38:
Ik ben vrij nieuw met HA, en probeer doormiddel van een klein motortje open en dicht te realiseren bij een klein deurtje.
Nu heb ik het werkend, maar nadat de motor maximaal open of dicht is blijft deze stroom verbruiken.

Als ik daarna het stop commando geef (zie stop_cover) stopt het sluipverbruik.

Kan ik in open_cover en close_cover iets inbouwen waardoor er na bijvoorbeeld 20 seconde een stop commando wordt gegeven? Ik zie ook automations voorbij komen, maar wil het liever op een plek hebben voor het eventueel aanpassen/beheer er van.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
cover:
    covers:
      openclose_motor:
        friendly_name: "Open Close"
        open_cover:
          data:
            position: 100
        close_cover:
          data:
            position: 0
        stop_cover:
          service: cover.stop_cover

• JustinoFTW
Yelti schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:23:
Ik neem aan dat je een qubino roller shutter gebruikt?
Indien dit zo is moet je opnieuw een callibratie uitvoeren.
Onder normale omstandigheden zou deze aan de hand van het verbruik moeten kunnen detecteren wanneer de limieten zijn bereikt.

Indien dit niet automatisch lukt zal je de callibratie handmatig moeten helpen door de stroomdraad te onderbreken in de uiterste standen tijdens de callibratie.

[...]
Deze om wel precies te zijn:
https://qubino.com/products/flush-shutter-dc/

Ik zal de calibratie nogmaals uitvoeren, maar heb dit al eerder gedaan zonder succes.

Handmatig is nou juist het deel waar ik vanaf wil, en het automatiseren.
Vandaar mijn gedacht om de stop functie na 20 seconde in de scripten.
Dit aangezien de motor al gestopt is op de hoogste stand, en ook daadwerkelijk stopt maar dus wel stroom blijft verbruiken totdat ik handmatig nog eens op Stop klik in HA

• MrBarBarian
  • Laatst online: 17:27
Bij mij werkt MQTT-discovery niet. Ik maak gebruik van de mosquitto plugin op hassio. Maar door de vele voorbeelden met oude configs ben ik het spoor bijster.

code:
1
2
mqtt:
  discovery: true

zorgt ervoor dat heel mqtt niet meer werkt. Maar wat is er dan wel voor nodig om de discovery aan te zwengelen :?

iRacing Profiel

• renedis
Iemand een idee?

Ik heb 3 iOS devices en alleen het laatst geconfigureerde Apple device ontvangt notificaties. Als ik dan vervolgens één van de niet werkende devices opnieuw configureer dan is dat weer de enige die werkt.
- Zowel met de 1.5 app als de 2.x app heb ik hier last van.
- ios: staat in mijn configuration.yaml

M'n kodi devices hebben geen enkel probleem met het ontvangen van de notificaties.

Een voorbeeld automation welke ik gebruik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: mediahoek-monitoring-melding
  alias: Mediahoek melding
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.stroomverbruik4
    below: '20'
  action:
  - service: notify.notify
    data:
  - service: notify.kodi_xxxxx
    data:
  - service: notify.kodi_xxxxxxxxxx
    data:
  - service: switch.turn_off
    data:
      entity_id: switch.woonkamer_stroomblok

Edit:
Overigens alle andere features werken wel. GPS tracking en battery statussen werken wel op alle geconfigureerde iOS devices. Het betreft dus enkel de notificaties. Settings op de iOS devices zijn nagelopen en mogen ook daadwerkelijk notificaties sturen/weergeven.

Edit2:
Mijn logging stuurt het dus maar naar 1 device:

code:
1
2
3
4
5
6
2019-08-30 13:57:19 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script AA11 TEST melding: Executing step call service,
2019-08-30 13:57:19 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing AA11 TEST melding,
2019-08-30 13:57:19 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script AA11 TEST melding: Running script,
2019-08-30 13:57:20 INFO (SyncWorker_19) [homeassistant.components.ios.notify] iOS push notification rate limits for ipad: 4 sent, 150 allowed, 0 errors, resets in 12:02:39,
2019-08-30 13:57:20 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script AA11 TEST melding: Executing step call service,
2019-08-30 13:57:23 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.kodi.notify] Unable to fetch Kodi data. Is Kodi online?

Edit3:
ipv notify.notify heb ik nu elk device handmatig toegevoegd in mijn test melding. Dan komt het wel aan op alle (toegevoegde) devices.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In oudere versies van HomeAssistant was notify.notify voldoende om een push bericht naar alle devices te sturen. Dit is veranderd of aangepast?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

renedis wijzigde deze reactie 30-08-2019 14:06 (49%)

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:45
Ik ben ge-update naar versie 0.98

Ik vraag met af met Z-Wave entities waar ik ze nu het beste kan blokkeren.

Via Z-Wave configuratie via Exclude this entity from Home Assistant of via Entity Registry en dan Enable entity uitzetten.

Het is trouwens jammer dat je niet al je entities op deze manier kan uitzetten, bijvoorbeeld de DSMR plugin maakt ook sensors aan die ik helemaal niet wil. (1 fase meter en ik zie ook allemaal 3 fase meter metingen).

Ik heb een Aeotec Siren 6 gekocht. Nu kom ik er alleen achter dat dit vooral gebaseerd is op Z-Wave 1.6, en wat ik zo lees is dat het nog wel even kan duren voor dit wordt ondersteunt in HA. Is er toevallig iemand anders hier met deze sirene die het voor elkaar heeft gekregen om geluiden in te stellen en hem af te laten gaan?

Mich wijzigde deze reactie 30-08-2019 15:00 (16%)

• Yelti
  • Laatst online: 17-10 17:26
Volgens mij zit het probleem bij de callibratie:

de qubino detecteert niet juist de eindpunten waardoor deze blijft doorgaan.
Het hadmatige werk waar ik van spreek is 1 maal nodig tijdens de callibratie ;)

Concreet:
Best 2x een schakelaar plaatsen tussen de 2 stroomvoerende draden.
start callibratie met motor op uiterste stand zoals beschreven in de documentatie( volledig open of volledig dicht). Als voorbeeld neem ik aan dat je start van een gesloten toestand.
Start callibratie, daardoor gaat de motor in richting A draaien, eenmaal eindpunt bereikt onderbreek je de stroom zodat de qubino dit detecteert, daarna zal de motor in richting B beginnen draaien en herhaal de de procedure ivm onderbreken, daarna gaat de motor normaal terug naar richting A en onderbreek je opnieuw bij eindstand.
Hierna is de callibratie voltooid en weet de qubino start en eind waardes.

Hierna kan je de schakelaars er van tussen halen en opnieuw testen.
JustinoFTW schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

Deze om wel precies te zijn:
https://qubino.com/products/flush-shutter-dc/

Ik zal de calibratie nogmaals uitvoeren, maar heb dit al eerder gedaan zonder succes.

Handmatig is nou juist het deel waar ik vanaf wil, en het automatiseren.
Vandaar mijn gedacht om de stop functie na 20 seconde in de scripten.
Dit aangezien de motor al gestopt is op de hoogste stand, en ook daadwerkelijk stopt maar dus wel stroom blijft verbruiken totdat ik handmatig nog eens op Stop klik in HA

• JustinoFTW
Yelti schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:35:
Volgens mij zit het probleem bij de callibratie:

de qubino detecteert niet juist de eindpunten waardoor deze blijft doorgaan.
Het hadmatige werk waar ik van spreek is 1 maal nodig tijdens de callibratie ;)

Concreet:
Best 2x een schakelaar plaatsen tussen de 2 stroomvoerende draden.
start callibratie met motor op uiterste stand zoals beschreven in de documentatie( volledig open of volledig dicht). Als voorbeeld neem ik aan dat je start van een gesloten toestand.
Start callibratie, daardoor gaat de motor in richting A draaien, eenmaal eindpunt bereikt onderbreek je de stroom zodat de qubino dit detecteert, daarna zal de motor in richting B beginnen draaien en herhaal de de procedure ivm onderbreken, daarna gaat de motor normaal terug naar richting A en onderbreek je opnieuw bij eindstand.
Hierna is de callibratie voltooid en weet de qubino start en eind waardes.

