Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 15:47
Pimmeh schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:09:
[...]

_/-\o_ Daarom inderdaad thuis de verlichting met Hue, een losstaand systeem en het blijft werken!
totdat een hue update je systeem om zeep helpt en je dus ook niets hebt, of je hue hub de geest geeft.
Voor alles is wel wat te zeggen, een systeem is altijd afhankelijk van iets, ook al neem je iets als b.v. een shelly, als die de geest geeft hang je ook.

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen ideeën en kijkwijzen hoe een geautomatiseerd huis er uit moet zien :)
Meest bepalende factor is in de meeste gevallen de WAF factor als ik her en der lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 23:33
Oh daar heb je zeker een punt. Laat ik het anders verwoorden, Hue is een stuk stabieler dan scriptjes / configs die ik aanpas en soms ergens een haakje vergeet. Zeker als het niet op hetzelfde systeem draait die wel eens reboot, een hoge load heeft vanwege reden x of y. Dus minder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 15:36
[...]

_/-\o_ Daarom inderdaad thuis de verlichting met Hue, een losstaand systeem en het blijft werken!
Totdat de Hue-bridge het begeeft.

Hanteer zelf altijd de volgende fallback opties voor essentiële toepassingen in het huis (met als principe lokaal tenzij):

Home Assistant
Platform-bridge
Fysieke schakeling

Mocht mijn Home Assistant installatie het begeven moet de platform-bridge dit direct kunnen opvangen. Wanneer opeens de platform-bridge problemen veroorzaakt dat moet er gelijk met fysieke schakelingen (de oude manier van voor Home Assistant) gewerkt worden. Elke onomkeerbare afhankelijkheid van technologie is een no-go in mijn ontwerp.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ik gebruik Tradfri, maar daar kan je de bediening ook direct linken aan de lampen zelf. In het washok had ik eerst een Tradfri lamp, met Z-wave bewegingssensor. De lamp ging nog wel eens offline in HA (door bereik issues), waardoor het licht dus niet aan gaat... Nu hangt er een tradfir bewegings-sensor direct gelinkt met de lamp, wat dus in principe altijd werkt. Maar de lamp is ook nog te bedienen via de schakelaar indien nodig en ook nog via HA. Redudancy FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 12:28
JayOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Totdat de Hue-bridge het begeeft.

Hanteer zelf altijd de volgende fallback opties voor essentiële toepassingen in het huis (met als principe lokaal tenzij):

Home Assistant
Platform-bridge
Fysieke schakeling

Mocht mijn Home Assistant installatie het begeven moet de platform-bridge dit direct kunnen opvangen. Wanneer opeens de platform-bridge problemen veroorzaakt dat moet er gelijk met fysieke schakelingen (de oude manier van voor Home Assistant) gewerkt worden. Elke onomkeerbare afhankelijkheid van technologie is een no-go in mijn ontwerp.
De kans dat mijn Hue hub er mee stopt acht ik vrij klein, straks ga je nog meerdere lampen op 1 schakelaar aansluiten omdat 1 lamp het wel eens kan begeven >:) Mocht de Hue bridge/HA er mee stoppen heb ik altijd de Hue schakelaar nog en de zaklamp op mijn telefoon om de bridge te resetten. Als het net eruit ligt werken fysieke schakelaars ook niet meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JayOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:17:
[...]
Elke onomkeerbare afhankelijkheid van technologie is een no-go in mijn ontwerp.
Dat heb ik nou ook. Als me mobiele telefoon uitvalt, heb ik nog altijd een landlijn, en als die uitvalt...

Afbeeldingslocatie: https://undead-llama.com/wp-content/uploads/2014/01/emoji.jpg

De angst voor uitval en betrouwbaarheid is typisch voor elke nieuwe techniek die we gebruiken. Een oude auto kon je namelijk ook gewoon aanslingeren als die het niet deed, en een beeldbuis gaf je gewoon een klap op de zijkant...

De pubers die nu opgroeien weten al niet beter dan dat alles lekker draadloos werkt. Dat zie je aan de aangepaste pyramide van Maslov 8)

Afbeeldingslocatie: https://i-h2.pinimg.com/564x/b1/91/59/b1915904c7d9c9464509baf397bbcb6f.jpg

Ik overkom dit dillema tot nu toe met Shelly's die de fysieke schakelaar ongemoeid laat (oke, de Shelly zit tussen de lamp en de schakelaar, dus moet nog steeds werken), en Zigbee lampen/schakelaars die je aan elkaar kunt koppelen zonder tussenkomst van een Domotica systeem of Tradfri/Hue gateway.

Het gaat mij op dit ogenblik ook nog te ver om alles lekker weg te werken en draadloze schakelaars op de muur te plakken, al is er altijd een uitweg door de lamp even uit en weer aan te doen: mijn Tradfri lampen gaan dan gewoon branden 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
kepler schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Ik gebruik Tradfri, maar daar kan je de bediening ook direct linken aan de lampen zelf. In het washok had ik eerst een Tradfri lamp, met Z-wave bewegingssensor. De lamp ging nog wel eens offline in HA (door bereik issues), waardoor het licht dus niet aan gaat... Nu hangt er een tradfir bewegings-sensor direct gelinkt met de lamp, wat dus in principe altijd werkt. Maar de lamp is ook nog te bedienen via de schakelaar indien nodig en ook nog via HA. Redudancy FTW!
Als je batterij van de bewegings sensor op is dan heb je ook niets meer.

Automation neemt risico en afhankelijkheid met zich mee, anders moet je gewoon domme lampen nemen, geen dimmers of wat voor poespas dan ook.
De familie accepteerd het zoals het nu gaat, totdat de boel een keer plat gaat ofzo, zien we dan wel weer hoe vaak dat gaat gebeuren.
Als ze je hobby accepteren en er geen moeite mee hebben dat een lamp wel eens raar doet dan is er niets aan de hand, ze hebben er meer moeite mee als de wasmachine of ketel kapot zou zijn 😜

Elk eco systeem heeft ook weer voor en nadelen
Hue is b.v. vrij duur en heeft geen standaard schakelaars (inbouw als busch jeager)
Ikea is goedkoop maar ook geen standaard schakelaar
sonof/shelly is wifi en kan weer niet dimmen.

Als je de 'domme' schakelaars laat zitten heb je altijd kans dat iemand je slimme lamp omzeep helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door zoeperman op 24-01-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
zoeperman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:54:
[...]

Als je batterij van de bewegings sensor op is dan heb je ook niets meer.

Automation neemt risico en afhankelijkheid met zich mee, anders moet je gewoon domme lampen nemen, geen dimmers of wat voor poespas dan ook.
De familie accepteerd het zoals het nu gaat, totdat de boel een keer plat gaat ofzo, zien we dan wel weer hoe vaak dat gaat gebeuren.
Als ze je hobby accepteren en er geen moeite mee hebben dat een lamp wel eens raar doet dan is er niets aan de hand, ze hebben er meer moeite mee als de wasmachine of ketel kapot zou zijn 😜

Elk eco systeem heeft ook weer voor en nadelen
Hue is b.v. vrij duur en heeft geen standaard schakelaars (inbouw als busch jeager)
Ikea is goedkoop maar ook geen standaard schakelaar
sonof/shelly is wifi en kan weer niet dimmen.

Als je de 'domme' schakelaars laat zitten heb je altijd kans dat iemand je slimme lamp omzeep helpt.
Als de batterij op is, dan heb ik altijd nog de fysieke schakelaar. Maar volgens mij geeft de sensor wel de batterijstatus door aan HA (geen idee eigenlijk, even checken) en dan zou ik dus een waarschuwing krijgen (ook via de Tradfri app).

Alle extra zaken zijn niet zo erg als het een keer niet goed gaat. Ik schakel de TV-set aan met een tradfri-stekker en op basis van die input zijn er nog wat automations (bv versterker op goede input, lampen aan, etc.). Tradfri-stopcontact is te bedienen via het knopje via Tradri en als die leeg is dan kan het eventueel ook nog via een knopje in HA.

Als de versterker een keer niet goed schakelt, dan is dat ook geen ramp. Maar als we het licht niet meer aan kunnen doen dan is dat wel heel vervelend.

Ik heb van de domme schakelaars dus slimme schakelaars gemaakt, door middel van Fibaro/Qubino. Wel redelijk prijzig, maar erg betrouwbaar en de schakelaars blijven werken (ook nog eens dimbaar).

En ik vind het ook wel een leuke uitdaging om alles juist zo betrouwbaar te maken. Home Automation zou het leven makkelijker moeten maken en daar hoort ook betrouwbaarheid bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22
Inhakende op de stabiliteitsdiscussie en wat er gebeurd als dingen wegvallen. Tegelijk lees ik ook over het gebruik van de hubs/bridges/... van de fabrikant. Met de aankomende versie van Zigbee2mqtt zou die afhankelijkheid van de fabrikant niet meer nodig hoeven te zijn. De fallback die nu kan worden gecreëerd door bv een bewegingsmelder direct een lamp te laten schakelen zonder tussenkomt van de Zigbee controller kan dan ook via Zigbee2mqtt worden ingesteld.
Dit zijn de zogenaamde bindings, zoals hier beschreven hoe het in Zigbee2mqtt te configureren: https://github.com/Koenkk...cs/information/binding.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:33
RobertMe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:26:
Inhakende op de stabiliteitsdiscussie en wat er gebeurd als dingen wegvallen. Tegelijk lees ik ook over het gebruik van de hubs/bridges/... van de fabrikant. Met de aankomende versie van Zigbee2mqtt zou die afhankelijkheid van de fabrikant niet meer nodig hoeven te zijn. De fallback die nu kan worden gecreëerd door bv een bewegingsmelder direct een lamp te laten schakelen zonder tussenkomt van de Zigbee controller kan dan ook via Zigbee2mqtt worden ingesteld.
Dit zijn de zogenaamde bindings, zoals hier beschreven hoe het in Zigbee2mqtt te configureren: https://github.com/Koenkk...cs/information/binding.md
Deconz kan dit inderdaad ook, @JBS had hier laatst een vraag over gesteld @ git van Deconz -> https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1137 waarna het ook zichtbaar is in de VNC Viewer die beschikbaar is gekomen sinds de laatste update. Ik moet hier zelf nog mee gaan testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RobertMe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:26:
Dat is de reden, inclusief group support dat ik de dev docker versie gebruik van zigbee2mqtt...
Nog niet alles werkt ff lekker, maar daarvoor is het ook de dev versie.

