Je kunt er ook een DS18B20 temperatuursensor (paar dollar op eBay) aanknopen om er een temperatuursensor van te maken. Oude adapter van een router ofzo gebruiken en klaar. Volgens mij kan hij zelfs meerdere DS18B20 aan.grote_oever schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:44:
[...]
Hey, ook dat is interessant... alleen heb ik mijn deurbel al gekoppeld en weet nu niet meer toepassingen
Verwijderd
CronoS76 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:45:
[...]
Zou je het volledige lua script kunnen posten voor buienradar ? Ik ben niet helemaal mee welk script nu zou moeten werken 😏
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- IsItGonnaRain( int minutesinfuture) -- returns: int avarage rainfall for the next minutesinfuture -- -- Function to get rain prediction from Buienradar.nl (dutch) -- -- http://gratisweerdata.buienradar.nl/#Buienradar You may use their free service for non-commercial purposes. -- -- Written in LUA by Hans van der Heijden (h4nsie @ gmail.com) -- Spring 2015 -- 28-03-2015 v0.3 bug: quotes around url added. -- 27-03-2015 v0.2 return value is now average for next time -- 26-03-2015 v0.1 Initial release -- todo: some error checking on http and file handling (tmp file) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- function IsItGonnaRain( minutesinfuture ) -- config --------------------------------------------------------- lat='52.0653' -- example lat/lon for Den Haag lon='4.3961' debug=false tempfilename = '/var/tmp/rain.tmp' -- can be anywhere writeable -- config --------------------------------------------------------- url='http://gps.buienradar.nl/getrr.php?lat='..lat..'&lon='..lon if debug then print(url) end read = os.execute('curl -s -o '..tempfilename..' "'..url..'"') file = io.open(tempfilename, "r") totalrain=0 rainlines=0 -- now analyse the received lines, format is like 000|15:30 per line. while true do line = file:read("*line") if not line then break end if debug then print('Line:'..line) end linetime=string.sub(tostring(line), 5, 9) if debug then print('Linetime: '..linetime) end -- Linetime2 holds the full date calculated from the time on a line linetime2 = os.time{year=os.date('%Y'), month=os.date('%m'), day=os.date('%d'), hour=string.sub(linetime,1,2), min=string.sub(linetime,4,5), sec=os.date('%S')} difference = os.difftime (linetime2,os.time()) -- When a line entry has a time in the future AND is in the given range, then totalize the rainfall if ((difference > 0) and (difference<=minutesinfuture*60)) then if debug then print('Line in time range found') end rain=tonumber(string.sub(tostring(line), 0, 3)) totalrain = totalrain+rain rainlines=rainlines+1 if debug then print('Rain in timerange: '..rain) end if debug then print('Total rain now: '..totalrain) end end end file:close() -- Returned value is average rain fall for next time -- 0 is no rain, 255 is very heavy rain -- When needed, mm/h is calculated by 10^((value -109)/32) (example: 77 = 0.1 mm/hour) averagerain=totalrain/rainlines return(averagerain) end commandArray = {} time = os.date("*t") if ((time.min % 15)==0) then ----- REGEN ------ minuten=20 regen = IsItGonnaRain(minuten) print('Regen verwacht: '..regen..' mm binnen '..minuten..' minuten.') if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' then commandArray['SendNotification']='Regenscript#Regen verwacht' commandArray['Rain expected']='On' end if regen == 0 and otherdevices['Rain expected']=='On' then commandArray['SendNotification']='Regenscript#Geen regen meer verwacht' commandArray['Rain expected']='Off' end end return commandArray |
Met hulp van een paar andere mede tweakers checkt het script pas om de 5 minuten.
Niet vergeten om een Dummy switch aan te maken met Rain expected.
De dummy switch 1x aan zetten en als het goed is moet dit dan werken.
Yep, 4x:)ThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:50:
[...]
Je kunt er ook een DS18B20 temperatuursensor (paar dollar op eBay) aanknopen om er een temperatuursensor van te maken. Oude adapter van een router ofzo gebruiken en klaar. Volgens mij kan hij zelfs meerdere DS18B20 aan.
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ik krijg dit terug in het log bestand. Lijkt me erg veel regen..Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:30:
[...]
code:
1 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met hulp van een paar andere mede tweakers checkt het script pas om de 5 minuten.
Niet vergeten om een Dummy switch aan te maken met Rain expected.
De dummy switch 1x aan zetten en als het goed is moet dit dan werken.
code:
1
| 2015-10-16 01:15:34.661 LUA: Regen verwacht: 87.5 mm binnen 20 minuten. |
Weet niet 100% zeker of ik het goed heb aangemaakt, aangezien ik net ben begonnen met Domoticz. Heb onder 'hardware' een 'dummy device' aangemaakt. Vervolgens een virtuele on/off switch aangemaakt waarbij wordt verwezen naar het script middels:
On Action:script://script_device_buienradar.lua
Het script wordt sowieso uitgevoerd en zet dan zelf die switch aan als er regen wordt verwacht. Met die "on action" geef je opnieuw een opdracht om het script uit te gaan voeren als er regen wordt verwacht en die switch wordt aangezet. Dat hoeft niet.BertusG schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 01:20:
[...]
edit:
en ik zou zeggen: script_device_buienradar.lua --> script_time_buienradar.lua
[ Voor 10% gewijzigd door matthijsph op 16-10-2015 08:09 ]
Kun je deze ook buiten gebruiken? wil hem onder een afdakje hangen, dus wel droog, maar buitenThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:19:
De Fibaro motion sensor is weer erg voordelig bij Amazon Italië: http://www.amazon.it/Fiba...sor-Z-Wave/dp/B00JHHNUPY/
Pricewatch: pricewatch: Fibaro Bewegingssensor
Bron: http://domoticz.com/forum...ic.php?f=30&t=7722#p57385
zie het niet direct in de handleiding staan, alleen dat de werkingstemp 0-40 graden is.
of zijn de batterijen snel leeg als je hem buiten hangt, ivm kou ed
Hangt hier al paar maanden buiten. Zal zelfs wel eens wat vochtig zijn geworden. Nog geen problemen.
Je moet in regel 71 van de code (de print regel) even "mm" aanpassen in "%".BertusG schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 01:20:
[...]
Ik krijg dit terug in het log bestand. Lijkt me erg veel regen..
code:
1 2015-10-16 01:15:34.661 LUA: Regen verwacht: 87.5 mm binnen 20 minuten.
Weet niet 100% zeker of ik het goed heb aangemaakt, aangezien ik net ben begonnen met Domoticz. Heb onder 'hardware' een 'dummy device' aangemaakt. Vervolgens een virtuele on/off switch aangemaakt waarbij wordt verwezen naar het script middels:
De functie geeft nl een soort kans op regen aan, gemeten tussen 0-255. Dus niet de neerslag in mm. Als je die wilt hebben, dan staat ook ergens in de code aangegeven hoe je dat kunt doen.
Heel raar, zonder aanleiding is Domoticz op mijn Raspberry Pi ineens helemaal leeg. Alle sensors weg, alle hardware weg. Ik heb geen stroomuitval gehad, en draai de laatste versie. Raar toch? Hoe zou dat kunnen?
Format c:\??koelkast schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:02:
Heel raar, zonder aanleiding is Domoticz op mijn Raspberry Pi ineens helemaal leeg. Alle sensors weg, alle hardware weg. Ik heb geen stroomuitval gehad, en draai de laatste versie. Raar toch? Hoe zou dat kunnen?
Uhhh Milenium bug???
Misschien reboot gehad zonder dat software gecommit was?
A Soldiers manual and a pair of boots.
Doe eens een (juiste) reboot van je Pi.koelkast schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:02:
Grote kans dat alles er gewoon weer staat.
Anders is wellicht je database corrupt oid.
Bedankt, heb het aangepast. Een percentage snijdt inderdaad meer hout dan deze hoeveelheid mmGimme schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:43:
[...]
Je moet in regel 71 van de code (de print regel) even "mm" aanpassen in "%".
De functie geeft nl een soort kans op regen aan, gemeten tussen 0-255. Dus niet de neerslag in mm. Als je die wilt hebben, dan staat ook ergens in de code aangegeven hoe je dat kunt doen.
Ook aangepast, klinkt logisch idd. Met script_time_buienradar.lua wordt het script elke 15 minuten uitgevoerd? En, als ik het juist interpreteer, bij een percentage regenverwachting > 70% wordt de virtuele switch aangezet, waar ik dan uiteindelijk zelf weer vervolgacties aan kan hangen?matthijsph schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 05:43:
[...]
Het script wordt sowieso uitgevoerd en zet dan zelf die switch aan als er regen wordt verwacht. Met die "on action" geef je opnieuw een opdracht om het script uit te gaan voeren als er regen wordt verwacht en die switch wordt aangezet. Dat hoeft niet.
edit:
Edit: Kleine toevoeging, krijg nu:
code:
1
| 2015-10-16 15:15:00.652 LUA: Regen verwacht: 105.5% binnen 20 minuten |
Is toch eigenlijk onjuist, want > 100%?
Output van /var/tmp/rain.tmp op dit tijdstip:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| 095|15:20 109|15:25 109|15:30 103|15:35 095|15:40 089|15:45 094|15:50 098|15:55 099|16:00 096|16:05 094|16:10 104|16:15 107|16:20 106|16:25 110|16:30 107|16:35 101|16:40 103|16:45 105|16:50 105|16:55 108|17:00 109|17:05 107|17:10 107|17:15 112|17:20 |
[ Voor 16% gewijzigd door BertusG op 16-10-2015 15:30 ]
Ik ben misschien aan het mierenneuken, maar als de schaal loopt van 0 tot 255, dan is het te kort door de bocht om daar simpelweg een %-teken achter te zetten.Birkin schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:41:
Als ik hierboven goed lees geeft hij een waarde tussen 0 en 255
Ik heb deze week mijn OTGW via een esp8266 aangesloten (met deze firmware: https://github.com/eriksl/esp8266-universal-io-bridge). Werkt nu al een paar dagen als een zonnetje.
Ik heb de verwarming en het warmwater nu ook verder geautomatiseerd. De verwarming gaat nu een half uur voordat de wekker gaat aan. Als het alarm afgaat wordt de warmwater functie (voorverwarmen) van de ketel aangezet zodat we snel warm water hebben bij het douchen. De rest van de verwarming had ik al automatisch lopen op basis van aanwezigheidsdetectie. Als we gaan slapen gaat de verwarming automatisch uit.
Gelijk ook meldingen aangezet als de ketel een storing heeft of als de druk onder de 1.5 bar komt.
Detecteren van slaap is door middel van 2 x telefoon op de lader (takser tasks) met een fallback van de bewegingssensor beneden.
