Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:51
pipo de C schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:36:
Waarschuwing: totale NOOB vraag

Ik heb Home assistant draaien op m'n Syno in een docker container. Daar heb ik ook Node-Red en Mosquitto draaien in aparte containers. HA (niet HASSIO) werkt, ik heb hier al m'n hue entities in draaien en is vrijwel plug en play.

Ik wil HA verder als dashboard voor **alles met een stekker zo'n beetje** gebruiken en dus wil ik o.a. m'n shelly devices hierin krijgen en daar wil ik MQTT voor gebruiken.

Het volgende;

- Shelly devices werken prima met de app van shelly zelf (maar dat wil ik niet.
- In de Shelly devices wijs ik naar Mosquitto en dat lijkt goed te gaan (MQTT explorer ziet ze)
- Als ik in Node-Red subscribe op een MQTT topic van m'n broker zie ik ook output

in HA gaat het compleet fout. ik denk zelf dat er iets mis is met de koppeling MQTT -- HA maar geen FLAUW IDEE wat er mis is.

Geprobeerd:

1) in HA -> configuration -> integration - MQTT toegevoegd maar dan discover ik geen devices en krijg ik er ook niks bij de lijst met entities zoals ik ook de hue lampen zie.

2) https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS. Handmatig moeten doen want ik heb geen HACS en zie geen community optie in de GUI. (ook geen idee waarom niet trouwens). de .py scripts in de map zoals beschreven maar zo gauw ik :shelly in m'n configuration.yaml zet krijg ik een error op die regel bij het opstarten van HA.

3) Discovery: https://community.home-as...es-discovery-script/94048. Mapje python_scripts aangemaakt en daar het script in gezet en de 'minimal configuration' in het configuration.yaml file gezet maar ook dat doet. Althans ik zie geen entities verschijnen na een reboot van HA.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip (in Jip en Janneke taal). ik ben een netwerker en geen programmer dus dat is allemaal nieuw voor me. Vind alle documentatie ook behoorlijk verwarrend en lastig te lezen.

HELP!
Waar het bij mij fout ging en ik nogal aan het stoeien was waarom HA niet kon connecten met Mosquitto was het volgende:

https://www.home-assistan...access-control-lists-acls

Aan deze lijst moest ik ook het account homeassistant toevoegen...

Ik weet alleen niet of dit ook bij jou van toepassing is aangezien ik dus wel HASS.IO draai.

Voor mijzelf een vraag hier....
Heb zojuist de Aqara Vibration Sensor binnen, geconfigureerd en op mijn bel geplakt. Helaas pikt hij de trilling niet op.

Nu kwam ik erachter dat je de sensitiviteit ook kan instellen en deze op "high" kan zetten.

https://www.zigbee2mqtt.i...-vibration-sensor-djt11lm

Maar iemand enig idee hoe ik dit precies moet doen?
Ik heb een MQTT bericht gepost naar homeassistant/sensor/0x00158d000313adac/set
met de volgende payload:
code:
1
2
3
{
  "sensitivity": "high"
}

ondertussen op het knopje blijven drukken van de sensor, zodat hij actief blijft.. maar geen resultaat.

Doe ik iets fout? Moet het anders? Kan iemand mij wellicht stap, voor stap de vertellen hoe ik het wel moet doen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stijn1309 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:50:
[...]

Waar het bij mij fout ging en ik nogal aan het stoeien was waarom HA niet kon connecten met Mosquitto was het volgende:

Ik weet alleen niet of dit ook bij jou van toepassing is aangezien ik dus wel HASS.IO draai.

Voor mijzelf een vraag hier....
Heb zojuist de Aqara Vibration Sensor binnen, geconfigureerd en op mijn bel geplakt. Helaas pikt hij de trilling niet op.

Nu kwam ik erachter dat je de sensitiviteit ook kan instellen en deze op "high" kan zetten.

https://www.zigbee2mqtt.i...-vibration-sensor-djt11lm

Maar iemand enig idee hoe ik dit precies moet doen?
Ik heb een MQTT bericht gepost naar homeassistant/sensor/0x00158d000313adac/set
met de volgende payload:
code:
1
2
3
{
  "sensitivity": "high"
}

ondertussen op het knopje blijven drukken van de sensor, zodat hij actief blijft.. maar geen resultaat.

Doe ik iets fout? Moet het anders? Kan iemand mij wellicht stap, voor stap de vertellen hoe ik het wel moet doen? Alvast bedankt!
“ Helaas pikt hij de trilling niet op.”
Ik ben geen zigbee2mqtt kenner maar voor wat betreft het HA gedeelte moet je volgens mij een automation maken op basis van een event en daar een actie aan verbinden. Hoe weet je dat de trilling niet op gepakt wordt? Zie je wel de sensor in HA?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 11:12
Dat was het niet. thanks though. Het is volgens mij iets eenvoudigs maar HA is uberhaupt gewoon erg verwarrend gedocumenteerd. Je moet lijkt het wel echt dingen aan elkaar puzzelen met dingetjes die je her en der leest.

Het was uberhaupt al een opgave om het verschil tussen HASSIO en Home Assistant enigzins te snappen.
stijn1309 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:50:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Laatst online: 18:51
martinvdm schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

“ Helaas pikt hij de trilling niet op.”
Ik ben geen zigbee2mqtt kenner maar voor wat betreft het HA gedeelte moet je volgens mij een automation maken op basis van een event en daar een actie aan verbinden. Hoe weet je dat de trilling niet op gepakt wordt? Zie je wel de sensor in HA?
Heb een automation en die werkt als ik er zelf mee schut. Maar niet als ik hem op de bel plak.

Dus vandaar pikt hij die trilling niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zit wat te prutsen met drukknoppen, templates en de decluttering card.
Dat gaat op zich best wel lekker: wel veel werk om alles te snappen en ik ben daarvoor ook weer overgegaan naar de yaml mode van lovelace vanwege alle includes die ik nu weer gebruik waardoor alles weer erg overzichtelijk wordt ipv één grote yaml file.

Mijn ui-lovelace.yaml bestand wordt daardoor per view weer heerlijk overzichtelijk door een hele view of cards in een apart bestand te zetten. Kan ik ook delen hergebruiken via een include namelijk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - title: T+L+D
    icon: 'mdi:thermometer'
    id: 2
    path: airquality
    cards:
      !include lovelace/views/cards-air-quality.yaml

- title: Verlichting Test
    id: 55
    path: lightsn
    cards:
      !include lovelace/views/cards-lights-new.yaml
Ik heb nogal wat zitten spelen met fonts (en groottes) zodat alles een beetje past en met kleurtjes. Zwart/grijs als achtergrond en iets van RAL 9001 (creme) als de lamp aan staat. Dat laatste is in de avond nog een beetje te fel, dus daar moet ik nog wat mee experimenteren.

Het plaatsen van twee knoppen in een rij van 3 is uiteindelijk ook gelukt: gewoon een neppe knop toevoegen die niks doet, en dan krijg je mooi 2 knoppen uitgelijnd in een rij van 3.

Het geheel zit in een vertical-stack, met daarin horizontal-stacks overigens.

Mijn browser staat op engels ingesteld, dus vandaar on/off ipv aan/uit.

Hass Lampen probeersel

Waar ik nu echter tegen aanloop is dat ik bij ELKE wijziging hass moet herstarten. Het geforceerd inlezen van de gewijzigde lovelace MMI via F5 of ctrl-F5 werkt gewoon niet.

Dit maakt het experimenteren wel erg veel werk |:(

Iemand enig idee of en hoe dit is op te lossen??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:29:
Ik zit wat te prutsen met drukknoppen, templates en de decluttering card.
Dat gaat op zich best wel lekker: wel veel werk om alles te snappen en ik ben daarvoor ook weer overgegaan naar de yaml mode van lovelace vanwege alle includes die ik nu weer gebruik waardoor alles weer erg overzichtelijk wordt ipv één grote yaml file.

Mijn ui-lovelace.yaml bestand wordt daardoor per view weer heerlijk overzichtelijk door een hele view of cards in een apart bestand te zetten. Kan ik ook delen hergebruiken via een include namelijk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - title: T+L+D
    icon: 'mdi:thermometer'
    id: 2
    path: airquality
    cards:
      !include lovelace/views/cards-air-quality.yaml

- title: Verlichting Test
    id: 55
    path: lightsn
    cards:
      !include lovelace/views/cards-lights-new.yaml
Ik heb nogal wat zitten spelen met fonts (en groottes) zodat alles een beetje past en met kleurtjes. Zwart/grijs als achtergrond en iets van RAL 9001 (creme) als de lamp aan staat. Dat laatste is in de avond nog een beetje te fel, dus daar moet ik nog wat mee experimenteren.

Het plaatsen van twee knoppen in een rij van 3 is uiteindelijk ook gelukt: gewoon een neppe knop toevoegen die niks doet, en dan krijg je mooi 2 knoppen uitgelijnd in een rij van 3.

Het geheel zit in een vertical-stack, met daarin horizontal-stacks overigens.

Mijn browser staat op engels ingesteld, dus vandaar on/off ipv aan/uit.

