Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt nog tijd om die te zoeken hoor.
Er wordt een gewone lithium bijgeleverd en die houdt het toch wel ca een jaar uit. En dat als je elke 0,1°C wil laten verzenden. Is dat niet vereist gaat ze nog langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
bramv82 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:43:

[...]

Let wel op dat het bereik behoorlijk tegenvalt van die sensoren. Ze zeggen 100 meter in het open veld, maar in de praktijk is het bij mij 5-8 meter door 1 buitenmuur / deuren met HR++ glas.
Heb de antenne al verlengd met een koperdraadje en de antenne van mijn RFLink vervangen door een dipool variant. Was helaas allebei niet genoeg om vanuit de achtertuin de meterkast te bereiken.

Dus nu als oplossing de RPI maar voorzien van een wifi module en naar het midden van het huis verplaatst.
Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad gelezen dat het bereik tegenvalt. Ik neem het risico en hoop maar dat ik geluk heb.

Het is verder meer een sensortje voor de lol, niks kritieks. Dat scheelt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
c0rneel schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:55:
En hoelang gaat een Fibaro rookmelder mee op een batterij? Ik kan me voorstellen dat als hij constant de temperatuur meet dat het wel snel kan gaan met de batterij.
Het schijnt dat de multi sensor wel snel leeg gaat op de batterij.
Ik dacht 3 jaar. Heb hem zelf nog niet zolang (3 maandjes), maar batterij staat nog mooi op 100%

http://www.fibaro.com/en/system-fibaro/smoke-sensor-en
Powered from battery or a socket

You can connect the sensor to 12 or 24 VDC adapter if you wish. Or leave it in battery powering mode and enjoy up to 3 years uninterrupted operation.

[ Voor 23% gewijzigd door Witlof op 01-06-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier toevallig iemand ervaring met Somfy?
Ik wil m'n luifel gaan automatiseren.
Ik maakte manueel een schakelaar aan: Switch type:Blinds, Type: RFY en koos een code.
Echter als ik wil schakelen krijg ik dit in de logfile:
2016-06-01 13:28:36.862 (RFXCOM) RFY (luifel)
subtype = Unknown RFY remote! Use the Program command to create a remote in the RFXtrx433Ext

Edit: never mind. Blijkbaar mag de code niet te hoog liggen. met 1 00 00 krijg ik de melding niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:57
ThinkPadd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:25:
[...]

Je hebt ook de XT300 ?
Ik vond ergens op internet dat je bij <= 60% opzich wel kunt gaan sproeien en bij <= 50% moet je echt water gaan geven.

Voor een grote hoeveelheid aarde buiten zou ik 50% hanteren (die heeft meer buffer dus duurt wel even voordat het onder de 50% zakt), voor m'n kamerplant binnen hanteer ik <= 60% is water geven.

Goed opletten hoe je de sensor plaatst trouwens, als ik hem te diep in de grond stak dan gaf hij continu 99% aan. Heb hem er nu minder ver in (witte streep ongeveer 1cm boven grond) en dat lijkt beter te gaan.
Hm, het maakt inderdaad veel uit hoe ver je de sensor in de grond duwt. Ik had m er zo ver mogelijk ingeduwd en toen gaf ie 99% aan. Toen, zoals bij jou de witte streep 1cm boven de grond --> 48% (lijkt me erg laag voor dit natte weer).
Nu precies tot de streep en de vochtigheid is 68%.

Wat geeft ie bij jou op dit moment aan? (ik ga er vanuit dat het bij jou ook veel geregend heeft deze dagen?)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:30:
Hier toevallig iemand ervaring met Somfy?
Ik wil m'n luifel gaan automatiseren.
Ik maakte manueel een schakelaar aan: Switch type:Blinds, Type: RFY en koos een code.
Echter als ik wil schakelen krijg ik dit in de logfile:
2016-06-01 13:28:36.862 (RFXCOM) RFY (luifel)
subtype = Unknown RFY remote! Use the Program command to create a remote in the RFXtrx433Ext

Edit: never mind. Blijkbaar mag de code niet te hoog liggen. met 1 00 00 krijg ik de melding niet.
De codes mogen lopen van 0 00 01 t/m F FF FF

Dit bericht geeft aan dat de betreffende code nog niet in de RFXtrx433E opgeslagen is.

De procedure is:
Selecteer een willekeurige ID,
- zet de motor op inleren,
- druk de Program knop op de Somfy remote in,
- selecteer een willekeurige ID en unit code in het Domoticz configuratie schermpje,
- klik de Test knop. Dit verstuurt een program commando met de RFXtrx433E. Er wordt dan een RF Program commando verstuurd en de code wordt in de RFXtrx433E opgeslagen.

Nu kan je de overige commando's versturen.

Zie hfdstk 12 http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bramv82 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:54:
[...]

Hm, het maakt inderdaad veel uit hoe ver je de sensor in de grond duwt. Ik had m er zo ver mogelijk ingeduwd en toen gaf ie 99% aan. Toen, zoals bij jou de witte streep 1cm boven de grond --> 48% (lijkt me erg laag voor dit natte weer).
Nu precies tot de streep en de vochtigheid is 68%.

Wat geeft ie bij jou op dit moment aan? (ik ga er vanuit dat het bij jou ook veel geregend heeft deze dagen?)
Ik heb hem niet buiten in gebruik, maar binnen in de pot van een kamerplant (Een 'Pachira' om precies te zijn).
Afgelopen 7 dagen zag er zo uit: plaatje.

Ik prik de sensor sowieso altijd even opnieuw in de grond na het watergeven, anders had ik ook de ervaring dat hij op 99% bleef staan voor meerdere dagen. Verplaatste ik hem dan even, dan sprong het ineens naar 80% ofzo.

Best een grappig dingetje dus, maar het is mij net even wat teveel geklooi om het ding echt aan te kunnen raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
Is er eigenlijk een manier om een soort van overlay (2 grafieken op elkaar) of combinatie grafiek te maken van meerdere devices? Met name voor electra verbruik en temperaturen zoek ik dit eigenlijk. Ik doe nu af en toe een export met csv-file en combineer het zo in een excel-sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik probeer mijn lampen automatisch te schakelen voor het geval dat ik weg ben. Ik heb een virtuele switch aangemaakt waarmee ik aangeef weg te zijn. En twee blocky's geschreven om de lampen aan te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HcCVKgO01qUY4Wks8pQF4Wly/full.png

Toch gebeurt er niks. Ik heb een vereenvoudigde variant getest (aan op een bepaalde tijd en weer uit) en dat werkt wel. Waar gaat het fout?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 07:58

Kraz

Saving the world

breinonline schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:16:
Ik probeer mijn lampen automatisch te schakelen voor het geval dat ik weg ben. Ik heb een virtuele switch aangemaakt waarmee ik aangeef weg te zijn. En twee blocky's geschreven om de lampen aan te zetten:
[afbeelding]

Toch gebeurt er niks. Ik heb een vereenvoudigde variant getest (aan op een bepaalde tijd en weer uit) en dat werkt wel. Waar gaat het fout?
Zoals je het nu hebt staan gaat de lamp alleen aan als de tijd PRECIES sunset of 22:27 is.
Je kunt hier beter het > teken voor gebruiken.
Ik zelf heb overigens een virtuele switch die "Zon" heet.
Deze gaat aan/uit bij zonsopgang en ondergang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Maar dan had hij toch een keer aan moeten gaan lijkt mij? Ik ga eens met een extra virtuele switch prutsen, dank voor de tips.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heeft iemand ervaring met de PI beschermer?

http://www.piups.net/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 11:42

ST10©DE

Dus.............

