Volgens mij doet HA zelf een heal I'm middernacht geloof ik als je het niet expliciet uitzet.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:50:
[...]
Misschien moet je je network "healen"? Met OpenHAB doe ik dat elke nacht om 2u, misschien overkill maar zorgt wel voor automatisch fixen van de beste routes als een keer een module verplaatst is of uit is gevallen.
Weet niet hoe je dat healen met HASS kan doen.
cd /pub && more beer
Je kan onderstaand bestaand zelf aanpassen en OBIS objecten (metingen uit de slimme meter) toevoegen of verwijderen. Als je een 1 phase meter hebt kan je de fase 2 en 3 er hier al uithalen, dan scheelt dat extra werk in HA zelf.
Ook kan je als je bijvoorbeeld een versie 5 meter hebt er extra metingen bij zetten zoals stroom en spanningsmeting
Het bestand is hier te vinden:
/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/sensor/dsmr.py
Hier kan je vinden welke metingen je kan toevoegen per versie van de slimme meter
https://github.com/ndokte...elegram_specifications.py
HA draait nu dmv dit:
# docker run -d --name="home-assistant-0.85.1" -v /root/docker-data/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /etc/letsencrypt:/config/letsencrypt:ro --net=host homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.85.1
Met 0.86 die er aan komt (morgen hoor ik
Het idee is om 2 containers te hebben, waardoor ik dmv "docker stop home-assistant-0.86" en "docker start home-assistant-0.85.1" weer de vorige versie kan draaien.
Heb ik het zo goed, of mis ik iets?
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ik ben ook nieuw met docker etc. Probeer wel zo snel mogelijk om docker compose te begrijpen is makkelijker en ook portainer ernaast draaien.daxy schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:15:
Note: Ik ben erg nieuw in de wereld van Docker. Tot nu toe veel problemen, maar niet met HADat is zo'n beetje het enige wat bijna in 1x goed werkte
HA draait nu dmv dit:
# docker run -d --name="home-assistant-0.85.1" -v /root/docker-data/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /etc/letsencrypt:/config/letsencrypt:ro --net=host homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.85.1
Met 0.86 die er aan komt (morgen hoor ik), moet ik dan deze container stoppen en een nieuwe runnen mbv het nieuwe versie nummer? Of gaat dat niet goed?
Het idee is om 2 containers te hebben, waardoor ik dmv "docker stop home-assistant-0.86" en "docker start home-assistant-0.85.1" weer de vorige versie kan draaien.
Zo heb je het goeddaxy schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:15:
Note: Ik ben erg nieuw in de wereld van Docker. Tot nu toe veel problemen, maar niet met HADat is zo'n beetje het enige wat bijna in 1x goed werkte
HA draait nu dmv dit:
Met 0.86 die er aan komt (morgen hoor ik), moet ik dan deze container stoppen en een nieuwe runnen mbv het nieuwe versie nummer? Of gaat dat niet goed?
Awesome, thanks! Weer wat geleerd
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Tip: kijk eens naar Docker Compose, dan kun je jouw docker configuratie in een file opschrijven die je kan starten met `docker-compose up -d` en stoppen met `docker-compose down`.Dw1-nl schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:29:
[...]
Ik ben ook nieuw met docker etc. Probeer wel zo snel mogelijk om docker compose te begrijpen is makkelijker en ook portainer ernaast draaien.
Dan is het makkelijker om aanpassingen te doen, plus je kan jouw configuratie backuppen met bijvoorbeeld Git.
Ik kan zo ook mijn eigen delen, daar heb ik onder anderen ook mosquitto (MQTT broker) en InfluxDB in.
EDIT:
Maak een file aan met de volgende naam `docker-compose.yml` (als je hem een andere naam geeft moet je `-f <filename>` meegeven aan al je docker-compose commandos. Ik heb jouw config verwerkt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| version: '3' services: homeassistant: restart: always image: homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.85.1 volumes: - /root/docker-data/homeassistant:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - /etc/letsencrypt:/config/letsencrypt:ro network_mode: host |
Als je de image versie wilt veranderen, update de image in de docker-compose file en voer vervolgens `docker-compose up -d` in de map waar je deze file hebt opgeslagen. Aangezien de image verandert met de versie die je hebt, zal docker hem zelf downloaden (als je latest gebruikt meot je wel zelf een `docker-compose pull` doen).
[ Voor 39% gewijzigd door XanderHuisman op 22-01-2019 19:22 . Reden: Extra informatie ]
Of updaten met de volgende 2 commando's achter elkaarXanderHuisman schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:22:
[...]
Tip: kijk eens naar Docker Compose, dan kun je jouw docker configuratie in een file opschrijven die je kan starten met `docker-compose up -d` en stoppen met `docker-compose down`.
Dan is het makkelijker om aanpassingen te doen, plus je kan jouw configuratie backuppen met bijvoorbeeld Git.
Ik kan zo ook mijn eigen delen, daar heb ik onder anderen ook mosquitto (MQTT broker) en InfluxDB in.
docker-compose pull
docker-compose up -d
1
| docker-compose up -d --no-deps --build <service_name> |
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
Ik wil het verschil berekenen tussen een waarde van een sensor, en de waarde van die sensor een minuut later, en dit 24/7 door.
Met een automation moet ik zo beginnen:
1
2
3
4
5
| automation
trigger:
platform: time
minutes: '/1'
seconds: 00 |
Maar dan loop ik eigenlijk vast op de waarde van een minuut geleden. Kan je in je automation een variabele aanmaken en die de begin waarde geven. Dan een delay van 59 seconden en dan nog een x de waarde inlezen en de variabele er af trekken? Of zijn er nettere oplossingen?
Wat ik dus moet krijgen is: Resultaat = new_value - 1_min_old_value.
De waarde komt uit een MQTT sensor
[edit]
Pff je hebt history sensor, statistic sensor, min_max sensor. Ik loop ff vast
[ Voor 13% gewijzigd door Mich op 22-01-2019 19:56 ]
Dit is een Ziggo ConnectBox, NAT loopback zit er dus niet in.RoRoo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:07:
[...]
Geen idee wat voor router/firewall je hebt staan. uPNP ben ik persoonlijk geen fan van, maar normaal gesproken kan je binnen NAT de loopback aanzetten. Dat houdt feitelijk in dat je router ziet dat je in hetzelfde netwerk zit als je target verzoek en je dus omleidt naar het interne ip.
Ja, vast IP binnen het netwerk.Heeft je PI wel een vast IP of iig een DHCP reservering?
Update: port forwarding rules op de router opgeschoond en een nieuwe regel aangemaakt. Dat werkt - fingers crossed.
[ Voor 9% gewijzigd door s3mt3x op 22-01-2019 20:17 ]
Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!
start goed op, wou eens zelf een dockertje maken
dus ik maak nieuwe container aan, wou even testen met ubuntu of alpine
hij maakt de container aan en download de image, maar beide starten gewoon niet
ik klik op start, maar stopt direct en melding die ik krijg = exit code 0
dus iemand al een container kunnen maken met die portainer addon?
Een container met puur Ubuntu of Alpine zal opstarten en meteen exitten omdat er geen applicatie draait.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:50:
nu het hier toch over docker gaat, wel ik heb die addon : Portainer geinstalleerd
start goed op, wou eens zelf een dockertje maken
dus ik maak nieuwe container aan, wou even testen met ubuntu of alpine
hij maakt de container aan en download de image, maar beide starten gewoon niet
ik klik op start, maar stopt direct en melding die ik krijg = exit code 0
dus iemand al een container kunnen maken met die portainer addon?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
ah, maar hoe installeer je er dan iets op? ik geraak niet in de consoleRevellNL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:05:
[...]
Een container met puur Ubuntu of Alpine zal opstarten en meteen exitten omdat er geen applicatie draait.
als ik dat doe bv met de docker applicatie op een synology, dan blijft die wel runnen en kan ik er op via console
Ik gebruik ook ongeveer een maandje Deconz via hassio. Moet zeggen dat het natuurlijk even beroerde tijd was om in te stappen aangezien de 2e update gelijk een port error had. Dat zelfde kan natuurlijk met zigbee2mqtt gebeuren nu.R2D2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:21:
[...]
Er zullen vast veel mensen zijn bij wie het probleemloos werkt maar bij mij werkte het zelfs op een “kale installatie” al niet probleemloos.
Daarnaast een hoop open issues en weinig response bij het openen van een issue op github, het gedoe met poorten, het verliezen van devices na het renamen, het crashen van Deconz na het toevoegen van nieuwe devices e.d. en ik was er wel even klaar mee.
Ik kijk er over ren half jaar wel weer eens een keer naar, voor nu was het even een vereiste dat iets langer dan een week probleemloos zou blijven werken. ;-)
Maar even iets anders, heeft zigbee2mqtt ook een gui? Hoe voeg je bijv sensoren toe? Ik vind dat in Deconz wel lekker makkelijk via de Phoscon app.
Gebruikt iemand hier ook al die native ZHA? Ik zie dat het er al vanaf versie .44 in zit maar toch zie ik hier alleen nog maar Deconz en z2m gebruikers..
edit: nieuwe deconz hassio update ging in iedergeval prima, wel even integration opnieuw doen aangezien ik die ook opnieuw had gedaan bij de foute port.
