Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Ik zit nu al een uurtje of 2 te klooien, maar ik krijg te niet voor elkaar om klikaanklikuit spul toe te voegen.
De 433 MHz thermometers verschijnen ook goed, dus de RFxcom zou moeten werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
rfxtrx:
  device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A118TRH6-if00-port0
  debug: True

light:
  platform: rfxtrx
  automatic_add: True

sensor:
  # Weather Prediction
  - platform: yr
  # RFxCom device
  - platform: rfxtrx
    devices:
      0a5207006e0e00683e0169:
        name: Tuin
        data_type:
          - Temperature
      0a5207014b0e0091380159:
        name: Wasruimte
        data_type:
          - Temperature
      0a520779390e00ce2e0179:
        name: Huiskamer
        data_type:
          - Temperature

Bij het sturen van KAKU commando's vanuit de HomeWizard gaat de oranje LED op de RFxcom wel branden, dus er gebeurt wel wat.
Ik zie het niet terug in de log-file.
Dus wat doe ik fout?

Edit:
Kennelijk is het geen "light" maar "switch" wat ik ontvang.
Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rfxtrx:
  device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A118TRH6-if00-port0
  debug: True

switch:
  platform: rfxtrx
  devices:
    0b110002000035ea02010f80:
      name: Kruimedief
    0b1100020000c4a502010f80:
      name: Muggen Gang
    0b1100010000679202010f80:
      name: Huiskamer LED

Maar wat een omslachtige manier van schakelaars toevoegen...
  • Stuur "aan"
  • Kopieer id naar yml file
  • herstart HASS
  • repeat
Kan dat niet simpeler?

[ Voor 24% gewijzigd door TD-er op 23-04-2017 22:17 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:20
UltraSub schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:00:
[...]

Zie je de stick wel als je lsusb doet?
Heb je het (juiste) pad naar de stick geconfigureerd?
Het is Hassbian zie ik nu, volgens mij komt die zonder ozw install. Heb je ozw draaiend? :)

/edit
Dus of met de hand erop zetten of de All-in-one installer gebruiken die wel zwave installeert. Maar zelf even installeren is zo gebeurt eigenlijk.
Heb in de configuration.yaml hem naar het juiste pad configureerd. Hij draait in ozw, zie de stick staan en op ready. Alleen komt er geen zwave in home assistant te staan. Dus ik ben nog niet verder gekomen eigelijk.

Helemaal op nieuw geïnstalleerd met Hassbian. Wou de all in one installer gebruiken maar dan heb ik een rassbian installatie nodig en die ondersteunt out of the box geen ssh meer. En laat ik nou tegenwoordig geen muis en toetsenbord meer hebben met draad :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
bacardicoconut schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:33:
[...]

Heb in de configuration.yaml hem naar het juiste pad configureerd. Hij draait in ozw, zie de stick staan en op ready. Alleen komt er geen zwave in home assistant te staan. Dus ik ben nog niet verder gekomen eigelijk.

Helemaal op nieuw geïnstalleerd met Hassbian. Wou de all in one installer gebruiken maar dan heb ik een rassbian installatie nodig en die ondersteunt out of the box geen ssh meer. En laat ik nou tegenwoordig geen muis en toetsenbord meer hebben met draad :(
Das raar. Als je wel ozw hebt draaien. Weet je zeker dat alle paden kloppen? Juiste config dir gespecificeerd?

Over ssh en raspbian headless:
To enable SSH automatically every time the Pi starts you need to :
Prepare a fresh SD card with the latest version of Raspbian.
Insert the SD card in your PC.
Create a file on the boot partition named “ssh”
Eject the SD card, insert into your Pi and power it up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
bacardicoconut schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:33:
[...]

je ozw moet wel afgesloten zijn als hass gestart is. Je kunt niet beide gelijk draaien.
Heb je de zelfde usb poort in je hass config ingevuld als je gebruikt in ozw

heb je al een device toegevoegd anders zie je idd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
UltraSub schreef op maandag 24 april 2017 @ 00:07:
[...]

Das raar. Als je wel ozw hebt draaien. Weet je zeker dat alle paden kloppen? Juiste config dir gespecificeerd?

Over ssh en raspbian headless:

[...]
Volgens mij wel, zal het vanavond nog eens nakijken. Wat betreft de SSH dat had ik gisteren moeten weten haha had de hele image er al op staan maar kwam er helaas niet in via SSH toen maar weer HASSBian er opgezet.
sjnelle schreef op maandag 24 april 2017 @ 08:08:
[...]

je ozw moet wel afgesloten zijn als hass gestart is. Je kunt niet beide gelijk draaien.
Heb je de zelfde usb poort in je hass config ingevuld als je gebruikt in ozw

heb je al een device toegevoegd anders zie je idd niks.
OZW had ik nog openstaan bij de laatste poging, die maar sluiten dan!

Heb 1 device toegevoegd maar ga het hele zwikje maar eens factory resetten weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Even crossposten, past hier beter :)
Slonzo schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:09:
Heeft iemand trouwens Home Assistant ook op Win10 draaien? Ik wou de Tradfri support dit weekend eens testen, maar er zijn blijkbaar extra dependencies te installeren en de configuratiepagina heeft het enkel over Linux... (semi-off-topic, kan het misschien beter in het HA topic vragen) Heb momenteel weinig tijd om het zelf uit te vogelen.
Waarom wordt die library niet gewoon meegeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
UltraSub schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:37:
[...]
Hoe dan. Je kunt niet even Zigbee emuleren. Daar heb je toch echt een radio voor nodig.
Ik stap sowieso niet over van Hue naar Ikea. Had qua prijs meer verschil verwacht. Zolang dat niet gebeurt is het verschil mij te klein.
Had gehoopt dat dit via de Hue bridge kon of via de RFlink. Dacht ergens gelezen te hebben dat er voor osram ook een emulator was.
Ik vind de prijzen zelf wel aardig wat schelen. Helemaal de witte lampen die van temp kunnen wisselen en dimbaar zijn. Gu10 lampen van philips zijn dan toch veel duurder en de standaard witte lamp ook? (Exacte prijzen heb ik nu niet bij de hand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Krilo_89 schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:38:
[...]

Had gehoopt dat dit via de Hue bridge kon of via de RFlink. Dacht ergens gelezen te hebben dat er voor osram ook een emulator was.
Ik vind de prijzen zelf wel aardig wat schelen. Helemaal de witte lampen die van temp kunnen wisselen en dimbaar zijn. Gu10 lampen van philips zijn dan toch veel duurder en de standaard witte lamp ook? (Exacte prijzen heb ik nu niet bij de hand)
Schijnt dat Ikea heeft gekozen voor Zigbee Home Automation en Philips voor Light Link. Dat gaat dus sowieso niet compatible zijn of worden:
Wikipedia: ZigBee

offtopic:
/edit
Inderdaad het prijsverschil is groter dan ik dacht. Mwoah, misschien pleur ik er ooit nog eens een tweede hub naast, ik zie wel. For now blijf ik gewoon bij Hue nog.

[ Voor 11% gewijzigd door UltraSub op 24-04-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
bacardicoconut schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:07:
OZW had ik nog openstaan bij de laatste poging, die maar sluiten dan!

Heb 1 device toegevoegd maar ga het hele zwikje maar eens factory resetten weer.
Nergens voor nodig die factory reset hoor.
Als je alles in open zwave control panel ziet, en hass vind en heeft access op de stick, dan zie je gewoon alle devices. Things to watch out for:
- Maar 1 applicatie tegelijkertijd die de stick benaderd, zoals hierboven al wordt aangegegven
- Let op de juiste config directory
- Maak de stick vanaf het begin persistent via een alias. Weet je tenminste zeker dat je altijd de juiste hebt.
- Options.xml moet de secure netwerk key hebben als je dat gebruikt, let op dat je ook de juiste options.xml hebt.
- Let op, het is een tty device, die moet de group dialout hebben bij veel distros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
UltraSub schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:40:
[...]

Nergens voor nodig die factory reset hoor.
Als je alles in open zwave control panel ziet, en hass vind en heeft access op de stick, dan zie je gewoon alle devices. Things to watch out for:
- Maar 1 applicatie tegelijkertijd die de stick benaderd, zoals hierboven al wordt aangegegven
- Let op de juiste config directory
- Maak de stick vanaf het begin persistent via een alias. Weet je tenminste zeker dat je altijd de juiste hebt.
- Options.xml moet de secure netwerk key hebben als je dat gebruikt, let op dat je ook de juiste options.xml hebt.
- Let op, het is een tty device, die moet de group dialout hebben bij veel distros.
Hoe sluit ik OZW correct, want als ik close druk dan zie ik dat hij ook de config file weer verwijderd?
Ik OZW zie ik de stick plus mijn walplug, deze kan ik via OZW ook aan en uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:39
bacardicoconut schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:29:
[...]

Hoe sluit ik OZW correct, want als ik close druk dan zie ik dat hij ook de config file weer verwijderd?
Ik OZW zie ik de stick plus mijn walplug, deze kan ik via OZW ook aan en uit doen.
Door eerst op "save" te klikken rechtsboven voordat je op "close" klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hulp nodig }:O

Gebruik Home Assistant inmiddels en behoorlijke tijd tot volle tevredenheid. Ik heb echter het idee dat mijn SD-kaartje de geest aan het geven is. SSH stopt met werken en binnen HASS zijn veel devices de geschiedenis waarden niet meer op te vragen.
Gisteravond heb ik een poging gedaan om de RPi (v3) vanaf een USB-stick te laten booten, maar dat gaat me niet goed genoeg. RPi boot niet altijd vanaf de stick en als hij dat wel doet lijkt het trager.

To the point: Op de manier waarop ik HASS wil gebruiken is het een te belangrijke factor binnen het huis om regelmatig uit te vallen en ik wil dus eigenlijk van het 'gehobby' met de RPi af. Ik heb geen server oid staan die 24/7 aanstaat. Hebben jullie een idee wat ik het beste kan aanschaffen om dit betrouwbaar te laten draaien? Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een barebone PCtje van max €150 met Ubuntu of Fedora. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk ook eens naar de Intel NUC.
Nieuw al vanaf zo'n 130 euro en daar moet dan nog geheugen en ofwel een laptop-hdd of SSD in.
De lichte varianten trekken het grootste deel van de tijd amper meer dan 2x het vermogen van een Pi3

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

lolgast schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:45:

Gebruik Home Assistant inmiddels en behoorlijke tijd tot volle tevredenheid. Ik heb echter het idee dat mijn SD-kaartje de geest aan het geven is. SSH stopt met werken en binnen HASS zijn veel devices de geschiedenis waarden niet meer op te vragen.
Gisteravond heb ik een poging gedaan om de RPi (v3) vanaf een USB-stick te laten booten, maar dat gaat me niet goed genoeg. RPi boot niet altijd vanaf de stick en als hij dat wel doet lijkt het trager.

