Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betojuan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 14:38
Wat je ook altijd even kunt doen nadat je een van de configuratiebestanden hebt aangepast is een van de ingebouwde scripts gebruiken in HASS, doe ik (bijna) altijd als ik nieuwe dingen heb toegevoegd. Log in met de user van HASS (als je Hassbian gebruikt is dat homeassistant) en dan

code:
1
hass --script check_config -files

Je krijgt dan een overzicht waar er fouten worden gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Vergeet dan niet je env te sourcen als je in een venv draait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Het volgende projectje is Sonoff. Ik heb inmiddels de Sonoff proberen aan te sluiten om er handmatige firmware op te zetten met het Arduino programma op mijn macbook, maar zie maar geen Sonoff op de com poort verschijnen.

Ik heb een USB TLL Baite BTE13-009B gekocht via eBay, die ik aangesloten heb op de sonoff. Ik heb ergens gelezen dat deze mogelijk een te laag mA heeft. Kan iemand hierin wat meer uitleggen over hoe hij dit gedaan heeft?

Volgens mij doe ik ook iets verkeerd in de volgorde. Zoals ik het begrijp houd je de knop op de sonoff ingedrukt en plaatst de usb in de pc. Vervolgens power op 3v3(VCC) zetten en dan de knop loslaten. Ik kom er maar niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook zonder Sonoff aangesloten zou je al een COM-poort erbij moeten krijgen.
Maar je vraag past beter in Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266) of Het grote ESP topic ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:13:
Ik krijg alleen hoofdpijn van het ge-yaml. Vooral met automation rules. Nu ben ik benieuwd of er hier ook mensen zijn gebruik maken van node-red als automation platform icm HASS. Wat is jullie ervaring hierin? Nog tips&tricks?
Die yamls zijn juist awesome en een van de redenen dat ik voor hass heb gekozen. 100% config as code en dus 100% in Git. Qua editing: Atom met yaml syntax en lint plugin.
UltraSub in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Node-red gebruik ik (nog) niet, maar die praat toch gewoon met mqtt als je dat wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

Vooral voor automation rules had een cron syntax stukken beter geweest imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:31
Hallo allemaal,

ik ben aan het stoeien geweest met mosquitto als MQTT broker en snap het volgende niet helemaal:
Ik heb een switch aangemaakt in de configurations, met de volgende gegevens (overgenomen van de home-assistant site)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
switch:
  - platform: mqtt
    name: "testswitch1"
    state_topic: "homeassistant/switch/testswitch1"
    command_topic: "homeassistant/switch/testswitch1/set"
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    optimistic: false
    qos: 2
    retain: true

Nu staat de switch netjes in mijn states overzicht en ik kan hem schakelen door een mosquitto_pub te sturen met een message "ON". Als ik echter via home assistant de schakelaar aanklik stuurt hij netjes de status ON, maar stuurt dit naar het command topic (dit zie ik binnen komen). Omdat de state topic blijft staan op "OFF", schakelt de switch meteen weer uit.

Als ik de state_topic en command_topic hetzelfde maak, werkt het wel, maar als ik home assistant start dan overschrijft home assistant de status van de switch.

Wat mis is? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
UltraSub schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:38:
[...]

Die yamls zijn juist awesome en een van de redenen dat ik voor hass heb gekozen. 100% config as code en dus 100% in Git. Qua editing: Atom met yaml syntax en lint plugin.
UltraSub in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Node-red gebruik ik (nog) niet, maar die praat toch gewoon met mqtt als je dat wil?
Begin steeds meer handigheid in YAML te krijgen, en steeds meer afkeer. :P. Echt intuïtief vind ik het niet. Maar dit weekeinde heb ik alles omgekat naar MQTT/NodeRED. En het werkt precies zoals ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Naj_Geetsrev schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:18:
[...]

Begin steeds meer handigheid in YAML te krijgen, en steeds meer afkeer. :P. Echt intuïtief vind ik het niet. Maar dit weekeinde heb ik alles omgekat naar MQTT/NodeRED. En het werkt precies zoals ik het wil.
Kan je info geven hoe je dit gedaan hebt en hoe je dit gebruikt?
Ben benieuwd hoe je node-red gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Yelti schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:30:
[...]

Kan je info geven hoe je dit gedaan hebt en hoe je dit gebruikt?
Ben benieuwd hoe je node-red gebruikt.
Met alle liefde. Ik heb de komende dagen geen tijd om het verhaal te tikken. Ik zal er dit weekeinde tweakblog over schrijven. Zal hier dan een update posten. :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
StephanO1990 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 01:03:
Het volgende projectje is Sonoff. Ik heb inmiddels de Sonoff proberen aan te sluiten om er handmatige firmware op te zetten met het Arduino programma op mijn macbook, maar zie maar geen Sonoff op de com poort verschijnen.

Ik heb een USB TLL Baite BTE13-009B gekocht via eBay, die ik aangesloten heb op de sonoff. Ik heb ergens gelezen dat deze mogelijk een te laag mA heeft. Kan iemand hierin wat meer uitleggen over hoe hij dit gedaan heeft?

Volgens mij doe ik ook iets verkeerd in de volgorde. Zoals ik het begrijp houd je de knop op de sonoff ingedrukt en plaatst de usb in de pc. Vervolgens power op 3v3(VCC) zetten en dan de knop loslaten. Ik kom er maar niet uit.
Meet eens de spanning op die converter?
Die van mij heeft ook een schakelaartje voor 3.3V en 5V, maar schakelt alleen de data-niveau's naar 3.3V. De spanning van de rest is nog steeds 5V.
Zie ook mijn reactie in het Sonoff-topic, incl. plaatje: TD-er in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Ik heb er een aparte regelaar tussen gezet die er 3.3V van maakt, omdat de ESP8266 die erin zit absoluut geen 5V aan kan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Mystery02 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:28:
Hallo allemaal,

ik ben aan het stoeien geweest met mosquitto als MQTT broker en snap het volgende niet helemaal:
Ik heb een switch aangemaakt in de configurations, met de volgende gegevens (overgenomen van de home-assistant site)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
switch:
    name: "testswitch1"
    state_topic: "homeassistant/switch/testswitch1"
    command_topic: "homeassistant/switch/testswitch1/set"
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    optimistic: false
    qos: 2

Nu staat de switch netjes in mijn states overzicht en ik kan hem schakelen door een mosquitto_pub te sturen met een message "ON". Als ik echter via home assistant de schakelaar aanklik stuurt hij netjes de status ON, maar stuurt dit naar het command topic (dit zie ik binnen komen). Omdat de state topic blijft staan op "OFF", schakelt de switch meteen weer uit.

Als ik de state_topic en command_topic hetzelfde maak, werkt het wel, maar als ik home assistant start dan overschrijft home assistant de status van de switch.

Wat mis is? Alvast bedankt!
Je hebt dus nog geen fysieke switch die je wilt bedienen?
Ik zou gewoon daarmee beginnen. Bijvoorbeeld een wemos d1 mini kopen en een PIR of wat dan ook aansluiten.
Of een Sonoff en daar nieuwe firmware opzetten.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:53
Modbus communicatie met een Wago 750-352 heb een beetje aan de praat gekregen, via https://home-assistant.io/components/switch.modbus/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example configuration.yml entry
switch:
  platform: modbus
  slave: 1
  coils:
    - name: Switch1
      coil: 13
    - name: Switch2
      slave: 2
      coil: 14

Nu kan ik in de GUI de switch Aan zetten, maar die gaat na ca. een seconde weer Uit.
De uitgang op de Wago wordt hoog :) maar blijft ook hoog :|

Moet ik nog meer doen voor een simpele Aan/Uit functie?

Edit: opgelost :)

Oorzaak: de Wago 750-352 gebruikt een offset van 200 hex voor het teruggeven van de outputs in het procesbeeld.

Het bestand https://github.com/home-a...tant/components/modbus.py is bij mij hier te vinden:
/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/modbus.py

Daar heb ik in de functie read_coils de offset van 200 hex toegevoegd:

def read_coils(self, unit, address, count):
        """Read coils."""
        with self._lock:
            kwargs = {'unit': unit} if unit else {}
            return self._client.read_coils(
                address + 0x200,
                count,
                **kwargs)

[ Voor 40% gewijzigd door Rob Z op 09-06-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

iMars

Full time prutser

Vraagje: ik ben momenteel mqtt aan het gebruiken omdat het me steeds beter bevalt. Echter ben ik nieuw in HA (Gebruik Domoticz en ben daarnaast aan het experimenteren met OpenHab2 en Home Assistant).

