Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je dat iets duidelijker omschrijven aub? Aan de topology kan je zelf toch niet veel doen?
En wat verander je dan nog zoal in de zwcfg xml?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intellium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:32:
Wil je dat iets duidelijker omschrijven aub? Aan de topology kan je zelf toch niet veel doen?
En wat verander je dan nog zoal in de zwcfg xml?
Ik merkte op dat in het topology overzicht er een behoorlijk aantal nodes niet direct met de controller, danwel met nodes die er vlak naast zaten communiceerde. Om dit recht te trekken ben ik voor de specifieke nodes een 'Request node neighbour update' gaan uitvoeren. Dit gedaan totdat de topology op orde was. Dit bleek naderhand enorm te helpen met het opstarten. Soms nog gevolgd door een node refresh, of meerdere neighbour updates voor hij gepakt werd. Ging er vanuit dat dit middels een network heal gedaan zou worden, maar niet dus

In de xml file zelf heb ik alleen zorg gedragen voor een correcte <manufacturer>. Dus zorgen dat de manufacturer ID, product type en product id correct zijn volgens de openzwave config files OpenZwave Manufacturer

Hoop dat het zo iets duidelijker is

EDIT: Ook niet vergeten om eerst domoticz te stoppen voor je de xml file aanpast, anders wordt ie overschreven :p

[ Voor 12% gewijzigd door Intellium op 09-08-2016 11:43 ]

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heyyyy, dat stukje over de topolgy ga ik ook mee aan de slag. Dat is iets wat ik al eerder had aangekaart: nodes die pal naast de ZWave stick zaten maken eerst verbinding met een Range Extender die verder weg zit, en die Range Extender maakte dan weer verbinding met de stick. Heel onlogisch en volgens mij ook een reden voor vertraging(en). Dus als dit weer up-and-running is, ga ik met jouw tips aan de slag om dat te verbeteren.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Gaan we proberen. Tenminste als we van deze foutmelding verlost geraken:
2016-08-09 12:24:41.962 Error, mgr, Manager::GetDriver failed - Home ID 0x0184e727 is unknown
Geen nodes meer, alle switches in rood. Grrrr, je moet toch zo goed opletten als je ergens aan begint...

Ik zie wel om die network update enzo in een scriptje te gooien om 's nachts te laten lopen.

edit: restore zwcfg.xml en reboot nas was niet genoeg. Heb hem moeten uitschakelen en terug starten zodat de USB key even spanningsloos was.
Gelukkig alle nodes terug.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intellium
Intellium schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:23:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[ 38%] Building CXX object CMakeFiles/domoticz.dir/hardware/BleBox.cpp.o
/src/domoticz/hardware/BleBox.cpp: In member function 'std::__cxx11::string BleBox::IPToHex(const string&)':
/src/domoticz/hardware/BleBox.cpp:171:10: error: could not convert 'false' from 'bool' to 'std::__cxx11::string {aka std::__cxx11::basic_string<char>}'
   return false;
          ^~~~~
CMakeFiles/domoticz.dir/build.make:854: recipe for target 'CMakeFiles/domoticz.dir/hardware/BleBox.cpp.o' failed
make[2]: *** [CMakeFiles/domoticz.dir/hardware/BleBox.cpp.o] Error 1
CMakeFiles/Makefile2:103: recipe for target 'CMakeFiles/domoticz.dir/all' failed
make[1]: *** [CMakeFiles/domoticz.dir/all] Error 2
make: *** [all] Error 2
Makefile:149: recipe for target 'all' failed

:'(
Inmiddels opgelost door de laatste commit.

Meteen even gekeken hoe lang mijn Zwave netwerk er over doet voor het volledig up and running is. Iets langer dan ik dacht. duurt ongeveer 1m45s. Wel beter dan de 5 of zelfs 10 minuten die ik ervaarde met de foutieve topologie, maar nog steeds niet echt snel, moet ook beter kunnen!

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij daarnet 10 min 15 sec alvores 'Awake Nodes queried' in de log kwam.
Even prutsen aan een script die die commando's moet sturen en zien of dat verbeterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:45
Zo nadat ik gisteren het voor elkaar heb gekregen om mijn verbruik in Domoticz te krijgen om dit door te sturen naar PVOutput loop ik weer even vast en hoop dat iemand een hint heeft voor mij :)

Ik probeer dus mijn verbruik naar PVOutput te sturen en heb hiervoor deze wiki gebruikt.

Nu heb ik Lua time script aangepast en loop daarop even vast:

code:
1
2016-08-09 13:25:00.536 Error: EventSystem: in /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua: .../domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua:101: attempt to index field '?' (a nil value)

Ik heb de volgende gegevens in mijn time script staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Domoticz IDX of devices
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
local GenerationDeviceName = "Omnik"        -- Device name of the Generated energy
local ConsumptionDeviceName = "Calculation"     -- Name of the energy device that shows calculated Consumption
local VoltageDeviceName = "Omnik DC Voltage"    -- Name of the voltage device that shows voltage of the inverter
local TemperatureDeviceName = "Temperature"     -- Name of the temperature device that shows outside temperature

Even een beetje verwarrend omdat ze het over "Domoticz IDX of devices" en daaronder over de Name.

Het punt wat misgaat is het volgende in de code

code:
1
2
3
4
5
6
        -- Consumption
        PowerConsumption, EnergyConsumption = otherdevices_svalues[ConsumptionDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The total consumed energy is " .. EnergyConsumption .. " Wh");
            print(" ---- The current consumed power is " .. PowerConsumption .. " W");
        end

Als ik dit stuk uit de code verwijder dan gaat de upload goed

Dan zie ik in de log het volgende voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2016-08-09 13:40:00.431 LUA: Time to go before upload to PVoutput: 5 minutes
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Current status successfully uploaded to PVoutput.
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Energy generation (v1) = 1962740.000 Wh
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Power generation (v2) = 545.000 W
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Energy consumption (v3) = 0 Wh
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Power consumption (v4) = 0 W
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Current temperature (v5) = 17.1 C
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Voltage (v6) = 264.800V
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Cumulative Flag (c1) = 1

v3 en v4 blijven natuurlijk 0 omdat ik deze uit de code heb gehaald.

Wie heeft er een hint om mij verder te helpen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, op de even uren elke minuut een Request Network Update en op de oneven uren elke minuut een Refresh Node Information vragen voor alle nodes. Benieuwd of het aantal sterretjes in de topology daar mee zal verhogen/veranderen.
De refresh node lijkt alleszins te werken want de verbruiksmeters komen er weer bij (had die verwijderd uit de XML)

2016-08-09 13:53:40.545 OpenZWave: Value_Added: Node: 22 (0x16), CommandClass: METER, Label: Unknown, Instance: 1
2016-08-09 13:53:40.545 OpenZWave: Value_Added: Node: 22 (0x16), CommandClass: METER, Label: Unknown, Instance: 2
2016-08-09 13:53:40.545 OpenZWave: Value_Added: Node: 22 (0x16), CommandClass: METER, Label: Unknown, Instance: 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elke minuut ? Is dat niet (zwaar) overkill?

Hoe heb je dit eigenlijk ingesteld / gedaan? Roep je een script (welke?) aan dmv een cron ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 52 nodes kan ik bijna niet anders dan elke minuut.
PHP scriptje gemaakt die OZWCP aanstuurt.
Als het goed werkt post ik het wel, eerst beter testen.

edit: ondertussen 1203 'sterretjes', daarnet nog 1187.

edit2: 1227, ziet er dus goed uit :)

edit3: 1210, het kan dus ook dalen. Maar da's misschien goed. Dat waren misschien nodes die dachten dat ze verbinding hadden maar dat feitelijk niet hadden.

edit4: Ik wou al even checken of een herstart nu sneller zou verlopen. Alleszins geen goed gedacht om het script te laten lopen tijdens starten van Openzwave. Na 45 min was het nog niet klaar. Dan maar script uitgeschakeld en opnieuw gestart, online na 9 min 20 seconden. Het script is momenteel ingesteld om 's nachts voor elke node een neighbour update te doen en een refresh node information.
Ik ben wel nog niet overtuigd dat die neighbour update veel uithaald. Het aantal sterretjes veranderd dan wel af en toe, voor de controller blijven er maar 12 staan, terwijl een van de Qubino's 48 sterretjes naast z'n naam staan heeft.
Door de node refresh ben ik nu ook wel weer geplaagd met constante berichten van power meter, usage, kwh meter, etc. Denk dus niet dat ik dat actief zal laten.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvdhurk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-08-2023
Kan iemand me helpen met het updaten van de firmware vaneen multisensor 6 in 1 van Æon labs gen 5. Ik woon in Tilburg en zou graag iemand vinden met een Zwave stick die me kan helpen. Niet zo veel zin om zo'N ding te kopen ...wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

joostvdhurk schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:14:
Kan iemand me helpen met het updaten van de firmware vaneen multisensor 6 in 1 van Æon labs gen 5. Ik woon in Tilburg en zou graag iemand vinden met een Zwave stick die me kan helpen. Niet zo veel zin om zo'N ding te kopen ...wie kan me helpen?
Het hoeft niet perse met een aeotec stick volgens de docs. iedere usb z-wave ontvanger zou moeten werken: https://aeotec.freshdesk....rmware-for-multisensor-6-
To upgrade your MultiSensor 6 using a Z-Stick or any other general Z-Wave USB Adapter:

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier weer 3 dead nodes. Heb de laatste Beta draaien. Wordt er langzamerhand wel een beetje flauw van.
Juist van KaKu zoveel mogelijk naar ZWave overgestapt, want: sterker mesh netwerk..... maar nu met die dead nodes wordt het alsmaar beroerder.

