Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:34

Amazon Echo: bedien je huis spraakgestuurd

Introductie
De Amazon echo is een van de eerste producten die het mogelijk maken je huis spraakgestuurd te bedienen.
Het apparaat is al een tijd op de markt (US), maar op Tweakers.net zijn er nauwelijks posts te vinden rondom dit product.
Omdat ik iedere dag met veel plezier gebruik maak van de mogelijkheden van dit product, wil ik deze mogelijkheden ook graag met jullie delen.

Amazon Echo
Voor de exacte specificaties wil ik graag verwijzen naar de product-website
Ook de support pagina laat duidelijk zien wat er mogelijk is.
Daarnaast is er een goed overzicht te vinden op de Wikipedia-pagina.

Enkele belangrijke mogelijkheden zijn:
  • Luisteren van muziek en audiobooks
  • Spelen van muziek vanaf bluetooth gekoppelde apparaten
  • Verkeersinformatie geven
  • Weerinformatie geven
  • To do-lijst aanvullen
  • Boodschappenlijst aanvullen
  • Beantwoorden van kennisvragen
  • Timer (kookwekker)
  • Alarm
  • Bedienen van specifieke apparaten
De Amazon Echo reageert op het 'wake word' Alexa (of Amazon / Echo / Computer).

Amazon Echo Dot (april 2016)
Inmiddels is er een nieuwe versie van de Amazon Echo: Amazon Echo Dot.
Dit product is bijna identiek aan de originele Amazon Echo, op de volgende punten na:

- Hij is kleiner, er zit een kleinere speaker in
- Er is een analoge line-out toegevoegd om je muziek op andere speakers af te kunnen spelen
- Er kan middels bluetooth muziek naar andere bluetooth-speakers worden gestuurd.

Waarom is de Amazon Echo interessant voor tweakers?
Afgezien van de prima standaardfunctionaliteit, heb ik het product aangeschaft om te koppelen met mijn home automation-systeem.

Hardware
Ik heb de Amazon Echo gekocht omdat dit momenteel een van de weinige hardware-oplossingen is die erop gericht is om centraal te worden geplaatst, waarbij personen tegen het apparaat kunnen praten.
Er zitten meerdere microfoons in de Amazon Echo verwerkt, die ervoor zorgen dat men over het algemeen goed wordt verstaan.
Of de spreker nu één meter of tien meter verderop staat.
Uiteraard speelt volume en achtergrond geluid hier wel een rol, maar ik beoordeel het product op dit gebied als uitstekend.
Als ik hard genoeg roep, worden commando's vanuit 3 kamers verderop toch nog uitgevoerd.
De hardware-matige basis als home automation-interface vind ik daarom erg goed.

Software: Philips Hue emulator
Standaard kan dit product diverse apparaten rechtstreeks aansturen. Voor mij als tweaker is dit echter niet genoeg.
Gelukkig zijn er op diverse plekken op internet 'hacks' opgedoken die de mogelijkheden flink uitbreiden.

De Amazon Echo kan standaard Philips Hue-lampen aansturen door commando's te verzenden naar de Philips Hue-bridge.
De 'hack' die ik in mijn situatie gebruik bestaat uit een Philips Hue-emulator.
Deze emulator toont een twintigtal apparaten aan de Amazon Echo, waarvan deze denkt dat het lampen zijn.
Zo heb ik een apparaat in deze emulator gedefinieerd wat "Television" heet.

Wanneer ik nu roep: "Alexa turn the television on", verloopt de communicatie als volgt:

1. Ik roep: "Alexa turn the television on"
2. Amazon Echo stuurt een commando naar de Philips Hue bridge emulator: zet de lamp 'television' aan
3a. De emulator stuurt feedback terug naar de Amazon Echo dat het gelukt is
3b. De emulator stuurt een trigger naar mijn home automation-systeem dat de televisie aan mag gaan
4a. Amazon Echo zegt 'Ok' om te bevestigen dat de actie is uitgevoerd.
4b. Het home automation-systeem zet mijn beamer en media-pc aan, en start de live tv.

Dit is één voorbeeld, maar middels deze virtuele apparaten kun je de meest uiteenlopende triggers activeren.
Omdat Philips Hue-lampen ook gedimd kunnen worden, kun je ook zeggen: "Alexa turn the tv to 20"
Hiermee wordt voor mij het volume van mijn media-pc op 20 procent gezet.
En met "Alexa turn the channel to 4", wordt het live tv-kanaal naar RTL4 geschakeld.