To the point: Op de manier waarop ik HASS wil gebruiken is het een te belangrijke factor binnen het huis om regelmatig uit te vallen en ik wil dus eigenlijk van het 'gehobby' met de RPi af. Ik heb geen server oid staan die 24/7 aanstaat. Hebben jullie een idee wat ik het beste kan aanschaffen om dit betrouwbaar te laten draaien? Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een barebone PCtje van max €150 met Ubuntu of Fedora. Hoe doen jullie dit?
Ik draai het met een docker container op mijn server (Met ups). Docker zorgt er voor dat ik alles binnen 15 minuten heb overgezet, userdata en docker-compose.yml op nieuwe server uitrollen, image pullen en alles is weer in de lucht :9 zou in theorie zelfs weer op een RPI 3 moeten kunnen draaien, zou er eigenlijk 1tje in de kast moeten leggen met alles geinstalleerd als fallback O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:22:
Kijk ook eens naar de Intel NUC.
Nieuw al vanaf zo'n 130 euro en daar moet dan nog geheugen en ofwel een laptop-hdd of SSD in.
De lichte varianten trekken het grootste deel van de tijd amper meer dan 2x het vermogen van een Pi3
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken. Het hoeft niet zo krachtig te zijn. Eens zien of ik wat kan vinden waar Ubuntu een beetje redelijk op draait zonder rare fratsen met drivers

Een oplossing zoals @Rmg vind ik een beetje over de top. Ik heb wel een server staan, maar die staat niet altijd aan en vreet te veel stroom voor een oplossing als HASS. Dat moet ook kleinschaliger kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn HASS draait op een NUC6CAYH. Werkt als een zonnetje. Het enige waarover ik me zorgen maak, is de SSD. Ik heb 'veel' sensoren die data genereren, en dus ook veel write cycles naar de DB. Daar houden SSD's niet van. Gisteren heb ik MySQL geinstalleerd en de HASS db op een (snelle) USB stick gezet, in afwachting van een betere oplossing.

Ik zou misschien wel aanraden om HASS in een VM op linux te draaien (of Docker, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee). Ik draai hem momenteel op Win10, en dat werkt goed. Maar de support voor Windows is verder echt belabberd; alle documentatie en dependencies zijn op Linux afgestemd... :(

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 25-04-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een USB-stick is zo mogelijk nog een slechtere keus dan op een SSD.
SSD's ondersteunen wear-leveling, maar USB-sticks niet.
Daarnaast ziet je OS een USB-stick vaak als removable device, dus zal cache veel sneller naar flash worden gesynchroniseerd. => meer schrijfacties.
De wear-leveling zorgt ervoor dat je bij elke schrijfactie een nieuwe sector gebruikt. (sowieso kun je bij flash-geheugen nooit een bit aanpassen, altijd moet je het hele blok inlezen, in geheugen aanpassen en weer wegschrijven op een leeg gemaakt blok)

Je kunt allerlei optimalisaties doen voor SSD's die het aantal schrijf-acties per sector reduceert. En daarnaast heeft een SSD een stuk meer schrijf-acties per sector dan een USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt de logging ook gewoon uitzetten. Heb ik laatst ook gedaan, als de boel eenmaal goed draait dan kijk ik daar toch nooit meer naar.

Of de boel naar tmpfs laten schrijven zodat het in een RAM-disk wordt weggeschreven. Ben je het alleen kwijt bij een reboot, maar daar zou je een script voor kunnen schrijven om de boel op te slaan op disk bij een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben nu even in een virtuale Ubuntu aan het proberen om HASS aan de gang te krijgen, maar dan is het ineens een stuk moeilijker dan met de RPi AiO :+

En mijn Linux-kennis is ook sub-zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TD-er schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:36:
Een USB-stick is zo mogelijk nog een slechtere keus dan op een SSD.
Klopt, maar dat is tijdelijk, en van een USB-stick van een paar euro lig ik minder wakker dan van m'n SSD :+ Ik dacht alles over te sluizen naar een externe 2.5" HDD die ik nog heb liggen. Maar vandaag nog wat zitten Googlen, en je moet echt al ettelijke terrabytes aan gegevens wegschrijven voor de SSD nog maar aan z'n reserve begint. Zelfs als ik een paar 100MB per dag wegschrijf, duurt het nog een hele poos :) Denk dat ik het dus maar gewoon terugzet. Zorgen om niks.
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:43:
Je kunt de logging ook gewoon uitzetten. Heb ik laatst ook gedaan, als de boel eenmaal goed draait dan kijk ik daar toch nooit meer naar.
M'n liefde voor grafiekjes is te groot om de hele boel uit te zetten O-) Ik log een hoop temperaturen, vochtigheidsgraad, CO2, achtergrondstraling, m'n elektriciteitsverbruik, de netspanning, ... Bekijk ik dagelijks, leer je veel uit :)

[ Voor 28% gewijzigd door Slonzo op 25-04-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolgast schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:44:
Ik ben nu even in een virtuale Ubuntu aan het proberen om HASS aan de gang te krijgen, maar dan is het ineens een stuk moeilijker dan met de RPi AiO :+

En mijn Linux-kennis is ook sub-zero
Permissions zijn misschien even wennen, als iets niet lukt is er een grote kans dat je de rechten van de folder moet wijzigen en sudo gebruiken voor de commands.
Anders deze stap voor stap volgen https://home-assistant.io/docs/installation/virtualenv/
Daarna auto start, mqtt en z-wave instellen etc heel leerzaam imo, heb nooit de aio gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Boot van usb werkt bij mij prima. Als kosten wilt spaten zou je eerst een andere dtick kunnen proberen. Het schijnt namelijk stick afhankelijk te zijn of het goed werkt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Lijkt wel of ik vervloekt ben, nu de AIO geïnstalleerd omdat ik Hassbian niet aan de gang kreeg met zwave nu krijg ik de volgende foutmelding tijdens het openen van ozw

Error, Exception: Options.cpp:91 - 1 - Cannot Find Configuration Files
Error: Options.cpp:91 - Cannot Find Configuration Files

Klaar mee voor vandaag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eejeel
  • Laatst online: 29-06-2024
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:43:Of de boel naar tmpfs laten schrijven zodat het in een RAM-disk wordt weggeschreven. Ben je het alleen kwijt bij een reboot, maar daar zou je een script voor kunnen schrijven om de boel op te slaan op disk bij een reboot.
Of log2ram gebruiken. Schrijft elk uur de ramdisk weg naar ssd, en ook bij reboot en afsluiten. Alleen bij een crash ben je data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Aangezien ik er al langer over zat te twijfelen, besloten om een mini pctje te kopen. Denk dat ik maar ga proberen om daar een docker image in draaiende te krijgen, dan kan ik ook de RPi waar de Ubiquiti Unifi controller op draait uitfaseren.

Heeft de vriendin pech, moet ze voorlopig maar wat verschillende manieren gebruiken om de verlichting e.d. aan te zetten ipv 1 afstandsbediening :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
bacardicoconut schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:18:
Lijkt wel of ik vervloekt ben, nu de AIO geïnstalleerd omdat ik Hassbian niet aan de gang kreeg met zwave nu krijg ik de volgende foutmelding tijdens het openen van ozw

Error, Exception: Options.cpp:91 - 1 - Cannot Find Configuration Files
Error: Options.cpp:91 - Cannot Find Configuration Files

Klaar mee voor vandaag....
Vraag me niet hoe maar ik heb het inmiddels aan de gang 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37

Heb je wel een goed sdkaartje? Er zijn echt duizenden, als het er niet meer zijn, mensen die een pi met sdkaartje hebben waarbij het prima werkt. Inclusief ikzelf.
Het is bij mij nog nooit uitgevallen en ik draai het nu ongeveer een jaar.
Ik heb een backup sd kaartje klaarliggen in het geval de ene kaart het toch een keer zou begeven.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:30
Hoi allen,

Ik ben ook aan de slag gegaan met home-assist voornamelijk wat HUE lampen , wat klikAanklikUit spul met een RFXrtx433. Nu heb ik vanmiddag een KLIKA deurbel gekocht en ben bezig met telegram om een melding te krijgen als de deurbel gaat. Nu loop ik echter vast op de volgende foutmelding:

[homeassistant.core] Unable to find service notify/telegram

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
MatthijsE schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:52:
Hoi allen,

Ik ben ook aan de slag gegaan met home-assist voornamelijk wat HUE lampen , wat klikAanklikUit spul met een RFXrtx433. Nu heb ik vanmiddag een KLIKA deurbel gekocht en ben bezig met telegram om een melding te krijgen als de deurbel gaat. Nu loop ik echter vast op de volgende foutmelding:

[homeassistant.core] Unable to find service notify/telegram

Iemand een idee?
Heb je ook relavante stukken config? Moet de service niet notify.telegram zijn (ipv met een slash)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
Mayco schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:48:
[...]

Heb je ook relavante stukken config? Moet de service niet notify.telegram zijn (ipv met een slash)?
Dat is het vage ook. Dat is ook zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Doorbell pressed
trigger:
    - platform: event
      event_type: button_pressed
      event_data: {"entity_id": "switch.deurbel"}
action:
  service: notify.telegram
  data:
    title: Doorbell pressed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Als je er
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:
  data:
van maakt?

Dus het platform stuk naar voren haalt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MatthijsE schreef op donderdag 27 april 2017 @ 23:59:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:
  data:
Ik zou de notify telegram eerst eens testen om te controleren of hij het wel doet. Ik gok, aan de hand van je foutmelding, dat je notify.telegram niet goed geconfigureerd is.

Je 'data' moet trouwens 'data_template' zijn, je gebruikt de template {{now}}.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BaZzZeR_
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 19:42
MatthijsE schreef op donderdag 27 april 2017 @ 23:59:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
action:
  data:
In de logging wordt meestal een slash gebruikt, dat hoort gewoon zo.
Post ook even het notify blok uit je config, misschien gaat het daar mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
_BaZzZeR_ schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:14:
[...]