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is maar goed...

Ik draai Domoticz op een RPI (B), voornamelijk voor de verlichting (HUE en MiLight). Met behulp van enkele scripts heb ik de verlichting eigenlijk volledig geautomatiseerd. Toch maak je af en toe wijzigingen. Voor de MiLight heb ik daar een handig bestandje voor gevonden zodat je dit met simpele commando's kan doen.

Voor de HUE lampen ben ik gestuit op hue-cli (https://github.com/bahamas10/hue-cli). Alleen krijg ik dat niet goed geïnstalleerd, zijn er mensen die dit script succesvol gebruiken op een RPI?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

P. Mekes schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:57:
Voor de HUE lampen ben ik gestuit op hue-cli (https://github.com/bahamas10/hue-cli). Alleen krijg ik dat niet goed geïnstalleerd, zijn er mensen die dit script succesvol gebruiken op een RPI?
Nope, geen ervaring mee. Ik vond de Hue API dermate simpel dat ik gewoon bash scripts heb gebruikt.

Bash:
1
2
#!/bin/bash
curl --request PUT --data "{\"scene\": \"2198c174f-on-0\"}" http://10.1.1.4/api/789480782c764c461eea3f0562df3f99/groups/1/action

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:04:
[...]

Nope, geen ervaring mee. Ik vond de Hue API dermate simpel dat ik gewoon bash scripts heb gebruikt.

Bash:
1
2
#!/bin/bash
curl --request PUT --data "{\"scene\": \"2198c174f-on-0\"}" http://10.1.1.4/api/789480782c764c461eea3f0562df3f99/groups/1/action
Daar maak ik nu ook gebruik van. Maar "lamp_eettafel" vind ik wat makkelijker te scripten dan die codes steed opzoeken en plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb alle IT-apparatuur (modem, router, switch, NAS, Intel NUC, Zipabox) in m'n meterkast achter een normale UPS hangen, dat heeft naar mijn idee meer zin dan alleen de Pi beschermen tegen stroomuitval.

Een kleine UPS hoeft ook niet zo heel duur te zijn: pricewatch: APC Back-UPS BE325GR (let wel: die heeft geen USB-aansluiting om te monitoren of de stroom eraf is. Wil je wel USB dan kom je al bij een duurdere variant zoals pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN uit).

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

P. Mekes schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:07:
Daar maak ik nu ook gebruik van. Maar "lamp_eettafel" vind ik wat makkelijker te scripten dan die codes steed opzoeken en plakken
Dat hoeft maar één keer, maar dat is natuurlijk net wat je prettig vindt. Persoonlijk heb ik juist graag de ID omdat een naam kan wijzigen, een identifier niet. Daar kan ik zelf altijd nog constanten in maken een configuratiebestandje of iets dergelijks mocht ik daar zin in hebben.
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:08:
Ik heb alle IT-apparatuur (modem, router, switch, NAS, Intel NUC, Zipabox) in m'n meterkast achter een normale UPS hangen, dat heeft naar mijn idee meer zin dan alleen de Pi beschermen tegen stroomuitval.
Zoveel spul heb ik ook weer niet, maar voor dingen als pi of server is het wel beter om even knap af te sluiten. :P
Ik zie trouwens dat je netwerkapparatuur er nog aan hebt zitten, zo kan je natuurljk gewoon internet houden bij stroomuitval. Of is je provider dan ook gewoon plat? :P
Een kleine UPS hoeft ook niet zo heel duur te zijn: pricewatch: APC Back-UPS BE325GR (let wel: die heeft geen USB-aansluiting om te monitoren of de stroom eraf is. Wil je wel USB dan kom je al bij een duurdere variant zoals pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN uit).
Valt inderdaad mee, ik kan mij er wel eens in verdiepen. Controleren of de stroom uitgevallen is kan je ook via je zwave netwerk doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:21:
[...]
Zoveel spul heb ik ook weer niet, maar voor dingen als pi of server is het wel beter om even knap af te sluiten. :P
Ik zie trouwens dat je netwerkapparatuur er nog aan hebt zitten, zo kan je natuurljk gewoon internet houden bij stroomuitval. Of is je provider dan ook gewoon plat? :P

[...]

Valt inderdaad mee, ik kan mij er wel eens in verdiepen. Controleren of de stroom uitgevallen is kan je ook via je zwave netwerk doen.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan gaat het hard :P Een Raspberry Pi gebruik ik al een hele tijd niet meer. Op de NUC draait VMware ESXi en toen ik nog Domoticz gebruikte (heb nu de Zipabox i.v.m. betere Z-Wave ondersteuning) had ik Domoticz in een Ubuntu VM draaien. Werkte ideaal, als ik ging updaten maakte ik voorafgaand eerst even een snapshot zodat ik zo de boel kon terugdraaien als het niet werkte.

Ik kan alle groepen in huis uitzetten en dan op m'n laptop/telefoon (want: werkt vanaf accu) gewoon blijven internetten ja. Of de boel bij een grotere stroomstoring ook nog werkt weet ik niet, ik heb geen idee of de wijkkasten van KPN ook noodstroom hebben.

Controleren of de stroom is uitgevallen kan ook door een apparaat op je netwerk (IP-netwerk, geen Z-Wave) wat altijd online is maar niet achter de UPS hangt, constant te pingen. Als die ineens niet meer reageert is de kans groot dat de stroom eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Heeft iemand al ervaring met deze rfid reader?

http://www.hashop.nl/RFID...Lawz6j4iM0CFRW3GwodkDIJUQ

of deze:

https://www.zipato.com/product/mini-keypad-rfid

Werkt het een beetje?

[ Voor 18% gewijzigd door anconakip op 02-06-2016 10:51 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:08:
[...]

hoelang kunnen jou apparaten blijven draaien bij stroom uitval, ik heb de pi nu aan een loodaccu hangen met een auto usb lader... die blijft dus wel even draaien... maar zoek nog iets om inderdaad de nas modem e.d. te blijven draaien... en die duurdere varriant kan de NAS (Synology?) vertellen dat de stroom uitgevallen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacquesmulders schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:47:
[...]

hoelang kunnen jou apparaten blijven draaien bij stroom uitval, ik heb de pi nu aan een loodaccu hangen met een auto usb lader... die blijft dus wel even draaien... maar zoek nog iets om inderdaad de nas modem e.d. te blijven draaien... en die duurdere varriant kan de NAS (Synology?) vertellen dat de stroom uitgevallen is?
Mijn UPS (MGE Ellipse 600VA) heeft geen USB-aansluiting, dus ik kan eigenlijk niet goed zien hoe lang het spul kan draaien op accu. Eens in de 3 maand laat ik de boel even proefdraaien om de accu levendig te houden, ik zet dan de kookwekker op een kwartier en dat gaat tot nu toe prima. Hele meterkast verbruikt een 45-55W bij elkaar. Langer kan vast ook wel, maar ik ben bang dat de boel dan uitvalt en dat zou onnodig zijn :P

Die tweede UPS die ik linkte heeft een USB-aansluiting en kun je zo op een Synology aansluiten, zie ook de review van 'Lip', hij heeft een uitvoerige review erover geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Die tweede UPS heb ik, werkt prima. Via USB aan de Synology en op de Pi lees ik via SNMP de status van de UPS op de NAS uit. Als de UPS off-line is (stroomuitval), voert de pi na 5 minuten een shutdown uit. Nog eens 5 minuten later gaat de NAS zelf uit.

