Ik had inderdaad ook wat extra werk nodig om mijn emulated_hue aan mijn (gerootte) Toon te koppelen. Als je een originele (non-rooted) Toon hebt, gaat dit niet lukken want voor een van de stappen heb je toegang tot het bestandssysteem op de Toon nodig.
In configuration.yaml heb ik heel specifiek gespecificeerd welke lampen ik wel en niet in de Hue wilde hebben, want ander had ik een overvloed aan sensoren, schakelaars en ander gespuis op mijn Toon. Hieronder een voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ### configuration.yaml
emulated_hue:
expose_by_default: true
exposed_domains:
- light
- switch
entities:
switch.staande_lamp:
name: "Staande lamp"
hidden: false ##Deze dus wel zichtbaar op Toon
....
switch.window:
hidden: true ##Deze niet zichtbaar op Toon |
Herstart nu eerst HA voor je verder kan met Toon. Controleer of je Hue bridge werkt door met je browser naar http://[HA-intern-ip]:8300/description.xml te gaan. Krijg je geen info te zien, dan draait emulated_hue nog niet goed (of op een andere poort, check je config). Als je wel data te zien krijgt, hou je dit scherm open - dit heb je zo nodig.
Nu over naar je Toon - probeer je Hue te koppelen. Eigenlijk wil Toon pas koppelen met Hue als je de knop op de bridge indrukt, maar ja - die hebben we natuurlijk niet

Daarop heb ik een workaround gevonden op
https://www.domoticaforum...87&t=11235&start=0#p83254 - credits aan @TerrorSource (sowieso is er veel info over je gerootte Toon op dat forum te vinden):
Folder: /HCBv2/config or /mnt/data/qmf/config
File: config_hdrv_hue.xml
You can use this file to "force" Toon to find the HA-bridge/Hue-bridge.
backup your current file, make a new empty file with the same name, copy the content below and edit the IP-address(2x) and mac address(internalAddress and serialNumber).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| <Config packageRevision="167">
<sysConfig>
<locale>nl_NL</locale>
<timezone>Europe/Amsterdam</timezone>
<currency>EUR</currency></sysConfig>
<hue_bridge>
<package>hdrv_hue</package>
<uuid>daa9c3e9-549d-4c7f-a9a9-fda64b17d0e6</uuid>
<type>hue_bridge</type>
<name>Philips hue (192.168.1.2)</name>
<internalAddress>abcdefgh1234</internalAddress>
<visibility>1</visibility>
<profile>ConnectedState</profile><ipAddr>192.168.1.2</ipAddr><modelName>Philips hue bridge 2015</modelName><serialNumber>abcdefgh1234</serialNumber><cfgName>Philips hue</cfgName><swversion>1705121051</swversion><apiVersion>1.19.0</apiVersion><port>80</port><modelNumber>0</modelNumber><linkState>3</linkState></hue_bridge>
</Config> |
Deze instructies bleken niet helemaal volledig voor HA, dus in het bestand /HCBv2/config/config_hdrv_hue.xml op de Toon heb ik nog wat wijzigingen gedaan (daar kun je bij met winSCP & je SSH gegevens)(geen idee of alle wijzigingen nodig waren, maar het werkt):
- Pas eerst de twee IP-adressen aan naar het IP van je Home Assistant (binnen <ipAddr> en <name>)
- Pas ook het poortnummer in <port> aan van 80 naar 8300 (of whatever je in je config gebruikt hebt)
- Pas de UID waarde in <uuid> aan naar de waarde die je in de description.xml in je openstaande venster kan vinden
- Pas het serial number in <serialNumber> aan naar 1234 (dat is standaard voor HA Emulated_hue)
- Pas <internalAddress> aan naar het MAC-adres van je Pi. Tip: als je nu al (voor deze wijzigingen) op je Toon naar de Hue zoekt, staat het MAC in je beeldscherm op het moment dat hij vraagt om de knop in te drukken. Deze mac neem je over, maar zonder de : tekens.
In mijn geval werd dat dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| <Config packageRevision="167">
<sysConfig>
<locale>nl_NL</locale>
<timezone>Europe/Amsterdam</timezone>
<currency>EUR</currency></sysConfig>
<hue_bridge>
<package>hdrv_hue</package>
<uuid>2f402f80-da50-11e1-9b23-001788xxxxxx</uuid>
<type>hue_bridge</type>
<name>Philips hue (192.168.xx.x)</name>
<internalAddress>b827ebxxxxxx</internalAddress>
<visibility>1</visibility>
<profile>ConnectedState</profile><ipAddr>192.168.xx.x</ipAddr><modelName>Philips hue bridge 2015</modelName><serialNumber>1234</serialNumber><cfgName>Philips hue</cfgName><swversion>1</swversion><apiVersion>1.19.0</apiVersion><port>8300</port><modelNumber>0</modelNumber><linkState>3</linkState></hue_bridge>
</Config> |
(Daar waar xxxx-jes staan, moet dus nog iets anders komen he....

)
Reboot je Toon en klaar (in mijn geval)!