Acties:
  • 0 Henk 'm!
trekker22 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:59:
[...]

Staat er op termijn ook een ingebouwde koppeling tussen home assistant en Siri. Want opzich heb ik nog wel even tijd om te wachten😝

Al viel installateren bij domoticz /homebridge/Siri wel mee maar deed er weinig mer.
Het toeval wil: https://home-assistant.io...07/25/introducing-hassio/

Ze zeggen (geen ervaring mee) dat het eenvoudig is om Homebridge en HA op die manier aan elkaar te koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Interessante ontwikkeling wel. Voorlopig heeft het geen zin om op hass.io over te stappen denk ik maar als het een beetje uit de beta fase komt wel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
Wat voor soort bereik heb je met die mi flora & bluetooth? Dat is iets waar ik me een beetje zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:49:
Wat voor soort bereik heb je met die mi flora & bluetooth? Dat is iets waar ik me een beetje zorgen over maken.
Omdat niets beter werkt dan een paint-plaatje :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z8nXrTI.png

Rode stip rechtsonder is mijn servertje, de groene stippen zijn planten. Mocht ik de bovenste plant niet kunnen bereiken met de Mi Flora die nog onderweg is, dan verplaats ik de server naar de trapkast.

Maar ik zal vanavond anders wel even een rondje door het huis doen met een bloempot terwijl ik de scan naar Bluetooth devices aan het staan. Dan zie ik het snel genoeg denk ik d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
lolgast schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:37:
[...]

Omdat niets beter werkt dan een paint-plaatje :D
[afbeelding]

Rode stip rechtsonder is mijn servertje, de groene stippen zijn planten. Mocht ik de bovenste plant niet kunnen bereiken met de Mi Flora die nog onderweg is, dan verplaats ik de server naar de trapkast.

Maar ik zal vanavond anders wel even een rondje door het huis doen met een bloempot terwijl ik de scan naar Bluetooth devices aan het staan. Dan zie ik het snel genoeg denk ik d:)b
Dank. Mijn server staat op de eerste verdieping ongeveer midden huis. Zou de Mi Flora's met name buiten willen gebruiken (ivm bewateringsysteeem). Heb er weinig vertrouwen in dat ze dit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

iMars

Full time prutser

iMars schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:48:
Vraagje: Iedere keer als ik Linux update en daardoor mijn HA server herstart, zet ie mijn thermostaat op 21 graden. Terwijl ik ingesteld heb dat de initial temp 15 is. Enig idee waardoor de temp default op 21 gezet wordt?

slider in configuration:
code:
1
2
3
4
5
6
7
input_slider:
  target_roomtemp:
    initial: 15
    max: 24
    min: 15
    name: RoomTemp
    step: 0.5

automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
---
- 
  action:
    - 
      data_template:
        payload: "{{ states.input_slider.target_roomtemp.state | float }}"
        retain: true
        topic: actions/otmonitor/setpoint
      service: mqtt.publish
  alias: "Target Room Temperature slider moved"
  hide_entity: true
  trigger:
    entity_id: input_slider.target_roomtemp
    platform: state
Even mezelf quoten ;)
Vandaag even een update gedaan met bijbehorende reboot. Na reboot bleef de waarde ditmaal gewoon op 15 staan :)
Client mosqsub/129021-domotic sending CONNECT
Client mosqsub/129021-domotic received CONNACK
Client mosqsub/129021-domotic sending SUBSCRIBE (Mid: 1, Topic: actions/otmonitor/setpoint, QoS: 0)
Client mosqsub/129021-domotic received SUBACK
Subscribed (mid: 1): 0
Client mosqsub/129021-domotic received PUBLISH (d0, q0, r1, m0, 'actions/otmonitor/setpoint', ... (4 bytes))
15.0
Client mosqsub/129021-domotic sending PINGREQ
Client mosqsub/129021-domotic received PINGRESP
<<< reboot >>>
Client mosqsub/129021-domotic sending CONNECT
Client mosqsub/129021-domotic received CONNACK
Client mosqsub/129021-domotic sending SUBSCRIBE (Mid: 2, Topic: actions/otmonitor/setpoint, QoS: 0)
Client mosqsub/129021-domotic received SUBACK
Subscribed (mid: 2): 0
Client mosqsub/129021-domotic received PUBLISH (d0, q0, r1, m0, 'actions/otmonitor/setpoint', ... (4 bytes))
15.0

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Dank. Mijn server staat op de eerste verdieping ongeveer midden huis. Zou de Mi Flora's met name buiten willen gebruiken (ivm bewateringsysteeem). Heb er weinig vertrouwen in dat ze dit halen.
Zojuist even nagemeten, het omslagpunt van wel bereik/geen bereik zit op 8 meter. Dit is een limiet door de Mi Flora's, mijn telefoon en laptop zijn tot verderweg bereikbaar door de dongle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
lolgast schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:22:
[...]

Zojuist even nagemeten, het omslagpunt van wel bereik/geen bereik zit op 8 meter. Dit is een limiet door de Mi Flora's, mijn telefoon en laptop zijn tot verderweg bereikbaar door de dongle.
Dank voor testen! idd niet erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 22:21
lolgast schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:31:
[...]

Ik heb hier gekeken voor de daadwerkelijke config voor het platform: https://krrisztian.io/home-assistant-and-homebridge-homekit/
En verder eigenlijk alleen de Github pagina van het HA-component voor Homebridge: https://github.com/home-assistant/homebridge-homeassistant.
Daar kun je alles vinden over wat er mogelijk is qua configuratie binnen HA om zaken wel/niet of met een aangepaste naar zichtbaar te maken voor Homebridge/Siri
Ik heb alles zo goed als werkende. Ik moet alleen nog mijn config.js file lokaliseren. Ik heb middels de onderstaande command een config.js-file met inhoud gemaakt.
code:
1
sudo nano /home/pi/.homebridge/config.json

Hoe kan ik vervolgens deze file vinden en deze met een text editor aanpassen? Het adres zoals hieronder heb ik al geprobeerd.
code:
1
home/pi/.homebridge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StephanO1990 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:12:
[...]

Ik heb alles zo goed als werkende. Ik moet alleen nog mijn config.js file lokaliseren. Ik heb middels de onderstaande command een config.js-file met inhoud gemaakt.
code:
1
sudo nano /home/pi/.homebridge/config.json

Hoe kan ik vervolgens deze file vinden en deze met een text editor aanpassen? Het adres zoals hieronder heb ik al geprobeerd.
code:
1
home/pi/.homebridge/
Ik snap denk ik niet helemaal wat je nu precies probeert te vragen. Als je die file hebt aangemaakt, dan kun je hem vervolgens toch ook op diezelfde locatie vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
lolgast schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:23:
[...]

Ik snap denk ik niet helemaal wat je nu precies probeert te vragen. Als je die file hebt aangemaakt, dan kun je hem vervolgens toch ook op diezelfde locatie vinden :?
Oke, je moet deze file dus altijd vanuit terminal (Mas OS) opvragen en aanpassen?

Ik dacht dat je config.json net als het configuration.yaml deze ergens kon vinden op de RPI en met de gewenste editor kon aanpassen. Daarop wil ik weten waar ik deze file op de RPI kan vinden. :)

Is het daarnaast nodig om de gehele JSON die je eerder gepost hebt, over te nemen? Bij sommigen zie ik alleen maar het stukje over HomeAssistant staan en niet Homebridge. Ik zie dat jij Homebridge er ook in opgenomen hebt.

