Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Imperial Guard Volgens mij zit het in je data_template vanaf regel 49. Ik snap hem ook niet helemaal, maar uit de laatste regel van de foutmelding maak ik op dat er ergens een string met een integer wordt vergeleken. Als ik een gok mag doen: Regel 53 zou het misschien kunnen zijn. Je zou de elif's eens een voor een kunnen commenten en dan je automation kunnen triggeren. Wellicht dat je dan de regel met het probleem vind.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ben nog n beginner maar ga n beetje stuk op de hoeveelheid yaml. Ik heb een tasmota device werkend erin gezet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
sensor:
  - platform: mqtt
    name: "sonoff_living_test energy"
    state_topic: "tele/sonoff_living_test/SENSOR"
    value_template: "{{ value_json.ENERGY.Today }}"
    unit_of_measurement: "kWh"
    name: "sonoff_living_test power"
    value_template: "{{ value_json.ENERGY.Power }}"
    unit_of_measurement: "W"
    name: "sonoff_living_test voltage"
    value_template: "{{ value_json.ENERGY.Voltage }}"
    unit_of_measurement: "V"

binary_sensor:
    name: "sonoff_living_test lwt"
    state_topic: "tele/sonoff_living_test/LWT"
    value_template: "{{ value }}"
    payload_on: "Online"
    payload_off: "Offline"
    device_class: connectivity

switch:
    name: "sonoff_living_test"
    state_topic: "stat/sonoff_living_test/POWER"
    command_topic: "cmnd/sonoff_living_test/POWER"
    qos: 1
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    retain: true

maar heb totaal 8 van die dingen, moet je serieus dat blok 8 keer kopiëren of tenminste heel veel dingen herhalen?

Ik heb zoiets in m'n hoofd maar kan niet echt goed vinden of zoiets mogelijk is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
  {%- for device_name in ['sonoff_living_test', 'sonoff_living_tv', 'sonoff_living_pc'] -%}
    name: "{{ device_name }} energy"
    state_topic: "tele/{{ device_name }}/SENSOR"
    name: "{{ device_name }} power"
    name: "{{ device_name }} voltage"
  {% endfor %}

Iemand die de gouden tip heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 11:42
Cartman! schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:13:
Ben nog n beginner maar ga n beetje stuk op de hoeveelheid yaml. Ik heb een tasmota device werkend erin gezet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
sensor:
    name: "sonoff_living_test energy"
    name: "sonoff_living_test power"
    name: "sonoff_living_test voltage"

binary_sensor:
    name: "sonoff_living_test lwt"
    state_topic: "tele/sonoff_living_test/LWT"
    value_template: "{{ value }}"
    payload_on: "Online"
    payload_off: "Offline"
    device_class: connectivity

switch:
    name: "sonoff_living_test"
    state_topic: "stat/sonoff_living_test/POWER"
    command_topic: "cmnd/sonoff_living_test/POWER"
    qos: 1
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    retain: true

maar heb totaal 8 van die dingen, moet je serieus dat blok 8 keer kopiëren of tenminste heel veel dingen herhalen?

Ik heb zoiets in m'n hoofd maar kan niet echt goed vinden of zoiets mogelijk is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
  {%- for device_name in ['sonoff_living_test', 'sonoff_living_tv', 'sonoff_living_pc'] -%}
    name: "{{ device_name }} energy"
    name: "{{ device_name }} power"
    name: "{{ device_name }} voltage"
  {% endfor %}

Iemand die de gouden tip heeft?
Ik zit er niet mee om 8 blokken te kopieren. Houd het voor mij juist overzichtelijk en makkelijker te begrijpen.
Die templates loop ik vaak in vast en dan kost het heel veel tijd om te troubleshooten.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PuckStar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Ik zit er niet mee om 8 blokken te kopieren. Houd het voor mij juist overzichtelijk en makkelijker te begrijpen.
Die templates loop ik vaak in vast en dan kost het heel veel tijd om te troubleshooten.
Tja, ik zit daar dus wel mee want ik pas liever 1 keer iets aan dan 8 keer ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik vond net nog een geinige custom sensor: een sensor om de status van je auto(s) (of die van de buurman) op te vragen bij de RDW en te tonen in Home Asisstant: https://github.com/eelcohn/home-assistant-rdw

Inmiddels heb ik een redelijk complete view in HA van mijn camper: Diesel prijzen van een aantal tankstations hier in de buurt (helaas kan ik ze (nog) niet allemaal scrapen), een map-card met de locatie van de bus (99% van de tijd dat ik kijk staat-ie hier thuis, maar goed) op basis van een LoRa location tracker en nu dus ook de hierboven genoemde RDW sensor *D

[ Voor 47% gewijzigd door Yukkie op 27-01-2019 13:53 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Van pure blijdschap een kleine showcase :)

De vrouw des huizes vond het maar niks dat in de woonkamer drie Tradfri-lampen waren gekoppeld aan één remote. Twee lampen moeten dim-baar zijn, en de lamp in de hoek moest eigenlijk altijd zachtjes branden. En dan bij voorkeur zonder de telefoon erbij te hoeven pakken, om via HA die specifieke lamp te dimmen. Dat moest dus los, maar het mocht geen geld kosten.

Ik heb de lamp verwijderd uit de Tradfri app, en zekerheidshalve gereset door 6x in en uit te schakelen. Vervolgens heb ik min of meer volgens deze aanwijzingen* de lamp zonder remote aan de hub gepaird. In de Tradfri-app is ie daardoor niet te bedienen (staat onder "Niet-gekoppelde apparaten"), maar dat maakt niet uit. Hij wordt nu direct door HA ingeschakeld wanneer de andere lampen aangaan, met deze automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: "Koppeling kast-lamp"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: light.LAMP_1
  action:
    service_template: >
       light.{% if is_state('light.LAMP_1', 'on') %}turn_on{% else %}turn_off{% endif %}
    data:
      entity_id: light.LAMP_2

De automation wordt niet getriggered bij het dimmen, dus de lamp in de hoek kan worden gedimd via HA, maar schakelt in en uit met de andere lampen :)

* Thijsmans blij, vrouw blij

*: (1) Hub kan ingeschakeld blijven; kapje van hub verwijderen; (2) pair-knop van de hub 3 sec. indrukken; (3) lamp inschakelen dicht bij de hub; (4) Tradfri-app openen. Bij het openen van de app kreeg ik automatisch de melding "Apparaat gevonden", ik heb niet hoeven zoeken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, leuk weekend klusje gehad: het aansluiten van mijn verjaardagscadeau (gerootte Toon), het integreren hiervan in Home Assistant en andersom: het integreren van HA in de Toon.

Zoals er hier al voor gewaarschuwd was, was de reactietijd van de Home Assistant app op de Toon way beyond acceptabel voor ons. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om emulated_hue op HA aan te zetten en hier de lampen die ik vanaf Toon wil bedienen beschikbaar voor te maken. Dat werkt prima en komt ruimschoots door de WAF test!

Vanavond maar eens aan de slag met 0.86.3, ik zit nog op de 84 serie :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 27-01-2019 15:56 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:17

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:55:
Lefgozer. Ik durf het aantal breaking changes niet eens te tellen tussen 84.x en 0.86.3 })

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-07 22:54
Hmmbob schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:55:
Zo, leuk weekend klusje gehad: het aansluiten van mijn verjaardagscadeau (gerootte Toon), het integreren hiervan in Home Assistant en andersom: het integreren van HA in de Toon.

Zoals er hier al voor gewaarschuwd was, was de reactietijd van de Home Assistant app op de Toon way beyond acceptabel voor ons. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om emulated_hue op HA aan te zetten en hier de lampen die ik vanaf Toon wil bedienen beschikbaar voor te maken. Dat werkt prima en komt ruimschoots door de WAF test!

Klinkt goed! Hoe heb je emulated_hue ingesteld? Bij mij wordt hij niet gezien door de Toon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JP12 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:28:
[...]
Klinkt goed! Hoe heb je emulated_hue ingesteld? Bij mij wordt hij niet gezien door de Toon.
Ik had inderdaad ook wat extra werk nodig om mijn emulated_hue aan mijn (gerootte) Toon te koppelen. Als je een originele (non-rooted) Toon hebt, gaat dit niet lukken want voor een van de stappen heb je toegang tot het bestandssysteem op de Toon nodig.