Deze functionaliteit is te koppelen met diverse andere home-automation-systemen zoals Domoticz en Home Assistant.

Software: Bouw zelf skills voor de Amazon Echo
Amazon biedt ontwikkelaars ook zelf de optie om een uitbreiding te bouwen op de standaardfunctionaliteit van de Amazon Echo.
Meer informatie daarover is hier te vinden.
Het standaardprincipe is dat er zinnen worden uitgesproken als: "Alexa ask Kodi to play the next song"
Het gedeelte 'ask Kodi' geeft aan welke service er gebruikt dient te worden.

Fraggar wijzigde deze reactie 17-05-2017 14:41 (39%)

• Fraggar
quote:
arjandijk162 schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:39:
Hoe heb je de hue emulator ingesteld? Welke heb je gebruikt? Ik zoek naar iets dat vanaf een rpi kan draaien en een json commando uitvoert als de geemuleerde hue lamp wordt opgeroepen
Ik heb deze java hue emulator in eerste instantie gebruikt om te testen:
https://github.com/armzilla/amazon-echo-ha-bridge

Daarna heb ik hem in python nagebouwd, passend in mijn eigen home automation-systeem.

• Fraggar
quote:
The Milkman schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:54:
Iemand nog tips waar dit ding voordelig te bestellen in Nederland?
Ik heb tot dusver helaas geen interessante optie kunnen vinden.
quote:
Barryvdh schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:04:
Mij lijkt de kleinere Echo Dot wel weer handig, die je op je speakers kan aansluiten. Heb ook Hue en Spotify, dus dat zou moeten werken.
Harmony hub lijkt me wel een goede oplossing ook, makkelijker als zo'n emulator en pollen :p
De Amazon Echo Dot is inderdaad een fantastisch product, weer een stapje beter dan de originele Amazon Echo. Ik heb de openings-post een update gegeven.

• Fraggar
quote:
Barryvdh schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:42:
Maar werkt het wel fatsoenlijk in Nederland? Want aan veel dingen heb je niks toch? Geen NL sport, weer, files etc?

Toevallig ervaring met Spotify Connect? Speel je dan Spotify af op de Echo (/Dot) en kan je die aansturen, of kan je ook Spotify Connect afspelen op je receiver en dan met Echo volgende/vorige ed?
- Qua sport kun je niet veel doen in Nederland i.c.m. de Amazon Echo. Wat het dichtst in de buurt komt is vragen stellen over de UK Premier League.
- Files werkt prima, je kunt een begin- en eindpunt instellen in de applicatie. Als je dan vraagt hoe het verkeer is, geeft ie aan wat de snelste route is, bv. over de A2 and A27.
- Tijdzone is wel in te stellen, maar een locatie buiten de VS is niet mogelijk. Wanneer je vraagt wat het weer is, zal hij het weer geven van je ingestelde US-locatie. Je kunt echter wel specifiek naar het weer in een bepaalde plaats vragen, bv. Amsterdam.

Zelf gebruik ik Amazon Prime Music, maar ik hoor goede verhalen van vrienden over de Amazon Echo met Spotify. Misschien is deze informatie interessant voor je: https://support.spotify.com/us/article/spotify-amazon-echo/
Je kunt muziek afspelen op je Echo, of op je receiver als je een Echo Dot hebt. Volgende / vorige etc. werkt in beide situaties. Je kunt ook om specifieke tracknamen, artiesten of albums vragen. En natuurlijk het volume aanpassen.

• Fraggar
quote:
loekf2 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:21:
- Niet: tijd instellen op locatie buiten US. Locatie gaat op basis van US zip-code. Staat dus standaard op
Je kunt je tijdzone instellen door deze truc.
Hierdoor kun je de Echo ook prima als wekker gebruiken.

Verder is de delay voor het aansturen van apparaten veel minder dan 1 of 2s wanneer je direct ondersteunde apparaten gebruikt, of een skill aanroept.

• Fraggar
quote:
Du7ch Maniac schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:40:
Heel erg bedankt voor die post! Ik zal dan maar via eBay er een kopen. Prijs is inderdaad hoog maar het is minder dan een normale echo en hij kan meer, zo kan je het ook bekijken :)
Dat dacht ik eerst ook, maar de Dot is in mijn ogen enkel bruikbaar wanneer deze direct verbonden is met een bluetooth speaker of via de line-out. Stand-alone komt de Dot niet echt uit de verf door de kleine speaker, dan doet de gewone Amazon Echo het beter.