[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 22-01-2019 20:18 ]
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Toevoegen van nieuwe devices gaat gewoon vanuit Home Assistant zelf,Greetoz schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:17:
[...]
Ik gebruik ook ongeveer een maandje Deconz via hassio. Moet zeggen dat het natuurlijk even beroerde tijd was om in te stappen aangezien de 2e update gelijk een port error had. Dat zelfde kan natuurlijk met zigbee2mqtt gebeuren nu.
Maar even iets anders, heeft zigbee2mqtt ook een gui? Hoe voeg je bijv sensoren toe? Ik vind dat in Deconz wel lekker makkelijk via de Phoscon app.
Gebruikt iemand hier ook al die native ZHA? Ik zie dat het er al vanaf versie .44 in zit maar toch zie ik hier alleen nog maar Deconz en z2m gebruikers..
edit: nieuwe deconz hassio update ging in iedergeval prima, wel even integration opnieuw doen aangezien ik die ook opnieuw had gedaan bij de foute port.

Kwestie van de toggle omzetten en je hebt 10 minuten de tijd. Voor de handigheid heb ik er een tab naast open staan waarin ik de log van Zigbee2Mqtt open heb staan, vaak zie hem al na enkele seconden beginnen met pairen.
Pairen binnen Zigbee2Mqtt gaat bij mij aanzienlijk sneller dan met de Phoscon webapp, het enige nadeel is dat Zigbee2Mqtt alleen lekker lijkt te pairen wanneer het device binnen bereik is van de coordinator, na het pairen kan het desbetreffende device makkelijk ergens anders neer "gegooid" worden.
[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 22-01-2019 21:05 ]
vanaf 86.x zal je native kunnen werken met ZHA, ik zelf nog geen ervaringen met zigbbee2mqtt, werkt ook met deconz, en eigenlijk best tevredenGreetoz schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:17:
[...]
Ik gebruik ook ongeveer een maandje Deconz via hassio. Moet zeggen dat het natuurlijk even beroerde tijd was om in te stappen aangezien de 2e update gelijk een port error had. Dat zelfde kan natuurlijk met zigbee2mqtt gebeuren nu.
alleen mijn ikea motion zijn niet instant, maar denk dat dat eerder met de motion sensors te maken heeft
ik gebruik ook deconz, dat werkt dus bv met event id's , bv bij de ikea remote switchesR2D2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:03:
[...]
Toevoegen van nieuwe devices gaat gewoon vanuit Home Assistant zelf,
[Afbeelding]
Kwestie van de toggle omzetten en je hebt 10 minuten de tijd. Voor de handigheid heb ik er een tab naast open staan waarin ik de log van Zigbee2Mqtt open heb staan, vaak zie hem al na enkele seconden beginnen met pairen.
Pairen binnen Zigbee2Mqtt gaat bij mij aanzienlijk sneller dan met de Phoscon webapp, het enige nadeel is dat Zigbee2Mqtt alleen lekker lijkt te pairen wanneer het device binnen bereik is van de coordinator, na het pairen kan het desbetreffende device makkelijk ergens anders neer "gegooid" worden.
maar hoe werkt dat dan met zigbee2mqtt ? want zo'n ikea switch heeft bv 8 knoppen?
De reden dat ik de Conbee stick nog niet op Marktplaats heb gegooid. Zigbee heeft inmiddels mijn voorkeur boven Z-Wave vanuit kostenoogpunt, ik ben alleen nog even zoekende naar de meest stabiele oplossing voor de langere termijn.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:05:
[...]
vanaf 86.x zal je native kunnen werken met ZHA, ik zelf nog geen ervaringen met zigbbee2mqtt, werkt ook met deconz, en eigenlijk best tevreden
alleen mijn ikea motion zijn niet instant, maar denk dat dat eerder met de motion sensors te maken heeft
Ik hoef echt niet meteen support te hebben voor de laatste devices en of fancy addons zoals network maps e.d. Het enige wat ik wil is dat Zigbee zonder al teveel problemen en stabiel zijn werk doet. Een sensor welke een keer hangt zal mij echt een zorg zijn maar lampen die ineens onbereikbaar zijn via zowel de app en dus ook niet meer reageren op de Xiaomi switches is iets wat niet echt bij draagt aan de acceptatie hier in huis
Gewoon een simpele Mqtt message, deze is bijvoorbeeld van de enkel knops Xiaomi switch hier aan de muur,NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:07:
[...]
ik gebruik ook deconz, dat werkt dus bv met event id's , bv bij de ikea remote switches
maar hoe werkt dat dan met zigbee2mqtt ? want zo'n ikea switch heeft bv 8 knoppen?
1
| zigbee2mqtt:info 2019-1-22 21:11:11 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Slaapkamer', payload '{"state":"OFF"}' |
Daar hangt dan vervolgens hier de volgende automation aan binnen Home Assistant,
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - alias: Slaapkamer switch
trigger:
- platform: mqtt
topic: zigbee2mqtt/Switch slaapkamer
condition:
- condition: template
value_template: '{{ ''single'' == trigger.payload_json.click }}'
action:
- data:
entity_id: light.slaapkamer
service: light.toggle |
[ Voor 30% gewijzigd door R2D2 op 22-01-2019 21:12 ]
klopt, hier moet het ook stabiel werken, maar eigenlijk geen problemen met deconzR2D2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:09:
[...]
De reden dat ik de Conbee stick nog niet op Marktplaats heb gegooid. Zigbee heeft inmiddels mijn voorkeur boven Z-Wave vanuit kostenoogpunt, ik ben alleen nog even zoekende naar de meest stabiele oplossing voor de langere termijn.
Ik hoef echt niet meteen support te hebben voor de laatste devices en of fancy addons zoals network maps e.d. Het enige wat ik wil is dat Zigbee zonder al teveel problemen en stabiel zijn werk doet. Een sensor welke een keer hangt zal mij echt een zorg zijn maar lampen die ineens onbereikbaar zijn via zowel de app en dus ook niet meer reageren op de Xiaomi switches is iets wat niet echt bij draagt aan de acceptatie hier in huis
beetje jammer van de laatste updates, moest je even poort aanpassen naar 80 , nuja, dat was het dan ook
Ja dat was het bij mij in eerste instantie ook tot ik Xiaomi switches toe ging voegen, segfaults tijdens het pairen waarna de complete Docker container onderuit ging, het verdwijnen van net gepairde apparaten als de naam aangepast werd, lampen welke na een power cycle echt een tijd lang nodig hadden om weer bereikbaar te zijn binnen Home Assistant, het gedoe met de poorten, weinig respons op Github issues, versplinterde en slechte documentatie.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:11:
[...]
klopt, hier moet het ook stabiel werken, maar eigenlijk geen problemen met deconz
beetje jammer van de laatste updates, moest je even poort aanpassen naar 80 , nuja, dat was het dan ook
Alles bij elkaar voor mij gewoon niet wat ik zocht dus overgestapt naar Zigbee2Mqtt en dat bevalt voor nu prima maar ik houd graag alle opties open want als er wat beters / stabielers te krijgen is ben ik ook zo weer weg van Zigbee2Mqtt.
zigbee2mqtt kan ik helaas niet testen, want ik heb alleen maar een conbee stick, en denk niet dat deze compatibel is?
Ook een klusje steeds opnieuw pairen en eventueel renamen zodat alles blijft werken (automations) zit ik hier niet op te wachten met een 100 zigbee devices in totaalR2D2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:17:
[...]
Ja dat was het bij mij in eerste instantie ook tot ik Xiaomi switches toe ging voegen, segfaults tijdens het pairen waarna de complete Docker container onderuit ging, het verdwijnen van net gepairde apparaten als de naam aangepast werd, lampen welke na een power cycle echt een tijd lang nodig hadden om weer bereikbaar te zijn binnen Home Assistant, het gedoe met de poorten, weinig respons op Github issues, versplinterde en slechte documentatie.
Alles bij elkaar voor mij gewoon niet wat ik zocht dus overgestapt naar Zigbee2Mqtt en dat bevalt voor nu prima maar ik houd graag alle opties open want als er wat beters / stabielers te krijgen is ben ik ook zo weer weg van Zigbee2Mqtt.
[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 22-01-2019 21:19 ]
Alle lampen thuis zijn zigbee, 2 E27 lampen per lamp gemiddeld (mix van hue/ikea) met daarnaast hue strips + gledopto controllers + strips, daarnaast alle schakelaars vervangen voor xiaomi schakelaars zowel dubbele als enkele, xiaomi motion sensoren, xiaomi contact sensoren op alle deuren en sommige ramen, xiaomi cubes, xiaomi buttons, xiaomi temp sensoren per kamer, ikea plugs (10) en 4 osram plugs + 1 buiten Osram plug en dan nog wat hue motion sensorenNoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:20:
wow 100 devices? ik heb er maar 5
wat heb je dan allemaal?
Edit:
Ben al twee jaar aan het verzamelen, had eerst een mix zigbee/z-wave maar door instabiliteit bij Homey (heeft een houtje touwtje implementatie waardoor o.a. niet alles te koppelen is) en zo voor stabiliteit bij HA uitgekomen met Deconz (en zo van RPI 3B+ naar Nuc gegaan)
[ Voor 20% gewijzigd door lubbertkramer op 22-01-2019 21:26 ]
Klopt, en een virtical-stack card er nog voor:martinvdm schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:25:
[...]
