Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 15:19
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om een item (hyperlink) aan de sidebar van HA toe te voegen?
Ik wil een linkje naar Node-Red toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 15:11
DeadMetal schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:48:
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om een item (hyperlink) aan de sidebar van HA toe te voegen?
Áls je Hassio gebruikt kan je Add to sidebar oid aanzetten bij de add-on. Je kan ook zaken handmatig toevoegen: https://www.home-assistant.io/components/panel_iframe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:55
pv3, net overgegaan van 93.2 naar 96.1, werkt HA niet meer. |:( Dat wil zeggen, kan hem niet benaderen met de browser. Hmm, wél met Chrome.
Wat blijkt, het probleem is de FireFox esr. FireFox Quantum werkt wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damn, ik wil dit, maar gebruik geen Hass.io maar docker.... Zou toch ook moeten lukken :|

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Hmmbob schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Damn, ik wil dit, maar gebruik geen Hass.io maar docker.... Zou toch ook moeten lukken :|
Ik heb dus én docker én Hass.io.
Dus ik kan zowel Hass.io addons gebruiken als ook hele losse docker containers opzetten.
Beste van 2 werelden!

[My Home Automations]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag trouwens eindelijk die zigbee2mqtt stick die ik bij je gekocht heb in gebruik genomen. Heeft maar een half jaar geduurd voordat ik daaraan toe kwam :+

Had er niet eerder een gebruiksdoel voor, maar heb nu 2 Xiaomi Mijia temperature humidity sensoren in gebruik genomen (deze). Happy so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Hmmbob schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:57:
Vandaag trouwens eindelijk die zigbee2mqtt stick die ik bij je gekocht heb in gebruik genomen. Heeft maar een half jaar geduurd voordat ik daaraan toe kwam :+

Had er niet eerder een gebruiksdoel voor, maar heb nu 2 Xiaomi Mijia temperature humidity sensoren in gebruik genomen (deze). Happy so far!
Nice haha :).
Voor anderen die interesse hebben, dit is de nieuwste versie van die Temp sensor.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andersom toch, volgens mij link ik de nieuwste en jij die van vorig jaar?

Dacht ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Hmmbob schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:01:
Andersom toch, volgens mij link ik de nieuwste en jij die van vorig jaar?

Dacht ik....
Oh hmmm nu ga ik twijfelen omdat er bij jou inderdaad 2019 staat. Maar ik dacht dat al die nieuwe sensoren Aqara heten, dus niet meer Mija.

Die aqara meet ook: Air Pressure

[ Voor 5% gewijzigd door PuckStar op 20-07-2019 23:05 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:38
Xiaomi Mija en Aqara zijn twee verschillende product lijnen, mogelijk zelfs aparte merken? Xiaomi is daar soms nogal vaag in. Volgens mij zijn het soms ook "bevriende" merken. Zo heb je ook Xiaomi Philips lampen en Xiaomi Yeelight lampen, terwijl Philips en Yeelight in principe concurenten zijn.

Xiaomi Mija is dan volgens mij weer wel echt Xiaomi, terwijl Aqara een ander merk is maar wel samen werkt met Xiaomi. En soms brengen ze dan ook onder beide namen eenzelfde product uit. Bij de temp sensoren heeft de Aqara idd een extra "sensor" (luchtdruk), maar bij andere dingen maakt het helemaal niet uit welke je hebt (bv bij de contact sensoren).

[small]Daarnaast lijkt een product titel/omschrijving op AliExpress me niet de meest betrouwbare bron voor wat nieuwer is. Die 2018 / 2019 in producttitel zal eerder voor "marketing" zijn. De 2019 versie klinkt dan toch beter/nieuwer als de 2018 versie. Terwijl 1. het waarschijnlijk dezelfde sensor is die je 1, 2 jaar terug ook al kon komen en er dus niks "2019" aan is; en 2. de Aqara versie meer kan dan de Mija versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Ik gebruik duplicati in docker. Werkt prima.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:26:
[...]

HELD!

Morgen weer wat te doen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]

Yep. En lekker encrypted ook!

Ik backup alles naar OneDrive.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Een vraag over het gebruik van MQTT i.c.m. HASS en AppDaemon,

Ik probeer via AppDaemon een MQTT topic uit te lezen, en vervolgens wanneer er een message binnenkomt wil ik via
Python:
1
self.call_service("notify/pushbullet", message="Received")
een notificatie met PushBullet versturen.

Nu is het echter zo dat de class waar dit in staat een afgeleide is van
code:
1
appdaemon.plugins.mqtt.mqttapi
i.p.v.
code:
1
appdaemon.plugins.hass.hassapi
en daardoor mislukt de bovenstaande aanroep.

Heeft iemand hier ervaring mee? Naar mijn mening laat de documentatie van AppDaemon hierin ook nog flink te wensen over..

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:57:

Hmm, gisteren nog even een van de twee sensoren boven bij de oudste op zolder gelegd, maar dat is toch een stapje te ver: sindsdien geen enkel bericht meer ontvangen. Dat valt wat tegen qua bereik (both ways)....

Eens kijken of een USB verlengkabel succes brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Hmm, gisteren nog even een van de twee sensoren boven bij de oudste op zolder gelegd, maar dat is toch een stapje te ver: sindsdien geen enkel bericht meer ontvangen. Dat valt wat tegen qua bereik (both ways)....

Vermoedelijk niet. Beter is wat powered nodes toe te voegen zoals een lamp of slimme schakelaar, die fungeren als router en creëren een mesh netwerk met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:52:
[...]
Vermoedelijk niet. Beter is wat powered nodes toe te voegen zoals een lamp of slimme schakelaar, die fungeren als router en creëren een mesh netwerk met z'n allen.
Alleen is de use case voor powered nodes er nu nog niet, dus vanwege de WAF (met de nadruk op acceptance :+) moet ik dat even slim aanlopen.

O-)

Sensor 1 verdieping lager op de zoldertrap gelegd en keurig weer in de verbindingen, dus het is ook een gevalletje "net niet"

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 21-07-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je kan ook een usb stick maken als router. Zeker de cc2531 is vrij klein en heb al situaties gezien waarin men hem bijvoorbeeld in een usb aansluiting van een accesspoint stopt om zo het bereik te vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:16:
[...]

Je kan ook een usb stick maken als router. Zeker de cc2531 is vrij klein en heb al situaties gezien waarin men hem bijvoorbeeld in een usb aansluiting van een accesspoint stopt om zo het bereik te vergroten.
Zal deze week eens naar de IKEA rijden voor slimme stekkers of zo'n signaalversterker (al gaat die natuurlijk 'USB lader' heten :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Is het misschien iemand al gelukt om de rooted toon software aangepast te krijgen, zodat deze ook werkt in 0.96? Wil graag upgraden (van 0.95.4), maar zit met de module die niet werkt i.v.m. de climate changes. Ik weet alleen zelf niets van Python en kan het niet aanpassen. Met een handleiding wel. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 24-09 17:23
Lifelogger schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:50:
Is het misschien iemand al gelukt om de rooted toon software aangepast te krijgen, zodat deze ook werkt in 0.96? Wil graag upgraden (van 0.95.4), maar zit met de module die niet werkt i.v.m. de climate changes. Ik weet alleen zelf niets van Python en kan het niet aanpassen. Met een handleiding wel. :-)
Er is een ticket op GitHub voor gelogd, maar niemand heeft hem opgepakt:
https://github.com/cyberj...stom-components/issues/37

(Ik heb er zelf even geen tijd voor, anders was ik er wel aan begonnen - en als niemand het oppakt, zet ik het over 3-4 weken op mijn todo lijstje. HA 0.94.4 voldoet voor het moment ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mij ook de reden om nog even op 0.95.4 te blijven - ik heb onvoldoende Python kennis om dit op te pakken... Beetje patchen hier en daar lukt wel, maar dit gaat wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen toon maar volgens mij niet het component voor bepaalde zaken aangepast worden zoals ook vermeld op blog:
https://developers.home-a...7/03/climate-cleanup.html

O.a operation_mode moet hvac_mode worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
Ok, ik heb er ffies 5 minuten ingestoken ... En de basic toon climate werkt nu, alleen de mode werkt niet (lijst is leeg). Je kan de hack downloaden via: https://github.com/ualex73/toon_climate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 21:21

Dw1-nl

Webontwikkelaar

PuckStar schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:03:
[...]