Kijk ik naar de net uitgebrachte 0.86.x versie van hass met zijn zha component en configuratie mogelijkheden dan vraag ik me wel af waar hass nu heengaat, want de architectuur wordt zo, met al die native bindings die direct koppelen op een seriële/USB poort een beetje beroerd.

Dit geld voor de:
  • P1 poort
  • Opentherm gateway
  • Zigbee
  • Zwave
  • ...
Nu zijn Zigbee en Zwave mesh netwerken, dus daar is de plek van je hass server minder van belang, maar in mijn huis staan de CV en de meterkast nu net niet op dezelfde plek, maar misschien heb ik een gek huis :X

Voor zowel de P1 logging als de opentherm gateway gebruik in nu readers die over MQTT koppelen met hass. Dit werkt uitstekend, zowel lokaal als remote (koppelen van andere locaties).

Voor het automatisch configureren van entities is er al de MQTT discovery die ook perfect voor Tasmota en andere MQTT zaken werkt. Ook het configureren van de devices over MQTT gaat perfect.

Het managen van een device of koppeling zou dan ook perfect op deze manier kunnen plaatsvinden, zonder dat device en hass op dezelfde hardware moeten draaien, dus technisch is er geen enkele belemmering voor een fatsoenlijke architectuur waar devices en verwerking/beheer netjes zijn gescheiden door een MQTT broker of REST API, immers zo werkt de rest van de wereld :D

Een MQTT broker heeft het voordeel dat er meerdere afnemers kunnen zijn (ik mix nu nog meerdere Domotica pakketten, die dus exact dezelfde info van de devices/sensoren ontvangen over MQTT), bij REST is dat helaas een stuk moeilijker.

Hoop dat de hass ontwikkelaars de mogelijkheden van gedistribueerde data inname en config niet zomaar vergeten ;w

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Deconz kan dit inderdaad ook, @JBS had hier laatst een vraag over gesteld @ git van Deconz -> https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1137 waarna het ook zichtbaar is in de VNC Viewer die beschikbaar is gekomen sinds de laatste update. Ik moet hier zelf nog mee gaan testen
Ben er ook nog niet achter hoe en waar(mee) ik de genoemde commando's (https://github.com/dresde...37#issuecomment-455573634) kan gebruiken. Moet me daar nog verder in verdiepen. Als iemand anders dat toevallig al gedaan heeft, dan hoor ik 't natuurlijk graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:25

dof

zoeperman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:13:

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen ideeën en kijkwijzen hoe een geautomatiseerd huis er uit moet zien :)
Meest bepalende factor is in de meeste gevallen de WAF factor als ik her en der lees
Zeker, WAF is het belangrijkst en vrijwel altijd i.v.m. verlichting. En dat uit zich zo " "Mijn verlichting moet altijd werken, ook als jouw hobby weer eens uit de lucht is" :)

Vandaar dat onze queeste is: automatiseren maar met een zeer solide backup. En daar zijn allerlei technische scenario's voor te bedenken.

Vraagje in deze context: Bij mijn Yeelight plafondlamp (LED Ceiling Light) is een afstandsbediening (BT remote control) bijgeleverd. Ik gebruik deze niet als alles werkt. Maar wat er ook gebeurt (HA down, netwerk down, ander ongemak), met die remote control is de lamp altijd te bedienen. Dus hij is wel binnen handbereik geplaatst (als een soort kaars met lucifers bij uitval van elektriciteit :) )

Is er bij andere slimme led lampen van Hue of Ikea of anderzins ook zoiets te verkrijgen of te verzinnen?

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 24-01-2019 15:06 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dof schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Vraagje in deze context: Bij mijn Yeelight plafondlamp (LED Ceiling Light) is een afstandsbediening (BT remote control) bijgeleverd. Ik gebruik deze niet als alles werkt. Maar wat er ook gebeurt (HA down, netwerk down, ander ongemak), met die remote control is de lamp altijd te bedienen.

Is er bij andere slimme led lampen van Hue of Ikea of anderzins ook zoiets te verkrijgen of te verzinnen?
Ja, zie het binding verhaal hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

JBS schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:06:
[...]
Ja, zie het binding verhaal hierboven :)
Hmm, zo had ik de "binding" nog niet geïnterpreteerd, maar ik ga het nu even bestuderen (en zo mogelijk testen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Mars Warrior schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Dat is de reden, inclusief group support dat ik de dev docker versie gebruik van zigbee2mqtt...
Nog niet alles werkt ff lekker, maar daarvoor is het ook de dev versie.

Kijk ik naar de net uitgebrachte 0.86.x versie van hass met zijn zha component en configuratie mogelijkheden dan vraag ik me wel af waar hass nu heengaat, want de architectuur wordt zo, met al die native bindings die direct koppelen op een seriële/USB poort een beetje beroerd.

Dit geld voor de:
  • P1 poort
  • Opentherm gateway
  • Zigbee
  • Zwave
  • ...
Nu zijn Zigbee en Zwave mesh netwerken, dus daar is de plek van je hass server minder van belang, maar in mijn huis staan de CV en de meterkast nu net niet op dezelfde plek, maar misschien heb ik een gek huis :X

Voor zowel de P1 logging als de opentherm gateway gebruik in nu readers die over MQTT koppelen met hass. Dit werkt uitstekend, zowel lokaal als remote (koppelen van andere locaties).

Voor het automatisch configureren van entities is er al de MQTT discovery die ook perfect voor Tasmota en andere MQTT zaken werkt. Ook het configureren van de devices over MQTT gaat perfect.

Het managen van een device of koppeling zou dan ook perfect op deze manier kunnen plaatsvinden, zonder dat device en hass op dezelfde hardware moeten draaien, dus technisch is er geen enkele belemmering voor een fatsoenlijke architectuur waar devices en verwerking/beheer netjes zijn gescheiden door een MQTT broker of REST API, immers zo werkt de rest van de wereld :D

Een MQTT broker heeft het voordeel dat er meerdere afnemers kunnen zijn (ik mix nu nog meerdere Domotica pakketten, die dus exact dezelfde info van de devices/sensoren ontvangen over MQTT), bij REST is dat helaas een stuk moeilijker.

Hoop dat de hass ontwikkelaars de mogelijkheden van gedistribueerde data inname en config niet zomaar vergeten ;w
Ja, ik zit nu ook een beetje te fronsen bij de HA richting in de laatste releases, juist nu ik afgelopen kwartaal toch zoveel mogelijk in MQTT richting ben gemigreerd. Zo blijven we lekker aan de gang. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-07 14:31
Twee Shelly 1's binnengekregen, beetje impulsaankoop :P hoe kan je deze nu het beste in HA opnemen? Gewoon de basic firmware? MQTT? Las hier laatst iets over dat je op de webgui kan switchen naar andere firmwares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Kan je met het binding verhaal ook meerdere lampen koppelen aan 1 schakelaar?
Enige nadeel is dat schakelaar alleen een lamp schakeld en dus niet een automation aftrapt, je dus de automation op de lamp moet maken.

Fall back hier is op dit moment de tradfri app van ikea zelf, daar kan je de lamp ook in schakelen (mits de tradfri hub niet uit de lucht is)

Betrouwbaarheid en stabiliteit is wel een dingetje natuurlijk maar ook budget speelt een rol, die 2 bijten elkaar wel op dat vlak uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:44:
Kan je met het binding verhaal ook meerdere lampen koppelen aan 1 schakelaar?
Enige nadeel is dat schakelaar alleen een lamp schakeld en dus niet een automation aftrapt, je dus de automation op de lamp moet maken.
Ja, aan bijvoorbeeld een Hue Dimmer kun je meerdere lampen koppelen.
M.b.t. de vraag of een binding commando of een automation eerder bij de lamp komt wanneer er zowel via een binding geschakeld wordt als via een door de Hue Dimmer te triggeren HASS automation, zie info vanaf hier: https://github.com/dresde...37#issuecomment-454904503
Both actually. The group command probably arrives first, so the rule command sticks.
The light will reflect the rule command, as this overrides the changes from the group command.

[ Voor 20% gewijzigd door JBS op 24-01-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dof schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:16:
[...]
Ja, ik zit nu ook een beetje te fronsen bij de HA richting in de laatste releases, juist nu ik afgelopen kwartaal toch zoveel mogelijk in MQTT richting ben gemigreerd. Zo blijven we lekker aan de gang. :?
Ik zie loskoppelen via een message-broker ook als doel-architectuur.

Dat heeft die zigbee abstractie die nu gebruikt wordt gemist. Je ziet hier een overgang van generiek (switch, sensor) naar specifiek (zigpy + specifieke UI).