Hierna kan je de schakelaars er van tussen halen en opnieuw testen.

[...]
Klinkt goed! Is zal dit volgende week eens proberen.
Bedankt tot zover _/-\o_

• jayless82
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13:00
Hai,

Ik heb home assistent draaien op een raspberry pi 2+ en ik heb een sonoff rf bridge geflasht naar tasmota en deze is gekoppeld aan H.A.

Nu heb ik een sonoff rm433 remote met 8 knoppen maar nu wil ik deze gebruiken om via de rf bridge mijn hue lampen te bedienen alleen hoe krijg ik die remote gekoppeld en dan ook nog eens dat ik mijn hue lampen aan/uit kan zetten.

Gr.

Jay
jayless82 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:22:
Hai,

Ik heb home assistent draaien op een raspberry pi 2+ en ik heb een sonoff rf bridge geflasht naar tasmota en deze is gekoppeld aan H.A.

Nu heb ik een sonoff rm433 remote met 8 knoppen maar nu wil ik deze gebruiken om via de rf bridge mijn hue lampen te bedienen alleen hoe krijg ik die remote gekoppeld en dan ook nog eens dat ik mijn hue lampen aan/uit kan zetten.

Gr.

Jay
Zelf geen ervaring mee, maar hoe een afstandbediening te koppelen vind ik (afhankelijk van de gebruikte firmware) hier https://github.com/arends...ds-with-portisch-firmware

Ik geloof dat de RF bridge middels MQTT met HA communiceert, dat zal dan ook je trigger in een automation zijn. Wellicht helpen deze instructie video's je op weg https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Ik heb de laatste tijd vaker met het PVOutput sensor dat deze als status 'NaN' meegeeft, dit terwijl online de status wel in orde is. O.a. energy_consumption: NaN.
@zoeperman jij hebt ook PvOutput toch? heb jij hier geen last van?
voorheen werkte het soepeler, maar laatste tijd niet meer, terwijl ik niks aangepast heb.

• DutchHammer
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-10 21:26
Eergisteren zo'n ledstrip van de Action gehaald.

Helaas kwam ik erachter dat ik hem niet kan vinden in HA, ben inmiddels even de intergration nagelopen en heb de API call via postman gedaan waarmee HA z'n devices ophaalt. En inderdaad de led strip staat er niet tussen.

Ik kan natuurlijk een Issue aanmaken op de Github van de intergratie op de gebruikte API. Maar mogelijk zijn er betere manieren? MQTT? Zelf met de Tuya api babbelen (maar daar moet je een Chinees account voor hebben...)

Sugesties zijn welkom :-)

Update:
Toch even met ander e-mail adres voor een developer account..

DutchHammer wijzigde deze reactie 31-08-2019 11:33 (6%)
Reden: update

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:20
DutchHammer schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:29:
Eergisteren zo'n ledstrip van de Action gehaald.

Helaas kwam ik erachter dat ik hem niet kan vinden in HA, ben inmiddels even de intergration nagelopen en heb de API call via postman gedaan waarmee HA z'n devices ophaalt. En inderdaad de led strip staat er niet tussen.

Ik kan natuurlijk een Issue aanmaken op de Github van de intergratie op de gebruikte API. Maar mogelijk zijn er betere manieren? MQTT? Zelf met de Tuya api babbelen (maar daar moet je een Chinees account voor hebben...)

Sugesties zijn welkom :-)

Update:
Toch even met ander e-mail adres voor een developer account..
Smartlife app gebruiken en die accountgegevens gebruiken bij deze integratie:

tuya:
username: xxxx@xxxx.xxx
password: xxxx
country_code: xx
platform: smart_life

https://www.home-assistant.io/components/tuya/

Troetelbeer wijzigde deze reactie 31-08-2019 12:41 (5%)

Believe. Imagine. Create.

• DutchHammer
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-10 21:26
Troetelbeer schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

tuya:

Al geprobeerde, same story :-). Nu even opgelost met scenes. Kwam ook een andere bug tegen in de github repro van de itergratie, er missen meer devices. Maar dat lijkt hem meer in het endpoint van Tuya te zitten.

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:41
Ik update mijn home assistant in docker altijd met behulp van putty en het ingeven van de volgende commando's
docker pull homeassistant/home-assistant en als deze klaar is docker-compose up -d

maar zou ik dit ook automatisch kunnen doen in homeassistant door een script hierin aanteroepen waarin hij deze stappen automatisch voor mij uitvoert?

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:20
DutchHammer schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

Al geprobeerde, same story :-). Nu even opgelost met scenes. Kwam ook een andere bug tegen in de github repro van de itergratie, er missen meer devices. Maar dat lijkt hem meer in het endpoint van Tuya te zitten.
Ok weird, want mijn Action slim stopcontact werkt perfect via deze intergratie. Misschien eens omruilen?

Believe. Imagine. Create.

• Mich
Wie kan mij helpen met Grafana grafieken in HA te laden. Ik gebruik iFrame in lovelace en vul daar de url in welke in mijn browser wel een mooie grafiek geeft.

Nu las ik ergens dat als homeassistant https gebruikt ik dat ook voor Grafana moet gebruiken.

Ik draai alles in loses docker containers.

Nu heb ik via een site wat linux commando's gevonden om een certificate en key aan te maken en geladen in Grafana. Ook heb ik in Grafana.ini protocol = https aangezet.

Maar nog zonder resultaat. Via de webbrowser klaagt hij bij het laden van Grafana ook over slechte certifikaten en dat de verbinding niet secure is.

Iemand een idee wat ik moet doen?
Mich schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:27:
Wie kan mij helpen met Grafana grafieken in HA te laden. Ik gebruik iFrame in lovelace en vul daar de url in welke in mijn browser wel een mooie grafiek geeft.

Nu las ik ergens dat als homeassistant https gebruikt ik dat ook voor Grafana moet gebruiken.

Ik draai alles in loses docker containers.

Nu heb ik via een site wat linux commando's gevonden om een certificate en key aan te maken en geladen in Grafana. Ook heb ik in Grafana.ini protocol = https aangezet.

Maar nog zonder resultaat. Via de webbrowser klaagt hij bij het laden van Grafana ook over slechte certifikaten en dat de verbinding niet secure is.

Iemand een idee wat ik moet doen?
Levert het toevoegen van het certificaat in Grafana wel een URL over HTTPS met certificaat op waarop de grafiek zichtbaar is?

Kijk anders eens naar Traefik, dan is SSL voor al je docker containers zo geregeld. Paar posts terug noemde @lolgast zijn post nog met een goede howto.

• Mich
JBS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:37:
[...]
Levert het toevoegen van het certificaat in Grafana wel een URL over HTTPS met certificaat op waarop de grafiek zichtbaar is?

Kijk anders eens naar Traefik, dan is SSL voor al je docker containers zo geregeld. Paar posts terug noemde @lolgast zijn post nog met een goede howto.
Ja ik open Grafana via https en ik zie mijn self signed certificate. Hij is alleen niet geldig omdat volgens mij de gegevens van de eigenaar (ik dus) niet gecontroleerd kunnen worden. De verbinding is ook encrypted. Ik ga het even opzoeken van lolgast.

edit: Ik lees overal dat er van lets ecnrypt gebruikt wordt gemaakt. Mijn certificate komt van openssl. Is dat erg?

edit2: Er is iets anders aan de hand. Portainer en Glances die ook in docker draaien zonder https werken wel gewoon. Ik zie dat mijn panel_iframe van grafana ook niet werkt. Het scherm blijft wit. Het is dus ook niet zo dat ik een verkeerde url heb, anders krijg je die melding wel.