Oh hmmm nu ga ik twijfelen omdat er bij jou inderdaad 2019 staat. Maar ik dacht dat al die nieuwe sensoren Aqara heten, dus niet meer Mija.

Die aqara meet ook: Air Pressure
De vierkante versie is de nieuwste die meet ook de luchtdruk de ronde versie is oud model. Zo houdt ik ze altijd uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
JBS schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:52:
[...]
Hoezo vermoedelijk niet? Er zijn heel veel voorbeelden van dat een verlengkabel helpt.
Ik ben het wel met je eens dat het beter is om repeaters/power nodes toe te voegen voor beter bereik.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
UTMachine schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:08:
Ok, ik heb er ffies 5 minuten ingestoken ... En de basic toon climate werkt nu, alleen de mode werkt niet (lijst is leeg). Je kan de hack downloaden via: https://github.com/ualex73/toon_climate
Top! Zal de hack Later vandaag eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
UTMachine schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:08:
@Hmmbob @Lifelogger Ik heb het component nu bijgewerkt, nu moet de modes (worden nu in 0.96 presets genoemd) ook goed werken. Ook heeft wwolkers op GitHub een pull request geopend op Ron's zijn versie (https://github.com/cyberj...custom-components/pull/38). Alleen is het niet bekend wanneer deze gemerged wordt.

Ik zit nu ook op 0.96.2, nog geen grote problemen voorbij zien komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 21-07-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Straks even proberen, nu eerst even geocachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Hoezo vermoedelijk niet? Er zijn heel veel voorbeelden van dat een verlengkabel helpt.
Ik ben het wel met je eens dat het beter is om repeaters/power nodes toe te voegen voor beter bereik.
Zeker. Een verlengkabel kan verschil maken, zowel qua bereik als stabiliteit.
Aangezien er gesproken werd over bereik tot zolder vermoedde ik dat daar al snel een powered node/repeater voor nodig zou zijn, hoewel de situatie natuurlijk ook weer per huis inclusief omliggende WiFi anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifelogger
UTMachine schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:56:
[...]

@Hmmbob @Lifelogger Ik heb het component nu bijgewerkt, nu moet de modes (worden nu in 0.96 presets genoemd) ook goed werken. Ook heeft wwolkers op GitHub een pull request geopend op Ron's zijn versie (https://github.com/cyberj...custom-components/pull/38). Alleen is het niet bekend wanneer deze gemerged wordt.

Ik zit nu ook op 0.96.2, nog geen grote problemen voorbij zien komen :)
Ah, super dat je dit gedaan hebt! Tijdens dit schrijven wordt de update geïnstalleerd. Kijk er echt naar uit met de nieuwe HA te spelen. Dank voor je hulp!

Update: toch weer even terug naar 0.95.4. Krijg toon niet goed aan de praat via m’n automation. Kan het programma niet instellen en zoek nog de goede manier. Even op een rustig moment verder kijken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Lifelogger op 21-07-2019 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 12:26
DeadMetal schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:48:
je kan in je configuration yaml dit doen

code:
1
2
3
4
5
panel_iframe:
  node_red:
    title: Node Red
    url: !secret node_red_url
    icon: mdi:grid

Als je Home-Assistant via HTTPS benaderd moet Node-Red ook via HTTPS te benaderen zijn. Anders weigerd je browser de "unsafe" components te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maxxie85 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:49:
[...]
Als je Home-Assistant via HTTPS benaderd moet Node-Red ook via HTTPS te benaderen zijn. Anders weigerd je browser de "unsafe" components te laden.
Hassio heeft dit goed opgevangen door ingress functies toe te voegen aan hass en ook de weg naar de plugin te beveiligen met autorisatie. _/-\o_

Met een iFrame moet je dat iha zelf regelen, of apart autoriseren.

Waarom dit geen onderdeel is van de reguliere hass applicatie snap ik nog steeds niet, oftewel waarom moet je hassio draaien om deze functionaliteit te kunnen gebruiken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:06
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:57:
Straks even proberen, nu eerst even geocachen.
hee. Doen wij ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Jullie zetten de geolocatie toch wel in hass hè 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mars Warrior schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:00:
[...]
Waarom dit geen onderdeel is van de reguliere hass applicatie snap ik nog steeds niet, oftewel waarom moet je hassio draaien om deze functionaliteit te kunnen gebruiken :?
Denk vooral dat er geen component is die een proxy goed inricht. Goede use case en goed concept voor een plugin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
RevellNL schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:47:
Een vraag over het gebruik van MQTT i.c.m. HASS en AppDaemon,

Ik probeer via AppDaemon een MQTT topic uit te lezen, en vervolgens wanneer er een message binnenkomt wil ik via
Python:
1
self.call_service("notify/pushbullet", message="Received")
een notificatie met PushBullet versturen.

Nu is het echter zo dat de class waar dit in staat een afgeleide is van
code:
1
appdaemon.plugins.mqtt.mqttapi
i.p.v.
code:
1
appdaemon.plugins.hass.hassapi
en daardoor mislukt de bovenstaande aanroep.

Heeft iemand hier ervaring mee? Naar mijn mening laat de documentatie van AppDaemon hierin ook nog flink te wensen over..
Ik heb het opgelost, en wel op de volgende manier:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import appdaemon.plugins.mqtt.mqttapi as mqtt

class MqttConnector(mqtt.Mqtt):
    namespace = 'mqtt'

def initialize(self):
        self.set_namespace(self.namespace)

self.hass = None

def set_hass(self, hass):
        self.hass = hass

class DoorbellNotification(hass.Hass):
    mqtt_topic = 'notifications/doorbell'

def initialize(self):
        self.mqtt = self.get_app("mqtt_connector")
        self.mqtt.set_hass(self)

self.mqtt.mqtt_subscribe(self.mqtt_topic, namespace='mqtt')
        self.mqtt.listen_event(self.doorbell_rang, topic=self.mqtt_topic, namespace='mqtt')

def doorbell_rang(self, event_name, data, kwargs):
        self.call_service("notify/pushbullet", message="Someone's at the door!", namespace='hass')

De MqttConnector class kan ik hergebruiken in andere scripts, en de DoorbellNotification class kan ik nu gaan uitbreiden naar het ophalen en meesturen van een screengrab van de buitencamera!

[ Voor 10% gewijzigd door RevellNL op 21-07-2019 20:52 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RevellNL schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:52:
[...]

