Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sbakker1982 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:50:
Na updaten naar release 96.5 doen mijn xiaomi deursensoren het niet meer. Iemand een idee?

Edit: Blijkt dat hij het xiaomi_aqara component niet meer kan vinden? Ik zie dat de app wel geupdatet is en er een nieuwe about sectie is, kan nu ook niet meer bij de key komen via about? Iemand hier ook last van? heb de xiaomi home app 4.2.0.1
Toevallig aantal keer herstart na elkaar? https://github.com/home-a...me-assistant/issues/24873 (laatste comment).

Misschien nog een keer herstarten :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Als ik onderstaand tutorial volg:

http://automation.moebius...-switch-tasmota-firmware/

Beide opties werken niet. Er komt gewoon geen switch tevoorschijn op het dashboard.

Via mqtt kan ik wel zien dat ie verbinding maakt en verbonden blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
GioStyle schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:55:

Beide opties werken niet. Er komt gewoon geen switch tevoorschijn op het dashboard.

Bij mij verschijnen nieuwe ESP devices standaard niet (meer) automatisch in mijn overzicht. Ze staan wel onder ''configuration' -> 'integrations': daar staat een kopje 'discovered' met nieuwe devices. Misschien kwestie van ze daar configureren en handmatig toevoegen aan de UI / overzichtspagina.

In een oudere versie 0.8x verschenen ze nog wel automatisch.

[ Voor 12% gewijzigd door Zarathustra op 28-07-2019 21:28 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:46
Dw1-nl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Precies dezelfde als ik heb of de nefit proline nxt hrc 24 cw4 versie? Heb je deze custom component voor HA draaien https://github.com/marconfus/ha-nefit-ng of? En wat kun je dan allemaal met de ketel? Je hebt dan volgens mij veel minder vrijheid als alles op Opentherm maken met OTGW of niet?

Ik kan denk ik ook een Tado of Nest thermostaat aan mijn ketel hangen en dat weer aan HA koppelen of wat raden jullie aan?

Voor mij is het nu de keuze maken of alles in het huis op bijv Tado maken dus Tado thermostaat + losse Tado thermostaat kranen dat allemaal programmeren en koppelen met HA, maar weet niet hoe veel vrijheid je dan hebt of alles zelf maken dus iets wat ketel aan/uit zet en losse zigbee thermostaatkranen die ik met HA open/dicht zet. Scheelt ongeveer 40 euro per thermostaatkraan x 10 radiatoren in huis = €400
Ik heb de hrc 24 cw3. Wat ik er mee kan? Wat je met een thermostaat moet doen. Temperatuur instellen, meer niet. Ik gebruik inderdaad die custom component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 18:38
GioStyle schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:55:

Ze staan ook niet bij de "Ongebruikte entiteiten" (rechterkant van de header, drie puntjes)?

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:10
@Zarathustra @JayOne

Ik ben iets verder. Als ik de plug emuleer als "“Belkin WeMo", dan komt er inderdaad een notificatie dat er een nieuw apparaat is bijgekomen. Echter als ik deze wil configureren, dan zegt ie dat hem niet kan vinden.

Op de een of andere manier verdwijnt of verbreekt het apparaat de verbinding.

EDIT: setoption19 1 in console invoeren bij plug is de oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 29-07-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Nog een vraagje...

Ik gebruik nu deze calender card: https://github.com/ljmerza/calendar-card

Ik ben er erg tevreden over, maar de kaart verandert van grootte naar gelang het aantal items wat in mijn agenda staan. Ik wil dat deze een vaste grootte heeft, zodat ik de kaart beter kan uitlijnen met de rest van mijn lovelace ui.

Kan dat? Zo ja, hoe? @jimzz jij weet dit misschien?

[ Voor 8% gewijzigd door Troetelbeer op 29-07-2019 16:02 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1106995

Sinds ik heb van 0.8x naar 0.96.5 heb geupdate wil mijn home assistant niet opstarten , tenzij ik wake_on_lan: uit de config haal. Geen error in de log maar hass knalt er gewoon uit na een paar seconden.
Er zijn toch geen breaking changes voor deze component? Iemand tips om het weer aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 13:36
Anoniem: 1106995 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:53:
Sinds ik heb van 0.8x naar 0.96.5 heb geupdate wil mijn home assistant niet opstarten , tenzij ik wake_on_lan: uit de config haal. Geen error in de log maar hass knalt er gewoon uit na een paar seconden.
Er zijn toch geen breaking changes voor deze component? Iemand tips om het weer aan de praat te krijgen?
Kan je misschien posten wat je hebt, ik heb het volgende onder switches staan en dat werkt gewoon:
code:
1
2
3
- platform: wake_on_lan
  name: PC Reinder
  mac_address: "XX-XX-XX-XX-XX-XX"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reinder83 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Kan je misschien posten wat je hebt, ik heb het volgende onder switches staan en dat werkt gewoon:
code:
1
2
3
  name: PC Reinder
Dankjewel!
Zo heb ik het inderdaad erin staan, dit heeft ook altijd gewerkt :?
code:
1
2
3
4
    name: PC
    host: 192.168.1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Anoniem: 1106995 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:26:
[...]

Dankjewel!
Zo heb ik het inderdaad erin staan, dit heeft ook altijd gewerkt :?
code:
1
2
3
4
    name: PC
    host: 192.168.1.4
Enige verschil is de host, probeer daar eens quotes omheen te zetten? zodat hij het als een string ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:37
Iemand die een goedkoper/beter alternatief weet voor Brunt of Soma om bestaande vouwgordijnen slim te maken?

En is het niet een idee om in de start post een overzicht van oplossingen te maken @BKJ of @PuckStar? Ik kom in dit topic bijv. geregeld de pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 tegen als optie om een wasmachine/droger "slim" te maken. Of een Xiaomi Vibration sensor voor de deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reinder83 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Enige verschil is de host, probeer daar eens quotes omheen te zetten? zodat hij het als een string ziet
Ook als ik de host regel weglaat werkt het helaas niet. Heel vreemd dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Troetelbeer schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:02:
Nog een vraagje...

Ik gebruik nu deze calender card: https://github.com/ljmerza/calendar-card

Ik ben er erg tevreden over, maar de kaart verandert van grootte naar gelang het aantal items wat in mijn agenda staan. Ik wil dat deze een vaste grootte heeft, zodat ik de kaart beter kan uitlijnen met de rest van mijn lovelace ui.

Kan dat? Zo ja, hoe? @jimzz jij weet dit misschien?
Dat moet kunnen als je een maximum aantal dagen instelt. Ik geloof met dit in de config “numberOfDays:”

Uit mijn config: Gebruik je de oude code (met popup cards) of gebruik je mijn nieuwere code met conditional cards? Die conditional cards hebben het voordeel dat je kunt scrollen op de pagina, iets wat popup cards helaas niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41
redah schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:37:
Ik heb een simpele automation om onze Google speaker een melding te geven als de wasmachine (op zolder) klaar is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: wasmachine_klaar
  alias: Wasmachine is klaar
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.smart_plug_zolder_watts
    below: 1.0
    for:
      minutes: 1
  action:
  - service: tts.google_say
    data_template:
      volume_level: 0.5
      entity_id: media_player.google_mini_woonkamer
      language: nl
      cache: false

Ofwel, zodra het wattage onder de 1 watt zakt, komt er een melding. Echter geeft de plug regelmatig ook 'unknown' als state aan. En zodra de state dan weer naar '0' springt vindt HA het een goed idee om de Google speaker te laten praten :) Ik heb even zitten klooien maar kom er niet uit om te zorgen dat 'unknown' genegeerd wordt.

Ik dacht dat het wellicht handig was om een 'from:' 'to:' te gebruiken, zodat de automation alleen maar triggert als er van >1 naar <1 gegaan wordt, maar krijg dat niet voor elkaar in YAML.

Heeft iemand een suggestie?
toon volledige bericht
Toch even een klein bumpje, ik kreeg dit weekend commentaar dat er geen melding meer kwam als de wasmachine klaar was (heb de automation uitgezet vanwege de vele false positives).

