Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

KvNwPPr schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:53:
Je hebt bij groep 1 geen type. En ik zou de fade ook niet in de light.yaml plaatsen maar in de automation waar je hem nodig hebt. Dit is mijn werkende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 192.168.178.31
      groups:
      - number: 1
        type: rgbww
        name: Woonkamer
        fade: on
        type: bridge-led
        name: Wifi bridge
      - number: 2
        name: Eetkamer
      - number: 3
        name: WC
      - number: 4
        name: Keuken

Ik zou overigens ook aanraden om over te stappen op de MQTT aansturing (https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub). Reageert veel sneller en betrouwbaarder. En je zit dan niet met een max van 4 groepen per bridge maar met een max van 250.000 groepen :*)
Dat is ook de bedoeling om over te stappen op MQTT, maar aangezien ik net een week bezig ben in HA wil ik eerst dingen leren begrijpen en ik snap niet waarom mijn stukje code niet werkt.

In jouw code staat 2x number 1. Dit snap ik niet helemaal? Waarom is dat?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Voor de headless deCONZ gebruikers wellicht interessant, heb even een post gemaakt over de VNC optie die in 2.05.55 is toegevoegd: JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
the_cyberspace schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Dat is ook de bedoeling om over te stappen op MQTT, maar aangezien ik net een week bezig ben in HA wil ik eerst dingen leren begrijpen en ik snap niet waarom mijn stukje code niet werkt.

Die lampen zitten beide op groep 1. En gaan dus ook allebei aan als ik het licht van groep 1 aanzet.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:55
JBS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:14:
Voor de headless deCONZ gebruikers wellicht interessant, heb even een post gemaakt over de VNC optie die in 2.05.55 is toegevoegd: JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"
Oh nice…

PFFF perongeluk deconz in hassio geupdate. Wilde op changelog drukken en drukte op update, helaas geen enkel prompt meer en hop geupdate, al mijn lampen onbereikbaar.... heel fijn vlak voordat je weg moet. Dat is wel een design foutje, dat er geen prompt meer komt als je op zoiets major drukt, heb geen backup dus kan ook niet meer terug.

Weet iemand als ik de deconz intergration verwijder om hem opnieuw toe te voegen onder de nieuwe websocket port, krij gik dan weer allemaal nieuwe entity namen? Arg wat baal ik zeg.

edit: eigen vraag beantwoord, nee alles blijft hetzelfde...

[ Voor 24% gewijzigd door Greetoz op 17-01-2019 16:21 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Verwijderd

the_cyberspace schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:46:
[...]
Je kan voor ieder type lamp 4 groepen hebben.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
          name: Eettafel
          type: rgbw
          name: Slaapkamer
          type: bridge-led
          name: Bridge

Deze lampen kunnen dan allemaal apart bediend worden in Homeassistant.
Je moet dan in de milight app de andere remote kiezen voor je het koppelt, meest linkse voor RGBWW en 1 naar rechts voor RGBW.
Type meegeven is optioneel dus de code uit de documentatie is niet fout. (Default value: rgbw)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2019 18:23 ]

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-11 16:19
Ik probeer deCONZ aan de praat te krijgen maar het valt me niet mee.
Inmiddels ben ik zover dat ik een lamp aan en uit kan zetten in de Phoscon app.

In home assistant zie ik nu dit onder "Integraties" -> "deCONZ":

https://ibb.co/JmgDdRR

Maar bij "Overzicht" zie ik het volgende:

https://ibb.co/bKM9bQN

Omdat de lamp die ik heb toegevoegd niet lijkt te worden gevonden door Home Assistant, ben ik nog eens verder gaan zoeken.
Toen zag ik in de Phoscon app dat er een update zou zijn voor deCONZ:

https://ibb.co/gvkyLTc

Na nog veel meer lezen en zoeken kwam ik erachter dat ik een update kan doen via SSH en een programma dat puTTY heet.
Inmiddels ben ik (volgens mij) bijna zover dat ik die update kan doen waarvan ik hoop dat dit ook het probleem met de lamp zal fixen.
Maar nu loop ik tegen het volgende aan:

https://ibb.co/yh54GZb

Ik volg overigens deze handleiding:
https://github.com/martho...econz/FIRMWARE-UPGRADE.md

Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe?
Blijkbaar voer ik een verkeerd commando in.
@Lowizi Nadat je via SSH bent ingelogd (je gebruikt poort 22222?) nog even 'login' als eerste commando gevold door enter, daarna het docker run commando.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
[b]MrBarBarian schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:42:

Daarnaast ben ik bang dat dit niet de oplossing gaat zijn. Immers, als HA vervolgens constateerd dat de luchtvochtigheid in de badkamer hoger is dan in de andere ruimte, gaat ie de ventilator weer aanzetten.

In Domoticz was hier een tof script voor wat prima werkte : https://www.domoticz.com/wiki/Humidity_control
Eigelijk zoek ik vergelijkbare functionaliteit. Weet iemand of dat bestaat voor HA?

edit: Hmmm: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/13046
Om mezelf te quoten..
Met het python script in de bovenstaande link wil mijn HA config check niet meer eindigen. Ik vraag me af of dit script dan ook nog werkt...

iRacing Profiel

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-11 17:35
MrBarBarian schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:18:
[...]

Om mezelf te quoten..
Met het python script in de bovenstaande link wil mijn HA config check niet meer eindigen. Ik vraag me af of dit script dan ook nog werkt...
Is er op een Github een mogelijkheid om dit weer te openen, dat ze het kunnen meenemen in PR?

Same issues hier met mijn badkamer ventilatie

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lastig, ik probeer enkele Harmony hub scripts makkelijk bedienbaar te maken in Home Assisant. De scripts staan nu onder elkaar, maar je moet op 'Uitvoeren' drukken om ze af te trappen.
Graag wil ik iets ala glance, waarbij je op de hele glance item klikt om het script te starten.

Ik heb wel wat gevonden wat gebruikt maakt van een custom state tile. Maar dat is zo te zien best oud en ik snap niet helemaal hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
https://github.com/Gnaget2/HarmonyHub-Remote

Heeft iemand een tip voor me?

edit: Entity-button? 8)7

edit 2: Jammer dat de buttons dan niet even hoog worden :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U1oNyY6UIZwgbEeSdQl65lHe/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 17-01-2019 20:13 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-11 14:33
Vraagje.. Is het mogelijk om een card groter te maken? Ik heb nu een custom component gebruikt in lovelace, alleen nu zie ik niet de volledige namen in een card:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cdmd31dedz.png

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-11 16:19
JBS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:14:
@Lowizi Nadat je via SSH bent ingelogd (je gebruikt poort 22222?) nog even 'login' als eerste commando gevold door enter, daarna het docker run commando.
Thx, ik zie overigens dat ik het niet goed heb aangepakt.
De verbinding gaat niet via die SSH add-on, maar moet via een key op een USB stick.
Het is inmiddels gelukt :)

[ Voor 63% gewijzigd door Lowizi op 17-01-2019 21:28 ]

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-11 10:42

RoRoo

Certified Prutser

Sinds vandaag heb ik als test Hass.io geinstalleerd op mijn raspberry pi 3. Ik kom van Domoticz af.

Ik heb een zigbee2mqtt sticky en 3 Sonoff Basic geflashed met Tasmota die ook ingesteld zijn voor MQTT
Werkt perfect onder Domoticz.

Alles zag er vandaag eigenlijk goed uit hardware wise en ik stond op het punt om mijn automations proberen over te zetten toen ik zag dat de status van mijn Sonoffs uit stonden terwijl ze alle 3 aan waren.

Schakelen hielp niet, schakelaar ging direct weer op off terwijl de devices braaf aan bleven.

Toen had ik heldere idee om de sonoffs maar te gaan updaten. 5.1.x naar 6.4.1
Ook dat ging prima en ineens zag ik de statussen terug in sync komen.

Maar ook zag ik ineens dat 1 sonoff ineens gekopieerd was naar het lights kopje. en de overige 2 waren voor het gemak gedupliceert.

De MQTT connectie heb ik via de integrations optie toegevoegd ipv het in de configuration.yaml te zetten. (is dat het misschien??)
En als ik daar onder kijk zie ik elk device eenmalig weergegeven worden. Dus ook in orde denk ik dan.

Misschien wat screenies erbij?
hass_devices_dubbel

hass_mqtt_add

hass_mqtt_devices

Ik kan alleen de oplossing niet zo 1,2,3 vinden. Ik ben een beetje verwend door Domoticz en de simpliciteit daarvan vergeleken met de opties en complexiteit van HASS.