Alarmtijden worden door een tasker task op onze telefoons elke nacht om 4 uur doorgegeven aan Domoticz die via een script berekent welke het eerste is en hoe laat de verwarming aan moet. Als er geen wekker staat wordt er gekeken of er een telefoon van de lader is gehaald.
Volgende stap is detecteren of de houtkachel aan staat en dan af en toe de ketel aan te zetten zodat het boven ook behaaglijk blijft. Ook wil ik een ventilator bij de houtkachel laten draaien als deze aan staat.
Ik heb de verwarming en het warmwater nu ook verder geautomatiseerd. De verwarming gaat nu een half uur voordat de wekker gaat aan. Als het alarm afgaat wordt de warmwater functie (voorverwarmen) van de ketel aangezet zodat we snel warm water hebben bij het douchen. De rest van de verwarming had ik al automatisch lopen op basis van aanwezigheidsdetectie. Als we gaan slapen gaat de verwarming automatisch uit.
Gelijk ook meldingen aangezet als de ketel een storing heeft of als de druk onder de 1.5 bar komt.
Detecteren van slaap is door middel van 2 x telefoon op de lader (takser tasks) met een fallback van de bewegingssensor beneden.
Alarmtijden worden door een tasker task op onze telefoons elke nacht om 4 uur doorgegeven aan Domoticz die via een script berekent welke het eerste is en hoe laat de verwarming aan moet. Als er geen wekker staat wordt er gekeken of er een telefoon van de lader is gehaald.
Volgende stap is detecteren of de houtkachel aan staat en dan af en toe de ketel aan te zetten zodat het boven ook behaaglijk blijft. Ook wil ik een ventilator bij de houtkachel laten draaien als deze aan staat.
Dan kun je dus ook voor mm/h kiezen met behulp van deze berekening: 10^((value -109)/32)BertusG schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:43:
[...]
Ik ben misschien aan het mierenneuken, maar als de schaal loopt van 0 tot 255, dan is het te kort door de bocht om daar simpelweg een %-teken achter te zetten.
Op de plaats van de value moet dus die regen variabele komen. Ik kan even geen getest voorbeeld geven, mocht iemand anders dat nog niet gedaan hebben kom ik er vanavond even op terug.
Voorzet :Stefan© schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:01:
[...]
Dan kun je dus ook voor mm/h kiezen met behulp van deze berekening: 10^((value -109)/32)
Op de plaats van de value moet dus die regen variabele komen. Ik kan even geen getest voorbeeld geven, mocht iemand anders dat nog niet gedaan hebben kom ik er vanavond even op terug.
Onder de IsItGonnaRain functie een round functie erbij (dus voor de commandArray = ())
function round(val, decimal)
local exp = decimal and 10^decimal or 1
return math.ceil(val * exp - 0.5) / exp
end
En dat dit aanpassen
----- REGEN ------
minuten=20
regen = IsItGonnaRain(minuten)
regenWaarde = ((regen-109)/32)
regenPerUur = math.abs(round(math.pow(10,regenWaarde) ,2 ))
print('Regen verwacht: '..regenPerUur..' mm/uur binnen '..minuten..' minuten.'..'(Waarde='..regen..')'))')
De regen>70 geeft dus meer aan, dat je > 0.06 mm/uur verwacht. Niet hoeveel procent kans.
Zag dat er ook een XML met weerinformatie per weerstation op te halen is, misschien kan iemand daar nog iets slims mee
Ik wilde ook de string in een Text-Device plaatsen, maar dat gaat niet goed, iemand een idee ?
commandArray['Hoeveelheid regen']='Regen verwacht: '..regenPerUur..' mm/uur binnen '..minuten..' minuten.'..'(Waarde='..regen..')'
[ Voor 9% gewijzigd door MarFan op 16-10-2015 18:58 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
De afgelopen dagen een beetje aan het knutselen geweest met de verwarming aangezien dat ding hier langzaamaan weer dienst gaat doen.
Het betreft een Intergas Kompakt HRE 24/18 waar een normale aan/uit thermostaat aan hangt en de gasrekening van vorig jaar een beetje (lees:flink) tegen viel.
Kort samengevat: ik heb een budget van 400 euro afhankelijk van hoe sterk de winter wordt.
Na het huis gebombardeerd te hebben met temp/hud sensoren (433MHz) en een dag lang door het huis gerend te hebben met een IR thermogun heb ik het een en ander aan de ketel en radiatorknoppen getweakt. De conclusie die ik daaruit kan trekken is dat ik van rennen niet mijn werk moet maken.
Na het een en ander getuned te hebben kwam ik uit bij de thermostaat. Deze bleek 3 keer per uur te schakelen, wat volgens mij niet wenselijk is en de hitte/kou pieken veroorzaken met als gevolg een hogere ingestelde temperatuur om comfort te behalen.
Dat kan ik beter, dacht ik. Dus een KaKu PAR-1000 gemod om de 24 volt van de kachel te kunnen schakelen. En een beetje programmeerwerk ertegenaan om het geheel bedienbaar te maken en met variabelen aan de slag om het ook in Domoticz te visualiseren.
Het geheel werkend, en best goed eigenlijk. De gemeten temperatuur was erg stabiel. En toen miste ik (denk ik) enkele RF signalen van de sensor in de woonkamer en was het een whopping 22.9 graden ipv de ingestelde 21.2 voordat ik handmatig ingreep.
Niet wenselijk. Hoewel de CV op deze manier wel met de lichten mee kan schakelen als die vergeten zijn is het geheel niet stabiel genoeg voor productie.
Even googlen leerde mij dat de CV opentherm ondersteunt. Niet veel later had ik een Tado besteld voor de schappelijke huurprijs van 60 euro voor het eerste jaar.
De Tado doet eigenlijk alles wat ik van plan was, geofencing/weersverwachtingen/nachtstand, en daarbij toegevoegd kan deze de CV ook moduleren en is het behoorlijk wife-proof.
Nu vraag ik mij af wat de mogelijkheden met Domoticz hiermee zijn. Grofweg 1.5 jaar geleden geinstalleerd en alleen maar gebruikt (en geupdate) dus ik zal ongetwijfeld ver achter lopen op ontwikkelingen.
In het minst gunstige geval vind ik ergens een API van Tado en programmeer ik zelf wel het geheel aan elkaar.
In het meest gunstige geval stel ik de thermostaat gewoon in via domoticz en heb ik alle info kant en klaar ter beschikking.
Mijn vriendin vervangen door een goedkoper/milieubewuster exemplaar is helaas geen optie.
Wat ik zelf heb gevonden is IFTTT icm Maker Channel, maar mogelijk beperkt mij dat iets te veel.
Het betreft een Intergas Kompakt HRE 24/18 waar een normale aan/uit thermostaat aan hangt en de gasrekening van vorig jaar een beetje (lees:flink) tegen viel.
Kort samengevat: ik heb een budget van 400 euro afhankelijk van hoe sterk de winter wordt.
Na het huis gebombardeerd te hebben met temp/hud sensoren (433MHz) en een dag lang door het huis gerend te hebben met een IR thermogun heb ik het een en ander aan de ketel en radiatorknoppen getweakt. De conclusie die ik daaruit kan trekken is dat ik van rennen niet mijn werk moet maken.
Na het een en ander getuned te hebben kwam ik uit bij de thermostaat. Deze bleek 3 keer per uur te schakelen, wat volgens mij niet wenselijk is en de hitte/kou pieken veroorzaken met als gevolg een hogere ingestelde temperatuur om comfort te behalen.
Dat kan ik beter, dacht ik. Dus een KaKu PAR-1000 gemod om de 24 volt van de kachel te kunnen schakelen. En een beetje programmeerwerk ertegenaan om het geheel bedienbaar te maken en met variabelen aan de slag om het ook in Domoticz te visualiseren.
Het geheel werkend, en best goed eigenlijk. De gemeten temperatuur was erg stabiel. En toen miste ik (denk ik) enkele RF signalen van de sensor in de woonkamer en was het een whopping 22.9 graden ipv de ingestelde 21.2 voordat ik handmatig ingreep.
Niet wenselijk. Hoewel de CV op deze manier wel met de lichten mee kan schakelen als die vergeten zijn is het geheel niet stabiel genoeg voor productie.
Even googlen leerde mij dat de CV opentherm ondersteunt. Niet veel later had ik een Tado besteld voor de schappelijke huurprijs van 60 euro voor het eerste jaar.
De Tado doet eigenlijk alles wat ik van plan was, geofencing/weersverwachtingen/nachtstand, en daarbij toegevoegd kan deze de CV ook moduleren en is het behoorlijk wife-proof.
Nu vraag ik mij af wat de mogelijkheden met Domoticz hiermee zijn. Grofweg 1.5 jaar geleden geinstalleerd en alleen maar gebruikt (en geupdate) dus ik zal ongetwijfeld ver achter lopen op ontwikkelingen.
In het minst gunstige geval vind ik ergens een API van Tado en programmeer ik zelf wel het geheel aan elkaar.
In het meest gunstige geval stel ik de thermostaat gewoon in via domoticz en heb ik alle info kant en klaar ter beschikking.
Mijn vriendin vervangen door een goedkoper/milieubewuster exemplaar is helaas geen optie.
Wat ik zelf heb gevonden is IFTTT icm Maker Channel, maar mogelijk beperkt mij dat iets te veel.
- knip -
Mijn code kennis is helaas basaal, dus ik kan de fout niet ontdekken, maar ik krijg terug uit het log bestand:MarFan schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:56:
[...]
Voorzet :
Onder de IsItGonnaRain functie een round functie erbij (dus voor de commandArray = ())
function round(val, decimal)
local exp = decimal and 10^decimal or 1
return math.ceil(val * exp - 0.5) / exp
end
code:
1
| 2015-10-16 20:15:00.361 Error: EventSystem: /home/pi/.domoticz/scripts/lua/script_time_buienradar.lua:80: unexpected symbol near ')' |
Vermoedelijk zit hier ergens niet goed..
code:
1
| print('Regen verwacht: '..regenPerUur..' mm/uur binnen '..minuten..' minuten.'..'(Waarde='..regen..')'))') |
code:
1
| print('Regen verwacht: '..regenPerUur..' mm/uur binnen '..minuten..' minuten. (Waarde='..regen..')') |
Dit werkt nu prima bedankt!UltraSub schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:50:
code:
1 print('Regen verwacht: '..regenPerUur..' mm/uur binnen '..minuten..' minuten. (Waarde='..regen..')')