Helaas was de UPS kapot, net een nieuwe besteld. Dacht eerst dat het de accu was, maar vervanging hielp niet. Dus na ruim 4 jaar trouwe dienst kapot.

NAS, pi, switch en router op de no-break en de antenne versterker alleen op de overspanningsbeveiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Voor de geinteresseerden: De Opus TX300 kan in de winter gewoon buiten blijven als het vriest.
Geen probleem als het vriest buiten maar hij zal natuurlijk niet goed meten als de grond ook bevroren is.
De sensor is spatwaterdicht dus zolang hij niet in een waterplas staat of wordt ondergedompeld is het goed.
Dat is mooi, want dan heb ik dus meteen een thermometer in de tuin. :) Hij is niet heel precies (hij meet op hele graden) maar dat is voor mij prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@jaquesmulders:
Hoe lang een UPS het vol houdt is afhankelijk van capaciteit en gezondheid van de accu en het verbruik van de aangesloten apparatuur. De ervaring van ThinkPad zegt waarschijnlijk helemaal niets over wat jij zelf kan bereiken.
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:27:
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan gaat het hard :P Een Raspberry Pi gebruik ik al een hele tijd niet meer. Op de NUC draait VMware ESXi en toen ik nog Domoticz gebruikte (heb nu de Zipabox i.v.m. betere Z-Wave ondersteuning) had ik Domoticz in een Ubuntu VM draaien. Werkte ideaal, als ik ging updaten maakte ik voorafgaand eerst even een snapshot zodat ik zo de boel kon terugdraaien als het niet werkte.
Snap ik, maar ik weet niet of ik wel zo ver wil gaan. De stabiliteit wordt met dergelijke oplossingen niet direct hoger, de RTO wordt wel een stuk beter.
Ik kan alle groepen in huis uitzetten en dan op m'n laptop/telefoon (want: werkt vanaf accu) gewoon blijven internetten ja. Of de boel bij een grotere stroomstoring ook nog werkt weet ik niet, ik heb geen idee of de wijkkasten van KPN ook noodstroom hebben.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb kabel dus dat kan ook weer anders liggen.
Controleren of de stroom is uitgevallen kan ook door een apparaat op je netwerk (IP-netwerk, geen Z-Wave) wat altijd online is maar niet achter de UPS hangt, constant te pingen. Als die ineens niet meer reageert is de kans groot dat de stroom eraf is.
Zelf dacht ik gewoon aan het uitlezen van een zwave plug, ik heb geen Greenwaves. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:38:
[...]

Ik heb hem niet buiten in gebruik, maar binnen in de pot van een kamerplant (Een 'Pachira' om precies te zijn).
Afgelopen 7 dagen zag er zo uit: plaatje.

Ik prik de sensor sowieso altijd even opnieuw in de grond na het watergeven, anders had ik ook de ervaring dat hij op 99% bleef staan voor meerdere dagen. Verplaatste ik hem dan even, dan sprong het ineens naar 80% ofzo.

Best een grappig dingetje dus, maar het is mij net even wat teveel geklooi om het ding echt aan te kunnen raden.
Je plant lijkt ook iets vochtiger te worden tussen de 26ste en 30ste :?

Hij zal wel niet bijzonder accuraat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zijn er eigenlijk betrouwbare grondvochtigheidsmeters of gaat dat weer in de papieren lopen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Ik kan ze RFX-com compatibel niet vinden in elk geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duci schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:23:
[...]

Je plant lijkt ook iets vochtiger te worden tussen de 26ste en 30ste :?

Hij zal wel niet bijzonder accuraat zijn.
Leuk he.... dat bedoel ik dus met dat ik het ding niet zou aanraden. Hij heeft soms wat gekke kuren.
De grafiekjes kijk ik eigenlijk niet naar, ik heb een script op m'n Zipabox gebouwd die een melding geeft als de vochtigheid <60 is en mij dan een pushbericht stuurt dat ik moet water geven. Dat lijkt tot nu toe wel redelijk te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:27:
[...]

Leuk he.... dat bedoel ik dus met dat ik het ding niet zou aanraden. Hij heeft soms wat gekke kuren.
De grafiekjes kijk ik eigenlijk niet naar, ik heb een script op m'n Zipabox gebouwd die een melding geeft als de vochtigheid <60 is en mij dan een pushbericht stuurt dat ik moet water geven. Dat lijkt tot nu toe wel redelijk te werken.
Dat is bij mij ook het plan voor de tuin. Ben benieuwd. Nog een weekje wachten op levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Laatst online: 16-09 09:11
Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen.
Zover ik erover kan lezen: De eerste wordt gekoppeld met een universele switch (dus is enkel armed of disarmed). De mini keypad stuurt tot 20 verschillende instructies, dus ook scene starten vanaf het keypad

[ Voor 22% gewijzigd door c0rneel op 02-06-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

anconakip schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:41:
Heeft iemand al ervaring met deze rfid reader?
Die eerste kort mee gespeeld maar is niet bruikbaar als je meer dan 1 status wilt.

Die 2e vind ik te beperkt maar lijkt erop dat die wel veel meer kan.

Ikzelf had deze in gebruik: http://nl.aliexpress.com/...6556.html?storeId=1938513

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Duci schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:26:
Ik kan ze RFX-com compatibel niet vinden in elk geval..
Hoe wordt dat ding van ThinkPad uitgelezen dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 19:34
Multispeed schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Dit is een top van nu neem ik aan ? Vergelijk deze eens met een top van vanavond als hij vastloopt ?
Toch maar weer hierop terug komen.

In top is te zien dat de pi is idle voor 99%, heeft nog ruim aan geheugen vrij.
sudo service domoticz.sh status geeft aan dat domoticz nog running is.
Mijn andere server heeft een monitor lopen via webmin. Daar geeft een remote http monitor aan dat de pagina down is.

Ondanks dat werkt de webinterface vaak niet. Ook geen verbinding met de app.
waar moet ik het zoeken?

[ Voor 10% gewijzigd door maomanna op 02-06-2016 15:42 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:52:
[...]

Hoe wordt dat ding van ThinkPad uitgelezen dan?
433Mhz, RFXCOM. Ik haal het binnen met rfxcmd en stop het daarmee in InfluxDB en maak er dan een grafiek van met Grafana.

https://www.plantcaretool...moisture-sensor-nl-detail (wordt verstuurd vanuit Frankrijk, duurt een 3-4 dagen).

