Ik ben momenteel bezig met een totaalrenovatie waarbij ook de elektriciteit zal vernieuwd worden.
Heeft er iemand ervaring met bedrade 2-wire raam/deurcontact sensoren (
zoiets dus) gebruiken in Home assistant?
De reden dat ik voor bedraad kies is dat het nu nog eenvoudig te installeren is, de sensoren zelf goedkoop zijn, bedraad dus normaal heel betrouwbaar en geen noodzaak om de batterij om de zoveel tijd te vernieuwen
Ik heb reeds het volgende overwogen:
- draadloze z-wave contacten: +: draadloos, makkelijk te installeren, -: ik ga al tamelijk veel Zwave devices op batterij hebben en heb geen zin om jaarlijks 20 batterijen te lopen vervangen. Deze zijn ook duurder en groter.
-Propriëtair systeem zoals Honeywell security: +eenvoudig om te (laten) installeren, HA verbinding mogelijk, -: kostprijs, afhankelijk van Honeywell connected voor HA integratie, afhankelijk van andere Honeywell producten zoals bewegingsensoren (?)
- 1wire: + andere sensoren zoals temperatuursensoren en watersensoren in de kelder kunnen gemakkelijk ingebouwd worden, koppeling met HA mogelijk, kan overal in huis bedraad worden aangelsoten, -: weinig info beschikbaar in Engels/nl (toch bij korte zoektocht). Geen idee of dit gemakkelijk op te zetten valt en goed met HA kan werken.
- Mysensors: relatief goedkoop, goed gedocumenteerd, veel opties, -: nogal knutselachtig. Arduino moet relatief dicht bij sensoren en dit moet dan ingebouwd worden, wat als deze defect gaat?
- andere opties?