Volgens mij gebruik jij hier een LoveLace view met panel: true om de full width te krijgen, maar werkt dit nog een beetje op een mobiele telefoon dan?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - cards:
- cards:
- entities:
- entity: sensor.power_costs_today
name: Stroom
- entity: sensor.gas_costs_today
name: Gas
- entity: sensor.total_costs_today
name: Totaal
id: verbruikskosten
title: Kosten
type: history-graph
- entities:
- entity: sensor.power_currently_consumed
name: Per minuut
- entity: sensor.power_usage_today
name: Cumulatief
title: Stroomverbruik
- entities:
- sensor.gas_usage_today
title: Gasverbruik
type: vertical-stack
icon: 'mdi:chart-line'
panel: true
title: Verbruik |
Screenshot gemaakt: https://imgur.com/a/S5WMwyz
Werkt prima.
[ Voor 57% gewijzigd door Kaspers op 22-01-2019 21:24 ]
Ik ben overgestapt van API password naar Webhooks via IFTTT. Enkel krijg ik een script wat ik voorheen had draaien niet werkend in de nieuwe situatie. Ik weet simpelweg niet genoeg van de manier waarop de API call wordt uitgevoerd. Ik heb simpele dingen werkend als light.turn_on. Alleen een script uitvoeren wil maar niet lukken.
Voorheen kon ik mijn Tradfri lampen boosten / dimmen middels een Numberfield in IFTTT. Ik riep een script aan. Een percentage dat ik gaf (e.g. 50%) werd dan naar HA doorgestuurd en mijn lamp ging aan op 50% sterkte. Eén script werkte voor alle items, omdat ik zowel een entity_id als een brightness_pct mee kon geven. Enkel is IFTTT webhook nu een automation. Ik ondervind wat problemen om binnen die automation ook de flexibiliteit te hebben een script aan te roepen.
dit was mijn oude service_call vanuit IFTTT
1
2
3
4
| http://ip.ad.dr.ess:8123/api/services/script/set_light_brightness_by_percent?api_password=****
JSON Body:
{"entity_id": "group.lights_purplelight","brightness":"{{NumberField}}" } |
Met het volgende script:
1
2
3
4
5
6
7
| set_light_brightness_by_percent:
alias: Set light brightness by percent
sequence:
- service: homeassistant.turn_on
data_template:
entity_id: '{{{ entity_id }}'
brightness_pct: '{{ brightness | int }}' |
Dit is mijn huidige webhook IFTTT:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - alias: 'Call service from ifttt'
trigger:
platform: event
event_type: ifttt_webhook_received
event_data:
action: call_service
action:
service_template: '{{ trigger.event.data.service }}'
data_template:
entity_id: '{{ trigger.event.data.entity_id }}' |
Ik kan een script aanroepen. Geen probleem. Alleen krijg ik mijn brein er niet omheen gewikkeld hoe ik een IFTT webhook zo ver dat ik mijn lampen weer met percentages kan sturen. Ik heb me scheef gezocht op het web, maar kom er stomweg niet uit. Ik snap niet hoe de JSON body wordt opgebouwd en hoe ik deze dan koppel aan een variabele in HA.
Ik heb het idee dat het scheef gaat op het feit dat er twee 'entity_id' zijn. Eentje voor het script wat aangeroepen wordt en eentje voor de group.light_***.
Ik waardeer alle hulp. Het antwoord is fijn. Me de goede richting op helpen nog veel fijner. Dan snap ik het hopelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 22-01-2019 21:26 ]
ja wattelubbertkramer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:23:
[...]
Alle lampen thuis zijn zigbee, 2 E27 lampen per lamp gemiddeld (mix van hue/ikea) met daarnaast hue strips + gledopto controllers + strips, daarnaast alle schakelaars vervangen voor xiaomi schakelaars zowel dubbele als enkele, xiaomi motion sensoren, xiaomi contact sensoren op alle deuren en sommige ramen, xiaomi cubes, xiaomi buttons, xiaomi temp sensoren per kamer, ikea plugs (10) en 4 osram plugs + 1 buiten Osram plug en dan nog wat hue motion sensoren
...
werke die Hue motion sensoren goed? zijn die instant? ik vind die van ikea niet goed, merk toch een 1 sec vetraging....
alsook die xiaomi? probleem is bij mijn lampen, als die niet powered zijn, dan werken die switches ook niet zeker, dus dan ben je verplicht om zigbee schakelaars te gebruiken?
ik heb een ifttt met variable werkende, hier mijn voorbeeld, dit met een textfieldPoint.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:25:
Ik heb een beetje hulp nodig met IFTTT en Home Assistant.
Ik ben overgestapt van API password naar Webhooks via IFTTT. Enkel krijg ik een script wat ik voorheen had draaien niet werkend in de nieuwe situatie. Ik weet simpelweg niet genoeg van de manier waarop de API call wordt uitgevoerd. Ik heb simpele dingen werkend als light.turn_on. Alleen een script uitvoeren wil maar niet lukken.
Voorheen kon ik mijn Tradfri lampen boosten / dimmen middels een Numberfield in IFTTT. Ik riep een script aan. Een percentage dat ik gaf (e.g. 50%) werd dan naar HA doorgestuurd en mijn lamp ging aan op 50% sterkte. Eén script werkte voor alle items, omdat ik zowel een entity_id als een brightness_pct mee kon geven. Enkel is IFTTT webhook nu een automation. Ik ondervind wat problemen om binnen die automation ook de flexibiliteit te hebben een script aan te roepen.
dit was mijn oude service_call vanuit IFTTT
code:
1 2 3 4http://ip.ad.dr.ess:8123/api/services/script/set_light_brightness_by_percent?api_password=**** JSON Body: {"entity_id": "group.lights_purplelight","brightness":"{{NumberField}}" }
Met het volgende script:
code:
1 2 3 4 5 6 7set_light_brightness_by_percent: alias: Set light brightness by percent sequence: - service: homeassistant.turn_on data_template: entity_id: '{{{ entity_id }}' brightness_pct: '{{ brightness | int }}'
Dit is mijn huidige webhook IFTTT:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10- alias: 'Call service from ifttt' trigger: platform: event event_type: ifttt_webhook_received event_data: action: call_service action: service_template: '{{ trigger.event.data.service }}' data_template: entity_id: '{{ trigger.event.data.entity_id }}'
Ik kan een script aanroepen. Geen probleem. Alleen krijg ik mijn brein er niet omheen gewikkeld hoe ik een IFTT webhook zo ver dat ik mijn lampen weer met percentages kan sturen. Ik heb me scheef gezocht op het web, maar kom er stomweg niet uit. Ik snap niet hoe de JSON body wordt opgebouwd en hoe ik deze dan koppel aan een variabele in HA.
Ik heb het idee dat het scheef gaat op het feit dat er twee 'entity_id' zijn. Eentje voor het script wat aangeroepen wordt en eentje voor de group.light_***.
Ik waardeer alle hulp. Het antwoord is fijn. Me de goede richting op helpen nog veel fijner. Dan snap ik het hopelijk.
in body van ifttt
{ "action": "call_service", "service": "google_keep.add_to_list", "title":"Colruyt", "shop":" {{TextField}}" }
in automation:
action:
data_template:
title: '{{ trigger.event.data.title }}'
items: '{{ trigger.event.data.shop }}'
dit zorgt er bv dat ik kan zeggen via google assistant
Hey google, zet choco op mijn shoplijst => deze stuurt dat dan naar mijn google keep shoplijst (colruyt)
Het zijn xiaomi plakschakelaars dus op cruciale plekken ook de oude schakelaar gehouden (wel met tape zodat je ze niet zomaar kunt gebruiken) of schakelaar weg en daaroverheen xiaomi schakelaar geplakt en dan zit er een lasklem achter die even in/uit elkaar en lamp staat ook aan (al is het niet echt een backup haha). Al mijn lampen staan altijd op stroom.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:27:
[...]
ja watteals je HA servertje crasht dan heb je wel een probleem
...
werke die Hue motion sensoren goed? zijn die instant? ik vind die van ikea niet goed, merk toch een 1 sec vetraging....
alsook die xiaomi? probleem is bij mijn lampen, als die niet powered zijn, dan werken die switches ook niet zeker, dus dan ben je verplicht om zigbee schakelaars te gebruiken?
Ben nu aan het onderzoeken hoe het met direct binden van een afstandsbediening (hue dimmer / ikea) aan lampen en als backup in een la te leggen hierdoor werkt het ook als de NUC down is (zou moeten maar nog in onderzoeksfase).