In de logging wordt meestal een slash gebruikt, dat hoort gewoon zo.
Post ook even het notify blok uit je config, misschien gaat het daar mis.
Bij deze de notify blokje:
code:
1
2
3
4
5
notify:
  - name: telegram
    platform: telegram
    api_key: xxxxxxxxxxxxxxxx
    chat_id: xxxxxxxxxxxxxxxx

Waarbij xxxxx uiteraard mijn api key is, die ik van de Botfather heb ontvangen. en de chat id opgevraagd bij IDBot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmn79
Ik kom ergens niet helemaal uit dus hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb een automation waarbij het licht dimt wanneer er 10 minuten geen beweging in de keuken is. Als er beweging is gaan de lampen weer op volle sterkte. Nu gaat dit goed wanneer je af en toe even in de keuken loopt, maar wanneer je langere tijd in de keuken bezig bent begint hij op een gegeven moment toch vaak te dimmen terwijl dit volgens mij niet zou mogen op basis van de automation.

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_sensor_14_0
    to: 'on'
condition:  
  condition: and
  conditions:
    - condition: numeric_state
      entity_id: sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_14_3
      below: 30
    - condition: state
      entity_id: light.keuken
      state: 'on'
action:
  service: homeassistant.turn_on
  entity_id: script.keuken_motion

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
keuken_motion:
  alias: "Turn on scene and set timer"
  sequence:
    # Cancel ev. old timers
    - service: script.turn_off
      data:
        entity_id: script.timer_keuken
    - service: light.turn_on
      data:
        brightness: 254
      # Set new timer
    - service: script.turn_on
      data:

timer_keuken:
  alias: "Switch scene after 10 minutes no motion"
  sequence:
    - delay:
        minutes: 10
      data:
        brightness: 64
        transition: 10

Wat mis ik hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wmn79 schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:56:
Ik kom ergens niet helemaal uit dus hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb een automation waarbij het licht dimt wanneer er 10 minuten geen beweging in de keuken is. Als er beweging is gaan de lampen weer op volle sterkte. Nu gaat dit goed wanneer je af en toe even in de keuken loopt, maar wanneer je langere tijd in de keuken bezig bent begint hij op een gegeven moment toch vaak te dimmen terwijl dit volgens mij niet zou mogen op basis van de automation.

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:  
  conditions:
    - condition: numeric_state
      entity_id: sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_14_3
      below: 30
action:
  service: homeassistant.turn_on
  entity_id: script.keuken_motion

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
keuken_motion:
  alias: "Turn on scene and set timer"
  sequence:
    # Cancel ev. old timers
    - service: script.turn_off
      data:
      data:
        brightness: 254
      # Set new timer
    - service: script.turn_on
      data:

timer_keuken:
  alias: "Switch scene after 10 minutes no motion"
  sequence:
    - delay:
        minutes: 10
      data:
        brightness: 64
        transition: 10

Wat mis ik hier?
Als je gaat dansen in je keuken dan is de show voorbij na 10 minuten, want dan sta je in het donker. Mijn vermoeden is, je PIR blijft op on staan. Je delay script gaat dus lopen, maar wordt niet meer gereset. Ik zou het niet zo oplossen.

Als je nou het volgende doet:

Beweging, en lamp niet aan, en donker = lamp aan doen.
Geen beweging voor 10min, en lamp aan = lamp dimmen.
Geen beweging voor 15min, en lamp aan = lamp uit doen.

Is prima op te lossen in drie losse regels, zonder script.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Grote kans dat de PIR geen beweging ziet als je in de keuken blijft.
Een bewegingssensor kijkt naar variatie in IR en als die variatie te traag gaat, ziet 'ie het niet. Dat wil je ook niet, want dan zou zonsopkomst ook een trigger geven.
Je kijkt dus eigenlijk naar de afgeleide van de functie en ik vermoed dat bij beweging in de keuken zelf die afgeleide binnen beperkte uitersten gaat waardoor 'ie niet reageert.
Misschien is (een enkele) PIR dan ook geen juiste manier om dit te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
MatthijsE schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:54:
[...]

code:
1
2
3
4
5
notify:

Waarbij xxxxx uiteraard mijn api key is, die ik van de Botfather heb ontvangen. en de chat id opgevraagd bij IDBot
probeer even een simpele automation en deze action:
action:
- service: notify.TelegramBot
data:

overigens werkt Telegram bij mij absoluut niet stabiel meer helaas. Veel meldingen komen niet door en dan staat er een foutmelding in de Hass log. Sommige anderen hebben er ook last van. Dus ik ben overgestapt op Twitter want bijv. alarm meldingen wil ik niet missen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BaZzZeR_
MatthijsE schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:54:
[...]

code:
1
2
3
4
5
notify:

Dit ziet er gewoon goed uit zou ik zeggen, enige wat ik nog kan bedenken is dat de naam "telegram" misschien een gereserveerde naam is. Probeer het bv. eens zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
action:
  service: notify.telegram_notifier
  data:

notify:
  - name: telegram_notifier

Had je al wel de indentation gefixed zoals @breinonline al suggereerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BaZzZeR_
PuckStar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:07:
[...]

probeer even een simpele automation en deze action:
action:
data:

overigens werkt Telegram bij mij absoluut niet stabiel meer helaas. Veel meldingen komen niet door en dan staat er een foutmelding in de Hass log. Sommige anderen hebben er ook last van. Dus ik ben overgestapt op Twitter want bijv. alarm meldingen wil ik niet missen.
Dat is volgens mij niet zoals de NOTIFIER_NAME werkt, zie:
https://home-assistant.io/components/notify.telegram/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
_BaZzZeR_ schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:28:
[...]
Had je al wel de indentation gefixed zoals @breinonline al suggereerde?
Hoi BazZzeR,

Ja die heb ik aangepast.

Ik kom nu onderstaande in mijn log tegen. Het zegt me werkelijk niets.... 1 van jullie wel?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
17-05-01 21:54:28 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.notify] Error setting up platform telegram
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant/components/notify/__init__.py", line 101, in async_setup_platform
    None, platform.get_service, hass, p_config, discovery_info)
  File "/usr/lib/python3.4/asyncio/futures.py", line 388, in __iter__
    yield self  # This tells Task to wait for completion.
  File "/usr/lib/python3.4/asyncio/tasks.py", line 286, in _wakeup
    value = future.result()
  File "/usr/lib/python3.4/asyncio/futures.py", line 277, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.4/concurrent/futures/thread.py", line 54, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant/components/notify/telegram.py", line 49, in get_service
    username = bot.getMe()['username']
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/bot.py", line 125, in decorator
    result = func(self, *args, **kwargs)
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/bot.py", line 174, in getMe
    result = self._request.get(url)
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 170, in get
    result = self._request_wrapper('GET', url)
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 150, in _request_wrapper
    raise Unauthorized()
telegram.error.Unauthorized: Unauthorized

Hoera, ik ben er uit. _/-\o_

het was een stuk API waar ik de l voor een 1 heb aangezien. In Notepad++ zijn die twee voor mij dus identiek 8)7

dank voor jullie tijd en aandacht. Nu snel weer verder met een stuk grafana en influxdb

[ Voor 6% gewijzigd door BrandALARM op 01-05-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
MatthijsE schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:58:
[...]

Hoi BazZzeR,

Ja die heb ik aangepast.

Ik kom nu onderstaande in mijn log tegen. Het zegt me werkelijk niets.... 1 van jullie wel?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
17-05-01 21:54:28 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.notify] Error setting up platform telegram
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant/components/notify/__init__.py", line 101, in async_setup_platform
    None, platform.get_service, hass, p_config, discovery_info)
  File "/usr/lib/python3.4/asyncio/futures.py", line 388, in __iter__
    yield self  # This tells Task to wait for completion.
  File "/usr/lib/python3.4/asyncio/tasks.py", line 286, in _wakeup
    value = future.result()
  File "/usr/lib/python3.4/asyncio/futures.py", line 277, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.4/concurrent/futures/thread.py", line 54, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.4/dist-packages/homeassistant/components/notify/telegram.py", line 49, in get_service
    username = bot.getMe()['username']
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/bot.py", line 125, in decorator
    result = func(self, *args, **kwargs)
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/bot.py", line 174, in getMe
    result = self._request.get(url)
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 170, in get
    result = self._request_wrapper('GET', url)
  File "/var/opt/homeassistant/deps/telegram/utils/request.py", line 150, in _request_wrapper
    raise Unauthorized()
telegram.error.Unauthorized: Unauthorized
Dat laatste lijkt erop dat er toch iets is met de API key ofzo.
_BaZzZeR_ schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:30:
[...]

Dat is volgens mij niet zoals de NOTIFIER_NAME werkt, zie:
https://home-assistant.io/components/notify.telegram/
Jawel hoor. Ik heb mijn notifier name bij het component TelegramBot genoemd.

YAML:
1
2
3
4
5
notify:
  - name: TelegramBot
    api_key: !secret telegram_api
    chat_id: !secret telegram_chatid

Dus kan ik in een automation die aanroepen.
Bijvoorbeeld dus:
YAML:
1
2
3
      data:

Heb ook een TelegramBotUrgent voor urgente meldingen.
Maar zoals gezegd werkt het bij mij niet stabiel (veel berichten worden niet verstuurd en er komt dan ook een vage foutmelding in de log) dus werk ik nu met twitter (helaas, want telegram heeft meer notificatie mogelijkheden).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
Hoi PuckStar,

Het was inderdaad de API, een 1 aangezien voor een i in Notepad++. Ik krijg nu wel de meldingen binnen, maar nog geen tijdstamp, in iedergeval niet leesbaar.....

Doorbell pressed! Doorbell pressed<function now at 0x7688d660>

Enig idee hoe ik gewoon een tijd kan laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
MatthijsE schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:30:
Hoi PuckStar,

Het was inderdaad de API, een 1 aangezien voor een i in Notepad++. Ik krijg nu wel de meldingen binnen, maar nog geen tijdstamp, in iedergeval niet leesbaar.....