[Afbeelding: Hass Lampen probeersel]

Waar ik nu echter tegen aanloop is dat ik bij ELKE wijziging hass moet herstarten. Het geforceerd inlezen van de gewijzigde lovelace MMI via F5 of ctrl-F5 werkt gewoon niet.

Die verschillende yaml LoveLace bestanden ga ik ook gebruiken. Handig idd per card in te delen. Maar de vraag is natuurlijk of jou issue te wijten is aan de verschillende include bestanden of dat het ergens anders aan ligt. Ik kan namelijk wel gewoon refreshen, dat maakt LoveLace ook super gebruiksvriendelijk en zou dat niet willen verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:29:

Je moet niet alleen je ge-include bestand opslaan, maar ook even in je hoofdbestand ui-lovelace.yaml een wijziging doen en opslaan (kan zo simpel zijn als een extra spatie toevoegen/verwijderen). Dan werkt F5 wel :-)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:52
Ik krijg mijn shelly ook niet met discovery te pakken, gewoon hardcoded doet hij het fantastisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: mqtt
  name: "Shelly"
  state_topic: "shellies/shelly1-AA0000/relay/0"
  command_topic: "shellies/shelly1-AA0000/relay/0/command"
  payload_on: "on"
  payload_off: "off"
  retain: true

Uiteraard even shelly1-AA0000 vervangen met je eigen shelly id.

[ Voor 15% gewijzigd door sjorsjes op 03-08-2019 18:44 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
dicespark schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:49:
[...]

Voor mensen die ook een synology hebben én raspi. Je kunt Hass.io op de raspi draaien en de database (mysql) op de synology laten draaien. Dan heb je geen SD-kaart issues meer (zo ging 't hier althans).
Doe ik hier ook. Database staat op m’n NAS en de PI3B+ draait prima met Hass. Geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 11:12
DANK!

het begint te dagen... Heb er nu een aantal shellies in zitten en dat werkt nu gewoon hardcoded prima. Wel vreemd dat na het updaten van de configuration.yaml en restarten van HA, de shellies niet in de lijst van entities terecht komen, ik krijg ze alleen bij unused entities te zien en dan kan ik ze gewoon gebruiken in een dashboard...
sjorsjes schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:42:
[...]

Ik krijg mijn shelly ook niet met discovery te pakken, gewoon hardcoded doet hij het fantastisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
  name: "Shelly"
  state_topic: "shellies/shelly1-AA0000/relay/0"
  command_topic: "shellies/shelly1-AA0000/relay/0/command"
  payload_on: "on"
  payload_off: "off"

Uiteraard even shelly1-AA0000 vervangen met je eigen shelly id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
Hmmbob schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:04:
[...]

Je moet niet alleen je ge-include bestand opslaan, maar ook even in je hoofdbestand ui-lovelace.yaml een wijziging doen en opslaan (kan zo simpel zijn als een extra spatie toevoegen/verwijderen). Dan werkt F5 wel :-)
Bedankt voor deze TIP!! Ben eindelijk ook begonnen met aparte Lovelace bestanden, en idd F5 werkt dan niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet meer waar precies, maar dit is nou typisch zo'n dingetje wat je dan ergens leest en denkt: "ah, daarom werkte het steeds niet!". Glad to help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
ik probeer nu mijn logbook en history op te schonen. waar ikin eerste instantie alleen een include deed, miste ik veel sensoren die ik later toevoegde. ik wil daarom nu voor het omgekeerde gaan.
alles wat ik toevoeg wordt gelogd en moet ik dan zelf uitzetten indien niet nodig.
alleen ik heb veel devices op mqtt die met veel verschillende switches komen.
kan ik die dmv wildcards excluden?
switch.dafang_*
?

ik kan niet heel het domain switch excluded want danmis ik weer teveel.
ik zit dus een beetje te stoeien hoe ik dit nu het beste kan aanvliegen.
een andere optie zou zijn: alle devices listen naar een txt en daar uithalen wat niet nodig is en dan in of excluden. maar ik ben er niet achter of dat mogelijk is.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wildcards werken niet. Je kan wel snel oplijsten wat je nodig hebt, via "Ontwikkelhulpmiddelen" > "Sjablonen"
code:
1
2
3
{%- for e in states.switch if e.entity_id.startswith('switch.dafang_') %}
- {{ e.entity_id }}
{%- endfor %}

Geeft je alle switches beginnend met "dafang_", dan is het gewoon copy/paste naar je recorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Wellicht is deze vraag al eerder besproken maar ik kan het met de zoekfunctie niet vinden.

Ik wil beginnen mijn huis te automatiseren en ben aan het onderzoeken hoe ik alles in wil gaan richten. Wel staat al vast dat ik Home Assistant ga gebruiken en dit ga draaien op mijn Ubuntu server. Nu ben ik bezig met het dashboard welke ik in de huiskamer ga hangen. Dit wil ik realiseren door een RaspBerry, een touchscreen en een PoE hat te combineren maar ik twijfel of dit niet overkill is. Dit omdat Home Assistant op mijn server zal draaien en het dashboard enkel de webpagina/app zal weergeven. Wat is jullie mening hierover? Kan het goedkoper/simpeler? Of voldoet bijvoorbeeld een oude RaspBerry al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Ik zou nadenken of je wel een scherm tegen je muur wil. Moet je nog elke keer recht staan om daar heen te wandelen, terwijl je gewoon vanaf elk toestel (smartphone, tablet, pc, ...) aan Home Assistant kan. Ik zie geen meerwaarde van een vast scherm tegen de muur, maar moest je het echt willen zou ik een oude(re) tablet op de kop tikken en die tegen de muur hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:17
Persoonlijk zou ik even wachten tot dit online is: https://www.home-assistan...e-assistant-cast-preview/

Dan kun je alles met een Google Nest Hub doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
thanks, dit is exact wat ik zoek. superhandig bij 100+ switches en 100+ sensors :P
dank je!
Rafael schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:09:
Wildcards werken niet. Je kan wel snel oplijsten wat je nodig hebt, via "Ontwikkelhulpmiddelen" > "Sjablonen"
code:
1
2
3
{%- for e in states.switch if e.entity_id.startswith('switch.dafang_') %}
- {{ e.entity_id }}
{%- endfor %}

Geeft je alle switches beginnend met "dafang_", dan is het gewoon copy/paste naar je recorder.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
Psvtje10 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:36:
Wellicht is deze vraag al eerder besproken maar ik kan het met de zoekfunctie niet vinden.

Ik wil beginnen mijn huis te automatiseren en ben aan het onderzoeken hoe ik alles in wil gaan richten. Wel staat al vast dat ik Home Assistant ga gebruiken en dit ga draaien op mijn Ubuntu server. Nu ben ik bezig met het dashboard welke ik in de huiskamer ga hangen. Dit wil ik realiseren door een RaspBerry, een touchscreen en een PoE hat te combineren maar ik twijfel of dit niet overkill is. Dit omdat Home Assistant op mijn server zal draaien en het dashboard enkel de webpagina/app zal weergeven. Wat is jullie mening hierover? Kan het goedkoper/simpeler? Of voldoet bijvoorbeeld een oude RaspBerry al?
Hier hangt hij ook aan muur, maar gebruik hem zelden, ik heb wel elke entities exposed naar Google assistant, de belangrijkste toch, dat gebruik ik veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Ik ben nog echt een totale noob wat betreft Home Assistant.

Ik log de opbrengst van de zonnepanelen naar PVOutput.org. De opbrengst zou ik graag willen terugzien in HA.

Ik heb onderstaand stukje code toegevoegd aan configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor:
  - platform: pvoutput
    system_id: YOUR_SYSTEM_ID
    api_key: YOUR_API_KEY
    scan_interval: 150
  - platform: template
    sensors:
      power_consumption:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_consumption", "NaN") %}0{% else %}{{ state_attr('sensor.pvoutput', 'power_consumption') }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Using'
        unit_of_measurement: 'Watt'
      energy_consumption:
        value_template: '{{ "%0.1f"|format(state_attr('sensor.pvoutput', 'energy_consumption')|float/1000) }}'
        friendly_name: 'Used'
        unit_of_measurement: 'kWh'
      power_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ state_attr('sensor.pvoutput', 'power_generation') }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Generating'
      energy_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(state_attr('sensor.pvoutput', 'energy_generation')|float/1000) }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Generated'

Natuurlijk met mijn system id en api key.

Nu wil ik deze toevoegen op het dashboard. En hier blijf ik een beetje hangen. Wie kan mij weer in de goede richting sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:53:
Ik ben nog echt een totale noob wat betreft Home Assistant.

Ik log de opbrengst van de zonnepanelen naar PVOutput.org. De opbrengst zou ik graag willen terugzien in HA.

Ik heb onderstaand stukje code toegevoegd aan configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor:
  - platform: pvoutput
    system_id: YOUR_SYSTEM_ID
    api_key: YOUR_API_KEY
    scan_interval: 150
  - platform: template
    sensors:
      power_consumption:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_consumption", "NaN") %}0{% else %}{{ state_attr('sensor.pvoutput', 'power_consumption') }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Using'
      energy_consumption:
        value_template: '{{ "%0.1f"|format(state_attr('sensor.pvoutput', 'energy_consumption')|float/1000) }}'
        friendly_name: 'Used'
      power_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ state_attr('sensor.pvoutput', 'power_generation') }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Generating'
      energy_generation:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pvoutput", "energy_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ "%0.2f"|format(state_attr('sensor.pvoutput', 'energy_generation')|float/1000) }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Generated'

Natuurlijk met mijn system id en api key.

