Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 08:27

R-B

Blokkert

M.v.Veelen schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Zo? Ik heb de zwarte draad zwart/bruin gemaakt omdat het een 2-draads-aansluiting is met een netsnoer + eurostekker.

Dan zou ik de nuldraad die naar de lamp loopt op de N kunnen aansluiten en de fase (in) op N en de schakeldraad op O. Right?

[afbeelding]

Edit:

zo dus.....

[afbeelding]
NEE!

L = is OK
N MOET naar N op Fibaro
Van dezelfe N ga je naar lamp N (Door lussen naar lamp)
O = Aansturing Lamp, 1 draad eruit naar lamp.

EDIT::

Huh, ik zie dat jou plaatje ook kan.

Beetje vaag voor mij, maar zal wel dan? Dat is z.g.n 2 draads aansluiting

YouTube: Fibaro dimmer 2 draads aansluiten

[ Voor 15% gewijzigd door R-B op 26-05-2016 14:18 . Reden: Huh ? ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:D

Het werkt inderdaad al. Eigenlijk wel logisch, maar bij 99% van de situaties gaat men er vanuit dat er een schakelaar wordt aangesloten. Vanavond eens mee spelen (= kijken welk dimniveau gewenst is). Thanks!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 19:34
M.v.Veelen schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:22:

Het werkt inderdaad al. Eigenlijk wel logisch, maar bij 99% van de situaties gaat men er vanuit dat er een schakelaar wordt aangesloten. Vanavond eens mee spelen (= kijken welk dimniveau gewenst is). Thanks!
De schakelaren moeten via S aangesloten worden. Dat staat verder los van de lamp.
Je zou bijna kunnen zeggen dat je 2 schakelaren op 1 lamp hebt.
De fysieke schakelaar (soort opdrachtgever/trigger) en de module zelf (de uitvoerder)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Matis schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:48:
Waarschijnlijk een corrupt filesystem, waardoor de sshd niet meer bij zijn configuratie bestanden kan.
Geen ssh toegang is bij mij meestal de eerste indicatie van een verrotte rootfs.

Nu ben ik ondertussen zo handig met het herinstalleren van de RPi en configureren van de zut, dat ik het rootfs op een externe USB stick heb gezet. Veel sneller en nog robuuster ook :)
Gisteren heb ik eindelijk de SD-kaart in een desktop met Linux gehangen maar beide partities zijn in orde en leesbaar. Het lijkt er dan toch op dat er misschien iets met het OS zelf is. :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42

ik wil je niet afzeiken maar dit is de 2e keer met min of meer de zelfde vraag... is het wel verstandig dat je met elektra klooit?! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacquesmulders schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:12:
[...]

ik wil je niet afzeiken maar dit is de 2e keer met min of meer de zelfde vraag... is het wel verstandig dat je met elektra klooit?! :o
Ik probeer juist het klooien te voorkomen :D En ik was gisteren ook wel duidelijk: ik zag nergens voorbeelden zonder een schakelaar. Overigens zie je dat de reactie die ik kreeg ook afwijkt van wat het nu eindelijk is geworden.

Better safe than sorry zeg ik dan maar he? O-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

Gonadan schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:44:
Gisteren heb ik eindelijk de SD-kaart in een desktop met Linux gehangen maar beide partities zijn in orde en leesbaar. Het lijkt er dan toch op dat er misschien iets met het OS zelf is. :?
Misschien heb je je ~/.ssh map de verkeerde rechten gegeven. Deze moet 600 zijn.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:56
M.v.Veelen schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:30:
Ik heb een Fibaro FGD-211 dimmer die ik wil aansluiten zónder schakelaar. Deze moet alleen bediend worden door Domoticz. Ik kan verder alleen maar schema's vinden met een enkele of een dubbele schakelaar. Iemand die me kan vertellen hoe ik deze zonder een schakelaar precies aan kan sluiten?

[afbeelding]
Zelf wou ik dit ook gaan doen, maar de dimmer ligt hier nog steeds. Het kan wel, maar je moet de fibaro weerstand kopen en deze dan schakelen:

https://www.betaalbare-do...baro-dimmer-bypass-2.html

[edit]
Owh, zie al dat het gelukt is:

Wel benieuwd hoe je het in domoticz aan de praat hebt gekregen. Ik zie namelijk 4 schakelaar en kan hier niks mee doen. Tot nu toe is de dimmer voor mij de grootste flop geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door grote_oever op 27-05-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kreeg 1 dimmer in de devices list te zien, die geselecteerd en werkte meteen. Niets bijzonders gedaan dus.
Overigens waren de Fibaro's wel lastig toe te voegen, maar verder werken ze prima.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Matis schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:42:
Misschien heb je je ~/.ssh map de verkeerde rechten gegeven. Deze moet 600 zijn.
Dat is het malle, ik heb zelf nooit ergens aan gezeten. Het werkt van de ene op de andere dag niet meer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 21:47
grote_oever schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:43:
[...]

Zelf wou ik dit ook gaan doen, maar de dimmer ligt hier nog steeds. Het kan wel, maar je moet de fibaro weerstand kopen en deze dan schakelen:

https://www.betaalbare-do...baro-dimmer-bypass-2.html
Dat is onzin, die bypass is alleen nodig als je aangesloten belasting te laag is. Je kunt de dimmer gewoon conform de standaard schema's aansluiten en de schakelaar gewoon niet aansluiten. Werkt prima in Domoticz, de dimmer en schakelaars komen daar gewoon beschikbaar na het pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
bikermouse schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:52:
[...]

Dat is onzin, die bypass is alleen nodig als je aangesloten belasting te laag is. Je kunt de dimmer gewoon conform de standaard schema's aansluiten en de schakelaar gewoon niet aansluiten. Werkt prima in Domoticz, de dimmer en schakelaars komen daar gewoon beschikbaar na het pairen.
Owh, ik las het niet goed. Ging om de schakelaar. Ik wil hem zonder de lamp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

Gonadan schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 23:46:
Dat is het malle, ik heb zelf nooit ergens aan gezeten. Het werkt van de ene op de andere dag niet meer.
Het spijt me, maar ik kan je (van deze afstand) ook niet verder helpen. Ik kan me niet bedenken, anders dan hardwarematig falen, wat er anders kapot aan kan zijn.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 15:03
Ik wil m'n koffie volautomaat 's ochtends automatisch laten inschakelen via Domoticz. Het opstarten (verwarmen en spoelen) duurt nogal even namelijk... Er valt dus aardig wat tijdswinst te behalen als hij 's ochtends automatisch start wanneer ik mijn telefoon van de lader haal in de slaapkamer 8)

De automaat schakelt normaal in via een druktoets. Mijn idee was om deze druktoets door te lussen en aan een Fibaro FGS-222 relais schakelaar te koppelen.

Ik vroeg mij af of de Fibaro FGS-222 de juiste schakelaar is hiervoor? Of zijn er betere oplossingen?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:20
Sinds kort heb ik een rasp-pi met aeon stick aangeschaft om eens te kijken wat voor leuks dit domoticz allemaal kan bieden. Hierbij heb ik mede een motion en smoke melder van fibaro besteld.

Nu kom ik alleen maar problemen tegen als ik een search doe, een ervan had ik ook (unknown device) bij de node include. Dit is aangepast door een regel in de xml te kopieren.

Echter nu heb ik dus de FGMS-001 gekoppeld en zie ik leuk allerlei 'unknown' switches. Is er iemand die mij kan verwijzen naar hoe je kan achterhalen wat welke switch is?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yrPsEUJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ID 00000200 is de bewegingssensor. De overige kunnen gewoon genegeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Heeft iemand enig idee hoe ik Domoticz kan vertellen de Z-wave hardware configuratie opnieuw uit te lezen vanuit de XML bestanden? (https://github.com/OpenZW...manufacturer_specific.xml)

De Open-zwave XML bestanden zijn soms wat out of date en Domoticz loopt helaas nog veel verder achter dus ik heb nu wat devices met incorrect/incomplete settings.

Verwijderen en opnieuw toevoegen kan natuurlijk, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 21:47
grote_oever schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:28:
[...]

Owh, ik las het niet goed. Ging om de schakelaar. Ik wil hem zonder de lamp aansluiten.
Als je er helemaal niets aan belasting op aansluit, dan heb je al helemaal geen bypass nodig lijkt me... wat wil je daarmee bereiken dan? (misschien leuk om te zien hoeveel vermogen je dan voor niets in die bypass verbrand ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
bikermouse schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:21:
[...]

