Acties:
  • 0 Henk 'm!
walberg schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:57:
Ik heb voorheen Homeseer gebruikt maar mijn netboekje werd te oud en liep steeds vast. Ik wilde nu homeassistant installeren, het liefst op de synology ds214play (dus zonder docker!!!!!) dit strandde omdat er een script gemaakt moest worden, zie link https://home-assistant.io/docs/installation/synology/ dat wekt totdat je bij stap Create hass daemon file komt, hier staat een soort lang script in maar er staat niet bij hoe je dit bestand maakt en hoe je dit in de juiste directory zet. De vorige commando's zette ik via terminal (mac versie putty) in maar de commano's

#!/bin/sh

# Package
PACKAGE="homeassistant"
DNAME="Home Assistant"

# Others
USER="homeassistant"
PYTHON_DIR="/volum etc etc worden daar dus niet in geaccepteerd, dit moet dus in een soort bestand komen maar dat wordt er niet bij verteld en hoe je het bestand ergens neerzet ook niet en waar je het neerzet. Probleem is ook dat je met de synology filemanager ook helemaal niets van deze bestanden terugvind, niet de directories .. niets. Uiteindelijk maar een installatie op de Raspberry gedaan en.. daar zit je dus met hetzelfde, hoe vind je de juiste directory en hoe edit je de config bestanden? Het programma start wel op maar vraagt dan om een token voor plex, dat zet ik in (in de homeassistent browser) maar dan wordt deze niet geaccepteerd dus moet het ergens in de Yaml bestand neergezet worden maar hoe?
Je hebt natuurlijk commandline editors (zoals nano), maar als je de map als Shared Folder hebt aangemaakt dan kan je er gewoon via je windows explorer heen: \\ipadres_nas\homeassistant (bijv \\192.168.0.2\homeassistant). Ik heb daar een driveletter naar gemapt: ga in "deze computer" op je PC naar \\ipadres_nas en klik met rechts op de map homeassistent -> netwerkverbinding maken. Dan staat hij voortaan gewoon in je explorer erbij.

Als je vanuit windows je config wil bewerken, gebruik dan notepad++: de minste kans dat je je bestanden gekke verborgen windows karakters meegeeft terwijl Synology (linux) daar niets mee kan.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
breinonline schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:04:
[...]
Had ik nog nooit van gehoord, maar wat ik begrijp kan je dan tijdelijk de poort laten openen aan de hand van een serie commands? Maar in combinatie met HASS vind ik weinig voorbeelden op google.
Port knocking is een poort tijdelijk open zetten aan de hand van een andere verbinding die je maakt.

"Als iets vanuit mijn verbinding maakt met A.B.C.D poort E dan forward je poort 80 naar <nas>"

De simpelste oplossing is om elke paar maanden als de herinneringsmail komt de VPN server even te stoppen en certbot-auto te draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Met wat zoeken over het onderwerp kom ik dit interessante topic tegen: https://community.home-as...ect-from-hackers/18403/18 al moet ik zeggen dat dit mijn kennis echt te boven gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Met een Fritzbox router kun je een VPN aanmaken op je router zelf. Daarmee kun je verbinden met vrijwel elk apparaat (Android heeft het bijv. standaard) zodat je je eigen IP-adressen gewoon vanaf buiten kunt gebruiken.

Lijkt me een stuk veiliger dan poortjes open zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
sjorsjes schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:18:
Het lijkt erop dat buitenstaanders mijn HA installatie hebben gevonden, aangezien ik ineens een iOS notificatie vanuit HASS kreeg met de melding 'HAHAHAHA'.

Ik was niet thuis en heb dus via de webinterface de HA service uitgezet en toen ik thuis was mijn wachtwoord aangepast en ip_ban_enabled en login_attempts_threshold toevoegd aan mijn http component (waarom deze niet default aanstaan snap ik niet, maargoed) en krijg nu regelmatig de melding dat er een IP gebanned is.

Verder heb ik SSL draaien met een Let'sEncrypt certificate.

Zou ik verder nog iets kunnen doen om het de boze buitenwereld moeilijker kunnen maken?
Had je SSL en Letsencrypt draaien voordat je gehackt werd of erna!?
Want ik vaar nu ook blind op SSL maar als dat niet genoeg is....

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Hmmbob schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:59:
[...]

Je hebt natuurlijk commandline editors (zoals nano), maar als je de map als Shared Folder hebt aangemaakt dan kan je er gewoon via je windows explorer heen: \\ipadres_nas\homeassistant (bijv \\192.168.0.2\homeassistant). Ik heb daar een driveletter naar gemapt: ga in "deze computer" op je PC naar \\ipadres_nas en klik met rechts op de map homeassistent -> netwerkverbinding maken. Dan staat hij voortaan gewoon in je explorer erbij.

Als je vanuit windows je config wil bewerken, gebruik dan notepad++: de minste kans dat je je bestanden gekke verborgen windows karakters meegeeft terwijl Synology (linux) daar niets mee kan.
Wie beheert de topic start of mod message onderin; regel Atom met json en yaml lint en gebruik de plug-in remote-sync. Look into it. It rocks. Kan wel verder praten over CI pipelines en git integratie in Atom maar eerst beginnen met die awesome editor met sync capabilities ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
UltraSub schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:41:
[...]

Wie beheert de topic start of mod message onderin; regel Atom met json en yaml lint en gebruik de plug-in remote-sync. Look into it. It rocks. Kan wel verder praten over CI pipelines en git integratie in Atom maar eerst beginnen met die awesome editor met sync capabilities ;)
Welke package gebruik je precies voor json en yaml lint.
Vind er namelijk meerdere als ik op yaml zoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
sjnelle schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:34:
[...]

Welke package gebruik je precies voor json en yaml lint.
Vind er namelijk meerdere als ik op yaml zoek
language-json
language-yaml
linter-jsonlint
linter-js-yaml

remote-sync
git-plus

[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 07-06-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:16
PuckStar schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Die had ik al draaien, ik dacht ook dat dat genoeg was. Echter heeft het bannen blijkbaar wel zin, want ik heb inmiddels 3 ip addressen in mijn ip_bans.yaml staan.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Anders misschien ip adressen blocken by country? Alleen nederland toestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
"Even snel Z-wave installeren". Klinkt leuk. Ik krijg het niet voor elkaar.

Ik draai HA 0.45 op m'n RPI3. De onderstaande regel heb ik toegevoegd in mn config bestand

code:
1
2
3
4
#z-wave
zwave:
 usb_path: /dev/ttyACM0
 config_path: /srv/homeassistant/src/python-openzwave/openzwave/config

Ik heb daarbij ook in de community gezocht. o.a. https://community.home-as...nt-zwave-hassbian/16850/2

Eerst heb ik de onderstaande command gebruikt om te achterhalen wat het juiste path is, maar dan komt er geen reply op terug in Terminal.
code:
1
sudo find / -type d -iname "libopenzwave-*"

Any suggestions? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
StephanO1990 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:47:
"Even snel Z-wave installeren". Klinkt leuk. Ik krijg het niet voor elkaar.

Ik draai HA 0.45 op m'n RPI3. De onderstaande regel heb ik toegevoegd in mn config bestand

code:
1
2
3
4
#z-wave
zwave:
 config_path: /srv/homeassistant/src/python-openzwave/openzwave/config

Ik heb daarbij ook in de community gezocht. o.a. https://community.home-as...nt-zwave-hassbian/16850/2

Eerst heb ik de onderstaande command gebruikt om te achterhalen wat het juiste path is, maar dan komt er geen reply op terug in Terminal.
code:
1
sudo find / -type d -iname "libopenzwave-*"

Any suggestions? :)
Als je >= 0.46 installeert wordt zwave mee geinstalleerd. :)

/edit
YAML:
1
2
3
#z-wave
zwave:

Op die manier gaat het dan automagisch ;)

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 07-06-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:19:
Als je >= 0.46 installeert wordt zwave mee geinstalleerd. :)

/edit
YAML:
1
2
3
#z-wave
zwave:

Op die manier gaat het dan automagisch ;)
Wat heerlijk stom van mezelf! Ik zat op de Z-wave pagina te kijken en daar wordt enkel over 0.45 gesproken. En dan kijk ik al meteen niet meer verder dan m'n neus lang is.

Daarmee kom ik direct bij m'n volgende probleem. ik update HA, maar er volgt een foutmelding die betrekking heeft op Python3.4
YAML:
1
pip3 install --upgrade homeassistant

De foutmelding:
Exception:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/basecommand.py", line 122, in main
status = self.run(options, args)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/commands/install.py", line 295, in run
requirement_set.install(install_options, global_options, root=options.root_path)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 1436, in install
requirement.install(install_options, global_options, *args, **kwargs)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 672, in install
self.move_wheel_files(self.source_dir, root=root)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/req.py", line 902, in move_wheel_files
pycompile=self.pycompile,
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/wheel.py", line 214, in move_wheel_files
clobber(source, lib_dir, True)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/pip/wheel.py", line 204, in clobber
os.makedirs(destdir)
File "/usr/lib/python3.4/os.py", line 237, in makedirs
mkdir(name, mode)
PermissionError: [Errno 13] Permission denied: '/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant'

Storing debug log for failure in /home/pi/.pip/pip.log
Als ik n.l. HA opnieuw opstart krijg ik onder info nog steeds te zien dat er 0.45 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:02
PuckStar schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:49:
[...]

SSL doet niets voor inlog pogingen, het codeert alleen de data. Dan zou je mutual SSL moeten doen: Client certificaat op al jouw devices en gaan.

VPN op de router is dan waarschijnlijk makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
StephanO1990 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:40:
[...]

Wat heerlijk stom van mezelf! Ik zat op de Z-wave pagina te kijken en daar wordt enkel over 0.45 gesproken. En dan kijk ik al meteen niet meer verder dan m'n neus lang is.

Daarmee kom ik direct bij m'n volgende probleem. ik update HA, maar er volgt een foutmelding die betrekking heeft op Python3.4
YAML:
1

De foutmelding:

[...]

Als ik n.l. HA opnieuw opstart krijg ik onder info nog steeds te zien dat er 0.45 draait.
Zit je in het juiste virtual env (als je dat draait tenminste)?
- source environment
- pip3 install --upgrade --force-reinstall homeassistant
overhyped schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:05:
[...]

SSL doet niets voor inlog pogingen, het codeert alleen de data. Dan zou je mutual SSL moeten doen: Client certificaat op al jouw devices en gaan.