Nu wil ik deze toevoegen op het dashboard. En hier blijf ik een beetje hangen. Wie kan mij weer in de goede richting sturen?
Na een herstart zul je op basis van bovenstaande een aantal nieuwe entiteiten zien via je states overzicht. Voeg deze entiteitnamen toe aan je lovelace, via yaml of via de UI editor bereikbaar via de drie puntjes rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:30:
[...]

Hier hangt hij ook aan muur, maar gebruik hem zelden, ik heb wel elke entities exposed naar Google assistant, de belangrijkste toch, dat gebruik ik veel meer
Als je een rooted Toon thermostaat hebt, kan je met emulated Hue of de Toon Home Assistant app HA bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Rafael schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:41:
Ik zou nadenken of je wel een scherm tegen je muur wil. Moet je nog elke keer recht staan om daar heen te wandelen, terwijl je gewoon vanaf elk toestel (smartphone, tablet, pc, ...) aan Home Assistant kan. Ik zie geen meerwaarde van een vast scherm tegen de muur, maar moest je het echt willen zou ik een oude(re) tablet op de kop tikken en die tegen de muur hangen.
De bediening zal voornamelijk via mijn mobiel gaan maar voor mijn ouders is een schermpje met grote knoppen wel prettig. :)

Is het met b.v. een oude tablet enkel mogelijk om het dashboard via een browser te bezoeken of zijn er ook dedicated apps voor (enkel voor het dashboard, Home Assistant draait op m'n server)?
Cyleo schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:50:
Persoonlijk zou ik even wachten tot dit online is: https://www.home-assistan...e-assistant-cast-preview/

Dan kun je alles met een Google Nest Hub doen.
Gezien ik al een server heb is het voor mij goedkoper om te gaan voor een RaspBerry/Oude tablet. Daarnaast houd ik Google hardware liever buiten de deur. ;)
NoFate schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:30:
[...]

Ik begrijp dat de aansturing vaak handiger is met je mobiel maar ik moet rekening houden met mijn atechnische ouders. :+ Voor hen wil ik een paar grote buttons voor de basishandelingen.
Hmmbob schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

Als je een rooted Toon thermostaat hebt, kan je met emulated Hue of de Toon Home Assistant app HA bedienen.
Doel je op deze repo? Dat ziet er veelbelovend uit! Ik ga hier naar kijken, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:44:
Doel je op deze repo? Dat ziet er veelbelovend uit! Ik ga hier naar kijken, bedankt!
Ja, al heb ik uiteindelijk gekozen om emulated hue te gebruiken:
Hmmbob in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Als je door mijn config will bladeren: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 04-08-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
Wellicht niet helemaal 100% ontopic omdat het niet per se om HA gaat, maar dan vooral om de hardware die bediend moet worden vanuit HA, als t ergens anders thuis hoort dan hoor ik dat uiteraard ook graag :)

Ik ben nog relatief nieuw in de HA wereld (lang met Domoticz zitten stoeien en dit uiteindelijk prima stabiel 3 jaar gebruikt) maar door de vele mogelijkheden en integraties ben ik om. Nu ik een 'grote mensen huis' heb zijn er een aantal dingen die ik graag wil automatiseren die ik voorheen niet had:

Zonweringen
3 stuks, voorzien van simpele draaischakelaars, 2x opbouw, 1x inbouw. Ik wil dat deze bij een bepaalde zonnestand + temp naar beneden gaan en bij (kans op) regen automatisch weer terug, moet kunnen met automations in combinatie met bv buienradar. Dit moet werken met behoud van de originele schakelaar (WAF). Ik maak nu gebruik van een combinatie van Sonoffs (wifi) en een zigbee2mqtt module. 433Mhz RF-link heb ik ook nog maar wil ik alleen voor niet boeiende dingen zoals kerstverlichting gebruiken.

Wat ik gevonden heb:
Shelly 2.5, eventueel flashen met Tasmota en gaan. Past zo ver ik begrijp niet achter een bestaande schakelaar.
Fibaro Roller Shutter 3, past achter bestaande bediening, wel is er een extra Z-Wave stick nodig. Ik heb verder geen Z-wave spullen, de vraag is of het bereik voldoende is.
Een ZigBee alternatief ben ik nog niet tegen gekomen. Iemand de gouden tip?

Verwarming
Op dit moment zit er een ouderwetse Honeywell Round, deze moet in ieder geval het veld ruimen omdat deze geen klokfunctie heeft. Zelf heb ik van de vorige woning nog een Honeywell Chronoterm IV. Komt op een Nefit Topline ketel die prima opentherm praat volgens mij. Ik wil graag standaard programma's kunnen draaien (klok) en op afstand, bij voorkeur via HA, de temp aan kunnen passen.

Wat ik gevonden heb:
Nest V3, lekker klein, kan wat ik wil. Ik lees echter gemengde reviews over dit ding. Ook is de afhankelijk van internet een 'ding'.
Nefit Easy, gaat in ieder geval goed samenwerken met mijn ketel. Voor HA is er nog geen plugin, dit wilde ik oplossen met een OpenTherm GateWay
Bestaande Chronotherm met een OTGW, geen idee of dit fatsoenlijk gaat werken, moet ik nog uitzoeken.

Mensen hier een zelfde soort 'uitdaging' gehad en hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:37
new_guy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 23:50:
Ik heb een aantal Yeelight lampen die ik middels een scene in de juiste kleuren combi wil krijgen.
Uitdaging is dat het niet mogelijk is om een kleur en color_temp in 1 scene mee te geven?

Hoe lossen jullie dat op? 2 scenes kort na elkaar aftrappen?

Scene1 doet niks.
Scene2a en 2b achter elkaar aftrappen geeft het gewenste resultaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  - name: Scene1
    entities:
      group.tv_lampen:
        state: on
        transition: 5
        color_temp: 312                        
        hs_color: [27.518,51.595]
        brightness: 204   
  - name: Scene2a
    entities:
      group.tv_lampen:
        transition: 5
        hs_color: [27.518,51.595]
        brightness: 204                                       
  - name: Scene2b
    entities:
      group.tv_lampen:
Iemand nog een gouden tip om een color_temp en een color in 1 scene te rammen in combinatie met Yeelights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 21:21

Dw1-nl

Webontwikkelaar

gastje01 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:11:
Nefit Easy, gaat in ieder geval goed samenwerken met mijn ketel. Voor HA is er nog geen plugin, dit wilde ik oplossen met een OpenTherm GateWay
Die is er wel zover ik weet https://github.com/marconfus/ha-nefit-ng

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
De bediening zal voornamelijk via mijn mobiel gaan maar voor mijn ouders is een schermpje met grote knoppen wel prettig. :)

Is het met b.v. een oude tablet enkel mogelijk om het dashboard via een browser te bezoeken of zijn er ook dedicated apps voor (enkel voor het dashboard, Home Assistant draait op m'n server)?
Er bestaan apps voor, maar die zijn eigenlijk overbodig. Gewoon een snelkoppeling plaatsen naar Home Assistant en je hebt hetzelfde. Geen (oudere) iPad ofzo liggen om te testen? Kunnen ze zelfs mee in de zetel nemen dan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[...]

Ik begrijp dat de aansturing vaak handiger is met je mobiel maar ik moet rekening houden met mijn atechnische ouders. :+ Voor hen wil ik een paar grote buttons voor de basishandelingen.
Imho bouw je dan je smarthome met verkeerde uitgangspunten. Je zou verlichting altijd (óók) handmatig (met een reguliere schakelaar of knop) moeten kunnen bedienen, naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:10:
[...]

Imho bouw je dan je smarthome met verkeerde uitgangspunten. Je zou verlichting altijd (óók) handmatig (met een reguliere schakelaar of knop) moeten kunnen bedienen, naar mijn mening.
Dat is eigenlijk wel iets om over na te denken in geval van storing of defecten. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb al 6 Osram Smart+ plugs gekocht tijdens de Prime dagen en deze hebben ook een handmatige schakelaar dus daar zit ik goed mee. Ik ga daar zeker rekening mee houden bij toekomstige aankopen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Hi Guys,

Ik had netjes owntracks als device tracker en daarbij in know devices alle apparaten. Dit werkt niet meer in 0.96.5. Is er ergens een manual te vinden hoe ik nu netjes de telefoon van mijzelf en mijn vrouw kan detecteren via regions in owntracks en kan herleiden of iemand thuis is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Laatst online: 23-09 00:19
Sbakker1982 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:01:
Hi Guys,

Ik had netjes owntracks als device tracker en daarbij in know devices alle apparaten. Dit werkt niet meer in 0.96.5. Is er ergens een manual te vinden hoe ik nu netjes de telefoon van mijzelf en mijn vrouw kan detecteren via regions in owntracks en kan herleiden of iemand thuis is of niet?
Welke methode gebruik je? Ik doe namelijk Owntracks via Private HTTP en dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Zandpad schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Welke methode gebruik je? Ik doe namelijk Owntracks via Private HTTP en dat werkt.
Het is niet dat het niet werkt, maar ik moet het blijkbaar anders oplossen nu known devices niet meer wordt gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Als je eenmaal begint met 'stylen' dan is het wel een bezigheidstherapie zeg, zeker als je allerhande 'vreemde' cards ook nog mee wilt stylen...