Ik heb het opgelost, en wel op de volgende manier:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import appdaemon.plugins.mqtt.mqttapi as mqtt

class MqttConnector(mqtt.Mqtt):
    namespace = 'mqtt'

def initialize(self):
        self.set_namespace(self.namespace)

self.hass = None

def set_hass(self, hass):
        self.hass = hass

class DoorbellNotification(hass.Hass):
    mqtt_topic = 'notifications/doorbell'

def initialize(self):
        self.mqtt = self.get_app("mqtt_connector")
        self.mqtt.set_hass(self)

self.mqtt.mqtt_subscribe(self.mqtt_topic, namespace='mqtt')
        self.mqtt.listen_event(self.doorbell_rang, topic=self.mqtt_topic, namespace='mqtt')

def doorbell_rang(self, event_name, data, kwargs):
        self.call_service("notify/pushbullet", message="Someone's at the door!", namespace='hass')

De MqttConnector class kan ik hergebruiken in andere scripts, en de DoorbellNotification class kan ik nu gaan uitbreiden naar het ophalen en meesturen van een screengrab van de buitencamera!
Je kunt ook MQTTWarn gebruiken natuurlijk. Hoef je zelf niks meer te proggen _/-\o_

Hup in een docker container en je kunt vanuti MQTT werkelijk overal wel wat heen sturen:
  • alexa-notify-me
  • amqp
  • apns
  • asterisk
  • autoremote
  • carbon
  • celery
  • dbus
  • dnsupdate
  • emoncms
  • execute
  • facebook messenger
  • file
  • freeswitch
  • gss
  • gss2
  • hangbot
  • hipchat
  • http
  • icinga2
  • ifttt
  • influxdb
  • instapush
  • ionic
  • iothub
  • irccat
  • linuxnotify
  • log
  • mastodon (see tootpaste)
  • mattermost
  • mqtt
  • mqttpub
  • mysql
  • mysql_dynamic
  • mysql_remap
  • mythtv
  • nntp
  • nsca
  • osxnotify
  • osxsay
  • pastebinpub
  • pipe
  • postgres
  • prowl
  • pushalot
  • pushbullet
  • pushover
  • pushsafer
  • redispub
  • rrdtool
  • serial
  • slack
  • sqlite
  • sqlite_json2cols
  • sqlite_timestamp
  • smtp
  • ssh
  • syslog
  • telegram
  • thingspeak
  • tootpaste
  • twilio
  • twitter
  • websocket
  • xbmc
  • xmpp
  • xively
  • zabbix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Mars Warrior schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:58:
[...]

Je kunt ook MQTTWarn gebruiken natuurlijk. Hoef je zelf niks meer te proggen _/-\o_

Hup in een docker container en je kunt vanuti MQTT werkelijk overal wel wat heen sturen:
  • alexa-notify-me
  • amqp
  • apns
  • asterisk
  • autoremote
  • carbon
  • celery
  • dbus
  • dnsupdate
  • emoncms
  • execute
  • facebook messenger
  • file
  • freeswitch
  • gss
  • gss2
  • hangbot
  • hipchat
  • http
  • icinga2
  • ifttt
  • influxdb
  • instapush
  • ionic
  • iothub
  • irccat
  • linuxnotify
  • log
  • mastodon (see tootpaste)
  • mattermost
  • mqtt
  • mqttpub
  • mysql
  • mysql_dynamic
  • mysql_remap
  • mythtv
  • nntp
  • nsca
  • osxnotify
  • osxsay
  • pastebinpub
  • pipe
  • postgres
  • prowl
  • pushalot
  • pushbullet
  • pushover
  • pushsafer
  • redispub
  • rrdtool
  • serial
  • slack
  • sqlite
  • sqlite_json2cols
  • sqlite_timestamp
  • smtp
  • ssh
  • syslog
  • telegram
  • thingspeak
  • tootpaste
  • twilio
  • twitter
  • websocket
  • xbmc
  • xmpp
  • xively
  • zabbix
Nice! Project kende ik nog niet maar die gaat zeker op het lijstje!

Voor waar ik nu mee bezig ben ga ik daar alleen helaas niet echt iets aan hebben, namelijk:
- Deurbel aangesloten aan een LoLin NodeMCU v3 board
- Wanneer de deurbel ingedrukt wordt, stuurt dat board een MQTT bericht
- Appdaemon vangt dat bericht af
- Haalt afbeelding van camera op
- Upload naar Pushbullet (via 3-staps methode)
- Stuurt notificatie naar telefoon met afbeelding van camera erbij

Ik kon dit helaas niet allemaal op het board zelf afvangen vanwege het beperkte geheugen, de afbeelding opslaan/inladen was bijveoorbeeld al niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen zijn dus ook 0.96.2 en 0.96.3 verschenen, met veelal fixes voor de climate issues:
Release 0.96.2 - July 19
  • Fix fritzbox climate HVAC mode / temperature (@cgtobi - #25275) (fritzbox docs)
  • Fixed python-wink method names (@w1ll1am23 - #25285) (wink docs)
  • [climate] Correct honeywell supported_features (@zxdavb - #25292) (honeywell docs)
  • Fix HM with use wrong datapoint for off (@pvizeli - #25298) (homematic docs)
  • Fix plant error when adding new value (@cgtobi - #25302) (plant docs)
Release 0.96.3 - July 21
  • temporary patch to fix KNX climate devices (@farmio - #25356) (knx docs)
  • Restore sensiobo turn on/off methods (@balloob - #25321) (sensibo docs)
  • Update zwave climate mappings (@eyager1 - #25327) (zwave docs)
  • Restore Daikin A/C on/off services (@fredrike - #25332) (daikin docs)
  • Fix for hvac_modes list being null (@schmic - #25347) (zwave docs)
  • add available to device info (@dmulcahey - #25349) (zha docs)
  • Fix preset service call (@cgtobi - #25358) (netatmo docs)
  • Improve geniushub logging and bump client (@zxdavb - #25359) (geniushub docs)
  • Introduce PRESET_NONE for climate (@balloob - #25360)
  • bump quirks version (@dmulcahey - #25362) (zha docs)
  • Fix ESPHome climate migration (@OttoWinter - #25366) (esphome docs)
  • fix remove and re-add scenario (@dmulcahey - #25370) (zha docs)
  • change and condition to or condition (@dmulcahey - #25374)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nog dank voor de tip; keurige dagelijkse backups van mijn configs in Dropbox nu. De containers zelf niet natuurlijk, dat was nou net het idee van Docker :+
[...]

Heb geen verlengkabel gevonden, maar wat geschoven met de Pi in de meterkast en de sensor iets verlegd, nu krijg ik gewoon updates binnen B-) Zal toch eens kijken voor nuttige uitbreidingen van het Zigbee netwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Nog dank voor de tip; keurige dagelijkse backups van mijn configs in Dropbox nu. De containers zelf niet natuurlijk, dat was nou net het idee van Docker
No problem. Werkt goed. Maak van diverse configs op die manier een backup. Heb gewoon mijn docker root folder in duplicati opgenomen en geselecteerd wat ik in de backup wil, incl ha. Ik backup naar STACK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nu ik toch opnieuw begonnen was, heb ik gelijk maar weer geprobeerd om Hass.io in docker op een Synology 218+ te krijgen. Dat is zowaar gelukt. Iemand heeft een package geschreven waardoor de docker containers voor hassio-supervisor en qemux86-64-homeassistant geïnstalleerd worden en met elkaar praten.
Eén dingetje om op te letten is wel dat de container voor qemux86-64-homeassistant ook "homeassistant" genoemd wordt, en mijn oude container dus overschreven werd :X. Gelukkig staat de config wel ergens anders, dus als ik terug wil kan ik gewoon de laatste versie weer downloaden en naar mijn config verwijzen.

Via een post iets hierboven had ik net HACS in mijn standaard Home-Assistant docker gezet, dus dat heb ik bij hass.io ook geprobeerd. Dat ging prima adhv deze guide.

Nu weer verder spelen/instellen en hopen dat de boel stabiel is/blijft.