VPN is helemaal niet makkelijker :)
Ja, heb het draaien en is gewoon een switch om gooien. Maar dat is me al teveel. Heb gewoon een bookmark staan. En die werkt intern en extern. Ook met vpn, maar ik wil niet hebben dat dat mijn enige manier is om er aan te komen, tenzij het echt niet anders kan.

[ Voor 29% gewijzigd door UltraSub op 07-06-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mkdir & permission denied: rechten probleempje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmmbob schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:08:
Mkdir & permission denied: rechten probleempje?
Precies, meestal is dat als je niet in een env draait. Als root zal het wel werken, maar dan heb je dus hass geinstalleerd in het verkeerde env en zie je alsnog bij starten de oude versie :) (been there done that, even niet opletten 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:06:

[...]

VPN is helemaal niet makkelijker :)
Ja, heb het draaien en is gewoon een switch om gooien. Maar dat is me al teveel. Heb gewoon een bookmark staan. En die werkt intern en extern. Ook met vpn, maar ik wil niet hebben dat dat mijn enige manier is om er aan te komen, tenzij het echt niet anders kan.
Altijd security vs gemak. Wil je niet dat iedere bosmongool kan proberen in te loggen: Dan moet je iets meer doen. IP ban werkt over het algemeen goed genoeg voor thuis servertjes, kleine kans dat iemand een gedistribueerde bruteforce gaat doen op jouw thuis server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
overhyped schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:12:
[...]

Altijd security vs gemak. Wil je niet dat iedere bosmongool kan proberen in te loggen: Dan moet je iets meer doen. IP ban werkt over het algemeen goed genoeg voor thuis servertjes, kleine kans dat iemand een gedistribueerde bruteforce gaat doen op jouw thuis server :)
Dus ip ban. Zolang ik daar niks zie langs komen vind ik het voorlopig goed. Wat je zegt, kleine kans lijkt me. Poort dicht gooien en meteen over op vpn kan altijd nog heel snel dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanO1990
UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:06:
Zit je in het juiste virtual env (als je dat draait tenminste)?
- source environment
- pip3 install --upgrade --force-reinstall homeassistant
Onderstaande heeft het opgelost!

sudo su -s /bin/bash homeassistant
source /srv/homeassistant/bin/activate

YouTube: How To Update Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:15:
[...]

Dus ip ban. Zolang ik daar niks zie langs komen vind ik het voorlopig goed. Wat je zegt, kleine kans lijkt me. Poort dicht gooien en meteen over op vpn kan altijd nog heel snel dan.
Ik los het als volgt op:
Heb mij een vps bij Amazon genomen.
Via autossh laat ik een ssh verbinding opbouwen naar de vps en map ik de poort 8123 lokaal op de vps.
Daarna met nginx en ssl/basic auth zorg ik dat mijn hass bereikbaar is.

Zo hoef ik geen portforwarding te doen naar mijn eigen router.
Kan later ook nog voor andere zaken gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yelti schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:11:
[...]

Ik los het als volgt op:
Heb mij een vps bij Amazon genomen.
Via autossh laat ik een ssh verbinding opbouwen naar de vps en map ik de poort 8123 lokaal op de vps.
Daarna met nginx en ssl/basic auth zorg ik dat mijn hass bereikbaar is.

Zo hoef ik geen portforwarding te doen naar mijn eigen router.
Kan later ook nog voor andere zaken gebruikt worden.
Dat heb je zeker niet ergens opgeschreven in een How-to O-)

Ik zie namelijk mogelijkheden om dan ook de MQTT tracker op die VPS te draaien, bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Dan help mij eens, ben niet gehinderd door gevorderde netwerkkennis.
Wat is er zo erg aan een port forward naar iets wat je secure acht? Routertechnisch gezien dan. Dat er een lek kan zitten op het endpoint begrijp ik natuurlijk. Die router mept gewoon alles door, het lijkt me niet dat als er een port wordt geforward dat de router daardoor vulnerable wordt, toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

overhyped schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:05:
[...]

Maar loopt al het verkeer (naar HASS?) dan via de VPN? Kan je gewoon de (iOS)app gebruiken? Ook ik heb beperkte netwerkkennis en dacht goed te doen aan een SSL verbinding :/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben totaal nieuw met HA en heb met wat tutorials alles inmiddels draaien op een RPI2, ging best makkelijk en snel met Hassbian. De Aeon stick sinds vandaag ook aangesloten als controller en daarnaast nog een Aeon multisensor 6 en een Fibaro rgbw controller.

Het enige waar ik nu nog een beetje mee zit is in het alles netjes te krijgen in de GUI. Wat ik nu zie staan onder lights is oa dit:

zwave.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_3 Ready
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_2
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_3
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_4
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_5
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_6
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_energy_3_0
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_exporting_3_32
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_power_3_4
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_power_3_8

Ik verwachte eigenlijk gewoon 1 RGBW controller die ik zelf een naam kan geven, in principe moet doet ook geen probleem zijn maar wat overzichtelijker mag wel. Nu is het mogelijk om deze te renamen bij entities maar het probleem is dat de entities dan nog steeds allemaal dezelfde naam krijgen. Zal leuk worden als ik bijvoorbeeld nog 10 van die controllers aan ga sluiten. Dan is het overzicht helemaal zoek :D Heb nu al geen idee wat wat is.

Hoe kan ik hier het beste mee werken? Het liefst gebruik ik gewoon light.rgbw_woonkamer bijvoorbeeld, zodat ik deze makkelijk kan gebruiken voor het maken van automations.

Bv:

- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.rgbw_keukenraam
rgb_color: [255,0,0]
brightness: 155

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:33

Kroontje

...

Executor16 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:46:
Ik ben totaal nieuw met HA en heb met wat tutorials alles inmiddels draaien op een RPI2, ging best makkelijk en snel met Hassbian. De Aeon stick sinds vandaag ook aangesloten als controller en daarnaast nog een Aeon multisensor 6 en een Fibaro rgbw controller.

Het enige waar ik nu nog een beetje mee zit is in het alles netjes te krijgen in de GUI. Wat ik nu zie staan onder lights is oa dit:

zwave.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_3 Ready
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_2
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_3
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_4
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_5
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0_6
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_energy_3_0
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_exporting_3_32
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_power_3_4
sensor.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_power_3_8

Ik verwachte eigenlijk gewoon 1 RGBW controller die ik zelf een naam kan geven, in principe moet doet ook geen probleem zijn maar wat overzichtelijker mag wel. Nu is het mogelijk om deze te renamen bij entities maar het probleem is dat de entities dan nog steeds allemaal dezelfde naam krijgen. Zal leuk worden als ik bijvoorbeeld nog 10 van die controllers aan ga sluiten. Dan is het overzicht helemaal zoek :D Heb nu al geen idee wat wat is.

Hoe kan ik hier het beste mee werken? Het liefst gebruik ik gewoon light.rgbw_woonkamer bijvoorbeeld, zodat ik deze makkelijk kan gebruiken voor het maken van automations.

Bv:

- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.rgbw_keukenraam
rgb_color: [255,0,0]
brightness: 155
light.fibaro_system_fgrgbwm441_rgbw_controller_level_3_0 is hoogstwaarschijnlijk de 'schakelaar' voeg deze eens toe in je configuration.yaml, groups.yaml, lights.yaml of hoe je de structuur ook gebruikt.. ;)

de light.* zijn schakelaars, de sensor.* entiteiten zijn o.a. het totale stroomverbruik en actuele stroomverbruik. Om de verschillende entiteiten helder te krijgen even allemaal toevoegen en kijken wat ze doen zodat je dat bij meerdere RGBW controllers exact weet welke schakelaar(s) je moet toevoegen :)

Wacht maar totdat je Fibaro rookmelders gaat toevoegen, kan je je lol helemaal op.. :P

[ Voor 69% gewijzigd door Kroontje op 07-06-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:38:
Wat is er zo erg aan een port forward naar iets wat je secure acht? Routertechnisch gezien dan. Dat er een lek kan zitten op het endpoint begrijp ik natuurlijk. Die router mept gewoon alles door, het lijkt me niet dat als er een port wordt geforward dat de router daardoor vulnerable wordt, toch...
Als "ze" binnen zijn op je computer die de Home Assistant draait, dan zitten ze achter je router, dus op je netwerk.
En ik vermoed niet dat je heel erg veel beveiliging hebt op alles wat thuis draait, zoals een NAS, een PC, etc.
Daarnaast is het best wel een privacy-dingetje wanneer je je domotica controller toegankelijk hebt voor anderen, zeker als je het zelf niet door hebt.
En veelal heeft zo'n systeem toegang tot vanalles, zoals agenda's, emailaccounts, etc.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:38:
Defense in depth zou voor mij, naast bereikbaarheid, een goede reden zijn. Je hebt gelijk dat een port-forward niets verandert aan de veiligheid van de router. Maar, zoals je zelf terecht opmerkt, de endpoint kan wel degelijk kwetsbaar zijn. En een kwetsbaarheid in je endpoint geeft de aanvaller mogelijk meteen rechten op het hele systeem, wat in mijn geval mijn NAS is. Daarmee liggen dus potentieel mijn documenten op straat, so to say. Daarom ben ik terughoudend om mijn HA via een port-forward aan het internet te hangen. en gebruik ik een VPN naar m'n router.

Daarnaast heb ik nu zelf wel een MQTT broker draaien op mijn NAS (via een port-forward, bedoeld om Owntracks te tracken) waarmee ik deze NAS dus ook altijd aan moet hebben staan en bereikbaar moet hebben. Dan is een AWS instance handiger: die is altijd bereikbaar, ook als mijn consumentenverbinding eruit ligt. Daarnaast kan ik dan veel makkelijker met Let's Encrypt werken: mijn NAS (waar HA op draait) heeft geen poorten naar het internet open staan (op eerder genoemde MQTT na), dus automatisch vernieuwen enzo schiet niet echt op.

Dus, vandaar mijn interesse :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:58
Hallo,

Ik ben dus nog maar net begonnen met HA en wil een Sonoff switch toevoegen. Vandaag een Sonoff (10A) ontvangen en perfect kunnen flashen met ESP easy. Ik kan op de internet webpagina van de schakelaar en kan dingen aanpassen. Ik gaf de switch de naam: sonoff2 en koos voor OpenHAB mqtt als protocol.

Ik gaf ook het IP op van mijn MQTT Broker (Mosquitto die op een Synology draait).