Mich wijzigde deze reactie 31-08-2019 20:54 (23%)

H143 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:04:
Ik update mijn home assistant in docker altijd met behulp van putty en het ingeven van de volgende commando's
docker pull homeassistant/home-assistant en als deze klaar is docker-compose up -d

maar zou ik dit ook automatisch kunnen doen in homeassistant door een script hierin aanteroepen waarin hij deze stappen automatisch voor mij uitvoert?
Weet niet of het handig is een script vanuit HA aan te sturen welke feitelijk HA container stopt. Maargoed.
Via dit command download je de laatste versie, mits je ‘latest’ getagged hebt, en build je gelijk.

docker-compose up -d --no-deps --build <service_name>

Wellicht kun je dat gebruiken.

• jayless82
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13:00
JBS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:40:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar hoe een afstandbediening te koppelen vind ik (afhankelijk van de gebruikte firmware) hier https://github.com/arends...ds-with-portisch-firmware

Ik geloof dat de RF bridge middels MQTT met HA communiceert, dat zal dan ook je trigger in een automation zijn. Wellicht helpen deze instructie video's je op weg https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Top merci, eens even kijken of ik daar uit ga komen

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
ik ben aan het overstappen van pimatic naar homeassistant.
Heb nu 2 pi's naast elkaar draaien 1 met pimatic en een met homeassistant.
In principe heb ik alles over, milights, sonoffs met espeasy, automation etc.

Ik moet alleen nog 1 gebruikersgroep en dat is de kaku met rflink.
Ik heb deze module:
https://www.ebay.nl/itm/4...ksid=p2060353.m2749.l2649
Die hangt bij pimatic rechstreeks aan de pi.

Kan ik dat bij homeassistant ook gebruiken, en ook direct aan de pi, of moet ik dan een arduino ofzo ertussen knopen?
Ik hoor het graag.

Tijd van werken, tijd van rusten

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 02:02
martinvdm schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:03:
Ik heb de laatste tijd vaker met het PVOutput sensor dat deze als status 'NaN' meegeeft, dit terwijl online de status wel in orde is. O.a. energy_consumption: NaN.
@zoeperman jij hebt ook PvOutput toch? heb jij hier geen last van?
voorheen werkte het soepeler, maar laatste tijd niet meer, terwijl ik niks aangepast heb.
ik heb ook PVoutput inderdaad, hier geen last van tenminste ik kijk niet continu en krijg nog dagelijks een telegram met mijn opbrengst die tot nu toe gewoon klopt.

heb alleen deze in mijn configuration staan, misschien dat je die NaN's op een andere manier (of niet) ondervangt dan mij ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# PV Output
  - platform: pvoutput
    system_id: !secret pvoutput_systemid
    api_key: !secret pvoutput_api_key
    scan_interval: 300
    sensors:
      power_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pvoutput.attributes.power_generation }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Actuele prodcutie'
        unit_of_measurement: 'Watt'
      energy_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(states.sensor.pvoutput.attributes.energy_generation|float/1000) }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Gegenereerd vandaag'
        unit_of_measurement: 'kWh'

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Super veel zin om met HA te beginnen. Ik heb een HP N54L server uit 2013. Ik draai hier xeponolgy 6.1.7 op (synology), ik wil HA op docker draaien, vraag is of 2 gb ram genoeg is. Ik kan hem upgraden? Cpu is een AMD Turion II Neo N54L (dual core 2.2 ghz).

Gaat dit werken? Wss wel als het ook op een rp3 draait, maar vraag me af bij veel devices? Het is ook nog een NAS en ik ga meer packages installeren wellicht. (Oa homebridge?). Ram kan ik voor 33$ naar 8gb verhogen en wss meer.

Of kan ik beter een nieuwe server aanschaffen? Liever niet... en neem aan dat xeponology niet een probleem is? Heb je bv blutooth nodig oid?

TweakerVincent wijzigde deze reactie 01-09-2019 01:44 (6%)

TweakerVincent schreef op zondag 1 september 2019 @ 01:43:
Super veel zin om met HA te beginnen. Ik heb een HP N54L server uit 2013. Ik draai hier xeponolgy 6.1.7 op (synology), ik wil HA op docker draaien, vraag is of 2 gb ram genoeg is. Ik kan hem upgraden? Cpu is een AMD Turion II Neo N54L (dual core 2.2 ghz).

Gaat dit werken? Wss wel als het ook op een rp3 draait, maar vraag me af bij veel devices? Het is ook nog een NAS en ik ga meer packages installeren wellicht. (Oa homebridge?). Ram kan ik voor 33$ naar 8gb verhogen en wss meer.

Of kan ik beter een nieuwe server aanschaffen? Liever niet... en neem aan dat xeponology niet een probleem is? Heb je bv blutooth nodig oid?
Je stelt 6 vragen , ik heb eigenlijk maar 1 tegenvraag: wat heb je zelf al gevonden?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:38
@Driek Ik gebruik hiervoor pilight en de HA pilight module

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

zoeperman schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:25:
[...]

ik heb ook PVoutput inderdaad, hier geen last van tenminste ik kijk niet continu en krijg nog dagelijks een telegram met mijn opbrengst die tot nu toe gewoon klopt.

heb alleen deze in mijn configuration staan, misschien dat je die NaN's op een andere manier (of niet) ondervangt dan mij ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# PV Output
  - platform: pvoutput
    system_id: !secret pvoutput_systemid
    api_key: !secret pvoutput_api_key
    scan_interval: 300
    sensors:
      power_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pvoutput.attributes.power_generation }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Actuele prodcutie'
        unit_of_measurement: 'Watt'
      energy_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(states.sensor.pvoutput.attributes.energy_generation|float/1000) }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Gegenereerd vandaag'
        unit_of_measurement: 'kWh'

Thanks. Ik heb precies dezelfde yaml code. Maar NaN wordt 0 dus krijg je rare grafiek.

Kom er niet echt achter waardoor maar de sensor geeft gewoonweg met regelmaat NaN op het energy_consumtion attributed. Dit terwijl het voorheen prima ging en ook op de PVOutput website het keurig ingevuld staat.

• Snuffel
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-10 07:41

Snuffel

Vroem!

Ik loop enorm te stoeien met zigbee2mqtt en mosquitto.
Ergens doe ik iets fout, maar weet niet wat.

Log van zigbee2mqtt laat zien dat hij gekoppeld is aan mosquitte:

zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:32:07 AM Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:32:07 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:32:07 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.5.1","commit":"unknown","coordinator":20190608,"log_level":"info","permit_join":true}'
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:34:34 AM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:37:14 AM Successfully reenabled joining

Log van Mosquitto laat dit zien:

1567326725: └── Extended authentication not enabled.
1567326725: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1567326725: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1567326725: Opening websockets listen socket on port 1884.
1567326725: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1567326726: New connection from 172.30.33.0 on port 1883.
[INFO] found TestUser on local database
1567326727: New client connected from 172.30.33.0 as mqttjs_56ae1521 (p2, c1, k60, u'TestUser').
1567326997: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1567326998: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1567326998: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[WARN] Not found homeassistant on local database
1567326999: Socket error on client <unknown>,

Verder geeft de Mosquitto broker aan dat er geen devices zijn, echter moet hij er ruim 30 vinden,,,,

Nu de vraag: waar gaat het mis?
Prbeer me rot te zoeken op internet, maar voor hassio lijkt er weinig duidelijke documentatie te zijn (lieftst stap voor stap) hoe dit te regelen.
Ben een noob op dit gebied, dat moge wel duidelijk zijn :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Taigu schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:07:
@Driek Ik gebruik hiervoor pilight en de HA pilight module
OK, Die had ik nog niet bedacht.
Pilight draait dan op dezelfde pie? en de ontvanger/receiver rechtstreeks op de pi aangesloten?