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 22-07-2019 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

gwystyl schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:31:
Via een post iets hierboven had ik net HACS in mijn standaard Home-Assistant docker gezet, dus dat heb ik bij hass.io ook geprobeerd. Dat ging prima adhv deze guide.
Let erop dat als je icm HACS de zigbee networkmap wilt gebruiken dat er nog een bug in beide componenten zit waardoor de map niet werkt. Die in zigbee2mqtt_networkmap lijkt veroorzaakt te worden door een bug in HACS die in 0.13.0 zal worden opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:16:
Ondertussen zijn dus ook 0.96.2 en 0.96.3 verschenen, met veelal fixes voor de climate issues:
[...]
Yups, de preset 'None' zou nu weg moeten zijn uit het root'ed Toon menu ... Ze kwamen er toch achter dat deze opeens voor de dag kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de Traefik gebruikers:

Is er een mogelijkheid om Traefik zelf een upgrade te laten doen als ik met http op de https poort verbind? Want als ik nu vergeet https voor mijn URL te zetten, geeft Chrome een foutmelding over wrong protocol (klopt, want http op een https poort (welke overigens niet 443 is, maar een custom port). Het liefste zou ik willen dat Traefik dit opvangt en oplost.

Ik bedoel dus specifiek niet het doorsturen van de http endpoint naar de https endpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Ik kom van Domoticz af, tot nu toe bevalt Home Assistant mij prima!
Ik mis alleen het verbruik van mij slimme stekkers in Home Assistant.
In Domoticz had ik hier een Dzevent scriptje voor, die het verbruik uit mij gerootte Toon haalde.
Is er ook zoiets wat jullie weten voor Home Assistant? Zelfde geld eigenlijk voor mij slimme rookmelder.

Voorbeeld wat ik gebruikte voor mij slimme rookmelder in Domoticz:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
#!/usr/bin/php
<?php
    error_reporting(E_ALL);

/* Version 1.3 */ 
    /* date 8-11-2015 */
    /* Written by Ierlanfan */

/* start of current rookmelder data import*/
    /* Change ip_toon to the IP of your Toon */
    $file_string_rookmelder = file_get_contents('http://ip_toon:10080/hdrv_zwave?action=getDevices.json');
    $parsed_json = json_decode($file_string_rookmelder, true);
#var_dump($parsed_json);

/* Send rookmelder info to Domoticz */
$rookmelderstatus=$parsed_json['dev_5']['AlarmStatus'];
$rookmeldertemp=$parsed_json['dev_5']['CurrentTemperature'];
$rookmelderbatterij=$parsed_json['dev_5']['CurrentBatteryLevel'];
$rookmelderconnected=$parsed_json['dev_5']['IsConnected'];

/* Create 4 virtual sensors */
/* 1. Switch, 2. Temperature, 3. Percentage, 4. Switch */

/* Define switch idxvalue here */
$idx = 61;
$rookmelderstatusalarm = curl_init("http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idx&nvalue=0&svalue=$rookmelderstatus");
curl_exec($rookmelderstatusalarm);

/* Define temperature idxvalue here */
$idx = 62;
$rookmelderstatustemp = curl_init("http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idx&nvalue=0&svalue=$rookmeldertemp");
curl_exec($rookmelderstatustemp);

/* Define percentage idxvalue here */
$idx = 63;
$rookmelderstatusbatterij = curl_init("http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idx&nvalue=0&svalue=$rookmelderbatterij");
curl_exec($rookmelderstatusbatterij);

/* Define the second switch idxvalue here */
$idx = 64;
$rookmelderstatusconnected = curl_init("http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idx&nvalue=0&svalue=$rookmelderconnected");
curl_exec($rookmelderstatusconnected);
?>

Voorbeeld wat ik gebruikte voor de slimme stekkers zal ik vanavond even posten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:57:
Voor de Traefik gebruikers:

Is er een mogelijkheid om Traefik zelf een upgrade te laten doen als ik met http op de https poort verbind? Want als ik nu vergeet https voor mijn URL te zetten, geeft Chrome een foutmelding over wrong protocol (klopt, want http op een https poort (welke overigens niet 443 is, maar een custom port). Het liefste zou ik willen dat Traefik dit opvangt en oplost.

Ik bedoel dus specifiek niet het doorsturen van de http endpoint naar de https endpoint.
Hoe bedoel je dit? Je browser krijgt vziw altijd een redirect (een 301 of 302) voor zijn kiezen.

Traefik lost met onderstaande redirect een http aanroep op door hem naar https door te zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
defaultEntryPoints = ["http", "https"]

[entryPoints]
  [entryPoints.http]
  address = ":80"
    [entryPoints.http.redirect]
    entryPoint = "https"
  [entryPoints.https]
  address = ":443"

Of wil jij http://mijn.domein.com:5555 automatisch laten doorverwijzen naar https://mijn.domein.com:5555.
Heb ik nooit geprobeerd met Traefik 8)

Het zou maar zo kunnen zijn (ook nog niet gebruikt) dat je dit met HSTS kunt bereiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    [frontends.frontend1.headers]
      allowedHosts = ["foobar", "foobar"]
      hostsProxyHeaders = ["foobar", "foobar"]
      SSLRedirect = true
      SSLTemporaryRedirect = true
      SSLHost = "foobar"
      STSSeconds = 42
      STSIncludeSubdomains = true
      STSPreload = true
      forceSTSHeader = true

[ Voor 25% gewijzigd door Mars Warrior op 22-07-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:06:
[...]
Hoe bedoel je dit? Je browser krijgt vziw altijd een redirect (een 301 of 302) voor zijn kiezen.
Ik denk dat traefik die redirect alleen op de HTTP poort doet. Dan zorgt http.redirect voor de redirect.
daar trapte ik ook in
Het zou maar zo kunnen zijn (ook nog niet gebruikt) dat je dit met HSTS kunt bereiken:
HSTS zorgt er in ieder geval voor dat je na één request over HTTPS naar die service nooit meer een HTTP request kan doen binnen het tijdwindow. Goede tip die SSLRedirect = true optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ANdrode schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:30:
[...]
Ik denk dat traefik die redirect alleen op de HTTP poort doet. Dan zorgt http.redirect voor de redirect.
daar trapte ik ook in
[...]
HSTS zorgt er in ieder geval voor dat je na één request over HTTPS naar die service nooit meer een HTTP request kan doen binnen het tijdwindow. Goede tip die SSLRedirect = true optie :)
Als @Hmmbob die SSLRedirect nu 'ff' test, dan weten wij voortaan ook wat die doet :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga ik doen vanavond. I'll report back.

Edit: Nope, krijg "invalid http response" als ik dat label gebruik.
ANdrode schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:30:
[...]

daar trapte ik ook in
Dit dus (en dat is niet wat ik bedoelde, ik bedoel de upgrade van een http request op een https poort)

[ Voor 114% gewijzigd door Hmmbob op 22-07-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53

lxz

Mars Warrior schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:43:
[...]

Als @Hmmbob die SSLRedirect nu 'ff' test, dan weten wij voortaan ook wat die doet :Y
Ik heb ooit ergens een stapel settings gevonden en deze klakkeloos gecopy/paste en SSLRedirect is daar ook één van. Heb eigenlijk nooit de moeite genomen om te kijken wat hiervan nou echt handig en veilig is.