In mijn configuration.yaml zette ik het volgende:
mqtt:
broker: 192.168.1.230
port: 1883
client_id: home-assistant-1
En voor mijn switch:
switch:
- platform: mqtt
name: "sonoff1"
command_topic: "cmnd/sonoff1/power"
state_topic: "stat/sonoff1/POWER"
qos: 1
payload_on: "ON"
payload_off: "OFF"
retain: true
name: "sonoff2"
command_topic: "cmnd/sonoff2/power"
state_topic: "stat/sonoff2/POWER"
Daarna doe ik een reload van HA en zie ik op mijn startscherm beide switchen staan die ik heb toegevoegd. Echter als ik op de Aan/Uit knop druk gebeurt er gewoon weg niets. Kan iemand mij een tip geven of mij doorgeven wat ik kan controleren/fout doe? éénmaal ik het systeem snap is het waarschijnlijk niet moeilijk, maar ik ben nu al de hele avond aan het klooien en ga hulp moeten inroepen :-)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik probeer een automation trigger te maken zodra mijn Homeassistant opgestart is, maar omdat de z-wave devices dan nog niet ready zijn werkt het dus niet. Nu probeer ik het op deze manier:

trigger:
- platform: event
event_type: zwave.network_ready

Maar ook dat werkt niet. Ik krijg geen errors ofzo en als ik de trigger handmatig fire dan werkt de automation wel gewoon. Wat doe ik fout? Een delay instellen op de trigger lijkt een omweg, maar kan niet makkelijk en is ook geen nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Als ik het zo lees op die pagina, dan kan bij de ready state het netwerk nog traag aanvoelen. Kan je niet beter network complete gebruiken? Volgens mij is dat de state erna.
TD-er schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:06:
[...]

Als "ze" binnen zijn op je computer die de Home Assistant draait, dan zitten ze achter je router, dus op je netwerk.
En ik vermoed niet dat je heel erg veel beveiliging hebt op alles wat thuis draait, zoals een NAS, een PC, etc.
Daarnaast is het best wel een privacy-dingetje wanneer je je domotica controller toegankelijk hebt voor anderen, zeker als je het zelf niet door hebt.
En veelal heeft zo'n systeem toegang tot vanalles, zoals agenda's, emailaccounts, etc.
Ik heb even een poort-check gedaan en die laat inderdaad 80 en 443 nu als zwakke punten zien. Kan je voor die twee ingangen nog andere poort aanwijzen, of werkt het SLL deel dan niet meer (https://home-assistant.io...ertificates/lets_encrypt/)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog los van dat laatste, blijft dat schijnveiligheid. Dat je iets aanbiedt aan het internet is het mogelijke gevaar, niet het poortnummer ;)

Een poortscanner heeft de andere poort zo gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
breinonline schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 06:56:
Als ik het zo lees op die pagina, dan kan bij de ready state het netwerk nog traag aanvoelen. Kan je niet beter network complete gebruiken? Volgens mij is dat de state erna.

[...]

Ik heb even een poort-check gedaan en die laat inderdaad 80 en 443 nu als zwakke punten zien. Kan je voor die twee ingangen nog andere poort aanwijzen, of werkt het SLL deel dan niet meer (https://home-assistant.io...ertificates/lets_encrypt/)?
Inderdaad, Let's Encrypt werkt alleen op die standaard poorten.
Wat je nog wel zou kunnen doen en sommige routers (zoals Fritzbox) bieden dat aan, is om een portforward te voorzien van een wachtwoord.
Maar je kunt het ook op Apache-niveau doen (Ngix kan dat ook, alleen weet ik dat niet uit het hoofd) mbt. een authenticatie via .htaccess. Dan krijg je eerst een pop-up in je browser om in te loggen, wat via je webserver gaat. Daarna heb je pas de potentieel onveilige HASS-interface.
Ik beschouw dit soort pakketten als meer onveilig dan de webserver zelf. Apache en Ngix hebben een aanzienlijk grotere userbase dan Home Assistant, dus beter getest en beter over veiligheid nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
TD-er schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:06:
[...]

Dat was mijn punt niet :)
Security wise ben ik echt wel aware en er ook mee bezig. Wat mij triggerde tot het stellen van de vraag was waarom er zo'n aversie is richting een port forward naar een secure endpoint (wat je secure acht blijft altijd een risico afweging). Versus de hele chain neerzetten via een VPS met tunnels enz. Uiteindelijk komt het spul nog steeds binnen op je netwerk. Er is altijd iets open.
Mijn vraag was dus eigenlijk; puur kijkend naar de port foward, introduceer je daarmee een lek op je router of niet. Dus niet in het netwerk er achter, dat is een logisch gevolg.

Ben met je eens dat heel veel mensen totaal niet in de gaten hebben dat een domotica controller behoorlijk veel weet en ziet. Dat moet je serieus afschermen en mee om gaan vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Ik maak zelf een een ssh connectie vanuit mijn telefoon naar mijn router en maak een socks tunnel en dan via firefox proxy kan ik hass gebruiken.

beetje zelfde principe als een vpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
UltraSub schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Dat was mijn punt niet :)
Security wise ben ik echt wel aware en er ook mee bezig. Wat mij triggerde tot het stellen van de vraag was waarom er zo'n aversie is richting een port forward naar een secure endpoint (wat je secure acht blijft altijd een risico afweging). Versus de hele chain neerzetten via een VPS met tunnels enz. Uiteindelijk komt het spul nog steeds binnen op je netwerk. Er is altijd iets open.
Mijn vraag was dus eigenlijk; puur kijkend naar de port foward, introduceer je daarmee een lek op je router of niet. Dus niet in het netwerk er achter, dat is een logisch gevolg.

Ben met je eens dat heel veel mensen totaal niet in de gaten hebben dat een domotica controller behoorlijk veel weet en ziet. Dat moet je serieus afschermen en mee om gaan vind ik.
Ik acht mijn eigen servertjes thuis niet secure, dat is het verschil :) nu is m'n eigen netwerk wat overdreven voor thuis, maar toch: Alles remote loopt via VPN, en als ik behoefte krijg aan non-stop connecties zou ik 't ook via een instance op amazon oid doen, die sessies outbound uit m'n thuisnetwerk opvangt.

Verder is m'n eigen netwerk gesegmenteerd: IOT meuk zit in een eigen vlan, m'n "untrusted media meuk" zoals chromecasts enzo ook, m'n trusted PC en storage, , m'n gasten etc. met een centrale NGFW met policies per zone. Al het web verkeer gaat nog langs een corporate OpenDNS account :)

M'n HA server (die nog helemaal niets doet behalve geinstalleerd zijn :P ) staat met een L2 firewall tussen m'n IOT zone en m'n default gateway, om te kunnen controlleren wat er gebeurt.

Ben wel weer met een herdesign bezig, dus het kan binnenkort weer wat anders zijn :P

Maar dat is misschien een klein beetje beroeps deformatie voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
breinonline schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:23:
[...]

Maar loopt al het verkeer (naar HASS?) dan via de VPN? Kan je gewoon de (iOS)app gebruiken? Ook ik heb beperkte netwerkkennis en dacht goed te doen aan een SSL verbinding :/
SSL is zeker goed, en alweer een stapje verder. Een VPN moet opgestart worden, dus zonder dat het vpn openstaat werkt de app niet.

nogmaals, het is altijd een kwestie van gemak/functionaliteit/veiligheid. Voor mij is toegang tot m'n domotica en m'n bestanden te belangrijk om aan 't internet te hangen, maar dat is grotendeels beroepsmatige paranoia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
overhyped schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:31:

Ik acht mijn eigen servertjes thuis niet secure, dat is het verschil :) nu is m'n eigen netwerk wat overdreven voor thuis, maar toch: Alles remote loopt via VPN, en als ik behoefte krijg aan non-stop connecties zou ik 't ook via een instance op amazon oid doen, die sessies outbound uit m'n thuisnetwerk opvangt.

Verder is m'n eigen netwerk gesegmenteerd: IOT meuk zit in een eigen vlan, m'n "untrusted media meuk" zoals chromecasts enzo ook, m'n trusted PC en storage, , m'n gasten etc. met een centrale NGFW met policies per zone. Al het web verkeer gaat nog langs een corporate OpenDNS account :)

M'n HA server (die nog helemaal niets doet behalve geinstalleerd zijn :P ) staat met een L2 firewall tussen m'n IOT zone en m'n default gateway, om te kunnen controlleren wat er gebeurt.

Maar dat is misschien een klein beetje beroeps deformatie voor mij :)
Ik ben 'overhyped' als ik lees hoe je je netwerk hebt aangepakt :+ Deze kant zou ik ook ooit nog wel op willen gaan. Alleen wat een werk! Wat voor netwerk-apparatuur gebruik je om je netwerk vorm te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
StephanO1990 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:48:
[...]

Ik ben 'overhyped' als ik lees hoe je je netwerk hebt aangepakt :+ Deze kant zou ik ook ooit nog wel op willen gaan. Alleen wat een werk! Wat voor netwerk-apparatuur gebruik je om je netwerk vorm te geven?
offtopic:
Doe dit even via een DM ofzo, is hier offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
overhyped schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:31:
[...]

Alles remote loopt via VPN, en als ik behoefte krijg aan non-stop connecties zou ik 't ook via een instance op amazon oid doen, die sessies outbound uit m'n thuisnetwerk opvangt.
Wat is het voordeel van instance op amazon ten opzichte van rechtstreeks naar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Ik probeer de Neo Coolcam pir te connecten. Gisteren heb ik de Aeotec Z-wave stick al toegevoegd in HA. Die staat inmiddels netjes in het overzicht van HA. De pir en Z-wave stick hebben elkaar gevonden. Sindsdien staat er ook een sleep-in (probe) in het overzicht.

In de YT video's zie je direct na connecten enorm veel entities en waardes verschijnen. Die komen bij mij niet naar voren.

Toen heb ik geprobeerd om de OZWCP (control panel) te openen. Maar helaas komt er bij onderstaande code een foutmelding: "No such file or directory"
code:
1
cd /srv/homeassistant/src/open-zwave-control-panel/
De stappen op deze pagina ben ik nagegaan, maar bieden ook geen soelaas.

Ik heb überhaupt het idee dat references naar de directory bij mij nooit lukken. Dat is vreemd, want ik heb een standaard AOI installer op Hassbian gebruikt.

