Amazon Echo: bedien je huis spraakgestuurd

Introductie
De Amazon echo is een van de eerste producten die het mogelijk maken je huis spraakgestuurd te bedienen.Het apparaat is al een tijd op de markt (US), maar op Tweakers.net zijn er nauwelijks posts te vinden rondom dit product.
Omdat ik iedere dag met veel plezier gebruik maak van de mogelijkheden van dit product, wil ik deze mogelijkheden ook graag met jullie delen.
Amazon Echo
Voor de exacte specificaties wil ik graag verwijzen naar de product-websiteOok de support pagina laat duidelijk zien wat er mogelijk is.
Daarnaast is er een goed overzicht te vinden op de Wikipedia-pagina.
Enkele belangrijke mogelijkheden zijn:
- Luisteren van muziek en audiobooks
- Spelen van muziek vanaf bluetooth gekoppelde apparaten
- Verkeersinformatie geven
- Weerinformatie geven
- To do-lijst aanvullen
- Boodschappenlijst aanvullen
- Beantwoorden van kennisvragen
- Timer (kookwekker)
- Alarm
- Bedienen van specifieke apparaten
Amazon Echo Dot (april 2016)
Inmiddels is er een nieuwe versie van de Amazon Echo: Amazon Echo Dot.Dit product is bijna identiek aan de originele Amazon Echo, op de volgende punten na:
- Hij is kleiner, er zit een kleinere speaker in
- Er is een analoge line-out toegevoegd om je muziek op andere speakers af te kunnen spelen
- Er kan middels bluetooth muziek naar andere bluetooth-speakers worden gestuurd.
Waarom is de Amazon Echo interessant voor tweakers?
Afgezien van de prima standaardfunctionaliteit, heb ik het product aangeschaft om te koppelen met mijn home automation-systeem.Hardware
Ik heb de Amazon Echo gekocht omdat dit momenteel een van de weinige hardware-oplossingen is die erop gericht is om centraal te worden geplaatst, waarbij personen tegen het apparaat kunnen praten.Er zitten meerdere microfoons in de Amazon Echo verwerkt, die ervoor zorgen dat men over het algemeen goed wordt verstaan.
Of de spreker nu één meter of tien meter verderop staat.
Uiteraard speelt volume en achtergrond geluid hier wel een rol, maar ik beoordeel het product op dit gebied als uitstekend.
Als ik hard genoeg roep, worden commando's vanuit 3 kamers verderop toch nog uitgevoerd.
De hardware-matige basis als home automation-interface vind ik daarom erg goed.
Software: Philips Hue emulator
Standaard kan dit product diverse apparaten rechtstreeks aansturen. Voor mij als tweaker is dit echter niet genoeg.Gelukkig zijn er op diverse plekken op internet 'hacks' opgedoken die de mogelijkheden flink uitbreiden.
De Amazon Echo kan standaard Philips Hue-lampen aansturen door commando's te verzenden naar de Philips Hue-bridge.
De 'hack' die ik in mijn situatie gebruik bestaat uit een Philips Hue-emulator.
Deze emulator toont een twintigtal apparaten aan de Amazon Echo, waarvan deze denkt dat het lampen zijn.
Zo heb ik een apparaat in deze emulator gedefinieerd wat "Television" heet.
Wanneer ik nu roep: "Alexa turn the television on", verloopt de communicatie als volgt:
1. Ik roep: "Alexa turn the television on"
2. Amazon Echo stuurt een commando naar de Philips Hue bridge emulator: zet de lamp 'television' aan
3a. De emulator stuurt feedback terug naar de Amazon Echo dat het gelukt is
3b. De emulator stuurt een trigger naar mijn home automation-systeem dat de televisie aan mag gaan
4a. Amazon Echo zegt 'Ok' om te bevestigen dat de actie is uitgevoerd.
4b. Het home automation-systeem zet mijn beamer en media-pc aan, en start de live tv.
Dit is één voorbeeld, maar middels deze virtuele apparaten kun je de meest uiteenlopende triggers activeren.
Omdat Philips Hue-lampen ook gedimd kunnen worden, kun je ook zeggen: "Alexa turn the tv to 20"
Hiermee wordt voor mij het volume van mijn media-pc op 20 procent gezet.
En met "Alexa turn the channel to 4", wordt het live tv-kanaal naar RTL4 geschakeld.
Deze functionaliteit is te koppelen met diverse andere home-automation-systemen zoals Domoticz en Home Assistant.
Software: Bouw zelf skills voor de Amazon Echo
Amazon biedt ontwikkelaars ook zelf de optie om een uitbreiding te bouwen op de standaardfunctionaliteit van de Amazon Echo.Meer informatie daarover is hier te vinden.
Het standaardprincipe is dat er zinnen worden uitgesproken als: "Alexa ask Kodi to play the next song"
Het gedeelte 'ask Kodi' geeft aan welke service er gebruikt dient te worden.
[ Voor 39% gewijzigd door Fraggar op 17-05-2017 14:41 ]