Doorbell pressed! Doorbell pressed<function now at 0x7688d660>

Enig idee hoe ik gewoon een tijd kan laten zien?
Ah mooi zo :).
Nee dat weet ik even niet, maar in principe is de melding vrijwel gelijk aan het indrukken van de bel dus als je gewoon kijkt naar het tijdstip dat je het berichtje krijgt dan weet je ook hoe laat het was toch? :)

Probeer dit eens:
message: 'Doorbell pressed at {{now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S")}}'

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrandALARM
PuckStar schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:47:
[...]
Probeer dit eens:
message: 'Doorbell pressed at {{now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S")}}'
Super _/-\o_ . Dank PuckStar _/-\o_ . Dit werkt. aangepast naar 'Deurbel ging om: {{now().strftime("%H:%M:%S op %d-%m-%Y")}}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
MatthijsE schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:56:
[...]

Super _/-\o_ . Dank PuckStar _/-\o_ . Dit werkt. aangepast naar 'Deurbel ging om: {{now().strftime("%H:%M:%S op %d-%m-%Y")}}'
Ik heb ook nog ingesteld dat kodi en chromecast op pauze moeten als de deurbel gaat, behalve als ik chromecast live televisie kijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  condition:
    - condition: template
      value_template: "{{ 'tvlive' not in (states.media_player.tv_ls.attributes|default({})).media_content_id }}"
  action:
    - service: media_player.media_pause
      entity_id: media_player.kodi
    - service: media_player.media_pause
      entity_id: media_player.tv_ls

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op donderdag 27 april 2017 @ 00:39:
[...]

Heb je wel een goed sdkaartje? Er zijn echt duizenden, als het er niet meer zijn, mensen die een pi met sdkaartje hebben waarbij het prima werkt. Inclusief ikzelf.
Het is bij mij nog nooit uitgevallen en ik draai het nu ongeveer een jaar.
Ik heb een backup sd kaartje klaarliggen in het geval de ene kaart het toch een keer zou begeven.
Ja wat is goed. Volgens mij wel. Ik gebruik(te) deze:
Afbeeldingslocatie: https://d2rormqr1qwzpz.cloudfront.net/photos/2014/04/29/60888-ourpickbodyimage.jpg
Andere RPi's draai ik op diezelfde kaartjes. Bijvoorbeeld Pimatic (voor de laatste KaKu dingen), Libreelec en Volumio. Die kaartjes werken in sommige gevallen al enkele jaren.

HASS draait nu op een headless Ubuntu server via Docker en dat had ik eerder moeten doen :o. Het is echt véél sneller. Zit alleen nog een beetje te klooien om de om de OZW-webserver aan de gang te krijgen ipv HASS, maar dat heeft met mijn Docker onwetendheid te maken denk ik. Krijg mijn Aeotec minimote tot grote frustratie van mijn vriendin niet aan de gang via de Z-Wave functies binnen HASS.

Misschien dat ik maar een tablet koop om neer te zetten op de plek waar de remote ligt :+

Edit:
Gisteren een Hue Tap gekocht ter vervanging van de z-wave remote. Als HASS nu niet zou werken gaan in ieder geval de lampen van Hue uit, wat voor mijn vriendin een acceptabele oplossing is voor nu. Ik ben niet rijk genoeg om alles in het huis in een keer te vervangen voor z-wave/Hue, dus dan moet het maar zo.

Zolang HASS wel werkt wordt er na indrukken van de Hue Tap ook een scene vanuit HASS afgetrapt die lampen schakelt die nog via KAKU zitten aangesloten

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 04-05-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:40:
[...]
Edit:
Gisteren een Hue Tap gekocht ter vervanging van de z-wave remote. Als HASS nu niet zou werken gaan in ieder geval de lampen van Hue uit, wat voor mijn vriendin een acceptabele oplossing is voor nu. Ik ben niet rijk genoeg om alles in het huis in een keer te vervangen voor z-wave/Hue, dus dan moet het maar zo.

Zolang HASS wel werkt wordt er na indrukken van de Hue Tap ook een scene vanuit HASS afgetrapt die lampen schakelt die nog via KAKU zitten aangesloten
Ik heb ook een Hue dimmer hangen. Is lekker snel als je het licht feller/zachter wil zetten + ik gebruik hem als killswitch savonds als we naar bed gaan. Met dezelfde knop gaat bijvoorbeeld ook de tv dan uit.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

wmn79 schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:56:
Automation:
YAML:
1
2
3
4
trigger:
Wat mis ik hier?
Wat nickyb2 al zei: je triggert op de state change naar 'on'. Als je PIR op 'on' blijft staan, is er geen state change, en wordt er ook niets getriggered.
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 06:31:
Mijn vermoeden is, je PIR blijft op on staan. Je delay script gaat dus lopen, maar wordt niet meer gereset. Ik zou het niet zo oplossen.
Beter is dus om te dimmen op 10min na de PIR state change naar 'off'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 21:29
Tweakers!

Recent ben ik begonnen met Home Assistant daar het mij de meest geschikte tool lijkt voor domotica naar mijn wensen. Echter ben ik nog een beetje aan het stoeien met het yaml formaat.

Zo was ik met name bezig met het volgende, wat voor mij een belangrijk punt is: Hoe kan ik bijvoorbeeld een plex of spotify item afspelen naar mijn chromecast? Ik heb het wel al zover dat ik de chromecast en de spotify op de juiste manier in home-assistant heb zitten echter het koppelen van elkaar lukt mij nog niet... Kan hier op internet ook niet heel veel over vinden.

Heb bijvoorbeeld de volgende code geprobeerd:
script:
spotify:
- service: media_player.select_source
entity_id: media_player.spotify
source: Wouter
- media_player.play_media
media_content_type: playlist
media_content_id: spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWXRqgorJj26U

Echter start dan uberhaupt home assistant niet meer op ivm error (terwijl ik dit van een webpagina gekopieerd heb?) iemand die hier ervaring mee heeft en weet of het kan en wat richting kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Slonzo schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:39:
[...]

Wat nickyb2 al zei: je triggert op de state change naar 'on'. Als je PIR op 'on' blijft staan, is er geen state change, en wordt er ook niets getriggered.

[...]

Beter is dus om te dimmen op 10min na de PIR state change naar 'off'.
Bedankt @Verwijderd,@TD-er en @Slonzo. Heb inmiddels op basis van dit voorbeeld drie regels ingesteld. Eentje die dimt na 10 minuten op 'off', eentje die ze inschakelt op volledige brightness en één die na 30 minuten geen beweging uitschakelt.

Nu zou ik 's nachts eigenlijk gewoon na tien minuten volledig uit willen schakelen in plaats van dimmen, terwijl ik 's avonds wil dimmen. Dus eigenlijk if 's nachts na tien minuten uit else na tien minuten dimmen.
Hebben jullie een idee hoe ik dat het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

wmn79 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:23:
Hebben jullie een idee hoe ik dat het beste kan doen?
Automation Templating en iets als now().hour moeten je al een heel eind brengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Slonzo schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:39:
[...]

Automation Templating en iets als now().hour moeten je al een heel eind brengen ;)
Bedankt daar ga ik even induiken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij is er juist 's nachts helemaal niets op tegen om ook te dimmen als tussenstap.
Wanneer je namelijk van een lichte omgeving naar vrijwel volledig donker gaat, wil je dat wel in stapjes doen.
's avonds heb je waarschijnlijk in andere vertrekken nog wel wat licht aan, maar 's nachts niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
wouser schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:06:
Tweakers!

Recent ben ik begonnen met Home Assistant daar het mij de meest geschikte tool lijkt voor domotica naar mijn wensen. Echter ben ik nog een beetje aan het stoeien met het yaml formaat.

Zo was ik met name bezig met het volgende, wat voor mij een belangrijk punt is: Hoe kan ik bijvoorbeeld een plex of spotify item afspelen naar mijn chromecast? Ik heb het wel al zover dat ik de chromecast en de spotify op de juiste manier in home-assistant heb zitten echter het koppelen van elkaar lukt mij nog niet... Kan hier op internet ook niet heel veel over vinden.

Heb bijvoorbeeld de volgende code geprobeerd:
script:
spotify:
source: Wouter
- media_player.play_media
media_content_type: playlist
media_content_id: spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWXRqgorJj26U

Echter start dan uberhaupt home assistant niet meer op ivm error (terwijl ik dit van een webpagina gekopieerd heb?) iemand die hier ervaring mee heeft en weet of het kan en wat richting kan geven?
Van welke pagina heb je het gekopieerd?
Wat is de error bij opstarten?
Je hebt wel het spotify component opgenomen?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 21:29
PuckStar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:58:
[...]

Van welke pagina heb je het gekopieerd?
Wat is de error bij opstarten?
Je hebt wel het spotify component opgenomen?
Meerdere bronnen inmiddels, onder andere:
https://community.home-as...fy-in-automations/16375/2

Heb nu het onderstaande script. Het bovenstaande script werkt ten dele. Als ik bijvoorbeeld spotify op mijn telefoon/desktop/chroemcast draai kan hij wel de playlist starten die ik wil echter veranderd hij dan niet naar chromecast. Zodoende nog even de drie commando's in losse scripts gezet om te kijken wat er gebeurd. Daarbij ben ik erachter dat het wel lukt de chromecast aan te zetten (gaat dan naar idle) en de speellijst afspelen lukt.
Concreet zit het probleem er voor mij in dat het niet lukt om middels een script spotify te laten afspelen op de chromecast. Iemand die me hiermee kan helpen?

Edit: Nog een clue Kwam erachter dat mijn chromecast de default player is en als ik hem aanzet dan zie ik op mijn TV een wallpaper van home assistant. Vervolgens als ik dit script run:
speel:
alias: 'Speel spotify'
sequence:
- service: media_player.play_media
data:
media_content_id: 'spotify:user:x:playlist:5rOSSop6dtje2kbCrN0wRZ'
media_content_type: 'playlist'
dan verandert op de tv de wallpaper naar een zwarte achtergrond met blauw chromecast icon, echter geen muziek...

sotify:
alias: 'Wouter Metal'
sequence:
- service: media_player.turn_on
entity_id: media_player.Wouter
data:
data:
chrome:
alias: 'Chromecast Aan'
sequence:
- service: media_player.turn_on
slect:
alias: 'Select chromecast'
sequence:
data:
source: spotify
speel:
sequence:
data:

[ Voor 11% gewijzigd door wouser op 05-05-2017 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
wouser schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:34:
[...]
Edit: Nog een clue Kwam erachter dat mijn chromecast de default player is en als ik hem aanzet dan zie ik op mijn TV een wallpaper van home assistant. Vervolgens als ik dit script run:
speel:
sequence:
data:
dan verandert op de tv de wallpaper naar een zwarte achtergrond met blauw chromecast icon, echter geen muziek...
Ik heb geen ervaring met chromecast of spotify maar in het stukje hierboven zie ik geen entity_id opgegeven.
Dus: entity_id: media_player.spotify

Overigens als je yaml code hier toevoegt kun je
code:
1
2
3
[code=yaml]
je code
[/code]

gebruiken.