Als je er helemaal niets aan belasting op aansluit, dan heb je al helemaal geen bypass nodig lijkt me... wat wil je daarmee bereiken dan? (misschien leuk om te zien hoeveel vermogen je dan voor niets in die bypass verbrand ;-))
Ik wil hem gebruiken om mijn hue te schakelen. Dus als de dimmer aangaat dan zorgt het script ervoor dat de hue lampen aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:58:
Heeft iemand enig idee hoe ik Domoticz kan vertellen de Z-wave hardware configuratie opnieuw uit te lezen vanuit de XML bestanden? (https://github.com/OpenZW...manufacturer_specific.xml)

De Open-zwave XML bestanden zijn soms wat out of date en Domoticz loopt helaas nog veel verder achter dus ik heb nu wat devices met incorrect/incomplete settings.

Verwijderen en opnieuw toevoegen kan natuurlijk, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?
In principe zou het moeten volstaan om de nodige nodes te verwijderen uit zwcfg_xxxxx.xml, of de volledige file te wissen.
Bedenk hierbij wel dat al custom parameter instellingen verloren gaan, maar dan blijft de node id wel gelijk (wat bij ex-/include niet het geval is).
Uiteraard eerst even een kopietje maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:55:
[...]

In principe zou het moeten volstaan om de nodige nodes te verwijderen uit zwcfg_xxxxx.xml, of de volledige file te wissen.
Bedenk hierbij wel dat al custom parameter instellingen verloren gaan, maar dan blijft de node id wel gelijk (wat bij ex-/include niet het geval is).
Uiteraard eerst even een kopietje maken...
Daar was ik al bang voor... ik heb voorlopig maar gewoon handmatig het XML bestand aangepast maar ideaal is het niet :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:34

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb vandaag de Pi en het Arduino bordje in een case passend gemaakt.(van de gamma, cheap). Nu dacht ik dit samen met mijn router die als wifi repeater werkt in de meterkast te plaatsen. Tot Il een helder moment kreeg... 7(8)7 ...ik kan natuurlijk ook een wifi dongel in de Pi steken. Maar welke word ondersteund door domoticz/Jessie?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadat ik m'n ZWave netwerk verder heb uitgebreid willen de nodes in de garage ineens niet meer meewerken. Ik heb geprobeerd om bij de achterdeur (keuken) een extra Fibaro Wall Plug te plaatsen om zo te proberen de oversteek naar de garage te kunnen maken, maar dat wil niet echt lukken.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/iz2ejs.jpg

1: NAS met ZWave controller
2: Repeater
3: Qubino inbouwschakelaar
4: Fibaro wall plug
5: Everspring wall plug
6: Fibaro wall plug
7: Fibaro wall plug
8: Fibaro inbouwschakelaar
9: Everspring wall plug
10: Fibaro inbouwdimmer
11: Fibaro wall plug
12: Qubino inbouwschakelaar
13: Everspring wall plug

'9' lijkt goed bereikbaar, maar reageert de ene keer wel en de andere keer niet. '13' is veelal niet bereikbaar, ook niet via '9' dus. Hoe kan ik de oversteek naar de garage stabieler krijgen? Zijn er ZWave devices die een wat groter bereik hebben? Ik heb de repeater ook even in de keuken geprobeerd, maar dat hielp ook niet.

Het lijkt ook wel alsof het door deze slechte plek in het netwerk zo is dat de rest van het netwerk trager reageert dan normaal.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Een overzicht van de 2 nodes:

Buitenlamp garage (26) is in de tekening nr. '9' en spots achtertuin (27) is in de tekening nr. '13'.

http://nl.tinypic.com/m/j8l6l3/3
http://nl.tinypic.com/m/j8l6l5/3

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-05-2016 07:42 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBoy32
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 07:33
M.v.Veelen schreef op maandag 30 mei 2016 @ 07:31:
Nadat ik m'n ZWave netwerk verder heb uitgebreid willen de nodes in de garage ineens niet meer .....
9: Everspring wall plug
10: Fibaro inbouwdimmer
11: Fibaro wall plug
12: Qubino inbouwschakelaar
13: Everspring wall plug

'9' lijkt goed bereikbaar, maar reageert de ene keer wel en de andere keer niet. '13' is veelal niet bereikbaar, ook niet via '9' dus. Hoe kan ik de oversteek naar de garage stabieler krijgen? Zijn er ZWave devices die
......
Ik heb zelf ook die Everspring wall plug. Bij mij is er eentje erg instabiel: de ene dag draait die lekker en de dag erop is hij niet bereikbaar (keer op keer of ik hem nu ver weg heb staan of dichter bij). Ik heb uiteindelijk op het domoticz-forum vergelijkbare klachten gelezen (en geen oorzaak en oplossing vonden), dus me er maar bij neergelegd dat dit merk/type niet meer door mij aangeschaft zal gaan worden.
Daarmee kan ik je niet vertellen welke het beste bereik heeft, maar wellicht dat non-Everspring zaken aan beide zijde de afstand wel op een betrouwbare manier kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:00
DukeBox schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:50:
[...]

Een scherm via SPI kan je gewoon aansturen als ieder ander scherm met framebuffer destination, je zou bijv. een fullscreen/kiosk browser naar het scherm kunnen sturen, zo gebruik ik het ook op mijn schermpjes.
Ik vind het heel fijn dat het bij jou goed werkt, ik krijg het helaas niet aan de praat.
Mijn touchscreen werkt goed ik kom alleen in de command line terecht als ik opstart en zou graag met Domoticz willen starten.

Misschien zou je mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het belangrijk is om ook het mesh diagram te zien.
De repeater zou je in principe niet nodig moeten hebben. De Qubino's doen dat heel goed. Dat zijn zelfs de enige devices die vanuit elke kamer in mijn huis rechtstreeks naar de controller kunnen.
Fibaro wall pluggen lijken daar minder sterk in te zijn. Zo heb ik er op amper 6 meter die geen rechtstreekse verbinding hebben.
In de domoticz logfile staat wellicht wel een aanwijzing wie/wat er gebeurt.
Zo zie ik af en toe timeouts verschijnen, en net dan gaat het schakelen niet of trager van alle devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:31:
Denk dat het belangrijk is om ook het mesh diagram te zien.
De repeater zou je in principe niet nodig moeten hebben. De Qubino's doen dat heel goed. Dat zijn zelfs de enige devices die vanuit elke kamer in mijn huis rechtstreeks naar de controller kunnen.
Fibaro wall pluggen lijken daar minder sterk in te zijn. Zo heb ik er op amper 6 meter die geen rechtstreekse verbinding hebben.
In de domoticz logfile staat wellicht wel een aanwijzing wie/wat er gebeurt.
Zo zie ik af en toe timeouts verschijnen, en net dan gaat het schakelen niet of trager van alle devices.
Als je de linkjes bekijkt onderin mijn vorige bericht, dan zie je het mesh diagram. Ik heb daar de probleemgevallen geselecteerd zodat je kunt zien waarmee ze berbinding (zouden moeten) maken.
Als ik moet gaan schuiven met de wall plugs, dan is dat ook prima hoor, maar ik heb Eversprings en Fibaro's. Als die dan al problemen geven, dan zou ik zo 1,2,3 niet weten welke plugs ik dan moet gaan gebruiken. Ik zou dan in de keuken en in de garage de wall plugs met de beste reikwijdte willen plaatsen. In de woonkamer heb ik genoeg nodes zitten om eventueel de wat mindere plugs niet op te laten vallen.