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:40:
433Mhz, RFXCOM. Ik haal het binnen met rfxcmd en stop het daarmee in InfluxDB en maak er dan een grafiek van met Grafana.

https://www.plantcaretool...moisture-sensor-nl-detail (wordt verstuurd vanuit Frankrijk, duurt een 3-4 dagen).
Maar hij is dus niet gewoon out of the box als sensor te gebruiken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:42:
[...]

Maar hij is dus niet gewoon out of the box als sensor te gebruiken?
Los van domotica in het algemeen bedoel je? Jawel: https://www.plantcaretool...draadloze-grondvochtmeter in die set zit een displaytje waarop je de waarden kunt aflezen.

In Domoticz werkt hij dus ook gezien de reacties van bramv82 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:54:
[...]

Los van domotica in het algemeen bedoel je? Jawel: https://www.plantcaretool...draadloze-grondvochtmeter in die set zit een displaytje waarop je de waarden kunt aflezen.

In Domoticz werkt hij dus ook gezien de reacties van bramv82 :)
Nee ik doelde meer op het feit dat je hem zelf uit leest en een grafiekje plot, normaal hoeft dat niet voor een sensor via RFXCOM.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:10:
[...]

Nee ik doelde meer op het feit dat je hem zelf uit leest en een grafiekje plot, normaal hoeft dat niet voor een sensor via RFXCOM.
Ik gebruik geen Domoticz meer, maar heb een Zipabox ;) In plaats van Domoticz om naar de RFXCOM te luisteren gebruik ik nu dus 'rfxcmd' en die stuurt het door naar de Zipabox en duwt het in InfluxDB database zodat ik er grafiekjes van kan maken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:13:
Ik gebruik geen Domoticz meer, maar heb een Zipabox ;) In plaats van Domoticz om naar de RFXCOM te luisteren gebruik ik nu dus 'rfxcmd' en die stuurt het door naar de Zipabox en duwt het in InfluxDB database zodat ik er grafiekjes van kan maken enzo.
Dat weet ik, maar ik dacht dat je de kennis nog wel had. :+

Ik dacht trouwens dat je de Zipabox had genomen omdat het makkelijker was? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:15:
[...]

Dat weet ik, maar ik dacht dat je de kennis nog wel had. :+

Ik dacht trouwens dat je de Zipabox had genomen omdat het makkelijker was? ;)
Ik heb alleen voor dit soort dingen (plantvochtigheidssensor, Cresta temperatuur/vochtigheid sensoren) de RFXCOM nog. Aansturing van verlichting, deurbelstatus, energieverbruik apparaten e.d. gaat allemaal via Z-Wave en dus via de Zipabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er in de zipabox ook zo'n Config folder met XML bestanden?
Of kan je daar niet zomaar op inloggen via SSH/SFTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:25:
Zit er in de zipabox ook zo'n Config folder met XML bestanden?
Of kan je daar niet zomaar op inloggen via SSH/SFTP?
offtopic:
Nee, is een gesloten systeem, je bedient alles via de cloud interface of via de API (lokaal benaderbaar of via cloud). Zaken zoals een mesh-diagram heb je niet, maar is ook niet nodig omdat het gewoon werkt, geen moeilijk gedoe meer met devices die niet lekker includen enzo.

De API is wel erg uitgebreid en werkt gewoon via HTTP-calls, dus jouw PHP-knutsels kun je er ook wel aan vast knopen.

Maar goed, dat is nogal vloeken in de kerk hier ;) Mocht je meer willen weten dan mag je een DM sturen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met 1 master en 1 slave domoticz.

Ik heb beneden een virtueel pc met een aeon zwave stick draaien.
Nu is echter het bereik op zolder slecht.

Nu heb ik een raspberry pi met daarop ook domoticz geïnstalleerd en daarin zit een RaZberry kaartje.
Ik heb de remote server ook toegevoegd en de 2 domoticz zien elkaar.

Is het nu zo dat ik bij de master de backup kan trekken en die in de slave laden.
Hetzelfde met de zwave controller, en de node slave toevoegen?

Is het dan zo als ik een schakelaar bedien dat het dan door alle 2 de domoticz word aangestuurd? die 2 domoticz zijn gekoppeld in het netwerk.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:38:
[...]

offtopic:
Nee, is een gesloten systeem, je bedient alles via de cloud interface of via de API (lokaal benaderbaar of via cloud). Zaken zoals een mesh-diagram heb je niet, maar is ook niet nodig omdat het gewoon werkt, geen moeilijk gedoe meer met devices die niet lekker includen enzo.

De API is wel erg uitgebreid en werkt gewoon via HTTP-calls, dus jouw PHP-knutsels kun je er ook wel aan vast knopen.

Maar goed, dat is nogal vloeken in de kerk hier ;) Mocht je meer willen weten dan mag je een DM sturen ;)
Ik dacht maar: als je daar alle correcte config xmls hebt dat het wel handig zou kunnen zijn voor Domoticz :P
Ben niet meteen van plan om iets anders te kopen. Eigenlijk doet Domoticz alles wat het moet doen. Alleen zijn nieuwe devices soms moeilijk, maar uiteindelijk komt dat ooit wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 22:17
Help, ik loop vast. Ik probeer van een Hue ledstrip de dimmer waarde uit te lezen in LUA
volgens het domoticz forum kan ik met
code:
1
print(otherdevices_svalues['Keuken ledstrip'])

de waarde van die dimmer ophalen en in de log zetten. Maar er komt helemaal geen waarde terug als ik dat doe, de waarde lijkt wel leeg.

Als ik
code:
1
print(otherdevices['Keuken ledstrip'])
doe krijg ik wel "Set Level" te zien als ie aan is.

iemand een idee hoe ik wel die waarde kan ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met otherdevices zou je "Set Level: 8 % " moeten krijgen, met otherdevices_svalues "8".
Maar waarom schrijven in de log? Wordt toch al in de historiek van de schakelaar opgeslaan?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2016 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 22:17
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:18:
Met otherdevices zou je "Set Level: 8 % " moeten krijgen, met otherdevices_svalues "8".
Maar waarom schrijven in de log? Wordt toch al in de historiek van de schakelaar opgeslaan?
in de log omdat ik dan de waarde kan zien tijdens het maken van het script. Maar otherdevices geeft alleen "Set Level" terug en otherdevices_svalues blijft leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 13:32
Werkt de keypad welke jij had goed binnen Domoticz, ook met de RFID tags en alle knoppen?
DukeBox schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:21:
[...]

Die eerste kort mee gespeeld maar is niet bruikbaar als je meer dan 1 status wilt.

Die 2e vind ik te beperkt maar lijkt erop dat die wel veel meer kan.