[My Home Automations]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UltraSub
Gisteren mijn Xiaomi robotstofzuiger binnen gekregen. Werkt als een tierelier, maar wat beter is; HA integratie werkend!

Deze gasten hebben het voorwerk gedaan met betrekking to decrypten en reverse engineering:
http://forum.iobroker.net...9f31069d73f265f1182814110

En daarna heeft iemand een Python implementatie (inclusief rudimentary hass component) geschreven:
https://github.com/rytilahti/python-mirobo

Dus vandaag Bobbi even wifi gereset om het token te bemachtigen, en na een aantal failures had ik het aan de gang. Nu even gewoon laten draaien via de timers van de Xiaomi, en history van hass in de gaten houden om stabiliteit te testen, en als alles goed en stabiel is kan ik hass alles definitief laten sturen.

YAML:
1
2
3
4
5
# Setup Bobbi
- platform: mirobo
  name: 'Bobbi'
  host: 192.168.0.14
  token: <redacted>

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- platform: template
  sensors:
    bobbi_status:
      value_template: '{{ states.switch.bobbi.attributes.Status }}'
      friendly_name: 'Bobbi Status'
  sensors:
    bobbi_error:
      value_template: '{{ states.switch.bobbi.attributes.Error }}'
      friendly_name: 'Bobbi Error'
  sensors:
    bobbi_battery:
      value_template: '{{ states.switch.bobbi.attributes.Battery }}'
      friendly_name: 'Bobbi Battery'
      unit_of_measurement: '%'
  sensors:
    bobbi_cleaning_time:
      value_template: '{{ states.switch.bobbi.attributes["Cleaning time"] }}'
      friendly_name: 'Bobbi Cleaning Time'
  sensors:
    bobbi_cleaned_area:
      value_template: '{{ states.switch.bobbi.attributes["Cleaned area"] }}'
      friendly_name: 'Bobbi Cleaned Area'
      unit_of_measurement: 'M2'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Ik heb een KAKU deurbel die via pilight wordt opgevangen in HASS en e.e.a. aan acties uitvoert.
Nu heb ik een KAKU raam/deur sensor gekocht maar ik zie dat de code voor open en dicht hetzelfde is, echter wordt een extra waarde meegegeven on of off.
Weet iemand hoe ik dat in HASS configureer?
Ik heb dit onder switches geprobeerd:
- platform: pilight
switches:
RaamDeur:
on_code:
protocol: kaku_switch # protocol has to be defined
unit: 9 # these entries are protocol specific and can differ
id: 21101678 # these entries are protocol specific and can differ
'on': 1 # on has to be in apostrophes to be parsed correctly
off_code:
protocol: kaku_switch # protocol has to be defined
unit: 9 # these entries are protocol specific and can differ
id: 21101678 # these entries are protocol specific and can differ
'off': 1 # off has to be in apostrophes to be parsed correctly

Maar er gebeurd niets als ik het raam open doe. Dit lijkt meer op een "zenden" switch maar ik moet natuurlijk de on en off "ontvangen".

Iemand van jullie heeft vast wel een idee :)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

En 0.44 is uit met interessante changes:
This release brings some great new integrations. The biggest one is the native ZigBee integration by Russell Cloran. This will allow Home Assistant to natively control Philips Hue lights without the need for a hub! (IKEA Tradfri lights not yet due to implementing a different profile)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:57:
En 0.44 is uit met interessante changes:
[...]
Yes! Maar let wel op de Breaking Changes zoals deze:
Python Open Z-Wave made a release that fixed string processing. This was backwards incompatible. We have updated our code so you’ll have to update to the latest Python Open Z-Wave with this release. You can also wait one release, as next release we’ll introduce automatic installing of Python Open Z-Wave. (@keatontaylor - #7266) (climate.zwave docs) (breaking change)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ja, heb net eerst python open zwave geupdate, daarna HASS en weer up and running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:12:
Ja, heb net eerst python open zwave geupdate, daarna HASS en weer up and running.
ah ok en dat ging dus goed? ben altijd beetje huiverig voor soort van workarounds. hoe heb je dat geupdatet?

en jij weet toevallig niet hoe ik mijn KaKu raam/deur sensor kan ontvangen in Hass?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Mwah. Niet echt een workaround vind ik. Gewoon update van een in veel gevallen core component. Ik zie het juist als een voordeel dat het niet gepackaged is zoals bij Domoticz. Meer controle.

Geen ervaring met kaku hier. Sorry. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

PuckStar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:38:
[...]

ah ok en dat ging dus goed? ben altijd beetje huiverig voor soort van workarounds. hoe heb je dat geupdatet?

en jij weet toevallig niet hoe ik mijn KaKu raam/deur sensor kan ontvangen in Hass?
Hij draait bij mij zoals het moet :)

Als eerste heb ik met

code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
zoveel mogelijk up-to-date gemaakt. Daarna een reboot en met
code:
1
2
3
4
5
6
sudo su -s /bin/bash homeassistant
source /srv/homeassistant/bin/activate
cd /srv/homeassistant/src/python-openzwave/
git pull
make build
make install

python open zwave geüpdatet.
Daarna voor de zekerheid weer een reboot en toen HASS geüpdatet.

Ik heb geen KaKu dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
breinonline schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:50:
[...]

Als eerste heb ik met

code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
code:
1
2
3
4
5
6
git pull
make build
make install

Vergeet ook niet je config_path en als je open-zwave control panel gebruikt de symbolic link naar de config dir aan te passen naar de nieuwe versie.

Hier wat meer info daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik had in mijn config config_path: /srv/homeassistant/python-openzwave/openzwave/config staan en daar niets aan gewijzigd. Mijn zwave spul werkt gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
breinonline schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:15:
Ik had in mijn config config_path: /srv/homeassistant/python-openzwave/openzwave/config staan en daar niets aan gewijzigd. Mijn zwave spul werkt gewoon?
Klopt, die directory wijzigt ook niet dus het is beter om die erin te zetten ipv degene die ik erin heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
Ontdek net dit systeem, binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwbouwwoning waar ik alles heb voorbereid voor domotica (SVV kabel).

Als ik bv de bediening van de rolluiken wil automatiseren, heb ik dan een module nodig die die kan aansturen? Zoals bv ZWave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BaZzZeR_
Ik heb zojuist een reed contactje op mijn watermeter gemonteerd en aansloten op mijn PiFace, zodat ik kan zien of er water lekkage is (niet thuis & water verbruik = lekkage), werkt prima!
Maar nu dacht ik daar nog eenvoudig het water verbruik van die dag naast te zetten, heb daarvoor het onderstaande bedacht. Ik vroeg me af of dat niet eenvoudiger kan, dus 1 blok ipv. de nu 2 blokken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: history_stats
    name: Water pulse today
    hidden: true
    entity_id: binary_sensor.water
    state: 'off'
    type: count
    start: '{{ now().replace(hour=0).replace(minute=0).replace(second=0) }}'
    end: '{{ now() }}'
    sensors:
      water_kl_today:
        value_template: '{{ float(states.sensor.water_pulse_today.state) / 2 }}'
        friendly_name: 'Water today'
        unit_of_measurement: 'L'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
realstiner schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:55:
Ontdek net dit systeem, binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwbouwwoning waar ik alles heb voorbereid voor domotica (SVV kabel).

Als ik bv de bediening van de rolluiken wil automatiseren, heb ik dan een module nodig die die kan aansturen? Zoals bv ZWave?
Dat kan o.a. met 1 van deze 2:
pricewatch: Fibaro Rolluikschakelaar (V2)
https://www.robbshop.nl/q...t-z-wave-plus?sqr=qubino&
Die laatste heb ik (want o.a. kleiner dan de Fibaro) en werkt goed.
Ik heb trouwens hier mijn rolluik gekocht naar volle tevredenheid https://www.rolluikentotaalshop.nl/
en het ophangen heb ik via werkspot geregeld, was een stuk goedkoper dan wat de shop aanbiedt.

Daarnaast nog een Zwave Hub stick (die je vervolgens voor allerlei Zwave modules kunt gebruiken)

Zo'n SVV kabel lijkt me trouwens overbodig. Ik heb vrijwel alles draadloos en anders is het met een netwerk aansluiting. In elke kamer UTP zou ik aanraden boven SVV.

[ Voor 8% gewijzigd door PuckStar op 09-05-2017 18:54 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:50:
[...]

Als eerste heb ik met

code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
code:
1
2
3
4
5
6
git pull
make build
make install

Ik heb niet de apt-get update en upgrade gedaan en krijg bij de git pull deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
(homeassistant) homeassistant@hassbian:/srv/homeassistant/src/python-openzwave $ git pull
remote: Counting objects: 1169, done.
remote: Compressing objects: 100% (113/113), done.
remote: Total 1169 (delta 246), reused 187 (delta 187), pack-reused 868
Receiving objects: 100% (1169/1169), 12.72 MiB | 1.35 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (789/789), completed with 54 local objects.
From https://github.com/OpenZWave/python-openzwave
   8073138..f4a9c5f  master     -> origin/master
 * [new tag]         v0.3.2     -> v0.3.2
 * [new tag]         v0.3.3     -> v0.3.3
 * [new tag]         v0.4.0.10  -> v0.4.0.10
 * [new tag]         v0.4.0.11  -> v0.4.0.11
 * [new tag]         v0.4.0.12  -> v0.4.0.12
 * [new tag]         v0.4.0.14  -> v0.4.0.14
 * [new tag]         v0.4.0.15  -> v0.4.0.15
 * [new tag]         v0.4.0.16  -> v0.4.0.16
 * [new tag]         v0.4.0.17  -> v0.4.0.17
 * [new tag]         v0.4.0.18  -> v0.4.0.18
 * [new tag]         v0.4.0.19  -> v0.4.0.19
 * [new tag]         v0.4.0.20  -> v0.4.0.20
 * [new tag]         v0.4.0.21  -> v0.4.0.21
 * [new tag]         v0.4.0.22  -> v0.4.0.22
 * [new tag]         v0.4.0.23  -> v0.4.0.23
 * [new tag]         v0.4.0.24  -> v0.4.0.24
 * [new tag]         v0.4.0.25  -> v0.4.0.25
 * [new tag]         v0.4.0.26  -> v0.4.0.26
 * [new tag]         v0.4.0.27  -> v0.4.0.27
 * [new tag]         v0.4.0.28  -> v0.4.0.28
 * [new tag]         v0.4.0.29  -> v0.4.0.29
 * [new tag]         v0.4.0.30  -> v0.4.0.30
 * [new tag]         v0.4.0.31  -> v0.4.0.31
 * [new tag]         v0.4.0.32  -> v0.4.0.32
 * [new tag]         v0.4.0.6   -> v0.4.0.6
 * [new tag]         v0.4.0.7   -> v0.4.0.7
 * [new tag]         v0.4.0.8   -> v0.4.0.8
 * [new tag]         v0.4.0.9   -> v0.4.0.9
Your configuration specifies to merge with the ref 'python3'
from the remote, but no such ref was fetched.