Tips zijn zeker welkom :)

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:31

dof

RoRoo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:54:
Sinds vandaag heb ik als test Hass.io geinstalleerd op mijn raspberry pi 3. Ik kom van Domoticz af.

Ik heb een zigbee2mqtt sticky en 3 Sonoff Basic geflashed met Tasmota die ook ingesteld zijn voor MQTT
Werkt perfect onder Domoticz.

Alles zag er vandaag eigenlijk goed uit hardware wise en ik stond op het punt om mijn automations proberen over te zetten toen ik zag dat de status van mijn Sonoffs uit stonden terwijl ze alle 3 aan waren.

Schakelen hielp niet, schakelaar ging direct weer op off terwijl de devices braaf aan bleven.

Toen had ik heldere idee om de sonoffs maar te gaan updaten. 5.1.x naar 6.4.1
Ook dat ging prima en ineens zag ik de statussen terug in sync komen.

Maar ook zag ik ineens dat 1 sonoff ineens gekopieerd was naar het lights kopje. en de overige 2 waren voor het gemak gedupliceert.

De MQTT connectie heb ik via de integrations optie toegevoegd ipv het in de configuration.yaml te zetten. (is dat het misschien??)
En als ik daar onder kijk zie ik elk device eenmalig weergegeven worden. Dus ook in orde denk ik dan.

Misschien wat screenies erbij?
[Afbeelding: hass_devices_dubbel]

[Afbeelding: hass_mqtt_add]

[Afbeelding: hass_mqtt_devices]

Ik kan alleen de oplossing niet zo 1,2,3 vinden. Ik ben een beetje verwend door Domoticz en de simpliciteit daarvan vergeleken met de opties en complexiteit van HASS.

Tips zijn zeker welkom :)
't Ziet er eigenlijk wel goed uit lijkt me. Kan het zijn dat door je aanpassingen er nu ineens twee entiteiten voor je Sonoff "Tuinlicht" zijn ontstaan (zelfde voor andere sonoff's)? Een werkende (nieuwe) en een entiteit die is achtergebleven en eigenlijk weg had moeten zijn?

Kijk dat even na bij de Sonoff's in je entiteiten lijst onder "States" in de "Developer tools"in het zij-menu.

Je kunt de niet werkende natuurlijk ook weglaten in je groups of lovelace menu.

De mqtt in je configuration.yaml kun je weglaten als je "Integrations" gebruikt. Daar wordt (volgens mij) door HA niet mee naar gekeken als je Integrations gebruikt worden. (in de nieuwere HA's tenminste)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

dof schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:52:
[...]

't Ziet er eigenlijk wel goed uit lijkt me. Kan het zijn dat door je aanpassingen er nu ineens twee entiteiten voor je Sonoff "Tuinlicht" zijn ontstaan (zelfde voor andere sonoff's)? Een werkende (nieuwe) en een entiteit die is achtergebleven en eigenlijk weg had moeten zijn?

Kijk dat even na bij de Sonoff's in je entiteiten lijst onder "States" in de "Developer tools"in het zij-menu.

Je kunt de niet werkende natuurlijk ook weglaten in je groups of lovelace menu.

De mqtt in je configuration.yaml kun je weglaten als je "Integrations" gebruikt. Daar wordt (volgens mij) door HA niet mee naar gekeken als je Integrations gebruikt worden. (in de nieuwere HA's tenminste)
Ik zie daar meerdere dezelfde:
hass_states

Kan je mij vertellen hoe ik deze kan weghalen?
Als alles leeg moet, vind ik dat ook best overigens.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:00
Jelte schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:45:
Lastig, ik probeer enkele Harmony hub scripts makkelijk bedienbaar te maken in Home Assisant. De scripts staan nu onder elkaar, maar je moet op 'Uitvoeren' drukken om ze af te trappen.
Graag wil ik iets ala glance, waarbij je op de hele glance item klikt om het script te starten.

Ik heb wel wat gevonden wat gebruikt maakt van een custom state tile. Maar dat is zo te zien best oud en ik snap niet helemaal hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
https://github.com/Gnaget2/HarmonyHub-Remote

Heeft iemand een tip voor me?

edit: Entity-button? 8)7

edit 2: Jammer dat de buttons dan niet even hoog worden :(
[Afbeelding]
dit zal u wel helpen:

- entity: script.dim_lights
tap_action:
action: toggle

• dof

dof

RoRoo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:56:
[...]

Ik zie daar meerdere dezelfde:
[Afbeelding: hass_states]

Kan je mij vertellen hoe ik deze kan weghalen?
Als alles leeg moet, vind ik dat ook best overigens.
Ok, klopt dus. Je kunt dan ook checken/zien welke werken.

Entiteiten weghalen die met MQTT discovery binnen zijn gekomen is lastig. Misschien kan het handiger (hoor het graag) maar dit werkte bij mij (met Hassio en Mosquitto MQTT add-on):

1) MQTT add-on de-installeren (want heeft ook iets van database)
2) Hassio herstarten
3) Checken of de Entiteiten weg zijn
4) MQTT add-on installeren (met zelfde config)
5) Sonoff's herstaren (via Tasmota menu op de Sonoff's)
5) Hassio herstarten

Heb je automations dan ook even checken of die op On staan (via states menu b.v.)

Volgens mij was dit het, succes.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

dof schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:18:
[...]

Ok, klopt dus. Je kunt dan ook checken/zien welke werken.

Entiteiten weghalen die met MQTT discovery binnen zijn gekomen is lastig. Misschien kan het handiger (hoor het graag) maar dit werkte bij mij (met Hassio en Mosquitto MQTT add-on):

1) MQTT add-on de-installeren (want heeft ook iets van database)
2) Hassio herstarten
3) Checken of de Entiteiten weg zijn
4) MQTT add-on installeren (met zelfde config)
5) Sonoff's herstaren (via Tasmota menu op de Sonoff's)
5) Hassio herstarten

Heb je automations dan ook even checken of die op On staan (via states menu b.v.)

Volgens mij was dit het, succes.
Thanks voor het meedenken.

Ik heb de MQTT service gestopt, de database verwijderd.
MQTT config verwijderd uit HASS en deze herstart
Entity check = schoon.
MQTT service weer gestart
Sonoffs herstart
HASS weer een MQTT configu gegeven via de integrations.
restart HASS, en boem alles staat nu goed.

Weer wat geleerd :)

Wat ik alleen nu nog niet snap, 1 Sonoff basic staat er als lamp bij ipv. schakelaar. Niet dat ik dat erg vind, de tuinverlichting zit er op ;) Maar de andere wil ik daar dan ook wel bij hebben staan :)

Ik heb de Sonoff configs bekeken, en eigenlijk geen verschillen kunnen zien,

Goed.. Nu eerst maar eens tukkie doen, en morgen de automations gaan aanvliegen.

Nogmaals dank!!!

• dof

dof

RoRoo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:54:
[...]

Thanks voor het meedenken.

Ik heb de MQTT service gestopt, de database verwijderd.
MQTT config verwijderd uit HASS en deze herstart
Entity check = schoon.
MQTT service weer gestart
Sonoffs herstart
HASS weer een MQTT configu gegeven via de integrations.
restart HASS, en boem alles staat nu goed.

Weer wat geleerd :)

Wat ik alleen nu nog niet snap, 1 Sonoff basic staat er als lamp bij ipv. schakelaar. Niet dat ik dat erg vind, de tuinverlichting zit er op ;) Maar de andere wil ik daar dan ook wel bij hebben staan :)

Ik heb de Sonoff configs bekeken, en eigenlijk geen verschillen kunnen zien,

Goed.. Nu eerst maar eens tukkie doen, en morgen de automations gaan aanvliegen.

Nogmaals dank!!!
Mooi zo :)

Dat 1 van je Sonoff's bij Lights staat en de andere niet weet ik even niet. Er is wel iets in een van de laatste HA versies aangepast wat daar mee te maken heeft maar dat ben ik nu even kwijt.

Maar je moet natuurlijk toch je (Lovelace) overzicht/menu in HA maken, en dan plaats je het waar je het wilt. Want zo'n automatisch gegenereerd menu is maar eventjes leuk :)

• NoFate
Weet iemand of er ook een add-on bestaat zodat je een docker manager kan runnen, om eigenlijk een andere docker te starten......