In configuration.yaml heb ik heel specifiek gespecificeerd welke lampen ik wel en niet in de Hue wilde hebben, want ander had ik een overvloed aan sensoren, schakelaars en ander gespuis op mijn Toon. Hieronder een voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
### configuration.yaml
emulated_hue:
  expose_by_default: true
  exposed_domains:
   - light
   - switch
  entities:
    switch.staande_lamp:  
      name: "Staande lamp"
      hidden: false ##Deze dus wel zichtbaar op Toon
....
    switch.window: 
      hidden: true ##Deze niet zichtbaar op Toon
Herstart nu eerst HA voor je verder kan met Toon. Controleer of je Hue bridge werkt door met je browser naar http://[HA-intern-ip]:8300/description.xml te gaan. Krijg je geen info te zien, dan draait emulated_hue nog niet goed (of op een andere poort, check je config). Als je wel data te zien krijgt, hou je dit scherm open - dit heb je zo nodig.
Nu over naar je Toon - probeer je Hue te koppelen. Eigenlijk wil Toon pas koppelen met Hue als je de knop op de bridge indrukt, maar ja - die hebben we natuurlijk niet :+ Daarop heb ik een workaround gevonden op https://www.domoticaforum...87&t=11235&start=0#p83254 - credits aan @TerrorSource (sowieso is er veel info over je gerootte Toon op dat forum te vinden):
Folder: /HCBv2/config or /mnt/data/qmf/config
File: config_hdrv_hue.xml

You can use this file to "force" Toon to find the HA-bridge/Hue-bridge.
backup your current file, make a new empty file with the same name, copy the content below and edit the IP-address(2x) and mac address(internalAddress and serialNumber).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<Config packageRevision="167">
  <sysConfig>
   <locale>nl_NL</locale>
   <timezone>Europe/Amsterdam</timezone>
   <currency>EUR</currency></sysConfig>
    <hue_bridge>
     <package>hdrv_hue</package>
     <uuid>daa9c3e9-549d-4c7f-a9a9-fda64b17d0e6</uuid>
     <type>hue_bridge</type>
     <name>Philips hue (192.168.1.2)</name>
     <internalAddress>abcdefgh1234</internalAddress>
     <visibility>1</visibility>
     <profile>ConnectedState</profile><ipAddr>192.168.1.2</ipAddr><modelName>Philips hue bridge 2015</modelName><serialNumber>abcdefgh1234</serialNumber><cfgName>Philips hue</cfgName><swversion>1705121051</swversion><apiVersion>1.19.0</apiVersion><port>80</port><modelNumber>0</modelNumber><linkState>3</linkState></hue_bridge>
  </Config>
Deze instructies bleken niet helemaal volledig voor HA, dus in het bestand /HCBv2/config/config_hdrv_hue.xml op de Toon heb ik nog wat wijzigingen gedaan (daar kun je bij met winSCP & je SSH gegevens)(geen idee of alle wijzigingen nodig waren, maar het werkt):
  • Pas eerst de twee IP-adressen aan naar het IP van je Home Assistant (binnen <ipAddr> en <name>)
  • Pas ook het poortnummer in <port> aan van 80 naar 8300 (of whatever je in je config gebruikt hebt)
  • Pas de UID waarde in <uuid> aan naar de waarde die je in de description.xml in je openstaande venster kan vinden
  • Pas het serial number in <serialNumber> aan naar 1234 (dat is standaard voor HA Emulated_hue)
  • Pas <internalAddress> aan naar het MAC-adres van je Pi. Tip: als je nu al (voor deze wijzigingen) op je Toon naar de Hue zoekt, staat het MAC in je beeldscherm op het moment dat hij vraagt om de knop in te drukken. Deze mac neem je over, maar zonder de : tekens.
In mijn geval werd dat dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  <sysConfig>
   <locale>nl_NL</locale>
    <hue_bridge>
     <uuid>2f402f80-da50-11e1-9b23-001788xxxxxx</uuid>
     <type>hue_bridge</type>
     <name>Philips hue (192.168.xx.x)</name>
     <internalAddress>b827ebxxxxxx</internalAddress>
     <profile>ConnectedState</profile><ipAddr>192.168.xx.x</ipAddr><modelName>Philips hue bridge 2015</modelName><serialNumber>1234</serialNumber><cfgName>Philips hue</cfgName><swversion>1</swversion><apiVersion>1.19.0</apiVersion><port>8300</port><modelNumber>0</modelNumber><linkState>3</linkState></hue_bridge>
  </Config>
(Daar waar xxxx-jes staan, moet dus nog iets anders komen he.... 8) )

Reboot je Toon en klaar (in mijn geval)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 20-07 22:54
Hmmbob schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:22:
[...]

Ik had inderdaad ook wat extra werk nodig om mijn emulated_hue aan mijn (gerootte) Toon te koppelen. Als je een originele (non-rooted) Toon hebt, gaat dit niet lukken want voor een van de stappen heb je toegang tot het bestandssysteem op de Toon nodig.

In configuration.yaml heb ik heel specifiek gespecificeerd welke lampen ik wel en niet in de Hue wilde hebben, want ander had ik een overvloed aan sensoren, schakelaars en ander gespuis op mijn Toon. Hieronder een voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
### configuration.yaml
emulated_hue:
  expose_by_default: true
  exposed_domains:
   - light
   - switch
  entities:
    switch.staande_lamp:  
      name: "Staande lamp"
      hidden: false ##Deze dus wel zichtbaar op Toon
....
    switch.window: 
      hidden: true ##Deze niet zichtbaar op Toon
Herstart nu eerst HA voor je verder kan met Toon. Controleer of je Hue bridge werkt door met je browser naar http://[HA-intern-ip]:8300/description.xml te gaan. Krijg je geen info te zien, dan draait emulated_hue nog niet goed (of op een andere poort, check je config). Als je wel data te zien krijgt, hou je dit scherm open - dit heb je zo nodig.
Nu over naar je Toon - probeer je Hue te koppelen. Eigenlijk wil Toon pas koppelen met Hue als je de knop op de bridge indrukt, maar ja - die hebben we natuurlijk niet :+ Daarop heb ik een workaround gevonden op https://www.domoticaforum...87&t=11235&start=0#p83254 - credits aan @TerrorSource (sowieso is er veel info over je gerootte Toon op dat forum te vinden):

[...]
Deze instructies bleken niet helemaal volledig voor HA, dus in het bestand /HCBv2/config/config_hdrv_hue.xml op de Toon heb ik nog wat wijzigingen gedaan (daar kun je bij met winSCP & je SSH gegevens)(geen idee of alle wijzigingen nodig waren, maar het werkt):
  • Pas eerst de twee IP-adressen aan naar het IP van je Home Assistant (binnen <ipAddr> en <name>)
  • Pas ook het poortnummer in <port> aan van 80 naar 8300 (of whatever je in je config gebruikt hebt)
  • Pas de UID waarde in <uuid> aan naar de waarde die je in de description.xml in je openstaande venster kan vinden
  • Pas het serial number in <serialNumber> aan naar 1234 (dat is standaard voor HA Emulated_hue)
  • Pas <internalAddress> aan naar het MAC-adres van je Pi. Tip: als je nu al (voor deze wijzigingen) op je Toon naar de Hue zoekt, staat het MAC in je beeldscherm op het moment dat hij vraagt om de knop in te drukken. Deze mac neem je over, maar zonder de : tekens.
In mijn geval werd dat dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  <sysConfig>
   <locale>nl_NL</locale>
    <hue_bridge>
     <uuid>2f402f80-da50-11e1-9b23-001788xxxxxx</uuid>
     <type>hue_bridge</type>
     <name>Philips hue (192.168.xx.x)</name>
     <internalAddress>b827ebxxxxxx</internalAddress>
     <profile>ConnectedState</profile><ipAddr>192.168.xx.x</ipAddr><modelName>Philips hue bridge 2015</modelName><serialNumber>1234</serialNumber><cfgName>Philips hue</cfgName><swversion>1</swversion><apiVersion>1.19.0</apiVersion><port>8300</port><modelNumber>0</modelNumber><linkState>3</linkState></hue_bridge>
  </Config>
(Daar waar xxxx-jes staan, moet dus nog iets anders komen he.... 8) )

Reboot je Toon en klaar (in mijn geval)!
Hulde voor de uitgebreide uitleg, het is me ook gelukt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JP12 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:52:
Hulde voor de uitgebreide uitleg, het is me ook gelukt! _/-\o_
Graag gedaan - ik heb het meteen maar uitgebreid gedaan om een naslag in het topic te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47
Mars Warrior schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Lefgozer. Ik durf het aantal breaking changes niet eens te tellen tussen 84.x en 0.86.3 })
ik ben van 82 naar 85 gegaan en dat was al een hele overgang met breaking changes...
Naar 86 kom je gelijk in lovelace, daar ben ik nog niet aan begonnen...
Misschien eerst over naar lovelace en dan maar naar 86 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nou, het viel me nog mee. Ik gebruikte Lovelace al, dus dat was geen punt voor me.

Ik moest 4 automations aanpassen vanwege de overgang van "time" naar "time_pattern", had 2 sensoren die een andere entity_id hadden (en dat viel me reuze mee), 4 MQTT sensors die van "json_attributes" naar "json_attributes_topic" moesten en 4 scrape-sensors (van de Tinq site) die werkten dankzij een bug en nu beter gedefinieerd moesten worden.

20 minuten en alles draait weer 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 27-01-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:48:
[...]
En leg dan maar eens aan je 'wederhelft' uit wat je aan het doen was... Hashtag WAF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
dicespark schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:06:
[...]

En leg dan maar eens aan je 'wederhelft' uit wat je aan het doen was... Hashtag WAF
Daarom update ik ook altijd als die er niet is en ook dat ik genoeg tijd heb mocht ik tegen issues aanlopen.

Overigens is Lovelace vanaf 0.86 de standaard echter kun je dat (voorlopig) ook gewoon weer aanpassen naar de standaard view.

