Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 16:42

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Winnetou schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Dank voor het voorbeeld. Ik heb volgens mij toch bijna hetzelfde (werkt zonder passwd in ieder geval wel), maar krijg telkens foutmeldingen over de passwordfile:
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ docker-compose up mosquitto
mosquitto is up-to-date
Attaching to mosquitto
mosquitto        | 1547980673: mosquitto version 1.5.5 starting
mosquitto        | 1547980673: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf.
mosquitto        | 1547980673: Error: Unable to open pwfile "/mosquitto/passwd".
mosquitto        | 1547980673: Error opening password file "/mosquitto/passwd".

Heb de passwd-file opgeslagen als /opt/mosquitto/passwd en onderstaand stukje in docker-compose.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto:latest
#    user: "1000:1000"
    ports:
      - 1883:1883
    volumes:
      - /opt/mosquitto:/mosquitto/config:ro
      - /opt/mosquitto:/mosquitto/data
      - /opt/mosquitto/log:/mosquitto/log
    restart: on-failure

Het bestand passwd is trouwens -rw-rw-r--, maar ook met chmod 777 en/of chown root:root werkt het niet.
Mosquitto draait bij mijn beste weten als user 1883:1883. Je volumes moeten ook zo staan, anders kan Mosquitto ze niet openen.

Zo heb ik in ieder geval mijn docker omgeving moeten inrichten!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Winnetou schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:57:
[...]

In mosquitto.conf staat nu "password_file /mosquitto/passwd", in de map /opt/mosquitto/passwd staat hij daadwerkelijk. Heb ook al geprobeerd het in een submap als /opt/mosquitto/config/passwd te zetten maar dan krijg ik dezelfde foutmelding..
Misschien is het mijn onkunde en mis ik iets geniaals, maar het lijkt erop alsof je de redirections niet helemaal in de smiezen hebt.

Je redirect /opt/mosquitto/passwd toch helemaal niet naar /mosquitto/passwd in je container? Verplaats die file nou eens gewoon naar /opt/mosquitto, waarvan je container vind dat daar de config staat. Vervolgens zet je in je mosquitto.conf password_file /mosquitto/config/passwd

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-11 10:42

RoRoo

Certified Prutser

GENETX schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:57:
@RoRoo
Ergo: Afhankelijk van je eigen kennis en doelen zou ik ofwel de standaard image van hass.io pakken (met guide) ofwel zelf alles regelen. Scriptjes en tooltjes van derden maken het er niet makkelijker op in de long term.
Ja, dat was de conclusie zelf ook eigenlijk wel hahaha

Daar maar een keer een flinke avond voor uittrekken.
.yaml files even backuppen en gaan met die banaan. zo heel veel spannends zit er nu ook niet in.

Thanks voor de tips!

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 07:20
Weet iemand hoe ik een text string welke ik via MQTT binnenkrijg kan weergeven op mijn overzicht.

Nu heb ik hem zo:

code:
1
2
3
4
5
################## MV: Stand ##################
- platform: mqtt
  state_topic: "Ventilatie/Status"
  name: "mv_stand"
  value_template: "{{ value_json }}"

Als dit een digitale waarde was geweest dan had het gewerkt. Ik lees namelijk ook temperaturen in op deze manier. Nu blijft de waarde leeg.

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
lolgast schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Misschien is het mijn onkunde en mis ik iets geniaals, maar het lijkt erop alsof je de redirections niet helemaal in de smiezen hebt.

Je redirect /opt/mosquitto/passwd toch helemaal niet naar /mosquitto/passwd in je container? Verplaats die file nou eens gewoon naar /opt/mosquitto, waarvan je container vind dat daar de config staat. Vervolgens zet je in je mosquitto.conf password_file /mosquitto/config/passwd
Sorry ik was wat onduidelijk, maar passwd was de naam van het bestand. Die staat dus in dezelfde directory als de mosquitto.conf. Heb de user mosquitto in mosquitto.conf helemaal naar boven verplaatst en nu lijkt het wel te werken, maar of dat het nou was...

Oh en inderdaad password_file /mosquitto/config/passwd, zal me toch nog eens verdiepen in die redirects :+ thanks iig :)

[ Voor 8% gewijzigd door Winnetou op 20-01-2019 12:29 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
@Mich Werkt het niet gewoon als je value_template uit je sensor haal?

YAML:
1
2
3
4
5
  #value_template: "{{ value_json }}"

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Mich
Zanbee schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:35:
@Mich Werkt het niet gewoon als je value_template uit je sensor haal?

YAML:
1
2
3
4
5
  #value_template: "{{ value_json }}"
Het kan soms zo simpel zijn he >:) _/-\o_

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:44
Als iemand geïnteresseerd is om luchtkwaliteit te monitoren in HASS, check dan even deze thread die ik op het HASS forum heb aangemaakt :)

• freakshock88
  • Laatst online: 30-06 20:44
Zanbee schreef op zondag 20 januari 2019 @ 00:49:
Heb eindelijk eens tijd gehad om een kleine ergernis weg te werken. Ik heb een wekker welke met behulp van Tasker en MQTT gekoppeld is aan de wekker op mijn telefoon. In Home-assistant had ik nog een eenvoudige entity kaart met de schakelaar, wektijd sensor en twee sliders om de tijd in te stellen.

Ik heb nu met een picture-elements dezelfde functie in een mooier jasje gestoken.

[Afbeelding: Wekker lovelace]

De wektijd is nu ook een stuk makkelijker in te stellen met de pijltjes in plaats van met een slider.
Mooi gedaan! Ik heb ook een wekker functionaliteit in HASS zitten, zou je je picture elements code hier kunnen sharen?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:24
Cartman! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:28:
Momenteel draai ik HA in n container op m'n Synology NAS en vanuit buiten kan ik er simpel bij via OpenVPN die ik draai op port 443. Nu zit ik n beetje te kijken naar Google Home maar die vereist dat ze je kunnen bereiken over https (wat op zich logisch is). Vind het geen fijn idee dat m'n HA direct bereikbaar is vanaf internet alleen voor de hele wereld. Ik zit er aan te denken om OpenVPN te verplaatsen naar n andere poort en dan Let'sEncrypt in te stellen maar dat port 443 alleen open staat voor Google IP-adressen. Port 80 moet eigenlijk ook gewhitelist worden voor LetsEncrypt maar zij publiceren geen IP ranges... hopelijk heeft iemand hier n veilige setup die hier in de buurt komt :)
Cloud Webhooks, niet gratis maar wel veilig en je steunt HA hiermee. $5 per maand. Voor mij wel waard.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Cloud Webhooks, niet gratis maar wel veilig en je steunt HA hiermee. $5 per maand. Voor mij wel waard.
Heb je n linkje en uitleg hoe je dit dan koppelt aan je HA? Zoeken op google lijkt niet op te leveren wat ik denk dat t is.

• Vaevictis_
Cartman! schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:50:
[...]

Heb je n linkje en uitleg hoe je dit dan koppelt aan je HA? Zoeken op google lijkt niet op te leveren wat ik denk dat t is.
https://www.nabucasa.com/config/

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Thanks, werkt zo te zien dat HA een socket verbinding opzet met hun, correct? Zeker interessant :) Zijn hier ook open source alternatieven voor met bijvoorbeeld AWS IoT?

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
freakshock88 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Mooi gedaan! Ik heb ook een wekker functionaliteit in HASS zitten, zou je je picture elements code hier kunnen sharen?
Zeker kan dat. Dit is een licht aangepaste versie ik gebruik card-modder.js om de kaarten iets mooier te maken onder andere de afgeronde hoeken, een border en kleine schaduw de laatse style element geldt voor de hele kaart.

voor de achtergrond heb ik de volgende png gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gNyg5y2lALF52VzHtElNBzKF/medium.png

De afmetingen komen overeen met een andere kaart welke ik nog aan het opbouwen ben.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
resources:
  - url: /local/card-tools.js
    type: js
  - url: /local/custom_ui/card-modder.js?v=fadc03
    type: module