Tijd van werken, tijd van rusten

• zoeperman
martinvdm schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:54:
[...]

Thanks. Ik heb precies dezelfde yaml code. Maar NaN wordt 0 dus krijg je rare grafiek.
[Afbeelding: Energie]
Kom er niet echt achter waardoor maar de sensor geeft gewoonweg met regelmaat NaN op het energy_consumtion attributed. Dit terwijl het voorheen prima ging en ook op de PVOutput website het keurig ingevuld staat.
Dat is inderdaad vreemd.. wat zegt de log dan? Ook timeout naar pvoutput?
Mijne ziet er zo uit nu (vanaf de telefoon)
Pvoutput

• zoeperman
Snuffel schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:43:
Ik loop enorm te stoeien met zigbee2mqtt en mosquitto.
Ergens doe ik iets fout, maar weet niet wat.

Log van zigbee2mqtt laat zien dat hij gekoppeld is aan mosquitte:

zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:32:07 AM Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:32:07 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:32:07 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.5.1","commit":"unknown","coordinator":20190608,"log_level":"info","permit_join":true}'
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:34:34 AM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 9/1/2019, 8:37:14 AM Successfully reenabled joining

Log van Mosquitto laat dit zien:

1567326725: └── Extended authentication not enabled.
1567326725: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1567326725: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1567326725: Opening websockets listen socket on port 1884.
1567326725: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1567326726: New connection from 172.30.33.0 on port 1883.
[INFO] found TestUser on local database
1567326727: New client connected from 172.30.33.0 as mqttjs_56ae1521 (p2, c1, k60, u'TestUser').
1567326997: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1567326998: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1567326998: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[WARN] Not found homeassistant on local database
1567326999: Socket error on client <unknown>,

Verder geeft de Mosquitto broker aan dat er geen devices zijn, echter moet hij er ruim 30 vinden,,,,

Nu de vraag: waar gaat het mis?
Prbeer me rot te zoeken op internet, maar voor hassio lijkt er weinig duidelijke documentatie te zijn (lieftst stap voor stap) hoe dit te regelen.
Ben een noob op dit gebied, dat moge wel duidelijk zijn :)
Wat gebeurd er als je met een lolale client met de TestUser credentials op je mqtt broker inlogd en een payload wil publishen dan? Als dat niet wil zou je misschien je mqtt opnieuw moeten configgen

• Snuffel
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-10 07:41

Snuffel

Vroem!

zoeperman schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:31:
[...]

Wat gebeurd er als je met een lolale client met de TestUser credentials op je mqtt broker inlogd en een payload wil publishen dan? Als dat niet wil zou je misschien je mqtt opnieuw moeten configgen
Weet je wat het erge is? Ik snap niet eens wat je bedoelt... :o

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Mars Warrior

Mars Warrior

zoeperman schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:28:
[...]
Dat is inderdaad vreemd.. wat zegt de log dan? Ook timeout naar pvoutput?
Mijne ziet er zo uit nu (vanaf de telefoon)
[Afbeelding: Pvoutput]
Jij hebt een mooie prodcutie. Jouw prodcutie is hoger dan mijn prodcutie :D

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:38
Driek schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:01:
[...]

OK, Die had ik nog niet bedacht.
Pilight draait dan op dezelfde pie? en de ontvanger/receiver rechtstreeks op de pi aangesloten?
Kan op dezelfde naar ook op een andere pi. Bij pilight sluit je de zender/ontvanger inderdaad ook direct aan.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• TweakerVincent
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 1 september 2019 @ 08:00:
[...]

Je stelt 6 vragen , ik heb eigenlijk maar 1 tegenvraag: wat heb je zelf al gevonden?
Enjge vraag is of een dual core 2.2 en 2gb ram genoeg is voor HA als je docker op synology draait
TweakerVincent schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:47:
[...]

Enjge vraag is of een dual core 2.2 en 2gb ram genoeg is voor HA als je docker op synology draait
Ja (want het draait ook op de veel minder krachtige Pi3, zoals je zelf al aan gaf). Maar lees even een paar pagina's terug, daar was juist iemand die van xpenology was afgestapt (ten faveure van Ubuntu geloof ik) omdat dat wat gedoe opleverde.

Hmmbob wijzigde deze reactie 01-09-2019 12:50 (48%)

Mars Warrior schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:47:
[...]

Jij hebt een mooie prodcutie. Jouw prodcutie is hoger dan mijn prodcutie :D
Is geen energie in kWh maar actuele watt productie pv systeem zo te zien.
@zoeperman ik zal eens extra PVOutput logging aan gaan zetten in HA denk ik.

martinvdm wijzigde deze reactie 01-09-2019 13:00 (12%)

• zoeperman
martinvdm schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:59:
[...]

Is geen energie in kWh maar actuele watt productie pv systeem zo te zien.
@zoeperman ik zal eens extra PVOutput logging aan gaan zetten in HA denk ik.
klopt :)

Kwh ziet er zo uit
Pvoutput

zoeperman wijzigde deze reactie 01-09-2019 14:17 (24%)

• xamirz
Troetelbeer schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

tuya:

Ik heb gedaan zoals hierboven genoemd, kan alle lampen vinden maar de led strip niet. Enig idee?

• A.Koolen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01-09 13:38
Ik gebruik hassbian en de component afvalwijzer. Ik krijg nu de melding: Platform error sensor.afvalwijzer - No module named 'bs4'. Hoe installeer ik deze?

• ANdrode
  • Niet online
A.Koolen schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:38:
Ik gebruik hassbian en de component afvalwijzer. Ik krijg nu de melding: Platform error sensor.afvalwijzer - No module named 'bs4'. Hoe installeer ik deze?
Lijkt er op dat de dependency die de component nodig heeft verwijdert is bij het weghalen van de andere webscraping componenten.

De scrape sensor heeft beautifulsoup4 als dependency en dit pakket mist bij jou. Hoe draai je home assistant?

• TweakerVincent
  • Nu online
honderden posts doorgelezen en ik ga beginnen met xpenology en hass.io. Kijk wel waar ik tegenaan loop met docker op dat systeem en kan altijd switchen. leuk!

1 ding kan ik nergens goed vinden, waarom moet ik een bluetooth of z-wave dongle connecten aan mijn xpenology nas? Ik neem aan dat dat voor devices is die ik wil connecten met HA die NIET via de bridges lopen? Of ook voor meer zaken? Nu ik dit zo tik heb ik wss het antwoord al gegeven?

vraag 2: Kan je HA ook inzetten voor IoT oplossingen bij bedrijven? Naa het lezen van veel informatie lijkt me dit een ideaal platform voor kleine bedrijven en IoT? dit in combi met arduino/Azure/MQTT/Dashboards etc

TweakerVincent wijzigde deze reactie 01-09-2019 16:38 (3%)

• Greetoz
  • Laatst online: 16:58
@lolgast Er stond mij iets bij dat jij ook Plantgateway gebruikt op een Pi om je mi flora's uit te lezen.

Ik heb pas een aantal nieuwe mi flora's ontvangen met een nieuwere firmware en nu update hij van die nieuwe mi flora's de vochtigheid en temperatuur niet meer. Heb jij daar ook last van of heb je nog geen nieuwe mi flora's

https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway/issues/33 dat is mijn issue maar zoals je ziet geen reactie van de maker.

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:38
Als ik met de developer tool "template" de volgende template probeer krijg ik netjes de juiste waarde terug (255)
  • {{state_attr('sensor.0x00178801103e6511_action','brightness') | int}}
Maar als ik het vervolgens probeer te gebruiken in een automation dan start HA niet op. Iemand enig idee wat ik fout doe?