Iemand een suggestie om danwel 'unknown' te negeren danwel enkel te triggeren als de state van alles boven de 1.0 naar iets onder de 1.0 gaat (en zo dus niet te triggeren als de state van unknown naar 0 gaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
jimzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Dat moet kunnen als je een maximum aantal dagen instelt. Ik geloof met dit in de config “numberOfDays:”

Uit mijn config: Gebruik je de oude code (met popup cards) of gebruik je mijn nieuwere code met conditional cards? Die conditional cards hebben het voordeel dat je kunt scrollen op de pagina, iets wat popup cards helaas niet kunnen.
Ik gebruik jouw config niet...

Het maximum aantal dagen instellen maakt niet uit, gaat om het aantal items(afspraken) wat in de agenda staan. Als ik bij wijze van 10 afspraken op 1 dag heb staan, is de card dus groter dan dat er 4 items in staan. Maar ben net even wat testafspraken aan het toevoegen in mijn agenda en de card verandert niet van formaat, zonder dat ik iets veranderd heb, behalve de kaart geupdate via HACS. Misschien is het nu opgelost.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Troetelbeer schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:42:
[...]

Ik gebruik jouw config niet...

Het maximum aantal dagen instellen maakt niet uit, gaat om het aantal items(afspraken) wat in de agenda staan. Als ik bij wijze van 10 afspraken op 1 dag heb staan, is de card dus groter dan dat er 4 items in staan. Maar ben net even wat testafspraken aan het toevoegen in mijn agenda en de card verandert niet van formaat, zonder dat ik iets veranderd heb, behalve de kaart geupdate via HACS. Misschien is het nu opgelost.
Mijn excuses voor de aanname dat je wat code had gebruikt haha. Maar goed in ieder geval er was inderdaad een update zag ik, wellicht is t opgelost. Helaas kan ik t niet voor je testen want icloud agenda werkt niet meer met HA, moet gefixt worden maar duurt nog wel eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

redah schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:51:
[...]

Toch even een klein bumpje, ik kreeg dit weekend commentaar dat er geen melding meer kwam als de wasmachine klaar was (heb de automation uitgezet vanwege de vele false positives).

Iemand een suggestie om danwel 'unknown' te negeren danwel enkel te triggeren als de state van alles boven de 1.0 naar iets onder de 1.0 gaat (en zo dus niet te triggeren als de state van unknown naar 0 gaat)?
Je zou mogelijke oplossingen ook niet kunnen negeren, dan had je nu al een oplossing :P

tdw in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:50
[...]

Of een eigen schakelaar configureren die "niets" doet. Deze zet je via automation AAN als het wattage hoger is dan bijvoorbeeld 100 watt. (dit betekend wasmachine is aan). In je automation van < 1 zet je dan ook als voorwaarde dat die schakelaar "aan" moet staan. Daaronder zet je na het bericht voor google home, ook dat hij de schakelaar weer "uit" moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:33
hallo,

Kan ik om te testen en eens kennis te maken Home Assistant installeren op een Raspberry 3B+ naast Domoticz? Of kan ik beter een extra SD-kaartje kopen, daarop Hass.io flashen en dan wisselen en kijken of ik de S20, Sonoff Basic, rfxcom werkend kan maken. Ik ben me aan het oriënteren, en weet niet of ik overstap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
[...]

Dit is wat ik heb, en dat werkt goed, ik stuur alleen een bericht via pushover, maar dat is eenvoudig aan te passen naar tts.google_say

Eerst heb ik een template sensor die True of False is adhv stroom verbruik en een input boolean om de state bij te houden, pas als die 3 minuten onder 5 Watt blijft zal die weer uitgaan.
YAML: sensors.yaml
1
2
3
4
- platform: template
  sensors:
    laundromat_running:
      value_template: "{{ states('sensor.laundromat_power') | int > 5.0 }}"

YAML: input_booleans.yaml
1
2
laundromat_running:
  initial: off

YAML: automations.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: laundromat_start
  alias: Laundromat starting
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.laundromat_running
    from: 'False'
    to: 'True'
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.laundromat_running

- id: laundromat_stop
  alias: Laundromat finishing
  trigger:
  - entity_id: sensor.laundromat_running
    for: 0:03:00
    from: 'True'
    to: 'False'
  action:
  - entity_id: input_boolean.laundromat_running
    service: input_boolean.turn_off
  - data:
      title: Landromat
    service: notify.reinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:41:
[...]

Toevallig aantal keer herstart na elkaar? https://github.com/home-a...me-assistant/issues/24873 (laatste comment).

Misschien nog een keer herstarten :)
Herstarts helpen niet... heb het nog steeds niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 23:14
Is het mogelijk om een Card te definiëren in Lovelace die automatisch bijvoorbeeld nieuwe Switches bevat?
Ik zou graag een eenvoudige Entities-Card op een aparte pagina hebben die altijd alle Switches bevat. Dus wanneer ik een nieuwe switch toevoeg / vind, dan staat deze automatisch ook altijd op die card.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 18:38
RoJan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:37:
Is het mogelijk om een Card te definiëren in Lovelace die automatisch bijvoorbeeld nieuwe Switches bevat?
Ik zou graag een eenvoudige Entities-Card op een aparte pagina hebben die altijd alle Switches bevat. Dus wanneer ik een nieuwe switch toevoeg / vind, dan staat deze automatisch ook altijd op die card.
Deze?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Ziet er zeker goed uit! Het liefst zou ik hem toevoegen aan Hass.io repositories, maar dat lijkt niet te werken. Updaten e.d. wordt dan minder makkelijk, of weet ik gewoon niet hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Maar dat is handig! Ook handig om een overzicht te maken met entities met batterij <xx procent of entities die offline zijn :D Deze gaat bij mijn systeem overzicht, binnenkort eens testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
RoJan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:07:
[...]

Ziet er zeker goed uit! Het liefst zou ik hem toevoegen aan Hass.io repositories, maar dat lijkt niet te werken. Updaten e.d. wordt dan minder makkelijk, of weet ik gewoon niet hoe het werkt?
Weet niet of je HACS hebt draaien in Hassio? Zoja dan kan je deze gewoon toevoegen onder settings.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
sjorsjes schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:40:
[...]

Weet niet of je HACS hebt draaien in Hassio? Zoja dan kan je deze gewoon toevoegen onder settings.
Die heb ik niet draaien, maar zo te zien is dat wel erg handig om erbij te hebben. Ga ik bekijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:31
Ik heb momenteel twee probleempjes met Home Assistant. Het systeem draait al ruim een jaar en eigenlijk niet veel naar omgekeken omdat het gewoonweg werkte en, ondanks vele updates, gewoon bleef werken. Mijn systeem was dan ook beperkt tot een 10-tal zwave devices en één tasmota flashed Sonoff.

Maar sedert vorige week zijn er verschillende zwave toestellen die als "onbereikbaar" staan. Paar keer Home Assistant herstart maar blijft hetzelfde. Ben nu van plan om alle apparaten te verwijderen uit de Zwave stick, stick resetten en opnieuw toevoegen aan stick. Maar dit is wel vervelend aangezien een paar devices achter schakelaars gemonteerd zijn. Vervelend dus om de pairing met de stick te stoppen. Kan de verdwenen devices wel opnieuw pairen maar dan blijven er orphan zaken over in Home Assistant. Dus vroeg ik me af of er iemand andere suggesties had?

Twee probleempje is met mqtt. Ik gebruik TasmoAdmin in combinatie met Mosquitto. Alles werkt (er is dan ook maar één Sonoff 4CH. Nu heb ik een shelly geflashed met Tasmota. Die is toegevoegd aan TasmoAdmin. Mosquitto is, bij Integraties, toegevoegd met Discovery actief. Maar daar wordt die Shelly nooit toegevoegd. Enigste dat ik terug vind, is die Sonoff 4CH. Heb ook al eens de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd maar ook dan komen slechts die 4 entiteiten van de Sonoff er bij (met nog een extra sensor Sonoff_status sedert een update van tasmota). Wat kan er fout lopen dat die Shelly niet wordt toegevoegd in Home Assistant.

Als ik test via "Ontwikkelhulpmiddelen"=>"MQTT" met topic "cmnd/Sheylly_Voordeur/POWER1" en payload "ON", dan wordt er effectief ingeschakeld. Dus die moet wel degelijk samenwerken met Mosquitto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:48
Ik kon er zelf niets over vinden, maar weet iemand of het mogelijk is om het volgende apparaat via HA te bedienen?