Ik was meeste tijd kwijt aan entities die hoofdletters en dubbele spaties (underscores) hadden.
En dan nog een paar time -> time_pattern wijzigingen. Maar zoeken-vervangen is ideaal.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Die is naar de sauna :+ :+

#TimingIsEverything

Iemand al uitgevonden hoe ik een icon in Lovelace een ander kleurtje kan geven? Het betreft de glance card, met daarop 4 entities. Die 4 wil ik graag een andere kleur geven (ongeacht status)

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 27-01-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zou mooi worden dat ik elke 20 min achter de laptop moest verantwoorden :/ Als ik 3 uur bezig ben met mijn laptop en mijn vrouw vraagt wat ik aan het doen ben roep ik gewoon ‘IOT’ :9

Updaten doe ik wanneer ik er tijd voor heb, meestal tijdens het wachten terwijl ik op kantoor ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
lolgast schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Zou mooi worden dat ik elke 20 min achter de laptop moest verantwoorden :/ Als ik 3 uur bezig ben met mijn laptop en mijn vrouw vraagt wat ik aan het doen ben roep ik gewoon ‘IOT’ :9

Updaten doe ik wanneer ik er tijd voor heb, meestal tijdens het wachten terwijl ik op kantoor ben :+
Het gaat mij er vooral omdat zij er geen last van heeft als ik met een update bezig ben die wellicht mis gaat en daardoor sommige zaken niet werken zoals gebruikelijk.
Niet omdat ik me moet verantwoorden waarom ik achter de pc zit hoor.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Nog tips/trics hoe je je front end eingelijk het beste in kan delen?
ik zit eens met lovelace te bekijken wat er allemaal kan, toen vroeg ik mij af wat eigenlijk het makkelijkst/beste is om je front end in te delen.
De dingen die je het meeste gebruikt op de front end maar dan...
tabblad voor lampen/sensor of per woonlaag b.v.
Alles wat HA tot nu toe doet is eigenlijk buiten de GUI om, alleen automations en af en toe een keer een lamp schakelen ofzo via het front end.
Ik had altijd het gevoel dat een front end meer voor de fancy was als je een tabblad ofzo dedicated voor HA hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 17:41

dof

[...]

'k Ben eergisteren van 0.84.6 naar 0.86.2 gegaan en ik wist natuurlijk dat ik een aantal problemen zou tegenkomen en dat is ook weer uitgekomen. Maar de slugify dingen waren gelukkig eenvoudig te vinden en andere probleempjes ook weer redelijk vlot kunnen herstellen.

Het begint te wennen dat je bij upgrades steeds weer tegen onverwachte dingen aanloopt die je dan weer moet zien te tackelen. Wat dat betreft is het wel een uitdagend spelletje >:)

En inderdaad -zoals bij anderen- upgrade ik het niet als de vrouw thuis is, too risky... :)

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 27-01-2019 22:57 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel grappig: nu we de Toon aan de wand hebben met de bediening van de lampen via Toon -> emulated_hue -> Home Assistant, is eigenlijk ook de hele use-case voor een Android tablet aan de muur verdwenen. De Toon geeft ook het weer weer, bediening verwarming, bediening lampen; verder heb ik in HA vooral dingen in staan die voor mij van belang zijn en die ik makkelijk vanaf de mobiel even kijk.

Same here als bij Puckstar: het is geen probleem dat ik lekker aan het rommelen ben achter de laptop (hey, ieder z'n hobby), maar als de lampen de hele tijd aan/uit springen of andere dingen niet werken, dan krijg je daar reactie op. Enne, in je eentje werkt veel geconcentreerder :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PuckStar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:27:
Het gaat mij er vooral omdat zij er geen last van heeft als ik met een update bezig ben die wellicht mis gaat en daardoor sommige zaken niet werken zoals gebruikelijk.
Goed te weten dat ik niet de enige ben bij wie de HA component wederhelft niet goed integreert. Ik krijg voortdurend logmeldingen "Exception: vroeger kon ik tenminste nog...". Die melding verbaast me enigszins, want voorheen was nog niet de helft mogelijk van nu. De component klinkt leuk, maar lijkt al met al toch wat missende dependencies te hebben. Was er maar een vast lijstje met requirements...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

iMars

Full time prutser

dof schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:51:
[...]

'k Ben eergisteren van 0.84.6 naar 0.86.2 gegaan en ik wist natuurlijk dat ik een aantal problemen zou tegenkomen en dat is ook weer uitgekomen. Maar de slugify dingen waren gelukkig eenvoudig te vinden en andere probleempjes ook weer redelijk vlot kunnen herstellen.

Het begint te wennen dat je bij upgrades steeds weer tegen onverwachte dingen aanloopt die je dan weer moet zien te tackelen. Wat dat betreft is het wel een uitdagend spelletje >:)

En inderdaad -zoals bij anderen- upgrade ik het niet als de vrouw thuis is, too risky... :)
Ik ging van 0.85.x naar 0.86.2 en kreeg allemaal foutmeldingen over foute configuratie (letterlijk bijna alles werd aangegeven, alle lampen werden niet herkend). Terwijl het enige afwijkende voor mij de "time" was, wat ik in mijn automations moest veranderen naar "time_pattern", wat ik ook al had gedaan.

Had een rollback gedaan terug naar 0.85.x en alles werkte weer. Een dag later kijken, was er 0.86.3 uit, opnieuw geprobeerd en op een 4-tal sensoren die een andere naam hadden gekregen, werkte alles.

Was 0.86.2 nou een probleemkindje? Met 0.86.3 werkt alles weer prima.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk je log maar even na dan, want het grote verschil is dat de configuratie nu niet stuk gaat bij gewijzigde ID's, maar dat er voor gewaarschuwd wordt. Je hebt tot 0.96 of 1.0 om ze aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

iMars schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Ik ging van 0.85.x naar 0.86.2 en kreeg allemaal foutmeldingen over foute configuratie (letterlijk bijna alles werd aangegeven, alle lampen werden niet herkend). Terwijl het enige afwijkende voor mij de "time" was, wat ik in mijn automations moest veranderen naar "time_pattern", wat ik ook al had gedaan.

Had een rollback gedaan terug naar 0.85.x en alles werkte weer. Een dag later kijken, was er 0.86.3 uit, opnieuw geprobeerd en op een 4-tal sensoren die een andere naam hadden gekregen, werkte alles.

Was 0.86.2 nou een probleemkindje? Met 0.86.3 werkt alles weer prima.
In .3 hebben ze aangegeven dat de "naamsverandering" iets te hard was, en dat ze dat hebben teruggedraaid inderdaad. :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-07 22:39
Ja ik heb er ook wel ff aardig mee zitten kutten hoor, zit wel beetje te twijfelen om rollback te doen naar m'n snapshot van 0.85.2 en dan upgrade naar 0.86.3, want ik heb nu al m'n groups e.d. weg moeten tiefen om de boel uberhaupt enigszins aan de gang te krijgen.

Ik snap dat het een product in ontwikkeling is, ik snap dat je dan soms met breaking changes te maken hebt, maar ze mogen SOMS wel even íets vriendelijker daar mee omgaan en dit soort functionaliteit of al in de .0 stoppen, of gewoon pre-update een scriptje meeleveren die even een bestandjes uitkotst in je /config/ oid waar staat 'dit is de huidige naam van je entiteit' > 'dit is de naam van je entiteit post-update'. Met eventueel de file en regelnummer erbij. Dan maak je het toch allemaal wat fijner voor je gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42
Vraag.

Heb nu een Honeywell Evohome zichtbaar in mijn HA. En wil daarvoor een automation maken.

Dit is wat ik wil, een soort If then else dingetje

Heb op mijn slaapkamerraam n aqara window sensors zitten. En dus zone verwarming.

Wat ik wil ;
If raa is open, then mag verwarming niet aanslaan (ook al zakt de temp beneden mjn ingestelde min-waarde), else mag hij wel aanslaan als het nodg is.

Ik zie de window sensor in mijn HA en ik zie ook de Evohome als entitie (bijv. climate.slaapkamer) en als service climate.turn.off Dus daar moet ik wel iets mee kunnen, enkel lukt het niet. Maar dan ook volledig niet.

Maar ik snap die hele if then, else niet binnen HA. Ik kom nog uit de BASIC tijd.

Iemand die me een geod begrijpbaar script kan geven? En waarbij ik steeds met vragen terug mag komen?

Leuke is, als ik deze aan de praat heb, ben ik weer een stap verder.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 28-01-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 07:05
Ik heb opeens een vreemd probleem dat nieuwe flows die ik maak in node-red niet meer werken. Ik krijg dan bij de call service "No connection" de bestaande werken prima. In de hassio log zie ik ook staan:

19-01-28 10:19:00 INFO (MainThread) [hassio.api.proxy] Home Assistant WebSocket API error: Received message 8:0 is not WSMsgType.TEXT
19-01-28 10:19:00 INFO (MainThread) [hassio.api.proxy] Home Assistant WebSocket API connection is closed
19-01-28 10:19:06 INFO (MainThread) [hassio.api.proxy] Home Assistant WebSocket API request initialize
19-01-28 10:19:06 INFO (MainThread) [hassio.api.proxy] WebSocket access from a0d7b954_nodered

Dat is precies als ik in nodered op deploy druk. Ik zit op HA 86.3 en nieuwste NR...

Hmm het gebeurd alleen wanneer ik deze scheduler gebruik: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-timerswitch

Edit 2: Ok , ben erachter. Zodra je op deploy drukt duurt het even 5 seconden voordat alles connected is, mijn schedule node die gaf gelijk de opdracht, dus voordat alles connected was. Met een delay er tussen werkt het wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Greetoz op 28-01-2019 11:39 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
maartend schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:18:
Vraag.