Iets anders; iemand gelukt om middels reverse proxy en apache de webinterface beschikbaar te krijgen. Op de site van Domoticz lees ik genoeg voorbeelden met nginx, maar wil bij apache blijven. Heb in /etc/apache2/apache2.conf dit aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| <Location /domoticz> order deny,allow deny from all allow from all ProxyPass http://localhost:8087 ProxyPassReverse http://localhost:8087 </Location> |
Dit gaat dus nog niet helemaal goed:

[ Voor 5% gewijzigd door BertusG op 17-10-2015 01:33 ]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| <VirtualHost *:80> ServerAdmin webmaster@domain.ext DocumentRoot /var/www-pages/dummy ServerName domoticz.domain.ext ProxyRequests Off <Directory "/var/www-pages/dummy"> Options FollowSymLinks AllowOverride ALL </Directory> <Location /> order deny,allow deny from all AuthType Basic AuthName "What?" AuthUserFile /var/www-pages/htpasswd-users Require valid-user allow from localhost allow from 10.200.170.123 Satisfy Any </Location> ProxyPass / http://domoticz.host.int:8080/ ProxyPassReverse / http://domoticz.host.int:8080/ ErrorLog logs/domoticz.domain.ext-error_log CustomLog logs/domoticz.domain.ext-access_log common </VirtualHost> |
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Zijn er hier android developers die verder willen met de code van een domoticz app? graag een pm.
De app is niet door mij ontwikkeld maar wel getest. daarna aan mij gegeven om hier samen met andere aan verder te werken. tot nu toe het betere domoticz apje voor android. graag een pm.
De app is niet door mij ontwikkeld maar wel getest. daarna aan mij gegeven om hier samen met andere aan verder te werken. tot nu toe het betere domoticz apje voor android. graag een pm.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Iemand een idee waar de volgende error opgelost kan worden?
Deze wordt veroorzaakt door de volgende Blockly:
code:
1
| 2015-10-17 11:47:51.247 Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: tafel low light_2 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with nil |

Volgens mij klopt die voorwaarde van de eettafel lamp niet in je Else If niet. Dat = teken heeft een streep er doorheen?Nicap schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:51:
Iemand een idee waar de volgende error opgelost kan worden?
code:
1 2015-10-17 11:47:51.247 Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: tafel low light_2 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with nil
[afbeelding]
Die gebruik ik ook in andere Blockly's, en dat gaat wel goed. Omdat het een dimmer is pakt hij met deze voorwaarde alle waarden(1%-100%).Kraz schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:36:
[...]
Volgens mij klopt die voorwaarde van de eettafel lamp niet in je Else If niet. Dat = teken heeft een streep er doorheen?
Ik kan die else if er wel even uitslopen en kijken wat hij dan doet.
Volgens mij heeft het eerder te maken met de PVopbrengst=??
Dat hij de getallen die erin staan niet kan matchen met de waarden van de getallen onder de daadwerkelijke pvopbrengst tab.
Edit:
Als ik de else if eruit haal werkt het nog steeds niet.
Zo ziet de TAB eruit van de PVopbrengst:

Hij heeft dus meerdere waarden, waarbij ik er vanuit ga dat hij de getallen bovenaan pakt, in dit geval 119.0 Watt.
Maar blijkbaar gaat dat niet helemaal goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Nicap op 17-10-2015 13:59 ]
Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar een script uit te voeren op de raspberry Pi, via een domotic on switch action.
Path naar het script:
script://home/pi/wiringPi/examples/lights/17on
Als ik op de raspberry Pi in die directory het "./17on" commando geef, werkt het.
Als ik nu op de switch knop klik in domoticz niet.
Ik heb ook al geprobeer 3 slashes (script:///) in te voegen, nog geen resultaat.
Iemand een idee wat er mis gaat?
Path naar het script:
Als ik op de raspberry Pi in die directory het "./17on" commando geef, werkt het.
Ik heb ook al geprobeer 3 slashes (script:///) in te voegen, nog geen resultaat.
tjah..
Heb je de waarden die je vergelijkt als eens in een print statement in de log gezet?Nicap schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:42:
[...]
Die gebruik ik ook in andere Blockly's, en dat gaat wel goed. Omdat het een dimmer is pakt hij met deze voorwaarde alle waarden(1%-100%).
Dat hij de getallen die erin staan niet kan matchen met de waarden van de getallen onder de daadwerkelijke pvopbrengst tab.
Edit:
[afbeelding]
Hij heeft dus meerdere waarden, waarbij ik er vanuit ga dat hij de getallen bovenaan pakt, in dit geval 119.0 Watt.
Zo kun je zien wat er daadwerkelijk vergeleken wordt.
(Of gaat dat niet in blockly?)
Ik heb geen idee hoe je dat doet en of het in Blockly werkt. Zal er eens naar zoeken.
is het een bash script? Staat op de eerste regel in het script dan ook: #!/bin/bashgizmo9003 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:21:
Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar een script uit te voeren op de raspberry Pi, via een domotic on switch action.
Path naar het script:
Probeer eens .sh toe te voegen en gebruik idd 3x /.gizmo9003 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:21:
Path naar het script:
script:///home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh
Net als bij bijvoorbeeld Weather Underground dien je sensor data te scrapen denk ik. Vraag me niet hoe.... ik ben meer van het kopiëren en plakkenNicap schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:42:
[...]
Die gebruik ik ook in andere Blockly's, en dat gaat wel goed. Omdat het een dimmer is pakt hij met deze voorwaarde alle waarden(1%-100%).
Edit:
[afbeelding]
Ik heb ook een aantal sensoren waarvan ik specifieke data zou willen scrapen maar dat is me tot op heden niet gelukt
Haha, ik kopieer en plak lekker met je mee. ik ga hier ook niet helemaal uitkomen vrees ik. Volgens mij heb je wel gelijk dat de getallen eruit getrokken moeten worden.tozzke schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:34:
[...]
Net als bij bijvoorbeeld Weather Underground dien je sensor data te scrapen denk ik. Vraag me niet hoe.... ik ben meer van het kopiëren en plakken
Ik heb ook een aantal sensoren waarvan ik specifieke data zou willen scrapen maar dat is me tot op heden niet gelukt
Verwijderd
Afgelopen nacht kwam ik er achter dan er geen meterstand naar Mindergas.nl is geupload.
Het werkt al een hele tijd prima, dus wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Het script handmatig gedraaid, en allemaal foutmeldingen
Het enige wat verandert is, is dat ik de pi als slave heb ingesteld, en een tweede pi als master.
Dit weer ongedaan gemaakt, en het script werkt als vanouds.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Het zal vast iets te maken hebben met rechten, ivm gebruikersnaam welke opgegeven moet worden.
Ik heb wel ingesteld dat het lokale netwerk geen password nodig heeft.
Ook het commando sudo ervoor geeft ook niet de juiste werking.
Het werkt al een hele tijd prima, dus wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Het script handmatig gedraaid, en allemaal foutmeldingen
Het enige wat verandert is, is dat ik de pi als slave heb ingesteld, en een tweede pi als master.
Dit weer ongedaan gemaakt, en het script werkt als vanouds.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Het zal vast iets te maken hebben met rechten, ivm gebruikersnaam welke opgegeven moet worden.
Ik heb wel ingesteld dat het lokale netwerk geen password nodig heeft.
Ook het commando sudo ervoor geeft ook niet de juiste werking.

Sinds deze week heb ik een slimme meter (Kaifa MA105C) en die wil ik natuurlijk uitlezen via domoticz. Na wat pogingen om dat via een Arduino te doen (die door een verkeerde uitlezing niet echt betrouwbaar was, mogelijk door een brakke ethernetshield ofzo), gebruik ik nu een extra raspberry pi die als slave dient.
Het lijkt er nu echter op dat de master domoticz nu de waarden van de 'oude' p1 devices op heeft geteld bij de nieuwe device die door de slave wordt aangeleverd. Op de slave klopt de waarde namelijk wel, maar op de master is deze veel te hoog, ongeveer 3x zo veel, wat ongeveer overeenkomt met het 3 keer toevoegen van een device). Ik heb het device toegevoegd onder een andere naam.
Is dit verwacht gedrag van Domoticz? Lijkt mij eigenlijk een beetje vreemd, aangezien je natuurlijk best meerdere P1 meters kan hebben, lijkt me niet dat het dan moet worden opgeteld.
Ik gebruik op beide pi's versie 2.3355
Edit: Laat maar: Ik had op de master nog de instelling van de oude pulsteller staan, 375 pulsen per kWh, op de slave stond dit (zoals de default) op 1000. Door het op de master ook op 1000 te zetten, klopt het weer.
Nu komt echter de vraag naar boven waarom Domoticz deze pulstelling gebruikt voor de P1 meting. Dat is daarbij toch helemaal niet nodig? In elk telegram van de meter komt de tellerstand voorbij.
Het lijkt er nu echter op dat de master domoticz nu de waarden van de 'oude' p1 devices op heeft geteld bij de nieuwe device die door de slave wordt aangeleverd. Op de slave klopt de waarde namelijk wel, maar op de master is deze veel te hoog, ongeveer 3x zo veel, wat ongeveer overeenkomt met het 3 keer toevoegen van een device). Ik heb het device toegevoegd onder een andere naam.
Is dit verwacht gedrag van Domoticz? Lijkt mij eigenlijk een beetje vreemd, aangezien je natuurlijk best meerdere P1 meters kan hebben, lijkt me niet dat het dan moet worden opgeteld.
Ik gebruik op beide pi's versie 2.3355
Edit: Laat maar: Ik had op de master nog de instelling van de oude pulsteller staan, 375 pulsen per kWh, op de slave stond dit (zoals de default) op 1000. Door het op de master ook op 1000 te zetten, klopt het weer.
Nu komt echter de vraag naar boven waarom Domoticz deze pulstelling gebruikt voor de P1 meting. Dat is daarbij toch helemaal niet nodig? In elk telegram van de meter komt de tellerstand voorbij.
[ Voor 18% gewijzigd door Aiolos op 18-10-2015 12:42 ]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Op de eerste regel heb ik idd #!/bin/bash staan.Gimme schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:06:
[...]
Probeer eens .sh toe te voegen en gebruik idd 3x /.
script:///home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh
Heb .sh toegevoegd, maar maakt geen verschil.
Heb het geprobeerd met een dummy switch,Type ON/OFF, en in de on-action staat nu:
code:
1
| script:///home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh |
Wat er in de log verschijnt:
2015-10-18 12:54:38.969 Executing script: /home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh
2015-10-18 12:54:38.985 Error: Error executing script command (/home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh). returned: 32512
[ Voor 20% gewijzigd door gizmo9003 op 18-10-2015 12:59 ]
tjah..
Heeft waarschijnlijk met Unix line endings te maken, zie https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=5315.gizmo9003 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:55:
[...]
