RoJan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:36:
[...]
Ik zou erg graag willen, maar ik lijk een blinde vlek hiervoor te hebben. Ik begrijp blijkbaar gewoon niet hoe het werkt.
Ik heb zoals boven aangegeven de kaart toegevoegd. Ik had verwacht dat hij daarna verschijnt in de lijst van kaarten wanneer je een nieuwe kaart toevoegt, maar dat is niet zo. Dus... hoe voeg ik dan zo'n kaart toe aan mijn interface?
Alvast bedankt voor het geduld 😄
Die zul je handmatig moeten configureren, dit zul je niet kunnen doen via de GUI maar via de RAW editor. Als je niet weet hoe de RAW editor werkt dan adviseer ik je om die eens te openen en de structuur daarvan eens te bestuderen. Het eenvoudigst is om een lege view te maken via de UI (zoals je nu waarschijnlijk al doet). Dan in de Raw editor helemaal naar beneden scrollen (geef je view een naam die je nergens anders hebt gebruikt dan kun je het makkelijker vinden). Daarna als je je view gevonden heb moet je even kijken hoe dat er uit ziet. Als het goed is ziet het er dan ongeveer zo uit.
Dit stuk staat ergens bovenaan en is de start van je lovelace config.
Daar onder staan de views (de tabjes die je daadwerkelijk ziet in lovelace). Voor het gemak noem ik het voorbeeld tabblad eventjes test.
code:
1
2
3
4
5
| - title: testview
path: testview
cards:
- type: markdown
content: Dit is een testkaartje |
Stel je zou in je home assistant config maar 1 view hebben met 1 kaart, dan zou je volledige RAW config er zo uit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| resources:
- je resources hier
title: Home
views:
- title: testview
cards:
Stel je zou twee tabbladen (views) hebben dan zou je het volgende krijgen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| resources:
- je resources hier
views:
cards:
content: Dit is een testkaartje
- title: testview2
path: testview2
cards:
Nu we de structuur een beetje gezien hebben kun je hier zelf kaarten aan toevoegen op dezelfde manier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| resources:
- je resources hier
views:
cards:
- type: vertical-stack
cards:
content: Hieronder vind je een aantal andere kaarten dan een markdown kaart
- type: entity-button
entity: light.woonkamerlamp
- type: sensor
entity: sensor.woonkamer_temperatuur |
Zoals je hierboven kunt zien heb ik 1 view, met 1 vertical stack (vertical-stacks zorgen ervoor dat kaarten altijd onder elkaar gerangschikt worden, horizontal-stack doet het in de horizontale richting).
In die vertical stack heb ik 3 kaarten gedaan (dit zijn de kaarten die je daadwerkelijk ziet op het scherm).
- markdown
- entity-button
- sensor
Deze krijg je dan ook op deze volgorde te zien.
Zo nu we de basis hebben (bestudeer dit stukje en je eigen config goed zodat je begrijpt hoe je setup in elkaar steekt). Ik moet er wel bij vermelden dat HA de tendens heeft om zaken om te draaien als je kaarten via de UI maakt.
Een voorbeeld daarvan is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| resources:
- je resources hier
views:
cards:
- cards:
entity: sensor.woonkamer_temperatuur
type: vertical-stack |
Het resultaat hiervan is exact hetzelfde! Bestudeer het goed om het beter te begrijpen.
Als je dit onder de knie hebt kun je je monster-card toevoegen als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| resources:
- je resources hier
views:
cards:
- cards:
entity: sensor.woonkamer_temperatuur
- type: custom:monster-card
CONFIG VAN MONSTERCARD HIER*
type: vertical-stack |
* Bezoek de repo van monster-card om te zien welke parameters je exact kunt gebruiken. De ene kaart vraagt om bijvoorbeeld een 'entity' en de andere kaart accepteert alleen maar 'entity_id'. Vandaar eventjes op de repo kijken en de documentatie ervan lezen.
Maar zoals ik het begrijp zul je eerst de structuur van je setup moeten gaan begrijpen alvorens je hier aan wilt beginnen. Gelukkig worden steeds meer kaarten gereleased met ondersteuning voor de UI editor. Maar er zullen er altijd een aantal bij zitten die dat niet zullen doen. Tbh leer yaml kennen in je setup. Tegen de tijd dat je dat onder de knie hebt kun je de GUI editor uitschakelen en volledig overgaan op yaml mode waarmee je A. veel meer opties hebt en B. veel sneller kunt editen aangezien je gewoon je favoriete text editor (zoals Sublime) kunt gebruiken.