Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Kan iemand mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen de Z-Wave USB-stick en de Razberry module?

Natuurlijk snap ik dat het een via de USB aansluiting werkt en het ander rechtsstreeks op de Rasberry wordt aangesloten maar ik bedoel meer is het één bijvoorbeeld beter dan de ander? Op internet kan ik niet het antwoord vinden wat het nu duidelijk maakt.

Heeft de USB versie behalve een backup batterij en de mogelijkheid om aan te sluiten om andere servers nog andere voordelen? Bijvoorbeeld beter bereik oid?
Of is voor het bereik weer de onboard versie beter?

Of is er geen verschil behalve bovengenoemde punten...?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:35
dacht dat AEON ook Z-wave Plus is.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBoy32
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 07:33
prekz schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:10:
Bij ibood zijn vandaag 3 elro rookmelders te koop voor 34,95

http://www.ibood.com/home...ppelbare-rookmelders.html

Deze zijn toch te koppelen in domoticz via een RFXcom?
Daar gaan we weer..... Misschien even zoeken in dit forum en je vindt je antwoord.
Mijn motto is: niet doen; spul is onbetrouwbaar (waarom zou die nou via iBood gedumpt worden 8) ?) en heeft de neiging om vooral dat 's nachts of als je niet thuis bent te tonen.

Mocht je zo'n onbetrouwbaar ding hebben, dan kun je hem open maken en de pot-meter bijdraaien en zul je zien dat ie niet meer onnodig af gaat. Maar het is de vraag of je een rookmelder wil die je zelf hebt open gemaakt en aangepast! :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
powermarcel10 schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:34:
[...]

Thanks! Dat klinkt goed..

Gebruik je domoticz ook op een raspberry pi toevallig?

Een goedkoper alternatief op de danfoss is misschien deze van conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...rthermostaat-1378424.html

Deze kosten maar €22,- en werken ook op 868 Mhz, dus dat is zwave lijkt me... Toch? Zou wat zijn als dit (goed) werkt.

En wat temperatuur uitlezen btw; De temperatuur die hij meet vlak bij de radiator is ook niet echt representatief.. Kun je beter een kamer thermostaat nemen die met zwave werkt. Kun je wel aflezen op welke stand hij staat?

Hier trouwens nog meer goedkope alternatieven van Conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...&sc.queryFromSuggest=true
Die zijn mooi geprijsd zeg! Ik geloof niet dat je voor dat geld Z-wave kan hebben, maar 868mhz kan je ook op andere manieren uitlezen.

Je kan zelf een 868 transmitter op je raspberry knutselen, maar dat is nog redelijk ingewikkeld. De RFlink kent ook 868 comptabiliteit, maar het is mij nog erg onduidelijk tot op welke hoogte.

Op de 2e link die je stuurt zie ik echte rook een LAN gateway staan voor 50 euro. HEt moet absoluut mogelijk zijn deze aan domoticz te koppelen, maar dan moet je dat soort dingen wel snappen. (ik doe dat iig niet)

Zelf ben ben ik wel geïnspireerd geraakt van de bedaarde thermostaat knoppen die hier recent gepost werden. Ik denk dat ik eens wil kijken of ik hier een MySensors project van kan maken. Deze zou je heel goedkoop kunnen bouwen, en je zou extra data uit zo'n oplossing kunnen halen.

Gecombineerd met een multiesensor zoals ik deze wil maken, kan je heel gedetailleerd per kamer sturen en hier verschillende voorwaarden aan hangen.

Maar eerst eens wat andere projectjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16
Iemand dier hier de Fibaro FGK-101 Door/Window sensor gebruikt in Domoticz?

Is included geweest, heeft goed gewerkt, maar nadat de deur waar hij op zit een hele middag heeft opengestaan, werkt de switch in Domoticz niet meer (blijft staan op Open).
Echter in zwave setup zie ik dat daar wel de last seen tijd wijzigt als ik de deur open/dicht doe.
Sensor dus verwijderd uit Domoticz en nu krijg ik hem met geen mogelijkheid meer included in zwave netwerk :(
Heb al vanalles geprobeerd, reset van de sensor, maar niks lijkt te werken. Allow new devices staat aan ;)

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42
SpikeHome schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:35:
[...]