Op de eerste regel heb ik idd #!/bin/bash staan.
Heb .sh toegevoegd, maar maakt geen verschil.
Heb het geprobeerd met een dummy switch,Type ON/OFF, en in de on-action staat nu:
code:
1 script:///home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh
Wat er in de log verschijnt:
2015-10-18 12:54:38.969 Executing script: /home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh
2015-10-18 12:54:38.985 Error: Error executing script command (/home/pi/wiringPi/examples/lights/17on.sh). returned: 32512
Thanks! het was niet de line-endings, maar die post hielp me wel verderGimme schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:01:
[...]
Heeft waarschijnlijk met Unix line endings te maken, zie https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=5315.
In het bash script riep ik weer een ander script aan, maar niet met het volledige path, wat blijkbaar wel moet. (vanuit shell hoeft het niet).
ON-action weer aangepast naar
code:
1
| script:///home/pi/wiringPi/examples/lights/17on |
En nu doet hij het!
tjah..
Goed lezen, er staat "401 Unauthorized", oftewel het script mag het adres niet opvragen. Heb je in Domoticz ook ingesteld dat 127.0.0.1 geen wachtwoord in hoeft te voeren? Daarmee is het waarschijnlijk opgelost.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:32:
Afgelopen nacht kwam ik er achter dan er geen meterstand naar Mindergas.nl is geupload.
[...]
[afbeelding]
Verwijderd
Nee niet ingevuld, dacht dat met 192.168.x.* voldoende zou zijn....ThinkPadd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:14:
[...]
Goed lezen, er staat "401 Unauthorized", oftewel het script mag het adres niet opvragen. Heb je in Domoticz ook ingesteld dat 127.0.0.1 geen wachtwoord in hoeft te voeren? Daarmee is het waarschijnlijk opgelost.
Maar het werkt! Bedankt
Het kriebelt al een tijdje, ik heb domoticz hier draaien op een synology.
Nu wil ik me bezig houden om scripts op de syno te zetten, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
Is er hier een Jip en Janneke handleiding voor?
Ik heb gezocht maar geen duidelijke handleiding vinden
Gr apepannetje
Nu wil ik me bezig houden om scripts op de syno te zetten, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
Is er hier een Jip en Janneke handleiding voor?
Ik heb gezocht maar geen duidelijke handleiding vinden
Gr apepannetje
Ja.
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_and_Scripting
https://www.domoticz.com/wiki/Scripts
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_and_Scripting
https://www.domoticz.com/wiki/Scripts
[ Voor 42% gewijzigd door technorabilia op 18-10-2015 16:41 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
En scripts aanmaken kan eenvoudig met WinSCP als je een Windows gebruiker bent. Dan kun je eenvoudig door de mappenstructuur bladeren. Hoe je moet verbinden e.d. moet je zelf even uitzoeken, dat is basic knowledge.
Duidelijk, maar hoe laad ik zon schript op mijn synology, gebruik ik hier mijn laptop voor?
Wat moet ik instellen op mijn synology?
Dat is voor iemand die het vaker doet vanzelf sprekend, maar niet voor mij
Zie de reactie van Thinkpad ^^^. 
Zie ook http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=6402 voor de locatie op een Synology.
Probeer eerst maar eens of je bv. met WinSCP daar naartoe kan navigeren en iets kan aanmaken en aanroepen.
Zie ook http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=6402 voor de locatie op een Synology.
Probeer eerst maar eens of je bv. met WinSCP daar naartoe kan navigeren en iets kan aanmaken en aanroepen.
[ Voor 87% gewijzigd door technorabilia op 18-10-2015 16:53 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dank je, we gaan het proberenkraades schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:48:
Zie de reactie van Thinkpad ^^^.
Verwijderd
Hoi
Vandaag heb ik een Axis camera aangesloten op het netwerk en heb ik deze toegevoegd in Domoticz. Wanneer ik op de test connection link klik krijg ik kort de feed te zien, maar verdwijnt ook heel snel weer.
Nu zag ik dat Domoticz achter de feed URL '&count=1' plakt. Als dat er achter is geplakt is de feed leeg. Na op slaan werkt de feed ook niet (waarschijnlijk een 404 error, omdat de URL niet bestaat).
Hebben hier meer mensen last van en is dit op te lossen?
Vandaag heb ik een Axis camera aangesloten op het netwerk en heb ik deze toegevoegd in Domoticz. Wanneer ik op de test connection link klik krijg ik kort de feed te zien, maar verdwijnt ook heel snel weer.
Nu zag ik dat Domoticz achter de feed URL '&count=1' plakt. Als dat er achter is geplakt is de feed leeg. Na op slaan werkt de feed ook niet (waarschijnlijk een 404 error, omdat de URL niet bestaat).
Hebben hier meer mensen last van en is dit op te lossen?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2015 11:34 ]
Zie dat er vaker mensen bezig zijn met een alarm systeem in te richten met Domoticz. Dit kan op veel verschillende manieren en ik heb dit zelf al geprobeerd met de Pilot iPhone app en met het pingen van IP adressen.
Mijn ervaring met de iPhone app is dat hij dan op basis van GPS signaal doet en dit niet altijd fijn werkt. Het GPS signaal is soms zwak waardoor hij denkt dat ik weg van huis ben waardoor het alarm inschakelt waardoor het dus geen betrouwbaar systeem is, maar wat wel de mooiste/makkelijkste oplossing is.
De andere optie om met ping script te kijken of een device nog in het netwerk is werkt ook niet helemaal goed aangezien mijn iPhone bij het vergrendelen van de telefoon niet meer te pingen is. Je kan dan instellen dat de telefoon 1 x per uur zichtbaar moet zijn wat natuurlijk ook niet goed werkt.
Ik maak gebruik van Z-wave apparatuur dmv RaZberry 2.0 module en heb ook een RFXcom voor 433MHz. en zit nu even te kijken naar handmatige systemen voor het in en uitschakelen van het alarmsysteem. Het mooiste systeem vind ik persoonlijk dit http://www.robbshop.nl/z-wave-keypad-met-rfid-compleet
Het mooie aan dit systeem is dat je met een RFID tag naar binnen kan als ook met een code. Lees hier toch op het internet ook verhalen van dat het niet mooi werkt aangezien het niet een officieel product is maar met een Universele Binaire sensor werkt. Een andere optie is http://www.robbshop.nl/benext-tag-reader
Het is natuurlijk ook van belang dat de systemen overweg kunnen met domoticz.
Graag hoor ik wat volgens jullie de meest betrouwbaarste is en makkelijk te gebruik is.
Mijn ervaring met de iPhone app is dat hij dan op basis van GPS signaal doet en dit niet altijd fijn werkt. Het GPS signaal is soms zwak waardoor hij denkt dat ik weg van huis ben waardoor het alarm inschakelt waardoor het dus geen betrouwbaar systeem is, maar wat wel de mooiste/makkelijkste oplossing is.
De andere optie om met ping script te kijken of een device nog in het netwerk is werkt ook niet helemaal goed aangezien mijn iPhone bij het vergrendelen van de telefoon niet meer te pingen is. Je kan dan instellen dat de telefoon 1 x per uur zichtbaar moet zijn wat natuurlijk ook niet goed werkt.
Ik maak gebruik van Z-wave apparatuur dmv RaZberry 2.0 module en heb ook een RFXcom voor 433MHz. en zit nu even te kijken naar handmatige systemen voor het in en uitschakelen van het alarmsysteem. Het mooiste systeem vind ik persoonlijk dit http://www.robbshop.nl/z-wave-keypad-met-rfid-compleet
Het mooie aan dit systeem is dat je met een RFID tag naar binnen kan als ook met een code. Lees hier toch op het internet ook verhalen van dat het niet mooi werkt aangezien het niet een officieel product is maar met een Universele Binaire sensor werkt. Een andere optie is http://www.robbshop.nl/benext-tag-reader
Het is natuurlijk ook van belang dat de systemen overweg kunnen met domoticz.
Graag hoor ik wat volgens jullie de meest betrouwbaarste is en makkelijk te gebruik is.
Je kunt eventueel hping gebruiken. Staat wel ergens in dit topic.64mike53 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:20:
👉🏻 Blog 👈🏻
Als je het vanuit huis wilt checken is naar mijn meninig de makkelijkste manier een korte DHCP lease time in combinatie met vaste adressen (en guest ranges).
Vanuit de logs, of dmv een hook, kan je dan vrij makkelijk erachter komen wanneer welk apparaat aanwezig was.
Hierop heb ik ook mijn oplossing gebaseerd betreft problematiek bij het uitschakelen van verlichting als mijn vriendin of ik (of beiden) het huis verlaten terwijl er gasten aanwezig zijn.
Uiteraard kan je dan ook checken of en hoe laat je smart tv gestolen werd.
Vanuit de logs, of dmv een hook, kan je dan vrij makkelijk erachter komen wanneer welk apparaat aanwezig was.
Hierop heb ik ook mijn oplossing gebaseerd betreft problematiek bij het uitschakelen van verlichting als mijn vriendin of ik (of beiden) het huis verlaten terwijl er gasten aanwezig zijn.
Uiteraard kan je dan ook checken of en hoe laat je smart tv gestolen werd.
- knip -
Het voordeel is inderdaad dat dit dan op andere poorten kan checken en dan zien of deze bereikbaar is, maar lees op internet veel dat dit ook niet fijn werkt met iPhone. Het probleem met het pingen is dus eigenlijk dat ik gebruik maak van een iPhone.kraades schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:37:
[...]
Je kunt eventueel hping gebruiken. Staat wel ergens in dit topic.
Zal dan volgens mij wel een erg handmatig gecontroleerd systeem worden. Had de laatste keer een statische lease op mijn telefoon staan om zo altijd naar hetzelfde IP te pingen. Het probleem met pingen is gewoon dat mijn iPhone bij het locken niet te bereiken is en daarom Domoticz niet kan zien of ik nog thuis ben.Raymond P schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:44:
Als je het vanuit huis wilt checken is naar mijn meninig de makkelijkste manier een korte DHCP lease time in combinatie met vaste adressen (en guest ranges).
Zolang je iPhone (na het locken) wifi behoudt zal deze bij het verlopen van een lease automatisch een nieuwe aanvragen, mits niet statisch ingesteld vanaf het apparaat.64mike53 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:57:
[...]
Zal dan volgens mij wel een erg handmatig gecontroleerd systeem worden. Had de laatste keer een statische lease op mijn telefoon staan om zo altijd naar hetzelfde IP te pingen. Het probleem met pingen is gewoon dat mijn iPhone bij het locken niet te bereiken is en daarom Domoticz niet kan zien of ik nog thuis ben.