Als die zigpy UI puur op lovelace gebaseerd is dan is het ok. Als het een uitzondering is dan is het jammer…
offtopic:
Hoewel bij zigpy wél naar de library wordt verwezen en er bij bestaande componenten vaak kritieke stukken code gewoon vanuit een andere library naar de hass component zijn gekopieerd zonder referentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hmmm ik zit nog steeds met het volgende:

-Hass.io en een tado v2 als thermostaat ingesteld. Nu wil ik de met google home / assistant met mijn stem de temperatuur verhogen en verlagen. Als ik vervolgens zeg : Zet de temperatuur in de woonkamer op 20 graden, dan krijg ik als reactie terug: ''Die stand is niet beschikbaar voor verwarming instellen''

Ik kan de Tado wel gewoon bedienen in Home-assistant zelf.

Iemand enig idee hoe dit kan? ''Vroeger'' speelde ik met Home-bridge met mijn iPad, en dat ging altijd prima met siri.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 22:39
Possible schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:13:
Hmmm ik zit nog steeds met het volgende:

-Hass.io en een tado v2 als thermostaat ingesteld. Nu wil ik de met google home / assistant met mijn stem de temperatuur verhogen en verlagen. Als ik vervolgens zeg : Zet de temperatuur in de woonkamer op 20 graden, dan krijg ik als reactie terug: ''Die stand is niet beschikbaar voor verwarming instellen''

Ik kan de Tado wel gewoon bedienen in Home-assistant zelf.

Iemand enig idee hoe dit kan? ''Vroeger'' speelde ik met Home-bridge met mijn iPad, en dat ging altijd prima met siri.
Hee toevallig hier hetzelfde probleem.
Ik had eerst Tado rechtstreeks aan Google Home, maar dan blijft ie zeuren dat "hot water" niet beschikbaar is, aangezien tado die ook als thermostaat aanbied aan google.
Nu dus via Home Assistant en dan de Hot Water niet door sturen naar Google Assistant. Helaas zegt ie dan bij mij inderdaad dat de ingestelde stand er niet is. Hij geeft wel aan hoe warm het is.

Rechtstreeks via Tado kan je wel gewoon de temperatuur aanpassen.

Welke versie van Homeassistant draai jij? Ik las laatst dat er in 0.84 iets zou zijn opgelost met thermostaten en google home.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Nee, dat gezeik heb ik ook elke dag. Zelfs als ik dat uitzet, vraagt hij weer om het of disabled te laten staan of te enablen. Maar bij elke keer starten blijft die app zeiken...

Hoop dat er snel een nieuwe komt.

Ik zie ook tov de vorige versie geen enkele verbetering. Deze app blijft soms ook elke 30-60seconden refreshen waardoor het scherm gaat knipperen.

1 stap vooruit, 10 stappen achteruit vwb deze iOS app :(

[...]

Mijn geleende Shelly 1 blijft het uitstekend doen. Dit jaar nog geen enkel probleem gehad _/-\o_
Ik vraag me af of dit door de nieuwe app komt. Ik heb het refreshen ook af en toe maar meen me te herinneren dat dit al was vlak voor de nieuwe iOS release en wellicht meer aan de Home assistant kan ligt. Locatie melding geen last van.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Hee toevallig hier hetzelfde probleem.
Ik had eerst Tado rechtstreeks aan Google Home, maar dan blijft ie zeuren dat "hot water" niet beschikbaar is, aangezien tado die ook als thermostaat aanbied aan google.
Nu dus via Home Assistant en dan de Hot Water niet door sturen naar Google Assistant. Helaas zegt ie dan bij mij inderdaad dat de ingestelde stand er niet is. Hij geeft wel aan hoe warm het is.

Rechtstreeks via Tado kan je wel gewoon de temperatuur aanpassen.

Welke versie van Homeassistant draai jij? Ik las laatst dat er in 0.84 iets zou zijn opgelost met thermostaten en google home.
Ik draai op dit moment 0.84.5 als versie. Daarmee zou je dus zeggen dat het gefixed moet zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Refresh probleem in de app heb ik ook een paar keer opgemerkt, maar over het algemeen heb ik de app zo kort open dat het niet voorkomt.

Locatie popup nooit gezien. Alleen bij openen nieuwe app dat hij gebruik wilde maken van de ios mogelijkheden en daar toestemming voor gegeven. Moet zeggen dat het sindsdien ook wel sneller wijzigingen opmerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
lolgast schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:39:
Refresh probleem in de app heb ik ook een paar keer opgemerkt, maar over het algemeen heb ik de app zo kort open dat het niet voorkomt.

Locatie popup nooit gezien. Alleen bij openen nieuwe app dat hij gebruik wilde maken van de ios mogelijkheden en daar toestemming voor gegeven. Moet zeggen dat het sindsdien ook wel sneller wijzigingen opmerkt
als je bij die popup ja hebt gezegd zie je hem inderdaad niet weer, zeg je nee dan komt die iedere keer weer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
Voor iedereen die gebruik maakt van het ASUSWRT-component is het verstandig te wachten met het installeren van een nieuwe versie, zie issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
zit er nog verschil in "" of '' in een data
b.v.
{% elif is_state("light.xxx_lamp", "off") %}
of
{% elif is_state('light.xxx_lamp', "off") %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:19
Klopt het dat auto discovery niet meer werkt voor Harmony sinds de aanpassingen in de component om de Hub ook met de nieuwe firmware te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-07 21:30
barrymossel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:16:
Klopt het dat auto discovery niet meer werkt voor Harmony sinds de aanpassingen in de component om de Hub ook met de nieuwe firmware te laten werken?
Had er met de vorige versie ook last van. Toen weer hard in mijn confuration.yaml gezet. Nu (86.1) nog niet gekeken of discovery weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Laatst online: 22:52
iemand het nieuwe ZHA component al geprobeerd met 86.1 ?
ik heb een deconz conbee , en heb onderstaande nu even bijgezet in config
maar dan start mijn hassio zelfs niet meer op, ik geraak niet meer in webinterface, ook geen error in log file
heel vreemd
dacht mss dat de deconz addon conflict zou maken , dus deze ook maar even handmatig gestopt, maar geen effect
iemand een idee?

ik heb de lijnen dan maar terug even commented, en terug hassos volledig herstart
path klopt, want die is identiek als in deconz config

#zha:
# usb_path: /dev/ttyUSB0
# database_path: /config/zigbee.db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:44
JBS schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:53:
[...]
Zouden we iets kunnen met aliases https://www.home-assistan...a_player.spotify/#aliases? Ik lees dat nieuwe devices in de log voorbij komen, maar wat als de betreffende Google Home (Of Chromecast Audio bijvoorbeeld) al eens eerder gezien is, hoe komen we dan achter de alias? Dat inmiddels gevonden, die komen ook gewoon voorbij: https://community.home-as...-ignoring-source/18588/23
Heb nu de alias gevonden van de betreffende Google Home en die toegevoegd in de configuration.yaml, maar hoe die te targetten in de automation moet ik nog uitvinden. Simpelweg de gekozen alias gebruiken in een select source automation lijkt niet te werken.

Zie 'm ook niet in de source lijst staan van het Spotify component (ook niet na herstart van HASS).
Nee, die targets heb ik ook al in m'n config gehad. Die worden alleen gebruikt om, als je target een rare naam heeft, die te vertalen naar een soort friendly name. Bij mij zag het Spotify-component mijn laptop als source zolang de Spotify.app open stond, en mijn Google Home Mini, Chromecast en CCA alleen als ik vanuit de Spotify-app op m'n telefoon aan het zoeken was naar devices.

Eigenlijk moet je Home Assistant zo ver krijgen dat die Spotify streamt en die stream dan a la TTS aanbiedt aan de de Google Home. Een andere optie is bijv. een MPD-server laten outputten naar een Icecast-server en de Icecast-URL dan via HA als stream aan je GH aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Hoe lezen jullie je log uit van HA? Ik gebruik nu Hassio icm met addon Logviewer maar zou eigenlijk zonder addons kunnen werken. Uiteraard ken ik de methodes docker logs -f homeassistant of via portainer maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen / eventuele tools die gebruikt worden?

Note:
Log gebruik ik op level warn maar heb de deconz module op debug staan om zo de eventid's uit te lezen voor de automations daarom dat de log daarin benodigd is

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 24-01-2019 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:51:
Hoe lezen jullie je log uit van HA? Ik gebruik nu Hassio icm met addon Logviewer maar zou eigenlijk zonder addons kunnen werken. Uiteraard ken ik de methodes docker logs -f homeassistant of via portainer maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen / eventuele tools die gebruikt worden?

Note:
Log gebruik ik op level warn maar heb de deconz module op debug staan om zo de eventid's uit te lezen voor de automations daarom dat de log daarin benodigd is
Ik gebruik winscp om gewoonweg log file te openen en te lezen of, meestal bij het starten, via Portainer.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
NoFate schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:46:
iemand het nieuwe ZHA component al geprobeerd met 86.1 ?
ik heb een deconz conbee , en heb onderstaande nu even bijgezet in config
maar dan start mijn hassio zelfs niet meer op, ik geraak niet meer in webinterface, ook geen error in log file
heel vreemd
dacht mss dat de deconz addon conflict zou maken , dus deze ook maar even handmatig gestopt, maar geen effect
iemand een idee?

ik heb de lijnen dan maar terug even commented, en terug hassos volledig herstart
path klopt, want die is identiek als in deconz config

#zha:
# usb_path: /dev/ttyUSB0
# database_path: /config/zigbee.db
Nog niet geprobeerd, staat voor morgen op de planning... maar doe voor de gein eens op de commandline een
code:
1
touch zigbee.db
in je config folder en probeer het dan nog eens. Ik heb het een keer met de IP camera gehad waar ik middels een automation een snapshot wilde maken en wegschrijven, folder bestond alleen niet en dat vond Home Assistant niet heel tof destijds.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
R2D2 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:36:
[...]