Ik vraag me overigens ook af of de bluetooth-streaming ook geimplementeerd wordt in de originele Echo. Qua hardware vermoed ik dat dit mogelijk moet zijn aangezien er ook bluetooth-signalen ontvangen kunnen worden.

• Fraggar
quote:
martinef schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:20:
aan Fraggar,
wij hebben ons een Amazon Echo aangeschaft in de US, en willen hem nu hier bij ons thuis installeren, maar moeten hiervoor de App downloaden en dat lukt ons niet omdat deze niet beschikbaar zou zijn in België. Weet u aub hoe dat op te lossen of hoe dit kan omzeild worden?
Moet men dan ook een Amerikaanse credit card hebben om dit te kunnen doen, of kan dit met een Belgische credit card aub ?
alvast hartelijk bedankt !
Zelf heb ik de app geinstalleerd op mijn iPhone.

Daarvoor moest ik inderdaad een account aanmaken op de Amerikaanse app store.
En om dat te doen had ik een Amerikaanse betaalmethode nodig.
Om dat op te lossen heb ik een Amerikaanse itunes-giftcard gekocht op ebay, kostte een tientje.

• Fraggar
Wat betreft de app; vpn is niet nodig, enkel toegang tot de US-Appstore. En voor Apple kun je daar gewoon voor registreren, ook in NL, zolang je een Amerikaanse betaalmethode kunt toevoegen.

Het aanpassen van je locatie heb ik ook op verschillende manieren getest, en is me helaas nog niet gelukt. Ook op andere fora lees ik geen succes hiermee.

• Fraggar
De Echo en Echo Dot komt deze maand ook beschikbaar in Europa (UK en Duitsland).

Verder misschien ook interessant voor anderen: Toen ik mijn Amazon Prime heb gecancelled om voor Spotify te gaan, kreeg ik het volledige bedrag van Prime teruggestort. Dit wordt alleen gedaan wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van Prime-benefits (two-day delivery / kortingen / etc). Het luisteren naar muziek via Prime valt blijkbaar niet onder de benefits. Je moet Prime wel opzeggen voordat je volledige jaar voorbij is.

• Fraggar
De vraag rondom de Duitse versie is of die ook op de Engelse taal ingesteld kan worden.

Fraggar wijzigde deze reactie 15-09-2016 10:05 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fraggar
quote:
serdadu schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:44:
Heeft iemand een lichtschakelaar die aan te sturen is met alexa? Heb nu 2 TPLINK wifi plugs en die werken goed voor mijn stereo en andere apparatuur (middels KASA skill/app). Zoek echter nog een schakelaar om mijn niet smart lampen aan en uit te doen.
Zie dat de WEMO switches er zijn maar kan er maar geen vinden voor EU.
Z-wave schakelaars met een z-wave dongle op een RPi, in combinatie met Domoticz en de Amazon Echo bridge plug-in.

• Fraggar
Dit topic is intussen al ruim 1,5 jaar oud en kan best een nieuwe of opgefriste openingspost gebruiken.

Er zijn nieuwe versies van de devices, maar ook nieuwe devices.
Daarnaast zijn er nieuwe features als onderling bellen, maar ook komende nieuwe features als push-notificaties.

Wegens tijdgesprek kom ik er zelf niet aan toe om de openingspost te onderhouden. Is er iemand die ik kan toevoegen als mede-auteur die dit zou willen doen? Stuur me dan a.u.b. even een DM.

Fraggar wijzigde deze reactie 17-05-2017 14:49 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fraggar
quote:
easydone schreef op zondag 21 mei 2017 @ 01:34:
Heeft iemand onderling bellen al aan de gang gekregen?
Ja werkt prima hier, behalve dan dat mijn contacten vooralsnog op 1 hand te tellen zijn.

Bij iemand anders zag ik de bel-functionaliteit in de app ontbrak.
Dat lijkt te komen doordat in de app settings bij hem als hostname: alexa.amazon.co.uk staat en bij mij alexa.amazon.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fraggar
quote:
Door de app op te starten en de setup door te lopen. De setup komt vanzelf wanneer je voor het eerst de app opstart, na installatie van app versie 2.0.