Heb ik A: het control panel van Z-wave nodig?
B: nog code nodig in YAML? Momenteel staat alleen het beginstukje van Z-wave erin

YAML:
1
2
3
#z-wave
zwave:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 06:56:
[...]
Ik heb ze alledrie geprobeerd. Geen van allen fired de trigger :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
argon007 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 00:12:
Hallo,

Ik ben dus nog maar net begonnen met HA en wil een Sonoff switch toevoegen. Vandaag een Sonoff (10A) ontvangen en perfect kunnen flashen met ESP easy. Ik kan op de internet webpagina van de schakelaar en kan dingen aanpassen. Ik gaf de switch de naam: sonoff2 en koos voor OpenHAB mqtt als protocol.

Ik gaf ook het IP op van mijn MQTT Broker (Mosquitto die op een Synology draait).

[...]

En voor mijn switch:

[...]

Daarna doe ik een reload van HA en zie ik op mijn startscherm beide switchen staan die ik heb toegevoegd. Echter als ik op de Aan/Uit knop druk gebeurt er gewoon weg niets. Kan iemand mij een tip geven of mij doorgeven wat ik kan controleren/fout doe? éénmaal ik het systeem snap is het waarschijnlijk niet moeilijk, maar ik ben nu al de hele avond aan het klooien en ga hulp moeten inroepen :-)

Alvast bedankt!
En werkt het andersom wel? Dus als je de op de sonoff knop drukt zie je dat dan veranderen in Hass?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:55
StephanO1990 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:33:
Ik probeer de Neo Coolcam pir te connecten. Gisteren heb ik de Aeotec Z-wave stick al toegevoegd in HA. Die staat inmiddels netjes in het overzicht van HA. De pir en Z-wave stick hebben elkaar gevonden. Sindsdien staat er ook een sleep-in (probe) in het overzicht.

In de YT video's zie je direct na connecten enorm veel entities en waardes verschijnen. Die komen bij mij niet naar voren.

Toen heb ik geprobeerd om de OZWCP (control panel) te openen. Maar helaas komt er bij onderstaande code een foutmelding: "No such file or directory"
code:
1
cd /srv/homeassistant/src/open-zwave-control-panel/
De stappen op deze pagina ben ik nagegaan, maar bieden ook geen soelaas.

Ik heb überhaupt het idee dat references naar de directory bij mij nooit lukken. Dat is vreemd, want ik heb een standaard AOI installer op Hassbian gebruikt.

Heb ik A: het control panel van Z-wave nodig?
B: nog code nodig in YAML? Momenteel staat alleen het beginstukje van Z-wave erin

YAML:
1
2
3
#z-wave
zwave:
Je moet de PIR even uit zijn sleep mode halen, dit doe je door een keer op de knop te drukken die je ook gebruikt hebt voor het includen. daar heb je open z-wave control panel niet voor nodig, extra regels in je configuration.yaml ook niet. Als hij er niet meteen bij komt nog een paar keer uit z'n slaap halen en misschien een keer Home Assistant restarten.

[ Voor 3% gewijzigd door wmn79 op 08-06-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
wmn79 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:38:
Je moet de PIR even uit zijn sleep mode halen, dit doe je door een keer op de knop te drukken die je ook gebruikt hebt voor het includen. daar heb je open z-wave control panel niet voor nodig, extra regels in je configuration.yaml ook niet. Als hij er niet meteen bij komt nog een paar keer uit z'n slaap halen en misschien een keer Home Assistant restarten.
Thanks. Ik heb het geprobeerd, maar nog geen verschil. Ik heb m ook opnieuw verbonden met de aeotec en nu staat er sleeping (wakeup) in het overzicht. Vreemd. Ik kijk morgen nog wel even verder.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2wnr1c3.png
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20p506d.png

Maar hoort er nog wel een mogelijkheid te zijn om het Zwave panel in te komen? Of is dat door de komst van nieuwere sw overbodig?

[ Voor 8% gewijzigd door StephanO1990 op 09-06-2017 08:25 . Reden: Foto's toegevoegd ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:56

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

PuckStar schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:04:
[...]
Betreft verlichting ben ik begonnen met Hue lampen en een Hue dimmer. In principe gaan alle lampen automatisch aan/uit maar de dimmer is makkelijk voor als je lampen even feller/minder fel wilt zetten of als killswitch. Lampen gaan namelijk niet automatisch uit tussen 23:30 en 0:00 als we nog een film/serie aan het kijken zij. In dat geval gebruik ik de dimmer uit knop als killswitch en gaan alle lampen (en eventuele slimme stekkers) uit......na 6 seconden, zodat ik nog even tijd heb op de kamer uit te lopen met licht :).
De Hue motion sensor hangt op de overloop en werkt goed. Toch vind ik hem net iets te traag.
Ik zit met smart te wachten tot de Ikea Tradfri motion sensor te zien is in Hass want die zou pushen en dus sneller zijn dan de Hue die je moet pollen.
Op dit moment kun je alleen nog iets met de tradfri lampen in Hass.

...

Nou dit werd een beetje een summary van wat ik zoal met Hass doe :). Volgens mij heb ik nog niet alles genoemd maargoed, je krijgt een idee van wat er mogelijk is.
Ohja Toon van Eneco zit er ook op en de vloerverwarming ook (qubino relais)
Zat even wat terug te lezen, maar leuke toevoeging die hue automation, kun je deze delen?

Heb hier ook vloerverwarming op qubino relais, samen met temp sensor, kan in mooi zien wat in en uit gaat.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Hallo,

[...]

En voor mijn switch:

[...]

Alvast bedankt!
Ik maak gebruik van Mosquitto MQTT. Mijn code ziet eruit als volgt: Daarbij draai ik 'm op de RPI3, net zoals HA. Kan je wel berichten ontvangen als je een test doet op je mqtt? Hier wordt dat duidelijk uitgelicht.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
 broker: 192.168.1.35
 port: 1883
 client_id: home-assistant-1
 username: !secret mqtt_username
 password: !secret mqtt_pssw
 discovery: yes
 discovery_prefix: homeassistant

De switches op deze manier:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    name: Test lamp woonkamer
    command_topic: "cmnd/sonoff/power"
    state_topic: "stat/sonoff/POWER"
    retain: yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
StephanO1990 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:51:
[...]

Thanks. Ik heb het geprobeerd, maar nog geen verschil. Ik heb m ook opnieuw verbonden met de aeotec en nu staat er sleeping (wakeup) in het overzicht. Vreemd. Ik kijk morgen nog wel even verder.
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar hoort er nog wel een mogelijkheid te zijn om het Zwave panel in te komen? Of is dat door de komst van nieuwere sw overbodig?
Weet eerlijk gezegd niet of het Open-Z-Wave-control panel nog mee geïnstalleerd wordt met de nieuwere versies. In principe heb je het niet nodig want je kunt alles instellen met het Z-Wave config menu in Home Assistant.

Dat je PIR het grootste deel van zijn tijd sleeping is klopt. Hij wordt eens in de zoveel tijd wakker (afhankelijk van je instelling daarvoor). Hij geeft ondanks dat hij sleeping is wel gewoon zijn waarden door. Wanneer je configuratie settings aan wilt passen dan moet je, voordat je dat gaat doen de PIR wakker maken zodat hij de instellingen kan ontvangen en aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:10:
[...]

Zat even wat terug te lezen, maar leuke toevoeging die hue automation, kun je deze delen?

Heb hier ook vloerverwarming op qubino relais, samen met temp sensor, kan in mooi zien wat in en uit gaat.
Ik zal het je laten weten.
Hallo,

[...]

En voor mijn switch:

[...]

Alvast bedankt!
Wat mij ook erg hielp is even luisteren naar alles wat op de mqtt hub wordt gezet:
mosquitto_sub -t /#
Ik kan nu niet bij mijn pc thuis dus weet niet 100% of dit commando klopt maar zoiets moet het zijn :).

Op die manier vond ik bijv. dat een bepaald device geen / aan het begin zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door PuckStar op 09-06-2017 12:09 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
die / deed mij blijkbaar de das om. Ik ben eergisteren nog bezig geweest tot 2uur 's nachts omdat ik dit echt in orde wilde krijgen. Uiteindelijk op deze website ( http://groundp.in/2016/10...easy-with-home-assistant/ ) gebotst die daar ook aangaf om de / te verwijderen uit de esp easy config

Dit was de aanpassing die ik moest doen:
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/adv.jpg

Het werkt nu wel, maar ik ben nog altijd niet 100% mee hoe alles gelinkt is aan elkaar via HASS, Sonoff, MQTT broker.

In mijn switch.yaml heb ik bvb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
platform: mqtt
  command_topic: "sonoff2/gpio/12"
  state_topic: "sonoff2/Switch2/Control"
  qos: 0
  payload_on: "1"
  payload_off: "0"

Dan veronderstel ik dat HASS deze switch probeert te bereiken via de MQTT broker als: sonoff2 (Name veld van hierboven). En dat HASS bij het drukken op de knop een message "sonoff2/gpio/12" naar de MQTT stuurt die dit dan op zijn beurt naar de Sonoff switch stuurt met als naam sonoff2 die we aangemaakt hebben in ESP easy veld "Name"?
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/config.jpg

Stel dat ik GPIO13 aan/uit wil schakelen, zet ik dan het volgende in mijn switch.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  command_topic: "sonoff2/gpio/13"

Of kan ik bij command topic gelijk wat typen?

Sorry voor de waarschijnlijk vele en onduidelijk vragen, maar op heden zie ik niet onmiddellijk welke velden in HASS en op de Sonoff gelijk moeten staan om te kunnen communiceren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Heeft er iemand hier een snapshot script?

Ik heb een RTSP camera hangen voor mijn huis. Als de brievenbus wordt geopend krijg ik een melding hiervan (d.m.v. een Xiaomi motion sensor). Dit bericht krijg ik via Pushover.

Het zou tof zijn dat ik tegelijkertijd ook een snapshot / link naar de snapshot in hetzelfde bericht wordt geladen.

Heeft iemand dit werkend?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
argon007 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:24:
die / deed mij blijkbaar de das om. Ik ben eergisteren nog bezig geweest tot 2uur 's nachts omdat ik dit echt in orde wilde krijgen. Uiteindelijk op deze website ( http://groundp.in/2016/10...easy-with-home-assistant/ ) gebotst die daar ook aangaf om de / te verwijderen uit de esp easy config

Dit was de aanpassing die ik moest doen:
[afbeelding]

Het werkt nu wel, maar ik ben nog altijd niet 100% mee hoe alles gelinkt is aan elkaar via HASS, Sonoff, MQTT broker.

