Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:00

Amazon Echo: bedien je huis spraakgestuurd

Introductie
De Amazon echo is een van de eerste producten die het mogelijk maken je huis spraakgestuurd te bedienen.
Het apparaat is al een tijd op de markt (US), maar op Tweakers.net zijn er nauwelijks posts te vinden rondom dit product.
Omdat ik iedere dag met veel plezier gebruik maak van de mogelijkheden van dit product, wil ik deze mogelijkheden ook graag met jullie delen.

Amazon Echo
Voor de exacte specificaties wil ik graag verwijzen naar de product-website
Ook de support pagina laat duidelijk zien wat er mogelijk is.
Daarnaast is er een goed overzicht te vinden op de Wikipedia-pagina.

Enkele belangrijke mogelijkheden zijn:
  • Luisteren van muziek en audiobooks
  • Spelen van muziek vanaf bluetooth gekoppelde apparaten
  • Verkeersinformatie geven
  • Weerinformatie geven
  • To do-lijst aanvullen
  • Boodschappenlijst aanvullen
  • Beantwoorden van kennisvragen
  • Timer (kookwekker)
  • Alarm
  • Bedienen van specifieke apparaten
De Amazon Echo reageert op het 'wake word' Alexa (of Amazon / Echo / Computer).

Amazon Echo Dot (april 2016)
Inmiddels is er een nieuwe versie van de Amazon Echo: Amazon Echo Dot.
Dit product is bijna identiek aan de originele Amazon Echo, op de volgende punten na:

- Hij is kleiner, er zit een kleinere speaker in
- Er is een analoge line-out toegevoegd om je muziek op andere speakers af te kunnen spelen
- Er kan middels bluetooth muziek naar andere bluetooth-speakers worden gestuurd.

Waarom is de Amazon Echo interessant voor tweakers?
Afgezien van de prima standaardfunctionaliteit, heb ik het product aangeschaft om te koppelen met mijn home automation-systeem.

Hardware
Ik heb de Amazon Echo gekocht omdat dit momenteel een van de weinige hardware-oplossingen is die erop gericht is om centraal te worden geplaatst, waarbij personen tegen het apparaat kunnen praten.
Er zitten meerdere microfoons in de Amazon Echo verwerkt, die ervoor zorgen dat men over het algemeen goed wordt verstaan.
Of de spreker nu één meter of tien meter verderop staat.
Uiteraard speelt volume en achtergrond geluid hier wel een rol, maar ik beoordeel het product op dit gebied als uitstekend.
Als ik hard genoeg roep, worden commando's vanuit 3 kamers verderop toch nog uitgevoerd.
De hardware-matige basis als home automation-interface vind ik daarom erg goed.

Software: Philips Hue emulator
Standaard kan dit product diverse apparaten rechtstreeks aansturen. Voor mij als tweaker is dit echter niet genoeg.
Gelukkig zijn er op diverse plekken op internet 'hacks' opgedoken die de mogelijkheden flink uitbreiden.

De Amazon Echo kan standaard Philips Hue-lampen aansturen door commando's te verzenden naar de Philips Hue-bridge.
De 'hack' die ik in mijn situatie gebruik bestaat uit een Philips Hue-emulator.
Deze emulator toont een twintigtal apparaten aan de Amazon Echo, waarvan deze denkt dat het lampen zijn.
Zo heb ik een apparaat in deze emulator gedefinieerd wat "Television" heet.

Wanneer ik nu roep: "Alexa turn the television on", verloopt de communicatie als volgt:

1. Ik roep: "Alexa turn the television on"
2. Amazon Echo stuurt een commando naar de Philips Hue bridge emulator: zet de lamp 'television' aan
3a. De emulator stuurt feedback terug naar de Amazon Echo dat het gelukt is
3b. De emulator stuurt een trigger naar mijn home automation-systeem dat de televisie aan mag gaan
4a. Amazon Echo zegt 'Ok' om te bevestigen dat de actie is uitgevoerd.
4b. Het home automation-systeem zet mijn beamer en media-pc aan, en start de live tv.

Dit is één voorbeeld, maar middels deze virtuele apparaten kun je de meest uiteenlopende triggers activeren.
Omdat Philips Hue-lampen ook gedimd kunnen worden, kun je ook zeggen: "Alexa turn the tv to 20"
Hiermee wordt voor mij het volume van mijn media-pc op 20 procent gezet.
En met "Alexa turn the channel to 4", wordt het live tv-kanaal naar RTL4 geschakeld.

Deze functionaliteit is te koppelen met diverse andere home-automation-systemen zoals Domoticz en Home Assistant.