Heb nu een Honeywell Evohome zichtbaar in mijn HA. En wil daarvoor een automation maken.

Dit is wat ik wil, een soort If then else dingetje

Heb op mijn slaapkamerraam n aqara window sensors zitten. En dus zone verwarming.

Wat ik wil ;
If raa is open, then mag verwarming niet aanslaan (ook al zakt de temp beneden mjn ingestelde min-waarde), else mag hij wel aanslaan als het nodg is.

Ik zie de window sensor in mijn HA en ik zie ook de Evohome als entitie (bijv. climate.slaapkamer) en als service climate.turn.off Dus daar moet ik wel iets mee kunnen, enkel lukt het niet. Maar dan ook volledig niet.

Maar ik snap die hele if then, else niet binnen HA. Ik kom nog uit de BASIC tijd.

Iemand die me een geod begrijpbaar script kan geven? En waarbij ik steeds met vragen terug mag komen?

Leuke is, als ik deze aan de praat heb, ben ik weer een stap verder.
hoe wordt nu de verwarming aangestuurd?
Omdat je zegt dat de verwarming niet aan mag slaan, moet er nu toch ook iets zijn die zegt dat hij aan slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zoeperman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:08:
[...]

hoe wordt nu de verwarming aangestuurd?
Omdat je zegt dat de verwarming niet aan mag slaan, moet er nu toch ook iets zijn die zegt dat hij aan slaat?
Dat is dat hele evohome systeem. Zoneverwarming. Kun je appart intellen van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

maartend schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Dat is dat hele evohome systeem. Zoneverwarming. Kun je appart in programmeren van HA.
YAML automations kan ik ook niet (ik gebruik Node-Red), maar als je per zone kunt aansturen, kun je dan niet je 'temperature setpoint' bij raam open verlagen naar 1.0 °C? En bij raam dicht naar je standaard waarde? Dat moet wel te doen zijn denk ik

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
The_Admin schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:07:
Ja ik heb er ook wel ff aardig mee zitten kutten hoor, zit wel beetje te twijfelen om rollback te doen naar m'n snapshot van 0.85.2 en dan upgrade naar 0.86.3, want ik heb nu al m'n groups e.d. weg moeten tiefen om de boel uberhaupt enigszins aan de gang te krijgen.

Ik snap dat het een product in ontwikkeling is, ik snap dat je dan soms met breaking changes te maken hebt, maar ze mogen SOMS wel even íets vriendelijker daar mee omgaan en dit soort functionaliteit of al in de .0 stoppen, of gewoon pre-update een scriptje meeleveren die even een bestandjes uitkotst in je /config/ oid waar staat 'dit is de huidige naam van je entiteit' > 'dit is de naam van je entiteit post-update'. Met eventueel de file en regelnummer erbij. Dan maak je het toch allemaal wat fijner voor je gebruikers.
Maar waarom niet gewoon de aanpassingen doorvoeren die aangegeven zijn?

Ik ben het met je eens dat de uitleg van de breaking change beter had gekund maar in principe is het gewoon een kwestie van dat opvolgen en dan werkt het.
In de log (in 0.86.2) werd mij wel duidelijk aangeven waar ik het moest zoeken dus daarmee kon ik alles renamen en werkt het prima.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Laatst online: 20-07 12:43
Hmmbob schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Nou, het viel me nog mee. Ik gebruikte Lovelace al, dus dat was geen punt voor me.

Ik moest 4 automations aanpassen vanwege de overgang van "time" naar "time_pattern", had 2 sensoren die een andere entity_id hadden (en dat viel me reuze mee), 4 MQTT sensors die van "json_attributes" naar "json_attributes_topic" moesten en 4 scrape-sensors (van de Tinq site) die werkten dankzij een bug en nu beter gedefinieerd moesten worden.

Die "json_attributes" hoe heb jij die aangepast? Ik heb namelijk ze proberen om te zetten maar dan krijg ik errors:

orgineel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: "mqtt"
  state_topic: "zigbee2mqtt/hallway/sensor/0003/motionsensor"
  name: Lichtsterkte Gang
  entity_namespace: Gang
  availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
  unit_of_measurement: "lx"
  icon: "mdi:theme-light-dark"
  value_template: "{{ value_json.illuminance }}"
  device_class: illuminance
  json_attributes: 
    - "battery"
    - "voltage"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

PuckStar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:17:
[...]

Omdat niet alle entities zelf zijn verzonnen. Toen ik de Ikea afstandsbediening vanuit deCONZ importeerde had hij de entity id "sensor.tradfri_remote_control__battery_level_" en ook de disk usage was "sensor.disk_use_percent_". Heb ik zelf nooit verzonnen, heeft HA allemaal zelf gedaan, en dus heb ik er ook nooit echt op gelet. Nu heb ik dus maar twee sensoren die stuk gingen bij .85, en één daarvan is bij .86 weer stuk gegaan, gewoon omdat ik zelf niet weet hoe die dingen heten. Voor mij moet het ook een beetje home automation "set and forget" zijn. Dat ik één keer de ellende moet invoeren is oké, daarna moet het gewoon werken IMO.

Een script bij de updater voegen die zegt "Luister, je hebt nog X in je config, pas het even aan, dan updaten we" klinkt in ieder geval een stuk gebruiksvriendelijker. Mijn upgrade was door de dubbele underscore in de Tradfri battery-level volledig gefaald, home assistant startte niet meer op en gaf geen foutmeldingen in een webinterface: "Connection refused." in Chrome. En dan? Waar ga je beginnen met zoeken? Het is dat ik nog de SSH addon had aangezet en via die weg de logs kon bekijken. Ik ben al met al meer dan 3 uur bezig geweest met updaten, waaronder dit probleem wat geen eenduidige foutmelding gaf.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:25:
[...]

Die "json_attributes" hoe heb jij die aangepast? Ik heb namelijk ze proberen om te zetten maar dan krijg ik errors:

orgineel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  json_attributes: 
    - "battery"
    - "voltage"
de regels met battery en voltage moet je verwijderen, achter json_attributes voeg je _topic toe, en daar noem je hetzelfde topic als je state topic

@tdw je hebt een punt hoor, dat vindt Paulus ook getuige de allereerste regel in de pull request die de breaking change terug draait:
Undo the breaking changes of 0.86. No more core breaking changes like that.

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 28-01-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Hmmbob schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:29:
[...]
de regels met battery en voltage moet je verwijderen, achter json_attributes voeg je _topic toe, en daar noem je hetzelfde topic als je state topic
Dus als ik het goed begrijp:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  state_topic: 
  json_attributes_topic: "zigbee2mqtt/hallway/sensor/0003/motionsensor"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:33:
[...]

Dus als ik het goed begrijp:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  json_attributes_topic: "zigbee2mqtt/hallway/sensor/0003/motionsensor"
Bijna, ook je state topic moet blijven staan. Zie je quote, ik heb het aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Hmmbob schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:35:
[...]
Bijna, ook je state topic moet blijven staan. Zie je quote.
Ja klopt my bad, ik zie het :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
tdw schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:25:
[...]
Omdat niet alle entities zelf zijn verzonnen. Toen ik de Ikea afstandsbediening vanuit deCONZ importeerde had hij de entity id "sensor.tradfri_remote_control__battery_level_" en ook de disk usage was "sensor.disk_use_percent_". Heb ik zelf nooit verzonnen, heeft HA allemaal zelf gedaan, en dus heb ik er ook nooit echt op gelet. Nu heb ik dus maar twee sensoren die stuk gingen bij .85, en één daarvan is bij .86 weer stuk gegaan, gewoon omdat ik zelf niet weet hoe die dingen heten. Voor mij moet het ook een beetje home automation "set and forget" zijn. Dat ik één keer de ellende moet invoeren is oké, daarna moet het gewoon werken IMO.

Een script bij de updater voegen die zegt "Luister, je hebt nog X in je config, pas het even aan, dan updaten we" klinkt in ieder geval een stuk gebruiksvriendelijker. Mijn upgrade was door de dubbele underscore in de Tradfri battery-level volledig gefaald, home assistant startte niet meer op en gaf geen foutmeldingen in een webinterface: "Connection refused." in Chrome. En dan? Waar ga je beginnen met zoeken? Het is dat ik nog de SSH addon had aangezet en via die weg de logs kon bekijken. Ik ben al met al meer dan 3 uur bezig geweest met updaten, waaronder dit probleem wat geen eenduidige foutmelding gaf.
aai dat klinkt inderdaad een stuk lastiger en onduidelijker! Dat was ik me niet bewust dat dat nog kon.
Dan ben ik het nog meer met je eens dat uitleg bij breaking changes beter moet.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:29:
[...]
Dat is in principe dus geen vervanger voor de vorige functionaliteit als je een sensor gebruikt die geen state topic gebruikt of wanneer je maar één veld mee wilt nemen.

In mijn geval pak ik maar een paar velden uit mijn P1 logger die over IP/MQTT gaat.

Dit was al opgemerkt maar is toch gemerged. Sta op het punt om een issue hiervoor aan te maken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 15:36
maartend schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:18:
Wat ik wil ;
If raa is open, then mag verwarming niet aanslaan (ook al zakt de temp beneden mjn ingestelde min-waarde), else mag hij wel aanslaan als het nodg is
In principe is raam open een conditie die in je actions kunt stoppen.