Naast dat ik dus ook fysieke schakelaars nog heb werkt zigbee wel als het netwerk down is (nuc zit op UPS) dus zal lang online blijven terwijl de lampen dan niet aankunnen door stroomstoring. Ik ben inderdaad nog aan het zoeken naar een betere oplossing als backup zonder dure investeringen te doen en iets te plaatsen achter de schakelaars (zigbee)
Wat betreft motion -> licht aan dat is vrijwel instant, na de laatste deconz update kon ik mijn mesh inkijken en daarin was alles mooi verbonden. Nadeel van de xiaomi vind ik wel dat ze alleen lux updaten bij motion dus als trucje laat ik soms even het licht aan/uit gaan. Verder vind ik de prijs kwaliteit verhouding meer dan prima aangezien ik de motion toch vanuit meerdere hoeken pak maar de xiaomi van zichzelf al prima bereik heeft.
Die was ik inderdaad al ergens tegen gekomen. Ik had geprobeerd hem te vertalen naar mijn webhook, alleen tot op heden nog geen succes.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:31:
[...]
ik heb een ifttt met variable werkende, hier mijn voorbeeld, dit met een textfield
in body van ifttt
{ "action": "call_service", "service": "google_keep.add_to_list", "title":"Colruyt", "shop":" {{TextField}}" }
in automation:
action:
data_template:
title: '{{ trigger.event.data.title }}'
items: '{{ trigger.event.data.shop }}'
dit zorgt er bv dat ik kan zeggen via google assistant
Hey google, zet choco op mijn shoplijst => deze stuurt dat dan naar mijn google keep shoplijst (colruyt)
Als ik de variabelen hier declare, moet ik dat dan nogmaals doen in scripts.yaml?
in mijn geval niet, ik heb geen script, de google keep is een component dat ik oproep als een servicePoint.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:36:
[...]
Die was ik inderdaad al ergens tegen gekomen. Ik had geprobeerd hem te vertalen naar mijn webhook, alleen tot op heden nog geen succes.
Als ik de variabelen hier declare, moet ik dat dan nogmaals doen in scripts.yaml?
Ik ga het testen, maar als het dat is sla ik mijzelf wel even voor de kopmartinvdm schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:50:
[...]
Heb je deze : is_state("light.overloop_lamp", "off" al eens met enkele quotes gedaan?
jij moet wel je automation aanpassen:Point.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:36:
[...]
Die was ik inderdaad al ergens tegen gekomen. Ik had geprobeerd hem te vertalen naar mijn webhook, alleen tot op heden nog geen succes.
data_template:
entity_id: '{{ trigger.event.data.entity_id }}'
naar bv
data_template:
brightness: '{{ trigger.event.data.brightness }}'
die event data , dat is eigenlijk de JSON die je binnenkrijgt
dus naam van je script/switch/service, whatever, en brightness is dan een value ervan
Hebbes. Dit was de laatste bevestiging die ik nodig had.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:47:
[...]
jij moet wel je automation aanpassen:
data_template:
naar bv
data_template:
brightness: '{{ trigger.event.data.brightness }}'
die event data , dat is eigenlijk de JSON die je binnenkrijgt
dus naam van je script/switch/service, whatever, en brightness is dan een value ervan
de uiteindelijke oplossing is dat ik niet meer een script aanroep met de variabelen, maar direct de service "homeassistant.turn_on" en daarin de variabelen meegeef entity_id (group.lights_kitchen) en brightness_pct (brightness)
Mijn automation is nu:
1
2
3
4
| service_template: '{{ trigger.event.data.service }}'
data_template:
brightness_pct: '{{ trigger.event.data.brightness }}' |
Mijn JSON body is:
1
| { "action":"call_service", "service":"homeassistant.turn_on", "entity_id": "group.lights_kitchen", "brightness": "{{NumberField}}" } |
yep, zo doe ik het ook, heb ook even moeten zoekenPoint.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:54:
[...]
Hebbes. Dit was de laatste bevestiging die ik nodig had.
de uiteindelijke oplossing is dat ik niet meer een script aanroep met de variabelen, maar direct de service "homeassistant.turn_on" en daarin de variabelen meegeef entity_id (group.lights_kitchen) en brightness_pct (brightness)
Mijn automation is nu:
code:
1 2 3 4service_template: '{{ trigger.event.data.service }}' data_template: entity_id: '{{ trigger.event.data.entity_id }}' brightness_pct: '{{ trigger.event.data.brightness }}'
Mijn JSON body is:
code:
1{ "action":"call_service", "service":"homeassistant.turn_on", "entity_id": "group.lights_kitchen", "brightness": "{{NumberField}}" }
gebruik je dan nog steeds IFTTT voor je google assistant?Point.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:54:
[...]
Hebbes. Dit was de laatste bevestiging die ik nodig had.
Mijn automation is nu:
code:
1 2 3 4service_template: '{{ trigger.event.data.service }}' data_template: entity_id: '{{ trigger.event.data.entity_id }}' brightness_pct: '{{ trigger.event.data.brightness }}'
Mijn JSON body is:
code:
1{ "action":"call_service", "service":"homeassistant.turn_on", "entity_id": "group.lights_kitchen", "brightness": "{{NumberField}}" }
Ik heb de huidige setup al ruim een jaar zo. Omdat het werkt, heb ik er verder niet naar om gekeken.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:58:
[...]
gebruik je dan nog steeds IFTTT voor je google assistant?
Ik heb een Google Home Mini. Deze is via IFTTT gekoppeld aan HA.
Is er een andere manier?
ja, uiteraard, ik had eerst ook ifttt voor elke lamp/schakelaar , een hoop werk, nu heb ik de lampen en stuff rechstreeks exposed via home assistant naar google assistantPoint.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:02:
[...]
Ik heb de huidige setup al ruim een jaar zo. Omdat het werkt, heb ik er verder niet naar om gekeken.
Ik heb een Google Home Mini. Deze is via IFTTT gekoppeld aan HA.
Is er een andere manier?
dan heb je bv native support voor je birghtness lampen,
andere voordelen
NL ondersteuning, dat heeft ifttt niet
aliassen
routine functies
je ziet efftectief je lampen/switches en scripts in je Home app
veel beter en beheerbaarder
geen vertaging
https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:05:
[...]
ja, uiteraard, ik had eerst ook ifttt voor elke lamp/schakelaar , een hoop werk, nu heb ik de lampen en stuff rechstreeks exposed via home assistant naar google assistant
dan heb je bv native support voor je birghtness lampen,
andere voordelen
NL ondersteuning, dat heeft ifttt niet
aliassen
routine functies
je ziet efftectief je lampen/switches en scripts in je Home app
veel beter en beheerbaarder
geen vertaging
Refereer je hier naar? Kan best interessant zijn inderdaad. Dan zou ik alles weer kunnen lozen qua DDNS en dergelijke. Ik heb nu geen last van de delay moet ik zeggen. Plus het scheelt me 60 euro per jaar.
Werkt dit met multiple users? De Home Mini onderscheidt tussen mij en mijn vriendin (gek genoeg werkt mijn gekoppelde IFTTT wel met haar Assistant).
idd, en multi user support, zoals met je iftttPoint.Flare schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:12:
[...]
https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/
Refereer je hier naar? Kan best interessant zijn inderdaad. Dan zou ik alles weer kunnen lozen qua DDNS en dergelijke. Ik heb nu geen last van de delay moet ik zeggen. Plus het scheelt me 60 euro per jaar.![]()
Werkt dit met multiple users? De Home Mini onderscheidt tussen mij en mijn vriendin (gek genoeg werkt mijn gekoppelde IFTTT wel met haar Assistant).
ddns heb je wel nog nodig, want uw HA instance moet van buitenaf benaderbaar blijven, tenzij je de betalende HA cloud neemt
De Xiaomi motion sensoren updaten de lichtwaarde elke 55 minuten als er geen beweging is.lubbertkramer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:33:
[...]
Wat betreft motion -> licht aan dat is vrijwel instant, na de laatste deconz update kon ik mijn mesh inkijken en daarin was alles mooi verbonden. Nadeel van de xiaomi vind ik wel dat ze alleen lux updaten bij motion dus als trucje laat ik soms even het licht aan/uit gaan. Verder vind ik de prijs kwaliteit verhouding meer dan prima aangezien ik de motion toch vanuit meerdere hoeken pak maar de xiaomi van zichzelf al prima bereik heeft.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ja en nee. Dit schijnt nogal raar doorgestuurd te worden (obscuur hoekje van Zigbee). Daardoor werkt het niet met een aantal alternatieve Zigbee controllers (en ik weet niet meer of Deconz of Zigbee2mqtt nu juist net ondersteuning ervoor heeft gekregen).Mars Warrior schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:16:
[...]
De Xiaomi motion sensoren updaten de lichtwaarde elke 55 minuten als er geen beweging is.
Licht hoeft niet aan als er beweging is maar nog niet donker. Of juist andersom. Wat als je op de bank TV zit te kijken en het donker wordt, maar je te stil zit waardoor de motion sensor je niet ziet bewegen en ook de lux niet meestuurt en dus het licht niet aan gaat.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:18:
waarom moet de lux uitgelezen worden? welke invloed heeft dat dan ischakelen van een lamp via een motion sensor?
ah op die manier, ok, dan heb ik die lux waarden niet nodig, hier moet altijd licht aangaan bij elke beweging , donkere wcRobertMe schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:22:
[...]
Ja en nee. Dit schijnt nogal raar doorgestuurd te worden (obscuur hoekje van Zigbee). Daardoor werkt het niet met een aantal alternatieve Zigbee controllers (en ik weet niet meer of Deconz of Zigbee2mqtt nu juist net ondersteuning ervoor heeft gekregen).
