• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
Met deze patch schijnt het probleem met het AsusWRT component opgelost te zijn.
Bumps aioasuswrt (@kennedyshead - #20432) (asuswrt docs)
Dit weekend maar eens de stap naar Lovelace maken dus.

What's the speed of dark?

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
R2D2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:33:
Hier toevallig mensen die toevallig ervaring hebben met het bijhouden van HassIO data in InfluxDB + Chronograf?

Ik was gister op zoek naar een manier om straks zowel de data van de slimme meter als ook van Home Assistant bij elkaar te gaan harken in InfluxDB en dacht toen meteen aan de combinatie InfluxDB + Grafana maar toen ik even verder aan het kijken was dan mijn neus lang is stuitte ik op Chronograf, van de makers van InfluxDB alleen dan een stuk gelikter, https://www.influxdata.com/time-series-platform/chronograf/
Ik heb zelf HA + MariaDB + Mosquitto + Chronograf + InfluxDB + Grafana (+ TasmoAdmin + AppDaemon) in één docker-compose file met intern netwerk.

Chronograf als admin panel voor InfluxDB en Grafana voor het plotten van grafieken. HA heb ik gekoppeld met InfluxDB met het InfluxDB component. Ik heb daarnaast MariaDB draaien als recorder voor HA met een vrij kort purge interval (7 dagen) en InfluxDB in principe geen. Het aantal componenten dat naar InfluxDB worden geschreven heb ik expliciet aangeven als `include/entites` en zijn alleen de sensor waarden die ik wil monitoren.

In jouw geval zou ik `DSMR Reader` koppelen met HA via MQTT en HA de sensor waarden laten wegschrijven naar InfluxDB. Dan heb je mooi 1 database met 1 tabel die op 1 manier beheerd wordt.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 17:34
XanderHuisman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:03:
[...]

Ik heb zelf HA + MariaDB + Mosquitto + Chronograf + InfluxDB + Grafana (+ TasmoAdmin + AppDaemon) in één docker-compose file met intern netwerk.

Chronograf als admin panel voor InfluxDB en Grafana voor het plotten van grafieken. HA heb ik gekoppeld met InfluxDB met het InfluxDB component. Ik heb daarnaast MariaDB draaien als recorder voor HA met een vrij kort purge interval (7 dagen) en InfluxDB in principe geen. Het aantal componenten dat naar InfluxDB worden geschreven heb ik expliciet aangeven als `include/entites` en zijn alleen de sensor waarden die ik wil monitoren.

In jouw geval zou ik `DSMR Reader` koppelen met HA via MQTT en HA de sensor waarden laten wegschrijven naar InfluxDB. Dan heb je mooi 1 database met 1 tabel die op 1 manier beheerd wordt.
Bijna identieke aan mijn opzet, ik wil van tasmota af en naar ESPhome. Hier ook 7 dagen record richting MariaDB. Bij mij komt nu nog alles in recorder / influxDB behalve een paar standaard states zoals Sun etc.

Ik merk dat niet alles in InlfuxDB terecht komt vooral nieuwe sensoren worden geen statussen opgeslagen. Weet jij raad? Ik wil dat zodra ik een nieuwe sensor opneem deze ook automatisch in InfluxDB komt.

• XanderHuisman
Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Bijna identieke aan mijn opzet, ik wil van tasmota af en naar ESPhome. Hier ook 7 dagen record richting MariaDB. Bij mij komt nu nog alles in recorder / influxDB behalve een paar standaard states zoals Sun etc.

Ik merk dat niet alles in InlfuxDB terecht komt vooral nieuwe sensoren worden geen statussen opgeslagen. Weet jij raad? Ik wil dat zodra ik een nieuwe sensor opneem deze ook automatisch in InfluxDB komt.
Heb je toevallig de include/exclude gebruikt bij InfluxDB? Ik had eerst exclude, maar ik merkte al snel dat ik veel dingen vergat uit te sluiten. Nu ben ik overgegaan naar expliciet includen van entities. In het laatste geval moet ik dus een nieuwe sensor toevoegen aan de include lijst van InfluxDB, maar dit gaat bij mij zonder problemen.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
XanderHuisman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:03:
[...]
Maar waarom DSMR reader er tussen als de slimme meter ook gewoon rechtstreeks zijn "zooi" in InfluxDB kan dumpen (bijvoorbeeld, https://github.com/pcmvan...er-reading-store-influxdb)?

Ik wil het zo simpel en plat mogelijk houden zonder al teveel afhankelijkheden van elkaar. Vandaar mijn gedachte om voor nu InfluxDB en Chronograf in aparte containers te draaien en alles wat direct in InfluxDB data kwijt kan dat ook te laten doen... zo beperk ik het aantal laagjes er tussen, geen DSMR + MQTT + onnodige belasting op Hass nodig lijkt me met hetzelfde resultaat.

Overigens werk ik nu ook alleen met includes, 60% van de data welke Home Assistant logt gebruik ik niet en wil ik dus ook niet in een database terug zien (motion sensor triggers e.d.), alleen maar verspilde ruimte ;)

Ik ben een voorstander van "als het er uit kan... dan zal ik het niet nalaten ook".

[ Voor 15% gewijzigd door R2D2 op 29-01-2019 11:55 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• XanderHuisman
R2D2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:51:
[...]

Maar waarom DSMR reader er tussen als de slimme meter ook gewoon rechtstreeks zijn "zooi" in InfluxDB kan dumpen (bijvoorbeeld, https://github.com/pcmvan...er-reading-store-influxdb)?

Ik wil het zo simpel en plat mogelijk houden zonder al teveel afhankelijkheden van elkaar. Vandaar mijn gedachte om voor nu InfluxDB en Chronograf in aparte containers te draaien en alles wat direct in InfluxDB data kwijt kan dat ook te laten doen... zo beperk ik het aantal laagjes er tussen, geen DSMR + MQTT + onnodige belasting op Hass nodig lijkt me met hetzelfde resultaat.

Overigens werk ik nu ook alleen met includes, 60% van de data welke Home Assistant lot gebruik ik niet en wil ik dus ook niet in een database terug zijn, alleen maar verspilde ruimte ;)

Ik ben een voorstander van "als het er uit kan... dan zal ik het niet nalaten ook".
Je kan ook je slimme meter direct met het DSMR component in HA hangen en dan HA de waarden naar InfluxDB laten schrijven, scheelt weer wat laagjes... (ik nam aan dat je DSMR reader gekozen had vanwege de extra info ten opzichte van DSMR component). Op deze manier hou je een modulaire opzet waarin HA de baas is hoe jouw data eruit ziet (je kan bijvoorbeeld template sensoren toevoegen om data te veranderen of namen te veranderen ect). Ik vermoed dat je ook de waarden van P1 in HA wilt zien, dus moet je op de een of andere manier toch DSMR met HA koppelen.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:59
ik heb nu MQTT ingesteld via de integration en komt dus terecht in document: .storage/core.config_entries

1. als ik achteraf die MQTT wil aanpassen, zie ik geen optie voor?

2. via de integration kan ik niet aangeven dat ik birth / will message wil gebruiken. Waar pas je dit nu aan in de core.config of toch in de configuration.yaml?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
R2D2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:51:
[...]
Chronograf Telegraf via MQTT is ook een optie. Ik heb [via de deprecated methode] sensoren in HASS die ook door Chronograf Telegraf direct naar InfluxDB geschreven worden.

In InfluxDB 3 maanden retentie met normale resolutie en daarna data per minuut dmv downsampling. Ik kan ook nog veel winnen door mijn InfluxDB meer te normaliseren maar dat is voorlopig premature optimisation.

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:15
Thoit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:46:
[...]

En mag ik vragen hoe je dit doet? Heb je hier toevallig een voorbeeld van wat je wil delen?
tdw schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Daarom vraag ik wat je probeert te bereiken. Maar probeer het anders eens met de Moment-node.

[...]

Uiteraard!
[Afbeelding]

De events: deconz_event is een events: all-node die in dit geval specifiek naar deCONZ (en dus ZigBee) events luistert. Je ziet daarboven de groene msg-node. Die laat het complete msg-object zien. Zo ziet het er bijvoorbeeld uit als ik m'n Tradfri-afstandsbediening bedien:
[Afbeelding]

Zo kan ik zien welk id de actie heeft getriggerd (tradfri_remote_control) en wat de actie was (boven: knop 5, long press, start, onder: knop 5, long press, end). Daarna ga ik verder met automatiseren :)
Ik doe het zoals ik hier heb beschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door wmn79 op 29-01-2019 15:30 ]

• R2D2
  • Niet online
XanderHuisman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Je kan ook je slimme meter direct met het DSMR component in HA hangen en dan HA de waarden naar InfluxDB laten schrijven, scheelt weer wat laagjes... (ik nam aan dat je DSMR reader gekozen had vanwege de extra info ten opzichte van DSMR component). Op deze manier hou je een modulaire opzet waarin HA de baas is hoe jouw data eruit ziet (je kan bijvoorbeeld template sensoren toevoegen om data te veranderen of namen te veranderen ect). Ik vermoed dat je ook de waarden van P1 in HA wilt zien, dus moet je op de een of andere manier toch DSMR met HA koppelen.
Is een optie maar ik snap niet helemaal waarom ik OF DSMR OF HassIO nodig heb om data in InfluxDB te stoppen als ik die data ook gewoon rechtstreeks met een Python script de database in kan pompen.