In mijn switch.yaml heb ik bvb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  command_topic: "sonoff2/gpio/12"

Dan veronderstel ik dat HASS deze switch probeert te bereiken via de MQTT broker als: sonoff2 (Name veld van hierboven). En dat HASS bij het drukken op de knop een message "sonoff2/gpio/12" naar de MQTT stuurt die dit dan op zijn beurt naar de Sonoff switch stuurt met als naam sonoff2 die we aangemaakt hebben in ESP easy veld "Name"?
[afbeelding]

Stel dat ik GPIO13 aan/uit wil schakelen, zet ik dan het volgende in mijn switch.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  command_topic: "sonoff2/gpio/13"

Of kan ik bij command topic gelijk wat typen?

Sorry voor de waarschijnlijk vele en onduidelijk vragen, maar op heden zie ik niet onmiddellijk welke velden in HASS en op de Sonoff gelijk moeten staan om te kunnen communiceren.

Alvast bedankt!
Het ene topic is om te sturen en het andere om te ontvangen.
En hoewel het wellicht met GPIO werkt zou ik aanraden de juiste naam te gebruiken.
Dus:
command_topic: "cmnd/sonoff/power"
state_topic: "stat/sonoff/POWER"

maar wellicht moet die eerste "power" ook met hoofdletters. Dat kun je in de settings (webbased sonoff) terugvinden wat het moet zijn.
Soms is het ook gewoon een beetje spelen totdat het werkt :)

Wat je schrijft klopt inderdaad. De Mqtt is een hub en als je het juiste commando (stat of cmd bijv.) en het juiste "adres" (topic) gebruikt kom het vervolgens op het juiste device uit.
HASS <=> Mqtt broker <=> devices

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ok, het verkeer tussen hass, mqtt broker en device snap ik dus al. Wat mij nu nog niet duidelijk is:
Ik maak gebruik van een Sonoff 10A die dus 1 enkele relais/schakling kan maken. Ik heb om te testen ook nog een Sonoff Dual gekocht (moet ik nog flashen enzo). Hoe geef je dan mee in HASS welke relais van de twee geschakeld dient te worden?

Heeft dit dan iets te maken met volgende schermpjes:
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/switch-input.jpg
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/switch1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sonoff Dual werkt volgens mij niet in ESPEasy, de relais worden aangestuurd door een soort 'hulpchip' waar (nog?) geen ondersteuning voor is in ESPEasy :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
argon007 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:46:
Ok, het verkeer tussen hass, mqtt broker en device snap ik dus al. Wat mij nu nog niet duidelijk is:
Ik maak gebruik van een Sonoff 10A die dus 1 enkele relais/schakling kan maken. Ik heb om te testen ook nog een Sonoff Dual gekocht (moet ik nog flashen enzo). Hoe geef je dan mee in HASS welke relais van de twee geschakeld dient te worden?

Heeft dit dan iets te maken met volgende schermpjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
ThinkPadd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:55:
De Sonoff Dual werkt volgens mij niet in ESPEasy, de relais worden aangestuurd door een soort 'hulpchip' waar (nog?) geen ondersteuning voor is in ESPEasy :-(
Klopt, volgens mij kan je op dit moment de Sonoff Dual alleen werkend krijgen met de Sonoff-Tasmota firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ok, maakt het nog wat moeilijker. Laat mij dan eerst maar nog wat spelen met die basic Sonoff's :-)
Iemand enig idee als ik met 2 Sonoff's op een relatief makkelijke manier een rolluikmoter zou kunnen besturen?

Ik vermoed dat ik dan met Automations ofzo zal moeten werken? Sonoff 1 mag namelijk nooit samen ingeschakeld staan met Sonoff 2 of de motor zal zowel rechts als links willen draaien. Ik moet dus één of andere veiligheid inbouwen zodat beide Sonoff's nooit samen kunnen ingeschakeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
argon007 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:34:
Ok, maakt het nog wat moeilijker. Laat mij dan eerst maar nog wat spelen met die basic Sonoff's :-)
Iemand enig idee als ik met 2 Sonoff's op een relatief makkelijke manier een rolluikmoter zou kunnen besturen?

Ik vermoed dat ik dan met Automations ofzo zal moeten werken? Sonoff 1 mag namelijk nooit samen ingeschakeld staan met Sonoff 2 of de motor zal zowel rechts als links willen draaien. Ik moet dus één of andere veiligheid inbouwen zodat beide Sonoff's nooit samen kunnen ingeschakeld staan.
Misschien kan je hier iets mee? Ze hebben een tijdje een dedicated product daarvoor gehad, maar die is EOL

Edit:
Ik ben nu bezig met het opzetten van een automation, dat als het rond een bepaalde tijd is, en er wordt beweging gedetecteerd, dat de lampen dan inschakelen.

Nu heb ik mijn automation op basis van zonsondergang omgebouwd. Toch blijven er problemen bestaan. Wat zie ik over het hoofd? (Condition time after/before heb ik aangepast om nu te kunnen zien of er iets wordt ingeschakeld)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
automation:
  trigger: 
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.pir_woonkamer_sensor_6_0
    from: No
    to: Yes
  condition:
    condition: time 
    after: 06:00:00
    before: 23:30:00
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.lamp_keuken
      entity_id: switch.test_lamp_woonkamer
      entity_id: switch.grijze_lamp_woonkamer

De foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Failed config
  automation: 
    action: [source /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml:170]
      - entity_id: switch.lamp_keuken
        service: switch.turn_on
      - entity_id: switch.test_lamp_woonkamer
      - entity_id: switch.grijze_lamp_woonkamer
      - service: notify.stephan
    condition: [source /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml:166]
      after: 06:00:00
      before: 84600
    trigger: [source /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml:161]
      from: False
      to: True

Successful config (partial)
  automation:

Idealiter zou ik het als volgt willen hebben, maar zover ben ik nog niet.

- Op basis van lux wordt bepaald of de lampen überhaupt inschakelen
- Op basis van lux + het tijdspad 22:00 - 23:59 gaan de lampen aan op basis van beweging en blijven dan tenminste een half uur aan
- Op basis van lux en het tijdspad 23:59 - 06:00 gaan de lampen voor 5 minuten aan.

Ik vind het op de een of andere manier moeilijk te begrijpen hoe je dit omzet tot een stukje code. Ik heb al enorm veel doorgespit in het cookboek op H-A.io, de trigger, condition, action-pagina's doorgelezen, maar toch landt het nog niet helemaal :F

Problem solved! Na vanavond een uurtje of twee aangeklooid te hebben, is er eindelijk resultaat. Ik ben blij dat dit werkt. Vanuit hier ga ik verder werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Lampen aan bij beweging in de avond
automation:
- alias: 'Lights on when sensing movement'
  trigger: 
    state: 'on'
  condition:
    after: '21:45:00'
    before: '06:00:00'
    weekday:
     - mon
     - tue
     - wed
     - thu
     - fri
     - sat
     - sun
  action:

[ Voor 69% gewijzigd door StephanO1990 op 11-06-2017 00:28 . Reden: problem solved ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ANdrode schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:40:
[...]

De templates zijn gebaseerd op Jinja2. De HA documentatie
is duidelijk maar Jinja2 zelf documenteert natuurlijk meer details :). Haakjes om pipes (|) heen is niet mogelijk lijkt het
Haakjes kunnen wel :)

Python:
1
{{ ( Volume |float / 100 + -0.8 ) | round(2) | abs }}

Werkt als een tierelier. Het was inderdaad ordering. Eerst omrekenen, dan afronden, dan pas abs op bovenstaande manier. Kan eindelijk mijn volume regelen via Alexa. Awesome _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje85
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 18:13
Sinds een maand of twee heb ik een HA configuratie draaien op een raspberry pi 2 na te zijn overgestapt van pimatic. Het werkt stabiel en de WAF is groot.

Er is wel een issue. In mijn netwerk heb ik een Sonos speaker zitten die als UFW op de raspberry uitstaat prima gedetecteerd wordt. Zodra is UFW aanzet is de Sonos speaker nog steeds te bedienen maar zodra ik een restart doe van HA of de raspberry pi krijg ik de volgende foutmelding:
Setup of media_player is taking over 10 seconds.
No Sonos speakers found

Ik dacht dat het zou liggen aan port forwarding dus ik heb de ports die Sonos opgeeft opengezet meer helaas geen verschil. Deze lijst heb ik gebruikt https://sonos.custhelp.co...rewall-to-work-with-sonos

Ik heb Sonos in de config files als automatische detectie uitgezet en separaat toegevoegd aan media_players
.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen. Ik kan op de fora er helaas niets over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
argon007 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:34:

Ik zou erg voorzichtig zijn om dan 2 sonoffs te gebruiken want je zal maar net zien dat het dan toch een keer niet netjes om de beurt gaat. Voor sommige zaken kun je beter iets meer besteden en het dus in 1 keer goed en veilig doen. Ik heb deze voor mijn rolluik en werkt perfect: pricewatch: Qubino Flush Shutter (ZMNHCD1)

Betreft sonoff en firmware zou ik zoveel mogelijk proberen die tasmota firmware te gebruiken. Die is er helemaal voor gemaakt en werkt ook goed.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Woohoo het is gelukt om een motion sensor te gebruiken waarbij een RTSP stream wordt aangeroepen om voor 10 seconden op te nemen of een snapshot te maken :D

Het shell script voor opnemen van een RTSP stream: Ik gebruik een Xiaomi camera met een gehackt script:

recording_mailbox.sh (10 seconden opnemen script)

code:
1
2
3
#!/bin/sh
export DATETIME=`date +%Y%m%d%H%M%S`
ffmpeg -t 00:00:10 -i rtsp://ip.adres.van.camera/unicast -c copy -hls_time 10 -hls_list_size 6 -hls_wrap 10 -start_number 1 /home/naar/willekeurige/directory/$DATETIME.m3u8

backup_config.sh (snapshot maken)

code:
1
2
3
#!/bin/sh
export DATETIME=`date +%Y%m%d%H%M%S`
ffmpeg -loglevel fatal -i rtsp://ip.adres.van.camera/unicast -vframes 1 -r 1 /home/naar/willkeurige/directory/$DATETIME.jpg

de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - alias: Camera Motion Capture
    initial_state: false
    trigger:
      entity_id: binary_sensor.motion_sensor_
      to: 'on'
    action:
      service: script.turn_on
      entity_id: script.capture

En als laatste voor in de configuation.yaml file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
script:
  capture:
    sequence:
      - service: shell_command.capture_pic

shell_command:
    capture_pic: bash /home/pad/naar/sh/bestand/recording_mailbox.sh

Als er bij mij nu post wordt bezorgd wordt de motion sensor geactiveerd en maakt een snapshot. Ik krijg hiervoor een melding op mijn telefoon (Pushover)

De snapshot moet ik nog lokaal wel benaderen. Ik heb nog geen manier gevonden om dit in het Pushover bericht te laten weergeven.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met Pushover kan dat volgens mij ook niet, dan moet je het al uploaden naar een publieke webhost. Ik ben daarom overgestapt naar een Telegram Bot, dan kun je een lokale URL meegeven (snapshot URL van je camera bijv.) en dan wordt het plaatje opgehaald en in Telegram verzonden, veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Het lokale plaatje wordt dus naar telegram verstuurd zodat je het alsnog via internet of 4g kan bekijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
@Possible Vreet het streamen van RTSP bij jou niet gigantisch cpu? Hier twee camera's via RTSP en het is bijna 90% cpu (op een Ubuntu/ESX/NUC6i). Needless to say dat ik gewoon weer terug ben gegaan naar generic_camera.