dat dacht ik al :)
heb nu sudo apt-get install jq gedaan en werd geïnstalleerd.
script nogmaals uitgevoerd.
zie de stand echter niet op mindergas nog:
hierbij de output:

edit:
sorry werkt nu wel.
heb even de stand van gisteren eruit gehaald en word nu goed ingevuld
_/-\o_
nu nog de cronjob

gezien mijn linux kennis niet super groot is.

edit2:
heb nu het volgende gedaan:
sudo crontab -e
en de volgende regel toegevoegd:
code:
1
47 23 * * * /home/pi/mindergas.bash

kijken of het werkt morgen
als het goed is werkt dit, ik zou alleen de tijd aanpassen naar 47 00 oid, in ieder geval in de 00 uur, de gas meter stuurt 1x per uur een meterstand update, zo hou je al het gasverbruik bij de juiste dag, nu is dit wel een beetje mieren neuken, waarschijnlijk verbruik je toch geen gas om 2300...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07
giancarlo_f schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:10:
[...]

Ik heb een 6-tal Danfoss radiator kranen. Ze werken prima samen met Domoticz. De knoppen zijn wel beperkt; je kunt bv. niet de actuele kamertemperatuur uitlezen; wel de huidige setpoint lezen en schrijven. Ook de batterij status leest Domoticz uit. Ik ben er zeer tevreden mee.
Ik heb ze inmiddels ook. nog niet aangesloten, maar van wat er op de markt is zijn dit wel de betrouwbaarste wat ik op internet las. Daarnaast zijn ze ook gewoon mooi.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2003
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10-2016
powermarcel10 schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:34:
[...]
Deze kosten maar €22,- en werken ook op 868 Mhz, dus dat is zwave lijkt me... Toch? Zou wat zijn als dit (goed) werkt.
Nee. 868mhz is een frequentie. |Maar dat zegt verder niets over wat je via die frequentie doet.

ZWave is een protocol. Een manier waarop iets via een frequentie verzonden word.In Europa gebruikt ZWave 868mhz.
Zigbee gebruikt naast 2.4ghz in Europa ook 868mhz.
Verder heb je nog een hele rij door bedrijven zelf bedachte protocollen die via 868mhz werken...

In dit geval gaat het om de laatste groep.. ELV Max! protocol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Z-Wave is 868,42Mhz in Europa om precies te zien. Mijn zonnescherm heeft ook een remote die werkt op 868,3Mhz, maar is zeker geen Z-Wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
loyske schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:12:
Iemand dier hier de Fibaro FGK-101 Door/Window sensor gebruikt in Domoticz?

Is included geweest, heeft goed gewerkt, maar nadat de deur waar hij op zit een hele middag heeft opengestaan, werkt de switch in Domoticz niet meer (blijft staan op Open).
Echter in zwave setup zie ik dat daar wel de last seen tijd wijzigt als ik de deur open/dicht doe.
Sensor dus verwijderd uit Domoticz en nu krijg ik hem met geen mogelijkheid meer included in zwave netwerk :(
Heb al vanalles geprobeerd, reset van de sensor, maar niks lijkt te werken. Allow new devices staat aan ;)

Iemand nog tips?
Toevallig heb ik ook sinds kort deze sensor, en je kunt hem ook compleet resetten geloof ik. Las ik iets over in de manual. Dat kun je nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Servor schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:06:
[...]

Toevallig heb ik ook sinds kort deze sensor, en je kunt hem ook compleet resetten geloof ik. Las ik iets over in de manual. Dat kun je nog proberen?
Reset heb ik ook al geprobeerd ;)
Zwave Config in Domoticz nagekeken en ik zie er geen verwijzing meer naar de sensor.
Dus dat lijkt me ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
loyske schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:09:
[...]

Zwave Config in Domoticz nagekeken en ik zie er geen verwijzing meer naar de sensor.
Moet zeggen dat ik het ook enorm geklungel vond om het ding goed te associëren. Wel 1 van de lastigste sensoren die ik heb geloof ik op dat vlak. Vooral het snel genoeg (maar niet te snel) 3x klikken met de TMP (tamper) schakelaar kwam nogal kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:49
[...]

Heb je hem ook ge-exclude? Dus 2 x knoppie op stick indrukken en dan 3 x knoppie op fibaro switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:33
Servor schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:16:
[...]