Als de setup niet komt dan heb je waarschijnlijk een UK versie van de app, of een UK device. Of eerder via een UK app geïnstalleerd. Hoe dit precies zit is me niet helemaal duidelijk.

• Fraggar
quote:
DrkZnl schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:34:
Omdat ik een Nederlandse Credit Card niet werkt, en mijn paypal ook niet op VS staat kan ik dus niet verder komen.
Hierdoor kan dus de app niet downloaden. Heeft iemand een oplossing?
Via eBay een iTunes tegoedkaart uit de VS kopen van een tientje, en die toevoegen als betaalmethode.

• Fraggar
ik kreeg dit zelf ook niet voor elkaar op mijn telefoon, maar wat wel werkte was:

- Laptop met locatie ingesteld op US en taal op Engels US
- Verbonden met VPN naar US
- Daarna een VM gestart met ook daarin locatie en taal op US.
- In de VM naar de Alexa webpagina en daar de skill toevoegen en activeren.
- Dit werkte niet wanneer je bij Logitech koos om in te loggen via Google/Facebook, maar enkel bij een los Logitech account.
- Zonder de VM werkte dit niet voor mij.

Behoorlijk omslachtig dus. Ik heb helaas geen makkelijkere manier gevonden.

• Fraggar
quote:
duppienl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:03:
[...]
Is het niet mogelijk dat jij voor mij op afstand met mijn login van Alexa en Harmony de Skill kunt activeren.
Krijg het niet voor elkaar.
Ik heb dat al eens voor iemand geprobeerd maar dat is niet te doen:
Vanaf onbekende locatie inloggen op jouw Amazon-account zorgt ervoor dat je een extra verificatie-code in moet vullen. Die code wordt naar je e-mailadres gestuurd. En ook inloggen op je e-mailadres vanaf een onbekende locatie vraagt weer om extra verificatie. Zulke verificatiecodes verlopen ook nog eens in korte tijd.

Hopelijk vind je toch nog een manier om de skill te kunnen activeren.

@Hertog Mijn account stond op alle plekken goed, toch kreeg ik het niet via mijn telefoon (iPhone) voor elkaar.

Fraggar wijzigde deze reactie 23-10-2017 13:27 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Fraggar
De blauwe Harmony skill werkt wel aardig, maar ik liep er toch tegenaan dat Alexa de focus verliest na ongeveer 30 minuten van inactiviteit. Dan werkt “Alexa louder” niet meer voor de tv maar op de Amazon Echo zelf. Hetzelfde geldt voor het zappen en andere commando’s.

Gelukkig heeft Amazon sinds gisteren een nieuwe versie van de app uitgebracht waarin een nieuwe sectie zit: ‘routines’. Hiermee kun je eigen woorden of zinnen toewijzen aan eigen acties.

Combineer dit idee met een oplossing als de hue-emulator en een manier om je receiver of tv aan te sturen, bv. een api.

Daarmee heb ik dit voor elkaar:
“Alexa wait” - tv pauzeert
“Alexa go” - tv speelt verder

“Alexa more” - tv volume harder
“Alexa less” - tv volume zachter
“Alexa silence” - tv volume mute

“Alexa 1” - tv zapt naar kanaal 1
“Alexa 3” - tv zapt naar kanaal 3

“Alexa 35” - tv gaat naar volume 35
“Alexa 50” - tv gaat naar volume 50

Geen skill meer nodig en kortere commando’s!
Mocht je toch nog de Harmony hub willen aansturen, dan kan dat ook nog via de hue emulator naar de api van de hub.

Fraggar wijzigde deze reactie 30-10-2017 13:53 (6%)

• Fraggar
quote:
Gforse schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:33:
Graag hoor ik hoe jullie je "lichtplan" voor elkaar hebben.
Je kunt de halogeen-dimmer vervangen voor een transformator die gedimd kan worden. Dan zet je er een z-wave-dimmer bij.
Combineer dit dan met bijvoorbeeld Ha-bridge en Domoticz, dan kun je via de Echo je lamp bedienen en specifiek dimmen.

• Fraggar
quote:
tab-alt schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:59:
Alleen heb ik dan weer een ir oog in zicht en moet de broadcom ook in bereik staan.
Iemand hier ervaring mee?
De Harmony Hub zou prima moeten werken met je Ziggo-box en kan ook met de Echo bediend worden, misschien de oplossing die je zoekt?

