Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27
Vanavond bezig geweest met Philips Hue lampen toe te voegen aan Domoticz. Echter zit ik nu met een probleem dat Domoticz constant offline gaat.

Dit gebeurde nadat ik de Philips Hue Bridge heb toegevoegd als hardware. Nadat ik hem had toegevoegd, leek het net of al mijn Domoticz instellingen weg waren en dus ook alle apparaten etc (kale domoticz installatie). Vervolgens krijg ik steeds de Domoticz Offline pagina.

Via ssh heb ik Domoticz al een aantal keer herstart, maar na een paar seconden gaat deze weer offline.
code:
1
[FAIL] domoticz is not running ... failed!

Ik heb m'n raspberry pi ook al een reboot gegeven, helaas ook geen effect.

Iemand hier ervaring mee of weet hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Deforcer schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:29:
Vanavond bezig geweest met Philips Hue lampen toe te voegen aan Domoticz. Echter zit ik nu met een probleem dat Domoticz constant offline gaat.

Dit gebeurde nadat ik de Philips Hue Bridge heb toegevoegd als hardware. Nadat ik hem had toegevoegd, leek het net of al mijn Domoticz instellingen weg waren en dus ook alle apparaten etc (kale domoticz installatie). Vervolgens krijg ik steeds de Domoticz Offline pagina.

Via ssh heb ik Domoticz al een aantal keer herstart, maar na een paar seconden gaat deze weer offline.
code:
1
[FAIL] domoticz is not running ... failed!

Ik heb m'n raspberry pi ook al een reboot gegeven, helaas ook geen effect.

Iemand hier ervaring mee of weet hier een oplossing voor?
Volgens mij waren er problemen ICM de laatste Hue firmware. Heb je al je Pi naar de laatste beta van domoticz gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27
Thanks, dat was inderdaad de oplossing! Niet aan gedacht op Domoticz te updaten. :)

Werkt Hue wel met de laatste beta versie van Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Deforcer schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:47:
Thanks, dat was inderdaad de oplossing! Niet aan gedacht op Domoticz te updaten. :)

Werkt Hue wel met de laatste beta versie van Domoticz?
Geen enkel probleem. Domoticz V2.3295 draait hier alweer enige tijd stabiel icm de laatste Hue bridge(V1) firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kroontje schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:44:
Is het mogelijk om de Fibaro rookmelders via bijvoorbeeld LUA te laten alarmeren? Ik wil deze ook graag gaan gebruiken als sirene bij bijvoorbeeld een inbraak, moet het wel kunnen natuurlijk.. :)
UltraSub schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:32:
Volgens mij kan het (nog) niet als ik zo rond lees. :|
DukeBox schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 22:24:
Vanuit blockly werkt het.. dus waarom lua niet ?
Ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar heb gekregen DukeBox want ik wil ook mijn Fibaro rookmelders inzetten als sirene. Ik kreeg vorige jaar de volgende antwoord van Fibaro support, maar misschien is er inmiddels iets gewijzigd aan de firmware.
It is not possible to activate the sirens in smoke sensors from a central unit. Each smoke sensor can generate the sound alarm if it detects smoke, but it is not possible to relate them as you have described above.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 10:54

Stefan©

Toet toet

TravockMD schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Om batterij te sparen heb ik de temperatuur meting uitgezet en luxmeting 1x per 600seconden. Tevens de tamper meldingen op 0 gezet en ed LED kleur aangepast bij beweging.

Overigens heb ik gemerkt dat als je settings wilt pushen, je 1x op de knop binnenin de bol kan drukken. Dan is hij weer even uit de slaapmodus. :)
Op welke hardware draai jij Domoticz? Ik krijg de beweging detectie niet werkend met de volgende hardware:

- Domoticz op Raspberry Pi
- Aeotec Z-Stick (gen5)
- Fibaro Motion Sensor (FGMS-001 met firmware 2.7)

Ik heb inmiddels de controller handmatig aan group 1 van de motion sensor toegevoegd. Hij leek het toen heel even te doen, maar na 5 minuten stopte de bewegingdetectie.

Als ik de handleiding lees lijkt ook alsof er geen een van de instructies met betrekking op de B knop binnenin de sensor overeen komt met mijn sensor. Drie keer snel drukken zorgt er de ene keer voor dat de lamp een blauwe kleur geeft, maar andere keren doet 3x drukken helemaal niets. Als ik daarna 1x druk krijg ik een korte groene blink maar meer ook niet.

De tamper detectie doet het wel, die komt ook binnen. De lampjes knipperen dan ook rood/blauw/wit. Lux en temp komen ook binnen. Maar beweging detecteren doet `ie niet. :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan© op 23-10-2015 09:53 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basssi3
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-08 17:35

basssi3

Ondertitel

64mike53 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:18:
[...]

Deze berichten heb ik inderdaad vaker gezien en vereist inderdaad een handmatige, maar het is wel betrouwbaar. Ik ga denk ik ook over op dit systeem alleen kies ik dan in plaats van een schakelaar voor een systeem met RFID tag. Mocht er iemand inbreken dan kan die niet zomaar het systeem uitschakelen door op de knop te drukken. Zat zelf te kijken naar 1 van de volgende 2 system:
http://www.robbshop.nl/z-wave-keypad-met-rfid-compleet
http://www.robbshop.nl/benext-tag-reader

Helaas heeft tot noch toe niemand hier ervaring mee.
Ik wou deze in domoticz gaan knutselen
http://www.instructables....i-and-NFC-Tag-r/?ALLSTEPS

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Stefan© schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:51:
[...]

Op welke hardware draai jij Domoticz? Ik krijg de beweging detectie niet werkend met de volgende hardware:

- Aeotec Z-Stick (gen5)

Ik heb inmiddels de controller handmatig aan group 1 van de motion sensor toegevoegd. Hij leek het toen heel even te doen, maar na 5 minuten stopte de bewegingdetectie.

Als ik de handleiding lees lijkt ook alsof er geen een van de instructies met betrekking op de B knop binnenin de sensor overeen komt met mijn sensor. Drie keer snel drukken zorgt er de ene keer voor dat de lamp een blauwe kleur geeft, maar andere keren doet 3x drukken helemaal niets. Als ik daarna 1x druk krijg ik een korte groene blink maar meer ook niet.

De tamper detectie doet het wel, die komt ook binnen. De lampjes knipperen dan ook rood/blauw/wit. Lux en temp komen ook binnen. Maar beweging detecteren doet `ie niet. :'(
Ik heb helemaal niks handmatig toegevoegd in groups. Nog nooit.
- Stick uit de rasp
- druk op de knop op de stick, die in pair mode gaat
- druk paar keer snel op de include knop op de fibaro, de fibaro knippert paar keer snel evenals de stick
- Stick in de rasp (wellicht start Domoticz opnieuw, bij mij crashed die altijd bij verwijderen stick)
- Nieuwe hardware zichtbaar in hardware setup op de stick

Als de led even blauw gaat branden na drukken op de knop is dat gewoon een wake up. Zo kun je settings van en naar de fibaro sturen, per direct, zonder te hoeven wachten tot het device zelf wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Stefan© schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:51:
[...]