Ikzelf had deze in gebruik: http://nl.aliexpress.com/...6556.html?storeId=1938513

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:03:
Werkt de keypad welke jij had goed binnen Domoticz, ook met de RFID tags en alle knoppen?
RFID is niet via domoticz maar ja, de status melding (home/away/disarm) werkt al was het over 433 natuurlijk niet echt veilig. Daarom werk ik nu via https met touch screens.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iemand een suggestie voor een goede, goedkope, raam- of deursensor? Chinees is ook prima.
Protocol maakt me niet uit, al zal het waarschijnlijk 433Mhz worden.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 03-06-2016 12:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

anandus schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:35:
Iemand een suggestie voor een goede, goedkope, raam- of deursensor? Chinees is ook prima.
Protocol maakt me niet uit, al zal het waarschijnlijk 433Mhz worden.
Gewoon de kaku? 433 zal nooit echt goed zijn, maar ik heb er één thuis en die werkt eigenlijk prima.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik heb een boel kaku spul, ook deur/raam sensor. Eigenlijk mis ik niet veel meer dan 1% of zo van mijn schakelacties denk ik. Als ik daar de 433 x10 pir's/schakel en somfy rolgordijn bij tel wordt her nog minder.

Dus de problemen die ik her en der lees met 433 spul herken ik niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:51:
[...]

Gewoon de kaku? 433 zal nooit echt goed zijn, maar ik heb er één thuis en die werkt eigenlijk prima.
Ik zat naar KAKU te kijken, maar die vond ik met 40 euro eigenlijk best duur :X
Ik hoopte eigenlijk op iets goedkopers.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 03-06-2016 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:57
Ik heb een blockly die de staande kamerlamp automatisch moet inschakelen als het donker is en als de TV aan staat. Alleen gaat die lamp niet aan en ik snap niet waarom.

Ik heb 2 dummy schakelaars:
- TV, welke ingeschakeld wordt op basis van ping naar het ip adres van de TV.
- Het is donker, welke inschakelt na zonsondergang.

Beide dummy schakelaars staan ook daadwerkelijk aan. Staande lamp huiskamer staat uit.

Mijn blockly:

IF "TV"=on AND "Het is donker"=on AND "staande lamp huiskamer"=OFF
DO SET "staande lamp huiskamer=on

Lijk simpel, maar de lamp gaat dus niet aan. Hoe kan dat??? In het log staat ook niet dat Domoticz geprobeerd heeft de lamp in te schakelen.
Het vreemde is ook zodra ik de lamp handmatig inschakel en daarna weer uit zet, deze wel weer automatisch inschakelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Blackouts op 03-06-2016 21:33 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Kraz schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:55:
[...]

Zoals je het nu hebt staan gaat de lamp alleen aan als de tijd PRECIES sunset of 22:27 is.
Je kunt hier beter het > teken voor gebruiken.
Ik zelf heb overigens een virtuele switch die "Zon" heet.
Deze gaat aan/uit bij zonsopgang en ondergang. :)
Ik heb nu twee switches aangemaakt, "zon" en "donker". Die twee werken zoals het moet (schakelen netjes om op zonsondergang en zonsopkomst. Mijn blocky ziet er nu zo uit en als ik de away switch omzet wordt volgens de log de boel ook getriggert. Maar er gaat geen lamp aan. Wat kan hier mis zijn?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BG1hllXwndynLGFggbgIGauk/full.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2016-06-03 22:16:34.241 (Dummy hardware) Lighting 1 (Away switch)
2016-06-03 22:16:38.020 User: Admin initiated a switch command
2016-06-03 22:16:38.026 Lampen AAN
2016-06-03 22:16:38.026 EventSystem: Event triggered: Away lampen aan_1
2016-06-03 22:16:38.021 (Dummy hardware) Lighting 1 (Away switch)
2016-06-03 22:16:55.438 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
2016-06-03 22:16:56.114 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) Usage (Vermogen keuken)
2016-06-03 22:16:56.116 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) General/kWh (kWh Meter)
2016-06-03 22:17:01.401 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) Usage (Vermogen achter)
2016-06-03 22:17:01.403 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) General/kWh (kWh Meter)
2016-06-03 22:17:02.454 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) Usage (Vermogen midden)
2016-06-03 22:17:02.456 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) General/kWh (kWh Meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 07:58

Kraz

Saving the world

breinonline schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:22:
[...]

Ik heb nu twee switches aangemaakt, "zon" en "donker". Die twee werken zoals het moet (schakelen netjes om op zonsondergang en zonsopkomst. Mijn blocky ziet er nu zo uit en als ik de away switch omzet wordt volgens de log de boel ook getriggert. Maar er gaat geen lamp aan. Wat kan hier mis zijn?

[afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2016-06-03 22:16:34.241 (Dummy hardware) Lighting 1 (Away switch)
2016-06-03 22:16:38.020 User: Admin initiated a switch command
2016-06-03 22:16:38.026 Lampen AAN
2016-06-03 22:16:38.026 EventSystem: Event triggered: Away lampen aan_1
2016-06-03 22:16:38.021 (Dummy hardware) Lighting 1 (Away switch)
2016-06-03 22:16:55.438 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
2016-06-03 22:16:56.114 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) Usage (Vermogen keuken)
2016-06-03 22:16:56.116 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) General/kWh (kWh Meter)
2016-06-03 22:17:01.401 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) Usage (Vermogen achter)
2016-06-03 22:17:01.403 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) General/kWh (kWh Meter)
2016-06-03 22:17:02.454 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) Usage (Vermogen midden)
2016-06-03 22:17:02.456 (Aeotec z-stick gen5 @ttyACM0) General/kWh (kWh Meter)
Ligt het niet aan dat Random statement? Wat als je de lamp alleen aan laat gaan?
Ik heb geen aparte switch "donker" alles wat ik wil triggeren op zonsondergang gaat op basis van die Zon-switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Random eruit gehaald en inderdaad, dan werkt het wel. Ik dacht dat random op 00:05 betekende dat ergens in 5 minuten de lamp uit zou gaan, niet dat hij soms wel en soms niet uit zou gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Gevonden, je hebt gelijk. Ik heb daar niet aan gedacht omdat onder het kopje time alleen een ##:## statement beschikbaar is. Onder logic staat wel een # statement en die werkt inderdaad. Dank Kraz en ThinkPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

bramv82 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:27:
Ik heb een blockly die de staande kamerlamp automatisch moet inschakelen als het donker is en als de TV aan staat. Alleen gaat die lamp niet aan en ik snap niet waarom.

Ik heb 2 dummy schakelaars:
- TV, welke ingeschakeld wordt op basis van ping naar het ip adres van de TV.
- Het is donker, welke inschakelt na zonsondergang.

Beide dummy schakelaars staan ook daadwerkelijk aan. Staande lamp huiskamer staat uit.

Mijn blockly:

IF "TV"=on AND "Het is donker"=on AND "staande lamp huiskamer"=OFF
DO SET "staande lamp huiskamer=on

Lijk simpel, maar de lamp gaat dus niet aan. Hoe kan dat??? In het log staat ook niet dat Domoticz geprobeerd heeft de lamp in te schakelen.
Het vreemde is ook zodra ik de lamp handmatig inschakel en daarna weer uit zet, deze wel weer automatisch inschakelt.
Heb je ook een modus dat je staande lamp uit gaat? Want als "staande lamp huiskamer" op aan blijft staan, terwijl deze fysiek uit staat, zal hij niet aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobus_NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 13:09
ik ben met blockly een sunset scripje aan het maken maar nu look ik er een beetje op vast...
nu denk ik zelf dat het ergens in de tijd fout gaat maar ik zie gewoon even niet meer de oplossing.

ik wil dat als de zon ondergaat de lamp aan gaat en dan rond een uurtje of 00:00 de lamp weer uit gaat.

zou iemand mij kunnen helpen?
alvast bedankt! :)

Sunset

[ Voor 15% gewijzigd door Cobus_NL op 04-06-2016 01:48 ]

PSN: CobusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 13:33
Cobus_NL schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 01:47:
ik ben met blockly een sunset scripje aan het maken maar nu look ik er een beetje op vast...
nu denk ik zelf dat het ergens in de tijd fout gaat maar ik zie gewoon even niet meer de oplossing.

ik wil dat als de zon ondergaat de lamp aan gaat en dan rond een uurtje of 00:00 de lamp weer uit gaat.