JSON:
1
2
3
4
5
"bridge": {
        "name": "Homebridge",
        "username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
        "port": 51826,
        "pin": "031-45-154"

Waar kan username gevonden worden trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:48

HaTe

haat niet

tyfoon_2 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Je zou een soort van gateway kunnen maken in de tuin die de data met bluetooth van de Mi Flora's ontvangt en vervolgens met iets met een groter bereik doorstuurt naar je server.
Je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen met MySensors. Heel moeilijk zal het niet zijn als je een beetje ervaring hebt met Arduino's

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StephanO1990 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:31:
[...]

Oke, je moet deze file dus altijd vanuit terminal (Mas OS) opvragen en aanpassen?

Ik dacht dat je net als het configuration.yaml deze ergens kon vinden en met de gewenste editor kon aanpassen. Daarop wil ik weten waar ik deze file op de RPI kan vinden. :)

Is het daarnaast nodig om de gehele JSON die je eerder gepost hebt, over te nemen? Bij sommigen zie ik alleen maar het stukje over HomeAssistant staan en niet Homebridge. Ik zie dat jij Homebridge er ook in opgenomen hebt.

JSON:
1
2
3
4
5

Ah nu snap ik je.
Die config.json zou je gewoon moeten kunnen vinden met een file-browser (doe ik ook via Windows, dus gebruik WinSCP).

Maar die file moet helemaal zoals ik hem postte aanmaken ja. Het bovenste deel moet bestaan om Homebridge vindbaar te maken voor iOS. Pin kun je eventueel aanpassen, maar moet wel in dit format blijven. Deze code moet je namelijk opgeven als je Homebridge koppelt aan iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
lolgast schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:37:
[...]

Ah nu snap ik je.
Die config.json zou je gewoon moeten kunnen vinden met een file-browser (doe ik ook via Windows, dus gebruik WinSCP).

Maar die file moet helemaal zoals ik hem postte aanmaken ja. Het bovenste deel moet bestaan om Homebridge vindbaar te maken voor iOS. Pin kun je eventueel aanpassen, maar moet wel in dit format blijven. Deze code moet je namelijk opgeven als je Homebridge koppelt aan iOS.
~/.homebridge/config.json laat niets zien. Ik ga nog wel even verder kijken. Misschien weet iemand anders met verstand van mac ook wel hoe dit moet.

Ik wilde opnieuw beginnen met homebridge, en heb de link met de iPhone app 'woning' verwijderd. Nu komt die code nergens meer terug. Daar is online niets over te vinden, of ik zoek op de verkeerde termen.

Het simpel uninstallen van de add-on of homebridge zelf werkt ook niet. Any ideas?
code:
1
sudo npm uninstall -g homebridge-homeassistant

[ Voor 3% gewijzigd door StephanO1990 op 27-07-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
StephanO1990 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:31:
[...]

Ik dacht dat je config.json net als het configuration.yaml deze ergens kon vinden op de RPI en met de gewenste editor kon aanpassen. Daarop wil ik weten waar ik deze file op de RPI kan vinden. :)

JSON:
1
2
3
4
5

Finder op "Go" drukken en dan dat pad erin (zonder config.json) opent een nieuw finder window met alle files, dubbelklik en opent in je favo editor, of vandaar draggen naar je favo editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik zou wel eens willen spelen met voice commands. Ik wil niet aan hee google... of hee siri... vastzitten. Alexa lijkt me beter (kan je gewoon nerdy computer... gebruiken). Wat is nu wijsheid? Een Amazon dot echo kopen of een tweede Pi3 en usb microfoon en speakers en daarop Alexa software zetten?

De Pi3 met HASS staat in de meterkast dus die kan ik niet gebruiken of die zou ik zou ik dan in de kamer moeten gaan gebruiken, misschien ook nog wel een optie. Of werkt een echte echo toch beter?

Ik heb een vergelijking gevonden: YouTube: Raspberry Pi Alexa vs. Amazon Echo
De echo lijkt toch wel wat smoother te werken.

[ Voor 38% gewijzigd door breinonline op 30-07-2017 07:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:17
Stefan© schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:29:
Voor degene die het DSMR sensor component in 0.34 gebruiken: ik vind het zelf prettig om één sensor te hebben waarin het netto actueel verbruik wordt getoond in Wh i.p.v. twee verschillende sensoren in kWh.

Mocht je daar ook behoefte aan hebben dan kun je de volgende template sensor gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      power_consumption_nett:
        friendly_name: 'Netto Stroomverbruik'
        unit_of_measurement: 'Wh'
        value_template: >
          {% if states('sensor.power_production') | float > 0 %}
            {{ (states('sensor.power_production') | float * 1000) | round | int }}
          {% else %}
            {{ (states('sensor.power_consumption') | float * 1000) | round | int }}
          {% endif %}
maar dit laat dus wel buiten beschouwing dat wat buiten de meter omgaat toch?
Dus kan ik overdag met zonnepanelen niet zien wat mijn echte gebruik. Is dit wel op bepaalde manier te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trekker22 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:15:
[...]

maar dit laat dus wel buiten beschouwing dat wat buiten de meter omgaat toch?
Dus kan ik overdag met zonnepanelen niet zien wat mijn echte gebruik. Is dit wel op bepaalde manier te zien?
Als je weet wat je panelen produceren dan kun je het wel berekenen: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Werkt bij mij prima, houd wel in je achterhoofd dat je twee meters (met beiden hun eigen onnauwkeurigheid) samenvoegt == nog meer onnauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ThinkPadd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Als je weet wat je panelen produceren dan kun je het wel berekenen: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Werkt bij mij prima, houd wel in je achterhoofd dat je twee meters (met beiden hun eigen onnauwkeurigheid) samenvoegt == nog meer onnauwkeurigheid.
Ja zag ik al in jouw configuratie.

Heb een delta solivia met eigen gateway website.

Maar zag een oplossing om data maar pvoutput te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:48

HaTe

haat niet

Voor de mensen die data naar influxdb sturen en plotten met Grafana:
Ik heb nu enkel de influxdb compontent aangezet met alleen host.

Nu wil ik in Grafana wat data plotten, maar zou graag de "friendly_name" willen gebruiken in de legenda. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb nu wel de entity_id als alias dmv "$tag_entity_id" daar in te vullen. In de group_by clausule staat "tag(entity_id)"

edit:
Ah, ik heb het opeens gevonden: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/8633
Het lijkt alleen nog niet in de laatste release te zitten

[ Voor 14% gewijzigd door HaTe op 31-07-2017 17:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik ben inmiddels toch maar eens op een aparte Pi aan het kijken of ik mijn Domoticz configuratie een beetje kan spiegelen in HASS. Ik ben na een paar dagen op het punt dat alle antennes en apparatuur werken maar ik twijfel wel steeds of ik dingen wel goed doe en ze niet te omslachtig aanpak en mezelf dan later weer in de vingers ga snijden.

Ik wil nu een beetje aan het echte werk beginnen, condities en automatisering, dat mag geen problemen opleveren voor mijn zelfgemaakte lua scripts maar ik durf er nog niet zo goed aan te beginnen. Ik heb namelijk in Domoticz een aantal voor mij ingewikkelder zaken werkend waaronder een lua script die de zonwering uitrolt als het niet te hard waait of regent etc, en een script die de ventilatie inschakelt als het vochtpercentage in de badkamer in korte tijd stijgt. Hierbij worden allerlei variabelen etc gebruikt om deze afwegingen te maken.

Deze scripts had ik nooit zelf kunnen schrijven en heb ik dankbaar gekopieerd van de Domoticz community, ik begrijp ze een beetje als ik ze lees, kan ze een klein beetje op mijn eigen wensen afstemmen maar dat is het dan wel weer.