### Wekker card ###
      - type: custom:card-modder
        card:            
          type: picture-elements
          image: /local/alarmclock.png
          elements:
            - type: state-label
              entity: sensor.time
              style: {color: orange, left: 50%, top: 25%, font-size: 7vw}
            - type: state-label
              entity: sensor.alarm_clock_time
              style: {color: orange, left: 50%, top: 60%, font-size: 4vw}
            - type: state-icon
              entity: switch.alarm_clock
              tap_action:
                action: toggle
              style: {color: black, left: 25%, top: 65%}
            - type: icon
              icon: mdi:arrow-down-drop-circle
              style: {color: orange, left: 38%, top: 80%, font-size: 4vw}
              tap_action:
                action: call-service
                service: input_number.decrement
                service_data:
                  entity_id: input_number.alarm_clock_hour
              icon: mdi:arrow-up-drop-circle
              style: {color: orange, left: 45%, top: 80%, font-size: 4vw}
              tap_action:
                service: input_number.increment
                service_data:
                  entity_id: input_number.alarm_clock_hour
              icon: mdi:arrow-down-drop-circle
              style: {color: orange, left: 55%, top: 80%, font-size: 4vw}
              tap_action:
                service: input_number.decrement
                service_data:
                  entity_id: input_number.alarm_clock_minutes            
              icon: mdi:arrow-up-drop-circle
              style: {color: orange, left: 62%, top: 80%, font-size: 4vw}
              tap_action:
                service: input_number.increment
                service_data:
                  entity_id: input_number.alarm_clock_minutes            
            - type: service-button
              title: Slapen
              service: switch.toggle
              service_data:
                entity_id: switch.sleeping
              style: {color: white, left: 80%, top: 90%}
            - type: service-button
              title: Wekker
              service: switch.toggle
              service_data:
                entity_id: switch.alarm_clock
              style: {color: white, left: 20%, top: 90%}
        style:                 
          border-radius: 20px
          border: solid 2px rgba(192,192,192,1)
          box-shadow: 3px 3px rgba(0,0,0,0.4)
          overflow: hidden

[ Voor 0% gewijzigd door Zanbee op 20-01-2019 14:24 . Reden: voor de volledigheid card-tools.js toegevoegd aan de yaml code ]

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• monkey1601
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-05-2019
NoFate schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:06:
[...]

doe het eens zo :

command_on: 'curl "http://192.168.xxx.xx:80/postEvent.html?action=input&STM=0&MOD=2&CHA=1&EVT=2"'
helaas :'( ; foutmelding blijft bestaan , status wijzigd ook niet

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik zie m'n ikea lamp niet meer in home assistant. Home assistant zelf heeft de laatste update, deCONZ ook (ivm de conbee stick). De stick zelf krijg ik niet in firmware geupdate (zie ook barktus in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik")

Al met al begint het me nu toch wel lang te duren voor ik er iets nuttigs mee kan doen. Iemand die me kan helpen?

My middle finger salutes you.

barktus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:03:
Ik zie m'n ikea lamp niet meer in home assistant. Home assistant zelf heeft de laatste update, deCONZ ook (ivm de conbee stick). De stick zelf krijg ik niet in firmware geupdate (zie ook barktus in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik")

Al met al begint het me nu toch wel lang te duren voor ik er iets nuttigs mee kan doen. Iemand die me kan helpen?
Je ziet ze wel in de Phoscon app? Zo ja, heb je via de HASS integraties deCONZ gekoppeld?

• barktus

barktus

Moehhhh!

JBS schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:55:
[...]
Je ziet ze wel in de Phoscon app? Zo ja, heb je via de HASS integraties deCONZ gekoppeld?
Ja, daar zie ik ze wel en ja die heb ik ook. Maar daar zie ik dus geen iconen en als ik de pagina verder klik zie ik lampen die er niet meer in staan (testlamp) bijvoorbeeld.

• Mars Warrior

Mars Warrior

freakshock88 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:46:
Als iemand geïnteresseerd is om luchtkwaliteit te monitoren in HASS, check dan even deze thread die ik op het HASS forum heb aangemaakt :)
Die is fijn. Zag al dat http://aqicn.org/city/amsterdam/ hun data ook van luchtmeetnet vandaan halen!

Ik gebruik nu die van luftdaten https://luftdaten.info/en/home-en/, want daar zie ik stations die vlak bij mij in de buurt zijn. Blijkbaar al tweakers die dat ding in elkaar hebben gezet _/-\o_

Home Assistant support deze al namelijk!

Toch wel schrikken dat oostblok als je al die rode en paarse kleurtjes ziet, laat staan daar in Bulgarije:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/eaqrz4.png

Heb alleen nooit gekeken hoe de luftdaten sensor het doet tov het luchtmeetnet. Stations zitten een stukje verder, en natuurlijk langs drukke wegen, maar dat kan ik met jou voorbeeld nu dus wel gaan checken :9~

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Mars Warrior schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Die is fijn. Zag al dat http://aqicn.org/city/amsterdam/ hun data ook van luchtmeetnet vandaan halen!

Ik gebruik nu die van luftdaten https://luftdaten.info/en/home-en/, want daar zie ik stations die vlak bij mij in de buurt zijn. Blijkbaar al tweakers die dat ding in elkaar hebben gezet _/-\o_

Toch wel schrikken dat oostblok als je al die rode en paarse kleurtjes ziet, laat staan daar in Bulgarije:

[Afbeelding]

Heb alleen nooit gekeken hoe de luftdaten sensor het doet tov het luchtmeetnet. Stations zitten een stukje verder, en natuurlijk langs drukke wegen, maar dat kan ik met jou voorbeeld nu dus wel gaan checken :9~
Interessant. Ik zie eens te kijken naar dit component en er staat dat je kunt zien hoe vaak het update met deze link: https://api.luftdaten.info/v1/sensor/[sensorid]/
maar welke sensor ik ook opgeef ik krijg telkens een: The requested URL /v1/19522 was not found on this server.
Werkt dat bij jou wel?

• Mars Warrior

Mars Warrior

PuckStar schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:31:
[...]

Interessant. Ik zie eens te kijken naar dit component en er staat dat je kunt zien hoe vaak het update met deze link: https://api.luftdaten.info/v1/sensor/[sensorid]/
maar welke sensor ik ook opgeef ik krijg telkens een: The requested URL /v1/19522 was not found on this server.
Werkt dat bij jou wel?
Je moet achter het sensorid wel een slash “/“ zetten, anders werkt het niet.
In je browser krijg je netjes een json terug...

• PuckStar
Mars Warrior schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:42:
[...]

Je moet achter het sensorid wel een slash “/“ zetten, anders werkt het niet.
In je browser krijg je netjes een json terug...
Had ik geprobeerd maar werkt ook niet.
Bijv. deze: https://api.luftdaten.info/v1/18236/
Sensor in Amerongen http://netherlands.maps.luftdaten.info/#13/52.0008/5.4915

• Mars Warrior

Mars Warrior

Wel de juiste api gebruiken, hè :) http://api.luftdaten.info/v1/sensor/18236/

code:
1
[{"sensor":{"pin":"1","sensor_type":{"manufacturer":"Nova Fitness","id":14,"name":"SDS011"},"id":18236},"sensordatavalues":[{"value":"11.20","id":5785627197,"value_type":"P1"},{"value":"8.97","id":5785627199,"value_type":"P2"}],"id":2722629110,"timestamp":"2019-01-20 18:03:03","location":{"country":"NL","longitude":"5.4680","id":9243,"altitude":"20.5","latitude":"52.0020"},"sampling_rate":null},{"sensor":{"pin":"1","sensor_type":{"manufacturer":"Nova Fitness","id":14,"name":"SDS011"},"id":18236},"sensordatavalues":[{"value":"11.60","id":5785651991,"value_type":"P1"},{"value":"9.63","id":5785651995,"value_type":"P2"}],"id":2722640841,"timestamp":"2019-01-20 18:05:33","location":{"country":"NL","longitude":"5.4680","id":9243,"altitude":"20.5","latitude":"52.0020"},"sampling_rate":null}]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Mich
Sinds een aantal maanden aktief bezig met domotica systemen. Eerst domoticz geprobeerd maar dit vond ik qua visualisering erg ouderwets. Hierna over gestapt op HA. Ondertussen met het betere jat werk ook een python script gemaakt om mijn ventilatie uit te lezen. Hieronder het resultaat van wat ik tot nu toe in kan lezen en bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3O2Qmjtx3PvMoIEqnJ2Zwkxu/full.jpg

Ik moet alleen nog mijn waterverbruik inlezen. Hiervoor krijg ik al een oplopende pulse counter binnen via mqtt maar ik moet dit nog omzetten naar Liter/minuut.

Nu wordt het tijd om me te verdiepen in automatisering en scripts. Ook met telegram wil ik wat doen om meldingen binnen te krijgen. Ook wil ik nog raamsensoren zodat ik een stukje beveiliging ook in HA kan doen. En een floorplan lijkt me ook wel leuk uiteindelijk. De aanvoer en retour van de CV wil ik nog monitoren. Genoeg te doen dus nog >:)

Tot nu toe best tevreden. Het is soms wat zoeken waar je wat moet aanpassen en instellen zoals een friendly name. Bij een template sensor kan het direct, bij een mqtt sensor via de customize en bij een zwave object weer via z-wave config.

• Ferra
  • Niet online
Ik krijg mijn cresta temp-meters niet in beeld bij HA. Ik heb via de rfxmanager in win10 alle protocollen aangeklikt die er zijn en vervolgens gesaved. Ik zag daar de thermometers voorbij komen. Vervolgens de RFXCOM weer aan de RPI gehangen (Die stond toen uit en is dus herstart met de RFXCOM eraan). Ik zie ze nergens voorbij komen in de log. Wel zie ik schakelaars aan/uit gaan, dus de RFXCOM lijkt wel te werken.