[afbeelding]
Je zet de lamp aan voor 0 minuten. Dat ga je niet waarnemen ;).

Je kan een "else if" statement opnemen om de lamp weer uit te schakelen.

Edit: ik denk dat het "time block" daar sowieso niet gaat werken. Hier moet je een aantal (integer) invoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door BoschR op 04-06-2016 02:29 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UucA7oAm3AFKZhVYovScqD0I/full.png
Dit kan op verschillende manieren, o.a.:

1:
If [Time > Sunset] and [Hue Lamp Eettafel = Off]
Do Set [Hue Lamp Eettafel = On]
Else if [Time = 0:00] and [Hue Lamp Eettafel ≠ Off]
Do Set [Hue Lamp Eettafel = Off]

2:
If [Time > Sunset] and [Hue Lamp Eettafel = Off]
Do Set [Hue Lamp Eettafel = On]
Else if [Time >= 0:00] and [Time <= Sunrise] and [Hue Lamp Eettafel ≠ Off]
Do Set [Hue Lamp Eettafel = Off]

1 triggert alleen óp middernacht en 2 vanáf middernacht tot zonsopkomst.
Soms wil Domoticz weleens vastlopen/opnieuw opstarten/triggers op hele uren missen vanwege backups waardoor triggeren óp een tijd niet betrouwbaar blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 11:30

[afbeelding]
Kan dit niet met 2 timers op de switch zelf?
Ik heb er in iedergeval een op verschillende lampen zodat deze 15 minuten voor zonsondergang aan springen. Zet ze handmatig uit, maar een timer om 00.00 met uitschakelen erbij en je bent klaar?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Of via een virtuele switch donker c.q. zon, zie mijn vraag een pasr posts en pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b_weijenberg schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:54:
[...]

De codes mogen lopen van 0 00 01 t/m F FF FF

Dit bericht geeft aan dat de betreffende code nog niet in de RFXtrx433E opgeslagen is.

De procedure is:
Selecteer een willekeuige ID,
- zet de motor op inleren,
- druk de Program knop op de Somfy remote in,
- selecteer een willekeurige ID en unit code in het Domoticz configuratie schermpje,
- klik de Test knop. Dit verstuurt een program commando met de RFXtrx433E. Er wordt dan een RF Program commando verstuurd en de code wordt in de RFXtrx433E opgeslagen.

Nu kan je de overige commando's versturen.

Zie hfdstk 12 http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Bedankt! Het werkt ;)

Mijn zonneluifel zal geen tweede keer breken omdat hij blijven open staan is bij regen.
Voortaan gaat hij enkel open als er niet veel wind voorspeld is door Weather Underground en er geen regen voorspeld is door buienradar en de temperatuur in de living hoger is dan 20° en de zonnepanelen meer dan 1200W vermogen leveren.
Van het minste dat er regen voorspeld wordt of er teveel wind is gaat hij dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Vandaag een Danfoss z-wave thermostaatkraan binnen gekregen maar ik krijg hem op een of andere manier niet gekoppeld met Domoticz. Ik heb een Raspberry met Aeotec Z-Stick Gen5. Zowel via sensor toevoegen binnen Domoticz als los met de Aeotec Z-Stick Gen5 krijg ik geen connectie. Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de kraan op de radiator gezet?
Anders werken ze niet.
In principe is het vrij simpel: domoticz/stick in include mode en op het middenste knopje drukken.
Dat zijn hier de makkelijkste devices om te includen/excluden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:08:
Is de kraan op de radiator gezet?
Anders werken ze niet.
In principe is het vrij simpel: domoticz/stick in include mode en op het middenste knopje drukken.
Dat zijn hier de makkelijkste devices om te includen/excluden.
Hij zit inderdaad nog niet op de kraan. Zou dat het probleem zijn? Ik heb nog niet de juiste kranen op mijn radiatoren ben ik achtergekomen. Maar ik wil hem eerst graag testen voordat ik andere kranen op de radiatoren ga zetten. Kan ik hem niet op een andere manier testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk van niet. Ze willen pas includen als ze gemonteerd zijn en een testbeweging gedaan hebben.
Passen ze dan nu niet op de kraan? Van mij zat het pinnetje te ver. Ik boorde een klein gaatje in het bewegend deel van de kraan om er dan een kort afgeknipt stukje schroef in te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:31
Ik ben met dit project bezig. http://www.esp8266.nu/index.php/RFID Van Ebay een rfid lezer en 20 tag's gehaald. Werkt erg simpel. Als je een tag voor de lezer houd krijg je een de id in een text device te zien.

Afbeeldingslocatie: http://rotteveel.be/tweakers_fora/rfid.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Domoticz draait alweer een tijdje zonder (merkbare) problemen op een Raspberry Pi met een SD kaartje en USB stick. Nu draai ik nog Domoticz versie 2.2995, maar ik zie dat er al weer veel nieuwere versies zijn.
Wat is aan te bevelen? Updaten, of gewoon zo laten (If it ain't broke, don't fix it)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zoals je zegt: if it ain't broken don't fix it.
Maar, misschien steekt er wel nieuwe functionaliteit in die je leuk zou vinden. Alleen is dat niet altijd duidelijk wat er allemaal bijgekomen en gefixed is.
Er is wel een nieuwere stable. Misschien is dat wel een optie?
Sowieso zou ik wel de hele domoticz map even kopieren en apart zetten. Als je weet dat die echt stabiel werkt voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, van de week deed domoticz het niet meer. Reboot... geen effect. Service handmatig starten ook niet, hij start niet meer. Nu heb ik gister de installatiefile opnieuw gedownload en uitgevoerd, daarna werkte het weer. Maar nu sta ik op, en is ie weer stuk :( is er nog iets van een logfile waarin hij iets wegschrijft als er tijdens het opstarten problemen zijn?
Anders pak ik misschien maar een ander SD kaartje, en installeert ik de boel opnieuw. En daarna de database overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je logging hebt aan staan is er inderdaad een logfile. Meestal zal dat /var/log/domoticz.log zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 06:59:
Hmm, van de week deed domoticz het niet meer. Reboot... geen effect. Service handmatig starten ook niet, hij start niet meer. Nu heb ik gister de installatiefile opnieuw gedownload en uitgevoerd, daarna werkte het weer. Maar nu sta ik op, en is ie weer stuk :( is er nog iets van een logfile waarin hij iets wegschrijft als er tijdens het opstarten problemen zijn?
Anders pak ik misschien maar een ander SD kaartje, en installeert ik de boel opnieuw. En daarna de database overzetten.
Meestal hebben dit soort problemen inderdaad te maken met een SD kaartje wat niet goed meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:49
Ok ik heb sinds een 2 weken dat ik de raspberry en dan dus ook de domoticz niet meer kan benaderen.
Ook niet meer via ssh na even de stroom eraf werkt alles weer.
zou dat ook de sd kunnen zijn dan?
Is echter niet oud de sd een 2 a 3 maandjes max.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 06-06-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
SpikeHome schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:22:
Ok ik heb sinds een 2 weken dat ik de raspberry en dan dus ook de domoticz niet meer kan benaderen.
Hoe is die Pi met het netwerk verbonden? Kabel of wifi? Met die laatste schijnt het nog wel regelmatig (1x per dag? Zelf geen directe ervaring mee, maar wel gezien in fora topics en bij een collega van mij) voor te komen dat die wifi verbinding er helemaal uitklapt. Sommigen lossen dat op door met een cron job regelmatig te kijken of de verbinding nog werkt en als die niet meer werkt de wifi verbinding te herstarten.