Nu heb ik een Sonoff schakelaar met espeasy erop. Deze werkt perfect:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    name: "Ventilator MQTT"
    command_topic: "/Ventilator/gpio/12"
    state_topic: "/Ventilator/Schakelaar/Status"
    payload_on: "1"
    payload_off: "0"
    qos: 1

Nu wil ik er een tweede Sonoff erbij plaatsen. Deze heeft exact dezelfde instellingen en settings, alleen de "Name" is anders. Echter wil deze maar niet werken -O-
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
switch:
    name: "Test schakelaar MQTT"
    command_topic: "/Schakelaar4/gpio/12"
    state_topic: "/Schakelaar4/Schakelaar/Status"

Iemand tips/tricks?

edit:
Ik heb nu 3 schakelaars, alle 3 hetzelfde, zelfde firmware, zelfde instellingen, alleen andere namen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
switch:
    name: "Schemerlamp MQTT"
    command_topic: "/Schemerlamp/gpio/12"
    state_topic: "/Schemerlamp/Schakelaar/State"
    name: "Electrische deken"
    command_topic: "/ElektrischeDeken/gpio/12"
    state_topic: "/ElektrischeDeken/Deken/State"

Schakelaar4 heb ik even hernoemd naar Schemerlamp,... maar gewoon niet willen reageren....

|:( in espeasy ff een reboot commando gegeven en gewoon werken....

[ Voor 28% gewijzigd door iMars op 17-05-2017 17:58 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hschroyen
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-05-2023
Rob Z schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:09:
Modbus communicatie met een Wago 750-352 heb een beetje aan de praat gekregen, via https://home-assistant.io/components/switch.modbus/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example configuration.yml entry
switch:
  platform: modbus
  coils:
    - name: Switch1
      coil: 13
    - name: Switch2
      slave: 2
      coil: 14

Nu kan ik in de GUI de switch Aan zetten, maar die gaat na ca. een seconde weer Uit.
De uitgang op de Wago wordt hoog :) maar blijft ook hoog :|

Moet ik nog meer doen voor een simpele Aan/Uit functie?
Mijn configuratie ziet er ongeveer hetzelfde uit :

- platform: modbus
coils:
- name: Buro aan
coil: 0
- name: Buro uit
coil: 1
En ik herinner me dat ik hetzelfde aan de hand had...na wat mailen met codesys support kreeg ik als antwoord dat ik hetvolgende moest enablen in de mapping van codesys : enable 2 (always in bus cycle task)...

En je moet natuurlijk de modbus mappen.

Als het je niets zegt moet je mij maar een PM sturen dan forward ik de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Dankjewel!
Is dit letterlijk de config die je gebruikt?
Maar Codesys komt hier (nog) niet aan te pas; de 750-352 is een ethernet fieldbus coupler die o.a. Modbus doet.

Edit: opgelost; zie de toevoeging in mijn oorspronkelijke vraag.

[ Voor 50% gewijzigd door Rob Z op 21-05-2017 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Ik heb gebruik gemaakt van Duckdns en Let's Encrypt. Daarbij ben ik nu tegen een nieuw probleem aangelopen. Ik kan nu enkel met LTE verbinding maken met HA. Vanuit het thuisnetwerk is er niets mee te beginnen. Ik ga naar hassbian.local:8123. Ik krijg wel een login scherm te zien, maar na het invullen van een password komt de melding 'unable to connect'. Connecten naar duckdns vanuit hetzelfde netwerk heb ik ook geprobeerd, maar biedt ook geen oplossing.

Ook als ik wachtwoorden uitgeschakeld heb verandert er niets. Dan vraagt 'ie gek genoeg nog steeds om een password.

via yamllint en hass --script check_config een controle gedaan op de config. Alles is verder in orde.

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Ik denk dat het te maken heeft met dat ik poort 443 -> 8123 niet geforward krijg. M'n R7000 geeft aan dat deze poort al in gebruik is door een andere applicatie/rule/etc. Ik ga hiermee eerst wel eens aan de slag.
https://community.home-as...tps-for-internal-lan/2180

Edit 2: ook met de juiste forwarding geen succes. Vanuit de Horizon modem wordt 443 geforwarded naar de Netgear R7000 en daar wordt op het ip van HA 443->>8123 gezet.

[ Voor 24% gewijzigd door StephanO1990 op 18-05-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Heb je ook poort 80 geforward voor het bijwerken van het certificaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StephanO1990 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:53:
Ook als ik wachtwoorden uitgeschakeld heb verandert er niets. Dan vraagt 'ie gek genoeg nog steeds om een password.
Dus je hebt api_password uit de config gehaald en hij vraagt nog steeds om een wachtwoord?
Zit je wel in de goede config te werken?
Ook niks te zien in de log file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
StephanO1990 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:53:
Ik heb gebruik gemaakt van Duckdns en Let's Encrypt. Daarbij ben ik nu tegen een nieuw probleem aangelopen. Ik kan nu enkel met LTE verbinding maken met HA. Vanuit het thuisnetwerk is er niets mee te beginnen. Ik ga naar hassbian.local:8123. Ik krijg wel een login scherm te zien, maar na het invullen van een password komt de melding 'unable to connect'. Connecten naar duckdns vanuit hetzelfde netwerk heb ik ook geprobeerd, maar biedt ook geen oplossing.

via yamllint en hass --script check_config een controle gedaan op de config. Alles is verder in orde.

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Ik denk dat het te maken heeft met dat ik poort 443 -> 8123 niet geforward krijg. M'n R7000 geeft aan dat deze poort al in gebruik is door een andere applicatie/rule/etc. Ik ga hiermee eerst wel eens aan de slag.
https://community.home-as...tps-for-internal-lan/2180

Edit 2: ook met de juiste forwarding geen succes. Vanuit de Horizon modem wordt 443 geforwarded naar de Netgear R7000 en daar wordt op het ip van HA 443->>8123 gezet.
Gebruik je een iOS safari om te connecten? Probeer eens in Chrome of het wel werkt? Is een issue met certificaten die je op een domein aanvraagt en lokaal wilt benaderen via iOS.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:46:
Dus je hebt api_password uit de config gehaald en hij vraagt nog steeds om een wachtwoord?
Zit je wel in de goede config te werken?
Ook niks te zien in de log file?
Ja ik werk in een configuration.yaml en secrets.yaml die gekoppeld zijn. Ik heb het wachtwoord en de verwijzing uitgeschakeld door in de betreffende regels een # ervoor te plaatsen in beide bestanden. Dan is met LTE ook gewoon zonder problemen in te loggen. Ook met een ander wachtwoord getest. Ook dan is het met LTE wel mogelijk te verbinden, maar lokaal niet.
Rob Z schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:19:
Heb je ook poort 80 geforward voor het bijwerken van het certificaat?
Ja ik heb tijdens het stukje met de certificaten op zowel de Horizon en R7000 poort 80 tijdelijk open gezet. Nadien weer gesloten en ervoor gezorgd dat de HZN 443 toestaat voor de R7000 en vanuit daar 443 -> 8123 verwezen (forwarding).
ny-hardcore schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:26:
Gebruik je een iOS safari om te connecten? Probeer eens in Chrome of het wel werkt? Is een issue met certificaten die je op een domein aanvraagt en lokaal wilt benaderen via iOS.
Ik gebruik alleen maar Apple en daarbij ook Safari inderdaad. Met m'n Macbook en Chrome is het inmiddels wel weer mogelijk. IOS (iPhone 7/ iPad) i.c.m. Safari of Chrome niet. Wat houdt het probleem met de certificaten precies in? En is er een verwachting wanneer het opgelost is? Anders moet ik wat anders verzinnen om de WAF in stand te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@StephanO1990 Heb hier ook mee te maken gehad, bij mij was het opgelost door alle browser cookies op de iPhone te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Even een praktische vraag; gebruiken jullie een PIR voor in de slaapkamer?
Hoe zorg ik ervoor dat die ervoor zorgt dat de lamp netjes aangaat als ik de kamer betreed, maar niet aangaat als ik me snachts in m'n slaap omdraai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
lolgast schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:08:
@StephanO1990 Heb hier ook mee te maken gehad, bij mij was het opgelost door alle browser cookies op de iPhone te verwijderen.
Safari bedoel je? Zojuist geprobeerd. Geen oplossing :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
RonnieB82 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:06:
Hoe zorg ik ervoor dat die ervoor zorgt dat de lamp netjes aangaat als ik de kamer betreed, maar niet aangaat als ik me snachts in m'n slaap omdraai?
Ik heb deen PIR's in slaapkamers maar je zou dit kunnen bouwen :)
YouTube: Cheap Bed Occupancy Sensor using Arduino & MySensors

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor bedden in de thuiszorg gebruiken ze meestal een druksensor om te kijken of er iemand in bed ligt en ook om te kijken of hij/zij onrustig slaapt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RonnieB82 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:06:
lichtsluis bij de deur opening? of een pir die omlaag gericht is, of een andere richting zodanig dat het bed buiten z'n bereik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
[b]StephanO1990 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:24

[...]