In automation heb ik het volgende:

action:
- service: light.turn_on
data:
entity_id:
- light.naam1
- light.naam2
brightness: '{{state_attr('sensor.0x00178801103e6511_action','brightness') | int}}'

De foutmelding in de log is "expected <block end>, but found '<scalar>'"

wouter.N wijzigde deze reactie 01-09-2019 19:19 (50%)

• Mich
Greetoz schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:33:
@lolgast Er stond mij iets bij dat jij ook Plantgateway gebruikt op een Pi om je mi flora's uit te lezen.

Ik heb pas een aantal nieuwe mi flora's ontvangen met een nieuwere firmware en nu update hij van die nieuwe mi flora's de vochtigheid en temperatuur niet meer. Heb jij daar ook last van of heb je nog geen nieuwe mi flora's

https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway/issues/33 dat is mijn issue maar zoals je ziet geen reactie van de maker.
Ik heb geen antwoord op je vraag maar ben wel benieuwd waarom je de plantgateway gebruikt als tussenstation om je informatie in Home Assistant te krijgen.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
wouter.N schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:14:
Als ik met de developer tool "template" de volgende template probeer krijg ik netjes de juiste waarde terug (255)
  • {{state_attr('sensor.0x00178801103e6511_action','brightness') | int}}
Maar als ik het vervolgens probeer te gebruiken in een automation dan start HA niet op. Iemand enig idee wat ik fout doe?

In automation heb ik het volgende:

action:
- service: light.turn_on
data:
entity_id:
- light.naam1
- light.naam2
brightness: '{{state_attr('sensor.0x00178801103e6511_action','brightness') | int}}'

De foutmelding in de log is "expected <block end>, but found '<scalar>'"
Single quotes binnen single quotes gaat (natuurlijk) mis. Je hebt dus '{{ en bij de eerst volgende ' wordt de string/stuk tekst "gestopt", dus HA leest eigenlijk '{{state_attr(' en daarna nog vanalles wat alleen maar mis kan gaan.

Veiliger is door de multi line variant te gebruiken:

YAML:
1
2
      brightness: >-
        {{state_attr('sensor.0x00178801103e6511_action','brightness') | int}}

Dus met >- op dezelfde regel en dan het template, zonder single quotes, op een nieuwe regel met extra insprong (weet overigens niet of die extra insprong nodig is).

• wouter.N
RobertMe schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:32:
[...]

Single quotes binnen single quotes gaat (natuurlijk) mis. Je hebt dus '{{ en bij de eerst volgende ' wordt de string/stuk tekst "gestopt", dus HA leest eigenlijk '{{state_attr(' en daarna nog vanalles wat alleen maar mis kan gaan.

Veiliger is door de multi line variant te gebruiken:

YAML:
1
2
      brightness: >-
        {{state_attr('sensor.0x00178801103e6511_action','brightness') | int}}

Dus met >- op dezelfde regel en dan het template, zonder single quotes, op een nieuwe regel met extra insprong (weet overigens niet of die extra insprong nodig is).
Thnx, dat was niet zo slim.

Helaas werkt het nog niet, HA start wel maar de brightness verandert niet. Fout melding:
Error while executing automation automation.bedroom_door_hue_change_brightness. Invalid data for call_service at pos 1: expected int for dictionary value @ data['brightness']

Dit terwijl ik de state_attr al converteer naar een integer..
Mich schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:28:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag maar ben wel benieuwd waarom je de plantgateway gebruikt als tussenstation om je informatie in Home Assistant te krijgen.
Met de plantgateway kun je Mi Flora's uitlezen vanaf een andere (bijvoorbeeld) Pi dan waar HA op draait. Bijvoorbeeld omdat HA op iets draait buiten bereik van de Mi Flora's, of wanneer je op je Pi met HA een raspbee gebruikt waardoor bluetooth uitgeschakeld moet zijn.

JBS wijzigde deze reactie 01-09-2019 19:52 (9%)

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
wouter.N schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:50:
[...]

Thnx, dat was niet zo slim.

Helaas werkt het nog niet, HA start wel maar de brightness verandert niet. Fout melding:
Error while executing automation automation.bedroom_door_hue_change_brightness. Invalid data for call_service at pos 1: expected int for dictionary value @ data['brightness']

Dit terwijl ik de state_attr al converteer naar een integer..
Ah ja, klopt. Waarschijnlijk moet je data aanpassen naar data_template

Als het dan nog niet werkt plak dan even de volledige automation binnen [code]je code[/code] tags. Dan wordt bv ook je indentation behouden en leest wat makkelijker.

• wouter.N
RobertMe schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:53:
[...]

Ah ja, klopt. Waarschijnlijk moet je data aanpassen naar data_template

Als het dan nog niet werkt plak dan even de volledige automation binnen [code]je code[/code] tags. Dan wordt bv ook je indentation behouden en leest wat makkelijker.
Thnx, data_template ipv data werkt.

• Greetoz
  • Laatst online: 16:58
lolgast schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:56:
@Greetoz Ik ben overgestapt op esp32 devices om de miflora’s uit te lezen en heb plantgateway niet meer in gebruik
Ah thanks, ik heb ondertussen tijdje geleden ook al een ESP besteld hiervoor inderdaad, maar die zijn nog niet binnen. Heb je hier nog mooie guide voor?
Mich schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:28:
[...]

HA loopt als virtual machine op mijn ESXi server. Die zit dus niet binnen bereik van mijn planten en heeft trouwens sowieso geen bluetooth.

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:30
Release 0.98.2 - September 1
  • Expose current direction properly on state machine (@balloob - #26298) (demo docs) (fan docs)
  • bump tuyaha 0.0.4 (@PaulAnnekov - #26303) (tuya docs)
  • Fix Alexa Report State (@balloob - #26305) (alexa docs) (cloud docs)
  • Fix alexa bad temp sensors (@balloob - #26307) (alexa docs)
  • Fix google_maps scan interval (@tyjtyj - #26328) (google_maps docs)

What's the speed of dark?

Voor de mensen die een afvalkalender hebben die gebaseerd is op wasteapi.2go-mobile.com, zij buigen langzamerhand om naar hun nieuwe bedrijf Ximmio.com. O.a. mijn gemeente is over op het nieuwe platform, wat inhoud dat er geen API meer beschikbaar is. Ik heb de fabrikant benaderd en ze staan op principe open voor suggesties, dus wie weet, maar voor alsnog is die er dus niet meer op het nieuwe platform, waardoor ik voorlopig even mijn afvalkalender stop moet zetten. Er zullen in de toekomst ongetwijfeld meer gemeentes over gaan op dit nieuwe platform.

• TweakerVincent
  • Nu online
martinvdm schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:59:
[...]

Ik zou dat dus ook zeker niet in de recorder opnemen. De hoeveelheid data zorgt echt voor extreme db groottes. Ik heb zelf DSMR reader in docker draaien die dit veel beter in postgresql kan bijhouden en vervolgens zet ik door met mqtt naar ha. In ha hou ik slechts beperkt de data bij.
ik wil dit ook gaan doen, alleen ben ik nog op zoek naar een oplossing om de p1 kabel naar mijn nas te krijgen waar docker draait. Mijn meterkast heeft geen stopcontact/wifi. De kabel doortrekken is een hoop werk en ik hoopte op een wireless oplossing maar ik kan maar 1 oud project vinden http://www.esp8266thingies.nl/wp/

Zijn er ondertussen al betere oplossingen op de data via wifi naar mijn docker-nas te krijgen?

in dit topic vind ik wel oplossingen waar een pi in de meterkast opgehangen wordt maar dat heb ik liever niet. Liever de reader in een docker op mijn nas (waar ook HA draait docker)

TweakerVincent wijzigde deze reactie 02-09-2019 19:03 (9%)

TweakerVincent schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:51:
[...]

ik wil dit ook gaan doen, alleen ben ik nog op zoek naar een oplossing om de p1 kabel naar mijn nas te krijgen waar docker draait. Mijn meterkast heeft geen stopcontact/wifi. De kabel doortrekken is een hoop werk en ik hoopte op een wireless oplossing maar ik kan maar 1 oud project vinden http://www.esp8266thingies.nl/wp/

Zijn er ondertussen al betere oplossingen op de data via wifi naar mijn docker-nas te krijgen?

in dit topic vind ik wel oplossingen waar een pi in de meterkast opgehangen wordt maar dat heb ik liever niet. Liever de reader in een docker op mijn nas (waar ook HA draait docker)
Er gaan echt veel request door de p1 kabel. Wireless zou ik dan ook echt niet doen. Ik zou gewoon voor een pi met DSMR reader gaan en dit middels mqtt naar je ha doorzetten. Mqtt is wat dat betreft ook een veel beter protocol. Als de pi geen optie is wellicht een andere single board computer maar zo zou ik het doen.

