Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:33:
Komt "Nefit Easy alert#No updates recorded for 10 minutes!" dan ook elke minuut in de log?
Nee, slechts 2 keer. Waarschijnlijk omdat het tussen de 600 en 700 seconden ingesteld zijn, dus bij 600 en bij 660 seconden een melding. Da's meer dan genoeg :)
janne_nl schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:03:
Als je op de plaats van de commandArray een os.execute doet, niet vergeten om een & toe te voegen, zal hij het door de difference check 1 of 2 keer doen.

Bij mijn lamp knipperen zal hij ook wel van slag raken als iemand op de bel blijft drukken. In lua controleer ik de stand van de lamp (aan of uit) en aan de hand daarvan wordt er een shell script aangeroepen, dat eerst uit en dan weer aan knippert of andersom als de lamp al aan is.

Wellicht dat je in LUA kunt controleren of de cv als uit is en dan het script niet aanroepen.
Kun je jouw script eens delen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien iets met tabs of haakjes te maken?
bv in php moet je meerdere commando's in een if statement tussen accolades { } zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien het een script_time is (die elke minuut wordt aangeroepen) kun je in je IF ... THEN toch gewoon een commando geven voor het uitzetten als het spul niet reageert? Vervolgens voeg je een regel toe om te checken of je device uit staat en als dat zo is zet je hem weer aan.

Doordat je script_time iedere minuut wordt aangeroepen zal de plug hoogstens een minuut uit staan, dan heb je toch wat je wil?

Al heb je wel kans dat je dan in een loop blijft hangen omdat het spul nog niet weer up is. Ik zou dit soort dingen sowieso niet elke minuut draaien denk ik, dat is veel te gevoelig. Eens in de 5 minuten ofzo is zat. Als je de boel dan via een script uit zet, dan heeft het 5 minuten om weer 'up' te komen.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-09 20:07
Ja, kun je op zich ook makkelijk regelen in lua (met % 5 dacht ik)

Ik zal straks het script delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:28:
Aangezien het een script_time is (die elke minuut wordt aangeroepen) kun je in je IF ... THEN toch gewoon een commando geven voor het uitzetten als het spul niet reageert? Vervolgens voeg je een regel toe om te checken of je device uit staat en als dat zo is zet je hem weer aan.

Doordat je script_time iedere minuut wordt aangeroepen zal de plug hoogstens een minuut uit staan, dan heb je toch wat je wil?

Al heb je wel kans dat je dan in een loop blijft hangen omdat het spul nog niet weer up is. Ik zou dit soort dingen sowieso niet elke minuut draaien denk ik, dat is veel te gevoelig. Eens in de 5 minuten ofzo is zat. Als je de boel dan via een script uit zet, dan heeft het 5 minuten om weer 'up' te komen.
In theorie zou het binnen 20/30 seconden weer 'up' moeten komen. Maar een vertraging van enkele minuten zou wel extra zekerheid inbouwen. Alleen hoe doe ik dat.....
Ik heb nog niet een voorbeeld-script kunnen vinden waar ik wat van kan lenen / aanpassen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
En het aanbel script zoals ik dat gebruik

Belscript (lua)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
--print('Aangebeld')

t1 = os.date("*t")

-- 's avond licht gang beneden 1 minuut aan bij bellen
if (timeofday['Nighttime']) then
        commandArray[1]={['LampGangOnder']='On FOR 1'}
end
if  (otherdevices['TweedeBelAan'] == 'On') then
        print('Tweede bel aanzetten')
        commandArray[2]={['TweedeBel']='On'}
end
--'s nachts niet boven meebellen
--Snapshot opslaan
os.execute("wget \"http://<ip:poort>/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=<usr>&pwd=<pwd>\" -O /home/pi/domoticz/www/images/voordeur.jpg;chown pi:pi /home/pi/domoticz/www/images/voordeur.jpg")
-- Send e-mail & notification when doorbell and nobody at home and send image if we install a camera sometime
if (otherdevices['IemandThuis']=='Off') then
        body="Hallo,<br><br>Aangebeld om: " .. t1.hour .. ":" .. t1.min .. "<br><br>Groetjes"
        --commandArray[3]={['SendEmail']='Iemand aan de deur#' .. body .. '#mil adres'}
        commandArray[4]={['SendNotification']='Iemand aan de deur#' .. body ..'#0' }
        os.execute("/home/pi/domoticz/scripts/stuurmail.sh &")
else
        if ( otherdevices['Lamp bijzettafel'] == 'Off' ) then
                os.execute("/home/pi/domoticz/scripts/knipper_eerst_aan.sh &")
        else
                os.execute("/home/pi/domoticz/scripts/knipper_eerst_uit.sh &")
        end
end

Bash script, knipper_eerst_aan.sh, ander script is uiteraard precies andersom.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

DOMO_IP="192.168.1.2"      # Domoticz IP Address
DOMO_PORT="8080"         # Domoticz Port
idx_bijzettafel="15"

curl -s -i -H "Accept: application/json" "http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=$idx_bijzettafel&switchcmd=On"
sleep 2
curl -s -i -H "Accept: application/json" "http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=$idx_bijzettafel&switchcmd=Off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:09

MavhRik

Marcel

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 07:22:
moet die http niet in een open url block?
dus volgens mij ipv set lamp = http.... gewoon open url http...
Uhm dat zou heel goed kunnen, maar dan kan ik weer niet schakelen na 4 seconden :'(
Dus hoe krijg ik dan voor elkaar wat ik wil? Behalve LUA...

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Heeft er iemand ervaring met het "programmeren" in blocky? Ik wil op een bepaalde tijd de opbrengst van mijn zonnepanelen doorsturen dmv een notificatie. Nu kan dat allemaal prima, ware het niet dat ik van al mijn utilities alleen de "actual" waarde kan vinden als block. Kan ik op een bepaalde manier ook de andere waardes tevoorschijn toveren? Of moet ik dan met lua aan de slag als ik zoiets wil?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@inVision en @Maverick: Ik kan jullie alleen maar aanraden om de basis van een of andere taal aan te leren. Lua, php, bash,... Eens je dat een beetje kan gaat er een wereld van mogelijkheden open.
Ik doe alles in php, zie oa mijn handtekening, en ik kan je verzekeren dat ik soms wel heel ver ga in if/and/or constructies om precies te verkrijgen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inVision schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:25:
Ik probeer mijn voordeur buiten lamp (een Aeotec Bulb) van kleur te laten veranderen voor 4 seconden als mijn bel wordt ingedrukt en dan terug naar de kleur die hij normaal heeft of weer uit.

Het lukt mij niet om het in Blocky te doen aangezien je geen kleur kan kiezen en je kan alleen maar via een set een scene laten werken en met die functionaliteit kom ik er ook niet. Dus doe ik het via een json link.

Die links werken, maar het lukt me niet om dat vanuit onderstaande blocky te doen. Als ik die link gebruik in een browser waar ik NIET op ben ingelogd krijgt ik een 401. Ik heb in de settings ingesteld dat 127.0.0.1 geen login vereist.

Ter controle heb ik die write to log regels erin gedaan en ik zie netjes die regels verschijnen, dus tot zover werkt het allemaal wel.

Wat doe ik verkeerd?

[afbeelding]
Kun je de kleur van die lamp niet instellen met een Set Level commando zoals bij een dimmer of keuzeschakelaar?

Anders maak je een Dummy keuzeschakelaar aan, die je in je Blocky maar een bepaald level zet voor 4 seconden en dan weer terug.

Ik ben gestopt met Blocky en doe nu heel veel in lua. Ik maak veel gebruik van gebruikersvariabelen en dummy schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
M.v.Veelen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:06:
[...]

In theorie zou het binnen 20/30 seconden weer 'up' moeten komen. Maar een vertraging van enkele minuten zou wel extra zekerheid inbouwen. Alleen hoe doe ik dat.....
Ik heb nog niet een voorbeeld-script kunnen vinden waar ik wat van kan lenen / aanpassen.
Een (time based) script één keer per 5 minuten uitvoeren:
Lua:
1
2
3
4
local m = os.date('%M')
if (m % 5 == 0) then 
... hier de stappen om uit te voeren ...
end

Lua:
1
if (otherdevices['Nefit | Temp woonkamer'] and difference > 600 and difference < 700) then

Wat doe je precies met die otherdevices['Nefit | Temp woonkamer']? Is die voorwaarde niet altijd waar en daarmee overbodig? Dus dan:
Lua:
1
2
if difference > 600 and difference < 700 then
etcetera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi Matthijs, ik heb dat laatste overgenomen uit een script waar dit zo stond. Dat eerste stuk begrijp ik eerlijk gezegd ook niet en is wss altijd waar. Dus dat zou ik kunnen aanpassen.

Als ik die 'eens per 5 minuten' zou combineren met die 'difference', gaat dat elkaar niet bijten dan?

Ik heb (heel eigenwijs) zoiets geknutseld, maar kan niet testen of het werkt. Iemand die een fout ziet? Of gaat de 'sleep 1' andere problemen geven?