Ik gebruik alleen maar Apple en daarbij ook Safari inderdaad. Met m'n Macbook en Chrome is het inmiddels wel weer mogelijk. IOS (iPhone 7/ iPad) i.c.m. Safari of Chrome niet. Wat houdt het probleem met de certificaten precies in? En is er een verwachting wanneer het opgelost is? Anders moet ik wat anders verzinnen om de WAF in stand te houden :+
Waarom gebruik je de iOS app niet? Veel beter dan de website op iOS devices vindt ik. Wellicht werkt die wel?

Werkt het wel als je lokaal verbinding maakt met je externe 'naam'/ dyndns naam?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

StephanO1990 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 01:03:

Ik heb hier 4x Sonoff S20 liggen met espeasy erop en moet zeggen: ze werken fantastisch in HA! _/-\o_
Heb het zelf alleen niet met Arduino gedaan, maar gewoon de meest recente gecompileerde versie gebruikt:
https://www.letscontrolit.../ESPEasy#Loading_firmware (ESPEasy R120)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanO1990
ny-hardcore schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 23:01:
[...]

Waarom gebruik je de iOS app niet? Veel beter dan de website op iOS devices vindt ik. Wellicht werkt die wel?

Werkt het wel als je lokaal verbinding maakt met je externe 'naam'/ dyndns naam?
Heb ik ook geprobeerd inderdaad. Dat was ook geen succes! Ik heb inmiddels SSL tijdelijk stopgezet. Vanavond ga ik weer eens kijken hoe en wat. Lokaal met de externe naam verbinden was enkel mogelijk met Chrome op m'n Mac. Voor mij niet werkbaar genoeg.

Wat ik nog wel ergens las is dat als je apache geïnstalleerd hebt en je het certificaat met behulp van poort 80 doorlaat, dit niet werkt. Klopt dit? Maar dan begrijp ik niet waarom ik met https://xx.duckdns.org (zonder poort) wel verbinding krijg met LTE. Dan zou juist het stukje met de SLL certificaten op orde moeten zijn?
iMars schreef op zondag 21 mei 2017 @ 07:53:
Ik heb hier 4x Sonoff S20 liggen met espeasy erop en moet zeggen: ze werken fantastisch in HA! _/-\o_
Heb het zelf alleen niet met Arduino gedaan, maar gewoon de meest recente gecompileerde versie gebruikt:
https://www.letscontrolit.../ESPEasy#Loading_firmware (ESPEasy R120)
[video]
Ik heb na lang prutsen het voor elkaar gekregen om de Sonoff tutorial de voltooien. Het werkt inmiddels een aantal dagen en ik moet zeggen dat met de eerste automations alles prima verloopt!

Die S20-variant lijkt me ook enorm handig voor een aantal apparaten. Maar eens een order gaan plaatsen binnenkort :+

Ik heb nu eigenlijk van een ESP8266 een S20 gemaakt door er een koord op aan te sluiten.

Even een algemene vraag; hoe veilig is het om een ESP8266 achter een systeemplafond weg te werken?

[ Voor 5% gewijzigd door StephanO1990 op 21-05-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Is er hier iemand met kennis/ervaring met hyperion? Ik heb hyperion voor mijn ambilight op mijn TV. Nu gebruik ik deze verlichting ook als indirect lichtbron om wat sfeer te creëren. Met Domoticz en OpenHAB kon ik deze vrij gemakkelijk aansturen (wel dmv scripts, maar het werkt).

Nu wil ik gebruik maken van scenes. Mijn overige lampen (philips hue) kan ik allemaal definiëren in scenes, maar hyperion niet. Nu heb ik gezien dat bruh gebruik maakt van shell_commands. Nu heb ik deze shell_commands.yaml ook aangemaakt en mijn scripts die de kleur naar hyperion pushed:
color.sh
code:
1
2
EFF="{\"color\": $1, \"command\": \"color\", \"priority\": 100 }"
echo $EFF | nc 10.0.0.139 19444

shell_commands.yaml
code:
1
2
3
h_mood_avond: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/color.sh "[255,31,0]"'
h_mood_avond_laat: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/color.sh "[77,10,0]"'
h_mood_avond_licht: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/color.sh "[255,255,31]"'

Maar ik kan deze commands niet in een scene aanroepen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  -
    entities:
      light.grote_lamp:
        brightness: 65
        state: true
      light.kleine_lamp:
        brightness: 65
        state: true
      service: shell_command.h_mood_avond
    name: Avond

Ik lees dat het via automations wel kan, maar daar maak ik (nog) geen gebruik van... iemand tips hoe ik makkelijk een kleur voor hyperion kan instellen dmv een scene o.i.d.?

Edit:
Hmmm, mogelijk heb ik een oplossing gevonden: https://home-assistant.io/components/input_slider/
Daarmee moet ik scripts en automations kunnen aansturen ...

Edit:
Vallen en opstaan :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
input_select:
  scene_livingroom:
    name: Scene Woonkamer
    options:
      - Uit
      - Avond
      - Avond Laat
      - Avond Licht
    initial: 'Uit'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Avond
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.scene_livingroom
    to: "Avond"
action:
  service: shell_command.h_mood_avond

alias: Avond Laat
trigger:
    to: "Avond Laat"
action:
  service: shell_command.h_mood_avond_laat

alias: Avond Licht
trigger:
    to: "Avond Licht"
action:
  service: shell_command.h_mood_avond_licht

alias: Avond Uit
trigger:
    to: "Uit"
action:
  service: shell_command.h_hyperion_off

code:
1
2
3
4
h_mood_avond: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/color.sh "[255,255,255]"'
h_mood_avond_laat: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/color.sh "[77,10,0]"'
h_mood_avond_licht: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/color.sh "[255,255,31]"'
h_hyperion_off: '/home/homeassistant/.homeassistant/brew/hyperion/hyperionoff.sh'

Het is me nog niet gelukt om dmv een slider een waarde door te geven aan een script -O-
Beetje een omweg, maar uiteindelijk doet het wat ik wil :)

[ Voor 31% gewijzigd door iMars op 21-05-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht er iemand (@CodeIT ?) de data van een GoodWe omvormer uit de webportal willen scrapen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- platform: scrape
  resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA
  name: Goodwe inverter status
  select: 'td:nth-of-type(2)'
  scan_interval: 300 

resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA
  name: Goodwe actual production
  select: 'td:nth-of-type(4)'

name: Goodwe production today
  select: 'td:nth-of-type(5)'

name: Goodwe string voltage
  select: 'td:nth-of-type(9)'

name: Goodwe string current
  select: 'td:nth-of-type(10)'

name: Goodwe inverter temperature
  select: 'td:nth-of-type(14)'

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7hk8eyneVgiDO4rbaA8UF5wb/full.png

Ik was ook bezig geweest met value_template om de opmaak wat aan te passen. Had gehoopt om value.state te kunnen gebruiken zodat ik die gelijk op de data vanuit de scrape sensor kon gebruiken. Maar dat lukte helaas niet, HASS gaf allemaal foutmeldingen.

Hieronder de value_template regels die ik gebruikte om template sensors te maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- platform: template
  name: Goodwe actual production
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_actual_production_raw.state.replace("W","") | float | round(0) }}'

name: Goodwe production today
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_production_today_raw.state.replace("kWh","") | float }}'

name: Goodwe string voltage
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_string_voltage_raw.state.split("/")[0] | float }}'

name: Goodwe string current
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_string_current_raw.state.split("/")[0] | float }}'

name: Goodwe inverter temperature
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_inverter_temperature_raw.state | truncate(4,True,'',0) | float }}'

Heb die dus uiteindelijk niet gebruikt omdat het daardoor te ingewikkeld werd (dan zou ik de data moeten scrapen naar een sensor en dan in een nieuwe sensor de data moeten inladen uit de bestaande sensor en daarover de templating moeten doen, laaaaaat maar :+ ). De logging doe ik toch via een losse kWh-meter + YouLess naar PVoutput, dus zo boeiend is het scrapen voor mij niet.

Misschien heeft iemand er nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Hmm, het gaat nog niet helemaal zoals ik het wil -O-

De automation werkt, maar voor de helft zoals ik het wil...
code:
1
2
3
4
5
6
7
alias: Avond Licht
trigger:
    to: "Avond Licht"
action:
  service: shell_command.h_mood_avond_licht

Naast de hyperion, wil ik ook een aantal hue lampen schakelen. Hetzij direct in de action, hetzij via een scene. Maar wat ik ook probeer, zodra ik er en tweede service erbij zet voor de scene (scene.turn_on) of voor de lampen (light_turn_on) werkt het niet. Als ik de code door de validator heen haal, blijft er maar 1 service staan....