Heb nog een andere docker ergens draaien, zou mooi zijn als ik die als add-on in hassio kon toevoegen
@NoFate Waarschijnlijk komt het door het verkeerde gebruik van de termen, maar een andere docker draaien? Alsin, nog een machine waarop je containers kunt starten? Of heb je nog een container draaien op dezelfde machine als waarop HA draait?
In beide gevallen: https://github.com/hassio-addons/addon-portainer

• NoFate
lolgast schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:12:
@NoFate Waarschijnlijk komt het door het verkeerde gebruik van de termen, maar een andere docker draaien? Alsin, nog een machine waarop je containers kunt starten? Of heb je nog een container draaien op dezelfde machine als waarop HA draait?
In beide gevallen: https://github.com/hassio-addons/addon-portainer
ja, idd wellicht verkeerde termen, docker is nog wat nieuw voor mij
maar anyway, ik heb nu hassio onder HassOS daaien, hassos start ik op via mijn esxi server ams vmdk
maar onder hassos, daar ben je heel beperkt in installatie in terminal, apt-get commandos en extra stuff installeren gaat gewoon niet...
ik heb nog wat nodejs scriptjes actief, die kan ik dus niet beheren vanuit hassio/hassos
daarom heb ik op mijn synology via de tool docker een kleine container gemaakt speciaal voor wat custom tooltjes/scriptjes
maar ik die container graag mee willen starten samen met hassio en niet apart op mijn synology
denk dus dat die portainer hetgeen is wat ik aan het zoeken ben

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

KvNwPPr schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:45:
Die lampen zitten beide op groep 1. En gaan dus ook allebei aan als ik het licht van groep 1 aanzet.
Ah weer wat geleerd, wist niet dat er meerdere lampen op 1 groep konden. Ook best logisch als je er zo over nadenkt... ;)
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:06:
Je moet dan in de milight app de andere remote kiezen voor je het koppelt, meest linkse voor RGBWW en 1 naar rechts voor RGBW.
Ik heb de FUT089 8-Zone RGB+CCT Remote Controller in gebruik, want wil zonder de wifibox/HA ook m`n lampjes uit of aan kunnen doen.

Mijn vermoeden ligt nu bij de wifi box want wat ik ook probeer/instel in HA, er gebeurd helemaal niks. En via de telefoon of remote werkt het gelijk.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik kom er even niet uit.
Ik heb een group: household, waarin 2 binary_sensor zitten die aangeven of we thuis zijn (via o.a. Presence script). Deze groep geeft als state: on/off
Daarnaast heb ik een group: family, waarin een aantal device_trackers zitten. Deze groep geeft als 'state' home/not_home.

Nu komt het, ik heb een group inhabitants, waarin 2 bovengenoemde groepen zitten, zodat ik hierop bijvoorbeeld de thermostaat kan schakelen. Echter geeft deze groep alleen on/off op basis van household en reageert niet op de groep family.

Nu kan je volgens mijn niet per group een soort 'type' aangeven. Wat zou ik dan moeten doen? In plaats van group.inhabitants een binary_sensor maken met een template die kijkt of een van de twee groepen 'on' is?

Update:
Binary_sensor werkt uitstekend.
code:
1
2
3
4
5
6
inhabitants:
        friendly_name: "Inhabitants"
        device_class: presence
        value_template: >-
           {{ is_state('group.family', 'home')
             or is_state('binary_sensor.household', 'on') }}

[ Voor 13% gewijzigd door dicespark op 18-01-2019 10:12 ]

• Greetoz
Vraagje aan Hue gebruikers hier. Ik heb een stuk of 8 hue lampen en rond de 8 trafdri lampen. Ik heb de tradfri lampen rechtstreeks op HA aangesloten via Deconz, dit werkt op zich prima. De Hue zitten nog via de Hue hub. Ik vind het maken van scene's etc mooi via de hub maar gebruik het niet heel veel. Wel is het handig dat je via de Hue hub meerdere devices toegang kan geven tot de hue lampen.

Ik twijfel nu alleen om de Hue ook via deconz aan HA te hangen zodat ik een groter mesh netwerk krijg. Wat is jullie idee hierover?

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:53
Greetoz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:29:
Vraagje aan Hue gebruikers hier. Ik heb een stuk of 8 hue lampen en rond de 8 trafdri lampen. Ik heb de tradfri lampen rechtstreeks op HA aangesloten via Deconz, dit werkt op zich prima. De Hue zitten nog via de Hue hub. Ik vind het maken van scene's etc mooi via de hub maar gebruik het niet heel veel. Wel is het handig dat je via de Hue hub meerdere devices toegang kan geven tot de hue lampen.

Ik twijfel nu alleen om de Hue ook via deconz aan HA te hangen zodat ik een groter mesh netwerk krijg. Wat is jullie idee hierover?
Ik sta voor hetzelfde kruispunt qua gebruik van de Hue Hub. Bij mij staat de acceptie van de rest van het huishouden (lees vrouw) op 1. Die vindt de Hue Hub wel een mooie app.. Daarnaast heeft de Hue Hub wel ondersteuning voor de laatste status na een stroomonderbreking..

Wat voor mij misschien de doorslag gaat geven is de snelheid van het ontsluiten van sensoren. Het elke seconde pollen vanuit HA naar Hue vindt ik zelf niet zo'n mooie oplossing. Of ik sluit alleen de sensoren aan op de Deconz zodat je die heel snel de status hebt binnen Hass.

• Greetoz
ricardogn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:36:
[...]

Ik sta voor hetzelfde kruispunt qua gebruik van de Hue Hub. Bij mij staat de acceptie van de rest van het huishouden (lees vrouw) op 1. Die vindt de Hue Hub wel een mooie app.. Daarnaast heeft de Hue Hub wel ondersteuning voor de laatste status na een stroomonderbreking..

Wat voor mij misschien de doorslag gaat geven is de snelheid van het ontsluiten van sensoren. Het elke seconde pollen vanuit HA naar Hue vindt ik zelf niet zo'n mooie oplossing. Of ik sluit alleen de sensoren aan op de Deconz zodat je die heel snel de status hebt binnen Hass.
Ik heb alleen hue lampen. Mijn vriendin gebruikt de hue app niet. Ik kom van Homey, die app was een drama en gebruikte mijn vriendin alleen als een automation niet werkt. Nu heb ik de HA ios app op haar telefoon gezet en die is op zich ook prima om lampen uit en aan te zetten als het moet.

Een ander groot nadeel is dat je de Hue lampen niet meer kan updaten zonder de hue hub. Deconz ondersteunt dat nog niet omdat Hue geen firmware files publiek toegankelijk heeft.

• ricardogn
Ik zou het niet voor de firmware laten overgaan. Want het afgelopen jaar is 1x geupdate. Die kan je altijd nog een keer op een verlaten middag updaten door ze tijdelijk weer terug te zetten op de Hue bridge.

Dan zou ik kiezen voor de Deconz oplossing. Dan is mesh groter en heb je besturing op 1 plek staan. Zeker kan je meer toevoegen aan de hue lampen qua automations. Want dat vindt ik beperkt op de hue bridge.

• Mars Warrior
  • Laatst online: 13-11 16:42

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ricardogn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:23:
Ik zou het niet voor de firmware laten overgaan. Want het afgelopen jaar is 1x geupdate. Die kan je altijd nog een keer op een verlaten middag updaten door ze tijdelijk weer terug te zetten op de Hue bridge.
Mijn Ikea lampen zijn ook ruim een jaar geleden bijgewerkt meen ik, dus daarvoor zou ik het niet laten nee.
Als er dan een kritische update is, dan weer ff wat werk om te pairen en te updaten, maar dan kun je in ieder geval verder...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Possible
Wat zijn de ervaringen met het runnen van Hassio op een ''normale'' pc? Ik draai nu alles op een pi maar merk soms toch dat hij wat instabiel is of soms crashed.

Ik heb nog een ''oude'' server liggen die niks doet. Een Intel Pentium G4560 4 GB ram en 256 gb SSD schijf met zuinige voeding.

Deze verbruikt ongeveer 15 a 16 watt in load. Draaien jullie Hass.io image of gewoon de ''normale'' versie?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
ricardogn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:36:
[...]

Dat laatste heb ik nu.
Motion sensors op zigbee2mqtt maar alle lampen nog gewoon via Hue. Ik had de hub toch al en die werkt goed. App gebruik ik nooit.
Lampen gaan vanzelf of via de dimmer of via google home mini.
Greetoz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:29:

Als je netwerk nu in orde is zou ik lekker Hue houden.
Als je wel issues hebt kun je het overwegen, maar dan nog zou ik zelf de hue hub houden en gewoon een cc2531 routertje of 2 extra ergens instoppen.