Heeft dat te maken met dat ik de sudo update/upgrade niet heb gedaan?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen :/

Maar foutmelding = geen update geïnstalleerd toch? Dan kan je alsnog apt-get update en upgrade doen en het nogmaals proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:25:
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen :/

Maar foutmelding = geen update geïnstalleerd toch? Dan kan je alsnog apt-get update en upgrade doen en het nogmaals proberen?
Ben daar altijd een beetje huiverig voor. Don't fix if it ain't broken zegmaar :).
Draai er ook pihole op.
Maar ok ik ben het nu aan het proberen.

0.44.2 zal waarschijnlijk de oplossing hebben voor mijn KaKu deur/raam sensor namelijk! :)
https://home-assistant.io/components/binary_sensor.pilight/

[edit]
Helaas.
weer dezelfde melding maar nu niet eens een lijstje:
code:
1
2
3
(homeassistant) homeassistant@hassbian:/srv/homeassistant/src/python-openzwave $ git pull

Ow en pilight start niet meer goed op :(
[May 08 19:53:43:665959] pilight-daemon: ERROR: hardware not supported
[May 08 19:53:43:773093] pilight-daemon: ERROR: could not initialize 433gpio hardware module
terwijl de pilight versie nog steeds hetzelfde is.
Ik ben niet de enige met dat probleem: https://forum.pilight.org...rking-after-updating-RPi3

moet m'n image maar weer terug zetten :(

[ Voor 39% gewijzigd door PuckStar op 08-05-2017 22:06 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
realstiner schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:55:

Gebruik van SVV kabel lijkt me een goede keuze, bedraad is altijd stabieler dan draadloos.
Een extra inbouwdoos boven/onder je huidige schakelaars is altijd handig om materiaal in te stoppen als je graag de DYI toer opgaat.

Je zal altijd een module(ingebouwd in de motor, of extern) nodig hebben voor je rolluiken onafhankelijk van welke techniek je kiest.

Mijn 2 cent:
  • bepaal je budget
  • Maak een lijst van alle zaken die wil aansturen.
  • bij het maken van de keuze van materiaal kan je rekening houden met de ondersteunde protocollen van hass
  • zorg ervoor dat basisfunctionaliteit werkt zonder hass
  • Indien mogelijk plaats alle materiaal in de centrale elektriciteitskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

PuckStar schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:29:
[...]

Ben daar altijd een beetje huiverig voor. Don't fix if it ain't broken zegmaar :).
Draai er ook pihole op.
Maar ok ik ben het nu aan het proberen.

0.44.2 zal waarschijnlijk de oplossing hebben voor mijn KaKu deur/raam sensor namelijk! :)
https://home-assistant.io/components/binary_sensor.pilight/

[edit]
Helaas.
weer dezelfde melding maar nu niet eens een lijstje:
code:
1
2
3

Ow en pilight start niet meer goed op :(
[May 08 19:53:43:665959] pilight-daemon: ERROR: hardware not supported
[May 08 19:53:43:773093] pilight-daemon: ERROR: could not initialize 433gpio hardware module
terwijl de pilight versie nog steeds hetzelfde is.
Ik ben niet de enige met dat probleem: https://forum.pilight.org...rking-after-updating-RPi3

moet m'n image maar weer terug zetten :(
Dat is naar. Ik snap niet waar het nou mis gaat dan.

Oveigens zit ik 'nog' op 0.44.1, ik krijg geen melding dat 0.44.2 beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
PuckStar schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:13:
[...]

Ik heb niet de apt-get update en upgrade gedaan en krijg bij de git pull deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
remote: Counting objects: 1169, done.
remote: Compressing objects: 100% (113/113), done.
remote: Total 1169 (delta 246), reused 187 (delta 187), pack-reused 868
Receiving objects: 100% (1169/1169), 12.72 MiB | 1.35 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (789/789), completed with 54 local objects.
From https://github.com/OpenZWave/python-openzwave
   8073138..f4a9c5f  master     -> origin/master
 * \[new tag]         v0.3.2     -> v0.3.2
 * \[new tag]         v0.3.3     -> v0.3.3
 * \[new tag]         v0.4.0.10  -> v0.4.0.10
 * \[new tag]         v0.4.0.11  -> v0.4.0.11
 * \[new tag]         v0.4.0.12  -> v0.4.0.12
 * \[new tag]         v0.4.0.14  -> v0.4.0.14
 * \[new tag]         v0.4.0.15  -> v0.4.0.15
 * \[new tag]         v0.4.0.16  -> v0.4.0.16
 * \[new tag]         v0.4.0.17  -> v0.4.0.17
 * \[new tag]         v0.4.0.18  -> v0.4.0.18
 * \[new tag]         v0.4.0.19  -> v0.4.0.19
 * \[new tag]         v0.4.0.20  -> v0.4.0.20
 * \[new tag]         v0.4.0.21  -> v0.4.0.21
 * \[new tag]         v0.4.0.22  -> v0.4.0.22
 * \[new tag]         v0.4.0.23  -> v0.4.0.23
 * \[new tag]         v0.4.0.24  -> v0.4.0.24
 * \[new tag]         v0.4.0.25  -> v0.4.0.25
 * \[new tag]         v0.4.0.26  -> v0.4.0.26
 * \[new tag]         v0.4.0.27  -> v0.4.0.27
 * \[new tag]         v0.4.0.28  -> v0.4.0.28
 * \[new tag]         v0.4.0.29  -> v0.4.0.29
 * \[new tag]         v0.4.0.30  -> v0.4.0.30
 * \[new tag]         v0.4.0.31  -> v0.4.0.31
 * \[new tag]         v0.4.0.32  -> v0.4.0.32
 * \[new tag]         v0.4.0.6   -> v0.4.0.6
 * \[new tag]         v0.4.0.7   -> v0.4.0.7
 * \[new tag]         v0.4.0.8   -> v0.4.0.8
 * \[new tag]         v0.4.0.9   -> v0.4.0.9

Heeft dat te maken met dat ik de sudo update/upgrade niet heb gedaan?
Nah. Git pull staat daar los van. Er is geen python3 branch meer. Master support dat tegenwoordig blijkbaar.
code:
1
2
git checkout master
git pull

Zou dus moeten werken dan. Niet geprobeerd nog overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
@breinonline @UltraSub bedankt voor jullie reacties. Ja 0.44.2 zou beschikbaar moeten zijn (zie https://home-assistant.io...lib/#release-0442---may-8) maar ik kreeg ook 0.44.1 toen ik de update deed.

Omdat pilight ook niet werkt wacht ik nu maar even totdat ik zeker weet dat dat gaat werken, en ik wacht ook wel (als het niet te lang duurt) op de 0.45 release waar dan hopelijk automatisch de nieuwe openzwave in zit.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wacht ook wel met updaten. Die certificate check is opzich wel handig, maar iets langer zonder overleef ik wel :)

Ander vraag: Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om een zwave device uit mijn omgeving te gooien zonder dat ik het apparaat nog in het bezit heb om hem netjes te kunnen removen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:24:
Ik wacht ook wel met updaten. Die certificate check is opzich wel handig, maar iets langer zonder overleef ik wel :)

Ander vraag: Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om een zwave device uit mijn omgeving te gooien zonder dat ik het apparaat nog in het bezit heb om hem netjes te kunnen removen?
Eh ik denk gewoon uit de XML file verwijderen? (maak eerst een backup van dat bestand)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:29:
[...]

Eh ik denk gewoon uit de XML file verwijderen? (maak eerst een backup van dat bestand)
Dat lukte me niet, hij kwam er elke keer automagisch weer bij.. :?

Maar het is gelukt inmiddels. Vanuit /dev-service menu kan het blijkbaar ook gewoon
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TnNuTz9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:55:
[...]

Dat lukte me niet, hij kwam er elke keer automagisch weer bij.. :?

Maar het is gelukt inmiddels. Vanuit /dev-service menu kan het blijkbaar ook gewoon
[afbeelding]
Dan stond/staat er op 2 verschillende plekken een xml bestand en werd telkens het bestand waar je het had verwijderd weer overschreven door die andere versie waar het nog wel in stond :).

Fijn dat het gelukt is!

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
PuckStar schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:09:
[...]

Dat kan o.a. met 1 van deze 2:
pricewatch: Fibaro Rolluikschakelaar (V2)
https://www.robbshop.nl/q...t-z-wave-plus?sqr=qubino&
Die laatste heb ik (want o.a. kleiner dan de Fibaro) en werkt goed.
Ik heb trouwens hier mijn rolluik gekocht naar volle tevredenheid https://www.rolluikentotaalshop.nl/
en het ophangen heb ik via werkspot geregeld, was een stuk goedkoper dan wat de shop aanbiedt.

Daarnaast nog een Zwave Hub stick (die je vervolgens voor allerlei Zwave modules kunt gebruiken)

Zo'n SVV kabel lijkt me trouwens overbodig. Ik heb vrijwel alles draadloos en anders is het met een netwerk aansluiting. In elke kamer UTP zou ik aanraden boven SVV.
Ik heb de SVV laten leggen om zo later een bedraad systeem mogelijk te maken (bv Loxone). Nu wil ik gewoon de basis dingen eens testen met DIY systemen zoals met ZWave/Fibaro/Qubino ...

Bedankt voor je info, had al min of meer die zaken gevonden dus ik was al op de goede weg, nu ben ik dat zeker!