- Aeotec Z-Stick (gen5)

Ik heb de volgende hardware:

-Domoticz op Raspberry Pi 2
-Aeon Labs Z-Stick S2
-Fibaro Motion Sensor FGMS-001 (Waar haal ik de Firmware versie vandaan?)
-OpenZWave USB Version: 1.3-444-gfd7d67f

Met groups heb ik nog nooit iets gedaan, nooit problemen ondervonden. Heb wel even gekeken en zie alles in group 1 behalve de motion sensors. Die zitten in group 3.
Het toevoegen heb ik bij 1 met de drukknop van de USB-stick gedaan, de rest via de interface van domoticz zelf. (node management, include node)
Eerst met de B-knop 1 maal indrukken om uit de sleep modus te halen, en vervolgens 3x achter elkaar om te includen.

Maar als je wel LUX binnenkrijgt, is hij in mijn ogen goed geinclude...

Post anders eens de waardes die je hebt bij:
1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 14, 16 en 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:23

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 08:07:
Ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar heb gekregen DukeBox want ik wil ook mijn Fibaro rookmelders inzetten als sirene. Ik kreeg vorige jaar de volgende antwoord van Fibaro support, maar misschien is er inmiddels iets gewijzigd aan de firmware.
Ik had niet gezien dat het specifiek om fibaro ging, mijn RA rook melders kan ik klonen en vervolgens kan ik gewoon een alert sturen (per device of als groep).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem4rk4ble
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 03:25
Misschien een domme vraag, maar ik heb van de week mijn nieuwe woning helemaal uitgerust met klik aan klik uit schakelaars en dimmers. De mini variant die achter een normale schakelaar zit. Nu wil ik die allemaal aanmelden bij domoticz maar dat werkt niet zoals ik had gedacht. Ik dacht dat je de ontvangers (dimmers) aanmeld bij domoticz, maar kennelijk moet je een zender aanmelden. Klopt dit? En klopt het dan, om het werkend te krijgen voor mij, dat ik een kuka afstandbediening moet hebben. Daar alle dimmers en schakelaars op moet zetten en die afstandbediening dan gebruiken om alles aan te melden op domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tryharder
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 17:48
rem4rk4ble schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:50:
Misschien een domme vraag, maar ik heb van de week mijn nieuwe woning helemaal uitgerust met klik aan klik uit schakelaars en dimmers. De mini variant die achter een normale schakelaar zit. Nu wil ik die allemaal aanmelden bij domoticz maar dat werkt niet zoals ik had gedacht. Ik dacht dat je de ontvangers (dimmers) aanmeld bij domoticz, maar kennelijk moet je een zender aanmelden. Klopt dit? En klopt het dan, om het werkend te krijgen voor mij, dat ik een kuka afstandbediening moet hebben. Daar alle dimmers en schakelaars op moet zetten en die afstandbediening dan gebruiken om alles aan te melden op domoticz?
Nee, je maakt zelf schakelaars aan in Domoticz, en je leert de Kaku jouw gemaakte schakelaar. Dus niet "Leren", maar "Handmatig". Daar kies je voor ac protocol, en dan eventueel dimmer. Codes moet je even proberen.

Wees bewust van het feit dat de awmd250 niets stuurt naar domoticz als je de bestaande schakelaar gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 11:07

LoneWolf

Just a Byte

met een afstandsbediening, is wel de makkelijkste manier, ook kan je door die methode nog schakelen als je domoticz een keer niet wil :)
t is ook makkelijker om met een afstandsbediening achter de computer te zitten om t aan te maken, als iedere keer naar een ontvanger toelopen en weer drukken en dan weer terug naar je computer.

anders moet je nl met domoticz iedere schakelaar dus eerst aanmaken en dan een code leren aan de ontvanger(schakelaar/dimmer)

[ Voor 30% gewijzigd door LoneWolf op 23-10-2015 10:58 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem4rk4ble
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 03:25
2 antwoorden. 2 manieren. Bedankt voor de antwoorden. Ik ga maar even aankloten dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tryharder
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 17:48
Zelfde manier, maar met hulp. Voordeel van de LoneWolf manier / AB kopen is natuurlijk het op afstand kunnen schakelen zonder Domoticz. :) Plus Domoticz weet of je lamp aan/uit staat als je de bestaande schakelaar niet meer zou gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:49:
Ik had niet gezien dat het specifiek om fibaro ging, mijn RA rook melders kan ik klonen en vervolgens kan ik gewoon een alert sturen (per device of als groep).
OK bedankt, duidelijk. Ik had hiervoor flamingo rookmelders die ik ook een 'panic' bericht kon sturen, maar die waren te gevoelig dus ik heb ze van het plafond afgerukt toen ze weer herrie maakten midden in de nacht... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 22:16
Ik heb Domoticz geïnstalleerd op m'n Pi, en wil beginnen met het automatiseren van de verlichting in huis.
Echter zit ik met een probleem, ik kan wel Hue lampen of soortgelijke kopen maar die vereisen constante spanning omdat ze geschakeld worden in de lamp zelf. Ik kan ook de schakelaar in de muur vervangen door een schakelaar die bestuurbaar is maar dan blijft het feit dat er geen fysieke switches meer zijn.

Hoe los ik dit nou op? Ik google me suf maar kan geen systeem vinden dat bestaat uit een fysieke switch die ook op afstand geschakeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
DukeBox schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:49:
[...]

Domme vraag misschien, maar "RA rook melders", wat zijn dit? Is RA een merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

TravockMD schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:41:
[...]

Domme vraag misschien, maar "RA rook melders", wat zijn dit? Is RA een merk?
De RA 350 F van Indexa, vrijwel gelijk aan de alecto/flamingo melders.
http://www.indexa.de/w2/f...elder_rauchmelder_vds.htm

Heb overigens nog nooit een vals alarm gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Fenergy schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:35:
Ik heb Domoticz geïnstalleerd op m'n Pi, en wil beginnen met het automatiseren van de verlichting in huis.
Echter zit ik met een probleem, ik kan wel Hue lampen of soortgelijke kopen maar die vereisen constante spanning omdat ze geschakeld worden in de lamp zelf. Ik kan ook de schakelaar in de muur vervangen door een schakelaar die bestuurbaar is maar dan blijft het feit dat er geen fysieke switches meer zijn.

Hoe los ik dit nou op? Ik google me suf maar kan geen systeem vinden dat bestaat uit een fysieke switch die ook op afstand geschakeld kan worden.
Je moet niet EN Hue lampen EN een stuurbare switch op die dingen maken.
Dat wordt een zootje.
Ofwel de Hue lampen altijd aan de stroom of gewone lampen op een stuurbare switch/dimmer.

Ik gebruik zowel stuurbare dimmers als Hue lampen maar dan voor andere lichtpunten.
Je kunt bij Hue nu ook afstandsbedieningen kopen zodat de muurschakelaar zowieso kan vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
hondapower schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:13:
[...]

Dat wordt een zootje.
Ofwel de Hue lampen altijd aan de stroom of gewone lampen op een stuurbare switch/dimmer.

Ik gebruik zowel stuurbare dimmers als Hue lampen maar dan voor andere lichtpunten.
Je kunt bij Hue nu ook afstandsbedieningen kopen zodat de muurschakelaar zowieso kan vervallen.
Je doelt op de Hue Tap? Ja dat overweeg ik inderdaad ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chmod
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07-2024
Ben redelijk nieuw in Domoticz land en ben wat hulp nodig.

