Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:01:
Ik heb het systeem nu zover werkend dat ik een afstandsbediening heb en 3 tussenstekkers die daarop reageren. Ook wat zitten stoeien met de events en times, maar ben er achter dat ik sowieso een bewegingsmelder moet gaan halen om de lichten automatisch op aanwezig te gaan schakelen, als de zon onder is.
Maar eigenlijk zou ik op lux waardes willen schakelen. Het kan natuurlijk goed zijn dat het midden op de dag is en er met zwaar onweer bijna geen licht meer is.
Nu zat ik dus te denken om een EM6582 bewegingsmelder/lux meter te halen. Maar vraag mij dus af, wat gebeurd er als ik die instel op lux = 100 (ik noem maar wat) en bewegen = licht aan. Want met licht aan gaat de lux goed omhoog natuurlijk.
Ofwel, hoe hebben jullie dat opgelost?
LUX meter alleen werkt prima om je lichten te schakelen. Gebruik dit nu al maanden en lichten gaan aan / uit op ingestelde LUX waardes. Of dat nu overdag is vanwege regenbui of omdat het donker wordt. Dat maakt voor de lux meter niets uit. Je kan ook nog een extra virtuele schakelaar maken die schakelt met zon op/ zon onder of op bepaalde tijden als je niet wilt dat dit overdag gebeurt.
Beweginssensor kun je erbij gebruiken als je dat wilt. Hangt af wat het doel voor jou is om beweging te detecteren. Als dat is om te zien of er iemand thuis is dan kan dat prima, mits hij op een plek komt te hangen waar ook voldoende beweging is. In een gang kan het zijn dat het te lang duurt en zodoende de sensor denkt dat er niemand meer thuis is en je lichten uitdoet.
Vele gebruiken bv een schakelaar om aan te geven dat ze thuis zijn of je check op de aanwezigheid van een
smartphone.
De voorwaarde om het licht dan aan te laten gaan is lux waarde en v-schaklaar.
Als je in het forum even zoekt op lux dan kom je al genoeg tegen om je op weg te helpen.
Je kunt ook kijken naar Mysensors.
Dan bouw je eenvoudig een
MySenors Gateway en een
LUX meter. Draait super stabiel en als je een klein beetje technische kennis hebt is dat goed te volgen. Meer dan wat componenten aansluiten en een Arduino programmeren is het niet en dat wordt op de site allemaal goed uitgelegd.
Voordeel is dat je de gateway voor verschillende projecten daarna kunt gebruiken.
Alles bestellen in China dan ben je voordelig uit, duurt alleen een paar weken voor je alles in huis hebt.
[
Voor 11% gewijzigd door
MikeOO op 15-10-2016 13:15
]