• Fraggar
quote:
tab-alt schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:46:
misschien wel, ik vraag me af of de harmony op dat dan op basis van ir of rf aanstuurt. kan je dat zien op de hub?
De Harmony Hub stuurt IR-signalen uit via de hub en via extra IR-transmitters.

• Fraggar
quote:
Kenmar schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:27:
[...]

Volgens mij gaat het aansturen van de Harmony Hub in combinatie met de Horizon box op basis van RF. Ik heb Alexa zelf ook gekoppeld aan de Horizon Box (via de Harmony hub) en het werkt echt perfect! Aan- en uitzetten, van zenders wisselen etc.
Nee, Alexa stuurt via de cloud en je Harmony skill commando’s naar je Harmony Hub. De Harmony Hub zet de commando’s om in IR-signalen. Er komt geen RF-signaal bij kijken.

• Fraggar
quote:
TiMMieJ schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:12:
Ik ben voornamelijk geintersseerd naar de ervaringen met de muziek kwaliteit van de gewone Echo. Is dit echt een toegevoegde waarde t.o.v. de echo dot hier in NL? Of zijn de ervaringen met de geluidskwaliteit dermate slecht dat dit beter anders op te lossen is en lekker voor de dot te gaan?
Ik zou de echo dot een 3 geven voor de muziekkwaliteit, de originele echo een 6 en een fatsoenlijke stereo-installatie een 8. De nieuwe echo zou het volgens reviews iets beter doen dan de originele echo.

• Fraggar
quote:
Karizma schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:45:
Ik heb voor het eerst een routine gemaakt in de Alexa app: Alexa, goodnight.
Alles is ingesteld dat de lampen en switches uit moeten, maar het werkt niet. Alexa antwoord wel met goodnight, iemand een idee?
Kijk eens in de history in de app wat er gehoord is?

• Fraggar
quote:
clonedonkey schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:54:
Zoals eerder al eens gevraagd heb ik het probleem dat als ik via Alexa mijn lichten wil aan/uit zetten ik altijd de response 'A few things share that name' krijg de eerste keer. Nu heb ik de gegeven adviezen hier al geprobeerd maar kom er nog steeds niet uit...
Je lijkt volledige zinnen te hebben gebruikt als namen van devices, dat is niet de bedoeling. Ook heb je acties in de naam van het device gebruikt, zo is het niet bedoeld.

Ook al is het niet de bedoeling, het zou nog kunnen werken, ware het niet dat je twee devices hebt met bijna dezelfde naam. Daardoor ontstaat de vraag over welk device je precies bedoelt.

Wat werkt dan wel goed: simpele namen die niet teveel op elkaar lijken qua uitspraak. Ik heb bijvoorbeeld:
- Kitchen Light
- Dining Light
- Living Room Lights
Dit scoort bij mij 100% correct.

Zelf gebruik ik geen Triggi maar een Philips Hue emulator om de devices te emuleren.

• Fraggar
quote:
meesje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:07:
Na een week zowel een Google Home Mini als Amazon Echo Dot gebruikt te hebben, gaat mijn voorkeur toch uit naar de Home Mini.
Ik gebruik ze ook beiden en ben juist van mening dat de Echo handiger is in gebruik omdat de Google Home geen emulated Hue bridge (meer) ondersteunt.

De Google Home werkt samen met IFTTT, maar die integratie is minder snel dan de Echo met emulated Hue. Ik gebruik emulated Hue voor het bedienen van allerlei zaken, hoe heb jij dat opgelost?

• Fraggar
quote:
meesje schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:33:
Waar gebruik je Emulated Hue voor? Als ik google kom ik deze term veelvuldig tegen in relatie met Home Assistant platform.
Ik gebruik inderdaad een systeem wat vergelijkbaar is met Home Assistant. Zo’n systeem geeft je veel meer vrijheid om allerlei verschillende apparaten met elkaar te koppelen.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld mijn Somfy gordijnrails in de woonkamer, die wordt automatisch bediend, maar die wil ik ook handmatig met Alexa kunnen bedienen.