Ohja, de repeater had ik helemaal in het begin toen ik nog maar 2 of 3 nodes had en bleek dat ze net te ver van elkaar af zaten. De repeater heb ik alleen nog wel in gebruik, al is het misschien niet echt meer nodig.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ik het goed dat de controller maar met 2 devices verbinding heeft?
Ben nu net ook aan het zoeken hoe ik de verbindingen 'network neighbourhood' kan updaten.
Ik heb hiervoor 2 Fibaro's in direct zicht van de controller gezet op 2 meter afstand.
Network heal zorgt er niet voor dat ze updaten.
Via OZWCP al 'Request Network Update', 'Request Neighbour Update' en 'Assign return route' geprobeerd.
Geen enkele optie zorgt ervoor dat ze direct verbinding krijgen.
Is ex-/include dan de enige optie hiervoor?
Zou toch ook zonder moeten kunnen? Anders kan/mag je nooit een wall plug verplaatsen van locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterker nog, als ik nu kijk, zie ik dat de controller alleen verbindt met de repeater. En de repeater verbindt dan weer met 10 andere nodes die op zich dan weer verder verbinding maken, enz.
Wel heel maf dat nodes die binnen 1 meter afstand van de controller zitten dan niet verbinden met de controller, maar juist met de repeater die verder weg zit. Dat is toch op zijn minst vreemd te noemen? Hoe zorg ik ervoor dat dit logischer loopt? Verwijderen en toevoegen lijkt me toch niet de bedoeling.....?

Ik begrijp overigens niet goed wat je bedoelt met network neighbourhood updaten, maar zo te zien heeft dat ook nog geen zin gehad bij jou.

Edit: Bij mij heeft dat ook niet geholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-05-2016 12:52 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07
Mijn Domoticz is in de soep gelopen en deze wil gaan fixen door Domoticz opnieuw te installeren.
Voor ik dit ga doen draai ik even een back-up. waar kan iemand mij vertellen of Instellingen/ Devices/ Scripts/ Blocky's ook worden op geslagen in deze Domoticz.db?
Want dat is het simpel, back up maken --> Domoticz herinstalleren --> back-up terugzetten.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Laatst online: 10-09 18:28
luigi87 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:31:
Mijn Domoticz is in de soep gelopen en deze wil gaan fixen door Domoticz opnieuw te installeren.
Voor ik dit ga doen draai ik even een back-up. waar kan iemand mij vertellen of Instellingen/ Devices/ Scripts/ Blocky's ook worden op geslagen in deze Domoticz.db?
Want dat is het simpel, back up maken --> Domoticz herinstalleren --> back-up terugzetten.
Ja, blocky's staan ook in de Domoticz.db. Heb van het weekend mijn Domoticz.db verhuist van windows naar een raspberry pi en mijn blocky's zijn mee gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:34

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Gezien het feit dat ik niet gevonden krijg of er een wifi dongel met domoticz werkt, moet ik het verlopig doen met mijn repeater die naast de Pi in de kast hangt.
Dus [ziggo Router(dhcp) <===wifi===> [DD-WRT Router(no DHCP)]_____PI(vast ip adres)

Ik heb onderstaande dingen al aan gepast.

resolve.conf
"# Generated by resolvconf
Domain [intern ip van ziggo router]
nameserver 8.8.8.8
"

dhcpcd.conf
interface eth0
static ip_address=[ip raspberry]
static routers=[intern ip van ziggo router]
static subnet_mask=255.255.255.0
static domain_name_servers=8.8.8.8

Nu is mijn vraag, hoe vul ik onderstaande in, want hier moest ik ook nog wat in veranderen toch?
source-directory /etc/network/interfaces.d
Het lijkt namelijk gewoon te werken zo...

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet manual

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

allow-hotplug wlan1
iface wlan1 inet manual
wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

[ Voor 6% gewijzigd door kromme op 30-05-2016 14:01 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 22:17
kromme schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:53:
Gezien het feit dat ik niet gevonden krijg of er een wifi dongel met domoticz werkt, moet ik het verlopig doen met mijn repeater die naast de Pi in de kast hangt.
Niet zozeer van Domoticz afhankelijk. Eerder van het besturingssysteem. Ik heb meerdere usbdongels meteen werkend gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
boppos schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Ja, blocky's staan ook in de Domoticz.db. Heb van het weekend mijn Domoticz.db verhuist van windows naar een raspberry pi en mijn blocky's zijn mee gegaan.
Top, dat maakt het Back-up en terugzetten een stuk éénvoudiger.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
luigi87 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:45:
[...]

Top, dat maakt het Back-up en terugzetten een stuk éénvoudiger.
Let wel op met scripts die je zelf/handmatig in de scripts-map hebt gezet. Deze worden (uiteraard) niet in je .db opgeslagen.
(Enkel de scripts die je via de user/Domoticz interface hebt gemaakt staan in de .db)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
TravockMD schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:47:
[...]

Let wel op met scripts die je zelf/handmatig in de scripts-map hebt gezet. Deze worden (uiteraard) niet in je .db opgeslagen.
(Enkel de scripts die je via de user/Domoticz interface hebt gemaakt staan in de .db)
Dank je voor de waarschuwing. Ik heb er één script in staan. Ga deze na de herinstallatie ook even via Domoticz importeren.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot nu regelde ik automatische lichten op basis van de zon op en zon onder tijden van Domoticz.
Echter op een druilerige dag als vandaag is dat niet altijd goed.
Dus even aan het werk gegaan...

Naast Domoticz draaide ik ook al een tijdje SBFspot om de gegevens van m'n zonnepanelen naar m'n site te krijgen. Nu gebruik ik diezelfde gegevens ook om een virtuele solar sensor te updaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash
sudo /usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -q -ad1 -am0 -ae0 -nosql

string=$(tail -1 $(/bin/ls -1t /home/pi/smadata/GUY/Zon-Spot*.csv | /bin/sed q))
echo string
var=$(echo $string | awk -F";" '{print $1,$2,$3,$4,$5,$6,$7,$8,$9}')   
set -- $var
oost=$8
west=$9
var=$(echo $oost | awk -F"," '{print $1}')
set -- $var
oostint=$1
var=$(echo $west | awk -F"," '{print $1}')
set -- $var
westint=$1
sum=$((oostint + westint))
echo sum $sum
curl -s --connect-timeout 2 --max-time 5 "http://192.168.0.10:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=412&nvalue=0&svalue=$sum"

Dus vanaf heden een echte lichtmeter in Domoticz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Ik heb het LUA script van https://www.domoticz.com/wiki/Is_it_gonna_rain werkende. Echter elke keer als het gestart wordt gaat het script op repeat binnen die zelfde minuut zo vaak als mogelijk.
code:
1
2
time = os.date("*t")
if ((time.min % 5)==0) then

Het originele script is om de 15 minuten, maar ik heb het aangepast naar 5. Hierdoor start het script elke 5 minuten, maar deze hele minuut blijft het herhalen.

Hoe kan ik dit 1 keer per 5 minuten laten starten en dan pas na 5 min nog een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 15:31
even een crosspost met het domoticz forum wellicht dat mensen hier nog additionale info hebben....

Ik heb van ali een camera gekocht puur in opwelling omdat ie erg goedkoop was. het is er zoeentje I6032W-P vanrevotech. op zich een mooi dingetje en met de software bijgeleverd doet hij het prima, maar ik kom er nu achter dat ie waarschijnlijk niet gaat werken omdat hij geen image kan uploaden. er zit wel een snapshot functie op....geen idee of dat helpt :P

Is er een lijst welke goedkopere cameras wel werken of welk protocol een camera in ieder geval moet hebben om met domoticz te kunnen werken?

[ Voor 22% gewijzigd door WeeDzi op 30-05-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weer een klein probleem waarvan ik niet snap hoe of waarom dat het niet werkt.
Om te beginnen zal ik de situatie uit proberen te leggen.
Ik heb een "virtuele" hotelschakeling gemaakt omdat het bedraad niet voor elkaar te krijgen was.
Beneden aan de trap een schakelaar met een benext zwave schakelaar erachter die dus zowel door de oude schakelaar bedient werd als via zwave.
Boven aan de trap heb ik een kaku switch opgehangen die via domoticz de benext schakelt.
Voor de luxe had ik daar een blockly scripje bijgemaakt waardoor de lamp weer uitging na 30 seconden.

Nu heb ik om het nog exotischer te maken er een mysensors bewegingsmelder bijgehangen zodat de verlichting daar automatisch aangaat, alleen nu werkt het hele script niet meer.

Het enige wat ik verandert heb is dat ik in het eerste blokje een OR vakje ertussen heb gezet met daarbij de sensor. enig idee wat er fout is aan mijn beredenering? want de knop boven werkt ook niet meer zolang ik dit script actief houd.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/3521x5h.png

Voor de duidelijkheid:
trapverlichting boven=kaku schakelaar
trappenhuisverlichting=benext zwave schakelaar
trap=een dummyswitch voor als ik stofzuig ofzo en niet wil dat de verlichting uitgaat elke 30sec.
sensor1=de bewegingssensor

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je eerste blok moet zijn;
if trapverlichting boven = on OR sensor 1 = ON

En, benoem die sensor. Wat ga je doen als je bij sensor 43 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nouja door naar 44 natuurlijk.