Xiaomi Mijia Mosquito Smart Version.

Deze heeft BT 4.1, dus er zullen mogelijkheden zijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RoJan volgens mij kon deze ook wat jij zoekt. https://github.com/custom-cards/monster-card

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Danielson schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:58:
Ik kon er zelf niets over vinden, maar weet iemand of het mogelijk is om het volgende apparaat via HA te bedienen?

Werkt zo'n ding echt? Maar wat valt er uit te lezen? Batterij status en het aantal muggen? Misschien eens kijken naar de Mi Flora integratie, die dingen werken ook via Bluetooth.

[ Voor 5% gewijzigd door royduin op 30-07-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 20:48
royduin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:07:
[...]

Werkt zo'n ding echt? Maar wat valt er uit te lezen? Batterij status en het aantal muggen?
Het gaat om het in en uitschakelen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-04 14:33
Hendrik55 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:42:
hallo,

Kan ik om te testen en eens kennis te maken Home Assistant installeren op een Raspberry 3B+ naast Domoticz? Of kan ik beter een extra SD-kaartje kopen, daarop Hass.io flashen en dan wisselen en kijken of ik de S20, Sonoff Basic, rfxcom werkend kan maken. Ik ben me aan het oriënteren, en weet niet of ik overstap...
Om het overzichtelijk te houden zou ik het op een apart kaartje zetten.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
Ik heb de normale versie in mijn tent gebruikt. Weet niet of het werkte, maar ik heb geen last van beesten gehad in de avond (oke, 1 muis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Ik ben op het moment HACS aan het installeren, daarna ga ik hem toevoegen en ook proberen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
Hendrik55 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:42:
hallo,

Wat @PuckStar ook zegt, op een ander SD kaartje. Je kan die rfxcom bv niet tegelijk gebruiken met domoticz en HA, omdat device dan al in use is, plus met hassio krijg je alle gemakken erbij van het installeren van add-ons, eenvoudig updaten etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 11:25

Mitchell

Ondertitel

RoJan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:41:
[...]

Ik ben op het moment HACS aan het installeren, daarna ga ik hem toevoegen en ook proberen. Bedankt!
HACS is sowieso super handig om te hebben. :D

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Danielson schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:58:

Momenteel geen Linux machine met Bluetooth dus geen voorbeeld commandline, maar je kunt met Bluez waarden lezen / schrijven naar BT devices. Zie https://docs.ubuntu.com/c...s/reference/gatt-services

Twee scriptjes maken (aan / uit) en die knopen aan een input boolean.

LightBlue is een handige (iOS) app om te testen welke UID je moet hebben.

Geen ervaring mee maar deze kan ook nog https://github.com/zewelor/bt-mqtt-gateway

[ Voor 4% gewijzigd door Zarathustra op 30-07-2019 23:38 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:33
Reinder83 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:15:
[...]

Wat @PuckStar ook zegt, op een ander SD kaartje. Je kan die rfxcom bv niet tegelijk gebruiken met domoticz en HA, omdat device dan al in use is, plus met hassio krijg je alle gemakken erbij van het installeren van add-ons, eenvoudig updaten etc
Oké, ik ga met een nieuwe SD aan de slag. Kan ik ook altijd weer snel ff terug als ik er niet uitkom of niet voldoende tijd heb om het uit te zoeken. Bedankt voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenhas schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:44:
Ik heb momenteel twee probleempjes met Home Assistant. Het systeem draait al ruim een jaar en eigenlijk niet veel naar omgekeken omdat het gewoonweg werkte en, ondanks vele updates, gewoon bleef werken. Mijn systeem was dan ook beperkt tot een 10-tal zwave devices en één tasmota flashed Sonoff.

Maar sedert vorige week zijn er verschillende zwave toestellen die als "onbereikbaar" staan. Paar keer Home Assistant herstart maar blijft hetzelfde. Ben nu van plan om alle apparaten te verwijderen uit de Zwave stick, stick resetten en opnieuw toevoegen aan stick. Maar dit is wel vervelend aangezien een paar devices achter schakelaars gemonteerd zijn. Vervelend dus om de pairing met de stick te stoppen. Kan de verdwenen devices wel opnieuw pairen maar dan blijven er orphan zaken over in Home Assistant. Dus vroeg ik me af of er iemand andere suggesties had?

Twee probleempje is met mqtt. Ik gebruik TasmoAdmin in combinatie met Mosquitto. Alles werkt (er is dan ook maar één Sonoff 4CH. Nu heb ik een shelly geflashed met Tasmota. Die is toegevoegd aan TasmoAdmin. Mosquitto is, bij Integraties, toegevoegd met Discovery actief. Maar daar wordt die Shelly nooit toegevoegd. Enigste dat ik terug vind, is die Sonoff 4CH. Heb ook al eens de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd maar ook dan komen slechts die 4 entiteiten van de Sonoff er bij (met nog een extra sensor Sonoff_status sedert een update van tasmota). Wat kan er fout lopen dat die Shelly niet wordt toegevoegd in Home Assistant.

Als ik test via "Ontwikkelhulpmiddelen"=>"MQTT" met topic "cmnd/Sheylly_Voordeur/POWER1" en payload "ON", dan wordt er effectief ingeschakeld. Dus die moet wel degelijk samenwerken met Mosquitto
toon volledige bericht
Voor wat betreft je zwave heb ik eerder iets gelezen over een cfg bestandje verwijderen uit je config folder. Overigens Kun je de meeste zwave devices achter een schakelaar ook pairen door 3 maal de schakelaar te schakelen dan hoef je niet de boel open te maken.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
sjorsjes schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:40:
[...]

Ik heb inmiddels HACS geïnstalleerd, maar daar kom ik niet veel verder mee. Waarschijnlijk heb ik een essentieel deel hiervan niet door. Zo heb ik bijvoorbeeld 'Monster Card' geïnstalleerd, maar ik zie hem nergens terug, behalve bij HACS zelf. Die geeft dan dit aan:

When installed, this will be located in '/config/www/community/monster-card', you still need to add it to your lovelace configuration ('ui-lovelace.yaml' or the raw UI config editor).

When you add this to your configuration use this:

- url: /community_plugin/monster-card/monster-card.js
type: Could not determine the type of this plugin, check the repository.

En dat begrijp ik dus niet. Geen idee hoe verder te handelen. Hopelijk kan jij (of iemand anders) me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-04 15:53
Even een vraagje, Hass is vrij nieuw voor mij en ik draai het op een Pi 3b+. Nu heb ik mijn SMA Sunnyboy inverter via webconnect verbonden met Hass en de "sensor" waarden komen door. Nou wil ik graag de waarde van m'n daily yield van Wh naar kWh hebben. Dat geprobeerd door de file customize.yaml aan te passen:

code:
1
2
sensor.daily_yield:
  unit_of_measurement: kWh

Echter daarna krijg ik nog steeds de Wh waarde, alleen staat er dan kWh achter. Ziet er mooi uit, als ik zoveel zou opwekken kon ik het hele dorp van stroom voorzien. oOo Maar helaas...
Anyway, ik krijg niet gevonden in de documentatie hoe ik dit op moet lossen dus vraag ik het hier maar even.