Als je enkel apparaten koopt die samenwerken met HomeKit wordt het inderdaad makkelijk voor je, maar dan mis je wel een platform om geadvanceerde regels te maken en ben je gelimiteerd in het aantal beschikbare apparaten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fraggar
quote:
helm71 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:14:
Inmiddels ben ik er uit. Het werkt -wel-... alleen werkt de voorgestelde tekst van amazon zelf niet.. met “alexa goodmorning” krijg ik een brave alexa terugmelding maar niet mijn routine.
Deze is al eens voorbij gekomen, de oplossing is om het Engels correct te schrijven: “good morning” ipv “goodmorning”.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Fraggar
Een tip rondom Spotify op je receiver spelen via Alexa:

- Zorg ervoor dat je receiver een makkelijke naam heeft in Spotify Connect (instellingen in receiver aanpassen), een naam als “Stereo” werkt goed
- Activeer de Alexa skill: speakerfy
- Start je muziek op de Echo: “Alexa play Eminem”
- Verplaats je muziek naar je receiver: “Alexa play on stereo”
- Regel het volume van je receiver: “Alexa turn the volume down on stereo”
- Volgende nummer: “Alexa next song on stereo”
- Stop de muziek: “Alexa stop stereo”

Het is nog niet ideaal, maar deze onofficiële Spotify skill is wel handig om snel muziek aan te zetten op je receiver.

• Fraggar
quote:
dfrenner schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:25:
Hoe sluit je Alexa dan aan op je receiver?
Het gaat hier om een receiver die Spotify Connect ondersteunt.

Je gebruikt Alexa dan om Spotify aan te sturen zoals je normaal met de spotify app op je telefoon zou doen.

• Fraggar
quote:
SonnyBBQ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:11:
Ik speel eerst iets af op de Echo en kies dan 'Alexa play on stereo' maar krijg steeds te horen, 'Stereo is not responding' Terwijl ik via de Spotify app wel gewoon kan verbinden. Enig idee?
Staat het apparaat “stereo” wel bij je smart home devices in je Alexa app als speaker zijnde?

• Fraggar
quote:
DaGrimreaper schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 05:26:
Ik wil graag mijn klik aan klik uit schakelaars bedienen met Alexa.
Ik bedien ze nu via een JBmedia lighmanager pro welke aan mijn pc is gekoppeld die altijd aanstaat. Heeft iemand een idee hoe dit voor elkaar te krijgen ? Of ben ik verplicht over te stappen op de ICS-2000 of een Pi met domoticz ?
Je zou een losse Hue emulator kunnen draaien om je apparaten voor Alexa zichtbaar te maken. Die emulator moet dan gekoppeld worden aan je JBmedia lightmanager.

• Fraggar
Recentelijk zijn Spanje, Frankrijk en Italië toegevoegd. Ik heb daar geen vooraankondiging van gezien.

Ik verwacht dat Nederland ook zal worden toegevoegd. Maar het blijft gokken op wat voor termijn.

• Fraggar
Ik heb de koppeling met de Logitech-skill gisteren juist weer verwijderd. Het werkte net niet lekker genoeg en ik heb het nu beter werkend op een andere manier.

Als ik de TV aan had gezet via de Harmony-skill kon ik het volume van de TV prima wijzigen en ook zappen. Maar na een tijdje geen activiteit (20-30 mins), werkten beide functies niet meer omdat Alexa dan de focus op de TV kwijt was. Dan moest ik opnieuw eerst vragen om de TV aan te zetten.

Als ik de TV eenmaal aan had staan via de skill moest ik hem daarmee ook weer uitzetten. Deed ik dat niet dan werkte de volgende dag het commando niet om de TV aan te zetten. Ik moest dan eerst het commando geven om de TV uit te zetten.

Deze twee onhandigheden hebben me ertoe gebracht om het zelf beter op te lossen. Dat heb ik gedaan met routines. Zodra ik nu “35” zeg tegen Alexa wordt er een routine aangeroepen die, via een Hue-emulator, een HTTP-call doet naar de receiver om het volume op 35 te zetten. Zo ook voor andere volume-waardes en andere commando’s. Door bijvoorbeeld de woorden “wait” of “go ahead” te gebruiken zorgen routines ervoor om content te pauzeren of hervatten.

Mijn tip is dus om gebruik te maken van routines in combinatie met een Hue-emulator gekoppeld aan een home-automation-systeem. Daarmee kun je bouwen wat je wilt.

Ik heb dit overigens ook met de Google Home geprobeerd, maar die ondersteunt geen lokale Hue-functionaliteit meer, dus daarmee kun je dit niet bereiken.

Tenslotte heb ik dit ook getest met IFTTT. Waar je met Alexa met een Hue-emulator een effect ziet binnen enkele tienden van een seconde, kan dit middels IFTTT 1-15 seconden duren. Dat was voor mij echt te lang om goed bruikbaar te zijn.