Hass IAQ

De AirVisual card blijkt uit meerdere overelkaar heenliggende elementen te bestaan. En aangezien hass wat apart omgaat met CSS styles volgens de Chrome inspector en mijn kennis van CSS en hoe dat in elkaar zit ook enorm is, kost dat dus wat tijd :z

De custom:simple-graph-cards 'doen' het met één simpele CSS style voor de afgeronde hoeken, net als de custom:button-cards. Je zit je enkel suf te zoeken naar het instellen van de tekstkleur (black) en de achtergrond van de labels (wit), zodat je geen zwart op zwart krijgt in dat geval:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  style: |
    ha-card {
      background: var(--custom-card-on);
      border-radius: var(--border-radius);
      --primary-background-color: white ;
      color: black ;
      --paper-item-icon-color: var(--icon-color-off);
      font-weight: bold ;
      font-family: Helvetica ;
      opacity: 1.0 ;
    }
Maar de air-visual-card heeft er wat meer nodig dus om afgeronde hoekjes te krijgen. Voor elk element moet je de juiste hoekjes afronden!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  style: |
    div.grid-container {
      border-radius: var(--border-radius);
    }
    ha-card .temp {
      border-radius: 0px var(--border-radius) 0px 0px ;
    }
    ha-card .city {
      border-radius: var(--border-radius) 0px 0px 0px ;
    }
    ha-card .face {
      border-radius: 0px 0px 0px var(--border-radius) ;
    }
En door van thema te wisselen heb ik zo weer echte hoeken, mochten de rondjes gaan vervelen O-) :

Hass IAQ Vierkant

Of, als je helemaal los wilt gaan (en dan zie je dat je nog wat te doen hebt...):

Hass IAQ Weird

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:17
royduin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:36:
Iemand die een goedkoper/beter alternatief weet voor Brunt of Soma om bestaande vouwgordijnen slim te maken?

En is het niet een idee om in de start post een overzicht van oplossingen te maken @BKJ of @PuckStar? Ik kom in dit topic bijv. geregeld de pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 tegen als optie om een wasmachine/droger "slim" te maken. Of een Xiaomi Vibration sensor voor de deurbel.
Schopje O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
@royduin ik weet niet hoe hobbybob je bent..
maar anders iets van dit?

https://www.google.com/se...tomated+window+blinds+diy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Bij voorkeur een kant en klare oplossing of waar ik een beetje aan moet knutselen maar helemaal zelf bouwen gaat me iets teveel tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

royduin schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:43:
[...]

Bij voorkeur een kant en klare oplossing of waar ik een beetje aan moet knutselen maar helemaal zelf bouwen gaat me iets teveel tijd kosten.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90408170/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:44
Na een goede 2 avonden stoeien is het mij eindelijk gelukt om deels te migreren van Domoticz naar Home-assistant. Nu ben ik dus al ruim 2 avonden bezig met voornamelijk de z-wave stack. Nu ben ik op het punt aanbeland waarbij ik 'eindelijk' een device werkend heb (een neocoolcam plug) echter mijn overige 10-15 devices werken nog niet. Nu zitten hier wel enkele batterij devices tussen dus ik begrijp goed dat ik nog even geduld moet hebben.

Echter mijn primaire issue (lijkt me) is dat ik te pas en te onpas van devices die hij nog niet kent de volgende melding krijg "ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x32"

Onderstaande afbeelding is van een qubino dimmer wat nog niet zichtbaar is in hass. Als ik op de fysieke knop drukt registreert hij netjes alle info. Echter direct erna een Unhandled command class melding
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y0wO75S.png

Ook even een zwave test gedaan binnen hass. Echter hier krijg ik toch wel wat timeouts op diverse devices (dit zijn dus devices die nog niet zichtbaar zijn in mijn hass):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gQ3mibO.png

z-wave heal gedaan, en de logging open gehouden, maar hier wordt ik heel eerlijk helemaal niet wijs uit 8)7

Zowel dit forum, als github doorgespit maar ik kan niets/weinig vinden met betrekking tot de 0x32 foutmelding, is hier iemand bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
@Mars Warrior kijk eens naar de hele configuratie van @jimzz heeft veel weg van wat jij nu ook hebt of wilt :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
prekz schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:31:
Echter mijn primaire issue (lijkt me) is dat ik te pas en te onpas van devices die hij nog niet kent de volgende melding krijg "ApplicationCommandHandler - Unhandled Command Class 0x32"
De 0x32 is de volgende command class:
CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" ...>

Dus de Watt/kWh e.d. die je Z-Wave devices uit zichzelf doorgeven ... ik denk dat je initiele scan het Z-Wave mis is gegaan ... Gooi/verplaats de zwcfg*xml en start de boel opnieuw op, dan wel ffies een paar minuten geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:44:
@Mars Warrior kijk eens naar de hele configuratie van @jimzz heeft veel weg van wat jij nu ook hebt of wilt :)
No shit sherlock, Mars Warrior heeft al enkele malen aangegeven de convig van Jimzz als inspiratie te gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
Hmmbob schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:39:
[...]

No shit sherlock, Mars Warrior heeft al enkele malen aangegeven de convig van Jimzz als inspiratie te gebruiken :+
Oops..niet gezien haha O-)

Anyway nieuwe release staat online zo te zien!

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 05-08-2019 22:52 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
UTMachine schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:07:
[...]

De 0x32 is de volgende command class:
CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" ...>

Dus de Watt/kWh e.d. die je Z-Wave devices uit zichzelf doorgeven ... ik denk dat je initiele scan het Z-Wave mis is gegaan ... Gooi/verplaats de zwcfg*xml en start de boel opnieuw op, dan wel ffies een paar minuten geduld hebben.
Dank voor je reactie. Zojuist deze actie uitgevoerd maar met het zelfde resultaat. Wat mij opvalt is dat de zwcfgxxxx.xml met dezelfde naam terug komt. Klopt dit of moet ik de zwave stack ook eens verwijderen uit de integrations?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Hallo medetweakers, Hier weer een grootse update van mijn Lovelace config. Voor alle mensen die mijn config al eens geprobeerd hebben (of delen ervan) zullen merken dat het nu veel eenvoudiger is geworden dit in te stellen. Eigenlijk kan ik niet in een paar zinnen vertellen hoe veel er eigenlijk verbeterd is. Vandaar dat ik gewoon de link weer deel met jullie:

https://github.com/jimz011/homeassistant

Oh en om de boel te ondersteunen heb ik ook een paar filmpjes geupload. Wel de notes lezen aub!

Full Video (Volledige overview van mijn setup op een smartphone):

Tablet View (Tablet interface, sorry ik heb een oude trage tablet):

Quick Menu (Dit menu staat op iedere view, op het thuisscherm wordt ie standaard verborgen, dit menu verandert iconen aan de hand vd view waar je je bevind):

Alarm Interface Lock (Wanneer het alarm ingeschakeld wordt worden de thuisscherm knoppen verborgen en het quickmenu weergegeven, dit om accidentele broekzak schakelen te voorkomen terwijl het alarm er op staat. De rest van de interface blijft toegankelijk via het menu in het quickmenuutje bovenin. Je kunt dus nog steeds bij alle pagina's komen):

Veel plezier en mocht je nog een plek zoeken om te praten/leren/uitwisselen kom dan eens kijken op:
https://discord.gg/c5SxDRU
https://chat.whatsapp.com/HX2D34GVLq27XTUdjq3mKu
Beide kanalen hebben geen relatie tot mijn setup en zijn bedoeld voor algemeen gebruik.

[ Voor 36% gewijzigd door jimzz op 06-08-2019 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 19:15
jimzz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 00:34:
Hallo medetweakers, Hier weer een grootse update van mijn Lovelace config. Voor alle mensen die mijn config al eens geprobeerd hebben (of delen ervan) zullen merken dat het nu veel eenvoudiger is geworden dit in te stellen. Eigenlijk kan ik niet in een paar zinnen vertellen hoe veel er eigenlijk verbeterd is. Vandaar dat ik gewoon de link weer deel met jullie:

https://github.com/jimz011/homeassistant

Oh en om de boel te ondersteunen heb ik ook een paar filmpjes geupload. Wel de notes lezen aub!