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:04
Dr.Dragonfly schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:04:
Even een vraagje, Hass is vrij nieuw voor mij en ik draai het op een Pi 3b+. Nu heb ik mijn SMA Sunnyboy inverter via webconnect verbonden met Hass en de "sensor" waarden komen door. Nou wil ik graag de waarde van m'n daily yield van Wh naar kWh hebben. Dat geprobeerd door de file customize.yaml aan te passen:

code:
1
2
sensor.daily_yield:

Echter daarna krijg ik nog steeds de Wh waarde, alleen staat er dan kWh achter. Ziet er mooi uit, als ik zoveel zou opwekken kon ik het hele dorp van stroom voorzien. oOo Maar helaas...
Anyway, ik krijg niet gevonden in de documentatie hoe ik dit op moet lossen dus vraag ik het hier maar even.
Heb je kWh al eens tussen quotes gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
Thoit schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Heb je kWh al eens tussen quotes gezet?
Nee had ik nog niet geprobeerd, maar nu wel even gedaan en dan veranderd hij wel de aanduiding maar niet het getal (m.a.w. ik had eerst een opbrengst van 9225 Wh vandaag en nu staat er 9225 kWh, net zoals eerder toen ik het zonder quotes probeerde)

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Dr.Dragonfly schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Nee had ik nog niet geprobeerd, maar nu wel even gedaan en dan veranderd hij wel de aanduiding maar niet het getal (m.a.w. ik had eerst een opbrengst van 9225 Wh vandaag en nu staat er 9225 kWh, net zoals eerder toen ik het zonder quotes probeerde)
Dan moet je een template sensor aanmaken die de sensorwaarde deelt door 1000 met value_template

https://www.home-assistant.io/components/template/

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dr.Dragonfly schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:04:

code:
1
2
sensor.daily_yield:

Je zal een value template moeten gebruiken. Zodat je de waarden door 1000 kan delen. Zoiets:

code:
1
value_template: '{{ value /1000 | float }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Vandaag toevallig voor mijn Solaredge toegepast, staat op de Solaredge HA site dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Example configuration.yaml entry for template platform
sensors:
  platform: template
  sensors:
    solaredge_energy_this_year_template:
    friendly_name: "Jaaropbrengst"
    unit_of_measurement: "kWh" 
      value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_energy_this_year') | float / 1000) | round(2) }}"

Alleen even de naam aanpassen, maar werkt hier goed. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 31-07-2019 22:26 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
martinvdm schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:13:
[...]

Je zal een value template moeten gebruiken. Zodat je de waarden door 1000 kan delen. Zoiets:

code:
1
value_template: '{{ value /1000 | float }}'
Dank je wel! Dit ga ik proberen d:)b

edit:
tdw schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:12:
[...]

Dan moet je een template sensor aanmaken die de sensorwaarde deelt door 1000 met value_template

https://www.home-assistant.io/components/template/
Ook bedankt voor de uitleg, ik ga de documentatie over templates lezen d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door Dr.Dragonfly op 31-07-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:06
Ik heb een aantal Yeelight lampen die ik middels een scene in de juiste kleuren combi wil krijgen.
Uitdaging is dat het niet mogelijk is om een kleur en color_temp in 1 scene mee te geven?

Hoe lossen jullie dat op? 2 scenes kort na elkaar aftrappen?

Scene1 doet niks.
Scene2a en 2b achter elkaar aftrappen geeft het gewenste resultaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  - name: Scene1
    entities:
      group.tv_lampen:
        state: on
        transition: 5
        color_temp: 312                        
        hs_color: [27.518,51.595]
        brightness: 204   
  - name: Scene2a
    entities:
      group.tv_lampen:
        transition: 5
        hs_color: [27.518,51.595]
        brightness: 204                                       
  - name: Scene2b
    entities:
      group.tv_lampen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 14:00
@RoJan je moet onderstaande toevoegen aan je ui-lovelace.yaml
code:
1
2
3
resources:
    type: js

Werk je met de RAW UI editor dien je het daar toe te voegen in plaats van in je ui-lovelace.yaml.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NE1IZbR.png
RoJan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:37:
[...]

Ik heb inmiddels HACS geïnstalleerd, maar daar kom ik niet veel verder mee. Waarschijnlijk heb ik een essentieel deel hiervan niet door. Zo heb ik bijvoorbeeld 'Monster Card' geïnstalleerd, maar ik zie hem nergens terug, behalve bij HACS zelf. Die geeft dan dit aan:

When installed, this will be located in '/config/www/community/monster-card', you still need to add it to your lovelace configuration ('ui-lovelace.yaml' or the raw UI config editor).

En dat begrijp ik dus niet. Geen idee hoe verder te handelen. Hopelijk kan jij (of iemand anders) me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:01
Zijn er mogelijkheden om een input_select persistence te maken na een reboot van Home Assistant?

Ik gebruik de volgende automatiseringen, beetje vervelend wanneer tijdens onze vakantie eerst de devices op 24uur weg moeten staan voordat ze worden aangemerkt als vakantie.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- alias: Set Persoon Vakantie
  initial_state: 'on'
  hide_entity: True
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_select.1_status_dropdown
      to: 'Weg'
      for:
        hours: 24
      entity_id: input_select.2_status_dropdown
      for:
  action:
    - service: input_select.select_option
      data_template:
        entity_id: >
          {% if trigger.entity_id == 'input_select.1_status_dropdown' %}
            input_select.1_status_dropdown
          {% else %}
            input_select.2_status_dropdown
          {% endif %}
        option: Vakantie

Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden op de pagina van Home Assistant zelf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Automation.
 # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: thermostatMode
 # It sets the value selector on the GUI. This selector also had its own automation when the value is changed.
- alias: Set Thermostat Mode Selector
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: "thermostatMode"
   # entity_id: input_select.thermostat_mode
  action:
     service: input_select.select_option
     data_template:
      entity_id: input_select.thermostat_mode
      option: "{{ trigger.payload }}"

# This automation script runs when the thermostat mode selector is changed.
 # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to.
- alias: Set Thermostat Mode
  trigger:
  action:
    service: mqtt.publish
    data_template:
      retain: true
      payload: "{{ states('input_select.thermostat_mode') }}"

[ Voor 36% gewijzigd door Imperial Guard op 01-08-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Zijn er mogelijkheden om een input_select persistence te maken na een reboot van Home Assistant?

Ik gebruik de volgende automatiseringen, beetje vervelend wanneer tijdens onze vakantie eerst de devices op 24uur weg moeten staan voordat ze worden aangemerkt als vakantie.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- alias: Set Persoon Vakantie
  hide_entity: True
  trigger:
      for:
      entity_id: input_select.2_status_dropdown
      for:
  action:
    - service: input_select.select_option
      data_template:
        entity_id: >
          {% if trigger.entity_id == 'input_select.1_status_dropdown' %}
            input_select.1_status_dropdown
          {% else %}
            input_select.2_status_dropdown
          {% endif %}
        option: Vakantie

Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden op de pagina van Home Assistant zelf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Automation.
 # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: thermostatMode
 # It sets the value selector on the GUI. This selector also had its own automation when the value is changed.
- alias: Set Thermostat Mode Selector
  trigger:
   # entity_id: input_select.thermostat_mode
  action:
     data_template:

# This automation script runs when the thermostat mode selector is changed.
 # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to.
- alias: Set Thermostat Mode
  trigger:
  action:
    data_template:
      payload: "{{ states('input_select.thermostat_mode') }}"
toon volledige bericht
Ik gebruik dezelfde automations, volgens heb jij die ook van philhawthorne. Maar jou oplossing werkt via mqtt. Moet je hiervoor niet eea naar mqtt gaan ombouwen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het valt me op dat wanneer er een sensor uit een ESPHome project is verwijderd deze wel verdwijnt uit het lijstje met entiteiten onder Integraties > specifieke ESPHome integratie, maar deze in het entiteiten overzicht van HA wel aanwezig blijft. Zelfs wanneer deze handmatig uit het entiteitenregister verwijderd is, blijft deze nog wel aanwezig in de monster-card met alle entiteiten met status 'unavailable' / 'unknown'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:01
martinvdm schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Ik gebruik dezelfde automations, volgens heb jij die ook van philhawthorne. Maar jou oplossing werkt via mqtt. Moet je hiervoor niet eea naar mqtt gaan ombouwen dan ?
Klopt, ik heb ze ombegouwd naar mijn wensen.
Net het volgende toegevoegd en straks bij thuiskomst maar eens testen of het werk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Set 1 persistence via MQTT
  trigger:
    entity_id: input_select.paul_status_dropdown
  action:
    data_template:
      topic: "virtual/1_status"
      payload: "{{ states('input_select.1_status_dropdown') }}"

- alias: Return 1 input select via MQTT
  trigger:
    topic: "virtual/1_status"
  action:
     data_template:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Ik heb laatst een hoop test ESPHome sensors en switches verwijderd die oud waren of niet meer in gebruik zijn.

In de /config/.storage folder worden alle ESPHome devices geplaatst als : esphome.'random-generated-id'.
Alle bestanden die ouder waren dan een maand geleden heb ik verwijderd.