DSMR is wat mij betreft echt overkill in mijn situatie waar ik ALLE data in 1 oplossing specifiek voor dat doeleinde (inzicht / analytics qua verbruik) wil vangen. Ik hoef die data dus niet in Home Assistant te hebben, die wil ik namelijk echt en alleen houden voor automatisering / smart devices... niet om data te loggen of weer te geven in een dashboard waar het me 9 van de 10 keer toch alleen maar in de weg zit ;)

Vanavond maar eens zien of wat ik in mijn hoofd heb zitten ook daadwerkelijk mogelijk is.
ANdrode schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:45:
[...]

Chronograf via MQTT is ook een optie. Ik heb [via de deprecated methode] sensoren in HASS die ook door Chronograf direct naar InfluxDB geschreven worden.

In InfluxDB 3 maanden retentie met normale resolutie en daarna data per minuut dmv downsampling. Ik kan ook nog veel winnen door mijn InfluxDB meer te normaliseren maar dat is voorlopig premature optimisation.
Maar waarom via MQTT en Chronograf naar InfluxDB terwijl Home Assistant ook direct zelf zijn data weg kan schrijven in een InfluxDB? Gaat het om normalisatie o.i.d?

[ Voor 19% gewijzigd door R2D2 op 29-01-2019 13:58 ]

• XanderHuisman
R2D2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Is een optie maar ik snap niet helemaal waarom ik OF DSMR OF HassIO nodig heb om data in InfluxDB te stoppen als ik die data ook gewoon rechtstreeks met een Python script de database in kan pompen.

DSMR is wat mij betreft echt overkill in mijn situatie waar ik ALLE data in 1 oplossing specifiek voor dat doeleinde (inzicht / analytics qua verbruik) wil vangen. Ik hoef die data dus niet in Home Assistant te hebben, die wil ik namelijk echt en alleen houden voor automatisering / smart devices... niet om data te loggen of weer te geven in een dashboard waar het me 9 van de 10 keer toch alleen maar in de weg zit ;)

Vanavond maar eens zien of wat ik in mijn hoofd heb zitten ook daadwerkelijk mogelijk is.

[...]
Waarom vraag je het dan in het HA forum :+

Als je data alleen in InfluxDB wilt zonder HA of wat dan ook, pak dan gewoon je Python ding. Ik geef alleen maar aan dat vanuit modulair en architectuurtechnisch het mooier is om het via HA te laten lopen.

Ik gebruik mijn HA als 'smart' portal voor al mijn apparatuur en heb ik HA graag de baas om data representatie etc
Maar waarom via MQTT en Chronograf naar InfluxDB terwijl Home Assistant ook direct zelf zijn data weg kan schrijven in een InfluxDB? Gaat het om normalisatie o.i.d?
MQTT is tussen HA en een losse DSMR reader en heb je niet nodig als je het DSMR component van HA gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door XanderHuisman op 29-01-2019 14:08 ]

• R2D2
  • Niet online
XanderHuisman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:06:
[...]

Waarom vraag je het dan in het HA forum :+

Als je data alleen in InfluxDB wilt zonder HA of wat dan ook, pak dan gewoon je Python ding. Ik geef alleen maar aan dat vanuit modulair en architectuurtechnisch het mooier is om het via HA te laten lopen.
Omdat ik de HA data wel de database in wil hebben NAAST de data uit de slimme meter :+

En ik snap niet helemaal wat er mooier is aan modulair en architectuurtechnisch oogpunt om je data via een tussenpunt een database in te pompen terwijl ze ook prima los van elkaar in dezelfde database kunnen schrijven. Zal misschien mijn gebrek aan kennis zijn als front-end developer maar het lijkt mij een onnodige en overbodige stap.

Simpel voorbeeld, als HA plat gaat na een update en ik niet meteen de tijd heb dat te fixen (gaat de vrouw niet leuk vinden maar dat terzijde ;-)) zou dat betekenen dat ik ook gaten ga krijgen in mijn verbruiksdata van de slimme meter.

De vraag was dus of men ervaring had met Hass.io icm InfluxDB / Chronograf. Die slimme meter data een database in duwen kan nooit heel ingewikkeld zijn, het ging mij er vooral om of Home Assistant dat een beetje fatsoenlijk doet.
Ik gebruik mijn HA als 'smart' portal voor al mijn apparatuur en heb ik HA graag de baas om data representatie etc
Wij gebruiken het beiden dus op een andere manier ;)

[ Voor 11% gewijzigd door R2D2 op 29-01-2019 14:21 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
XanderHuisman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:06:
MQTT is tussen HA en een losse DSMR reader en heb je niet nodig als je het DSMR component van HA gebruikt.
MQTT zorgt er ook voor dat je devices fysiek op een andere plek kan plaatsen. De machine met HA hoeft dan niet direct naast je meter te staan ;)
R2D2 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:56:
[...]
Ik gebruike Telegraf en vergiste mij even in de naam. Lijkt ook op elkaar :X

Het is in mijn geval een legacy keuze. Paar redenen om erbij te blijven:
  • Tijdseries normaliseren (vast interval, ook voor sensoren die 'erg vaak' meten)
  • Telegraf kan vanaf meerdere inputs naar InfluxDB schrijven, ik gebruikte ook collectd.
  • Batching, waardoor er minder vaak geschreven wordt naar disk
  • Geen white/blacklisting nodig, niet afhankelijk van changes in InfluxDB component of hass componenten
  • P1 logging direct vanaf MQTT terwijl er destijds (?) geen goede P1-over-MQTT support was in hass
Home assistant zie ik niet als een autoritaire databron en ook persistence is hier beperkt.
En dat mijn data nu dit formaat heeft zorgt er voor dat ik even moet kijken hoe ik dit oplos nadat home assistant die json_attributes echt weghaalt.

[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 29-01-2019 14:23 ]

• R2D2
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:21:
[...]

MQTT zorgt er ook voor dat je devices fysiek op een andere plek kan plaatsen. De machine met HA hoeft dan niet direct naast je meter te staan ;)
Valide punt, ik heb het geluk dat ie er echt praktisch naast hangt dus dat is geen probleem waar ik last van heb.
  • Batching, waardoor er minder vaak geschreven wordt naar disk
Een goede reden om Telegraf er ook maar bij te pakken nu ik dat zo lees. Het zal uiteindelijk wel de gehele TICK stack worden om alle data te collecten via de diverse bronnen.

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-11 07:53
Helaas niet, de Q9FN...

• JayOne

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
Chrisiesmit93 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:14:
Ik zit vanavond al een tijdje te stoeien met een deel van mijn "wekker radio script" maar het lukt nog niet echt. :(

Wat ik wil is dat wanneer de input_boolean "alarm_clock_radio" aan gaat, het scrip triggert dat eerst het nieuws afgespeeld moet worden op een Google Home Mini en als die stream (mp3 file) klaar is, alle speakers (die in een groep staan), een radiozender gaan afspelen.

Ik gebruik hiervoor onderstaande automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
####################################
##### Alarm clock radio nieuws #####
- alias: alarm_clock_radio_news
  initial_state: true
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.alarm_clock_radio
    to: 'on'
  action:
  - service: media_player.play_media
    data:
      entity_id: media_player.bed
      media_content_id: http://content1a.omroep.nl/urishieldv2/l27m44da28976221d353005c4f58c9000000.08492bf5d589d7d55b72331f0eb8ba04/nos/radionieuws/nosnieuws_bulalg.mp3
      media_content_type: 'music'
  - service: media_player.volume_set
    data:
      entity_id: media_player.chris
      volume_level: 0.15

##### Alarm clock radio muziek #####
- alias: alarm_clock_radio_music
  initial_state: true
  trigger:
    to: 'idle'
  action:
  - data:
      entity_id: input_boolean.turn_on
    service: input_boolean.play_slam_mixmarathon
  - data:
      entity_id: input_boolean.turn_off
    service: input_boolean.alarm_clock_radio

De input_boolean "play_slam_mixmarathon" werkt prima als ik deze handmatig activeer, de correcte stream gaat aan op alle speakers.
Probleem is echter dat bovenstaande automation niet verder lijkt te komen omdat die de trigger van media_player.bed die naar "idle" gaat, niet herkend...
In de dev-state zie ik hem wel degelijk gewoon naar "idle" gaan, maar er gebeurt niets :'(

Ziet iemand de fout misschien ?
Ik draait v0.86.3 van hass.
wat als je hem zo doet dan?
YAML:
1
2
3
    from: 'playing'

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:46
Vandaag de Nest aan HA toegevoegd en met de Lovelace interface bezig geweest. Ik heb nu wel iets in elkaar gezet wat voor ons (vriendin en ik) bruikbaar is via de app. Binnenkort maar eens kijken of ik alles van de HUE app overgezet krijg naar HA.

Nu wil ik graag wat bewegingssensoren toe gaan voegen in mijn setup. Ik heb nu een HUE sensor (die geconfigureerd is via de HUE app) en een Xiaomi Aqara bewegingssensor die ik via home assistant aanstuur. Het enige vervelende van deze sensor vind ik dat hij maar 1 keer in de 2 minuten beweging o.i.d. meld.

Welke sensoren gebruiken jullie? Ik heb zojuist een PIR sensor besteld uit china in de hoop dat ik daar iets mee kan i.c.m. Arduino en MQTT. De HUE sensor werkt lekker (al moet ik deze nog naar HA overzetten) maar aangezien ik nog 5 sensoren nodig heb vind ik dat nogal een dure grap worden..