Overigens moet je bij het sluiten van het raam ook nog checken of de minimale temperatuur bereikt is en dat de verwarming moet worden ingeschakeld of niet.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb gisteren GPSLogger voor Android in gebruik gesteld, netjes de gegevens ingevuld zoals hier in de GPSLogger component beschreven.
De GPSLogger Webhook integratie ingesteld, en de bijbehorende code in de URL gezet.

In GPS Logger werkt alles prima, locatie kan worden doorgegeven aan HASS. Maar helaas, ik krijg elke minuut (en soms minder vaak) deze foutmelding in de HASS log voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/device_tracker/gpslogger.py", line 28, in _set_location
    attributes=attrs
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/device_tracker/__init__.py", line 299, in async_see
    dev_id = cv.slug(str(dev_id).lower())
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/config_validation.py", line 383, in slug
    raise vol.Invalid('invalid slug {} (try {})'.format(value, slg))
voluptuous.error.Invalid: invalid slug �vice_name (try vice_name)

Geen idee wat hier mis gaat. Ik heb welgeteld 1 keer dezelfde foutcode gezien op 't web, maar geen oplossing hiervoor.
Wat is hier aan de hand? Is het een bug? Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JayOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:58:
[...]

In principe is raam open een conditie die in je actions kunt stoppen.

Overigens moet je bij het sluiten van het raam ook nog checken of de minimale temperatuur bereikt is en dat de verwarming moet worden ingeschakeld of niet.
Dut snap ik.En dat stukje lukt me wel. Action ; verwarming uit van slaapkamer
Maar hoe komt de hele routine er uit te zien. Ik ben echt zeer slecht met die if then Els systemen binnen yaml of python of hoe dat dan ook heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Dat is in principe dus geen vervanger voor de vorige functionaliteit als je een sensor gebruikt die geen state topic gebruikt of wanneer je maar één veld mee wilt nemen.

In mijn geval pak ik maar een paar velden uit mijn P1 logger die over IP/MQTT gaat.

Dit was al opgemerkt maar is toch gemerged. Sta op het punt om een issue hiervoor aan te maken :/
Ik vind het ook niet echt een verbetering, het is er juist minder duidelijk op geworden volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
PuckStar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:17:
[...]

Ik ben het met je eens dat de uitleg van de breaking change beter had gekund maar in principe is het gewoon een kwestie van dat opvolgen en dan werkt het.
In de log (in 0.86.2) werd mij wel duidelijk aangeven waar ik het moest zoeken dus daarmee kon ik alles renamen en werkt het prima.
Mwah, ik vond het redelijk summier, het was volgens mij in de lijn van 'we gaan verder met wijzigingen aan entiteiten, door de slugify change, dus het kan zijn dat; ...'. Vervolgens lees ik echt heel veel mensen die eigenlijk gewoon niks meer kunnen doordat heel HA zo'n beetje onbruikbaar is door A) wijzigingen in entiteiten en B ) groups.yaml wat volgens mij én door bovenstaande wijziging én door Lovelace default niet meer lekker verwerkt wordt en eigenlijk dus HA kapt en op van alles en nog wat errors geeft, ik kreeg zelfs errors op componenten die ik niet gebruik. Dus dan is het vrij invasive en is het lastig te zien waar te beginnen.

En zeker; voor beiden (entiteiten en Lovelace) is gewaarschuwd, maar je moet er volgens mij toch ook vaak wel een beetje van uit gaan dat je gebruikers stom zijn en dat sowieso niet lezen. Ik merk dat ze (zeker nu met het Nabu Casa gebeuren en eerder de link met Ubiquiti) toch wel wat meer de professionele kant op willen (en Lovelace en de config daarvan via de GUI is natuurlijk ook een enorme stap in die richting) en het vroeger of later een product wordt voor ook de wat simpelere / minder technische gebruikers. Dan kan zoiets als dit niet. Wij als Tweakers lezen de changelogs (proactief of reactief) en weten over het algemeen wel waar we het moeten zoeken (zowel in de configs als anders op fora voor hulp).

Jan met de pet die straks bij een Ubiquiti Smart Plug HA 'cadeau' krijgt (hypothetisch he) ramt gewoon op 'update' zodra er 'update available' staat, en die moet toch echt vooraf gewaarschuwd worden en voorgekauwd hoe hij dit repareert, of beter nog; HA snapt zelf welke entiteiten 'ie wijzigt en doet de find+replace zelf in de verdere config, want laten we wel zijn; dat kán ook en is nou ook weer niet super lastig te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 13:01
lolgast schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:38:
Kan niks zinnigs zeggen over de grafische weergave, die gebruik ik niet. Boeit niet hoe het er uit ziet, het moet werken :+
Tip van flip trouwens, ik zie dat je sommige nodes hebt hernoemd en andere niet. 'Vroeger' kon dat heel eenvoudig vanuit de Z-Wave node settings en dan veranderde alle sensoren mee. Tegenwoordig kan dat op de volgende manier:
[Afbeelding]
Zojuist geprobeerd {"node_id":"107","name":"vijverpopp2"} daarna een herstart uitgevoerd de hoofd zwave node wordt wel gerenamed waar de sub entities niet de friendly name past zich wel aan waar de entity naam zie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E2M9D4B.png

ps het stukje unknown type komt omdat de tussenstekker nog niet volledig herkend wordt maar hij werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ANdrode schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Het commentaar is gewoon genegeerd zou je kunnen zeggen.

Overigens - als je discovery gebruikt - dan gaat dit automatisch. Zigbee2mqtt ondersteund al het topic, dus ik hoefde niks te veranderen :D
Heb nu wel dubbele waarden: zowel als state als als attribuut door deze wijziging. Maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Ik vind het ook niet echt een verbetering, het is er juist minder duidelijk op geworden volgens mij
Ik denk dat ik snap waarom dit gedaan wordt. Dit sluit namelijk beter aan bij auto-configuratie van sensoren.

Er mist voor mij alleen helaas wat documentatie over wat de visie op dit gebied is en waarom dit de standaard workflow moet worden. Ik verwacht dat dit het uiteindelijk makkelijker maakt om een tasmota te gebruiken maar voorlopig geeft het vooral waarschuwingen in mijn use case en is die na deprecation niet meer mogelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:28
Voor zover ik begrepen heb willen ze bij HA af van de yaml configuratie en volledig over op frontend configuratie. Dit maakt het makkelijker om onder anderen dingen onder water te veranderen en ook wordt het makkelijker om HA te configureren.

Ik vind de switch naar frontend juist jammer. De configuratie in yaml maakt het voor mij makkelijker om dingen aan te passen en om backups te maken/code te delen met anderen. Hopelijk komt er een fork voor de mensen als ik die liever bij yaml blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:34
XanderHuisman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:06:
Voor zover ik begrepen heb willen ze bij HA af van de yaml configuratie en volledig over op frontend configuratie. Dit maakt het makkelijker om onder anderen dingen onder water te veranderen en ook wordt het makkelijker om HA te configureren.

Ik vind de switch naar frontend juist jammer. De configuratie in yaml maakt het voor mij makkelijker om dingen aan te passen en om backups te maken/code te delen met anderen. Hopelijk komt er een fork voor de mensen als ik die liever bij yaml blijven :P
Als ze het oplossen door net als met lovelace in je config toe te voegen welke methode of je wilt (code of frontend) vind ik het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Het commentaar is gewoon genegeerd zou je kunnen zeggen.
Ik heb wat verder gezocht in de issue tracker en de positie die ze innemen is duidelijk: MQTT componenten moeten weinig configuratie vereisen omdat MQTT anders te complex wordt.

Tegelijkertijd worden er wel honderden componenten toegevoegd voor specifieke hardware maar MQTT moet binnen één format.

Het nare aan deze set-up is ook nog dat devices geen uniek ID hebben. Het topic heeft zin als meerdere sensoren één sensor kunnen delen maar dat kan nog niet. Premature optimization...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
maartend schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Dut snap ik.En dat stukje lukt me wel. Action ; verwarming uit van slaapkamer
Maar hoe komt de hele routine er uit te zien. Ik ben echt zeer slecht met die if then Els systemen binnen yaml of python of hoe dat dan ook heet
Je hebt geen if-then-else nodig.

Door de conditie raam dicht in de action op te nemen toets je eerst of het raam dichtstaat, zo ja voer de verdere actions uit, zo niet dat stopt de action en wordt de verwarming niet aangezet. Je kunt raam dicht ook gewoon als conditie opnemen in je automation (trigger/condition/action).

Niet moeilijker maken dan het is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
# bepalen of raam dicht staat
  - condition: or/and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: [raamsensor]
        state: 'off'
# eventuele verdere condities
      - condition: 
# inschakelen verwarming 
  - service: ?
    entity_id: ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderHuisman
lubbertkramer schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Als ze het oplossen door net als met lovelace in je config toe te voegen welke methode of je wilt (code of frontend) vind ik het prima :)
Dat zou mooi zijn, je ziet helaas al meerdere componenten die via frontend geconfigureerd moeten worden en hun config komt dan in de .storage map in één van de files.