[ Voor 32% gewijzigd door PuckStar op 18-01-2019 12:19 ]

• Greetoz
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Dat laatste heb ik nu.
Motion sensors op zigbee2mqtt maar alle lampen nog gewoon via Hue. Ik had de hub toch al en die werkt goed. App gebruik ik nooit.

[...]

Als je wel issues hebt kun je het overwegen, maar dan nog zou ik zelf de hue hub houden en gewoon een cc2531 routertje of 2 extra ergens instoppen.
Ik merk gewoon end devices die alleen aan de tradfri zitten soms weg zijn of opeens geen verbinding meer hebben. Dacht ooit ergens te lezen dat de tradfri lampen na zoveel seconden/minuten hun adressenlijst leeg gooide dit zou dan mijn probleem oplossen.

Kan ik die routertjes ergens kant en klaar kopen en werken ze op deconz?

Greetoz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:23:
[...]

Ik merk gewoon end devices die alleen aan de tradfri zitten soms weg zijn of opeens geen verbinding meer hebben. Dacht ooit ergens te lezen dat de tradfri lampen na zoveel seconden/minuten hun adressenlijst leeg gooide dit zou dan mijn probleem oplossen.
Dat herken ik niet. Zie hier een reeks Aqara sensoren die enkel via één Tradfri GU10 spot verbonden zijn. Werkt stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7XQFcln.png

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 12:57
Possible schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:12:
Wat zijn de ervaringen met het runnen van Hassio op een ''normale'' pc? Ik draai nu alles op een pi maar merk soms toch dat hij wat instabiel is of soms crashed.

Ik heb nog een ''oude'' server liggen die niks doet. Een Intel Pentium G4560 4 GB ram en 256 gb SSD schijf met zuinige voeding.

Deze verbruikt ongeveer 15 a 16 watt in load. Draaien jullie Hass.io image of gewoon de ''normale'' versie?
Ik heb headless debian draaien en hierop docker met hassio. Zie onderaan deze pagina voor instructies. Erg tevreden tot nu toe en twee weken na de migratie raakte mijn sdcard in de pi corrupt. Net op tijd dus :)
Taigu schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:49:
[...]

Ik heb het draaien (sinds kort) maar lopen tegen twee issue aan:

- Responsiveness op de toon is matig, iig te slecht voor de WAF
- HA settings op de Toon zijn weg na een reboot

Idee was om deze ook eens te testen, al vond ik met name het alarmpanel in de Luc-S variant erg leuk.
Sinds kort draai ik deze homeassistant app op de toon: https://github.com/timkoers/homeassistant/tree/patch-1 . Minder mooie interface dan die van luc-s maar responsiveness prettiger. Reageert zo goed als direct ipv 1-2 seconden wachten op de daadwerkelijke schakeling en dan nog iets langer op de interface. Voor mij voolropig even voldoende functie.

Wel even regel 77 aanpassen in HomeAssistantApp.qml (settings ipv ettings)

[ Voor 36% gewijzigd door Taigu op 18-01-2019 13:23 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Greetoz
JBS schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:54:
[...]
Dat herken ik niet. Zie hier een reeks Aqara sensoren die enkel via één Tradfri GU10 spot verbonden zijn. Werkt stabiel.

[Afbeelding]
Hmm ja ik zeg ook niet dat dat het probleem is, volgens mij is een van mijn sensoren ook gewoon stuk. Ik kijk het nog even aan, was meer dat ik af vroeg wat andere Hue gebruikers doen.

• ricardogn
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Dat laatste heb ik nu.

[...]

Nog een reden om de hue hub in de lucht te houden.. De verbinding met Google Home Mini.

Want Google Home mini stuurt de Hue aan via "buiten lijn". Dus op de API in de cloud. Als je dus via voice de lampen aan en uit wil doen zou ik de hue bridge aanlaten staan.

Je besturing zit in Hass. De sensors rappoteren dan aan Hass en die kan dan wel de lampen aan zetten.

• Greetoz
ricardogn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Nog een reden om de hue hub in de lucht te houden.. De verbinding met Google Home Mini.

Want Google Home mini stuurt de Hue aan via "buiten lijn". Dus op de API in de cloud. Als je dus via voice de lampen aan en uit wil doen zou ik de hue bridge aanlaten staan.

Je besturing zit in Hass. De sensors rappoteren dan aan Hass en die kan dan wel de lampen aan zetten.
Ik gebruik dan Alexa en het HA betaalde cloud abbo. Dan werkt dat ook gewoon zonder Hue hub.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-11 13:46

Het verbruik in idle is veel belangrijker, elke watt minder bespaart je zo'n 2 euro per jaar.

Er is een (beta) hassos/hassio image voor een NUC, wat zeer waarschijnlijk ook werkt op jouw server. Stroomverbruik van een NUC is daarmee zo'n 5-7 watt.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
ricardogn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Dat is niet helemaal zo. Ik heb de lampen in Hass dus vanuit Google Home Mini start/doet hij iets in Hass waardoor de lampen aan gaan. Ik heb dus niet de Hue hub direct aan GHM gekoppeld.
Wat dat betreft zou de Hue hub er dus wel tussenuit kunnen.

• Possible
jvanderneut schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Het verbruik in idle is veel belangrijker, elke watt minder bespaart je zo'n 2 euro per jaar.

Er is een (beta) hassos/hassio image voor een NUC, wat zeer waarschijnlijk ook werkt op jouw server. Stroomverbruik van een NUC is daarmee zo'n 5-7 watt.
heb je met die image alleen maar toegang tot Hassio? Of kan je ook andere programma's installeren (DSMR Reader voor Gas / electra readings etc )

• Danielson
  • Laatst online: 13-11 18:34
Ik heb een vraag over de Buienradar sensor, ik gebruik o.a.

code:
1
2
- visibility
- temperature_1d

Hiervoor gebruik ik het dichtstbijzijnde weerstation, namelijk Heino. Alleen geeft de visibility 0 aan en de temperature_1d (dat is toch de voorspelde maximum temperatuur) geeft b.v. vandaag 2 graden aan terwijl ik 4 graden zou verwachten, tenminste dat geeft de website van buienradar aan voor dat weerstation.

• NoFate

installeer er ESXI free op, dan HAssOS runnen, is echt minimaal qua vereisten
of meerdere instanties van HassOS, doe ik nu ook, 1 test HASSos, als ik een upgrade eens wil testen voor de leuke "breaking changes" te testen :)

• Possible
NoFate schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:39:
[...]

installeer er ESXI free op, dan HAssOS runnen, is echt minimaal qua vereisten
of meerdere instanties van HassOS, doe ik nu ook, 1 test HASSos, als ik een upgrade eens wil testen voor de leuke "breaking changes" te testen :)
Ik wil ook DSMR reader erop installeren en wil nog wel wat ''vrij'' kunnen zijn. Weet niet of dat ook met EXi kan? Totaal geen ervaring mee namelijk.

Met ESXi ben je vrij erg flexibel in het opzetten van een extra machine (met welk OS dan ook). Ik heb zelf bewust voor Ubuntu Server en daarop Docker gekozen omdat ik wist dat ik met Docker 100% uit de voeten kan en daardoor geen reden heb om een extra laag te creëren.

• Possible
@lolgast Gebruik je dan hassio of de normale versie van home-assistant? Ik vind het zelf wel prettig dat je de addons heel simpel kan installeren vanuit de addon store.

Ik heb de 'normale' versie. Ik heb bewust voor HA gekozen omdat ik dan helemaal zelf in controle ben. Dat doe je in mijn ogen een beetje teniet door HassIO te gebruiken

• Possible
Yup eens, maar het is wel verrekte makkelijk om alles te installeren. Met 1 druk op de knop heb je een MQTT broker draaien. Zelfde geldt voor influxDB, Grafana etc...