Het uitlezen van de lease database gaat hier volledig automatisch en de variabelen die daaruit komen worden gewoon gebruikt in het stukje code dat Domoticz aanstuurt om te schakelen.
Edit, ik snap wat je bedoelt. Geheel mijn fout.
Met een vast adres bedoel ik natuurlijk een static lease. Je kan natuurlijk ook nog later het MAC omzetten naar iets herkenbaars.
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 19-10-2015 15:15 ]
- knip -
Ik heb om dit op te lossen gebruik gemaakt van bluetooth op de telefoon. Bleutooth dongle die iedere 5 minuten de naam van mijn iPhone via bluetooth probeert op te halen. Aangezien mijn bluetooth toch altijd aan staat vanwege mijn carkit was dit een handige oplossing.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik wil juist die hele afhankelijkheid van telefoons laten vallen en heb afgelopen een Aeon Z-Wave bewegingssensor aangeschaft
Verlichting gaat dan via die sensor lopen. Beweging & donker? --> Licht aan.
Halfuur geen beweging? Niemand meer thuis --> Licht uit.
Voor dat halfuur geen beweging moet ik nog even een Lua scriptje schrijven die een virtuele switch ('IemandThuis') omflipt.
Voor het alarm zou je nog kunnen werken met een losse (wand)knop waarmee je het alarm activeert. Wordt er dan beweging gedetecteerd --> Alarm!
Voor dat halfuur geen beweging moet ik nog even een Lua scriptje schrijven die een virtuele switch ('IemandThuis') omflipt.
Voor het alarm zou je nog kunnen werken met een losse (wand)knop waarmee je het alarm activeert. Wordt er dan beweging gedetecteerd --> Alarm!
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2015 15:18 ]
Nadeel is dat het bereik hiervan beperkt is waardoor je dus ook valse meldingen krijgt dat je niet thuis zou zijn terwijl dat wel is alleen iets verder weg bent dan de range van bluetooth. Je zou dan al bijna een combinatie moeten maken met het ping script.adjego schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:14:
Ik heb om dit op te lossen gebruik gemaakt van bluetooth op de telefoon. Bleutooth dongle die iedere 5 minuten de naam van mijn iPhone via bluetooth probeert op te halen. Aangezien mijn bluetooth toch altijd aan staat vanwege mijn carkit was dit een handige oplossing.
Naast de voordeur, met een bordje erboven: "Schatje, vergeet het alarm niet te activeren. Kus"?ThinkPadd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:17:
Wat betreft de bewegingssensoren: ik heb een flinke ruit in de voordeur (false positives) en twee verdiepingen / meerdere kamers.
Aanwezigheid registreren door middel van sensors overal is idealiter zeker wenselijk maar tegelijk een prijzige hobby.
Ik heb ook kort een microfoon gebruikt om gewoon het geluidsniveau te meten. Niet handig als je buren eens een muziekje draaien of je last hebt van vliegende ratten. Verder werkte dat wel.
[ Voor 38% gewijzigd door Raymond P op 19-10-2015 15:24 ]
- knip -
Reageert deze sensor op huisdieren. Hond loopt vrij door het huis dus die pakt hij ander ook op.ThinkPadd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:17:
Ik wil juist die hele afhankelijkheid van telefoons laten vallen en heb afgelopen een Aeon Z-Wave bewegingssensor aangeschaftVerlichting gaat dan via die sensor lopen. Beweging & donker? --> Licht aan.
Als ik tv kijk zit ik meestal vrij rustig tot aan niet bewegen toe en zou ik dus elke 30 min moet bewegen om te voorkomen dat het licht uit gaat
Denk dat een comi van bewegingssensor en ping script dan betrouwbaarder werkt.
Voor alarm zou je eventueel ook een NFC sticker kunnen plakken bij de deur en zou met je gsm het aan/uit zetten met bv Tasker die een virtuele switch omzet in Domoticz.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 19-10-2015 15:26 ]
We hebben geen huisdieren, dat scheelt. En ik heb het nog niet geïmplementeerd, misschien dat ik het uitzetten wel handmatig doe. Heb nu ook al een 'killswitch' die ik indruk als we gaan slapen (met die knop wordt alles uitgezet tot de volgende ochtend na zonsopkomst).
Dit is inderdaad ook nog een oplossing waar ik aan gedacht heb, maar is ook niet 100% betrouwbaar. Wanneer ik even een schoonheidsslaapje op de bank aan het doen ben gaan mijn lampen na een half uur uit en het alarm er op. Wanneer ik dan omdraai of opsta dan gaat het alarm af.ThinkPadd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:17:
Ik wil juist die hele afhankelijkheid van telefoons laten vallen en heb afgelopen een Aeon Z-Wave bewegingssensor aangeschaftVerlichting gaat dan via die sensor lopen. Beweging & donker? --> Licht aan.
Bedankt allemaal voor de reacties, maar denk dat het allemaal niet echt betrouwbaar is met pingen of met sensor. Zat toch echt te denken aan een schakelaar of RFID tags, maar even afwachten of iemand hier ervaring mee heeft.
Dit lijkt me wel een geinig apparaat om de Pi te upgraden naar iets nieuwers waar Domoticz op draait. Is goedkoper en energiezuiniger dan een NUC en bijna net zo veelzijdig. Of zie ik performanceissues over het hoofd.
Ik zou dan zowel mijn WHS willen vervangen door XPenology en daarnaast domoticz en Logitech media server draaien.
video: Up-computer biedt x86-chip met klein systeemboardje
Ik zou dan zowel mijn WHS willen vervangen door XPenology en daarnaast domoticz en Logitech media server draaien.
video: Up-computer biedt x86-chip met klein systeemboardje
Verwijderd
Bij mij werkt het als volgt en vind het prima betrouwbaar:64mike53 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:31:
[...]
Dit is inderdaad ook nog een oplossing waar ik aan gedacht heb, maar is ook niet 100% betrouwbaar. Wanneer ik even een schoonheidsslaapje op de bank aan het doen ben gaan mijn lampen na een half uur uit en het alarm er op. Wanneer ik dan omdraai of opsta dan gaat het alarm af.
Bedankt allemaal voor de reacties, maar denk dat het allemaal niet echt betrouwbaar is met pingen of met sensor. Zat toch echt te denken aan een schakelaar of RFID tags, maar even afwachten of iemand hier ervaring mee heeft.
Bij beweging en < x lux, lampen aan.
Bij > y lux, lampen uit.
Bij 30 minuten geen beweging lampen uit (enkel in de ruimtes waar niet lang gezeten wordt, gang keuken etc)
Bij slapen of weggaan druk op een schakelaar en gaat alles uit
De x lux is kleiner dan de y lux ter voorkoming dat de lampen kort achter elkaar aan en uit gaan. Bijvoorbeeld x = 30 en y = 50.
Zo draait het al een paar maanden bij mij en heb er zelf geen klachten over.
Ik heb de bestelling van 4 stuks gisteren ontvangen.ThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:19:
De Fibaro motion sensor is weer erg voordelig bij Amazon Italië: http://www.amazon.it/Fiba...sor-Z-Wave/dp/B00JHHNUPY/
Pricewatch: pricewatch: Fibaro Bewegingssensor
Bron: http://domoticz.com/forum...ic.php?f=30&t=7722#p57385
Het eerste wat me opviel is dat ze in het echt wel erg klein zijn!
Gisteren ook twee ontvangen en ze zijn inderdaad klein. Maar ik verbaas me altijd hoe fibaro alles in zulke kleine dingen kan proppen.TravockMD schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:03:
[...]
Ik heb de bestelling van 4 stuks gisteren ontvangen.
Het eerste wat me opviel is dat ze in het echt wel erg klein zijn!
Ik ben wel even benieuwd naar de mensen die tevreden zijn met de motion sensor welke instellingen ze hebben aangebracht in de motion sensor. Want dat gedeelte vind ik nog beetje vaag werken. Mijn motion sensor is al sinds gisteren al in slaapmode, maar hij werkt wel gewoon. Aanpassingen in de instellingen zijn pas van kracht nadat de fibaro uit slaapmodes is, maar dat gebeurt bij mij dus niet.
Om batterij te sparen heb ik de temperatuur meting uitgezet en luxmeting 1x per 600seconden. Tevens de tamper meldingen op 0 gezet en ed LED kleur aangepast bij beweging.grote_oever schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:58:
[...]
Gisteren ook twee ontvangen en ze zijn inderdaad klaar. Maar ik verbaas me altijd hoe fibaro alles in zulke kleine dingen kan proppen.
Ik ben wel even benieuwd naar de mensen die tevreden zijn met de motion sensor welke instellingen ze hebben aangebracht in de motion sensor. Want dat gedeelte vind ik nog beetje vaag werken. Mijn motion sensor is al sinds gisteren al in slaapmode, maar hij werkt wel gewoon. Aanpassingen in de instellingen zijn pas van kracht nadat de fibaro uit slaapmodes is, maar dat gebeurt bij mij dus niet.
Overigens heb ik gemerkt dat als je settings wilt pushen, je 1x op de knop binnenin de bol kan drukken. Dan is hij weer even uit de slaapmodus.
Ik ben aardig fan van deze Fibaro multisensors moet ik zeggen, heb nu de 4e in bestelling.
Aardig wat parameters om beetje mee te tweaken en dan gaan ze ook lang mee. Gebruik ze met name om verlichting automatisch te schakelen en in scripts om te bepalen waar activiteit is.
Dit zijn over het algemeen de settings:
Tamper heb ik verder uitgeschakeld.
40. Illumination report threshold verhoogd naar 400
42. Illumination report interval op 1800 seconden.
62. Interval of temp mesuring op 1200 seconden..
64. Temperature reports interval 1800 seconden.
81. LED brightness op 1% (scheelt batterij leek me)
2000. Wake up interval: 14400 sec (Als ik sneller settings wil pushen dan werkt indrukken van de "b-knop" idd. Dan weet de controller dat deze node wakker is en zal de laatste instellingen gelijk sturen)
Aardig wat parameters om beetje mee te tweaken en dan gaan ze ook lang mee. Gebruik ze met name om verlichting automatisch te schakelen en in scripts om te bepalen waar activiteit is.
2000. Wake up interval: 14400 sec (Als ik sneller settings wil pushen dan werkt indrukken van de "b-knop" idd. Dan weet de controller dat deze node wakker is en zal de laatste instellingen gelijk sturen)
Domoticz @ Rpi3 - Rfxcom - Z-wave - Hue - Harmony
Ik heb al een aantal jaren Domotiga draaien maar begin toch wat meer naar de alternatieven te kijken zoals Domoticz en vooral vanwege gebruikersvriendelijkheid bij scenes. Dit loopt in Domotiga echt niet optimaal naar mijn zin.
