Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Nu wil ik dat deze snapshot dus via telegram binnenkomt en niet via Pushover (Dit kon volgens jou niet)
Wat ik elke keer tegenkom in automations is:
1
2
3
| photo: - caption: 'Photo of frondoor' url: 'http://192.168.1.135/dietpicam/cam.jpg' |
Oftewel: Hier worden alleen camera's aan toegevoegd die direct een jpg uitspugen. Telegram moet dus mijn geval de ''nieuwste'' snapschots van een smb share afhalen.
Hopelijk is het zo duidelijk
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
1. Maak foto via ffmpeg scriptje
2. Verstuur foto
Daarna maak je nog een rule, met als trigger je bewegingssensor en als actie het aanroepen van je HASS script (niet je maak-foto script).
Als pad voor de foto pak je dan /home/pi/plaatje.jpg o.i.d. (als je op Linux/Pi draait, voor Windows is het uiteraard anders).
Geen idee of dat werkt, zelf niet getest. Maar lijkt mij te moeten kunnen.
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2017 08:55 ]
Heb een pip3 install buienradar uitgevoerd in de virtual envoriomentsjnelle schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:31:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 2017-06-25 20:26:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Error loading homeassistant.components.weather.buienradar. Make sure all dependencies are installed Traceback (most recent call last): File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/loader.py", line 141, in get_component module = importlib.import_module(path) File "/usr/lib/python3.4/importlib/__init__.py", line 109, in import_module return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level) File "<frozen importlib._bootstrap>", line 2254, in _gcd_import File "<frozen importlib._bootstrap>", line 2237, in _find_and_load File "<frozen importlib._bootstrap>", line 2226, in _find_and_load_unlocked File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1200, in _load_unlocked File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1129, in _exec File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1471, in exec_module File "<frozen importlib._bootstrap>", line 321, in _call_with_frames_removed File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/components/weather/buienradar.py", line 16, in <module> from homeassistant.components.sensor.buienradar import ( ImportError: cannot import name 'BrData' 2017-06-25 20:26:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component weather.buienradar
Iemand idee waarom buienrader niet werkt?
Nu krijg ik
File "/usr/lib/python3.4/asyncio/tasks.py", line 235, in _step result = coro.send(value) File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/components/sensor/buienradar.py", line 242, in async_update longitude=self.coordinates[CONF_LONGITUDE]) TypeError: parse_data() missing 1 required positional argument: 'raincontent' 2017-06-26 15:17:49 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last):
Gedeeltelijk zelf gevonden:
Na een pip3 install asyncio in het virtual enviroment werkt de buienrader sensor
De buienradar weather geeft nog steeds geen data.
[ Voor 3% gewijzigd door sjnelle op 26-06-2017 16:00 ]
Waarom heb je die zelf geinstalleerd?sjnelle schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Heb een pip3 install buienradar uitgevoerd in de virtual envorioment
Nu krijg ik
File "/usr/lib/python3.4/asyncio/tasks.py", line 235, in _step result = coro.send(value) File "/srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/components/sensor/buienradar.py", line 242, in async_update longitude=self.coordinates[CONF_LONGITUDE]) TypeError: parse_data() missing 1 required positional argument: 'raincontent' 2017-06-26 15:17:49 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last):
Gedeeltelijk zelf gevonden:
Na een pip3 install asyncio in het virtual enviroment werkt de buienrader sensor
De buienradar weather geeft nog steeds geen data.
Als je deze sensor toevoegt doet Home Assistant de rest: https://home-assistant.io/components/sensor.buienradar/
Of: https://home-assistant.io/components/weather.buienradar/
aangezien ik alleen maar foutmeldingen kreeg. En via de hass gitter geadviseerd werd deze opnieuw te installeren.PuckStar schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:45:
[...]
Waarom heb je die zelf geinstalleerd?
Als je deze sensor toevoegt doet Home Assistant de rest: https://home-assistant.io/components/sensor.buienradar/
Of: https://home-assistant.io/components/weather.buienradar/
Nu werkt trouwens alles.
ah ok. dan snap ik hetsjnelle schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:45:
[...]
aangezien ik alleen maar foutmeldingen kreeg. En via de hass gitter geadviseerd werd deze opnieuw te installeren.
Nu werkt trouwens alles.
WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
Lijkt niet echt stabiel te zijn bij mij, nog meer mensen last van.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Begrijp inmiddels dat je kan renamen en dan moet herstarten, anders wordt de rename niet overgenomen.
[ Voor 32% gewijzigd door breinonline op 30-06-2017 20:33 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Nah, geen script nodig. Die camera heeft toch een jpg url aan zijn code example te zien?ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:52:
Dan zul je met een script moeten werken:
1. Maak foto via ffmpeg scriptje
2. Verstuur foto
Daarna maak je nog een rule, met als trigger je bewegingssensor en als actie het aanroepen van je HASS script (niet je maak-foto script).
Als pad voor de foto pak je dan /home/pi/plaatje.jpg o.i.d. (als je op Linux/Pi draait, voor Windows is het uiteraard anders).
Geen idee of dat werkt, zelf niet getest. Maar lijkt mij te moeten kunnen.
UltraSub in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Het is inmiddels gelukt!
Hierbij de code. Hij maakt inderdaad gebruik van de jpg URL van HAA zelf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - alias: 'Snapshot maken als beweging is gedecteerd' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d00015c9eef state: 'on' action: - service: notify.notify_telegram data_template: message: 'Capture foto' title: 'Snapshot gemaakt' data: photo: url: >- http://xxxxx.xxxxxx.xxxxx/api/camera_proxy/camera.cam_xxx?token={{ states.camera.cam_xxxx.attributes.access_token }} |
Om dit met Telegram te laten werken moet je nog wel je base_url (in mijn geval de dydns domain) toevoegen aan de configuration.yaml file.
De motion sensor die ik gebruik is een Xiaomi Zigbee sensor. Deze heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten en kosten slechts 9/10 euro per stuk.
Wel even zorgen dat je een gateway v2 aanschaft welke in developermodus kan worden gezet.
[ Voor 25% gewijzigd door Possible op 30-06-2017 08:12 ]
Maar met die oplossing moet HASS constant de RTSP-stream naar de camera openhouden toch? Vreet CPU lijkt mij. Met mijn script opent hij de stream, maakt een snapshot en sluit de stream weer. Is wat vriendelijker voor je CPU
1
2
3
| top - 08:24:27 up 52 days, 9:54, 1 user, load average: 0.04, 0.01, 0.00 Tasks: 171 total, 1 running, 170 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 0.3 us, 0.0 sy, 0.3 ni, 99.3 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st |
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
HASS bied zelf een URL per camera die gekoppeld hebt. En de Telegram module download de snapshot en stuurt hem dan mee naar Telegram. Dan hoeft de omgeving dus niet van buitenaf benaderbaar te zijn.
Dit is de API die onderwater ervoor gebruikt wordt: https://home-assistant.io...ra_proxycameraltentity_id die geeft dus een enkele JPEG terug.