Die Zwave stick heb je draaien op een raspberry pi waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
realstiner schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Ik heb de SVV laten leggen om zo later een bedraad systeem mogelijk te maken (bv Loxone). Nu wil ik gewoon de basis dingen eens testen met DIY systemen zoals met ZWave/Fibaro/Qubino ...

Bedankt voor je info, had al min of meer die zaken gevonden dus ik was al op de goede weg, nu ben ik dat zeker!

Die Zwave stick heb je draaien op een raspberry pi waarschijnlijk?
Zou je afraden om met z-wave te starten als je reeds kabels en plaats hebt.
Beter een pi en gpio's uitlezen en aansturen.
Z-wave is namelijk niet goedkoop :-(

Bij mij draait alles op een nuc.
Als virtualisatie maak ik gebruik van Proxmox
En een VM met daarop HASS en usb passthrough voor de aeotec gen5 usb stick.
Je hebt dan de mogelijkheid om snapshots te nemen bij upgrades, heel handig en nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
@Yelti dat klinkt nu momenteel als Chinees voor mij...

[ Voor 5% gewijzigd door realstiner op 10-05-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Yelti schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:35:
[...]
Zou je afraden om met z-wave te starten als je reeds kabels en plaats hebt.
Beter een pi en gpio's uitlezen en aansturen.
Z-wave is namelijk niet goedkoop :-(

Bij mij draait alles op een nuc.
Als virtualisatie maak ik gebruik van Proxmox
En een VM met daarop HASS en usb passthrough voor de aeotec gen5 usb stick.
Je hebt dan de mogelijkheid om snapshots te nemen bij upgrades, heel handig en nodig.
Zwave is inderdaad niet goedkoop maar je kunt niet altijd overal met je kabels komen. Mijn Zwave deur sensor bijvoorbeeld ben ik blij dat dat een klein draadloos dingetje is. Al had ik SVV kabels (ken het verder niet) liggen dan nog had die kabel er waarschijnlijk niet tot de deurpost gelegen, en een draad is alsnog lelijker.

Ik weet niet dat verder precies werkt met SVV kabels, maar moet je dan ook niet meerdere pi's hebben of aanstuur apparatuur? Zoals Femme in dit filmpje laat zien.
En dus meer handarbeid (kan je hobby zijn :))?

Betreft een NUC zal dat wel stabieler en sneller werken maar is ook wel weer een stuk duurder (tenzij je het ook weer voor andere projectjes gaat gebruiken).
Snapshots (image maken) doe ik nu met de pi3 ook dmv win32diskmanager. Iets onhandiger misschien dan snapshots, maar wel te doen en goedkoop.

Ik denk dat iemand goed moet nagaan wat hij allemaal wil opzetten betreft Home Automation. Budget speelt natuurlijk een grote rol maar ook het gemak.
En wil je veel bedraad (waarschijnlijk het stabielst) of liever het gemak (en misschien ook mooier) van draadloos?
Ik heb mijn Foscam wel netwerk bedraad trouwens. Via wifi was dat echt niet te doen namelijk.

Tot nu toe ben ik wel blij met mijn pi3 HASS setup icm Hue, Tradfri, Zwave, RF en wifi componenten.
Zwave stick (alsook de RF receiver/ontvanger) zit inderdaad direct in de pi3.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
realstiner schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:56:
@Yelti dat klinkt nu momenteel als Chinees voor mij...
LOL ;)

Gemakkelijste dan is starten op een raspberry pi, beste gedocumenteerd.
Je kan bij upgrades evt een backup nemen van je sdkaartje zodat je gemakkelijk terugkan.

Voor mezelf is een pi niet handig genoeg, vandaar een andere oplossing met de nuc.
Nuc is een compacte pc van Intel.(http://www.intel.com/cont...ucts/boards-kits/nuc.html

Op die pc draai ik de software Proxmox. Deze software laat toe om meerdere virtuele machines te draaien op 1 toestel.

HASS is een van die virtuele machines die daar op draait.
Om de usb stick zichtbaar te maken voor hass, moet gebruik maken van USB passthrough.

Verder kan je in deze software ook een snapshot nemen.
Dit bevriest de machine in de huidige status en houdt de wijzigingen apart bij.
In geval van problemen kan je terug naar een vorige status.

Hopelijk is het wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
UltraSub schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 06:43:
[...]

Nah. Git pull staat daar los van. Er is geen python3 branch meer. Master support dat tegenwoordig blijkbaar.
code:
1
2
git checkout master
git pull

Zou dus moeten werken dan. Niet geprobeerd nog overigens.
Heb het even geprobeerd en het werkt op die manier. Hij zet het bij mij wel op een andere plek in de python z-wave folder dus het config path in configuration.yaml heb ik weer aan moeten passen van:

/srv/homeassistant/src/python-openzwave/openzwave/config
naar
/srv/homeassistant/src/python-openzwave/openzwave-git/open-zwave-master/config

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels gebruik ik een Hue Tap als AB voor de verlichting. Aangezien niet alles Hue is, is deze ook aan HASS gekoppeld. Ik lees de lastupdated en buttonevent waardes uit om te bepalen of er op een knop gedrukt is en zo ja welke, zodat de lampen aan of uit gaan. Ik vind dat eigenlijk iets te traag gaan, dus hoop dat iemand hier iets op te merken heeft over de manier waarop ik het nu heb ingericht :)

Sensors die elke seconde de status uitlezen uit de bridge
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
platform: rest
resource: http://192.1...aQtYVjTk-gLp4p/sensors/3
value_template: '{{ value_json.state.lastupdated }}'
name: 'Hue Tap Updated'
scan_interval: 1
verify_ssl: false

value_template: '{{ value_json.state.buttonevent }}'
name: 'Hue Tap Button'

Input_Select (leg ik verderop uit)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
hue_tap:
  name: Hue Tap Button
  options:
    - '-'
    - 16
    - 17
    - 18
    - 34
  initial: '-'

En nu komt hij, de automations:
Deze is om de status na het indrukken van de button een seconde later de ingedrukte knop uit te lezen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Hue Tap buttonevent Sync
trigger:
    entity_id: sensor.hue_tap_updated
action:
  - delay: 00:00:01
  - service: input_select.select_option
    entity_id: input_select.hue_tap
    data_template:
      option: >
        {% if is_state('sensor.hue_tap_button', '16') %}
          16
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '17') %}
          17
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '18') %}
          18
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '34') %}
          34
        {% endif %}

Vervolgens de automation om daadwerkelijke verlichting in of uit te schakelen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Tap 1
trigger:
    to: '34'
action:
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.pimatic_verlichting_erker
    data:
      option: "-"

Omdat de bridge elke seconde wordt uitgelezen (wat al bizar vaak is) en ik vervolgens een seconde moet wachten met het uitlezen van de buttonevent (als ik dit tegelijk met de lastupdated doe pakt hij de oude waarde.. :( ) moet ik dus ergens tussen de 1 à 2 seconde wachten voor er iets gebeurd. Niet onoverkomelijk, maar ik heb het idee dat het sneller moet kunnen.

Waarom op bovenstaande manier hoor ik je denken? Stel je het volgende scenario voor. Het is avond en je zet de verlichting aan via de Tap. Die krijgt dan buttonevent waarde 34. We gaan even de stad in en zetten de verlichting uit met de kill-switch bij de achterdeur (de achtertuin ligt praktisch in de stad). Als je dan thuiskomt en de verlichting aanzet via de Tap gebeurd er niets, want die had al waarde 34. Dat probleem omzeil ik via de input_select. Maar vind het dus niet ideaal :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:30:
Inmiddels gebruik ik een Hue Tap als AB voor de verlichting. Aangezien niet alles Hue is, is deze ook aan HASS gekoppeld. Ik lees de lastupdated en buttonevent waardes uit om te bepalen of er op een knop gedrukt is en zo ja welke, zodat de lampen aan of uit gaan. Ik vind dat eigenlijk iets te traag gaan, dus hoop dat iemand hier iets op te merken heeft over de manier waarop ik het nu heb ingericht :)

Sensors die elke seconde de status uitlezen uit de bridge
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
value_template: '{{ value_json.state.lastupdated }}'
name: 'Hue Tap Updated'

value_template: '{{ value_json.state.buttonevent }}'
name: 'Hue Tap Button'

Input_Select (leg ik verderop uit)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
hue_tap:
  name: Hue Tap Button
  options:
    - '-'
    - 16
    - 17
    - 18
    - 34
  initial: '-'

En nu komt hij, de automations:
Deze is om de status na het indrukken van de button een seconde later de ingedrukte knop uit te lezen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Hue Tap buttonevent Sync
trigger:
action:
  - delay: 00:00:01
    data_template:
      option: >
        {% if is_state('sensor.hue_tap_button', '16') %}
          16
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '17') %}
          17
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '18') %}
          18
        {% elif is_state('sensor.hue_tap_button', '34') %}
          34
        {% endif %}

Vervolgens de automation om daadwerkelijke verlichting in of uit te schakelen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Tap 1
trigger:
    to: '34'
action:
    data:
      option: "-"

Omdat de bridge elke seconde wordt uitgelezen (wat al bizar vaak is) en ik vervolgens een seconde moet wachten met het uitlezen van de buttonevent (als ik dit tegelijk met de lastupdated doe pakt hij de oude waarde.. :( ) moet ik dus ergens tussen de 1 à 2 seconde wachten voor er iets gebeurd. Niet onoverkomelijk, maar ik heb het idee dat het sneller moet kunnen.