Een mooi voorbeeld is Luftdaten. De sensor werkte redelijk (ik had af en toe dat de sensor stopte met werken), maar met frontend configuratie hebben ze het onmogelijk gemaakt om via backend te configureren (HA blijft instanties aanmaken bij herstarts en de devs zeggen doodleuk dat je maar frontend moet gebruiken). De Luftdaten sensor heeft wonderbaarlijk een `gold` label gekregen dat staat voor goede kwaliteit en alles, maar mijn eigen custom sensor die frontend meuk niet heeft (en wat tweaks voor connectie) werkt stabieler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
XanderHuisman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:11:
[...]
(HA blijft instanties aanmaken bij herstarts en de devs zeggen doodleuk dat je maar frontend moet gebruiken). De Luftdaten sensor heeft wonderbaarlijk een `gold` label gekregen dat staat voor goede kwaliteit en alles, maar mijn eigen custom sensor die frontend meuk niet heeft (en wat tweaks voor connectie) werkt stabieler :+
Wat je wel moet toegeven is dat er bij zo'n project veel contributions worden gedaan door onervaren ontwikkelaars en dat contributions soms een kopie zijn van een goede implementatie ipv het gebruik van een library.
offtopic:
Heeft ook voordelen hoor, maar ik ga niets aan desbetreffende component contributen nadat je een fragment van een open source project van mij kopieert als HASS component

Als je op een gebied zoals MQTT wel echt wat aan de architectuur wilt verbeteren dan kan dat bij HASS ook en wordt je niet te hard tegengehouden door legacy compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ondertussen ben ik alweer een tijdje met Home Assistant bezig, en wil ik eigenlijk meer met beveiliging doen. Ik heb in dit topic meerdere mensen gezien die gebruik maken van Traefik als load balancer in combinatie met Lets Encrypt certificaten. Dat lijkt me ook wel interessant, want ik heb meerdere diensten die ik ook van buitenaf veilig te benaderen wil hebben.

Nu ben ik op zoek naar een goede noob-handleiding om Traefik in een docker container aan de praat te krijgen. Ik heb nog niet echt een noob-proof oplossing gezien. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Je kan ze toch gewoon in LoveLace hernoemen....
Toevallig ook een suggestie hoe de friendly names te overschrijven binnen een monster-card? In onderstaand kaartje toon ik entiteiten die beweging of 'open' detecteren. Dat geeft een mooi overzicht, maar aangezien diverse entiteiten de friendly name 'beweging' hebben, zorgt dat in zo'n overzicht voor wat onduidelijkheid.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      - type: custom:monster-card
        card:
          type: entities
          title: Beweging en open deuren
          show_header_toggle: false
        filter:
          include:
            - entity_id: "*beweging*"
              state: 'on'
              options:
                secondary_info: last-changed
            - entity_id: "*deur*"
              state: 'on'
              options:
                secondary_info: last-changed                
          exclude:
            - entity_id: automation.*
            - entity_id: "*h264*" 
            - entity_id: "*filter*"

Wellicht andersom denken? Op de overige plekken de friendly name overschrijven zodat in de monster-card een friendly name genoeg kan zeggen. Is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Heeft iemand een oplossing om Node-Red ook in de timezone te laten lopen van HA? Want nu loopt Node-Red in UTC tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderHuisman
koelkast schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:30:
Ondertussen ben ik alweer een tijdje met Home Assistant bezig, en wil ik eigenlijk meer met beveiliging doen. Ik heb in dit topic meerdere mensen gezien die gebruik maken van Traefik als load balancer in combinatie met Lets Encrypt certificaten. Dat lijkt me ook wel interessant, want ik heb meerdere diensten die ik ook van buitenaf veilig te benaderen wil hebben.

Nu ben ik op zoek naar een goede noob-handleiding om Traefik in een docker container aan de praat te krijgen. Ik heb nog niet echt een noob-proof oplossing gezien. Iemand een idee?
De website van Treafik heeft een goed example voor Treafik + Docker + Let's Encrypt.

Mocht je er niet uit komen kan ik mijn mijn eigen config delen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Had je al op de pagina van Traefik zelf gekeken: https://traefik.io/#easy-to-install ??

Je zult je toch in eea moeten verdiepen denk ik, want om iets te willen, zul je het moeten begrijpen.
Containers via Portainer aftrappen is niet echt moeilijk namelijk, maar het juist configureren van Treafik icm die containers (backend services) vergt toch net wat meer leeswerk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34

lxz

Ik heb deze gevolgd en de relevante onderdelen eruit gehaald. Beschrijft goed hoe je je eigen domein + subdomeinen (of duckdns) kunt gebruiken icm letsencrypt en docker(-compose)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:08
Iemand ervaring om de status van een Samsung QLED in HA te krijgen,
Ik zou graag scenes willen starten als bijvoorbeeld HDMI1 aanstaat etc.

Krijg t niet echt gevonden op internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Toch maar even teruggerold naar 0.85.1 en toen upgrade naar 0.86.3, dat ging allemaal een stuk vriendelijker, en zowaar incl melding zoals ik zelf net opperde. Ik liep al wat achter de feiten aan dus :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jOutOLr.png

Nu de UI maar eens langzaam moderniseren. Hij is nu wel 'lovelace', maar gewoon 1:1 overgezet middels de config migration, dus het ziet er nog niet echt flashy uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Baseje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:48:
Iemand ervaring om de status van een Samsung QLED in HA te krijgen,
Ik zou graag scenes willen starten als bijvoorbeeld HDMI1 aanstaat etc.

Krijg t niet echt gevonden op internet...
Je hebt de Samsung QLED wel in HA staan op dit moment?

Zo ja, dan zou je bij de dev-states tool kunnen kijken hoe de source HDMI1 (attribuut) gedefinieerd is.

Deze waarde kun je dan gebruiken binnen je automation template:

Als trigger zou je het veranderen van attribuut kunnen gebruiken of het aanzetten van de Samsung

In de action kun je diverse scenes toewijzen aan de verschillende attribuutwaarden:
code:
1
2
3
4
5
6
{ if is_state_attr( [mediaplayer], [naam attribuut] , '[waarde van het attribuut]') }
turn on scene 1
{ elif is_state_attr( [mediaplayer], [naam attribuut] , '[waarde van het attribuut]') }
turn on scene 2
...
{ endif }

Bovenstaande code is los uit de pols, dus check vooral voor de juiste syntax de dev-template tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Laatst online: 21:14
Vanaf afgelopen week ook gestart met Hassio, ik kom van Domoticz. het is allemaal even wennen maar ik heb al steeds meer werkend, ESP's via MQTT, Sonoff via MQTT, DSMR Reader via MQTT, mijn GoodWe Zonnepanelen omvormer heb ik ook werkend maar nog niet helemaal zoals gedacht.

Ik heb ik sensor met daaronder de echte waardes maar ik weet niet hoe ik deze onderliggende waardes kan gebruiken. Ik zou graag de 'eday' willen gebruiken. Hoe kan ik dat doen? Ik kom wat dingen tegen over een JSON en dan dingen aanpassen maar dit een is component.

Is er iemand die mij de een zetje kan geven in de juiste richting?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7869/46181194124_4eef423a71_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@jjbstolk Voeg een template sensor toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Laatst online: 21:14
Ah, inderdaad dat zocht ik. We gaan weer puzzelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JayOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Je hebt geen if-then-else nodig.

Door de conditie raam dicht in de action op te nemen toets je eerst of het raam dichtstaat, zo ja voer de verdere actions uit, zo niet dat stopt de action en wordt de verwarming niet aangezet. Je kunt raam dicht ook gewoon als conditie opnemen in je automation (trigger/condition/action).

Niet moeilijker maken dan het is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
# bepalen of raam dicht staat
  - condition: or/and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: [raamsensor]
        state: 'off'
# eventuele verdere condities
      - condition: 
# inschakelen verwarming 
  - service: ?
    entity_id: ?
Thnx. Dit is dan wel een zeer krachtige routine waar ik veel mee kan doen.
En ik snap hem ook, dat is nog belangrijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je vind hier en hier best aardige instructies. Verder heb je veel aan de docs op de Træfik site zelf en zit hier op dit topic ook aardig wat mensen met Træfik kennis waaronder mezelf. Ik vind het helemaal geweldig iig en is Træfik icm met docker een hele fijne combinatie.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Greetoz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:38:
Heeft iemand een oplossing om Node-Red ook in de timezone te laten lopen van HA? Want nu loopt Node-Red in UTC tijd.
Ik heb enkele schedules met de schedex node, en die lopen gewoon dagelijks op schema? :?

Edit: Als ik een timestamp aan een debug-node hang en 'm injecteer, dan krijg ik daar een UNIX EPOCH tijd uit in milliseconden. Die is altijd gelijk aan GMT (=UTC). Wat probeer je te bereiken?

[ Voor 23% gewijzigd door tdw op 28-01-2019 19:13 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat is de handigste manier om mijn dochter tracken? Ze is 7 en krijgt nog geen mobiel, maar ik zou haar wel willen tracken? Zijn hier kleine devices voor die ze bijv. In haar zak kan doen en die een gps signaal afgeven en af te vangen zijn in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sbakker1982 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:39:
Wat is de handigste manier om mijn dochter tracken? Ze is 7 en krijgt nog geen mobiel, maar ik zou haar wel willen tracken? Zijn hier kleine devices voor die ze bijv. In haar zak kan doen en die een gps signaal afgeven en af te vangen zijn in home assistant?
Ik weet dat https://www.traccar.org ondersteund is wellicht dat tussen de supported devices iets staat wat voor doeleinde werkt.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik heb een vraagje over Fibaro keyfob, maar misschien is het ook van toepassing op de button of andere remotes.