Herstel, na 2 keer herstarten werkt nu ook het herstarten weer lekker snelbreinonline schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:22:
En 0.48 is alweer uit. Enorme verbetering in de history snelheidHerstarten van Home Assistant blijft overigens heel traag sinds de nieuwe id's.
Snapt iemand hoe het in/-excluden van history items gaat? Ik heb onderdelen die blijven verschijnen, of ik nu het item exclude (werd een lange lijst) of het domein exclude. En als ik alleen include (wat ik wel wil zien) lijkt ook geen verschil te maken...
edit: Een dag later zijn de items wel uit history verdwenen. Blijkbaar zit daar een vertraging in.
[ Voor 31% gewijzigd door breinonline op 03-07-2017 07:27 ]
Ik vermoed dat dit een fix is die in versie 0.48 zit:s441558 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:19:
Hier werkt de weather component van buienradar ook niet. Ik wacht even de volgende versie van Home Assistant af. Volgens het forum is de ontwikkelaar al op de hoogte en wordt dit in een volgende versie gefixed.
Update buienradar.py (@lrmate - #8173) (sensor.buienradar docs)
Interessant. Heb je er gewoon een verloopstekker erbij gekocht ?Possible schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:07:
De motion sensor die ik gebruik is een Xiaomi Zigbee sensor. Deze heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten en kosten slechts 9/10 euro per stuk.
Wel even zorgen dat je een gateway v2 aanschaft welke in developermodus kan worden gezet.
Ik vraag me eigenlijk ook af of je deze gateway compatible krijgt met de ikea trådfri gateway (allebei Zigbee). Ik heb namelijk niet zo'n zin om 300 gateway's in mijn meterkast te schroeven
woei!
Mijn plan is om de pulsschakelaar op I1 aan te sluiten zodat hij de eerste lamp (O1) schakelt. Voor de tweede lamp maak ik dan een automation rule die de state van O2 verandert telkens als O1 van uit naar aan schakelt. Dit zou dan mooi de cyclus aan-aan, uit-aan, aan-uit en uit-uit geven voor de twee lampen. Maar... nu moet ik dus op de een of andere manier uitvogelen of de verandering van O1 het gevolg is van een druk op de schakelaar of afkomstig is vanuit HA zelf. Is dit mogelijk?
Een andere oplossing zou misschien zijn om de echte lamp in de interface van HA te verbergen en er een pseudo-device voor in de plaats te zetten dat bij schakelen de automation rule uitzet, de lamp schakelt en dan de automation rule weer aanzet. Maar dit lijkt me een beetje een hack. Heeft iemand een beter idee?
Heb jij nog specifieke settings gedaan. Behalve parameter 2 de burglar gaat wel naar value 3 maar niet meer terug.PuckStar schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:49:
[...]
Dit heb ik:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 - alias: Smoke Sensor SMOKE trigger: platform: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_smoke_10_1 condition: - condition: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_smoke_10_1 state: '255' - alias: Smoke Sensor NOSMOKE trigger: platform: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_smoke_10_1 from: '255' - alias: Smoke Sensor Open trigger: platform: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_burglar_10_10 condition: condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_burglar_10_10 state: '3' - condition: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_burglar_10_10 state: '8' - alias: Smoke Sensor Closed trigger: platform: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_burglar_10_10 condition: - condition: state entity_id: sensor.fibaro_system_fgsd002_smoke_sensor_burglar_10_10 state: '0'
Ik weet eigenlijk niet of deze ook triggered als de temperatuur te hoog is. De Fibaro kan daar ook een alarm op geven namelijk.
In mijn configuration heb ik in "zone.home", "track_ios: true" staan.
Ik gebruik momenteel 0.48
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar als je de deksel van de sensor weer dicht doet zou hij weer naar 0 moeten gaan.sjnelle schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:49:
[...]
Heb jij nog specifieke settings gedaan. Behalve parameter 2 de burglar gaat wel naar value 3 maar niet meer terug.
Ik trigger op state change en als de conditie 0 is betekend het dat de deksel weer dicht is.
Werkt dat bij jou niet dan?
Nee hij is naar 3 gegaan en blijft op 3 hij gaat niet terug naar o.PuckStar schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:29:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar als je de deksel van de sensor weer dicht doet zou hij weer naar 0 moeten gaan.
Ik trigger op state change en als de conditie 0 is betekend het dat de deksel weer dicht is.
Werkt dat bij jou niet dan?
Daarom vroeg ik me af of hij eventueel nog iets gedaan hebt met parameters 10,11,12
Ik gebruik iBeacon, waarom weet ik niet. Vond de documentatie voor iOS tracking wel tekort schieten, maar het werkt. Je kan overigens dan ook meerdere zones definiëren (werk, school, etc.). Ik heb:Njinje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:59:
Iemand enig ervaring met het het delen van de locatie met een iPhone met de Home Assistant-app? mijn locatie wordt niet automatisch update in Home Assistant. Alleen door te klikken op het upload-icoontje links-onderin wordt de locatie doorgegeven.
In mijn configuration heb ik in "zone.home", "track_ios: true" staan.
Ik gebruik momenteel 0.48
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Discover some devices automatically #discovery: #iOS ios: #iBeacon zone: - name: 'Home' latitude: xx.xxxx longitude: x.xxxx radius: 30 |
In known_devices.yaml staat:
1
2
3
4
5
6
7
| breinonlines_iphone: hide_if_away: false mac: name: breinonline picture: /local/breinonline.jpg track: true vendor: |
[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 06-07-2017 21:37 ]
Het is me toch gelukt met de Home Assistant app.breinonline schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:03:
[...]
Ik gebruik iBeacon, waarom weet ik niet. Vond de documentatie voor iOS tracking wel tekort schieten, maar het werkt. Je kan overigens dan ook meerdere zones definiëren (werk, school, etc.). Ik heb:
YAML:Eerst de iPhone laten vinden door de discovery component, maar later uitgezet.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 # Discover some devices automatically #discovery: #iOS ios: #iBeacon zone: - name: 'Home' latitude: xx.xxxx longitude: x.xxxx radius: 30
In known_devices.yaml staat:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 breinonlines_iphone: hide_if_away: false mac: name: breinonline picture: /local/breinonline.jpg track: true vendor:
Wat mij opviel in de "States", "< >"-knopje is dat in de
- "sensors.[naam van telefoon]_battery_level" en
- "sensors.[naam van telefoon]_battery_state"
de naam van de telefoon anders is dan "device_tracker.[naam van telefoon]"
De ingestelde naam in de app geldt dus alleen maar voor "device_tracker". In de iOS Home Assistant app heb ik de devicenaam nu veranderd naar de devicenaam van mijn telefoon (die ook tussen de sensors staat).
- In "known_devices.yaml" de devicenaam ook veranderd naar de naam die in de sensors staat.
- In het ".ios.conf"-bestand de telefoon met de 'oude' devicenaam verwijderd.
En op een of andere manier lijkt nu alles te werken.