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
-- script_time_nefit.lua
t1 = os.time()
s = otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer']
-- returns a date time like 2013-07-11 17:23:12

year = string.sub(s, 1, 4)
month = string.sub(s, 6, 7)
day = string.sub(s, 9, 10)
hour = string.sub(s, 12, 13)
minutes = string.sub(s, 15, 16)
seconds = string.sub(s, 18, 19)

commandArray = {}

t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
difference = (os.difftime (t1, t2))
if (otherdevices['Nefit | Temp woonkamer'] and difference > 600 and difference < 700) then
   commandArray['SendNotification']='Nefit Easy alert#No updates recorded for 10 minutes!'

commandArray['cv']='Off'
os.execute("sleep 1")
if ( otherdevices['cv'] == 'Off' ) then
commandArray['cv']='On'
os.execute("sleep 2")

end

else
print ('<font color=#2E9AFE>Nefit Easy is still up and running........')

end

return commandArray

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
M.v.Veelen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:20:
Hoi Matthijs, ik heb dat laatste overgenomen uit een script waar dit zo stond. Dat eerste stuk begrijp ik eerlijk gezegd ook niet en is wss altijd waar. Dus dat zou ik kunnen aanpassen.

Als ik die 'eens per 5 minuten' zou combineren met die 'difference', gaat dat elkaar niet bijten dan?

Ik heb (heel eigenwijs) zoiets geknutseld, maar kan niet testen of het werkt. Iemand die een fout ziet? Of gaat de 'sleep 1' andere problemen geven?

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
-- script_time_nefit.lua
t1 = os.time()
s = otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer']
-- returns a date time like 2013-07-11 17:23:12

commandArray = {}

t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
difference = (os.difftime (t1, t2))
   commandArray['SendNotification']='Nefit Easy alert#No updates recorded for 10 minutes!'

commandArray['cv']='Off'
os.execute("sleep 1")
if ( otherdevices['cv'] == 'Off' ) then
commandArray['cv']='On'
os.execute("sleep 2")

end

else

end

return commandArray
Nee dat hoeft elkaar niet te bijten.
Volgens mij gaat wat er nu staat in ieder geval niet zomaar werken. Je roept met die os.execute een script "sleep 1" aan, maar zou je daar niet iets van een pad moeten aangeven waar dat script te vinden is?
Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je op de ene regel een apparaat uit zet en twee regels verder weer aan. Heb ik nooit getest, maar ik heb mijn twijfels wat er gebeurt als dat in een flits gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dat stukje met de 'sleep 1' getest door het achter de print-regel te zetten. Ik krijg nu data door, dus dat stuk is actief. Hij schakelt dan netjes de switch uit en na 1 minuut weer aan. Na 1 minuut weer uit, en na 1 minuut weer aan, enz.

Vervolgens heb ik het verplaatst naar voor de 'else' en hoop ik dat het dan zo goed moet gaan. Ik schakel nu een schakelaar met de naam 'cv' waar nog niets op zit. Ik kan hooguit in het log nakijken wat er precies is gebeurt als er weer geen data binnen is gekomen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
M.v.Veelen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:36:
Ik heb dat stukje met de 'sleep 1' getest door het achter de print-regel te zetten. Ik krijg nu data door, dus dat stuk is actief. Hij schakelt dan netjes de switch uit en na 1 minuut weer aan. Na 1 minuut weer uit, en na 1 minuut weer aan, enz.

Vervolgens heb ik het verplaatst naar voor de 'else' en hoop ik dat het dan zo goed moet gaan. Ik schakel nu een schakelaar met de naam 'cv' waar nog niets op zit. Ik kan hooguit in het log nakijken wat er precies is gebeurt als er weer geen data binnen is gekomen.
Misschien begrijp ik je niet goed hoor, maar als die "sleep 1" je switch "cv" uitschakelt en na een minuut weer aan dan hoef je dat toch niet in je lua-code ook nog eens te doen?
Dan kun je volstaan met
Lua:
1
2
3
if difference>600 and difference<700 then
  os.execute("sleep 1")
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Gaat die sleep in lua er niet voor zorgen dat je lua script te lang loopt? Volgens mij zit daar een maximum aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog geen problemen gemerkt tot nog toe.

Toeval wil: ik heb de router opnieuw gestart en vervolgens kreeg ik bericht dat er al 10 minuten geen update ontvangen was. 'click'.....switch ging uit. En na 1 minuut weer aan. Heb toen handmatig de Easy van de muur gehaald en weer teruggeklikt. Lijkt zo te werken, want de switch blijft nu ook aan:

2016-06-13 20:48:05 On
2016-06-13 20:47:02 Off

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
@M.v.Veelen:
Ik wil je prille vreugde over de correcte werking van het script niet bederven, maar het argument achter een sleep-commando is toch in seconden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:47:
@inVision en @Maverick: Ik kan jullie alleen maar aanraden om de basis van een of andere taal aan te leren. Lua, php, bash,... Eens je dat een beetje kan gaat er een wereld van mogelijkheden open.
Ik doe alles in php, zie oa mijn handtekening, en ik kan je verzekeren dat ik soms wel heel ver ga in if/and/or constructies om precies te verkrijgen wat ik wil.
Ok, dan mag je me even helpen met wat ik wil bereiken. Kom er met lua op zich wel aan uit, alleen het uilezen van een waarde lukt me niet.

Ik heb een device dat er als volgt uit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{
         "AddjMulti" : 1.0,
         "AddjMulti2" : 1.0,
         "AddjValue" : 0.0,
         "AddjValue2" : 0.0,
         "BatteryLevel" : 255,
         "CounterToday" : "7.942 kWh",
         "CustomImage" : 0,
         "Data" : "85.457 kWh",
         "Description" : "",
         "Favorite" : 1,
         "HardwareID" : 9,
         "HardwareName" : "pvoutput",
         "HardwareType" : "PVOutput (Input)",
         "HardwareTypeVal" : 30,
         "HaveTimeout" : false,
         "ID" : "00000001",
         "LastUpdate" : "2016-06-13 22:35:23",
         "Name" : "SolarMain",
         "Notifications" : "false",
         "PlanID" : "0",
         "PlanIDs" : [ 0 ],
         "Protected" : false,
         "ShowNotifications" : true,
         "SignalLevel" : "-",
         "SubType" : "kWh",
         "SwitchTypeVal" : 0,
         "Timers" : "false",
         "Type" : "General",
         "TypeImg" : "current",
         "Unit" : 1,
         "Usage" : "nan Watt",
         "Used" : 1,
         "XOffset" : "0",
         "YOffset" : "0",
         "idx" : "50"
      }

Nu wil ik de waarde bij counter today gebruiken in mijn lua script. Ik kan nu nergens vinden hoe ik dit voor elkaar krijg. Iedere tip is welkom.

Het beste waar ik toe kwam was het volgende:
code:
1
    print(otherdevices['SolarMain | CounterToday'])

Maar dit doet helemaal niets (er is niets in de log terug te vinden ook)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWST6000 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:08:
@M.v.Veelen:
Ik wil je prille vreugde over de correcte werking van het script niet bederven, maar het argument achter een sleep-commando is toch in seconden? :)
Dat zou kunnen, maar evengoed gaat het bij het testen elke minuut aan of uit. Kan te maken hebben met het script dat elke minuut draait?

Hehehe, en ik ben nog niet blij hoor. Heb liever een doordacht en werkend script dan iets wat bij elkaar geraapt is en toevallig doet wat het moet doen. Dus als iemand het kan herschrijven : be my (our?) guest :D

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maverick schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:41:
[...]
Ok, dan mag je me even helpen met wat ik wil bereiken. Kom er met lua op zich wel aan uit, alleen het uilezen van een waarde lukt me niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{
      }

Nu wil ik de waarde bij counter today gebruiken in mijn lua script. Ik kan nu nergens vinden hoe ik dit voor elkaar krijg. Iedere tip is welkom.

code:
1

Als het niet lukt in lua zal het wel lukken in php :P
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$domoticzurl='http://127.0.0.1:8084/';
$ctx = stream_context_create(array('http'=>array('timeout' => 7,)));

$domoticz=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=devices&rid=519',true,$ctx),true);
$CounterToday = $domoticz['result'][0]['CounterToday'];
echo $CounterToday.'<br/>';
$CounterToday =  filter_var($CounterToday,FILTER_SANITIZE_NUMBER_INT)/1000;
echo $CounterToday.'<br/>';

De eerste echo zal 7.942 kWh tonen, de 2de 7.942 (neemt enkel de nummers zodat er mee gerekend kan worden.

Als je de waarde nadien per se nodig hebt in lua kan je ze desnoods terugsturen naar een dummy device.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
function Udevice($idx,$nvalue,$svalue) {
    global $domoticzurl;
    $reply=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=udevice&idx='.$idx.'&nvalue='.$nvalue.'&svalue='.$svalue),true);
    if($reply['status']=='OK') $reply='OK';else $reply='ERROR';
    return $reply;
}
Udevice(123,0,$CounterToday);

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2016 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@M.v.Veelen Begrijp ik het goed dat je een Nefit thermostaat hebt die elke minuut zijn status stuurt naar domoticz maar dat dat af en toe stopt en dat dan een powercycle van de wifi router het terug brengt?
Dat je daarom indien nefit 10 min niet update een schakelaar eenmalig een minuut wil uitschakelen?
Al gedacht om na het uitschakelen zelf ook een udevice te sturen over de nefit zodat je enkel > 600 kan gebruiken?