Maar eens met mezelf in overleg of het niet verstandig is om eens 'from scratch' te beginnen met de hele setup en dan dus alles, maar dan ook alles opnieuw in te stellen, aan te melden, enz. Pfffff......

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat is het probleem dan? Die nodes reageren niet? Of worden ze alleen weergegeven als 'dead'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43
Dead nodes kun je niet schakelen dus dat is best een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een poging wagen met dit script.
Het vraagt alle nodes op aan domoticz.
Als de node gemarkeerd is als dood wordt ze weer wakker gemaakt met de 'has node failed' optie, anders wordt een 'Node neighbour update' gevraagd.
De 'Refresh Node information' staat even in comment.
Bestand uitvoerbaar maken en uitvoeren via shell.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
#!/usr/bin/php
<?php
echo 'Healing Zwave network'.PHP_EOL;
$domoticzurl='http://127.0.0.1:8084/';$zwaveidx=4;
$nodes=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=openzwavenodes&idx='.$zwaveidx),true);
if(!empty($nodes['result'])){
    foreach($nodes['result'] as $node){
        $idx=$node['NodeID'];$name=$node['Name'];$state=$node['State'];
        if($state=='Dead'){
            Zwavecancelaction();sleep(4);echo 'Reviving node '.$idx.' '.$name.' '.ZwaveHasnodefailed($idx).PHP_EOL;sleep(60);
        }else{
            Zwavecancelaction();sleep(4);echo 'Node Neighbour Update '.$idx.' '.$name.' '.ZwaveNodeNeighbourUpdate($idx).PHP_EOL;sleep(60);
            //Zwavecancelaction();sleep(4);echo 'Refresh Node Information'.$idx.' '.$name.' '.ZwaveRefreshNode($idx).'<br/>';sleep(60);
        }
    }
}
function ZwaveNodeNeighbourUpdate($node){
    global $domoticzurl;
    for ($k=1;$k<=5;$k++){
        sleep(1);
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/admpost.html',false,stream_context_create(array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query(array('fun'=>'reqnnu','node'=>'node'.$node)),),)));
        if($result=='OK') break;
        sleep(1);
    }
    return $result;
}
function ZwaveRefreshNode($node){
    global $domoticzurl;
    for ($k=1;$k<=5;$k++){
        sleep(1);
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/admpost.html',false,stream_context_create(array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query(array('fun'=>'refreshnode','node'=>'node'.$node)),),)));
        if($result=='OK') break;
        sleep(1);
    }
    return $result;
}
function Zwavecancelaction() {
    global $domoticzurl;
    file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/admpost.html',false,stream_context_create(array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query(array('fun'=>'cancel')),),)));
}
function ZwaveHasnodefailed($node){
    global $domoticzurl;
    for ($k=1;$k<=5;$k++){
        sleep(1);
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/admpost.html',false,stream_context_create(array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query(array('fun'=>'hnf','node'=>'node'.$node)),),)));
        if($result=='OK') break;
        sleep(1);
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M.v.Veelen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:44:
Maar eens met mezelf in overleg of het niet verstandig is om eens 'from scratch' te beginnen met de hele setup en dan dus alles, maar dan ook alles opnieuw in te stellen, aan te melden, enz. Pfffff......
Dat heb ik al een keer of 2 gedaan. Is best een heus karwei.
Het includen en configureren op zich valt wel mee. Ergste is om alles excluded of gereset te krijgen.
Ik overweeg ook om het toch nog eens te doen. Alle nodes die ik via de webinterface included heb zijn verbonden met de controller, alles wat included werd via de stick niet. Helaas werkt includen via webinterface niet altijd bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:24:
[...]
Alle nodes die ik via de webinterface included heb zijn verbonden met de controller, alles wat included werd via de stick niet.
[...]
Dan zou ik haast zeggen dat het een routing issue is.

Als je via de webinterface include dan blijft de stick op de plek waar hij normaal ook is en zal het includen van een node via andere nodes lopen denk ik. Bij het meenemen van de stick naar de node zitten ze aan elkaar gekoppeld, maar later zit de node veel verder verwijderd van de stick en heeft de node moeite om contact te leggen met de stick.

Wel typisch, want Aeon prijst die stick juist aan vanwege z'n gemak dat je hem kunt meenemen naar de node om te includen, omdat hij een batterijtje heeft. Als dan in de praktijk blijkt dat je hem beter vanuit de webinterface een node kunt laten includen :F

In theorie zou iemand met een pricewatch: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2) of
pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus die problemen dus ook niet, of minder moeten hebben. Die devices kun je immers niet meenemen en zullen dus bij het includen van een node al een betere routing opzetten lijkt mij.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zoiets. Ik had eigenlijk wel verwacht dat dat mesh netwerk meer automatisch de beste route zou zoeken. Lijkt er nu vooral op dat het gebeurt bij includen, en nadien zo goed als onmogelijk te updaten.
Zelfs met dit 'neighbour update' commando geraken ze er niet uit. Misschien moet er eerst een ander commando gestuurd worden, wie weet???

Er zijn zoveel commando's die er qua naam voor in aanmerking komen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J0GugeR.png

edit: Waarom regelt de nachtelijke netwerk herstelling dit niet allemaal? Ik denk nochtans dat die meer doet dan de gewone 'network heal' knop in het hardware scherm.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Every node is able to determine which nodes are in its direct wireless range. These nodes are called neighbours. During Inclusion and later on Request, the node is able to inform the controller about its list of neighbours. Using this information, the controller is able to build a table that has all information about possible communication routes in a network. This routing table can be accessed by the user and there are several software solutions, typically called installer tools, that visualise the routing table helping you to optimise the network setup.
http://www.vesternet.com/...rstanding-z-wave-networks

Ik denk dat je de grootste stappen maakt bij het includen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:52:
Maar wat is het probleem dan? Die nodes reageren niet? Of worden ze alleen weergegeven als 'dead'?
Beide. Omdat ze 'dead' zijn, reageren ze niet. En vanmorgen, toen ik van huis ging en het licht aan liets staan omdat dit toch wordt uitgeschakeld omdat we allebei van huis gingen, kreeg ik een bulk berichten dat het licht uitgeschakeld werd.....de stroom berichten hield maar niet op. Dit komt door de check die wordt uitgevoerd: IF lamp-x = ON then ....

Dus even snel mezelf als "thuis" ingesteld en toen zag ik allemaal weer dead nodes.

Ik zal het scriptje eens proberen, dat kan mooi vanaf hier :) Of het gaat helpen weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Over dat includen met de stick in de hand of niet, dat is wel heel vreemd. Ik heb de laatste nodes niet met de stick ernaas geinclude, maar met Domoticz draaiend. Ik heb zo niet helemaal helder meer welke dat precies waren, maar dan zou je dus een keuze moeten maken om te includen met de stick op z'n plek en Domoticz draaiend om het mesh netwerk zoveel mogelijk te houden zoals hij is?? En als je een node verplaatst moet je hem excluden en daarna weer includen op de nieuwe plek?? Dat druist wel tegen de theorie in.....

Misschien dat anderen hier ervaring(en) mee hebben?
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:09:
Je kan een poging wagen met dit script.
Het vraagt alle nodes op aan domoticz.
Als de node gemarkeerd is als dood wordt ze weer wakker gemaakt met de 'has node failed' optie, anders wordt een 'Node neighbour update' gevraagd.
De 'Refresh Node information' staat even in comment.
Bestand uitvoerbaar maken en uitvoeren via shell.
Wordt net weer even een ander verhaal op m'n Syno met PHP ben ik bang....
Die $zwaveidx=4; Hoe kom je daar precies aan?

Edit: ik heb het script geupload en uitvoerbaar gemaakt. Als ik het test door het script in de browser te openen, dan blijft hij laden. Kan het zijn dat de idx bij mij anders is? Hoe vind ik de juiste?

[ Voor 21% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-08-2016 11:07 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwaveidx is de idx van je zwave hardware device, in het tabje hardware dus.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2twa94U.png