[ Voor 7% gewijzigd door tsjoender op 06-06-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Ik heb dit ook bij mijn RPI gehad een tijdje terug. Was met een beta release (draai nu nog beta release alleen andere versie). Gebruik geen WiFi maar bekabeld netwerk. Na een bepaalde update is het niet meer voorgekomen. Draai nu V3.5204.

[ Voor 3% gewijzigd door Witlof op 06-06-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
Ik heb mijn pi verbonden via kabel, heb ook de watchdog instructies gevolgd en als er niet naar de log wordt geschreven gaat hij rebooten.

Echter merk ik als ik het security panel gebruik / lang open laat staan dat de webservice hangt. pi is niet benaderbaar maar de watchdog reageert er ook niet op.
Een reboot helpt dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 08:27

R-B

Blokkert

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:42:
[...]

[...]

Je kunt natuurlijk om te proberen het script even aanpassen naar een lamp in je woonkamer, dan kun je zien of het gedrag daar ook optreedt.

En verder, zou je je script niet simpeler kunnen maken? Je hebt nu allerlei voorwaarden voor aan, en eigenlijk diezelfde voorwaarden (maar dan omgekeerd) voor uit. Dat kan simpeler lijkt mij? Als aan de voorwaarden voor 'aan' niet wordt voldaan, dan is de else-conditie daarvan toch niet meer dan een IF pomp = On THEN commandarray(pomp) == Off ?
Op die manier voorkom je denk ik dat de boel gaat lopen 'klapperen' tussen aan/uit.

offtopic:
'Teveel' is 'too', de 'to' die jij gebruikt staat voor 'naar' ("I'm going to ...")
Het fenomeen is er nog steeds.

Het "uit" commando wordt NIET verstuurd, maar toch stopt de pomp er continu mee. Volledig random.
Terwijl in hetzelfde device (2x schakelcontact in 1 unit) de tuinverlichting netjes continu aanblijft.

Enige verschil is device-changed of tijd gebaseerd script. Ik zal de pomp ombouwen tot device-changed script en kijken of invloed heeft.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:49
tsjoender schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:41:
[...]

Hoe is die Pi met het netwerk verbonden? Kabel of wifi? Met die laatste schijnt het nog wel regelmatig (1x per dag? Zelf geen directe ervaring mee, maar wel gezien in fora topics en bij een collega van mij) voor te komen dat die wifi verbinding er helemaal uitklapt. Sommigen lossen dat op door met een cron job regelmatig te kijken of de verbinding nog werkt en als die niet meer werkt de wifi verbinding te herstarten.
Het is de Pi3 maar via kabel verbonden.
Paar weken terug kwam ik erachter had toen wel een apt-get update via ssh etc gedaan.
Dus dacht dat het daaraan lag.
Maar nu is het af en toe spontaan.
Kan de de webservice van domoticz niet bereiken.
Vervolgens probeer ik het via ssh en dat werkt dan ook niet.
En volgens mij kon ik de Pi wel pingen maar dat weet ik zo even niet zeker meer (zal dit extra testen als het weer voorkomt).

overigens sinds ik hierachter kwam dmv cronjob elke nacht om 2.00 de domiticz service stoppen en om 2.045 de Pi laat rebooten.
maar ondanks dat was gisteren de pi niet bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Ik heb een blocky die me een mailtje stuurt (moet notificatie worden), als de buitentemperatuur boven de temperatuur in de slaapkamer komt en andersom. Het is een herinnering om de ramen open/dicht te doen. Ik heb een hekel aan warmte dus wil op deze manier proberen de temperatuur in de slaapkamer zo laag mogelijk te houden.

Daarnaast rechtvaardigt het de aanschaf van een cresta voor op de slaapkamer. :+

Het probleem is alleen: het script wordt constant uitgevoerd. Het is namelijk altijd ofwel warmer in de slaapkamer ofwel buiten warmer. 8)7 Kan iemand me helpen het script zodanig te maken dat hij alleen een notificatie stuurt zodra de ene temperatuur de andere passeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Pak een dummy schakelaar voor raam open en raam dicht en laat die aanspringen bij het passeren. Dan notificatie alleen als de schakelaar aan of uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe dat ook :)
Maar dan in php:
PHP:
1
2
3
4
5
//Ramen open/dicht.
    if($this->s['weg']=='Off'&&$this->s['slapen']=='Off'){
        if(($Tbuiten>$this->s['kamer_temp']&&$Tbuiten>$this->s['tobi_temp']&&$Tbuiten>$this->s['alex_temp'])&&$Tbuiten>19&&($this->s['kamer_temp']>19||$this->s['tobi_temp']>19||$this->s['alex_temp']>19)&&($this->s['raamkamer']=='Open'||$this->s['raamtobi']=='Open'||$this->s['raamalex']=='Open')) if($this->cget('timeramen')<$this->tweeuur){$this->telegram('Ramen boven dicht doen, te warm buiten',false);$this->telegram('Ramen boven dicht doen, te warm buiten',false,'Kirby');$this->cset('timeramen',$this->time);}
        else if(($Tbuiten<=$this->s['kamer_temp']||$Tbuiten<=$this->s['tobi_temp']||$Tbuiten<=$this->s['alex_temp'])&&($this->s['kamer_temp']>20||$this->s['tobi_temp']>20||$this->s['alex_temp']>20)&&($this->s['raamkamer']=='Closed'||$this->s['raamkamer']=='Closed'||$this->s['raamkamer']=='Closed')) if($this->cget('timeramen')<$this->tweeuur){$this->telegram('Ramen boven open doen, te warm binnen',false);$this->telegram('Ramen boven open doen, te warm binnen',false,'Kirby');$this->cset('timeramen',$this->time);}
    }

Kortom:
Als het buiten warmer is dan 19° graden en 1 van de kamers is warmer dan 19° wordt een telegram gestuurd, tenminste als dat niet in de laatste 2 uur gebeurde.
Heb ik de ramen dus 2 uur later nog niet toe gedaan wordt ik herinnerd, anders niet.
's Avonds komt dan het omgekeerde bericht wanneer het interessant wordt om ze te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:35:
[...]

