Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Imperial Guard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:37:
[...]

Ai toch wel: Error while executing automation automation.ws_last_state. Invalid data for call_service at pos 1: extra keys not allowed @ data['data_template']
Error while executing automation automation.ws_last_state. Invalid data for call_service at pos 1: extra keys not allowed @ data['data_template']

Templating ziet er voor mijn gevoel wel goed uit, misschien dat de quotes het probleem zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: WS Last state
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: garden/sensor/0001/weather_station/request
  action:
      data_template:
        data_template: >

{
              "topic": "garden/sensor/0001/weather_station/defaultsettings",
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1800,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      

service: mqtt.publish
Je hebt een data_template binnen een data_template?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:52:
Iemand die me verder kan helpen met onderstaande code, ik heb een weerstation gebouwd met daarop een zonnepaneel, accu en een paar sensoren.
Sharing is caring!
Nieuwe Dynamische Code (Werkt niet)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
  trigger:
  action:
      data_template:
        data_template: >
          {% if float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.8 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1800,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.6 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":2700,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.4 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":3600,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.2 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":4500,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.0 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":5400,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 2.8 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":6300,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
              {% else %} 
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":7200,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      
          {% endif %}
Kijk even naar regel 7 & 8 :+

Edit: oh, dat is ook wat @JayOne zei :>
Sjef_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:44:
Volgens mij mis je een - bij service: mqtt.publish

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
    - data_template: > <<<------- 
            {
            }      

Op de goede weg, maar dan wel meteen onder de "action" (zoals aangegeven, heb meteen de dubbele data-template eruit gesloopt)

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 25-07-2019 10:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
Hmmbob schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:13:
[...]
Sharing is caring!

[...]

Kijk even naar regel 7 & 8 :+

Edit: oh, dat is ook wat @JayOne zei :>

[...]

Op de goede weg, maar dan wel meteen onder de "action" (zoals aangegeven, heb meteen de dubbele data-template eruit gesloopt)
Thanks all voor het meedenken !

Dit is het uiteindelijk geworden : )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
  action:
      - service: mqtt.publish
        data_template:
          topic: 'garden/sensor/0001/weather_station/defaultsettings'
          payload: >
            {% if float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 4.0 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":900,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.8 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1200,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.6 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1950,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.4 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":3000,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.2 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":4050,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.0 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":5100,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 2.8 %} 
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":6150,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}
            {% else %}
              {{ {"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":7200,"deepSleep":1,"deviceState":0}  }}  
            {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 21:32
martinvdm schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:32:
@Enzoz89
Ik heb een Aquadis watermeter. Hierop heb ik een Cyble sensor zitten en hieraan heb ik een S0PCM pulse counter module aangesloten. Meer info hier en hier
En het script van @UTMachine
https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader

Draait echt als een zonnetje
Ik heb precies dezelfde opstelling.
Echter heb ik het probleem dat op random momenten hij stopt met tellen.
Wanneer ik dan de s0pcm docker een herstart geef loopt het weer een tijdje.
Het vreemde is dat het verbruik hierna wel nog bij het totaal toegevoegd wordt.

Heb al eens de debug log laten lopen echter stopt deze dan ook met loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:18:
Dit is het uiteindelijk geworden : )
Maare, die blog of post met de uitleg over je weerstation? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 21:02
Klumpke schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:44:
[...]

Draai je de laatste docker image? Dan moet je de serieel timeout configureren (bv 60), dan restart S0PCM zichzelf als er geen data binnenkomt (zou toch elke 10 seconden moeten zijn). Ik had hier ook last van een brakke USB poort, en deze stopte dus ook spontaan :'(

Klopt, de S0PCM gebruikt de totalen om de liters te tellen, niet de pulsen elke 10 seconden. Alleen een restart van de S0PCM module (dus poweroff/on) kan het dan een beetje in de war brengen (omdat de S0PCM dan niet het verschil weet tussen de laatste hoge stand en de eindstand voor de reset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klumpke schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:44:
[...]

Ik heb het ook wat jij schrijft echt niet met de s0pcm maar met een andere docker. Heb er een simpele automation op gemaakt die via hadockermon de container een herstart geeft als de status van de sensor niet bijgewerkt is.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 23-09 21:02
martinvdm schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:48:
[...]
Ik heb het ook wat jij schrijft echt niet met de s0pcm maar met een andere docker. Heb er een simpele automation op gemaakt die via hadockermon de container een herstart geeft als de status van de sensor niet bijgewerkt is.
De timeout op de seriele port zou dit 99.9% moeten ondervangen, ik zal het in de volgende versie op 60 seconden zetten (staat nu als default op None, dus er gebeurd niets). Ik heb hem nu op 60 seconden, en daarna geen bijzonderheden meer gehad met het script (draait weer 3-4 weken zonder problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de Hass.io gebruikers (en in het verlengde van de 'in control zijn' berichten), mijn oog viel op de mogelijkheid om ook bij Hass.io te kiezen welke versie je wilt draaien: https://www.home-assistan...pecific-version-on-hassio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben op zoek naar een goedkope Bluetooth speaker waar ik via b.v. AppDaemon een geluid op kan afspelen wanneer er op de deurbel gedrukt wordt. Iemand aanraders?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Vraag.

Kom net terug van 3 weken vakantie, is Zigbee2MQTT geupdate. En ja, hoor. werkt dus tootaal niet meer. Ik zie de breaking changes, snap er echter niks meer van.

In het kort en graag Jip/Janneke ; wat met ik doen om hem weer werkzaam te krijgen?
Ik heb het idee dat de config van Z2M in hassio nehoorlijk groter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JBS schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:27:
Voor de Hass.io gebruikers (en in het verlengde van de 'in control zijn' berichten), mijn oog viel op de mogelijkheid om ook bij Hass.io te kiezen welke versie je wilt draaien: https://www.home-assistan...pecific-version-on-hassio
Ik dacht dat dat al een tijdje mogelijk was via de CLI, en nog niet via de MMI.
De supervisor moet het natuurlijk weten, dus ff een label wijzigen in de docker container werkt niet.

Maar hoe werkt het bij een addon? Daar zou ik ook wel de versie van willen bepalen, zodat ik breaking changes ff kan uitstellen of negeren.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:03:
Vraag.

Kom net terug van 3 weken vakantie, is Zigbee2MQTT geupdate. En ja, hoor. werkt dus tootaal niet meer. Ik zie de breaking changes, snap er echter niks meer van.

In het kort en graag Jip/Janneke ; wat met ik doen om hem weer werkzaam te krijgen?
Ik heb het idee dat de config van Z2M in hassio nehoorlijk groter is geworden.
Je moet de oude network key weer invoeren in ieder geval. Dan werkt alles weer. Anders moet je alles opnieuw pairen. In de zigbee2mqtt thread staan dacht ik al heel veel oplossingen...

https://www.zigbee2mqtt.io/configuration/configuration.html
code:
1
2
  # Optional: network encryption key, will improve security (Note: changing requires repairing of all devices)
  network_key: [1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13],

Overigens: hoe kan zigbee2mqtt zijn bijgewerkt tijdens je vakantie? Dat is bij mij onmogelijk want dat bepaal ik zelf. Breaking changes zijn dan ook niet mogelijk...