Ik heb het nog eens getest bij mij en bij mij werkt het goed. Gaat netjes terug naar 0 als ik het deksel weer sluit. Ik weet wel dat de deksels er bij mij het beste op 1 manier op passen. Namelijk de 2 rondjes horizontaal gelijk met de tekst achterop. Zie foto: http://imageshack.com/i/pnCzNpOsjsjnelle schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:13:
[...]
Nee hij is naar 3 gegaan en blijft op 3 hij gaat niet terug naar o.
Daarom vroeg ik me af of hij eventueel nog iets gedaan hebt met parameters 10,11,12
Heb je meerdere van deze sensors?
Je kunt eventueel nog in de zwave config van de sensor specifiek de value voor Zwave Notifications op All Notifications Enabled kunnen zetten.
Hier werkt die nu ook goed. Denk dat er iets binnen z wave netwerk niet goed heeft gezeten. De zwave notifications heb ik idd op all notifications staan.PuckStar schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:45:
[...]
Ik heb het nog eens getest bij mij en bij mij werkt het goed. Gaat netjes terug naar 0 als ik het deksel weer sluit. Ik weet wel dat de deksels er bij mij het beste op 1 manier op passen. Namelijk de 2 rondjes horizontaal gelijk met de tekst achterop. Zie foto: http://imageshack.com/i/pnCzNpOsj
Heb je meerdere van deze sensors?
Je kunt eventueel nog in de zwave config van de sensor specifiek de value voor Zwave Notifications op All Notifications Enabled kunnen zetten.
Ja ik heb er nu 2 maar die heb ik nog niet geinclude.
Is een tweevoudige impuls schakelaar een oplossing?Chaos schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:55:
Ik heb een pulsrelais met meerdere standen die met een enkele pulsschakelaar twee lampen bedient (door te drukken loop je door de cyclus aan-aan, aan-uit, uit-aan, uit-uit). Nu wil ik dit relais vervangen door een Qubino 2-relay inbouwmodule, maar ik wil ook de schakelaar op min of meer dezelfde manier blijven gebruiken.
Mijn plan is om de pulsschakelaar op I1 aan te sluiten zodat hij de eerste lamp (O1) schakelt. Voor de tweede lamp maak ik dan een automation rule die de state van O2 verandert telkens als O1 van uit naar aan schakelt. Dit zou dan mooi de cyclus aan-aan, uit-aan, aan-uit en uit-uit geven voor de twee lampen. Maar... nu moet ik dus op de een of andere manier uitvogelen of de verandering van O1 het gevolg is van een druk op de schakelaar of afkomstig is vanuit HA zelf. Is dit mogelijk?
Een andere oplossing zou misschien zijn om de echte lamp in de interface van HA te verbergen en er een pseudo-device voor in de plaats te zetten dat bij schakelen de automation rule uitzet, de lamp schakelt en dan de automation rule weer aanzet. Maar dit lijkt me een beetje een hack. Heeft iemand een beter idee?
Niet echt helaas. De reden dat het pulsrelais zijn is dat er veel schakelaars op aangesloten zitten. Ik heb er eentje met 5 en eentje met 6 schakelaars. Alle schakelaars vervangen wordt een kostbare aangelegenheid en ik weet ook niet of ik de ruimte heb om extra draden te trekken naar alle schakelaars.balk schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:04:
[...]
Is een tweevoudige impuls schakelaar een oplossing?
http://store.zwavecenter....=product/category&path=59
Chaos schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:22:
[...]
Niet echt helaas. De reden dat het pulsrelais zijn is dat er veel schakelaars op aangesloten zitten. Ik heb er eentje met 5 en eentje met 6 schakelaars. Alle schakelaars vervangen wordt een kostbare aangelegenheid en ik weet ook niet of ik de ruimte heb om extra draden te trekken naar alle schakelaars.
Nu wil ik graag m'n Trådfri-lampen aansturen via HA. Hij vindt m'n gateway zonder problemen, maar als ik via de configurator mijn API-key invoer, krijg ik de melding "service configurator/configure called." en verder gebeurt er volgens mij niets. Als ik het Trådfri-component zelf in m'n configuration zet, krijg ik de melding dat ik een invalide configuratie heb.
Iemand anders met ditzelfde probleem(?) en die weet hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb keuzestress. Wat zal ik doen.Possible schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:07:
@ThinkPad @UltraSub
- Gewoon de xiaomi v2 bestellen ? Dit lijkt nog geen officieel component te hebben. Welke component gebruik je Possible ? En is je gateway v2 compatible met de nieuwe Aqara lijn ?
- Ikea Trådfri. Leek me in eerste instantie het veiligste, maar nu lees ik dat je de bewegingsensor niet kunt gebruiken
woei!
Wat bedoel je precies met Xiaomi 2? De sensor? Ik lees dat van de Aqara lijn, alleen het design is aangepast en deze prima werken icm een v2 of v3 gateway.pasz schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:32:
[...]
Ik heb keuzestress. Wat zal ik doen.
- Gewoon de xiaomi v2 bestellen ? Dit lijkt nog geen officieel component te hebben. Welke component gebruik je Possible ? En is je gateway v2 compatible met de nieuwe Aqara lijn ?
- Ikea Trådfri. Leek me in eerste instantie het veiligste, maar nu lees ik dat je de bewegingsensor niet kunt gebruiken
Ik heb overigens mijn informatie van Github:
https://github.com/lazcad/homeassistant
[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 14-07-2017 14:36 ]
Dat was idd wel handig geweest jabreinonline schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:22:
Je hebt alle extra benodigdheden (https://home-assistant.io/components/tradfri/) ook geïnstalleerd?

Gefixt!
Ik bedoelde inderdaad de gateway. Dank voor de link en de info. Heb gateway v2, switch en PIR besteld.Possible schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:35:
[...]
Wat bedoel je precies met Xiaomi 2? De sensor? Ik lees dat van de Aqara lijn, alleen het design is aangepast en deze prima werken icm een v2 of v3 gateway.
Ik heb overigens mijn informatie van Github:
https://github.com/lazcad/homeassistant
Kan ik eindelijk mijn 433Mhz spul wegdoen.
Met een beetje cashback kun je voor dit geld bijna zelf geen sensoren meer maken. En al helemaal niet via zigbee.