Full Video (Volledige overview van mijn setup op een smartphone):
[YouTube: Jimz011 Home Assistant 0.97 Lovelace 05/08/2019]

Tablet View (Tablet interface, sorry ik heb een oude trage tablet):
[YouTube: Jimz011 Home Assistant 0.97 Lovelace 05/08/2019 Tablet View]

Quick Menu (Dit menu staat op iedere view, op het thuisscherm wordt ie standaard verborgen, dit menu verandert iconen aan de hand vd view waar je je bevind):
[YouTube: Jimz011 Home Assistant 0.97 Lovelace 05/08/2019 Quick Menu]

Alarm Interface Lock (Wanneer het alarm ingeschakeld wordt worden de thuisscherm knoppen verborgen en het quickmenu weergegeven, dit om accidentele broekzak schakelen te voorkomen terwijl het alarm er op staat. De rest van de interface blijft toegankelijk via het menu in het quickmenuutje bovenin. Je kunt dus nog steeds bij alle pagina's komen):
[YouTube: Jimz011 Home Assistant 0.97 Lovelace 05/08/2019 Alarm]

Veel plezier en mocht je nog een plek zoeken om te praten/leren/uitwisselen kom dan eens kijken op:
https://discord.gg/c5SxDRU
Beide kanalen hebben geen relatie tot mijn setup en zijn bedoeld voor algemeen gebruik.
Gaaf! Komt voor mij net op tijd, ik was gisteren begonnen mijn config voor te bereiden op jouw Lovelace interface.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
prekz schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:36:
[...]
Dank voor je reactie. Zojuist deze actie uitgevoerd maar met het zelfde resultaat. Wat mij opvalt is dat de zwcfgxxxx.xml met dezelfde naam terug komt. Klopt dit of moet ik de zwave stack ook eens verwijderen uit de integrations?
De naam zal exact hetzelfde zijn, want het bevat het Z-Wave network id (unique per stick/device). Alleen als het resultaat hetzelfde is, dan is er meer aan de hand. Die zwcfg*xml wordt aangemaakt door de Open-ZWave library en is onafhankelijk van de integrations.

Zou je het nogmaals kunnen doen en de eerste OZW_Log.txt kunnen sturen via een private berichtje?

BTW - in je vorige bericht zie ik ook dat op de "NoOp" requests geen antwoorden komen, dit wordt eigenlijk volledig door de Z-Wave stick en geeft in 99.9% van de tijd aan dat de stick niet kan communiceren met het device (en wordt dan als "dead" gemarkeerd bij opstarten). Voor deze devices zou ik adviseren om ze dichterbij de stick te houden en kijken of het verbetert (een heal zou je kunnen proberen).

[ Voor 22% gewijzigd door UTMachine op 06-08-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Ben opzoek naar iets om mijn bestaande vouwgordijnen slim te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
UTMachine schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:42:
[...]

De naam zal exact hetzelfde zijn, want het bevat het Z-Wave network id (unique per stick/device). Alleen als het resultaat hetzelfde is, dan is er meer aan de hand. Die zwcfg*xml wordt aangemaakt door de Open-ZWave library en is onafhankelijk van de integrations.

Zou je het nogmaals kunnen doen en de eerste OZW_Log.txt kunnen sturen via een private berichtje?

BTW - in je vorige bericht zie ik ook dat op de "NoOp" requests geen antwoorden komen, dit wordt eigenlijk volledig door de Z-Wave stick en geeft in 99.9% van de tijd aan dat de stick niet kan communiceren met het device (en wordt dan als "dead" gemarkeerd bij opstarten). Voor deze devices zou ik adviseren om ze dichterbij de stick te houden en kijken of het verbetert (een heal zou je kunnen proberen).
Op het moment dat ik een berichtje naar je aan het typen was met de logging heb ik de acties nogmaals gedaan. Om een of andere vage reden krijg ik nu wel veel meer informatie terug.

Voor de zekerheid even de gevolgde stappen:
1. backup gemaakt van de ozwcfgxxxx.xml
2. de ozwcfgxxxx.xml verwijderd
3. hass geherstart via Configuration > General > Restart
4. Zwave start vervolgens zelf (of is bezig met starten) dit is te zien via Configuration > Zwave
5. Zwave starten duurt redelijk lang (aantal minuutjes valt mij op). Deze tijd even gewacht en vervolgens een export gemaakt van de logging die je hieronder vind.

Op dit moment heb ik veel meer devices staan in mijn z-wave integration (Configuration > integration > Z-wave)

wederom realiseer ik mij nu dat het e.e.a. nog aan het na ijlen is en dat dit nog bijgewerkt moet worden.
Eerste wat me voor nu even opvalt is dat een aantal devices in de naam (Goap) hebben staan (zie screenshot). En dat een aantal devices enkel de sensoren ziet en niet de triggers. Bijvoorbeeld de Aan/uit schakelaar van een qubino dimmer. Ook dit is in onderstaande screenshot te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hIkQeTv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Je volgorde is niet helemaal correct, het zou moeten zijn:
1. Stop hass
2. backup gemaakt van de ozwcfgxxxx.xml
3. de ozwcfgxxxx.xml verwijderd
4. Start hass

Want de Open-ZWave library schrijft de zwcfg*xml bij het stoppen.

Ik weet niet hoeveel devices je hebt, maarja, opstarten kan minuten duren. Dit hangt meestal samen met Z-Wave devices die niet "goed" antwoorden bij de volledige query bij opstarten. Zoek op "Attempt" in je OZW_Log.txt bij het opstarten, want elke attempt kost je 10 seconden extra opstarttijd. Ik heb zelf Aeon ZW096 devices en die hebben een brakke range (itt Fibaro), dus die geven bij mij altijd 2-4 timeouts bij het opstarten. Ook als je Z-Wave+ devices hebt met security aan, dat kost zoiezo veel extra tijd (3-4 packets ipv 1'tje, want de encryptie levert extra data/packets op).

BTW - ik tail altijd de OZW_Log.txt als het lang duurt, dat weet ik tenminste waar de library mee bezig is ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 06-08-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Ok, dat vergt iets meer voorbereiding :) moet even kijken waar de files precies staan in de docker container. Dit doe ik vanavond even. Ik meld mij vanavond weer met een status update!

Wederom weer bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:39:
[...]
Possible schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:49:
[...]
Oops..niet gezien haha O-)

Anyway nieuwe release staat online zo te zien!
Het is weer wat :Y

Ik heb inderdaad de opzet van mijn plaatsgenoot als inspiratie gebruikt. Ook ik bedien alles voornamelijk via mijn stokoude iPhone 6+, dus ik zocht een MMI die mobiel georienteerd was. En met een iPhone sprak een opzet uitgaande van homekit me wel aan.

Alleen de opzet was me iets te complex, iets wat ik nu ook zie in het laatste commentaar van @jimzz zelf. Daarom ben ik van de grond af aan begonnen met dingetjes bouwen en snappen. Als je snapt wat er kan en hoe dan is het makkelijker om je doel te bereiken.

Als ik nu kijk, dan kun je met een goed thema, en decluttering templates een geweldige basis neerzetten. Zeker als je de custom button hierin meeneemt. Een template kan zo een paar honderd regels yaml zijn, maar je bespaart daarmee enorm op de lovelace yaml bestanden.

Het dillemma is wel hoe generiek je een template maakt: des te generieker, des te meer regels in je lovelace yaml om het component te configureren. Ga je specifiekere templates maken, dan voorkom je dat, maar moet je wel meer templates bijhouden zodat de look&feel hetzelfde blijft.

Verder gebruik ik ook knoppen in de MMI om te schakelen naar views. De menu header is op een telefoon te klein, en als je veel views gebruikt moet je nog scrollen ook: niet echt gebruiksvriendelijk.

Met buttons is alles echter zelfs met de duim te bedienen:

Hass Menu Buttons

Zoals je ziet lijkt het daardoor wel op elkaar qua opzet als je naar @jimzz opzet kijkt :D
Ik wil alleen nog wat verzinnen - weet nog niet wat - dat je direct het verschil tussen een knop en een info schermpje kunt zien. Dat is nu niet het geval zoals je hierboven ziet.

Het vereenvoudigen - minder regels yaml - van de hele MMI blijft af en toe behoorlijk wat werk, maar het gaat er zo wel lekker mooi, bruikbaar en vooral ook herbruikbaar uitzien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 09:58
Foute topic

[ Voor 97% gewijzigd door S_tef op 06-08-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Mars Warrior schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

[...]

Het is weer wat :Y

Ik heb inderdaad de opzet van mijn plaatsgenoot als inspiratie gebruikt. Ook ik bedien alles voornamelijk via mijn stokoude iPhone 6+, dus ik zocht een MMI die mobiel georienteerd was. En met een iPhone sprak een opzet uitgaande van homekit me wel aan.

Alleen de opzet was me iets te complex, iets wat ik nu ook zie in het laatste commentaar van @jimzz zelf. Daarom ben ik van de grond af aan begonnen met dingetjes bouwen en snappen. Als je snapt wat er kan en hoe dan is het makkelijker om je doel te bereiken.

Als ik nu kijk, dan kun je met een goed thema, en decluttering templates een geweldige basis neerzetten. Zeker als je de custom button hierin meeneemt. Een template kan zo een paar honderd regels yaml zijn, maar je bespaart daarmee enorm op de lovelace yaml bestanden.

Het dillemma is wel hoe generiek je een template maakt: des te generieker, des te meer regels in je lovelace yaml om het component te configureren. Ga je specifiekere templates maken, dan voorkom je dat, maar moet je wel meer templates bijhouden zodat de look&feel hetzelfde blijft.

Verder gebruik ik ook knoppen in de MMI om te schakelen naar views. De menu header is op een telefoon te klein, en als je veel views gebruikt moet je nog scrollen ook: niet echt gebruiksvriendelijk.