Moet zeggen dat ik het ook enorm geklungel vond om het ding goed te associëren. Wel 1 van de lastigste sensoren die ik heb geloof ik op dat vlak. Vooral het snel genoeg (maar niet te snel) 3x klikken met de TMP (tamper) schakelaar kwam nogal kritisch.
Dit ben ik met je eens. Mijn ervaring was dat het uitvoeren van de reset ook niet helemaal vlekkeloos verliep. Het uitvoeren van de reset vergt dus ook enige precisie

Als de sensor daadwerkelijk gereset is kan deze binnen enkele seconden weer toegevoegd te worden.

Mijn vermoeden is dan ook dat er nogmaals naar de reset procedure gekeken moet worden.
[...]

Kijk anders eens naar deze procedure. Dit heeft mij uiteindelijk geholpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Brutuss op 04-04-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
N!co schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:18:
[...]

Heb je hem ook ge-exclude? Dus 2 x knoppie op stick indrukken en dan 3 x knoppie op fibaro switch.
Moet zeggen dat ik dit niet gedaan heb nee. Dacht dat verwijderen in Z-Wave Setup in Domoticz genoeg was.
Maar dit kan met de stick in de rpi of moet de stick er dan uit? Ik gebruik de Aeon Z-Wave plus USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Brutuss schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:22:
[...]

Dit ben ik met je eens. Mijn ervaring was dat het uitvoeren van de reset ook niet helemaal vlekkeloos verliep. Het uitvoeren van de reset vergt dus ook enige precisie

Als de sensor daadwerkelijk gereset is kan deze binnen enkele seconden weer toegevoegd te worden.

Mijn vermoeden is dan ook dat er nogmaals naar de reset procedure gekeken moet worden.

Kijk anders eens naar deze procedure. Dit heeft mijn uiteindelijk geholpen.
Als de reset net zo kritisch komt is dat een goede aanname idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Reset zou goed moeten zijn, kreeg namelijk dat LED 2x knipperde als bevestiging.
Denk dat ik misschien die exclude moet doen? Maar aanname was dat er niks meer in de zwave config stond mbt de sensor, dus dan is exclude ook niet nodig!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Redbull4u schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:11:
Ik heb vorige week een Z-wave zonnescherm schakelaar aangeschaft maar ik durf hem niet aan te sluiten. Ik twijfel over hoe de motor van het zonnescherm aangesloten moet worden.
....De motor is 230V
De draden vanaf het net zijn Bruin (Br1) en Blauw (Bl1). Aarde is doorgelust naar de motor.
De draden naar de motor zijn Bruin (Br2), Blauw (Br2) en Grijs (Gr2).

De schakelaar is op de volgende wijze aangesloten:
Contact L: Br1
Contact N: Bl1, Gr2
Contact Up: Br2
Contact Down: Bl2

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn nieuwe z-wave schakelaar moet aansluiten zonder hem op te blazen?
Je moet/mag het linkse schema gebruiken, en dat is (imho) eenvoudig:
- vanaf het net heb je een blauwe draad, deze is altijd N (= Bl1)
- vanaf het net heb je een tweede draad (die niet groen/geel is), die is L (= Br1)
Deze hang je aan de overeenkomstige aansluitingen op de z-wave (L en N), volgens het schema moet je de N ook naar de onderste aansluiting doorlussen.
Dan heb je nog 3 draden van je motor, ene is constant aan het net aangesloten (Gr2), in het schema gaan ze daarvoor terug naar de L bovenaan van het net, maar die kan je perfect aftappen aan de aansluiting van de z-wave.
De 2 resterende draden van de motor zijn up en down, en je hebt nog 2 gaatjes in de z-wave. In de praktijk sluit je deze aan, test je en zie je dat ze omgekeerd zitten (altijd :+ ), en wissel je ze om.
Repi3 schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:21:
[...]is klote, wij hebben niet de draadloze versie maar de handmatige versie...
ik zou dus eigenlijk die drukknoppen moeten kunnen 'overriden' maar geen idee hoe ik dit best aanpak.
Wel balen want moest ik dit in der tijd geweten hebben, had ik direct draadloze genomen. (al was dat per module 80€ extra)

iemand hier die dit wel al gedaan heeft?
geerttttt in "Het grote ESP8266 topic"
Door 2 relais met wisselcontact te gebruiken kan je zowel met de ESP sturen, als (wanneer de ESP niet bezig is, defect is, ...) gewoon manueel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
freestyler2 schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:24:
Kan iemand mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen de Z-Wave USB-stick en de Razberry module?