Nee die sensor hangt nog niet vast, is nog een uitprobeersel om tegen dingen aan te lopen als deze, dan kan ik hem nu in een mooie behuizing gaan bouwen of ergens anders ophangen. heeft niet zoveel zin als trappenhuis sensor straks in de tuin hangt :D

Maar dankjewel, hier zou ik zelf niet opgekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uh, meneer guyverschuere....

Zou u mij in de juiste richting willen trappen wat betreft:
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Ik zie dat u erg ervaren bent in scripts....
Moet ik iets doen met json commando's om het zichtbaar te maken in domoticz?
Curl commandos en dergelijke zeggen mij nog weinig.
(schaam me wel een beetje om het te vragen, maar still learning... Heb je een linkje naar een voorbeeld?)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2016 19:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:23:
Dit gebruik ik voor m'n fibaro rookmelders:
Heb je de V2 rookmelders? Ik zie de sensors wel verschijnen in Domoticz maar kan deze niet aan/uit schakelen. Klopt dat?

Welk ID heeft de master? Ik kom niet echt verder met deze rookmelders, ze staan erin maar kan er verder niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36
M.v.Veelen schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:19:....... nodes die binnen 1 meter afstand van de controller zitten dan niet verbinden met de controller, maar juist met de repeater die verder weg zit........ network neighbourhood updaten, maar zo te zien heeft dat ook nog geen zin gehad bij jou.
Edit: Bij mij heeft dat ook niet geholpen.
Zelfde situatie hier ook aantal maal ervaren. Nodes onderling en nodes- controller, die slechts enkele meters van elkaar staan, 'zien' elkaar niet.
Pas na veelvuldige 'heal node' opdrachten in een bepaalde volgorde gaan ze elkaar na enige tijd 'zien'.

Ik zou wel willen weten hoe het openwave protocol onderwater werkt, om dit gedrag te kunnen begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:56:
Uh, meneer guyverschuere....

Zou u mij in de juiste richting willen trappen wat betreft:
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Ik zie dat u erg ervaren bent in scripts....
Moet ik iets doen met json commando's om het zichtbaar te maken in domoticz?
Curl commandos en dergelijke zeggen mij nog weinig.
(schaam me wel een beetje om het te vragen, maar still learning... Heb je een linkje naar een voorbeeld?)
Ik ken eigenlijk niks van scripts, maar wel van Google en doe gewoon in stapjes door totdat het werkt.
Als je gegevens wil zichtbaar maken in Domoticz moet je eerst een dummy device kiezen die beste bij je noden past.
Daarna doe je een api call via curl of file_get_contents oid wan het updatedevice commando
Bijvoorbeeld in php
code:
1
function ud($idx,$nvalue,$svalue,$name=""){file_get_contents($this->api . 'json.htm?type=command&param=udevice&idx='.$idx.'&nvalue='.$nvalue.'&svalue='.$svalue);usleep(150000);}

shell ($sum is de waarde die ik stuur naar device 412)
code:
1
curl -s --connect-timeout 2 --max-time 5 "http://192.168.0.10:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=412&nvalue=0&svalue=$sum"
Vaevictis_ schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:11:
[...]

Heb je de V2 rookmelders? Ik zie de sensors wel verschijnen in Domoticz maar kan deze niet aan/uit schakelen. Klopt dat?

Welk ID heeft de master? Ik kom niet echt verder met deze rookmelders, ze staan erin maar kan er verder niets mee.
Ze zijn allen dit type:
FIBARO System FGSD002 Smoke Sensor FIBARO System 0x1002 0x0c02
Devices zijn als volgt:
Ik gebruik hiervan enkel id 29 SDtobi, dat is het rookalarm.
Naast deze is er ook nog een id 3401(zonder voorloop nullen) die de thermometer is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/89fifZc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb sinds gisteren een Razberry en heb hierop een fibaro Wall Plug (fgwpe/f-102)

Gisteren werkte deze plug prima, echter vanacht is hij opgehouden met het melden van het stroomverbruik en schakelt hij niet meer.

Wat ik ook doe hij lijkt niet meer te reageren op een schakelcommando.

Ik heb de Raspberry al een reboot gegeven en de wall plug een keer uit de stroom gehaald. het verbruik word dan wel door gegeven, maar zodra ik probeer te schakelen krijg ik een timeout en word de device als "dead" gemarkeerd.

Verder vroeg ik me af of er mensen ervaring hebben met de warmte ontwikkeling van deze plug? ik had de plug tussen mijn oplader van mijn telefoon zitten om te testen, toen ik deze uit het stopcontact haalde waren de pinnen van het apparaat bloedheet. ook valt het me op dat hij een lichte brom geeft als hij aan staat, iets wat hij volgens mij gisteren ook niet deed.

edit: Nadat de plug afgekoeld is lijkt hij wel weer te werken, maar het lijkt me dat hij niet heet moet worden met enkel een usb adapter er in toch?

[ Voor 7% gewijzigd door ironleg op 31-05-2016 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me dat er iets mis is met die plug en hij retour moet. Ik heb hier een die vaak tot 3000W belast wordt, en één die een elektrisch vuur schakelt van 2000W. Nog nooit warm geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Randy.W schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:55:
[...]

Zelfde situatie hier ook aantal maal ervaren. Nodes onderling en nodes- controller, die slechts enkele meters van elkaar staan, 'zien' elkaar niet.
Pas na veelvuldige 'heal node' opdrachten in een bepaalde volgorde gaan ze elkaar na enige tijd 'zien'.

Ik zou wel willen weten hoe het openwave protocol onderwater werkt, om dit gedrag te kunnen begrijpen.
Misschien dat we hiervoor toch op het OZW forum eens moeten rondneuzen?

Gisteren is er eigenlijk niets veranderd aan het netwerk, maar alles schakelde wel weer prima. Dat terwijl de garage regelmatig toch net even buiten het bereik viel. Dit kan overigens zomaar weer mis gaan, maar ik laat de boel voorlopig even zo draaien omdat ik komend weekend niet thuis ben en niet wil dat mijn vrouw de verlichting niet (goed) kan schakelen :+

Evengoed zou ik wel heel graag de routes opnieuw laten inleren. Maar hoe ?!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WeeDzi schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:32:
even een crosspost met het domoticz forum wellicht dat mensen hier nog additionale info hebben....

Ik heb van ali een camera gekocht puur in opwelling omdat ie erg goedkoop was. het is er zoeentje I6032W-P vanrevotech. op zich een mooi dingetje en met de software bijgeleverd doet hij het prima, maar ik kom er nu achter dat ie waarschijnlijk niet gaat werken omdat hij geen image kan uploaden. er zit wel een snapshot functie op....geen idee of dat helpt :P

Is er een lijst welke goedkopere cameras wel werken of welk protocol een camera in ieder geval moet hebben om met domoticz te kunnen werken?
Daarom is goedkoop vaak duurkoop >:)

Probeer het script van Thinkpad. ALs ik naar de specs op Amazon kijk zou de camera RSTP stream moeten ondersteunen. http://www.amazon.com/Rev...or-Security/dp/B01F3ED3BU

Support protocol: HTTP, TCP/IP, ICMP.RTSP, RTP, UDP, RTCP, SMTP, DHCP, DNS, PPPoE, NTP

Script to get JPEG snapshot from RTSP-stream (ffmpeg)
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=6612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[b]guyverschuere schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:29:Ze zijn allen dit type:
FIBARO System FGSD002 Smoke Sensor FIBARO System 0x1002 0x0c02
Devices zijn als volgt:
Ik gebruik hiervan enkel id 29 SDtobi, dat is het rookalarm.
Naast deze is er ook nog een id 3401(zonder voorloop nullen) die de thermometer is.
[afbeelding]
Thanks, die had ik al opgenomen. De rest van de devices heb ik als slave opgenomen van id 29.

Kun je ze ook handmatig aan/uit schakelen? Wel handig om te weten welke rookmelder er af gaat. Ze hebben nu namen als rookmelder 1, 2 en 3. :9~ Daarnaast wil ik ze ook inzetten als onderdeel van het alarm systeem.