/edit
Oh ja, wat @ThinkPad zegt, in Telegram werkt dat top.

[ Voor 13% gewijzigd door UltraSub op 11-06-2017 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:10:
[...]

Ik heb dat met all4hue gedaan.
Betreft andere zaken ook uit laten gaan heb ik de dimmer op deze manier in Hass gezet:

Sensors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: rest
  resource: http://192.***/api/*****/sensors/6
  value_template: '{{ value_json.state.buttonevent }}'
  name: Hue_dimmer1_state
  scan_interval: 2

- platform: rest
  resource: http://192.***/api/*****/sensors/6
  name: Hue_dimmer1_updated
  value_template: '{{ value_json.state.lastupdated }}'
  scan_interval: 2

En in de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- alias: 'Hue Dimmer Off'
  trigger:
    entity_id: sensor.hue_dimmer1_updated
  condition: 
    condition: and
    conditions: 
    - condition: state
      entity_id: sensor.hue_dimmer1_state
      state: "4002"
  action:
    - service: media_player.turn_off
      data:
        entity_id:
        - media_player.sony_bravia_tv

- alias: 'Hue Dimmer Off 2'
  trigger:
    entity_id: sensor.hue_dimmer1_state
    to: "4002"
  action:
    - service: media_player.turn_off
      data:
        entity_id:
        - media_player.sony_bravia_tv

Staat er 2 keer in omdat het soms niet goed werkt met alleen die eerste.

Door all4hue gaan dus alle lampen uit, en door deze automation gaat ook de tv uit.

Oh en hoe ik de motion sensor in Hass heb gekregen is via deze guide: https://community.home-as...nsor-lux-temp-and-motion/

[ Voor 4% gewijzigd door PuckStar op 11-06-2017 17:48 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:46:
Het lokale plaatje wordt dus naar telegram verstuurd zodat je het alsnog via internet of 4g kan bekijken ?
Correct, ik heb in mn rule het 192.168.x.x adres van de camera en krijg dan gewoon een plaatje in de chat, zonder dat ik de camera vanaf internet ofzo bereikbaar heb gemaakt.

Hij slaat hem op en stuurt hem als 'bijlage'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@ThinkPad Nice.. Toch maar eens even in verdiepen of dat wat werkt!
@UltraSub Ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet.. Heb er eigenlijk geen last van gehad...

Net even mee lopen stoeien maar kom er niet echt uit.. Ik heb mijn API en chat ID toegevoegd aan de config:

code:
1
2
3
4
5
telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: 397977057:AAGY6KgmUxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    allowed_chat_ids:
      - 23232xxxxxx

Dit resulteert in:

code:
1
2
3
4
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [telegram_bot]: expected a dictionary for dictionary value @ data['telegram_bot']. Got [OrderedDict([('plat$
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for telegram_bot: Invalid config.
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to setup dependencies of notify.telegram. Setup failed for dependencies: telegram_bot
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform notify.telegram: Could not setup all dependencies.

Moeten er nog extra component geïnstalleerd worden?

[ Voor 74% gewijzigd door Possible op 11-06-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
sjnelle schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Wat is het voordeel van instance op amazon ten opzichte van rechtstreeks naar huis?
Geen inbound connecties m'n huis in, maar inderdaad gaat offtopic :) Daar is een "veilig remote access naar huis" topic beter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Na ik een template op basis van het aantal verbruikte watt gemaakt heb, dacht ik hetzelfde ook met de luminance van de PIR sensor te kunnen doen (Lux) Dat wordt 'm even niet. Ik kan hier niet veel over lux vinden en in de HA-community ook niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: template
  sensors:
    energy_meter:
      value_template: "{{states('sensor.energie_tv_woonkamer_power_8_8') | int < 19 }}"
      unit_of_measurement: W
  sensors:
    lux_sensor:
      value_template: "{{states('sensor.pir_woonkamer_luminance_6_3) | int < 400 }}"
      unit_of_measurement: Lux

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
automation:
- alias: 'Light go out after X sec between X time and X time'
  trigger:
    to: 'off'
    for:
      seconds: 20
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: time
        after: '15:15'
        before: '17:00'
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.energie_tv_woonkamer_power_8_8
        below: '19'
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.pir_woonkamer_luminance_6_3
        below: '400'
  action:
    - service: switch.turn_off

de foutmelding: [
2017-06-12 15:39:37 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [sensor.template]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char "'" at 9) for dictionary value @ data['sensors']['pir_woonkamer_luminance_6_3']['value_template']. Got "{{states('sensor.pir_woonkamer_luminance_6_3) | int < 400 }}". (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/sensor.template/
Kunnen jullie zien waarom lux niet wordt geaccepteerd?

[ Voor 13% gewijzigd door StephanO1990 op 12-06-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:18
StephanO1990 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:47:
Na ik een template op basis van het aantal verbruikte watt gemaakt heb, dacht ik hetzelfde ook met de luminance van de PIR sensor te kunnen doen (Lux) Dat wordt 'm even niet. Ik kan hier niet veel over lux vinden en in de HA-community ook niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensors:
    energy_meter:
      value_template: "{{states('sensor.energie_tv_woonkamer_power_8_8') | int < 19 }}"
  sensors:
    lux_sensor:
      value_template: "{{states('sensor.pir_woonkamer_luminance_6_3) | int < 400 }}"

Kunnen jullie zien waarom lux niet wordt geaccepteerd?
Single quote in lijn 9 ontbreekt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensors:
    energy_meter:
  sensors:
    lux_sensor:
      value_template: "{{states('sensor.pir_woonkamer_luminance_6_3') | int < 400 }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
BROSSIE schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Single quote in lijn 9 ontbreekt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensors:
    energy_meter:
  sensors:
    lux_sensor:
      value_template: "{{states('sensor.pir_woonkamer_luminance_6_3') | int < 400 }}"
Het had dus echt te maken met een '. Na het testen werkt het nu wel. Grazi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heeft iemand hier de IKEA motion sensors al werkend in HA? Ik ben nu mijn KAKU spullen snel aan het uitfaseren en vervangen voor wat betrouwbaarder speelgoed (maar nog steeds betaalbaar), en wil dat ook graag met de motion sensors doen, ik zie echter geen config samples online van mensen die het gebruiken in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:16
@Sander Geen ervaring met de motionsensor van Ikea, maar je zou eens kunnen kijken naar dit:
YouTube: $15 DIY Multisensor - Temperature, Humidity, Light, Motion, and RGB LED

Ik heb er inmiddels 2 draaien en die werken perfect en dat voor totaal 30 euro

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
sjorsjes schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:22:
@Sander Geen ervaring met de motionsensor van Ikea, maar je zou eens kunnen kijken naar dit:
YouTube: $15 DIY Multisensor - Temperature, Humidity, Light, Motion, and RGB LED

Ik heb er inmiddels 2 draaien en die werken perfect en dat voor totaal 30 euro
Mwah ik wil graag battery powered en zoals Ben ook aangeeft in zijn video is dat niet echt een goede combi met deze sensoren. Wil dus eerst even kijken of er al iemand ervaring heeft met de IKEA sensoren, want 10e voor de sensor is gewoon cheap (lamp + sensor = 30 en de lamp los is 20), en anders toch maar voor de z-wave optie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
Sander schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:21:
Heeft iemand hier de IKEA motion sensors al werkend in HA? Ik ben nu mijn KAKU spullen snel aan het uitfaseren en vervangen voor wat betrouwbaarder speelgoed (maar nog steeds betaalbaar), en wil dat ook graag met de motion sensors doen, ik zie echter geen config samples online van mensen die het gebruiken in HA.
Ikea sensor werkt voorlopig niet.
Het is ook onduidelijk of deze ooit gaat werken.
Enkel de status van de lampen wordt bijgehouden.

Ik vind ikea een beetje een rare eend.
Je koppelt een lamp aan een afstandsbediening en niet omgekeerd.
Hierdoor kan je maar 1 afstandsbediening per lamp gebruiken en dus een groot minpunt :s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Yelti schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Ikea sensor werkt voorlopig niet.
Het is ook onduidelijk of deze ooit gaat werken.
Enkel de status van de lampen wordt bijgehouden.

Ik vind ikea een beetje een rare eend.
Je koppelt een lamp aan een afstandsbediening en niet omgekeerd.
Hierdoor kan je maar 1 afstandsbediening per lamp gebruiken en dus een groot minpunt :s.
Zodra je de bridge hebt kun je volgens mij meerdere afstandsbedieningen per groep zetten en dat werkt dan gewoon, het gaat puur om inleren wat inderdaad wat raar werkt. Voor mij minder relevant aangezien ik toch alles wil schakelen met combi van automations, schakelaars (nu nog Kaku misschien later SonOff), Homekit/Siri en als last resort tablet/app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

M'n HA begint al aardig vorm te krijgen, en in bijna het hele huis heb ik de benodigde sensoren.

Volgende stap is de locatie van mij(n telefoon) traceren..
Nu is er een mooie ios module, maar die werkt alleen als de telefoon op het wifi netwerk zit, want mijn setup wil ik niet benaderbaar vanaf het internet.

Wat zijn de mogelijkheden om alsnog een locatie van mijn telefoon door te krijgen, zonder dat ik poorten van buiten naar binnen open moet zetten? (ik voel er niet veel voor om mijn setup voor de buitenwereld te openen, ook niet met SSL en wachtwoord... uiteindelijk wil ik ook mijn voordeur gaan bedienen namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Al iemand naar 0.47? :P
Ik zie de lijst met changes en dan denk ik toch echt ik kijk ff hoe snel er bugfix releases aan gaan komen.
Die python services lijkt me een awesome toevoeging overigens!