Deze code is YAML valid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
automation 4:
    alias: 'Avond Licht'
    trigger:
      state: "Avond Licht"
    action:
      - service: light.turn_on
        data:
          entity_id: light.kleine_lamp
          brightness: 200
          transition: 600
      - service: light.turn_on
        data:
          entity_id: light.grote_lamp
          brightness: 200
          transition: 600
      - service: shell_command.h_mood_avond_licht

Maar onder "automation 4" weer niet...

In de config verwijs ik naar een folder "automation" (automation: !include automation.yaml).
In deze folder maak ik voor elk automation een .yaml bestand aan... als deze begint met automation, gaat dat niet werken... :X

[ Voor 39% gewijzigd door iMars op 21-05-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Ik heb de xiaomi home gateway met wat sensoren. Weet iemand of dit hiermee ook gebruikt kan worden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

Iemand al versie 0.45 geïnstalleerd?

Een van de commentaren is dat MySQL er mee stopt, nog niet duidelijk of dat toeval is. Tot die tijd wacht ik maar even.

[ Voor 93% gewijzigd door breinonline op 22-05-2017 06:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 15:50
breinonline schreef op maandag 22 mei 2017 @ 06:29:
Iemand al versie 0.45 geïnstalleerd?

Een van de commentaren is dat MySQL er mee stopt, nog niet duidelijk of dat toeval is. Tot die tijd wacht ik maar even.
Werkt bij mij gewoon nog. Krijg netjes logbook / history content te zien en ook de DB heeft entries.
Maar ik draai hem iig niet op een pi / via hun image mocht dat relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:04
Bij mij werkt hij ook netjes, echter wel voordat ik de update starte even een upgrade en update gedaan, dus dit zeg maar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo apt-get update
sudo apt-get -y upgrade
sudo systemctl stop home-assistant.service
sudo su -s /bin/bash hass
source /srv/hass/hass_venv/bin/activate
pip3 install --upgrade homeassistant
exit
sudo systemctl start home-assistant.service

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gisteren wat custom Alexa skills gebouwd. Dat is echt cool. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Naj_Geetsrev schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:04:
[...]

Met alle liefde. Ik heb de komende dagen geen tijd om het verhaal te tikken. Ik zal er dit weekeinde tweakblog over schrijven. Zal hier dan een update posten. :).
Heeft iets langer op zich moeten wachten: Naj's Tweakblog: Een lamp aan uit zetten met MQTT en Node-RED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Misschien dat iemand het hier weet.

Ik heb de binary_sensor pilight toegevoegd om mijn KaKu raam/deur sensor in Hass te krijgen. Ik heb deze handleiding gelezen: https://home-assistant.io/components/binary_sensor.pilight/
maar ik krijg het maar niet werkend.

Dit is mijn config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
binary_sensor:
  - platform: pilight
    name: 'RaamDeur'
    variable: 'state'
    payload:
      unitcode: 21101678
    payload_on: 'on'
    payload_off: 'off'

In de log gebeurd wel wat als ik de sensor activeer/deactiveer:
YAML:
1
2
2017-05-21 22:29:17 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event pilight_received[L]: unit=9, protocol=arctech_contact, uuid=0000-b8-27-eb-bf755a, state=closed, id=21101678>
2017-05-21 22:29:23 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event pilight_received[L]: unit=9, protocol=arctech_contact, uuid=0000-b8-27-eb-bf755a, state=opened, id=21101678>

Maar de sensor verandert niet.
Iemand een idee?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

In de log gaat het over state opened en closed. Dat komt niet in je configuratie terug, klopt dat wel?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Van 0.42 naar 0.45.1 geupgrade gisteren. Wat gedonder gehad om Telegram weer aan de gang te krijgen. Component werd na aanpassingen weer goed geladen en leek te werken. Kom ik er net achter dat foto's niet worden verstuurd. Maar eens gaan zoeken :|

/edit
Dan trek je Kibana open en damn, een shit load aan errors hoor. Heel veel van Telegram. Ben er langzaamaan een beetje klaar mee met Telegram. Niet het mooiste component qua errors en dergelijke. Misschien maar eens kijken naar Pushbullet. Hoor ik ook goede verhalen over.

/edit 2
Fix on the way:
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/7704

[ Voor 43% gewijzigd door UltraSub op 25-05-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 06:55:
In de log gaat het over state opened en closed. Dat komt niet in je configuratie terug, klopt dat wel?
Had ik ook geprobeerd.

Ben maar weer eens van alles gaan proberen en eureka het werkt nu!

Dit is het geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: pilight
    name: 'RaamDeur'
    variable: 'state'
    payload:
      id: 21101678
    payload_on: 'opened'
    payload_off: 'closed'

Volgens mij had ik dit eerder ook al geprobeerd maar goed.
UltraSub schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:11:
Van 0.42 naar 0.45.1 geupgrade gisteren. Wat gedonder gehad om Telegram weer aan de gang te krijgen. Component werd na aanpassingen weer goed geladen en leek te werken. Kom ik er net achter dat foto's niet worden verstuurd. Maar eens gaan zoeken :|

/edit
Dan trek je Kibana open en damn, een shit load aan errors hoor. Heel veel van Telegram. Ben er langzaamaan een beetje klaar mee met Telegram. Niet het mooiste component qua errors en dergelijke. Misschien maar eens kijken naar Pushbullet. Hoor ik ook goede verhalen over.

/edit 2
Fix on the way:
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/7704
Telegram is al een tijdje best wel buggy. Ik gebruik nu voor belangrijke notifications (alarmen enzo) twitter. Dat werkt tot nu toe altijd.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hoorde er inderdaad regelmatig mensen over klagen. Maar ik had nooit problemen. Altijd perfect, snel en uitermate betrouwbaar. Tot nu dan. Hoop dat snel gefixed wordt. Weinig zin om naar een ander platform te gaan voor notificaties eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:41:
Hoorde er inderdaad regelmatig mensen over klagen. Maar ik had nooit problemen. Altijd perfect, snel en uitermate betrouwbaar. Tot nu dan. Hoop dat snel gefixed wordt. Weinig zin om naar een ander platform te gaan voor notificaties eigenlijk.
Pushbullet is doodsimpel in gebruik als developer. Ik heb dit lang geleden in HA gebruikt voor notificaties en toen was het betrouwbaar.

Ik zou hedgen & toch proberen om pushbullet te gebruiken. Misschien werkt dat binnen tien minuten en scheelt het veel frustratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Dan zal ik er vanavond eens naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:48

HaTe

haat niet

Pushbullet werkt inderdaad goed. Nooit problemen gehad.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
@ANdrode @UltraSub @HaTe ik ben er nooit aan begonnen (pushbullet) omdat gratis max 100 berichten per maand is. Nu heb ik nooit geteld of ik daaraan kom maar ik wil er niet ineens tegen aanlopen en dan gaan betalen.
Vandaar dat ik met TG aan de slag ging en nu dus Twitter.
Met TG heb ik een gewone notificatie bot en een urgent bot (voor alarmen) maar dat lijkt met de laatste telegram component niet te kunnen, althans, daar lijkt het nu op. Misschien moet ik even beter kijken.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
100 max per maand? Damn. Dat ga ik never nooit niet redden.
Tijd dat telegram goed gefixed wordt. Gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid, voor hass ook altijd met Domoticz gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PuckStar schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:18:
@ANdrode @UltraSub @HaTe ik ben er nooit aan begonnen (pushbullet) omdat gratis max 100 berichten per maand is. Nu heb ik nooit geteld of ik daaraan kom maar ik wil er niet ineens tegen aanlopen en dan gaan betalen.
Het lijken er 500 te zijn (voor via de API), maar dat is inderdaad een beperking. Het is in ieder geval tijd voor een goede pushbericht component

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:48

HaTe

haat niet

Hoe goed werken de ingebouwde html5 push notificaties eigenlijk? Die heb ik nog niet aan de praat gekregen icm de reverse proxy.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Ik ben van plan om Home assistant binnenkort te verrijken met onder andere:

- Bewegingsmelders (evt. deurmelders) script m.b.t. binnenkomst woning na sunset en 's nachts tijdens een korte toilet-break
- IP-camera
- energiemeters (stekker) Melding geven wanneer de wasmachine klaar is

Nu kom ik Neo Coolcam tegen. Producten van deze fabrikant zijn beduidend beter te betalen dan de vergelijkbare Fibaro- en Aeon Labs-producten. Wat is jullie ervaring met Neo Coolcam?

Het is de bedoeling om de bewegingsmelders en de energiemeters middels Z-wave Plus met HA te verbinden en een tijdje te laten draaien om de werking en dergelijke te kunnen testen.

+ Op basis waarvan zetten jullie voor het slapen de verlichting uit op alle plekken in huis? Ik heb voorbeelden gezien dat men de smartphone aan de oplader legt in de slaapkamer en dat er een script draait. Ik zat zelf meer aan een leuke knop (lees: Fibaro The Button) Any other brilliant ideas?