[...]
Licht hoeft niet aan als er beweging is maar nog niet donker. Of juist andersom. Wat als je op de bank TV zit te kijken en het donker wordt, maar je te stil zit waardoor de motion sensor je niet ziet bewegen en ook de lux niet meestuurt en dus het licht niet aan gaat.
Met zigbee2mqtt werkt dit, maar is inderdaad wel recentelijk gefixed nadat ik een issue had aangemaaktRobertMe schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:22:
[...]
Ja en nee. Dit schijnt nogal raar doorgestuurd te worden (obscuur hoekje van Zigbee). Daardoor werkt het niet met een aantal alternatieve Zigbee controllers (en ik weet niet meer of Deconz of Zigbee2mqtt nu juist net ondersteuning ervoor heeft gekregen).
Noice. IFTTT is er bij deze uit. GA is ingesteld met HA. Stukken makkelijker. Geen geklooi met JSON.NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:14:
[...]
idd, en multi user support, zoals met je ifttt
ddns heb je wel nog nodig, want uw HA instance moet van buitenaf benaderbaar blijven, tenzij je de betalende HA cloud neemt
Het fijnste is dat je nu meer kan converseren via assistent om items uit aan te zetten of je dimbaarheid regelen... of met groepen van lichten ... Via IFTTT moest je letterlijk je commando zeggen...Point.Flare schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 00:13:
[...]
Noice. IFTTT is er bij deze uit. GA is ingesteld met HA. Stukken makkelijker. Geen geklooi met JSON.
Voordeel van IFTTT is dan weer wel dat je zelf de feedback bepaalt van je Google Voice....
PS via aliassen in je HA kan je zowel NL als ENG typen, dan kan je beide gebruiken... Zelfs als je home device alleen in.NL ingesteld staat
Oh, dat wist ik niet. Meteen uitproberen!NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 06:38:
[...]
PS via aliassen in je HA kan je zowel NL als ENG typen, dan kan je beide gebruiken...
Sometimes you need to plan for coincidence
Yep, kan zeer veel, je kan zelfs standaard Google commando s overschrijven, zoals bv "volume omhoog" doet normaal het volume van de mini speaker omhoog, bij mij doet hij bij dat commando het volume van mijn Denon versterker omhoog
En ik moet zelfs het woordje "aan" niet zeggen of "uit"NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:36:
[...]
Yep, kan zeer veel, je kan zelfs standaard Google commando s overschrijven, zoals bv "volume omhoog" doet normaal het volume van de mini speaker omhoog, bij mij doet hij bij dat commando het volume van mijn Denon versterker omhoog
Nee, deconz add-on/docker update geeft geen update aan de firmware van je hardware, @JBS heeft in dit topic er meerdere posts over geschreven over hoe maar het staat ook op de docker / addon pagina vna marthocNoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:55:
Iemand die weet als je de deconz add-on update, of dan ook effectief de firmware van de conbee stick mee geupdate wordt?
Want telkens bij een update van de add-on zie ik in de phoscon app, de conbee ook met deze firmware actief, zonder deze geupdate te hebben
Thanks, dat heb ik dan over het hoofd gezien, eens even testen vandaagMars Warrior schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:16:
[...]
De Xiaomi motion sensoren updaten de lichtwaarde elke 55 minuten als er geen beweging is.
[ Voor 20% gewijzigd door lubbertkramer op 23-01-2019 08:57 ]
Maar in de phoscon app, zie ik altijd dat de conbee up-to-date is? Nu met 2.57 ... Dat is dan verkeerd?lubbertkramer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:56:
[...]
Nee, deconz add-on/docker update geeft geen update aan de firmware van je hardware, @JBS heeft in dit topic er meerdere posts over geschreven over hoe maar het staat ook op de docker / addon pagina vna marthoc
[...]
Thanks, dat heb ik dan over het hoofd gezien, eens even testen vandaag
Ik meen me ook te herinneren bij aankoop conbee, eerste maal in phoscon, dat ik van daaruit de firmware heb kunnen updaten
[ Voor 10% gewijzigd door NoFate op 23-01-2019 09:07 ]
Klopt, vandaar dat ik inmiddels een tweede instance heb draaien van HassIO voor dergelijke doeleinden. Ik heb de begane grond + eerste verdieping draaien op de hoofdinstallatie, en gebruik de 2é verdieping in huis als "playground" om nieuwe dingen uit te testen.lubbertkramer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:19:
[...]
Ook een klusje steeds opnieuw pairen en eventueel renamen zodat alles blijft werken (automations) zit ik hier niet op te wachten met een 100 zigbee devices in totaal
Ik kan er wel een keer mee leven als een switch een keer niet werkt, de vrouw vind dat een ander verhaal
Begane grond + eerste verdieping zit ik nu op pak hem beet een kleine 30 devices, vooral verlichting (75% van het geheel) en wat motion / deur sensoren. Dat nu nog omzetten is een uurtje werkt en nog te overzien... als je het tenminste niet iedere week opnieuw hoeft te doen
Komende weken / maanden maar eens kijken wat de meest stabiele oplossing gaat zijn voor ik echt alle schakelaars door ga lussen en ga vervangen voor een zigbee oplossing. Want ook daar loop ik nog tegen een aantal dingen aan, alles vervangen voor wireless switches OF het bestaande schakelmateriaal vervangen voor pulsdrukkers en daar een Xiaomi switch achter weg stoppen.
Probleem hier in huis is namelijk dat er nog wel eens een stopcontact naast een schakelaar wil zitten en of er 2 dubbele + 1 enkele schakelaar naast elkaar gemonteerd zit. Dan kom je weer slecht uit dankzij de maten van de Xiaomi switches... genoeg knopen om nog door te hakken in ieder geval
deCONZ docker deed dat wel alleen kon je niet updaten vanuit die docker. Bij de update naar 2.57 zit geen firmware update. De laatste firmware update zat in de vorige versie 2.55, zie hier. Laatste firmware versie is: 0x262f0500.NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:03:
[...]
Maar in de phoscon app, zie ik altijd dat de conbee up-to-date is? Nu met 2.57 ... Dat is dan verkeerd?
Ik meen me ook te herinneren bij aankoop conbee, eerste maal in phoscon, dat ik van daaruit de firmware heb kunnen updaten
Je kunt even het update script volgen om te kijken op welke versie je zit, zie hier.
Vanuit de Phoscon app de firmware van je RaspBee of Conbee updaten werkt niet vanuit docker/addon. Ook de informatie dat dit wel zou lukken na een poging of de up to date melding kun je negeren, die klopt in zo'n situatie niet.NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:03:
[...]
Maar in de phoscon app, zie ik altijd dat de conbee up-to-date is? Nu met 2.57 ... Dat is dan verkeerd?
idd, heb me dus vergistwmn79 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:08:
[...]
deCONZ docker deed dat wel alleen kon je niet updaten vanuit die docker. Bij de update naar 2.57 zit geen firmware update. De laatste firmware update zat in de vorige versie 2.55, zie hier. Laatste firmware versie is: 0x262f0500.
Je kunt even het update script volgen om te kijken op welke versie je zit, zie hier.
Version 2.05.57 / 1/20/2019
Firmware 261F0500
in phoscon zie je idd bovenstaande, maar die version is idd phoscon, firmware is idd alleen maar van de stick zelf
merci
Ik zit idd nog op 261 firmware voor mijn conbee, is het de moeite om te upgraden naar een 262?wmn79 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:08:
[...]
deCONZ docker deed dat wel alleen kon je niet updaten vanuit die docker. Bij de update naar 2.57 zit geen firmware update. De laatste firmware update zat in de vorige versie 2.55, zie hier. Laatste firmware versie is: 0x262f0500.
Want staat niet echt uitgelegd in release notes wat de verbeteringen zijn, die notes zijn precies meer voor phoscon
Zeker.NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:09:
[...]
Ik zit idd nog op 261 firmware voor mijn conbee, is het de moeite om te upgraden naar een 262?
Want staat niet echt uitgelegd in release notes wat de verbeteringen zijn, die notes zijn precies meer voor phoscon
In summary most important changes are related to mesh problems and Ikea lights.
Blijkbaar toch al een 263 update, van ergens midden decemberwmn79 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:08:
[...]
Ik zou nooit een battery powered switch wegwerken achter een bestaande schakelaar. Als de batterij op is mag je het zooitje weer uit elkaar halen. Ik heb daarom toch maar geïnvesteerd n fibaro schakelaars, ja geen zigbee en ja duurder maar die hoef ik er tenminste nooit meer uit te halenR2D2 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:13:
[...]
Klopt, vandaar dat ik inmiddels een tweede instance heb draaien van HassIO voor dergelijke doeleinden. Ik heb de begane grond + eerste verdieping draaien op de hoofdinstallatie, en gebruik de 2é verdieping in huis als "playground" om nieuwe dingen uit te testen.