[ Voor 17% gewijzigd door pasz op 16-07-2017 13:19 ]
woei!
slider in configuration:
1
2
3
4
5
6
7
| input_slider: target_roomtemp: initial: 15 max: 24 min: 15 name: RoomTemp step: 0.5 |
automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| --- - action: - data_template: payload: "{{ states.input_slider.target_roomtemp.state | float }}" retain: true topic: actions/otmonitor/setpoint service: mqtt.publish alias: "Target Room Temperature slider moved" hide_entity: true trigger: entity_id: input_slider.target_roomtemp platform: state |
Thanks, gebruikt, overigens in ietwat aangepaste variant, om gelijk te kunnen rekenen met outputs:ThinkPadd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:01:
Mocht er iemand (@CodeIT ?) de data van een GoodWe omvormer uit de webportal willen scrapen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA name: Goodwe inverter status select: 'td:nth-of-type(2)' scan_interval: 300 - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA name: Goodwe actual production select: 'td:nth-of-type(4)' scan_interval: 300 - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA name: Goodwe production today select: 'td:nth-of-type(5)' scan_interval: 300 - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA name: Goodwe string voltage select: 'td:nth-of-type(9)' scan_interval: 300 - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA name: Goodwe string current select: 'td:nth-of-type(10)' scan_interval: 300 - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA name: Goodwe inverter temperature select: 'td:nth-of-type(14)' scan_interval: 300
Resultaat:
[afbeelding]
Ik was ook bezig geweest met value_template om de opmaak wat aan te passen. Had gehoopt om value.state te kunnen gebruiken zodat ik die gelijk op de data vanuit de scrape sensor kon gebruiken. Maar dat lukte helaas niet, HASS gaf allemaal foutmeldingen.
Hieronder de value_template regels die ik gebruikte om template sensors te maken.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 - platform: template name: Goodwe actual production value_template: '{{ states.sensor.goodwe_actual_production_raw.state.replace("W","") | float | round(0) }}' scan_interval: 300 - platform: template name: Goodwe production today value_template: '{{ states.sensor.goodwe_production_today_raw.state.replace("kWh","") | float }}' scan_interval: 300 - platform: template name: Goodwe string voltage value_template: '{{ states.sensor.goodwe_string_voltage_raw.state.split("/")[0] | float }}' scan_interval: 300 - platform: template name: Goodwe string current value_template: '{{ states.sensor.goodwe_string_current_raw.state.split("/")[0] | float }}' scan_interval: 300 - platform: template name: Goodwe inverter temperature value_template: '{{ states.sensor.goodwe_inverter_temperature_raw.state | truncate(4,True,'',0) | float }}' scan_interval: 300
Heb die dus uiteindelijk niet gebruikt omdat het daardoor te ingewikkeld werd (dan zou ik de data moeten scrapen naar een sensor en dan in een nieuwe sensor de data moeten inladen uit de bestaande sensor en daarover de templating moeten doen, laaaaaat maar). De logging doe ik toch via een losse kWh-meter + YouLess naar PVoutput, dus zo boeiend is het scrapen voor mij niet.
Misschien heeft iemand er nog wat aan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=STATION_ID&type=NA name: Goodwe actual production select: 'td:nth-of-type(4)' scan_interval: 300 value_template: '{{ value.replace("W","") | float }}' unit_of_measurement: "W" - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=STATION_ID&type=NA name: Goodwe production today select: 'td:nth-of-type(5)' scan_interval: 300 value_template: '{{ value.replace("kWh","") | float }}' unit_of_measurement: "kWh" - platform: scrape resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=STATION_ID&type=NA name: Goodwe production total select: 'td:nth-of-type(6)' scan_interval: 300 value_template: '{{ value.replace("kWh","") | float }}' unit_of_measurement: "kWh" - platform: template sensors: goodwe_production_today_cash: friendly_name: Solar income today entity_id: sensor.goodwe_production_today unit_of_measurement: "€" value_template: >- {{ states.sensor.goodwe_production_today.state | multiply(0.18) | round(2) }} goodwe_production_total_cash: friendly_name: Solar income total entity_id: sensor.goodwe_production_total unit_of_measurement: "€" value_template: >- {{ states.sensor.goodwe_production_total.state | multiply(0.18) | round(2) }} |
De data krijg ik nu in HASS binnen via MQTT.
Zie voor meer info: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"
Volgens mij is dat omdat je naar mqtt published met retain. Bij connecten naar mqtt na restart krijg je automatisch de laatste waarde die op de bus gepublished is. Er is volgens mij geen trigger bij initial setting van een slider.iMars schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:48:
Vraagje: Iedere keer als ik Linux update en daardoor mijn HA server herstart, zet ie mijn thermostaat op 21 graden. Terwijl ik ingesteld heb dat de initial temp 15 is. Enig idee waardoor de temp default op 21 gezet wordt?
slider in configuration:
code:
1 2 3 4 5 6 7 input_slider: target_roomtemp: initial: 15 max: 24 min: 15 name: RoomTemp step: 0.5
automation:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 --- - action: - data_template: payload: "{{ states.input_slider.target_roomtemp.state | float }}" retain: true topic: actions/otmonitor/setpoint service: mqtt.publish alias: "Target Room Temperature slider moved" hide_entity: true trigger: entity_id: input_slider.target_roomtemp platform: state
Sometimes you need to plan for coincidence
Maar de waarde stond op 15 (al maanden). Na reboot stond ie op 21. Waar komt die dan vandaanUltraSub schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:30:
[...]
Volgens mij is dat omdat je naar mqtt published met retain. Bij connecten naar mqtt na restart krijg je automatisch de laatste waarde die op de bus gepublished is. Er is volgens mij geen trigger bij initial setting van een slider.
I don't knowiMars schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:52:
[...]
Maar de waarde stond op 15 (al maanden). Na reboot stond ie op 21. Waar komt die dan vandaan
Enige wat mij opvalt is dat je met retain published. Maar wat stond er op dat moment op de bus dan?
http://www.hivemq.com/blo...-part-8-retained-messages
Ja ook al gelezen, ik denk dat ik dan toch voor de basale logging gewoon een KwH meter met s0 er tussenzet en goodwe alleen bekijk als het nodig is. De RS485 methode kan altijd nog een keer dan.ThinkPadd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:25:
@Sander Ik lees mn GoodWe inmiddels via RS485 uit, heb je die hele GoodWe portal niet meer nodig en kun je alles lokaal houden.
Geen idee, het laatste wat ik ingesteld had via de slider was 15. Na een reboot zag ik dat ie op 21 stond. Ik heb geen idee wat de retain optie is. Ik heb de example gevonden en aangepast naar mijn mqtt van OTGWUltraSub schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:58:
[...]
I don't know
Enige wat mij opvalt is dat je met retain published. Maar wat stond er op dat moment op de bus dan?
http://www.hivemq.com/blo...-part-8-retained-messages
Dat weet ik niet, nooit op gelet eigenlijk. Klink aannemelijk, maar hoeft niet zo te zijn. Even testen, kijken wat er op de bus staat met mosquitto_sub en dan rebooten en nog eens checken.iMars schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:49:
Naar wat ik begrijp, na het lezen van het stuk, is dat inderdaad wat wenselijk is. Maar de linux server waar HA op draait, draait ook Mosquitto op. Als die herstart, dan is de retained value zeker ook weg?
http://manpages.ubuntu.co...man1/mosquitto_sub.1.html
Momenteel kan ik de interface lokaal benaderen maar zodra ik reverse proxy gebruik op synology gaat het mis. Ik kom wel op de inlogpagina maar zodra ik een wachtwoord invoer blijft hij staan op connecting. Iemand hier ervaring mee?