Wel even Home-Assistant een herstart geven na het verwijderen van de bestanden.
JBS schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:36:
Het valt me op dat wanneer er een sensor uit een ESPHome project is verwijderd deze wel verdwijnt uit het lijstje met entiteiten onder Integraties > specifieke ESPHome integratie, maar deze in het entiteiten overzicht van HA wel aanwezig blijft. Zelfs wanneer deze handmatig uit het entiteitenregister verwijderd is, blijft deze nog wel aanwezig in de monster-card met alle entiteiten met status 'unavailable' / 'unknown'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjef_ schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:28:
Ik heb laatst een hoop test ESPHome sensors en switches verwijderd die oud waren of niet meer in gebruik zijn.

In de /config/.storage folder worden alle ESPHome devices geplaatst als : esphome.'random-generated-id'.
Alle bestanden die ouder waren dan een maand geleden heb ik verwijderd.

Wel even Home-Assistant een herstart geven na het verwijderen van de bestanden.

[...]
Als ik 'm verwijder via 't Entiteitenregister en HA herstart zijn ze ook verdwenen. Heb alleen de indruk dat 't voorheen zo was dat het verwijderen van de integratie voldoende was voor het ook laten verdwijnen van de daardoor aangemaakte entiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Omdat de entities niet verwijderd waren na het verwijderen van de integratie was dit even een quick and dirty oplossing ;)
JBS schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Als ik 'm verwijder via 't Entiteitenregister en HA herstart zijn ze ook verdwenen. Heb alleen de indruk dat 't voorheen zo was dat het verwijderen van de integratie voldoende was voor het ook laten verdwijnen van de daardoor aangemaakte entiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjef_ schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:43:
Omdat de entities niet verwijderd waren na het verwijderen van de integratie was dit even een quick and dirty oplossing ;)

[...]
In het verlengde hiervan: Bij een herstart van HA wordt van al je entiteiten de 'last changed' gereset naar het moment van de herstart. Dat is jammer en ook wel een beetje vervelend. Nu hoef je HA natuurlijk niet dagelijks te herstarten, maar wanneer je op regelmatige basis bezig bent je omgeving verder uit te breiden of te finetunen, ontkom je er niet aan om regelmatig te herstarten (ondanks dat 'Herlaad automatiseringen', 'Herlaad script' etc dit soms overbodig maakt).

Iemand hier al een manier gevonden om de 'last changed' te behouden bij een herstart van HA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
Een tijdje geleden heb ik hier mijn setup gepost:

https://github.com/jimz011/homeassistant

Het aantal vragen die ik binnen krijg is enorm en die zijn niet enkel gerelateerd aan mijn eigen setup. Om deze reden ben ik een publieke whatsapp groep gestart aangezien dat wat makkelijker praat dan via 4 verschillende kanalen (youtube, tweakers, ha community en github).

Voor alle geinteresseerden (en HA verslaafden) kun je de groep via de volgende link joinen:

https://chat.whatsapp.com/HX2D34GVLq27XTUdjq3mKu

De groep gaat over HA in t algemeen en is niet specifiek bedoeld voor vragen over mijn setup. Uiteraard mag dit wel.

Een geheugensteuntje voor de mensen die niet meer weten welke setup ik heb gebouwd:
YouTube: Home Assistant, Lovelace by Jimz011 August 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32
jimzz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:16:

Het aantal vragen die ik binnen krijg is enorm en die zijn niet enkel gerelateerd aan mijn eigen setup. Om deze reden ben ik een publieke whatsapp groep gestart aangezien dat wat makkelijker praat dan via 4 verschillende kanalen (youtube, tweakers, ha community en github).

Voor alle geinteresseerden (en HA verslaafden) kun je de groep via de volgende link joinen:

De groep gaat over HA in t algemeen en is niet specifiek bedoeld voor vragen over mijn setup. Uiteraard mag dit wel.

Een geheugensteuntje voor de mensen die niet meer weten welke setup ik heb gebouwd:
toon volledige bericht
Aangemeld voor de groep. Mijn vera Zwave controller is vorige week door hitte in de meterkast overleden. Ga nu eens aan de slag met Home Assistant in een docker draaiende. Bn benieuwd! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royduin
Is Slack of Discord niet handiger? Kan je tenminste knap code/yaml plaatsen. Er is overigens een "officiële" Discord, zie: https://www.home-assistant.io/help/#communication-channels. Ik zit er niet in maar misschien daar een Nederlands channel maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
royduin schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:49:
[...]

Is Slack of Discord niet handiger? Kan je tenminste knap code/yaml plaatsen. Er is overigens een "officiële" Discord, zie: https://www.home-assistant.io/help/#communication-channels. Ik zit er niet in maar misschien daar een Nederlands channel maken?
Discord groep is er al, ik moet alleen de link nog delen. Dit ga ik straks doen zodra ik thuis kom. Maar wil wel dat alles ordelijk gebeurt en t geen chaos wordt. De reden voor whatsapp is meer voor kortere vragen die niet perse hele code vereisen (en veel mensen hebben disc niet op hun telefoon staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Over een uur komen er nog wat links met groepen (discord en engelstalige whatsapp/discord groepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvsc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 20:57
Goedemiddag medetweakers,

Ik ben vrij nieuw met home assistant en smarthome. Ik heb laatst een google home mini aangeschaft en ik heb home assistant geinstalleerd. Ik heb al geregeld dat ik mijn LG Webos TV in home assistant heb geconfigureerd en dat ik tegen mijn google home mini kan zeggen "heey google, zet leon-tv aan".

Nu wil ik het wat verder aanpakken en dat ik bijvoorbeeld tegen mijn google home mini kan zeggen "heey google, start plex/netflix op leon-tv".

Hoe kan ik dit het beste realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Hallo medetweakers, hier een updateje weer:

Discord kanalen zijn up! Er zijn 4 talen beschikbaar, meld je nu aan voor de channel via:
https://discord.gg/c5SxDRU

Als je whatsapp kanalen zoekt kun je je hier aanmelden:
Nederlandstalig: https://chat.whatsapp.com/HX2D34GVLq27XTUdjq3mKu
Engelstalig: https://chat.whatsapp.com/DBNCg31ODOW9g8wJgzCzzI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Laatst online: 18:08
jimzz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:16:

toon volledige bericht
Leuke setup, jij vertrekt eigenlijk van het oogpunt vanaf een smartphone, waarbij je vanaf je hoofdscherm via knoppen naar andere schermen gaat? Jij hebt dan thuis geen tablet aan de muur waar je dan eigenlijk met tabs werkt??

Die smartphone structuur lijkt me wel leuk, maar zou je de 2 dan kunnen combineren? Zowel tabvorm en smartphone vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
NoFate schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Leuke setup, jij vertrekt eigenlijk van het oogpunt vanaf een smartphone, waarbij je vanaf je hoofdscherm via knoppen naar andere schermen gaat? Jij hebt dan thuis geen tablet aan de muur waar je dan eigenlijk met tabs werkt??

Die smartphone structuur lijkt me wel leuk, maar zou je de 2 dan kunnen combineren? Zowel tabvorm en smartphone vorm?
Actually de setup werkt prima op een tablet (al zie ik dat de conditional cards wel wat gewijzigd hebben in de layout). Dit ga ik nog aanpassen. En ja het is zeker mogelijk om verschillende lovelace pagina's te maken voor verschillende apparaten.

Overigens heb ik wel een tablet aan de muur, maar deze staat voornamelijk in portretstand, vandaar dat ik de wijzigingen in landscape stand nog niet helemaal gezien had. Dit wordt binnenkort opgelost in mijn setup. Helaas heb ik het op het moment zeer druk dus alles op zijn tijd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Laatst online: 18:08
jimzz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:36:
[...]

Actually de setup werkt prima op een tablet (al zie ik dat de conditional cards wel wat gewijzigd hebben in de layout). Dit ga ik nog aanpassen. En ja het is zeker mogelijk om verschillende lovelace pagina's te maken voor verschillende apparaten.