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 18:45
R0y. schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:10:
Vandaag de Nest aan HA toegevoegd en met de Lovelace interface bezig geweest. Ik heb nu wel iets in elkaar gezet wat voor ons (vriendin en ik) bruikbaar is via de app. Binnenkort maar eens kijken of ik alles van de HUE app overgezet krijg naar HA.

Nu wil ik graag wat bewegingssensoren toe gaan voegen in mijn setup. Ik heb nu een HUE sensor (die geconfigureerd is via de HUE app) en een Xiaomi Aqara bewegingssensor die ik via home assistant aanstuur. Het enige vervelende van deze sensor vind ik dat hij maar 1 keer in de 2 minuten beweging o.i.d. meld.

Welke sensoren gebruiken jullie? Ik heb zojuist een PIR sensor besteld uit china in de hoop dat ik daar iets mee kan i.c.m. Arduino en MQTT. De HUE sensor werkt lekker (al moet ik deze nog naar HA overzetten) maar aangezien ik nog 5 sensoren nodig heb vind ik dat nogal een dure grap worden..
Xiaomi motion sensoren zijn goedkoop en werken prima, je moet je afvragen wat je nodig hebt en waarom je constant beweging wilt rapporteren. Hier werken de meeste lampen op beweging, maar bij beweging start x timer en als er weer beweging is reset timer en start opnieuw met aftellen waardoor de lampen aanblijven.

Voorbeeld code met alle input voor het toilet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
#**********************************************************
#* toilet switch
- alias: switch_toilet
  trigger:
    platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
      id: switch_toilet
      event: 1002
  action:
    - service: scene.turn_on
      data_template:
        entity_id: >-
          {% if now().hour >= 0 and now().hour < 6 and is_state("light.toilet", "off") %}
            scene.toilet_nacht
          {% elif now().hour >= 6 and now().hour < 18 and is_state("light.toilet", "off") %}
            scene.toilet_dag
          {% elif now().hour >= 18 and now().hour < 24 and is_state("light.toilet", "off") %}
            scene.toilet_avond
          {% elif is_state("light.toilet", "on") %}
            scene.toilet_uit
          {% endif %}
#* toilet contact
- alias: contact_toilet_on
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.contact_toilet
    from: 'off'
  action:
    - service: timer.start
      entity_id: timer.toilet_lampen
      data_template:
            scene.toilet_nacht
          {% elif now().hour >= 6 and now().hour < 18 and is_state("light.toilet", "off") %}
            scene.toilet_dag
          {% elif now().hour >= 18 and now().hour < 24 and is_state("light.toilet", "off") %}
            scene.toilet_avond
            scene.toilet_uit
          {% endif %}
#* toilet motion
- alias: motion_toilet_timer_on
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_toilet
  condition:
    - condition: state
      state: 'active'
  action:
  - service: timer.cancel

- alias: motion_toilet_lights_off
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.motion_toilet
  condition:
    - condition: state
      entity_id: light.toilet
      state: 'off'
  action:
    data_template:
          scene.toilet_nacht
          scene.toilet_dag
          scene.toilet_avond
          scene.toilet_uit
        {% endif %}

#* Toilet States
- alias: state_toilet_lamp
  trigger:
    from: 'on'
    to: 'off'
  action:
    - service: timer.cancel
#* toilet timers
- alias: timer_toilet_lampen_finished
  trigger:
    event_type: timer.finished
    event_data:
  action:
    service: light.turn_off

• zoeperman
  • Laatst online: 22-10 15:47
@lubbertkramer das een hele lap code voor 1 lampje :)

Als ik het goed begrijp heb je en een deurcontact, motion sensor en een wandschakelaar.
Waarom dan een motion en deurcontact?
De timer is er voor om te zorgen dat het licht niet te snel uit gaat?
Heb hier enkel een motion gehad in de wc, maar daar was de waf factor niet voldoende voor helaas, dus die heb ik maar weer oldskool dom gemaakt..

• JayOne
R0y. schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:10:
Wanneer je in de automation een tijd meegeeft dat er geen beweging is van meer dan de 2 minuten dan blijft de motion sensor zijn werk goed doen. Dit kan via een For conditie in je trigger.

• lubbertkramer
zoeperman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:35:
@lubbertkramer das een hele lap code voor 1 lampje :)

Als ik het goed begrijp heb je en een deurcontact, motion sensor en een wandschakelaar.
Waarom dan een motion en deurcontact?
De timer is er voor om te zorgen dat het licht niet te snel uit gaat?
Heb hier enkel een motion gehad in de wc, maar daar was de waf factor niet voldoende voor helaas, dus die heb ik maar weer oldskool dom gemaakt..
Contact doet het licht aan bij deur openen en bij weer openen uit. De motion is er als backup aangezien de deur niet altijd dicht is en zorgt ervoor dat tijdens sommige lange sessies op de kleine kamer het licht aanblijft. Als backup is er nog altijd de xiaomi schakelaar:) Daarnaast maak ik gebruik van scènes door het hele huis om vooral se lichtsterkte te bepalen voor bepaalde tijden.

De WAF maar ook acceptatie van familie etc is hier prima sinds de switch van (super)Homey naar HA en er meer stabiliteit is. Al draait de homey nog wel.

Veel voor een lampje maar zelf de structuur dan meestal complexer ook door de rest van de woning, dit was een simpel voorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door lubbertkramer op 29-01-2019 20:58 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De tutorials van installaties op windows 10 met docker zijn ook niet te vinden... iemand een suggestie?

• lubbertkramer
Sbakker1982 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:57:
De tutorials van installaties op windows 10 met docker zijn ook niet te vinden... iemand een suggestie?
Gewoon de docker handleiding na installatie docker? Hoe docker op Windows te installeren zal HA inderdaad niet meenemen in de handleiding

Edit:
Staat gewoon Windows docker @ de installatiepagina -> https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 29-01-2019 21:01 ]

• Ferra
  • Niet online
lubbertkramer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:59:
[...]

Gewoon de docker handleiding na installatie docker? Hoe docker op Windows te installeren zal HA inderdaad niet meenemen in de handleiding

Edit:
Staat gewoon Windows docker @ de installatiepagina -> https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/
die heb ik gevolgd. Ik zie netjes de HA bestanden op mijn harddisk staan na de pull en heb ook de port settings gerund. Echter krijg ik geen HA te zien op localhost:8123. iemand een idee?

code:
1
2
docker run -d --name="home-assistant" -v d:/Home-Assistant/config:/config -e "TZ=Europe/Amsterdam" --net=host homeassistant/home-assistant
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=scrambledip listenport=8123 connectaddress=10.0.75.0 connectport=8123

[ Voor 6% gewijzigd door Ferra op 29-01-2019 21:44 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:58
Sbakker1982 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:26:
[...]

die heb ik gevolgd. Ik zie netjes de HA bestanden op mijn harddisk staan na de pull en heb ook de port settings gerund. Echter krijg ik geen HA te zien op localhost:8123. iemand een idee?

code:
1
2
3
docker run -d --name="home-assistant" -v d:/Home-Assistant/config:/config -e "TZ=Europe/Amsterdam" --net=host homeassistant/home-assistant
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=scrambledip listenport=8123 connectaddress=10.0.75.0 connectport=8123
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=0.0.0.0 listenport=8123 connectaddress=10.0.75.0 connectport=8123
Kijk eens naar de log van home assistant:
code:
1
docker logs “naam van de home-assistant-container”

Je kunt de naam van je container vinden door dit commando uit te voeren:
code:
1
docker ps -a

• Ferra
  • Niet online
oohh schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:45:
[...]

Kijk eens naar de log van home assistant:
code:
1
docker logs “naam van de home-assistant-container”

Je kunt de naam van je container vinden door dit commando uit te voeren:
code:
1
docker ps -a
Hier is de log (vanuit Portainer):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
,
        Here are some resources to get started:,
,
         - Configuring Home Assistant:,
           https://home-assistant.io/getting-started/configuration/,
,
         - Available components:,
           https://home-assistant.io/components/,
,
         - Troubleshooting your configuration:,
           https://home-assistant.io/getting-started/troubleshooting-configuration/,
,
         - Getting help:,
           https://home-assistant.io/help/,
,
        This message is generated by the introduction component. You can,
        disable it in configuration.yaml.,
,
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~,
    ,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded persistent_notification from homeassistant.components.persistent_notification,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain introduction took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up http,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain http took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up lovelace,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain lovelace took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up recorder,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up websocket_api,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain websocket_api took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up system_log,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain system_log took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up auth,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain auth took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up onboarding,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up api,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain api took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain onboarding took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up frontend,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain frontend took 0.3 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Database is about to upgrade. Schema version: None,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain recorder took 0.7 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up history,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain history took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sensor from homeassistant.components.sensor,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sensor.yr from homeassistant.components.sensor.yr,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up sensor,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded conversation from homeassistant.components.conversation,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded cloud from homeassistant.components.cloud,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded automation from homeassistant.components.automation,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded group from homeassistant.components.group,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up group,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain group took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded map from homeassistant.components.map,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up map,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain map took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded discovery from homeassistant.components.discovery,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up discovery,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain discovery took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded sun from homeassistant.components.sun,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up sun,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain sun took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config from homeassistant.components.config,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded script from homeassistant.components.script,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded logbook from homeassistant.components.logbook,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded updater from homeassistant.components.updater,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up updater,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded tts from homeassistant.components.tts,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded tts.google from homeassistant.components.tts.google,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Setting up sensor.yr,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up conversation,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain conversation took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up cloud,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain cloud took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up automation,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain automation took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up config,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up script,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain script took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up logbook,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain logbook took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up tts,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain updater took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.entity_registry from homeassistant.components.config.entity_registry,
2019-01-29 21:47:43 INFO (SyncWorker_4) [homeassistant.components.tts] Create cache dir /config/tts.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.group from homeassistant.components.config.group,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.config_entries from homeassistant.components.config.config_entries,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.hassbian from homeassistant.components.config.hassbian,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.device_registry from homeassistant.components.config.device_registry,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.core from homeassistant.components.config.core,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.script from homeassistant.components.config.script,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.customize from homeassistant.components.config.customize,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.auth from homeassistant.components.config.auth,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.automation from homeassistant.components.config.automation,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.loader] Loaded config.auth_provider_homeassistant from homeassistant.components.config.auth_provider_homeassistant,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain config took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:43 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain tts took 0.0 seconds.,
2019-01-29 21:47:44 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain sensor took 0.4 seconds.,
2019-01-29 21:47:44 INFO (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Home Assistant initialized in 1.46s,
2019-01-29 21:47:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant,
2019-01-29 21:47:44 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Timer:starting,