• TweakerVincent
  • Nu online
martinvdm schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:48:
[...]

Er gaan echt veel request door de p1 kabel. Wireless zou ik dan ook echt niet doen. Ik zou gewoon voor een pi met DSMR reader gaan en dit middels mqtt naar je ha doorzetten. Mqtt is wat dat betreft ook een veel beter protocol. Als de pi geen optie is wellicht een andere single board computer maar zo zou ik het doen.
ja daar ben ik ook naar aan het kijken, nu remote dsmr aan het bekijken omdat ik bang dat dat de pi met zoveel data snel een corrupt sd kaartje krijgt. Zou mooi zijn als ik mijn nas met docker DSMR kan draaien en dan DSMR remote (maar vind documentatie zo slecht van remote) volgens mij gebruikt remote nog steeds de database....

En ik neem aan dat MQTT wel via wifi mag? Want bekabeld is een hell om aan te leggen :(

optie B: rPi met full dsmr kan ik wel gewoon via wifi zenden? En ik las dat mensen echt de goedkoopste pi gebruikte?

Dit lijkt me de mooiste oplossing:

Docker en remote pi
Mars Warrior schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:29:
[...]

Ik gebruik een Pi met de remote datalogger van dsmr reader die de data doorgeeft aan mijn dsmr reader docker container op mijn domotica nucje. Werkt als een tierelier.

En ik heb wel mqtt aanstaan zodat ik waardes in HA doorkrijg. Soms best wel handig om op de App te zien wat het verbruik is als je aan het werk bent.

Ben alleen nog aan het klooien om adv het verbruik te zien of de wasmachine of droger aan staat, en als deze klaar is een melding te geven.
Denk dat dat met een trillingssensor oid eenvoudiger is, maar wie weet lukt het 8)
en dit zou moeten lukken na wat zoek werk!

https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/598

Bedankt voor je vraag. Het is sowieso mogelijk, want zo gebruik ik het zelf ook (alleen dan zonder docker).De applicatie kan geen data uit je raspberry 1 trekken, maar je raspberry 1 kan wel data doorsturen naar de applicatie (dus net andersom). Op de raspberry 1 installeer je dan het voorbeeldscript uit dit hoofdstuk: https://dsmr-reader.readt...#api-v1-remote-datalogger .Vervolgens installeer je de applicatie op je externe server. Dit zou ook via docker moeten kunnen, al geef ik daar zelf geen ondersteuning voor. Zie: https://dsmr-reader.readt...ion/docker.htmlVervolgens stel je een API key in in de applicatie en die gebruik je dan ook in het script op je raspberry 1.Hopelijk helpt dit je wat op weg.

TweakerVincent wijzigde deze reactie 02-09-2019 20:41 (53%)

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:16
TweakerVincent schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:54:
[...]

ja daar ben ik ook naar aan het kijken, nu remote dsmr aan het bekijken omdat ik bang dat dat de pi met zoveel data snel een corrupt sd kaartje krijgt. Zou mooi zijn als ik mijn nas met docker DSMR kan draaien en dan DSMR remote (maar vind documentatie zo slecht van remote) volgens mij gebruikt remote nog steeds de database....
Draai nu ongeveer 2.5 jaar een RPi met DSMR op een SD kaart met backups naar dropbox.
Nog nooit corrupt geraakt, wel al 3x uitgevallen door stroom uitval en meestal gaat ie dan corrupt maar dat is dus niet gebeurt.

• Turk
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-10 20:54
martinvdm schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:54:
[...]

Volgens mij backup maken van je config, je venv verwijderen, python upgrade, nieuwe venv aanmaken, restore config.
Maar ik zou zeker kijken om gelijk naar docker over te stappen, alhoewel en pi3 wellicht wat aan de lichte kant is.
Ik ben inderdaad van plan om over te stappen op een Docker omgeving. Dit had ik als test op een Zero W, maar volgens mij ging dat niet helemaal goed na een reboot. Ik ben nog te nieuw met die materie, maar Portainer helpt al wel een hand.
Hmmbob schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:11:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd je home assistant config backuppen en je Pi geheel opnieuw inrichten (dus opnieuw image downloaden en op je SD zetten), zodat je een verse start hebt.

En zoals eerder aangegeven, meteen overstappen naar een Docker omgeving ;)

[...]
Nee hoor, geen enkel probleem. Draait als een zonnetje.
Een fresh install met Buster en alles in Docker is de bedoeling, maar Docker is nog voor mij nieuw en kreeg bijvoorbeeld Mosquitto niet goed in een Docker.
Maar misschien eerst maar beginnen met HASS goed in een Docker te zien draaien, en dan langzaamaan uitbreiden.

Bedankt voor de tips

• schumi2004
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Ik wet niet of ik voor mijn vraag hier in het juiste topic zit maar ik heb dus een aantal van die Xiaomi PIR's met van die voetjes en soort van schuim plakkertjes erop.
Nu werkt dit uitstekend op een vlakke ondergrond maar nu wil ik er ook een aantal tegen het plafond plakken welke gestuct zijn en sommige granol erop hebben.
Voor nu hangt het maar ik geef het een paar dagen voor het naar beneden komt.
Hoe bevestigen jullie zulke sensoren op een dergelijke ondergrond?
Is er alternatieve tape die we hiervoor gebruiken kunnen?

• renedis
schumi2004 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:31:
Ik wet niet of ik voor mijn vraag hier in het juiste topic zit maar ik heb dus een aantal van die Xiaomi PIR's met van die voetjes en soort van schuim plakkertjes erop.
Nu werkt dit uitstekend op een vlakke ondergrond maar nu wil ik er ook een aantal tegen het plafond plakken welke gestuct zijn en sommige granol erop hebben.
Ik gebruik gewoon de originele plakstrip. Als ze niet goed plakken even met een fohn er over (of op andere manier warm maken). Vervolgens vastplakken op de gewenste plek, 30 sec vasthouden en het komt daarna niet meer los.

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-10 18:36

flessuh

Set sail for fail!

je kunt dikker schuimband proberen, echter heeft dat vaak niet veel draagkracht. Makkelijkste zou zijn om een stukje wat vlak te maken, maar dat blijf je zien.

https://www.dutchsolarboat.com

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:41
Gebruik een dot witte akryl of siliconenkit. Gewicht van deze sensor is niet zoveel dus heeft voldoende plak kracht. Daarnaast kun je de kit later eenvoudig van je plafond verwijderen zonder restschade aan je stucwerk.
Om uit te vinden of Home Assistant wat voor mij is om mijn Tradfri en Aqara producten aan elkaar te koppelen, heb ik dit gisteren proberen te installeren op een Win 10 (Pro) omgeving met behulp van deze guide.

De basis installatie icm Python 3.7.x is mij gelukt. Echter bij het starten van Home Assistant krijg ik een fout bij de installatie van de Tradfri component die standaard is meegenomen. Laat dit nu net een onderdeel zijn wat ik wil gebruiken.