Met buttons is alles echter zelfs met de duim te bedienen:

[Afbeelding: Hass Menu Buttons]

Zoals je ziet lijkt het daardoor wel op elkaar qua opzet als je naar @jimzz opzet kijkt :D
Ik wil alleen nog wat verzinnen - weet nog niet wat - dat je direct het verschil tussen een knop en een info schermpje kunt zien. Dat is nu niet het geval zoals je hierboven ziet.

Het vereenvoudigen - minder regels yaml - van de hele MMI blijft af en toe behoorlijk wat werk, maar het gaat er zo wel lekker mooi, bruikbaar en vooral ook herbruikbaar uitzien _/-\o_
Het is niet meer zo complex als dat het was. Wellicht heb je meer aan de huidige bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

jimzz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:53:
[...]
Het is niet meer zo complex als dat het was. Wellicht heb je meer aan de huidige bestanden.
Ik ga zeker alles weer ff goed doornemen. Afhankelijk wat je hebt gewijzigd kan het zijn dat ik dingen zo kan hergebruiken. Ik heb net al ff kort gekeken, en het lijkt op een analoge opzet met buttons en views in ieder geval, dus dat gaat goed komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Nu we toch allemaal met interfaces bezig zijn: Ik ben wat voorkeurszenders aan het inprogrammeren in HA. Nu zou ik graag het zender logo op een knop willen tonen in plaats van een Material Design icon. Maar als ik de url naar een plaatje opgeef bij icon, dan werkt dat niet helaas. Zijn picture-entities de enige mogelijkheid om te bereiken wat ik wil, of kan het toch ook op de een of andere manier met een entity-button?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Yukkie schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:02:
Nu we toch allemaal met interfaces bezig zijn: Ik ben wat voorkeurszenders aan het inprogrammeren in HA. Nu zou ik graag het zender logo op een knop willen tonen in plaats van een Material Design icon. Maar als ik de url naar een plaatje opgeef bij icon, dan werkt dat niet helaas. Zijn picture-entities de enige mogelijkheid om te bereiken wat ik wil, of kan het toch ook op de een of andere manier met een entity-button?
Je hebt meer kans met een button-card (custom van kuuji/romrider) als je custom icons wilt. En anders kun je even op de repo van Thomas Loven kijken die heeft een mod zodat je fontawesome icons kunt gebruiken op core entity buttons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Mars Warrior schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:58:
[...]

Ik ga zeker alles weer ff goed doornemen. Afhankelijk wat je hebt gewijzigd kan het zijn dat ik dingen zo kan hergebruiken. Ik heb net al ff kort gekeken, en het lijkt op een analoge opzet met buttons en views in ieder geval, dus dat gaat goed komen :D
Yup heb de gehele setup herschreven zodat het simpeler werd. Werd zelf gek van al die mapjes en dergelijke. Nu is iedere “popup” card gewoon een doodsimpele view. Werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb al veel interfaces voorbij zien komen, allemaal richten ze zich op de primaire interface van HA, maar nergens zie je eigenlijk de mogelijkheid om de pop-up card te wijzigen als je op een sensor of iets dergelijks klikt. Je krijgt dan vaak een ha eigen pop-up kaart met ook de grafiek. Ik zou bijvoorbeeld graag een slider maken op die card om live de tijdspanne van de grafiek aan te passen. Dat zou super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

martinvdm schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:11:
Ik heb al veel interfaces voorbij zien komen, allemaal richten ze zich op de primaire interface van HA, maar nergens zie je eigenlijk de mogelijkheid om de pop-up card te wijzigen als je op een sensor of iets dergelijks klikt. Je krijgt dan vaak een ha eigen pop-up kaart met ook de grafiek. Ik zou bijvoorbeeld graag een slider maken op die card om live de tijdspanne van de grafiek aan te passen. Dat zou super zijn.
Zou mooi zijn, maar HA blijft in de basis toch gewoon een domoticapakket. Voor grafiekjes zijn er betere opties :) Ik laat een aantal sensoren vanuit HA gewoon doormappen naar InfluxDB. Die wordt dan door Grafana als data source gebruikt, krijg je mooie grafiekjes mee. Eventueel kan je bij 't klikken op de sensor in HA gewoon een nieuw venstertje laten openen met een redirect naar een Grafana dashboard.

Ik hebnu ook een aantal iFrames in HA die charts uit grafana embedden, maar dat werkt toch niet helemaal lekker (en ziet er niet zo mooi uit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:15
Heb mijn 2 Z2M versterker stickjes binnen. Draai z2m op Hassio. Is het gewoon een kwestie van Join aanzetten, stickjes in USB en dan op knopje drukken op stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Zojuist deze acties uitgevoerd, heb redelijk het zelfde resultaat dat ik (volgens mij) alle devices in mijn integrations zie. Alleen alle schakel devices (Qubino / Neo Coolcam / GreenWave) hebben sensoren en niet de schakel knoppen erin zitten.

Dus naar mijn idee ben ik vandaag wel wat stappen verder gekomen, nu nog een oplossing vinden waarom hij geen schakel modules laat zien (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q4P0OPM.png

Ik heb zwave rustig laten opstarten (+- 10 minuten gewacht voor de volgende acties) vervolgens vanuit de zwave panel (in hass) een test network en een heal network gedaan. Zonder resultaat dat mijn devices correct weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Om nog even terug te komen op deze drie buttons:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kgbDMfkzxRN1aDdUgE3OFGZ1/full.png

Heb nu een specifiek template voor dit soort menu buttons gemaakt, en dan heb je per button maar 3 variabelen nodig om deze te definieren. Ik zat op rond de 15 regels met een meer generiek template.

Met 6 rijen van 3 buttons zijn dat weer 18*12 = 216 regels yaml minder in een view :9~
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - !include card-blank-card.yaml
      - type: custom:decluttering-card
        template: button_menu_template
        variables:
          - name: Kachel
          - icon: thermostat
          - button_path: /lovelace/heating 
        variables:
          - name: Verlichting
          - icon: floor-lamp
          - button_path: /lovelace/lightsn 
        variables:
          - name: IAQ
          - icon: cloud-question
          - button_path: /lovelace/iaqn
      - !include card-blank-card.yaml
De lampknopjes had ik ook al in 3 regels configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
            template: button_light_template
            variables:
              - entity: light.linker_lamp_voor
              - name: Raam Duo Links
              - icon: border-left
De bedenker van de decluttering card verdient een :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik kom er even niet meer uit.

Wij hebben een kast in de woonkamer met LED verlichting. Hier heb ik al een tijd een sonoff tussen zitten. Deze schakelt op basis van een automation. Heeft maanden gewerkt. Vandaag led verlichting in de keuken voor het werkblad gemonteerd. Ook hier heb ik een Sonoff op aangesloten. Geen probleem, werkt direct.

Nu zie ik ineens de Sonoff in de woonkamer niet meer bij mijn entiteiten (en werkt de automation dus niet meer). Ik kan de Sonoff perfect aansturen vanuit de webinterface en d.m.v. MQTT. Enkel ziet Home assistant hem niet meer.

Zo staat het in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# KAST HUISKAMER -SONOFF1
switch:
  platform: mqtt
  name: "Kast-huiskamer"
  command_topic: "cmnd/sonoff1/power"
  state_topic: "stat/sonoff1/POWER"
  qos: 1
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"

# Verlichting keuken-werkblad
switch:
  name: "Keuken-werkblad"
  command_topic: "cmnd/sonoff-keuken/power"
  state_topic: "stat/sonoff-keuken/POWER"

Zie ik hier iets over het hoofd? Ik heb al regelmatig de configuratie laten controleren en HA herstart maar de Sonoff van de woonkamer wilt er niet meer tussen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

R0y. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:08:
Zie ik hier iets over het hoofd? Ik heb al regelmatig de configuratie laten controleren en HA herstart maar de Sonoff van de woonkamer wilt er niet meer tussen komen.
Al geprobeerd als je de nieuwe helemaal uitzet? Komt de woonkamer dan weer door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Mars Warrior schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Al geprobeerd als je de nieuwe helemaal uitzet? Komt de woonkamer dan weer door?
Uitzetten werkt niet. Zojuist de Sonoff van de keuken verwijderd uit configuration.yaml en dan komt de Sonoff van de woonkamer weer terug in beeld.

Maar hoe ik beide (en ik heb nog een paar Sonoff's klaar liggen die ik wil gaan inzetten) nu zichtbaar krijg is voor mij even een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hebben die sonoffs niet toevallig dezelfde ID of gebruiken ze precies dezelfde frequentie waardoor ze storen oid?
Misschien een simpele spatie/tab fout bij het toevoegen van de tweede door copy/paste in een configuratie bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Zou mooi zijn, maar HA blijft in de basis toch gewoon een domoticapakket. Voor grafiekjes zijn er betere opties :) Ik laat een aantal sensoren vanuit HA gewoon doormappen naar InfluxDB. Die wordt dan door Grafana als data source gebruikt, krijg je mooie grafiekjes mee. Eventueel kan je bij 't klikken op de sensor in HA gewoon een nieuw venstertje laten openen met een redirect naar een Grafana dashboard.