Het script is gemaakt om uitgevoerd te worden in shell. Daar zou je elke minuut een lijn moeten zien. Een browser wacht immers totdat het helemaal gedaan is maar zal wellicht in een timeout resulteren door al de sleep(60) die er in staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
guy@DiskStation:/volume1/web/secure$ ./zwaveheal.php 
Healing Zwave network
Node Neighbour Update 1 Controller OK
Node Neighbour Update 4 zithoek OK
Node Neighbour Update 5 eettafel OK
Node Neighbour Update 22 werkbladtuin OK
Node Neighbour Update 7 Hallzolder OK
Node Neighbour Update 8 Lichtbadkamer OK
Node Neighbour Update 9 Badkamervuur OK
Node Neighbour Update 10 Kamer OK
Node Neighbour Update 11 Tobi OK
Node Neighbour Update 12 Inkomvoordeur OK
Node Neighbour Update 13 Brander OK
Node Neighbour Update 15 Bureeltobi OK
Node Neighbour Update 17 living OK
Node Neighbour Update 18 raamliving OK
Node Neighbour Update 19 living OK
Node Neighbour Update 20 keuken OK
Node Neighbour Update 21 garage OK
Node Neighbour Update 23 water OK
Node Neighbour Update 24 Garageterras OK
Node Neighbour Update 25 Achterdeur OK
Node Neighbour Update 26 LivingZE OK
Node Neighbour Update 27 LivingZZ OK
Node Neighbour Update 28 LivingZB OK
Node Neighbour Update 29 Kamer OK
Node Neighbour Update 30 Tobi OK
Node Neighbour Update 32 Alex OK
Node Neighbour Update 33 Alex OK
Node Neighbour Update 34 Minihall OK
Node Neighbour Update 35 Kamer OK
Node Neighbour Update 36 Badkamer OK
Node Neighbour Update 38 Deurbadkamer OK
Node Neighbour Update 39 Raamkamer OK
Node Neighbour Update 40 Zolder OK
Node Neighbour Update 2 Miniliving OK
Node Neighbour Update 41 inkom OK
Node Neighbour Update 42 hall OK
Node Neighbour Update 43 raamalex OK
Node Neighbour Update 44 raamtobi OK
Node Neighbour Update 45 zoldertrap OK
Node Neighbour Update 48 alex OK
Node Neighbour Update 49 keukenzolderg OK
Node Neighbour Update 52 Tobi OK
Node Neighbour Update 54 Sirene OK
Node Neighbour Update 56 GroheRed OK
Node Neighbour Update 57 fanvestiaire OK
Node Neighbour Update 58 tuinpomp OK
Node Neighbour Update 59 filterwarmtepomp OK
Node Neighbour Update 61 wasbakkookplaat OK
Node Neighbour Update 62 binary OK
Node Neighbour Update 63 poortrf OK
Node Neighbour Update 64 sony OK
Node Neighbour Update 65 media OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We gaan eens kijken wat dit uithaalt. So far:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
DiskStation> php zwave_heal.php
Healing Zwave network
Node Neighbour Update 1 Controller OK
Node Neighbour Update 2 Range extender OK
Node Neighbour Update 8 Unknown OK
Node Neighbour Update 13 Unknown OK
Node Neighbour Update 14 Unknown OK
Node Neighbour Update 22 Unknown OK
Node Neighbour Update 24 Unknown OK
Node Neighbour Update 27 Unknown OK
Node Neighbour Update 30 Unknown OK
Reviving node 33 Unknown 
Node Neighbour Update 37 Unknown OK
Reviving node 39 Unknown 
Node Neighbour Update 40 Unknown OK
Node Neighbour Update 41 Unknown OK
Node Neighbour Update 43 Unknown OK

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn node 33 en 39 hierna nog dead?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:34
Aangezien ik Domoticz en een Ubiquiti controller heb draaien op de Rpi2, denk ik dat er veel op de SD card geschreven wordt. Afgelopen maand veel onverklaarbare problemen gehad die uiteindelijk kwamen door een corrupte SD card. Iemand hier die bijv Domoticz en andere apps heeft draaien op een SSD/HDD/USB-stick op de Rpi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:30
loyske schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:34:
Aangezien ik Domoticz en een Ubiquiti controller heb draaien op de Rpi2, denk ik dat er veel op de SD card geschreven wordt. Afgelopen maand veel onverklaarbare problemen gehad die uiteindelijk kwamen door een corrupte SD card. Iemand hier die bijv Domoticz en andere apps heeft draaien op een SSD/HDD/USB-stick op de Rpi?
Ik had m eerst ook op usbstick maar ook daar krijg je problemen.
Heb nu dus een aparte harddisk er aan hangen. Werkt prima. Zijn diverse tutorials te vinden over hoe je boot vanaf sd naar usbschijf :)

Oh en er is een nieuwe modus voor rpi3 dat je meteen kan booten naar usbdisk. Ik weet niet of er met een truc ook voor rpi2 zoiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet zo moeilijk om in te richten en staat massa's info over op het net.
Ikzelf heb totnogtoe nog geen problemen gehad. Wel ga ik meteen na installatie van een RPi op z'n minst /temp en /var/log in tempfs zetten. Zal al een hoop nodeloze schrijfacties vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:34
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:37:
Dat is niet zo moeilijk om in te richten en staat massa's info over op het net.
Ikzelf heb totnogtoe nog geen problemen gehad. Wel ga ik meteen na installatie van een RPi op z'n minst /temp en /var/log in tempfs zetten. Zal al een hoop nodeloze schrijfacties vermijden.
Zonder de Ubiquiti controller heb ik ook bijna probleemloos 1 jaar gedraaid, maar aangezien deze controller alles bij houdt wat er op mijn WLAN gebeurd, wordt er nogal veel weggeschreven in een DB. Denk dat dit niet leuk is voor de SD kaart.
Ga eens aan de slag met een HDD nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:16:
Zijn node 33 en 39 hierna nog dead?
Na de 2e run nog steeds ja. Nu de 3e run gestart en ik denk niet dat ze tot leven gaan komen eerlijk gezegd.
Heb het nog niet in een cron gestopt, maar start ze even handmatig zodat ik kan zien wat er gebeurt.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb jij toch ergens last van een andere soort dead als ik. Ik zie dat eigenlijk alleen maar vlak na een herstart. Dan zou het wel eens gebeuren dat een node als dead gemarkeerd wordt, maar na het uitvoeren van die hasnodefailed functie worden die terug wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat die ene dead node wel de boel vertraagd of dwars zit. Ik ga die excluden en opnieuw includen. Dan moet ik ook nog kijken wat precies wat is en de naamgeving weer aanpassen, en daarna (als het allemaal werkt) kan ik dat script wel geen gebruiken. Kijken of het allemaal wil lukken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intellium
M.v.Veelen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:41:
Misschien dat die ene dead node wel de boel vertraagd of dwars zit. Ik ga die excluden en opnieuw includen. Dan moet ik ook nog kijken wat precies wat is en de naamgeving weer aanpassen, en daarna (als het allemaal werkt) kan ik dat script wel geen gebruiken. Kijken of het allemaal wil lukken.
Meen me te herinnneren dat de laatste keer dat ik de boel op orde bracht, dat het hielp om via de OZWCP een node neighbour update te doen op de node, en een refresh info op nodes in de buurt. Verder in de gaten houden van de topology om te zien of de verbinding daadwerkelijk bijgewerkt worden, en zoja, door naar de volgende node.

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij nog afvraag is hoe lang je moet wachten nadat je dat commando geselecteerd hebt.
De cancel knop lijkt wel gewoon actief te blijven, alsof het commando niet afgewerkt kan worden.
Heb nu mijn script aangepast dat het elke seconde moet kijken of de controller nog bezig is met dat commando alvorens door te gaan naar de volgende node (in plaats van zomaar een sleep(60) te doen). Ik bouwde een limiet in van 300 sec en het ziet er naar uit dat die voor elke bode behaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 10:10
Momenteel naar alle tevredenheid een rflink draaien met de pcb uit de nodoshop (en daar dus ook een NRF24L01 op geplaatst).

Alles werkt, behalve dat ik nu nog geen MiLight signalen kan opvangen. Wat ik heb gedaan tot nu toe:
- RFlink heeft firmware versie R42
- Met de rflink loader NodoNRF en MiLight op ON gezet
- Domoticz versie v3.5299 (latest stable)
- Afstand tot rflink is max 2 a 3 meter dus dat kan het probleem niet zijn.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intellium
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:02:
Wat ik mij nog afvraag is hoe lang je moet wachten nadat je dat commando geselecteerd hebt.
De cancel knop lijkt wel gewoon actief te blijven, alsof het commando niet afgewerkt kan worden.
Heb nu mijn script aangepast dat het elke seconde moet kijken of de controller nog bezig is met dat commando alvorens door te gaan naar de volgende node (in plaats van zomaar een sleep(60) te doen). Ik bouwde een limiet in van 300 sec en het ziet er naar uit dat die voor elke bode behaald wordt.
Ik keek simpelweg in de log om te zien of hij het commando uitvoerde. Vervolgens even wachten tot de node updates gedaan zijn

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In welke logfile komen de berichten van OZWCP dan? Ik vind die nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intellium schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:13:
[...]

Ik keek simpelweg in de log om te zien of hij het commando uitvoerde. Vervolgens even wachten tot de node updates gedaan zijn
Dat is het 'm juist: hoe lang moet je wachten :) ?
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:17:
Dat dus......

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intellium
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:17:
Meen dat ik hiervoor debug logging in Domoticz had aangezet. Het zou ook kunnen door een docker container met OZWCP erin even te starten (wel domoticz uitzetten!) en dat gebruiken.

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intellium
M.v.Veelen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:29:
[...]

Dat is het 'm juist: hoe lang moet je wachten :) ?

[...]

Dat dus......
Ik wachte totdat ik zag dat de topology in OZWCP voor de desbetreffende node bijgewerkt was. Ik deed hiervoor een refresh van de topology na een seconde of 10 na het versturen van het neighbour update commando. Als de topology dan bijgewerkt was, dan ging ik naar de volgende.

Zoals je merkt is het geen exacte wetenschap, en is de handeling ook een beetje behelpen. Vindt zelf ook dat het vaak een beetje hit/miss systeem is OpenZwave, maarja... je moet wat :)

Moet zeggen dat het nu sinds de laatste "operatie" (een week of 3-4 geleden) zeer snel en stabiel draait. *fingers crossed*

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

debug mode op de controller, dat wordt scheel kijken binnen paar uur...
Bijna niet te volgen wat er dan allemaal over het scherm vliegt. Met een beetje geluk staat het scherm eens 2 sec stil.

edit: wat moet je hier nu mee?
2016-08-10 15:46:23.544 Warning, Node004, WARNING: REQUEST_NEIGHBOR_UPDATE_FAILED

edit2: alle nodes geven die foutmelding, onmiddellijk na het commando 'Request Node Neighbour update'. Bij batterij devices komt die melding pas bij een wake up.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intellium
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:41:
Bijna niet te volgen wat er dan allemaal over het scherm vliegt. Met een beetje geluk staat het scherm eens 2 sec stil.