Dit is mijn code in de configuration file in HA:

[code]
# RFXCOM Switches
switch:
platform: rfxtrx
automatic_add: True
devices:
0b11009600e009a60a000070:
name: Test1
[/code]

Waar zou ik de cresta's moeten kunnen zien?

edit: al opgelost. moest ze als sensor toevoegen

[ Voor 4% gewijzigd door Ferra op 20-01-2019 21:10 ]

• PuckStar
Sbakker1982 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:51:
Ik krijg mijn cresta temp-meters niet in beeld bij HA. Ik heb via de rfxmanager in win10 alle protocollen aangeklikt die er zijn en vervolgens gesaved. Ik zag daar de thermometers voorbij komen. Vervolgens de RFXCOM weer aan de RPI gehangen (Die stond toen uit en is dus herstart met de RFXCOM eraan). Ik zie ze nergens voorbij komen in de log. Wel zie ik schakelaars aan/uit gaan, dus de RFXCOM lijkt wel te werken.

Dit is mijn code in de configuration file in HA:

[code]
# RFXCOM Switches
switch:
platform: rfxtrx
automatic_add: True
devices:
0b11009600e009a60a000070:
name: Test1
[/code]

Waar zou ik de cresta's moeten kunnen zien?

edit: al opgelost. moest ze als sensor toevoegen
wilde het net zeggen. een temp SENSOR is geen SWITCH :)

• Ferra
  • Niet online
Ik heb 2 kodi spelers toegevoegd en gebruik lovelace als UI frontend. Nu verandert het plaatje naar de cover van de film bij afspelen, echter is deze niet goed gecentreerd in het plaatjes vlak van het kodi blok. Bij Sonos is dit wel netjes. Iemand een idee hoe je dat kan veranderen?

Ik zit er tevens aan te denken om een NUC aan te schaffen, gezien de historie die ik heb met corrupte sd cards op de rpi3. Heeft iemand ervaring met de NUC6CAYH en HA qua performance?

[ Voor 24% gewijzigd door Ferra op 21-01-2019 00:03 ]

• Ferra
  • Niet online
Mich schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:47:
Sinds een aantal maanden aktief bezig met domotica systemen. Eerst domoticz geprobeerd maar dit vond ik qua visualisering erg ouderwets. Hierna over gestapt op HA. Ondertussen met het betere jat werk ook een python script gemaakt om mijn ventilatie uit te lezen. Hieronder het resultaat van wat ik tot nu toe in kan lezen en bedienen.

[Afbeelding]

Ik moet alleen nog mijn waterverbruik inlezen. Hiervoor krijg ik al een oplopende pulse counter binnen via mqtt maar ik moet dit nog omzetten naar Liter/minuut.

Nu wordt het tijd om me te verdiepen in automatisering en scripts. Ook met telegram wil ik wat doen om meldingen binnen te krijgen. Ook wil ik nog raamsensoren zodat ik een stukje beveiliging ook in HA kan doen. En een floorplan lijkt me ook wel leuk uiteindelijk. De aanvoer en retour van de CV wil ik nog monitoren. Genoeg te doen dus nog >:)

Tot nu toe best tevreden. Het is soms wat zoeken waar je wat moet aanpassen en instellen zoals een friendly name. Bij een template sensor kan het direct, bij een mqtt sensor via de customize en bij een zwave object weer via z-wave config.
2 vraagjes:

1. bij jou zijn de lichtschakelaars schuifknoppen, bij mij een bliksempje aan of uit. Hoe heb je dit gedaan?
2. Wat heb je precies nodig om je waterverbruik uit te lezen?

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31
Het lijkt erop dat we binnenkort de ConBee en RaspBee native in Home Assistant kunnen gaan gebruiken dus via dit component en zonder deCONZ. Zie hier.

• R2D2
  • Niet online
wmn79 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 00:34:
Het lijkt erop dat we binnenkort de ConBee en RaspBee native in Home Assistant kunnen gaan gebruiken dus via dit component en zonder deCONZ. Zie hier.
Ik heb afgelopen weekend net het hele Deconz verhaal er uit gegooid en ben over op Zigbee2Mqtt. Ik kan niet echt zeggen dat ik hele goede ervaringen heb gehad met Deconz in de maand dat het bij mij heeft gedraaid. Ik vond het instabiel, traag en na 2 updates van de docker container waarbij van alles mis ging en ik de laatste keer ook alle "pairings" kwijt was vond ik het welletjes geweest en ben ik om gegaan naar Zigbee2Mqtt.

Voor mij dus voorlopig even geen Deconz meer... ik kijk er over een poosje wel weer een keer naar als er een verbeteringsslag gemaakt is op stabiliteit.

Ik koos in eerste instantie JUIST voor Deconz omdat het mij een stabielere oplossing leek dan Zigbee2Mqtt waarvan bijvoorbeeld een van de belangrijke onderdelen "zigbee-shepherd" niet meer echt actief ontwikkeld wordt maar vooralsnog lijkt Zigbee2Mqtt een stabielere oplossing te zijn in mijn situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 21-01-2019 07:26 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• UTMachine
  • Laatst online: 22:06
Sbakker1982 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:38:
Ik zit er tevens aan te denken om een NUC aan te schaffen, gezien de historie die ik heb met corrupte sd cards op de rpi3. Heeft iemand ervaring met de NUC6CAYH en HA qua performance?
Ik draai op zo'n Intel NUC en is meer dan genoeg performance. Ik heb er 20+ Docker containers opdraaien, en qua CPU gebruik is het 18-19% (merendeel is DSMR-Reader ;-)).

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:45
R2D2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:24:
[...]

Ik heb afgelopen weekend net het hele Deconz verhaal er uit gegooid en ben over op Zigbee2Mqtt. Ik kan niet echt zeggen dat ik hele goede ervaringen heb gehad met Deconz in de maand dat het bij mij heeft gedraaid. Ik vond het instabiel, traag en na 2 updates van de docker container waarbij van alles mis ging en ik de laatste keer ook alle "pairings" kwijt was vond ik het welletjes geweest en ben ik om gegaan naar Zigbee2Mqtt.

Voor mij dus voorlopig even geen Deconz meer... ik kijk er over een poosje wel weer een keer naar als er een verbeteringsslag gemaakt is op stabiliteit.

Ik koos in eerste instantie JUIST voor Deconz omdat het mij een stabielere oplossing leek dan Zigbee2Mqtt waarvan bijvoorbeeld een van de belangrijke onderdelen "zigbee-shepherd" niet meer echt actief ontwikkeld wordt maar vooralsnog lijkt Zigbee2Mqtt een stabielere oplossing te zijn in mijn situatie.
Ik heb ook een conbee stick, er merk er idd vertragingen met de Ikea motion sensors, terwijl mesh goed is...
Kan ik ook overstappen naar zigbee2mqtt met dezelfde stick? Gaat het de vertragingen oplossen? Of zijn de Ikea sensors gewoon niet goed?

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
UTMachine schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:46:
[...]

Ik draai op zo'n Intel NUC en is meer dan genoeg performance. Ik heb er 20+ Docker containers opdraaien, en qua CPU gebruik is het 18-19% (merendeel is DSMR-Reader ;-)).
moet je wat minder imports doen >:)

• R2D2
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:38:
[...]

Ik heb ook een conbee stick, er merk er idd vertragingen met de Ikea motion sensors, terwijl mesh goed is...
Kan ik ook overstappen naar zigbee2mqtt met dezelfde stick? Gaat het de vertragingen oplossen? Of zijn de Ikea sensors gewoon niet goed?
Nee, je zult echt een CC253x nodig moeten hebben en de boel overnieuw moeten pairen... aan de andere kant, pairen met Zigbee2Mqtt ging bij mij een stuk soepeler dan met Deconz. Geen last van segmentation faults en crashende docker containers, gewoon de ene na de andere lamp toevoegen. Alleen de Xiaomi switches moesten even dicht bij de coordinator gepaired worden maar werkten daarna weer prima op hun eigen plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zk8qdydFvifirsRnBPK3X0Ye/full.png

Gister even de map in HassIO gehangen maar volgens mij klopt die nog niet helemaal, las wel dat daar nog wat verbeteringen in aan zitten te komen. Als je bovenstaande map namelijk ziet zou het no way beter kunnen werken dan Deconz maar dat doet het in mijn geval dus wel ;)

Komende dagen de rest van de sensoren maar eens gaan pairen, ik heb me nu vooral beperkt tot de switches en lampen.

Opvallend is wel dat de lampen welke bij mij nog achter een "harde schakelaar" zitten en niet met een Xiaomi wireless switch gekoppeld zijn veel sneller weer beschikbaar zijn in het netwerk zodra de stroom er weer op staat dan bij Deconz. Dat is nu een kwestie van seconden ipv minuten zoals eerder bij Deconz.