[ Voor 25% gewijzigd door Mars Warrior op 25-07-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Mars Warrior schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Je moet de oude network key weer invoeren in ieder geval. Dan werkt alles weer. Anders moet je alles opnieuw pairen. In de zigbee2mqtt thread staan dacht ik al heel veel oplossingen...

code:
1
2
  # Optional: network encryption key, will improve security (Note: changing requires repairing of all devices)

Overigens: hoe kan zigbee2mqtt zijn bijgewerkt tijdens je vakantie? Dat is bij mij onmogelijk want dat bepaal ik zelf. Breaking changes zijn dan ook niet mogelijk...
Ik ga kijken. Had per ongeluk auto-update aanstaan. Staat overal uit, blijkbaar keer aangetikt.

Afijn, nu dus op zoek naar die key. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Laatst online: 22-09 22:41
RevellNL schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:36:
Ik ben op zoek naar een goedkope Bluetooth speaker waar ik via b.v. AppDaemon een geluid op kan afspelen wanneer er op de deurbel gedrukt wordt. Iemand aanraders?
Als je niets tegen google hebt koop dan gewoon een google home mini. Kost nu maar 24euro en dan krijg je er ook veel meer extra's voor terug dan alleen maar een speaker op je bel mee te laten horen :)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Mars Warrior schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:35:
[...]

code:
1
2

Oke, mijn oude congif.yaml.bk gevonden. Er staat daar geen netwerk key in. Moet ik dan dat ding gebruiken dat jij neerzet? (1,3,5, enz)?

En als ik de config bekijk wordt er op 2 plekken om een wachtwoord gevraagd en dergelijke. 1 maal staat al ingevuld, bij mqtt. Waar is die ander voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
maartend schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:31:
[...]

Oke, mijn oude congif.yaml.bk gevonden. Er staat daar geen netwerk key in. Moet ik dan dat ding gebruiken dat jij neerzet? (1,3,5, enz)?

En als ik de config bekijk wordt er op 2 plekken om een wachtwoord gevraagd en dergelijke. 1 maal staat al ingevuld, bij mqtt. Waar is die ander voor?
Als je voorheen geen netwerk key hebt gebruikt, moet je hem nu ook weer leeg laten. Al lijkt met het best gek dat je geen key hebt. Zou toch aanraden een key te gebruiken.

Als het goed is heb je maar 1 keer een username en wachtwoord. En dat is die van je MQTT broker. Die moet je daar weer invullen zodat zigbee, met je MQTT kan communiceren.

Voorbeeld van de nieuwe config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
{
  "data_path": "/share/zigbee2mqtt",
  "devices": "[]",
  "groups": "groups.yaml",
  "homeassistant": true,
  "permit_join": true,
  "mqtt": {
    "base_topic": "zigbee2mqtt",
    "server": "mqtt://<IP adres homeassistant>:1883",
    "user": "<username>",
    "password": "<password>"
  },
  "serial": {
    "port": "/dev/ttyACM0",
    "disable_led": true
  },
  "advanced": {
    "pan_id": 6754,
    "channel": 26,
    "network_key": [
      1,
      2,
      3,
      4,
      5,
      6,
      7,
      8,
      9,
      10,
      11,
      12,
      13,
      14,
      15,
      16
    ],
    "availability_blacklist": [],
    "log_level": "info"
  },
  "ban": [],
  "whitelist": [],
  "queue": {}
}

Even naar eigen instellingen aanpassen. Dus, ip, username, password, network key, etc.

[ Voor 42% gewijzigd door Lifelogger op 25-07-2019 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Hoe gebruik jij hadockermon? Ik heb de container draaien, maar nu? Heb twee pogingen gewaagd een of andere custom component te installeren om hem aan te spreken, maar het ging niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Lifelogger schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:12:
[...]

Als je voorheen geen netwerk key hebt gebruikt, moet je hem nu ook weer leeg laten. Al lijkt met het best gek dat je geen key hebt. Zou toch aanraden een key te gebruiken.

Als het goed is heb je maar 1 keer een username en wachtwoord. En dat is die van je MQTT broker. Die moet je daar weer invullen zodat zigbee, met je MQTT kan communiceren
Net bezig geweest. De 2de ww en US was een soort back up in mijn config. Alles naar de goede plek gebracht. Maar idd, geen netwerkkey, dus daar moeyt ik iets mee.
Krijg nl nog steeds vette error

Ik zie dit, dus ik denk dat ik idd een key moet ivoeren
TypeError: net.precfgkey should be an array with 16 uint8 integers.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 25-07-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
maartend schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Net bezig geweest. De 2de ww en US was een soort back up in mijn config. Alles naar de goede plek gebracht. Maar idd, geen netwerkkey, dus daar moeyt ik iets mee.

Betekent dat je dus een key moet opgeven. Zie mijn voorbeeld hierboven. Je kunt zelf een willekeurige key aanmaken. Betekent overigens wel dat je alle zigbee devices opnieuw moet pairen!

[ Voor 19% gewijzigd door Lifelogger op 25-07-2019 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Lifelogger schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:15:
[...]

Betekent dat je dus een key moet opgeven. Zie mijn voorbeeld hierboven. Je kunt zelf een willekeurige key aanmaken. Betekent overigens wel dat je alle zigbee devices opnieuw moet pairen!
En werkend. key was idd leeg, standaard gepakt, nix repairen, alles werkt. Het is soms zo makkelijk. Vrouw blij, WAF was even weg na deze update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Ergens op het internet staat nog de default key, maar die weet ik niet meer. Kan best zijn dat dat de key is die in het voorbeeld staat wat ik had gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
maartend schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:26:
[...]

En werkend. key was idd leeg, standaard gepakt, nix repairen, alles werkt. Het is soms zo makkelijk. Vrouw blij, WAF was even weg na deze update
Beter dat je niet alles hoeft te pairen. Wellicht had je met de lege key de default key in gebruik. :) Mooi dat het in ieder geval weer gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Hoe gebruik jij hadockermon? Ik heb de container draaien, maar nu? Heb twee pogingen gewaagd een of andere custom component te installeren om hem aan te spreken, maar het ging niet...
Ik had altijd het custom_component draaien maar sinds kort via HACS. De installatie via die weg is wat eenvoudiger en ook het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus geen aparte Docker container draaien? Wordt alles via HACS geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:13:
Dus geen aparte Docker container draaien? Wordt alles via HACS geregeld?
Ja uiteraard wel dockermon container draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:27:
[...]

Ja uiteraard wel dockermon container draaien
Die draait bij mij ook, en kan ik ook via de browser bevragen. De custom component wil zichzelf alleen niet starten - iets met geen setup functie oid. Morgen nog maar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
PuckStar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:26:
[...]

Als je niets tegen google hebt koop dan gewoon een google home mini. Kost nu maar 24euro en dan krijg je er ook veel meer extra's voor terug dan alleen maar een speaker op je bel mee te laten horen :)
Ik vrees dat de WAF op een Google Home Mini zéér laag gaat zijn..

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:41:
[...]

Die draait bij mij ook, en kan ik ook via de browser bevragen. De custom component wil zichzelf alleen niet starten - iets met geen setup functie oid. Morgen nog maar eens naar kijken.
Wat is je foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:20
Vraag:
is het mogelijk om de docker container ook van een specifiek netwerk gebruik te laten maken met hass zijn supervisor ?

Mijn Docker omgeving heeft meerdere vlan's en ik wil graag mijn hass container connecten met een specifiek vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07
Ik heb mijn verlichting nu geautomatiseerd aan de hand van dusk/dawn/sunset/sunrise, maar vind dat toch niet prettig omdat de ene ruimte in huis sneller donkerder wordt dan de andere.