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Hier staan wat instructies icm Lets encrypt
https://community.home-as...e-of-synology-nas/20786/6
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Aan mijn Raspberry Pi 3 heb ik een DHT22 sensor hangen die de temperatuur uit leest. Deze krijg ik keurig te zien in HA. Laatst ben ik begonnen met een Telegram Bot. Nu probeer ik dus als ik een berichtje verstuur met de inhoud "/temp" dat ik dan de temperatuur terug krijg. Het werkt wel echter is de layout van het bericht niet zoals ik gehoopt had, namelijk:
The temperature in the livingroom is <state sensor.templivingroomtemperature=23.0; unitofmeasurement=°C, friendlyname=Livingroom Temp @ 2017-07-16T20:22:23.774254-04:00>°C.
Het gedeelte tussen <> moet ik dus weghebben en alleen het getal overhouden. Wat is de beste methode om dit te doen? een data_template met Jinja2 (in mijn automation file) of een value_template in mijn sensor file?
Kunnen jullie mij de goede kant op sturen?
Misschien handig om je huidige configuratie voor die output even mee te sturen?Niehoff80 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 02:35:
Ik zit al een tijdje te spelen met HASS maar loop tegen iets aan. Het is nog allemaal in experimentele fase dus dat het niet werkt is geen probleem maar doe het nu nog voornamelijk om het te leren.
Aan mijn Raspberry Pi 3 heb ik een DHT22 sensor hangen die de temperatuur uit leest. Deze krijg ik keurig te zien in HA. Laatst ben ik begonnen met een Telegram Bot. Nu probeer ik dus als ik een berichtje verstuur met de inhoud "/temp" dat ik dan de temperatuur terug krijg. Het werkt wel echter is de layout van het bericht niet zoals ik gehoopt had, namelijk:
The temperature in the livingroom is <state sensor.templivingroomtemperature=23.0; unitofmeasurement=°C, friendlyname=Livingroom Temp @ 2017-07-16T20:22:23.774254-04:00>°C.
Het gedeelte tussen <> moet ik dus weghebben en alleen het getal overhouden. Wat is de beste methode om dit te doen? een data_template met Jinja2 (in mijn automation file) of een value_template in mijn sensor file?
Kunnen jullie mij de goede kant op sturen?
Dit soort dingen kun je trouwens perfect testen met de templates editor in de webinterface, als je {{ en }} om je states.sensor.blabla heenzet kun je net zo lang pielen totdat je de juiste waarde eruit krijgt.
Zie ook https://home-assistant.io/docs/configuration/templating/
Grrrr. Karma is a b*tch :-)ThinkPadd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:25:
@Sander Ik lees mn GoodWe inmiddels via RS485 uit, heb je die hele GoodWe portal niet meer nodig en kun je alles lokaal houden.
Nog geen 24u nadat ik mijn antwoord hierop stuurde knalt de wifi van de Goodwe eruit. Omvormer doet het gewoon nog (vriendin thuis even laten checken), maar moet nu via het menu de wifi reconnecten. Heel irritant, met name omdat zowel wifi als internetverbinding niet offline zijn geweest

Overweeg je ook kant en klare verkoop?ThinkPadd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:17:
offtopic:
@Sander Die wifi liep bij mij ook wel eens te klapperen. Nu ik die RS485 uitleesmogelijkheid in gebruik heb ligt de wifi-module werkeloos en afgekoppeld naast de omvormer.
Nope, geen tijd voor.
Stelt ook weinig voor hoor, koop een ESP (NodeMCU of Wemos D1 Mini), koop een RS485 > TTL moduletje, flash de firmware op de ESP en dan ben je er al (afgezien van wat kabeltjes solderen etc).
Zie ook CodeIT in "Datalogging: PV systemen" en de informatie op die GitHub repository
Yes, het toevoegen van .state aan de achterkant heeft gewerkt. Dank! ik had zelf al op templating pagina van home-assistant gekeken maar had het er zo niet uitgehaald. Ik zal ook eens naar de template editor kijken.ThinkPadd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:50:
@Niehoff80 Je zal nu iets hebben als states.sensor.templivingroomtemperature waarbij je dus alle informatie van een sensor terugkrijgt. Wat je zoekt is de enkele status, zet er eens .state achter, dus: states.sensor.templivingroomtemperature.state
Dit soort dingen kun je trouwens perfect testen met de templates editor in de webinterface, als je {{ en }} om je states.sensor.blabla heenzet kun je net zo lang pielen totdat je de juiste waarde eruit krijgt.
Zie ook https://home-assistant.io/docs/configuration/templating/
Het probleem is dat de reverse proxy van Synology standaard geen websockets toelaat, waar alle communicatie met HASS mee gebeurd. Je moet 1 bestand wijzigen via SSH, namelijk "/usr/syno/share/nginx/Portal.mustache":Patrick89 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:25:
Sinds vandaag aan het klooien met home Assistant! Wat een ervaring in vergelijking met domoticz!! En wat veel protocollen.
Momenteel kan ik de interface lokaal benaderen maar zodra ik reverse proxy gebruik op synology gaat het mis. Ik kom wel op de inlogpagina maar zodra ik een wachtwoord invoer blijft hij staan op connecting. Iemand hier ervaring mee?
Dit moet onder "Location" komen:
1
2
3
| proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; proxy_read_timeout 86400; |
Daarna moet je nginx (webserver) herstarten:
1
| sudo synoservicecfg --restart nginx |
Bij mij ziet het er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| {{#ReverseProxy}} server { listen {{port}}{{#https}} ssl{{/https}}{{#https.http2}} http2{{/https.http2}}{{#reuseport}} reuseport{{/reuseport}}{{^fqdn}} default_server{{/fqdn}}; listen [::]:{{port}}{{#https}} ssl{{/https}}{{#https.http2}} http2{{/https.http2}}{{#reuseport}} reuseport{{/reuseport}}{{^fqdn}} default_server{{/fqdn}}; {{#resolver}} resolver {{resolver}}; set $backend "{{backend}}"; {{/resolver}} server_name {{#fqdn}}{{fqdn}}{{/fqdn}}{{^fqdn}}_{{/fqdn}}; {{#https.certificate}} ssl_certificate {{https.certificate}}; {{/https.certificate}} {{#https.key}} ssl_certificate_key {{https.key}}; {{/https.key}} {{#https.hsts}} {{> /usr/syno/share/nginx/HSTS}} {{/https.hsts}} location / { proxy_set_header Host $http_host; proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; proxy_set_header X-Forwarded-Proto $scheme; proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; proxy_read_timeout 86400; proxy_intercept_errors on; proxy_http_version 1.1; {{#resolver}} proxy_pass $backend; {{/resolver}} {{^resolver}} proxy_pass {{backend}}; {{/resolver}} } {{#letsencrypt}} {{> /usr/syno/share/nginx/LetsEncrypt}} {{/letsencrypt}} } {{/ReverseProxy}} |
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dat was inmiddels al gelukt n.a.v. een vorige reactieHaTe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:08:
[...]