Ik heb een AMST-606 contact sensor op de garagedeur gezet. Deze verteld Domoticz de status van de deur (open of dicht).
Ik heb inmiddels via Telegram ingeregeld dat wanneer de garagedeur open gaat ik een bericht krijg.
Maar wat ik eigenlijk wil is een bericht krijgen als de deur binnen 10 minuten niet weer dicht is.

If garagedeur = open start counter
If counter > 10 minuten and garegedeur <> dicht dan stuur bericht

Ik heb inmiddels de bouwblokken ontdekt maar kan hier nog niet helemaal uitkomen.

Iemand een paar tips / voorzetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarvoor moet je met een Lua script aan de gang, Blockly kan geen timer starten en bijhouden. Zoek op het Domoticz forum even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chmod
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:23:
Daarvoor moet je met een Lua script aan de gang, Blockly kan geen timer starten en bijhouden. Zoek op het Domoticz forum even.
Dank! heb je een voorzetje voor zo'n script? ben niet zo'n programmeur :-(
En hoe trap ik zo'n script af op het moment dat de deur open gaat? via notificatie of moet dat anders?
#N00B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:49

Kroontje

...

chmod schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:30:
[...]

Dank! heb je een voorzetje voor zo'n script? ben niet zo'n programmeur :-(
En hoe trap ik zo'n script af op het moment dat de deur open gaat? via notificatie of moet dat anders?
#N00B
https://www.domoticz.com/..._for_more_than_10_minutes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Fenergy schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:42:
[...]
Nee de nieuwe Hue dimmer switch:
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.vox-cdn.com/thumbor/oR_I2y2Daj5OATnYr2RBD7ro_OM=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/3998064/hue_dimmer_white.0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 21:47
Fenergy schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:42:
[...]

Nog handiger en goedkoper is een KaKu Ab of switch te gebruiken die je Domoticz koppelt aan de Hue lamp of een groep lampen. Zo kun je met 1 KaKu Ab verschillende lampen en scenes bedienen. Met de groepen/scenes kun je overigens ook vooraf ingestelde kleuren en dimlevels activeren en die aan een knopje van je Ab koppelen.

Werkt vind ik wat vlotter dan steeds telefoon of tablet te moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corthebor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 10:24
Beginnersvraagje: Ik heb een Virtual Device aangemaakt: VD1 met X10 protocol type on/off, maar ik kan hem niet selecteren bij het maken van Events.
Doe ik iets verkeerd? Heb al van alles geprobeerd, maar het wil niet lukken,

Edit:
Ben er uit

[ Voor 19% gewijzigd door corthebor op 23-10-2015 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

chmod schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:08:
Ben redelijk nieuw in Domoticz land en ben wat hulp nodig.

Ik heb een AMST-606 contact sensor op de garagedeur gezet. Deze verteld Domoticz de status van de deur (open of dicht).
Ik heb inmiddels via Telegram ingeregeld dat wanneer de garagedeur open gaat ik een bericht krijg.
Maar wat ik eigenlijk wil is een bericht krijgen als de deur binnen 10 minuten niet weer dicht is.

If garagedeur = open start counter
If counter > 10 minuten and garegedeur <> dicht dan stuur bericht

Ik heb inmiddels de bouwblokken ontdekt maar kan hier nog niet helemaal uitkomen.

Iemand een paar tips / voorzetjes?
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:23:
Dit kan heel prima met Blockly (zij het wellicht omslachtig) ;)
Heb het volgende voorbeeld ooit eens gemaakt voor iemand:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u9HzB9H.png
Je hebt dus een dummy switch nodig ('TESTtimer') welke je een uitschakelvertraging geeft van de gewenste tijd (in jouw geval 10 minuten) en een (string) variabele ('Door Locks - should I notify immediately?') waarmee je aangeeft of hij direct een notificatie moet zenden of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed om te weten. Maar met Blockly events van die omvang stap ik liever over naar het schrijven van een Lua script, dat is dan toch net wat gemakkelijker (en misschien nog wel sneller ook). En makkelijker aan te passen later, omdat je bovenin je script locals kunt definieren waarin je de naam van schakelaars e.d. zet, zodat je ze maar één keer hoeft in te vullen.

Over Lua gesproken, net een Lua script afgerond. Voorheen deed ik de aanwezigheidsdetectie aan de hand van onze smartphones (pingen van mijn Android toestel & geofence op iPhone). Om minder port forwards naar buiten te hoeven maken en om de detectie wat betrouwbaarder te maken heb ik een Z-Wave bewegingssensor overgenomen (thanks M.v.Veelen :) ). Hij hing al een week in m'n woonkamer, maar een goed script ontbrak nog. Ben een tijdje bezig geweest en heb nu wel een goed script kunnen maken: http://domoticz.com/wiki/..._.28presence_detection.29 De credits voor de logica erachter gaan naar nickyb2.

Het werkt als volgt:
  • Het script kijkt elke minuut (script_time_nomotion.lua) of de bewegingssensor op 'Off' staat. Als dit het geval is wordt de bijbehorende uservariabele met +1 verhoogd. Als de waarde van de uservariabele over de 30 heen gaat (30 minuten), dan zet het de 'IemandThuis'-schakelaar op 'Off'.
  • Mocht er binnen 30 minuten WEL weer beweging zijn, dan wordt de uservariabele op 0 gezet en begint het hele riedeltje weer van voren af aan. Zo lang je maar af en toe blijft bewegen zal het licht ook aan blijven dus :)[
  • Dan is er nog een tweede Lua script (script_device_motion.lua)die de 'IemandThuis' gelijk op 'On' zet als er beweging wordt gedetecteerd.
Om het licht 's avonds uit te zetten heb ik een draadloze wandschakelaar die ik als 'killswitch' gebruik. Anders zou bij een nachtelijk toiletbezoek gelijk alle lampen in huis voor een halfuur gaan branden

Het script is universeel inzetbaar, mits je bewegingssensor maar af en toe wisselt tussen aan/uit (motion/no motion kan ook, is wel aan te passen in het script denk ik).

Al met al denk ik dat het een robuuste basis is voor aanwezigheidsdetectie. Misschien dat ik nog een tweede bewegingssensor toe ga voegen later, als één sensor niet genoeg 'dekking' geeft.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb er hier nu ook twee binnen hangen op de beneden verdieping. Zat er ook aan te denken om zo presence detectie te gaan doen. Ik kijk wel als ik tijd heb. Kan ik mooi jouw script implementeren ipv zelf de lua te schrijven. Scheelt weer tijd. Thanks alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
if otherdevices[status_switch] == 'On' and no_motion_minutes > 30 then --change the 30 to the amount of minutes you prefer
    commandArray[status_switch]='Off'
end

Ik zou dit stuk er uit halen. Het zegt namelijk niets over of je thuis bent of niet. Het zegt enkel dat er 30 minuten lang niemand voor de Motion Sensor heeft staan dansen (ik wacht nog steeds op de video trouwens).

Je zult nu zien dat je 'vaak' een false negative krijgt en dat botst met de acceptatie van de medebewoners. Ik zelf zou de 'IemandThuis' helemaal laten varen en enkel werken met de motion sensors, of IemandThuis koppelen aan meerdere zaken zoals de nomotion en je telefoon pings.

Als je een tweede motion sensor wil aanschaffen, zou ik je nomotion in een functie zetten zodat je voor beide motion sensors een eigen nomotion variabele krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
hondapower schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:00:
[...]