Overigens, wordt wel echt tijd dat ze eens aan een core functionaliteit zoals graphing en history gaan werken. Dat zuigt mateloos als je het vergelijkt met een domoticz. Zowel in functionaliteit als in stabiliteit. Kijk alweer een hele tijd tegen flatline graphs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:07
RonnieB82 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:41:
M'n HA begint al aardig vorm te krijgen, en in bijna het hele huis heb ik de benodigde sensoren.

Nu is er een mooie ios module, maar die werkt alleen als de telefoon op het wifi netwerk zit, want mijn setup wil ik niet benaderbaar vanaf het internet.

Wat zijn de mogelijkheden om alsnog een locatie van mijn telefoon door te krijgen, zonder dat ik poorten van buiten naar binnen open moet zetten? (ik voel er niet veel voor om mijn setup voor de buitenwereld te openen, ook niet met SSL en wachtwoord... uiteindelijk wil ik ook mijn voordeur gaan bedienen namelijk)
Als je geen poorten wil openen kan je overwegen om OwnTracks te installeren en de publieke server te gebruiken. Als het goed is kan je daar de "payload" encrypten met een passphrase.

Voor een eigen MQTT zou je alleen die poort hoeven openen. Knal er SSL op (zodat je een client-certificate nodig hebt) en zet hem op een andere poort dan de standaard en je bent er ook alleen heb je dan je data wel volledig in eigen hand.
UltraSub schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:35:
Al iemand naar 0.47? :P
Ik zie de lijst met changes en dan denk ik toch echt ik kijk ff hoe snel er bugfix releases aan gaan komen.
Die python services lijkt me een awesome toevoeging overigens!

Overigens, wordt wel echt tijd dat ze eens aan een core functionaliteit zoals graphing en history gaan werken. Dat zuigt mateloos als je het vergelijkt met een domoticz. Zowel in functionaliteit als in stabiliteit. Kijk alweer een hele tijd tegen flatline graphs aan.
Yep, ik heb gisteren geüpgrade. Was even pielen want moest flink wat configs aanpassen maar dat was een mooi moment om "binary_sensor.vendor_with_a_very_long_name_senssor_352_1" te renamen naar "binary_sensor.pir_woonkamer'. Is het overzicht van ZWave devices ook een stuk duidelijker :)

Wat je graphs betreft, ja dit is zeker iets wat wel wat ze mogen tweaken. Maar goed het is opensource dus je kan altijd zelf bijdragen. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Sypher op 19-06-2017 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
RonnieB82 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:41:

Je kunt ook kiezen om een publieke MQTT server te gebruiken hiervoor in plaats van een lokale. Dan hoef je alleen maar te connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
Sander schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:41:
[...]

Zodra je de bridge hebt kun je volgens mij meerdere afstandsbedieningen per groep zetten en dat werkt dan gewoon, het gaat puur om inleren wat inderdaad wat raar werkt. Voor mij minder relevant aangezien ik toch alles wil schakelen met combi van automations, schakelaars (nu nog Kaku misschien later SonOff), Homekit/Siri en als last resort tablet/app
Dit weekend geprobeerd, maar je kan enkel lampen veranderen van groep.
Heb natuurlijk enkel maar 1 motion sensor en 1 ab met de 5 knoppen.
Iemand die 2 dezelfde ab's heeft en kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:55
Possible schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:07:
@UltraSub Ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet.. Heb er eigenlijk geen last van gehad...

Net even mee lopen stoeien maar kom er niet echt uit.. Ik heb mijn API en chat ID toegevoegd aan de config:

code:
1
2
3
4
5
telegram_bot:
    allowed_chat_ids:
      - 23232xxxxxx

Dit resulteert in:

code:
1
2
3
4
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [telegram_bot]: expected a dictionary for dictionary value @ data['telegram_bot']. Got [OrderedDict([('plat$
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for telegram_bot: Invalid config.
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to setup dependencies of notify.telegram. Setup failed for dependencies: telegram_bot
2017-06-11 19:57:55 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform notify.telegram: Could not setup all dependencies.

Hi, ik zit ook een beetje te pielen met Telegram Bot en krijg een gelijkwaardige melding (en een gelijkwaardige config). Heb jij toevallig het probleem al bevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik loop tegen een klein config issue aan en ik ben nog niet helemaal handig genoeg met HA om dat op de meest efficiënte wijze op te lossen. Ik kom van OpenHAB waar ik de rules wel iets beter vind tot nu toe, maar so far geef ik de leercurve de schuld :-).

Situatie:
- Ik heb zowel boven aan mijn trap als beneden bij de voordeur een dubbele KAKU wandschakelaar hangen (https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html)
- Van beide schakelaars is 1 knop gekoppeld aan een stel 'hoofd' lampen zoals plafonnières, spotjes etc die je aan zet om 's avonds licht in huis te hebben als je binnenkomt
- Andere knop is gekoppeld aan sfeerverlichting en is met name als het beetje schemerig is, of met name bij het naar bed gaan om boven makkelijk alles uit te kunnen zetten.
- Dit alles werkt via pilight en HA connect naar de Pilight API (werkt al een jaar of 2 betrouwbaar, voor zover mogelijk met 433Mhz)

So far so good, werkt als een tierelier en met name ook omdat de wandknoppen direct op de KAKU ontvangers zijn ingeleerd hoeft de home automation eigenlijk alleen state changes te verwerken. Dit ging in OpenHAB prima, en heb ik uiteindelijk in HA ook werkend gekregen door de groep een state change te geven (geen turn_on/off want dan wordt het commando 2 keer verzonden) dmv meerdere rules.

Nu heb ik echter inmiddels ook IKEA TRADFRI lampen die langzaam maar zeker de KAKU lampen vervangen op plekken waar ik makkelijk met 1 lamp uitkan (schemerlampen met 3 x E14 of rail met 5 spots laat ik nog even zitten ;)).

Dit werkt prima vanuit HA dmv groepen schakelen, alleen dan is de status van die wandschakelaars niet goed geüpdatet in HA. Daarnaast wil ik eigenlijk ook dat ik die wandschakelaars gewoon kan aanroepen vanuit HA, omdat ik daar veel van mijn rules op baseer voor bijv verlichting bij schemer, motion sensor bij 's nachts naar beneden lopen, vakantieschema voor verlichting als we er niet zijn etc.

Wat ik geprobeerd heb:
- Template switch die bijgewerkt wordt op basis van 1 van de 2 knoppen en die template switch dan in HA verder gebruiken voor aansturing (kreeg dit niet werkend)
- Updaten van de state van de knoppen na iedere aanroep van een lamp/groep whatever (ging op zich OK, alleen als ik dan een command stuur vanuit HA dan werd dat niet goed opgepakt)

Als iemand me naar een voorbeeldje in 1 van de publieke config repo's kan wijzen zou dat zeer op prijs gesteld worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Sander schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:58:
Ik loop tegen een klein config issue aan en ik ben nog niet helemaal handig genoeg met HA om dat op de meest efficiënte wijze op te lossen. Ik kom van OpenHAB waar ik de rules wel iets beter vind tot nu toe, maar so far geef ik de leercurve de schuld :-).

Situatie:
- Ik heb zowel boven aan mijn trap als beneden bij de voordeur een dubbele KAKU wandschakelaar hangen (https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html)
- Van beide schakelaars is 1 knop gekoppeld aan een stel 'hoofd' lampen zoals plafonnières, spotjes etc die je aan zet om 's avonds licht in huis te hebben als je binnenkomt
- Andere knop is gekoppeld aan sfeerverlichting en is met name als het beetje schemerig is, of met name bij het naar bed gaan om boven makkelijk alles uit te kunnen zetten.
- Dit alles werkt via pilight en HA connect naar de Pilight API (werkt al een jaar of 2 betrouwbaar, voor zover mogelijk met 433Mhz)

So far so good, werkt als een tierelier en met name ook omdat de wandknoppen direct op de KAKU ontvangers zijn ingeleerd hoeft de home automation eigenlijk alleen state changes te verwerken. Dit ging in OpenHAB prima, en heb ik uiteindelijk in HA ook werkend gekregen door de groep een state change te geven (geen turn_on/off want dan wordt het commando 2 keer verzonden) dmv meerdere rules.

Nu heb ik echter inmiddels ook IKEA TRADFRI lampen die langzaam maar zeker de KAKU lampen vervangen op plekken waar ik makkelijk met 1 lamp uitkan (schemerlampen met 3 x E14 of rail met 5 spots laat ik nog even zitten ;)).

Dit werkt prima vanuit HA dmv groepen schakelen, alleen dan is de status van die wandschakelaars niet goed geüpdatet in HA. Daarnaast wil ik eigenlijk ook dat ik die wandschakelaars gewoon kan aanroepen vanuit HA, omdat ik daar veel van mijn rules op baseer voor bijv verlichting bij schemer, motion sensor bij 's nachts naar beneden lopen, vakantieschema voor verlichting als we er niet zijn etc.

Wat ik geprobeerd heb:
- Template switch die bijgewerkt wordt op basis van 1 van de 2 knoppen en die template switch dan in HA verder gebruiken voor aansturing (kreeg dit niet werkend)
- Updaten van de state van de knoppen na iedere aanroep van een lamp/groep whatever (ging op zich OK, alleen als ik dan een command stuur vanuit HA dan werd dat niet goed opgepakt)

Als iemand me naar een voorbeeldje in 1 van de publieke config repo's kan wijzen zou dat zeer op prijs gesteld worden :-)
Misschien begrijp ik je niet helemaal en zit er naast maar kun je niet een input_boolean gebruiken?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Upgrade naar 0.47 is wel een verademing. Zwave control panel in de home assistant interface.

Ben nu aan het stoeien met fibaro smoke sensor. Jezus wat include die veel devices. Iemand toevallig een voorbeeldje van wat nodig is en wat genegeerd kan worden.

Zelfde geldt voor de Neo cam door/windows sensor

Daarnaast ook een fibaro flood sensor geinclude maar hier wordt flood alarm niet geactiveerd. Bij oudere modellen kon je dan parameter 5 veranderen maar die is er bij nieuwere type niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
sjnelle schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:54:
Upgrade naar 0.47 is wel een verademing. Zwave control panel in de home assistant interface.

Ben nu aan het stoeien met fibaro smoke sensor. Jezus wat include die veel devices. Iemand toevallig een voorbeeldje van wat nodig is en wat genegeerd kan worden.