2016-08-10 15:46:23.544 Warning, Node004, WARNING: REQUEST_NEIGHBOR_UPDATE_FAILED

edit2: alle nodes geven die foutmelding, onmiddellijk na het commando 'Request Node Neighbour update'. Bij batterij devices komt die melding pas bij een wake up.
Bash:
1
tail -f <logfile> | grep OpenZwave

? :)

EDIT: Die neighbour update failed heb ik wel eens eerder gezien, maar was na een herstart (en opnieuw inpluggen van de stick) weg....

[ Voor 9% gewijzigd door Intellium op 10-08-2016 19:21 ]

-==||| INSANE |||==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Vraagje, ik heb van Alecto de WS-3500 alleen de wind en regenmeter. Deze data zou ik toch gewoon via mijn RFXCOM binnen moeten komen of heb ik ook de binnenunit nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
ik loop te klieren met een lua script,

Heb een variable gezet in het lua script zelf, krijg hem alleen met geen mogelijkheid in een "sendnotification"

ik staar me ergens op blind wellicht dat iemand mij hier even snel kan helpen:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Current_week = os.date("%V")

commandArray = {}

KleurEven = 'Grijze'
KleurOneven = 'Groene'

if Current_week % 2 == 0 then
 Even = 'true'
 OnEven = 'false'
else
 OnEven = 'true'
 Even = 'false'
end

if Oneven == 'true' then
      commandArray['SendNotification']='KleurOneven container moet aan de straat'

end
    if Even == 'true'then
       commandArray['SendNotification']='KleurEven container moet aan de straat'
    end

return commandArray

ik wil dus variable KleurOnEven bijvoorbeeld als waarde in het bericht hebben.
Heb de hele loods aan quotes, tostring, print etc. al geprobeerd.

iemand een idee (zal wel super simpel wezen, maar word nu sago :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 10-08-2016 20:36 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Vul gewoon de kleur in bij de notificatie. De check wordt eerder al gedaan. Het is nutteloos om dit te doen en gaat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
tlpeter schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:43:
Vul gewoon de kleur in bij de notificatie. De check wordt eerder al gedaan. Het is nutteloos om dit te doen en gaat ook niet.
Ik wil hem ombouwen zodat hij de variable uit domoticz zelf haalt,
Dan hoef ik aan het begin van het jaar alleen de kleuren goed te zetten of tussendoor een keer (gemeente doet dit soms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, herhaalde taak in een agenda?
Waarom domoticz gebruiken om een notificatie te krijgen om de vuilbak buiten te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:58:
Hmm, herhaalde taak in een agenda?
Waarom domoticz gebruiken om een notificatie te krijgen om de vuilbak buiten te zetten?
Ook aan gedacht.
Omdat het kan,
(en beetje ervaring opdoen met lua)
En zo krijgt iedereen in huis een notificatie, of eventueel de buren bij vakantie. zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:08
RoTeK70 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:13:
Vraagje, ik heb van Alecto de WS-3500 alleen de wind en regenmeter. Deze data zou ik toch gewoon via mijn RFXCOM binnen moeten komen of heb ik ook de binnenunit nodig?
De binnenunit is niet noodzakelijk. De RFXCOM ontvangt de sensors direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Speedfightserv schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:45:
[...]

Ik wil hem ombouwen zodat hij de variable uit domoticz zelf haalt,
Dan hoef ik aan het begin van het jaar alleen de kleuren goed te zetten of tussendoor een keer (gemeente doet dit soms)
Kun je het proberen zoals dit (print actie):

print("Weather station: Temperature is " .. sWeatherTemp .. " ");

In dit geval is sWeatherTemp jouw variabele.

[ Voor 5% gewijzigd door tlpeter op 10-08-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05
Speedfightserv schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:34:
ik loop te klieren met een lua script,

Heb een variable gezet in het lua script zelf, krijg hem alleen met geen mogelijkheid in een "sendnotification"

ik staar me ergens op blind wellicht dat iemand mij hier even snel kan helpen:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

commandArray = {}

KleurEven = 'Grijze'
KleurOneven = 'Groene'

Even = 'true'
 OnEven = 'false'
else
 OnEven = 'true'
 Even = 'false'
end

if Oneven == 'true' then
      commandArray['SendNotification']='KleurOneven container moet aan de straat'

end
    if Even == 'true'then
       commandArray['SendNotification']='KleurEven container moet aan de straat'
    end

return commandArray

ik wil dus variable KleurOnEven bijvoorbeeld als waarde in het bericht hebben.
Heb de hele loods aan quotes, tostring, print etc. al geprobeerd.

iemand een idee (zal wel super simpel wezen, maar word nu sago :P )
Je zou het ook zo kunnen doen:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

commandArray = {}

Kleur = 'Grijze'
else
 Kleur = 'Groene'
end

commandArray['SendNotification']=Kleur..' container moet aan de straat'

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvdhurk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-08-2023
Wolfboy schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 01:26:
[...]
Het hoeft niet perse met een aeotec stick volgens de docs. iedere usb z-wave ontvanger zou moeten werken: https://aeotec.freshdesk....rmware-for-multisensor-6-

Ja precies, maar die heb ik dus niet en die kosten bijna net zoveel als het apparaat zelf. Dus ik dacht als ik even bij iemand aanklop die zo'n ding wel heeft en de update doe dan hoef ik er geen te kopen.

[...]

Verwijderd

Net een leuke ontdekking gedaan voor alle lua lovers hier...
Ik stuur dus alle lua tabellen door naar een PHP script. Dat lua script stond eerder in de database en gaf mij wisselende reactietijden tussen 80 en 100 msec.
Door het script als file in de lua folder te zetten werd de reactietijd stabiel op 74 msec.
Mijn script maakt gebruik van de base64encode en json library. Die heb ik opgekuist zodat alle niet gebruikte functies eruit zijn en de code geminimaliseerd. Die 2 libraries waren voorheen samen 55KB, nu nog slechts 14KB. Resultaat: reactietijd 71msec.

Nu wou ik ook wel eens weten wat er gebeurt als je meerdere lua device scripts staan hebt.
Dus ik maakte dummy files met enkel deze code erin, ze hebben dus eigenlijk niks te doen:
commandArray = {}
return commandArray

Ik schat dat ik makkelijk 100 lua scripts zou nodig hebben om alles gedaan te krijgen wat nu in mijn ene PHP script staat, dus plaatste ik 100 dergelijke lege scripts. De reactietijd verhoogde hierdoor tot boven 200 msec.
Ben ik blij dat ik nooit tijd gestoken heb in lua leren :P

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 12:59
Als je 1 lua container script gebruikt en de rest vanuit een andere directory aanroept, heb je die lange tijd niet (zie hier en/of op het domoticz forum) en ben je wellicht nog sneller dan met jouw php scripts.

En gelukkig hoef ik geen php te leren ;-)

Zonder gekheid, ik zie vooral voordeel in andere scripts als niet op elke minuut moeten draaien. Ik zelf zou echter nooit voor PHP kiezen, gezien de oorspronkelijke ontstaansreden. Ik zou dan eerder voor perl of python kiezen.

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 11:40

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb er de laatste tijd steeds vaker las van dat hij niet schakeld. Ik heb de lamp via een (eurodomest) setje geschakeld op tijd. Deze schakeld steeds vker niet, wel als ik daarna met de hand schakel. Ik heb een Raspberry+RFLink.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16
kromme schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:09:
Ik heb er de laatste tijd steeds vaker las van dat hij niet schakeld. Ik heb de lamp via een (eurodomest) setje geschakeld op tijd. Deze schakeld steeds vker niet, wel als ik daarna met de hand schakel. Ik heb een Raspberry+RFLink.
Ik heb thuis wel problemen met een klik aan klik uit setje die vlak bij elkaar zitten.
Dit werkt niet lekker omdat ze elkaar toch storen.
Haal ik er 1 uit dan heb ik geen problemen meer met die andere.
Ook blijken weerstations met lege batterijen een bron van storing te zijn.
Misschien heb je hier wat aan?

• thespeed
Gisteren geprobeerd Milight aan de gang te krijgen via de RFlink.
Helaas zie ik onder de hardware tab nergens add new RFlink hardware.
Krijg je deze pas te zien wanneer hij de NRF24L01 ziet of is dit niet gekoppeld?
Firmware is R42 en ik heb Milight ook aangezet.
Domoticz was de laatste sd kaart versie en ik heb de beta gisteren er ook al opgezet.
Weet iemand waar het fout gaat?
Ik weet dus niet als het in de software of hardware fout gaat.
Gisteren al 2 uur mee bezig geweest :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 12:59
Klikaan/klikuit moet volgens de handleiding 25 of 50 cm uit elkaar zitten.

• kromme

kromme

Kan het ook zo zijn dat de rflink te dicht bij staat? Deze staat nu namelijk tijdelijk even in de kamer. Niet heel ver er vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 12:21

Stuntteam

RFLink Gateway Development

thespeed schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:41:
Gisteren geprobeerd Milight aan de gang te krijgen via de RFlink.
Helaas zie ik onder de hardware tab nergens add new RFlink hardware.
Krijg je deze pas te zien wanneer hij de NRF24L01 ziet of is dit niet gekoppeld?
Firmware is R42 en ik heb Milight ook aangezet.
Domoticz was de laatste sd kaart versie en ik heb de beta gisteren er ook al opgezet.
Als het goed is heb je in de hardware tab je rflink staan met de volgende tekst:
---
RFLink Gateway USB
Version: 42.0 [Create RFLink Devices]
---
Heb je de versie en de knop "create rflink devices"er niet bij staan dan is je Domoticz versie nog te oud en moet je een recentere Domoticz beta versie pakken.
kromme schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:09:
Wellicht een device in de buurt dat druk aan het zenden is op het moment dat je script ook wilt gaan zenden waardoor de opdracht niet aan komt. Je zou je script kunnen aanpassen zodat je op tijd x de lamp aan zet en op bv. tijd x+1 minuut nog een keer aan zet.
kromme schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:47:
Kan het ook zo zijn dat de rflink te dicht bij staat? Deze staat nu namelijk tijdelijk even in de kamer. Niet heel ver er vandaan.
Dit zou op zich kunnen maar dat gaat dan vooral om afstanden minder dan een meter..