Het lijkt op dit issue. Blijkbaar moet DTLSsocket apart geïnstalleerd worden. Maar het commando "pip3 install DTLSSocket" geeft een fout bij autoconf:

nstalling collected packages: DTLSSocket
Running setup.py install for DTLSSocket ... error
Complete output from command "c:\program files\python36\python.exe" -u -c "import setuptools, tokenize;__file__='C:\\Users\\Vince\\AppData\\Local\\Temp\\pip-build-w88891am\\DTLSSocket\\setup.py';f=getattr(tokenize, 'open', open)(__file__);code=f.read().replace('\r\n', '\n');f.close();exec(compile(code, __file__, 'exec'))" install --record C:\Users\Vince\AppData\Local\Temp\pip-ifyloecf-record\install-record.txt --single-version-externally-managed --compile:
running install
running build
running build_py
creating build
creating build\lib.win-amd64-3.6
creating build\lib.win-amd64-3.6\DTLSSocket
copying DTLSSocket\__init__.py -> build\lib.win-amd64-3.6\DTLSSocket
copying DTLSSocket\DTLSSocket.py -> build\lib.win-amd64-3.6\DTLSSocket
running build_ext
Running: autoconf
error: [WinError 2] Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Nu heb ik autoconf nog apart proberen te installeren via installer via deze site.

Dit geeft echter geen oplossing. Ook gebruik van python versie 3.6.x geeft zelfde foutmeldingen.
Moet ik nog iets doen om autoconf juist te laten werken? Is er iets anders aan de hand?

hpmkruit wijzigde deze reactie 03-09-2019 14:41 (54%)

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 22:41
robbinonline schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

Weet niet of je het al opgelost hebt, maar bij mij werkt het op deze manier:

nvr: 10.*.*.*
key: *
password: *
heb de volgorde aangepast , maar helaas

code:
1
2019-09-03 14:35:08 ERROR (SyncWorker_1) [homeassistant.components.uvc.camera] NVR refuses to talk to me: Error connecting to camera: 

what's next ? ;)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik knutsel nog steeds aan mijn donut/cirkeltje.

Ik zwabber een bietje. Wilde eerste veel white space en weinig info, dus 1 waarde centraal in de circel. Nu heb ik een variant met 3 entities. Is ook wel fijn, want nu zie je in 1 oogopslag je ram gebruik (en percentage en vrij) of bij een kamer in huis de temperatuur, luchtvochtigheid en nog wat (lux bijv.).

Alles is opgebouwd met SVG, dus zonder een wijziging in de card/view schaalt alle tekst perfect mee met de grootte van de card. Bij 3 naast elkaar wordt alles beetje klein, maar 2 en 1 zijn perfect leesbaar...

Tweede voorbeeld met temperatuur/luchtvochtigheid en luxwaarde (links) en enkel de temperatuur (rechts) doordat attributen het nog niet doen... Laat wel meteeen zien hoeveel rustiger minder info is :z
Twee waarden moet natuurlijk ook kunnen, dus bijv. temperatuur en luchtvochtigheid eronder.

Overigens heb ik heel wat tijd zitten zoeken naar de verschillen tussen een desktop browser en Safari dat in de iOS app natuurlijk gebruikt wordt: die zette alle teksten in de circel achterelkaar ipv onderelkaar.
Uiteindelijk kom je er dan achter dat één CSS property dit veroorzaakt, en dan enkel in mobile Safari :(

Qua layout nog een beetje veel mogelijkheden. In de laatste cirkel zou de titel (BUITEN) ook in de circel waar de stip nu staat geplaatst kunnen worden. Ziet er ook wel goed uit...

Keuzes, keuzes, keuzes :X

Kan natuurlijk ook alles configureerbaar maken, maar dat is weer heel wat werk vrees ik :+

• mAiden88
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-10 12:39
Ik loop nu toch continue tegen aan dat mij PI te "klein" word. Ga binnenkort mijn HA systeem maar is even anders inrichten..
Ga een VM oprichten op mij Windows server 2016, daarop ga komt Ubuntu Server (krijg 4GB ram en 80GB schijfruimte mee), verwacht eigenlijk hiermee dat ik verder kan uit bouwen.

Database van HA is simpel over te zetten met copy paste? Of is dit te makkelijk gedacht?
mAiden88 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:25:
Ik loop nu toch continue tegen aan dat mij PI te "klein" word. Ga binnenkort mijn HA systeem maar is even anders inrichten..
Ga een VM oprichten op mij Windows server 2016, daarop ga komt Ubuntu Server (krijg 4GB ram en 80GB schijfruimte mee), verwacht eigenlijk hiermee dat ik verder kan uit bouwen.

Database van HA is simpel over te zetten met copy paste? Of is dit te makkelijk gedacht?
Waarom zou je überhaupt eerst Windows server installeren om vervolgens daarop Linux te gaan draaien?

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-10 13:45
stefanroelofs schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

Dit is een hele heldere beschrijving hoe je een 'normale' deurbel slim kan maken!
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Ik heb dit systeem gemaakt en zonder het in de meterkast aan te sluiten werkt het. Ook als ik de de draden waar de beldrukker moet komen kortsluit werkt het prima (relais schakelt). Echter wanneer ik de beldrukker aansluit, schiet het relais meteen om. Ik vermoed dat doordat er een lampje in de drukker zit die een gesloten circuit maakt (in originele staat stond het lampje ook altijd aan).
Weet iemand of ik hier iets aan kan doen zonder de beldrukker te vervangen (is vrijwel niet los te schroeven)? Weerstand of iets in die trant?

• ANdrode
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:47:

Ik zwabber een bietje. Wilde eerste veel white space en weinig info, dus 1 waarde centraal in de circel. Nu heb ik een variant met 3 entities. Is ook wel fijn, want nu zie je in 1 oogopslag je ram gebruik (en percentage en vrij) of bij een kamer in huis de temperatuur, luchtvochtigheid en nog wat (lux bijv.).
Wil je persé een donut chart?

Vind zelf voor kleine visualisaties ▁▂▃▄▅▆▇█ sparklines effectiever. Sowieso ben ik vaker geinteresseerd in de trend dan in de waarde.
Wel een rottere kaart want deze heeft history nodig

• stefanroelofs
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-10 20:09
barrymossel schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:47:
[...]

Ik heb dit systeem gemaakt en zonder het in de meterkast aan te sluiten werkt het. Ook als ik de de draden waar de beldrukker moet komen kortsluit werkt het prima (relais schakelt). Echter wanneer ik de beldrukker aansluit, schiet het relais meteen om. Ik vermoed dat doordat er een lampje in de drukker zit die een gesloten circuit maakt (in originele staat stond het lampje ook altijd aan).
Weet iemand of ik hier iets aan kan doen zonder de beldrukker te vervangen (is vrijwel niet los te schroeven)? Weerstand of iets in die trant?
Interessante vraag..
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit lastig word. Wat voor een spanning maakt je beltrafo? Bij mij was dit 8V AC. In de nieuwe situatie gebruik je 3.3V DC van je GPIO.

Ik heb ff gezocht, en hier lijken ze dezelfde vraag te hebben:
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=618344.0

• Mars Warrior

Mars Warrior

ANdrode schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:03:
[...]
Wil je persé een donut chart?

Vind zelf voor kleine visualisaties ▁▂▃▄▅▆▇█ sparklines effectiever. Sowieso ben ik vaker geinteresseerd in de trend dan in de waarde.
Wel een rottere kaart want deze heeft history nodig
Hangt er van af wat ik wil weten en of ik dat snel wil kunnen zien.
Voor heel veel dingen gebruik ik weer juist de mini graph card vanwege de trends die ik belangrijker vind dan de actuele waarde, of waardes.