Daarnaast ook een fibaro flood sensor geinclude maar hier wordt flood alarm niet geactiveerd. Bij oudere modellen kon je dan parameter 5 veranderen maar die is er bij nieuwere type niet
Weer een update voor HASS fijn! Wel jammer om te lezen dat Z-wave weer volledig opnieuw/anders ingesteld moet worden. Heeft dit jou veel werk gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
sjnelle schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:54:

Ben nu aan het stoeien met fibaro smoke sensor. ##### wat include die veel devices. Iemand toevallig een voorbeeldje van wat nodig is en wat genegeerd kan worden.

Dit heb ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- alias: Smoke Sensor SMOKE 
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_smoke_10_1
  condition:
          state: '255'

- alias: Smoke Sensor NOSMOKE
  trigger:
    from: '255'

- alias: Smoke Sensor Open
  trigger:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_burglar_10_10
  condition:
      condition: or
      conditions:
          state: '3'
          state: '8'

- alias: Smoke Sensor Closed
  trigger:
  condition:
          state: '0'

Ik weet eigenlijk niet of deze ook triggered als de temperatuur te hoog is. De Fibaro kan daar ook een alarm op geven namelijk.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Possible schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:07:

code:
1
2
3
4
5
telegram_bot:
    allowed_chat_ids:
      - 23232xxxxxx

Dit resulteert in:

code:
1
2
3
4

Niehoff80 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 03:38:
[...]

Hi, ik zit ook een beetje te pielen met Telegram Bot en krijg een gelijkwaardige melding (en een gelijkwaardige config). Heb jij toevallig het probleem al bevonden?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Telegram Setup
notify:
  - name: xxxx
    platform: telegram
    chat_id: <chatid>

telegram_bot:
  platform: polling
  api_key: <apikey>
  allowed_chat_ids:
    - <chatid>

Je moet zowel het telegram platform als het bot platform met polling gebruiken. :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    - service: notify.xxxx
      data:
    - service: notify.xxxx
      data:
        title: Camerashots
        data:
          photo:
          - url: http://cameraurl/streaming/channels/1/picture
            username: !secret camera_user
            password: !secret camera_password

Zag vandaag dit in mijn log, nog nooit gezien:
2017-06-21 11:26:14 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.telegram_bot] Incoming message is not allowed ({'from': {'language_code': 'fa-IR', 'id': 251436023, 'first_name': '|M|A|H|D|I|G|A|L|A|X|Y|'}, 'message_id': 9470, 'text': '/start', 'chat': {'type': 'private', 'id': 251436023, 'first_name': '|M|A|H|D|I|G|A|L|A|X|Y|'}, 'date': 1498037174, 'entities': [{'type': 'bot_command', 'offset': 0, 'length': 6}]})

[ Voor 18% gewijzigd door UltraSub op 22-06-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:33

Kroontje

...

UltraSub schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:02:
[...]

[...]

[...]

Zag vandaag dit in mijn log, nog nooit gezien:
2017-06-21 11:26:14 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.telegram_bot] Incoming message is not allowed ({'from': {'language_code': 'fa-IR', 'id': 251436023, 'first_name': '|M|A|H|D|I|G|A|L|A|X|Y|'}, 'message_id': 9470, 'text': '/start', 'chat': {'type': 'private', 'id': 251436023, 'first_name': '|M|A|H|D|I|G|A|L|A|X|Y|'}, 'date': 1498037174, 'entities': [{'type': 'bot_command', 'offset': 0, 'length': 6}]})
Denk dat deze gast je probeert te kloten.. language code = IR (Iran?) en probeert wat te starten (/start) :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
StephanO1990 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:57:
[...]

Weer een update voor HASS fijn! Wel jammer om te lezen dat Z-wave weer volledig opnieuw/anders ingesteld moet worden. Heeft dit jou veel werk gekost?
In 0.47 kun jee nog de oude entities gebruiken.
Dus alles werkt nog gewoon. Dus je kunt rustig ombouwen
Tip geef hass na upgrade genoeg tijd om te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
PuckStar schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:49:
[...]

Dit heb ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- alias: Smoke Sensor SMOKE 
  trigger:
  condition:
          state: '255'

- alias: Smoke Sensor NOSMOKE
  trigger:
    from: '255'

- alias: Smoke Sensor Open
  trigger:
  condition:
      condition: or
      conditions:
          state: '3'
          state: '8'

- alias: Smoke Sensor Closed
  trigger:
  condition:
          state: '0'

Ik weet eigenlijk niet of deze ook triggered als de temperatuur te hoog is. De Fibaro kan daar ook een alarm op geven namelijk.
Thnx ga er van weekend eens mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kroontje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:14:
[...]
Denk dat deze gast je probeert te kloten.. language code = IR (Iran?) en probeert wat te starten (/start) :o
Nice find! :)
Hoe zou dat in zijn werk gaan? Gewoon random id's proberen met /start om te zien of je antwoord krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07 16:32
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag, ik ben al een tijdje bezig met mijn huis te automatiseren met behulp van een Raspberry Pi 3 met daar aangekoppeld een RF-Link voor 433 mhz signalen te ontvangen. Voor onder anderen KaKu lichtschakelaars etc... .

Maar nu al een tijdje bezig te zijn en al aardig op weg te zijn. Heb ik pas geleden de ios app gedownload van home assistant en deze werkt goed. Maar het probleem nu is dat ik mijn huis alleen kan besturen als ik met mijn thuisnetwerk ben verbonden en dus niet over mijn mobiele provider. En ben al enige tijd op zoek om dit op te lossen. Maar hier kom ik een beetje vast te zitten. Ik ben na een tijdje zoeken uit gekomen dat er een dns server gemaakt moet worden om zo verbinding te krijgen op de app. Maar hoe dit werkt enz weet ik niet.

Is er iemand die de app werkend heeft gekregen zonder op je wifi netwerk te zitten?
Graag hoor ik meer

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
@Larey96
De termen die je zoekt;

- Dynamic dns (bijvoorbeeld dyndns)
- nginx reverse proxy met letsencrypt certificaat voor https
- port forward in je router

/edit
Of een vpn naar je thuisnetwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door UltraSub op 23-06-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Larey96 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 18:51:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag, ik ben al een tijdje bezig met mijn huis te automatiseren met behulp van een Raspberry Pi 3 met daar aangekoppeld een RF-Link voor 433 mhz signalen te ontvangen. Voor onder anderen KaKu lichtschakelaars etc... .

Maar nu al een tijdje bezig te zijn en al aardig op weg te zijn. Heb ik pas geleden de ios app gedownload van home assistant en deze werkt goed. Maar het probleem nu is dat ik mijn huis alleen kan besturen als ik met mijn thuisnetwerk ben verbonden en dus niet over mijn mobiele provider. En ben al enige tijd op zoek om dit op te lossen. Maar hier kom ik een beetje vast te zitten. Ik ben na een tijdje zoeken uit gekomen dat er een dns server gemaakt moet worden om zo verbinding te krijgen op de app. Maar hoe dit werkt enz weet ik niet.

Is er iemand die de app werkend heeft gekregen zonder op je wifi netwerk te zitten?
Graag hoor ik meer

Alvast bedankt!
Zo heb ik het gedaan: https://home-assistant.io...ption-using-lets-encrypt/
of: https://home-assistant.io...ertificates/lets_encrypt/

[ Voor 3% gewijzigd door PuckStar op 24-06-2017 01:46 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik ben inmiddels verder met telegram, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een test message te sturen via home assistant.

Het bericht:
{"message": "Luke, I am your father."}

Als ik via het service menu de call genereer, veschijnt er in mijn log de volgende foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
Jun 24 12:58:37 ubuntu-server hass[2470]: 2017-06-24 12:58:37 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event call_service[L]: service_call_id=140702531039360-2, domain=telegram_bot, service=send_message, service_data=message=Luke, I am your father.>
Jun 24 12:58:37 ubuntu-server hass[2470]: 2017-06-24 12:58:37 ERROR (Thread-11) [homeassistant.components.telegram_bot] Error sending message
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 152, in _request_wrapper
    raise BadRequest(repr(message))
telegram.error.BadRequest: 'Bad Request: chat not found'

Configuruation.yaml:

code:
1
2
3
4
5
telegram_bot:
  platform: polling
  api_key: 356129055:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  allowed_chat_ids:
    - xxxxxxxxxxxx

notify.yaml
code:
1
2
3
  - name: Elroy
    platform: telegram
    chat_id: xxxxxxxx

Wat kan de oorzaak zijn ? om 1 of andere manier wordt mijn chatid niet herkend om het bericht te versturen...

Wat ook vreemd is als ik de volgende pagina opvraag:

https://api.telegram.org/MIJNAPIKEY/getMe

krijg ik als reactie:

{"ok":false,"error_code":404,"description":"Not Found"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
allow_chat_ids en chat_id is zelfde bij jou, bij mij in ieder geval wel werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2017-06-25 20:26:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Error loading homeassistant.components.weather.buienradar. Make sure all dependencies are installed
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/loader.py", line 141, in get_component
    module = importlib.import_module(path)
  File "/usr/lib/python3.4/importlib/__init__.py", line 109, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 2254, in _gcd_import
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 2237, in _find_and_load
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 2226, in _find_and_load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1200, in _load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1129, in _exec
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1471, in exec_module
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 321, in _call_with_frames_removed
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/components/weather/buienradar.py", line 16, in <module>
    from homeassistant.components.sensor.buienradar import (
ImportError: cannot import name 'BrData'
2017-06-25 20:26:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component weather.buienradar

Iemand idee waarom buienrader niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ThinkPadd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:30:
[...]

Correct, ik heb in mn rule het 192.168.x.x adres van de camera en krijg dan gewoon een plaatje in de chat, zonder dat ik de camera vanaf internet ofzo bereikbaar heb gemaakt.

Hij slaat hem op en stuurt hem als 'bijlage'.
Gebruik je een rtsp stream of een jpg URL? Ik heb een camera welke alleen een snapshot kan maken van een rtsp stream. Kan telegram daar mee om gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:48:
[...]

Gebruik je een rtsp stream of een jpg URL? Ik heb een camera welke alleen een snapshot kan maken van een rtsp stream. Kan telegram daar mee om gaan?
Ik heb op dit moment geen IP-camera meer in gebruik. Heb in m'n Domoticz tijd een camera gehad die eerst alleen RTSP deed. Daar heb ik toen een script voor gemaakt om mbv 'ffmpeg' een snapshot van de stream te maken.

Later bleek dat er een nieuwe firmware voor de camera was, waarmee ik de mogelijkheid kreeg om gelijk een JPEG op te vragen bij de camera. Misschien heb je nog wat aan dat script.
Pagina: 1 ... 14 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.