Hier zijn mijn settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      - "traefik.frontend.headers.SSLRedirect=true"
      - "traefik.frontend.headers.STSSeconds=315360000"
      - "traefik.frontend.headers.browserXSSFilter=true"
      - "traefik.frontend.headers.contentTypeNosniff=true"
      - "traefik.frontend.headers.forceSTSHeader=true"
      - "traefik.frontend.headers.SSLHost=banaan.nu"
      - "traefik.frontend.headers.STSIncludeSubdomains=true"
      - "traefik.frontend.headers.STSPreload=true"
      - "traefik.frontend.headers.frameDeny=true"
      - "traefik.frontend.whiteList.sourceRange=192.168.0.0/16"
      - "traefik.frontend.whiteList.useXForwardedFor=true"

Als ik http://iets.banaan.nu:444 probeer te openen, wordt hier automatisch https van gemaakt. Ik denk door de SSLRedirect-setting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
lxz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:04:
[...]
Als ik http://iets.banaan.nu:444 probeer te openen, wordt hier automatisch https van gemaakt. Ik denk door de SSLRedirect-setting..
Kan ook door de HSTS redirect komen, dat is denk ik dit:
YAML:
1
2
3
4
# docker-compose.yml :)
      - "traefik.frontend.headers.STSSeconds=315360000"
      - "traefik.frontend.headers.STSIncludeSubdomains=true"
      - "traefik.frontend.headers.STSPreload=true"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 13:25
Aangezien ik hier de vorige keer aardig op weg ben geholpen met mijn problemen m.b.t. MQTT etc toch even mijn ervaring en oplossing posten. Mocht iemand er ook ooit tegenaan lopen dan vind hij/zij hopelijk snel deze post, haha!

Nadat ik via een MQTT explorer wel zag dat mijn device berichten afgaf aan de Mosquitto Ad-on in Home Assistant moest ik dus opzoek gaan waarom Home Assistant zelf niet kon verbinden met de MQTT broker.

Ik had dit artikel gevolgd voor het instellen van de Mosquitto broker: https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

Wat dus erg belangrijk is, is deze waarschuwing.
Since version 4.1 of the addon, an explicit ACL definition is now required, see these instructions.
Als je dan die instructies volgt moet je het volgende toevoegen aan de accesscontrollist die je moet aanmaken.
code:
1
2
user [YOUR_MQTT_USER]
topic readwrite #

Hier had ik als user mijn Mosquitto user opgegeven welke ik ook instel op mijn devices die moeten verbinden.

Na een paar uurtjes geklooi (ja echt een paar uur) en veel google en zoeken en uitproberen zat daar dus ook het probleem.

Home Assistant verbind intern met het account: homeassistant. Deze dus ook opgenomen in de accesscontrollist (zelfde regels nog een keer eronder herhalen alleen dan voor het homeassistant account).

En jah hoor, na een herstart alles werkte! Heeft mij een avond je gekost, maar je leert dan wel snel een heleboel over Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Laatst online: 22-09 09:31
stijn1309 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:05:
Aangezien ik hier de vorige keer aardig op weg ben geholpen met mijn problemen m.b.t. MQTT etc toch even mijn ervaring en oplossing posten. Mocht iemand er ook ooit tegenaan lopen dan vind hij/zij hopelijk snel deze post, haha!

Nadat ik via een MQTT explorer wel zag dat mijn device berichten afgaf aan de Mosquitto Ad-on in Home Assistant moest ik dus opzoek gaan waarom Home Assistant zelf niet kon verbinden met de MQTT broker.

Ik had dit artikel gevolgd voor het instellen van de Mosquitto broker: https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

Wat dus erg belangrijk is, is deze waarschuwing.

[...]

Als je dan die instructies volgt moet je het volgende toevoegen aan de accesscontrollist die je moet aanmaken.
code:
1
2
user [YOUR_MQTT_USER]
topic readwrite #

Hier had ik als user mijn Mosquitto user opgegeven welke ik ook instel op mijn devices die moeten verbinden.

Na een paar uurtjes geklooi (ja echt een paar uur) en veel google en zoeken en uitproberen zat daar dus ook het probleem.

Home Assistant verbind intern met het account: homeassistant. Deze dus ook opgenomen in de accesscontrollist (zelfde regels nog een keer eronder herhalen alleen dan voor het homeassistant account).

En jah hoor, na een herstart alles werkte! Heeft mij een avond je gekost, maar je leert dan wel snel een heleboel over Home Assistant.
Thanks!
Heb je de ACL ook een extensie gegeven? Dat staat namelijk niet in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Laatst online: 24-09 13:25
rick85 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:45:
[...]

Thanks!
Heb je de ACL ook een extensie gegeven? Dat staat namelijk niet in de handleiding.
Nee geen extensie gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mijn test VM met hass liep steeds vast, en ik snapte maar niet waarom, totdat ik erachter kwam dat dat steeds gebeurde nadat ik iets met de vscode plugin (docker) aan het doen was :X

Blijkt dat ding als je er niks mee doet al 500MB RAM in beslag te nemen, maar als je hem activeert / gebruikt om een bestandje van 50 bytes te editen, gaat het gebruik naar 1.3GB RAM 8)7

Tja, zoveel RAM heeft de VM niet, dus de swapper nam 90% CPU en liep de VM daarom vast ;w

Gemak van web-based configuratie bestanden aanpassen van hass gaat dus gepaard met een belachelijk resource gebruik :'( Gelukkig heeft mijn productie NUCje 8GB RAM waarvan - zonder vscode - er nog een 6GB vrij is, dus die kan dat wel hebben zonder vastlopers.

Ze zouden bij de hassio store het RAM gebruik er eens bij moeten zetten voor elke addon, dan had ik al meteen geweten dat dit niet gaat werken :X

Het blijft een leerproces, omgaan met hass :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior Ik zie 'm bij mij (als Hass.io add-on) ook vrij gretig geheugen gebruiken, maar niet zo veel als bij jou.In IDLE zo'n 200 MB, bij gebruik richting de 900+ MB. Nog steeds behoorlijk wat inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JqAMQu6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JBS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:49:
@Mars Warrior Ik zie 'm bij mij (als Hass.io add-on) ook vrij gretig geheugen gebruiken, maar niet zo veel als bij jou.In IDLE zo'n 200 MB, bij gebruik richting de 900+ MB. Nog steeds behoorlijk wat inderdaad.

[Afbeelding]
Dat scheelt toch wat ja. Maar het verschil tussen idle en in gebruik is ook bij jou ca 700MB erbij.
Efficiënt software schrijven is af en toe toch een uitdaging :D

Dat ik - in dit geval - hassio direct binnen Docker draai mag geen verschil maken lijkt me. Het lijkt me sterk dat het niet draaien van al die hassio services (Supervisor en AppArmor) wordt afgestraft met een extra paar honderd MB RAM gebruik :N als compensatie voor het voordeel dat ik nu zelf hass kan starten en stoppen als ik dat nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:49:

[Afbeelding]
Of het om virtueel geheugen gaat of om resident set size (RSS) maakt ook nog veel uit. Bij bijvoorbeeld chrome op mijn laptop nu een factor 4.

Bij linux verschilt het zo ongeveer per applicatie wat ze noemen als geheugengebruik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ANdrode schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:10:
[...]

Of het om virtueel geheugen gaat of om resident set size (RSS) maakt ook nog veel uit. Bij bijvoorbeeld chrome op mijn laptop nu een factor 4.

Bij linux verschilt het zo ongeveer per applicatie wat ze noemen als geheugengebruik :X
Gezellig toch die duidelijkheid bij Linux.

Zie nu op mijn W10 Pro desktop dat VSCode maar 280MB gebruikt volgens de task manager terwijl ik er mee aan het werk ben. Wat nu het probleem dan is met de VSCode addon is mij niet duidelijk .Kan zijn dat de webserver variant enorm veel extra gebruikt, of er is iets mis met de docker container.