Neem aan dat ze niet automatisch gelinkt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ze zijn niet gelinkt en ze zijn niet inschakelbaar.
Namen zijn belangrijk van je devices, anders vind je niks meer terug als je er een paar honderd hebt.
Rookmelders heten hier gewoon SDtobi, SDalex, SDzolder, etc.
Waarom heb je die als slave gezet? Is toch niet nodig?
id29 wordt 'On' als er rook is, dat zou moeten volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:11:
Nee ze zijn niet gelinkt en ze zijn niet inschakelbaar.
Namen zijn belangrijk van je devices, anders vind je niks meer terug als je er een paar honderd hebt.
Rookmelders heten hier gewoon SDtobi, SDalex, SDzolder, etc.
Waarom heb je die als slave gezet? Is toch niet nodig?
id29 wordt 'On' als er rook is, dat zou moeten volstaan.
Precies, heb al heel wat devices (60 ofzo). Begint al aardig onoverzichtelijk te worden.

Hoe kom ik er dan achter welke rookmelder welk id heeft? Want als ik een Rookmelder Zolder ga noemen, dan wil ik ook de juiste device op zolder hangen :>

Plaatje: https://www.dropbox.com/s/jju75q0p68dzl5e/domoticz.jpg?dl=0

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 31-05-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:28

Kroontje

...

Vaevictis_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:48:
[...]

Precies, heb al heel wat devices (60 ofzo). Begint al aardig onoverzichtelijk te worden.

Hoe kom ik er dan achter welke rookmelder welk id heeft? Want als ik een Rookmelder Zolder ga noemen, dan wil ik ook de juiste device op zolder hangen :>

Plaatje: https://www.dropbox.com/s/jju75q0p68dzl5e/domoticz.jpg?dl=0
Uhm, testen (met rook of via de testmogelijkheid) en zien welke rookmelder actief wordt in domoticz? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 09:11
boppos schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:18:
Ik heb het LUA script van https://www.domoticz.com/wiki/Is_it_gonna_rain werkende. Echter elke keer als het gestart wordt gaat het script op repeat binnen die zelfde minuut zo vaak als mogelijk.
code:
1
2
time = os.date("*t")

Het originele script is om de 15 minuten, maar ik heb het aangepast naar 5. Hierdoor start het script elke 5 minuten, maar deze hele minuut blijft het herhalen.

Hoe kan ik dit 1 keer per 5 minuten laten starten en dan pas na 5 min nog een keer?
Het script zal elke minuut draaien maar eens in de 5 minuten zal de if statement waar zijn. Ik gebruik het zelf ook om de 5 minuten.
Vreemd dat het constant loopt, zou je het volledige script kunnen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, ze reageren op sigarettenrook. Ideale test, ben je tenminste zeker dat ze werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:02:
Yep, ze reageren op sigarettenrook. Ideale test, ben je tenminste zeker dat ze werken ;)
Kun je niet meer doen met deze rookmelders, vind ze zo nu niet echt smart :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:02:
Ik heb het een tijdje geleden per ongeluk getest met het paasontbijt. Kreeg een 'notification' en het alarm ging af. Broodjes in de magnetron ipv oven gaat niet zo lang goed zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:14:
[...]

Kun je niet meer doen met deze rookmelders, vind ze zo nu niet echt smart :*)
En toch heb ik ze zo al getest.
Rook niet inhaleren maar direkt uitblazen IN de rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 15:31
MikeOO schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:45:
[...]

Daarom is goedkoop vaak duurkoop >:)

Probeer het script van Thinkpad. ALs ik naar de specs op Amazon kijk zou de camera RSTP stream moeten ondersteunen. http://www.amazon.com/Rev...or-Security/dp/B01F3ED3BU

Support protocol: HTTP, TCP/IP, ICMP.RTSP, RTP, UDP, RTCP, SMTP, DHCP, DNS, PPPoE, NTP

Script to get JPEG snapshot from RTSP-stream (ffmpeg)
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=6612
nah Goedkoop was niet persee duurkoop, het werkt wel natuurlijk alleen een mooie extra zou het zijn om het in domoticz werkend te kunnen krijgen :) hier was het namelijk zo goedkoop dat je niet meer van duurkoop kan spreken hahah

maar thx ik loop je geposte linkjes even na, hij heeft inderdaad een optie om rtsp en http door te sturen als stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:18:
[...]

En toch heb ik ze zo al getest.
Rook niet inhaleren maar direkt uitblazen IN de rookmelder.
Als je de B-button 3x kort indrukt is dat een wake-up call (Last turned on). Heb ze inmiddels allemaal juist gelabeld in Domoticz hangen. Mocht iemand nog meer met deze rookmelders kunnen doen hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De thermometers ervan zijn fantastisch accuraat en snel. Dat was voor mij de hoofdreden om er in elke kamer een te hangen.
Ze sturen de verwarming en verwittigen mij indien 1 kamer veel warmer is dan de overige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
c0rneel schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:02:
[...]

Het script zal elke minuut draaien maar eens in de 5 minuten zal de if statement waar zijn. Ik gebruik het zelf ook om de 5 minuten.
Vreemd dat het constant loopt, zou je het volledige script kunnen posten.
Heb niks geks aangepast, of misschien ben ik iets vergeten in te vullen. Hierbij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- IsItGonnaRain( int minutesinfuture)
-- returns: int avarage rainfall for the next minutesinfuture
--
-- Function to get rain prediction from Buienradar.nl (dutch)
-- 
-- http://gratisweerdata.buienradar.nl/#Buienradar You may use their free service for non-commercial purposes. 
-- 
-- Written in LUA by Hans van der Heijden (h4nsie @ gmail.com)
-- Spring 2015
-- 28-03-2015 v0.3 bug: quotes around url added.
-- 27-03-2015 v0.2 return value is now average for next time
-- 26-03-2015 v0.1 Initial release
-- todo: some error checking on http and file handling (tmp file)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
function IsItGonnaRain( minutesinfuture )
-- config ---------------------------------------------------------
  lat='51.9764'   -- example lat/lon for de lier
  lon='4.2591'
  debug=false
  tempfilename = '/var/tmp/rain.tmp' -- can be anywhere writeable
-- config ---------------------------------------------------------

url='http://gps.buienradar.nl/getrr.php?lat='..lat..'&lon='..lon
  if debug then print(url) end
  read = os.execute('curl -s -o '..tempfilename..' "'..url..'"')
  file = io.open(tempfilename, "r")
  totalrain=0
  rainlines=0
  -- now analyse the received lines, format is like 000|15:30 per line.
  while true do 
     line = file:read("*line")
     if not line then break end
     if debug then print('Line:'..line) end
     linetime=string.sub(tostring(line), 5, 9)
     if debug then print('Linetime: '..linetime) end

-- Linetime2 holds the full date calculated from the time on a line
        linetime2 = os.time{year=os.date('%Y'), month=os.date('%m'), day=os.date('%d'), hour=string.sub(linetime,1,2), min=string.sub(linetime,4,5), sec=os.date('%S')}
        difference = os.difftime (linetime2,os.time())

-- When a line entry has a time in the future AND is in the given range, then totalize the rainfall
     if ((difference > 0) and (difference<=minutesinfuture*60)) then
        if debug then print('Line in time range found') end
        rain=tonumber(string.sub(tostring(line), 0, 3))
        totalrain = totalrain+rain
        rainlines=rainlines+1
        if debug then print('Rain in timerange: '..rain) end
        if debug then print('Total rain now: '..totalrain) end
     end

end
  file:close()

-- Returned value is average rain fall for next time
  -- 0 is no rain, 255 is very heavy rain
  -- When needed, mm/h is calculated by 10^((value -109)/32) (example: 77 = 0.1 mm/hour)
  averagerain=totalrain/rainlines

return(averagerain)
end

commandArray = {}

time = os.date("*t")

----- REGEN ------
   minuten=20
   regen = IsItGonnaRain(minuten)
   print('Regen verwacht: '..regen..' mm binnen '..minuten..' minuten.')

if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' then
      commandArray['SendNotification']='Regenscript#Regen verwacht'
      commandArray['Rain expected']='On'
    end
    if regen == 0 and otherdevices['Rain expected']=='On' then
       commandArray['SendNotification']='Regenscript#Geen regen meer verwacht'
       commandArray['Rain expected']='Off'
    end   

end 

return commandArray

Net nog ff in mijn log gekeken en gefilterd op regen verwacht:
2016-05-31 12:20:00.775 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:05.435 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:06.481 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:09.357 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:12.545 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:13.282 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:14.570 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:19.726 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:19.941 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:24.734 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:28.528 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:30.111 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:31.048 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:32.246 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:33.737 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:38.540 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:40.446 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:41.076 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:42.896 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:43.140 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:45.254 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:47.419 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:47.668 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:49.441 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:50.802 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:57.732 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:58.595 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.
2016-05-31 12:20:59.709 LUA: Regen verwacht: 0 mm binnen 20 minuten.