Is er iemand die soortgelijke scripts al in HASS gebruikt en deze wil delen? Ik kon dit nog niet vinden op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

En 0.50 is uit. Met een breaking change voorde time trigger, die ik nogal gebruik. After mag niet meer gebruikt worden, dat is nu at geworden. Maar.... ik heb:
YAML:
1
2
3
    - condition: time
      after: "15:00:00"
      before: "22:17:00"

Als ik nu after door at verander, dan werkt het anders dan ik bedoel lijkt me? Iemand een idee hoe ik nu tussen die twee tijden als condition opneem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:07
breinonline schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:15:
En 0.50 is uit. Met een breaking change voorde time trigger, die ik nogal gebruik. After mag niet meer gebruikt worden, dat is nu at geworden. Maar.... ik heb:
YAML:
1
2
3
      after: "15:00:00"
      before: "22:17:00"

Als ik nu after door at verander, dan werkt het anders dan ik bedoel lijkt me? Iemand een idee hoe ik nu tussen die twee tijden als condition opneem?
Voor conditions kun je gewoon nog "after" gebruiken. Alleen voor triggers is het "at" geworden.
time triggers
time conditions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
BROSSIE schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:18:
[...]

Voor conditions kun je gewoon nog "after" gebruiken. Alleen voor triggers is het "at" geworden.
time triggers
time conditions
Kan je een voorbeeld voor- en na geven? Ik heb het idee dat ik mijn hele config om zeep help en ik kan het probleem niet achterhalen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
automation:
- alias: 'Beweging lampen wk'
  trigger: 
    entity_id: binary_sensor.pir_woonkamer_sensor
    state: 'on'
  condition:
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.pir_woonkamer_luminance
    below: '10'    
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.test_lamp_woonkamer
      entity_id: switch.grijze_lamp_woonkamer

# Lampen keuken aan op beweging bij <X lux waarde
- alias: 'Beweging lamp keuken'
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.pir_keuken_sensor
    state: 'on'
  condition:
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.pir_keuken_luminance
    below: '13'
  action:
      entity_id: switch.lamp_keuken

Meldingen controle hassio zijn onder andere:
code:
1
2
[automation]: [state] is an invalid option for [automation]. Check: automation->trigger->0->state. (See /config/configuration.yaml, line 122). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/
2017-08-01 03:08:26 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: [state] is an invalid option for [automation]. Check: automation->trigger->0->state. (See /config/configuration.yaml, line 122). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

code:
1
2
3
4
5
6
Successful config (partial)
  automation:
    - action: ?
        - entity_id: ?
            - switch.test_lamp_woonkamer
          service: switch.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

BROSSIE schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:18:
[...]

time triggers
time conditions
niet goed gelezen :X thanks.
StephanO1990 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 03:12:
[...]

Kan je een voorbeeld voor- en na geven? Ik heb het idee dat ik mijn hele config om zeep help.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
automation:
- alias: 'Beweging lampen wk'
  trigger: 
    entity_id: binary_sensor.pir_woonkamer_sensor
    From: 'off'
    To: 'on'
denk ik op basis van https://home-assistant.io...on/trigger/#state-trigger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 23:13
Pixal schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:10:
Ik ben inmiddels toch maar eens op een aparte Pi aan het kijken of ik mijn Domoticz configuratie een beetje kan spiegelen in HASS. Ik ben na een paar dagen op het punt dat alle antennes en apparatuur werken maar ik twijfel wel steeds of ik dingen wel goed doe en ze niet te omslachtig aanpak en mezelf dan later weer in de vingers ga snijden.

Ik wil nu een beetje aan het echte werk beginnen, condities en automatisering, dat mag geen problemen opleveren voor mijn zelfgemaakte lua scripts maar ik durf er nog niet zo goed aan te beginnen. Ik heb namelijk in Domoticz een aantal voor mij ingewikkelder zaken werkend waaronder een lua script die de zonwering uitrolt als het niet te hard waait of regent etc, en een script die de ventilatie inschakelt als het vochtpercentage in de badkamer in korte tijd stijgt. Hierbij worden allerlei variabelen etc gebruikt om deze afwegingen te maken.

Deze scripts had ik nooit zelf kunnen schrijven en heb ik dankbaar gekopieerd van de Domoticz community, ik begrijp ze een beetje als ik ze lees, kan ze een klein beetje op mijn eigen wensen afstemmen maar dat is het dan wel weer.

Is er iemand die soortgelijke scripts al in HASS gebruikt en deze wil delen? Ik kon dit nog niet vinden op het forum.
Ik heb zelf voor een complexer script een lokale socketserver gebruikt met een custom service in Home Assistant, wellicht kun je daar iets mee? Ik ben geen held in programmeren dus het onderstaande is misschien niet helemaal best practice maar goed :9 Deze service werkt overigens maar 1 kant op, je kan Home Assistant ook dingen teruggeven maar daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden (was voor mij niet nodig).

Python: socketServerBlinds.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#Socket server in python die wordt gestart als de rPi boot:
import sys
import socket

serversocket = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
serversocket.setsockopt(socket.SOL_SOCKET, socket.SO_REUSEADDR, 9990)
serversocket.bind(('192.168.1.220', 9990))
serversocket.listen(5) # become a server socket, maximum 5 connections

# <knip> custom functies <knip>

while True:
   connection, address = serversocket.accept()
   buf = connection.recv(64)
   buf = buf.decode('UTF-8')

print(str(buf))

Python: socketServerBlinds.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#Home Assistant python service:
import socket

DOMAIN = 'blinds_service'

ATTR_NAME = 'Ramen'
DEFAULT_NAME = 'Ramen'

def setup(hass, config):
    """Set up is called when Home Assistant is loading our component."""

def handle_blinds(call):
        try:
                command = "move*" + str(call.data.get('message'))
                clientsocket = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
                clientsocket.connect(('192.168.1.220', 9990))
                clientsocket.send(bytes(command.encode('UTF-8')))

except:
                print("Can't reach blinds service.")

hass.services.register(DOMAIN, 'blinds', handle_blinds)

# Return boolean to indicate that initialization was successfully.
    return True

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thrust15
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 14:30
nvm, antwoord was al gegeven :X

[ Voor 97% gewijzigd door thrust15 op 02-08-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
hoe debug je het makkelijkste automations?

heb deze die indien een input_boolean naar AAN gaat en het 1 uur voor 's zonsondergang is en voor 23:15 een scene moet schakelen. Maar gebeurt helaas niks. Werkt dit alleen met de logger: of kun je ook een soort van PrintF invoegen in de automations...:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  alias: 005 Zijnweg aan
  initial_state: True
  hide_entity: False
  trigger:
    entity_id: input_boolean.zijnweg
    to: 'on'     
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: sun
        after: sunset
        # Optional offset value
        after_offset: "-1:00:00"
        before: '06:00:00'
  action:
    service: scene.turn_on
    entity_id: scene.sunset_zijnweg_aan

Edit: beste te testen eerst zonder de conditions en die dan stap voor stap opbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 03-08-2017 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 17:53
Deze is wel handig hiermee kun je via interface je log level veranderen:

https://community.home-assistant.io/t/logger-set-level/14267

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39
Volgens mij heb je een aantal spaties niet goed. Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - alias: 005 Zijnweg aan
    trigger:
    condition:
    conditions:
        # Optional offset value
    action:

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Possible schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:05:
Volgens mij heb je een aantal spaties niet goed. Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - alias: 005 Zijnweg aan
    trigger:
    condition:
    conditions:
        # Optional offset value
    action:
Ja dat yaml coderen valt nog tegen.
Met 1 conditie kreeg ik het wel aan de praat. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik probeer een emulated hue bridge te installeren. Ik zie op http://ip:8300/description.xml netjes een xml staan, maar op http://ip:8300/api/pi/lights krijg ik een 500 Internal Server Error
Server got itself in trouble error te zien :/

Iemand enig idee? Via google vind ik een paar mensen die de error ook krijgen maar geen oplossingen.