• Fraggar
quote:
capsoft schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:56:
Fraggar, ik heb juist de Harmony hub gekocht zodat ik die met Alexa kan bedienen omdat ik ongeveer de laatste windows 10 mobile gebruiker ben en dus geen app kan gebruiken, leek mij dit ideaal. Nu ik alles in huis heb en aangesloten heb schijnt logitech het dus tegen te houden al zegt logitech dat de block sinds 5 juli bij amazon/echo ligt.
Op de support pagina's van logitech krijg ik wel nuttige info, maar ik kom er nog niet uit. https://community.logitec...-us-uk-canada-and-germany
Mijn ervaring is dat je de skill beter niet kan gebruiken omdat het niet lekker werkt.

De Harmony hub is een prima apparaat om je tv of andere apparaten te bedienen met infrarood. Je kunt de hub aansturen met HTTP-calls. Als je deze optie combineert met routines en een Hue-emulator behaal je het beste resultaat.

• Fraggar
DonNL schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:35:
Hallo tweakers,
ik heb sinds gisteren een probleem met mijn Echo Spot.
De stroom had ik er vanaf gehaald om een verlengdoos te vervangen. Nu gaat de Spot helemaal niet meer aan. Ik heb meerdere contactdozen geprobeerd. Het is een Amerikaanse stekker met omvormer naar EU plug. Nooit problemen gehad tot de stroom er dus af ging.. Iemand een idee?
Ik heb dit 1x meegemaakt met een Dot. Die was helaas niet meer te redden en is door Amazon onder garantie vervangen.

• Fraggar
JB schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:06:
Is er überhaupt inzicht of Alexa ooit Nederlands gaat praten :? Had verwacht dat ze door Google wellicht toch aan de slag zouden gaan, maar lijkt er niet echt op..
Na Spaans en Italiaans is er niets meer aangekondigd. Alexa spreekt momenteel Engels, Duits, Japans, Spaans en Italiaans.

Omdat onze taal op het Duits lijkt komen we misschien relatief vroeg aan de beurt, maar misschien ook juist niet door het geringe aantal mensen.

• Fraggar
DeFeCt schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:53:
Ik loop tegen het "probleem" aan dat ik een commando op de ene echo plus geef (beneden) en dat Alexa antwoord op de andere echo dot (boven). Ik heb gezocht of dit ergens is in te stellen (misschien een soort primary echo) maar niks kunnen vinden... zijn er mensen die dit probleem herkennen?
Ik heb er 5, verdeeld over 3 verdiepingen, maar dit gebeurt me nooit. Ik merk wel dat de keuken of woonkamer het eens van elkaar overnemen wanneer er ook andere geluidsbronnen aanwezig zijn, mensen, keukenmachine, etc.

Probeer eens wat andere plekken uit en let eens op of er op dat moment ook andere geluiden zijn. Het algoritme om de dichtstbijzijnde te pakken werkt goed voor mij.

• Fraggar
iTim schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:03:
Heeft iemand ervaring met Tidal aansluiten op de Alexa? Volgens internet zou het moeten werken. Ik kan de skill zelf niet vinden, zodra ik op Tidal klik via music services gaat het fout en krijg ik een leeg app scherm te zien.
Geen ervaring mee, maar ik kan de skill wel vinden in mijn app. Vanuit mijn ervaring weet ik dat bepaalde skills niet zichtbaar zijn als je je land/taal/account niet op de VS hebt ingesteld.

• Fraggar
ciris schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:22:
Welk adres heb je waar ingevoerd? De locatie waar je Alexa staat mag gewoon je eigen adres zijn. De 'locatie' van je amazon account zal ergens in de US, UK of DE moeten zijn.

Dat is al zoveel voorbij gekomen in dit topic dat een simpele zoektocht hier je alle antwoorden zal geven.

@Fraggar Wellicht is het handig om dat soort info eens in de OP te verwerken?
Ik heb geen goede reactie gevonden waarin duidelijk beschreven staat hoe dit soort problemen aangepakt moeten worden.
Overige reacties die interessante informatie bieden heb ik vastgezet met de nieuwe punaise-optie.

Als jij mede-auteur van het topic wil worden en de OP eens grondig wil herzien juich ik dat toe!

• Fraggar
Beide posts heb ik gepinned!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True