• NoFate
Ok, the toch die andere stick eens testen...

Moet wel zeggen, over de software van deconz wel nooit problemen gehad... Mesh zag er ook altijd goed uit... Die cc253 stick, kan die ook zwave aan?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-11 14:33
@NoFate Nee alleen Zigbee

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• NoFate
Heb jij een USB dongle? Kan je link sharen waar je deze gekocht hebt. Ik heb Dongle nodig daar ik met esxi werk

• wmn79
R2D2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:24:
[...]

Raar, herken jouw problemen helemaal niet. Bij mij draait deCONZ stabiel en updaten gaat tot nu toe ook altijd zonder problemen. Ik gebruik de gewone docker image icm met het volgende zigbee hardware:
  • 5 hue lampen
  • 2 innr lampen
  • 1 osram lamp
  • 2 xiaomi temp sensors
  • 1 xiaomi switch
  • 1 xiaomi cube
NoFate schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:38:
[...]

Je kunt dus wel kijken of het ZHA component van Home Assistant beter voor je werkt. Die ondersteunt tegenwoordig (weliswaar expirimental) ook de conbee stick.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-11 14:33

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• NoFate
Merci voor info, eerst het zha eens testen, moet ik al niet opnieuw investeren ;)
Werkt zha ook op basis van automations?

• wmn79
NoFate schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:05:
Merci voor info, eerst het zha eens testen, moet ik al niet opnieuw investeren ;)
Werkt zha ook op basis van automations?
Zoals ik het nu begrijp werkt zha ongeveer hetzelfde als de zwave integratie in Home Assistant. Je hoeft er dus niets naast te draaien om de entities in Home Assistant te draaien. De automations regel je daarom in Home Assistant, maar neem aan dat je dat ook al bij deconz deed.

• Nnoitra
  • Laatst online: 01:06
Mich schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:09:

Ik wil binnenkort DSMR reader proberen. Hiermee kan je dan weer berichten doorsturen met MQTT.
Ik heb DSMR reader tijdje terug ook geprobeerd, maar ik miste toch de mogelijkheid om het actuele verbruik via MQTT door te sturen.
Natuurlijk kun je dat in de DSMR reader (rechtsboven) zien, maar ik wil het in HASS :+
Die grafiekjes ga ik nog wel regelen met Grafana enzo.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
Nnoitra schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb DSMR reader tijdje terug ook geprobeerd, maar ik miste toch de mogelijkheid om het actuele verbruik via MQTT door te sturen.
Natuurlijk kun je dat in de DSMR reader (rechtsboven) zien, maar ik wil het in HASS :+
Que?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/wop3qooaz3ba5tx/tweakers_huidige_verbruik.png?dl=1

Komt zo uit DSMR rollen via MQTT.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15
jij hebt het in watt en ik in KW heb jij dit zelf gewijzigd?
Zandpad schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Que?
[Afbeelding]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-11 22:47

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

remcoXP schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:52:

[...]
Delen door 1000? Vermenigvuldigen met 1000 :?

[ Voor 7% gewijzigd door Yukkie op 21-01-2019 09:56 ]

We've got that ring of confidence

• Zandpad
remcoXP schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:52:

[...]
Ik heb de volgende sensor gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/itbs90as5av7d65/tweakers_dsmr_huidig_verbruik_sensor.png?dl=1

En het totaal plaatje zie er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5tytbgtu544wmk4/tweakers_dsmr_totaal.png?dl=1

• remcoXP
haha ja dat snap ik. maar ik was benieuwd of dit vanuit dsmr of hass gedaan werd.
Bedankt zandpad!
Yukkie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Delen door 1000? Vermenigvuldigen met 1000 :?

• Nnoitra
Zandpad schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Que?
[Afbeelding]

Het ging om Gas, niet electra.. Stond niet in mijn post, excuus.

• Zandpad
Nnoitra schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:07:
[...]

Ik heb geen gas, maar is dat niet hetzelfde te configureren binnen DSMR? Dan hoef je alleen je MQTT topic aan te passen van "dsmr/reading/electricity_currently_delivered" naar "dsmr/reading/gas_currently_delivered"

• UTMachine
Zandpad schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:11:
[...]
Ik heb geen gas, maar is dat niet hetzelfde te configureren binnen DSMR? Dan hoef je alleen je MQTT topic aan te passen van "dsmr/reading/electricity_currently_delivered" naar "dsmr/reading/gas_currently_delivered"
Klopt, gas configureer je exact hetzelfde als de elektriciteit. Werkt hier perfect.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Hmmbob schreef op zondag 20 januari 2019 @ 07:26:
[...]

Deze foutmelding wijst 99% van de keren dat hij optreedt op verkeerde uitlijning (spaties)).

Nu ook: Even 2 spaties toevoegen voor "minutes:", die moet je laten inspringen onder je "for:"
Uiteindelijk alles met de hand opnieuw erin gezet, states etc ook anders opgepakt.
Het werkt nu als een speer!!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#Toilet verlichting aan bij beweging
 - alias: Toiletlicht aan bij motion
   trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.motion01
      to: 'on'
   action:
      service: light.turn_on
      entity_id: light.toiletlicht

#Toilet verlichting uit na 5min. geen beweging
 - alias: Toilet licht uit zonder motion
   trigger:
     entity_id: binary_sensor.motion01
     to: 'off'
     for:
       minutes: 5
   action:
     service: light.turn_off
     entity_id: light.toiletlicht

dsmr heb ik ook werkend gehad, tot ik een nieuwe install gedaan heb. nu kan ik geen groep rechten toewijzen omdat ik ssh naar de docker hass.io ipv het basis os.
Maar heb via maatje een link gekregen naar een losstaand project die ook kan kletsen met een mqtt broker, dus daar gaan we mee pielemuizen.

Thanks voor alle hulp en tips

[ Voor 14% gewijzigd door RoRoo op 21-01-2019 10:19 ]

• R2D2
  • Niet online
wmn79 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:00:
[...]

Raar, herken jouw problemen helemaal niet. Bij mij draait deCONZ stabiel en updaten gaat tot nu toe ook altijd zonder problemen. Ik gebruik de gewone docker image icm met het volgende zigbee hardware:
  • 5 hue lampen
  • 2 innr lampen
  • 1 osram lamp
  • 2 xiaomi temp sensors
  • 1 xiaomi switch
  • 1 xiaomi cube
Er zullen vast veel mensen zijn bij wie het probleemloos werkt maar bij mij werkte het zelfs op een “kale installatie” al niet probleemloos.

Daarnaast een hoop open issues en weinig response bij het openen van een issue op github, het gedoe met poorten, het verliezen van devices na het renamen, het crashen van Deconz na het toevoegen van nieuwe devices e.d. en ik was er wel even klaar mee.

Ik kijk er over ren half jaar wel weer eens een keer naar, voor nu was het even een vereiste dat iets langer dan een week probleemloos zou blijven werken. ;-)

• Nnoitra
Zandpad schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:11:

UTMachine schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:15:

Klopt, gas configureer je exact hetzelfde als de elektriciteit. Werkt hier perfect.
Destijds kreeg ik 't niet voor elkaar (en had ik ook te weinig tijd om er verder mee te knoeien) maar jullie hebben me overtuigd! 8)
Ik zal er binnenkort weer mee aan de slag! Als ik het goed is heb ik de docker container nog wel; hoef ik 'm alleen maar te starten en wat configs aan te passen.

• remcoXP
pushover met een afbeelding is me niet gelukt. nu kan je via mail ook pushover berichten sturen. en dat lukt wel met de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '1544736418671'
  alias: Deurbel
  trigger:
  - entity_id: switch.deurbel
    from: 'off'
  condition: []
  action:
  - data:
      entity_id: camera.voordeur
      filename: /config/www/cam_captures/voordeur.jpg
    service: camera.snapshot
  - data:
      entity_id: light.salonlamp
    service: light.turn_on
  - data:
      data:
        images:
        - /config/www/cam_captures/voordeur.jpg
      title: Deurbel gaat
    service: notify.email
  - data:
      entity_id: light.salonlamp
    service: light.turn_off
  - data:
      entity_id: switch.deurbel
    service: switch.turn_off
H143 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:30:
[...]

is dit jou inmiddels wel gelukt?
ik krijg het helaas niet voor elkaar

• Mars Warrior

Mars Warrior

R2D2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:21:
[...]
Er zullen vast veel mensen zijn bij wie het probleemloos werkt maar bij mij werkte het zelfs op een “kale installatie” al niet probleemloos.

Daarnaast een hoop open issues en weinig response bij het openen van een issue op github, het gedoe met poorten, het verliezen van devices na het renamen, het crashen van Deconz na het toevoegen van nieuwe devices e.d. en ik was er wel even klaar mee.