Inmiddels een bekend probleem dus: https://github.com/home-a...40#issuecomment-319551871

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 08-08-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Possible schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:07:
De motion sensor die ik gebruik is een Xiaomi Zigbee sensor. Deze heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten en kosten slechts 9/10 euro per stuk.

Wel even zorgen dat je een gateway v2 aanschaft welke in developermodus kan worden gezet.
Deze dingen zijn echt indrukwekkend. Kost heel weinig en werkt echt goed.
Sinds 0.50 is het xiaomi component officieel ondersteund. Ik heb tot nu toe 1 schakelaar en 2 PIR's. Ik heb een nieuwe (met lichtsensor en houdertje) en een oude.
Werken foutloos.

Ik ga mijn PIR's gebruiken in combinatie met mn zelf gemaakte Alarm Panel:
https://github.com/pasz1972/HassMqqtAlarmPanelTM1638

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 19:35
breinonline schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:35:
Ik zou wel eens willen spelen met voice commands. Ik wil niet aan hee google... of hee siri... vastzitten. Alexa lijkt me beter (kan je gewoon nerdy computer... gebruiken). Wat is nu wijsheid? Een Amazon dot echo kopen of een tweede Pi3 en usb microfoon en speakers en daarop Alexa software zetten?

De Pi3 met HASS staat in de meterkast dus die kan ik niet gebruiken of die zou ik zou ik dan in de kamer moeten gaan gebruiken, misschien ook nog wel een optie. Of werkt een echte echo toch beter?

Ik heb een vergelijking gevonden: YouTube: Raspberry Pi Alexa vs. Amazon Echo
De echo lijkt toch wel wat smoother te werken.
Je zou even naar Snips kunnen kijken.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb nu de Echo dot draaiende en dat werkt. Wil best af van amazon maar qua bereik van de microfoons is een echo of google home of iets dergelijks wel te prefereren boven een usb microfoon.

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:10
Gisteren een poging gedaan om op een Windows 10 laptop HASS te draaien, installatie via de YouTube turorial gedaan en download van Python 3.6
Via CMD installatie en openen van de UI, verder geen problemen.
Wat ik echter niet snap is waarom ik een foutmelding in de starter zie die mij aangeeft dat er geen modules gevonden zijn en dat ik de configuratie moet nalopen. In huis heb ik een Chromecast, meerdere Yeelight lampen (7) en meerdere zonneschermen van Somfy (3).
Nergens kan ik het YAML document of .homeassistant document op mijn laptop vinden.
Ik was van mening dat HomeAssistant zelf een groot aantal apparaten zou herkennen na installatie en zichtbaar maken in UI? Wat doe ik verkeerd?

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
voor het automatisch ontdekken van apparaten moet je het discovery component toevoegen in de configuration.yaml: https://home-assistant.io/components/discovery/
of krijg je het configuratiebestand (configuration.yaml) niet gevonden?

[ Voor 34% gewijzigd door Mystery02 op 10-08-2017 10:38 ]

• trekker22
je hebt inderdaad echt het .yaml bestand nodig, want in de UI is niks aan te passen. En inderdaad staat standaard discovery niet aan denk ik!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:10
Mystery02 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:36:
voor het automatisch ontdekken van apparaten moet je het discovery component toevoegen in de configuration.yaml: https://home-assistant.io/components/discovery/
of krijg je het configuratiebestand (configuration.yaml) niet gevonden?
Ja, inderdaad. Het gehele bestand kan ik niet terugvinden, net als de installatie map .homeassistant.
Terwijl het geheel wel aangeeft dat de installatie goed is verlopen.
Kan ik configuration.yaml zichtbaar maken op een of andere manier of opnieuw en anders installeren?
Geen idee wat ik fout heb ik gedaan.

Het zou in mijn installatiemap moeten staan C://User/'Username"/......, maar daar staat dus niets

[ Voor 7% gewijzigd door Raimundus op 10-08-2017 11:13 ]

• Mystery02
als het goed is kan je op de about pagina in de GUI zien waar je config file staat. Wat staat daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 20:31
Zijn er hier ook al mensen over op Hass.io? Ik heb mijn Pi geupdate, maar nu las ik op sommige sites weer dat je niet alles kunt met Hass.io.
Ik weet niet of iemand dat hier kan verifiëren? Ik heb nu geen automations meer etc. dus ik kan zo weer switchen naar de andere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 23:13
Krilo_89 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 00:19:
Zijn er hier ook al mensen over op Hass.io? Ik heb mijn Pi geupdate, maar nu las ik op sommige sites weer dat je niet alles kunt met Hass.io.
Ik weet niet of iemand dat hier kan verifiëren? Ik heb nu geen automations meer etc. dus ik kan zo weer switchen naar de andere variant.
Ik heb het toevallig vorige week geprobeerd. Met Hass.io is je OS gelocked, je mag niets zelf meer installeren. Omdat ik o.a. Influx DB, Grafana, PiLight en PiFace Digital moet installeren om mijn huis te besturen was Hass.io er bij mij binnen 2 min weer af.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:05

jeka

Support your local club.

Ik ben gister begonnen met hass ipv mijn domoticz. Alleen nu weet ik niet hoe ik mijn KAKU ACM-3500 moet schakelen. Het is een ontvanger dus als ik op de knopjes druk verzend hij niks.
Kan ik hass een signaal laten zenden dat mijn ACM-3500 dit oppakt?

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeka schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:50:
Ik ben gister begonnen met hass ipv mijn domoticz. Alleen nu weet ik niet hoe ik mijn KAKU ACM-3500 moet schakelen. Het is een ontvanger dus als ik op de knopjes druk verzend hij niks.
Kan ik hass een signaal laten zenden dat mijn ACM-3500 dit oppakt?
Ja.

Maak een unieke RF code voor de schakelaar met deze template: ThinkPadd in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Vervolgens als je de switch hebt toegevoegd met die code en HASS hebt herstart, de KAKU in pairmode zetten en dan de schakelaar in HASS bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:05

jeka

Support your local club.

Dan ga ik dat vanmiddag proberen. Bedankt! :>

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Nu Eneco de maandelijkse tarieven voor Toon op afstand zal verhogen (naar 4,50 per maand!) ben ik zeer geinteresseerd in een oplossing waarbij Hass met Toon kan praten zonder dat we dat abonnement nodig hebben.
De enige reden dat ik het abonnement heb is om Toon op afstand (al dan niet via Hass) te kunnen besturen. De rest uit het abonnement interesseert mij niets.

Dus heeft iemand Toon en Hass aan de praat gekregen zonder dat er een abonnement nodig is?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 13:57

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

PuckStar schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:19:
Nu Eneco de maandelijkse tarieven voor Toon op afstand zal verhogen (naar 4,50 per maand!) ben ik zeer geinteresseerd in een oplossing waarbij Hass met Toon kan praten zonder dat we dat abonnement nodig hebben.
De enige reden dat ik het abonnement heb is om Toon op afstand (al dan niet via Hass) te kunnen besturen. De rest uit het abonnement interesseert mij niets.

Dus heeft iemand Toon en Hass aan de praat gekregen zonder dat er een abonnement nodig is?
Geen toon dus ook geen ervaring, wellicht deze? https://github.com/cyberj...sistant-custom-components

Dacht gelezen te hebben dat je hem moet rooten voordat je hem op afstand kan gebruiken.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:32

lxz

Ik heb mijn pimatic setup een paar dagen geleden omgezet naar Home Assistant. Het is tot nu toe even wennen dat je alles in configs moet aanpassen (ipv een ingebouwde editor), maar het lukt best aardig.