Ook wel geinig om zoiets als deze drukmat te integreren in HA. De mogelijkheden zijn eindeloos! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 15:50
StephanO1990 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 02:12:
Nu kom ik Neo Coolcam tegen. Producten van deze fabrikant zijn beduidend beter te betalen dan de vergelijkbare Fibaro- en Aeon Labs-producten. Wat is jullie ervaring met Neo Coolcam?
Neo Coolcam is feitelijk een versimpelde kloon van Fibaro devices. Qua looks zijn ze nagemaakt maar qua feature verschillen ze wel iets.

De Fibaro motion heeft multi-colored LED welke anders is op basis van temperatuur (geloof ik?). Verder natuurlijk de temperatuursensor en LUX. Neo Coolcam motion heeft één rood ledje wat het "oog" oplicht en Lux sensor, dus geen temperatuur.

Heb één Fibaro motion en twee Coolcam motionsensors hangen en het werkt - op bewegings gebied - allemaal hetzelfde.

De Fibaro tussenstekker idem, die heeft een multi-color led-ring maar die van Neo Coolcam is weer wat beperkter.

Hoe dan ook, 25 euro of 50 euro voor een motion sensor... Beide werken ze hier prima, die 25 euro voor een temperatuursensor is het me in ieder geval niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Sypher schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:55:
[Neo Coolcam is feitelijk een versimpelde kloon van Fibaro devices. Qua looks zijn ze nagemaakt maar qua feature verschillen ze wel iets.

Hoe dan ook, 25 euro of 50 euro voor een motion sensor... Beide werken ze hier prima, die 25 euro voor een temperatuursensor is het me in ieder geval niet waard.
Bedankt voor je input! Dan ga ik me eerst focussen op de Neo Coolcam-producten. Die meerprijs voor een temp. sensor is mij te hoog voor wat je eruit haalt. Daar zijn eventueel wel andere manieren voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PuckStar
StephanO1990 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 02:12:
Ik ben van plan om Home assistant binnenkort te verrijken met onder andere:

- Bewegingsmelders (evt. deurmelders) script m.b.t. binnenkomst woning na sunset en 's nachts tijdens een korte toilet-break
- IP-camera
- energiemeters (stekker) Melding geven wanneer de wasmachine klaar is

Het is de bedoeling om de bewegingsmelders en de energiemeters middels Z-wave Plus met HA te verbinden en een tijdje te laten draaien om de werking en dergelijke te kunnen testen.

+ Op basis waarvan zetten jullie voor het slapen de verlichting uit op alle plekken in huis? Ik heb voorbeelden gezien dat men de smartphone aan de oplader legt in de slaapkamer en dat er een script draait. Ik zat zelf meer aan een leuke knop (lees: Fibaro The Button) Any other brilliant ideas?

Ook wel geinig om zoiets als deze drukmat te integreren in HA. De mogelijkheden zijn eindeloos! :)
Leuk dat je naar Home Assistant kijkt! :)
Ik heb een mix van apparaten en o.a. een fibaro wall plug maar dat is best een duur ding. Als je wifi ook ok vind kan ik je de Sonoff 16A aanraden. Daar kun je vrij makkelijk andere firmware opzetten en dan ben je maar 12,23euro kwijt voor een stroommeter!

Betreft verlichting ben ik begonnen met Hue lampen en een Hue dimmer. In principe gaan alle lampen automatisch aan/uit maar de dimmer is makkelijk voor als je lampen even feller/minder fel wilt zetten of als killswitch. Lampen gaan namelijk niet automatisch uit tussen 23:30 en 0:00 als we nog een film/serie aan het kijken zij. In dat geval gebruik ik de dimmer uit knop als killswitch en gaan alle lampen (en eventuele slimme stekkers) uit......na 6 seconden, zodat ik nog even tijd heb op de kamer uit te lopen met licht :).
De Hue motion sensor hangt op de overloop en werkt goed. Toch vind ik hem net iets te traag.
Ik zit met smart te wachten tot de Ikea Tradfri motion sensor te zien is in Hass want die zou pushen en dus sneller zijn dan de Hue die je moet pollen.
Op dit moment kun je alleen nog iets met de tradfri lampen in Hass.

Betreft deur/raam sensor heb ik er een paar van fibaro zwave. Ze zijn erg betrouwbaar en dat wil ik graag met de buitendeur/raam. Ik ben nu ook aan het testen met een KaKu (via rf433 wave) maar dat is dan voor minder belangrijke deuren/ramen want ik merk dat dat niet een heel stabiel signaal is (althans niet bij mij, ik heb een rf zender/ontvanger aangesloten op de pinnen van de pi3).

Rookmelders ook van fibaro en met de actie van Eneco heb ik er nu 3 in totaal. Als er 1 afgaat gaan alle lampen even knipperen en dan vol fel aan (ook naast mijn bed want daar zit een sonoff tussen). Mijn rolluik (met qubino relais) gaat gelijk automatisch omhoog en ik krijg natuurlijk notificaties (twitter persoonlijk bericht en email).

Als IP camera (toch maar bedraad want wireless was echt waardeloos) heb ik een Foscam C2. Hij record op mijn NAS en als er beweging is bewaart bij die beelden. De NAS synced met google drive dus de beelden worden gelijke extern opgeslagen. Fijn als de dieven de NAS zouden meenemen (dat is als ze die vinden en ook nog de keylock draad er vanaf krijgen :)).

Ik zou het liefst nog een smartslot willen bij de deuren want een melding krijgen dat het raam nog open staat als ik van huis vertrek is leuk, maar als ik vergeet de deur op slot te doen dan zou ik dat ook willen weten.

Leuke automations (vind ik) zijn dat de Hue lampen als het donker wordt automatisch aan gaan en over een periode van 15 minuten steeds feller gaan branden. Je krijgt dus een soort overlap met dat het buiten donkerder wordt en binnen lichter.
Als een serie/film start dimmen de lichten (niet uit, maar naar zachte stand). Als de (KaKu) deurbel gaat gaat de film/serie automatisch op pauze. Bij pauze gaan de lichten trouwens weer even iets feller aan.
Als mijn telefoon gaat gaat serie/film ook automatisch op pauze en zie ik op de tv (is een Yatse/Kodi plugin namelijk) wie er belt.

Overloop licht gaat altijd automatisch aan (als het donker genoeg is, Lux waarde van de Hue motion sensor) maar na 21:00 ofzo gaat hij minder fel aan dan daarvoor. Dan hoeft het niet zo fel namelijk.
Bericht als wasmachine klaar is dmv van de sonoff 16a of fibaro smart plug (heb de fibaro er nu even tussen zitten).
Computer boxen gaan automatisch aan/uit (simpele sonoff) als de computer aan/uit (ip tracking in Hass) gaat.

Dan heb ik ook zelf een alarm systeem gebouwd met 2 goedkope wemos d1 mini's. Op de 1 zitten 2 leds oranje en rood. Op de andere zit een knopje om het alarm aan/uit te zetten en deze knop heb ik een beetje verstopt in huis. Dmv timers, presence detectie (onze telefoon die via ip tracking in Hass zichtbaar zijn) gaat het alarm aan/uit of in semi aan stand. Nadenken over hoe ik het wil duurde even, maar dan is het niet zo moeilijk om te maken.
Als alarm er opzit krijg ik uiteraard notificaties als er nog een deur/raam/rolluik open staat (ook als telefoons niet meer gezien worden door Hass) en uiteraard krijg ik notificaties als we weg zijn en er gaat ineens een deur/raam open of de rookmelders gaan af.
Zo'n knopje op een wemos d1 mini kun je dus ook makkelijk gebruiken bij je bed als killswitch. Kost maar een 2,5 euro. En nog paar euro voor een case en een usb adapter en draad.