Blijkbaar niet veel anders te berekenen deze minuut want soms komt hij maar 10 keer voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
hoe heet jou script?
script_device_rain.lua of script_time_rain.lua? het zou time moeten zijn

time is eens per minuut, device is elke keer als er een device geupdate wordt en dus meerdere malen per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 07:39
Hebben jullie nog tips voor de aanschaf van de Fibaro rookmelders? Zijn er nog packs oid om bij de aanschaf nog euro's uit te sparen? Rookmelders in onze nieuwe woning zijn ongeveer 10 jaar oud en dan moeten ze vervangen worden. In 1e instantie in garage, hal bg, hal 1e en hal 2e, maar nu ik jullie reacties lees over temperatuursensoren ed. is het een idee om uiteindelijk in elke ruimte er eentje te hangen. Maar dan ga ik van 4 stuks naar 12 stuks.. :X

Heeft iemand verder ervaring met het op 230V aansluiten van deze rookmelders? Ze hebben 12V 3V nodig, wellicht dat er een kleine, slimme oplossing hiervoor is die 230V omzet naar 3V en dan de batterij als backup behouden oid?

Nog een vraagje: werkt de rookmelder ook stand-alone, zonder gekoppeld te zijn aan bijvoorbeeld Domoticz? Zitten nog 1,5 maand in onze tijdelijke woning en wil ze daar ook ophangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Niek_ op 31-05-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze werken op 3V CR123A lithium accu's en daar zijn oplaadbare van te krijgen (wel opletten dat je de 3V kiest dan en niet de 3,7V).
Goed uitkijken bij alle aanbieders is de boodschap. Ene keer is de ene goedkoper dan de andere, maand later omgekeerd.
Sommigen geven dan weer korting als je meerdere in eens koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Niek_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:02:
Hebben jullie nog tips voor de aanschaf van de Fibaro rookmelders? Zijn er nog packs oid om bij de aanschaf nog euro's uit te sparen? Rookmelders in onze nieuwe woning zijn ongeveer 10 jaar oud en dan moeten ze vervangen worden. In 1e instantie in garage, hal bg, hal 1e en hal 2e, maar nu ik jullie reacties lees over temperatuursensoren ed. is het een idee om uiteindelijk in elke ruimte er eentje te hangen. Maar dan ga ik van 4 stuks naar 12 stuks.. :X

Heeft iemand verder ervaring met het op 230V aansluiten van deze rookmelders? Ze hebben 12V nodig, wellicht dat er een kleine, slimme oplossing hiervoor is?
De fibaro rookmelders werken op een CR123A batterij je kunt ze niet op netstroom aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
De rookmelders van Fibaro doen het ook zonder tussenkomst van Domoticz. Dingen maken best veel herrie. Geschakeld met Domoticz kan je er alleen veel meer mee doen zoals bv lampen schakelen.

Het level van de batterij wordt trouwens ook in Domoticz weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:06:
Ze werken op 3V CR123A lithium accu's en daar zijn oplaadbare van te krijgen (wel opletten dat je de 3V kiest dan en niet de 3,7V).
Goed uitkijken bij alle aanbieders is de boodschap. Ene keer is de ene goedkoper dan de andere, maand later omgekeerd.
Sommigen geven dan weer korting als je meerdere in eens koopt.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:07:
[...]

De fibaro rookmelders werken op een CR123A batterij je kunt ze niet op netstroom aansluiten.
Lees net in de manual: You can connect the sensor to 12 or 24 VDC adapter if you wish. Or leave it in battery powering mode and enjoy up to 3 years uninterrupted operation.

Ga me eens verder verdiepen in het zo simpel en klein mogelijk omzetten van 230V naar 12V/24V.
Witlof schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:45:
De rookmelders van Fibaro doen het ook zonder tussenkomst van Domoticz. Dingen maken best veel herrie. Geschakeld met Domoticz kan je er alleen veel meer mee doen zoals bv lampen schakelen.

Het level van de batterij wordt trouwens ook in Domoticz weergegeven.
Top, bedankt voor je reactie. Heb ik mooi een excuus om ze wat eerder aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
c0rneel schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:49:
hoe heet jou script?
script_device_rain.lua of script_time_rain.lua? het zou time moeten zijn

time is eens per minuut, device is elke keer als er een device geupdate wordt en dus meerdere malen per minuut
Helemaal top dat was het!
Ik heb de lua in domoticz zelf "gemaakt" onder gebeurtenissen/events. Na aanpassen van all naar time werkt het helemaal super! tevens mijn blocky's even gelijk nagelopen.

THANX!

dus:
Time = eens per minuut
Device = als een device een trigger krijgt (en als het script zegt herhalen dan blijft het script dat doen)

Weet iemand wat uservariable en security dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Niek_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:50:
[...]

[...]

Lees net in de manual: You can connect the sensor to 12 or 24 VDC adapter if you wish. Or leave it in battery powering mode and enjoy up to 3 years uninterrupted operation.

Ga me eens verder verdiepen in het zo simpel en klein mogelijk omzetten van 230V naar 12V/24V.
Kijk wel of je een combinatie kunt maken van beide. Als er brand is wil de stroom nog wel eens uitvallen ;) Dan is een batterij wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Witlof schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:59:
[...]

Kijk wel of je een combinatie kunt maken van beide. Als er brand is wil de stroom nog wel eens uitvallen ;) Dan is een batterij wel handig.
Maar natuurlijk :) Dat is precies wat ik voor ogen heb, staat zo slordig anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:13
Let op, alleen de eerste versie fibaro rookmelder heeft de optie om externe voeding aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
En hoelang gaat een Fibaro rookmelder mee op een batterij? Ik kan me voorstellen dat als hij constant de temperatuur meet dat het wel snel kan gaan met de batterij.
Het schijnt dat de multi sensor wel snel leeg gaat op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kvandt schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:04:
Let op, alleen de eerste versie fibaro rookmelder heeft de optie om externe voeding aan te sluiten...
Geen idee wat voor batterij er in zo'n rookmelder gaat, maar de FGMS bewegingssensor is prima om te bouwen naar netvoeding: [DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)
Zelf ook gedaan en werkt al een aantal maanden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Gisteren Pi 3B, slimme meter kabel en RFXcom besteld en vandaag binnen gekregen. Dit topic, de wiki en manual had ik al doorgelezen en ik dacht dat kan nooit moeilijk zijn.

Tot nu toe valt het niet mee, Pi had Domoticz voorgeinstalleerd en verbinden en opstarten was direct gelukt. Echter de slimme meter die ik aansloot en de RFXcom toegevoegd maar zag niets gebeuren.

Toen RFXcom even er uit gehaald (zonder af te sluiten) en in de PC geprobeerd (dat had ik misschien niet moeten doen. Alle settings in Domoticz zijn nu weg en ik heb nu ook niet meer de lijst met Hardware items om toe te voegen.

Voor ik begon had ik een back-up gemaakt maar die krijg ik ook niet opnieuw ingelezen (gebeurt gewoon niets?).

Ik dacht slimme meter + omvomer uitlezen wel voor elkaar te hebben in een avond maar voorlopig lijkt het er nog niet op...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:51:
[...]

Geen idee wat voor batterij er in zo'n rookmelder gaat, maar de FGMS bewegingssensor is prima om te bouwen naar netvoeding: [DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)
Zelf ook gedaan en werkt al een aantal maanden prima.
Officieel gesupport bedoel ik... Uiteraard zijn er allerlei DIY opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
kvandt schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:04:
Ik lees op de manual die op de website van Figaro staat dat ook de v2.1-v2.3 op 12 of 24V aangesloten kan worden. Waar heb jij gezien dat dit niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:57
Zo, nog even wachten op deze schakelaar die geplaatst wordt op een thermostaatkraan voor een radiator die weer op de waterleiding zit, en ik kan in combinatie met een imagintronix bodem vochtigheidssensor het sproeien van de tuin automatiseren.