[ Voor 10% gewijzigd door Stuntteam op 11-08-2016 10:43 ]

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

• kromme

kromme

Stuntteam schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:41:
[...]

Wellicht een device in de buurt dat druk aan het zenden is op het moment dat je script ook wilt gaan zenden waardoor de opdracht niet aan komt. Je zou je script kunnen aanpassen zodat je op tijd x de lamp aan zet en op bv. tijd x+1 minuut nog een keer aan zet.
[...]

Dit zou op zich kunnen maar dat gaat dan vooral om afstanden minder dan een meter..
Dit zou wel eens kunnen, plank met alles ligt op tafel, en het setje niet ver ernaast.

Ik zie in de log wel dat mijn slimme thermostaat veel aanvragen doet. Maar dit gaat via netwerk en niet via 433Mhz

[ Voor 17% gewijzigd door kromme op 11-08-2016 11:01 ]

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:09
Als ik de BETA versie pak van domoticz, loopt deze na 1 minuut vast. Ik blijf voorlopig op de 'stable' zitten.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:07
Wat betreft het storen van KaKu: Ik weet niet hoe ik kan verwijzen naar een ander topic, dus quote ik mezelf hier maar even uit het "KlikAan-KlikUit ICS1000 Ervaringen en discussies"-topic:
Aegle schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:29:
Mijn ervaring met een niet werkende KaKu bediening:
Na een jaar tevreden de lampen te hebben geschakeld met een KaKu setje deed de afstandsbediening het niet meer. Op geen van de ontvangers.

Eerst maar eens de batterijen vervangen. Zonder positief resultaat. Alleen als ik de zender vlakbij, tegen een ontvanger aan, hield dan wilde die schakelen. De leverancier was zo coulant om mij een nieuwe zender te verstrekken. Die deed het echter ook niet! Vreemd :?

Nu heb ik beroepshalve redelijke kennis van RF-techniek, dus ben maar met grof geschut het probleem aan gaan pakken: met een spectrumanalyzer van de zaak eens gaan sniffen op het bandje rond 433MHz. Wat bleek? Een dijk van een signaal op precies die frequentie! Nader onderzoek leerde dat mijn buiten temperatuursensor niet meer weergegeven werd op de binnenunit. Na het verwijden van de batterijen uit de buitenunit was het stoorsignaal ook weg en de KaKu werkte weer als vanouds :) . Het bleek dat de buitenunit continu stond te zenden.

Moraal: check eerst eens storingsbronnen in de buurt voordat je je eigen spullen verdenkt.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Speedfightserv
BizzieBis schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:58:
[...]

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

commandArray = {}

Kleur = 'Grijze'
else
 Kleur = 'Groene'
end

return commandArray
Klopt, alleen "Kleur.." werkt niet in de commandArray. Dat is eigenlijk het probleem :+

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ThinkPadd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:28:
Als je via de webinterface include dan blijft de stick op de plek waar hij normaal ook is en zal het includen van een node via andere nodes lopen denk ik. Bij het meenemen van de stick naar de node zitten ze aan elkaar gekoppeld, maar later zit de node veel verder verwijderd van de stick en heeft de node moeite om contact te leggen met de stick.

Wel typisch, want Aeon prijst die stick juist aan vanwege z'n gemak dat je hem kunt meenemen naar de node om te includen, omdat hij een batterijtje heeft. Als dan in de praktijk blijkt dat je hem beter vanuit de webinterface een node kunt laten includen :F
Het grotere probleem is dat Domoticz er gewoon niet blij van wordt als je de usb z-wave stick weghaalt. Na een reboot werkt alles wel weer maar voor de reboot blijft het uit mijn ervaring buggy.

De aeotec z-wave stick is dan nog steeds wel praktisch overigens. Voor het koppelen gewoon naar het apparaat toe lopen en toevoegen aan het netwerk. Zodra het apparaat dan netjes toegevoegd is even een netwerk heal uitvoeren dan ben je ook van de range issues af omdat hij je mesh opnieuw gaat opbouwen :)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:41:

Wat je kan proberen (wat bij mij in de meeste gevallen werkt tenminste) is een network heal met daarna een reboot van Domoticz. Soms heeft het netwerk nog steeds wat hersteltijd nodig maar dat werkt bij mij eigenlijk altijd behalve wanneer de node op een of andere manier z'n hele netwerk kwijt is (de apparaten van TKB lijken dit probleem soms te hebben).

edit:
Sorry voor de dubbelpost, ik dacht dat er al iemand anders gereageerd had maar ik zat op een andere pagina te kijken 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfboy op 11-08-2016 12:41 ]

• MdO82
MdO82 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:41:
Zo nadat ik gisteren het voor elkaar heb gekregen om mijn verbruik in Domoticz te krijgen om dit door te sturen naar PVOutput loop ik weer even vast en hoop dat iemand een hint heeft voor mij :)

Ik probeer dus mijn verbruik naar PVOutput te sturen en heb hiervoor deze wiki gebruikt.

Nu heb ik Lua time script aangepast en loop daarop even vast:

code:
1
2016-08-09 13:25:00.536 Error: EventSystem: in /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua: .../domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua:101: attempt to index field '?' (a nil value)

Ik heb de volgende gegevens in mijn time script staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
local GenerationDeviceName = "Omnik"        -- Device name of the Generated energy
local ConsumptionDeviceName = "Calculation"     -- Name of the energy device that shows calculated Consumption
local VoltageDeviceName = "Omnik DC Voltage"    -- Name of the voltage device that shows voltage of the inverter
local TemperatureDeviceName = "Temperature"     -- Name of the temperature device that shows outside temperature

Even een beetje verwarrend omdat ze het over "Domoticz IDX of devices" en daaronder over de Name.

Het punt wat misgaat is het volgende in de code

code:
1
2
3
4
5
6
        -- Consumption
        PowerConsumption, EnergyConsumption = otherdevices_svalues[ConsumptionDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
        end

Als ik dit stuk uit de code verwijder dan gaat de upload goed

Dan zie ik in de log het volgende voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2016-08-09 13:40:00.431 LUA: Time to go before upload to PVoutput: 5 minutes
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Current status successfully uploaded to PVoutput.
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Energy generation (v1) = 1962740.000 Wh
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Power generation (v2) = 545.000 W
2016-08-09 13:40:00.869 LUA: -- Energy consumption (v3) = 0 Wh
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Power consumption (v4) = 0 W
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Current temperature (v5) = 17.1 C
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Voltage (v6) = 264.800V
2016-08-09 13:40:00.870 LUA: -- Cumulative Flag (c1) = 1

v3 en v4 blijven natuurlijk 0 omdat ik deze uit de code heb gehaald.

Wie heeft er een hint om mij verder te helpen ?
Vandaag maar weer eens een poging doen om mijn verbruik naar PVOutput te krijgen.

Bovenstaande blijft nog steeds het probleem.
In Domoticz heb ik een Virtuele sensor draaien die het verbruik van de woning bijhoudt.

In Domoticz zie ik ook wat er nu per dag aan energie gebruikt wordt.
Nu wil ik dus deze gegevens naar PVOutput sturen, maar met mijn upload_to_PVOutput script loop ik vast.

De melding die ik krijg is het volgende

code:
1
2016-08-11 12:50:00.138 Error: EventSystem: in /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua: .../domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua:101: attempt to index field '?' (a nil value)

Rond regel 101 staat de volgende code:

code:
1

De volledige code vanuit de wiki is:

code:
1
2
3
4
5
6
        -- Consumption
        if Debug=="YES" then
        end

Op dit stuk loopt het script dus mis.
Als ik bovenstaande code verwijder dan loopt de boel wel, maar dan krijg ik nog geen doorgifte van mijn verbruik naar PVOutput (logisch heb ik verwijderd)

Ik heb de code van deze wiki gebruikt.
Ik heb al wat lopen rommelen in de code, maar krijg het niet werkend.
Iemand een idee ?

2250 WP Zuid PVoutput

• tsjoender
  • Laatst online: 22:39
Heb je het Lua device script ook actief met de virtuele devices om de "consumed power and energy" op te slaan? Zelf niet geprobeerd, maar als ik die wiki zo lees werkt het in twee stappen (een device en een time script).