wat me opvalt in portainer is dat portainer netjes een ip krijgt met een port en de home assistant container niet. Kan het daar aan liggen? En hoe pas ik dit aan?

Daarnaast ben ik wel benieuwd of ik mijn rfxtrx op deze manier aan de praat krijg. Ik lees dat docker usb passthrough niet ondersteunt op windows?

edit: ik moet zeggen dat ik het qua handleidingen voor de intel nuc erg beperkt vind. niet erg noob-proof allemaal ;-)

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 20:09
Omdat niet iedereen in het Zigbee2mqtt topic zit post ik het hier ook maar even:

Zigbee2mqtt 1.1 is zojuist gereleased! :)
Release notes: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.1.0

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik ben bezig met mijn Lovelace layout te maken, maar is de enige manier om de cards in te delen de custom layout-card optie te gebruiken? :?
Of je speelt met horizontal-stack en vertical-stack

Sometimes you need to plan for coincidence

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:55
JayOne schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:39:
[...]

Met deze patch schijnt het probleem met het AsusWRT component opgelost te zijn.

[...]

Dit weekend maar eens de stap naar Lovelace maken dus.
Voor mij werkt het asuswrt component nog steeds niet in 0.86.4.
Is dit bij iemand anders wel weer gaan werken?

• XanderHuisman
maxxie85 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Ik zag in de HA Discord chat al meer mensen klagen dat het nog niet gefixed is.

Als ze bij HA nou eens goede reviews en tests doen voor ze iets in de release drukken....

• JayOne
maxxie85 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Kan helaas nog niet melden of het bij mij werkt, de patch is nog niet vrijgegeven binnen Hassio. Het was met name een probleem met Hassio en het AsusWrt component.

Voor het opzetten van de download- en uploadsensors is er een aanpassing gedaan binnen het component, wat niet gemeld is in de releasenotes. Je kunt nu zelf aangeven welke sensors je wilt tonen (configuratie).

• JayOne
XanderHuisman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Ik zag in de HA Discord chat al meer mensen klagen dat het nog niet gefixed is.

Als ze bij HA nou eens goede reviews en tests doen voor ze iets in de release drukken....
Lijkt dat we moeten wachten op patch #5

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:55
JayOne schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Kan helaas nog niet melden of het bij mij werkt, de patch is nog niet vrijgegeven binnen Hassio. Het was met name een probleem met Hassio en het AsusWrt component.

Voor het opzetten van de download- en uploadsensors is er een aanpassing gedaan binnen het component, wat niet gemeld is in de releasenotes. Je kunt nu zelf aangeven welke sensors je wilt tonen (configuratie).
Als ik ze als sensors toevoeg aan de configuratie dan bestaan de entities wel.
Echter onstaan er errors wanneer Hass de entities wilt updaten. Dus het werkt nog niet.
Is het dan nu officieel dat de Weather Underground API niet meer werkt? Tot vanmorgen had ik nog sensoren, nu niet meer :P
Nevermind, werkt nog steeds :+ Die weten ook niet wat ze willen daar volgens mij. Zou toch per 1-1-2019 dichtgezet worden :?

[ Voor 35% gewijzigd door lolgast op 30-01-2019 10:57 ]

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:18
Zo te zien is sinds de upgrade m'n history/recorder stuk, kan geen (of niet up to date) history voor entiteiten zien... Meer mensen last van?

• wmn79
The_Admin schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:05:
Zo te zien is sinds de upgrade m'n history/recorder stuk, kan geen (of niet up to date) history voor entiteiten zien... Meer mensen last van?
Vanaf welke versie heb je geupdate en naar welke versie? Geen warning notification?

• UTMachine
  • Nu online
lolgast schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:56:
Is het dan nu officieel dat de Weather Underground API niet meer werkt? Tot vanmorgen had ik nog sensoren, nu niet meer :P
Nevermind, werkt nog steeds :+ Die weten ook niet wat ze willen daar volgens mij. Zou toch per 1-1-2019 dichtgezet worden :?
Klopt, officieel vanaf 1-1-2019 ... Ik heb in December de switch gemaakt naar Dark Sky :+

• The_Admin
wmn79 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:11:
[...]

Vanaf welke versie heb je geupdate en naar welke versie? Geen warning notification?
0.85.1 > 0.86.2, toen was alles verrot zo'n beetje, uiteindelijk teruggaan naar snapshot van 0.85.1 en geupgrade naar 0.86.3, dat ging beter.

Vermoed dat het komt doordat ik het snapshot heb teruggezet.
UTMachine schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Klopt, officieel vanaf 1-1-2019 ... Ik heb in December de switch gemaakt naar Dark Sky :+
Van Darksky mis ik dat ze geen goede beschrijving van de voorspelling van de dag hebben. Dit bedoel ik, daarvan laat ik de 1d-variant elke ochtend als bericht versturen zodat ik weet wat ik kan verwachten vanaf de auto naar kantoor en terug ;)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/9fc79b203528cc16fd6f3aaf79735e24.png

• wmn79
The_Admin schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:25:
[...]

0.85.1 > 0.86.2, toen was alles verrot zo'n beetje, uiteindelijk teruggaan naar snapshot van 0.85.1 en geupgrade naar 0.86.3, dat ging beter.

Vermoed dat het komt doordat ik het snapshot heb teruggezet.
Bij mij kwam stoppen recorder en logboek door een exclusion die ik had en de slugify change. Maar dat zou in 86.3 beter geregeld moeten zijn.

• The_Admin
wmn79 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:50:
[...]

Bij mij kwam stoppen recorder en logboek door een exclusion die ik had en de slugify change. Maar dat zou in 86.3 beter geregeld moeten zijn.
Ja, kreeg inderdaad zo'n waarschuwing bij 86.3, dus alles netjes gerenamed,en kan wel de current states zien, maar de history is er gewoon niet / klopt niet

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 12:10
The_Admin schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:51:
[...]

Ja, kreeg inderdaad zo'n waarschuwing bij 86.3, dus alles netjes gerenamed,en kan wel de current states zien, maar de history is er gewoon niet / klopt niet
gooi je .db even weg, met je herstelling van 0.86 naar 0.85 is je db corrupt geraakt.

• Vaevictis_
lolgast schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:41:
[...]

Van Darksky mis ik dat ze geen goede beschrijving van de voorspelling van de dag hebben. Dit bedoel ik, daarvan laat ik de 1b-variant elke ochtend als bericht versturen zodat ik weet wat ik kan verwachten vanaf de auto naar kantoor en terug ;)
[Afbeelding]
Ik mis vooral insolation (instralingsgegevens) om te bepalen hoeveel de PV panelen zouden moeten opbrengen.
Vaevictis_ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:02:
[...]

Ik mis vooral insolation (instralingsgegevens) om te bepalen hoeveel de PV panelen zouden moeten opbrengen.
Waar log je je productie dan? Ik upload het via een YouLess naar PVOutput, daar kan ik ook estimates invullen. Die heb ik voor elke maand berekend m.b.v. 'PVGIS'.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:08
Vaevictis_ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:02:
[...]

Die haal ik via Buienradar (Zonintensiteit 85 W/m2), niet om mijn PV panelen te bereken want die heb ik niet, maar om te bepalen of de rolluiken in de zomer dicht moeten of niet :D Werkte behoorlijk betrouwbaar afgelopen zomer!

• The_Admin
Zandpad schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:58:
[...]

gooi je .db even weg, met je herstelling van 0.86 naar 0.85 is je db corrupt geraakt.
Lijkt te werken! Thanks. Maar eens werk maken om die recorder sowieso naar MariaDB op m'n Synology te laten loggen.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 19:08
Heeft iemand al geprobeerd om esphomeyaml op een shelly te laden? Het uploaden lijkt allemaal te lukken (aangesloten via kabel), maar vervolgens krijg ik 'm niet op m'n wifi. Ook de switch die ik instel in m'n yaml werkt niet.