Dan zou zoiets wellicht wel moeten werken:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
$domoticzurl='http://127.0.0.1:8084/';
$ctx = stream_context_create(array('http'=>array('timeout' => 7,)));

$domoticz=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=devices&rid=489',true,$ctx),true);
if(strtotime($domoticz['result'][0]['LastUpdate']) < $domoticz['ActTime'] - 600) {
    Schakel(123,'Off');//idx schakelaar
    Udevice(234,0,0);//idx nefit
    sleep(30);
    Schakel(123,'On');
}

function Schakel($idx,$cmd) {
    global $domoticzurl;
    $reply=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=switchlight&idx='.$idx.'&switchcmd='.$cmd.'&level=0&passcode='),true);
    return $reply;
}
function Udevice($idx,$nvalue,$svalue) {
    global $domoticzurl;
    $reply=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=udevice&idx='.$idx.'&nvalue='.$nvalue.'&svalue='.$svalue),true);
    return $reply;
}

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2016 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijna :)

Het herstarten van de router veroorzaakte juist een time-out (zou niet moeten mogen, maar gebeurde). Ik wil uiteindelijk een relais / switch laten schakelen zodat de thermostaat een soort reset krijgt waarna de updates weer worden doorgegeven.

Wat jij hebt is (natuurlijk) een PHP oplossing. Ik weet niet goed of ik nu die kant op moet. Met LUA zou dit toch ook moeten kunnen lijkt me. Begrijp me goed, ik ben zéker niet allergisch voor PHP, maar LUA zit nu eenmaal native in het pakket.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Binnenkort zal ik m'n nieuwbouwhuis in gaan en die wil ik graag uitrusten met Domotica i.c.m. Domoticz of een ander platform. Ik ben daar nog niet over uit. Alvorens de stukadoor langskomt, kan ik dunne leidingen leggen die onder het stucwerk niet meer zichtbaar zijn. Nu lijkt het mij wellicht handig om wat extra leidingen voor domotica aan te leggen. Waar ik zelf al aan heb gedacht is:
- Leiding voor kabel naar gordijnen
- Leiding voor kabel naar raamopener

Wat mij nu interessant lijkt om te automatiseren is:
- Gordijnen automatisch openen/sluiten
- Raam automatisch laten openen zodat het huis kan luchten tijdens het werk
- Robotstofzuiger (station zal onder de bank worden weggewerkt)
- Lichtschakelaars-/dimmers
- Elektriciteit-/gas-/stroomverbruik meten. Ook per stopcontact met Z-Wave
- Rookmelder (zit nu een standaard rookmelder in, maar mogelijk vervang ik die voor een andere.)

Hebben jullie nog tips om extra leidingen ergens te leggen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
leidingen voor utp tussen je meterkast en je router en/of accesspoint als dat niet dezelfde plaats is. Ik zelf zou zorgen dat ik in ieder geval utp naar elke verdieping heb liggen.

Heel veel zal draadloos gaan.

Sommige kaku/zwave/.. hebben een nuldraad nodig, dus instrueer ook evt de electricien, zodat je niet later evt. een extra draad moet trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
janne_nl schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 08:21:
leidingen voor utp tussen je meterkast en je router en/of accesspoint als dat niet dezelfde plaats is. Ik zelf zou zorgen dat ik in ieder geval utp naar elke verdieping heb liggen.

Heel veel zal draadloos gaan.

Sommige kaku/zwave/.. hebben een nuldraad nodig, dus instrueer ook evt de electricien, zodat je niet later evt. een extra draad moet trekken
De loze leidingen voor UTP liggen al en dat zijn er best wat. Oké, dan zit ik zit vrij safe met het aanleggen van stroom voor de raamopener en gordijnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
Maverick schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:41:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{
      }

code:
1

Je kunt gewoon met dat device communiceren via json. Ik heb hier ooit gedocumenteerd hoe je dat doet met een Philips Hue. Voor jouw zonnepanelen zou dat met een paar aanpassingen ook gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik probeer mijn tuin verlichting aan te zetten als de zon onder gaat, vervolgens wil ik dat hij na x min weer uit gaat. Ik heb dit met het volgende blokkie script geprobeerd maar dit werkt niet.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/MBlb41tMMXGjb7izdaz047an/full.jpg

Kan iemand mij vertellen wat ik niet goed doe?

Ik ben een totaale NooB in Lua scripts maar als iemand iets heeft hier voor is dat ook welkom

[ Voor 12% gewijzigd door gielie op 14-06-2016 11:25 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

gielie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:24:
Ik probeer mijn tuin verlichting aan te zetten als de zon onder gaat, vervolgens wil ik dat hij na x min weer uit gaat. Ik heb dit met het volgende blokkie script geprobeerd maar dit werkt niet.

[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen wat ik niet goed doe?

Ik ben een totaale NooB in Lua scripts maar als iemand iets heeft hier voor is dat ook welkom
Daar heb je gelukkig helemaal geen scripting voor nodig :)

Gewoon bij de Timers instellen dat 0:00 na zonsondergang het ding aan moet gaan en 3:00 na zonsondergang moet hij weer uit :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M.v.Veelen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:08:
LUA zit nu eenmaal native in het pakket.
Correct. Maar via JSON is er meer data beschikbaar dan rechtstreeks in de LUA arrays.
Ik zie voor deze toepassing eigenlijk ook geen probleem om het bijvoorbeeld elke 3 minuten te laten uitvoeren via cron. Je kan perfect meerdere talen en scripts door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
bing69 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 08:47:
Heb een blocky aangepast wbt mijn rolluiken (simpeler gemaakt) en nu werkt hij niet meer. Alles 10 keer na gekeken maar hij voert hem simpel weg niet uit.

Het gaat om deze:
[afbeelding]

deze schakelt (althans dat zou hij moeten doen) nav deze:
[afbeelding]

De var. "achter_te_warm" is 0

Ik zie iets over het hoofd maar weet niet wat.
Niemand??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Wolfboy schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:40:
[...]
Daar heb je gelukkig helemaal geen scripting voor nodig :)

Gewoon bij de Timers instellen dat 0:00 na zonsondergang het ding aan moet gaan en 3:00 na zonsondergang moet hij weer uit :)
Deze optie nog nooit gezien, maar ik ga kijken of hij werkt, bedankt voor de tip.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel van die methode is wel dat als je Pi uit stond / Domoticz niet draaide en je hem weer opstart na het schakelmoment, de lampen niet aan gaan. De timers werken niet met terugwerkende kracht namelijk.

Een Blockly met >= Sunset is in dat opzicht eigenlijk betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:37:

Een Blockly met >= Sunset is in dat opzicht eigenlijk betrouwbaarder.
OK, dat snap ik. Zie jij wat ik fout doe in mijn blocky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:38:
[...]

OK, dat snap ik. Zie jij wat ik fout doe in mijn blocky?
Wat werkt er wel, en wat werkt er niet? Gaan ze wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:40:
[...]

Wat werkt er wel, en wat werkt er niet? Gaan ze wel aan?
Ze gaan helemaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eerst eens met een gewoon 'On' commando. Dat 'FOR ... minutes' blokje heb ik wel vaker rare dingen mee zien gebeuren. En probeer het ook eens met een kortere tijd, bijv. 5 minuten aan. Misschien is 180 minuten te lang en klapt hij eruit ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
matthijsph schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:43:
[...]

Je kunt gewoon met dat device communiceren via json. Ik heb hier ooit gedocumenteerd hoe je dat doet met een Philips Hue. Voor jouw zonnepanelen zou dat met een paar aanpassingen ook gewoon moeten werken.
Tja, php, json....
Ben maar gewoon in LUA aan de slag gegaan. Voor de mensen die het ook leuk vinden:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
commandArray = {}

if (os.date("%H:%M")) == '22:00' and ( uservariables["iter"]  == 0 )then
    print('JA!')
    CurrentWattSolar,sTotalKWhSolar = otherdevices_svalues['SolarMain']:match("([^;]+);([^;]+)")
    print(string.format("Totale raamstand: %s KWh", sTotalKWhSolar))

commandArray['Variable:TodayKWhSolar'] = tostring(sTotalKWhSolar - (uservariables["YesterdayKWhSolar"]))
    commandArray['Variable:YesterdayKWhSolar'] = sTotalKWhSolar

os.execute("sleep " .. tonumber(1))

commandArray['Variable:iter'] = tostring(uservariables["iter"] + 1)

end

if  uservariables["iter"]  == 1 then
    print(string.format("De opbrengst van vandaag is %s KWh", uservariables["TodayKWhSolar"]))
    commandArray['SendNotification']=(string.format("Opbrengst zonnepanelen#De opbrengst van vandaag is %s KWh", uservariables["TodayKWhSolar"]))
    commandArray['Variable:iter'] = tostring(2)

end

if  (os.date("%H:%M")) == '22:01' and ( uservariables["iter"]  == 2 )then
    print('reset value')
    print(string.format("raamwerkstand van gisteren: %s KWh", uservariables["YesterdayKWhSolar"]))
    commandArray['Variable:iter'] = tostring(0)
end

return commandArray

Stuurt iedere avond om 22:00 een bericht (ik gebruik pushbullet) met de opbrengst van de dag. Zal allicht netter kunnen, maar is de eerste keer voor me, dus ben blij dat het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:24:
[...]

Correct. Maar via JSON is er meer data beschikbaar dan rechtstreeks in de LUA arrays.
Ik zie voor deze toepassing eigenlijk ook geen probleem om het bijvoorbeeld elke 3 minuten te laten uitvoeren via cron. Je kan perfect meerdere talen en scripts door elkaar gebruiken.
Mja, al zie ik (nog) geen data die ik mis. En om alleen hiervoor ook PHP te gaan gebruiken......laat ik eerst maar een beetje LUA proberen te doorgronden. Dat is al een opgaaf als je daar niet zoveel tijd voor hebt / kunt vrijmaken.