De grond vochtigheid komt netjes binnen. (99% na al die regen van gisteren). De vraag is nu alleen: Bij welk percentage moet ik gaan sproeien? Iemand een idee?

(Misschien meer een vraag voor een forum over tuinieren :))

[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 31-05-2016 22:24 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
Niek_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:02:
[...]

Ik lees op de manual die op de website van Figaro staat dat ook de v2.1-v2.3 op 12 of 24V aangesloten kan worden. Waar heb jij gezien dat dit niet mogelijk is?
Hier http://www.domotica-blog....-FGSS-001-Versus-FGBD-002

De versies die jij noemt zijn firmware versies. Er is nu een nieuwe hardware versie v2.

[ Voor 11% gewijzigd door kvandt op 31-05-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik ben druk aan het lezen en zoeken naar Lua scrips en hoe ik dit zelf zo gemakkelijk/snel mogelijk kan leren. Tot nu kan mijn Domoticz niet veel bijzonders. Een lamp aan/uit omdat ik een knop indruk is nu het meest voorkomende. Nu dus rustig aan verder bouwen.
Als meest "extreem" heb ik nu het volgende;
- In de slaapkamer een aan/uit switch
- Als deze aan gaat, activeer ik een Scene "Alles Uit"
- Als deze Scene geactiveerd wordt, zet hij 3 lampen uit in de woonkamer

Nu heb ik er ook een blocky van gemaakt, puur omdat ik wist dat het binnen Domoticz werkt en om Blocky te leren. Mijn voorkeur is om direct alles in Lua te doen, zodat ik niet later alsnog alles moet ombouwen.

Maar waarom zou ik voor deze actie een Lua maken als dit ook standaard in Domotiz kan? Is dit makkelijker te back-upen? Of is deze actie zo eenvoudig dat dit met de standaard instellingen kan?

Een zelfde vraag heb ik met een motion PIR die ik nu een weekje binnen heb en waar ik een beetje mee gespeeld heb. Als ik bij de PIR schakelaar op "aanpassen" klik in Domoticz, kan ik een uitschakel vertraging doen van een minuut (bijvoorbeeld)
En dan kan ik ook bij een lamp aangeven "Sub/Slave apparaat" wordt PIR.

Dan gaat de PIR "aan" bij beweging, omdat de PIR aan is gaat de lamp aan. De PIR blijft een minuut aan en gaat daarna uit, lamp gaat ook uit omdat de PIR uit is...

Dit is ongeveer wat ik wil. Ik snap dat je via Lua meer mogelijkheden heb, maar denk ik nu te makkelijk of werkt mijn beschrijving in theorie ook gewoon voldoende?
Alsnog wil ik met Lua leren werken dus dit project wil ik sowieso in Lua gaan maken. Maar ook hier moet ik rekening houden met de WAF.
(heb haar al voorgehouden dat we in de toekomst foto's kunnen krijgen van de persoon die bij de deur staat als er aangebeld wordt, daar kijkt ze naar uit en ze snapt dat ik dit niet binnen een week geregeld heb. Ik heb wat tijd en rek om te oefenen met de eenvoudige scrips :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson37
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 02:50
Ik ben al enkele jaren tevreden gebruiker van domoticz icm klikaanklikuit schakelaars, sensoren en de harmony hub.
Jaja... zelfs mijn vriendin is gewend aan het gebruikersgemak van het automatisch in- en en uitschakelen vanaf haar smartphone met de widgets (o.a dankzij de virtuele switches: ziggo kijken, plex kijken en sleep).

Nu gaan we volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwwoning waar alle muren en plafonds van beton en staal zijn. De vraag is waar ik allemaal rekening mee moet houden om minimaal dezelfde betrouwbaarheid te krijgen als in de huidige jaren 30 woning met houten vloeren.

klikaanklikuit behouden en een sterkere rfxcom antenne, overstappen op z-wave tranceiver, schakelaars en sensoren of extra loze leidingen om met relais te gaan werken naar een schakelkast. Vraag is dan of domoticz met relais overweg kan, neem aan van wel maar kan daar niet echt veel info over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RedRayMann Met scripts kan je zooooo veeeeeeel meer. Dat hoeft ook niet per se lua te zijn. Ik was al ruime tijd in PHP bezig en dat werkt zeer fijn. Sinds ongeveer een weekl dankzij tweaker Intellium een nieuwe manier gevonden om het allemaal nog een stuk makkelijker en sneller te doen. Deze code is nu bijna helemaal af en die ga ik dan op m'n github plaatsen.

@Svenson37: voor een nieuwbouw zou ik echt aanbevelen om alle kabels naar de electriciteitskast te leiden. Dan kan je van daaruit alles schakelen en heb je complete vrijheid over het gebruikte materiaal.
kaku is al niet interessant, simpelweg omdat het eenrichtingsverkeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch weer last van de onjuiste / onlogische routes die Domoticz (OZW) kiest vanaf de controller naar de repeater terwijl er andere nodes dichterbij zijn waar de controller eigenlijk eerst mee zou moeten verbinden. Dit leidt tot vertragingen van enkele seconden tot enkele minuten in sommige gevallen.

Iemand al een oplossing gevonden hoe je dit het beste weer op kunt bouwen zonder de nodes eerst te excluden en daarna weer te includen? Wordt de routing table soms in een bestandje opgeslagen die misschien even hernoemd kan worden zodat dan deze routes opnieuw moeten worden berekend?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niet echt.
Ik monitor nu enkele dagen de topology in OZWCP.
Elke dag staat er een ander aantal sterretjes, varierend van ca 900 tot vandaag het hoogste aantal 1134.
Tijdens de nachtelijke netwerk heal gebeurt er dus wel 'iets'. Waarom die 2 fibaro's dan maar geen sterretjes krijgen voor de controller snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op het OZW forum wordt ik ook niets wijzer. Daar geven ze ook aan dat de nachtelijke network heal eigenlijk wordt veroorzaakt door nodes die in slaap gaan, zoals deurcontacten e.d. Als je alleen powered nodes hebt, dan zou er geen heal plaatsvinden (?).

Ik wil er toch wel iets mee, want vrijdag t/m dinsdag ben ik niet thuis en dan zit mijn vrouw met (deels) weigerende verlichting. Kan me voor haar wel iets leukers bedenken :P
Omdat ik het teveel werk vind om de nodes te excluden en daarna weer te includen (en bovendien dan nog niet weet of het wel goed zal gaan), zat ik dus te denken om de routing table te verwijderen / resetten. Maar heb daar niets over kunnen vinden of dat op simpele wijze dmv een bestandje hernoemen kan ofzo.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Svenson37 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:47:
Ik ben al enkele jaren tevreden gebruiker van domoticz icm klikaanklikuit schakelaars, sensoren en de harmony hub.
Jaja... zelfs mijn vriendin is gewend aan het gebruikersgemak van het automatisch in- en en uitschakelen vanaf haar smartphone met de widgets (o.a dankzij de virtuele switches: ziggo kijken, plex kijken en sleep).

Nu gaan we volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwwoning waar alle muren en plafonds van beton en staal zijn. De vraag is waar ik allemaal rekening mee moet houden om minimaal dezelfde betrouwbaarheid te krijgen als in de huidige jaren 30 woning met houten vloeren.

klikaanklikuit behouden en een sterkere rfxcom antenne, overstappen op z-wave tranceiver, schakelaars en sensoren of extra loze leidingen om met relais te gaan werken naar een schakelkast. Vraag is dan of domoticz met relais overweg kan, neem aan van wel maar kan daar niet echt veel info over vinden.
2 opties. Of je brengt alle lampen en schakelaars apart naar de meterkast, of je zet een Z-Wave netwerk op.

De eerste optie is eigenlijk alleen te doen als je alles zelf aanlegt want anders wordt het een dure grap.
Wat ook kan is gewoon met Z-Wave werken. Zo heb ik het gedaan in mijn nieuwe woning.
Werkt ook gewoon goed, zeker omdat de Z-Wave nodes onderling een mesh netwerk opzetten en dus repeaten. Als je dan voldoende Z-Wave dimmers en schakelaars hebt door je huis heen dan werkt dat heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bramv82 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:22:
[...]