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 18:45
Possible schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:43:
Yup eens, maar het is wel verrekte makkelijk om alles te installeren. Met 1 druk op de knop heb je een MQTT broker draaien. Zelfde geldt voor influxDB, Grafana etc...
paar regels tekst in docker compose, commando docker-compose up -d en je hebt hetzelfde resultaat. Voor sommige zaken vind ik de add-ons zeker van toegevoegde waarde (bv logviewer) maar een database zoals influxdb draai ik liever apart (en doe ik dus ook) in een docker wat meer mobiliteit geeft waar of ik die plaats zonder dataverlies
@Possible dat is leuk als je een out of the box oplossing wenst waarin je idd makkelijk dat soort rollen kan inschakelen, maar zoals lolgast aan geeft mis je dan het scheiden van docker containers, de flexibiliteit en mogelijkheden hiermee. Ik heb zelf ook Ubuntu met docker en volwaardige homeassistant. Dat werkt erg prettig. Ja het klopt; je moet dan wel zelf je containers opzetten; maar dat is juist leuk >:)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Ik draai Hass.io op mijn NUC met uiteindelijk als add-ons enkel Log Viewer en Configurator. Het eenvoudig herstarten wanneer je Hass.io gebruikt benut ik in de praktijk niet aangezien ik de container via Portainer herstart. Als ik nu nogmaals zou moeten kiezen, zou ik een stuk minder redenen zien om voor Hass.io te gaan dan voorheen. Tevens is het updaten van een Docker container in de praktijk een stuk minder lastig dan 't wellicht lijkt, zelfs via portainer is dat mogelijk.

• NoFate
ik gebruik gewoon HassOS op mijn esxi , zeer compact, minste resources, en een volwaardige hassio
1 klein nadeel, is dat als je echt nog iets wilt bij installeren via een terminal, dan lukt het niet

sudo apt-get zal dus niet gaan , je kan niks extra bij installeren, maar daar heb je dan weer portainer voor, kan je dockers actief maken

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Weet iemand hoe ik de blauwe "not found" incontjes in de webinterface kan verwijderen?

Ik ben wat met zwave devices aan het rommelen, en de oude devices worden niet helemaal netjes opgeruimt. Ook niet na een herstart. En ik kan geen optie vinden om ze handmatig te verwijderen?

Oh, ik gebruik Lovelace

iRacing Profiel

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-11 13:46
Possible schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:45:
[...]

heb je met die image alleen maar toegang tot Hassio? Of kan je ook andere programma's installeren (DSMR Reader voor Gas / electra readings etc )
Op dat image draai je Hassio, je kan addons installeren via de addon store. Als je zaken wilt installeren waar geen addon voor is, is esxi install makkelijker, of je moet natuurlijk een addon maken ;)

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 21:05
lubbertkramer schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:10:
[...]

paar regels tekst in docker compose, commando docker-compose up -d en je hebt hetzelfde resultaat. Voor sommige zaken vind ik de add-ons zeker van toegevoegde waarde (bv logviewer) maar een database zoals influxdb draai ik liever apart (en doe ik dus ook) in een docker wat meer mobiliteit geeft waar of ik die plaats zonder dataverlies
Ik ben zelf naar meerdere configuraties ook uiteindelijk overgestapt op deze docker-compose oplossing. Dit is voor mij tot nu toe het meest elegant, makkelijk te back-uppen, goed up te daten en heeft een goede performance. Ben er nu erg tevreden mee.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-11 08:23
jvanderneut schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:59:
[...]

Op dat image draai je Hassio, je kan addons installeren via de addon store. Als je zaken wilt installeren waar geen addon voor is, is esxi install makkelijker, of je moet natuurlijk een addon maken ;)
Niet nodig om te gaan VM-en. Je kunt gewoon Ubuntu of een andere distro installeren en daarop HASSIO draaien zoals eerder aangegeven. Alles draait als docker containers. Je kunt heel simpel andere containers er naast draaien.

• NoFate
balk schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:57:
[...]

Niet nodig om te gaan VM-en. Je kunt gewoon Ubuntu of een andere distro installeren en daarop HASSIO draaien zoals eerder aangegeven. Alles draait als docker containers. Je kunt heel simpel andere containers er naast draaien.
Esxi blijft toch in alle opzichten het fijnste...
Ik draai er een Ubuntu op, xpeonology (Synology) , 2 x hassio, window server...

Ook 2 x xpeonology, 1 Synology voor NAS en Plex transncoding, en 2de Synology met surveillance op, die alleen maar exposed is op internet

Puur om wat te testen en te prullen

[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 19-01-2019 09:46 ]

NoFate schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:44:
[...]

Esxi blijft toch in alle opzichten het fijnste...
Ik draai er een Ubuntu op, xpeonology (Synology) , 2 x hassio, window server...

Ook 2 x xpeonology, 1 Synology voor NAS en Plex transncoding, en 2de Synology met surveillance op, die alleen maar exposed is op internet

Puur om wat te testen en te prullen
Voor jou ;)
Ik moet er zoals gezegd niet aan denken. Ik heb hier ook een ESXi server (Dell R710) voor van alles werk/examen gerelateerd, maar voor mijn thuisservertje? Ubuntu Server erop, paar NFS shares met series/films/muziek en verder alles via Docker. Daar heb ik geen ESX laag voor nodig.
Plex transcoding draai ik via een container, video surveillance software draai ik in een container en ontsluiting naar het internet gaat via een reverse proxy, in een container. En dan nog 25 onvermelde containers :9

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik probeer de laatste versie van OTGW binnen Home Assistant weer een keer, maar krijg deze foutmelding in de log nadat ik versie 0.85.1 van Home Assistant geïnstalleerd heb:
Unable to install package pyotgw==0.4b1: Could not install packages due to an EnvironmentError: [Errno 13] Permission denied: '/srv/homeassistant/lib/python3.6/site-packages/pyotgw/__init__.py'
Consider using the `--user` option or check the permissions.
Iemand die dit ook al eerder gezien heeft?

EDIT:
Het had met rechten te maken na dit commando en een herstart ging het goed:
sudo chown -R homeassistant:homeassistant /srv/homeassistant

[ Voor 42% gewijzigd door Mediacj op 19-01-2019 11:38 ]

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

OMX2000

By any means necessary...

lolgast schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Voor jou ;)
Ik moet er zoals gezegd niet aan denken. Ik heb hier ook een ESXi server (Dell R710) voor van alles werk/examen gerelateerd, maar voor mijn thuisservertje? Ubuntu Server erop, paar NFS shares met series/films/muziek en verder alles via Docker. Daar heb ik geen ESX laag voor nodig.
Plex transcoding draai ik via een container, video surveillance software draai ik in een container en ontsluiting naar het internet gaat via een reverse proxy, in een container. En dan nog 25 onvermelde containers :9
Welke surveillance software draai je?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• NoFate
Ben ik ook benieuwd naar...
Ik heb nu surveillance van Synology, zeer krachtig, maar sta altijd open voor alternatieven, maar eerlijk gezegd nog geen goede kunnen vinden
Ik gebruik motionEye, werkt prima inclusief bewegingsdetectie binnen een te definiëren gebied. Binnen HASS gebruik ik de snapshot url van motionEye voor het sturen van een snapshot wanneer er aangebeld wordt.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 23:59
Die double wall switches van xiaomi hebben nog wat input wat ze terug kunnen geven.

Left, Left Double, Left Long, Right, Right Double, Right Long en zelfs nog een Both, Both Double en Both Long.

Is handigste dit in 1 automation af te vangen?

En ik maak ook een virtuele hotelschakeling door op andere plek nog zo'n double wall neer te hangen, hoe voorkom je dan dat je dubbele codes aan het kloppen komt. Node-Red ben ik nog niet over uit of ik dat wil gebruiken :-)

En nog leuke suggesties qua wat er aan te koppelen.
Left voor aan / uit
Double voor opschalen in brigthness in stappen van 25% oid
Long voor ....? Dimmen tot bv 20%?
Both, Both Double Both Long...? Misschien bovenstaande en dan voor de 2 groepen maar tegelijk

EDIT ook wel duidelijk snelheid verschil te merken tussen een Hue dimmer met maar 1 functie per knop en deze, waar die moet wachten op een double of long klik.

[ Voor 27% gewijzigd door trekker22 op 19-01-2019 13:01 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53
Projectje af, WAF +100 :)

Mijn vriendin en ik hebben een redelijke cd- en lp-verzameling. In elke hoes zit nu een RFID-tag, die gescand wordt door dit apparaatje, dat met een Raspberry Pi verbonden is. De Pi draait Magic Cards en Mopidy, en is verbonden met onze speakerset.

Zodra een hoes gescand wordt, stuurt Magic Cards a.d.h.v. de RFID-code de juiste Spotify-URI naar Home Assistant, die vervolgens via de json-rpc API van Mopidy de volgende drie dingen doet:
  1. de huidige playlist leegmaken
  2. alle liedjes op het album via Spotify in de playlist zetten
  3. de muziek via de 3.5mm out afspelen
Daarnaast houdt HA in de gaten wat de status van Mopidy is. Zodra het afspelen begint: speakers aan, zodra het afspelen stopt: speakers uit. Hiervoor gebruik ik een Sonoff Basic met Tasmota.