Onder pimatic gebruikte ik een Homeduino om mijn klikaanklikuit-dimmer aan te sturen, maar nu doe ik dat met RFlink. Dat gaat eigenlijk net zo goed, alleen krijg ik het niet voor elkaar om vanuit een automation meteen naar naar bepaalde lichtsterkte te dimmen. Heeft iemand hier een voorbeeld van misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Laatst online: 17:04
Ik gebruik hier 'scenes' voor:

code:
1
2
3
4
5
- name: Movies
  entities:
    light.dining:
      state: on
      brightness: 20

Die bv. wordt getriggert door:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: automation_00008
  alias: 'Media player playing'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: media_player.rasplex
      to: 'playing'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: sun.sun
      state: 'below_horizon'
  action:
      entity_id: scene.movies

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Ik ben momenteel bezig met een totaalrenovatie waarbij ook de elektriciteit zal vernieuwd worden.

Heeft er iemand ervaring met bedrade 2-wire raam/deurcontact sensoren (zoiets dus) gebruiken in Home assistant?

De reden dat ik voor bedraad kies is dat het nu nog eenvoudig te installeren is, de sensoren zelf goedkoop zijn, bedraad dus normaal heel betrouwbaar en geen noodzaak om de batterij om de zoveel tijd te vernieuwen

Ik heb reeds het volgende overwogen:
- draadloze z-wave contacten: +: draadloos, makkelijk te installeren, -: ik ga al tamelijk veel Zwave devices op batterij hebben en heb geen zin om jaarlijks 20 batterijen te lopen vervangen. Deze zijn ook duurder en groter.
-Propriëtair systeem zoals Honeywell security: +eenvoudig om te (laten) installeren, HA verbinding mogelijk, -: kostprijs, afhankelijk van Honeywell connected voor HA integratie, afhankelijk van andere Honeywell producten zoals bewegingsensoren (?)
- 1wire: + andere sensoren zoals temperatuursensoren en watersensoren in de kelder kunnen gemakkelijk ingebouwd worden, koppeling met HA mogelijk, kan overal in huis bedraad worden aangelsoten, -: weinig info beschikbaar in Engels/nl (toch bij korte zoektocht). Geen idee of dit gemakkelijk op te zetten valt en goed met HA kan werken.
- Mysensors: relatief goedkoop, goed gedocumenteerd, veel opties, -: nogal knutselachtig. Arduino moet relatief dicht bij sensoren en dit moet dan ingebouwd worden, wat als deze defect gaat?
- andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-10 11:32
Waarin zou de arduino dichtbij de sensor moeten zitten? Check ook dit article eens misschien heb je er wat aan :)
http://www.vmwareinfo.com...larm-system-hardware.html

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Interessant artikel, bedankt!
Had ergens gelezen dat het signaal dan niet meer betrouwbaar is als de sensoren meer den enkele meters verwijderd zijn.

Mijn huis heeft 4 verdiepingen (kelder, gelijk, 1ste en 2de) en ik zou bij voorkeur dan een punt (node) per verdiep hebben waar alle sensoren (10 tot 15 per verdiep) op samen komen. Vervolgens stuurt deze node dan via een ethernet aansluiting (die op elke verdieping aanwezig zal zijn) de data door tot bij mijn raspberry pi met HA op het gelijkvloers.
De verste sensor op het gelijkvloers zal dan toch wel al zo'n 25-30 meter van de node zitten.
Bij voorkeur voor de overzichtelijkheid zou ik ook alle sensoren van een verdiep op één node (arduino, raspberry pi) met een port expander willen plaatsen.
Is zoiets mogelijk? Mijn arduino/raspberry kennis is eerder beperkt. Wil dit wel allemaal leren maar geen zin om er eerst uren en dagen in tijd te investeren om dan tot de conclusie te komen dat het technisch niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
painy schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:20:
Interessant artikel, bedankt!
Had ergens gelezen dat het signaal dan niet meer betrouwbaar is als de sensoren meer den enkele meters verwijderd zijn.

Mijn huis heeft 4 verdiepingen (kelder, gelijk, 1ste en 2de) en ik zou bij voorkeur dan een punt (node) per verdiep hebben waar alle sensoren (10 tot 15 per verdiep) op samen komen. Vervolgens stuurt deze node dan via een ethernet aansluiting (die op elke verdieping aanwezig zal zijn) de data door tot bij mijn raspberry pi met HA op het gelijkvloers.
De verste sensor op het gelijkvloers zal dan toch wel al zo'n 25-30 meter van de node zitten.
Bij voorkeur voor de overzichtelijkheid zou ik ook alle sensoren van een verdiep op één node (arduino, raspberry pi) met een port expander willen plaatsen.
Is zoiets mogelijk? Mijn arduino/raspberry kennis is eerder beperkt. Wil dit wel allemaal leren maar geen zin om er eerst uren en dagen in tijd te investeren om dan tot de conclusie te komen dat het technisch niet mogelijk is.
Je zou ook eens de RS485 van mysensors kunnen bekijken : https://www.mysensors.org/build/rs485
Gedraagt zich als een bus systeem.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Los van het feit dat ik het wil implementeren in HASS heeft dit weinig met HASS te maken maar wil het toch graag even hier droppen omdat ik weet dat er wat mensen zitten met kennis van deze zaken:

Ik heb recentelijk deze Philips Ecomood gekocht. Dit is een normale 220v lamp met motion sensor en led lamp.

Wat ik graag zou willen is een signal naar mijn HASS wanneer de motion sensor is getriggerd. Ik heb de lamp opengemaakt en het is een normale motion sensor dus die schakelt de 220v door naar de lamp wanneer hij iets heeft gevonden. Hier heb ik een extra draad aan toegevoegd dus ik heb nu een draad waar 220v op komt wanneer er motion is.

Deze state zou ik graag willen afvangen met een ESP8266 board zodat ik dit via MQTT kan doorsturen naar HASS en dus deze informatie zou kunnen gebruiken om andere automations te starten e.d.

Maarrr ik kan natuurlijk niet zomaar 220v op dat ding knallen en ik kom er niet echt uit hoe ik dit wel zou kunnen doen. Ik zou iets van een 220v relay kunnen gebruiken maargoed, ik kan nergens vinden hoe ik dit zou kunnen aansluiten op de esp8266, of iets van een 220v naar 5 of 3.3v converter er tussen. Of kan ik hier beter iets anders voor gebruiken, zoals een sonoff of z-wave stekker?

Ik hoor graag jullie ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:50
sjorsjes schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:17:
Los van het feit dat ik het wil implementeren in HASS heeft dit weinig met HASS te maken maar wil het toch graag even hier droppen omdat ik weet dat er wat mensen zitten met kennis van deze zaken:

Ik heb recentelijk deze Philips Ecomood gekocht. Dit is een normale 220v lamp met motion sensor en led lamp.

Wat ik graag zou willen is een signal naar mijn HASS wanneer de motion sensor is getriggerd. Ik heb de lamp opengemaakt en het is een normale motion sensor dus die schakelt de 220v door naar de lamp wanneer hij iets heeft gevonden. Hier heb ik een extra draad aan toegevoegd dus ik heb nu een draad waar 220v op komt wanneer er motion is.

Deze state zou ik graag willen afvangen met een ESP8266 board zodat ik dit via MQTT kan doorsturen naar HASS en dus deze informatie zou kunnen gebruiken om andere automations te starten e.d.

Maarrr ik kan natuurlijk niet zomaar 220v op dat ding knallen en ik kom er niet echt uit hoe ik dit wel zou kunnen doen. Ik zou iets van een 220v relay kunnen gebruiken maargoed, ik kan nergens vinden hoe ik dit zou kunnen aansluiten op de esp8266, of iets van een 220v naar 5 of 3.3v converter er tussen. Of kan ik hier beter iets anders voor gebruiken, zoals een sonoff of z-wave stekker?