[ Voor 18% gewijzigd door tsjoender op 11-08-2016 13:25 ]

• MdO82
tsjoender schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Heb je het Lua device script ook actief met de virtuele devices om de "consumed power and energy" op te slaan?
Ik heb een device aangemaakt en dat zie ik in Domoticz verschijnen.
Daarnaast een Time script welke dus mis gaat :)

Edit: Even een plaatje ter verduidelijking :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jkWE7p5.png

Edit2: Dit zie ik voorbij komen in de logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2016-08-11 13:28:58.291 LUA: ----- PowerGeneration = 427.000 W
2016-08-11 13:28:58.291 LUA: ----- EnergyGeneration = 1981950.000 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- PowerImport = 138 W
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyImportLow = 1182951 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyImportHigh = 799257 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyImport = 1982208 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- PowerExport = 0 W
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyExportLow = 261468 Wh
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- EnergyExportHigh = 717773 Wh
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- EnergyExport = 979241 Wh
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- PowerConsumption = 565 W
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- EnergyConsumption = 2984917 Wh

[ Voor 74% gewijzigd door MdO82 op 11-08-2016 13:29 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Er staan weer koppelbare rookmelder op iBood voor iemand die geïnteresseerd is
http://www.ibood.com/home...-rookmelders-duopack.html

• tsjoender
MdO82 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Ik heb een device aangemaakt en dat zie ik in Domoticz verschijnen.
Daarnaast een Time script welke dus mis gaat :)

Edit: Even een plaatje ter verduidelijking :)
[afbeelding]

Edit2: Dit zie ik voorbij komen in de logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2016-08-11 13:28:58.291 LUA: ----- PowerGeneration = 427.000 W
2016-08-11 13:28:58.291 LUA: ----- EnergyGeneration = 1981950.000 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- PowerImport = 138 W
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyImportLow = 1182951 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyImportHigh = 799257 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyImport = 1982208 Wh
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- PowerExport = 0 W
2016-08-11 13:28:58.292 LUA: ----- EnergyExportLow = 261468 Wh
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- EnergyExportHigh = 717773 Wh
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- EnergyExport = 979241 Wh
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- PowerConsumption = 565 W
2016-08-11 13:28:58.293 LUA: ----- EnergyConsumption = 2984917 Wh
Heeft dat virtuele device wel het juiste type ("Electricity (Current+Counter)")? Ik zie dat het een waarde heeft, dus ik neem aan dat het device script het bijwerkt?

• MdO82
tsjoender schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:16:
[...]

Heeft dat virtuele device wel het juiste type ("Electricity (Current+Counter)")? Ik zie dat het een waarde heeft, dus ik neem aan dat het device script het bijwerkt?
Even de stappen die ik doe:
Onder hardware heb ik een nieuwe dummy aangemaakt en vanuit deze nieuwe dummy heb ik een nieuwe Virtuele Sensor aangemaakt die ik in mijn installatie alleen Electric - Instant + Counter mee kan geven.

2250 WP Zuid PVoutput

• tsjoender
MdO82 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:34:
[...]

Even de stappen die ik doe:
Onder hardware heb ik een nieuwe dummy aangemaakt en vanuit deze nieuwe dummy heb ik een nieuwe Virtuele Sensor aangemaakt die ik in mijn installatie alleen Electric - Instant + Counter mee kan geven.
En die virtuele sensor wordt dan bijgewerkt door script_device_calculate_consumption.lua? Daarnaast draait dan script_time_upload_to_PVoutput.lua welke de resultaten van het device_calculate_cosumption samen met andere data naar PVoutput upload?

• MdO82
tsjoender schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:00:
[...]

En die virtuele sensor wordt dan bijgewerkt door script_device_calculate_consumption.lua? Daarnaast draait dan script_time_upload_to_PVoutput.lua welke de resultaten van het device_calculate_cosumption samen met andere data naar PVoutput upload?
De virtuele sensor wordt inderdaad bijgewerkt door script_device_calculate_consumption.lua.

In script_time_upload_to_PVoutput.lua heb ik de volgende velden gewijzigd in mijn gegevens.

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
local GenerationDeviceName = "xxxxx"    -- Device name of the Generated energy
local ConsumptionDeviceName = "xxxxx"   -- Name of the energy device that shows calculated Consumption
local VoltageDeviceName = "xxxxx"       -- Name of the voltage device that shows voltage of the inverter
local TemperatureDeviceName = "xxxxx"   -- Name of the temperature device that shows outside temperature

De virtuele sensor in mijn domoticz installatie heb ik zoals deze in de Wiki genoemd wordt "Consumption" heb ik uiteraard ook als naam opgegeven in de gegevens die script_time_upload_to_PVoutput.lua nodig heeft om de benodigde gegevens te verzamelen.

Als ik in de script_time_upload_to_PVoutput.lua de volgende code wijzig.

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
commandArray = {}

time = os.date("*t")
    if PVoutputPostInterval>1 then
        TimeToGo = PVoutputPostInterval - (time.min % PVoutputPostInterval)
        print('Time to go before upload to PVoutput: ' ..TimeToGo.. " minutes")
    end

if((time.min % PVoutputPostInterval)==0)then
        -- Generated
        PowerGeneration, EnergyGeneration = otherdevices_svalues[GenerationDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The total generated energy is " .. EnergyGeneration .. " Wh");
            print(" ---- The current generated power is " .. PowerGeneration .. " W");
        end

-- Voltage
        Voltage = otherdevices_svalues[VoltageDeviceName] :match("([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The voltage of the inverter is " .. Voltage .. " V");
        end

-- Temperature
        CurrentTemp = otherdevices_svalues[TemperatureDeviceName]:match("([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The outside temperature is " .. CurrentTemp .. " C.");
        end

-- Consumption
        if Debug=="YES" then
        end

-- Upload data to PVoutput  
        UploadToPVoutput()
    end

return commandArray

naar

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
commandArray = {}

time = os.date("*t")
    if PVoutputPostInterval>1 then
        TimeToGo = PVoutputPostInterval - (time.min % PVoutputPostInterval)
        print('Time to go before upload to PVoutput: ' ..TimeToGo.. " minutes")
    end

if((time.min % PVoutputPostInterval)==0)then
        -- Generated
        PowerGeneration, EnergyGeneration = otherdevices_svalues[GenerationDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The total generated energy is " .. EnergyGeneration .. " Wh");
            print(" ---- The current generated power is " .. PowerGeneration .. " W");
        end

-- Voltage
        Voltage = otherdevices_svalues[VoltageDeviceName] :match("([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The voltage of the inverter is " .. Voltage .. " V");
        end

-- Temperature
        CurrentTemp = otherdevices_svalues[TemperatureDeviceName]:match("([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
            print(" ---- The outside temperature is " .. CurrentTemp .. " C.");
        end

-- Upload data to PVoutput  
        UploadToPVoutput()
    end

return commandArray

Dan gaat de upload wel goed, maar dan wordt het verbruik niet meegenomen (wat logisch is want het volgende stukje code is verwijderd uit de code):

Lua:
1
2
3
4
5
6
        -- Consumption
        if Debug=="YES" then
        end

Als ik de code laat staan dan krijg ik de volgende melding:

code:
1
2016-08-11 15:30:00.310 Error: EventSystem: in /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua: .../domoticz/scripts/lua/script_time_upload_to_PVoutput.lua:101: attempt to index field '?' (a nil value)

Wellicht dat ik mij ergens op blind staar, maar ik zie het even niet ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• tsjoender
MdO82 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:45:
[...]
Wellicht dat ik mij ergens op blind staar, maar ik zie het even niet ;)
Dat zal het inderdaad wel zijn :p

Jouw vragen waren een mooi excuus om het voor mij ook eens te proberen. Ik heb eerst alleen het virtuele device aangemaakt en het script_device_calculate_consumption.lua geinstalleerd. In dat script heb ik debug aangezet en de updateregels aan het eind eerst uitgecommentarieerd zodat het in de log alleen de verzamelde en berekende waarden toont. Daarmee kreeg ik al genoeg van die nil value fouten :)

Bijvoorbeeld bij de data van mijn inverter heb ik twee losse devices in Domoticz (W en Wh). Dit script gaat ervanuit dat een device zowel die W en Wh data heeft. Hiervoor heb ik een extra variabele gemaakt zodat het twee devices uitleest. Daarmee was ik de eerste nil values al kwijt.

Verder had ik niet meteen door dat ik voor de slimme meter die ik heb de instrukties verderop in de howto moest volgen om twee devices (import en export) te vervangen door een enkele.

Hiermee net zo lang gespeeld tot ik in de log netjes de waarden kon lezen (en gekeken of het met de werkelijkheid strookt). Daarna pas het virtuele device bij laten werken.

Ik heb nu dus nog niets gedaan met het script_time_upload_to_PVoutput.lua script (en vandaag wordt dat ook niets, dus dat doe ik later wel).

Misschien kun je zo ook wel beginnen om het probleem op te splitsen en te kijken of die stappen in ieder geval goed gaan.

• MdO82
tsjoender schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:55:
[...]

Jouw vragen waren een mooi excuus om het voor mij ook eens te proberen. Ik heb eerst alleen het virtuele device aangemaakt en het script_device_calculate_consumption.lua geinstalleerd. In dat script heb ik debug aangezet en de updateregels aan het eind eerst uitgecommentarieerd zodat het in de log alleen de verzamelde en berekende waarden toont. Daarmee kreeg ik al genoeg van die nil value fouten :)

Bijvoorbeeld bij de data van mijn inverter heb ik twee losse devices in Domoticz (W en Wh). Dit script gaat ervanuit dat een device zowel die W en Wh data heeft. Hiervoor heb ik een extra variabele gemaakt zodat het twee devices uitleest. Daarmee was ik de eerste nil values al kwijt.

Verder had ik niet meteen door dat ik voor de slimme meter die ik heb de instrukties verderop in de howto moest volgen om twee devices (import en export) te vervangen door een enkele.

Hiermee net zo lang gespeeld tot ik in de log netjes de waarden kon lezen (en gekeken of het met de werkelijkheid strookt). Daarna pas het virtuele device bij laten werken.

Ik heb nu dus nog niets gedaan met het script_time_upload_to_PVoutput.lua script (en vandaag wordt dat ook niets, dus dat doe ik later wel).