Ik kan er wel een keer mee leven als een switch een keer niet werkt, de vrouw vind dat een ander verhaal
Begane grond + eerste verdieping zit ik nu op pak hem beet een kleine 30 devices, vooral verlichting (75% van het geheel) en wat motion / deur sensoren. Dat nu nog omzetten is een uurtje werkt en nog te overzien... als je het tenminste niet iedere week opnieuw hoeft te doen
Komende weken / maanden maar eens kijken wat de meest stabiele oplossing gaat zijn voor ik echt alle schakelaars door ga lussen en ga vervangen voor een zigbee oplossing. Want ook daar loop ik nog tegen een aantal dingen aan, alles vervangen voor wireless switches OF het bestaande schakelmateriaal vervangen voor pulsdrukkers en daar een Xiaomi switch achter weg stoppen.
Probleem hier in huis is namelijk dat er nog wel eens een stopcontact naast een schakelaar wil zitten en of er 2 dubbele + 1 enkele schakelaar naast elkaar gemonteerd zit. Dan kom je weer slecht uit dankzij de maten van de Xiaomi switches... genoeg knopen om nog door te hakken in ieder geval
Ben de weg daarin even helemaal kwijt aangezien opties allemaal gewijzigd zijn.
Voorheen past ik de zwcfg xml file aan
maar nu heb je de registry.
Zo ver ik weet via de Dev States pagina.sjnelle schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:58:
Wat is nu de best practice wat betreft renamen van zwave nodes.
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"sjnelle schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:58:
Wat is nu de best practice wat betreft renamen van zwave nodes.
Het is me helaas nog niet gelukt. Iemand met meerdere Spotify apparaten (meerdere Google Home Mini's in mijn geval) die het lukt om via een automation op een specifiek apparaat muziek af te spelen?JBS schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:08:
[...]
Op 't moment dat ik de automation trigger dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 82019-01-06 14:11:49 DEBUG (MainThread) [pydeconz.deconzdevice] TRÅDFRI remote control: update buttonevent with 1002 2019-01-06 14:11:49 DEBUG (MainThread) [pydeconz.deconzdevice] TRÅDFRI remote control: update lastupdated with 2019-01-06T13:11:49 2019-01-06 14:11:49 INFO (SyncWorker_12) [pychromecast.controllers] Not launching app CC1AD845 - already running 2019-01-06 14:11:49 DEBUG (SyncWorker_12) [pychromecast.socket_client] Sending: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from sender-0 to 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb: {'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}, 'type': 'LOAD', 'currentTime': 0, 'autoplay': True, 'customData': {}, 'requestId': 635, 'sessionId': '718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb'} 2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.socket_client] Received: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb to *: {'type': 'MEDIA_STATUS', 'status': [{'mediaSessionId': 3, 'playbackRate': 1, 'playerState': 'IDLE', 'currentTime': 0, 'supportedMediaCommands': 274447, 'volume': {'level': 1, 'muted': False}, 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}, 'currentItemId': 3, 'extendedStatus': {'playerState': 'LOADING', 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}}, 'repeatMode': 'REPEAT_OFF'}], 'requestId': 0} 2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.controllers] Media:Received status {'type': 'MEDIA_STATUS', 'status': [{'mediaSessionId': 3, 'playbackRate': 1, 'playerState': 'IDLE', 'currentTime': 0, 'supportedMediaCommands': 274447, 'volume': {'level': 1, 'muted': False}, 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}, 'currentItemId': 3, 'extendedStatus': {'playerState': 'LOADING', 'media': {'contentId': 'spotify:user:spotify:playlist:37i9dQZF1DWSkkUxEhrBdF', 'streamType': 'BUFFERED', 'contentType': 'playlist', 'metadata': {}}}, 'repeatMode': 'REPEAT_OFF'}], 'requestId': 0} 2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.socket_client] Received: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb to sender-0: {'requestId': 635, 'type': 'LOAD_FAILED'} 2019-01-06 14:11:49 DEBUG (Thread-5) [pychromecast.socket_client] Message unhandled: Message urn:x-cast:com.google.cast.media from 718b0583-91dd-4b3e-912f-ebc723549ddb to sender-0: {'requestId': 635, 'type': 'LOAD_FAILED'}
Wanneer ik de device aanpas naar 'media_player.spotify' zie ik dat er wel muziek wordt afgespeeld, vermoedelijk moet ik de source nog juist zetten. Wordt vervolgd, maar mocht iemand dit al werkend hebben, dan hoor ik 't uiteraard ook graag
Dacht even dat eerst onderstaande action uitvoeren werkte, maar helaas.
code:
1 2 3- data: source: Speelkamer service: media_player.select_source
Nope, hier zat ik ook mee, maar dan met mijn Chromecast Audio. De Spotify-component ziet de 'source' maar heel kort, daarna verdwijnt ie weer.JBS schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:40:
[...]
Het is me helaas nog niet gelukt. Iemand met meerdere Spotify apparaten (meerdere Google Home Mini's in mijn geval) die het lukt om via een automation op een specifiek apparaat muziek af te spelen?

Iemand die weet hoe ik definitief van deze melding afkom?
Wat je wellicht beter kan doen is een Shelly1 (shelly.cloud) kopen, deze eventueel flashen met bijv. esphome of tasmota en achter een impulsdrukker hangen. Mijn ervaringen zijn erg positief. Ik heb overal in huis impulsdrukkers met Z-Wave spul, maar ben de switches aan het vervangen voor shellies.R2D2 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:13:
[...]
Kun je dan ook een long press of double press met een Shelly doen?triet schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:42:
[...]
Wat je wellicht beter kan doen is een Shelly1 (shelly.cloud) kopen, deze eventueel flashen met bijv. esphome of tasmota en achter een impulsdrukker hangen. Mijn ervaringen zijn erg positief. Ik heb overal in huis impulsdrukkers met Z-Wave spul, maar ben de switches aan het vervangen voor shellies.
Trap nu automations af op basis van de fibaro scene id bij double press bijvoorbeeld.
cd /pub && more beer
Zouden we iets kunnen met aliases https://www.home-assistan...a_player.spotify/#aliases? Ik lees dat nieuwe devices in de log voorbij komen, maar wat als de betreffende Google Home (Of Chromecast Audio bijvoorbeeld) al eens eerder gezien is, hoe komen we dan achter de alias? Dat inmiddels gevonden, die komen ook gewoon voorbij: https://community.home-as...-ignoring-source/18588/23Sandro! schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:17:
[...]
Nope, hier zat ik ook mee, maar dan met mijn Chromecast Audio. De Spotify-component ziet de 'source' maar heel kort, daarna verdwijnt ie weer.
Heb nu de alias gevonden van de betreffende Google Home en die toegevoegd in de configuration.yaml, maar hoe die te targetten in de automation moet ik nog uitvinden. Simpelweg de gekozen alias gebruiken in een select source automation lijkt niet te werken.
Zie 'm ook niet in de source lijst staan van het Spotify component (ook niet na herstart van HASS).
[ Voor 33% gewijzigd door JBS op 23-01-2019 22:08 ]
en dan weer herstarten? renamed hij dan ook alle sub nodes?lolgast schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:38:
Kan niks zinnigs zeggen over de grafische weergave, die gebruik ik niet. Boeit niet hoe het er uit ziet, het moet werken![]()
Tip van flip trouwens, ik zie dat je sommige nodes hebt hernoemd en andere niet. 'Vroeger' kon dat heel eenvoudig vanuit de Z-Wave node settings en dan veranderde alle sensoren mee. Tegenwoordig kan dat op de volgende manier:
[Afbeelding]
Bij custimizing entities staat namelijk volgende:
Changing the entity_id
You can use the UI to change the entity_id and friendly name of supported entities. To do this:
Select the entity, either from or from the frontend, or by clicking next to the entity in the dev-states menu
Click on the cog in the right corner of the entity’s dialog
Enter the new name or the new entity ID (remember not to change the domain of the entity - the part before the .)
Select Save
https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/
Zeker! Ik deed dat ook met fibaro en scene id maar daar had ik toch wat problemen mee. In principe kun je met ESPHome (https://esphomelib.com) dat ding zo programmeren als je wil. Voor de button zie: https://esphomelib.com/es.../binary_sensor/index.html.ny-hardcore schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:39:
[...]
Kun je dan ook een long press of double press met een Shelly doen?
Trap nu automations af op basis van de fibaro scene id bij double press bijvoorbeeld.
Mijn config voor de shelly1 is:
Via mqtt krijg ik nu een simpele "ON" (knop wordt ingedrukt) of "OFF" (knop wordt losgelaten). Ik trigger dan op de "ON" message om een (remote) switch te togglen (switch.toggle). Maar met ESPHome kun je ook uiteraard een GPIO (relay) direct aansturen.binary_sensor:
- platform: gpio
pin:
number: GPIO5
name: "Button"
- platform: status
name: "Status"
switch:
- platform: gpio
name: "Relay"
pin: GPIO4
id: relay
Verder heb ik nog geen double/multiclick of long press/hold toegevoegd maar de docs zeggen dat het kan.
De shelly en esphome geven me een in-wall WiFi device met input die ik zelf kan customizen, een relay, mqtt en hass api koppeling. Wat wil je nog meer?