Uiteraard heb ik een aardig stukje historische data in Domotiga en wat ik me afvraag of er een simpele manier is om deze data in Domoticz te krijgen. Het mooist zou uiteraard een kant en klaar script maar ik rommel zelf ook wat in php en mysql dus zou wel wat aanpassingen kunnen maken.
Iemand ervaring hiermee ?
Uiteraard heb ik een aardig stukje historische data in Domotiga en wat ik me afvraag of er een simpele manier is om deze data in Domoticz te krijgen. Het mooist zou uiteraard een kant en klaar script maar ik rommel zelf ook wat in php en mysql dus zou wel wat aanpassingen kunnen maken.
Iemand ervaring hiermee ?
De database (domoticz.db) is een SQLite database, misschien kun je zelf een import script schrijven?
hoe kan ik data verwijderen uit de database? heb opeens een piek in verbruik van 1600kwh bij utility p1 verbruik....verpest de hele stats
Shift + Links klikken op het datapunt in de grafiek. En anders met de database aan de gang net als hierboven
SQLite browser kun je geloof ik mee in de database kijken. Domoticz wel even stoppen.
Tnx.. Overgenomen.. Polling moet aanstaan om hem uit te lezen?Morvale schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:05:
Ik ben aardig fan van deze Fibaro multisensors moet ik zeggen, heb nu de 4e in bestelling.
2000. Wake up interval: 14400 sec (Als ik sneller settings wil pushen dan wperkt indrukken van de "b-knop" idd. Dan weet de controller dat deze node wakker is en zal de laatste instellingen gelijk sturen)
Iemand enig ervaring met de Thermosmart en Domoticz? Ik krijg een melding verkeerde logingegevens, maar vul toch echt de goede in. Heb ook op het domoticz forum gekeken waar een aantal mensen dit ook hadden, maar heb het niet op kunnen lossen.
Facts don't care about your feelings
Wat kan ik verkeerd gedaan hebben als de bewegingdetectie het niet lijkt te doen? Dit is mijn eerste z-wave sensor en heb deze in gebruik met een Aeon Labs Z-Stick (Gen5). Includen ging als een speer, en heeft daarna 1x de beweging 'aan' en 1x 'uit' verstuurd maar verder niet? De tamper sensor maakt overurenMorvale schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:05:
edit: ook temp en lux hebben vannacht hun werk gedaan, maar motion lijkt niet te werken
edit2: ik had blijkbaar het hoofdstuk over Z-Wave groups even gemist. Blijkt dat ON OFF in group 1 verzonden worden. Mijn controller hing alleen aan group 3. Vanavond even kijken of dat het issue oplost.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefan© op 22-10-2015 11:30 ]
Verwijderd
Over Domoticz als alarmsysteem en thuis/niet thuis:
Ik gebruik hiervoor 2 virtuele schakelaars: thuis en slapen.
Deze worden aangestuurd door een simpele RF afstandsbediening met pijltjes.
Bij het slapen gaan drukken we op het knopje boven en alles wordt uitgeschakeld alsook notificaties geactiveerd voor de bewegingsmelders en deurcontacten beneden. Notificaties worden naar iOS verzonden waarbij het geluid zelfs doorkomt wanneer de iPhone op stil of niet storen staat.
Bij het vertrekken van huis drukt de laatste dan op het bakje in de garage om aan te duiden dat we niet thuis zijn. Zelfde scenario als slapen, alles uit, verwarming uit, sensoren boven ook actief, notificaties aan na 3 minuten (uitlooptijd voor het sluiten van de poort en het uitschakelen van de bewegingsdetectie in de garage).
Bij thuiskomst schakelen we dat met een simpele druk op een smartphone weer om naar 'Thuis'.
Werkt al maanden perfect naar mijn wensen.
Ik hou niet zo van het idee om dat vast te hangen aan een of meerdere smartphones. Wifi schakelt uit op een iphone indien hij niet in de stekker zit en bluetooth schakel ik vaak uit als ik de hele dag thuis werk.
Bij het slapen gaan drukken we op het knopje boven en alles wordt uitgeschakeld alsook notificaties geactiveerd voor de bewegingsmelders en deurcontacten beneden. Notificaties worden naar iOS verzonden waarbij het geluid zelfs doorkomt wanneer de iPhone op stil of niet storen staat.
Bij het vertrekken van huis drukt de laatste dan op het bakje in de garage om aan te duiden dat we niet thuis zijn. Zelfde scenario als slapen, alles uit, verwarming uit, sensoren boven ook actief, notificaties aan na 3 minuten (uitlooptijd voor het sluiten van de poort en het uitschakelen van de bewegingsdetectie in de garage).
Bij thuiskomst schakelen we dat met een simpele druk op een smartphone weer om naar 'Thuis'.
Ik hou niet zo van het idee om dat vast te hangen aan een of meerdere smartphones. Wifi schakelt uit op een iphone indien hij niet in de stekker zit en bluetooth schakel ik vaak uit als ik de hele dag thuis werk.
Deze berichten heb ik inderdaad vaker gezien en vereist inderdaad een handmatige, maar het is wel betrouwbaar. Ik ga denk ik ook over op dit systeem alleen kies ik dan in plaats van een schakelaar voor een systeem met RFID tag. Mocht er iemand inbreken dan kan die niet zomaar het systeem uitschakelen door op de knop te drukken. Zat zelf te kijken naar 1 van de volgende 2 system:Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 07:52:
Over Domoticz als alarmsysteem en thuis/niet thuis:
http://www.robbshop.nl/z-wave-keypad-met-rfid-compleet
http://www.robbshop.nl/benext-tag-reader
Helaas heeft tot noch toe niemand hier ervaring mee.
Ik had domoticz een paar maanden mooi stabiel draaien op een RPI (wel met watchdog) maar ik heb per ongeluk een groep uitgezet in de meterkast waardoor de RPI geen stroom meer kreeg. Voeding die ik gebruik is van een sony Experia Z.
Na de stroomuitval deed Domoticz niks meer. Na 3x een herinstallatie dacht ik weer een stabiele kale versie te hebben. Maar na het proberen van wat updates zit ie alweer vast.
Ik weet dat de RPI gevoelig is bij stroomuitval en kan zorgen voor corrupte SD-kaarten. Maar is de database dan corrupt of kan ik het kaartje wel weggooien. Het is een 16GB kaartje van Kingston. Heb alleen nog noname kaartjes van 2GB liggen en die zijn net te klein volgens mij.
Het met een programma wel de SDkaart wel geformatteerd (een uitgebreide format).
Ik wilde net een Zwave module bestellen om wat meer te doen met schakelaars e.d. maar wil eerst graag weerr een stabiele versie. Of moet je met een Razberry insteekkaart alsnog een nieuwe installatie doen?
Na de stroomuitval deed Domoticz niks meer. Na 3x een herinstallatie dacht ik weer een stabiele kale versie te hebben. Maar na het proberen van wat updates zit ie alweer vast.
Ik weet dat de RPI gevoelig is bij stroomuitval en kan zorgen voor corrupte SD-kaarten. Maar is de database dan corrupt of kan ik het kaartje wel weggooien. Het is een 16GB kaartje van Kingston. Heb alleen nog noname kaartjes van 2GB liggen en die zijn net te klein volgens mij.
Het met een programma wel de SDkaart wel geformatteerd (een uitgebreide format).
Ik wilde net een Zwave module bestellen om wat meer te doen met schakelaars e.d. maar wil eerst graag weerr een stabiele versie. Of moet je met een Razberry insteekkaart alsnog een nieuwe installatie doen?
RS232 naar Ethernet converter besteld
(USR-TCP232)
Idee is om die aan de OTGW te hangen zodat ik hem in Domoticz gewoon over IP kan benaderen. Een netwerkkabel leggen is wat makkelijker/betrouwbaarder dan een enorme USB-verlengkabel gebruiken. M'n Domoticz-server (NUC met ESXi) staat niet in de buurt van de ketel namelijk.
Domoticz heeft al ondersteuning hiervoor gelukkig, "OpenTherm Gateway with LAN interface". Maar volgens mij zijn er ook wel oplossingen om een seriele poort van TCP/IP naar een /dev/tty te mappen. Andersom kan i.i.g. prima met socat / ser2net (had ik al geprobeerd met een oude OpenWRT-router waar ik de OTGW aan had hangen).
De converter heeft 5V nodig, heb gelijk dit kabeltje meebesteld zodat ik hem via een oude USB-adapter kan voeden
Wat ik mij ook nog bedacht, het is wellicht ook een mooie oplossing voor iemand die een slimme meter heeft, maar de machine waar Domoticz op draait niet in de meterkast heeft zitten, maar WEL een netwerkaansluiting in de meterkast heeft. De P1-poort van een slimme meter is namelijk ook gewoon een seriele poort stiekem. Op die manier zou je de slimme meter ook over IP kunnen benaderen. Ook hier is in Domoticz al ondersteuning voor, "P1 Smart Meter with LAN interface".
Een RS232 naar WiFi oplossing zal vast ook bestaan, maar ik ben voorstander van de regel dat als een netwerkkabel mogelijk is, dat altijd de voorkeur heeft boven WiFi.
Idee is om die aan de OTGW te hangen zodat ik hem in Domoticz gewoon over IP kan benaderen. Een netwerkkabel leggen is wat makkelijker/betrouwbaarder dan een enorme USB-verlengkabel gebruiken. M'n Domoticz-server (NUC met ESXi) staat niet in de buurt van de ketel namelijk.
Domoticz heeft al ondersteuning hiervoor gelukkig, "OpenTherm Gateway with LAN interface". Maar volgens mij zijn er ook wel oplossingen om een seriele poort van TCP/IP naar een /dev/tty te mappen. Andersom kan i.i.g. prima met socat / ser2net (had ik al geprobeerd met een oude OpenWRT-router waar ik de OTGW aan had hangen).
De converter heeft 5V nodig, heb gelijk dit kabeltje meebesteld zodat ik hem via een oude USB-adapter kan voeden
Wat ik mij ook nog bedacht, het is wellicht ook een mooie oplossing voor iemand die een slimme meter heeft, maar de machine waar Domoticz op draait niet in de meterkast heeft zitten, maar WEL een netwerkaansluiting in de meterkast heeft. De P1-poort van een slimme meter is namelijk ook gewoon een seriele poort stiekem. Op die manier zou je de slimme meter ook over IP kunnen benaderen. Ook hier is in Domoticz al ondersteuning voor, "P1 Smart Meter with LAN interface".