Overigens heb ik wel een tablet aan de muur, maar deze staat voornamelijk in portretstand, vandaar dat ik de wijzigingen in landscape stand nog niet helemaal gezien had. Dit wordt binnenkort opgelost in mijn setup. Helaas heb ik het op het moment zeer druk dus alles op zijn tijd haha.
Ok, maar pff, daar steek wel wat tijd en werk in , wel mooi... Ik heb dat ook allemaal met die zone cleaning enzo, cameras.. maar allemaal aparte Lovelace kaarjes... Jouw approach is mooier, zeker ook die swipe kaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
NoFate schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:01:
[...]

Ok, maar pff, daar steek wel wat tijd en werk in , wel mooi... Ik heb dat ook allemaal met die zone cleaning enzo, cameras.. maar allemaal aparte Lovelace kaarjes... Jouw approach is mooier, zeker ook die swipe kaartjes
Daar is idd redelijk wat tijd in gaan zitten. Voordeel is wel dat wanneer ik nu een nieuwe view wil maken ik dit vrij vlug kan doen. Wil er eigenlijk een volledige single view pagina van maken daar experimenteer ik nu mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Heb al heeeeel vaak door je yaml bestanden gebladerd en gekeken hoe jij alles aanpakt en heb hier heel veel van kunnen leren! Mijn dank hiervoor! _/-\o_

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
the_cyberspace schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:47:
[...]

Heb al heeeeel vaak door je yaml bestanden gebladerd en gekeken hoe jij alles aanpakt en heb hier heel veel van kunnen leren! Mijn dank hiervoor! _/-\o_
Enige jammere is dat ik nooit tevreden ben en de config al heel vaak heb aangepast (en ook nu ga ik weer wat experimenteren, dit keer met een single view). Komt geen eind aan aan dit XD! Ach ja het is in ieder geval een leuke bezigheid vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Sjef_ schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:48:
@RoJan je moet onderstaande toevoegen aan je ui-lovelace.yaml
code:
1
2
3
resources:
    type: js

Werk je met de RAW UI editor dien je het daar toe te voegen in plaats van in je ui-lovelace.yaml.
[Afbeelding]

[...]
Bedankt voor je informatie, maar het helpt niet. Ik snap echt niet waarom me dat nou niet lukt.
Ik heb de drie door jou genoemde regels helemaal bovenaan toegevoegd met de RAW UI editor. Maar misschien is dat niet de goede plaats, want het helpt niets. Ik heb natuurlijk opnieuw opgestart, en dat duurde best wel lang. Maar nergens een monster-card te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RoJan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:41:
[...]

Bedankt voor je informatie, maar het helpt niet. Ik snap echt niet waarom me dat nou niet lukt.
Ik heb de drie door jou genoemde regels helemaal bovenaan toegevoegd met de RAW UI editor. Maar misschien is dat niet de goede plaats, want het helpt niets. Ik heb natuurlijk opnieuw opgestart, en dat duurde best wel lang. Maar nergens een monster-card te vinden.
Hoe bedoel je, nergens te vinden?
Volgens mij kun je die card enkel in de raw editor gebruiken, oftewel in yaml definieren.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Mars Warrior schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:57:
[...]

Hoe bedoel je, nergens te vinden?
Volgens mij kun je die card enkel in de raw editor gebruiken, oftewel in yaml definieren.
Sorry ik haak eventjes in (heb helaas niet alles gelezen), maar mag ik je adviseren om dit te gebruiken ipv monster-card?

https://github.com/thomasloven/lovelace-auto-entities

Dit doet in essentie exact hetzelfde met de volgende verschillen:

This card works very much like monster-card with the following exceptions:

- auto-entities has no when option. Hiding the card based on the state of an entity is better done with conditional cards.
- auto-entities supports Regular Expressions.
- auto-entities supports comparison operators for states as well as attributes.
- auto-entities can add all entities from a group
- auto-entities works with custom cards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jimzz die was eerder ook genoemd idd, ik had de monster card als alternatief genoemd maar de redenen die jij aangeeft maken idd duidelijk waarom beter de andere te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
jimzz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:10:
[...]

Sorry ik haak eventjes in (heb helaas niet alles gelezen), maar mag ik je adviseren om dit te gebruiken ipv monster-card?

https://github.com/thomasloven/lovelace-auto-entities

Dit doet in essentie exact hetzelfde met de volgende verschillen:

This card works very much like monster-card with the following exceptions:

- auto-entities has no when option. Hiding the card based on the state of an entity is better done with conditional cards.
- auto-entities supports Regular Expressions.
- auto-entities supports comparison operators for states as well as attributes.
- auto-entities can add all entities from a group
- auto-entities works with custom cards.
toon volledige bericht
Ik zou erg graag willen, maar ik lijk een blinde vlek hiervoor te hebben. Ik begrijp blijkbaar gewoon niet hoe het werkt.
Ik heb zoals boven aangegeven de kaart toegevoegd. Ik had verwacht dat hij daarna verschijnt in de lijst van kaarten wanneer je een nieuwe kaart toevoegt, maar dat is niet zo. Dus... hoe voeg ik dan zo'n kaart toe aan mijn interface?
Alvast bedankt voor het geduld 😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
RoJan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Ik zou erg graag willen, maar ik lijk een blinde vlek hiervoor te hebben. Ik begrijp blijkbaar gewoon niet hoe het werkt.
Ik heb zoals boven aangegeven de kaart toegevoegd. Ik had verwacht dat hij daarna verschijnt in de lijst van kaarten wanneer je een nieuwe kaart toevoegt, maar dat is niet zo. Dus... hoe voeg ik dan zo'n kaart toe aan mijn interface?
Alvast bedankt voor het geduld 😄
Die zul je handmatig moeten configureren, dit zul je niet kunnen doen via de GUI maar via de RAW editor. Als je niet weet hoe de RAW editor werkt dan adviseer ik je om die eens te openen en de structuur daarvan eens te bestuderen. Het eenvoudigst is om een lege view te maken via de UI (zoals je nu waarschijnlijk al doet). Dan in de Raw editor helemaal naar beneden scrollen (geef je view een naam die je nergens anders hebt gebruikt dan kun je het makkelijker vinden). Daarna als je je view gevonden heb moet je even kijken hoe dat er uit ziet. Als het goed is ziet het er dan ongeveer zo uit.

Dit stuk staat ergens bovenaan en is de start van je lovelace config.
code:
1
2
title: Home
views:

Daar onder staan de views (de tabjes die je daadwerkelijk ziet in lovelace). Voor het gemak noem ik het voorbeeld tabblad eventjes test.
code:
1
2
3
4
5
  - title: testview
    path: testview
    cards:
      - type: markdown
        content: Dit is een testkaartje

Stel je zou in je home assistant config maar 1 view hebben met 1 kaart, dan zou je volledige RAW config er zo uit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
resources:
  - je resources hier

views:
    cards:

Stel je zou twee tabbladen (views) hebben dan zou je het volgende krijgen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
resources:
  - je resources hier

views:
    cards:

- title: testview2
    path: testview2
    cards:

Nu we de structuur een beetje gezien hebben kun je hier zelf kaarten aan toevoegen op dezelfde manier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
resources:
  - je resources hier

views:
    cards:
      - type: vertical-stack
        cards:
            content: Hieronder vind je een aantal andere kaarten dan een markdown kaart
          - type: entity-button
            entity: light.woonkamerlamp
          - type: sensor
            entity: sensor.woonkamer_temperatuur

Zoals je hierboven kunt zien heb ik 1 view, met 1 vertical stack (vertical-stacks zorgen ervoor dat kaarten altijd onder elkaar gerangschikt worden, horizontal-stack doet het in de horizontale richting).
In die vertical stack heb ik 3 kaarten gedaan (dit zijn de kaarten die je daadwerkelijk ziet op het scherm).
- markdown
- entity-button
- sensor
Deze krijg je dan ook op deze volgorde te zien.

Zo nu we de basis hebben (bestudeer dit stukje en je eigen config goed zodat je begrijpt hoe je setup in elkaar steekt). Ik moet er wel bij vermelden dat HA de tendens heeft om zaken om te draaien als je kaarten via de UI maakt.

Een voorbeeld daarvan is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
resources:
  - je resources hier

views:
    cards:
      - cards:
        type: vertical-stack

Het resultaat hiervan is exact hetzelfde! Bestudeer het goed om het beter te begrijpen.