Config is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
esphomeyaml:
  name: shelly_1
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: "MySSID"
  password: "MyPassword"
  manual_ip:
    static_ip: 10.10.1.130
    gateway: 10.10.0.1
    subnet: 255.255.240.0

light:
  - platform: binary
    id: light
    name: "Shelly 1"
    output: relay

output:
  - platform: gpio
    id: relay
    pin: GPIO4

binary_sensor:
    id: sw
    pin: GPIO5
    on_press:
      then:
        - light.toggle: light
    on_release:
      then:
sjnelle schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Zojuist geprobeerd {"node_id":"107","name":"vijverpopp2"} daarna een herstart uitgevoerd de hoofd zwave node wordt wel gerenamed waar de sub entities niet de friendly name past zich wel aan waar de entity naam zie

[Afbeelding]

ps het stukje unknown type komt omdat de tussenstekker nog niet volledig herkend wordt maar hij werkt wel.
Ik besef me dat ik hier niet meer op heb gereageerd. Maar dan moet je de vermeldingen in de core.entity_registry verwijderen van de oude naam. Dan maakt hij de sensoren aan met de nieuwe naam

* lolgast vindt dat entity_registry nog steeds een k*t systeem :X

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:53
dat verwijderen zal dan wel de truck zijn.

Volgens de gasten van home assistant in de zwave channel. moet je deze procedure gebruiken en alles handmatig hernoemen:

https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/
Klopt inderdaad, maar die gasten hebben er geen verstand van :D

Nee serieus, HA hamert nogal op een 'edit het maar in de UI, dan blijven wij lekker aankloten in .storage/core.*_registry'-methode. Die entity_registry zou ooit in het leven geroepen zijn om sensor namen te 'reserveren' voor devices die kwijt zouden raken en je opnieuw moet toevoegen. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak komt het voor dat je een device kwijtraakt en er op precies dát moment eenzelfde device de vrijgekomen naam zou gebruiken? Echt nooit. In mijn ogen is die entity_registry een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.

@Thoit hieronder: Ik denk dat je opzoek bent naar Device Class

[ Voor 9% gewijzigd door lolgast op 30-01-2019 15:01 ]

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
Wederom een vraag vanuit mijn kant. Momenteel heb ik een aantal Xiaomi bewegingssensoren hangen die onder andere ook de lichtsterkte in Lux meten. Ik wil dit weten om te controleren of het donker is en dus de lampen zijn uitgeschakeld (dit zijn geen slimme lampen).

Nu heb ik hiervoor een custom sensor aangemaakt die de Attribute Dark uitleest van de bewegingssensor. In de UI wordt nu netjes weergegeven false, want het is niet donker. Hoe kan ik dit echter eenvoudig dynamisch maken met een icoon? Ik weet dat je dit onder andere kunt doen met een template sensor aan te maken, maar is hier inmiddels een eenvoudigere manier voor?

• JayOne
Thoit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:57:
Wederom een vraag vanuit mijn kant. Momenteel heb ik een aantal Xiaomi bewegingssensoren hangen die onder andere ook de lichtsterkte in Lux meten. Ik wil dit weten om te controleren of het donker is en dus de lampen zijn uitgeschakeld (dit zijn geen slimme lampen).

Nu heb ik hiervoor een custom sensor aangemaakt die de Attribute Dark uitleest van de bewegingssensor. In de UI wordt nu netjes weergegeven false, want het is niet donker. Hoe kan ik dit echter eenvoudig dynamisch maken met een icoon? Ik weet dat je dit onder andere kunt doen met een template sensor aan te maken, maar is hier inmiddels een eenvoudigere manier voor?
Je sensor customizen met een template, zoals o.a. hier staat beschreven.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
@lolgast Nee, die kan ik niet gebruiken voor custom sensors volgens mij. Gebruik ze wel veel bij mijn standaard sensoren.

@JayOne Dat is inderdaad de manier die ik bedoelde. Had gehoopt dat er misschien in Lovelace iets zou zitten om gelijk naar een attribute van een sensor te kunnen verwijzen :) Scheelt namelijk weer een hoop bestandjes aanpassen e.d.

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-11 13:36
Hi All,

heeft er iemand ervaring met sturen van commando's naar Fully Kiosk Browser?
ik heb een dedicated tablet aan de muur hangen (Amazon Fire HD gen 8) met daarop fully kiosk browser.

Ik wil het scherm triggeren om aan te gaan bij een specifiek event. nu test ik het met een switch.

als ik volgende url in mijn browser plak, dan werkt de trigger:
http://192.168.1.149:2323...=json&password=mypassword

Als ik een switch in HA configureer als volgt en uitvoer dan gebeurt er helemaal niks:
YAML: configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
switch 2:
  - platform: command_line
    switches:
      tablet_display_on:
        command_on: "/usr/bin/curl -X POST http://192.168.1.149:2323/?cmd=triggerMotion&type=json&password=mypassword"
        friendly_name: "tablet display on"

• CodeIT
  • Laatst online: 10-11 21:01

CodeIT

Code IT

warlock1984 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:05:
Hi All,

heeft er iemand ervaring met sturen van commando's naar Fully Kiosk Browser?
ik heb een dedicated tablet aan de muur hangen (Amazon Fire HD gen 8) met daarop fully kiosk browser.

Ik wil het scherm triggeren om aan te gaan bij een specifiek event. nu test ik het met een switch.

als ik volgende url in mijn browser plak, dan werkt de trigger:
http://192.168.1.149:2323...=json&password=mypassword

Als ik een switch in HA configureer als volgt en uitvoer dan gebeurt er helemaal niks:
YAML: configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
switch 2:
  - platform: command_line
    switches:
      tablet_display_on:
        command_on: "/usr/bin/curl -X POST http://192.168.1.149:2323/?cmd=triggerMotion&type=json&password=mypassword"
        friendly_name: "tablet display on"
Ik gok dat het mis gaat door de POST ipv GET in je 'command_on'. Ik zou zelf overigens een Rest command gebruiken: https://www.home-assistant.io/components/rest_command/

• warlock1984
ik heb even snel POST door GET veranderd en herstart. jammer genoeg (nog) niet de oplossing.

ik probeer het rest command pad ook even uit, maar ik hoop maar dat ik daar vlot wijs uit geraak.
CodeIT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:10:
[...]

Ik gok dat het mis gaat door de POST ipv GET in je 'command_on'. Ik zou zelf overigens een Rest command gebruiken: https://www.home-assistant.io/components/rest_command/

• CodeIT
  • Laatst online: 10-11 21:01

CodeIT

Code IT

warlock1984 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:17:
ik heb even snel POST door GET veranderd en herstart. jammer genoeg (nog) niet de oplossing.

ik probeer het rest command pad ook even uit, maar ik hoop maar dat ik daar vlot wijs uit geraak.

[...]
Mogelijk kun je dit beter gebruiken (ipv rest command in een automation): https://www.home-assistant.io/components/switch.rest/

• warlock1984
ook geprobeerd,
jammer maar helaas...
CodeIT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:18:
[...]

Mogelijk kun je dit beter gebruiken (ipv rest command in een automation): https://www.home-assistant.io/components/switch.rest/

• Vaevictis_
ThinkPadd schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:49:
[...]

Waar log je je productie dan? Ik upload het via een YouLess naar PVOutput, daar kan ik ook estimates invullen. Die heb ik voor elke maand berekend m.b.v. 'PVGIS'.
PVoutput primair. PVOutput haalt gegevens op bij de Solaredge API. En vanuit HA haal ik met REST sensor ook weer gegevens op bij de Solaredge API.

PVoutput sensor gaf problemen, NaN meldingen. Kreeg het niet opgelost zonder rework.

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11 20:45
zoeperman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:56:
[...]

wat als je hem zo doet dan?
YAML:
1
2
3
    from: 'playing'
Helaas, geen resultaat.

Vind het persoonlijk wel bijzonder, lijkt wel alsof het "signaal" gewoonweg niet binnenkomt... :(
Nevermind

[ Voor 94% gewijzigd door martinvdm op 30-01-2019 18:44 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Danielson
Ik heb sinds kort problemen met scenes in de homekit app, het probleem is dat als ik b.v. de scene weltrusten activeer random lampen niet uitgaan.

Als ik de losse lampen schakel via HA/Hue App/Homekit app werkt het prima, maar zodra ik een scene activeer blijven er dus random lampen aanstaan.

