StephanO1990 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 02:12:
Ik ben van plan om Home assistant binnenkort te verrijken met onder andere:
- Bewegingsmelders (evt. deurmelders) script m.b.t. binnenkomst woning na sunset en 's nachts tijdens een korte toilet-break
- IP-camera
- energiemeters (stekker) Melding geven wanneer de wasmachine klaar is
Nu kom ik Neo Coolcam tegen. Producten van deze fabrikant zijn beduidend beter te betalen dan de vergelijkbare Fibaro- en Aeon Labs-producten. Wat is jullie ervaring met Neo Coolcam?
Het is de bedoeling om de bewegingsmelders en de energiemeters middels Z-wave Plus met HA te verbinden en een tijdje te laten draaien om de werking en dergelijke te kunnen testen.
+ Op basis waarvan zetten jullie voor het slapen de verlichting uit op alle plekken in huis? Ik heb voorbeelden gezien dat men de smartphone aan de oplader legt in de slaapkamer en dat er een script draait. Ik zat zelf meer aan een leuke knop (lees:
Fibaro The Button) Any other brilliant ideas?
Ook wel geinig om zoiets als deze
drukmat te integreren in HA. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Leuk dat je naar Home Assistant kijkt!

Ik heb een mix van apparaten en o.a. een fibaro wall plug maar dat is best een duur ding. Als je wifi ook ok vind kan ik je de
Sonoff 16A aanraden. Daar kun je vrij makkelijk andere firmware opzetten en dan ben je maar
12,23euro kwijt voor een stroommeter!
Betreft verlichting ben ik begonnen met Hue lampen en een Hue dimmer. In principe gaan alle lampen automatisch aan/uit maar de dimmer is makkelijk voor als je lampen even feller/minder fel wilt zetten of als killswitch. Lampen gaan namelijk niet automatisch uit tussen 23:30 en 0:00 als we nog een film/serie aan het kijken zij. In dat geval gebruik ik de
dimmer uit knop als killswitch en gaan alle lampen (en eventuele slimme stekkers) uit......na 6 seconden, zodat ik nog even tijd heb op de kamer uit te lopen met licht

.
De
Hue motion sensor hangt op de overloop en werkt goed. Toch vind ik hem net iets te traag.
Ik zit met smart te wachten tot de Ikea Tradfri motion sensor te zien is in Hass want die zou pushen en dus sneller zijn dan de Hue die je moet pollen.
Op dit moment kun je alleen nog iets met de tradfri lampen in Hass.
Betreft deur/raam sensor heb ik er een paar van fibaro zwave. Ze zijn erg betrouwbaar en dat wil ik graag met de buitendeur/raam. Ik ben nu ook aan het testen met een KaKu (via rf433 wave) maar dat is dan voor minder belangrijke deuren/ramen want ik merk dat dat niet een heel stabiel signaal is (althans niet bij mij, ik heb een rf zender/ontvanger aangesloten op de pinnen van de pi3).
Rookmelders ook van fibaro en met de actie van Eneco heb ik er nu 3 in totaal. Als er 1 afgaat gaan alle lampen even knipperen en dan vol fel aan (ook naast mijn bed want daar zit een sonoff tussen). Mijn rolluik (met qubino relais) gaat gelijk automatisch omhoog en ik krijg natuurlijk notificaties (twitter persoonlijk bericht en email).
Als IP camera (toch maar bedraad want wireless was echt waardeloos) heb ik een Foscam C2. Hij record op mijn NAS en als er beweging is bewaart bij die beelden. De NAS synced met google drive dus de beelden worden gelijke extern opgeslagen. Fijn als de dieven de NAS zouden meenemen (dat is als ze die vinden en ook nog de keylock draad er vanaf krijgen

).
Ik zou het liefst nog een smartslot willen bij de deuren want een melding krijgen dat het raam nog open staat als ik van huis vertrek is leuk, maar als ik vergeet de deur op slot te doen dan zou ik dat ook willen weten.
Leuke automations (vind ik) zijn dat de Hue lampen als het donker wordt automatisch aan gaan en over een periode van 15 minuten steeds feller gaan branden. Je krijgt dus een soort overlap met dat het buiten donkerder wordt en binnen lichter.
Als een serie/film start dimmen de lichten (niet uit, maar naar zachte stand). Als de (KaKu) deurbel gaat gaat de film/serie automatisch op pauze. Bij pauze gaan de lichten trouwens weer even iets feller aan.
Als mijn telefoon gaat gaat serie/film ook automatisch op pauze en zie ik op de tv (is een Yatse/Kodi plugin namelijk) wie er belt.
Overloop licht gaat altijd automatisch aan (als het donker genoeg is, Lux waarde van de Hue motion sensor) maar na 21:00 ofzo gaat hij minder fel aan dan daarvoor. Dan hoeft het niet zo fel namelijk.
Bericht als wasmachine klaar is dmv van de sonoff 16a of fibaro smart plug (heb de fibaro er nu even tussen zitten).
Computer boxen gaan automatisch aan/uit (simpele sonoff) als de computer aan/uit (ip tracking in Hass) gaat.
Dan heb ik ook zelf een alarm systeem gebouwd met 2 goedkope wemos d1 mini's. Op de 1 zitten 2 leds oranje en rood. Op de andere zit een knopje om het alarm aan/uit te zetten en deze knop heb ik een beetje verstopt in huis. Dmv timers, presence detectie (onze telefoon die via ip tracking in Hass zichtbaar zijn) gaat het alarm aan/uit of in semi aan stand. Nadenken over hoe ik het wil duurde even, maar dan is het niet zo moeilijk om te maken.
Als alarm er opzit krijg ik uiteraard notificaties als er nog een deur/raam/rolluik open staat (ook als telefoons niet meer gezien worden door Hass) en uiteraard krijg ik notificaties als we weg zijn en er gaat ineens een deur/raam open of de rookmelders gaan af.
Zo'n knopje op een wemos d1 mini kun je dus ook makkelijk gebruiken bij je bed als killswitch. Kost maar een 2,5 euro. En nog paar euro voor een case en een usb adapter en draad.
Nou dit werd een beetje een summary van wat ik zoal met Hass doe

. Volgens mij heb ik nog niet alles genoemd maargoed, je krijgt een idee van wat er mogelijk is.
Ohja Toon van Eneco zit er ook op en de vloerverwarming ook (qubino relais)
[edit]
Hier houd ik bij wat ik zoal doe aan home automation.