Software: Bouw zelf skills voor de Amazon Echo
Amazon biedt ontwikkelaars ook zelf de optie om een uitbreiding te bouwen op de standaardfunctionaliteit van de Amazon Echo.
Meer informatie daarover is hier te vinden.
Het standaardprincipe is dat er zinnen worden uitgesproken als: "Alexa ask Kodi to play the next song"
Het gedeelte 'ask Kodi' geeft aan welke service er gebruikt dient te worden.

Fraggar wijzigde deze reactie 17-05-2017 14:41 (39%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:58

ToolkiT

brit-tweaker

Ook het vermelden waard:
"New this week

Introducing IFTTT for Amazon Echo
We're excited to announce that Amazon Echo now supports IFTTT (If This, Then That), a third-party service that allows you to create rules (or "applets") that automate how your favourite devices, apps and websites work with each other to simplify your daily routine.

For example, you can create an applet to receive an email of your entire shopping list—perfect when you're running out the door.

If you haven't used IFTTT yet, then you can sign up here, activate the Amazon Alexa channel and try any of the popular applets for Amazon Echo."

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Stekeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:11

Stekeltje

Nothing to see here move along

quote:
mimang schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:04:
[...]

Zodra je het antwoord weet: graag laten weten... Heb er zelf ook last van.
Zeau, het heeft me even wat tijd gekost maar volgens mij heb ik een fix. Ik las vaak dat de support van IFTTT pas in december naar alexa was gekomen en dat mensen daarvoor nog helemaal niets konden doen. Aangezien IFTTT een locatie loze dienst was kon ik mij niet voorstellen dat het lag aan IFTTT.

Vervolgens ben ik mijn (nieuw opgezette) amazon account gaan doorlopen en had ik uiteraard nog geen adres toegevoegd aan dat account. 'Hey' misschien ligt het aan mijn niet aanwezige adres/Nederlandse adres (vorige account). Ik vul een random adres uit UK in en jep, het werkt!

Kleine how-to:

Login op Amazon en hover over jouw account en klik op 'Manage your content and devices':

Klik op 'Settings':
https://i.imgur.com/WIdqspQ.png

Klik bij Country Settings op change:

Vul hier een random adres in engeland + een adres:

Done, bij mij werkte het hierna :) !

Bezig met een kistradio? Check AccuSafe.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-05 16:03
quote:
ToolkiT schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:14:
[...]

NPO2 lukt me wel maar radio3/3FM lukt me niet.. hoe heet dat tegenwoordig?
je moet dan zeggen npo 3fm

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-05 16:03
quote:
dragon2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:12:
[...]

Hmmmm ik kom anders op ca. 85 eur uit voor 1 klein pakje van 60 euro. Ebay is dan misschien handiger.

Maar, adapter weggooien? Gewoon adaptertje erop :)

Vraag, heeft iemand hier kaku werkend gekregen met echo, of een idee daarover? Met google kom ik er niet zo uit :/
Ja heb ik Maar dan heb je meer nodig dan alleen een echo.

Benodigdheden:
Raspberry pi 2 of 3 Link
Arduino mega + RFlink Link

Software + Uitleg:
Domoticz Link
RFlink Firmware Link
RFlink Domoticz Link
Kaku koppelen Link
HA-bridge Link

Nu heb je al aardig wat info. Lees het is door en ga wat proberen lukt het niet dan help ik je graag. (er zijn wel meerdere manieren om KAKU te koppelen maar dit is een goedkope en makkelijke manier.)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-05 13:29

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
technoaddict schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:08:
[...]

Dagrapport met NL nieuws? Ik heb wel enkele nieuws vormen gehoord, maar allemaal nieuws uit de USA.
Er is een NOS skill

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ben niet de eerste die hier tegenaan loopt, maar het lukt me niet om de Harmony skill te linken aan mijn Harmony account om zo m'n Harmony Hub te gebruiken via Alexa, de melding over 'however we support only English and German...' verschijnt. Wat ik al gedaan heb:
  • Device location van n'n Dot igesteld op een adres in San Antonio, TX, US.
  • Device time zone van m'n Dot ingesteld op United States en Central Daylight Time (Chigazo)
  • Language van m'n Dot ingesteld op English (United States)
  • Alvorens in te loggen op de MyHarmony software (Windows) gekozen voor de Engelse taal
  • Country in de MyHarmony software ingesteld op United States
  • Adres van m'n Amazon account gewijzigd naar een adres in de United States
Toch blijft de melding over enkel Engels of Duits verschijnen. Wat heb ik gemist om dit werkend te krijgen?