Als iemand "mijn" LUA-gepruts kan verbeteren dan zou dat heel mooi zijn _/-\o_ .....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Heeft iemand nog tips hoe je het beste LUA leert? Voorlopig kan ik nog geen anderen corrigeren... ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

DizzyWeb

Ondertiteld

Maverick schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:56:
[...]
code:
1
Volgens mij klopt dit niet... het gaat goed omdat LUA er meteen weer een string van maakt, maar je maakt nu een getal van een getal om 'm vervolgens achter een string te plakken.

Hoort dat niet gewoon dit te zijn:
code:
1
os.execute("sleep 1")

[ Voor 10% gewijzigd door DizzyWeb op 14-06-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
DizzyWeb schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:01:
[...]

Volgens mij klopt dit niet... het gaat goed omdat LUA er meteen weer een string van maakt, maar je maakt nu een getal van een getal om 'm vervolgens achter een string te plakken.

Hoort dat niet gewoon dit te zijn:
code:
1
os.execute("sleep 1")
Geen idee eigenlijk. Zou het eens kunnen proberen. Wist niet hoe ik een wait erin gooide, en heb ff gegoogled. Kwam hier uit: http://stackoverflow.com/...-or-wait-to-my-lua-script
Denk dat ze er wellicht zelfs wel uit kunnen, het is nog een beetje een rommeltje vrees ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Meen me te herinneren dat Blockly niet schakelt op alleen een variabele

even snel een testje gedaan en dit werkt idd niet (@ v3.5196):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rAuiLYo.png

Iets als onderstaande zou wellicht beter werken:
code:
1
2
3
If [Var achter_te_warm = 0] and [Buiten temp. < 20] and [Var Rolluiken_gestuurd_vanwege_te_lage_temp = nee]
Do set ...rolluiken open/dicht/wat je wilt
Set [Var Rolluiken_gestuurd_vanwege_te_lage_temp = ja]

en die variabele 'Rolluiken_gestuurd_vanwege_te_lage_temp' (string) wel weer op 'nee' zetten als de temp boven de 20 is/als de rolluiken weer gestuurd worden vanwege te hoge temp

[ Voor 42% gewijzigd door tozzke op 14-06-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Ik krijg een brief van Enexis waarbij ze een afspraak gaan maken voor het plaatsen van een slimme meter. Nou zijn ze hier op Tweakers aardig anti-slimme-meter. Maar stel je hebt en krijgt nooit zonnepanelen (huurflatje) en het privacy-aspect vind ik ook niet zo heel interessant, is een slimme meter dan over het algemeen in het kader van huisdomotica en smarthome gúnstiger? Ik heb nu net de onderdelen besteld om optisch de ferrismeter uit te kunnen lezen, maar als de slimme meter het veel moderner en slimmer door kan geven aan aan raspberry pi / arduino vind ik het wel prima.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
M.v.Veelen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:58:
[...]

Mja, al zie ik (nog) geen data die ik mis. En om alleen hiervoor ook PHP te gaan gebruiken......laat ik eerst maar een beetje LUA proberen te doorgronden. Dat is al een opgaaf als je daar niet zoveel tijd voor hebt / kunt vrijmaken.

Als iemand "mijn" LUA-gepruts kan verbeteren dan zou dat heel mooi zijn _/-\o_ .....
En mocht je die data toch ooit missen dan kun je die json ook gewoon met lua ophalen. Dus daarvoor hoef je niet naar php over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, iedereen lijkt zo tegen php terwijl de meesten wellicht niet weten wat ze missen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:05:
Hahaha, iedereen lijkt zo tegen php terwijl de meesten wellicht niet weten wat ze missen :P
Nee hoor, helemaal niet tegen php. Ik wilde alleen meegeven dat er meer wegen naar Rome zijn, het "gebruik php" geluid is hier al behoorlijk sterk vertegenwoordigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Ik krijg een brief van Enexis waarbij ze een afspraak gaan maken voor het plaatsen van een slimme meter. Nou zijn ze hier op Tweakers aardig anti-slimme-meter. Maar stel je hebt en krijgt nooit zonnepanelen (huurflatje) en het privacy-aspect vind ik ook niet zo heel interessant, is een slimme meter dan over het algemeen in het kader van huisdomotica en smarthome gúnstiger? Ik heb nu net de onderdelen besteld om optisch de ferrismeter uit te kunnen lezen, maar als de slimme meter het veel moderner en slimmer door kan geven aan aan raspberry pi / arduino vind ik het wel prima.
Ja. Als je niks hoeft te betalen voor de slimme meter zou ik het zeker doen.

Ik had in mijn huurflatje ook een Ferraris meter + oude gasmeter hangen, beiden uit 1986. Oude meuk dus.
Nu kon ik ze beiden uitlezen met bijv. een YouLess, maar heb besloten om een voorrangplaatsing aan te vragen (€72,60) voor een slimme meter. Voor dat geld krijg je dan een nieuwe elektrameter + gasmeter, terwijl je voor dat bedrag maar één YouLess zou kunnen kopen. Slimme meter is een stuk voordeliger dus in die opzet (zowel elektra + gas uit willen lezen).

En het uitlezen van een slimme meter is veel eenvoudiger, je zit niet met optische uitlijning van de sensor e.d. Gewoon P1 kabeltje inpluggen en gaan. Zelf iets bouwen om de oude meter uit te lezen heb ik ook wel naar gekeken, maar dat was mij niet stabiel genoeg.

Als je toch al zelf aan het knutselen ging dan lukt het je waarschijnlijk ook wel om een P1 uitleeskabeltje te maken, stelt niks voor: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=4970

En m.b.t. het privacy verhaal, je kunt ook de uitlezing op afstand uit zetten, volgens mij blijft de P1-poort dan nog gewoon actief. En als je echt paranoia bent dan pak je de meter in met aluminiumfolie zodat hij geen GPRS-verbinding meer kan opbouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:40
M.v.Veelen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:48:
[...]

Dat zou kunnen, maar evengoed gaat het bij het testen elke minuut aan of uit. Kan te maken hebben met het script dat elke minuut draait?

Hehehe, en ik ben nog niet blij hoor. Heb liever een doordacht en werkend script dan iets wat bij elkaar geraapt is en toevallig doet wat het moet doen. Dus als iemand het kan herschrijven : be my (our?) guest :D
En wat als je het als volgt doet?:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
-- script_device_nefit.lua
function timedifference (s)
   t1 = os.time()
   difference = os.difftime (t1, t2)
   return difference
end

commandArray = {}

if otherdevices['cv'] == 'On' then
    if (timedifference(otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer'])) > 600 and
       (timedifference(otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer'])) < 700 then
    commandArray[1]={['cv']='Off' }
    commandArray[2]={['cv']='On AFTER 30' }
    else
    end
end

return commandArray

Wel gebruiken als een device script

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi BizzieBis,

ik heb het net geprobeerd en na enkele minuten schakelt de switch inderdaad, maar......hij blijft daarna pingelen.

Log:

2016-06-14 20:44:17 On
2016-06-14 20:43:46 Off
2016-06-14 20:43:45 On
2016-06-14 20:43:14 Off
2016-06-14 20:43:12 On
2016-06-14 20:42:42 Off
2016-06-14 20:42:41 Off

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:40
Oeps, ik heb er geen rekening mee gehouden dat het even kan duren voordat de Nefit temp geupdate wordt. Waarschijnlijk is dat het probleem van het pingelen?

Door een extra controle op toe te voegen op het laatste schakelmoment van de CV (> 120 sec) moet dit af te vangen zijn. Dan kan het hooguit voorkomen dat er na twee minuten nog geen Temp waarde binnen gekomen is waardoor je script nogmaal loopt.

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
-- script_device_nefit.lua
   t1 = os.time()
   return difference
end

commandArray = {}

if otherdevices['cv'] == 'On' and timedifference(otherdevices_lastupdate['cv']) > 120 then
    if (timedifference(otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer'])) > 600 and
       (timedifference(otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer'])) < 700 then
    commandArray[1]={['cv']='Off' }
    commandArray[2]={['cv']='On AFTER 30' }
    else
    end
end

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
en anders zou je misschien dit nog eens kunnen proberen
(time based)
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
-- script_time_nefit.lua
   t1 = os.time()
   return difference
end

commandArray = {}

-- eens per 5 minuten script draaien
local m = os.date('%M')
local d = timedifference(otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer'])

if (m % 5 == 0) then 
   if otherdevices['cv'] == 'Off' then 
      commandArray['cv'] = 'On'
   elseif otherdevices['cv'] == 'On' and d > 600 and d < 700 then
      commandArray['cv'] = 'Off'
   else 
   end
end

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het script van BizzieBis ben ik nu aan het testen. Switch is inderdaad na 10 minuten uit gegaan en na 30 seconden weer aan. En hij blijft aan (ondanks dat er nog geen data binnenkomt).
Het schrijven naar het log moet alleen eruit, want hij schrijft nu we erg veel regels naar het log en geeft ook aan dat hij nog online is terwijl er geen data binnenkomt. Maar dat terzijde.

Het script van Matthijsph ga ik ook eens testen, want elke 5 minuten het script draaien is ook een nette oplossing.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou alleen loggen als er storing is, loggen als alles nog werkt vind ik meestal een beetje zinloos...

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zodra de testfase voorbij is, gaat dat er ook uit ;)

2e script heb ik nu in gebruik, alleen lukt het me niet om langdurig de verbinding om zeep te helpen zodat het script kan laten zien wat het doet. Dus ik laat die maar even zo staan en kijk dan wel wat er gebeurt als de verbinding enige tijd verbroken wordt.