Nou dit werd een beetje een summary van wat ik zoal met Hass doe :). Volgens mij heb ik nog niet alles genoemd maargoed, je krijgt een idee van wat er mogelijk is.
Ohja Toon van Eneco zit er ook op en de vloerverwarming ook (qubino relais)

[edit] Hier houd ik bij wat ik zoal doe aan home automation.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
PuckStar schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:04:
Leuk dat je naar Home Assistant kijkt! :)
Ik heb een mix van apparaten en o.a. een fibaro wall plug maar dat is best een duur ding. Als je wifi ook ok vind kan ik je de Sonoff 16A aanraden. Daar kun je vrij makkelijk andere firmware opzetten en dan ben je maar 12,23euro kwijt voor een stroommeter!
Ik heb laatst 5 Sonoff's besteld, waarvan er nu drie in gebruik zijn. Het probleem is dat dit de 10A versies zijn. Ik ga me eens even focussen op de 16A-versie.
Betreft verlichting ben ik begonnen met Hue lampen en een Hue dimmer. In principe gaan alle lampen automatisch aan/uit maar de dimmer is makkelijk voor als je lampen even feller/minder fel wilt zetten of als killswitch. Lampen gaan namelijk niet automatisch uit tussen 23:30 en 0:00 als we nog een film/serie aan het kijken zij. In dat geval gebruik ik de dimmer uit knop als killswitch en gaan alle lampen (en eventuele slimme stekkers) uit......na 6 seconden, zodat ik nog even tijd heb op de kamer uit te lopen met licht :).
De Hue motion sensor hangt op de overloop en werkt goed. Toch vind ik hem net iets te traag.
Ik zit met smart te wachten tot de Ikea Tradfri motion sensor te zien is in Hass want die zou pushen en dus sneller zijn dan de Hue die je moet pollen.
Op dit moment kun je alleen nog iets met de tradfri lampen in Hass.
Het ideale aan Hue is dat je inderdaad wel kan bepalen hoe fel de lampen branden. Ik zou dan opteren om in te bouwen dat als ik in de werkkamer zit, dat de lampen na bijv. 30 minuten minder fel gaan branden in de woonkamer en keuken als er verder niemand aanwezig is. En zodra je dan weer richting de woonkamer/keuken loopt, dat deze dan weer iets feller gaat branden. Dat Tradfri heb ik inderdaad ook al naar zitten kijken. Ik kwam je reactie op het Home assistant-forum ook al tegen :+ Begrijp ik goed dat het nog weleens zou kunnen duren tot ook HomeKit en Amazon er ondersteuning voor gaan bieden? Of zou het er al snel aan zitten te komen? Het zou alles zeker wel goedkoper maken t.o.v. Hue.
Leuke automations (vind ik) zijn dat de Hue lampen als het donker wordt automatisch aan gaan en over een periode van 15 minuten steeds feller gaan branden. Je krijgt dus een soort overlap met dat het buiten donkerder wordt en binnen lichter.
Als een serie/film start dimmen de lichten (niet uit, maar naar zachte stand). Als de (KaKu) deurbel gaat gaat de film/serie automatisch op pauze. Bij pauze gaan de lichten trouwens weer even iets feller aan.
Als mijn telefoon gaat gaat serie/film ook automatisch op pauze en zie ik op de tv (is een Yatse/Kodi plugin namelijk) wie er belt.
Bovenstaand stukje klinkt me als muziek in mijn oren. Inderdaad dat je lampen afstemmen op hetgeen wat je met Kodi aan het kijken bent. Ook het pauzeren bij een inkomend gesprek lijkt me meer dan ideaal.
Dan heb ik ook zelf een alarm systeem gebouwd met 2 goedkope wemos d1 mini's. Op de 1 zitten 2 leds oranje en rood. Op de andere zit een knopje om het alarm aan/uit te zetten en deze knop heb ik een beetje verstopt in huis. Dmv timers, presence detectie (onze telefoon die via ip tracking in Hass zichtbaar zijn) gaat het alarm aan/uit of in semi aan stand. Nadenken over hoe ik het wil duurde even, maar dan is het niet zo moeilijk om te maken.
Als alarm er opzit krijg ik uiteraard notificaties als er nog een deur/raam/rolluik open staat (ook als telefoons niet meer gezien worden door Hass) en uiteraard krijg ik notificaties als we weg zijn en er gaat ineens een deur/raam open of de rookmelders gaan af.
Zo'n knopje op een wemos d1 mini kun je dus ook makkelijk gebruiken bij je bed als killswitch. Kost maar een 2,5 euro. En nog paar euro voor een case en een usb adapter en draad.
Naar zo'n Wemos D1 mini ga ik nog eens kijken. Het idee is dat mijn vriendin het goed te gebruiken vindt. Anders stuit ik op een berg weerstand. :)
De rest m.b.t. alarm en dergelijke bewaar ik even tot we over een paar maanden de stap naar een koophuis gemaakt hebben. Tot die tijd gebruik ik m'n huidige woning mooi als proeftuin.
Nou dit werd een beetje een summary van wat ik zoal met Hass doe :). Volgens mij heb ik nog niet alles genoemd maargoed, je krijgt een idee van wat er mogelijk is.
Je verhaal en config klinkt tot dusver prima! Veel dingen die je opnoemt zie ik ook voor me en ik ga eens proberen te kijken wat ik zoal nu kan gaan proberen.

Nog even een algemene vraag. Ik lees veel configuraties door die in het 'Cookbook' van Home Assistant staan. Zijn er nog andere plekken die jullie kennen waar ook configs staan? Ik probeer hier zoveel mogelijk naar te kijken om ook meer te begrijpen wat welke functie nu precies teweeg brengt. Ik merk namelijk dat de pagina's met uitleg van Home assistant niet altijd meteen een belletje doen rinkelen. Ik ben zomaar uren bezig met in mijn ogen een simpele config. Ach, het belangrijke is nog steeds dat ik er enorm veel lol aan beleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
StephanO1990 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:40:
[...]

Ik heb laatst 5 Sonoff's besteld, waarvan er nu drie in gebruik zijn. Het probleem is dat dit de 10A versies zijn. Ik ga me eens even focussen op de 16A-versie.

[...]
Let er op dat je dan de "POW" versie gebruikt. Die is "toevallig" ook 16A, maar er is ook een TH16, die is ook 16A, maar die laatste heeft een 2.5mm jackplug voor een temp/humidity sensor.
Van buiten zien ze er hetzelfde uit (een stuk forser dan de "gewone Sonoff")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
TD-er schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:17:
[...]

Let er op dat je dan de "POW" versie gebruikt. Die is "toevallig" ook 16A, maar er is ook een TH16, die is ook 16A, maar die laatste heeft een 2.5mm jackplug voor een temp/humidity sensor.
Ja goeie. Ik heb deze: https://www.aliexpress.co...t-Module/32793542691.html en die heeft dus niet die aansluiting (hoefde ik ook niet).

[ Voor 5% gewijzigd door PuckStar op 26-05-2017 16:44 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
TD-er schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:17:
[...]Let er op dat je dan de "POW" versie gebruikt. Die is "toevallig" ook 16A, maar er is ook een TH16, die is ook 16A, maar die laatste heeft een 2.5mm jackplug voor een temp/humidity sensor.
Thanks guys! Ik heb inmiddels toch de Neo Coolcam versie besteld. Makkelijker weg te werken en voor de doeleinden die ik nu heb net iets praktischer. Maar leuk, mocht ik eens wat meer tijd hebben om ermee bezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Collega heeft 3 Neo's besteld waarvan er een goed werkt. 1 niet en de andere onbetrouwbaar. Dan heb je dus netto meer betaald voor een motion sensor. En zelf slechte ervaringen met greenwave spul. Heb ik zelfs nog een tweede zwave netwerk voor in de lucht. De meningen zullen hier sterk over verschillen maar nee, Chinese goedkope rommel komt er hier niet (meer) in. Het is hit or miss in mijn ervaring en ik wil een schoon netwerk omdat het betrouwbaar en goed moet zijn. En niet te vergeten snel. Rommel in je zwave netwerk kan rare situaties opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
UltraSub schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 06:37:
Collega heeft 3 Neo's besteld waarvan er een goed werkt. 1 niet en de andere onbetrouwbaar. Dan heb je dus netto meer betaald voor een motion sensor. En zelf slechte ervaringen met greenwave spul. Heb ik zelfs nog een tweede zwave netwerk voor in de lucht. De meningen zullen hier sterk over verschillen maar nee, Chinese goedkope rommel komt er hier niet (meer) in. Het is hit or miss in mijn ervaring en ik wil een schoon netwerk omdat het betrouwbaar en goed moet zijn. En niet te vergeten snel. Rommel in je zwave netwerk kan rare situaties opleveren.
Het kan inderdaad hit en mis zijn, maar ik neem aan dat je collega's die niet/slecht werkende versies wel heeft teruggestuurd?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nope. Teveel gedoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:58
Hey allemaal, ik ben ook in het wereldje van Home Assistant gesprongen en ben positief verrast. Sommige custom zaken zijn relatief gemakkelijk op te lossen door een eigen socket server te draaien en via een service commando's over en weer te schieten.

Ik kom echter niet uit het afspelen van een mp3 geluid via omxplayer. Zowel via een shell command als een notificatie component komt er geen geluid uit mijn speaker (aangesloten via jack). In de command line werken de commando's prima en ik krijg geen errors in HA als ik de notificatie service of shell handmatig trigger. Binnen de virtual environment werken de commando's ook.