Ik hebnu ook een aantal iFrames in HA die charts uit grafana embedden, maar dat werkt toch niet helemaal lekker (en ziet er niet zo mooi uit)...
Ik snap dat er andere oplossingen zijn en mogelijkheden met influxdb, grafana, etc ik gebruik ze zelf ook. Maar mijn opmerking betrof meer dat het een gemis is dat deze pop-up card niet verder te finetunen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
gwystyl schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:36:
Hebben die sonoffs niet toevallig dezelfde ID of gebruiken ze precies dezelfde frequentie waardoor ze storen oid?
Misschien een simpele spatie/tab fout bij het toevoegen van de tweede door copy/paste in een configuratie bestand?
Spaties en tabs staan goed. Is altijd het eerste wat ik naloop als iets niet werkt. Dat eerste klinkt wel logisch (zelfde ID).

Laptop staat net uit, morgen direct controleren. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
prekz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:04:
[...]
Ik heb zwave rustig laten opstarten (+- 10 minuten gewacht voor de volgende acties) vervolgens vanuit de zwave panel (in hass) een test network en een heal network gedaan. Zonder resultaat dat mijn devices correct weergegeven worden.
Het lijkt er toch op dat de initiele scan niet "goed" gaat, want de switches e.d. moeten gewoon automatisch verschijnen. Dus als je de initiele OZW_Log.txt nog hebt, dan zie ik die tegemoet ... Er moet iets instaan waarom het niet lekker gaat.
BTW - ik heb iets van 17 switches eraan hangen (Fibaro en Aeon) en die werken allemaal out-of-the-box. Ik raad wel aan om de GreenWaves te vervangen, want die moet je pollen voor een status. Ik heb mijn GreenWaves op een aparte Z-Wave controller gegooid en worden langzaam vervangen (door Z-Wave en Zigbee).

[ Voor 20% gewijzigd door UTMachine op 07-08-2019 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Mars Warrior schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

R0y. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:08:
Ik kom er even niet meer uit.

Wij hebben een kast in de woonkamer met LED verlichting. Hier heb ik al een tijd een sonoff tussen zitten. Deze schakelt op basis van een automation. Heeft maanden gewerkt. Vandaag led verlichting in de keuken voor het werkblad gemonteerd. Ook hier heb ik een Sonoff op aangesloten. Geen probleem, werkt direct.

Nu zie ik ineens de Sonoff in de woonkamer niet meer bij mijn entiteiten (en werkt de automation dus niet meer). Ik kan de Sonoff perfect aansturen vanuit de webinterface en d.m.v. MQTT. Enkel ziet Home assistant hem niet meer.

Zo staat het in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
switch:

switch:

Oplossing gevonden. Het waren streepjes die ik moest zetten.. Gek. Dat heb je dus enkel nodig als je twee sonoff's of meer gebruikt. Bij een enkele niet.

Het is dus onderstaande geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
##SONOFF###
switch:
-  platform: mqtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R0y. schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:28:
Oplossing gevonden. Het waren streepjes die ik moest zetten.. Gek. Dat heb je dus enkel nodig als je twee sonoff's of meer gebruikt. Bij een enkele niet.
Damn, daar heb ik overheen gelezen want dit had ik je kunnen vertellen inderdaad.... Zo werkt HomeAssistant inderdaad. Fijn dat t opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 14:57
R0y. schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

[...]

Het is dus onderstaande geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
##SONOFF###
switch:

Die streepjes gelden voor alle zaken waarbij meerdere devices binnen een platform gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Thoit schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:37:
[...]
Die streepjes gelden voor alle zaken waarbij meerdere devices binnen een platform gebruikt worden.
Dat klopt. Ik heb er ook overheen gekeken...

Het vervelende is dat de tweede sensor nu de eerste overschrijft. Je krijgt hiervan GEEN waarschuwing omdat het geldige yaml code is. Maar dus wel erg gebruikersonvriendelijk!

Lovelace gaat bij bij regelmatig op zijn bek - de oude mmi met badges wordt dan aktief - als ik ergens weer wat fout heb gedaan ondanks dat alles geldige yaml code lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:16
prekz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:04:
[...]

Zojuist deze acties uitgevoerd, heb redelijk het zelfde resultaat dat ik (volgens mij) alle devices in mijn integrations zie. Alleen alle schakel devices (Qubino / Neo Coolcam / GreenWave) hebben sensoren en niet de schakel knoppen erin zitten.

Dus naar mijn idee ben ik vandaag wel wat stappen verder gekomen, nu nog een oplossing vinden waarom hij geen schakel modules laat zien (zie screenshot)

[Afbeelding]

Ben benieuwd of je het aan de praat krijgt, zou mooi zijn.
Ik ga binnenkort de Qubino Flush Shutter DC kopen en deze in HA toevoegen. Daarna via ZWave de DC +/- schakelen d.m.v de ingebouwde DC switch(er) als ik de documentatie van Qubino goed begrijp

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
sinds een dag of 4 moet ik 2-3 keer per dag HA restarten omdat hij de ikea GW niet meer kan vinden op een of andere manier. Observation failed geeft hij in de log. Beetje lastig als je een lamp wil schakelen :(.
er is niets veranderd netwerk technisch, ben gisteren ook al naar de nieuweste HA versie gegaan maar dat helpt ook niet. Router gereboot, ikea GW gereboot. Via de ikea app is hij wel gewoon benaderbaar maar in HA niet. Meer mensen last van toevallig?

misschien maar over naar een andere universele zigbee oplossing.. mijn xiaomi sensoren doen het wel goed op de eigen gateway.

[ Voor 12% gewijzigd door zoeperman op 07-08-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Iemand die weet waarom onderstaande sensor niet word update? Word eigenlijk alleen geupdate als ik HA opnieuw opstart.

code:
1
2
3
afvalgroen:
        friendly_name: 'Groene Bak'
        value_template: '{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(strptime(states.sensor.twente_milieu_gft.state, "%d.%m.%Y")) ) / 86400 ) | round(0) }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
mAiden88 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:18:
Iemand die weet waarom onderstaande sensor niet word update? Word eigenlijk alleen geupdate als ik HA opnieuw opstart.

code:
1
2
3
afvalgroen:
        value_template: '{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(strptime(states.sensor.twente_milieu_gft.state, "%d.%m.%Y")) ) / 86400 ) | round(0) }}'
Kan je hem niet handmatig triggeren? Ik gebruik ook een sensor die kijkt naar de afvalwijzer. Elke dag checkt een automation of er die dag afval buiten gezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Thoit schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Kan je hem niet handmatig triggeren? Ik gebruik ook een sensor die kijkt naar de afvalwijzer. Elke dag checkt een automation of er die dag afval buiten gezet moet worden.
Dat is juist waar ik ook tegen aan loop, elke zondagavond en woensdagavond 21uur, word er een automation afvuurt naar Google Home Mini, die vertelt of er een bak aan de weg moet, en zoja welke bak.
Maar ik heb het op een niet zo nette manier al opgelost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Update Afvalgroensensors
  trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: '/440'
  action:
    - service: homeassistant.update_entity
      entity_id: sensor.afvalgroen

Deze automation draait ongeveer om de 12uur, en update de sensors van de afvalbakken.
Zo zou de omroep automation ook geen problemen meer moeten onder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
mAiden88 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

Dat is juist waar ik ook tegen aan loop, elke zondagavond en woensdagavond 21uur, word er een automation afvuurt naar Google Home Mini, die vertelt of er een bak aan de weg moet, en zoja welke bak.
Maar ik heb het op een niet zo nette manier al opgelost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Update Afvalgroensensors
  trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: '/440'
  action:
    - service: homeassistant.update_entity
      entity_id: sensor.afvalgroen

Deze automation draait ongeveer om de 12uur, en update de sensors van de afvalbakken.
Zo zou de omroep automation ook geen problemen meer moeten onder vinden.
Volgens mij is dit scriptje sowieso van iemand van hier geschreven een tijdje terug? Heb je al gekeken of er een update voor de sensor is? Wellicht dat het een bekende bug is? Zie je anders nog wat in het logboek terug? Misschien kan hij geen verbinding maken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Thoit schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

Volgens mij is dit scriptje sowieso van iemand van hier geschreven een tijdje terug? Heb je al gekeken of er een update voor de sensor is? Wellicht dat het een bekende bug is? Zie je anders nog wat in het logboek terug? Misschien kan hij geen verbinding maken oid?
Dit script komt niet van tweakers af, maar van de officiële documentatie van Home Assistant zelf.

https://www.home-assistant.io/components/template/

Helemaal onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
@jimzz Vraagje over jouw lovelace setup. jij hebt in een aantal views namesensor met daarachter een secret. Wat valt er onder "namesensor" aangezien het een secret is kan ik het natuurlijk niet zien.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Greetoz schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:48:
@jimzz Vraagje over jouw lovelace setup. jij hebt in een aantal views namesensor met daarachter een secret. Wat valt er onder "namesensor" aangezien het een secret is kan ik het natuurlijk niet zien.