Het verschil tussen wel en niet gebruiken is 700MB. Dat blijf ik absurd vinden...

Het barst wel van de github issues icm Python als taal zie ik. RAM gebruik van 3-10GB (!!!) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Mars Warrior schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:46:
[...]

Het barst wel van de github issues icm Python als taal zie ik. RAM gebruik van 3-10GB (!!!) 8)7
Dat is de language server. Dat is niet de taal zelf, maar een tool die door andere tools gebruikt kan worden waardoor het makkelijker is om te integreren. Dit word gebruikt om een taal te analyseren. Zie ook https://langserver.org/

edit: dit gaat dus om de development ervaring, niet om runtime.

[ Voor 5% gewijzigd door Gropah op 23-07-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 24-09 15:53
Afgelopen tijd weer aan m'n Hassio gewerkt, en loop op wat punten vast, kan iemand me verder helpen?
De Configuration>General>Check Config lijkt verdwenen te zijn sinds 0.96. Is dit een bekende bug, of valt deze op een manier terug te krijgen?
Ook wil ik een Automation maken, die op basis van de verandering van brightness van 'bank lamp', de brightness van 5 zigbee spotjes aanpast. Hoe gebruikt ik verandering van brightness als trigger, en hoe gebruik ik de waarde van de brightness als input voor de 5 commands?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slaut schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:29:
De Configuration>General>Check Config lijkt verdwenen te zijn sinds 0.96. Is dit een bekende bug, of valt deze op een manier terug te krijgen?
Advanced mode in je profiel aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 24-09 15:53
Hmmbob schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:54:
[...]

Advanced mode in je profiel aangezet?
Dat lost de Check Config op! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Gropah schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:33:
[...]
Dat is de language server. Dat is niet de taal zelf, maar een tool die door andere tools gebruikt kan worden waardoor het makkelijker is om te integreren. Dit word gebruikt om een taal te analyseren. Zie ook https://langserver.org/

edit: dit gaat dus om de development ervaring, niet om runtime.
Aha. Ik snapte het al niet echt. Kwam ook al meldingen van 18GB RAM tegen. Klonk al absurd }:O

Dan zal het iets met de code-server te maken hebben die webbased toegang mogelijk maakt voor vscode.
Ik hou het maar in de gaten dan. Als het echt de spuigaten uitloopt dien ik wel een github issue in.

Hassio op basis van een losse supervisor container lijkt het voorlopig te doen, al wil ik nog verder strippen. Heb nog AppArmor foutmeldingen voor toegang tot dbus. Geen idee waarvoor die gebruikt wordt. Maar het lijkt dus wel te werken.
Een scripje in de supervisor container forceert het herstarten van alle containers als de supervisor herstart wordt, iets wat de kale suoervisor niet doet omdat die ervan uitgaat dat hij de baas is, en dat ben ik nu :X

Lekker knutselen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Afgelopen tijd weer aan m'n Hassio gewerkt, en loop op wat punten vast,

* mijn geschiedenis en logboek werk niet meer ook al druk ik op een sensor geef hij aan Geen geschiedenis gevonden

* nu ben ik bezig met een Automatisering te maken.
ik wil dat als ik een bepaalde lamp aan zet dat hij 10 min op 100% brand daarna dat hij terug ga naar 20% en als 1 van mijn sensoren beweging ziet dat hij weer op 100% gaat branden.

kan iemand mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enzoz89 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:04:
* mijn geschiedenis en logboek werk niet meer ook al druk ik op een sensor geef hij aan Geen geschiedenis gevonden
Check je instellingen voor 'recorder' en 'history'. Ik weet niet waar die staan in hass.io, bij mij staan ze in de configuration.yaml (docker installatie).
* nu ben ik bezig met een Automatisering te maken.
ik wil dat als ik een bepaalde lamp aan zet dat hij 10 min op 100% brand daarna dat hij terug ga naar 20% (1) en als 1 van mijn sensoren beweging ziet dat hij weer op 100% gaat branden (2).
Ik zou daar twee losse automatiseringen voor maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- id: set_brightness_to_20
  alias: "Lights: Brightness op 20"
  trigger: #We gebruiker 2 triggers
  - platform: state   #Deze triggert sowieso 10 min nadat lamp aan is gezet
    entity_id: light.bepaalde_lamp
    to: 'on' #hier stond state: 'on', maar dat was niet goed.
    for:
      minutes: 10
  - platform: state #Deze triggert als er 10min geen beweging is geweest
    entity_id: binary_sensor.pir_motion_sensor
    to: 'off'
    for:
  action:
  - service: homeassistant.turn_on
    data:
      brightness: 51 ### Schaal loopt van 0-255, dus 20 procent is 51

- id: set_brightness_to_255_after_movement
  alias: "Lights: Brightness op 100"
  trigger:
    platform: state #Bij iedere beweging triggert deze
    to: 'on'
  condition: 
    condition: state #Maar wel alleen als de lamp écht aan staat
    state: 'on'
  action:
    data:
      brightness: 255 ### Schaal loopt van 0-255

[ Voor 1% gewijzigd door Hmmbob op 24-07-2019 15:59 . Reden: typo in yaml regel 6 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Enzoz89 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:04:
Afgelopen tijd weer aan m'n Hassio gewerkt, en loop op wat punten vast,

Het weggooien van de home assistant database (home-assistant_v2.db verwijderen en daarna opnieuw starten van HA) is bij mij meestal de oplossing voor het opeens verdwijnen van de log en geschiedenis.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.96.4 is uit:
Release 0.96.4 - July 23
  • Fix Netatmo climate battery level (@cgtobi - #25165) (netatmo docs)
  • Tweak evohome migration (@zxdavb - #25281) (evohome docs)
  • Bump pyatmo version to 2.1.2 (@cgtobi - #25296) (netatmo docs)
  • [climate] Bugfix/Tweak honeywell migration (@zxdavb - #25369) (honeywell docs)
  • Update Daikin preset modes (@fredrike - #25395) (daikin docs)
  • Update pysonos to 0.0.22 (@amelchio - #25399) (sonos docs)
  • [climate] Correct evohome hvac_action (@zxdavb - #25407) (evohome docs)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 24-07-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Beste JayOne,

voor mij heeft dit ook gewerkt.
erg bedankt.
JayOne schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Het weggooien van de home assistant database (home-assistant_v2.db verwijderen en daarna opnieuw starten van HA) is bij mij meestal de oplossing voor het opeens verdwijnen van de log en geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Beste Hmmbob,

bedankt hier voor, probeerde hem net te testen maar hij geef aan dat in het bovenste deel een fout zit.
zie hem niet zo snel maar straks even puzzelen.
Hmmbob schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:58:
[...]
Check je instellingen voor 'recorder' en 'history'. Ik weet niet waar die staan in hass.io, bij mij staan ze in de configuration.yaml (docker installatie).

[...]

Ik zou daar twee losse automatiseringen voor maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- id: set_brightness_to_20
  alias: "Lights: Brightness op 20"
  trigger: #We gebruiker 2 triggers
  - platform: state   #Deze triggert sowieso 10 min nadat lamp aan is gezet
    for:
  - platform: state #Deze triggert als er 10min geen beweging is geweest
    to: 'off'
    for:
  action:
    data:
      brightness: 51 ### Schaal loopt van 0-255, dus 20 procent is 51

- id: set_brightness_to_255_after_movement
  alias: "Lights: Brightness op 100"
  trigger:
    platform: state #Bij iedere beweging triggert deze
    to: 'on'
  condition: 
    condition: state #Maar wel alleen als de lamp écht aan staat
  action:
    data:
      brightness: 255 ### Schaal loopt van 0-255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
ps heeft iemand een manier om een watermeter uit te lezen met bijvoorbeeld ESPhome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enzoz89 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:09:
Beste Hmmbob,

bedankt hier voor, probeerde hem net te testen maar hij geef aan dat in het bovenste deel een fout zit.
zie hem niet zo snel maar straks even puzzelen.