Ik kijk er over ren half jaar wel weer eens een keer naar, voor nu was het even een vereiste dat iets langer dan een week probleemloos zou blijven werken. ;-)
Ik heb een Deconz stick een paar weken te leen gehad om uit te proberen, en ik had een beetje dezelfde ervaring. Daarbij leverde het draaien van een full-blown GUI in een docker omgeving ook wat problemen op om daar goed bij te kunnen komen.

Waarom lampen en sensoren af en toe 'verdwenen' heb ik nooit kunnen achterhalen. Mijn mesh zou niet goed zijn, maar dat was deze na 2 weken draaien nog steeds niet.

Vervolgens zigbee2mqtt geprobeerd, en toen was mijn mesh plotseling blijkbaar wel 'goed': geen last meer gehad met het verdwijnen van lampen en/of sensoren.

Tja, en als iets dan werkt, heb je natuurlijk geen reden meer om weer te gaan lopen zoeken waarom een andere oplossing bij jou niet werkt. Ook was ik die GUI behoorlijk zat tov de simpele config file van zigbee2mqtt.

De ondersteuning van devices gaat geloof ik wel redelijk gelijk op. Omdat de zigbee-sheperd converters ook vanuit zigbee2mqtt onderhouden worden, is dat toevoegen van een nieuw device soms in een paar dagen geregeld. Daar heb ik tot nu toe geen klachten over.

Ondersteuning van groepen en bindings zit inmiddels (nog niet helemaal compleet) in de dev branch. En dat werkt best goed.

Eén van de fijne dingen vind ik het kunnen definiëren van groepen en bindings via MQTT commando's. Die kun je dus bij het opstarten van Home Assistant via een automation definiëren, en zelfs dynamisch wijzigen aan de hand van triggers en/of states: de woonkamer groep lampen doen de hele woonkamer, tenzij de TV aan staat, dan worden de lampen in de TV hoek uit de groep gehaald en zijn ze apart te bedienen :D

Nu moet ik zeggen dat ik een liefhebber ben van MQTT als centrale backbone, omdat ik zo ook externe zigbee2mqtt locaties - die via MQTTS gekoppeld zijn - kan bedienen alsof het lokale lampen zijn of kan bewaken via deur/raam sensoren.

• zoeperman
Ik ben gemigreerd van hassio van een rpi3 naar hassio op ubuntu docker.
Alleen nu krijg ik error op mijn rest sensoren en ook telegram werkt niet goed.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe of verkeerd staat?
lijkt erop dat hassio vanuit de docker geen internet kan bereiken? maar ik heb geen docker kennis om dat te testen onderzoeken 8)7

Na wat prutsen toch opgelost in de dns settings van docker

[ Voor 9% gewijzigd door zoeperman op 21-01-2019 15:53 ]

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-11 13:36
Hi All,

ik ben nu een tijdje aan de slag met Home Assistant (vooral copy paste en aanpassingen, verder geen echte programmeer-ervaring)
Alles liep aardig m.b.t. het bedienen van lampen, thermostaat, garagepoort, sprinklers,.. maar nu loop ik even vast.

Ik heb een nodeMCU met tasmota met daaraan een ultrasonic sensor gekoppeld. De bedoeling is dat ik via deze sensor het volume van de regenwaterput uitlees.
Via MQTT kan ik de afstand tussen sensor en de oppervlakte van het water al weergeven in Home Assistant, maar het is natuurlijk de bedoeling hierop een formule los te laten om de inhoud te berekenen.

wat er nu al wel werkt:

sensor:
name: "waterput"
state_topic: "tele/sonoff_waterput/SENSOR"
unit_of_measurement: 'cm'
value_template: "{{ value_json.SR04.Distance }}"

ik vermoed dat ik de formule in de value_template moet aanmaken, maar ik loop vast op synthax en mijn onkunde.

de formule zou, denk ik, iets moeten zijn van: (300(diepte put) - SENSOR) * 1,2(straal)² * 3,14 / 1000.

graag jullie hulp!

Verwijderd

warlock1984 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:34:
de formule zou, denk ik, iets moeten zijn van: (300(diepte put) - SENSOR) * 1,2(straal)² * 3,14 / 1000.

graag jullie hulp!
Home assistant verwerkt templates met de Jinja2 templating engine, die zelf ook goed gedocumenteerd is. Ik denk dat je hiermee een heel eind verder kan :)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 21:47
Nnoitra schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:07:
Ook gas kun je toch prima uitlezen middels MQTT?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nnYvYnX.jpg

Edit: nvm, ik zie dat je al overtuigd bent ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 21-01-2019 16:51 ]

• warlock1984
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:38:
[...]

Home assistant verwerkt templates met de Jinja2 templating engine, die zelf ook goed gedocumenteerd is. Ik denk dat je hiermee een heel eind verder kan :)
bedankt voor je antwoord!

Ik was inderdaad al zo ver dat ik in de template editor aan de slag ben gegaan. volgende code geeft iig het juiste resultaat weer. Alleen snap ik nu niet hoe ik het resultaat van deze code te zien krijg in het dashboard.

{%set afstand = states('sensor.waterput')%}
{%set diepte = 300 - afstand| float %}
{%set volume = diepte * pi *1.2*1.2 | float%}
{%set volumeround = volume | round(0)%}

{{volumeround}}

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 14:12

iMars

Full time prutser

Vraagje: ik heb een paar van deze leuke stekkers in mijn zwave netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1e0LMRFXXXXXZXFXXq6xXFXXXP/NEO-Coolcam-Smart-Home-Z-Wave-EU-Stekker-Sensor-Compatibel-met-z-wave-300-serie-en.jpg

Is het mogelijk om het totaal stroomverbruik van een bepaalde periode op te vragen/genereren?

Koop hier mijn P1 reader :)

iMars schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:22:
Vraagje: ik heb een paar van deze leuke stekkers in mijn zwave netwerk:
[Afbeelding]

Is het mogelijk om het totaal stroomverbruik van een bepaalde periode op te vragen/genereren?
Grafana is hiervoor een aanrader, kun je ook eenvoudig van overige zaken mooie grafieken maken met standaard veel functionaliteiten voor eenvoudig en snel bepalen van te tonen periode etc.

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 21-01-2019 18:02 ]

warlock1984 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:52:
[...]

bedankt voor je antwoord!

Ik was inderdaad al zo ver dat ik in de template editor aan de slag ben gegaan. volgende code geeft iig het juiste resultaat weer. Alleen snap ik nu niet hoe ik het resultaat van deze code te zien krijg in het dashboard.

{%set afstand = states('sensor.waterput')%}
{%set diepte = 300 - afstand| float %}
{%set volume = diepte * pi *1.2*1.2 | float%}
{%set volumeround = volume | round(0)%}

{{volumeround}}
Met een template sensor: https://www.home-assistant.io/components/sensor.template/
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    date_template:
      friendly_name: Datum
      value_template: >-
          {% set date = states.sensor.date.state.split('-') %}
          {{ date[2] }}-{{ date[1] }}-{{ date[0] }}
      icon_template: mdi:calendar
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/97a13a4a6c677fd7918f322c639c32f1.png

EDIT: Je mag jouw berekening ook in 1 regel zetten overigens
code:
1
{{ ((300 - states.sensor.waterput.state | float) * pi * 1.2 * 1.2) | round(0) }}

[ Voor 10% gewijzigd door lolgast op 21-01-2019 19:26 ]

• Mich
Nnoitra schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Als DSMR reader niet elke 10 seconde ofzo een nieuwe bericht eruit stuurt is het inderdaad niet zo accuraat. Ik lees alleen hieronder dat wel mee lijkt te vallen :)

Ik heb momenteel al een energiecontroller (iungo) die logt al een aantal jaar mee en heeft ook de mogelijkheid om via mqtt te sturen. Maar via een kabel kan ik het nu direct via de seriële port inlezen.
Sbakker1982 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:42:
[...]

2 vraagjes:

1. bij jou zijn de lichtschakelaars schuifknoppen, bij mij een bliksempje aan of uit. Hoe heb je dit gedaan?
2. Wat heb je precies nodig om je waterverbruik uit te lezen?
Het zijn Z-wave schakelaars van Neo coolcam. Ik heb ze toegevoegd en er niets mee gedaan, dus weet niet wat er speciaal aan is. In lovelace staat hij zo: entity: switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch.

Ik heb een iungo energiecontroller met deze pulse gever . Ik weet verder niet hoe je hem "stand alone" kan gebruiken.

Het voordeel van de iungo is dat je er ook een kwh-meter die s0 pulsen geeft op aan kan sluiten. In geval van zonnepanelen kan je dan je netto opbrengst ook monitoren. De software trekt het eigen verbruik er dan van af.

• warlock1984
lolgast schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:09:
[...]