\\Edit: Ah. M'n telefoon nog op Engels en US tijdzone lost het probleem op :)

JBS wijzigde deze reactie 18-07-2017 22:40 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Huib Dieleman
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 04-08-2017
Alexa is tegenwoordig heel erg gemakkelijk te verbinden met Klikaanklikuit (Kaku). Gebruik hiervoor de app "Triggi" welke te downloaden is in de Appstore. Maak een "Triggi" aan door gebruik te maken van het icoon "NOW" en loop verder door het menu. Daarna in de Amazon-app Triggi verbinden en via discover devices de aangemaakter Triggi's oproepen. Makkelijk en alles werkt meteen. Voor vragen of uitleg sta ik altijd open.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Fraggar
De blauwe Harmony skill werkt wel aardig, maar ik liep er toch tegenaan dat Alexa de focus verliest na ongeveer 30 minuten van inactiviteit. Dan werkt “Alexa louder” niet meer voor de tv maar op de Amazon Echo zelf. Hetzelfde geldt voor het zappen en andere commando’s.

Gelukkig heeft Amazon sinds gisteren een nieuwe versie van de app uitgebracht waarin een nieuwe sectie zit: ‘routines’. Hiermee kun je eigen woorden of zinnen toewijzen aan eigen acties.

Combineer dit idee met een oplossing als de hue-emulator en een manier om je receiver of tv aan te sturen, bv. een api.

Daarmee heb ik dit voor elkaar:
“Alexa wait” - tv pauzeert
“Alexa go” - tv speelt verder

“Alexa more” - tv volume harder
“Alexa less” - tv volume zachter
“Alexa silence” - tv volume mute

“Alexa 1” - tv zapt naar kanaal 1
“Alexa 3” - tv zapt naar kanaal 3

“Alexa 35” - tv gaat naar volume 35
“Alexa 50” - tv gaat naar volume 50

Geen skill meer nodig en kortere commando’s!
Mocht je toch nog de Harmony hub willen aansturen, dan kan dat ook nog via de hue emulator naar de api van de hub.

Fraggar wijzigde deze reactie 30-10-2017 13:53 (6%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10:27
Ik heb zojuist een Sonoff plug gekoppeld aan Alexa, werkt als een trein! Ik bedien nu de kerstboom via Alexa :P

Voor nog geen 9 euro: https://www.banggood.com/...D=532403&cur_warehouse=CN

(De binnenkant van deze plugs is gewoon een ESP8266)

Tamerciaga wijzigde deze reactie 29-12-2017 15:49 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Fraggar
Een tip rondom Spotify op je receiver spelen via Alexa:

- Zorg ervoor dat je receiver een makkelijke naam heeft in Spotify Connect (instellingen in receiver aanpassen), een naam als “Stereo” werkt goed
- Activeer de Alexa skill: speakerfy
- Start je muziek op de Echo: “Alexa play Eminem”
- Verplaats je muziek naar je receiver: “Alexa play on stereo”
- Regel het volume van je receiver: “Alexa turn the volume down on stereo”
- Volgende nummer: “Alexa next song on stereo”
- Stop de muziek: “Alexa stop stereo”

Het is nog niet ideaal, maar deze onofficiële Spotify skill is wel handig om snel muziek aan te zetten op je receiver.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:37

RobIII

Moderator Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

Eindelijk de knoop doorgehakt en besteld:
https://tweakers.net/ext/f/6BEDSdhpInZtSc4WrOPvni37/thumb.png

*O*

Voor degenen die moeite hebben een spotify account te koppelen: ik ben al even begonnen spelen met de Alexa app ondanks dat ik er nog niet veel mee kan tot m'n dotjes binnen zijn. Maar veel makkelijker dan dit krijg je 't niet. Ik heb mijn "gewone" Amazon account (met NL adres en al) gebruikt en deze methode toegepast en dat werkte meteen. Heb wel de Alexa app (iOS) even gekilled en opnieuw gestart en ik kon Spotify selecteren en inloggen en linken.

Mocht die pagina nog offline gaan ooit; dit zijn de reacties waar je 't mee zou moeten kunnen doen:
quote:
Hi, I had the some problem and It is related with the country set in your amazon account.

To solve it, log into your amazon account then go to your account —> Content and devices —> Settings Tab. Once there modify your country setting to USA.