Makkelijkste is denk ik een Z-Wave tussenstekker die ook energiemeting doet, wanneer de energie omhoog gaat is de motion getriggerd dus heb je je trigger voor andere automations. Neo Coolcam stekkers zijn rond de 20-25 euro te krijgen en doen energiemeting. Heb zoiets gedaan met mijn Philips wake up light om een opstaan script te starten dat de Sonos in de woonkamer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
sjorsjes schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:17:

Je kan me heel veel wijs maken, maar niet dat die PIR of LEDs op 220V schakelen of gevoed worden.
Met andere woorden. Je hebt het verkeerde draadje te pakken.

Kun je een foto maken van de internals van die lamp ? Hoogst waarschijnlijk is er wel een 5V of 3.3V spoortje wat je kunt misbruiken.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 18:07
Wordt de motion ook getriggerd als het overdag is? Deze lampen gaan toch alleen aan als het donker is?

Je kan even kijken hoe Ben het heeft gedaan, hij heeft zelf een multisensor gebouwd (15 dollar) met een motion sensor erin en meer.
YouTube: $15 DIY Multisensor - Temperature, Humidity, Light, Motion, and RGB LED

Deze kan je misschien in de lamp verstoppen.

[ Voor 61% gewijzigd door mitchdc op 15-08-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Hi allen!

Ik ben sinds begin deze week ook aan de slag gegaan met Home Assistant en de IKEA Tradfri set. Ik heb Home Assistant op mijn Synology draaien in Docker en nu heb ik sinds gisteren de boel zo in elkaar zitten dat de lichten automatisch aangaan en wanneer ik tussen bepaalde tijdstippen de lampen uitzet, de televisie en de versterker ook automagisch uitgaan. Mooie dingen!

Nu ben ik echter aan het kijken of ik andere, niet slimme, verlichting en apparaten ook wat meer kan automatiseren. Tot op heden gebruikte ik hier een Elro setje voor dat ik ooit eens voor een habbekrats ergens gekocht heb, maar dit werkt op 433mhz. Nu lees ik veel over Zigbee en Z-wave maar ik begrijp dat ik hier ook weer een ander basisstation voor nodig heb? Ik ben op zoek naar een budget-vriendelijke manier om o.a. niet slimme stopcontacten te kunnen regelen, in welke hoek moet ik het dan gaan zoeken?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 21:56
Persoonlijk zou ik kijken naar de TP Link HS100 of HS110. Of naar die Xiaomi Smart Plug als je het niet erg vind om met adapters te werken, waardoor het allemaal wat meer bulky wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-10 08:26
Check dit topic op de community even, heb er zelf ook meerdere van draaien en dat werkt echt perfect. Plus dat het niet budgetvriendelijker kan denk ik..

https://community.home-as...for-use-with-mqtt-ha/2332

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:51
Llewy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:08:
Check dit topic op de community even, heb er zelf ook meerdere van draaien en dat werkt echt perfect. Plus dat het niet budgetvriendelijker kan denk ik..

Ik wil eigenlijk m'n portable airco integreren in HA, en volgens de website die gelinkt wordt in die Community post werkt de Sonoff tot 250v en tot 2200w. Mijn airco zit op 966w, dus dat zou moeten lukken… maar kan ik dan bijvoorbeeld deze kabel gebruiken zoals in dit filmpje wordt uitgelegd, of kom ik dan in de problemen (met aarde o.i.d.)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Sandro! schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:32:
[...]

Ik wil eigenlijk m'n portable airco integreren in HA, en volgens de website die gelinkt wordt in die Community post werkt de Sonoff tot 250v en tot 2200w. Mijn airco zit op 966w, dus dat zou moeten lukken… maar kan ik dan bijvoorbeeld deze kabel gebruiken zoals in dit filmpje wordt uitgelegd, of kom ik dan in de problemen (met aarde o.i.d.)?
Ja hoor dat kan prima. Gaat je airco wel vanzelf aan als er stroom op komt? Anders heb je er misschien nog weinig aan.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
RevellNL schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:16:
Hi allen!

Ik ben sinds begin deze week ook aan de slag gegaan met Home Assistant en de IKEA Tradfri set. Ik heb Home Assistant op mijn Synology draaien in Docker en nu heb ik sinds gisteren de boel zo in elkaar zitten dat de lichten automatisch aangaan en wanneer ik tussen bepaalde tijdstippen de lampen uitzet, de televisie en de versterker ook automagisch uitgaan. Mooie dingen!

Nu ben ik echter aan het kijken of ik andere, niet slimme, verlichting en apparaten ook wat meer kan automatiseren. Tot op heden gebruikte ik hier een Elro setje voor dat ik ooit eens voor een habbekrats ergens gekocht heb, maar dit werkt op 433mhz. Nu lees ik veel over Zigbee en Z-wave maar ik begrijp dat ik hier ook weer een ander basisstation voor nodig heb? Ik ben op zoek naar een budget-vriendelijke manier om o.a. niet slimme stopcontacten te kunnen regelen, in welke hoek moet ik het dan gaan zoeken?
Sonoff. Ook eerder in dit topic genoemd is ideaal. Even nieuwe firmware erop en dan kan hij zo op je wifi en status sturen naar Home Assistant. En HASS kan het natuurlijk ook dan aansturen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
wmn79 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:38:
[...]

Makkelijkste is denk ik een Z-Wave tussenstekker die ook energiemeting doet, wanneer de energie omhoog gaat is de motion getriggerd dus heb je je trigger voor andere automations. Neo Coolcam stekkers zijn rond de 20-25 euro te krijgen en doen energiemeting. Heb zoiets gedaan met mijn Philips wake up light om een opstaan script te starten dat de Sonos in de woonkamer aanzet.
Sorry voor de verschillende replies ipv alles in 1 post maar heb niet veel tijd :P.

Betreft die neocoolcam dan kun je dus ook voor sonoff gaan, is weer stukje goedkoper.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Llewy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:08:

PuckStar schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:41:
[...]

Sonoff. Ook eerder in dit topic genoemd is ideaal. Even nieuwe firmware erop en dan kan hij zo op je wifi en status sturen naar Home Assistant. En HASS kan het natuurlijk ook dan aansturen.
Perfect! Dat is waar ik ongeveer naar op zoek was inderdaad, bedankt!

edit: 1 TP Link HS110 en 5 Sonoff WiFi switches onderweg, dat wordt weer lekker spelen :9~

[ Voor 6% gewijzigd door RevellNL op 16-08-2017 21:11 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
PuckStar schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:38:
[...]

Ja hoor dat kan prima. Gaat je airco wel vanzelf aan als er stroom op komt? Anders heb je er misschien nog weinig aan.
Ja, hij heeft vier standen (twee airco, twee ventilator) en een timer, maar hij kan ook gewoon op 'aan' worden gezet. Als er dan stroom op komt, blijft ie aan tot de stroom weer verdwijnt.

Nog één vraag, hoe kom ik aan zo'n kabeltje om de firmware te flashen? Die FTDI-adapter vind ik her en der wel op internet, maar het kabeltje niet. Of kan ik die zelf maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Sandro! schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:26:
[...]

Ja, hij heeft vier standen (twee airco, twee ventilator) en een timer, maar hij kan ook gewoon op 'aan' worden gezet. Als er dan stroom op komt, blijft ie aan tot de stroom weer verdwijnt.