(Ik had natuurlijk ook gewoon een cd-speler kunnen kopen, maar dit was een veel leuker project :+ Daarnaast kan ik dit later uitbreiden met Snapcast met meer Pi's voor multi-room audio!)
Sandro! schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:47:

Mijn vriendin en ik hebben een redelijke cd- en lp-verzameling. In elke hoes zit nu een RFID-tag, die gescand wordt door dit apparaatje, dat met een Raspberry Pi verbonden is. De Pi draait Magic Cards en Mopidy, en is verbonden met onze speakerset.

Zodra een hoes gescand wordt, stuurt Magic Cards a.d.h.v. de RFID-code de juiste Spotify-URI naar Home Assistant, die vervolgens via de json-rpc API van Mopidy de volgende drie dingen doet:
Daarnaast houdt HA in de gaten wat de status van Mopidy is. Zodra het afspelen begint: speakers aan, zodra het afspelen stopt: speakers uit. Hiervoor gebruik ik een Sonoff Basic met Tasmota.

(Ik had natuurlijk ook gewoon een cd-speler kunnen kopen, maar dit was een veel leuker project :+ Daarnaast kan ik dit later uitbreiden met Snapcast met meer Pi's voor multi-room audio!)
Leuk onderwerp voor een (Engelstalig?) blog - ga je punten mee scoren in de community!

Sometimes you need to plan for coincidence

• Jelte
  • Niet online

zeker tof! Heb hier een boel platen aan de muur hangen en wilde hetzelfde doen. Maar ik heb geen Spotify, maar Google play music. Daar kon ik zo gouw geen directe URL van een album vinden :(

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 07:46

Grappig. Ik ga iets vergelijkbaars maken, alleen dan niet via Home Assistant. Een boombox voor mijn 5 jarige dochter op basis van RFID tags. Maar dan gaat alles via de Raspberry Pi in de boombox zonder tussenkomst van Home Assistant.
OMX2000 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Welke surveillance software draai je?
Unifi Video (werkt met Unifi camera’s). Heeft ook gewoon een HA component dus de camera hangt ook in HA :) https://www.home-assistant.io/components/camera.uvc/

@Sandro! Nice! Doet me hieraan denken ;)
lolgast in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 19-01-2019 14:48 ]

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 23:59
iemand ooit iets gemaakt om door brightness van een lamp te schakelen? Bv 10%, 30% 50% ... 100%

en steeds een stap hoger en na 100% komt weer de 10%.

Zit te denken aan een variable die zich ophoogt en daar aan gekoppeld een te sturen brightness level naar de lamp.

Kom er op uit dat het AppDaemon dit wel mogelijk maakt. Belast dit het systeem meer, of is dat gewoon een handig iets om te gebruiken/programmeren.

[ Voor 21% gewijzigd door trekker22 op 19-01-2019 15:24 ]

Zijn er mensen die de PVOutput Sensor gebruiken? Dit heeft bij mij altijd goed gewerkt, maar ik merk dat mijn power_generation op 0 blijft staan, terwijl deze bij PVOutput wel ingevuld is. Dit terwijl energy_generation en energy_comsumption wel netjes opgehaald wordt. API Key is in orde dus en ook heb ik een Donation bij hun lopen ,dus mag meer als de default max query's doen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• zoeperman
  • Laatst online: 22-10 15:47
@martinvdm werkte van de week hier nog wel goed, ik zal vanavond als ik thuis ben even controleren

• zoeperman
trekker22 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:21:
iemand ooit iets gemaakt om door brightness van een lamp te schakelen? Bv 10%, 30% 50% ... 100%

en steeds een stap hoger en na 100% komt weer de 10%.

Zit te denken aan een variable die zich ophoogt en daar aan gekoppeld een te sturen brightness level naar de lamp.

Kom er op uit dat het AppDaemon dit wel mogelijk maakt. Belast dit het systeem meer, of is dat gewoon een handig iets om te gebruiken/programmeren.
zoiets als dit?

https://community.home-as...ith-xiaomi-button/50399/3
zoeperman schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:08:
@martinvdm werkte van de week hier nog wel goed, ik zal vanavond als ik thuis ben even controleren
Het werkt weer. was ff zoeken, maar bleek dat mijn custom container die de data van de inverter naar PVOutput upload de Timezone niet helemaal juist had en hierdoor een uurtje achter liep. De data in PVOutput lijkt dan wel gevuld maar een uur vroeger waardoor HomeAssistant deze niet meer als actuele data ziet ;)

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
lubbertkramer schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:10:
[...]

Heeft een van jullie toevallig ook een goede tutorial voor het opzetten van een eclipse-mosquitto docker-compose container mèt username en password?

Ik krijg mosquitto wel aan de praat zonder wachtwoord, maar zodra ik allow_anonymous false zet en een met mosquitto_password aangemaakte passwd_file /mosquitto/passwd start de container niet meer goed op. Heb speciaal al mosquitto naast docker geïnstalleerd (en disabled) om passwords aan te kunnen maken want ik kom ook niet in zo'n container:
code:
1
2
$ docker exec -it mosquitto /bin/bash OF $ docker-compose exec -it mosquitto /bin/bash
$ OCI runtime exec failed: exec failed: container_linux.go:344: starting container process caused "exec: \"/bin/bash\": stat /bin/bash: no such file or directory": unknown)
Heb ook nog deze tutorial geprobeerd maar ook dan start de container niet goed op en is mosquitto onbereikbaar.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Mediacj schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:08:
Ik probeer de laatste versie van OTGW binnen Home Assistant weer een keer, maar krijg deze foutmelding in de log nadat ik versie 0.85.1 van Home Assistant geïnstalleerd heb:

[...]

Iemand die dit ook al eerder gezien heeft?

EDIT:
Het had met rechten te maken na dit commando en een herstart ging het goed:
sudo chown -R homeassistant:homeassistant /srv/homeassistant
Hoe werkt het nu rechtstreeks in HA? Stabiel? Ik draai via mqtt en kan bijna niet voorstellen dat het stabieler kan dan dit, maar zag dat ze pyotgw wat fixen gehad heeft in de laatste versie.

• zoeperman
Winnetou schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:30:
[...]

Heeft een van jullie toevallig ook een goede tutorial voor het opzetten van een eclipse-mosquitto docker-compose container mèt username en password?

Ik krijg mosquitto wel aan de praat zonder wachtwoord, maar zodra ik allow_anonymous false zet en een met mosquitto_password aangemaakte passwd_file /mosquitto/passwd start de container niet meer goed op. Heb speciaal al mosquitto naast docker geïnstalleerd (en disabled) om passwords aan te kunnen maken want ik kom ook niet in zo'n container:
code:
1
2
$ docker exec -it mosquitto /bin/bash OF $ docker-compose exec -it mosquitto /bin/bash
$ OCI runtime exec failed: exec failed: container_linux.go:344: starting container process caused "exec: \"/bin/bash\": stat /bin/bash: no such file or directory": unknown)
Heb ook nog deze tutorial geprobeerd maar ook dan start de container niet goed op en is mosquitto onbereikbaar.
misschien heb je hier wat aan?
YouTube: Installing Mosquitto in Docker!!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Ik ben lekker aan het prutsen in HA. Ik kom alleen tegen 2 dingen aan.

1. in domoticz had ik mijn slimme meter die ik kon uitlezen via P1. Dit lukt me niet meer in HA.
2. via zigbee2mqtt probeer ik een lamp aan te spreken via motion detection die na 10 min. uit moet.

Ik hoop van jullie wat meer info te krijgen, want alle dingen die ik via google probeer geven niet een lekker resultaat.