[ Voor 13% gewijzigd door triet op 23-01-2019 21:00 ]
Goed om te weten. Heb deze week net 2x een shlley1 binnen gekregen. Kijken of het een alternatief voor een qubino of fibaro relay kan zijn. Nog geen tijd gehad om ze in te bouwen. Maar goed dus ook. Even kijken of ik esphome of tasmota erop ga zetten voordat ik ze in de muur proptriet schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:58:
[...]
Zeker! Ik deed dat ook met fibaro en scene id maar daar had ik toch wat problemen mee. In principe kun je met ESPHome (https://esphomelib.com) dat ding zo programmeren als je wil. Voor de button zie: https://esphomelib.com/es.../binary_sensor/index.html.
Mijn config voor de shelly1 is:
[...]
Via mqtt krijg ik nu een simpele "ON" (knop wordt ingedrukt) of "OFF" (knop wordt losgelaten). Ik trigger dan op de "ON" message om een (remote) switch te togglen (switch.toggle). Maar met ESPHome kun je ook uiteraard een GPIO (relay) direct aansturen.
Verder heb ik nog geen double/multiclick of long press/hold toegevoegd maar de docs zeggen dat het kan.
De shelly en esphome geven me een in-wall WiFi device met input die ik zelf kan customizen, een relay, mqtt en hass api koppeling. Wat wil je nog meer?
cd /pub && more beer
Gelukkig maakt dat niet zoveel uit omdat je beiden simpel kunt flashen via web of ota. Dus kies een, je kunt later altijd nog wisselen zonder dat ding uit de muur te hoeven halen.ny-hardcore schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:04:
[...]
Even kijken of ik esphome of tasmota erop ga zetten voordat ik ze in de muur prop
In node-red kan ik custom 'devices' aanmaken, die (lokaal) discovered worden door Alexa, wat het mogelijk maakt om zonder extra commandos te hoeven uit te spreken een flow kan triggeren. Dus stel, ik maak in Node-Red een device aan genaamd 'All lights' (met een eigen flow er achter), dan hoef ik louter 'Alexa, turn off all lights' uit te spreken, en dan kan ik deze flow triggeren (of zelfs in de Alexa app een 'routine' definieren, waardoor 'Alexa, see you later' zelfs deze flow kan triggeren).NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:36:
Nu mijn vraag: ik heb me een tijdje geleden eens verdiept in Google Assistant, maar ik kwam er destijds achter dat je in het geval van een integratie met HA of Node-Red je devices of flows alleen kon triggeren door iets uit te spreken in de trant van 'Hey Google tell "x" to turn on "y"'. Is dit nog steeds het geval? Zo nee, dan wordt het steeds interessanter een Google Home aan te schaffen..(
Daarna herstarten inderdaad. Als je de andere manier gebruikt zul je alle sensoren handmatig moeten hernoemensjnelle schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:56:
[...]
en dan weer herstarten? renamed hij dan ook alle sub nodes?
Bij custimizing entities staat namelijk volgende:
Changing the entity_id
You can use the UI to change the entity_id and friendly name of supported entities. To do this:
Select the entity, either from or from the frontend, or by clicking next to the entity in the dev-states menu
Click on the cog in the right corner of the entity’s dialog
Enter the new name or the new entity ID (remember not to change the domain of the entity - the part before the .)
Select Save
https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/
Nee die houtje touwtje-constructie met Tell X to do... is alleen nodig bij niet-officiëel ondersteunde programmatuur. Als je Homeassistant gewoon via het Google Component (https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/) koppelt aan een Google Home, is het gewoon native en zie je ook gewoon alle schakelaars en lampen in de Google Home-app en is het gewoon "Okay Google turn on the 3D Printer", etc. Google Home is dus een leuke toevoeging icm Homeassistant.Kaspers schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:30:
[...]
In node-red kan ik custom 'devices' aanmaken, die (lokaal) discovered worden door Alexa, wat het mogelijk maakt om zonder extra commandos te hoeven uit te spreken een flow kan triggeren. Dus stel, ik maak in Node-Red een device aan genaamd 'All lights' (met een eigen flow er achter), dan hoef ik louter 'Alexa, turn off all lights' uit te spreken, en dan kan ik deze flow triggeren (of zelfs in de Alexa app een 'routine' definieren, waardoor 'Alexa, see you later' zelfs deze flow kan triggeren).
Nu mijn vraag: ik heb me een tijdje geleden eens verdiept in Google Assistant, maar ik kwam er destijds achter dat je in het geval van een integratie met HA of Node-Red je devices of flows alleen kon triggeren door iets uit te spreken in de trant van 'Hey Google tell "x" to turn on "y"'. Is dit nog steeds het geval? Zo nee, dan wordt het steeds interessanter een Google Home aan te schaffen..(
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Another noteworthy breaking change (sorry!), is that the automation time trigger has been split into two: time and time_pattern. If you had a time trigger containing the keys hours, minutes or seconds, update the platform from name to time_pattern.
Ik had mijn lichten gegroepeerd. Ansich is de workflow nu niet anders.NoFate schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 06:38:
[...]
Het fijnste is dat je nu meer kan converseren via assistent om items uit aan te zetten of je dimbaarheid regelen... of met groepen van lichten ... Via IFTTT moest je letterlijk je commando zeggen...
Voordeel van IFTTT is dan weer wel dat je zelf de feedback bepaalt van je Google Voice....
PS via aliassen in je HA kan je zowel NL als ENG typen, dan kan je beide gebruiken... Zelfs als je home device alleen in.NL ingesteld staat
Ik geef een percentage. Het verschil is dat dit sneller is. Ik hoef niet meer 3 applets aan te maken voor 1 set lichten (aan, uit en %).
Turn on moet ik niet zeggen, of doe ... AanKaspers schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:30:
[...]
In node-red kan ik custom 'devices' aanmaken, die (lokaal) discovered worden door Alexa, wat het mogelijk maakt om zonder extra commandos te hoeven uit te spreken een flow kan triggeren. Dus stel, ik maak in Node-Red een device aan genaamd 'All lights' (met een eigen flow er achter), dan hoef ik louter 'Alexa, turn off all lights' uit te spreken, en dan kan ik deze flow triggeren (of zelfs in de Alexa app een 'routine' definieren, waardoor 'Alexa, see you later' zelfs deze flow kan triggeren).
Ik heb bv een licht : keuken
Dan kan ik zeggen, hey Google, keuken...
Lamp gaat aan, om uit te doen, moet ik wel uit zeggen, het is geen Toggle dus
Hier hebben we routines voor die dat opvangen, eigen shortcuts... Alleen dit is nog niet in NL...Kaspers schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:30:
[...]
Ik maak mijn eigen routines dus in HA, dit is dan een script
Heeft niet direct mijn voorkeur om diverse redenen.triet schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:42:
[...]
Wat je wellicht beter kan doen is een Shelly1 (shelly.cloud) kopen, deze eventueel flashen met bijv. esphome of tasmota en achter een impulsdrukker hangen. Mijn ervaringen zijn erg positief. Ik heb overal in huis impulsdrukkers met Z-Wave spul, maar ben de switches aan het vervangen voor shellies.
- Ik moet overal blauwe draden gaan trekken aangezien die nu niet aanwezig zijn bij de schakelaars
- Nadat er een keer een Sonoff de geest gaf met een vies brandluchtje ben ik aanzienlijk voorzichtiger geworden met apparaten welke aan de netstroom hangen en ergens in weggebouwd worden.
- Nog een protocol binnen het automatiseringssysteem
Die batterij vervangen zou eens per 2 jaar moeten zijn, bij de opbouwschakelaars van Xiaomi is dat letterlijk 2 seconden werk, wanneer ik ze in zou bouwen zou me dat hooguit 2 minuten kosten (dekplaat los wippen, 2 schroefjes en je kunt er bij).Greetoz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:58:
[...]
Ik zou nooit een battery powered switch wegwerken achter een bestaande schakelaar. Als de batterij op is mag je het zooitje weer uit elkaar halen. Ik heb daarom toch maar geïnvesteerd n fibaro schakelaars, ja geen zigbee en ja duurder maar die hoef ik er tenminste nooit meer uit te halen
Ik heb overigens nog 2 fibaro's hangen, werkt prima maar als ik het hele huis zou willen doen zoals nu het plan is zit ik op zo'n slordige 1500 euro... en dan zit ik nog met het probleem dat ik heel veel "dubbele" schakelaars heb in huis waardoor de helft achter de schakelaar weg gewerkt kan worden en de andere helft het plafond in moet.
Grappig genoeg maakte deze update meer stuk bij mij dan 0.85 met dat slugify gebeuren.Hmmbob schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:57:
0.86 is uit, met een heel belangrijke breaking change:
[...]
Als alles kapot is: https://community.home-as...management-panel/93897/10
Lees ook de reactie van balloob even
Ik zie trouwens dan 0.86.1 er ook al is, maar de Docker image is nog niet klaar
[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 24-01-2019 07:46 ]
Reden dat ik momenteel wacht op een .2/.3 release, heb 0.85 links laten liggen maar update (graag) naar .86 vanwege de standaard lovelace overal waar ik inloglolgast schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:37:
[...]
Grappig genoeg maakte deze update meer stuk bij mij dan 0.85 met dat slugify gebeuren.