Is er iemand bekend met een lux-meter die via WiFi of Zigbee werkt en die ik op regelmatige basis kan pollen? Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld de Xiaomi bewegingssensor ook luxwaardes levert, maar alleen bij beweging, dus daar heb ik weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:28:
Vraag:
is het mogelijk om de docker container ook van een specifiek netwerk gebruik te laten maken met hass zijn supervisor ?

Mijn Docker omgeving heeft meerdere vlan's en ik wil graag mijn hass container connecten met een specifiek vlan.
hassio gebruikt een fixed subnet, met vaste ip adressen ter 'beveiliging' voor de addons. Dit kun je vziw niet instellen van buitenaf met opties, dus dan moet je de software wijzigen.

Er worden - het is immers docker - ook meerdere subnetten gebruikt. Een eigen subnet voor hassio met supervisor en addons, en het host netwerk voor home assistant zelf. Heb je daar nog Traefik oid voorhangen, dan heb je nog een subnet te pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mars Warrior schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:03:
[...]
hassio gebruikt een fixed subnet, met vaste ip adressen ter 'beveiliging' voor de addons. Dit kun je vziw niet instellen van buitenaf met opties, dus dan moet je de software wijzigen.

Er worden - het is immers docker - ook meerdere subnetten gebruikt. Een eigen subnet voor hassio met supervisor en addons, en het host netwerk voor home assistant zelf. Heb je daar nog Traefik oid voorhangen, dan heb je nog een subnet te pakken...
Ik kan mij wel voorstellen dat je het uitgaande verkeer van de home assistant containers via een bepaald vlan wilt routeren.

Simpelste pad is misschien om het subnet van home assistant netwerken via een andere lokale interface te masqueraden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Mars Warrior schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Excuus, ik was niet duidelijk genoeg.
Ik doelde meer op communicatie tussen de hass container zelf en bijvoorbeeld de netwerkcamera's, stofzuigrobot en dergelijke, dit allemaal binnen hetzelfde vlan.

De bedoeling is dat ik 1 dedicated vlan heb voor "automation", hierin komt onder meer alle apparaten + de hass container en dergelijke.

Situatie is dat hass draait binnen een container op docker, docker is vervolgens geïnstalleerd op Ubuntu Server 18.04.2 LTS en de Ubuntu VM (draait weer op ESXi) krijgt via een trunk zijn netwerk.

Probleem is echter dat ik 1 specifiek vlan vanuit de trunk wil gebruiken voor de hass container zelf (uitgaand zeg maar) en ik niet weet hoe ik dit kan instellen :+
ANdrode schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:30:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat je het uitgaande verkeer van de home assistant containers via een bepaald vlan wilt routeren.

Simpelste pad is misschien om het subnet van home assistant netwerken via een andere lokale interface te masqueraden...
Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld "macvlan networks". ik weet alleen niet hoe je zoiets correct kan instellen aangezien hass zelf alles installeerd en dergelijke.
(ook moet dit bij updates en dergelijke nog automatisch het juiste vlan / netwerk gebruiken natuurlijk 8)).

[ Voor 20% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 26-07-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chrisiesmit93 ja dit kan middels macvlan in docker. Met hassio weet ik dat niet echte met de normale docker en dus ook andere docker containers Kun je die middels die optie in een vlan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:55:
[...]
Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld "macvlan networks". ik weet alleen niet hoe je zoiets correct kan instellen aangezien hass zelf alles installeerd en dergelijke.
(ook moet dit bij updates en dergelijke nog automatisch het juiste vlan / netwerk gebruiken natuurlijk 8)).
Leuke feature, zelf geen ervaring mee
Als je de home assistant container zelf draait moet dit werken lijkt mij.

Als je hassio draait dan zou ik zelf een andere keuze maken en de hele VM in dat vlan zetten. In mijn aanvalsmodel is controle over de docker socket root op de host machine. Als je het verkeer wilt scheiden wil je waarschijnlijk ook de processen isoleren — dan werkt een aparte VM goed.

Moet de container zelf bij (a) het IOT netwerk kunnen maar (b) ook bij andere diensten op het netwerk kunnen dan werkt dat niet. Dat is inderdaad het geval waarin macvlan plus een andere interface voor internet/LAN toegang zou moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
RevellNL schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Ik vrees dat de WAF op een Google Home Mini zéér laag gaat zijn..
Die is bij ons juist sinds dat ding 1000% gestegen!
Nu gebruikt mijn vrouw het home automation systeem veel meer namelijk.
Commando's:
- hey google, turn on/off garden/livingroom/whatever
- hey google, set living room full brightness
- hey google, turn on/off tv
- hey google, turn on/off fountain
- hey google, turn on radio 1
- hey google, set timer 6 minutes (hangt namelijk in het midden van onze woonkamer waar ook een open keuken is. dus de timer gebruikt ze voor tijdens het koken veel)
- hey google, will it rain?
- hey google, how's the traffic to work?
- hey google, clean the kitchen (robostofzuiger)
- etc.

Als speaker:
- dingdong dingdong there is someone at the door
- hey there, the washingmachine is ready.
- backdoor is open while heating is on (als achterdeur aantal minuten open staat en verwarming aan staat)
- etc.

Maar wellicht dat jouw vrouw niet van het google meeluister gebeuren houd.
redah schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:44:
Ik heb mijn verlichting nu geautomatiseerd aan de hand van dusk/dawn/sunset/sunrise, maar vind dat toch niet prettig omdat de ene ruimte in huis sneller donkerder wordt dan de andere.

Is er iemand bekend met een lux-meter die via WiFi of Zigbee werkt en die ik op regelmatige basis kan pollen? Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld de Xiaomi bewegingssensor ook luxwaardes levert, maar alleen bij beweging, dus daar heb ik weinig aan.
Toen ik het gemaakt heb kon ik niet zo gauw kant en klare mooie dingen vinden (of ze waren te duur), dus misschien is dat er nu wel.
Maar ik heb het met een esp gedaan.
Het ziet er niet zo mooi uit (maar ligt bij mij toch bovenop een kast) maar ik heb een esp lolin en een lux sensor. Via mqtt krijg ik elke x seconden de lux waarde door in Hass.
Ik heb er trouwens ook een DHT aan gehangen.
Met die lux sensor bepaal ik dus of de lampen aan moeten. Is veel beter dan het sun component want die houd geen rekening met wolken/regen :).

[ Voor 36% gewijzigd door PuckStar op 26-07-2019 12:51 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 10:50

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

PuckStar schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:21:
[...]

Die is bij ons juist sinds dat ding 1000% gestegen!
Nu gebruikt mijn vrouw het home automation systeem veel meer namelijk.
Commando's:
- hey google, turn on/off garden/livingroom/whatever
- hey google, set living room full brightness
- hey google, turn on/off tv
- hey google, turn on radio 1
- hey google, set timer 6 minutes (hangt namelijk in het midden van onze woonkamer waar ook een open keuken is. dus de timer gebruikt ze voor tijdens het koken veel)
- hey google, will it rain?
- hey google, how's the traffic to work?
- hey google, clean the kitchen (robostofzuiger)
- etc.

Als speaker:
- dingdong dingdong there is someone at the door
- hey there, the washingmachine is ready.
- backdoor is open while heating is on (als achterdeur aantal minuten open staat en verwarming aan staat)
- etc.