Ik zie de volgende fouten terug in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2019-01-30 19:21:43 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error executing service <ServiceCall light.turn_on (c:0ac147b8afcc4e72921dcd780c772036): entity_id=['light.eetkamertafel'], brightness_pct=100.0>
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/core.py", line 1138, in _safe_execute
    await self._execute_service(handler, service_call)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/core.py", line 1151, in _execute_service
    await handler.func(service_call)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/light/__init__.py", line 287, in async_handle_light_on_service
    await light.async_turn_on(**pars)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/hue/light.py", line 378, in async_turn_on
    await self.light.set_state(**command)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/aiohue/lights.py", line 112, in set_state
    json=data)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/aiohue/bridge.py", line 69, in request
    ) from None
aiohue.errors.RequestError: Error requesting data from 172.16.1.9: [Errno None] Can not write request body for http://172.16.1.9/api/vRhkFmRpGOfARrssSLI9b2vOylNtymweQ6kiehH7/lights/19/state

Ik heb de .homekit.state al eens verwijderd en Homekit opnieuw gekoppeld en de scenes opnieuw aangemaakt, maar het probleem blijft exact hetzelfde.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Danielson op 30-01-2019 20:09 ]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 14:51
lolgast schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:30:
@trekker22 Natuurlijk kan dat :) Via /dev-state kun je zien wat de huidige status is van je automations[Afbeelding]

En via /dev-service kun je o.a. automations beheren qua status[Afbeelding]
WHAAAAAAAA!!!! Hier heb ik 2 dagen en nachten naar lopen zoeken!!! Stom, heb nooit gezien dat ze uit gezet waren/konden worden! Je kan ze overigens ook makkelijk aanzetten onder /dev-state. Als de automation op off staat, dan staat hij uit |:(

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Zandpad schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:11:

Ik heb geen gas, maar is dat niet hetzelfde te configureren binnen DSMR? Dan hoef je alleen je MQTT topic aan te passen van "dsmr/reading/electricity_currently_delivered" naar "dsmr/reading/gas_currently_delivered"
UTMachine schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:15:

Klopt, gas configureer je exact hetzelfde als de elektriciteit. Werkt hier perfect.
Uhmm.. het werkt niet :$
Voor elektra werkt alles wel en voor gas krijg ik wel de "Dag totaal" en de "Total", maar het huidige verbruik :N
In de "Home › Consumption › Gas consumption ›" zie ik wel een 'current delivered' staan, maar verder kom ik 'm niet tegen.
Welk reading field gebruiken jullie voor die "dsmr/reading/gas_currently_delivered"? Want "gas_currently_delivered" lijkt niet goed te zijn. Of moet ik die nog ergens toevoegen?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• UTMachine
  • Nu online
Nnoitra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:35:
[...]

[...]

Voor elektra werkt alles wel en voor gas krijg ik wel de "Dag totaal" en de "Total", maar het huidige verbruik :N
In de "Home › Consumption › Gas consumption ›" zie ik wel een 'current delivered' staan, maar verder kom ik 'm niet tegen.
Welk reading field gebruiken jullie voor die "dsmr/reading/gas_currently_delivered"? Want "gas_currently_delivered" lijkt niet goed te zijn. Of moet ik die nog ergens toevoegen?
Mijn configuratie is als volgt:

Day consumption (as JSON) configuration
code:
1
2
3
4
5
[mapping]
electricity1 = electricity1
electricity2 = electricity2
electricity_merged = electricity_merged
gas = gas

Telegram (as JSON) configuration
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[mapping]
id = id
timestamp = timestamp
electricity_currently_delivered = electricity_currently_delivered
electricity_delivered_1 = electricity_delivered_low
electricity_delivered_2 = electricity_delivered_normal
electricity_tariff = electricity_tariff
phase_currently_delivered_l1 = phase_currently_delivered_l1
phase_currently_delivered_l2 = phase_currently_delivered_l2
phase_currently_delivered_l3 = phase_currently_delivered_l3
extra_device_timestamp = gas_timestamp
extra_device_delivered = gas_delivered

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 12:10
Nnoitra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:35:
[...]

[...]

Sorry, ik heb geen gas in huis, dus ook geen gas meter...

• Nnoitra
UTMachine schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:43:

Day consumption (as JSON) configuration
code:
1
2
[mapping]
gas = gas
Dat is de 'dag totaal', die werkt inderdaad.
Telegram (as JSON) configuration
code:
1
2
3
[mapping]
extra_device_timestamp = gas_timestamp
extra_device_delivered = gas_delivered
Die eerste is een timestamp en die tweede het totale gas verbruik tot op dat moment.

Ik wil dus het actuele verbruik, net als wat bij elektriciteit kan en wat de DSMR add-on van Hass.io kan.
De waarde is er dus wel in DSMR Reader, maar ik krijg 'm er niet uit.

Dat
Dan hoef je alleen je MQTT topic aan te passen van "dsmr/reading/electricity_currently_delivered" naar "dsmr/reading/gas_currently_delivered"
werkt dus niet.
lolgast schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:54:
Heb je daarvoor geen DSMR v5 meter nodig? V2 en v4 rapporteren volgens mij veel minder frequent voor gas
Ik heb een v5 :)
Binnen DSMR Reader is het actuele gas verbruik ook wel bekend.
Op de "/admin/dsmr_consumption/gasconsumption/" pagina is de "Currently delivered" waarde dan ook te zien.
Wat echter niet lukt, en wat volgens @UTMachine en @Zandpad mogelijk moest zijn met een kleine topic aanpassing, is deze waarde met MQTT naar Hass pushen.

Na wat zoeken blijkt DSMR Reader het dus toch écht niet te kunnen exporteren.
Net als de Hass DSMR sensor component voert de Reader berekeningen uit om op basis van het verschil tussen timestamp 1 & 2 tot een actueel verbruik te komen.
Reader kan deze waarde dan wél in z'n eigen interface tonen, maar in tegenstelling tot het Hass component niet versturen. :/

[ Voor 35% gewijzigd door Nnoitra op 31-01-2019 00:45 ]

Heb je daarvoor geen DSMR v5 meter nodig? V2 en v4 rapporteren volgens mij veel minder frequent voor gas

@Nnoitra Andere aanpak en misschien niet zoals je hem wilt, maar ach :) Ik kan hem niet testen want ik heb geen v5 meter, maar voor elektriciteit werkt het prima :)
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/api.html#id14

Ik gebruik de API om elke eerste van de maand de huidige totalen op te halen en die te versturen. Hoef ik niet met mijn hoofd in meterkast te hangen :+

[ Voor 70% gewijzigd door lolgast op 31-01-2019 07:20 ]

• Nnoitra
lolgast schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:54:
@Nnoitra Andere aanpak en misschien niet zoals je hem wilt, maar ach :) Ik kan hem niet testen want ik heb geen v5 meter, maar voor elektriciteit werkt het prima :)
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/api.html#id14
Die specifieke call is voor electriciteit en er is geen gas variant beschreven.
Daarnaast lijkt Reader alles eerst in z'n database te gooien en vanaf daar beschikbaar te maken voor MQTT/Rest.
En omdat het actuele gas verbruik 'on the fly' berekend lijkt te worden, staat het niet in de database en is het niet te exporteren.

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:53
Toch wel apart dat ik 86.4 nog niet kan installeren. Gebruik een RPI met Hassio erop. Normaal krijg ik hem wel aangeboden om te installeren. Nu nog niet. Hass al een herstart gegeven en ook Hassio ook al een reboot gedaan.
Ik wacht geduldig af.

• lubbertkramer
ricardogn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:46:
Toch wel apart dat ik 86.4 nog niet kan installeren. Gebruik een RPI met Hassio erop. Normaal krijg ik hem wel aangeboden om te installeren. Nu nog niet. Hass al een herstart gegeven en ook Hassio ook al een reboot gedaan.
Ik wacht geduldig af.
Build van Hassio volgt altijd later na de release, hoelang er tussen zit was altijd wel een paar dagen tussen maar had de vraag even @ discord gedaan voor @JBS maar kan dat hier ook delen (lijkt mij). Hier kun je dus zien welke versie als stable is -> https://s3.amazonaws.com/hassio-version/stable.json of beta https://s3.amazonaws.com/hassio-version/beta.json

Edit:
Update commando zou zijn
code:
1
hassio ha update --version=0.86.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wAEofiTcTw1YJDw1RWLiGTY7/full.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door lubbertkramer op 31-01-2019 15:11 ]

• stefve1
  • Laatst online: 08-09 23:59
ricardogn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:46:
Ik wacht geduldig af.
De update (0.86.4 voor hassio) is net beschikbaar gemaakt!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:53
jeej,

De update is beschikbaar inderdaad. De installatie loopt inmiddels.
Hier ook geüpdatet. Enkel wat wijzigingen van time naar time-pattern benodigd. Fijn dat HASS nu op mobiel een stuk sneller start omdat Lovelace de standaard is geworden. :)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat het slugify gebeuren betekent dat je in de 'alias' van automations alleen nog maar a-z kan gebruiken? Zou wel jammer zijn.

• Mich
  • Laatst online: 09-11 16:44
Nnoitra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:46:
[...]

Dat is de 'dag totaal', die werkt inderdaad.

[...]

Die eerste is een timestamp en die tweede het totale gas verbruik tot op dat moment.

Ik wil dus het actuele verbruik, net als wat bij elektriciteit kan en wat de DSMR add-on van Hass.io kan.
De waarde is er dus wel in DSMR Reader, maar ik krijg 'm er niet uit.

Dat
[...]
werkt dus niet.

[...]

Ik heb een v5 :)
Binnen DSMR Reader is het actuele gas verbruik ook wel bekend.
Op de "/admin/dsmr_consumption/gasconsumption/" pagina is de "Currently delivered" waarde dan ook te zien.
Wat echter niet lukt, en wat volgens @UTMachine en @Zandpad mogelijk moest zijn met een kleine topic aanpassing, is deze waarde met MQTT naar Hass pushen.

Na wat zoeken blijkt DSMR Reader het dus toch écht niet te kunnen exporteren.
Net als de Hass DSMR sensor component voert de Reader berekeningen uit om op basis van het verschil tussen timestamp 1 & 2 tot een actueel verbruik te komen.
Reader kan deze waarde dan wél in z'n eigen interface tonen, maar in tegenstelling tot het Hass component niet versturen. :/
Ik gebruik de DSMR reader die in home assistant zit en daarmee heb ik zowel de gasmeter stand als mede het verbruik van de laatste 5 minuten.