Nee de nieuwe Hue dimmer switch:
[afbeelding]
Ah ik heb die besteld samen met 3 lux lampen en de 2.0 bridge. Ik denk dat ik voor het hele huis maar voor de hue lampen ga, die witte zijn zo duur nog niet. En dan het systeem verder uitbreiden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

TravockMD schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:34:
[...]

Ik heb de volgende hardware:

-Domoticz op Raspberry Pi 2
-Aeon Labs Z-Stick S2
-Fibaro Motion Sensor FGMS-001 (Waar haal ik de Firmware versie vandaan?)
-OpenZWave USB Version: 1.3-444-gfd7d67f

Met groups heb ik nog nooit iets gedaan, nooit problemen ondervonden. Heb wel even gekeken en zie alles in group 1 behalve de motion sensors. Die zitten in group 3.
Het toevoegen heb ik bij 1 met de drukknop van de USB-stick gedaan, de rest via de interface van domoticz zelf. (node management, include node)
Eerst met de B-knop 1 maal indrukken om uit de sleep modus te halen, en vervolgens 3x achter elkaar om te includen.

Maar als je wel LUX binnenkrijgt, is hij in mijn ogen goed geinclude...

Post anders eens de waardes die je hebt bij:
1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 14, 16 en 2000
Gisteravond heb ik de sensor uit mijn netwerk gehaald, zowel de stick als motion sensor gereset. Hij heeft toen welgeteld 40 minuten bewegingen doorgegeven (je ziet dan ook de LED knipperen bij beweging) maar daarna stopte hij er weer mee.

Ik zie in het OpenZWave log ook het volgende voorbij komen. Geen idee of het er iets mee te maken kan hebben.
code:
1
Error, Node002, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)

Ik heb de volgende waardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1: 10
2: 15
3: 2 pulses
4: 12 seconds
6: 30
8: PIR sensor always active
9: 200
14: 255
16: 0
2000: 7200

Je kunt de firmware versie op het doosje terug vinden. Er staat dan "V2/7 EU" op. En in het OpenZWave bedieningspaneel kun je het terugvinden als je de node selecteert en dan naar het tablad "Information" gaat onder application version (2.07 in mijn geval).

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan© op 24-10-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Stefan© schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:40:
[...]

Gisteravond heb ik de sensor uit mijn netwerk gehaald, zowel de stick als motion sensor gereset. Hij heeft toen welgeteld 40 minuten bewegingen doorgegeven (je ziet dan ook de LED knipperen bij beweging) maar daarna stopte hij er weer mee.

Ik zie in het OpenZWave log ook het volgende voorbij komen. Geen idee of het er iets mee te maken kan hebben.
code:
1
Error, Node002, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)

Ik heb de volgende waardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1: 10
2: 15
3: 2 pulses
4: 12 seconds
6: 30
8: PIR sensor always active
9: 200
14: 255
16: 0
2000: 7200

Je kunt de firmware versie op het doosje terug vinden. Er staat dan "V2/7 EU" op. En in het OpenZWave bedieningspaneel kun je het terugvinden als je de node selecteert en dan naar het tablad "Information" gaat onder application version (2.07 in mijn geval).
Ik heb dezelfde settings staan. Is hij verder wel goed opgenomen in je Z-wave netwerk? misschien bereik probleempje (net op het randje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Die dropping command zie ik ook wel vaker. En alles functioneert goed. 1x een V2.6 en 2x V2.7 aan motion sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand anders ook vreemde waarden van zijn P1 meter tussen 2 en 3 uur vannacht? :)
Een foutje m.b.t. de overgang naar wintertijd in v2.2563?
Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/kyzhr9jql/chart.jpg
3,3 miljoen watt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:58:
Iemand anders ook vreemde waarden van zijn P1 meter tussen 2 en 3 uur vannacht? :)
[afbeelding]
3,3 miljoen watt ;)
Ja, ik heb net even gekeken na jouw post, en had het ook. Al waren de waarden bij mij geen 3 miljoen, maar rond de 600K. Heb de waarden handmatig verwijderd en nu is ie weer goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Nicap op 25-10-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik ben bezig om mijn licht de automatiseren. Als er een schakelaar wordt overgehaald, wil ik dat er 3 lichten op de begane grond aangaan. Stukje lua dat ik hiervoor heb geschreven:

code:
1
2
3
4
if(devicechanged['Licht Voorkamer'] == 'On' and otherdevices['Licht Achterkamer'] == 'Off' and otherdevices['Licht Keuken'] == 'Off') then
  commandArray['Licht Achterkamer']='On'
  commandArray['Licht Keuken']='On'
end

Ik maak gebruik van 2 Fibaro dimmers (FGD-212) en een Fibaro relay (FGS-222). Besturing via Domoticz werkt probleemloos. Als ik echter op de pulseschakelaar druk waarachter een dimmer zit, gaan de 2 overige lichten niet aan. Als ik op de pulseschakelaar op de relay druk werkt het wel..

Iemand een idee waarom het via de dimmers niet werkt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:58:
[afbeelding]
3,3 miljoen watt ;)
Nicap schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:31:
[...]

Ja, ik heb net even gekeken na jouw post, en had het ook. Al waren de waarden bij mij geen 3 miljoen, maar rond de 600K. Heb de waarden handmatig verwijderd en nu is ie weer goed.
Surprise, surprise! Die bug zit er dus in versie 2.3445 nog steeds in: ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is hier indertijd eigenlijk melding van gemaakt bij Gizmocuz opdat hij het op kon lossen? Ik heb nu ook handmatig de waardes verwijderd en zou het ook liever structureel opgelost zien :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:44:
Is hier indertijd eigenlijk melding van gemaakt bij Gizmocuz opdat hij het op kon lossen? Ik heb nu ook handmatig de waardes verwijderd en zou het ook liever structureel opgelost zien :)
Ja, hij weet er van:
gizmocuz schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:59:
Even een opmerking over zomer/wintertijd:
- elk jaar weer een probleem ;), bij de energy devices is in de database nu 2x een blok van 02:00am - 03:00am, daardoor ziet het er erg vreemd uit.
Maar als je de short-log op 2 dagen hebt staan, dan is het binnen 2 dagen weg.
Intern word er gebruik gemaakt van de meter waardes, dus die kloppen wel (dag waardes)
gizmocuz in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

MrBarBarian schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:52:
Ik ben bezig om mijn licht de automatiseren. Als er een schakelaar wordt overgehaald, wil ik dat er 3 lichten op de begane grond aangaan. Stukje lua dat ik hiervoor heb geschreven:

code:
1
2
3
4
if(devicechanged['Licht Voorkamer'] == 'On' and otherdevices['Licht Achterkamer'] == 'Off' and otherdevices['Licht Keuken'] == 'Off') then
end

Ik maak gebruik van 2 Fibaro dimmers (FGD-212) en een Fibaro relay (FGS-222). Besturing via Domoticz werkt probleemloos. Als ik echter op de pulseschakelaar druk waarachter een dimmer zit, gaan de 2 overige lichten niet aan. Als ik op de pulseschakelaar op de relay druk werkt het wel..

Iemand een idee waarom het via de dimmers niet werkt?
Als je een dim-waarde stuurt in domoticz, krijgt de desbetreffende lamp in Domoticz niet de status 'On' maar 'xx%'. In een blockly is dat af te vangen door '≠ Off'. Wellicht dat dat in een lua-script ook moet?