Maar wellicht dat jouw vrouw niet van het google meeluister gebeuren houd.
Vergeet ook niet de KAF (Kids Apreciation Factor) met commando's als: "Hey Google, laat eens een scheetje"

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
martinvdm schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:07:
@Chrisiesmit93 ja dit kan middels macvlan in docker. Met hassio weet ik dat niet echte met de normale docker en dus ook andere docker containers Kun je die middels die optie in een vlan plaatsen.
ANdrode schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:13:
[...]

Leuke feature, zelf geen ervaring mee
Als je de home assistant container zelf draait moet dit werken lijkt mij.

Als je hassio draait dan zou ik zelf een andere keuze maken en de hele VM in dat vlan zetten. In mijn aanvalsmodel is controle over de docker socket root op de host machine. Als je het verkeer wilt scheiden wil je waarschijnlijk ook de processen isoleren — dan werkt een aparte VM goed.

Moet de container zelf bij (a) het IOT netwerk kunnen maar (b) ook bij andere diensten op het netwerk kunnen dan werkt dat niet. Dat is inderdaad het geval waarin macvlan plus een andere interface voor internet/LAN toegang zou moeten kunnen werken.
Zo heb ik het nu eerst ook maar gedaan inderdaad, een dedicated VM met docker voor hass en zijn add-ons, allemaal in het eigen gescheiden "automation" netwerk. Hierbij staat een firewall die zorgt voor de nodige koppelingen en internet enzovoort.

Mooier geweest was één docker host (VM) voor "alles", maar dat idee laat ik dan maar varen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
redah schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:44:

Ik gebruik ook die van Xiaomi en krijg ook lux metingen door zonder dat er beweging is. Dat gaat gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
PuckStar schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:21:
Toen ik het gemaakt heb kon ik niet zo gauw kant en klare mooie dingen vinden (of ze waren te duur), dus misschien is dat er nu wel.
Maar ik heb het met een esp gedaan.
Het ziet er niet zo mooi uit (maar ligt bij mij toch bovenop een kast) maar ik heb een esp lolin en een lux sensor. Via mqtt krijg ik elke x seconden de lux waarde door in Hass.
Ik heb er trouwens ook een DHT aan gehangen.
Met die lux sensor bepaal ik dus of de lampen aan moeten. Is veel beter dan het sun component want die houd geen rekening met wolken/regen :).
Heb je hier meer info/how-to ofzo voor/over? Dat 'ie niet uit ziet maakt me niks uit :)
Lifelogger schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:17:

Ik gebruik ook die van Xiaomi en krijg ook lux metingen door zonder dat er beweging is. Dat gaat gewoon door.
Ik had begrepen dat ie dat maar 1x per uur ofzo deed om batterij te besparen, en dat is een beetje een trage reactietijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
redah schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Heb je hier meer info/how-to ofzo voor/over? Dat 'ie niet uit ziet maakt me niks uit :)
Esphome (of hoe het ook heet) kende ik destijds niet (en bestond misschien niet eens), dus ik heb Espeasy er op gezet: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Dat werkt vrij simpel. Aan computer koppelen. Dan in een CMD venster commando uitvoeren om te flashen.
Daarna esp starten en met je telefoon connecten met het tijdelijk AP van de esp. Daar je eigen wifi gegevens in zetten. Opslaan, herstarten en dan kun je er bij via je netwerk.
Dan is het een kwestie van 4 draadjes aansluiten op de esp en de lux sensor en e.e.a. instellen in Espeasy.
Als je hier echt mee verder gaat kan ik je wel van meer info voorzien. Welke pinnen je moet hebben en hoe je het moet instellen.

Ik heb er toevallig gister weer 1 "gemaakt" omdat ik de lux sensor op het lampje van de airco plak die aangaat als het waterbakje vol is :). Dan krijg ik een notificatie als die vol is en kan ik die legen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
PuckStar schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:36:
Als je hier echt mee verder gaat kan ik je wel van meer info voorzien. Welke pinnen je moet hebben en hoe je het moet instellen.
Zeker! En misschien voor mede-Tweakers ook interessant... Want dan heb je voor de prijs van één Hue Motion Sensor al je kamers voorzien van n luxmeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:44
PuckStar schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Esphome (of hoe het ook heet) kende ik destijds niet (en bestond misschien niet eens), dus ik heb Espeasy er op gezet: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Dat werkt vrij simpel. Aan computer koppelen. Dan in een CMD venster commando uitvoeren om te flashen.
Daarna esp starten en met je telefoon connecten met het tijdelijk AP van de esp. Daar je eigen wifi gegevens in zetten. Opslaan, herstarten en dan kun je er bij via je netwerk.
Dan is het een kwestie van 4 draadjes aansluiten op de esp en de lux sensor en e.e.a. instellen in Espeasy.

Ik heb er toevallig gister weer 1 "gemaakt" omdat ik de lux sensor op het lampje van de airco plak die aangaat als het waterbakje vol is :). Dan krijg ik een notificatie als die vol is en kan ik die legen.
ESPHome werkt op nagenoeg dezelfde manier. Je maakt een yaml file aan met de sensors die je wilt en dmv een commando flash je de firmware dan naar je esp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klumpke
  • Laatst online: 23-09 21:32
UTMachine schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:47:
[...]

Draai je de laatste docker image? Dan moet je de serieel timeout configureren (bv 60), dan restart S0PCM zichzelf als er geen data binnenkomt (zou toch elke 10 seconden moeten zijn). Ik had hier ook last van een brakke USB poort, en deze stopte dus ook spontaan :'(

Klopt, de S0PCM gebruikt de totalen om de liters te tellen, niet de pulsen elke 10 seconden. Alleen een restart van de S0PCM module (dus poweroff/on) kan het dan een beetje in de war brengen (omdat de S0PCM dan niet het verschil weet tussen de laatste hoge stand en de eindstand voor de reset).
Thanks voor de tip! _/-\o_ De serieel timeout op 60 lijkt de oplossing te zijn. S0PCM werkt nu al 1,5 dag. Straks even kijken als ik thuis ben of hij nog steeds de liters optelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Klumpke op 26-07-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:25
Heeft er iemand hier een traditionele deurbel op één of andere manier slim gemaakt?

Ik heb namelijk geen behoefte aan een Ring etc. Ik wil simpelweg weten dat er wordt aangebeld en bijvoorbeeld Kodi op pause en een push notificatie op mijn mobiel.

Online lees ik over mensen die een deur switch hebben gebruiken. De ene soldeert er twee draadjes aan een andere plaatst hem dicht genoeg bij de spoel zodat het magnetische veld de schakelaar triggered.

Ik ben benieuwd of iemand hier zoiets heeft gedaan of wellicht weet of er een simpele sensor is die ziet dat de bel is ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

stijn1309 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:53:
Heeft er iemand hier een traditionele deurbel op één of andere manier slim gemaakt?

Ik heb namelijk geen behoefte aan een Ring etc. Ik wil simpelweg weten dat er wordt aangebeld en bijvoorbeeld Kodi op pause en een push notificatie op mijn mobiel.

Online lees ik over mensen die een deur switch hebben gebruiken. De ene soldeert er twee draadjes aan een andere plaatst hem dicht genoeg bij de spoel zodat het magnetische veld de schakelaar triggered.

Ik ben benieuwd of iemand hier zoiets heeft gedaan of wellicht weet of er een simpele sensor is die ziet dat de bel is ingedrukt.
Ik heb een Xiaomi trilsensor van €8 op de deurbel geplakt. Als die trilt, krijg ik een signaal in hass :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stijn1309 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:53:

Nog een optie: Plak een Aqara trilsensor op de gong. Resulteert bij mij in een Telegram berichtje inclusief een snapshot en het starten van de camerastream op een Google Hub.