Een RS232 naar WiFi oplossing zal vast ook bestaan, maar ik ben voorstander van de regel dat als een netwerkkabel mogelijk is, dat altijd de voorkeur heeft boven WiFi.
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2015 14:17 ]
Emailadres en wachtwoord gebruiken waarmee je op de website van thermosmart aanmeldt. Werkt zeer goed geen problemen mee.zie je in de logging nog een melding?YoshiBignose schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:50:
Iemand enig ervaring met de Thermosmart en Domoticz? Ik krijg een melding verkeerde logingegevens, maar vul toch echt de goede in. Heb ook op het domoticz forum gekeken waar een aantal mensen dit ook hadden, maar heb het niet op kunnen lossen.
Ja zelfde als die ik gebruik op my.thermosmart.nl
Snap er niks van, lees iets over je mappen schrijfbaar maken enzo maar niets werkt.
De log zegt dus iedere minuut Error: wrong login/password.
Snap er niks van, lees iets over je mappen schrijfbaar maken enzo maar niets werkt.
Kan met een ESP8266, zelfde prijsrange (mss zelfs iets goedkoper). Ik dacht dat zelfs er al iemand bezig was een OTGW te maken met ESP8266 ingebouwd.ThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:39:
...Een RS232 naar WiFi oplossing zal vast ook bestaan, maar ik ben voorstander van de regel dat als een netwerkkabel mogelijk is, dat altijd de voorkeur heeft boven WiFi.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Heel veel RPi problemen zijn gerelateerd aan de voeding, daarna pas aan het geheugenkaartje.Pos2007 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:39:
Ik had domoticz een paar maanden mooi stabiel draaien op een RPI (wel met watchdog) maar ik heb per ongeluk een groep uitgezet in de meterkast waardoor de RPI geen stroom meer kreeg. Voeding die ik gebruik is van een sony Experia Z.
• Wat bedoel je precies met "zit ie alweer vast"? Krijg je dan een foutmelding oid te zien of reageert de gehele Pi niet meer?
• Hoeveel ampere is de voeding? 2 Ampere is aan te raden. Wil je 100% safe, pak dan een Apple iPad voeding. Deze zij
• Ik ga er vanuit dat je de wiki netjes stap voor stap volgt m.b.t. het installeren op de SD?
Ik heb mijn OTGW voorzien van een ESP8266. Ik heb een gebouwde OTGW gekocht met een seriële aansluiting en toen deze ESP devkit gekocht (http://www.banggood.com/N...pment-Board-p-985891.html) met deze TTL converter (http://eu.banggood.com/Wh...p-Cables-wp-Uk-51105.html)naftebakje schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:06:
[...]
Kan met een ESP8266, zelfde prijsrange (mss zelfs iets goedkoper). Ik dacht dat zelfs er al iemand bezig was een OTGW te maken met ESP8266 ingebouwd.
De ESP heb ik voorzien van deze firmware: https://github.com/eriksl/esp8266-universal-io-bridge. Draait nu al een tijdje zonder storingen. Voordeel van de ESP is dat je er meerdere dingen op kan aansluiten. Mijn mechanische ventilatie hangt in dezelfde ruimte als de OTGW (en ESP) en die ga ik hiermee ook schakelen. (http://www.dx.com/nl/p/ar...-shield-module-red-144140)
Ik heb dat in het begin ook gehad, SD-kaart is nooit kapot gegaan. Gewoon een nieuw image erop en het werkte weer (na terugplaatsen van de database). Maak sinds die tijd wel iets vaker een nieuw image, anders moet je steeds weer additionele software installeren.Pos2007 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:39:
En mijn Pi zit op een ups en schakelt zichzelf uit als de ups off-line gaat.
Dus dit zou mogelijk een goedkoper alternatief voor de P1-ETH V4 Converter Module kunnen zijn?ThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:39:
RS232 naar Ethernet converter besteld![]()
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Jup, ik zou niet weten waarom het met de door mij gelinkte module niet zou werken. Als je er maar seriele data in stopt kun je alles aansluiten wat je wilt volgens mij.Raven schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:20:
[...]
Dus dit zou mogelijk een goedkoper alternatief voor de P1-ETH V4 Converter Module kunnen zijn?
Ik zal het wel even proberen met m'n slimme meter. Ik moet dan nog wel even een transistor + weerstand ertussen zetten om de data weer 'normaal' te maken, mijn meter spuugt het geïnverteerd uit namelijk. Heb de module net gisteren besteld dus nu even 2 weken geduld hebben
Maar zoals bovengenoemd kun je ook met de ESP8266 aan de gang als je handig bent. Zo'n RS232-Ethernet module vind ik wat simpeler om op te zetten en daardoor ook stabieler denk ik.
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2015 11:31 ]
Ik heb ook voor een 'luie' (t.o.v. esp8266) oplossing gekozen voor de deltaregelaar van mijn zonneboiler. Ik heb deze RS232 Wifi module besteld om de temperaturen van mijn collector en boiler in Domoticz terug te kunnen zien. Zo kunnen we douchen wanneer de boiler op z'n warmst isThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:39:
RS232 naar Ethernet converter besteld![]()
Het mooie van een dergelijke oplossing is dat je het ding direct in een mooie behuizing hebt zitten.
[ Voor 77% gewijzigd door Stefan© op 22-10-2015 11:34 ]
Verwijderd
Dan moet je ook een inloopvertraging hebben. Anders heb je al alarm van zodra je binnenkomt.64mike53 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:18:
[...]
Deze berichten heb ik inderdaad vaker gezien en vereist inderdaad een handmatige, maar het is wel betrouwbaar. Ik ga denk ik ook over op dit systeem alleen kies ik dan in plaats van een schakelaar voor een systeem met RFID tag. Mocht er iemand inbreken dan kan die niet zomaar het systeem uitschakelen door op de knop te drukken. Zat zelf te kijken naar 1 van de volgende 2 system:
http://www.robbshop.nl/z-wave-keypad-met-rfid-compleet
http://www.robbshop.nl/benext-tag-reader
Helaas heeft tot noch toe niemand hier ervaring mee.
Daarom dat ik het altijd uitschakel met de iphone.
Als er via de poort ingebroken wordt zullen ze wellicht sneller de electriciteit uitschakelen dan m'n afstandsbediening pakken.
ThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:21:
[...]
Jup, ik zou niet weten waarom het met de door mij gelinkte module niet zou werken. Als je er maar seriele data in stopt kun je alles aansluiten wat je wilt volgens mij.
Ik zal het wel even proberen met m'n slimme meter. Ik moet dan nog wel even een transistor + weerstand ertussen zetten om de data weer 'normaal' te maken, mijn meter spuugt het geïnverteerd uit namelijk. Heb de module net gisteren besteld dus nu even 2 weken geduld hebben
Maar zoals bovengenoemd kun je ook met de ESP8266 aan de gang als je handig bent. Zo'n RS232-Ethernet module vind ik wat simpeler om op te zetten en daardoor ook stabieler denk ik.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ziet er ook uit als een mooi dingetje, maar zoals ik zei gaat de voorkeur uit naar een LAN-verbinding wanneer beschikbaar. Maar wel handig, je link komt vast nog wel eens van pas.Stefan© schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:29:
[...]
Ik heb ook voor een 'luie' (t.o.v. esp8266) oplossing gekozen voor de deltaregelaar van mijn zonneboiler. Ik heb deze RS232 Wifi module besteld om de temperaturen van mijn collector en boiler in Domoticz terug te kunnen zien. Zo kunnen we douchen wanneer de boiler op z'n warmst is
Het mooie van een dergelijke oplossing is dat je het ding direct in een mooie behuizing hebt zitten.
Zie ook http://thydzik.com/monito...232-e4-rs232ip-convertor/ voor een praktijkvoorbeeld (zonnepanelen omvormer waar ze zo'n ding aan de seriële uitgang hebben geknoopt).Raven schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:34:
[...]
, dan zal ik dat even doorgeven aan iemand die hier wel belang bij heeft. Als die van smartmeterdashboard niet zo prijzig was, dan had die er al gezeten
Hi ik ben vandaag begonnen met domotica en als test wil ik beginnen met de slaapkamer.
Voordat ik mijn scenario uitleg wil ik graag weten of het mogelijk is om gebruik te maken van een RFXcom en Zwave.
Een voorbeeld Een sensor met Zwave ziet beweging en als actie wil ik dat er een lamp wordt aangezet ( klik aan klik uit 433mhz ) via de RFXcom module. Kan dat ?
Voor mijn setup gebruik ik een Windows pc met Domoticz
Dan mijn slaapkamer scenario
Deur slaapkamer gaat open en het is donker genoeg ( waarde die ik aangeef via een sensor ) dan moet de plafondlamp aangaan voor een bepaalde tijd bijvoorbeeld 30 sec.
Als ik weet dat ik langer op de slaapkamer aanwezig ben wil ik via een schakelaar deze 30 seconden kunnen overullen.
Slaap scenario, aan de onderkant van het bed wil ik een beweging sensor maken die alleen tussen een bepaalde tijd moet checken of er beweging is. Zodra er beweging is moet de plafondlamp aangaan maar wel op een gedimd niveau wat ik heb in gesteld en de lamp moet voor een x aantal seconden aan blijven.
Daarnaast moet het weer mogelijk zijn om met de schakelaar deze waarde weer te kunnen overrullen, dus als ik gebruik maak van de schakelaar moet de lamp gewoon maximaal aangaan en niet meer uit totdat ik de schakelaar weer omzet.
Voor het bovenstaande scenario had ik de volgende onderdelen in gedachten.
1 Wandschakelaar van Klik aan klik uit
2 Inbouw dimmer Klik aan klik uit
3 Schemersensor Klik aan Klik uit
4 Beweging sensor klik aan klik uit
Alvast bedankt!
Voordat ik mijn scenario uitleg wil ik graag weten of het mogelijk is om gebruik te maken van een RFXcom en Zwave.
Een voorbeeld Een sensor met Zwave ziet beweging en als actie wil ik dat er een lamp wordt aangezet ( klik aan klik uit 433mhz ) via de RFXcom module. Kan dat ?
Voor mijn setup gebruik ik een Windows pc met Domoticz
Dan mijn slaapkamer scenario
Deur slaapkamer gaat open en het is donker genoeg ( waarde die ik aangeef via een sensor ) dan moet de plafondlamp aangaan voor een bepaalde tijd bijvoorbeeld 30 sec.
Als ik weet dat ik langer op de slaapkamer aanwezig ben wil ik via een schakelaar deze 30 seconden kunnen overullen.
Slaap scenario, aan de onderkant van het bed wil ik een beweging sensor maken die alleen tussen een bepaalde tijd moet checken of er beweging is. Zodra er beweging is moet de plafondlamp aangaan maar wel op een gedimd niveau wat ik heb in gesteld en de lamp moet voor een x aantal seconden aan blijven.