Dus iets als:
code:
1
2
3
4
if(devicechanged['Licht Voorkamer'] ~= 'Off' and otherdevices['Licht Achterkamer'] == 'Off' and otherdevices['Licht Keuken'] == 'Off') then
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
Vandaag deed de ijskast vreemd en in dacht ik kijk eens in Domoticz hoe dit eruit ziet.
Het blijkt dus dat er vannacht een aantal pieken zijn geweest :-( al dan niet veroorzaakt door de ijskast (of andersom).
Wat ik vreemd vind is dat deze waardes (nb. 680400 = 680k) blijkbaar niet worden verwerkt.
Mooi voor mij natuurlijk maar ik vraag mij af of 1. ik dit goed zie en 2. of ik toch iets moet corrigeren?

Enige hulp wordt gewaardeerd... :)

Output DeviceStatus en MultiMeter tabellen.
http://pastebin.com/0ptsPGbw

Overzicht: (volgens mij ziet dit er (nog?) wel goed uit)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/viIFvhi.png

Detail (klikbaar; bovenin zie je de pieken en onderaan het dagverbruik; zondag ziet er (nog?) goed uit)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/liZhj1Rl.png

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Hoe zorg je ervoor dat je apparaten die je nooit zal gebruiken, wegblijven uit de apparaten lijst? Het verwijderen helpt niet namelijk...ook het verwijderen van de bijbehorende hardware helpt niet....

Daarnaast draai ik nu een stable versie V2.2563. Ik zou graag de laatste beta versie hierover willen gooien, zodat ik zonder problemen mijn Philips Hue kan toevoegen. Hoe doe ik dit op de makkelijkste manier, zonder dat ik mijn instellingen kwijt raak?

[ Voor 165% gewijzigd door Ferra op 25-10-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kraades schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:57:
Detail (klikbaar; bovenin zie je de pieken en onderaan het dagverbruik; zondag ziet er (nog?) goed uit)
[afbeelding]
M.b.t. die pieken, scroll eens een stukje omhoog ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

kraades schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:57:
Vandaag deed de ijskast vreemd en in dacht ik kijk eens in Domoticz hoe dit eruit ziet.
Het blijkt dus dat er vannacht een aantal pieken zijn geweest :-( al dan niet veroorzaakt door de ijskast (of andersom).
Wat ik vreemd vind is dat deze waardes (nb. 680400 = 680k) blijkbaar niet worden verwerkt.
Mooi voor mij natuurlijk maar ik vraag mij af of 1. ik dit goed zie en 2. of ik toch iets moet corrigeren?

Enige hulp wordt gewaardeerd... :)

Output DeviceStatus en MultiMeter tabellen.
http://pastebin.com/0ptsPGbw

Overzicht: (volgens mij ziet dit er (nog?) wel goed uit)
[afbeelding]

[afbeelding]
Kijk eens een paar posts boven je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Pft... 8)7 8)7 8)7 Dank en excuses...

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 25-10-2015 18:14 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

TravockMD schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:06:
[...]

Ik heb dezelfde settings staan. Is hij verder wel goed opgenomen in je Z-wave netwerk? misschien bereik probleempje (net op het randje)?
Ik ben vandaag bij een vriend geweest met een Fibaro HomeCenter 2. De sensor daar toegevoegd. Zelfde resultaat. Alleen temp en tamper. De sensor gaat retour Amazon Italie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Laatst online: 02-10 13:17
Kan iemand me opweg helpen .
Ik gebruik nu deze blockly:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15rzcjs.jpg

maar de virtuele "iemand thuis" switch blijft on/off gaan elke seconde :S
Wat is er in de blockly mis ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
tozzke schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:58:
[...]

Als je een dim-waarde stuurt in domoticz, krijgt de desbetreffende lamp in Domoticz niet de status 'On' maar 'xx%'. In een blockly is dat af te vangen door '≠ Off'. Wellicht dat dat in een lua-script ook moet?

Dus iets als:
code:
1
2
3
4
if(devicechanged['Licht Voorkamer'] ~= 'Off' and otherdevices['Licht Achterkamer'] == 'Off' and otherdevices['Licht Keuken'] == 'Off') then
end
Hmm, helaas... Als ik dmv print(otherdevices['Licht Voorkamer') de waarde probeer te achterhalen zie ik niets voorbij komen in de logfile als ik op de pulseschakelaar druk..

Via Domoticz zie ik gewoon de waarde 'on' langskomen..

Uitdrukken met de pulseschakelaar werkt overigens wel gewoon; alle lichten gaan netjes uit, zoals gescript.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 26-10-2015 10:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 14:42
Domoticz doet niet aan zomertijd?

Mijn image met Linux in ieder geval niet😆😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Laatst online: 01-10 16:56
trekker22 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:23:
Domoticz doet niet aan zomertijd?

Mijn image met Linux in ieder geval niet😆😆
Beetje rare situatie, op mijn Ubuntu bak. Zonsopgang sprong vannacht van een uur of 6 naar 17:20. En ik zie bij de log van mijn woonkamer verlichting (die om half 8 aan gaat omdat dan ook mijn wekker gaat) dat deze aangegaan is om 06:30 i.p.v 07:30, terwijl de timer nog wel gewoon op 07:30 staat. Dus ergens kent Domoticz de zomer tijd niet, maar wordt de boel wel anders getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
Pimmetje651 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:25:
[afbeelding]

Wat gebeurt er als je het eerste block bij If en Else if ook op External Inputs zet (via rechtermuisknop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:40:
  • Het script kijkt elke minuut (script_time_nomotion.lua) of de bewegingssensor op 'Off' staat. Als dit het geval is wordt de bijbehorende uservariabele met +1 verhoogd. Als de waarde van de uservariabele over de 30 heen gaat (30 minuten), dan zet het de 'IemandThuis'-schakelaar op 'Off'.
  • Mocht er binnen 30 minuten WEL weer beweging zijn, dan wordt de uservariabele op 0 gezet en begint het hele riedeltje weer van voren af aan. Zo lang je maar af en toe blijft bewegen zal het licht ook aan blijven dus :)[
  • Dan is er nog een tweede Lua script (script_device_motion.lua)die de 'IemandThuis' gelijk op 'On' zet als er beweging wordt gedetecteerd.
Kan je niet gewoon checken op de laatste tijd van de bewegingsdetector? Hoef je toch geen tellertje voor bij te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 07:29:
[...]

Kan je niet gewoon checken op de laatste tijd van de bewegingsdetector? Hoef je toch geen tellertje voor bij te houden?
Dan kun je het verschil tussen aan en uit niet zien volgens mij. De sensor gaat eerst op 'aan' bij beweging en 4 minuten later weer uit. Misschien dat het simpeler kan hoor, maar dit werkt voor mij prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
CRXDelSol schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:42:
[...]

Beetje rare situatie, op mijn Ubuntu bak. Zonsopgang sprong vannacht van een uur of 6 naar 17:20. En ik zie bij de log van mijn woonkamer verlichting (die om half 8 aan gaat omdat dan ook mijn wekker gaat) dat deze aangegaan is om 06:30 i.p.v 07:30, terwijl de timer nog wel gewoon op 07:30 staat. Dus ergens kent Domoticz de zomer tijd niet, maar wordt de boel wel anders getriggerd.
Bij mij gingen de lampen gisteravond een uur vroeger uit dan normaal, terwijl de timers goed staan
in de log staat de tijd ook goed, dus een uurtje te vroeg uit.
hopelijk is het vandaag weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[afbeelding]

Bekijk de wiki eens daar wordt een nettere manier uitgelegd die prima werkt.
http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

Om het aan/uit gaan van verlichting of andere schakelaars tegen te gaan en eigenlijk altijd moet inbouwen kun je gebruik maken van een variabel.
Staan een aantal voorbeelden in het voorbeeld topic en ook in de twee delen van Domoticz.
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
bikermouse schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:21:
[...]