Als je dit onder de knie hebt kun je je monster-card toevoegen als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
resources:
  - je resources hier

views:
    cards:
      - cards:
          - type: custom:monster-card
            CONFIG VAN MONSTERCARD HIER*
        type: vertical-stack

* Bezoek de repo van monster-card om te zien welke parameters je exact kunt gebruiken. De ene kaart vraagt om bijvoorbeeld een 'entity' en de andere kaart accepteert alleen maar 'entity_id'. Vandaar eventjes op de repo kijken en de documentatie ervan lezen.

Maar zoals ik het begrijp zul je eerst de structuur van je setup moeten gaan begrijpen alvorens je hier aan wilt beginnen. Gelukkig worden steeds meer kaarten gereleased met ondersteuning voor de UI editor. Maar er zullen er altijd een aantal bij zitten die dat niet zullen doen. Tbh leer yaml kennen in je setup. Tegen de tijd dat je dat onder de knie hebt kun je de GUI editor uitschakelen en volledig overgaan op yaml mode waarmee je A. veel meer opties hebt en B. veel sneller kunt editen aangezien je gewoon je favoriete text editor (zoals Sublime) kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@RoJan @jimzz je kunt ook gewoon een kaart toevoegen in het scherm waar je de kaart wilt en dan voor manual card kiezen. Dan krijg je een scherm waar je de code voor card moet invoeren.

Moet je nog wel de locatie van de code toevoegen bij resources zetten zoals @jimzz ook aangeeft.

HA zorgt er dan zelf voor dat de code op de juiste plek terecht komt. Scheelt weer wat klooien en iets te hoeven leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-04 22:02

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Heeft iemand al gewerkt met gezichtsherkenning en HA? Zijn verschillende image processing components voor HA https://www.home-assistant.io/components/#image-processing

Heb eerst gekeken naar Facebox maar dat kan ik niet draaien op mijn Pi 3b+, erna gekeken naar Microsoft Face Identify, maar is super onduidelijk met aanmaken van groepen en personen en het aanleren van gezichten, moet allemaal via de services maar vaak krijg je foutmelding of onduidelijke reden waarom iets niet werkt. Dan heb ik nog goede dingen gelezen over Dlib en OpenCV, maar kan nergens vinden of dat smooth draait op een pi 3b+ daarnaast draai ik HA los in docker en vind ik nergens hoe ik die dlib of opencv ook los in een docker kan draaien en met HA kan verbinden.

Wil graag iets bij de voordeur (Ring deurbel) en dan mensen herkennen zonder een nest deurbel + 5 euro p/m abbo en cloudafhankelijk van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
jimzz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:13:
[...]

Die zul je handmatig moeten configureren, dit zul je niet kunnen doen via de GUI maar via de RAW editor. Als je niet weet hoe de RAW editor werkt dan adviseer ik je om die eens te openen en de structuur daarvan eens te bestuderen. Het eenvoudigst is om een lege view te maken via de UI (zoals je nu waarschijnlijk al doet). Dan in de Raw editor helemaal naar beneden scrollen (geef je view een naam die je nergens anders hebt gebruikt dan kun je het makkelijker vinden). Daarna als je je view gevonden heb moet je even kijken hoe dat er uit ziet. Als het goed is ziet het er dan ongeveer zo uit.

*knip*
Wow, wat een goed verhaal!
Een deel van het verhaal had ik zelf al uitgevogeld, maar dankzij jouw voorbeeld heb ik het werkend gekregen. Ontzettend bedankt! _/-\o_ _/-\o_
Jelte schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:31:
@RoJan @jimzz je kunt ook gewoon een kaart toevoegen in het scherm waar je de kaart wilt en dan voor manual card kiezen. Dan krijg je een scherm waar je de code voor card moet invoeren.

Moet je nog wel de locatie van de code toevoegen bij resources zetten zoals @jimzz ook aangeeft.

HA zorgt er dan zelf voor dat de code op de juiste plek terecht komt. Scheelt weer wat klooien en iets te hoeven leren.
Gaan we ook proberen!

[ Voor 23% gewijzigd door RoJan op 02-08-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
RoJan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:37:
[...]

Klopt dat is een beetje verwarrend, maar zodra je er iets met geinstalleerd vanuit HACS moet je daarna die regel nog zelf even toevoegen aan je lovelace file.

Persoonlijk doe ik dat via:
YAML:
1
... > Configure UI > Raw config editor

en dan kan je het toevoegen

YAML:
1
2
3
resources:
  - type: module
    url: /community_plugin/compact-custom-header/compact-custom-header.js

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
sjorsjes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Klopt dat is een beetje verwarrend, maar zodra je er iets met geinstalleerd vanuit HACS moet je daarna die regel nog zelf even toevoegen aan je lovelace file.

YAML:
1

YAML:
1
2
3
resources:
toon volledige bericht
Precies! Dat was het belangrijkste dat ontbrak om het werkend te krijgen. Maar dankzij de onvolprezen community hier op Tweakers is het inmiddels gelukt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
sjorsjes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

YAML:
1

YAML:
1
2
3
resources:
toon volledige bericht
Volgens mij is dan een herstart ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik heb nog steeds problemen met de xiaomi aqara. Het werkte allemaal prima, maar ik krijg hem na 0.96.5 niet meer werkend.

Mijn config staat goed. Hassio herstart, aqara hub herstart, sorteert allemaal geen effect. Iemand die hier een oplossing voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:01
Hebben jullie hier toevallig ervaring mee? Ik draai Home Assistant op een Pi4.
Ik krijg echter tijdens het toevoegen van een add-on de volgende melding. Geldt voor alle Add-ons die ik wil toevoegen :(
19-08-02 14:30:35 INFO (MainThread) [hassio.store.git] Clone add-on https://github.com/home-a...istant/components/foscam/ repository
19-08-02 14:30:40 ERROR (MainThread) [hassio.store.git] Can't clone https://github.com/home-a...istant/components/foscam/ repository: Cmd('git') failed due to: exit code(128)
cmdline: git clone --depth=1 --recursive --shallow-submodules -v https://github.com/home-a...istant/components/foscam/ /data/addons/git/9dbfbb62
stderr: 'Cloning into '/data/addons/git/9dbfbb62'...
fatal: unable to access 'https://github.com/home-assistant/home-assistant/blob/dev/homeassistant/components/foscam/': Could not resolve host: github.com
'.
19-08-02 14:30:40 ERROR (MainThread) [hassio.store] Can't load from repository https://github.com/home-a...istant/components/foscam/
19-08-02 14:30:40 INFO (MainThread) [hassio.store] Load add-ons from store: 59 all - 0 new - 0 remove
Terwijl die prima resolved vanaf een andere pc/laptop die in dezelfde range hangt.. Google me suf, maar kom weinig tegen...

Verder heb ik niks spannends in mijn netwerk hangen... de Pi hangt direct aan een Ziggo Connect box.

[ Voor 4% gewijzigd door St4ck3r op 02-08-2019 16:55 ]

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-04 22:38
Sbakker1982 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:41:
Ik heb nog steeds problemen met de xiaomi aqara. Het werkte allemaal prima, maar ik krijg hem na 0.96.5 niet meer werkend.

Mijn config staat goed. Hassio herstart, aqara hub herstart, sorteert allemaal geen effect. Iemand die hier een oplossing voor heeft?
Ik had laatst dat het .db bestand corrupt was geraakt. Deze verwijderd en de sensordata werd weer bijgewerkt nadat er automatisch een nieuwe file aangemaakt was. (historie ben je volgens mij wel kwijt.)

Mijn probleem zat toen meer bij de temperatuursensoren, maar wellicht werkt het ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil m'n RaspberryPi 3B+ uitbreiden met een Zigbee gateway zodat ik de Xiaomi Gateway en eventueel ook de Hue gateway de deur uit kan doen. HomeAssistant moet het geheel aansturen.

Het liefst heb ik een dongle die zowel Zigbee als Z-Wave ondersteunt, zoals deze. Maar die is in Europa niet te krijgen, en als ik het goed begrijp gebruiken wij andere frequenties dan de Amerikanen.

M'n oog is nu gevallen op de Conbee II of RaspBee. De RaspBee kan in integreren in de behuizing van de RaspberryPi, dus die heeft mijn voorkeur. Volgens mij is de functionaliteit hetzelfde. Zitten er nog nadelen aan de RaspBee?