Het probleem is dat de reverse proxy van Synology standaard geen websockets toelaat, waar alle communicatie met HASS mee gebeurd. Je moet 1 bestand wijzigen via SSH, namelijk "/usr/syno/share/nginx/Portal.mustache":
Dit moet onder "Location" komen:
code:
1 2 3 proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; proxy_read_timeout 86400;
Daarna moet je nginx (webserver) herstarten:
code:
1 sudo synoservicecfg --restart nginx
Bij mij ziet het er zo uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 {{#ReverseProxy}} server { listen {{port}}{{#https}} ssl{{/https}}{{#https.http2}} http2{{/https.http2}}{{#reuseport}} reuseport{{/reuseport}}{{^fqdn}} default_server{{/fqdn}}; listen [::]:{{port}}{{#https}} ssl{{/https}}{{#https.http2}} http2{{/https.http2}}{{#reuseport}} reuseport{{/reuseport}}{{^fqdn}} default_server{{/fqdn}}; {{#resolver}} resolver {{resolver}}; set $backend "{{backend}}"; {{/resolver}} server_name {{#fqdn}}{{fqdn}}{{/fqdn}}{{^fqdn}}_{{/fqdn}}; {{#https.certificate}} ssl_certificate {{https.certificate}}; {{/https.certificate}} {{#https.key}} ssl_certificate_key {{https.key}}; {{/https.key}} {{#https.hsts}} {{> /usr/syno/share/nginx/HSTS}} {{/https.hsts}} location / { proxy_set_header Host $http_host; proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; proxy_set_header X-Forwarded-Proto $scheme; proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; proxy_read_timeout 86400; proxy_intercept_errors on; proxy_http_version 1.1; {{#resolver}} proxy_pass $backend; {{/resolver}} {{^resolver}} proxy_pass {{backend}}; {{/resolver}} } {{#letsencrypt}} {{> /usr/syno/share/nginx/LetsEncrypt}} {{/letsencrypt}} } {{/ReverseProxy}}
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Ff opnieuw begonnen met rpi3 en draaiend vanaf USB hdd. Idee dat die all in 1 installer rapper is.
openzwave kan ik control panel los draaien. Echter
in Hass geeft die config error.
Denk dat komt door config_path.
Maar ik heb wel tich paden naar openzwave lijkt het?
in /srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages
heb ik :
openzwave-0.4.0.35-py3.4.egg
pyozwman-0.4.0.35-py3.4.egg
pyozwweb-0.4.0.35-py3.4.egg
python_openzwave
python_openzwave-0.4.0.35-py3.4-linux-armv7l.egg
wat is dan de goede?
EDIT bij hassbian 1.23 is dit het goede path: /srv/homeassistant/lib/python3.4/site-packages/python_openzwave/ozw_config
[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 21-07-2017 19:52 ]
nee geprobeerd zonder en dan pakt die hem niet.breinonline schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:55:
Wat doet hij als je geen path opgeeft? Bij mij werkt dat gewoon en vindt hij het goede pad blijkbaar zelf.
wel veel verander op zwave gebied sinds 5 maanden geleden, oude config klopt niks meer van de naamgeving van de switches.
Het juiste pad weet ik je helaas dan ook niet verder mee te helpen.Setting new_entity_ids: true under zwave: in your configuration.yaml will enable the new generation. After 0.48 this feature will become opt-out. From 0.48 onward, unless you’ve declared new_entity_ids: false you will switch to the new entity_id generation.
zo wat een geneuzel met die nodes id zeg.breinonline schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:06:
Aan de namen kan je wat doen, lees https://home-assistant.io/blog/2017/06/15/zwave-entity-ids/ even door.
[...]
Het juiste pad weet ik je helaas dan ook niet verder mee te helpen.
wat is nu best practise?
ik had altijd dit in customization.yaml:
switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_3_0:
friendly_name: Sidetable
icon: mdi:lightbulb
en dan in groups.yaml
sfeercontainer:
name: Sfeer
entities:
- switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_2
- switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_3
Hoe pak je het nu aan? Alles via dat control panel al een goede naam geven?
trekker22 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:17:
[...]
zo wat een geneuzel met die nodes id zeg.
wat is nu best practise?
ik had altijd dit in customization.yaml:
switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_3_0:
friendly_name: Sidetable
icon: mdi:lightbulb
en dan in groups.yaml
sfeercontainer:
name: Sfeer
entities:
- switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_2
- switch.fibaro_system_fgwpe_wall_plug_switch_3
Hoe pak je het nu aan? Alles via dat control panel al een goede naam geven?
EDIT via control panel dus.
Maar godsgloeiende op Home assistant heb ik nu op mijn 2e stick nu ook last van dit probleem:
https://groups.google.com...pic/openzwave/QhH6rtiyyaA
de status van de fibaro wall plugs blijft switchen. alle nodes geremoved en de gen5 stick reset gegeven en include gedaan en helpt niks...
openzwave en fibaro........ jeeeezzzz
Je friendly name sidetable blijft dan dus gewoon bestaan, maar je kan in de toekomst sneller en makkelijker automatiseren doordat je alleen stekker_2 hoeft te typen in plaats van die hele lange ingewikkelde naam
[ Voor 22% gewijzigd door breinonline op 21-07-2017 21:53 ]
Kun je trouwen ook rechtstreeks in de xml als je home assistant gestopt hebt, vind ik beter werken.
Helaas heb je met sommige modules zoals de fibaro smoke en flood detector wel issues met dubbele namen en moet je de sub nodes ook nog renamen
Heb dus alleen het probleem dat fibaro wallplugs vanzelf van status verspringen.
Ik druk op aan, status springt naar aan plug gaat aan maar de status springt daarna weer naar uit.
Zelfde gehad op domoticz. Enige wat geholpen heeft was overstap van Æon gen 2 naar verse Æon gen 5.
Echter deze gen5 heeft zelfde euvel, ook na factory reset van zowel de stick als de plugs....
Op domoticz openzwave was een node netjes verwijderen niet mogelijk (dus alleen een niet aangeraadde reset van de Wallplug).
Misschien als ik de node netjes exclude en weer include het euvel voorbij is. Maar toen al meerdere dagen alles geprobeerd en veel tijd op verloren.
Laatste overweging is die fibaros verkopen en eversprimg of ander merk; want dit schiet njet op.
[ Voor 31% gewijzigd door trekker22 op 22-07-2017 09:31 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| - alias: Verlichting - Woonkamer trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.presence_woonkamer state: 'on' - platform: numeric_state entity_id: sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_2 value_template: '{{ states.sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_2.state }}' below: 100 condition: condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_2 value_template: '{{ states.sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_2.state }}' below: 100 - condition: state entity_id: input_boolean.presence_woonkamer state: 'on' action: - service: scene.turn_on entity_id: scene.lights_on |
EDIT:
Opgelost met een template-trigger:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - alias: Verlichting - Woonkamer trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.presence_woonkamer state: 'on' - platform: template value_template: '{{ states.sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_2.state | int < 100}}' condition: ... |
[ Voor 13% gewijzigd door endness op 23-07-2017 15:00 ]
Heb jij je Fibaro's secure geinclude? Want die werken niet lekker als je ze non-secure include. Dat betekent dus een network key instellen en via een control panel add secure node kiezen.trekker22 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:25:
Ja renamen werkt prima.