Nog handiger en goedkoper is een KaKu Ab of switch te gebruiken die je Domoticz koppelt aan de Hue lamp of een groep lampen. Zo kun je met 1 KaKu Ab verschillende lampen en scenes bedienen. Met de groepen/scenes kun je overigens ook vooraf ingestelde kleuren en dimlevels activeren en die aan een knopje van je Ab koppelen.

Werkt vind ik wat vlotter dan steeds telefoon of tablet te moeten pakken.
Is het dat ook mogelijk om een script hier aan te koppelen zodat de kaku schakelaar bijvoorbeeld met 5 verschillende dim waardes kan omgaan. Dus uitknop van kaku is gewoon uit, maar de aanknop houd in domoticz bij of deze voor de eerste keer is aangedrukt, tweede keer, derde keer etc.

1e 20%
2e 40%
3e 60%
4e 80%
5e 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Laatst online: 01-10 16:56
hendrik12345678 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 08:59:
[...]

Bij mij gingen de lampen gisteravond een uur vroeger uit dan normaal, terwijl de timers goed staan
in de log staat de tijd ook goed, dus een uurtje te vroeg uit.
hopelijk is het vandaag weer normaal.
Volgens mij ging het vanochtend weer goed. Stond nu op 07:30 dat de lampen aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
MikeOO schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:02:
[...]

Bekijk de wiki eens daar wordt een nettere manier uitgelegd die prima werkt.
http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

Om het aan/uit gaan van verlichting of andere schakelaars tegen te gaan en eigenlijk altijd moet inbouwen kun je gebruik maken van een variabel.
Staan een aantal voorbeelden in het voorbeeld topic en ook in de twee delen van Domoticz.
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31
Dit chopperRob script gebruik ik nu al :)
De reden dat ik ping erbij ben gaan gebruiken is omdat mijn domofence niet geheel lekker werkt (vind soms dat ik de locatie verlaten heb terwijl ik op exact dezelfde plek ben blijven zitten bijv).
Wat als gevolg geeft dat lampen dimmen omdat domo denkt dat we niet meer thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pimmetje651 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:03:
[...]

Dit chopperRob script gebruik ik nu al :)
De reden dat ik ping erbij ben gaan gebruiken is omdat mijn domofence niet geheel lekker werkt (vind soms dat ik de locatie verlaten heb terwijl ik op exact dezelfde plek ben blijven zitten bijv).
Wat als gevolg geeft dat lampen dimmen omdat domo denkt dat we niet meer thuis zijn.
Heb ik inderdaad ook last van, zeker ook Android telefoons, en ben daarom maar teruggegaan naar alleen Ping en werkt eigenlijk prima als enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

[afbeelding]

Moet je die eerste "OR" bij de "Else if" niet omzetten naar een "AND"? Je wilt toch controleren dat Niemand meer thuis is voordat ie schakelt en dus pas alle alle dingen "off" staan? In je huidige blockly zeg je dat OF de pings, OF de domofence uitgeschakeld moet zijn.

Als nu je ping aan staan, maar je domofence uit (hoe onwaarschijnlijk misschien ook, of andersom) en je vriendin is sowieso weg, dan gaat ie klapperen.. Zou dat je probleem kunnen verklaren?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Whizzer schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:38:
[...]

Moet je die eerste "OR" bij de "Else if" niet omzetten naar een "AND"? Je wilt toch controleren dat Niemand meer thuis is voordat ie schakelt en dus pas alle alle dingen "off" staan? In je huidige blockly zeg je dat OF de pings, OF de domofence uitgeschakeld moet zijn.

Als nu je ping aan staan, maar je domofence uit (hoe onwaarschijnlijk misschien ook, of andersom) en je vriendin is sowieso weg, dan gaat ie klapperen.. Zou dat je probleem kunnen verklaren?
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/iylt13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
domoticz geeft de juiste tijd aan echter schakelen de lampen een uur te vroeg.

stop / start van de service doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb m'n hele VM gewoon even een reboot gegeven, weet ik i.i.g. zeker dat alles weer loopt zoals het zou moeten. Maar een
sudo service domoticz.sh restart
is waarschijnlijk ook voldoende ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Correct. Werkt het nu? Of hetzelfde probleem?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 21:35
trekker22 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:25:

Klopt, omdat de schedules al aangemaakt waren, en deze met UTC gechecked worden

hoop dat iemand hier eens naar kan kijken... ik kom er niet uit ;) grootste probleem afgezien van de schedules, is de logging in de database, dit word dubbel omdat we een uur terug zijn gegaan
een uur vooruit is geen probleem voor de logging, een uur terug wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

trekker22 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:25:

Ik heb dat ook elk jaar met Domotiga, zolang het draait komt de nieuwe tijd lijkt het niet door. Even opnieuw starten en alles werkt weer naar behoren.

Vervelende blijft dat je maar twee keer per jaar dit kan testen, heb dit zelf ook met de software die op het werk draait, blijft een lastig geheel ondanks het simpele principe.

Ik zeg: we stoppen met die onzin :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-10 10:46
Ik heb nu toch de moeite gedaan om Domoticz op mijn Pi te installeren en er wat mee te testen.

Mijn Conrad usb co-20 werkt uitstekend, Weather underground ook zonder problemen.

Alleen de GPIO ingangen krijg ik langst geen kanten aan de praat.
Ik heb de originele handleiding gelezen en ook naar oplossingen gekeken in de forums maar in Domoticz krijg ik niets. Met GPIO read krijg ik op de ingangen altijd 1, met GPIO -g en GPIO readall werkt dit wel perfect. Wat doe ik fout? De last stable versie en de last beta is hetzelfde.
Werkt het met de Piface wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsclone
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-09 07:57
hondapower schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:13:
[...]

Dat wordt een zootje.

marsclone schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:47:
Ik heb nu al redelijk wat hue verlichting in huis, maar mis toch de mogelijkheid om deze te schakelen middels mijn vaste wandschakelaars. Nu ben ik aan het onderzoeken om dit voor elkaar te krijgen via z-wave modules in combinatie met pulsschakelaars. Volgens mij kan ik dan zowel scenes starten als dimmen. Nu is de werking van een pulsschakelaar zo, dat bij een eerste druk de verlichting aan gaat en bij een volgende druk weer uit. De hue verlichting dient echter altijd van stroom te zijn voorzien om bijvoorbeeld ook te kunnen reageren op een app of een bewegingssensor. Is er een mogelijkheid om bij het uitschakelen van de hue verlichting middels de z-wave wandschakelaar dat op de achtergrond er toch stroom op de verlichting blijft staan?
tozzke schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:37:
[...]