Nog niet geprobeerd, staat voor morgen op de planning... maar doe voor de gein eens op de commandline een
code:
1
touch zigbee.db
in je config folder en probeer het dan nog eens. Ik heb het een keer met de IP camera gehad waar ik middels een automation een snapshot wilde maken en wegschrijven, folder bestond alleen niet en dat vond Home Assistant niet heel tof destijds.
de db file was aangemaakt , maar je moet dus ook radio_type: deconz toevoegen, default is het een andere
maar bij toevoegen van dat radiotype, kreeg ik andere foutmelding

dus laat maar weten hoe het morgen gaat bij u , heb nu terug even deconz

2019-01-24 21:59:09 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Exception in callback <bound method SerialTransport._read_ready of SerialTransport(<uvloop.Loop running=True closed=False debug=False>, <zigpy_deconz.uart.Gateway object at 0x7fb20f25e198>, Serial<id=0x7fb20f238f60, open=True>(port='/dev/ttyUSB0', baudrate=38400, bytesize=8, parity='N', stopbits=1, timeout=0, xonxoff=False, rtscts=False, dsrdtr=False))>
Traceback (most recent call last):
File "uvloop/cbhandles.pyx", line 62, in uvloop.loop.Handle._run
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 106, in _read_ready
self._protocol.data_received(data)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/zigpy_deconz/uart.py", line 63, in data_received
self._api.data_received(frame)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 154, in data_received
fut, = self._awaiting.pop(seq)
KeyError: 218

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:19
wmn79 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Had er met de vorige versie ook last van. Toen weer hard in mijn configuration.yaml gezet. Nu (86.1) nog niet gekeken of discovery weer werkt.
Hij staat er bij mij ook hard in en bij 86.1 werkt het bij mij nog niet. Maar dat deed het al een aantal weken niet. Irritante is dat sinds een week of wat ook gezeik heb met de harmony die unavailable is terwijl hij er hard in staat. Ik hoop dat dit nu eens is opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.86.2, maar het lijkt niets te doen met de problemen die net genoemd zijn:
Release 0.86.2 - January 24
Philips Hue - Remove unnessesary warning (@starkillerOG - #20394) (hue docs)
history allowed to load states with invalid entity IDs (@balloob - #20399)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hmmbob Bij mij wel hoor :? Ik had van al mijn 'niet-kleur' lampen de melding dat er geen color gamut geladen kon worden. Die heb ik nu niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
Gisteravond lang op Discord gezeten voor support m.b.t. de addon logviewer en deze naar een (losse) Docker container te krijgen. Inmiddels is er een pull gedaan op de git van de ontwikkelaar en zijn er minder stappen nodig dan die ik gisteravond moest doen maar voor wie interesse heeft in een (handige) logviewer binnen HA

1. in folder -> git clone https://github.com/dale3h/ws-log
2. then run -> docker build .
3. Copy succesfully build id onderaan de log na de build
4 Dan commando: (achter --name is de naam van de container en achteraan het ID wat je bij 3 zag staan)
code:
1
docker run -d --name ha-logs -p 4277:4277 -v /home/lubbertkramer/docker/homeassist/home-assistant.log:/var/log/logfile 1fea0160eef1

Afbeeldingslocatie: https://github.com/hassio-addons/addon-log-viewer/raw/master/images/screenshot.gif

[ Voor 44% gewijzigd door lubbertkramer op 25-01-2019 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
lolgast schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:39:

Het refresh probleem zit hem niet specifiek in de app.

De Lovelace UI heeft een enorme memory leak in Safari (op de dekstop ook). Daar loopt het geheugengebruik van de website alleen maar op, beginnend bij ca. 600 MB tot meer dan 1GB!! Er wordt niets vrijgegeven.
Als het te gortig wordt besluit Safari/Webkit de site maar te vernieuwen... niet dat dat uiteindelijk veel helpt maargoed.

Ik heb er verder nog niet goed naar kunnen kijken, en ook nog geen tijd gehad om even een goede issue aan te maken.

Maar zoals je weet gebruiken alle iOS apps ook Safari/Webkit voor de webviews... dat refresh probleem is dus een geheugen-issue.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 25-01-2019 08:53 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NovapaX Klinkt logisch dan inderdaad. Dan is het gebruiken van je iOS browser ipv de app ook geen oplossing. Ben ik blij dat ik dat nog niet als mogelijke work-around had opgeschreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NovapaX ik meen ergens gelezen te hebben dat Home assistant het verwees naar het feit dat data wijzigd dus de pagina Refresh noodzakelijk is om nieuwe data te tonen. Lijkt me niet geheel een juist antwoord. Het is me niet hinderlijk maar het viel me idd wel al op dat de Refresh gebeurde voordat de nieuwe iOS app er was een ongetwijfeld meer een frontend issue zal zijn. Op github lopen ook diverse Refresh issues hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:51
Vraagje

Ik draai Hassbian, moet dus via een sudo command updaten
Tijdens de update krijg ik deze melding;

You are using pip version 18.1, however version 19.0.1 is available.
You should consider upgrading via the 'pip install --upgrade pip' command.

Maar natuurlijk werkt dat commando niet, want volgens mij is dat voor Hass-io. Of zoiets.
Hoe pak ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertseb
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 08:53
Ik probeer zowel gisteren als vandaag HA te upgraden maar het lukt niet de logs zegt:
19-01-25 07:57:09 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Update Docker 0.86.1 with homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.85.1
19-01-25 07:57:09 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.85.1.
19-01-25 08:04:49 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Tag image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant with version 0.85.1 as latest
19-01-25 08:04:49 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Stop homeassistant/raspberrypi3-homeassistant Docker application
19-01-25 08:07:15 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Clean homeassistant/raspberrypi3-homeassistant Docker application
19-01-25 08:07:15 WARNING (SyncWorker_12) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: localhost
19-01-25 08:07:16 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Cleanup Docker images: ['homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.86.1']
19-01-25 08:09:13 INFO (SyncWorker_9) [hassio.docker.homeassistant] Start homeassistant homeassistant/raspberrypi3-homeassistant with version 0.85.1
19-01-25 08:10:14 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Detect a running Home Assistant instance
19-01-25 08:10:14 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Successful run Home Assistant 0.85.1
19-01-25 08:11:11 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Updated Home Assistant API token

Iemand een idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
geertseb schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:18:
Ik probeer zowel gisteren als vandaag HA te upgraden maar het lukt niet de logs zegt:
19-01-25 07:57:09 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Update Docker 0.86.1 with homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.85.1
19-01-25 07:57:09 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.85.1.
19-01-25 08:04:49 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Tag image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant with version 0.85.1 as latest
19-01-25 08:04:49 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Stop homeassistant/raspberrypi3-homeassistant Docker application
19-01-25 08:07:15 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Clean homeassistant/raspberrypi3-homeassistant Docker application
19-01-25 08:07:15 WARNING (SyncWorker_12) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: localhost
19-01-25 08:07:16 INFO (SyncWorker_3) [hassio.docker.interface] Cleanup Docker images: ['homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.86.1']
19-01-25 08:09:13 INFO (SyncWorker_9) [hassio.docker.homeassistant] Start homeassistant homeassistant/raspberrypi3-homeassistant with version 0.85.1
19-01-25 08:10:14 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Detect a running Home Assistant instance
19-01-25 08:10:14 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Successful run Home Assistant 0.85.1
19-01-25 08:11:11 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Updated Home Assistant API token

Iemand een idee
even checken of de tag van de build al op latest staat, hassio / rpi volgt altijd iets later dan de HA release / build, lijkt erop dat 85.1 nog als latest staat

code:
1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
NoFate schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 22:41:
[...]

de db file was aangemaakt , maar je moet dus ook radio_type: deconz toevoegen, default is het een andere
maar bij toevoegen van dat radiotype, kreeg ik andere foutmelding

dus laat maar weten hoe het morgen gaat bij u , heb nu terug even deconz
Installatie verliep probleemloos, als de kleine tussen de middag op bed ligt maar eens een lamp, switch en sensor koppelen om te zien wat er gebeurd en of het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lb626tYzi4gq4b7HkqjrhaQp/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
JayOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:09:
Voor iedereen die gebruik maakt van het ASUSWRT-component is het verstandig te wachten met het installeren van een nieuwe versie, zie issue.
Woah thanks! Ik zit op 85.1 en wou net upgraden. Asuswrt is echter HET component dat ik nu voor detectie gebruik. Ik ga maar even wachten tot er een fix komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
barrymossel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:15:
[...]

Hij staat er bij mij ook hard in en bij 86.1 werkt het bij mij nog niet. Maar dat deed het al een aantal weken niet. Irritante is dat sinds een week of wat ook gezeik heb met de harmony die unavailable is terwijl hij er hard in staat. Ik hoop dat dit nu eens is opgelost...
Het unavailable probleem had ik ook doordat ik de hub 's nachts uitschakel. Maar dit lijkt opgelost met deze wijziging in de 0.86 update. Vannacht alles uitgeweest en hij werkt nu nog zoals het hoort.

Maar discovery voor Harmony is bij mij al een tijd stuk, discovery voor mijn Sonos is nu ook kapot. Ga maar eens issues aanmaken op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
R2D2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:22:
[...]

Installatie verliep probleemloos, als de kleine tussen de middag op bed ligt maar eens een lamp, switch en sensor koppelen om te zien wat er gebeurd en of het werkt.