Daarnaast moet het weer mogelijk zijn om met de schakelaar deze waarde weer te kunnen overrullen, dus als ik gebruik maak van de schakelaar moet de lamp gewoon maximaal aangaan en niet meer uit totdat ik de schakelaar weer omzet.
Voor het bovenstaande scenario had ik de volgende onderdelen in gedachten.
1 Wandschakelaar van Klik aan klik uit
2 Inbouw dimmer Klik aan klik uit
3 Schemersensor Klik aan Klik uit
4 Beweging sensor klik aan klik uit
Alvast bedankt!
Lijkt me geen probleem, zeker niet met lua.
Je moet er alleen aan denken dat je overrule schakelaar weer uitzet als het licht uit moet.
Waarom niet alleen reageren op een bewegingssensor icm een schemer sensor.
Denk er aan de de kaku sensors een burst geven, waardoor je 433 frequentie een aantal seconden dicht zit.
Je moet er alleen aan denken dat je overrule schakelaar weer uitzet als het licht uit moet.
Waarom niet alleen reageren op een bewegingssensor icm een schemer sensor.
Denk er aan de de kaku sensors een burst geven, waardoor je 433 frequentie een aantal seconden dicht zit.
Na de powerloss had ik eerst een installatie van Domoticz (inderdaad via de wiki). Met alleen de energiemeter (usb kabeltje naar energiemeter) en een netatmo weerstation. Dit werkte prima. Toen heb ik de wiki verder gevolgd en wilde ook watchdog weer installeren en de andere aanbevolen opties zoals externe toegang mogelijk maken. Met de codes kun je dan via putty apt-get upgrade, etc. uitvoeren. Bij het uitvoeren van die codes om extra programma's te installeren kreeg ik foutmeldingen. Sudo reboot paar keer geprobeerd maar na 2x kon ik nog wel op de pi inloggen maar Domoticz blijft offline. apt-get upgrade, update, etc. doen het nu ook niet meer en geven errors. Als ik daar op zoek dan zijn het linux errors.Kraz schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:16:
[...]
Heel veel RPi problemen zijn gerelateerd aan de voeding, daarna pas aan het geheugenkaartje.
• Wat bedoel je precies met "zit ie alweer vast"? Krijg je dan een foutmelding oid te zien of reageert de gehele Pi niet meer?
• Hoeveel ampere is de voeding? 2 Ampere is aan te raden. Wil je 100% safe, pak dan een Apple iPad voeding. Deze zij
• Ik ga er vanuit dat je de wiki netjes stap voor stap volgt m.b.t. het installeren op de SD?
De voeding is van Sony en is 1,5A.
PI heeft een half jaar zonder problemen goed gefunctioneerd. Als de stroom eraf moest deed ik altijd een sudo halt opdracht en dan pas de stroom eraf.
@janne_nl: maak je dan een image van je SD-kaart die je later terug kan plaatsen zonder de installatie opnieuw te doen? Ik heb nog wel een database backup van een paar weken geleden dus die zou ik terug kunnen zetten.
Ja, in principe (als ik er aan denk) maak ik na elke wijziging aan de sofware een nieuw image. Daarnaast loopt er een script dat elke nacht een backup maakt van de database, de script directory en de www directory. Dat is hetgeen dat ik terug moet zetten na een crash. Echter sinds oktober vorig jaar geen problemen (lees crash) meer gehad.knip
@janne_nl: maak je dan een image van je SD-kaart die je later terug kan plaatsen zonder de installatie opnieuw te doen? Ik heb nog wel een database backup van een paar weken geleden dus die zou ik terug kunnen zetten.
Omdat heel af en toe blijkbaar de verbinding met de rfxcom wegvalt, heb ik een rebootknopje gemaakt op mijn frontpage en tsja als niemand er thuis meer in kan, moeten ze wachten tot ik thuis ben, maar zoals gezegd dat is al lang niet meer voorgekomen.
Nu ben ik ook zo, dat ik maar kleine aanpassingen per keer doe, zodat ik onder controle heb waar evt. problemen vandaan komen.
Nee dat komt mij niet bekend voor. Ik gebruik zelf een raspberry pi en dat werkt goed, geen problemen met inloggen.YoshiBignose schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:57:
Ja zelfde als die ik gebruik op my.thermosmart.nl
Ik heb al een hele tijd zitten zoeken maar Ik kan zo niet een oplossing vinden. Ik zoek een regensensor die een melding geeft wamneer hij waterdruppels detecteers en niet de hoeveelheid regen (mag erbij zitten maar het gaat dan echt om de detectering van druppels). Ik wil hiermee mijn regenscherm dicht laten gaan. Nu gebruik ik ook een script om regen te controleren via buienradar maar die is niet echt super betrouwbaar. Ik ben op zoek naar een kant en klare oplossing of zo goed als kant en klaar, ik heb naar mysensors gekeken maar dat gaat me nog niet lukken,. Het kan via rfxcom of Zwave. Ik hoop dat een van jullie iets weet.
Alvast bedankt!!
Alvast bedankt!!
[ Voor 4% gewijzigd door JJnJ op 22-10-2015 13:46 ]
Ik ben al een hele tijd bezig om mijn RGB ledverlichting met eigen Arduino interface aan te sturen via LUA maar ik krijg het niet voor mekaar om de RGB waarden van een virtuele RGB switch uit te lezen in LUA.
Iemand enig idee hoe je in LUA de RGB waarden van een switch kunt binnenhengelen?
Iemand enig idee hoe je in LUA de RGB waarden van een switch kunt binnenhengelen?
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Volgens mij bevat die virtuele RGB switch geen RGB-dataDustMan4u schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:50:
Ik ben al een hele tijd bezig om mijn RGB ledverlichting met eigen Arduino interface aan te sturen via LUA maar ik krijg het niet voor mekaar om de RGB waarden van een virtuele RGB switch uit te lezen in LUA.
Hmm inderdaad, als ik dat zo zie...ThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:01:
[...]
Volgens mij bevat die virtuele RGB switch geen RGB-dataZie ook: http://domoticz.com/forum...=38&t=7957&p=54373#p54373
Ontgaat mij alleen een beetje het nut van een Dummy RGB switch als je vervolgens niets met de RGB data kunt doen
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Dit kun je bouwen met een Arduino (http://www.instructables.com/id/Arduino-Modules-Rain-Sensor/) en deze laat je dan aan je Domoticz server rapporteren naar een virtual switch, waar je weer acties aan kunt hangen.JJnJ schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:22:
Ik heb al een hele tijd zitten zoeken maar Ik kan zo niet een oplossing vinden. Ik zoek een regensensor die een melding geeft wamneer hij waterdruppels detecteers en niet de hoeveelheid regen (mag erbij zitten maar het gaat dan echt om de detectering van druppels). Ik wil hiermee mijn regenscherm dicht laten gaan. Nu gebruik ik ook een script om regen te controleren via buienradar maar die is niet echt super betrouwbaar. Ik ben op zoek naar een kant en klare oplossing of zo goed als kant en klaar, ik heb naar mysensors gekeken maar dat gaat me nog niet lukken,. Het kan via rfxcom of Zwave. Ik hoop dat een van jullie iets weet.
Alvast bedankt!!
Ik gebruik thuis 2 Arduino's. Een voor goedkoop IR signalen op te vangen van mijn Harmony om licht scenes te schakelen en 1 als puls schakelaar voor mijn garagepoort motor. Werkt als een tierelier en pakt nauwelijks stroom.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Ik snap er ook niets van, ik heb het alleen getest op de windows server. Zal ook wel even kijken of ik bij m'n Pi ook dezelfde foutmelding krijg.Rron schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:16:
[...]
Nee dat komt mij niet bekend voor. Ik gebruik zelf een raspberry pi en dat werkt goed, geen problemen met inloggen.
Ik heb een Home Easy motion sensor en ik heb er 2 problemen mee. Ik zie trouwens in de logs dat wanneer de sensor aan of uit gaat, er per keer 2 commanodo's worden ontvangen. Komt waarschijnlijk omdat de RFLink meerdere protocollen van dit apparaat ontvangt maar misschien is het niets.
2015-10-22 19:17:48.549 (433Mhz antenne) Light/Switch (Motion1)
2015-10-22 19:17:48.871 (433Mhz antenne) Light/Switch (Unknown)
Problemen:
1. In Domoticz kan ik de uitschakeltijd instellen, ik heb die op 5400 seconden gezet, (0=Gebruik sensor tijd). Toch gaat de sensor na 1 minuut uit omdat dit op de sensor zelf is ingesteld. Ik kan op het apparaat max 10 minuten instellen terwijl ik een veel langere vertraging in Domoticz heb ingesteld. Hoe kan ik met Domoticz het UIT signaal negeren? (Het enige wat ik nu heb van de uitschakeltijd is dat ik ermee kan voorkomen dat er een UIT schakeling gemist wordt).
2. Ik heb de sensor in een LUA script gebruikt maar hij wordt helemaal genegeerd. Ik weet eigenlijk zeker dat de scripts goed zijn. In Blockly word er wel gereageerd dus ik snap niet zo goed waar dat aan ligt.
(ik heb wel lang aan mijn script getwijfeld. Ik gebruik gewoon ON en OFF, maar waar is de MOTION en NO MOTION eigenlijk voor die ook in Blockly te vinden zijn?
2015-10-22 19:17:48.549 (433Mhz antenne) Light/Switch (Motion1)
2015-10-22 19:17:48.871 (433Mhz antenne) Light/Switch (Unknown)
Problemen:
1. In Domoticz kan ik de uitschakeltijd instellen, ik heb die op 5400 seconden gezet, (0=Gebruik sensor tijd). Toch gaat de sensor na 1 minuut uit omdat dit op de sensor zelf is ingesteld. Ik kan op het apparaat max 10 minuten instellen terwijl ik een veel langere vertraging in Domoticz heb ingesteld. Hoe kan ik met Domoticz het UIT signaal negeren? (Het enige wat ik nu heb van de uitschakeltijd is dat ik ermee kan voorkomen dat er een UIT schakeling gemist wordt).
2. Ik heb de sensor in een LUA script gebruikt maar hij wordt helemaal genegeerd. Ik weet eigenlijk zeker dat de scripts goed zijn. In Blockly word er wel gereageerd dus ik snap niet zo goed waar dat aan ligt.
(ik heb wel lang aan mijn script getwijfeld. Ik gebruik gewoon ON en OFF, maar waar is de MOTION en NO MOTION eigenlijk voor die ook in Blockly te vinden zijn?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.