Misschien kun je zo ook wel beginnen om het probleem op te splitsen en te kijken of die stappen in ieder geval goed gaan.
Ik laat het maar weer even rusten.
Teveel turen in de code helpt er ook niet aan mee van de week weer eens proberen ;)

Ik weet niet of er verder nog mensen zijn die hun gegevens vanuit domoticz naar pvoutput doorsturen.
Kan ik de code vergelijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 11-08-2016 17:07 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Ga ik volgen, ik loop tegen hetzelfde aan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Tip wanneer jullie code posten: gebruik de [code=lua] tags ipv alleen [code] ;) Op die manier krijg je syntaxhighlighting en is het beter leesbaar. Werkt ook met andere talen (python, php, bash etc).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2016 18:48 ]

• MdO82
klump4u schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:41:
[...]

Ga ik volgen, ik loop tegen hetzelfde aan.
ook op het punt van pvoutput of al eerder ?
[...]

Kan je wellicht hiervan een screenshot plaatsen hoe je dit dan ziet ?

[ Voor 53% gewijzigd door MdO82 op 11-08-2016 19:05 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Beide, ik krijg de consumptie wel op de dummie sensor maar niet naar PVoutput, heb laatst met een python script geprobeerd en die logde wel het dagtotaal goed maar het actuele bleef ook op 0w staan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Speedfightserv schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:46:
[...]

Heb je rubicson aan? zoja, zet deze eens uit.
Een firmware update van de rfxcom deed wonderen!
Bedankt!

• MdO82
klump4u schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:31:
Beide, ik krijg de consumptie wel op de dummie sensor maar niet naar PVoutput, heb laatst met een python script geprobeerd en die logde wel het dagtotaal goed maar het actuele bleef ook op 0w staan.
Inderdaad het zelfde euvel ;)
Helaas zit de maker van het script niet meer op Domoticz, dus moet zelf gaan stoeien

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 11-08-2016 20:51 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• tsjoender
Dus als ik het goed begrijp gaat dit stukje code bij jullie beide fout:

code:
1
2
3
4
5
6
-- Consumption
        if Debug=="YES" then
        end

Als je daar dit van maakt:

code:
1
2
3
4
5
-- Consumption
        PowerConsumption = otherdevices_svalues[ConsumptionDeviceName]:match("([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
        end

Hoe ziet het er dan uit in de logs bijvoorbeeld? Ik vermoed dat het device script maar een waarde naar het virtual device wegschrijft. De originele code vraagt twee waarden op en krijgt er dan maar een wat die nil value foutmelding oplevert. Door die code aan te passen zoals hierboven kun je dat testen en aan de waarde zie je dan vast ook wel of het PowerConsumption danwel EnergyConsumption is.

Als het inderdaad een enkele waarde is, dan moet je terug naar het device script en kijken hoe je die waarden daar wel boven water krijgt en het virtuele device met twee waarden bijwerkt zodat de bovenstaande originele code ook weer goed werkt.

• BizzieBis
Speedfightserv schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Klopt, alleen "Kleur.." werkt niet in de commandArray. Dat is eigenlijk het probleem :+
Heb je het vermoeden dat het niet werkt, of heb je het daadwerkelijk geprobeerd? Want het werkt namelijk wel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/54ZR3j2.png

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Repi3 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:05:
Ik zit ook met een gelijkaardige vraag.
Ik wil mijn rolluiken automatiseren.
Ik ben nu een tijdje bezig met rfxcom 433 en werkt aardig dus het lijkt me handig om voor 433 te kiezen om mijn rolluiken aan te sturen.

Somfy geeft iets die voor mij werkt denk ik, namelijk dit :
Inbouwontvanger RTS voor rolluiken (1811244)
https://shop.somfy.be/inb...0230.html#tab-description

ik heb volgende opstelling :[afbeelding]
Het is dus een soort vast punt schakelaar.
Bij mij is bruin wel = down en zwart = up

en volgens de documentatie van de inbouwontvanger zou het zo moeten :
[afbeelding]

Zit zou toch moeten werken toch?
Ik zou dit nemen omdat het ook van somfy is en zeker werkt in domoticz...

een alternatief kan dit zijn, maar voor 10€ wil ik wel liever op zeker spelen.
http://www.klikaanklikuit...ring-schakelaar-asun-650/
ter info :

Ik heb toch de somfy RTS inbouwontvangers gekocht (https://shop.somfy.be/inb...0230.html#tab-description)

Handmatig toegevoegd zoals hier nog beschreven. (bv:)
• Rolluik 1
• Blinds
• RFY
• Id : 01 22 33
• Unit Code : 1

werkt perfect...
nu nog een nieuw behuizing 3D printen want het is toch iets te dik om erachter te steken. (ik had opbouwschakelaar)

Leuk en het vrouwtje was onder de indruk :)

Maar nu natuurlijk een stap verder...
Domoticz is leuk enzo, maar om hem xx% omhoog/omlaag te doen, lukt met de blinds functie natuurlijk niet.
Kan ik dat apparaat koppelen aan iets anders of aan een script?

of hoe lossen jullie zoiets op?

• MdO82
tsjoender schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:15:
Dus als ik het goed begrijp gaat dit stukje code bij jullie beide fout:

code:
1
2
3
4
5
6
-- Consumption
        if Debug=="YES" then
        end

Als je daar dit van maakt:

code:
1
2
3
4
5
-- Consumption
        PowerConsumption = otherdevices_svalues[ConsumptionDeviceName]:match("([^;]+)")
        if Debug=="YES" then
        end

Hoe ziet het er dan uit in de logs bijvoorbeeld? Ik vermoed dat het device script maar een waarde naar het virtual device wegschrijft. De originele code vraagt twee waarden op en krijgt er dan maar een wat die nil value foutmelding oplevert. Door die code aan te passen zoals hierboven kun je dat testen en aan de waarde zie je dan vast ook wel of het PowerConsumption danwel EnergyConsumption is.

Als het inderdaad een enkele waarde is, dan moet je terug naar het device script en kijken hoe je die waarden daar wel boven water krijgt en het virtuele device met twee waarden bijwerkt zodat de bovenstaande originele code ook weer goed werkt.
Ik zal er morgen eens naar kijken met een frisse blik.
Als ik nu even snel de waarden aanpas (1 van de 2 regels verwijderen) en alleen PowerConsumption of EnergyConsumption gebruik dan blijf ik script_time_upload_to_PVoutput.lua:101: attempt to index field '?' (a nil value) houden.

@klump4u: blijft hij bij jouw ook hangen op regel 101 of bij een andere ?\
BizzieBis schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:58:
[...]

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

commandArray = {}

Kleur = 'Grijze'
else
 Kleur = 'Groene'
end

return commandArray
Was hier ook even mee bezig geweest, niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)
Maar waar heb je dit script aan gehangen ?

[ Voor 24% gewijzigd door MdO82 op 11-08-2016 21:59 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
-dubbel-

[ Voor 99% gewijzigd door MdO82 op 11-08-2016 21:55 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MdO82 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:53:
[...]

Ik zal er morgen eens naar kijken met een frisse blik.
Als ik nu even snel de waarden aanpas (1 van de 2 regels verwijderen) en alleen PowerConsumption of EnergyConsumption gebruik dan blijf ik script_time_upload_to_PVoutput.lua:101: attempt to index field '?' (a nil value) houden.

@klump4u: blijft hij bij jouw ook hangen op regel 101 of bij een andere ?\\
[...]

Was hier ook even mee bezig geweest, niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)
Maar waar heb je dit script aan gehangen ?
Kan er voorlopig niet bij, zit op 1300km afstand in de zon :9

• MdO82
Je kan toch even een vpn opzetten :+

Heb het probleem bij mijzelf gevonden.
Zal het morgen uitgebreid vertellen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
Stuntteam schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:41:
Als het goed is heb je in de hardware tab je rflink staan met de volgende tekst:
---
RFLink Gateway USB
Version: 42.0 [Create RFLink Devices]
---
Heb je de versie en de knop "create rflink devices"er niet bij staan dan is je Domoticz versie nog te oud en moet je een recentere Domoticz beta versie pakken.
Uiteindelijk alles nog een keer gecontroleerd en alles zelfs opnieuw geinstaleerd.
Kom ik erachter dat het met internet explorer wel werkt maar met Google Chrome niet.
de Cache verwijderd en het werkte toen ook weer bij Google Chrome.
Heel stom want ik heb met die cache al eerder problemen gehad. 8)7
Zonder problemen een Milight lamp kunnen koppelen.

Ik geloof best dat wij last hebben van storing op de 433Mhz frequentie.
Van de draadloze rookmelders (FA20RF) heb ik uit frustratie na 3 keer vals alarm de batterijen uit het draadloze deel getrokken.
Ook weleens last gehad dat het klik aan klik uit setje automatisch uit schakelde.

In 1 hoek krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar (ene keer wel schakelen en andere keer niet) en daar heb ik nu een Milight lamp geplaatst.
Net al de meest foute kleuren op die lamp tevoorschijn getoverd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik heb Domoticz op een RasPi en het OS op een SD-kaart. Werkt al ca. een jaar vlekkeloos.

Nu zou ik de logfile wel willen saven maar wil geen overbodige schrijfakties naar de SD kaart doen. Een timeScript en ook 5 stuks ESP8266 met ESPEasy firmware leveren bijna 1 kiloByte/minuut aan logdata. Nutteloze data.

Daarom wil ik enkel de Error log saven.
Heeft iemand de gouden tip hoe ik dat kan doen ? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hoe heb je bij jouw de hardware en name staan onder devices van die virtuele sensor ?

En kan je de code laten zien van je time_script waar de sensoren gedefinieerd zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 12-08-2016 07:08 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maomanna schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:13:
Als ik de BETA versie pak van domoticz, loopt deze na 1 minuut vast. Ik blijf voorlopig op de 'stable' zitten.
De BETA zou ook prima moeten werken, gebruik deze al maanden en werkt de BETA elke keer bij als er een update uitkomt en nooit problemen mee.