Iemand een ideetje hoe ik zoiets nog kan debuggen of wellicht een manier om dit op te lossen?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Ik heb de xiaomi home gateway met wat sensoren. Weet iemand of dit hiermee ook gebruikt kan worden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanO1990
artbij schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:26:
Misschien heb je hier iets aan!

https://community.home-as...-gateway-integration/8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Laatst online: 20:17
Nieuwe bij Home Assistant en zit echt te klooien om PVoutput als voorbeeld werkend te krijgen.
Ik heb dus een Synology waarop ik Docker heb geinstalleerd en van daaruit HA draai.

Dit alles werkt perfect maar nu snap ik niet hoe ik PVoutput kan weergeven in HA. Op een bepaald moment lees ik volgende website ( https://community.home-as...t-plugin-for-hass/5760/15 ):
I added this line to the custom_sensor pvoutput.py of @fabaff, line 106
ATTR_ENERGY_GENERATION: self.pvcoutput.energy_generation,
(hope this gets merged into the final sensor code)
Waar in godsnaam vind/moet ik pvoutput.py zetten? In mijn zoektocht vond ik ook al iets terug over het aanmaken van een custom_components map. Moet ik die map dan aanmaken waar het configuration.yaml bestand staat of ergens elders?

Kortom ik zit redelijk vast momenteel. Je hoeft niet alles uit te typen daar ik graag ook wat opzoek werk doen, maar ik kom momenteel geen meter verder... :-)

Dit is trouwens de info pagina van PVoutput op HA: https://home-assistant.io/components/sensor.pvoutput/

Bedankt !

[ Voor 5% gewijzigd door argon007 op 31-05-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argon007 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:50:
Nieuwe bij Home Assistant en zit echt te klooien om PVoutput als voorbeeld werkend te krijgen.
Ik heb dus een Synology waarop ik Docker heb geinstalleerd en van daaruit HA draai.

Dit alles werkt perfect maar nu snap ik niet hoe ik PVoutput kan weergeven in HA. Op een bepaald moment lees ik volgende website ( https://community.home-as...t-plugin-for-hass/5760/15 ):

[...]

Waar in godsnaam vind/moet ik pvoutput.py zetten? In mijn zoektocht vond ik ook al iets terug over het aanmaken van een custom_components map. Moet ik die map dan aanmaken waar het configuration.yaml bestand staat of ergens elders?

Kortom ik zit redelijk vast momenteel. Je hoeft niet alles uit te typen daar ik graag ook wat opzoek werk doen, maar ik kom momenteel geen meter verder... :-)

Dit is trouwens de info pagina van PVoutput op HA: https://home-assistant.io/components/sensor.pvoutput/

Bedankt !
/.homeassistant/deps/pvoutput ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Laatst online: 20:17
Ok, ondertussen gevonden dat fysiek op de Synology die map niet terug te vinden is, maar dat dit via de Terminal in Docker moet daar dit Virtueel draait.

Zoals je dus meegeeft kan ik pvoutput.py vinden in /.homeassistant/components//sensor/pvoutput.py . Bij deze weet ik dus ook dat dit het probleem niet kan zijn waarom ik pvoutput niet werkend krijg.

Ik ga nog even verder op zoektocht en kom terug mocht ik het echt niet werkend krijgen :-)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Het lijkt erop dat buitenstaanders mijn HA installatie hebben gevonden, aangezien ik ineens een iOS notificatie vanuit HASS kreeg met de melding 'HAHAHAHA'.

Ik was niet thuis en heb dus via de webinterface de HA service uitgezet en toen ik thuis was mijn wachtwoord aangepast en ip_ban_enabled en login_attempts_threshold toevoegd aan mijn http component (waarom deze niet default aanstaan snap ik niet, maargoed) en krijg nu regelmatig de melding dat er een IP gebanned is.

Verder heb ik SSL draaien met een Let'sEncrypt certificate.

Zou ik verder nog iets kunnen doen om het de boze buitenwereld moeilijker kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
sjorsjes schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:18:
Het lijkt erop dat buitenstaanders mijn HA installatie hebben gevonden, aangezien ik ineens een iOS notificatie vanuit HASS kreeg met de melding 'HAHAHAHA'.

Ik was niet thuis en heb dus via de webinterface de HA service uitgezet en toen ik thuis was mijn wachtwoord aangepast en ip_ban_enabled en login_attempts_threshold toevoegd aan mijn http component (waarom deze niet default aanstaan snap ik niet, maargoed) en krijg nu regelmatig de melding dat er een IP gebanned is.

Zou ik verder nog iets kunnen doen om het de boze buitenwereld moeilijker kunnen maken?
Niet aan het buitennetwerk hangen (maar dat zal wel geen optie zijn ;) ).

Hoe heb je dit nu naar het buitennetwerk gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Zelf heb ik HASS niet open staan naar de buitenwereld, maar heb ik (op dezelfde raspberry pi) een openvpn server draaien. Als ik daar dus van buitenaf op inlog kan ik bij mijn hele thuis netwerk en dus ook bij HASS.
Werkt echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Heb je meer info (goede tutorial) hoe je dat voor elkaar krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

breinonline schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:51:
Heb je meer info (goede tutorial) hoe je dat voor elkaar krijgt?
Als je ook een raspberry pi wilt gebruiken als openvpn server kun je deze tutorial volgen. Als je een ander systeem gebruikt kun je waarschijnlijk ook daar voor een tutorial vinden.

https://raspberrytips.nl/...m-openvpn-te-installeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan ook zijn dat je router een mogelijkheid heeft om als VPN server op te treden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ga ik ook eens naar kijken dan, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

God nondeju. Dat zuigt.
Draai hier op nginx. Port 443 met letsencrypt cert en een api pass. Dacht dat dat wel voldoende zou zijn. Blijkbaar niet. Dus ook maar bans instellen dan en een 32 karakter pass of zo. Ga echt niet aan de tunnels (heb ik wel draaien, OpenVPN op ubiquiti met key auth).

/edit
Was dat achter nginx op 443?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
@Krilo_89 @Tym Het liefst heb ik het gewoon zo beschikbaar zodat ik niet altijd een VPN connectie hoef te openen (ook voor de app bijvoorbeeld).

Mijn router forward 443 naar HA.

@UltraSub Ik moet toegeven dat ik slecht achterhaald krijg of de All-In-One installer apache of nginx gebruikt. Hij draait wel op 443 en de overige porten zijn dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou je die ip-ban überhaupt niet aanzetten? Staat bij mij sinds installatie aan met 3 pogingen tot blokkade. Als je jezelf daardoor buitensluit zijn er ergere dingen met je aan de hand dan een inbraak op je HASS ;). Interne netwerk uitsluiten voor gebruik van password en kind kan de was doen volgens mij

Ik draai overigens nog gewoon op poort 8123, zie geen reden om dat te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
@lolgast Ja, ik snap ook niet zo goed waarom dat niet default aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand op 0.46.0 waarbij P1 uitlezing nog werkt?

Zojuist geupgrade (vanaf 0.41) en nu werkt de P1-uitlezing niet meer:
ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram

Getest met cu en dan komen de telegrammen wel gewoon nog voorbij. In m'n config heb ik niks gewijzigd m.b.t. P1-uitlezing.

Even teruggeflipt naar 0.41 snapshot (handig zo'n VM) en dan komt er gewoon weer data binnen. Weer terug naar 0.46 snapshot en dan weer die foutmelding :?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2017 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb een maand P1 in hass gebruikt, toen meteen weer terug naar Domoticz voor P1. Ik trek data wel met een rest sensor in hass. P1 moet gewoon stabiel zijn :)
Dus helaas, kan je niet helpen. Zag wel iets van support dsmr5 PR langs komen in de release notes net, misschien dat dat er iets mee te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt, zal eens kijken naar die PR. Ben nu weer terug naar 0.41 omdat ik de P1 wel nodig heb om m'n consumption data naar PVoutput te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Zo'n beetje alle onderdelen van HA geven foutmeldingen. Allemaal dezelfde soort:

[homeassistant.setup] Setup of mqtt is taking over 10 seconds.
[homeassistant.components.media_player] Setup of platform cast is taking over 10 seconds.
[homeassistant.helpers.entity] Update of sensor.toon_temp is taking over 10 seconds
[homeassistant.helpers.entity] Update of sensor.toon_powerusage is taking over 10 seconds

Het is een verse installatie op een Raspberry Pi 2. Ik heb de Hassbian installatie gebruikt. Kan geen oplossing vinden voor de losse onderdelen laat staan dat dit probleem zich voordoet met meerdere componenten. Heeft iemand dit al eens weten op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik zie geen foutmeldingen hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 12:34

Kroontje

...

ThinkPadd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:31:
Iemand op 0.46.0 waarbij P1 uitlezing nog werkt?

Zojuist geupgrade (vanaf 0.41) en nu werkt de P1-uitlezing niet meer:
ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram

Getest met cu en dan komen de telegrammen wel gewoon nog voorbij. In m'n config heb ik niks gewijzigd m.b.t. P1-uitlezing.