De grond vochtigheid komt netjes binnen. (99% na al die regen van gisteren). De vraag is nu alleen: Bij welk percentage moet ik gaan sproeien? Iemand een idee?

(Misschien meer een vraag voor een forum over tuinieren :))
Je hebt ook de XT300 ?
Ik vond ergens op internet dat je bij <= 60% opzich wel kunt gaan sproeien en bij <= 50% moet je echt water gaan geven.

Voor een grote hoeveelheid aarde buiten zou ik 50% hanteren (die heeft meer buffer dus duurt wel even voordat het onder de 50% zakt), voor m'n kamerplant binnen hanteer ik <= 60% is water geven.

Goed opletten hoe je de sensor plaatst trouwens, als ik hem te diep in de grond stak dan gaf hij continu 99% aan. Heb hem er nu minder ver in (witte streep ongeveer 1cm boven grond) en dat lijkt beter te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De reactie die ik kreeg op mijn vraag op het OZW forum is als volgt (@guyverschure):

The Routing in a Z-Wave network is controlled by the devices themselves (with some input from the firmware that runs on the Primary controller, usually your USB stick).

The SerialAPI that we interface with doesn't expose any options to "control" how routing decisions are made, plus, its a mesh network, meaning that it can have multiple routes to a device at any one time, and use different paths in case of errors.

So - Nothing you can do but trust the devices to figure out the best path to a device. I've never really seen any excessive latency so I don't see what the problems are (sometimes you get issues with Beaming/FLiRS devices, but thats only common with battery devices and device bugs).

Het lijkt er dan dus toch op dat de enige optie is om de devices te excluden en te includen op de plek waar ze nu zitten? Hoewel ik dat dan toch weer lastig kan rijmen met het feit dat je de USB stick ook in de hand kunt nemen en zo de devices kunt excluden en includen zonder dat de controller weet waar de nodes zich bevinden (snapt iemand mij hier nog :D?).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ook zo'n XT300 besteld. Lijkt me een mooi apparaat om te monitoren of ik mijn gras moet wateren.

.. en ik hou gewoon van grafiekjes. :+

Heb even de leverancier gemaild om te vragen of deze sensor ook geschikt is voor temperaturen onder 0 graden, zodat ik weet of hij in de winter buiten mag blijven. Laat de reactie hier nog wel even weten. Zou mooi zijn, aangezien ik nog geen buitentemperatuursensor heb (of meet deze sensor bodemtemperatuur)? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Duci op 01-06-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:34
Heb zelf ook problemen met een battery powered deursensor die niet altijd goed gezien wordt in het Zwave network. Maar idd lijkt het me het beste om de include te doen op de plek waar hij moet komen.

Valt me wel op dat ik na iedere upgrade van domoticz (draai de beta's), ik de deursensor moet wakker maken door deur paar keer open en dicht te doen want anders gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat als die plaats te ver is van de controller?
Dan moet je wel (in het geval van de Aeotec Z-stick) met de stick tot bij het device om te includen.
Sommige devices kan je ook niet dichterbij brengen, denk maar aan een Danfoss LC13 Thermostaatkraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:57
ThinkPadd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:25:
[...]

Je hebt ook de XT300 ?
Ik vond ergens op internet dat je bij <= 60% opzich wel kunt gaan sproeien en bij <= 50% moet je echt water gaan geven.

Voor een grote hoeveelheid aarde buiten zou ik 50% hanteren (die heeft meer buffer dus duurt wel even voordat het onder de 50% zakt), voor m'n kamerplant binnen hanteer ik <= 60% is water geven.

Goed opletten hoe je de sensor plaatst trouwens, als ik hem te diep in de grond stak dan gaf hij continu 99% aan. Heb hem er nu minder ver in (witte streep ongeveer 1cm boven grond) en dat lijkt beter te gaan.
Ja ook de XT300 inderdaad. Ik zal het eens in de gaten houden. Die 99% geloof ik wel met dit weer... In een bloempot binnen geeft ie wel lager aan, dus hij werkt wel.
Duci schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:54:
Ook zo'n XT300 besteld. Lijkt me een mooi apparaat om te monitoren of ik mijn gras moet wateren.

.. en ik hou gewoon van grafiekjes. :+

Heb even de leverancier gemaild om te vragen of deze sensor ook geschikt is voor temperaturen onder 0 graden, zodat ik weet of hij in de winter buiten mag blijven. Laat de reactie hier nog wel even weten. Zou mooi zijn, aangezien ik nog geen buitentemperatuursensor heb (of meet deze sensor bodemtemperatuur)? :)
Let wel op dat het bereik behoorlijk tegenvalt van die sensoren. Ze zeggen 100 meter in het open veld, maar in de praktijk is het bij mij 5-8 meter door 1 buitenmuur / deuren met HR++ glas.
Heb de antenne al verlengd met een koperdraadje en de antenne van mijn RFLink vervangen door een dipool variant. Was helaas allebei niet genoeg om vanuit de achtertuin de meterkast te bereiken.

Dus nu als oplossing de RPI maar voorzien van een wifi module en naar het midden van het huis verplaatst.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:34
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:25:
En wat als die plaats te ver is van de controller?
Dan moet je wel (in het geval van de Aeotec Z-stick) met de stick tot bij het device om te includen.
Sommige devices kan je ook niet dichterbij brengen, denk maar aan een Danfoss LC13 Thermostaatkraan
Klopt, heb beide manieren geprobeerd en weet niet meer welke de beste optie was.
Geen idee of de USB stick tijdens een include ook andere devices in de buurt kan "zien" !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's lastig inderdaad. Het zou (in theorie) wel het rare probleem oplossen dat nodes die op 1 meter afstand van de controller zijn geplaatst via een omweg bij de controller pas terecht komen.
Mooi spul he :D

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
kvandt schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:36:
[...]

Hier http://www.domotica-blog....-FGSS-001-Versus-FGBD-002

De versies die jij noemt zijn firmware versies. Er is nu een nieuwe hardware versie v2.
Ai, daar zat ik even mis.
Dan zal ik eens uit moeten zoeken of het zin heeft om parallel aan de batterij een netvoeding te plaatsen. Als ik dan de batterij door een oplaadbare variant vervang heb ik zowel netspanning als backup vanuit de batterij bij stroomuitval. (Fibaro rookmelder v2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben best wel benieuwd hoe je dat gaat fixen.
Een lader voor een lithium accu is best wel wat meer dan zomaar 3V geven.
Kortsluit-, overhitting-, overlaadbeveiling, noem maar op.
Ik hou het simpel op met oplaadbare accu's en eentje in reserve zodat er steeds een geladen klaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:00:
Gisteren Pi 3B, slimme meter kabel en RFXcom besteld en vandaag binnen gekregen. Dit topic, de wiki en manual had ik al doorgelezen en ik dacht dat kan nooit moeilijk zijn.

Tot nu toe valt het niet mee, Pi had Domoticz voorgeinstalleerd en verbinden en opstarten was direct gelukt. Echter de slimme meter die ik aansloot en de RFXcom toegevoegd maar zag niets gebeuren.

Toen RFXcom even er uit gehaald (zonder af te sluiten) en in de PC geprobeerd (dat had ik misschien niet moeten doen. Alle settings in Domoticz zijn nu weg en ik heb nu ook niet meer de lijst met Hardware items om toe te voegen.

Voor ik begon had ik een back-up gemaakt maar die krijg ik ook niet opnieuw ingelezen (gebeurt gewoon niets?).

Ik dacht slimme meter + omvomer uitlezen wel voor elkaar te hebben in een avond maar voorlopig lijkt het er nog niet op...
je moet de hardware wel toevoegen in domoticz en daarbij het betreffende usb poort opgeven.
Ik zou eerst 1 apparaat aansluiten b.v de rfxcom die configureren.
dan de slimme meter usb en dan die configureren.
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:37:
Ben best wel benieuwd hoe je dat gaat fixen.
Een lader voor een lithium accu is best wel wat meer dan zomaar 3V geven.
Kortsluit-, overhitting-, overlaadbeveiling, noem maar op.
Ik hou het simpel op met oplaadbare accu's en eentje in reserve zodat er steeds een geladen klaar ligt.
Ik heb nog geen flauw idee :)
Wel dat ik sowieso oplaadbare batterijen nodig heb en dus eerst voor jouw opstelling ga.
Kan ik me daarna inlezen op de materie.
Pagina: 1 ... 63 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.