Er zijn vele beta gebruikers dus grote kans dat het probleem in je eigen installatie zit. De kans bestaat dat tzt het probleem ook bij verschijnt als er een nieuwe STABLE uitkomt en het probleem wordt veroozaakt door jou syteem. Hoeft niet maar hou er rekening mee.

Maak een image van je SD en dan kun je vrijuit testen. Lukt het niet dan zet je de image weer terug.
Zet hem om naar de beta en check de logbestanden daar haal je veel info uit en mogelijk ook wat er fout gaat.

Daarbij kun je nog wat zaken updaten als je een Rasp gebruikt. Mogelijk wordt het probleem daardoor veroozaakt.

Probeer ook eens een andere SD.

Regels uitvoeren in Putty.

Raspberry Firmware bijwerken
code:
1
sudo rpi-update

Linux bijwerken
[sudo] sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade[/sudo]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
costo schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:33:
Ik heb Domoticz op een RasPi en het OS op een SD-kaart. Werkt al ca. een jaar vlekkeloos.

Nu zou ik de logfile wel willen saven maar wil geen overbodige schrijfakties naar de SD kaart doen. Een timeScript en ook 5 stuks ESP8266 met ESPEasy firmware leveren bijna 1 kiloByte/minuut aan logdata. Nutteloze data.

Daarom wil ik enkel de Error log saven.
Heeft iemand de gouden tip hoe ik dat kan doen ? .
Op pagina 8 van de Domoticz manual staan de 'Command Line Parameters'.

Als je de file /etc/init.d/domoticz.sh bewerkt moet je -loglevel 2 als argument toevoegen aan de reeds aanwezige daemon argumenten.

Ik weet niet of dat alleen betrekking heeft op de logfile, of dat de log in Domoticz zelf dan ook alleen nog maar errors laat zien. Zou je even moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
BizzieBis schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:40:
[...]

Heb je het vermoeden dat het niet werkt, of heb je het daadwerkelijk geprobeerd? Want het werkt namelijk wel:

[afbeelding]
Ik heb het net ook geprobeerd en inderdaad dit werkt.
Een tijd terug moest ik dit hebben en lukte toen ook niet en nu weet ik niet meer waar ik het voor nodig had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:41:
[...]

Wat je kan proberen (wat bij mij in de meeste gevallen werkt tenminste) is een network heal met daarna een reboot van Domoticz. Soms heeft het netwerk nog steeds wat hersteltijd nodig maar dat werkt bij mij eigenlijk altijd behalve wanneer de node op een of andere manier z'n hele netwerk kwijt is (de apparaten van TKB lijken dit probleem soms te hebben).

edit:
Sorry voor de dubbelpost, ik dacht dat er al iemand anders gereageerd had maar ik zat op een andere pagina te kijken 8)7
Gisteren een netwerkheal gedaan, gevolgd door een shutdown en startup (had ik ook ergens gelezen dat een shutdown kon helpen voor de failed commando's).
Ondertussen heeft vannacht een script gedraaid na de nachtelijke network heal om van alle nodes delete return routes te doen, gevolgd door een assign routes. Ik zit nu op 1366 'sterretjes' in de topology, dus toch al een 200-tal meer dan vorige week. Helaas voor de controller nog steeds maar 12.

voor de geïnteresseerden:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/usr/bin/php
<?php
$domoticzurl='http://127.0.0.1:8084/';$zwaveidx=4;$retries=10;
$DeleteAllReturnRoutes=false;
$AssignReturnRoute=false;
$NodeNeighbourUpdate=true;
$RequestNetworkUpdate=false;
$RefreshNodeInformation=false;
$nodes=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=openzwavenodes&idx='.$zwaveidx),true);
        echo "Started with node $idx - $name".PHP_EOL;
        if($state=='Dead'){
            ControllerBusy($retries);
            echo $idx.' '.$name.' '.ZwaveCommand($idx,'HasNodeFailed').PHP_EOL;
        }else{
            if($DeleteAllReturnRoutes===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'DeleteAllReturnRoutes');}
            if($AssignReturnRoute===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'AssignReturnRoute');}
            if($NodeNeighbourUpdate===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'NodeNeighbourUpdate');}
            if($RequestNetworkUpdate===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'RequestNetworkUpdate');}
            if($RefreshNodeInformation===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'RefreshNodeInformation');}
        }
    }
}
function ZwaveCommand($node,$command){
    global $domoticzurl;
    $cm=array('AssignReturnRoute'=>'assrr','DeleteAllReturnRoutes'=>'delarr','NodeNeighbourUpdate'=>'reqnnu','RefreshNodeInformation'=>'refreshnode','RequestNetworkUpdate'=>'reqnu','HasNodeFailed'=>'hnf','Cancel'=>'cancel');
    $cm=$cm[$command];
    for ($k=1;$k<=5;$k++){
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/admpost.html',false,stream_context_create(array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query(array('fun'=>$cm,'node'=>'node'.$node)),),)));
        if($result=='OK') break;
        sleep(1);
    }
    return '    '.$command.' '.$result.PHP_EOL;
}
function ControllerBusy($retries){
    global $domoticzurl;
    for ($k=1;$k<=$retries;$k++){
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/poll.xml');   
        $p = xml_parser_create();xml_parse_into_struct($p,$result,$vals,$index);xml_parser_free($p);
        foreach($vals as $val){if($val['tag']=='ADMIN'){$result=$val['attributes']['ACTIVE'];echo '.';break;}}
        if($result=='false'){echo PHP_EOL;return false;break;}
        if($k==$retries){echo PHP_EOL;ZwaveCommand(1,'Cancel');return true;break;}
        sleep(1);
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Kun je mij vertellen hoe ik dit script zou moeten uitvoeren?
Ik krijg het niet voor elkaar.

Waar zet ik het script neer en hoe kan ik deze starten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet staan op een device die php geïnstalleerd heeft. (apt-get install php5 php5-cli)
Dit hoef niet per se de domoticz server zijn, als hij maar bij de ingestelde url van domoticz kan.
maak het script uitvoerbaar door chmod +x zwaveheal.php
voer het uit met /path/to/zwaveheal.php in een shell te tikken.
Vergeet niet domoticz url en zwaveidx aan te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:24:
[...]

Gisteren een netwerkheal gedaan, gevolgd door een shutdown en startup (had ik ook ergens gelezen dat een shutdown kon helpen voor de failed commando's).
Ondertussen heeft vannacht een script gedraaid na de nachtelijke network heal om van alle nodes delete return routes te doen, gevolgd door een assign routes. Ik zit nu op 1366 'sterretjes' in de topology, dus toch al een 200-tal meer dan vorige week. Helaas voor de controller nog steeds maar 12.

voor de geïnteresseerden:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/usr/bin/php
<?php
$domoticzurl='http://127.0.0.1:8084/';$zwaveidx=4;$retries=10;
$DeleteAllReturnRoutes=false;
$AssignReturnRoute=false;
$NodeNeighbourUpdate=true;
$RequestNetworkUpdate=false;
$RefreshNodeInformation=false;
        echo "Started with node $idx - $name".PHP_EOL;
        if($state=='Dead'){
            echo $idx.' '.$name.' '.ZwaveCommand($idx,'HasNodeFailed').PHP_EOL;
        }else{
            if($DeleteAllReturnRoutes===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'DeleteAllReturnRoutes');}
            if($AssignReturnRoute===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'AssignReturnRoute');}
            if($NodeNeighbourUpdate===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'NodeNeighbourUpdate');}
            if($RequestNetworkUpdate===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'RequestNetworkUpdate');}
            if($RefreshNodeInformation===true){ControllerBusy($retries);echo ZwaveCommand($idx,'RefreshNodeInformation');}
        }
    }
}
function ZwaveCommand($node,$command){
    global $domoticzurl;
    $cm=array('AssignReturnRoute'=>'assrr','DeleteAllReturnRoutes'=>'delarr','NodeNeighbourUpdate'=>'reqnnu','RefreshNodeInformation'=>'refreshnode','RequestNetworkUpdate'=>'reqnu','HasNodeFailed'=>'hnf','Cancel'=>'cancel');
    $cm=$cm[$command];
    for ($k=1;$k<=5;$k++){
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/admpost.html',false,stream_context_create(array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query(array('fun'=>$cm,'node'=>'node'.$node)),),)));
        if($result=='OK') break;
        sleep(1);
    }
    return '    '.$command.' '.$result.PHP_EOL;
}
function ControllerBusy($retries){
    global $domoticzurl;
    for ($k=1;$k<=$retries;$k++){
        $result=file_get_contents($domoticzurl.'ozwcp/poll.xml');   
        $p = xml_parser_create();xml_parse_into_struct($p,$result,$vals,$index);xml_parser_free($p);
        foreach($vals as $val){if($val['tag']=='ADMIN'){$result=$val['attributes']['ACTIVE'];echo '.';break;}}
        if($result=='false'){echo PHP_EOL;return false;break;}
        if($k==$retries){echo PHP_EOL;ZwaveCommand(1,'Cancel');return true;break;}
        sleep(1);
    }
}
Ik heb het bestand 'ozwcp/admpost.html' niet. Heb je dit zelf toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
BizzieBis schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:40:
[...]

[afbeelding]
Ik heb het daadwerkelijk geprobeerd.

Zie trouwens net wel dat jij 2 puntjes achter Kleur heb staan.Dat heb ik niet geprobeerd..

Heb het nu overigens in een bash script draaien tegen cron. Dat had ik binnen 5 min klaar...

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.