In mij zwave config file heb ik de regels toegevoegd wat op de home assistant website te vinden is.

Ik heb een automation aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: turn_on_keyfob1
  alias: Office Light auto1
 # hide_entity: False  
  initial_state: off  
  trigger:  
    platform: event    
    event_type: zwave.scene_activated    
    event_data:    
      entity_id: zwave.fibaro_system_fgkf601_keyfob
      scene_id: 2    
      scene_data: 7680    
  action:  
    - service: homeassistant.turn_on
      entity_id: switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch

Als ik op de keyfob de circle indruk (scene 2) dan krijg ik de volgende gegevens door:

code:
1
2
3
4
5
2019-01-28 19:45:12.971 Detail,
2019-01-28 19:45:12.971 Info, Node007, Received Central Scene set from node 7: scene id=2 in 7860 seconds. Sending event notification.
2019-01-28 19:45:12.971 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=7860, new value=7860, type=int
2019-01-28 19:45:12.971 Detail, Node007, Changes to this value are not verified
2019-01-28 19:45:12.971 Detail, Node007, Notification: ValueChanged

De scene id en data komen dus overeen met mijn automation, maar toch gebeurt er niets.

Is misschien mijn entity id verkeerd? Ik zou niet zo goed weten wat ik hier moet vullen behalve. Wat ik nu heb staan is de id van mijn keyfob.

[edit]
Volgens mij lag het hieraan: initial_state: false. welke dus op true moet staan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 28-01-2019 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Onderhuidse GPS chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:26
ik merk op dat de home assistant app op ios crashed zodra ik rechtsonder de app settings open. Ga ik op 4G i.p.v wifi dan is er niks aan de hand. Ook als ik het ios component verwijder dan kan ik zowel op wifi als 4G de settings bekijken.

Laatst SSL/letsencrypt ingesteld en de naam van mijn iphone veranderd. Vooral dit laatste zag ik in het begin als mogelijke reden voor de crashes omdat ik erachter kwam dat hass overal je device name vastlegt.. Daarom maar een nieuwe installatie gedaan van homeassistant (docker).

Het probleem blijft echter bestaan. Blijkbaar ben ik niet de enige, echter toen was de app nog in beta: https://github.com/home-a...-assistant-iOS/issues/184
Ik hoor hier niemand hierover, nog meer mensen last van hetzelfde? Of weet iemand wat de oplossing kan zijn? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 16:32
Tk102
En dan geofence instellen.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 16:32
Ging iets mis

[ Voor 91% gewijzigd door ny-hardcore op 28-01-2019 20:32 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik heb niet opgelet, en per ongeluk Xiaomi tussenstekkers gekocht met wifi (i.p.v. zigbee).
(Deze dus)

Om deze in te stellen, heb ik de app nodig van Xiaomi denk ik? Daar lijkt het op als ik deze handleiding volg:
https://www.home-assistant.io/components/switch.xiaomi_miio/

Of kan ik deze plugs direct via MQTT oid instellen? De plugs zenden een wifi ssid uit waarmee ik kan verbinden (chuangmi-plug-m3_miap0ee0). Kan ik hier wat mee? Als ik verbinding maak vind ik een apparaat op 192.168.4.1, maar geen webserver oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefanroelofs schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:06:
Ik heb niet opgelet, en per ongeluk Xiaomi tussenstekkers gekocht met wifi (i.p.v. zigbee).
(Deze dus)

Om deze in te stellen, heb ik de app nodig van Xiaomi denk ik? Daar lijkt het op als ik deze handleiding volg:

Of kan ik deze plugs direct via MQTT oid instellen? De plugs zenden een wifi ssid uit waarmee ik kan verbinden (chuangmi-plug-m3_miap0ee0). Kan ik hier wat mee? Als ik verbinding maak vind ik een apparaat op 192.168.4.1, maar geen webserver oid.
heb ze zelf niet; maar volgens mij is dit wat je zoekt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik Spotify en krijg met regelmaat de volgende error in mijn log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2019-01-28 20:44:10 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for media_player.spotify fails
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 600, in urlopen
    chunked=chunked)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 343, in _make_request
    self._validate_conn(conn)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 839, in _validate_conn
    conn.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connection.py", line 355, in connect
    cert = self.sock.getpeercert()
  File "/usr/local/lib/python3.6/ssl.py", line 900, in getpeercert
    self._check_connected()
  File "/usr/local/lib/python3.6/ssl.py", line 864, in _check_connected
    self.getpeername()
OSError: [Errno 107] Transport endpoint is not connected

kom er niet echt achter waar dit aan ligt en heb de instructies al paar keer nagekeken en staan allemaal goed. het component werkt verder ook gewoon, maar kom wel veel deze error tegen. iemand een idee...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:22
Hoe doen de mensen het hier met een Aqara Cube en Deconz? Ik weet dat de log op debug moet staan, maar heb nu al meerdere keren het probleem gehad dat de HA database na enkele maanden vol liep. Ik draai op een RPI, dus ik ben gebonden aan het geheugenkaartje. Is er een mogelijkheid om debug aan te zetten, maar dit niet in de database op te slaan?

Zijn er tevens mensen die met HASSIO en een RPI de database bijv. op een USB stick oid hebben opgeslagen? Heb wat handleidingen proberen te volgen, maar het probleem is dat die geschreven zijn voor als je bijv. Raspbian hebt geïnstalleerd en niet HASSIO. Probleem is namelijk dat je met de SSH Add-on binnen de SSH container blijft en niet het OS zelf benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
martinvdm schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:26:
Ik gebruik Spotify en krijg met regelmaat de volgende error in mijn log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2019-01-28 20:44:10 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for media_player.spotify fails
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 600, in urlopen
    chunked=chunked)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 343, in _make_request
    self._validate_conn(conn)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 839, in _validate_conn
    conn.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connection.py", line 355, in connect
    cert = self.sock.getpeercert()
  File "/usr/local/lib/python3.6/ssl.py", line 900, in getpeercert
    self._check_connected()
  File "/usr/local/lib/python3.6/ssl.py", line 864, in _check_connected
    self.getpeername()
OSError: [Errno 107] Transport endpoint is not connected

kom er niet echt achter waar dit aan ligt en heb de instructies al paar keer nagekeken en staan allemaal goed. het component werkt verder ook gewoon, maar kom wel veel deze error tegen. iemand een idee...?
Zelfde probleem hier, verder werken play buttons ook niet, dus ik denk dat het component niet helemaal 100% is... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46
Is er een manier om de unit of measurement aan te passen in HASS? Ik wil graag de lichtintensiteit van een fibaro in homekit zichtbaar maken maar blijkbaar is daar de unit lx voor nodig ipv lux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
symen89 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:34:
Is er een manier om de unit of measurement aan te passen in HASS? Ik wil graag de lichtintensiteit van een fibaro in homekit zichtbaar maken maar blijkbaar is daar de unit lx voor nodig ipv lux.
Ja, bij customization, unit_of_measurement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Thoit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:33:
Hoe doen de mensen het hier met een Aqara Cube en Deconz? Ik weet dat de log op debug moet staan, maar heb nu al meerdere keren het probleem gehad dat de HA database na enkele maanden vol liep. Ik draai op een RPI, dus ik ben gebonden aan het geheugenkaartje. Is er een mogelijkheid om debug aan te zetten, maar dit niet in de database op te slaan?

Zijn er tevens mensen die met HASSIO en een RPI de database bijv. op een USB stick oid hebben opgeslagen? Heb wat handleidingen proberen te volgen, maar het probleem is dat die geschreven zijn voor als je bijv. Raspbian hebt geïnstalleerd en niet HASSIO. Probleem is namelijk dat je met de SSH Add-on binnen de SSH container blijft en niet het OS zelf benadert.
Ik lees de deCONZ events uit via Node-Red en heb eigenlijk geen behoefte aan een log daarbij. Wat je ook nog kunt doen is een automation maken die elke dag de recorder.purge service aanroept, met een "keep-days" van 7 ofzo. Dan heb je een week aan data en wordt de database niet te groot.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderHuisman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:34:
[...]

Zelfde probleem hier, verder werken play buttons ook niet, dus ik denk dat het component niet helemaal 100% is... :P
;( jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
tdw schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Ik heb enkele schedules met de schedex node, en die lopen gewoon dagelijks op schema? :?

Edit: Als ik een timestamp aan een debug-node hang en 'm injecteer, dan krijg ik daar een UNIX EPOCH tijd uit in milliseconden. Die is altijd gelijk aan GMT (=UTC). Wat probeer je te bereiken?
Ik zou willen dat Nodered juist niet in UTC loopt maar in lokale tijd. Tuurlijk kan ik de schemas wel een uur naar achteren aanpassen maar met zomertijd mag ik dan weer alles gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:33:

Recorder kan er toch voor zorgen dat je log niet groter kan worden dan X dus gewoon limiteren als je SD kaart een limiet geeft. Voor logging koppelen aan een influxdb :)

Op een RPI naar een USB/Netwerk share schrijven staat nog op de todo, een van de redenen naast stabiliteit waarom ik naar een NUC gegaan ben

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 28-01-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
tdw schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:40:
[...]