Thanks!
Dat is een sensor met mijn email adres er in, dit wordt gebruikt om te laten zien hoeveel mail ik heb met de imap component. De reden dat t een secret is is dus privacy. Zelfde geldt voor jimzmailsensor (ook een secret in mijn setup) en ook die geeft mijn email adres weer en is bedoeld om haveibeenpwned te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
zoeperman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:34:
sinds een dag of 4 moet ik 2-3 keer per dag HA restarten omdat hij de ikea GW niet meer kan vinden op een of andere manier. Observation failed geeft hij in de log. Beetje lastig als je een lamp wil schakelen :(.
er is niets veranderd netwerk technisch, ben gisteren ook al naar de nieuweste HA versie gegaan maar dat helpt ook niet. Router gereboot, ikea GW gereboot. Via de ikea app is hij wel gewoon benaderbaar maar in HA niet. Meer mensen last van toevallig?

misschien maar over naar een andere universele zigbee oplossing.. mijn xiaomi sensoren doen het wel goed op de eigen gateway.
Hier ook last van al is het niet zo frequent als bij jou. Wat je kunt proberen (aangezien je dat ding toch al hebt) is om de ikea lampen in de xiaomi app te koppelen aan je xiaomi hub. Aangezien dat Xiaomi en Ikea een samenwerkingsverband hebben is het dus mogelijk deze lampen aan de xiaomi hub te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
jimzz schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Dat is een sensor met mijn email adres er in, dit wordt gebruikt om te laten zien hoeveel mail ik heb met de imap component. De reden dat t een secret is is dus privacy. Zelfde geldt voor jimzmailsensor (ook een secret in mijn setup) en ook die geeft mijn email adres weer en is bedoeld om haveibeenpwned te scannen.
Thanks voor de rappe reply en dat vermoedde had ik al. Ik hoefde de echte inhoud niet te weten maar vroeg mij dus indd af of dit ook om de email ging aangezien ik de mailsensor ook had gezien. Gelukkig is je code verder top te begrijpen! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Greetoz op 07-08-2019 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Greetoz schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

Thanks voor de rappe reply en dat vermoedde had ik al. Gelukkig is je code verder top te begrijpen! :)
Dat is mooi, nja vooral de laatste update heeft t eenvoudig te begrijpen gemaakt. Volgens feedback was de vorige setup veel te ingewikkeld (en aan mijn inbox te zien was t echt veel te ingewikkeld :P). Ben blij dat het nu beter is.

Mocht je nog vragen hebben kun je altijd wat posten hier. Als je sneller antwoord wilt kun je ook mijn whatsapp groep joinen (je kunt er ook terecht voor algemene HA vragen er is altijd wel iemand die kan helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 14:46

defcon84

Multipass?

Sbakker1982 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:01:
Hi Guys,

Dit doe je tegenwoordig via Persons => https://www.home-assistant.io/components/person/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 21:15
Je kan een entity_id toevoegen aan je template sensor waarop de template sensor moet reageren.
zie https://www.home-assistant.io/components/template/#entity_id
code:
1
2
3
4
afvalgroen:
        entity_id: sensor.twente_milieu_gft

je hebt ook geen automation meer nodig die elke 5 min een update gaat doen.
mAiden88 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:18:

code:
1
2
3
afvalgroen:

[ Voor 21% gewijzigd door Sjef_ op 07-08-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik tracht de area van een sensor op te vragen, maar kan totaal niet vinden waar en hoe dat moet in de documentatie.

Iemand enig idee?

Ik zou verwachten iets van entity.area_id, maar dat werkt dus niet...

Een device heeft een area_id, en een entity een device_id als ik in de registry kijk, maar hoe ik daar bij kom?

[ Voor 21% gewijzigd door Mars Warrior op 07-08-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
jimzz schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:54:
[...]

Hier ook last van al is het niet zo frequent als bij jou. Wat je kunt proberen (aangezien je dat ding toch al hebt) is om de ikea lampen in de xiaomi app te koppelen aan je xiaomi hub. Aangezien dat Xiaomi en Ikea een samenwerkingsverband hebben is het dus mogelijk deze lampen aan de xiaomi hub te hangen.
wel irritant, niet bevorderlijk voor de WAF factor zo..
wat ik begreep werken die ikea lampen helaas niet als router in het netwerk van xiaomi en wordt dus het bereik niet vergroot van het xiaomi netwerk... ik zal vanavond eens kijken of dat koppelen van een lamp makkelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimzz schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:54:
[...]

Volgens mij worden lang niet alle lampen ondersteund met de Xiaomi manier....dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Sjef_ schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:40:
Je kan een entity_id toevoegen aan je template sensor waarop de template sensor moet reageren.
zie https://www.home-assistant.io/components/template/#entity_id
code:
1
2
3
4
afvalgroen:
        entity_id: sensor.twente_milieu_gft

je hebt ook geen automation meer nodig die elke 5 min een update gaat doen.

[...]
Heeft iemand een idee of circulus-berkel ook een bruikbare api heeft? Ik heb al verschillende afval-sensoren geprobeerd maar geen herkent mijn postcode....
Ik kan zelf nauwelijks programmeren dus heb me er nog niet aan gewaagd om te proberen de ical te ontcijferen oid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
HA 0.97 is uit: https://www.home-assistant.io/blog/2019/08/07/release-97/

Voor die mensen die afvalwijzer geïnstalleerd hebben: even wachten. De sensor wordt niet meer gevonden na de upgrade naar 0.97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
zoeperman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:19:
[...]

wel irritant, niet bevorderlijk voor de WAF factor zo..
wat ik begreep werken die ikea lampen helaas niet als router in het netwerk van xiaomi en wordt dus het bereik niet vergroot van het xiaomi netwerk... ik zal vanavond eens kijken of dat koppelen van een lamp makkelijk gaat.
lees dat we niet de enigste zijn @jimzz maar meer mensen er last van hebben en er zoals ik het lees niet echt een duidelijke oplossing voor is.
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/14386

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lifelogger schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:29:
HA 0.97 is uit: https://www.home-assistant.io/blog/2019/08/07/release-97/

Voor die mensen die afvalwijzer geïnstalleerd hebben: even wachten. De sensor wordt niet meer gevonden na de upgrade naar 0.97
Maak een issue aan zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
martinvdm schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 06:16:
[...]

Maak een issue aan zou ik zeggen
Komt in orde.

[ Voor 7% gewijzigd door Lifelogger op 08-08-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Laatst online: 23-09 00:19
gwystyl schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:16:
[...]

Heeft iemand een idee of circulus-berkel ook een bruikbare api heeft? Ik heb al verschillende afval-sensoren geprobeerd maar geen herkent mijn postcode....
Ik kan zelf nauwelijks programmeren dus heb me er nog niet aan gewaagd om te proberen de ical te ontcijferen oid....
Ja is er via HACS: https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycho28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:42
Ik heb een Xiaomi Wireless Single Switch (WXKG03LM) in HA toegevoegd via Zigbee2MQTT. Nu wil ik via een automation instellen dat als er op wordt geklikt dat de verlichting aan gaat. Ik heb van alles geprobeert, en ook gegoogled maar kan het niet vinden. Iemand een idee? Heb onder andere de onderstaande dingen geprobeert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: switch_slaapkamer_aan
  alias: 'Switch: Slaapkamer 2 verlichting aan'
  trigger:
    topic: zigbee2mqtt/Slaapkamer
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ ''single'' == trigger.payload_json.click }}'
  action:
  - data:
      entity_id: group.slaapkamer_verlichting_2
    service: homeassistant.turn_on

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: switch_slaapkamer_uit
  alias: 'Switch: Slaapkamer 2 verlichting uit'
  trigger:
  - event_data:
      click_type: single
      entity_id: sensor.0x00158d000128935f_click
    event_type: xiaomi_aqara.click
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: group.slaapkamer_verlichting_2
    service: homeassistant.turn_off

Zigbee2MQTT registreert de het event single zoals te zien is in de device log (en ook in de logging).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XrE07Su.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Upgraden naar 0.97 met een afvalwijzer plugin kan gewoon. De "Check Home Assistant configuration" plugin geeft ten onrechte aan dat de sensor niet gevonden kan worden. Deze blijft wel gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
tycho28 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:18:
Ik heb een Xiaomi Wireless Single Switch
Ik ook ;)

Bij mij ziet e automation er zo uit,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
# Switch bedroom (single Xiaomy switch)
- alias: Switch bedroom single click
  trigger:
    topic: zigbee2mqtt/Switch slaapkamer
  condition:
  action:
  - data:
      entity_id: light.bedroom
    service: light.toggle

- alias: Switch bedroom double click
  trigger:
    topic: zigbee2mqtt/Switch slaapkamer
  condition:
    value_template: '{{ ''double'' == trigger.payload_json.click }}'
  action:
  - data:
      entity_id: light.bedroom

# Switch bedroom Sef (single Xiaomy switch)
- alias: Switch bedroom Sef
  trigger:
    topic: zigbee2mqtt/Switch slaapkamer Sef
  condition:
  action:
  - data:
      entity_id: light.bedroom_sef

Wat me er aan herinnerd, ik moet eens een keer wat mer die double clicks die de single key switch tegenwoordig ondersteund.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Pagina: 1 ... 150 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.