Nog één vraag, hoe kom ik aan zo'n kabeltje om de firmware te flashen? Die FTDI-adapter vind ik her en der wel op internet, maar het kabeltje niet. Of kan ik die zelf maken?
gewoon 4 jumpers FEMALE - MALE. Dan kun je de male ombuigen om op je sonoff te houden, dan hoef je niet te solderen als je gaat burnen.
Als je vaker dit soort draadjes wilt gaan gebruiken kun je een setje verschillende kopen. bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.co...er-Cable/32597266795.html
Kabel om op je pc aan te sluiten moet er bij zitten trouwens, en anders is het een miniusb aansluiting (die je ook wel op je tomtom vind)

Oh en als je gelijk de stroom van je airco wilt meten kun je de Sonoff POW 16A kopen.

Ik zou trouwens wel een aarde draad gebruiken voor je airco. Die verkopen ze ook wel van het merk OK.

[ Voor 10% gewijzigd door PuckStar op 16-08-2017 22:18 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
PuckStar schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:14:
[...]
Oh en als je gelijk de stroom van je airco wilt meten kun je de Sonoff POW 16A kopen.

Ik zou trouwens wel een aarde draad gebruiken voor je airco. Die verkopen ze ook wel van het merk OK.
Ik betaal niet voor stroom (studentenhuis _/-\o_), dus die hoef ik niet te meten. Ik zat er wel aan te denken om een Sonoff TH10 te halen met temperatuur- en vochtigheidssensor, kan ik die ook gelijk uitlezen in Home Assistant en gebruiken voor automations. Ik zie dat daar idd ook gewoon een aarde in kan, nice.

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Home assistant heeft geen system alive checker zoals in domoticz?

Wil checken of de ip camera nog up is op bepaalde poort. En dit ook bv voor Sonarr nzbget of andere services die draaien op Nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Hass is geen monitor pakket. Als je wil monitoren neem dan icinga, sensu, nagios.
Of gebruik een rest sensor waar je met templates uit haalt wat je nodig hebt. Of de scrape sensor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HASS heeft gewoon een ping sensor hoor :) https://home-assistant.io/components/binary_sensor.ping/

Met dat component krijg je een binary switch. Vervolgens kun je daar prima een notification op zetten als hij op 'off' komt te staan lijkt mij.

Al zou ik nog wel wat meer logica inbouwen zodat je maar eenmalig een notificatie krijgt. Lijkt mij nogal irritant als de cam staat te klapperen en je overspoeld wordt met meldingen, maar niet thuis bent om de boel te kunnen fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 13:57

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

trekker22 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:09:

Wil checken of de ip camera nog up is op bepaalde poort. En dit ook bv voor Sonarr nzbget of andere services die draaien op Nas.
Of via cmdline https://home-assistant.io...nary_sensor.command_line/

Gebruik dit om mijn influx ed te monitoren

code:
1
2
3
4
5
6
7
binary_sensor:
- platform: command_line
  name: InfluxDB
  command: curl -s -I --request GET localhost:8083|grep '200 OK'|wc -l
  device_class: connectivity
  payload_on: 1
  payload_off: 0

Iets anders, ik zit nog wel te klieren met Mi Flora, via mijn mac mini krijg ik het nog niet voor elkaar om deze BLE uit te lezen. Meeste tools leunen op linux.

[ Voor 11% gewijzigd door [RNMC] Viper op 17-08-2017 11:08 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• sjorsjes
pasz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:11:
[...]

Je kan me heel veel wijs maken, maar niet dat die PIR of LEDs op 220V schakelen of gevoed worden.
Met andere woorden. Je hebt het verkeerde draadje te pakken.

Kun je een foto maken van de internals van die lamp ? Hoogst waarschijnlijk is er wel een 5V of 3.3V spoortje wat je kunt misbruiken.
Hierbij het binnen werk van de lamp, ik zal vanavond eens een multimeter tussen de sensor en de ledjes houden.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bJgzjv/lamp.jpg

• trekker22
ThinkPadd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:12:
HASS heeft gewoon een ping sensor hoor :) https://home-assistant.io/components/binary_sensor.ping/

Met dat component krijg je een binary switch. Vervolgens kun je daar prima een notification op zetten als hij op 'off' komt te staan lijkt mij.

Al zou ik nog wel wat meer logica inbouwen zodat je maar eenmalig een notificatie krijgt. Lijkt mij nogal irritant als de cam staat te klapperen en je overspoeld wordt met meldingen, maar niet thuis bent om de boel te kunnen fixen.
die werkt wel voor een Cam maar niet voor een service die niet meer responsive is als bijvoorbeeld Sonarr. Beter dan inderdaad zelf een sensor met curl!

thanks voor de suggesties!

• Yelti
  • Laatst online: 10:24
sjorsjes schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:07:
[...]

Hierbij het binnen werk van de lamp, ik zal vanavond eens een multimeter tussen de sensor en de ledjes houden.

[afbeelding]
Je zal best ook de motion sensor even open maken en bekijken.
Mogelijks stuurt die een relais aan als alles gevoed wordt met 220v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Hm die sensor is lastig te bekijken zonder hem echt helemaal open te slopen en alle lijm los te trekken. Ik denk dat ik het volgende ga doen:

- z-wave wall plug

indien niet niet snel genoeg reageert voor mijn gevoel dan

- die geschakelde 220v > usb lader > 5v > esp8266 > mqtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
UltraSub schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:39:
Hass is geen monitor pakket. Als je wil monitoren neem dan icinga, sensu, nagios.
Of gebruik een rest sensor waar je met templates uit haalt wat je nodig hebt. Of de scrape sensor. :)
trekker22 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:09:

ThinkPadd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:12:

Ik heb het op deze manier opgezet: https://philhawthorne.com...nents-of-your-smart-home/
4 belangrijke component check ik nu. Als 1 daarvan down gaat en niet binnen 1 of 2 minuten weer up, dan krijg ik een notificatie.
Je kunt zelf gaan spelen met of je klapperende notificaties wilt of niet.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:20
Sinds twee weken bezig met Home Assistant en langzaam komen we steeds verder.

Alleen de temperatuur sensor van de toon die ik niet los uitlezen

Zou ik zoiets willen:

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3-us-west-2.amazonaws.com/original/2X/3/35af18fe944fa098ebfafcc667d0dc2421e2ba77.png

Maar ik zie de temperatuur niet als een sensor bij de states.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Jep! Vergeten erbij te vermelden!
Ik kan alles overnenemen en bedienen en gasverbruik en elektriciteits verbruik zie ik netjes als sensoren.

[ Voor 19% gewijzigd door Imperial Guard op 19-08-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Imperial Guard schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:36:
[...]

Jep! Vergeten erbij te vermelden!
Ik kan alles overnenemen en bedienen en gasverbruik en elektriciteits verbruik zie ik netjes als sensoren.
Komen er (fout)meldingen in je logfile?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
PuckStar schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:53:
[...]

Komen er (fout)meldingen in je logfile?
Heb wel een grote melding in mijn logfile maar niet kan het niet koppelen aan Eneco / Toon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 20:56
Zelfde vraag als die je stelde in de home assistant community. Anyway, ik heb het home assistant community topic aangevuld. Hoop dat je daar iets mee kunt!
https://community.home-as...omponent/16027/63?u=frown

[ Voor 11% gewijzigd door NightMare op 22-08-2017 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
NightMare schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:02:
Zelfde vraag als die je stelde in de home assistant community. Anyway, ik heb het home assistant community topic aangevuld. Hoop dat je daar iets mee kunt!
https://community.home-as...omponent/16027/63?u=frown
Klopt helemaal, maar zoals ik al dacht tweakers zijn zowel daar als hier te vinden :).
Iedergeval bedankt voor je hulp dit is wel iets in de richting maar nog niet helemaal precies wat ik wil.

Ik wil graag de temperatuur uitlezen als een losse sensor zodat ik een group kan maken met alle temperaturen van de ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Laatst online: 11-10 20:56
Zie mijn update op het topic in het home assistant community forum. Ik denk dat dat is wat jij wilt
Imperial Guard schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:16:
[...]