Mocht deze trilsensor vallen, dan stuurt ie uniek event ID wat resulteert in een Telegram berichtje dat de slimme deurbel zojuist weer dom is geworden. Tot nu toe nog niet voorgekomen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3PdCzyv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:25
Mars Warrior schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Ik heb een Xiaomi trilsensor van €8 op de deurbel geplakt. Als die trilt, krijg ik een signaal in hass :D
JBS schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:01:
[...]
Nog een optie: Plak een Aqara trilsensor op de gong. Resulteert bij mij in een Telegram berichtje inclusief een snapshot en het starten van de camerastream op een Google Hub.

Mocht deze trilsensor vallen, dan stuurt ie uniek event ID wat resulteert in een Telegram berichtje dat de slimme deurbel zojuist weer dom is geworden. Tot nu toe nog niet voorgekomen :)

[Afbeelding]
Top dit! Ik heb gegoogled en kwam alleen op oplossingen met deur switchen (magneet).
Ga er is even één bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:01
Leuk die xiaomi tril sensors... Ik wil ook mijn lompe deurbel slim maken... Maar ik heb zo geen dong wat trilt... Ik heb een "digitale" deurbel...

Zou er ook een soort van sound sensor bestaan. Dat je bv kan instellen dat hij een soort van belsignaal detecteert ??

Of

Ik heb dus deze deurbel binnen hangen, of zou een xiaomi tril sensor dit geluid/tril kunnen opvangen als ik hem erop plek...
Zou het geluid wat eruit komt, genoeg zijn om de vibration sensor te doen activeren?
https://www.intercom-parl...27136e95/1/0/104037_1.png

[ Voor 42% gewijzigd door NoFate op 26-07-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 21:21

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik ben aan het kijken om mijn ketel en domme thermostaat slim te maken. Ik lees veel over OpenTherm. Als ik dit printje koop http://ihormelnyk.com/mqtt_thermostat ben ik dan klaar of moet ik dan nog steeds dit kopen?
Afbeeldingslocatie: https://www.nodo-shop.nl/396-thickbox_default/opentherm-gateway.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dw1-nl schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:18:
Ik ben aan het kijken om mijn ketel en domme thermostaat slim te maken. Ik lees veel over OpenTherm. Als ik dit printje koop http://ihormelnyk.com/mqtt_thermostat ben ik dan klaar of moet ik dan nog steeds dit kopen?
[Afbeelding]
Ze moeten wel OpenTherm support hebben hoor. Je ketel en je thermostaat.
Dan heb je een OpenTherm gateway nodig die je dan weer kunt koppelen aan bijv. je MQTT broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Mars Warrior schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:47:
[...]

Ze moeten wel OpenTherm support hebben hoor. Je ketel en je thermostaat.
Dan heb je een OpenTherm gateway nodig die je dan weer kunt koppelen aan bijv. je MQTT broker.
Ik heb een Nefixt Proline HRC 24/CW4 zover ik weet is die niet met Opentherm compatible, maar met deze convert wel https://www.robbshop.nl/ems-ot-opentherm-converter-nefit en zou dat dus moeten werken? Alleen mijn thermostaat (Nefit Moduline 300) staat niet in lijst met supported thermostats jammer.

Dan word de keuze of een andere thermostaat - opentherm gateway - boiler of meteen een thermostaat pakken die via HA te bedienen is en dus geen opentherm gateway er tussen in hoeft te hebben als ik het goed begrijp?

[ Voor 38% gewijzigd door Dw1-nl op 26-07-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
redah schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Ik had begrepen dat ie dat maar 1x per uur ofzo deed om batterij te besparen, en dat is een beetje een trage reactietijd...
Ja, klopt. Dat is dan wel traag idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De mogelijkheid om streams te bekijken op een Google Home Hub is erg mooi, meerdere streams expose ik inmiddels naar de Hubs. Ik ervaar echter dat niet alle streams zonder om de x seconden bufferen afgespeeld worden. Dit terwijl de stream in HA of via bijvoorbeeld VLC wel probleemloos worden afgespeeld.

Zowel de camera's als de Hub hebben een prima WiFi verbinding, dus ik zoek 't ook niet direct in die richting. Ook het inschakelen van het 'preloaden' van de stream in HA lost dit probleem niet op. Zowel een stream die HA direct van de camera haalt als een stream die HA via motionEye (waarin de stream van de camera weer binnenkomt) binnenhaalt, zorgt voor deze specifiek camera/stream op de Hub voor een steeds bufferende weergave. Herkent iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dw1-nl schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:02:
[...]
Dan word de keuze of een andere thermostaat - opentherm gateway - boiler of meteen een thermostaat pakken die via HA te bedienen is en dus geen opentherm gateway er tussen in hoeft te hebben als ik het goed begrijp?
Dat zijn dan ongeveer wel de opties ja. Geen idee wat voor thermostaat je dan het beste kunt nemen.
Ik heb sinds 2014 zo'n gateway aangesloten op een iSense thermostaat van €50 en een Remeha ketel.

Aangezien mijn gateway over MQTT praat was aansluiten op hass geen probleem. Dat is het fijne van MQTT. Ketel werd eerst vanuit OpenHAB bediend, en nu vanuit hass. En dat zonder wijzigingen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dw1-nl zo’n printje heb ik ook al jaren draaien en werkt prima. Maar zoals @Mars Warrior al aan gaf moet wel alles compatible zijn. Ik draaien OTmonitor in docker welk dit printje verbindt en daarvanuit middels mqtt naar HA. Werkt top. Ook ik met een remeha ketel en isense thermostaat. In jou geval zou ik echter sterk overwegen om een kamerthermostaat te kopen zoals een tado, deze heeft native al integratie en lees ik goede berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

martinvdm schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:18:
@Dw1-nl zo’n printje heb ik ook al jaren draaien en werkt prima. Maar zoals @Mars Warrior al aan gaf moet wel alles compatible zijn. Ik draaien OTmonitor in docker welk dit printje verbindt en daarvanuit middels mqtt naar HA. Werkt top. Ook ik met een remeha ketel en isense thermostaat. In jou geval zou ik echter sterk overwegen om een kamerthermostaat te kopen zoals een tado, deze heeft native al integratie en lees ik goede berichten over.
Ja Tado heb ik ook naar gekeken, maar wil ook nog elke radiator gaan schakelen en dat wil ik zelf maken met Eurotronic Spirit Zigbee radiatorthermostaten https://www.conrad.nl/p/e...taat-elektronisch-1559294 omdat ik toch al zigbee2mqtt heb draaien. Hier is alleen bijna niks over te vinden van mensen die dit in HA hebben gemaakt. Dus temperatuur per kamer instellen, heb zo wie zo in elke kamer nog een Xiaomi temp sensor en dan de radiatorthermostaat open/dicht en ketel aan/uit. Hoop dan een stuk goedkoper uit te zijn als elke kamer een Tado radiatorthermostaat te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 17:10

Kraz

Saving the world

Misschien een hele domme beginnersvraag, maar ik kom er niet uit :( ;

Situatie:
Ik ben momenteel bezig met de overgang/test van Domoticz naar Home Assistant.
Situatie; Raspberry Pi 3B welke draait vanaf een SSD. Hierop komt alleen Home Assistant te draaien.