Voor de meterstanden (elektra) heb ik deze code gepakt:

configuration.yaml
code:
1
2
3
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB-P1
    version: 5 <--- Deze al naar 2.2 en 4 gezet :(

groups.yaml
code:
1
2
3
4
5
  meterstanden:
    name: Meterstanden
    entities:
      - sensor.power_consumption_low
      - sensor.power_consumption_normal

Resultaat:
meterstandenfout

Dan wil ik mijn toilet verlichting aanzetten met een motion detector die ik via Zigbee2MQTT aanstuur.
Zodra ik dit in de automations.yaml prak, krijg ik een error als ik de configchecker draai..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
 - alias: Toiletlicht aan bij motion
   trigger:
      platform: mqtt
      topic: 'zigbee2mqtt/Motion_01'
   condition:
      condition: template
      value_template: '{{ "true" == trigger.payload_json.occupancy }}'
   action:
      service: light.turn_on
      entity_id: light.0xd0cf5efffec17f24_light

- alias: Toiletlicht uit bij geen motion
   trigger:
   condition:
      value_template: '{{ "false" == trigger.payload_json.occupancy }}'
      for:
      minutes: 10
   action:
      service: light.turn_off

De fout:
code:
1
2
3
4
5
Invalid config for [automation]: extra keys not allowed @ data['condition'][0]['for']. Got None
extra keys not allowed @ data['condition'][0]['minutes']. Got None
not a valid value for dictionary value @ data['condition'][0]['condition']. Got None
required key not provided @ data['condition'][0]['entity_id']. Got None. 
(See /config/configuration.yaml, line 101). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

De payload van de sensor in de logs is dit:
code:
1
1/20/2019, 12:02:38 AM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Motion_01', payload '{"illuminance":0,"linkquality":44,"occupancy":true,"battery":42,"voltage":2985}'

regel 101 van de configuration.yaml is de include van de automations.
Haal ik het blokje eruit, dan is de fout ook weg. dus het moet daar in zitten. Alleen ik snap nog niet zo :X

iemand tips voor mij? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoo op 20-01-2019 00:10 ]

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
Heb eindelijk eens tijd gehad om een kleine ergernis weg te werken. Ik heb een wekker welke met behulp van Tasker en MQTT gekoppeld is aan de wekker op mijn telefoon. In Home-assistant had ik nog een eenvoudige entity kaart met de schakelaar, wektijd sensor en twee sliders om de tijd in te stellen.

Ik heb nu met een picture-elements dezelfde functie in een mooier jasje gestoken.

Wekker lovelace

De wektijd is nu ook een stuk makkelijker in te stellen met de pijltjes in plaats van met een slider.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

RoRoo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 00:08:

Zodra ik dit in de automations.yaml prak, krijg ik een error als ik de configchecker draai..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
   trigger:
   condition:
   action:

trigger:
   condition:
      for:
   action:

De fout:
code:
1
2
3
4
5
Invalid config for [automation]: extra keys not allowed @ data['condition'][0]['for']. Got None
not a valid value for dictionary value @ data['condition'][0]['condition']. Got None
(See /config/configuration.yaml, line 101). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/
Deze foutmelding wijst 99% van de keren dat hij optreedt op verkeerde uitlijning (spaties)).

Nu ook: Even 2 spaties toevoegen voor "minutes:", die moet je laten inspringen onder je "for:"

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 20-01-2019 07:27 ]

• barrymossel

configuration.yaml
code:
1
2
3
Weet je zeker dat je poort klopt? Haal die hele regel anders eens weg...
barrymossel schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:19:
[...]

@RoRoo en anders kun je dit commando via SSH uitvoeren op je Pi om te achterhalen of het echt de juiste port is:
code:
1
ls -l /dev/tty*.*

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
martinvdm schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:39:
[...]

Hoe werkt het nu rechtstreeks in HA? Stabiel? Ik draai via mqtt en kan bijna niet voorstellen dat het stabieler kan dan dit, maar zag dat ze pyotgw wat fixen gehad heeft in de laatste versie.
Bij mij nog niet erg stabiel, ik gebruik een Nodemcu en sinds deze versie komen wel alle waarden door maar moet ik vaak tweemaal de gewenste temperatuur instellen om de verwarming op de juiste temperatuur te krijgen, ben dus ook weer teruggegaan naar de mqtt oplossing. Maar het wordt steeds beter :)

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:19
Ik heb gisteren mijn hass.io installatie van de RasperberryPi gemigreerd naar een ubuntu/docker-ce installatie.
Het werkt bijna helemaal goed op enkele zaken na waar ik niet uitkom:
port53 is geblokkeerd door ubuntu... maar mijn pi-hole addon van hass.io wil daar ook gebruik van maken en start dus niet.
Mijn lovelace custom kaarten werken niet altijd. hij kan dan de card niet vinden, terwijl deze wel in config/www staan; dus local zou moeten werken?
ik hen me gisteren middag suf gezocht maar (nog) geen oplossing gevonden.

Canon 5dMkIV

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 07:20
Ik ben lekker aan het prutsen in HA. Ik kom alleen tegen 2 dingen aan.

1. in domoticz had ik mijn slimme meter die ik kon uitlezen via P1. Dit lukt me niet meer in HA.
2. via zigbee2mqtt probeer ik een lamp aan te spreken via motion detection die na 10 min. uit moet.

Ik hoop van jullie wat meer info te krijgen, want alle dingen die ik via google probeer geven niet een lekker resultaat.

Voor de meterstanden (elektra) heb ik deze code gepakt:

configuration.yaml
code:
1
2
3

groups.yaml
code:
1
2
3
4
5
  meterstanden:
    name: Meterstanden
    entities:
      - sensor.power_consumption_low
      - sensor.power_consumption_normal

Resultaat:
[Afbeelding: meterstandenfout]

Dan wil ik mijn toilet verlichting aanzetten met een motion detector die ik via Zigbee2MQTT aanstuur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
   trigger:
   condition:
   action:

trigger:
   condition:
      for:
   action:

De fout:
code:
1
2
3
4
5

De payload van de sensor in de logs is dit:
code:
1
1/20/2019, 12:02:38 AM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Motion_01', payload '{"illuminance":0,"linkquality":44,"occupancy":true,"battery":42,"voltage":2985}'

regel 101 van de configuration.yaml is de include van de automations.
Haal ik het blokje eruit, dan is de fout ook weg. dus het moet daar in zitten. Alleen ik snap nog niet zo :X

iemand tips voor mij? _/-\o_
Ik ben ook bezig geweest met het dsmr platform. De plugin is alleen al heel lang niet bijgewerkt. Ik heb een versie 5 meter welke veel meer berichten ondersteund dan nu worden binnengehaald. Ook is de gas waarde nu elke 5 minuten uit te lezen ipv elk uur. Dit geeft betere monitoring doeleinden als je bijvoorbeeld het verbruik wil meten voor je CV.

Ik wil binnenkort DSMR reader proberen. Hiermee kan je dan weer berichten doorsturen met MQTT.

Zo heb ik hem staan

port: /dev/ttyUSB0
dsmr_version: 5

Wat doet P1 bij jou achter je port?

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 20-01-2019 10:14 ]

@Winnetou Ik gebruik (nog steeds....) niet de Eclipse container, maar volgens mij moet het qua omgeving geen verschil maken. Ik heb hem zo werkend
docker-compose.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
version: '3'

services:
  mqtt:
    image: toke/mosquitto:latest
    container_name: mqtt
    restart: always
    ports:
      - 1883:1883/tcp
#      - 9001:9001/tcp
    networks:
      - home
    volumes:
      - ./config:/mqtt/config:ro
      - ./data:/mqtt/data
      - ./log:/mqtt/log
    labels:
      - com.centurylinklabs.watchtower.enable=true

networks:
  home:
    external: true

/config/mosquitto.conf -> zie een-na-laatste regel voor maken inlog
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Place your local configuration in /mqtt/config/conf.d/

pid_file /var/run/mosquitto.pid

persistence true
persistence_location /mqtt/data/

user mosquitto

# Port to use for the default listener.
port 1883

log_dest file /mqtt/log/mosquitto.log
log_dest stdout

# include_dir /mqtt/config/conf.d
allow_anonymous false
# docker-compose mosquitto run /bin/bash -c "touch /tmp/passwd && mosquitto_passwd -b /tmp/passwd [username] [password] && cat /tmp/passwd && rm /tmp/passwd" > mosquitto/etc/passwd
password_file /mqtt/config/passwd
In deze zelfde directory staat een bestand passwd met daarin mijn inlog

• Jelte
  • Niet online
Zit hier midden in de stad dus de temperatuur van weerstation Volkel is zeker te hoog.
Iemand een tip voor een weerstation die makkelijk aan Home Assistant te koppelen is? (Zigbee, wifi of MQTT)

• zoeperman
@Jelte een heel weer station of heb je aan alleen een temp sensor genoeg?

• Jelte
  • Niet online
@zoeperman dat hangt af van de prijs. Temperatuur is wel het belangrijkste.

• zoeperman
je zou kunnen kiezen voor xiaomi temp sensor, maar dan moet je of een gateway van hun of iets als zigbee2mqtt of deconz hebben. Het is dus afhankelijk van wat je al hebt,
je kan b.v. voor netatmo gaan als kant en klaar product.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.netatmo/
of een zelf maken op basis van een esp met een temp sensor. De wereld aan mogelijkheden

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Hmmbob schreef op zondag 20 januari 2019 @ 07:26:
[...]