[Afbeelding]
Zo ver ben ik ook, maar die node is leeg, zou je alles opnieuw moeten pairen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Ja, wanneer je van bijvoorbeeld deCONZ komt moet je alles opnieuw pairen. Een optie om de deCONZ database te importeren is er namelijk (nog?) niet.

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 25-01-2019 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

lubbertkramer schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:51:

Note:
Om de deconz events uit te lezen maak ik gebruik van node red. "events: all"-node en dan direct een debug-node erachter die het complete msg-object laat zien. HA logs lees ik uit via SSH (hassio ha logs) want ik ken geen andere methode.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
tdw schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Om de deconz events uit te lezen maak ik gebruik van node red. "events: all"-node en dan direct een debug-node erachter die het complete msg-object laat zien. HA logs lees ik uit via SSH (hassio ha logs) want ik ken geen andere methode.
Dat is natuurlijk ook nog een way to go via node-red naast de methode van @martinvdm met winscp. Je kan ook eens kijken naar logviewer (was een addon binnen Hassio maar werkt nu ook als losse docker) om de HA log uit te lezen, zie mijn post -> lubbertkramer in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
[...]

Ja het is een hele andere omgeving dan zigbee2mqtt / deconz dus je zult opnieuw moeten pairen (net als je van deconz <> zigbee2mqtt, of van Hue naar deconz/zigbee2mqtt wilt)

[ Voor 21% gewijzigd door lubbertkramer op 25-01-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
[...]

Ja, maar bespaar jezelf de moeite, de integratie lijkt nog helemaal nergens op... Xiaomi switches worden gezien als temperatuur en luchtvochtigheidssensor. Bij het indrukken van de knoppen exception error's en unknown messages terwijl er in Mei vorig jaar al een issue op Github open stond waar schijnbaar dus nog weinig aan gedaan is.

Lijkt mij een gevalletje van "nog even met een boogje omheen lopen" op dit moment als je iets bruikbaars wil hebben aan het eind van de rit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmmpf. Ben al een tijd bezig om de 2 gekoppelde zigbee2mqtt devices binnen te krijgen binnen Hass. Het betreft Aqara drukknoppen.
Volgende de instructies heb ik netjes configuration.yaml van de stick gevuld met:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://192.168.2.57'
serial:
  port: /dev/ttyACM1
devices:
  '0x00158d00016c468b':
    friendly_name: '0x00158d00016c468b'
    retain: false
  '0x00158d00016c221c':
    friendly_name: '0x00158d00016c221c'
    retain: false

De 2 gekoppelde knoppen staan er netjes in.

Binnen Home Assistant heb ik het volgende in de configuration.yaml staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.2.57
  birth_message:
    topic: 'hass/status'
    payload: 'online'
  will_message:
    payload: 'offline'

Toch vind ik de genoemde apparaten nergens terug; niet in de discovery opties van HASS, ik kan ze niet als switch definieren. Niets van dat alles. Heb ik iets verkeerd gedaan? Ik heb al diverse andere sensoren in HASS staan die via MQTT werken, zoals de bekende Sonoff devices. Dat werkt allemaal goed. Overigens heb ik die zonder discovery gekoppeld. Zou het daar dan mee te maken hebben?

Iemand een idee? Of heb ik echt ergens overheen gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
koelkast schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:14:

Iemand een idee? Of heb ik echt ergens overheen gekeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sV8twpY3OjAV4JIveEPC377g/thumb.png

Heb je ze wel in je MQTT panel staan onder integraties? Want als ze daar niet in staan kun je er ook nog niets mee met Home Assistant. En wat zegt je Zigbee2Mqtt log wanneer je op de knoppen drukt nadat je ze gepaird hebt?

Bij een single switch click zie ik bijvoorbeeld deze berichten voorbij komen,

code:
1
zigbee2mqtt:info 2019-1-25 12:22:16 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Switch slaapkamer', payload '{"battery":99,"voltage":3015,"linkquality":28,"click":"single"}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
R2D2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]

Heb je ze wel in je MQTT panel staan onder integraties? Want als ze daar niet in staan kun je er ook nog niets mee met Home Assistant. En wat zegt je Zigbee2Mqtt log wanneer je op de knoppen drukt nadat je ze gepaird hebt?

Bij een single switch click zie ik bijvoorbeeld deze berichten voorbij komen,

code:
1
zigbee2mqtt:info 2019-1-25 12:22:16 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Switch slaapkamer', payload '{"battery":99,"voltage":3015,"linkquality":28,"click":"single"}'
Ja, die berichten krijg ik inderdaad in de log voorbij komen, dus dat is in orde. Single click, double click. Ook 1x in de zoveel tijd statusmeldingen, geen foutmeldingen verder.
In de integraties staat (naast o.a. ZWave en Hue)

MQTT: configuration.yaml. .
Als ik daarop klik, 'deze integratie heeft geen apparaten'. Is dan toch de discovery niet goed?

Er staat in mijn (HASS) configuration.yaml ook nog ergens:

code:
1
# discovery:

Die heb ik dus van een # voorzien, omdat ik anders elke keer nieuwe apparaten hierin heb, die ik (nog) niet in mijn HASS netwerk wil hebben.
Maar dat is toch een andere discovery?

[ Voor 11% gewijzigd door koelkast op 25-01-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ik heb discovery wel aan staan (al zet ik hem de laatste tijd ook wel uit ivm devices welke ik helemaal niet in hass wil hebben).

Check anders mijn config even op Github, https://github.com/Vout/hassio-config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
R2D2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Ja, maar bespaar jezelf de moeite, de integratie lijkt nog helemaal nergens op... Xiaomi switches worden gezien als temperatuur en luchtvochtigheidssensor. Bij het indrukken van de knoppen exception error's en unknown messages terwijl er in Mei vorig jaar al een issue op Github open stond waar schijnbaar dus nog weinig aan gedaan is.

Lijkt mij een gevalletje van "nog even met een boogje omheen lopen" op dit moment als je iets bruikbaars wil hebben aan het eind van de rit ;)
merci voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

R2D2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:09:
Ik heb discovery wel aan staan (al zet ik hem de laatste tijd ook wel uit ivm devices welke ik helemaal niet in hass wil hebben).

Check anders mijn config even op Github, https://github.com/Vout/hassio-config
Als je devices er niet in hebt staan, dan verberg je ze toch gewoon? Wat komt er precies bij jullie naar boven dat discovery uit moet?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
lubbertkramer schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:46:
Gisteravond lang op Discord gezeten voor support m.b.t. de addon logviewer en deze naar een (losse) Docker container te krijgen. Inmiddels is er een pull gedaan op de git van de ontwikkelaar en zijn er minder stappen nodig dan die ik gisteravond moest doen maar voor wie interesse heeft in een (handige) logviewer binnen HA

1. in folder -> git clone https://github.com/dale3h/ws-log
2. then run -> docker build .
3. Copy succesfully build id onderaan de log na de build
4 Dan commando: (achter --name is de naam van de container en achteraan het ID wat je bij 3 zag staan)
code:
1
docker run -d --name ha-logs -p 4277:4277 -v /home/lubbertkramer/docker/homeassist/home-assistant.log:/var/log/logfile 1fea0160eef1

[Afbeelding]
Goed bezig! }:O
Als je
code:
1
docker build -t ha-logs ws-log/

doet wordt de container getagged en kun je hem starten met
code:
1
docker run -d --name ha-logs -p 4277:4277 -v /home/lubbertkramer/docker/homeassist/home-assistant.log:/var/log/logfile ha-logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
tdw schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Als je devices er niet in hebt staan, dan verberg je ze toch gewoon? Wat komt er precies bij jullie naar boven dat discovery uit moet?
Tijdelijke devices uit mijn test config welke ik nog helemaal niet in de definitieve installatie wil hebben en dingen die ik er hoe dan ook niet in wil hebben zoals de experiabox maar welke ik iedere keer vergat in de ignore list te zetten e.d. (staat er nu wel in :+).

Ik ben namelijk niet iedere dag in de config files bezig en TENZIJ ik bewust iets toe voeg hoeft Hass wat mij betreft niets automagisch te vinden in het netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 25-01-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
balk schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:20:
[...]

Goed bezig! }:O
Als je
code:
1
docker build -t ha-logs ws-log/

doet wordt de container getagged en kun je hem starten met
code:
1
docker run -d --name ha-logs -p 4277:4277 -v /home/lubbertkramer/docker/homeassist/home-assistant.log:/var/log/logfile ha-logs
Daar komt mijn gebrek aan kennis even om de hoek kijken m.b.t. docker. Maar bedankt, weer wat geleerd! Ik zal van het weekend eens kijken of ik een image kan maken wat op dockerhub beschikbaar komt wat het nog makkelijker moet maken voor iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1106995

koelkast schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:26:
[...]

MQTT: configuration.yaml. .
Als ik daarop klik, 'deze integratie heeft geen apparaten'. Is dan toch de discovery niet goed?
Inderdaad, je moet daar een overzicht te zien krijgen van alle devices.
En in de integraties interface de icoontjes :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zIuXdfU.png

Denk dat je wel echt de discovery component nodig hebt hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
lubbertkramer schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:02:
[...]

Daar komt mijn gebrek aan kennis even om de hoek kijken m.b.t. docker. Maar bedankt, weer wat geleerd! Ik zal van het weekend eens kijken of ik een image kan maken wat op dockerhub beschikbaar komt wat het nog makkelijker moet maken voor iedereen :)
Is niet zo moeilijk hoor ;) Deze commando's doen ook gelijk iets met tags, dan kan je tenminste terug naar de vorige ... zonder een build opnieuw te moeten doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ docker build -t lubbertkramer/logviewer .