[edit]
sorry je wist al dat het kon :>
Saturnus schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:36:
Begrijp ik het goed dat het slugify gebeuren betekent dat je in de 'alias' van automations alleen nog maar a-z kan gebruiken? Zou wel jammer zijn.
Zie
https://www.home-assistan...teworthy-breaking-changes

Cijfers in automation namen kan bijvoorbeeld nog gewoon.

• trekker22
hoe pas ik payload_template toe als ik verschilende clicks wil ondervangen en aan de hand daarvan een ander mqtt bericht wil sturen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: 033 keukenschuif_links_left
initial_state: 'on'
trigger:
  event_type: click
  event_data:
    entity_id: sensor.double_switch_keuken_schuifdeur_links_click

action:
- service: mqtt.publish
  data:
    topic: 'zigbee2mqtt/group_spots_kozijn/set'
    payload: '{"state":"ON"}'

double_switch_keuken_schuifdeur_links_click geeft diverse waardes door, left right double left etc

Moet ik nu in de action denk ik deze waarde uitlezen en met wat IF statements de payload aanpassen?
entity_data bevat dan deze waarde?

• JayOne
trekker22 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:16:
hoe pas ik payload_template toe als ik verschilende clicks wil ondervangen en aan de hand daarvan een ander mqtt bericht wil sturen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
  event_data:

action:
  data:
    payload: '{"state":"ON"}'

double_switch_keuken_schuifdeur_links_click geeft diverse waardes door, left right double left etc

Moet ik nu in de action denk ik deze waarde uitlezen en met wat IF statements de payload aanpassen?
entity_data bevat dan deze waarde?
Met data_template zoals in onderstaand voorbeeld

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    action:
        service: scene.turn_on
        data_template:
          entity_id: >
            {% if states('sensor.dark_sky_uv_index') | int < 3 %}
            scene.alarm_een
            {% elif states('sensor.dark_sky_uv_index') | int < 6 %}
            scene.alarm_twee
            {% elif states('sensor.dark_sky_uv_index') | int < 8 %}
            scene.alarm_drie
            {% elif states('sensor.dark_sky_uv_index') | int < 11 %}
            scene.alarm_vier
            {% else %}
            scene.alarm_vijf
            {% endif %}

• trekker22
JayOne schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:21:
[...]

Met data_template zoals in onderstaand voorbeeld
aan de hand van jou en op internet knutsel ik dit in elkaar; de automation wordt getriggerd maar geen response:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
  event_data:
action:
  data:
    payload_template: >
      {% if trigger.event.data['click'] == 'left' %}
      '{"state":"ON"}'
      {%- else -%}
      '{"state":"OFF"}'
      {%- endif %}

Kennelijk komt hij nu altijd in de ELSE uit. Hoe kan ik nou makkelijk inspecteren wat de waarde van trigger.event.data['click'] is? En heb ik wel de goede. In de states staat wel gewoon dit:

sensor.double_switch_keuken_schuifdeur_links_click
battery: 100
voltage: 3085
linkquality: 70
click: left
friendly_name: double_switch_keuken_schuifdeur_links_click
icon: mdi:toggle-switch

Echt makkelijk debuggen is het niet in HASS >:)

• RudolfR
  • Laatst online: 22:31
@trekker22
Ik denk dat je van de trigger de to_state wilt hebben en daarvan attribute 'click'.
trigger.to_state.attributes['click'] == 'left'

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:02:
[...]
Zie
https://www.home-assistan...teworthy-breaking-changes

Cijfers in automation namen kan bijvoorbeeld nog gewoon.
Ah, got it.
Wat automations betreft in dit verhaal kan je alles nog noemen zoals je wilt (in de alias), maar moet je er rekening mee houden dat als een dergelijke naam voorheen zorgde voor een entity_id met dubbele platte streep, dat nu nog maar een platte streep is. Bij verwijzingen naar die entity_id moet je dus de nieuwe naam opgeven.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Saturnus schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Ah, got it.
Wat automations betreft in dit verhaal kan je alles nog noemen zoals je wilt (in de alias), maar moet je er rekening mee houden dat als een dergelijke naam voorheen zorgde voor een entity_id met dubbele platte streep, dat nu nog maar een platte streep is. Bij verwijzingen naar die entity_id moet je dus de nieuwe naam opgeven.
En entiteiten mogen niet meer beginnen of eindigen met een underscore ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• trekker22
RudolfR schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:52:
@trekker22
Ik denk dat je van de trigger de to_state wilt hebben en daarvan attribute 'click'.
trigger.to_state.attributes['click'] == 'left'
ok ben wel benieuwd hoe je hier bij komt; is dat echt ergens terug te lezen in de docs?

En stel ik wil die trigger.to_state.attributes['click'] ergens uitlezen of wegschrijven zodat ik kan zien wat er gebeurd, is daar een handige manier voor? Wilde mezelf al een telegram bericht sturen om de variabele te kunnen inzien :-)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 17:03
endness schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:42:
Heeft iemand al geprobeerd om esphomeyaml op een shelly te laden? Het uploaden lijkt allemaal te lukken (aangesloten via kabel), maar vervolgens krijg ik 'm niet op m'n wifi. Ook de switch die ik instel in m'n yaml werkt niet.

Config is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
esphomeyaml:
  name: shelly_1
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: "MySSID"
  password: "MyPassword"
  manual_ip:
    static_ip: 10.10.1.130
    gateway: 10.10.0.1
    subnet: 255.255.240.0

light:
  - platform: binary
    id: light
    name: "Shelly 1"
    output: relay

output:
    id: relay
    pin: GPIO4

binary_sensor:
    id: sw
    pin: GPIO5
    on_press:
      then:
    on_release:
      then:
Waarom gebruik je een statisch IP? Volgens de website moet je ook dit toevoegen aan de "esphomeyaml:" sectie
code:
1
board_flash_mode: dout

Wat zie je als je serial port monitort?

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 11-11 17:40

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb net een Conbee stick aan mijn Home Assistant toegevoegd. Het werkt, ik heb 3 deursensoren en 2 bewegingssensoren toegevoegd. Wat simpele automations toegevoegd, beweging > lamp aan of deur open > lamp aan. Dit werkt voor een dag goed en daarna wordt de boel heel traag. Dan wordt de nieuwe status van de sensor pas na 30-60 seconden doorgegeven. Herstart ik de deCONZ addon in Hass.io is alles weer snel.

Iemand ervaring met dit probleem?

Phoscon App meldt:
Version 2.05.57 / 1/20/2019
Firmware 260B0500

• Danielson
Ik gebruik HA 0.86.4 i.c.m. Homekit, alleen heb ik sinds kort problemen bij het activeren van b.v. de Homekit scene weltrusten die al mijn Hue en Tradfri lampen uit zou moeten schakelen, het probleem is dat random lampen aan blijven staan.

Als ik al mijn lampen in een keer uitschakel via HA zelf of via de Hue app, dan werkt het prima.

Ik zie de volgende fouten terug in de log na het uitvoeren van de scene:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
2019-02-01 09:51:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
  File "/usr/lib/python3.5/asyncio/tasks.py", line 241, in _step
    result = coro.throw(exc)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/service.py", line 287, in _handle_service_platform_call
    await getattr(entity, func)(**data)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/hue/light.py", line 411, in async_turn_off
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/aiohue/lights.py", line 112, in set_state
    json=data)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/aiohue/bridge.py", line 69, in request
    ) from None
aiohue.errors.RequestError: Error requesting data from 172.16.1.9: [Errno 104] Connection reset by peer
2019-02-01 09:51:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
    result = coro.throw(exc)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/helpers/service.py", line 287, in _handle_service_platform_call
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/hue/light.py", line 411, in async_turn_off
    json=data)
    ) from None
aiohue.errors.RequestError: Error requesting data from 172.16.1.9: [Errno 104] Connection reset by peer
    result = coro.throw(exc)
    json=data)
    ) from None
2019-02-01 09:51:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.hue.light] Unable to reach bridge 172.16.1.9 (Error requesting data from 172.16.1.9: [Errno 104] Connection reset by peer)

Ik heb .homekit.state al eens verwijderd en Homekit opnieuw geconfigureerd, maar het probleem blijft bestaan.

De Hue hub is constant bereikbaar.

Iemand tips voor me? :)

• trekker22
waar leer ik om te gaan met templates? Wil een string vergelijken van een mqtt trigger.payload

de te vinden string is "click":"left"

dus probeer ik iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
initial_state: "on"
trigger:
  platform: mqtt
  topic: "zigbee2mqtt/double_switch_keuken_schuifdeur_links"

condition:
  condition: template
  value_template: "{{ \"click\":\"left\" in trigger.payload }}"

yamlint vind de code prima en van Hass krijg je een totaal onbruikbare foutmelding (kennelijk ook omdat ik met includes werk voor de automations):
nvalid config for [automation]: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token 'end of print statement', got ':') for dictionary value @ data['condition'][0]['value_template']. Got None
not a valid value for dictionary value @ data['condition'][0]['condition']. Got None
required key not provided @ data['condition'][0]['entity_id']. Got None. (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

Kan ik zoiets ook opbouwen/testen vanuit de UI?
de Automation builder is ook zo onduidelijk als wat, of zal wel aan mij liggen :-)

stel op click button wil ik een switch.toggle doen.
Bij de actie: service aanroepen.
Service: switch.toggle
wat vul je dan precies in bij de service data? het moet {} bevatten kennelijk?