Deze foutmelding wijst 99% van de keren dat hij optreedt op verkeerde uitlijning (spaties)).

Nu ook: Even 2 spaties toevoegen voor "minutes:", die moet je laten inspringen onder je "for:"
hmm had ze allemaal al eens na gelopen.. Ga het nog eens doen. Helaas werkte het nog niet, maar dan weet ik toch dat ik voor de rest wel goed zit. Thanks
barrymossel schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:19:
[...]

100%, die heb ik zelf fixed gemaakt omdat ik m wel eens kwijt raakte bij een reboot. zodra ik domoticz weer opstart, krijg ik braaf de waardes weer te zien.
Hmmbob schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:26:
[...]

@RoRoo en anders kun je dit commando via SSH uitvoeren op je Pi om te achterhalen of het echt de juiste port is:
code:
1
ls -l /dev/tty*.*
Yep daar staat ie netjes tussen.

Nieuwe dag, een nieuwe ronde.. Ik ga me niet laten neerhalen :+

• barrymossel
RoRoo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:35:
[...]

100%, die heb ik zelf fixed gemaakt omdat ik m wel eens kwijt raakte bij een reboot. zodra ik domoticz weer opstart, krijg ik braaf de waardes weer te zien.
[...]
Heb je Domoticz en HA naast elkaar draaien op dezelfde Pi/PC draaien? Misschien dat het daar dan mis gaat?
@RoRoo Laten we bij het begin beginnen: zie je de sensoren van dsmr wel in het entity overzicht? Misschien hebben ze een afwijkende naam?

Weet je welke dsmr versie je moet hebben of gok je ze? Zou vrij eenvoudig te vinden moeten zijn als je googled op je metertype

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/

Heb je wel de user die home assistant draait toegevoegd aan de dialout group zoals beschreven in de docs?
code:
1
2
$ sudo usermod -a -G dialout homeassistant
$ sudo reboot

(Waarbij homeassistant mogelijk een andere user kan zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 20-01-2019 11:42 ]

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

barrymossel schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:40:
[...]

Heb je Domoticz en HA naast elkaar draaien op dezelfde Pi/PC draaien? Misschien dat het daar dan mis gaat?
Niet actief naast elkaar. als ik m wil checken, stop ik HA en start ik Domoticz en vice versa.
lolgast schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:41:
@RoRoo Laten we bij het begin beginnen: zie je de sensoren van dsmr wel in het entity overzicht? Misschien hebben ze een afwijkende naam?

Weet je welke dsmr versie je moet hebben of gok je ze? Zou vrij eenvoudig te vinden moeten zijn als je googled op je metertype
Ik heb eerst de versies niet ingevuld, toen ben ik gaan spelen met de nummers die ze opgeven op die page.
Ga idd nu m'n metermodel googlen.
De sensoren staan wel in het overzicht, maar allemaal unknow statussen.

• Winnetou
  • Niet online
lolgast schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:15:
@Winnetou Ik gebruik (nog steeds....) niet de Eclipse container, maar volgens mij moet het qua omgeving geen verschil maken. Ik heb hem zo werkend
docker-compose.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
version: '3'

services:
  mqtt:
    image: toke/mosquitto:latest
    container_name: mqtt
    restart: always
    ports:
      - 1883:1883/tcp
#      - 9001:9001/tcp
    networks:
      - home
    volumes:
      - ./config:/mqtt/config:ro
      - ./data:/mqtt/data
      - ./log:/mqtt/log
    labels:
      - com.centurylinklabs.watchtower.enable=true

networks:
  home:
    external: true

/config/mosquitto.conf -> zie een-na-laatste regel voor maken inlog
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Place your local configuration in /mqtt/config/conf.d/

pid_file /var/run/mosquitto.pid

persistence true
persistence_location /mqtt/data/

user mosquitto

# Port to use for the default listener.
port 1883

log_dest file /mqtt/log/mosquitto.log
log_dest stdout

# include_dir /mqtt/config/conf.d
allow_anonymous false
# docker-compose mosquitto run /bin/bash -c "touch /tmp/passwd && mosquitto_passwd -b /tmp/passwd [username] [password] && cat /tmp/passwd && rm /tmp/passwd" > mosquitto/etc/passwd
password_file /mqtt/config/passwd
In deze zelfde directory staat een bestand passwd met daarin mijn inlog
Dank voor het voorbeeld. Ik heb volgens mij toch bijna hetzelfde (werkt zonder passwd in ieder geval wel), maar krijg telkens foutmeldingen over de passwordfile:
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ docker-compose up mosquitto
mosquitto is up-to-date
Attaching to mosquitto
mosquitto        | 1547980673: mosquitto version 1.5.5 starting
mosquitto        | 1547980673: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf.
mosquitto        | 1547980673: Error: Unable to open pwfile "/mosquitto/passwd".
mosquitto        | 1547980673: Error opening password file "/mosquitto/passwd".

Heb de passwd-file opgeslagen als /opt/mosquitto/passwd en onderstaand stukje in docker-compose.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto:latest
#    user: "1000:1000"
    ports:
      - 1883:1883
    volumes:
      - /opt/mosquitto:/mosquitto/config:ro
      - /opt/mosquitto:/mosquitto/data
      - /opt/mosquitto/log:/mosquitto/log
    restart: on-failure

Het bestand passwd is trouwens -rw-rw-r--, maar ook met chmod 777 en/of chown root:root werkt het niet.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

GENETX schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:42:
https://www.home-assistant.io/components/sensor.dsmr/

Heb je wel de user die home assistant draait toegevoegd aan de dialout group zoals beschreven in de docs?
code:
1
2
$ sudo usermod -a -G dialout homeassistant
$ sudo reboot

(Waarbij homeassistant mogelijk een andere user kan zijn)
Ik heb deze url gebruikt om te installeren: https://nealde.github.io/...nstall-hassio-and-pihole/

hierdoor is er geen homeassistant user aanwezig op mijn pi. en draait e.e.a. als root.

Ik ben ondertussen al wel zover dat ik tevreden ben over HA en al het plan had om op een avond alles opnieuw te imagen met de officiele image van hass.io

Misschien is dat het gewoon

• GENETX
Maar draait homeassistant dan ook als root, of onder je eigen username? Lijkt me het beste om eerst eens uit te zoeken. Eventueel kun je kijken of je home assistant ook handmatig als root kan starten om te checken.
@Winnetou Wat staat er in je mosquitto.conf over je password file? Het lijkt alsof hij in de verkeerde directory aan het zoeken is (/mosquitto waar je file in /mosquitto/config staat)

• Winnetou
  • Niet online
lolgast schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:54:
@Winnetou Wat staat er in je mosquitto.conf over je password file? Het lijkt alsof hij in de verkeerde directory aan het zoeken is (/mosquitto waar je file in /mosquitto/config staat)
In mosquitto.conf staat nu "password_file /mosquitto/passwd", in de map /opt/mosquitto/passwd staat hij daadwerkelijk. Heb ook al geprobeerd het in een submap als /opt/mosquitto/config/passwd te zetten maar dan krijg ik dezelfde foutmelding..

• GENETX
@RoRoo
Zo te zien draait HA bij jou in een docker container als ik die guide volg....

Dan wordt het nog veel lastiger, want dan moet je expliciet aangeven in je docker config dat de /dev/ttyy* moet worden doorgestuurd naar de container. Daarnaast moet je waarschijnlijk ook nog de docker user toevoegen aan de dialout groep...

Maar ik kan zo snel niet de complete config doorgronden. Het lijkt sterk op een customized scriptje wat goed werkt voor de persoon die het gemaakt heeft, maar wel erg veel belemmeringen opwerpt voor mensen die gewoon de guides willen volgen :+ Al kan het wel met docker, zelf heb ik ook USB apparatuur doorgestuurd naar de container die hass draait zonder problemen. (nog leuker, daar bovenop traefik.io om internet access met ssl en automatische Lets Encrypt certificaten te regelen _/-\o_ )

Ergo: Afhankelijk van je eigen kennis en doelen zou ik ofwel de standaard image van hass.io pakken (met guide) ofwel zelf alles regelen. Scriptjes en tooltjes van derden maken het er niet makkelijker op in de long term.

[ Voor 53% gewijzigd door GENETX op 20-01-2019 12:12 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.