[...]
ik puzzel graag mee, maar dan is een foutmelding wel handig.

Overigens is het op Tweakers gebruikelijk om meerdere reacties in 1 post te zetten (in volgorde quote-reactie-quote-reactie) ipv 3 losse posts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Beste Hmmbob,

ik ben gewoon heel eerlijk in ben totaal niet goed in post plaatsen op een forum.

dus ik weet ook totaal niet hoe ik meerdere personen kan andworden in 1 post anders had ik het zekker wel gedaan.

p.s de fout zo hier zitten.
Invalid config for [automation]: [state] is an invalid option for [automation]. Check: automation->trigger->0->state. (See /config/configuration.yaml, line 151). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

maar ook niet zie ik niks.

ps hoe deel ik mijn yaml.
Hmmbob schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:19:
[...]
ik puzzel graag mee, maar dan is een foutmelding wel handig.

Overigens is het op Tweakers gebruikelijk om meerdere reacties in 1 post te zetten (in volgorde quote-reactie-quote-reactie) ipv 3 losse posts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 08:32
Enzoz89 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:14:
ps heeft iemand een manier om een watermeter uit te lezen met bijvoorbeeld ESPhome?
@maxxie85 heeft een hall sensor op zijn watermeter geplakt en telt de pulsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb in een enkele automation meerdere triggers in de vorm:
YAML:
1
2
  - platform: template
    value_template: "{{ (states.sensor.X.state|float) > (states.input_number.Y.state|float) }}"

Op basis hiervan volgen actions met daarin:
code:
1
{{ trigger.entity_id }}

Dat geeft: "Error rendering template for call_service at pos 1: UndefinedError: 'trigger' is undefined"

Entity_id is niet opgegeven in de trigger. En dit blijkt zelfs niet te mogen bij platform template. En toch zegt de documentatie op https://www.home-assistant.io/docs/automation/templating/ dat platform template een trigger.entity_id zou moeten hebben. :?

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 24-07-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:38
Saturnus schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:36:
Ik heb in een enkele automation meerdere triggers in de vorm:
YAML:
1
2
  - platform: template
    value_template: "{{ (states.sensor.X.state|float) > (states.input_number.Y.state|float) }}"

Op basis hiervan volgen actions met daarin:
code:
1
{{ trigger.entity_id }}

Dat geeft: "Error rendering template for call_service at pos 1: UndefinedError: 'trigger' is undefined"

Entity_id is niet opgegeven in de trigger. En dit blijkt zelfs niet te mogen bij platform template. En toch zegt de documentatie op https://www.home-assistant.io/docs/automation/templating/ dat platform template een trigger.entity_id zou moeten hebben. :?
Hoe roep je de action aan? Staat mij bij dat data niet werkt in een service call, maar data_template. Dus dat trigger alleen beschikbaar is bij data_template

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enzoz89 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:32:
Beste Hmmbob,

ik ben gewoon heel eerlijk in ben totaal niet goed in post plaatsen op een forum.

dus ik weet ook totaal niet hoe ik meerdere personen kan andworden in 1 post anders had ik het zekker wel gedaan.
Voor wat betreft het forum, kijk even in de FAQ. Gebruikelijk is quoten zoals ik nu doe: eerst het gedeelte waarop je wil reageren, dan je reactie. Volgens de FAQ doen we elkaar continu de groeten, dus begroetingen & afsluitingen hoef je ook niet te plaatsen. Lekker makkelijk! _/-\o_ Als je meerdere berichten wil quoten, begin dan met reageren op het eerste bericht waarop je wil reageren, en op de pagina waar je je reactie aan het typen bent, kun je naar beneden scrollen en op "quote" naast een andere post klikken.
p.s de fout zo hier zitten.
Invalid config for [automation]: [state] is an invalid option for [automation]. Check: automation->trigger->0->state. (See /config/configuration.yaml, line 151). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

maar ook niet zie ik niks.
Sorry, mijn fout. In regel 6 van mijn code staat "state", maar dan moet "to" zijn. Dat krijg je als je het uit je hoofd zit te typen ;-)
ps hoe deel ik mijn yaml.
Die kun je makkelijk in [code] blokken zetten: [code=yaml].....[/code].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:47:
[...]

Hoe roep je de action aan? Staat mij bij dat data niet werkt in een service call, maar data_template. Dus dat trigger alleen beschikbaar is bij data_template
Dank, je hebt gelijk. Twee van de vier actions had ik data in plaats van data_template. Super dom. |:(

Edit: Apart... Telegram werkt niet, iOS notify wel.
YAML:
1
2
3
4
  - service: telegram_bot.send_message
    data_template:
      target: '123456789'
      message: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%X') }}: Hazard! {{ trigger.entity_id }} is {{trigger.to_state.state}}."

Error:
code:
1
Error sending message: Can't parse entities: can't find end of the entity starting at byte offset 48. Args: (123456789, '16:15:44: Hazard! input_number.Y is'), kwargs: {'parse_mode': 'Markdown', 'disable_notification': False, 'disable_web_page_preview': None, 'reply_to_message_id': None, 'reply_markup': None, 'timeout': None}

[ Voor 43% gewijzigd door Saturnus op 24-07-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 12:57
Ik probeer een automation toe te voegen aan mijn systeem. Ik heb de onderstaande code toegevoegd aan de yaml file. Ik zie geen foutmeldingen in de logboek. Als ik de automations handmatig uitvoer gebeurt er niets. Kan iemand kijken waar het probleem ligt? hoor graag van jullie.

>YAML:
- id: '1563214707077'
alias: Licht aan na zonsondergang
trigger:
platform: sun
event: sunset
offset: '+00:05:00'
action:
- service: scene.turn_on
entity_id: switch.halrelay
- id: '1563214707078'
alias: Licht uit voor zonopkomst
trigger:
event: sunrise
offset: '-01:00:00'
action:
- service: scene.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
xamirz schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:19:
Ik probeer een automation toe te voegen aan mijn systeem. Ik heb de onderstaande code toegevoegd aan de yaml file. Ik zie geen foutmeldingen in de logboek. Als ik de automations handmatig uitvoer gebeurt er niets. Kan iemand kijken waar het probleem ligt? hoor graag van jullie.

>YAML:
- id: '1563214707077'
alias: Licht aan na zonsondergang
trigger:
event: sunset
offset: '+00:05:00'
action:
- service: scene.turn_on
- id: '1563214707078'
alias: Licht uit voor zonopkomst
trigger:
event: sunrise
offset: '-01:00:00'
action:
- service: scene.turn_off
Hoe bedoel je handmatig?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Op automation in het home assistant scherm aanklikken en dan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
xamirz schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:26:
[...]

Op automation in het home assistant scherm aanklikken en dan uitvoeren.
Ik volg je niet helemaal. Is het niet dat je de automation dan aanzet? Zodat hij mag lopen als de trigger zo ver is zeg maar?

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@PuckStar
Hij drukt op de 'trigger' knop waardoor de automation 'getriggerd' wordt. Dan gebeurt er niets dus het action gedeelte is in ieder geval fout.