Thanks guys, voor het tweaken !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
@MsG:
Toen ik begon met Domoticz heb ik eerst ff gecheckt of de energiemeters al in de planning stonden om vervangen te worden.
Niet dus en daarom heb ik, net als Thinkpad, voorrangplaatsing aangevraagd.

Ik heb in de meterkast een Raspberry Pi B+ met een Domoticz client en een gekochte (Dus niet zelfgemaakte) P1-kabel.
In het begin had ik het uit laten zetten dat de meter op afstand uit te lezen kon worden omdat ik wat terughoudend was over de privacyverhalen, maar na enige bezinning heb ik dat weer aan laten zetten.

Werkt alweer ca. 15 maanden naar behoren (1x een vastloper gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Laatst online: 08-09 11:49
Hoi,

Ik heb via MySensors een LCD node aan mijn domoticz installatie gekoppeld.
Op dat LCD schermpje kan ik inmiddels de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk tonen vanuit de andere sensors die met MySensors zijn gekoppeld.

Ik wil echter ook het actuele stroom en gas verbruik op dat schermpje tonen. Deze lees ik uit via de P1 poort en domoticz toont ook fijn het verbruik, maar ik krijg deze niet op de normale manier uitgelezen. Als ik met otherdevices_svalues de p1 uitlees dan krijg ik wel wat waardes maar niet het verbruik (geen idee wat de waardes wel zijn, ik zie ze nergens terug).

Kan iemand mij verder helpen met het uitlezen van de poort via een lua script via 'de blocky interface'. Dus geen Python.

Alvast bedankt!

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
local stroom = 'Stroom'
local verbruik = otherdevices_svalues[stroom]
local kwh = verbruik:match("([^;]+);([^;]+)")

--LcdIdx bevat een nummer naar de idx van het betreffende apparaat
commandArray[lcdIdx5] = {['UpdateDevice'] = lcdIdx5..'|0|Stroomverbruik'}
commandArray[lcdIdx6] = {['UpdateDevice'] = lcdIdx6..'|0|'..kwh}

Edit: In mijn code ga ik uit van kwh maar ik zou ook graag het aantal Watt willen hebben
Edit2: Nadat ik dit typte ben ik de waardes die krijg met otherdevices_svalues nog eens gaan bekijken en daar staat het aantal watt wel bij. Dat hoeft dus toch niet.

[ Voor 10% gewijzigd door GewoonNiek op 14-06-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 23:00
Gerritjuh schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:23:
[...]
  • jumper 7, 2&3, delay 50s (work mode)
In Domotics heb ik een uitschakelvertraging ingesteld voor de PIR van 5 seconden. Daarnaast heb ik een Blocky event aangemaakt wat mijn lamp(en) aan laat gaan. Die bewuste lampen heb ik een uitschakelvertraging meegegeven naar gelang de ruimte.

Het voordeel van deze constructie is het lage energie verbruik van de PIR. Als je hem continue laat detecteren (de 5s test mode) dan is je batterij zo leeg.
Quote van een oude post (Januari)
Ik heb nu een tijdje twee chinese PIR's (433mhz/2262chip)
Ik heb veel gelezen over de jumpersettings en het versturen van "ON" signaal of een "OFF" signaal.

Maar ik lees ook bij enkele mensen dat er een "TEST" mode en een "WORK" mode is.
Ik heb geen specifieke jumpers hier voor maar wel 3 gaatjes met de tekst "1MIN 10S" er boven en "USE TEST" er onder.

zie foto; rechts onder.
linkje

De gaatjes zitten aan de achter kant niet aan elkaar / iets anders vast
De gaatjes lijken aan de voorkant tussen 2 en 3 een connectie te hebben die naar de JYX0001 chip gaat (derde pootje vanaf rechts)

Ik heb reeds met een paperclip geprobeerd contact te maken met 1/3 1/2 2/3 maar geen verschil... betekend dit dat mijn PIR alleen om de 10 seconde een signaal stuurt? (wordt geregistreerd in Domoticz om de 9 seconden) en er verder geen opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:45
Ook ik heb voorrang plaatsing aangevraagd op een slimme meter. Online een kabeltje gekocht (voor 17,50 incl verzendkosten kan je zelf bijna niet gaan knutselen ;) ). Dan ook een RPI 2B met Domoticz en gaan. Het kost wat, maar dan heb je wel (near) real-time inzicht in je stroomverbruik. En door dat inzicht kan je nauwkeuriger kijken wat (veel) stroomverbruikt waardoor je ook beter kunt besparen. Ik denk dat ik met minder stroomverbruik de voorrang plaatsing redelijk snel terug verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Hier dus ongeveer hetzelfde verhaal als Witlof in de post hierboven.
Ik heb geruime tijd Dashticz als dashboard gehad. Daar staan dan ook de (near) realtime grafieken van het electriciteits- en gasverbruik op.
De kosten van de hardware heb ik meer dan terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
tozzke schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:29:
[...]

Meen me te herinneren dat Blockly niet schakelt op alleen een variabele

even snel een testje gedaan en dit werkt idd niet (@ v3.5196):
[afbeelding]

Iets als onderstaande zou wellicht beter werken:
code:
1
2
3
If [Var achter_te_warm = 0] and [Buiten temp. < 20] and [Var Rolluiken_gestuurd_vanwege_te_lage_temp = nee]
Do set ...rolluiken open/dicht/wat je wilt
Set [Var Rolluiken_gestuurd_vanwege_te_lage_temp = ja]

en die variabele 'Rolluiken_gestuurd_vanwege_te_lage_temp' (string) wel weer op 'nee' zetten als de temp boven de 20 is/als de rolluiken weer gestuurd worden vanwege te hoge temp
Thanks, maken we er een schakelaar van!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:22:
Vind het privacy aspect ook niet zo interessant. Ze gaan hopelijk vertrouwelijk om met mijn data, en uiteindelijk krijgen ze volgens mij alsnog maar op maandbasis inzicht in wat ik verbruik. Ik zie de gevoeligheid niet zo.

Voor wat betreft de zonnepanelen zou je nu wel voordeel hebben, maar ik denk dat het ook niet lang meer duurt voordat energiebedrijven gewoon als voorwaarde bij afname stellen dat je een nieuwe meter moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Jeuh! Eindelijk mijn eerste eigen script gemaakt!
Het stelt niet heel veel voor, maar het werkt wel! :-D

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-- script_device_PIREntree.lua
-- This script will turn on a switch ('Entree') when there is movement
-- the switch will be turned off when ('PIREntree') is tuned off by Domotixz after 30sec

local light_switch = 'Entree'
local motion_switch = 'PIREntree'

commandArray = {}

if (devicechanged[motion_switch] == 'On' and otherdevices[light_switch] == 'Off') then
    commandArray[light_switch]='On'

elseif (devicechanged[motion_switch] == 'Off' and otherdevices[light_switch] == 'On') then 
    commandArray[light_switch]='Off'

end
return commandArray

Alleen heb ik 1 probleem nu. Afgelopen weekend heb ik mijn setup verbouwd omdat ik in een L vorming appartement woon. In de ene punt heb ik de voordeur met bovenstaande script. In de andere punt is mijn slaapkamer met een lampje op de nachtkastjes en een "All Off" knopt.

De RFXCOM heb ik nu geprobeerd in de hoek te plaatsen, bijna in een rechte lijn met de twee uiterste ontvangers/zenders. Maar helaas worden de signalen door de KAKU AWMR-230 niet altijd ontvangen. Hij zit ook achter een aan/uit knop met stopcontact in een betonnen muur. Als ik de deur naar de woonkamer open zet werkt alles als ik het licht activeer vanaf mijn telefoon. Maar als ik in de deur opening sta of de deur dicht doe, worden er signalen gemist. Zeker als de hal vol staat met mensen.

Heeft het zin om een andere antenne te plaatsen? (google says yes) Maar welke?
Deze vind ik betaalbaar. Is dit het waard?
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/w0wAAOSwJQdXDKRN/s-l64.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door RedRayMann op 15-06-2016 21:54 . Reden: typo & afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Toch nog een vraagje over de combinatie Rfxcom433e, Domoticz en een rolluik.

Morgen gaat de installateur het nieuwe rolluik plaatsen met een Somfy Oximo RTS motor.
Ik neem aan dat hij eerst de motor met de meegeleverde Telis 1 AB koppelt en vervolgens het rolluik afstelt.

Voor m'n beeldvorming: Als de koppeling tussen de Rfxcom en de Somfy motor tot stand gebracht is, heeft de Somfy motor (als ontvanger) dan 2 gekoppelde zenders (AB en RFXcom)?