Ik lees de deCONZ events uit via Node-Red en heb eigenlijk geen behoefte aan een log daarbij. Wat je ook nog kunt doen is een automation maken die elke dag de recorder.purge service aanroept, met een "keep-days" van 7 ofzo. Dan heb je een week aan data en wordt de database niet te groot.
En mag ik vragen hoe je dit doet? Heb je hier toevallig een voorbeeld van wat je wil delen?
lubbertkramer schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:45:
[...]

Recorder kan er toch voor zorgen dat je log niet groter kan worden dan X dus gewoon limiteren als je SD kaart een limiet geeft. Voor logging koppelen aan een influxdb :)

Op een RPI naar een USB/Netwerk share schrijven staat nog op de todo, een van de redenen naast stabiliteit waarom ik naar een NUC gegaan ben
Klopt, heb de recorder ook ingesteld op purge_keep_days: 5. Over het algemeen kijk ik bijna nooit naar de logging en vind het dan ook niet prettig voor de levensduur van het kaartje om dit in debug weg te schrijven terwijl ik er niks mee doe.

[ Voor 40% gewijzigd door Thoit op 28-01-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:46:
[...]

En mag ik vragen hoe je dit doet? Heb je hier toevallig een voorbeeld van wat je wil delen?

[...]

Klopt, heb de recorder ook ingesteld op purge_keep_days: 5. Over het algemeen kijk ik bijna nooit naar de logging en vind het dan ook niet prettig voor de levensduur van het kaartje om dit in debug weg te schrijven terwijl ik er niks mee doe.
Zeker, neem aan dat je vooral kijkt als je het eventid wilt hebben voor automations dus een korte purge zou dan goed moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Greetoz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:45:
[...]

Ik zou willen dat Nodered juist niet in UTC loopt maar in lokale tijd. Tuurlijk kan ik de schemas wel een uur naar achteren aanpassen maar met zomertijd mag ik dan weer alles gaan aanpassen.
Daarom vraag ik wat je probeert te bereiken. Maar probeer het anders eens met de Moment-node.
Thoit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Uiteraard!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J4yg6Xx.jpg

De events: deconz_event is een events: all-node die in dit geval specifiek naar deCONZ (en dus ZigBee) events luistert. Je ziet daarboven de groene msg-node. Die laat het complete msg-object zien. Zo ziet het er bijvoorbeeld uit als ik m'n Tradfri-afstandsbediening bedien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jDa22y7.jpg

Zo kan ik zien welk id de actie heeft getriggerd (tradfri_remote_control) en wat de actie was (boven: knop 5, long press, start, onder: knop 5, long press, end). Daarna ga ik verder met automatiseren :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:13
Ik zit vanavond al een tijdje te stoeien met een deel van mijn "wekker radio script" maar het lukt nog niet echt. :(

Wat ik wil is dat wanneer de input_boolean "alarm_clock_radio" aan gaat, het scrip triggert dat eerst het nieuws afgespeeld moet worden op een Google Home Mini en als die stream (mp3 file) klaar is, alle speakers (die in een groep staan), een radiozender gaan afspelen.

Ik gebruik hiervoor onderstaande automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
####################################
##### Alarm clock radio nieuws #####
- alias: alarm_clock_radio_news
  initial_state: true
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.alarm_clock_radio
    to: 'on'
  action:
  - service: media_player.play_media
    data:
      entity_id: media_player.bed
      media_content_id: http://content1a.omroep.nl/urishieldv2/l27m44da28976221d353005c4f58c9000000.08492bf5d589d7d55b72331f0eb8ba04/nos/radionieuws/nosnieuws_bulalg.mp3
      media_content_type: 'music'
  - service: media_player.volume_set
    data:
      entity_id: media_player.chris
      volume_level: 0.15

##### Alarm clock radio muziek #####
- alias: alarm_clock_radio_music
  initial_state: true
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: media_player.bed
    to: 'idle'
  action:
  - data:
      entity_id: input_boolean.turn_on
    service: input_boolean.play_slam_mixmarathon
  - data:
      entity_id: input_boolean.turn_off
    service: input_boolean.alarm_clock_radio

De input_boolean "play_slam_mixmarathon" werkt prima als ik deze handmatig activeer, de correcte stream gaat aan op alle speakers.
Probleem is echter dat bovenstaande automation niet verder lijkt te komen omdat die de trigger van media_player.bed die naar "idle" gaat, niet herkend...
In de dev-state zie ik hem wel degelijk gewoon naar "idle" gaan, maar er gebeurt niets :'(

Ziet iemand de fout misschien ?
Ik draait v0.86.3 van hass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
tdw schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Daarom vraag ik wat je probeert te bereiken. Maar probeer het anders eens met de Moment-node.
Ik gewoon een simpel schema die de deurbel boven uit zet op gezette tijden ivm de baby. In de schedule node die ik gedownload heb kan ik dus tijden invullen maar dat zijn dus utc tijden omdat nodered in utc loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Greetoz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Ik gewoon een simpel schema die de deurbel boven uit zet op gezette tijden ivm de baby. In de schedule node die ik gedownload heb kan ik dus tijden invullen maar dat zijn dus utc tijden omdat nodered in utc loopt.
Probeer Schedex-node, die werkt bij mij goed. Al heb ik het systeem pas sinds begin deze maand draaien, dus het zou kunnen dat het niet goed gaat met de zomertijd, maar daar kan ik nu nog geen antwoord op geven :)

Edit: Met de inject node kun je ook elke dag op specifieke tijden berichten sturen. Heb je helemaal geen scheduler nodig. Die werkt bij mij ook goed.

[ Voor 12% gewijzigd door tdw op 28-01-2019 22:30 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:08
JayOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:04:
[...]

Je hebt de Samsung QLED wel in HA staan op dit moment?

Zo ja, dan zou je bij de dev-states tool kunnen kijken hoe de source HDMI1 (attribuut) gedefinieerd is.

Deze waarde kun je dan gebruiken binnen je automation template:

Als trigger zou je het veranderen van attribuut kunnen gebruiken of het aanzetten van de Samsung

In de action kun je diverse scenes toewijzen aan de verschillende attribuutwaarden:
code:
1
2
3
4
5
6
{ if is_state_attr( [mediaplayer], [naam attribuut] , '[waarde van het attribuut]') }
turn on scene 1
{ elif is_state_attr( [mediaplayer], [naam attribuut] , '[waarde van het attribuut]') }
turn on scene 2
...
{ endif }

Bovenstaande code is los uit de pols, dus check vooral voor de juiste syntax de dev-template tool
Ik zie helaas (okal zet ik hard een mediaplayer met iP in de config) opties van mij QLED.
Alleen de status OFF zie ik, terwijl de TV aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 0.86.4 is er ook https://github.com/home-a...stant/releases/tag/0.86.4
  • Bumps aioasuswrt (@kennedyshead - #20432) (asuswrt docs)
  • Add check to validate gamut (@starkillerOG - #20518)
  • fix #20387 devices without model/protocol (@fredrike - #20530) (tellduslive docs)

[ Voor 59% gewijzigd door JBS op 29-01-2019 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Hier toevallig mensen die toevallig ervaring hebben met het bijhouden van HassIO data in InfluxDB + Chronograf?

Ik was gister op zoek naar een manier om straks zowel de data van de slimme meter als ook van Home Assistant bij elkaar te gaan harken in InfluxDB en dacht toen meteen aan de combinatie InfluxDB + Grafana maar toen ik even verder aan het kijken was dan mijn neus lang is stuitte ik op Chronograf, van de makers van InfluxDB alleen dan een stuk gelikter, https://www.influxdata.com/time-series-platform/chronograf/

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Greetoz (en @tdw) Er is een speciaal Node-RED topic in het leven geroepen naar aanleiding van de vervuiling die in dit topic plaatsvond :) Heb je meteen een stuk meer ervaring om je vraag te laten beantwoorden
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Ik zie dat die al gevonden is

@R2D2 Hoe lees je de slimme meter uit? Via het DSMR component of met bijvoorbeeld DSMR Reader? Die laatste heeft zijn eigen PostgreSQL database waar je Grafana rechtstreeks tegenaan kunt laten praten. Dan heb je heel HA niet nodig om de data naar Grafana te krijgen

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 29-01-2019 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:40:
@R2D2 Hoe lees je de slimme meter uit? Via het DSMR component of met bijvoorbeeld DSMR Reader? Die laatste heeft zijn eigen PostgreSQL database waar je Grafana rechtstreeks tegenaan kunt laten praten. Dan heb je heel HA niet nodig om de data naar Grafana te krijgen
Nog niet om heel eerlijk te zijn, ik heb de kabel gister besteld... maar ik wil het liefst zoveel mogelijk data op 1 plek hebben in plaats van verspreid over meerdere databases / stukjes software, vandaar InfluxDB omdat deze ook "beter" zou moeten zijn voor dit soort "time series" data volgens verschillende bronnen.

Voor zover ik na kon gaan kan Hass zijn data ook prima kwijt in InfluxDB zonder extra addon, en zo min mogelijk addons heeft nog altijd mijn voorkeur.

Vanavond maar eens knutselen.

[ Voor 6% gewijzigd door R2D2 op 29-01-2019 08:17 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Baseje schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 01:24:
[...]

Ik zie helaas (okal zet ik hard een mediaplayer met iP in de config) opties van mij QLED.
Alleen de status OFF zie ik, terwijl de TV aanstaat...
Staat je tv in deze lijst?

Pagina: 1 ... 105 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.