Ik zie trouwens dan 0.86.1 er ook al is, maar de Docker image is nog niet klaar
Ben vooral benieuwd naar deconz vs zigbee2mqtt vs native integratie en wat beter gaat werken uiteindelijk en of support voor deconz > zigbee2mqtt blijft bestaan nu deze move gedaan is of dat de ontwikkelaars zoiets hebben het kan ook native
0.85 was een tussen release die niet veel spannends bracht (mede door de feestdagen). Ik zei dat ik wacht op een .1/.2 release omdat de .0 altijd nog wat problemen met zich meebrengt maar .86 zal geinstalleerd wordenlolgast schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:03:
@lubbertkramer Wachten gaat je echt niet helpen in dit geval, sommige sensoren krijgen nou eenmaal een andere entitiy_id door de slugify aanpassing. Ook al wacht je op v1.0
[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 24-01-2019 08:09 ]
Ja wat dat betreft ben ik weer eens lekker op het goede moment ingestapt... ik had beter een half jaar kunnen wachten en zien welke er dan het beste functioneert, nu moet ik dat zelf maar uit gaan zitten vindenlubbertkramer schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:56:
[...]
Reden dat ik momenteel wacht op een .2/.3 release, heb 0.85 links laten liggen maar update (graag) naar .86 vanwege de standaard lovelace overal waar ik inlog![]()
Ben vooral benieuwd naar deconz vs zigbee2mqtt vs native integratie en wat beter gaat werken uiteindelijk en of support voor deconz > zigbee2mqtt blijft bestaan nu deze move gedaan is of dat de ontwikkelaars zoiets hebben het kan ook native
Haha maar daarvoor zijn wij toch ook TweakersR2D2 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:09:
[...]
Ja wat dat betreft ben ik weer eens lekker op het goede moment ingestapt... ik had beter een half jaar kunnen wachten en zien welke er dan het beste functioneert, nu moet ik dat zelf maar uit gaan zitten vinden
[ Voor 7% gewijzigd door lubbertkramer op 24-01-2019 08:11 ]
een paar meldingen zijn legitiem dit zijn batterij sensors die op dat moment nog niet klaar zijn maar er zijn ook paar sensors die er niet meer zijn.
Terwijl die niet meer voorkomen in mijn z-wave node management, niet in de zwcfg_.xml file en niet in de core.device_registry zie staan en ook niet in de dev states vind.
Waar kan ik dat nog terug vinden zodat ik van de onnodige melding afkom?
Jep:
Release 0.86.1 - January 23
- Hotfix for blink initialization failure. Fixes #20335 (@fronzbot - #20351) (blink docs)
- [FIX] Time reporting incorrect in sensor.gtt (@eliseomartelli - #20362) (sensor.gtt docs)
- Fix error when API doesn’t return a forecast. (@dgomes - #20365)
- Fix restore state crashing invalid entity ID (@balloob - #20367)
- Calling save before load would crash Lovelace storage (@balloob - #20368)
De shellys werken ook op 2.4 ghz wifi toch? In amsterdam heeft mijn Tasmota 5 meter verder door 2 dunne amsterdamse muurtjes al verbindingproblemen. Helaas werken al deze dingen nog niet op 5ghz.R2D2 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:27:
[...]
Heeft niet direct mijn voorkeur om diverse redenen.
- Ik moet overal blauwe draden gaan trekken aangezien die nu niet aanwezig zijn bij de schakelaars
- Nadat er een keer een Sonoff de geest gaf met een vies brandluchtje ben ik aanzienlijk voorzichtiger geworden met apparaten welke aan de netstroom hangen en ergens in weggebouwd worden.
- Nog een protocol binnen het automatiseringssysteem
[...]
Die batterij vervangen zou eens per 2 jaar moeten zijn, bij de opbouwschakelaars van Xiaomi is dat letterlijk 2 seconden werk, wanneer ik ze in zou bouwen zou me dat hooguit 2 minuten kosten (dekplaat los wippen, 2 schroefjes en je kunt er bij).
Ik heb overigens nog 2 fibaro's hangen, werkt prima maar als ik het hele huis zou willen doen zoals nu het plan is zit ik op zo'n slordige 1500 euro... en dan zit ik nog met het probleem dat ik heel veel "dubbele" schakelaars heb in huis waardoor de helft achter de schakelaar weg gewerkt kan worden en de andere helft het plafond in moet.
Ik dacht dat je doelde op het aansluiten van je bestaande pulsdrukkers op een Xiaomi aqara schakelaar (dus die schakelaar modden zodat hij aangestuurd wordt door je eigen schakelmateriaal). Dat zou ik zelf dus niet doen aangezien je dan de hele schakelaar weer eruit moet halen en ik weet uit eigen ervaring met het inbouwen van mijn Fibaro's dat eenmaal in, never again haha...
Fibaro heeft ook double switches, die heb ik overal behalve op 3 plekken waar ik qubino dimmers heb. Ook ik had op veel plekken geen blauwe draad, maar ik kwam erachter dat ik die makkelijk kon trekken vanaf het plafondpunt met een simpele kabeltrekker.
Hoe betrouwbaar is die Shelly1, vooral qua Wifi? Ik heb nu een tweetal Qubino Z-wave inbouwschakelaars op zolder en die werken tot nu toe 100% (eigenlijk alle Z-wave apparaten).triet schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:42:
[...]
Slugify gaf bij mij ook een issue. Ik moest sensor.time__date en sensor.date__time even aanpassen bij de excludes van recorder. anders kreeg ik een recorder error en wilde het logbook daardoor ook niet starten. Verder nu alleen het issue dat mijn Sonos speakers niet gevonden worden maar daar kom ik vast ook wel weer uit.lolgast schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:37:
[...]
Grappig genoeg maakte deze update meer stuk bij mij dan 0.85 met dat slugify gebeuren.
Ik heb nu achter mijn bestaande 'normale' schakelmateriaal een door/window sensor van xiaomi, die doet gewoon aan/uit en hoef ik materiaal niet te vervangen door pulse drukkers.R2D2 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:13:
[...]
Klopt, vandaar dat ik inmiddels een tweede instance heb draaien van HassIO voor dergelijke doeleinden. Ik heb de begane grond + eerste verdieping draaien op de hoofdinstallatie, en gebruik de 2é verdieping in huis als "playground" om nieuwe dingen uit te testen.
Die door/window sensor is behoorlijk klein en kan je overal achter stoppen.
De ikea tradfri Lampen zijn gewoon doorgelust en altijd op het stroom en die sturen die schakelaars weer aan.
1 keer per jaar of per 2 jaar een batterij vervangen valt dan ook wel weer mee.
Als back-up zou je PI ofzo op de plank kunnen leggen, die heb je binnen en half uur wel up en running met Hassio en een back-up terug gezet. en in het slechtste geval haal je een paar schakelaars open en sluit je die weer normaal aan.
Nee, dat gezeik heb ik ook elke dag. Zelfs als ik dat uitzet, vraagt hij weer om het of disabled te laten staan of te enablen. Maar bij elke keer starten blijft die app zeiken...upje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:00:
Sinds de nieuwe appversie op iOS (versie 1.50) blijft de app maar zeuren om locatietoegang. Elke dag weer... Ik krijg het niet weg, wat voor instellingen ik probeer in de app & HA zelf. Het gaat om deze melding:
[Afbeelding]
Iemand die weet hoe ik definitief van deze melding afkom?
Hoop dat er snel een nieuwe komt.
Ik zie ook tov de vorige versie geen enkele verbetering. Deze app blijft soms ook elke 30-60seconden refreshen waardoor het scherm gaat knipperen.
1 stap vooruit, 10 stappen achteruit vwb deze iOS app
Mijn geleende Shelly 1 blijft het uitstekend doen. Dit jaar nog geen enkel probleem gehadkepler schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:55:
[...]
Hoe betrouwbaar is die Shelly1, vooral qua Wifi? Ik heb nu een tweetal Qubino Z-wave inbouwschakelaars op zolder en die werken tot nu toe 100% (eigenlijk alle Z-wave apparaten).
[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 24-01-2019 12:41 ]
Totdat dit gebeurt als je zelf (een paar dagen) niet thuis bent en je wederhelft in het donker zit...zoeperman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:53:
[...]
Ik heb nu achter mijn bestaande 'normale' schakelmateriaal een door/window sensor van xiaomi, die doet gewoon aan/uit en hoef ik materiaal niet te vervangen door pulse drukkers.
Die door/window sensor is behoorlijk klein en kan je overal achter stoppen.
De ikea tradfri Lampen zijn gewoon doorgelust en altijd op het stroom en die sturen die schakelaars weer aan.
1 keer per jaar of per 2 jaar een batterij vervangen valt dan ook wel weer mee.
Als back-up zou je PI ofzo op de plank kunnen leggen, die heb je binnen en half uur wel up en running met Hassio en een back-up terug gezet. en in het slechtste geval haal je een paar schakelaars open en sluit je die weer normaal aan.
Dat is de reden dat ik tot nu toe er voor zorg dat alle kritische zaken (voornamelijk licht) ook blijft werken als HA offline is
kepler schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:51:
[...]
Dat is de reden dat ik tot nu toe er voor zorg dat alle kritische zaken (voornamelijk licht) ook blijft werken als HA offline is
Dit topic is gesloten.
![]()
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.