Dus net als bij de meeste Kaku-ontvangers die met maximaal 6 zenders te koppelen zijn? Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
Witlof schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:52:
Ook ik heb voorrang plaatsing aangevraagd op een slimme meter. Online een kabeltje gekocht (voor 17,50 incl verzendkosten kan je zelf bijna niet gaan knutselen ;) )
Mijn zelf gemaakte kabel koste mij ongeveer €4,- zulke dingen probeer ik altijd zelf te maken, €13 minder verlies hier, €20 daar... Ga zo maar door. ;)

http://raspberrypihelp.ne...03-chip-dutch-nederlands/

[ Voor 10% gewijzigd door Dacuuu op 15-06-2016 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWST6000
@Daccu:
Vanwege de WAF koop ik dat soort dingen juist het liefst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedRayMann schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:14:
De RFXCOM heb ik nu geprobeerd in de hoek te plaatsen, bijna in een rechte lijn met de twee uiterste ontvangers/zenders. Maar helaas worden de signalen door de KAKU AWMR-230 niet altijd ontvangen. Hij zit ook achter een aan/uit knop met stopcontact in een betonnen muur. Als ik de deur naar de woonkamer open zet werkt alles als ik het licht activeer vanaf mijn telefoon. Maar als ik in de deur opening sta of de deur dicht doe, worden er signalen gemist. Zeker als de hal vol staat met mensen.
Ik kan je alleen maar aanraden om kaku vaarwel te zeggen en over te schakelen op Z-wave. Nog geen moment spijt van gehad, of toch, dat ik destijds zoveel kaku brol gekocht heb. Gelukkig alles samen kunnen verkopen maar toch dik €500 aan toegestoken.
Enige wat je bij Z-wave kan voorhebben is enkele seconden vertraging als het druk is. Als je bevoorbeeld 10 devices op 2 sec schakelt. Buiten dat werkt het echt super stabiel en worden geen schakelingen gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AWST6000 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:46:
Voor m'n beeldvorming: Als de koppeling tussen de Rfxcom en de Somfy motor tot stand gebracht is, heeft de Somfy motor (als ontvanger) dan 2 gekoppelde zenders (AB en RFXcom)?

Dus net als bij de meeste Kaku-ontvangers die met maximaal 6 zenders te koppelen zijn? Zoiets?
Correct. Bij mijn motor is dat wel maar 4 zenders, maar op zich geen probleem dus. De originele en de RFXCOM.
Hou er wel rekening mee dat Domoticz niet op de hoogte is als je met de orignele afstandsbediening schakelt. De frequentie van Somfy ligt net iets anders dan de klassieke 433 waardoor ontvangen niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
@guyverschuere:
Bedankt voor de uitleg.
En ik wist al van die frequentie, omdat Bert dat al eens heeft uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Laatst online: 19-03 23:40
Ik heb sinds een paar dagen een raar probleem.
1 van mijn z-wave sensoren zie ik niet meer op mijn dashboard en schakelaar gedeelte terug.

Terwijl ik hem wel in apparaten zie en ook via telegram notificaties binnen krijg.
Heb al getracht om hem bij apparaten te verwijderen en opnieuw aan te maken, tevens alle logging ervan gewist, maar het heeft niet geholpen. Bij mijn blockly's is hij ook terug te vinden.

Heeft iemand hier toevallig mee te maken gehad ? Of een idee om deze sensor terug te krijgen ?

PS: Zat toen op de laatste stabiele versie van domoticz (Rpi1) inmiddels de laatste bèta geïnstalleerd, maar helpt ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door SpySeiko op 16-06-2016 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt toevallig geen $ voor de naam?
Of hem in de room $HiddenDevices gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:40:
[...]

Ik kan je alleen maar aanraden om kaku vaarwel te zeggen en over te schakelen op Z-wave. Nog geen moment spijt van gehad, of toch, dat ik destijds zoveel kaku brol gekocht heb. Gelukkig alles samen kunnen verkopen maar toch dik €500 aan toegestoken.
Enige wat je bij Z-wave kan voorhebben is enkele seconden vertraging als het druk is. Als je bevoorbeeld 10 devices op 2 sec schakelt. Buiten dat werkt het echt super stabiel en worden geen schakelingen gemist.
Ik snap je goed. Maar ben net begonnen en wil leren hoe alles werkt en kijken wat mogelijk is. Vandaar met 433 begonnen. Had al wat standaard spul en voorheen schakelde ik alles direct en met afstandbediening. De switch uit bovenstaande post is de enige die ik tot nu toe speciaal gekocht heb. (En de twee Chinese PIRs waar ik ook wel merk dat in mijn volgende huis zwave PIRs krijgt)

Het is leuk hobbien, veel werkte, maar nu heb ik een idee wat op de grens van het bereik ligt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:17:
[...]
Ik snap je goed. Maar ben net begonnen en wil leren hoe alles werkt en kijken wat mogelijk is. Vandaar met 433 begonnen. Had al wat standaard spul en voorheen schakelde ik alles direct en met afstandbediening. De switch uit bovenstaande post is de enige die ik tot nu toe speciaal gekocht heb. (En de twee Chinese PIRs waar ik ook wel merk dat in mijn volgende huis zwave PIRs krijgt)

Het is leuk hobbien, veel werkte, maar nu heb ik een idee wat op de grens van het bereik ligt. :-(
Je kan nog proberen een andere antenne op de RFXCom te plaatsen. Deze hebben vaak een wat beter bereik en is genoeg voorbeelden van de vinden welke goed werken. Voor een paar euro een prima manier of dat een oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik lees regelmatig hier over problemen met kaku spul. Ik herken dat nauwelijks. Ja, er mist hier wel eens een signaal en ja dat is vaker dan bij zwave, maar ik zie geen enkele reden om alle kaku spullen eruit te gooien, het werkt prima wat mij betreft.

En die 2 sec die hierboven genoemd worden...als ik 6 lampen (kaku) en de TV (harmony) uitschakel, duurt dat zeker ook meer dan 2 seconden.

3 schakelaars Kaku, zijn ongeveer even duur als 1 zwave tussenstekker (die wel wat meer mogelijkheden heeft)......Ook ik heb rekening te houden met de afdeling inkoop zeg maar ;-)

Ik heb trouwens wel een andere antenne gekoppeld aan de rfxcom, die boven op een kast op een ijzeren dekseltje staat.

[ Voor 27% gewijzigd door janne_nl op 16-06-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Dacuuu schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:05:
[...]

Mijn zelf gemaakte kabel koste mij ongeveer €4,- zulke dingen probeer ik altijd zelf te maken, €13 minder verlies hier, €20 daar... Ga zo maar door. ;)

http://raspberrypihelp.ne...03-chip-dutch-nederlands/
Ik zei ook bijna ;)

Maar inderdaad. Je kan met zelf knutselen een stuk goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 12:21

Stuntteam

RFLink Gateway Development

[b][message=47232465,noline]
Ik kan je alleen maar aanraden om kaku vaarwel te zeggen en over te schakelen op Z-wave.
Je goed recht, en zo kan ik alleen maar aanraden om niet te veel in zwave te investeren >:)

Voordeel van zwave is de terugmelding en daardoor het automatisch opnieuw proberen wanneer een switch niet antwoord. Gordijnen gaan hier prima met de kaku asun en mis nooit iets. Script doet wel automatisch een 2e poging na enkele minuten dus als ie al iets gemist heeft dan heb ik het niet gemerkt... Duidelijk nadeel is de prijs. Een ander nadeel is dat zwave toch ook redelijk wat problemen kent. Het is zeker niet geheel zonder problemen. Zo is er soms incompatibiliteit met devices onderling, zijn er problemen met het zwave netwerk, healing enz. Routing die soms onlogisch is waardoor verre devices toch niet te benaderen zijn enz.
Daarnaast heb je er nog het stukje veiligheid.. bij Kaku heb je die niet, bij Zwave zou je die wel hebben maar zoek eens op zwave hacks, of je dan ook nog denk dat je veilig je voordeur kan voorzien van een zwave slot..? Verder is ook 868mhz niet vrij van interferentie en is het ook niet onbeperkt in de hoeveelheid data.Je zwave netwerk werkt al een stuk minder soepel als je (of een buur) daar toevallig een 868mhz device tussen hebt die iedere 6 seconden het stroomverbruik door de ether pompt.

Wellicht is de beste oplossing om een mix te gebruiken van frequenties en protocollen.
Temperatuursensor op 433mhz, ene ruimte een zwave schakelaar andere ruimte een kaku..Milight lampje hier en daar..
janne_nl schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:36:
En die 2 sec die hierboven genoemd worden...als ik 6 lampen (kaku) en de TV (harmony) uitschakel, duurt dat zeker ook meer dan 2 seconden.
Wat je wellicht kan oplossen door je 6 lampen allemaal (naast de huidige ID) op 1 ID te pairen.
dan kan je ze alle 6 met 1 commando en dus direct uit zetten.. hoeven de 6 signalen niet op elkaar te wachten

[ Voor 12% gewijzigd door Stuntteam op 16-06-2016 10:01 ]

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hm, dat is wellicht een idee, moet ik eens over na denken.....dan gaat ook het aanzetten sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijsph schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:11:
en anders zou je misschien dit nog eens kunnen proberen
(time based)
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
-- script_time_nefit.lua
   t1 = os.time()
   return difference
end

commandArray = {}

-- eens per 5 minuten script draaien
local m = os.date('%M')
local d = timedifference(otherdevices_lastupdate['Nefit | Temp woonkamer'])

if (m % 5 == 0) then 
   if otherdevices['cv'] == 'Off' then 
      commandArray['cv'] = 'On'
   elseif otherdevices['cv'] == 'On' and d > 600 and d < 700 then
      commandArray['cv'] = 'Off'
   else 
   end
end

return commandArray
Ik had dit script in gebruik en sinds gisteravond bleek er geen data meer binnengekomen te zijn van de Easy. Script deed niets helaas. Geen idee waarom niet eigenlijk.

Heb nu het 1e script weer in gebruik en de logging verwijderd (verplaatst). Als er nu iets mis gaat, dan wordt dit gelogd, en als het goed gaat dan wordt er niets in het log weggeschreven.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Laatst online: 19-03 23:40
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 06:50:
Je hebt toevallig geen $ voor de naam?
Of hem in de room $HiddenDevices gezet?
Bij mij weten niet, hoe zou ik in de $HiddenDevices room kunnen kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Het rolluik met de Somfy Oximo RTS motor is geplaatst.
Het werkt naar behoren met de afstandsbediening en ook binnen Domoticz.