Waarom op bovenstaande manier hoor ik je denken? Stel je het volgende scenario voor. Het is avond en je zet de verlichting aan via de Tap. Die krijgt dan buttonevent waarde 34. We gaan even de stad in en zetten de verlichting uit met de kill-switch bij de achterdeur (de achtertuin ligt praktisch in de stad). Als je dan thuiskomt en de verlichting aanzet via de Tap gebeurd er niets, want die had al waarde 34. Dat probleem omzeil ik via de input_select. Maar vind het dus niet ideaal :z
Ik snap je probleem en geen idee of het jou helpt maar ik heb bijv. voor de Hue dimmer het volgende voor de uit knop:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- alias: 'Hue Dimmer Off'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.hue_dimmer1_updated
  condition: 
    conditions: 
      entity_id: sensor.hue_dimmer1_state
      state: "4002"
  action:
    - service: media_player.turn_off
      data:
        entity_id:
        - media_player.sony_bravia_tv

- alias: 'Hue Dimmer Off 2'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.hue_dimmer1_state
    to: "4002"
  action:
    - service: media_player.turn_off
      data:
        entity_id:
        - media_player.sony_bravia_tv

Dus soort van dubbel er in gezet.
Maar je zou ook gewoon een Hue Motion sensor kunnen gebruiken, dan hoef je helemaal geen knop in te drukken als je thuis komt :). Die is niet perse sneller dan die ene seconde, maar die seconde spaar je uit met op een knop drukken + als de sensor in je hal hangt gaat het licht al aan voordat je uberhaubt bij de knop bent :).
Of misschien kan het allemaal veel sneller zonder de hue bridge en direct met het Zigbee protocol. Ik heb er geen ervaring mee en je hebt ook nog weer een Zigbee stick nodig.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PuckStar Ik maak hieruit op dat jij geen problemen hebt met het uitlezen van de buttonstate? Zoals ik in mijn verhaal aangaf lijkt hij bij mij de lastupdated eerder uit te lezen dat de buttonstate. Stel dat ik de verlichting 's avonds aanzet en 's nachts uit. 's Nachts zou ik alleen lastupdated als trigger gebruiken met als directe condition de buttonstate, dan is de buttonstate ten tijde van die automation nog de waarde van 's avonds, waardoor de verlichting weer aan zou gaan.

Ik ben al voor een Hue Motion aan het kijken inderdaad, maar ik wil elke maand weer meer kopen dan mijn portemonnee lief is dus ik wacht nog even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:56:
@PuckStar Ik maak hieruit op dat jij geen problemen hebt met het uitlezen van de buttonstate? Zoals ik in mijn verhaal aangaf lijkt hij bij mij de lastupdated eerder uit te lezen dat de buttonstate. Stel dat ik de verlichting 's avonds aanzet en 's nachts uit. 's Nachts zou ik alleen lastupdated als trigger gebruiken met als directe condition de buttonstate, dan is de buttonstate ten tijde van die automation nog de waarde van 's avonds, waardoor de verlichting weer aan zou gaan.

Ik ben al voor een Hue Motion aan het kijken inderdaad, maar ik wil elke maand weer meer kopen dan mijn portemonnee lief is dus ik wacht nog even :P
Ik monitor eigenlijk beide. Mijn eerste stukje automation triggerd op de button state. Die heet bij mij namelijk "sensor.hue_dimmer1_updated".
Maar ik merkte dat dan soms die automation al ging lopen terwijl Hass de echte nieuwe status nog niet had doorgekregen, dus door die condition stopte automation en gebeurde er vervolgens niets.
Vandaar dat ik die 2e automation heb geschreven want die triggered altijd als hij een wijziging doorkrijgt van status.

En waarom is die 2e automation niet genoeg voor mij? Precies om dezelfde reden als jij hebt, als ik op een andere manier de lichten uit heb gezet.

En ja het kan best een dure hobby worden :)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Ik ga mij ook begeven in de wondere wereld van domotica. Na wat desk research ben ik uiteindelijk uitgekomen op home assistant. Ik heb nu een beperkte set aan apparaten er aan gekoppeld (2 hue lampen, rfxcom met 1 temp sensor en 2 switches en een ESP-8266 met een LDR die via een MQTT broker probeert aan te geven hoe licht het in huis is) en dat gaat eigenlijk best wel prima.

Ik krijg alleen hoofdpijn van het ge-yaml. Vooral met automation rules. Nu ben ik benieuwd of er hier ook mensen zijn gebruik maken van node-red als automation platform icm HASS. Wat is jullie ervaring hierin? Nog tips&tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PuckStar
Ik denk dat ik daaruit maar moet concluderen dat de dimmer in een andere volgorde de waardes bijwerkt dan de Tap.
Ik bedenk me net dat ik misschien iets met een dummy input_boolean kan doen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
alias: Trigger Hue boolean
trigger:
action:
  - service: input_boolean.toggle
    entity_id: input_boolean.hue_knopje

Verlichting aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Use Hue boolean
trigger:
    from: 'off'
    to: 'off'
    from: 'on'
condition:
    entity_id: sensor.hue_tap_buttonstate
    state: '34'
action:

Verlichting uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Use Hue boolean
trigger:
    from: 'off'
    to: 'off'
    from: 'on'
condition:
    entity_id: sensor.hue_tap_buttonstate
    state: '16'
action:
   - service: switch.turn_off
     entity_id: switch.pimatic_verlichting_gang
   - delay: 00:00:30
   - service: switch.turn_off
     entity_id: switch.pimatic_verlichting_gang

In de hoop dat die boolean als tussenfase voor genoeg vertraging zorgt

Door die triggers van de boolean op bovenstaande manier te doen voorkom je een trigger bij een HASS herstart, heb ik bij eerder troubleshooten opgemerkt O-)

Edit:
Wel met die input_select ertussen natuurlijk, anders zit ik nog met het probleem van het herhaald indrukken van de knop 8)7 Maar dat moet je er in de code maar bij denken dan
Dat probleem is dan ook meteen getackeld als het goed is

Edit2:
Aangepast, vanavond als ik thuis ben even testen :9

[ Voor 21% gewijzigd door lolgast op 11-05-2017 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:13:
Ik ga mij ook begeven in de wondere wereld van domotica. Na wat desk research ben ik uiteindelijk uitgekomen op home assistant. Ik heb nu een beperkte set aan apparaten er aan gekoppeld (2 hue lampen, rfxcom met 1 temp sensor en 2 switches en een ESP-8266 met een LDR die via een MQTT broker probeert aan te geven hoe licht het in huis is) en dat gaat eigenlijk best wel prima.

Ik krijg alleen hoofdpijn van het ge-yaml. Vooral met automation rules. Nu ben ik benieuwd of er hier ook mensen zijn gebruik maken van node-red als automation platform icm HASS. Wat is jullie ervaring hierin? Nog tips&tricks?
Wat mij in ieder geval helpt is:
- samba share zodat ik in ieder geval makkelijk vanaf mijn pc bij de locatie kan
- notepad++ en ik stel de taal van het bestand dan in op Yaml. Dat is dan veel overzichtelijker voor me.
- veel kopieren en plakken van andere stukjes automation (en zelfs van configs van anderen)

Maar misschien dat dit interessant voor je is: YouTube: Code quicker using spreadsheets: Automatically generate Home Assista... (betreffende sheet https://github.com/ronmar...onfig/tree/master/tracker)
lolgast schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:16:
@PuckStar
Ik denk dat ik daaruit maar moet concluderen dat de dimmer in een andere volgorde de waardes bijwerkt dan de Tap.
Dat is het niet perse denk ik. Het is gewoon de ene keer sneller dan de andere keer. Het 1 is soms sneller dan het andere. Dus soms eerst state change en soms eerst state_update change.

Ik zit eigenlijk met smart te wachten op dat de Tradfri motion sensors en Tradfri knoppen in HA te zien zijn want die werken op push basis dus dan zal dat aanzienlijk in tijd schelen.
Als je twijfelt om de Hue Motion te kopen zou je dus nog even kunnen afwachten op de volledige Tradfri integratie.

[edit]@Naj_Geetsrev Trouwens dit komt er ook aan! https://twitter.com/balloob/status/862142327459938304

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
PuckStar schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:22:
[...]

Wat mij in ieder geval helpt is:
- samba share zodat ik in ieder geval makkelijk vanaf mijn pc bij de locatie kan
- notepad++ en ik stel de taal van het bestand dan in op Yaml. Dat is dan veel overzichtelijker voor me.
- veel kopieren en plakken van andere stukjes automation (en zelfs van configs van anderen)

Maar misschien dat dit interessant voor je is: YouTube: Code quicker using spreadsheets: Automatically generate Home Assista... (betreffende sheet https://github.com/ronmar...onfig/tree/master/tracker)

[edit]@Naj_Geetsrev Trouwens dit komt er ook aan! https://twitter.com/balloob/status/862142327459938304
Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord! Afgezien dat het natuurlijk nano4life is maak ik al gebruik van smb en notepad++, maar de tip om yaml formatting aan te zetten ga ik zeker even proberen.

Ik doe liever niet aan copy/paste, ik wil wel begrijpen wat ik aan het doen ben. Ga [url=https://github.com/bruhautomation/BRUH2-Home-Assistant-Configuration[/url] wel even wat inspiratie ophalen.

Ga er vanavond nog even mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:13:
[...]

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord! Afgezien dat het natuurlijk nano4life is maak ik al gebruik van smb en notepad++, maar de tip om yaml formatting aan te zetten ga ik zeker even proberen.

Ik doe liever niet aan copy/paste, ik wil wel begrijpen wat ik aan het doen ben. Ga [url=https://github.com/bruhautomation/BRUH2-Home-Assistant-Configuration[/url] wel even wat inspiratie ophalen.

Ga er vanavond nog even mee stoeien.
Ik snap je punt betreft leren/begrijpen wat je doet.
Ik heb uit een aantal van deze configs heel veel geleerd: https://home-assistant.io...example-configurationyaml. Ik heb er ook een aantal gedownload en dan via Notepad++ een search in all files als ik iets specifieks zocht (om ook weer van te leren).
Maar op het forum kun je ook veel vinden natuurlijk.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn gedachtespinsel (lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation") om een boolean te gebruiken om de automation te vertragen werkt niet helaas. HASS verwerkt het allemaal direct (wat ook moet natuurlijk :)), dus ik ben weer terug naar de input_select oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Ik ben sinds dit weekend ook bezig om op een RPI3b Hassbian te installeren. Alles gaat goed. Het installeren van de AIO manier gaat goed. DuckDNS en letsencrypt gaat ook prima en de HASS is ook met LTE mobiel te benaderen.

Wat echter niet wil is het herstarten van Home Assistant via de webpage.

SSH sudo systemctl stop/restart/start/status home-assistant@homeassistant.service werkt weer wel, maar daarna kan ik webpages reloaden wat ik wil. Ik kom er niet meer in. Wat zie ik over het hoofd?

Edit: Een aantal regels uit configuration.yaml gehaald en alles werkt weer. Vreemd, want de YAML-validator gaf geen errors :/

[ Voor 15% gewijzigd door StephanO1990 op 14-05-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Kijk even in de logfile. Soms is de code wel geldig qua opbouw maar verwacht HASS iets wat er niet of juist wel staat en laadt hij daardoor niet. Via de logfile kan je vaak achterhalen waar hem dat in zit. Veelal wordt het regelnummer gegeven zodat je een idee hebt waar te zoeken.

Pagina: 1 ... 12 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.