This should solve the problem.
quote:
There is a lot of confusion for non-American users apparantly. I lve in Belgium and looked for 2 full days for a solution. But I found it. You have to change the address in your Amazon account (.co, or .co.uk or whatever Amazon shop you use) BUT NOT YOUR DELIVERY ADRRES. Read on: in the long list of options under your account, choose "Your Content and Devices", Choose the "Settings" TAB (3rd) and there change the address to any Address in US or Germany. Keep your delivery address of course to your home address.
In the Alexa App or alexa.amazon.com, now you will immediately see Spotify under Music & Books appear. Also Keep the location of your Alexa in this App on your home address. It needs this for your local weather forecast.
(* screenshots van mij)

Als adres heb ik daar Google's adres ingevuld:
quote:
1600 Amphitheatre Parkway
Mountain View, CA 94043
USA
Sterker nog; ik heb zojuist via diezelfde tab het adres terug gezet op m'n thuis-adres en hoewel Spotify verdwenen is uit 't lijstje music services in de Alexa app, de default staat nog op Spotify. Ik vermoed dat dit (uiteindelijk) niet gaat werken maar is 't proberen waard. Heen-en-weer switchen tussen de adressen werkt en spotify verschijnt/verdwijnt afhankelijk van of ik een US adres heb gekozen of niet respectievelijk.

RobIII wijzigde deze reactie 31-05-2018 01:04 (98%)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:56

JB

Cédric roelt!

Slet 2 in de keuken mooi “afgewerkt” :D

http://imgup.nl/images/2018/06/12/22706181-D799-468B-8730-8529F207F3D8.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:26
B2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:28:
Ik heb sinds vandaag een Echo om wat mee te spelen. Maar nu loop ik (of eigenlijk de kinderen) er tegen aan dat Alexa sommige artiesten op Spotify niet zo verstaat zoals mijn Google Home's dat wel doen.

Als we bijvoorbeeld zeggen "Play Kinderen voor Kinderen" verstaat Alexa dat als "Play Kindle and for kindle". Zelfs als ik er achter 'On Spotify' zeg snapt Alexa het niet.

Is er een mogelijkheid om Alexa te leren wat je bedoeld? Als ik hetzelfde tegen Google Home zeg wordt Kinderen voor Kinderen wel netjes afgespeeld.
Tja inderdaad als hierboven, in het engels is "kinderen voor kinderen" wel een lastige.
Maar toevallig dacht ik er vanmiddag nog aan of er iets zou zijn of komen als het "leren"
van geluids herkenning. En dan met IFTT daar een trigger aanhangen.
Maar dat lijkt er niet te zijn, anderzijds zou je een routine kunnen maken misschien die een
playlist afspeelt van bijvoorbeeld kinderen voor kinderen. Met een makkelijk uit te spreken woord.

Of dat kan binnen de routines, een playlist starten weet ik dus ook niet :D

Dat kan dus, bij routines een woord aanmaken die simpel is voor je kinderen, die vervolgens
koppelen aan een playlist/artiest met de juiste nummers erin.

ppeterr wijzigde deze reactie 20-12-2018 19:39 (6%)

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:18:
[...]
Hoe hebben jullie die besteld?!?!
Wordt toch nog niet naar NL verzonden?
De standaard manieren om aan non-international echo's te komen zijn reeds besproken in dit forum. Bestellen op een site die WEL naar NL verstuurt zoals cyberport, lufthansa, ebay e.d. of via een dienst als huifkar.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Cryothic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:41:
Heeft iemand hier ervaring met ubuy.co.nl?
Daar is de US versie van de Echo Dot 3 35 euro. Maar is dat dan een goede versie?

edit: ik lees dat het verschil tussen de US versie en de Internationale versie vooral de skills zijn, en de powersupply. Ik neem voor het gemak even aan dat Spotify, Nest en Hue (dingen die ik gebruik) voor beide er wel zijn.

Maar aangezien de software dus verschilt, houdt dat denk ik ook in dat ALS nederlands beschikbaar gaat worden... die niet zomaar op de US versie beschikbaar komt?
Er is geen verschil in software. Het verschil in skills is afhankelijk op welke regio het ding word ingesteld. Stel je het ding in op US dan zijn er andere skills beschikbaar als op UK.
DeFeCt schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Ik heb er 1 op marktplaats opgedoken, maar dat was niet omdat ik opzoek was naar een plus. Wat ik niet helemaal begrijp is hoe ik het plus gedeelte benader. Ik zie in de Alexa app geen nieuwe opties.
Als je er niets aan hebt gekoppeld dan valt er ook niets te benaderen. Hoe je iets koppelt aan een Plus lees je gewoon hier,
https://www.amazon.de/gp/...?ie=UTF8&nodeId=201749200

ciris wijzigde deze reactie 17-01-2019 09:52 (25%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True