(Overigens ben ik bekend met zigbee2mqqt, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om zelf wat te gaan knutselen :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:34:
M'n oog is nu gevallen op de Conbee II of RaspBee. De RaspBee kan in integreren in de behuizing van de RaspberryPi, dus die heeft mijn voorkeur. Volgens mij is de functionaliteit hetzelfde. Zitten er nog nadelen aan de RaspBee?
Nadeel van de raspbee is dat je bluetooth op je Raspberry Pi moet uitschakelen. Ander potentieel nadeel kan zijn dat wanneer je wilt overstappen op bijvoorbeeld een NUC je alsnog een Conbee moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:43:
[...]
Nadeel van de raspbee is dat je bluetooth op je Raspberry Pi moet uitschakelen. Ander potentieel nadeel kan zijn dat wanneer je wilt overstappen op bijvoorbeeld een NUC je alsnog een Conbee moet kopen.
Oh ja, Bluetooth uitschakelen. Dat heb ik gelezen. Waarom is dat eigenlijk? Dat kon ik niet vinden.

Goed punt dat het minder flexibel is met overstappen naar een ander platform. Heb jij zelf ook een Conbee oid draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:49:
[...]

Oh ja, Bluetooth uitschakelen. Dat heb ik gelezen. Waarom is dat eigenlijk? Dat kon ik niet vinden.

Goed punt dat het minder flexibel is met overstappen naar een ander platform. Heb jij zelf ook een Conbee oid draaien?
De raspbee wordt anders niet herkend. De meer technische variant moet ik je even verschuldigd blijven :)

Klopt. Heb voorheen een raspbee op een Raspberry Pi gebruikt, inmiddels een Conbee op een NUC met o.a. een diversiteit aan Tradfri lampen, Aqara sensoren/knoppen, Osram Smart+ stekkers.
Zie voor meer informatie ook deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:53:
[...]
De raspbee wordt anders niet herkend. De meer technische variant moet ik je even verschuldigd blijven :)

Klopt. Heb voorheen een raspbee op een Raspberry Pi gebruikt, inmiddels een Conbee op een NUC met o.a. een diversiteit aan Tradfri lampen, Aqara sensoren/knoppen, Osram Smart+ stekkers.
Zie voor meer informatie ook deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
Haha, die uitleg is voldoende ;) Wat het voordeel van een NUC tov een RaspberryPi? Dat voordeel zie ik, puur voor HomeAssistant, niet zo snel.

Ik heb ook nog een Synology draaien waar ik de wat zwaardere software op draai die jij wellicht op je NUC draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
sOid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:46:
[...]

Haha, die uitleg is voldoende ;) Wat het voordeel van een NUC tov een RaspberryPi? Dat voordeel zie ik, puur voor HomeAssistant, niet zo snel.

Ik heb ook nog een Synology draaien waar ik de wat zwaardere software op draai die jij wellicht op je NUC draait.
Ik heb ook een Syn, maar daar kan Hass niet op. Geen docker

Heb een Pi gebruikt, te instabiel. Nu een NUC. Draait al maanden als een tierelier. Bij de Pi te vaak problemen met de sd kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:34:

(Overigens ben ik bekend met zigbee2mqqt, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om zelf wat te gaan knutselen :P)
Je kan ze gewoon kant en klaar bestellen bij mede-tweakers. Kijk even in de openingspost van Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge kopje "firmware flashen". Het is of zelf een CC2531 bestellen op Ali en bij een van je Tweakers langsrijden, of een kant en klare kopen. Daarvoor is cc2531 een goede zoekterm op V&A trouwens.

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 02-08-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:53:
[...]

Heb een Pi gebruikt, te instabiel. Nu een NUC. Draait al maanden als een tierelier. Bij de Pi te vaak problemen met de sd kaarten
Ik heb Docker draaien op mijn Synology DS418Play. Werkt als een trein (mocht je dezelfde hebben, je hebt de Docker install van een ander model nodig). Heb nog geen problemen bij de Pi gemerkt, maar het draait ook nog niet zo lang.
Hmmbob schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:04:
[...]

Je kan ze gewoon kant en klaar bestellen bij mede-tweakers. Kijk even in de openingspost van Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge kopje "firmware flashen". Het is of zelf een CC2531 bestellen op Ali en bij een van je Tweakers langsrijden, of een kant en klare kopen. Daarvoor is cc2531 een goede zoekterm op V&A trouwens.
Yes, dat las ik. Sympathiek. Wil alleen wel een case (en zie nu dat die ook wel beschikbaar zijn) omdat mijn meterkast meteen de ingang van m'n kelder is. Moet dus een beetje netjes zijn :p

Voordeel van de Conbee, die de zigbee2mqtt niet heeft (correct me if I'm wrong!) is het mesh systeem waarbij alle Zigbee-units die aan netstroom zitten (in mijn geval Hue lampen en Osram plugs) als signaalversterker functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
sOid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:21:
[...]

Ik heb Docker draaien op mijn Synology DS418Play. Werkt als een trein (mocht je dezelfde hebben, je hebt de Docker install van een ander model nodig). Heb nog geen problemen bij de Pi gemerkt, maar het draait ook nog niet zo lang.
Heb een 13+.

Maar niet erg, zo blij met mijn dedicated NUC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:21:
Voordeel van de Conbee, die de zigbee2mqtt niet heeft (correct me if I'm wrong!) is het mesh systeem waarbij alle Zigbee-units die aan netstroom zitten (in mijn geval Hue lampen en Osram plugs) als signaalversterker functioneren.
Dat is een zigbee functionaliteit, niet van je stick. Anders gezegd: dat doen ze beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:53:
[...]

Voor mensen die ook een synology hebben én raspi. Je kunt Hass.io op de raspi draaien en de database (mysql) op de synology laten draaien. Dan heb je geen SD-kaart issues meer (zo ging 't hier althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Of je download HassOS 3.4 (dev versie wel nog) en je plugt er een usb ssd in, usb boot is voorzien :+ Van januari tot nu een rPi 3b+ met sd kaart met geen enkel probleem (database extern toen), nu sinds een week alles op een ssd (mariadb) en werkt nog vlotter :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rafael op 03-08-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 18:32
Waarschuwing: totale NOOB vraag

Ik heb Home assistant draaien op m'n Syno in een docker container. Daar heb ik ook Node-Red en Mosquitto draaien in aparte containers. HA (niet HASSIO) werkt, ik heb hier al m'n hue entities in draaien en is vrijwel plug en play.

Ik wil HA verder als dashboard voor **alles met een stekker zo'n beetje** gebruiken en dus wil ik o.a. m'n shelly devices hierin krijgen en daar wil ik MQTT voor gebruiken.

Het volgende;

- Shelly devices werken prima met de app van shelly zelf (maar dat wil ik niet.
- In de Shelly devices wijs ik naar Mosquitto en dat lijkt goed te gaan (MQTT explorer ziet ze)
- Als ik in Node-Red subscribe op een MQTT topic van m'n broker zie ik ook output

in HA gaat het compleet fout. ik denk zelf dat er iets mis is met de koppeling MQTT -- HA maar geen FLAUW IDEE wat er mis is.

Geprobeerd:

1) in HA -> configuration -> integration - MQTT toegevoegd maar dan discover ik geen devices en krijg ik er ook niks bij de lijst met entities zoals ik ook de hue lampen zie.

2) https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS. Handmatig moeten doen want ik heb geen HACS en zie geen community optie in de GUI. (ook geen idee waarom niet trouwens). de .py scripts in de map zoals beschreven maar zo gauw ik :shelly in m'n configuration.yaml zet krijg ik een error op die regel bij het opstarten van HA.

3) Discovery: https://community.home-as...es-discovery-script/94048. Mapje python_scripts aangemaakt en daar het script in gezet en de 'minimal configuration' in het configuration.yaml file gezet maar ook dat doet. Althans ik zie geen entities verschijnen na een reboot van HA.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip (in Jip en Janneke taal). ik ben een netwerker en geen programmer dus dat is allemaal nieuw voor me. Vind alle documentatie ook behoorlijk verwarrend en lastig te lezen.

HELP!
Pagina: 1 ... 149 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.