Heb dus alleen het probleem dat fibaro wallplugs vanzelf van status verspringen.
Ik druk op aan, status springt naar aan plug gaat aan maar de status springt daarna weer naar uit.
Zelfde gehad op domoticz. Enige wat geholpen heeft was overstap van Æon gen 2 naar verse Æon gen 5.
Echter deze gen5 heeft zelfde euvel, ook na factory reset van zowel de stick als de plugs....
Op domoticz openzwave was een node netjes verwijderen niet mogelijk (dus alleen een niet aangeraadde reset van de Wallplug).
Misschien als ik de node netjes exclude en weer include het euvel voorbij is. Maar toen al meerdere dagen alles geprobeerd en veel tijd op verloren.
Laatste overweging is die fibaros verkopen en eversprimg of ander merk; want dit schiet njet op.
Iemand die hier grafana graphs in een card/group heeft zitten?
Zoiets:
https://photos.google.com...1T0lOSVBNeHk1bEZZakRUUDF3
waar heb je gelezen dat ze niet lekker werken?UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:59:
[...]
Heb jij je Fibaro's secure geinclude? Want die werken niet lekker als je ze non-secure include. Dat betekent dus een network key instellen en via een control panel add secure node kiezen.
Iemand die hier grafana graphs in een card/group heeft zitten?
Zoiets:
https://photos.google.com...1T0lOSVBNeHk1bEZZakRUUDF3
vind bij openzwave weinig info over secure adden / network key.
Weet niet meer waar ik dat heb gelezen. Ergens vorig jaar december toen ik mijn eerste gen 5 kreeg en die niet lekker werkte. Anyway, schijnt niet voor alle devices te gelden, maar de Fibaro Motion Gen 5 is een bekend voorbeeld. Zelf problemen gehad en 2 collega's ook. Gewoon excluden dus, network key instellen en opnieuw secure includen.trekker22 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:57:
[...]
waar heb je gelezen dat ze niet lekker werken?
vind bij openzwave weinig info over secure adden / network key.
https://home-assistant.io/docs/z-wave/
/edit
Overigens had ik precies jouw probleem, aanzetten, schakelaar gaat meteen weer terug.
- unsecure include > hele plug lijkt te werken, maar niet stabiel.
- secure include > plug werkt en is te configureren, duidelijk verschil in zwave logs
- na secure include > hass switch aan, meteen weer uit. Wat blijkt, hass moet de network key kennen
[ Voor 20% gewijzigd door UltraSub op 23-07-2017 16:06 ]
Zou Nice zijn als dat alles oplost! Morgen meteen proberen!UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:02:
[...]
Weet niet meer waar ik dat heb gelezen. Ergens vorig jaar december toen ik mijn eerste gen 5 kreeg en die niet lekker werkte. Anyway, schijnt niet voor alle devices te gelden, maar de Fibaro Motion Gen 5 is een bekend voorbeeld. Zelf problemen gehad en 2 collega's ook. Gewoon excluden dus, network key instellen en opnieuw secure includen.Zeg niet dat dat je problemen oplost, maar het is wel een stap die je moet uitsluiten.
https://home-assistant.io/docs/z-wave/
/edit
Overigens had ik precies jouw probleem, aanzetten, schakelaar gaat meteen weer terug.
- unsecure include > hele plug lijkt te werken, maar niet stabiel.
- secure include > plug werkt en is te configureren, duidelijk verschil in zwave logs
- na secure include > hass switch aan, meteen weer uit. Wat blijkt, hass moet de network key kennen
Verwijderd
Heb nu lampen die op een fixed tijdstip uitgaan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| alias: Turn off sfeer at fixed time initial_state: True hide_entity: False trigger: platform: time at: "23:15" action: service: switch.turn_off entity_id: group.sunsetlampen |
echter wil ik dit NIET uitvoeren indien de TV nog aan staat.
Met een automationVerwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:40:
Is het mogelijk als ik op een knop druk op mijn KAKU afstandsbediening, dat ik dan een scene in Home Assistant activeer? Ik heb een 433 MHz receiver en transmitter aan mijn Raspberry Pi hangen via GPIO en ik gebruik dan pilight.
1
2
3
4
5
6
7
8
| alias: Woonkamerschakelaar_aan trigger: platform: state entity_id: light.woonkamer_muurschakelaar to: 'on' action: service: scene.turn_on entity_id: scene.woonkamer_normaal |
cd /pub && more beer
Verwijderd
Thanks! Ik moest wel eerst ff een nepswitch aanmaken.ny-hardcore schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:16:
[...]
Met een automation
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 alias: Woonkamerschakelaar_aan trigger: platform: state entity_id: light.woonkamer_muurschakelaar to: 'on' action: service: scene.turn_on entity_id: scene.woonkamer_normaal
Waarom staat dat microfoontje altijd daar rechtsbovenin? Ik heb het conversation component niet eens in mijn config staan.
En kan ik twee lampen mergen? Of moet ik dan de tweede uit mijn group halen en dan met een automation gaan werken?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 16:19 ]

Een bijkomend voordeel hiervan (in mijn ogen) is dat er op meerdere plekken in huis de temperatuur gemeten wordt. Deze temperaturen combineer ik weer met een min-max sensor waardoor ik een mooi gemiddelde over verschillende sensoren krijg, wat een betrouwbaardere waarde geeft dan 1 sensor die wel/niet in het zonnetje staat.
Daarnaast eindelijk eens tijd gestoken in het draaien van Homebridge-HA in een docker-container, zodat Siri (Apple) gebruikt kan worden om mijn niet Hue lampen te schakelen. Of mee te nemen in scenes die al in Hue stonden. Werkt als een trein! En wat is er leuker dan op een verjaardag staan en aan je telefoon te vragen wat de temperatuur is in je woonkamer en nog antwoord te krijgen ook
Top zeg. Vooral het icoontje voor de vruchtbaarheid.lolgast schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:30:
Afgelopen dagen bezig geweest om HomeAssistant weer een beetje uit te breiden. Zo heb ik een Bluetooth Dongle gekocht om verschillende Mi Flora (HA component) te kunnen gebruiken.
Wat voor bluetooth dongle heb je gekocht ? Mijn DietPi distributie is nogal kieskeurig heb ik gemerkt.
woei!
Dat is deze: pricewatch: LogiLink Micro Bluetooth 4.0 USB (Apt-X).pasz schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:51:
[...]
Top zeg. Vooral het icoontje voor de vruchtbaarheid.