Verder is het ook om te leren, en kijken of alles schaalbaar gemaakt kan worden, zodat ik niet elke keer de fonts moet aanpassen. En dat werkt in ieder geval uitstekend.

Ik zou ook nog wel complexere visualisaties willen maken waar meer gegevens in 1 card zijn gecombineerd en gerelateerd. Maar dan moet ik dat wel kunnen natuurlijk, dus ook daarvoor is deze card een testcase.

• mAiden88
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-10 12:39
martinvdm schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:39:
[...]

Waarom zou je überhaupt eerst Windows server installeren om vervolgens daarop Linux te gaan draaien?
Windows Server 2016 draait al thuis. Daarop draait ook mij AD en DHCP server.
Via Hyper-V wou ik daarop een VM maken waarop dan Ubuntu server kom te draaien.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-10 13:45
stefanroelofs schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:33:
[...]

Interessante vraag..
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit lastig word. Wat voor een spanning maakt je beltrafo? Bij mij was dit 8V AC. In de nieuwe situatie gebruik je 3.3V DC van je GPIO.

Ik heb ff gezocht, en hier lijken ze dezelfde vraag te hebben:
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=618344.0
Zojuist heb ik de drukker half van het kozijn gekregen (één van de twee schroeven kreeg ik uiteindelijk los). Op goed geluk een contact van het lampje getrokken met een schroevendraaier. En nu werkt het. Stomme lampje heb ik toch niet nodig...
Mars Warrior schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:47:

Alles is opgebouwd met SVG, dus zonder een wijziging in de card/view schaalt alle tekst perfect mee met de grootte van de card. Bij 3 naast elkaar wordt alles beetje klein, maar 2 en 1 zijn perfect leesbaar...

[Afbeelding: 1-2-3 circles]

Tweede voorbeeld met temperatuur/luchtvochtigheid en luxwaarde (links) en enkel de temperatuur (rechts) doordat attributen het nog niet doen... Laat wel meteeen zien hoeveel rustiger minder info is :z
Twee waarden moet natuurlijk ook kunnen, dus bijv. temperatuur en luchtvochtigheid eronder.

[Afbeelding: Binnen Buiten]

Overigens heb ik heel wat tijd zitten zoeken naar de verschillen tussen een desktop browser en Safari dat in de iOS app natuurlijk gebruikt wordt: die zette alle teksten in de circel achterelkaar ipv onderelkaar.
Uiteindelijk kom je er dan achter dat één CSS property dit veroorzaakt, en dan enkel in mobile Safari :(

Qua layout nog een beetje veel mogelijkheden. In de laatste cirkel zou de titel (BUITEN) ook in de circel waar de stip nu staat geplaatst kunnen worden. Ziet er ook wel goed uit...

Keuzes, keuzes, keuzes :X

Kan natuurlijk ook alles configureerbaar maken, maar dat is weer heel wat werk vrees ik :+
Je weet jezelf weer te overtreffen moet ik zeggen, ziet er wel heel goed uit en zeker voor een monitoringspagina om cpu/ram/disk te monitoren van meerdere systemen wel overzichtelijker. Vraag mij alleen wel af welke (custom) lovelace component je als basis gebruikt hebt want dit is niet de circle sensor kaart-> https://github.com/custom-cards/circle-sensor-card ?

• Mars Warrior

Mars Warrior

lubbertkramer schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:58:
[...]
Je weet jezelf weer te overtreffen moet ik zeggen, ziet er wel heel goed uit en zeker voor een monitoringspagina om cpu/ram/disk te monitoren van meerdere systemen wel overzichtelijker. Vraag mij alleen wel af welke (custom) lovelace component je als basis gebruikt hebt want dit is niet de circle sensor kaart-> https://github.com/custom-cards/circle-sensor-card ?
d:)b

Is een zelf gemaakte custom card, dus die zul je nog nergens vinden nee. Hij komt op github als ik wat verder ben. Zit nu in de migratie naar lit-element 2.0.1. Het meeste doet het behalve de muis-clicks, dus dat moet ik weer uitzoeken hoe anderen dat hebben gedaan. Met 3 verschillende sensoren moet de more-info ook per sensor, ipv per card natuurlijk.

Ik moet door gebrek aan goede programmeer kennis van html, css en javascript veel van codepen, stackoverflow, css-tricks en github halen. Al deze deeloplossingen die ik hergebruik integreer ik vervolgens in de bestaande code om zo te bereiken wat ik wil.

Als laatste moet de card nog netjes geconfigureerd kunnen worden. Als dat gedaan is, dan is de card wat mij betreft ff klaar. Moet nog wel een naam verzinnen. Circle is al vergeven. Misschien donut ofzo.

0.98.3
https://github.com/home-a...stant/releases/tag/0.98.3

Upgrade pyhaversion to 3.1.0 (@fabaff - #26232) (version docs)
String has nothing to do with class method naming (@Kane610 - #26368) (deconz docs)
Fix race during initial Sonos group construction (@amelchio - #26371) (sonos docs)
Allow core config updated (@balloob - #26398) (websocket_api docs)
Met, check for existing location (@Danielhiversen - #26400) (met docs)
Update Harmony to 0.1.13 (@ehendrix23 - #26402) (harmony docs)
Fix state report (@balloob - #26406) (alexa docs)
Bump ISY994's PyISY dependency to 1.1.2 (@OverloadUT - #26413) (isy994 docs)

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:41
stefanroelofs schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

Dit is een hele heldere beschrijving hoe je een 'normale' deurbel slim kan maken!
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Heb je hier ervaring mee?

Ik heb dit zelf in een testopstelling gezet en loop tegen wat problemen aan.

Mijn esp logilfe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Wanneer ik de belknop ingedrukt houd krijg ik:
[18:54:01][D][switch:021]: 'Doorbell Chime' Turning ON.
[18:54:01][D][switch:045]: 'Doorbell Chime': Sending state OFF

Wanneer ik de belknop loslaat krijg ik:
[18:54:15][D][switch:025]: 'Doorbell Chime' Turning OFF.
[18:54:15][D][switch:045]: 'Doorbell Chime': Sending state ON

Wanneer ik de Chime Active uitzet krijg ik:
[18:54:49][D][switch:025]: 'Doorbell Chime Active' Turning OFF.

En in HA springt deze automatisch in +- 2 seconden weer op "aan", zonder dat hierover iets in de logfile komt.

Als ik hem dus indruk, of dat via de fysieke knop is of via de schakelaar in HA maakt niet uit, krijg ik direct na turning ON een sending state OFF, dit lijkt me niet de bedoeling?

Maar dit werkt verder wel gewoon, wat niet werkt is als ik de Chime Active in HA uitzet, hij springt dan vanzelf weer aan, zonder dat er iets in de logfile komt te staan :S.

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• stefanroelofs
Ja, ik heb dit vorige week gemaakt en bij mij werkt het perfect!

Heb je de deurbel-drukker wel aangesloten op de 0V (ground) draad van de voeding?

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:41
stefanroelofs schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:14:
[...]

Ja, ik heb dit vorige week gemaakt en bij mij werkt het perfect!

Heb je de deurbel-drukker wel aangesloten op de 0V (ground) draad van de voeding?
De drukker zit inderdaad op de ground van de externe 5 volt voeding (niet de bel trafo).

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• stefanroelofs
Als ik mijn Deurbel Actief schakelaar uit, en weer aan zet, kan krijg ik wel netjes deze logberichten:

code:
1
2
3
4
[15:22:03][D][switch:025]: 'Doorbell Chime Active' Turning OFF.
[15:22:04][D][switch:045]: 'Doorbell Chime Active': Sending state OFF
[15:22:14][D][switch:021]: 'Doorbell Chime Active' Turning ON.
[15:22:14][D][switch:045]: 'Doorbell Chime Active': Sending state ON

Pagina: 1 ... 157 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True