Ik heb meerdere keren de Hass.io image gedownload voor de Raspberry en deze vervolgens geflashed en gestart, maar steeds na een minuut of 15 was de Pi onbereikbaar. De webinterface heb ik geen van de keren gezien.

Daarna de Hassbian image geprobeerd en nu heb ik een werkende interface... Yeey!

Mijn Zwave dongle heb ik kunnen toevoegen. Wel moet ik nog even zoeken hoe ik alle devices kan filteren. Ik wil nml bij lange na niet alles zien/gebruiken.

Vraag:
Het issue waar ik nu tegenaan loop is; Hoe pas ik de configuration.yaml aan? :$

Ik kan via WinSCP inloggen en het bestand openen, maar deze kan niet geedit worden; Access Denied.
Ik log in via het raspberry account.

Ook zit ik de wijzigingen van het toevoegen van de Zwave module niet terugkomen in het configuratiebestand. Klopt dat? De Changed Date van het bestand is hetzelfde als de installatiedatum. Waar staan nu dan de gegevens van die Zwave modules?

Heb het tot nu toe niet kunnen (uit)vinden. Kan iemand me de juiste richting in wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 09:49
Kraz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:53:

Vraag:
Je kunt via het "hass.io" item in de sitebar een extensie downloaden genaamd "Configurator". Daarmee krijg je in de Home Assistant de beschikking over een editor waarmee je makkelijk de bestanden aan kunt passen. Dat is hoe ik het in ieder geval doe :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Kraz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:53:
Misschien een hele domme beginnersvraag, maar ik kom er niet uit :( ;

Vraag:
Via de frontend...

Edit: wat @SonataArctica zegt 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Troetelbeer op 26-07-2019 22:01 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

SonataArctica schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Je kunt via het "hass.io" item in de sitebar een extensie downloaden genaamd "Configurator". Daarmee krijg je in de Home Assistant de beschikking over een editor waarmee je makkelijk de bestanden aan kunt passen. Dat is hoe ik het in ieder geval doe :-)
Thnx voor de snelle reactie!

Ik zal wel weer blond zijn, maar die integraties zie ik zo 1-2-3 niet?
Is/doet Hass.io hetzelfde als Hassbian? Ik kreeg de indruk dat Hassbian een uitgeklede versie is?

Dit heb ik nu;
Als ik rechts bovenin op de 3 puntjes klik, kan ik de RAW configurator openen/gebruiken. Is dat het zelfde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QSSRmCOPAmbuafRyiRSEBXig/medium.png

Ik heb ook steeds dat het "Add Integrations" menu volledig leeg is. :/ Ik kan dan geen extra dingen meer toevoegen.
En wáár blijven die settings aangezien het configuration.yaml bestand niet wijzigt qua Date Changed

[ Voor 13% gewijzigd door Kraz op 26-07-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Wie heeft hier een airconditioner aan Hass gekoppeld?
En hoe? Via en IR zendertje? Of via Wifi?
Ik zie dat sommige airco's een wifi module hebben maar geen idee of ik daarop kan "intappen" om het zo aan Hass te koppelen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
PuckStar schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:08:
Wie heeft hier een airconditioner aan Hass gekoppeld?
En hoe? Via en IR zendertje? Of via Wifi?
Ik zie dat sommige airco's een wifi module hebben maar geen idee of ik daarop kan "intappen" om het zo aan Hass te koppelen.
Zelf nog geen airco maar wel de rm mini in bezit waarmee dit kan.
ideaal klein ding voor IR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Kraz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:19:
[...]

Thnx voor de snelle reactie!

Is/doet Hass.io hetzelfde als Hassbian? Ik kreeg de indruk dat Hassbian een uitgeklede versie is?

Dit heb ik nu;
Als ik rechts bovenin op de 3 puntjes klik, kan ik de RAW configurator openen/gebruiken. Is dat het zelfde?
[Afbeelding]

Ik heb ook steeds dat het "Add Integrations" menu volledig leeg is. :/ Ik kan dan geen extra dingen meer toevoegen.
En wáár blijven die settings aangezien het configuration.yaml bestand niet wijzigt qua Date Changed
Wellicht kun je hier iets mee: https://www.home-assistan...system/hass-configurator/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een tijdje terug ging het hier over de TP-LINK HS100 smart plugs als tegenhanger van de sonoffs omdat de TP-LINKs wél 3680W mogen trekken: de HS100 is vandaag de dagdeal bij Bol.com. 1 voor €20 (wat een redelijk gangbare prijs is in de pricewatch), maar een combi van 3 voor €43 is wel een goede deal.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 27-07-2019 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Stomme vraag.

Maar in Jip/Janneke.

Wat kan ik met HACS als ik gewoon HASS.io op een NUC heb draaien?
Waar is het zo handig voor?

Dit zal het niet zijn ; HACS was a British anti-aircraft fire-control system employed by the Royal Navy from 1931 onwards

[ Voor 31% gewijzigd door maartend op 27-07-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kraz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:19:
[...]
Je hebt Hassio.io niet geinstalleerd, maar waarschijnlijk Hassbian? Zie hier voor de verschillen. Je kan daar ook mee verder, maar vaak is Hassio het meest simpele als je weinig/geen kennis hebt van linux systemen. Meer click & play :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:27:
Stomme vraag.

Maar in Jip/Janneke.

Wat kan ik met HACS als ik gewoon HASS.io op een NUC heb draaien?
Waar is het zo handig voor?

Dit zal het niet zijn ; HACS was a British anti-aircraft fire-control system employed by the Royal Navy from 1931 onwards
HACS is een Community store, gedreven door dus gebruikers welke custom components en plug-ins voor Home assistant hebben gemaakt. HACS bundelt deze.
Hier staat de uitleg over HACS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
martinvdm schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:27:
[...]

HACS is een Community store, gedreven door dus gebruikers welke custom components en plug-ins voor Home assistant hebben gemaakt. HACS bundelt deze.
Hier staat de uitleg over HACS
Aha, dus een soort bibliotheek ban handige dingen. Thnx

Link had ik natuurlijk al gezien, maar maakte het niet heul veul duidelijker voor me.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 27-07-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

NoFate schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:23:
Leuk die xiaomi tril sensors... Ik wil ook mijn lompe deurbel slim maken... Maar ik heb zo geen dong wat trilt... Ik heb een "digitale" deurbel...

Zou er ook een soort van sound sensor bestaan. Dat je bv kan instellen dat hij een soort van belsignaal detecteert ??

Of

Ik heb dus deze deurbel binnen hangen, of zou een xiaomi tril sensor dit geluid/tril kunnen opvangen als ik hem erop plek...
Zou het geluid wat eruit komt, genoeg zijn om de vibration sensor te doen activeren?
https://www.intercom-parl...27136e95/1/0/104037_1.png
Ik heb het via een esp8266 (nodemcu) opgelost.
Beldrukker op de GPIO, GPIO stuurt relais aan die gong schakelt.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Ok...Ik ben al drie dagen aan het stoeien, maar kom er niet uit.

Weet iemand hoe ik een lovelace card zonder schaduwen krijg? Zie onderstaand voorbeeld, het gaat dan om het linkse gedeelte met klok en weerkaart etc. De kaart transparant krijgen lukt me wel, nu nog zonder schaduwen dus.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D_mTvgzXUAEji_f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:42

Kroontje

...

Dit in een custom theme zetten:
code:
1
ha-card-box-shadow: 'inset 0px 0px 0px 0px'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Thnx!

Hier kom ik idd iets verder mee, maar kan nog steeds niet de configuration.yaml zelf wijzigen?