Volgens mij zou het moeten kunnen met bijvoorbeeld Domoticz. Je dient de Hue dan niet fysiek op de uitgang van zo'n Z-wave schakelaar aan te sluiten, maar alleen het Z-wave signaaltje op te vangen en de Hue door Domoticz aan te sturen.
Is het mogelijk om achter de pulswandschakelaar in combinatie met een z-wave module continu stroom te voorzien aan de verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteravond Domoticz in m'n Ubuntu VM geupgrade naar v2.3480. Was vanochtend nog even aan het klooien met een Blockly event, zag ik ineens dat er twee events helemaal verminkt waren. Alleen een paar AND-blokjes en wat switches stonden er nog in. Het event was in zo'n conditie waarin je hem als normale gebruiker niet eens kan opslaan (dat wordt dan geweigerd omdat hij incompleet is).

Ik had een topic aangemaakt om de bug te melden, gizmocuz zei dat hij bezig was geweest met het Blockly verhaal.

Ik denk echter, dat ik als definitieve oplossing gewoon al m'n Blockly events (stuk of 6) ga ombouwen naar Lua-scripts. Die zijn veel makkelijker te backuppen en terug te zetten (en makkelijker te delen met anderen via Bitbucket o.i.d.). Vanavond maar even voor gaan zitten. In Lua heb je ook gewoon IF / THEN / ELSE e.d. dus dat moet niet al te moeilijk zijn. Is ook makkelijker debuggen denk ik, omdat ik ook midden in een script een print statement kan toevoegen zodat ik kan zien wat het script doet.

Dat Blockly is leuk, maar als je wat ervaring hebt opgedaan in Lua (ik gebruik nu ~1,5 jaar Domoticz) dan is het scripten ook goed te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
marsclone schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:21:
Is het mogelijk om achter de pulswandschakelaar in combinatie met een z-wave module continu stroom te voorzien aan de verlichting?
Ja met een lasklem en een stukje draad.
Afbeeldingslocatie: http://hollandlamp.nl/63733-thickbox/wago-lasklem-trrood-4p-ds100.jpg

Of je neemt een z-wave module op batterijen. Die heb je ook.
Dan lus je de voeding direct door van bruin naar zwart met een kroonsteentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsclone
hondapower schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:40:
[...]

Ja met een lasklem en een stukje draad.
Ik hoef dan alleen de bruine draad door te voeren naar de z-wave module of ook de zwarte?
Zitten er gevaren aan het feit, dat je de stroomdraden aan elkaar bundelt en er continu stroom op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
marsclone schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:56:
[...]
Ik hoef dan alleen de bruine draad door te voeren naar de z-wave module of ook de zwarte?
Zitten er gevaren aan het feit, dat je de stroomdraden aan elkaar bundelt en er continu stroom op staat?
Als je de lampen continu aan de stroom wilt hangen dan moet je zwart en bruin doorverbinden.

Hier een voorbeeld van hoe snel het vrij 'ingewikkeld' kan worden met de draden:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-EclONTcy9nI/Vi8-KAXUJ3I/AAAAAAAAA0w/V1bo-UIXUjg/s640-Ic42/WP_20150804_002.jpg

Als je je daar niet prettig bij voelt dan kun je beter iemand anders inschakelen.
Het blijft toch 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of
Lua:
1
2
if timeofday['Daytime'] then
if timeofday['Nighttime'] then

overeenkomen met de sunrise/sunset tijden die je bovenin Domoticz ziet? Ik kan het niet echt duidelijk vinden op het forum/wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Ja, houd wel rekening met evt. verschil van timezone van apache en domoticz user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsclone
hondapower schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:06:
[...]

Hier een voorbeeld van hoe snel het vrij 'ingewikkeld' kan worden met de draden:
Ik ben dan toch wel benieuwd wat hier allemaal geregeld is? Voor mij te ingewikkeld ja! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:55:
^ Ja, houd wel rekening met evt. verschil van timezone van apache en domoticz user.
Apache?? Daar heb ik nog nooit wat mee gedaan in Domoticz :P ? Domoticz zelf gebruikt nginx...
Het gaat mij erom dat ik een switch 'IsDonker' via Lua wil flippen.

Gaat
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-- script_time_sunriseset.lua
-- This script flips a switch when the time is at/after sunset

local isdonker_switch = 'IsDonker'

commandArray = {}

if timeofday['Daytime'] and (otherdevices[isdonker_switch] == 'On') then
    commandArray[isdonker_switch]='Off'
    print('<font color="red">De zon is op, dus het is nu licht</font>')
end

if timeofday['Nighttime'] and (otherdevices[isdonker_switch] == 'Off') then
    commandArray[isdonker_switch]='On'
    print('<font color="red">De zon is onder, dus het is nu donker</font>')
end

return commandArray
dan doen wat ik wil/verwacht?

Heb het nu met een Blockly (If time > Sunset etc) maar wil het overzetten naar Lua.

Edit: 'nickyb2' heeft in z'n Domoticz tijd (is nu over naar Zipabox) dit script al eens gemaakt: https://bitbucket.org/mib...eviewer=file-view-default

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Zo gebruik ik TimeOfDay ook in lua.
Bovendien nog extra met tijd en/of een andere (virtuele)switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:54

Kraz

Saving the world

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:59:
[...]

Apache?? Daar heb ik nog nooit wat mee gedaan in Domoticz :P ? Domoticz zelf gebruikt nginx...
Het gaat mij erom dat ik een switch 'IsDonker' via Lua wil flippen.

Gaat
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-- script_time_sunriseset.lua
-- This script flips a switch when the time is at/after sunset

local isdonker_switch = 'IsDonker'

commandArray = {}

if timeofday['Daytime'] and (otherdevices[isdonker_switch] == 'On') then
    commandArray[isdonker_switch]='Off'
    print('<font color="red">De zon is op, dus het is nu licht</font>')
end

if timeofday['Nighttime'] and (otherdevices[isdonker_switch] == 'Off') then
    commandArray[isdonker_switch]='On'
    print('<font color="red">De zon is onder, dus het is nu donker</font>')
end

return commandArray
dan doen wat ik wil/verwacht?

Heb het nu met een Blockly (If time > Sunset etc) maar wil het overzetten naar Lua.

Edit: 'nickyb2' heeft in z'n Domoticz tijd (is nu over naar Zipabox) dit script al eens gemaakt: https://bitbucket.org/mib...eviewer=file-view-default
Ik heb een virtuele switch "Sun" aangemaakt die aan/uit gaat op basis van een timer; 1 sec voor zonsopgang en zonsondergang.
Die gebruik ik vervolgens weer in m' n LUA scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kraz schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:04:
[...]

Ik heb een virtuele switch "Sun" aangemaakt die aan/uit gaat op basis van een timer; 1 sec voor zonsopgang en zonsondergang.
Is natuurlijk ook een optie.

Maar ik heb het het liefste los buiten Domoticz, dat is makkelijker te backuppen.
Ik had 'vroeger' ( :+ ) bij een aantal switches een 'OnAction' ingesteld (verwijzing naar script), die heb ik ook allemaal vervangen door een Lua script die bij verandering van de schakelaar het script aanroept. Op die manier hoef ik bij het opnieuw instellen van Domoticz bij een evt. crash niet alle schakelaars bij langs, maar hoef ik alleen te zorgen dat de naam van de schakelaars nog klopt en dan de Lua scripts terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:37:
Gisteravond Domoticz in m'n Ubuntu VM geupgrade naar v2.3480. Was vanochtend nog even aan het klooien met een Blockly event, zag ik ineens dat er twee events helemaal verminkt waren. Alleen een paar AND-blokjes en wat switches stonden er nog in. Het event was in zo'n conditie waarin je hem als normale gebruiker niet eens kan opslaan (dat wordt dan geweigerd omdat hij incompleet is).
Meer ter info.
De blockly wordt opgeslagen als xml in eventmaster.xmlstatement.
Dus met een backup zou je misschien nog iets kunnen terughalen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:04
Ik heb een aantal Velbus modules (schakelaars/relays)

Afbeeldingslocatie: http://www.velbus.eu/images/products/0/small/vmbgptcw_front.jpg

Deze wil ik uiteraard ook graag aan Domoticz koppelen. Helaas is er nog geen native support.