$ docker tag lubbertkramer/logviewer lubbertkramer/logviewer:1.00

$ docker login --username=lubbertkramer
Password: ...

$ docker push lubbertkramer/logviewer:1.00
$ docker push lubbertkramer/logviewer:latest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
Nu met de introductie van LoveLace zie ik heel veel van de plattegronden van huizen. Dat je daar je apparaten enz in kan weergeven.

Waar kan je zoiets maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

ricardogn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:37:
Nu met de introductie van LoveLace zie ik heel veel van de plattegronden van huizen. Dat je daar je apparaten enz in kan weergeven.

Waar kan je zoiets maken?
B.v. met Sweet Home 3D , maar er zullen wel meer alternatieven zijn.

Zie ook discussie

En de uitleg van dat blote hoofd zonder lichaam, DrZzs :)

[ Voor 11% gewijzigd door dof op 25-01-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Laatst online: 20-07 17:13
Anoniem: 1106995 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Inderdaad, je moet daar een overzicht te zien krijgen van alle devices.
En in de integraties interface de icoontjes :

[Afbeelding]

Denk dat je wel echt de discovery component nodig hebt hoor
Ik kom van de oude situatie zonder MQTT integratie. Kun je vertellen hoe ik van de oude situatie naar MQTT integratie overstap?

Ik heb nu 1 Zigbee sensor bij MQTT integraties staan, waarschijnlijk omdat deze laatst pas is toegevoegd.

Mijn configuration.yaml is als volgt:
code:
1
2
3
4
mqtt:
  broker: 192.168.0.222
  port: 1883

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/50fdiw.png

[ Voor 3% gewijzigd door rick85 op 26-01-2019 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
Stiggy schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:02:
[...]

Woah thanks! Ik zit op 85.1 en wou net upgraden. Asuswrt is echter HET component dat ik nu voor detectie gebruik. Ik ga maar even wachten tot er een fix komt.
Fix is onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Sindskort is de URL van de Shell Express tankstations veranderd. Daardoor werkt mijn scrape sensor niet meer. Ik snap (nog) niet zo veel van de scrape sensors en het is mij dan ook nog niet gelukt om het weer werkend te krijgen. Volgens mij komt het omdat de URL die ik nu gebruik niet goed is, maar ik kan niet vinden waar ik de juiste URL naar de pagina van "mijn" tankstation vandaan kan halen. Kan iemand mij op weg helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: scrape
    #resource: "https://shellexpress.nl/nl_nl/station/se-pijnacker"
    resource: "https://www.shell.nl/motorists/shell-express/shell-express-stations.html#iframe-L25sX25sL3N0YXRpb24vc2UtcGlqbmFja2Vy"
    name: Diesel Shell Express
    select: ".price-table.price-table-desktop tr:nth-of-type(3) td:nth-of-type(2)"
    value_template: '{{ value.split(" ")[0] }}'
    scan_interval: 3600

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:09:
[...]
ik gebruik ze wel. Werkt prima :)
Hoe heb jij de Toon devices en sensors in Lovelace gehangen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:57
Ik heb een probleem met het picture element.

Ik heb een foto gebruikt van 350 x 800 pixels maar als hij wordt geladen lijkt hij zowat 2x zo groot.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - cards:
      - type: picture-elements
        image: /local/floorplan.png
        elements:
          - type: state-icon
            tap_action:
              action: toggle
            entity: light.ceiling_lights
            style:
              top: 47%
              left: 42%
    badges: []
    title: floor

Ook als ik er bijvoorbeeld een een entities card bij wil zetten op de pagina dan kan hij er alleen onder of boven terwijl hij er makkelijk naast zou kunnen met een plaatje van 350 pixels.

[edit] Hoe klein mijn plaatje ook is hij wordt automatisch vergroot 8)7 :X :|

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 26-01-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-07 11:30
De laatste update heeft HA hier helemaal omzeep geholpen. Kwam er via SSH ook niet meer bij. Uiteindelijk dacht ik, ik installeer raspbian en zet de snapshot terug, maar daarin zit natuurlijk niet de Hassio Add-on om een snapshot terug te zetten.
Vervolgens Hassio maar weer een clean install gegeven, snapshot terug gezet en nu ben ik al mijn flows in node-red weer kwijt.
Ben er nu wel weer een beetje klaar mee, liefste heb ik gewoon HA draaien op raspbian zodat ik meer kan, maar wel gebruik kunnen maken van de Add-on functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:22:
De laatste update heeft HA hier helemaal omzeep geholpen. Kwam er via SSH ook niet meer bij. Uiteindelijk dacht ik, ik installeer raspbian en zet de snapshot terug, maar daarin zit natuurlijk niet de Hassio Add-on om een snapshot terug te zetten.
Vervolgens Hassio maar weer een clean install gegeven, snapshot terug gezet en nu ben ik al mijn flows in node-red weer kwijt.
Ben er nu wel weer een beetje klaar mee, liefste heb ik gewoon HA draaien op raspbian zodat ik meer kan, maar wel gebruik kunnen maken van de Add-on functionaliteit.
Om die reden heb ik separaat aan mijn Hassio installatie nu 0.86 draaien (HA) in Docker om eerst te testen, op dit moment lijkt alles te werken moet ik eerlijk bekennen ( maar had ook geen zaken als dubbele __ etc in de naamgeving zitten)

Ben wel benieuwd wat er niet werkt? Ik zie je Node-Red noemen maar ik gok dat een backup van Hassio/Raspbian niet een Node-Red backup doet en dat je dit zelf in je Node-Red addon moet afvangen, idem voor addons als deconz etc..... Dat de SSH Addon na een snapshot niet meer werkt zou gerelateerd kunnen zijn aan de keys die je nodig hebt / moet genereren en dat die niet meekomen?

[ Voor 17% gewijzigd door lubbertkramer op 26-01-2019 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
Dit is behoorlijk belangrijk nieuws als je voornemens bent een Nest product te integreren in HA: https://www.home-assistan.../nest-cannot-access-data/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
UTMachine schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:08:
[...]

Is niet zo moeilijk hoor ;) Deze commando's doen ook gelijk iets met tags, dan kan je tenminste terug naar de vorige ... zonder een build opnieuw te moeten doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ docker build -t lubbertkramer/logviewer .

$ docker tag lubbertkramer/logviewer lubbertkramer/logviewer:1.00

$ docker login --username=lubbertkramer
Password: ...

$ docker push lubbertkramer/logviewer:1.00
$ docker push lubbertkramer/logviewer:latest
Thanks, ik ga hier eens even induiken!
Fonta schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:42:
Dit is behoorlijk belangrijk nieuws als je voornemens bent een Nest product te integreren in HA: https://www.home-assistan.../nest-cannot-access-data/
Staat nu een update:
[Update: we are wrong] Nest locks users out of their own data
Update 1 (Jan 24): We got some reports from people that they are still able to create accounts and generate the right keys. We just verified and this is the case. So for now you can still access your data, which is good. We’re still puzzled on the response to our tweet. And thanks to Reddit user /u/lefos123 for pointing out that they announced this on Nov 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-07 11:30
lubbertkramer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:26:
[...]

Om die reden heb ik separaat aan mijn Hassio installatie nu 0.86 draaien (HA) in Docker om eerst te testen, op dit moment lijkt alles te werken moet ik eerlijk bekennen ( maar had ook geen zaken als dubbele __ etc in de naamgeving zitten)

Ben wel benieuwd wat er niet werkt? Ik zie je Node-Red noemen maar ik gok dat een backup van Hassio/Raspbian niet een Node-Red backup doet en dat je dit zelf in je Node-Red addon moet afvangen, idem voor addons als deconz etc..... Dat de SSH Addon na een snapshot niet meer werkt zou gerelateerd kunnen zijn aan de keys die je nodig hebt / moet genereren en dat die niet meekomen?
Het probleem was dat de SD kaart was volgelopen. De HA DB was enkele GB geworden. Deze had ik verwijdert, waarna ik alle flows in node red kwijt was. Uiteindelijk een back-up proberen terug te zetten, maar de flows werden niet herkend in NR. Gelukkig had ik handmatig nog een export gemaakt, en na het importeren hiervan waren de flows weer zichtbaar. Echter met behoorlijk wat errors. Vervolgens had ik geen zin om alweer alle flows opnieuw te maken en dus besloten laat ik HA eens updaten. Misschien lost dat wat op. Na de update kwam ik er met geen mogelijkheid meer bij. Zojuist Hassio helemaal opnieuw erop gezet en de snapshot teruggezet. Helaas is node red weer helemaal leeg :'(

De reden dat ik meer controle zou willen hebben is om bijv. De database op een USB stick te zetten, zodat de SD kaart minder belast wordt. Echter de tutorials die ik vind kan ik niet toepassen omdat de commands niet beschikbaar zijn in de SSH container die in HA zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Thoit schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Het probleem was dat de SD kaart was volgelopen. De HA DB was enkele GB geworden. Deze had ik verwijdert, waarna ik alle flows in node red kwijt was. Uiteindelijk een back-up proberen terug te zetten, maar de flows werden niet herkend in NR. Gelukkig had ik handmatig nog een export gemaakt, en na het importeren hiervan waren de flows weer zichtbaar. Echter met behoorlijk wat errors. Vervolgens had ik geen zin om alweer alle flows opnieuw te maken en dus besloten laat ik HA eens updaten. Misschien lost dat wat op. Na de update kwam ik er met geen mogelijkheid meer bij. Zojuist Hassio helemaal opnieuw erop gezet en de snapshot teruggezet. Helaas is node red weer helemaal leeg :'(
Dat is vreemd, als je dezelfde HA versie draaide en handmatig je Node-Red backup hebt gedaan zou dat moeten werken naar mijn idee (maar ben geen node-red expert) zo werkte het toen ik Hassio op mijn RPI draaide in ieder geval wel met addons zoals Deconz
Thoit schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:34:
De reden dat ik meer controle zou willen hebben is om bijv. De database op een USB stick te zetten, zodat de SD kaart minder belast wordt. Echter de tutorials die ik vind kan ik niet toepassen omdat de commands niet beschikbaar zijn in de SSH container die in HA zit.
Laatste info die ik las op Discord is dat dit nog in een toekomstige update gaat komen voor de RPI maar wanneer? Je zou je DB kunnen beperken door met recorder de DB tot een bepaald niveau/dagen te laten vullen om te voorkomen dat je weer deze problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 16:12
Mijn hassio is ook voor een belangrijk deel kapot:

Unable to find component Speedtest
15:43 loader.py (ERROR)
Unable to find component Het_weer
Unable to find component Media
Unable to find component Huis
Unable to find component iPhones
Unable to find component pihole

En:
The following components could not be set up:
-group
-script
-light
-automation
-remote
-device tracker
-ios

Gelukkig draai ik het onder vmware dus met een snapshot terugzetten werkte alles weer.
Om te proberen weer geupdate en krijg ik dezelfde fouten en dingen die het niet meer doen.
Ik kom van 0.85.1

Weet iemand de oplossing?

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
tvtech schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:49:
Mijn hassio is ook voor een belangrijk deel kapot:

Unable to find component Speedtest
Unable to find component Het_weer
Unable to find component Media
Unable to find component Huis
Unable to find component iPhones
Unable to find component pihole

En:
The following components could not be set up:
-group
-script
-light
-automation
-remote
-device tracker
-ios

Gelukkig draai ik het onder vmware dus met een snapshot terugzetten werkte alles weer.
Om te proberen weer geupdate en krijg ik dezelfde fouten en dingen die het niet meer doen.
Ik kom van 0.85.1

Weet iemand de oplossing?
Staan er geen entity ids in je configuration.yaml die een dubbele underscore, hoofdletter of hebben of een underscore aan het begin of eind? Bij mij zorgde time__date ervoor dat het recorder component en daardoor ook logbook niet werkte.

Zie hieronder de info over de breaking change op de release pagina.
This release also includes two noteworthy breaking changes. One is a follow-up on the slugify breaking change from last release. We did not update the validation check for config options that need to be valid slugs. This means that some of your config values might be invalid. Keep an eye at the console as we have a new message to tell you which ones are wrong.

The following things are not allowed in entity IDs:

No capital letters
No leading or ending underscores
No double underscores

This issue also impacts the entity registry, which could contain in some cases invalid entity IDs. Expect entity IDs to change if they contained a double underscore (which becomes 1) or if they started/ended in an underscore (which will be removed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Ik had inderdaad die time__date ook, aangepast nu.
Alles nagelopen op hoofdletters maar als ik de config test via check home assistant configuration dan zijn er aardig wat fouten:
(dt is slechts een klein stukje)
- sensor.memory_free
- sensor.last_boot
- sensor.swap_use_percent
- sensor.processor_use
name: pihole
Speedtest: [source /tmp/config/groups.yaml:40]
entities: [source /tmp/config/groups.yaml:42]
- sensor.speedtest_download
- sensor.speedtest_upload
- sensor.speedtest_ping
name: Speedtest

history: ?
exclude: ?
include: ?
use_include_order: False

Maar wat hiermee dan mis is??

Ik heb dit wel in groups.yaml staan via group: !include groups.yaml
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit door Lovelace niet meer mocht?

[ Voor 8% gewijzigd door tvtech op 26-01-2019 17:00 ]

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Hoe heb jij de Toon devices en sensors in Lovelace gehangen?
met deze code en een climate card

https://github.com/cyberj...sistant-custom-components

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmn79
tvtech schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:52:
Ik had inderdaad die time__date ook, aangepast nu.
Alles nagelopen op hoofdletters maar als ik de config test via check home assistant configuration dan zijn er aardig wat fouten:
(dt is slechts een klein stukje)
- sensor.memory_free
- sensor.last_boot
- sensor.swap_use_percent
- sensor.processor_use
name: pihole
Speedtest: [source /tmp/config/groups.yaml:40]
entities: [source /tmp/config/groups.yaml:42]
- sensor.speedtest_download
- sensor.speedtest_upload
- sensor.speedtest_ping
name: Speedtest

history: ?
exclude: ?
include: ?
use_include_order: False

Maar wat hiermee dan mis is??

Ik heb dit wel in groups.yaml staan via group: !include groups.yaml
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit door Lovelace niet meer mocht?
Kijk ook even naar de includes van je config als je die gebruikt. Zo te zien heb je wat groups met entries met een hoofdletter. De group entity van speedtest bv. Includes werken nog gewoon hoor. Bij mij iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1106995

Mich schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:00:
Ik heb een probleem met het picture element.

Ik heb een foto gebruikt van 350 x 800 pixels maar als hij wordt geladen lijkt hij zowat 2x zo groot.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - cards:
      - type: picture-elements
        image: /local/floorplan.png
        elements:
          - type: state-icon
            tap_action:
              action: toggle
            entity: light.ceiling_lights
            style:
              top: 47%
              left: 42%
    badges: []
    title: floor

Ook als ik er bijvoorbeeld een een entities card bij wil zetten op de pagina dan kan hij er alleen onder of boven terwijl hij er makkelijk naast zou kunnen met een plaatje van 350 pixels.

[edit] Hoe klein mijn plaatje ook is hij wordt automatisch vergroot 8)7 :X :|
panel: true misschien gebruikt in de view?
rick85 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:14:
[...]

Ik kom van de oude situatie zonder MQTT integratie. Kun je vertellen hoe ik van de oude situatie naar MQTT integratie overstap?

Ik heb nu 1 Zigbee sensor bij MQTT integraties staan, waarschijnlijk omdat deze laatst pas is toegevoegd.

Mijn configuration.yaml is als volgt:
code:
1
2
3
4
mqtt:
  broker: 192.168.0.222
  port: 1883

[Afbeelding]
Gebruik je zigbee2mqtt? Dan moet je birth en will message toevoegen, dit is mijn setup::
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
mqtt:
  broker: !secret broker
  port: !secret port
  client_id: !secret client_id
  keepalive: 60
  username: !secret username
  password: !secret password
  birth_message:
  will_message:

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1106995 op 26-01-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
wmn79 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:15:
[...]

Kijk ook even naar de includes van je config als je die gebruikt. Zo te zien heb je wat groups met entries met een hoofdletter. De group entity van speedtest bv. Includes werken nog gewoon hoor. Bij mij iig wel.
Dank voor de tips, hoofdletters aangepast en ik denk dat vooral die time__date de boel verziekte. Ik heb nog een config check gedaan en toen kreeg ik geen errors meer.

Hij draait nu goed op 0.86.2 :)

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als na je update naar 0.86.x heel HA stuk is, kijk dan ook even naar je customizations. Ik krijg hier het idee dat sommige mensen te makkelijk denken over het updaten van een product wat volop in ontwikkeling is (het is notabene een 0.x versie). Als het stuk is, doe dan even wat aan troubleshooten voordat je maar gewoon opnieuw begint :+

lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:57
Anoniem: 1106995 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:16:
[...]

panel: true misschien gebruikt in de view?

[...]

Gebruik je zigbee2mqtt? Dan moet je birth en will message toevoegen, dit is mijn setup::
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
mqtt:
  broker: !secret broker
  port: !secret port
  client_id: !secret client_id
  keepalive: 60
  username: !secret username
  password: !secret password
  birth_message:
  will_message:
Nee, toen niet. Het gekke is dat toen ik de afbeelding 90 graden had gedraaid alle problemen opgelost waren. Dus de 800 pixels had ik nu in de breedte. Toen kwam hij eerst netjes in een vakje en met panel: true kwam hij netjes vol scherm. Geen idee verder van hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:41

OMX2000

By any means necessary...

lolgast schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:17:
Als na je update naar 0.86.x heel HA stuk is, kijk dan ook even naar je customizations. Ik krijg hier het idee dat sommige mensen te makkelijk denken over het updaten van een product wat volop in ontwikkeling is (het is notabene een 0.x versie). Als het stuk is, doe dan even wat aan troubleshooten voordat je maar gewoon opnieuw begint :+

lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Die versie zegt natuurlijk niks. Is meer een releasenummer dan dat het wat zegt over stabiliteit. Ze geloven niet in semantic versioning dus iedere release kan een breaking change bevatten. Zal wel gaan veranderen als er meer bedrijven aanhaken en er meer geld op het spel staat ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kent iemand een goede manual voor de installatie van home assistant op een intel nuc? En welk besturingssysteem raden jullie aan? Ik lees veel ubuntu, maar ik heb dit nog nooit gebruikt. Idem voor docker. Iemand tips en trucs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Sbakker1982 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:38:
Kent iemand een goede manual voor de installatie van home assistant op een intel nuc? En welk besturingssysteem raden jullie aan? Ik lees veel ubuntu, maar ik heb dit nog nooit gebruikt. Idem voor docker. Iemand tips en trucs?
Eerste vraag is wat wil je? Wil je Linux (bv ubuntu) met Docker draaien en dan kaal Home Assistant of Hassio? Of toch liever een andere installatie? Manual volgt eigenlijk zodra je weet wat je wilt, de keuze is reuze hoe/waarop je het wilt installeren -> https://www.home-assistant.io/docs/installation/

Heb je al ervaring met HA? Installeer het anders eerst eens en probeer ermee voordat je je final installatie wilt doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 26-01-2019 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels is 0.86.3 beschikbaar die, als ik het goed lees, vergevensgezinder is vwb starten met aangepaste entities door de slugify wijziging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
lubbertkramer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:44:
[...]