Ik begrijp dat ik waarschijnlijk de standaard vragen stel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kraz schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:11:
[...]

Thnx!

Hier kom ik idd iets verder mee, maar kan nog steeds niet de configuration.yaml zelf wijzigen?

Ik begrijp dat ik waarschijnlijk de standaard vragen stel :X
Je kunt inmiddels wel de Configurator openen en ziet de YAML bestanden waaronder de configuration.yaml? Je kunt deze aanpassen maar niet opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

JBS schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:25:
[...]
Je kunt inmiddels wel de Configurator openen en ziet de YAML bestanden waaronder de configuration.yaml? Je kunt deze aanpassen maar niet opslaan?
Alleen als ik direct naar de configurator browse; http://IPADRES:3218

Ik zie geen CONFIGURATOR optie in HomeAssistant zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kraz schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Alleen als ik direct naar de configurator browse; http://IPADRES:3218

Ik zie geen CONFIGURATOR optie in HomeAssistant zelf..
Die zou je via een panel iframe kunnen toevoegen
https://www.home-assistant.io/components/panel_iframe/

Dat lost een eventueel probleem van 't niet kunnen aanpassen van je configuration.yaml niet op overigens. Wat gaat daar nu nog mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

JBS schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:37:
[...]
Die zou je via een panel iframe kunnen toevoegen
https://www.home-assistant.io/components/panel_iframe/

Dat lost een eventueel probleem van 't niet kunnen aanpassen van je configuration.yaml niet op overigens. Wat gaat daar nu nog mis?
Geeeen idee. :D Ik heb constant van die vreemde dingen.

Het is toch ook al raar dat als ik de Hass.io image op de SSD zet , ik de pi na zo'n ~15 min niet meer kan benaderen? *ik kom dan niet eens tot de webinterface.
1. Ik zet de image op de SSD
2. Ik zet de rPi aan (krijgt reserved IP van de router)
3. via computer ping ik naar pi.. af en toe vallen er 1 / 2 pings weg, maar na ong 15 min is hij niet meer te benaderen. Geen idee of die dan nog aan het installeren is of niet.

Ik dacht dat misschien tijdens het configureren icmp oid wordt uitgeschakeld als beveiliging, maar ik kom niet ingelogd via SSH en/of webinterface.

Uiteindelijk dus verder gegaan met de HassBian image, maar nu loop ik hier weer tegenaan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Kraz schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Geeeen idee. :D Ik heb constant van die vreemde dingen.

Het is toch ook al raar dat als ik de Hass.io image op de SSD zet , ik de pi na zo'n ~15 min niet meer kan benaderen?
Van de website van HA: On first boot, it downloads the latest version of Home Assistant which takes around 20 minutes (slower/faster depending on the platform and your Internet connection).

Misschien wat meer geduld hebben. Dus ik zou als ik jou was opnieuw Hassio erop zetten en eens 30 minuten wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Kroontje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:57:
Dit in een custom theme zetten:
code:
1
ha-card-box-shadow: 'inset 0px 0px 0px 0px'
Ik heb het apart in mijn card toegevoegd, omdat ik niet alle cards zonder schaduw wil en het werkt! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Laatst online: 03-07 12:42
Hey guys,

Vanavond voor t eerst een raspberry in een Home Assistant veranderd. En nu ben ik bezig om mijn eerste yaml script te schrijven.

Het idee is dat de lamp aangaat wanneer de 'sensor.daylight' naar 'sunset_start' gaat.

Ik heb het volgende script gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Lights on before sunset
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.daylight
    to: 'sunset_start'
  action:
    service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.color_lamp_1
      brightness: 254
      rgb_color: [255,218,109]

Maar nu is mijn vraag eigenlijk, hoe test je of scripts werken. Moet ik echt tot morgen avond wachten om te zien of de lampen aan gaan? Of is er een optie om een dag te simuleren in een paar minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 15:39

Fab1Man

Live life to the fullest

NLAnaconda schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:56:
Hey guys,

Vanavond voor t eerst een raspberry in een Home Assistant veranderd. En nu ben ik bezig om mijn eerste yaml script te schrijven.

Het idee is dat de lamp aangaat wanneer de 'sensor.daylight' naar 'sunset_start' gaat.

Ik heb het volgende script gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: Lights on before sunset
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.daylight
    to: 'sunset_start'
  action:
    service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.color_lamp_1
      brightness: 254
      rgb_color: [255,218,109]

Maar nu is mijn vraag eigenlijk, hoe test je of scripts werken. Moet ik echt tot morgen avond wachten om te zien of de lampen aan gaan? Of is er een optie om een dag te simuleren in een paar minuten?
Je kunt even de state van sensor.daylight triggeren via de developer tools. <> States links in het hamburgermenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Laatst online: 23-09 13:04
JBS schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:14:
De mogelijkheid om streams te bekijken op een Google Home Hub is erg mooi, meerdere streams expose ik inmiddels naar de Hubs. Ik ervaar echter dat niet alle streams zonder om de x seconden bufferen afgespeeld worden. Dit terwijl de stream in HA of via bijvoorbeeld VLC wel probleemloos worden afgespeeld.

Zowel de camera's als de Hub hebben een prima WiFi verbinding, dus ik zoek 't ook niet direct in die richting. Ook het inschakelen van het 'preloaden' van de stream in HA lost dit probleem niet op. Zowel een stream die HA direct van de camera haalt als een stream die HA via motionEye (waarin de stream van de camera weer binnenkomt) binnenhaalt, zorgt voor deze specifiek camera/stream op de Hub voor een steeds bufferende weergave. Herkent iemand dat?
Heb hetzelfde probleem. De stream loopt hier 5 seconden achter.
Heb het niet kunnen oplossen. Ik heb een beetje de hoop op Hass cast functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:12
Dw1-nl schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:02:
[...]

Ik heb een Nefixt Proline HRC 24/CW4 zover ik weet is die niet met Opentherm compatible, maar met deze convert wel https://www.robbshop.nl/ems-ot-opentherm-converter-nefit en zou dat dus moeten werken? Alleen mijn thermostaat (Nefit Moduline 300) staat niet in lijst met supported thermostats jammer.

Ik heb dezelfde Nefit. Gewoon een Nefit Easy aan koppelen, werkt perfect met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Oké, ik moet even een hulplijn inschakelen.
Ik heb zo'n kick-ass weerbericht (uit eerdere discussies hier) welke opgelezen wordt door Google Home waneer we 's ochtend de woonkamer binnenlopen. Nu wilde ik daar ook de weersvoorspelling van die dag aan toevoegen. Ik gebruik 't buienradar sensor component, maar krijg niet de waardes die ik zou verwachten. Ik pak nu de sensor: sensor.br_temperature_1d, waarbij de documentatie schrijft: The forecasted temperature (in C). Ter illustratie, vandaag zegt mijn sensor dat het 22°C wordt, maar https://www.buienradar.nl/ zegt dat het 23°C wordt.
Gebruik ik de verkeerde sensor, interval of waarom gaat het 'mis'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dicespark schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:02:
Oké, ik moet even een hulplijn inschakelen.
Ik heb zo'n kick-ass weerbericht (uit eerdere discussies hier) welke opgelezen wordt door Google Home waneer we 's ochtend de woonkamer binnenlopen. Nu wilde ik daar ook de weersvoorspelling van die dag aan toevoegen. Ik gebruik 't buienradar sensor component, maar krijg niet de waardes die ik zou verwachten. Ik pak nu de sensor: sensor.br_temperature_1d, waarbij de documentatie schrijft: The forecasted temperature (in C). Ter illustratie, vandaag zegt mijn sensor dat het 22°C wordt, maar https://www.buienradar.nl/ zegt dat het 23°C wordt.
Gebruik ik de verkeerde sensor, interval of waarom gaat het 'mis'?
Ik denk dat je mijn weer bericht bedoeld. Ik ben overgestapt inmiddels op darksky. Vervelende van buienradar is dat de api soms langere tijd niet bijgewerkt wordt. Zie : https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml

Nu valt het mee maar soms zit er een uur of meer tijd verschil tussen en dat geeft achterhaalde versnellingen en verklaard dus jou verschil met de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:26:
[...]
Nu valt het mee maar soms zit er een uur of meer tijd verschil tussen en dat geeft achterhaalde versnellingen en verklaard dus jou verschil met de site.
Buienradar component stapt binnenkort over op de nieuwere API (json ipv xml). Mogelijk verdwijnt die vertraging daardoor (binnenkort, na een merge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je mijn weerbericht bedoeld. Ik ben overgestapt inmiddels op darksky.
Ja ik denk inderdaad n.a.v. jouw voorbeeld. Ik heb ook een combinatie met darksky. Welke sensor / value gebruik jij voor de voorspelling (die zat er geloof ik niet in toen ik je voorbeeld forkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

hasseroderman schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:16:
[...]

Ik heb dezelfde Nefit. Gewoon een Nefit Easy aan koppelen, werkt perfect met HA.
Precies dezelfde als ik heb of de nefit proline nxt hrc 24 cw4 versie? Heb je deze custom component voor HA draaien https://github.com/marconfus/ha-nefit-ng of? En wat kun je dan allemaal met de ketel? Je hebt dan volgens mij veel minder vrijheid als alles op Opentherm maken met OTGW of niet?

Ik kan denk ik ook een Tado of Nest thermostaat aan mijn ketel hangen en dat weer aan HA koppelen of wat raden jullie aan?

Voor mij is het nu de keuze maken of alles in het huis op bijv Tado maken dus Tado thermostaat + losse Tado thermostaat kranen dat allemaal programmeren en koppelen met HA, maar weet niet hoe veel vrijheid je dan hebt of alles zelf maken dus iets wat ketel aan/uit zet en losse zigbee thermostaatkranen die ik met HA open/dicht zet. Scheelt ongeveer 40 euro per thermostaatkraan x 10 radiatoren in huis = €400

[ Voor 35% gewijzigd door Dw1-nl op 28-07-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dicespark schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:38:
[...]

Ja ik denk inderdaad n.a.v. jouw voorbeeld. Ik heb ook een combinatie met darksky. Welke sensor / value gebruik jij voor de voorspelling (die zat er geloof ik niet in toen ik je voorbeeld forkte).
Ik kan het nu ff niet opzoeken maar volgens mij gebruik ik de sensor.dark_sky_daytime_high_temperature_0d
Overigens is mijn voorbeeld behoorlijk veranderd in de tussentijd. Dus geen buienradar meer, leest nu mijn agenda voor van die dag en ook of de afval container buiten gezet moet worden. Daarnaast scrape ik ook de site van het KNMI voor weer alarmen die voorgezeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Ik kan het nu ff niet opzoeken maar volgens mij gebruik ik de sensor.dark_sky_daytime_high_temperature_0d
Overigens is mijn voorbeeld behoorlijk veranderd in de tussentijd. Dus geen buienradar meer, leest nu mijn agenda voor van die dag en ook of de afval container buiten gezet moet worden. Daarnaast scrape ik ook de site van het KNMI voor weer alarmen die voorgezeten wordt.
Nice, die afval-containers heb ik ook al geimplementeerd :) KNMI alarmen geloof ik niet in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Ik heb al een tijdje een "New device discovered" staan in m`n HA setup maar ik kan deze met geen mogelijkheid koppelen. HA komt met dit device: "HomeKit-accessoire: Homebridge-CAD8"

Als ik homekit: toevoeg in m`n configuration.yaml komt HA met een code maar deze werkt helaas niet. En de code veranderd ook na een reboot van HA.

Ik open HA vaak via m`n iPhone waarop ook de woning app is geïnstalleerd, al doe ik vrijwel niets mee. Maar het heeft iets te maken met Homebridge volgens Google, alleen die bridge heb ik niet?
Wel heb ik een Hue bridge in gebruik om mijn verlichting te kunnen schakelen, maar dit werkt vlekkeloos

Iemand enig idee hoe ik dit kan koppelen? :S

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:16
Ik heb vandaag een Blitzwolf SHP-6 geflasht naar Sonoff/tasmato. Nu draai ik Home Assistant en wil ik de smartplug koppelen aan HA door middel van MQTT. Ik zie in de logs dat de smartplug verbinding maakt met de MQTT broker, echter zie ik niets verschijnen? Hoe kan ik de plug op het dashboard krijgen.

Wie kan mij even in de goede richting sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:12
@GioStyle

Tasmota heeft vast wel ondersteuning voor Home Assistant Discovery? Heb je dat geactiveerd in je config van Tasmota en in HA?

https://github.com/arends...smota/wiki/Home-Assistant

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 28-07-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Na updaten naar release 96.5 doen mijn xiaomi deursensoren het niet meer. Iemand een idee?

Edit: Blijkt dat hij het xiaomi_aqara component niet meer kan vinden? Ik zie dat de app wel geupdatet is en er een nieuwe about sectie is, kan nu ook niet meer bij de key komen via about? Iemand hier ook last van? heb de xiaomi home app 4.2.0.1

[ Voor 60% gewijzigd door Ferra op 28-07-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Traefik helden: ik kan maar niet uitgevonden krijgen hoe ik "global" alle errors door traefik kan laten afhandelen in mijn nginx container. Ik heb dit gevonden op de traefik site, maar dit lijkt een "per container" oplossing te zijn.

Iemand een configuratievoorbeeld?

Ik heb nginx draaiend, die keurig gevraagde pagina's serveert (zoals 404.html, index.html. etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:01
GioStyle schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:20:
Ik heb vandaag een Blitzwolf SHP-6 geflasht naar Sonoff/tasmato.
hoe heb je die de 1ste maal geflasht? via OTA of bedraad ?
nog recent aangeschaft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 16:16
FloRadix schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:19:
[...]

hoe heb je die de 1ste maal geflasht? via OTA of bedraad ?
nog recent aangeschaft ?
Begin juli aangeschaft en via solderen geflasht. OTA schijnt alleen via Linux te kunnen, en ik heb alleen maar Windows machines hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Sbakker1982 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:50:
Na updaten naar release 96.5 doen mijn xiaomi deursensoren het niet meer. Iemand een idee?

Edit: Blijkt dat hij het xiaomi_aqara component niet meer kan vinden? Ik zie dat de app wel geupdatet is en er een nieuwe about sectie is, kan nu ook niet meer bij de key komen via about? Iemand hier ook last van? heb de xiaomi home app 4.2.0.1
Mogelijk een bug? Ik zie dat je niet de enige bent: https://github.com/home-a...me-assistant/issues/25521

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:21:
[...]

Begin juli aangeschaft en via solderen geflasht. OTA schijnt alleen via Linux te kunnen, en ik heb alleen maar Windows machines hier.
Ook via een Linux machine is OTA niet mogelijk met recente versies.
JBS in "Home Assistant - Show je setup"
Pagina: 1 ... 148 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.