Nu ben ik zelf geen programmeur, maar een beetje scripten wil nog wel lukken. Ik heb al wel een socket service draaien zodat ik via het netwerk de usb module kan aanspreken.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eBo0FdU.png

Hoe kan ik nu het beste die status meldingen afvangen zodat ik daarme de statussen in Domoticz kan updaten? (Liefst in bash)

heb wel wat geprobeerd met sockets in Perl, maar heb daar helaas te weinig kaas van gegeten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Kraz schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:04:
[...]

Nadeel van je oplossing vind ik wel dat je op een gegeven moment allemaal onzin switches hebt die domotica toch vervuilen. Ik heb al een isDonker switch en een regen switch. De deurbel switch wordt bij mij ook niet gebruikt. Toch een groot nadeel dat je ze niet kan verbergen in de "switch"-tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:54

Kraz

Saving the world

grote_oever schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:56:
[...]

Toch een groot nadeel dat je ze niet kan verbergen in de "switch"-tab.
Je kunt ze wel verbergen?
Zet een $-teken voor je switch "and it's GONE!" ;)

Ergens heb je wel gelijk ja, maar ik heb alleen die zon als 'overbodige' virtuele switch. De rest is allemaal netjes in gebruik dus valt het in mijn geval mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 03-10 23:07

iMars

Full time prutser

Even een kort "beginners" vraagje. Hoe kan je nou het beste Domoticz installeren op Raspberry Pi (B2)?
Ik zie de Easy way en op een bestaande image.

Nou heb ik gekozen voor de bestaande image en de Stable Binary en draait versie 2.2563.

Toen ik aan het experimenteren was op een VM (ubuntu 15.nogwat) draaide daar versie 2.3430. (via GIT geinstalleerd)

Als ik op de rpi naar instellingen ga en "controleer op updates" kies, krijg ik de melding dat er geen updates zijn.

Dus mijn vraag is, welke installatie methode is nu het beste?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:10:
Even een kort "beginners" vraagje. Hoe kan je nou het beste Domoticz installeren op Raspberry Pi (B2)?
Ik zie de Easy way en op een bestaande image.

Nou heb ik gekozen voor de bestaande image en de Stable Binary en draait versie 2.2563.

Toen ik aan het experimenteren was op een VM (ubuntu 15.nogwat) draaide daar versie 2.3430. (via GIT geinstalleerd)

Als ik op de rpi naar instellingen ga en "controleer op updates" kies, krijg ik de melding dat er geen updates zijn.

Dus mijn vraag is, welke installatie methode is nu het beste?
Als je hem op Beta zet via de instellingen dan krijg je wel updates. Die 2563 is de laatste 'stabiele' versie, voor nieuwe versies moet je hem op Beta zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 03-10 23:07

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:44:
[...]

Als je hem op Beta zet via de instellingen dan krijg je wel updates. Die 2563 is de laatste 'stabiele' versie, voor nieuwe versies moet je hem op Beta zetten.
Ah ok, ik dacht dat ik beide op 'stabiele' versies had staan ;) Gaat ik naar kijken d:)b

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Whizzer schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:04:
[...]

Correct. Werkt het nu? Of hetzelfde probleem?
Lijkt idd opgelost ! Thnx voor de hint de goede kant op !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Aan het overwegen of ik me aan HomeKit Siri moet wagen (qua config tijd)

Heb een 6s dus Siri is always on. Maar kun je commando's ook in Nederlands geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
trekker22 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:21:
Aan het overwegen of ik me aan HomeKit Siri moet wagen (qua config tijd)

Heb een 6s dus Siri is always on. Maar kun je commando's ook in Nederlands geven?
Ja.

Als je de RPi image gebruikt staat alles er op eigenlijk en hoef je HomeBridge alleen te starten.
Zie http://www.domoticz.com/wiki/Homekit_Siri.

[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 27-10-2015 21:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
kraades schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:29:
[...]

Ja.

Als je de RPi image gebruikt staat alles er op eigenlijk en hoef je HomeBridge alleen te starten.
Zie http://www.domoticz.com/wiki/Homekit_Siri.
OK maar lukt ook als ik begonnen ben met image van maart?

Zie ook dat Eve de status van schakelingen niet correct overpakt bij automatische switch schakelingen?

Morgen maar eens mee puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
In de pi home dir moet dan een homebridge directory staan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:00
Diverse RF producten in de aanbieding bij de Elro shop o.a. 2x Flamingo FA20RF voor 14,99

http://www.elroshop.eu/crazy-herfst-sale-dag2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:59
Heeft iemand een idee hoe ik de werking van een Fibaro rookmelder (versie 1) kan testen? De volledige installatie ging super vlot en ook de temperatuur wordt regelmatig doorgegeven.
Voor de veiligheid had ik toch graag eens het alarm getest en ook de daarop volgende notificatie via Domoticz op mijn gsm.
Op alle rookmelders zit een test knop, maar die Fibaro krijg ik maar niet getest...Of moet ik zelf een vuurtje stoken onder de rookmelder? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 16:23
basa schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:07:
Heeft iemand een idee hoe ik de werking van een Fibaro rookmelder (versie 1) kan testen? De volledige installatie ging super vlot en ook de temperatuur wordt regelmatig doorgegeven.
Voor de veiligheid had ik toch graag eens het alarm getest en ook de daarop volgende notificatie via Domoticz op mijn gsm.
Op alle rookmelders zit een test knop, maar die Fibaro krijg ik maar niet getest...Of moet ik zelf een vuurtje stoken onder de rookmelder? 8)7
Rookmelders zijn tegenwoordig optisch, dus dat maakt het testen eenvoudig.

Zorgen voor een beetje waterdamp onder de rookmelder (bijvoorbeeld via de waterkoker) doet wonderen :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Paar lucifers tegelijk?
Of laat mij ff aardappelen bakken... Dinner is ready when the smokealarm goes off:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:54
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:52:
[...]

Is natuurlijk ook een optie.

Maar ik heb het het liefste los buiten Domoticz, dat is makkelijker te backuppen.
Ik had 'vroeger' ( :+ ) bij een aantal switches een 'OnAction' ingesteld (verwijzing naar script), die heb ik ook allemaal vervangen door een Lua script die bij verandering van de schakelaar het script aanroept. Op die manier hoef ik bij het opnieuw instellen van Domoticz bij een evt. crash niet alle schakelaars bij langs, maar hoef ik alleen te zorgen dat de naam van de schakelaars nog klopt en dan de Lua scripts terugzetten.
Zou je niets eens een paar simpele voorbeelden kunnen posten?? Wil er mee beginnen maar loop telkens stuk. Ook op Wiki pagina kom ik niet veel verder. Gewoon status opvragen en eventueel schakelen van iets.

Zou je eeuwig dankbaar zijn :)

Bing

Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.