Ik las in een post van Bert dat je binnen Domoticz de Stop-knop kunt gebruiken om de 'My'-positie mee aan te sturen. Dat werkt, maar is dat ook met een timer in te stellen?
Txs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 12:21

Stuntteam

RFLink Gateway Development

janne_nl schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:50:
hm, dat is wellicht een idee, moet ik eens over na denken.....dan gaat ook het aanzetten sneller
Maximaal 6 ID's per schakelaar.. 1 ID om de lampen individueel te schakelen, 1 ID om alles in 1 keer te schakelen.. heb je nog 4 ID's over om eventueel wat grote groepen te maken..

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:50:
[...]

Ik had dit script in gebruik en sinds gisteravond bleek er geen data meer binnengekomen te zijn van de Easy. Script deed niets helaas. Geen idee waarom niet eigenlijk.

Heb nu het 1e script weer in gebruik en de logging verwijderd (verplaatst). Als er nu iets mis gaat, dan wordt dit gelogd, en als het goed gaat dan wordt er niets in het log weggeschreven.
Had je het script time based gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Ik wil Er moet iets met de badkamer gebeuren. Nieuw plafond (de schrootjes van de vorige bewoner is toch echt niet ons ding) andere verlichting (led ipv halogeen), misschien een andere badkamermeubel\spiegel (met verlichting), maar belangrijker nog: een ventilatiesysteem. Misschien niet helemaal het juiste topic, maar uiteindelijk komt het wel in Domoticz te hangen. Voor verlichting gaat het allemaal wel goed komen denk ik. Maar dat ventilatiesysteem is voor mij nieuw. Ik ben benieuwd of jullie daar al iets in hebben gedaan en hoe dit aangepakt/opgelost hebben.

Het ventilatiesysteem wil ik automagisch laten schakelen dus zal er iets van temperatuur en vochtigheid gemeten moeten worden om te bepalen of deze aan of uitgezet moet worden. Of wellicht zelfs hoe hard deze moet draaien. Ik heb alleen nog geen idee hoe dit het beste aan te pakken. Ik zag al wel dit project op Robbshop: https://www.robbshop.nl/o...-wave-badkamer-ventilatie wat al een goede indicatie geeft.

Wie heeft er nog wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijsph schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Had je het script time based gemaakt?
script_time_nefit.lua

maar helaas ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Witlof schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:07:
Ik wil Er moet iets met de badkamer gebeuren. Nieuw plafond (de schrootjes van de vorige bewoner is toch echt niet ons ding) andere verlichting (led ipv halogeen), misschien een andere badkamermeubel\spiegel (met verlichting), maar belangrijker nog: een ventilatiesysteem. Misschien niet helemaal het juiste topic, maar uiteindelijk komt het wel in Domoticz te hangen. Voor verlichting gaat het allemaal wel goed komen denk ik. Maar dat ventilatiesysteem is voor mij nieuw. Ik ben benieuwd of jullie daar al iets in hebben gedaan en hoe dit aangepakt/opgelost hebben.

Het ventilatiesysteem wil ik automagisch laten schakelen dus zal er iets van temperatuur en vochtigheid gemeten moeten worden om te bepalen of deze aan of uitgezet moet worden. Of wellicht zelfs hoe hard deze moet draaien. Ik heb alleen nog geen idee hoe dit het beste aan te pakken. Ik zag al wel dit project op Robbshop: https://www.robbshop.nl/o...-wave-badkamer-ventilatie wat al een goede indicatie geeft.

Ik heb zelf een temperatuursensor op de aanvoer van de warmwaterleiding geplakt. Ik laat dan een check uitvoeren: If TEMP > xx graden AND badkamerlicht = ON THEN FAN3 = ON. En daaraan een periode dat deze blijft nadraaien als de TEMP < xx graden en ook dat de FAN3 nooit langer mag draaien dan xx minuten.
Dit werkt voor mij perfect. Heb sinds die tijd geen schakelaar meer aan hoeven raken en de ventilatie begint te draaien als ik 1 á 2 minuten sta te douchen. De vochtigheid neem ik niet mee omdat dit in de winter weer anders is dan in de zomer (zet je raam maar eens open, dan klopt de meting al niet meer), en bovendien duurt het dan te lang voordat de ventilatie inschakelt. De vochtigheid neemt namelijk niet snel genoeg toe in m'n badkamer naar mijn ervaring.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet bij stil gestaan, maar ga ik zeker eens dieper induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Witlof schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:52:
Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet bij stil gestaan, maar ga ik zeker eens dieper induiken.
Ik heb destijds een script ervoor geschreven dat M.v.Veelen gebruikt: script_time_ventilatie.lua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Stuntteam schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:59:Wellicht is de beste oplossing om een mix te gebruiken van frequenties en protocollen.

[...]

Wat je wellicht kan oplossen door je 6 lampen allemaal (naast de huidige ID) op 1 ID te pairen.
dan kan je ze alle 6 met 1 commando en dus direct uit zetten.. hoeven de 6 signalen niet op elkaar te wachten
Eerste stukje, daarom heb ik een Pi3 genomen. Kennissen hebben gekozen voor de KAKU home base. Maar ik wist dat ik daar niet gelukkig van ging worden. Ik wil na afloop altijd meer meer meer :-) Dus na veel lezen het besluit genomen voor de Pi icm Domoticz, zodat ik altijd nog Zwave of een ander protocol kan toevoegen. En ben er nog steeds blij mee, ook omdat de community groot is (hier domoticz, hier pi, domoticz forum e.d.)

Tweede stukje, het was niet aan mij gericht, maar ga hier wel gebruik van maken! Goede tip! Het is wel zo dat je dan per lamp een extra schakel krijg in Domoticz toch? Want per kanaal krijg je een schakelaar er bij...
MikeOO schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:25:
Je kan nog proberen een andere antenne op de RFXCom te plaatsen. Deze hebben vaak een wat beter bereik en is genoeg voorbeelden van de vinden welke goed werken. Voor een paar euro een prima manier of dat een oplossing kan zijn.
Tnx, heb zowel hier als bij domoticz forum en bij RFXCOM al veel gelezen, zie bericht hier onder, heb al een 3bdi antenne, maar dat model dat ik linkte, 10dbi, zou dat echt meerwaarde bieden? Anders, voor 6 dollar kan ik het altijd proberen.
janne_nl schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:36:
Ik heb trouwens wel een andere antenne gekoppeld aan de rfxcom, die boven op een kast op een ijzeren dekseltje staat.
Ik heb al een ebay 3dbi antenne, zal vanavond wel foto's maken. Maar zie deze ook op ebay van 5dbi. Ik heb getest met de std antenne en deze, verschil is weinig. De antenne hangt in een metalen deurpost, op zijn kop. Is het belangrijk hoe de antenne hangt? Gister avond ben ik gaan zoeken, maar niets gevonden. Wel dat metaal in de omgeving de signalen kunnen verstoren. Ik heb metalen deurposten en jij zet hem juist op een metalen plaatje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Soort groundplate(je) (hoop ik).

Voor achter in de garage heb ik daarnaast nog zo'n kaku relais zender.
Die moet ik in een sequence wel altijd als laatste sturen, anders zit de 433 band een tijdje vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:47:
[...]
Ik heb zelf een temperatuursensor op de aanvoer van de warmwaterleiding geplakt.
Welke sensor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Besteld bij Banggood :

433MHz Wireless Weather Station Digital Thermometer Humidity Sensor (SKU174397))

Temperatuur sensor geopend, sensor naar buiten geleid en deze op de buis getaped. Eerst een tape om de buis heen, en daarna de sensor met een extra tape er omheen vastgezet.

De sensor van de Kijkshop (TX-320) was hiervoor niet geschikt, dus vandaar deze van Banggood weer in gebruik genomen.

Edit: let wel, de sensoren werken niet altijd met de RFXCOM. Ze gebruiken soms toch net weer andere protocollen blijkbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door M.v.Veelen op 16-06-2016 14:16 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnBoy32
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 07:33
Witlof schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:07:
Ik wil Er moet iets met de badkamer gebeuren. Nieuw plafond (de schrootjes van de vorige bewoner is toch echt niet ons ding) andere verlichting (led ipv halogeen), misschien een andere badkamermeubel\spiegel (met verlichting), maar belangrijker nog: een ventilatiesysteem. Misschien niet
...
Robbshop: https://www.robbshop.nl/o...-wave-badkamer-ventilatie wat al een goede indicatie geeft.

Ik kan je deze adviseren: aansturing licht (bewegingssensor), aansturing ventilator (luchtvochtigheid) en aansturing verwarming (temperatuur): https://tweakers.net/prod...aeotec-multisensor-6.html

Het lijkt wel of ik de verkoper van dat product ben. Maar ik ben gewoon enthousiast en tevreden. :)

Je redt het toch wel om een script te maken om de ventilator alleen te laten draaien als de luchtvochtigheid boven een bepaalde waarde komt en weer uit gaat als deze onder een bepaalde waarde komt (of een aantal minuten laten draaien: zeker 20 minuten doen!) en eventueel dit alleen doen als het licht is aan geweest...... ? Je krijgt het voor elkaar!.

Ik zou zeggen: denk ook aan spiegelverwarming dat kost weinig en werkt perfect!

En heb ik je al gezegd dat die ook nog mooi is......? ;)
Geen thermostaat, voelers of andere sensoren nodig!