Met een template sensor: https://www.home-assistant.io/components/sensor.template/
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    date_template:
      friendly_name: Datum
      value_template: >-
          {% set date = states.sensor.date.state.split('-') %}
          {{ date[2] }}-{{ date[1] }}-{{ date[0] }}
      icon_template: mdi:calendar
[Afbeelding]

EDIT: Je mag jouw berekening ook in 1 regel zetten overigens
code:
1
{{ ((300 - states.sensor.waterput.state | float) * pi * 1.2 * 1.2) | round(0) }}
top!
ik heb hem werkend gekregen met jullie tips!

• 123paultje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-11 21:38
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende:

Zelf gebruik ik het broadlink-ir-climate-component om de lucht/lucht warmtepomp in huis aan te sturen, dit werkt perfect via Home assistant maar graag zou ik het setpoint ook via de knx schakelaar aan de muur willen instellen.

Met deze schakelaar kan ik het knx climate component aanspreken, maar hoe krijg ik nu de waardes van de 2 climate componenten met elkaar gesynchroniseerd?

Uiteindelijke doel is dus via de schakelaar het setpoint van de warmtepomp kunnen instellen en de via de webinterface ingestelde waardes op mn schakelaar kunnen aflezen.
Kaspers schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:51:
[...]

Ook gas kun je toch prima uitlezen middels MQTT?

[Afbeelding]

Edit: nvm, ik zie dat je al overtuigd bent ;).
Volgens mij gebruik jij hier een LoveLace view met panel: true om de full width te krijgen, maar werkt dit nog een beetje op een mobiele telefoon dan?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• zoeperman
ik ben vandaag naar versie 0.85.1 gegaan en komen van 0.82.1
afgezien van 'wat' mqtt en xiaomi dingetjes die te verwachten waren kom ik deze tegen die ik niet snap waarom het niet zou kunnen. Gister deed deze het gewoon nog...

Error while executing automation automation.overlooplamp_aan_schakelen_bij_beweging_trap.
Invalid data for call_service at pos 1: Entity ID is an invalid entity id for dictionary value @ data['entity_id']

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 - id: Overloop_lamp_schakelen_pir_trap_aan
   alias: Overlooplamp aan schakelen bij beweging trap
   hide_entity: True
   initial_state: 'on'
   trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001f9fba8
   condition:
    - condition: state
      entity_id: light.gang_lamp
      state: 'on'
   action:
    -  service: scene.turn_on
       data_template: 
         entity_id: >
           {% if now().hour <7 and now().hour >= 20 %}
             scene.overloop_nacht
           {% elif is_state("light.overloop_lamp", "off") %}
             scene.overloop_normaal
           {% endif %}

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 16:10

s3mt3x

I choose not to know...

Al een tijdje aan het spelen met hassio op een rpi3 en dat gaat best aardig. Wel vanaf de start issues met het remote bereiken van de installatie. Dat is noodzakelijk ivm de koppeling met Google home/Assistant. Ik heb UPnP aanstaan en de noodzakelijke stappen doorlopen om de zaak remote aan te kunnen spreken.

Toch kan ik er met tablet en telefoon niet op inloggen. Lokaal fop ik mijn desktop middels een aangepast hosts bestand. Ik krijg de indruk dat UPnP niet de juiste regels instelt op mijn ziggo router, want als ik de standaard poort probe dan krijg ik te zien dat deze dicht zit. Handmatig instellen op de router heeft het niet op kunnen lossen. Wat zou hier verder nog aan de hand kunnen zijn?

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• bmhvanbenthum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 23:10
Iemand hier ervaring met het volgende project:

https://community.home-assistant.io/t/ha-switchplate-diy-lcd-touchscreen-wall-switch-replacement/25464 ??

Ik ben van plan om het LCD in een Jung dubbelraam van de AS500 serie te plaatsen. Versie 1 ga ik maken door aanpassen van een bestaand raam, maar voor een volgende versie wil ik hem graag 3D printen.

Zijn er mensen die goede ervaring hebben met 3D printen uit besteden?

Weet iemand of er toevallig 3D tekeningen (CAD of STL) in omloop zijn van jung schakelmateriaal?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

s3mt3x schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:48:
Al een tijdje aan het spelen met hassio op een rpi3 en dat gaat best aardig. Wel vanaf de start issues met het remote bereiken van de installatie. Dat is noodzakelijk ivm de koppeling met Google home/Assistant. Ik heb UPnP aanstaan en de noodzakelijke stappen doorlopen om de zaak remote aan te kunnen spreken.

Toch kan ik er met tablet en telefoon niet op inloggen. Lokaal fop ik mijn desktop middels een aangepast hosts bestand. Ik krijg de indruk dat UPnP niet de juiste regels instelt op mijn ziggo router, want als ik de standaard poort probe dan krijg ik te zien dat deze dicht zit. Handmatig instellen op de router heeft het niet op kunnen lossen. Wat zou hier verder nog aan de hand kunnen zijn?
Geen idee wat voor router/firewall je hebt staan. uPNP ben ik persoonlijk geen fan van, maar normaal gesproken kan je binnen NAT de loopback aanzetten.

Dat houdt feitelijk in dat je router ziet dat je in hetzelfde netwerk zit als je target verzoek en je dus omleidt naar het interne ip.

Dus van binnen, naar buiten en weer terug naar binnen gaat vaak mis en kan je idd oplossen met een hosts of DNS record.

Heeft je PI wel een vast IP of iig een DHCP reservering?
Statische NAT regels zijn dan wat betrouwbaarder.

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 15:05
Ik heb bij het opzetten van mij HA op mijn Synology in Docker via de GUI een Zwave network key aan laten maken door HA zelf, maar nu vraag ik me af of die ergens terug te vinden is, ik kan hem via de GUI nergens vinden en in de OZW_Log.txt, options.xml, zwcfg_*.xml en zwscene.xml kan ik hem ook niet vinden.

Ik wil hem back-uppen zodat ik in het geval van een crash o.i.d. niet al m'n Zwave devices hoef te resetten.

Wat je met een simpele `grep` al niet kunt bereiken.. Hij staat in
.storage/core.config_entries
! :)

[ Voor 27% gewijzigd door RevellNL op 21-01-2019 21:26 . Reden: Opgelost! ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• bmhvanbenthum
RevellNL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:17:
Ik heb bij het opzetten van mij HA op mijn Synology in Docker via de GUI een Zwave network key aan laten maken door HA zelf, maar nu vraag ik me af of die ergens terug te vinden is, ik kan hem via de GUI nergens vinden en in de OZW_Log.txt, options.xml, zwcfg_*.xml en zwscene.xml kan ik hem ook niet vinden.

Ik wil hem back-uppen zodat ik in het geval van een crash o.i.d. niet al m'n Zwave devices hoef te resetten.
Waarschijnlijk staat hij in je configuration.yaml, althans daar staat hij als je hem met de hand genereert.
Ja, leuk project. Heb de desktop versie geprint en wat geëxperimenteerd met inrichten van de schermen om wat zaken schakelen. Werkt mooi, maar heb nog geen echte bestemming gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e4CSiFD.png

Beetje afhankelijk van hoe en waar je 'm wilt neerzetten/leggen/hangen zou je de opening voor de voedings/USB kabel nog kunnen verplaatsen en door de vier draadjes op het touchscreen te solderen kunnen die ook aan de binnenkant van de behuizing blijven.

Vervolg dus op een eerdere post: JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 21-01-2019 21:29 ]

• bmhvanbenthum
JBS schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:28:
[...]
Ja, leuk project. Heb de desktop versie geprint en wat geëxperimenteerd met inrichten van de schermen om wat zaken schakelen. Werkt mooi, maar heb nog geen echte bestemming gevonden.

[Afbeelding]

Beetje afhankelijk van hoe en waar je 'm wilt neerzetten/leggen/hangen zou je de opening voor de voedings/USB kabel nog kunnen verplaatsen en door de vier draadjes op het touchscreen te solderen kunnen die ook aan de binnenkant van de behuizing blijven.

Vervolg dus op een eerdere post: JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
De connector moet inderdaad van het scherm af, dan is hij laag genoeg voor een jung raam. Het plan is om de metalen achterplaat, waar normaal een schakelaar of stopcontact in zit, te vervangen voor een kunststof plaat.

Als basis neem ik een jung blind kap element, met een vlakke afdekknop van 55x55mm. Naast het scherm moet ik ca. 7 mm aan elke kant vullen. In mijn prototype ga ik die afdekkknop verzagen. Het scherm ligt dan wel 1mm dieper dan de voorkant van het het afwerkraam van jung.

Mooiste is om uiteindelijk een custom inzet te laten printen, die over het scherm valt.

Ik zal een foto posten als hij in het raamwerk zit. ;)

• Vaevictis_
Mars Warrior schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:14:
[...]