Even teruggeflipt naar 0.41 snapshot (handig zo'n VM) en dan komt er gewoon weer data binnen. Weer terug naar 0.46 snapshot en dan weer die foutmelding :?
Bij mij werkt de P1-uitlezing nog prima na de upgrade naar 0.46.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kroontje schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:08:
[...]

Bij mij werkt de P1-uitlezing nog prima na de upgrade naar 0.46.0
DSMR4 of 5 meter, misschien dat het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSMR4 hier. Ik zie nu dat er nog iemand is met problemen, heb daar ook maar gereageerd: https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues/7893

Edit: Ik heb het bij mij op kunnen lossen, de inhoud van dsmr.py teruggezet naar een oudere versie van het bestand. Zal binnenkort wel in een release verholpen zijn, maar voor nu werkt dit ook.
Bestand stond bij mij in /usr/local/lib/python3.5/dist-packages/homeassistant/components/sensor/dsmr.py (dat wist ik niet zelf maar heb zoekfunctie in WinSCP gebruikt ;) )

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Een Alexa skill in elkaar gedraaid die de receiver aan zet, juiste input, een playlist start via Spotify connect op Kodi. Werkt awesome. En toen dacht ik, laten we er ook even eentje bouwen voor het volume. Was zo klaar, tot ik bedacht dat ik dB moest converteren naar de waardes die de Denon onder water gebruikt. Daar even snel omrekenfactor voor bedacht, wil abs() niet meewerken :+

Misschien ziet iemand wat er fout gaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action:
  service: media_player.volume_set
  data_template:
    entity_id: media_player.denon_livingroom
    volume_level: '{{ Volume |float / 100 + -0.8 | round(2) }}'
speech:
  type: plaintext
  text: Ok

Die werkt, maar dan heb ik een negatieve waarde, het getal klopt, moet alleen positief worden. Bovenstaand voorbeeld geeft, laten we even aannemen -0.50. Oh, dan doen we toch abs om 0.50 te krijgen:

YAML:
1
{{ Volume |float / 100 + -0.8 | round(2) | abs }}

En dat werkt dus niet, dan krijg ik 1.1. Dus dan maar * -1, dat zou ook moeten werken, maar retourneert ook 1.1. Eh, iemand die ziet wat ik fout doe?

/edit
Voor de duidelijkheid, Volume is geen ding van hass, dat is een var die binnenkomt via de Alexa skill. Werkt ook, want ik zie in de hass logs dat media_player.volume_set geen -0.50 wil maar een positieve waarde. Klinkt logisch natuurlijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 05-06-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:46:
YAML:
1
{{ Volume |float / 100 + -0.8 | round(2) | abs }}

En dat werkt dus niet, dan krijg ik 1.1. Dus dan maar * -1, dat zou ook moeten werken, maar retourneert ook 1.1. Eh, iemand die ziet wat ik fout doe?
In zulke gevallen gebruik ik altijd haakjes omdat ik geen zin heb om op te zoeken welke operatoren voorgaan. Kan dat in deze expressies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ANdrode schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:59:
[...]

In zulke gevallen gebruik ik altijd haakjes omdat ik geen zin heb om op te zoeken welke operatoren voorgaan. Kan dat in deze expressies?
Ja daar dacht ik ook meteen aan, maar krijg het met haakjes zo snel niet aan de gang. Ik denk ik laat het even liggen, kijk vanavond wel weer verder. Was er even klaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En als je 'm nu deelt door -100?
Dus:
YAML:
1
{{ Volume |float / -100 + 0.8 | round(2) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
TD-er schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:40:
En als je 'm nu deelt door -100?
Dus:
YAML:
1
{{ Volume |float / -100 + 0.8 | round(2) }}
Ik denk dat gaat hem worden!
Maar helaas -O-

Weer een andere waarde, ik denk dat wat ik eerst dacht en @ANdrode ook al zegt, dit is haakjes werk. Vanavond uitzoeken. Of morgen, maar we komen er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:05:
[...]
Weer een andere waarde, ik denk dat wat ik eerst dacht en @ANdrode ook al zegt, dit is haakjes werk. Vanavond uitzoeken. Of morgen, maar we komen er wel :)
De templates zijn gebaseerd op Jinja2. De HA documentatie
is duidelijk maar Jinja2 zelf documenteert natuurlijk meer details :). Haakjes om pipes (|) heen is niet mogelijk lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
UltraSub schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:05:
[...]

Ik denk dat gaat hem worden!
Maar helaas -O-

Kan je dan niet beter gewoon meerdere pipes gebruiken?
Die werken hier ook min of meer als haakjes, omdat je het antwoord van de ene stap gebruikt als input voor de volgende stap.
YAML:
1
{{ Volume |float | / -100 | + 0.8 | round(2) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Zojuist SSL verbinding met automatische certificaatvernieuwing geregeld via deze tutorial.Verkies dat toch boven VPN aangezien de iOS app nu ook gewoon blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
TD-er schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:18:
[...]

Kan je dan niet beter gewoon meerdere pipes gebruiken?
Die werken hier ook min of meer als haakjes, omdat je het antwoord van de ene stap gebruikt als input voor de volgende stap.
YAML:
1
{{ Volume |float | / -100 | + 0.8 | round(2) }}
Je kunt inderdaad door pipen, maar ook dan krijg ik het niet voor elkaar om gewoon van negatief naar positief te switchen. Inmiddels al zo ongeveer alle mogelijke varianten gehad, er moet iets simpels fout zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:36:
Zojuist SSL verbinding met automatische certificaatvernieuwing geregeld via deze tutorial.Verkies dat toch boven VPN aangezien de iOS app nu ook gewoon blijft werken.
Het nadeel vind ik dat je een gat moet slaan in je firewall en poort 80 (of 443, maar is al in gebruik voor m'n VPN) permanent open moet hebben staan. Ik had nog gedacht of ik niet alleen de servers van LetsEncrypt toegang kon geven tot poort 80 (in m'n pfSense firewall kan ik een source ingeven), maar dat raden ze bij LE af :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:25:
[...]

Het nadeel vind ik dat je een gat moet slaan in je firewall en poort 80 (of 443, maar is al in gebruik voor m'n VPN) permanent open moet hebben staan. Ik had nog gedacht of ik niet alleen de servers van LetsEncrypt toegang kon geven tot poort 80 (in m'n pfSense firewall kan ik een source ingeven), maar dat raden ze bij LE af :/
Kan je port knocking instellen? Je kan commando's voor/na het certificaat aanvragen uitvoeren

Ik zou zelf de VPN server even stoppen, vpn stop && certbot-auto renew && vpn restart, makkelijker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walberg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-07 19:53
Ik heb voorheen Homeseer gebruikt maar mijn netboekje werd te oud en liep steeds vast. Ik wilde nu homeassistant installeren, het liefst op de synology ds214play (dus zonder docker!!!!!) dit strandde omdat er een script gemaakt moest worden, zie link https://home-assistant.io/docs/installation/synology/ dat wekt totdat je bij stap Create hass daemon file komt, hier staat een soort lang script in maar er staat niet bij hoe je dit bestand maakt en hoe je dit in de juiste directory zet. De vorige commando's zette ik via terminal (mac versie putty) in maar de commano's

#!/bin/sh

# Package
PACKAGE="homeassistant"
DNAME="Home Assistant"

# Others
USER="homeassistant"
PYTHON_DIR="/volum etc etc worden daar dus niet in geaccepteerd, dit moet dus in een soort bestand komen maar dat wordt er niet bij verteld en hoe je het bestand ergens neerzet ook niet en waar je het neerzet. Probleem is ook dat je met de synology filemanager ook helemaal niets van deze bestanden terugvind, niet de directories .. niets. Uiteindelijk maar een installatie op de Raspberry gedaan en.. daar zit je dus met hetzelfde, hoe vind je de juiste directory en hoe edit je de config bestanden? Het programma start wel op maar vraagt dan om een token voor plex, dat zet ik in (in de homeassistent browser) maar dan wordt deze niet geaccepteerd dus moet het ergens in de Yaml bestand neergezet worden maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ThinkPadd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:25:
[...]

Ja, er is geen echt goede oplossing voorhanden die én gemak én veiligheid geeft volgens mij.
ANdrode schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:05:
[...]

Kan je port knocking instellen? Je kan commando's voor/na het certificaat aanvragen uitvoeren

Ik zou zelf de VPN server even stoppen, vpn stop && certbot-auto renew && vpn restart, makkelijker :X
Had ik nog nooit van gehoord, maar wat ik begrijp kan je dan tijdelijk de poort laten openen aan de hand van een serie commands? Maar in combinatie met HASS vind ik weinig voorbeelden op google.

Pagina: 1 ... 13 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.