Eerste vraag is wat wil je? Wil je Linux (bv ubuntu) met Docker draaien en dan kaal Home Assistant of Hassio? Of toch liever een andere installatie? Manual volgt eigenlijk zodra je weet wat je wilt, de keuze is reuze hoe/waarop je het wilt installeren -> https://www.home-assistant.io/docs/installation/

Heb je al ervaring met HA? Installeer het anders eerst eens en probeer ermee voordat je je final installatie wilt doen :)
Ik heb hassio nu op een rpi3 staan en heb er wat meegespeeld. Voordat ik verder ga, leek een nieuwe install op de nuc me verstandig, voordat ik teveel moet opnieuw moet instellen.

Ik heb geen ervaring met ubuntu en docker. Wat ik wel weet, is dat ik de nuc wil gebruiken voor logging van mijn slimme meter en bediening van mijn verlichting (icm met motion sensors, kodi etc.) en gps tracking van het gezin. Het liefst komt dat bij elkaar in HA, alleen lees ik bijv. over de slimme meter dat dit weer apart loopt (dsmr reader). Ben dus nog erg zoekende als leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.86.3 is uit. https://github.com/home-a...stant/releases/tag/0.86.3
Philips Hue, include debug message for color gamut (@starkillerOG - #20455) (hue docs)
Warn instead of break for old slugs/entity ids (@balloob - #20478)

[ Voor 51% gewijzigd door JBS op 27-01-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:34
Fonta schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:42:
Ja gisteren een nest gekocht. Nog wel een dev account kunnen aanmaken dus ik hoop dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige entiteiten wil ik in meerdere tabs plaatsen. In de ene tab gebundeld per kamer, in een andere tab gebundeld per type (alle deuren bij elkaar bijvoorbeeld). In de ene tab is "Deur" als naam genoeg, in de andere is een uitgebreidere als "Deur naar speelkamer" nodig voor herkenning. Wat is de beste manier om een entiteit met twee verschillende namen op te nemen? Zit er iets anders op dan een nieuwe entiteit op basis van de deur entiteit aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
OMX2000 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:46:
[...]

Die versie zegt natuurlijk niks. Is meer een releasenummer dan dat het wat zegt over stabiliteit. Ze geloven niet in semantic versioning dus iedere release kan een breaking change bevatten. Zal wel gaan veranderen als er meer bedrijven aanhaken en er meer geld op het spel staat ;)
ik lees ook altijd de release notes voordat ik de update installeer. En maak een VM snapshot zodat ik makkelijk terug kan. Meestal gaat het goed en zijn er een paar kleine dingen die niet meer werken. Nu was het echter zo dat er vrijwel niets meer werkte. Ik heb ook die config checker erop maar nooit goed gekeken wat die eigenlijk echt checkt. Dat duurt nl ongeveer 20 sec voordat er iets in de log verscheen merkte ik gisteren. Daarvoor had ik alleen gezien "starting install update..." en bleef het verder leeg. Ik had iets meer geduld moeten hebben....

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 11:42
Ik ben daar flink tegen aangelopen met die entity id's. Had bijvoorbeeld notification id's met hoofdletters, of een mediaplayer met 2 underscores.
Ik ben er wel uitgekomen maar was wel even zoeken en overal aanpassen (gelukkig is een Search&Replace een handige functie :)).

Maar sinds de update heb ik 1 ping device tracker die al 18 uur denkt dat het device home is terwijl het niet home is (kan hem ook niet pingen vanaf mijn pc).
Iemand hier een idee voordat ik het bij Hass community post?

Zo ziet de tracker er uit.
De eerste 2 devices werken prima, maar de laatste niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
device_tracker 1:
  - platform: ping
    consider_home: 120
    interval_seconds: 15
    hosts:
      192168135: 192.168.1.35
      bce63f8c8e31: 192.168.1.24
      192168163: 192.168.1.63

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:44:
Sommige entiteiten wil ik in meerdere tabs plaatsen. In de ene tab gebundeld per kamer, in een andere tab gebundeld per type (alle deuren bij elkaar bijvoorbeeld). In de ene tab is "Deur" als naam genoeg, in de andere is een uitgebreidere als "Deur naar speelkamer" nodig voor herkenning. Wat is de beste manier om een entiteit met twee verschillende namen op te nemen? Zit er iets anders op dan een nieuwe entiteit op basis van de deur entiteit aan te maken?
Je kan ze toch gewoon in LoveLace hernoemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07 15:26
Sinds de update de update naar 0.86.2 zie ik in de logs een gekke error van één van mijn automatiseringen, zou iemand onderstaand eens kunnen doornemen en zeggen wat er niet goed is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Sun Jan 27 2019 12:57:38 GMT+0100 (Central European Standard Time)

Error while executing automation automation.set_verlichting_aan_woonkamer_new. Unknown error for call_service at pos 1: 
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 380, in action
    await script_obj.async_run(variables, context)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 131, in async_run
    await self._handle_action(action, variables, context)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 210, in _handle_action
    action, variables, context)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/script.py", line 299, in _async_call_service
    context=context
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/service.py", line 76, in async_call_from_config
    config[CONF_SERVICE_DATA_TEMPLATE], variables))
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 59, in render_complex
    for key, item in value.items()}
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 59, in <dictcomp>
    for key, item in value.items()}
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 60, in render_complex
    return value.async_render(variables)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/helpers/template.py", line 138, in async_render
    return self._compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 3, in top-level template code
TypeError: '<' not supported between instances of 'str' and 'int'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
- alias: Set Verlichting Aan Woonkamer New
  initial_state: 'on'
  hide_entity: True
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_boolean.verlichting_nachtswitch
#    - platform: state
#      entity_id: sensor.gebruikers_status
      entity_id: sensor.gebruiker1_status
      entity_id: sensor.gebruiker2_status
      entity_id: binary_sensor.woonkamer_philips_tv
      to: 'on'
      entity_id: binary_sensor.woonkamer_philips_tv
      to: 'off'
      for: 
        seconds: 5
    - platform: numeric_state
      entity_id: sun.sun
      value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
      below: 3.2
      entity_id: sun.sun
      value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
      above: 3.3
    # - platform: numeric_state
    #   entity_id: sensor.br_irradiance
    #   below: 20
    #   for:
    #     minutes: 15
    # - platform: numeric_state
    #   entity_id: sensor.br_irradiance
    #   above: 30
    #   for:
    #     minutes: 5
      entity_id: sensor.woonkamer_mean_lux
      below: 250
      entity_id: sensor.woonkamer_mean_lux
      above: 260
      for:
        minutes: 15
  action:
    - service: script.turn_on
      data_template:
        entity_id: >
          {% if states.sun.sun.attributes.elevation <= 3.2 and (is_state('input_boolean.verlichting_nachtswitch', 'off') and ((is_state('binary_sensor.woonkamer_philips_tv', 'on') or (is_state('binary_sensor.woonkamer_media_center', 'on'))) and ((is_state('sensor.gebruikers_status', 'Net Thuis') or (is_state('sensor.gebruikers_status', 'Thuis') or (is_state('input_boolean.guest_modus', 'on') ))))))  %}
            script.licht_tv_kijken
          {% elif states.sun.sun.attributes.elevation >= 3.3 and (float(states.sensor.woonkamer_mean_lux.state) < 249) and (is_state('input_boolean.verlichting_nachtswitch', 'off') and ((is_state('sensor.gebruikers_status', 'Net Thuis') or (is_state('sensor.gebruikers_status', 'Thuis') or (is_state('input_boolean.guest_modus', 'on') )))))  %}
              script.licht_overdag
          {% elif states.sun.sun.attributes.elevation <= 3.2 and (is_state('input_boolean.verlichting_nachtswitch', 'off') and ((is_state('binary_sensor.woonkamer_philips_tv', 'off') and (is_state('binary_sensor.woonkamer_media_center', 'off'))) and ((is_state('sensor.gebruikers_status', 'Net Thuis') or (is_state('sensor.gebruikers_status', 'Thuis') or (is_state('input_boolean.guest_modus', 'on') ))))))  %}
            script.licht_normaal
          {% elif states.sun.sun.attributes.elevation < 3.2 and (is_state('input_boolean.verlichting_nachtswitch', 'off') and(is_state('input_boolean.guest_modus', 'off') and ((is_state('sensor.gebruikers_status', 'Net Weg') or (is_state('sensor.gebruikers_status', 'Weg'))))))  %} 
            script.licht_weg
          {% elif states.sun.sun.attributes.elevation < 3.2 and (is_state('input_boolean.verlichting_nachtswitch', 'off') and ((is_state('sensor.gebruikers_status', 'Vakantie')))) %} 
            script.licht_vakantie
          {% elif states.sun.sun.attributes.elevation <= 3.2 and (is_state('input_boolean.verlichting_nachtswitch', 'on') and ((is_state('sensor.gebruiker1_status', 'Net Thuis') or (is_state('sensor.gebruiker2_status', 'Net Thuis'))))) %}
            script.licht_nacht_thuis_komen
          {% else %} 
            script.licht_uit
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Je kan ze toch gewoon in LoveLace hernoemen....
Inderdaad, stom. Dacht veel te moeilijk. Gewoon name in lovelace om friendly name te overrulen.
https://www.home-assistan.../#configuration-variables
Pagina: 1 ... 104 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.