[Afbeelding]

Je kunt ze hier op 1 kaart zien, dus RIVM geijkte sensors met die van Luftdaten erbij (LTD_ ) sensors

https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/

• RDNZL
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10 13:09
XanderHuisman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:52:
Om Docker te monitoren ben ik de laatste tijd bezig geweest met een Docker custom component. De sensor is nog in ontwikkeling, maar voor de mensen die mee willen testen is hij hieronder beschikbaar, al het commentaar is natuurlijk welkom :)
Verder is het theoretisch mogelijk om een URL mee te geven als host, dit heb ik zelf nog niet getest.

Xander heel tof deze sensor! ik heb uitgezocht wat je moet doen om hem via TCP te laten werken, ik gebruik Hass.io en daar werkt die unix socket niet...
Heb eea op mijn blog beschreven https://cyberjunky.nl/doc...ensor-for-home-assistant/

Om eea reden leest hij bij mij niet de netwerk stats uit, dat moet ik nog uitzoeken...
Log Details (ERROR)
Mon Jan 21 2019 22:00:07 GMT+0100 (Central European Standard Time)
Cannot grab NET usage for container fc0acd052996f34770c68794008f6040e2895a23c8592898a38d6d695d326630 ('networks')

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
RDNZL schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:02:
XanderHuisman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:52:
Om Docker te monitoren ben ik de laatste tijd bezig geweest met een Docker custom component. De sensor is nog in ontwikkeling, maar voor de mensen die mee willen testen is hij hieronder beschikbaar, al het commentaar is natuurlijk welkom :)
Verder is het theoretisch mogelijk om een URL mee te geven als host, dit heb ik zelf nog niet getest.

Xander heel tof deze sensor! ik heb uitgezocht wat je moet doen om hem via TCP te laten werken, ik gebruik Hass.io en daar werkt die unix socket niet...
Heb eea op mijn blog beschreven https://cyberjunky.nl/doc...ensor-for-home-assistant/

Om eea reden leest hij bij mij niet de netwerk stats uit, dat moet ik nog uitzoeken...
Log Details (ERROR)
Mon Jan 21 2019 22:00:07 GMT+0100 (Central European Standard Time)
Cannot grab NET usage for container fc0acd052996f34770c68794008f6040e2895a23c8592898a38d6d695d326630 ('networks')
Ik heb ondertussen ook niet stilgezeten en heb de sensor geupgrade naar een platform (voor switch ondersteuning). Een andere host heb ik nog niet getest, ik zal even wat testjes doen!

De ontwikkeling kan gevolgd worden op mijn Github: Sanderhuisman/home-assistant-custom-components

Voor de rest: in mijn custom components staat ook een custom Luftdaten sensor (ik was de nieuwe zat, te onstabiel en issues met config via yaml) :9

EDIT: De 'bug' met network stats is vrij simpel, niet alle docker containers hebben network stats (bijvoorbeeld Home-Assistant met network_mode; host). Ik gaf dat weer als een error, maar eigenlijk is het geen error aangezien niet elke container het heeft ;)

[ Voor 7% gewijzigd door XanderHuisman op 21-01-2019 22:15 . Reden: Extra info over error in quote ]

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:52
@XanderHuisman interessant, ik ga er eens naar kijken.

Hoe is de utilization van de custom component zelf? Ik vraag dit omdat andere monitor tools zoals cadvisor wel tot 10% kan pakken, terwijl de reguliere containers (>20) slechts een paar procent utilization gebruiken.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
Voor de mensen met een Broadlink SP3S switch (met power measurement) en die gebruik maken van het custom component om het verbruik uit te lezen. Er is nu native support voor de power measurement als attribute van het switch component. Instructies vanaf hier

edit: zet binnen het value_template ook nog even: | default(0) binnen de {{ }}, zodat wanneer de switch is uitgeschakeld er een numerieke waarde wordt doorgegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door JayOne op 21-01-2019 23:08 ]

What's the speed of dark?

zoeperman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:31:
ik ben vandaag naar versie 0.85.1 gegaan en komen van 0.82.1
afgezien van 'wat' mqtt en xiaomi dingetjes die te verwachten waren kom ik deze tegen die ik niet snap waarom het niet zou kunnen. Gister deed deze het gewoon nog...

Error while executing automation automation.overlooplamp_aan_schakelen_bij_beweging_trap.
Invalid data for call_service at pos 1: Entity ID is an invalid entity id for dictionary value @ data['entity_id']

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 - id: Overloop_lamp_schakelen_pir_trap_aan
   alias: Overlooplamp aan schakelen bij beweging trap
   hide_entity: True
   initial_state: 'on'
   trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001f9fba8
   condition:
    - condition: state
      entity_id: light.gang_lamp
      state: 'on'
   action:
    -  service: scene.turn_on
       data_template: 
         entity_id: >
           {% if now().hour <7 and now().hour >= 20 %}
             scene.overloop_nacht
           {% elif is_state("light.overloop_lamp", "off") %}
             scene.overloop_normaal
           {% endif %}
Heb je deze : is_state("light.overloop_lamp", "off" al eens met enkele quotes gedaan?

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-11 21:34
[...]

[Afbeelding]

Ha! Super cool. Werkt het een beetje lekker met dat scherm? Is contrast goed te doen?
Wil zoeits op termijn op de plek waar nu nog de alarmpanelen/keypads van het oude alarm zitten plaatsen ( heb het originele alarm vervangen door een konnected.io oplossing). De bedrading kan ik dan gebruiken (hoop ik) om de ESP+scherm te voeden om een e.e.a. zo netjes mogelijk op de muur te krijgen ...

cd /pub && more beer

• iMars

iMars

Full time prutser

JBS schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:01:
[...]
Grafana is hiervoor een aanrader, kun je ook eenvoudig van overige zaken mooie grafieken maken met standaard veel functionaliteiten voor eenvoudig en snel bepalen van te tonen periode etc.
Grafana gebruik ik al, even kijken hoe ik het daar aanpas ;)

Nog een ander vraagje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L2YbnZqP4YSt58CBrBKJQyif/full.jpg
Ik heb laatst 2 Neo CoolCam pluggen erbij gehangen. Eentje is verbonden aan mijn ZWave hub, maar de andere blijft er "los bij zitten" (de groene). Moet deze niet ook verbonden zijn? Hij doet het wel, maar reageert soms erg traag. Deze zit in de woonkamer vlak bij mijn Achterdeur sensor. Dus dat de achterdeur sensor wel gelijk met de hub communiceert en de plug niet vind ik een beetje raar.

Kan niks zinnigs zeggen over de grafische weergave, die gebruik ik niet. Boeit niet hoe het er uit ziet, het moet werken :+
Tip van flip trouwens, ik zie dat je sommige nodes hebt hernoemd en andere niet. 'Vroeger' kon dat heel eenvoudig vanuit de Z-Wave node settings en dan veranderde alle sensoren mee. Tegenwoordig kan dat op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/2d2af3ed39b7bcbf96247b0afa1d6832.png

• UTMachine
XanderHuisman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:09:
[...]
Ik heb ondertussen ook niet stilgezeten en heb de sensor geupgrade naar een platform (voor switch ondersteuning). Een andere host heb ik nog niet getest, ik zal even wat testjes doen!

De ontwikkeling kan gevolgd worden op mijn Github: Sanderhuisman/home-assistant-custom-components
Ik vind het een goede ontwikkeling dat je er nu een platform & switch van gemaakt hebt, ik zal hem binnenkort testen mogelijk kan mijn hadockermon eruit :9~

• iMars

iMars

Full time prutser

lolgast schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:38:
Kan niks zinnigs zeggen over de grafische weergave, die gebruik ik niet. Boeit niet hoe het er uit ziet, het moet werken :+
Tip van flip trouwens, ik zie dat je sommige nodes hebt hernoemd en andere niet. 'Vroeger' kon dat heel eenvoudig vanuit de Z-Wave node settings en dan veranderde alle sensoren mee. Tegenwoordig kan dat op de volgende manier:
[Afbeelding]
Hmmm, ik dacht dat dat gewoon vanuit HA met het tandwielletje kon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RdEsbIoVEAX2iHghtb47lJYf/full.png

Ga je tip even uitvoeren

ny-hardcore schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:52:
[...]

Ha! Super cool. Werkt het een beetje lekker met dat scherm? Is contrast goed te doen?
Wil zoeits op termijn op de plek waar nu nog de alarmpanelen/keypads van het oude alarm zitten plaatsen ( heb het originele alarm vervangen door een konnected.io oplossing). De bedrading kan ik dan gebruiken (hoop ik) om de ESP+scherm te voeden om een e.e.a. zo netjes mogelijk op de muur te krijgen ...
Ja is prima, ook de aanraakgevoeligheid is in orde vind ik. Afhankelijk van de geactiveerde scene (bijvoorbeeld) kun je ook de helderheid van het scherm aanpassen, zo kun je ervoor zorgen dat tijdens de scene 'Film kijken' het scherm een lage helderheid heeft. Handig als je 'm bijvoorbeeld in het zicht hebt hangen.
Morgen komt 0.86 uit, waarin Lovelace nu eindelijk de default wordt (link naar release-candidate blog). In de (RC) release notes zie ik onder andere breaking changes voor PostNL en Fibaro.