{entity_id:wallplug_sidetable_switch} geeft dit:
Message malformed: Entity ID is an invalid entity id for dictionary value @ data['trigger'][1]['entity_id']

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 01-02-2019 10:56 ]

Tim Schuhmacher schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:16:
Ik heb net een Conbee stick aan mijn Home Assistant toegevoegd. Het werkt, ik heb 3 deursensoren en 2 bewegingssensoren toegevoegd. Wat simpele automations toegevoegd, beweging > lamp aan of deur open > lamp aan. Dit werkt voor een dag goed en daarna wordt de boel heel traag. Dan wordt de nieuwe status van de sensor pas na 30-60 seconden doorgegeven. Herstart ik de deCONZ addon in Hass.io is alles weer snel.

Iemand ervaring met dit probleem?

Phoscon App meldt:
Version 2.05.57 / 1/20/2019
Firmware 260B0500
Nee, herken dit probleem niet. De firmware van je Conbee is wel oud, update die sowieso even: https://github.com/dresde...05#issuecomment-459651204
Firmware updaten is overigens met versie 2.05.58 van de Phoscon app ook mogelijk vanuit Hass.io.
Enable firmware updates in Phoscon App when deCONZ is running via Hass.io
Voor de losstaande Docker volgt dit waarschijnlijk ook

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 01-02-2019 11:18 ]

trekker22 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:42:
waar leer ik om te gaan met templates? Wil een string vergelijken van een mqtt trigger.payload

de te vinden string is "click":"left"

dus probeer ik iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
initial_state: "on"
trigger:
  platform: mqtt
  topic: "zigbee2mqtt/double_switch_keuken_schuifdeur_links"

condition:
  condition: template
  value_template: "{{ \"click\":\"left\" in trigger.payload }}"

yamlint vind de code prima en van Hass krijg je een totaal onbruikbare foutmelding (kennelijk ook omdat ik met includes werk voor de automations):
nvalid config for [automation]: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token 'end of print statement', got ':') for dictionary value @ data['condition'][0]['value_template']. Got None
not a valid value for dictionary value @ data['condition'][0]['condition']. Got None
required key not provided @ data['condition'][0]['entity_id']. Got None. (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

Kan ik zoiets ook opbouwen/testen vanuit de UI?
de Automation builder is ook zo onduidelijk als wat, of zal wel aan mij liggen :-)

stel op click button wil ik een switch.toggle doen.
Bij de actie: service aanroepen.
Service: switch.toggle
wat vul je dan precies in bij de service data? het moet {} bevatten kennelijk?

{entity_id:wallplug_sidetable_switch} geeft dit:
Message malformed: Entity ID is an invalid entity id for dictionary value @ data['trigger'][1]['entity_id']
Misschien kun je hier iets mee. Je kunt wel met de dev-template pagina in de weer gaan, maar een 'trigger.*' heb je alleen bij een automation dus dat is op die manier niet te reproduceren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- alias: Aqara Overloop Gang
  id: "368549874"
  initial_state: 'off'
  trigger:
    - platform: event
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_left_158d00017188f7
        click_type: single
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_right_158d00017188f7
        click_type: single
      event_data:
        entity_id: binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7
        click_type: both
  action:
    - service: light.toggle
      data_template:
          {%- if trigger.event.data.entity_id.split('_')[3] == 'left' -%}
             light.overloop
          {%- elif trigger.event.data.entity_id.split('_')[3] == 'right' -%}
             light.gang
          {%- elif trigger.event.data.entity_id.split('_')[3] == 'both' -%}
             light.overloop, light.gang
          {%- endif -%}

• trekker22
lolgast schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:00:
[...]

Misschien kun je hier iets mee. Je kunt wel met de dev-template pagina in de weer gaan, maar een 'trigger.*' heb je alleen bij een automation dus dat is op die manier niet te reproduceren
ik heb hier even op doorgeborduurd naar dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    event_data:
action:
  - service: notify.telegram_joris
    data_template:
           left
           right
        {%- endif -%}

echter wordt deze automation niet eens getriggerd? Terwijl ik de sensor sensor.double_switch_keuken_schuifdeur_links_click wel zie wijzigen van waarde in het entiteiten overzicht van de developers tools? Ik heb alleen het click_type er niet bij, maar dit boeit me ook niet, wil op elke click reageren (single, double, long etc)

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 01-02-2019 11:16 ]

• JayOne
trekker22 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:14:
[...]

ik heb hier even op doorgeborduurd naar dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    event_data:
action:
    data_template:
           left
           right
        {%- endif -%}

echter wordt deze automation niet eens getriggerd? Terwijl ik de sensor sensor.double_switch_keuken_schuifdeur_links_click wel zie wijzigen van waarde in het entiteiten overzicht van de developers tools? Ik heb alleen het click_type er niet bij, maar dit boeit me ook niet, wil op elke click reageren (single, double, long etc)
Kun je niet beter ipv event platform state gebruiken in de trigger?

• trekker22
ik snap enigszins wat je bedoeld. Echter hoe laat ik een sensor die in de dev-state van waarde zie veranderen:

- deze waarde verandering oppakken als event (dus moet het via event of toch als state?)
- hoe krijg ik de click waarde er uit?
Want nu wordt hij ook niet eens getriggerd zie ik vanuit het logbook. Trouwens de sensors is een zigbee2mqtt sensor maar staat dus netjes via de integrations in het entiteiten overzicht.
Zo'n dingen zijn volgens mij nauwelijks in de docs van hass terug te vinden? (vroeger best wel wat geprogrammeerd maar zie ik echt vaak niet hoe te beginnen :-) )

https://imgur.com/a/cQP3Ab6
hierboven is die netjes in dev-state te zien en pakt die mooi de wisselende waardes op. Hoe pak ik dit op in een eigen automation?

[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 01-02-2019 11:26 ]

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 11-11 17:40

Tim Schuhmacher

abasios

Ik lees nu ook dat er 2 deCONZ Hass.io add-ons zijn. Eentje van Marthoc en eentje van pvizeli (onderdeel van de standaard addons) en die laatste kan blijkbaar de firmware vanuit de app upgraden:

https://github.com/dresde...96#issuecomment-459601478

• JayOne
trekker22 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:22:
[...]

ik snap enigszins wat je bedoeld. Echter hoe laat ik een sensor die in de dev-state van waarde zie veranderen:

- deze waarde verandering oppakken als event (dus moet het via event of toch als state?)
- hoe krijg ik de click waarde er uit?
Want nu wordt hij ook niet eens getriggerd zie ik vanuit het logbook. Trouwens de sensors is een zigbee2mqtt sensor maar staat dus netjes via de integrations in het entiteiten overzicht.
Zo'n dingen zijn volgens mij nauwelijks in de docs van hass terug te vinden? (vroeger best wel wat geprogrammeerd maar zie ik echt vaak niet hoe te beginnen :-) )

https://imgur.com/a/cQP3Ab6
hierboven is die netjes in dev-state te zien en pakt die mooi de wisselende waardes op. Hoe pak ik dit op in een eigen automation?
Voor een mediaplayer heb ik de volgende route gekozen om een soortgelijk probleem te tacklen.

1. template sensor maken van het attribuut (in jouw geval 'click')
2. in de automation deze sensor gebruiken als state trigger (alleen entity_id triggert dan elke state verandering)
3. in de action met een data_template de verschillende states adresseren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - alias: "Test: Receiver set volume source"
    trigger:
      entity_id: sensor.onkyo_receiver_source
    action:
        service: media_player.volume_set
        data_template:
          entity_id: media_player.onkyo_receiver
          volume_level: >
            {% if is_state("sensor.onkyo_receiver_source", "LP") %}
            0.7
            {% else %}
            0.4
            {% endif %}

• trekker22
JayOne schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Voor een mediaplayer heb ik de volgende route gekozen om een soortgelijk probleem te tacklen.

1. template sensor maken van het attribuut (in jouw geval 'click')
2. in de automation deze sensor gebruiken als state trigger (alleen entity_id triggert dan elke state verandering)
3. in de action met een data_template de verschillende states adresseren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - alias: "Test: Receiver set volume source"
    trigger:
      entity_id: sensor.onkyo_receiver_source
    action:
        service: media_player.volume_set
        data_template:
          entity_id: media_player.onkyo_receiver
          volume_level: >
            {% if is_state("sensor.onkyo_receiver_source", "LP") %}
            0.7
            {% else %}
            0.4
            {% endif %}
ok ik was hier ook mee aan het puzzelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
trigger:
action:
    data:

echter triggered deze wel 2x terwijl er maar 1 druk is en ook in dev-state ik maar 1x wijziging zie.
Hoe pak ik nu die click waarde op van de sensor, dan zie ik misschien waarom die 2x triggered.

• JayOne
trekker22 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:37:
[...]

ok ik was hier ook mee aan het puzzelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
trigger:
action:
    data:

echter triggered deze wel 2x terwijl er maar 1 druk is en ook in dev-state ik maar 1x wijziging zie.
Hoe pak ik nu die click waarde op van de sensor, dan zie ik misschien waarom die 2x triggered.
Waarschijnlijk omdat er meerdere attributen van waarde wijzigen en daardoor meerdere keren wordt getriggerd. Door een sensor van alleen een attribuut te maken ben je van dit "probleem" af.

Pagina: 1 ... 106 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.