@xamirz
Je doet een scene aan en uit maar de scene begint met switch? Op https://www.home-assistant.io/components/scene/ beginnen scenes met scene. Dus scene.halrelay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Saturnus schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:36:

@xamirz
Je doet een scene aan en uit maar de scene begint met switch? Op https://www.home-assistant.io/components/scene/ beginnen scenes met scene. Dus scene.halrelay.
Ik heb een sonoff T1 schakelaar geflasht met Tasmota driver. Eigenlijk wil ik dus deze schakelaar bedienen met de sunrise en sunset event. De entity_id daarvan is dus: switch.halrelay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
xamirz schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:48:
[...]

Ik heb een sonoff T1 schakelaar geflasht met Tasmota driver. Eigenlijk wil ik dus deze schakelaar bedienen met de sunrise en sunset event. De entity_id daarvan is dus: switch.halrelay
code:
1
2
switch.turn_on
switch.turn_off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

xamirz schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:48:
[...]

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '1561234566'
  alias: Buitenlamp Voordeur Aan
  trigger:
  - event: sunset
    offset: -01:30:00
  condition:
  - condition: state
    entity_id: switch.voordeur
    state: 'off'
  action:
  - data:
    service: switch.turn_on

- id: '1561234567'
  alias: Buitenlamp voordeur Uit
  trigger:
  - event: sunrise
    offset: +00:30:00
  condition:
  - condition: state
  action:
  - data:
    service: switch.turn_off

Met deze automation gaat mijn buitenlamp bij de voordeur 1:30h vóór zonsondergang aan en 0:30h ná zonsopkomst weer uit.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Saturnus schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:49:
[...]
code:
1
2
switch.turn_on
switch.turn_off
Thanks. Dat werkt inderdaad. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Hallo medetweakers, hier weer een updateje van mijn lovelace config, nu met dynamische dag en nacht thema’s :P. Nu geschikt voor multi users met conditional cards!

Check hier voor full code/screens/filmpjes:
https://github.com/jimz011/homeassistant

Check hier het filmpje van de thema’s:
YouTube: Home Assistant Lovelace By Jimz011

En check hier voor een preview vd hele setup:
YouTube: Home Assistant, Lovelace by Jimz011 August 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Enzoz89
Ik heb een Aquadis watermeter. Hierop heb ik een Cyble sensor zitten en hieraan heb ik een S0PCM pulse counter module aangesloten. Meer info hier en hier
En het script van @UTMachine
https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader

Draait echt als een zonnetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 12:26
Enzoz89 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:14:
Ik heb een hall sensor boven mijn watermeter gepositioneerd. Mijn watermeter heeft 1 teller voor de liters met een metalen plaatje. Elke opgaande flank reken ik als 1 liter.

Deze heb ik aangesloten op een rpi met een python script die post en aboneerd op hetzelfde topic. Deze sla ik op in mosquito als een retentive topic dus mqtt is mijn geheugen. Geen gedonder met i/o op het geheugenkaartje.

Vervolgens in node red controleer ik elke minuut de waarde in het topic van die waterstand, en ik bewaar de vorige meting van n-1. Het verschil is het verbruik in liters/minuut. Dit stuur ik vanuit node-red naar een mqtt topic en zo komt het home-assistant binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 19:10
maxxie85 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:04:
[...]

Ik heb een hall sensor boven mijn watermeter gepositioneerd. Mijn watermeter heeft 1 teller voor de liters met een metalen plaatje. Elke opgaande flank reken ik als 1 liter.

Deze heb ik aangesloten op een rpi met een python script die post en aboneerd op hetzelfde topic. Deze sla ik op in mosquito als een retentive topic dus mqtt is mijn geheugen. Geen gedonder met i/o op het geheugenkaartje.

Vervolgens in node red controleer ik elke minuut de waarde in het topic van die waterstand, en ik bewaar de vorige meting van n-1. Het verschil is het verbruik in liters/minuut. Dit stuur ik vanuit node-red naar een mqtt topic en zo komt het home-assistant binnen.
Hier ook een hall sensor met en een ESP8266 met ESP Easy, deze stuurt een MQTT bericht door welke door HA wordt opgepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
Iemand die me verder kan helpen met onderstaande code, ik heb een weerstation gebouwd met daarop een zonnepaneel, accu en een paar sensoren.

Nu heb ik een basic code waarmee ik over MQTT op een topic een payload mee stuur.
De standaard code wil ik omzetten naar een meer dynamische code afhankelijk van het batterij voltage.

Standaard Code (Die werkt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: 'Test Get last State'
  initial_state: 'on'
  hide_entity: true
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: garden/sensor/0001/weather_station/request
  action:
    - service: mqtt.publish
      data_template: {
              topic: "garden/sensor/0001/weather_station/defaultsettings",
              payload: '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1200,"deepSleep":1}'
            }

Nieuwe Dynamische Code (Werkt niet)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
- alias: WS Last state
  trigger:
  action:
      data_template:
        data_template: >
          {% if float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.8 %}
            {
              "topic": "garden/sensor/0001/weather_station/defaultsettings",
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1800,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.6 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":2700,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.4 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":3600,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.2 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":4500,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.0 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":5400,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 2.8 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":6300,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
              {% else %} 
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":7200,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      
          {% endif %}
      service: mqtt.publish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Imperial Guard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:52:
Iemand die me verder kan helpen met onderstaande code, ik heb een weerstation gebouwd met daarop een zonnepaneel, accu en een paar sensoren.

Nu heb ik een basic code waarmee ik over MQTT op een topic een payload mee stuur.
De standaard code wil ik omzetten naar een meer dynamische code afhankelijk van het batterij voltage.

Standaard Code (Die werkt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: 'Test Get last State'
  hide_entity: true
  trigger:
  action:
    - service: mqtt.publish
      data_template: {
              topic: "garden/sensor/0001/weather_station/defaultsettings",
              payload: '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1200,"deepSleep":1}'
            }

Nieuwe Dynamische Code (Werkt niet)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
  trigger:
  action:
      data_template:
          {% if float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.8 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":1800,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.6 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":2700,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.4 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":3600,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.2 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":4500,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 3.0 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":5400,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
          {% elif float(states.sensor.weer_station_accu_spanning.state) >= 2.8 %}
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":6300,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }
              {% else %} 
            {
              "payload": '{"temp":-2.0,"hum":10.0,"sleepSeconds":7200,"deepSleep":1,"deviceState":0}'
            }      
          {% endif %}
Wat werkt er niet (foutmelding?).
Heb je de datatemplate al geprobeerd in de 'Template editor' (in NL 'Sjablonen')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
CodeIT schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:27:
[...]

Wat werkt er niet (foutmelding?).
Heb je de datatemplate al geprobeerd in de 'Template editor' (in NL 'Sjablonen')?
Ai toch wel: Error while executing automation automation.ws_last_state. Invalid data for call_service at pos 1: extra keys not allowed @ data['data_template']
Error while executing automation automation.ws_last_state. Invalid data for call_service at pos 1: extra keys not allowed @ data['data_template']

Templating ziet er voor mijn gevoel wel goed uit, misschien dat de quotes het probleem zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
      data_template:

{
            }      

[ Voor 16% gewijzigd door Imperial Guard op 25-07-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 21:15
Volgens mij mis je een - bij service: mqtt.publish

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
      data_template:

{
            }      

- service: mqtt.publish <<<-------
Imperial Guard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:37:
[...]

Geen foutmelding, ik zie geen message voorbij komen op mijn MQTT broker.

Templating ziet er voor mijn gevoel wel goed uit, misschien dat de quotes het probleem zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
      data_template:

{
            }      

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Imperial Guard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:52:
Ho ho, hoe kun je zoiets cools mededelen zonder foto's en bouw-instructies te delen! Nice project _/-\o_
Pagina: 1 ... 147 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.