Klopt helemaal, maar zoals ik al dacht tweakers zijn zowel daar als hier te vinden :).
Iedergeval bedankt voor je hulp dit is wel iets in de richting maar nog niet helemaal precies wat ik wil.

Ik wil graag de temperatuur uitlezen als een losse sensor zodat ik een group kan maken met alle temperaturen van de ruimtes.

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
Ik heb Fibaro dimmers thuis en ben langzaam aan het migreren van de Home Center 2 naar Home Assistent. Van een aantal dimmers wil ik de brightness automatisch regelen, zoals op de wc en de badkamer. Overdag een bepaalde brightness en snachts de minimale brightness.

Ik kon geen optie vinden om gewoon de brightness in te stellen zonder de lamp aan te zetten. Momenteel gaat de lamp ook aan op het niveau waarmee je hem uit hebt gezet dus hij moet het ergens onthouden.

Ik heb wel een automation gemaakt die naar de knop kijkt en dan de brightness aanpast bij het aanzetten. Alleen in de praktijk gaat de lamp eerst aan en daarna dimmen.

Een andere optie is misschien ook nog de zwave parameter maximale brightness aan te passen.

Weten jullie hier een oplossing voor?

• PuckStar
JoramQ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:55:
Ik heb Fibaro dimmers thuis en ben langzaam aan het migreren van de Home Center 2 naar Home Assistent. Van een aantal dimmers wil ik de brightness automatisch regelen, zoals op de wc en de badkamer. Overdag een bepaalde brightness en snachts de minimale brightness.

Ik kon geen optie vinden om gewoon de brightness in te stellen zonder de lamp aan te zetten. Momenteel gaat de lamp ook aan op het niveau waarmee je hem uit hebt gezet dus hij moet het ergens onthouden.

Ik heb wel een automation gemaakt die naar de knop kijkt en dan de brightness aanpast bij het aanzetten. Alleen in de praktijk gaat de lamp eerst aan en daarna dimmen.

Een andere optie is misschien ook nog de zwave parameter maximale brightness aan te passen.

Weten jullie hier een oplossing voor?
Dus zoiets werkt niet?
YAML:
1
2
3
4
5
6
  action:
    - service: light.turn_on
      data: 
        entity_id: light.hue_white_lamp_4
        color_temp: 353
        brightness: 180

Bij mij gaat dan de lamp aan met die specifieke brightness en dus niet eerst aan en daarna naar die brightness. Let wel ik gebruik dit voor een Hue lamp.

[My Home Automations]

• JoramQ
Dat was ik nog even vergeten te melden misschien, ik wil dat dit ook werkt als ik de fysieke lichtknop indruk

• PuckStar
JoramQ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:59:
Dat was ik nog even vergeten te melden misschien, ik wil dat dit ook werkt als ik de fysieke lichtknop indruk
Een fysieke normaly knop? Of is dat een zwave knop?
Als ik een normale lichtknop waar een Hue lamp aan zit aan zet gaat de lamp altijd full brightness aan. Kan ik niets aan doen.

[My Home Automations]

• JoramQ
Ik heb de Fibaro dimmer module achter een fysieke puls schakelaar zitten die op S1 van de module zit. Als ik de fysieke knop bedien gaat hij aan op de dimmer stand zoals hij uit gezet is. Als ik snachts naar de WC ga wil ik het hebben dat hij dan op de laagste stand aan gaat.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:56
Edit ,verkeerde forum :)

[ Voor 83% gewijzigd door tlpeter op 24-08-2017 18:53 ]

• breinonline

breinonline

JoramQ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 18:09:
Ik heb de Fibaro dimmer module achter een fysieke puls schakelaar zitten die op S1 van de module zit. Als ik de fysieke knop bedien gaat hij aan op de dimmer stand zoals hij uit gezet is. Als ik snachts naar de WC ga wil ik het hebben dat hij dan op de laagste stand aan gaat.
Kan je dan niet met een automation werken?
Trigger = state-change van de schakelaar
Condition = tijd van x tot y uur
Action = licht aan met bepaalde dimstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystery02
Of je zet om x uur 's avonds je wc light even kort aan en weer uit? niet 's werelds netste oplossing, maar ik denk dat een automation te langzaam is?
Een andere optie is om functie 19 van de fibaro aanpassen naar een lage waarde.

19. Forced switch on brightness level
If the parameter is active, switching on the Dimmer 2 (S1 single click)
will always set this brightness level.
Available settings: 0 - function disabled
1-99 - percentage level of brightness
Default setting: 0 Parameter size: 1 [byte]

[ Voor 54% gewijzigd door Mystery02 op 25-08-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
Mystery02 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:07:
Of je zet om x uur 's avonds je wc light even kort aan en weer uit? niet 's werelds netste oplossing, maar ik denk dat een automation te langzaam is?
Een andere optie is om functie 19 van de fibaro aanpassen naar een lage waarde.

19. Forced switch on brightness level
If the parameter is active, switching on the Dimmer 2 (S1 single click)
will always set this brightness level.
Available settings: 0 - function disabled
1-99 - percentage level of brightness
Default setting: 0 Parameter size: 1 [byte]
Die parameter had ik over het hoofd gezien maar is precies wat ik wil. De normale dim functie blijft namelijk nog steeds actief dus als je meer licht wilt kan je hem met de fysieke schakelaar gewoon nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 09:36
breinonline schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:34:
[...]

Kan je dan niet met een automation werken?
Trigger = state-change van de schakelaar
Condition = tijd van x tot y uur
Action = licht aan met bepaalde dimstand
Zoiets doe ik ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: badkamer_03
  alias: Badkamer nacht modus
  trigger:
  - entity_id: light.badkamer_plafond_level
    from: 'off'
  condition:
  - after: 0:00:00
    before: '5:00:00'
    condition: time
  action:
  - data:
      brightness: 50
      entity_id: light.badkamer_plafond_level
    service: script.fibaro_lights

En om de oogjes 's ochtends wat te laten wennen laat ik het licht langzaam aangaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: badkamer_02
  alias: Badkamer ochtend modus
  trigger:
    from: 'off'
  condition:
    conditions:
      after: '5:00:00'
      before: sunrise
  action:
    data:
      brightness: 50
  - delay: 0:00:20
    data:
      brightness: 255
      transition: 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Gisteren buienradar ingesteld, de friendly names aangepast en die worden netjes in het device weergeven maar in mijn weergave blijven ze staan als br temperature, etc.

Ik snap echt niet wat ik verkeerd doe, zij bijgevoegd stukje uit customize.yaml

# Weer Buienradar
sensor.br_temperature:
friendly name: Temperatuur
sensor.br_symbol:
friendly name: Weer
sensor.br_precipitation:
friendly name: Voorspelde Regen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 18:07
volgens mij is het "friendly_name" dus met underscore ipv spatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
Xfix schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:07:
volgens mij is het "friendly_name" dus met underscore ipv spatie.
Thanks! Wat ontzettend knullig van me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Gisteravond deed de buitenlamp het ineens niet meer, de nacht ervoor nog wel. Controleer ik de webinterface en blijken al mijn zwave devices verdwenen te zijn. Bij controle blijken ze allemaal wel te bestaan in de States list maar onder hun oude naam, niet die ik een paar changes terug aan de devices gegeven heb. Na renamen was het probleem opgelost. Ik weet niet of de update naar 0.52 of de sudo-apt get update/upgrade dit veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 20:58
Ondertussen nieuwe versie van homeassistant uit: versie 0.52
Hier de changelog: https://home-assistant.io/blog/

Hemelaar Fotografie

Pagina: 1 ... 16 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.