Sometimes you need to plan for coincidence

• lubbertkramer
  • Laatst online: 10-11 18:45
Hmmbob schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:27:
Morgen komt 0.86 uit, waarin Lovelace nu eindelijk de default wordt (link naar release-candidate blog). In de (RC) release notes zie ik onder andere breaking changes voor PostNL en Fibaro.
En de eerder besproken "native" Zigbee ondersteuning -> https://rc--home-assistant-docs.netlify.com/components/zha/

Ik zeg mooie update, sowieso mooi dat Lovelace nu overal de standaard is ipv dat je dit moet aanzetten en bij verwijderen cookies opnieuw (niet erg WAF)

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van de network interfaces van Docker. Containers kunnen meerdere network interfaces hebben (of geen in het geval van network_mode: host), dus het zou mooi zijn om alle interfaces hun eigen sensor te kunnen geven (ik vermoed dat ook ha-dockermon mensen ditzelfde kunnen doen).

Nu komt het interessante:
De Docker API geeft netjes de interfaces onder de attributes. Hieronder het voorbeeld van mijn HA container (`homeassistant_homeassistant_default` is het interne netwerk binnen de stack voor onder anderen communicatie met InfluxDB en Mosquitto, `web` is het netwerk met Traefik voor verkeer naar buiten)
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
"Networks": {
    "homeassistant_homeassistant_default": {
        "IPAMConfig": None,
        "Links": None,
        "Aliases": [
            "home-assistant",
            "2474d497ad47"
        ],
        "NetworkID": "5c35742d633cf58a6c5de9f9f65c76a16bc30426739c6926a40092ec7e753bfe",
        "EndpointID": "aa9a9b2790af3f53b3ae218ea4e245a1656e1153f728116f70deb3793edeb4ee",
        "Gateway": "172.19.0.1",
        "IPAddress": "172.19.0.10",
        "IPPrefixLen": 16,
        "IPv6Gateway": "",
        "GlobalIPv6Address": "",
        "GlobalIPv6PrefixLen": 0,
        "MacAddress": "02:42:ac:13:00:0a"
    },
    "web": {
        "IPAMConfig": None,
        "Links": None,
        "Aliases": [
            "home-assistant",
            "2474d497ad47"
        ],
        "NetworkID": "b81adc4a270b3b3318a81a929957a3ca2765fe6f8ba72e882eeeef1059329f1f",
        "EndpointID": "8b9a33e73d235a9729b04b8e9bc4044eda1c1a7b1e150da2a5ef5284b87541af",
        "Gateway": "172.29.0.1",
        "IPAddress": "172.29.0.7",
        "IPPrefixLen": 16,
        "IPv6Gateway": "",
        "GlobalIPv6Address": "",
        "GlobalIPv6PrefixLen": 0,
        "MacAddress": "02:42:ac:1d:00:07"
    }
}

Nu denk je, wat mooi, zelfs de namen van de netwerken erbij....

Als je dan de stats ophaalt:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
"networks": {
    "eth0": {
        "rx_bytes": 138585375,
        "rx_packets": 771669,
        "rx_errors": 0,
        "rx_dropped": 0,
        "tx_bytes": 323989695,
        "tx_packets": 813381,
        "tx_errors": 0,
        "tx_dropped": 0
    },
    "eth1": {
        "rx_bytes": 4789050,
        "rx_packets": 67862,
        "rx_errors": 0,
        "rx_dropped": 0,
        "tx_bytes": 94635930,
        "tx_packets": 63802,
        "tx_errors": 0,
        "tx_dropped": 0
    }
}

Zijn het interfaces eth0 en eth5 :? De grote vraag is nu dus, welke interface is welk netwerk :+

Wordt vervolgd (of niet als ik er niet uit kom ;))

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

iMars schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:15:
[...]

Grafana gebruik ik al, even kijken hoe ik het daar aanpas ;)

Nog een ander vraagje:
[Afbeelding]
Ik heb laatst 2 Neo CoolCam pluggen erbij gehangen. Eentje is verbonden aan mijn ZWave hub, maar de andere blijft er "los bij zitten" (de groene). Moet deze niet ook verbonden zijn? Hij doet het wel, maar reageert soms erg traag. Deze zit in de woonkamer vlak bij mijn Achterdeur sensor. Dus dat de achterdeur sensor wel gelijk met de hub communiceert en de plug niet vind ik een beetje raar.
Misschien moet je je network "healen"? Met OpenHAB doe ik dat elke nacht om 2u, misschien overkill maar zorgt wel voor automatisch fixen van de beste routes als een keer een module verplaatst is of uit is gevallen.
Weet niet hoe je dat healen met HASS kan doen.

• iMars

iMars

Full time prutser

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Misschien moet je je network "healen"? Met OpenHAB doe ik dat elke nacht om 2u, misschien overkill maar zorgt wel voor automatisch fixen van de beste routes als een keer een module verplaatst is of uit is gevallen.
Weet niet hoe je dat healen met HASS kan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LNM9fmRWLjfLIDAT0iHVXgkb/full.png
Ja dus ;) Vanavond maar ff aan de bak met alles :D

• barktus

barktus

Moehhhh!

Home assistant geupdate, en toen wilde ik de deCONZ add-on updaten. Maar dat gaf een fout. Dus plugin verwijderd en daarna overnieuw installeren. Dat laatste lukt dus niet en dus heb ik de plugin verwijderd om hem daarna overnieuw te installeren.

Dat laatste lukt niet, ik krijg de volgende foutcode:
code:
1
19-01-20 17:48:44 ERROR (SyncWorker_6) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/aarch64-addon-deconz:1.1 -> 500 Server Error: Internal Server Error ("readlink /var/lib/docker/overlay2/l: invalid argument").

Iemand een idee? Ik heb al diverse herstarts gedaan. Maar zonder resultaat. Ik begin er langzaam maar zeker aan te denken om het geheel vanaf 0 overnieuw te installeren. :/

• lubbertkramer
  • Laatst online: 10-11 18:45
barktus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:59:
Home assistant geupdate, en toen wilde ik de deCONZ add-on updaten. Maar dat gaf een fout. Dus plugin verwijderd en daarna overnieuw installeren. Dat laatste lukt dus niet en dus heb ik de plugin verwijderd om hem daarna overnieuw te installeren.

Dat laatste lukt niet, ik krijg de volgende foutcode:
code:
1
19-01-20 17:48:44 ERROR (SyncWorker_6) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/aarch64-addon-deconz:1.1 -> 500 Server Error: Internal Server Error ("readlink /var/lib/docker/overlay2/l: invalid argument").

Iemand een idee? Ik heb al diverse herstarts gedaan. Maar zonder resultaat. Ik begin er langzaam maar zeker aan te denken om het geheel vanaf 0 overnieuw te installeren. :/
Naar welke versie heb je HA een update gegeven, stabiel of op het beta kanaal aangezien daar veel deconz changes / zigbee native changes zijn in 0.86. (Let op er is een apart deconz topic )

• barktus

barktus

Moehhhh!

lubbertkramer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Naar welke versie heb je HA een update gegeven, stabiel of op het beta kanaal aangezien daar veel deconz changes / zigbee native changes zijn in 0.86. (Let op er is een apart deconz topic )
Zal ik vanavond even voor je bekijken. Dat weet ik, maar mijn vermoeden is dat er hier een fout zit in mijn Home Assistant, vandaar de plaatsing. :)

• NoFate
barktus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:25:
[...]

Zal ik vanavond even voor je bekijken. Dat weet ik, maar mijn vermoeden is dat er hier een fout zit in mijn Home Assistant, vandaar de plaatsing. :)
ik zou voorlopig nog de addon gebruiken van marthdoc, die kan meer dan de native voorlopig
zoals firmware update en VNC voor uw mesh, dat kan de native versie voorlopig nog niet
binnenkort zal de addon van marthoc officieel naar HA gebracht worden

• barktus

barktus

Moehhhh!

NoFate schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:41:
[...]

ik zou voorlopig nog de addon gebruiken van marthdoc, die kan meer dan de native voorlopig
zoals firmware update en VNC voor uw mesh, dat kan de native versie voorlopig nog niet
binnenkort zal de addon van marthoc officieel naar HA gebracht worden
Ik had de vraag ook op de home assistant community geplaatst. Daar heeft Marthdoc inmiddels ook gereageerd met hetzelfde voorstel. Vanavond eens proberen :)

• iMars

iMars

Full time prutser

[...]

[Afbeelding]

Kan je de backlight uitschakelen?

Pagina: 1 ... 102 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.