Het is maar een tip...... 8)

[ Voor 8% gewijzigd door JohnBoy32 op 16-06-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:34
Ik doe het ook op dezelfde manier als JohnBoy32. Aeon MultiSensor6 hangt aan het plafond, bij beweging en lichtsterkte lager dan 10 lux -> LED-verlichting spiegel aan. Bij vochtgehalte hoger dan 60% -> ventilator aan. Werkt erg mooi allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Bedankt voor alle tips. Ga ook eens kijken naar die spiegelverwarming met led verlichting. Had ik al naar gezocht, maar kon nog niet echt iets vinden. En die multisensor heb ik hier in de woonkamer liggen tot ik er een mooiere toepassing voor gevonden had. Die is nu gevonden dus. Dat scripten komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
In een eerdere post vroeg ik of de 'My'-functie van een Somfy motor ook binnen Domoticz aanroepbaar is.

Ik had daar al flink naar zitten zoeken en ik zag net pas voor het eerst deze post van Bert:
b_weijenberg in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"

De functie is dus wel aan te roepen met Blockly.
Kan dat ook met de standaard timer-functie van een switch?
Txs

Edit:In de tussentijd gebruik ik wel ff een Blockly. (Hieronder ff een PM voor het nageslacht :-))
On = rolluik helemaal gesloten
Stop = de geprogrammeerde 'My'-stand
Off = rolluik helemaal geopend

[ Voor 63% gewijzigd door AWST6000 op 16-06-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

ik heb een ycam cube voor aan de deur, ik wil dat als iemand de deurbel indrukt hij 3 snapshot maakt. Nu vind ik zoveel scripts dat ik niet meer weet welke te moeten gebruiken. Kan dit ook zonder scripts?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kromme schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:09:
ik heb een ycam cube voor aan de deur, ik wil dat als iemand de deurbel indrukt hij 3 snapshot maakt. Nu vind ik zoveel scripts dat ik niet meer weet welke te moeten gebruiken. Kan dit ook zonder scripts?
Welk script je kan gebruiken is een kwestie van proberen welke goed bij je werkt en bevalt.
3 snapshot kun je eenvoudig realiseren door 3x het commando te laten lopen ipv 1x.
Zonder script kan ook mits je een maar een link hebt om de snapshot te maken. Deze plaats je bij je Deubel switch. Klik op edit en kies voor On Action en vul de link in.

Maar je wilt ook iets met de snapshots doe, emailen/Telegram etc. Dan is het dus handig om dit via een script te doen dan hoef je het script alleen maar aan te roepen bij de On Action.

Script wat ik gebruik icm Telegram. Script zul je moeten aanpasen naar jouw situatie. Gebruik je geen telegram maar iets anders dan zul je dat ook moeten aanpassen.

In het forum is veel info te vinden en kun je het eenvoudig aanpassen. Maar zoals met alles moet je er even in duiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/sh
#################################################################
IP="192.168.0.17"                                     # IP address Camera
##########################################################
echo 'msg Telegramnaam Er is zojuist aangebeld!' | nc 127.0.0.1 1234
if ping -c 1 $IP > /dev/null ; then  # if IPCAM is online then:
(su - pi -c "wget http://192.168.0.20:8080/camsnapshot.jpg?idx=3 && sudo mv camsnapshot.jpg?idx=3 /tmp/snapshot.jpg")& 
sleep 1
echo 'msg Telegramnaam  Kijk wie er aangebeld heeft:' | nc 127.0.0.1 1234
echo 'send_photo Telegramnaam  /tmp/snapshot.jpg' | nc 127.0.0.1 1234
/bin/rm /tmp/snapshot.jpg
else
echo 'msg Telegramnaam  Voordeur Camera niet beschikbaar.' | nc 127.0.0.1 1234
fi

Telegramnaam = Vul daar je naam in die je met Telegram gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
JohnBoy32 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:36:
[...]

Ik kan je deze adviseren: aansturing licht (bewegingssensor), aansturing ventilator (luchtvochtigheid) en aansturing verwarming (temperatuur): https://tweakers.net/prod...aeotec-multisensor-6.html

Het lijkt wel of ik de verkoper van dat product ben. Maar ik ben gewoon enthousiast en tevreden. :)

Je redt het toch wel om een script te maken om de ventilator alleen te laten draaien als de luchtvochtigheid boven een bepaalde waarde komt en weer uit gaat als deze onder een bepaalde waarde komt (of een aantal minuten laten draaien: zeker 20 minuten doen!) en eventueel dit alleen doen als het licht is aan geweest...... ? Je krijgt het voor elkaar!.

Ik zou zeggen: denk ook aan spiegelverwarming dat kost weinig en werkt perfect!

En heb ik je al gezegd dat die ook nog mooi is......? ;)
Geen thermostaat, voelers of andere sensoren nodig!

Het is maar een tip...... 8)
Thanks! Die zet ik op mijn wishlist voor als ik volgend jaar de badkamer ga doen. :)
M.v.Veelen schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:14:
[...]

Besteld bij Banggood :

433MHz Wireless Weather Station Digital Thermometer Humidity Sensor (SKU174397))

Temperatuur sensor geopend, sensor naar buiten geleid en deze op de buis getaped. Eerst een tape om de buis heen, en daarna de sensor met een extra tape er omheen vastgezet.

De sensor van de Kijkshop (TX-320) was hiervoor niet geschikt, dus vandaar deze van Banggood weer in gebruik genomen.

Edit: let wel, de sensoren werken niet altijd met de RFXCOM. Ze gebruiken soms toch net weer andere protocollen blijkbaar.
Kon het niet laten er ook eentje te bestellen. Moest nog een temperatuursensor voor de zolder. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Duci op 17-06-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Tnx, heb zowel hier als bij domoticz forum en bij RFXCOM al veel gelezen, zie bericht hier onder, heb al een 3bdi antenne, maar dat model dat ik linkte, 10dbi, zou dat echt meerwaarde bieden? Anders, voor 6 dollar kan ik het altijd proberen.

[...]

Ik heb al een ebay 3dbi antenne, zal vanavond wel foto's maken. Maar zie deze ook op ebay van 5dbi. Ik heb getest met de std antenne en deze, verschil is weinig. De antenne hangt in een metalen deurpost, op zijn kop. Is het belangrijk hoe de antenne hangt? Gister avond ben ik gaan zoeken, maar niets gevonden. Wel dat metaal in de omgeving de signalen kunnen verstoren. Ik heb metalen deurposten en jij zet hem juist op een metalen plaatje...
Steeds hoger dbi heeft ook niet altijd zin denk ik.
Heb er zelf ooit 1 via ebay gekocht voor 2 euro en die werkt prima.

Kan best zijn dat de deurpost toch te veel van het goed is. Mijn antenne staat gewoon op een plank zonder metale plaat en reikweidte is voldoende. Nu is dit een oud huis met houten vloeren en houten binnenkozijnen dus weinig stroringen en de Klikaanklikuit/Mysensors missen nooit een schakeling.

Heb je geen mogelijkheid om de RFXCom op een iets wat centralere plek te hangen. Je kan het eenvoudig testen door een lange netwerkkabel + verlengsnoer te gebruiken en zo wat rond te lopen in je huis en de schakelingen testen. Je komt er dan snel achter of alles dan wel goed schakeleld en zo ja dan kun je beter proberen om je opstelling ergens anders te plaatsen ipv steeds zwaardere antennes te proberen die waarschijnlijk je probleem niet echt zullen oplossen. Voor het geld altijd proberen waard maar bovenstaande test kost niet en binnen een paar tellen weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
MikeOO schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:42:
[...]Steeds hoger dbi heeft ook niet altijd zin denk ik.
Heb er zelf ooit 1 via ebay gekocht voor 2 euro en die werkt prima.

Kan best zijn dat de deurpost toch te veel van het goed is. Mijn antenne staat gewoon op een plank zonder metale plaat en reikweidte is voldoende. Nu is dit een oud huis met houten vloeren en houten binnenkozijnen dus weinig stroringen en de Klikaanklikuit/Mysensors missen nooit een schakeling.

Heb je geen mogelijkheid om de RFXCom op een iets wat centralere plek te hangen. Je kan het eenvoudig testen door een lange netwerkkabel + verlengsnoer te gebruiken en zo wat rond te lopen in je huis en de schakelingen testen. Je komt er dan snel achter of alles dan wel goed schakeleld en zo ja dan kun je beter proberen om je opstelling ergens anders te plaatsen ipv steeds zwaardere antennes te proberen die waarschijnlijk je probleem niet echt zullen oplossen. Voor het geld altijd proberen waard maar bovenstaande test kost niet en binnen een paar tellen weet je meer.
ik ben al op zoek gegaan naar de sweet spot. Maar mijn huis is een huis uit ~1990 met heel veel beton. Zie plattegrond hier

De deur rechts van de overloop, daar hangt de antenne nu. Zie hier

Antenne kabel loopt zoals je kan zien in de hoek weg, "door" het raam naar de kamer "kantoor" op de plattegrond

Daar hangt de rfxcom zie hier

De Pi heb ik in de kast liggen, via wifi maakt hij contact. Alleen de voeding moet ik misschien verlengen om hem ergens anders te plaatsen.

Toch maar proberen. Maar nadeel is... door de bouw heb ik twee uiterste die in een lijn verbinding moeten maken. Want als ik de antenne te veel verplaats, komt er gelijk een dik stuk beton in de lijn. (Antenne richting slaapkamer is nadeel voor entree; antenne richting entree is nadeel voor slaapkamer)
Pagina: 1 ... 66 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.