Wat voor bluetooth dongle heb je gekocht ? Mijn DietPi distributie is nogal kieskeurig heb ik gemerkt.
Ik gebruik hem in combinatie met Ubuntu server
Heb je een huidige config van HA omgezet in een docker versie? Ik kon dat zo niet vinden in de links. Ik wil namelijk hetzelfde als wat jij gedaan hebt; Siri en Homebridge onderdeel laten zijn van de home-assistant config.lolgast schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:30:
Daarnaast eindelijk eens tijd gestoken in het draaien van Homebridge-HA in een docker-container, zodat Siri (Apple) gebruikt kan worden om mijn niet Hue lampen te schakelen. Of mee te nemen in scenes die al in Hue stonden. Werkt als een trein! En wat is er leuker dan op een verjaardag staan en aan je telefoon te vragen wat de temperatuur is in je woonkamer en nog antwoord te krijgen ook
Ik draai HA in Docker. Dat doe ik via deze codeStephanO1990 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:04:
[...]
Heb je een huidige config van HA omgezet in een docker versie? Ik kon dat zo niet vinden in de links. Ik wil namelijk hetzelfde als wat jij gedaan hebt; Siri en Homebridge onderdeel laten zijn van de home-assistant config.
1
| docker run --name homeassistant --restart=always --net=host --privileged -itd -v /home/stefan/docker/homeassistant/config:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --device /dev/ttyACM0 homeassistant/home-assistant:latest |
Daarnaast draai ik nu een Docker-container voor Homebridge, via deze code:
1
| docker run --name homebridge --restart=always --net=host --privileged -itd -e PUID=1000 -e PGID=1000 -e TZ="Europe/Amsterdam" -v /home/stefan/docker/homebridge:/homebridge -p 51826:51826/tcp oznu/homebridge:latest |
In de gekoppelde volume van Homebridge wordt een config.json aangemaakt. Die ziet er bij mij zo uit.
Waarbij eigenlijk alleen het platform deel gewijzigd is, de rest is default:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| { "bridge": { "name": "Homebridge", "username": "CC:22:3D:E3:CE:30", "port": 51826, "pin": "031-45-154" }, "description": "This is an example configuration file. You can use this as a template for creating your own configuration file containing devices you actually own.", "accessories": [ ], "platforms": [ { "platform": "HomeAssistant", "name": "HomeAssistant", "host": "https://****:8123", "password": "SUPERSECRETPASSWORD", "supported_types": ["binary_sensor", "climate", "cover", "device_tracker", "fan", "input_boolean", "light", "lock", "remote", "sensor", "switch"], "logging": true, "verify_ssl": true } ] } |
Om te zorgen dat het HA-component van Homebridge geladen wordt pas je het startup.sh bestand aan. Helemaal onderaan zet je
1
| yarn add homebridge-homeassistant |
Herstart de Docker container van Homebridge en hatseflats.
Als allerlaatste volgt het toevoegen van Homebridge aan je Woning-app op iOS. Maar dat kan ook meteen na het starten van de Docker-container al.
Ik heb wel gemerkt, als je een component toevoegt aan HomeAssistant en je wilt die in Homebridge hebben, dan moet je Homebridge ook ff herstarten. Het kan zijn dat ik te ongeduldig was, maar ik wilde door
Edit: Het draaien van HA in Docker is dus geen vereiste om ze aan elkaar te koppelen.
Super, ik ga er morgen meteen mee aan de slag. Heerlijk even op een vrije dag hiermee prutsen. Heb je nog een bepaalde tutorial gevolgd?lolgast schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:25:
[...]
Ik draai HA in Docker. Dat doe ik via deze code
code:
1 docker run --name homeassistant --restart=always --net=host --privileged -itd -v /home/stefan/docker/homeassistant/config:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --device /dev/ttyACM0 homeassistant/home-assistant:latest
Daarnaast draai ik nu een Docker-container voor Homebridge, via deze code:
code:
1 docker run --name homebridge --restart=always --net=host --privileged -itd -e PUID=1000 -e PGID=1000 -e TZ="Europe/Amsterdam" -v /home/stefan/docker/homebridge:/homebridge -p 51826:51826/tcp oznu/homebridge:latest
In de gekoppelde volume van Homebridge wordt een config.json aangemaakt. Die ziet er bij mij zo uit.
Waarbij eigenlijk alleen het platform deel gewijzigd is, de rest is default:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 { "bridge": { "name": "Homebridge", "username": "CC:22:3D:E3:CE:30", "port": 51826, "pin": "031-45-154" }, "description": "This is an example configuration file. You can use this as a template for creating your own configuration file containing devices you actually own.", "accessories": [ ], "platforms": [ { "platform": "HomeAssistant", "name": "HomeAssistant", "host": "https://****:8123", "password": "SUPERSECRETPASSWORD", "supported_types": ["binary_sensor", "climate", "cover", "device_tracker", "fan", "input_boolean", "light", "lock", "remote", "sensor", "switch"], "logging": true, "verify_ssl": true } ] }
Om te zorgen dat het HA-component van Homebridge geladen wordt pas je het startup.sh bestand aan. Helemaal onderaan zet jecode:
1 yarn add homebridge-homeassistant
Herstart de Docker container van Homebridge en hatseflats.
Als allerlaatste volgt het toevoegen van Homebridge aan je Woning-app op iOS. Maar dat kan ook meteen na het starten van de Docker-container al.
Ik heb wel gemerkt, als je een component toevoegt aan HomeAssistant en je wilt die in Homebridge hebben, dan moet je Homebridge ook ff herstarten. Het kan zijn dat ik te ongeduldig was, maar ik wilde door
Ik heb hier gekeken voor de daadwerkelijke config voor het platform: https://krrisztian.io/home-assistant-and-homebridge-homekit/StephanO1990 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:28:
[...]
Super, ik ga er morgen meteen mee aan de slag. Heerlijk even op een vrije dag hiermee prutsen. Heb je nog een bepaalde tutorial gevolgd?
En verder eigenlijk alleen de Github pagina van het HA-component voor Homebridge: https://github.com/home-assistant/homebridge-homeassistant.
Daar kun je alles vinden over wat er mogelijk is qua configuratie binnen HA om zaken wel/niet of met een aangepaste naar zichtbaar te maken voor Homebridge/Siri
Staat er op termijn ook een ingebouwde koppeling tussen home assistant en Siri. Want opzich heb ik nog wel even tijd om te wachten😝lolgast schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:31:
[...]
Ik heb hier gekeken voor de daadwerkelijke config voor het platform: https://krrisztian.io/home-assistant-and-homebridge-homekit/
En verder eigenlijk alleen de Github pagina van het HA-component voor Homebridge: https://github.com/home-assistant/homebridge-homeassistant.
Daar kun je alles vinden over wat er mogelijk is qua configuratie binnen HA om zaken wel/niet of met een aangepaste naar zichtbaar te maken voor Homebridge/Siri
Al viel installateren bij domoticz /homebridge/Siri wel mee maar deed er weinig mer.
Dit topic is gesloten.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.