Het is de Pi3 maar via kabel verbonden.
Paar weken terug kwam ik erachter had toen wel een apt-get update via ssh etc gedaan.
Dus dacht dat het daaraan lag.
Maar nu is het af en toe spontaan.
Kan de de webservice van domoticz niet bereiken.
Vervolgens probeer ik het via ssh en dat werkt dan ook niet.
En volgens mij kon ik de Pi wel pingen maar dat weet ik zo even niet zeker meer (zal dit extra testen als het weer voorkomt).

overigens sinds ik hierachter kwam dmv cronjob elke nacht om 2.00 de domiticz service stoppen en om 2.045 de Pi laat rebooten.
maar ondanks dat was gisteren de pi niet bereikbaar
Ik zou de logging eens gaan bekijken aangezien het geen normaal gedrag is voor Domoticz.
Draait hier al weken achter elkaar zonder een herstart. Het is ook niet nodig om Domoticz steeds te moeten herstarten in de nacht.

Beter is om het probleem te gaan onderzoeken. Mogelijk een SD kaart die niet lekker werkt, een Event of script die iets doet wat hij niet moet doen etc.

Desnoods even een nieuwe image downloaden en DB terugzetten en kijken of het dan ook gebeurt.
Als het dan nog voorkomt de DB eens verwijderen en dan stap voor stap je hardware gaan toevoegen en even paar dagen testen en dan steeds iets toevoegen.

Op die manier kom je hopenlijk achter de oorzaak ipv symptoombestrijding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Witlof schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:57:
Pak een dummy schakelaar voor raam open en raam dicht en laat die aanspringen bij het passeren. Dan notificatie alleen als de schakelaar aan of uit gaat.
Bedoel je dat ik een virtual switch aanmaak, en dan een blocky maak die de status van die switch omzet bij het passeren, en vervolgens met een tweede blocky het mailtje regelen?

Dat heb ik ook geprobeerd, maar op één of andere manier krijg ik dan alsnog constant mail..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
Duci schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:03:
[...]

Bedoel je dat ik een virtual switch aanmaak, en dan een blocky maak die de status van die switch omzet bij het passeren, en vervolgens met een tweede blocky het mailtje regelen?

Dat heb ik ook geprobeerd, maar op één of andere manier krijg ik dan alsnog constant mail..
Als de buitentemperatuur hoger is dan op de slaapkamer laat je de virtuele switch aan gaan. Bij deze switch stel je een notificatie in. Dus als de switch aan springt krijg je een email.
De volgende minuut wanneer je blocky / lua / php weer draait en ziet dat de buitentemperatuur hoger is dan op de slaapkamer gaat hij de switch (weer) aanzetten.

Echter deze stond al aan en daardoor krijg je niet constant een notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
BartRot schreef op zondag 05 juni 2016 @ 17:43:
[...]

Ik ben met dit project bezig. http://www.esp8266.nu/index.php/RFID Van Ebay een rfid lezer en 20 tag's gehaald. Werkt erg simpel. Als je een tag voor de lezer houd krijg je een de id in een text device te zien.

[afbeelding]
Ziet er leuk uit. Maar deze wordt dus aangesloten via een kabel als ik het goed begrijp? op de gpio? Dat word lastig bij mij. de plek van de Pi en de toekomstige plaats van de reader liggen nogal ver van elkaar.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
c0rneel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:53:
[...]

Als de buitentemperatuur hoger is dan op de slaapkamer laat je de virtuele switch aan gaan. Bij deze switch stel je een notificatie in. Dus als de switch aan springt krijg je een email.
De volgende minuut wanneer je blocky / lua / php weer draait en ziet dat de buitentemperatuur hoger is dan op de slaapkamer gaat hij de switch (weer) aanzetten.

Echter deze stond al aan en daardoor krijg je niet constant een notificatie.
Bedankt! Maar ik kwam er zojuist achter dat het gewoon aan mijn belabberde Blocky skills lag. |:(

Ik had zoiets als:

IF buitentemparatuur > binnentemperatuur SET ramendichtdoen = ON

Waardoor hij dat elke minuut braaf ging doen. Ook als de schakelaar al ON stond zette hij hem elke minuut nogmaals op ON.

Wat ik had moeten doen is iets als:

IF buitentemparatuur > binnentemperatuur AND ramendichtdoen = OFF SET ramendichtdoen = ON

Dan zet ie inderdaad het ding alleen op ON als hij eerst OFF stond. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42
anconakip schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:15:
[...]

Ziet er leuk uit. Maar deze wordt dus aangesloten via een kabel als ik het goed begrijp? op de gpio? Dat word lastig bij mij. de plek van de Pi en de toekomstige plaats van de reader liggen nogal ver van elkaar.
hij doet het vandaar ook met een ESP8266 via wifi naar de PI....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
jacquesmulders schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:34:
[...]

Dacht ik al. Daar heb ik helaas nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

jacquesmulders schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:34:
[...]

Zijn er ook ESP8266 behuizingen zodat die ESP enigszins fraai weg te werken is?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verdenk ook het SD kaartje. Ik heb een Pi2 en als ik hem uit zet, dan is daarna mijn SD kaart onbruikbaar. Moet ik een oud image terugzetten en de DB en mijn scripts restoren. Daarna doet hij het weer.

Het gekke is dat een reboot (dus eerst domoticz stoppen en dan een init 6) wel zonder problemen werkt.

Ik ga binnenkort maar weer eens een nieuw kaartje scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:34
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:05:
[...]

Ik verdenk ook het SD kaartje. Ik heb een Pi2 en als ik hem uit zet, dan is daarna mijn SD kaart onbruikbaar. Moet ik een oud image terugzetten en de DB en mijn scripts restoren. Daarna doet hij het weer.

Het gekke is dat een reboot (dus eerst domoticz stoppen en dan een init 6) wel zonder problemen werkt.

Ik ga binnenkort maar weer eens een nieuw kaartje scoren.
Sluit je wel alles netjes af of trek je gewoon de stekker eruit? Dat laatste kan namelijk je kaartje stuk maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 13:15
Weet iemand of er ook kleine switches bestaan die ik bijvoorbeeld 5v kan laten schakelen via 433mhz? Die kaku dingen zin wel handig, maar ik zou ook wat electronica willen schakelen via domoticz. Heb zelf niet echt iets kunnen vinden.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
Maverick schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:52:
Weet iemand of er ook kleine switches bestaan die ik bijvoorbeeld 5v kan laten schakelen via 433mhz? Die kaku dingen zin wel handig, maar ik zou ook wat electronica willen schakelen via domoticz. Heb zelf niet echt iets kunnen vinden.
Die esp8266 die hierboven genoemd worden zijn misschien wel geschikt. Ik ben er de laatste paar dagen ook mee bezig.

Via wifi lees ik de temperatuur uit en schakel ik een relais. Het lijkt nu wat meer op een bom door alle draden, een case voor die printjes zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Maverick schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:52:
Misschien is het Aoke relay iets?
Zie hfdstk 7.10 http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.