Natuurlijk snap ik dat het een via de USB aansluiting werkt en het ander rechtsstreeks op de Rasberry wordt aangesloten maar ik bedoel meer is het één bijvoorbeeld beter dan de ander? Op internet kan ik niet het antwoord vinden wat het nu duidelijk maakt.

Heeft de USB versie behalve een backup batterij en de mogelijkheid om aan te sluiten om andere servers nog andere voordelen? Bijvoorbeeld beter bereik oid?
Of is voor het bereik weer de onboard versie beter?

Of is er geen verschil behalve bovengenoemde punten...?
In het begin heb ik ook gekeken naar het verschil tussen beide maar kon ook niet zo heel veel vinden.

Persoonlijk vind ik de USB stick een stuk prettiger.
Met de USB stick kan men een nieuwe node toevoegen op locatie (dus niet in de buurt van je PI).
Mocht je overstappen van je PI naar een Synology NAS of Windows / Linux PC prik je de USB controller gewoon om en kunt weer verder.

Het bereik is niet zo heel belangrijk omdat Zwave een mesh netwerk heeft en iedere node (voorzien van vaste spanning) de signalen naar elkaar communiceren. Heb zelf alleen de USB controller dus kan niet oordelen of de een beter bereik heeft dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Redbull4u schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:11:
Ik heb vorige week een Z-wave zonnescherm schakelaar aangeschaft maar ik durf hem niet aan te sluiten. Ik twijfel over hoe de motor van het zonnescherm aangesloten moet worden.

Ik heb deze tekst en schema gevonden op de website van Z-wave, hierna werd ook naar verwezen in de handleiding van de schakelaar:

The schematics below shows how to wire the actuator. The hot wired from the mains distribution panel is connected to the inserts contacts L. The contact S is the switched contact and need to be connected to the cable to the load. The cable from the load is connected to neutral N. If there are both neutral and hot wire in the wall box the neutral from the mains panel and the neutral to the lamp need to be connected. It is not harmful if the two connections L and S are mismatched on the actuator.

[afbeelding]

http://manuals.zwaveeurop...ng=en&type=&sku=ZME_05459

Het is mij niet geheel duidelijk wat de tekens op de schakelaar betekenen. En ook de bovenstaande beschrijving kan ik moeilijk rijmen met het aansluitschema.

Er is nu ook een schakelaar aangesloten op de volgende wijze:

De motor is 230V
De draden vanaf het net zijn Bruin (Br1) en Blauw (Bl1). Aarde is doorgelust naar de motor.
De draden naar de motor zijn Bruin (Br2), Blauw (Br2) en Grijs (Gr2).

De schakelaar is op de volgende wijze aangesloten:
Contact L: Br1
Contact N: Bl1, Gr2
Contact Up: Br2
Contact Down: Bl2

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn nieuwe z-wave schakelaar moet aansluiten zonder hem op te blazen?
Ik heb geen ervaring met zonneschermen, en geen ervaring met de controller die je hebt. Volgens mij zijn de tekeningen uit je post echter zeer duidelijk, maar is het een beetje verwarrend hoe de huidige situatie is aangesloten. Ik weet niet of ik het helemaal goed uit jouw post haal, maar ik heb heb het even geprobeerd uit te tekenen. Je moet zelf controleren of dit zo klopt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZOGpUDxdUCsCudEvp6hGymwF/thumb.jpg

Als dit zo klopt, jouw motor inderdaad 230V is, en de de tekening die je zelf poste ook klopt, zou het aansluitschema zoals uitgetekend kunnen ombouwen.

Een groot verschil is echter dat de in het schema dat je zelf poste de motor altijd aan L hangt, en deze via 2x een N aansluiting wordt geschakeld. In jouw oude situatie is dat precies andersom. Ik weet niet of jouw motor daar tegen kan. Misschien moet je even bij de motor kijken hoe deze aansluitingen gecodeerd zijn. Ik weet niet zeker of je dit zomaar om kan zetten. Ik denk van wel, maar dat is afhankelijk van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Brutuss schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:33:
[...]

In het begin heb ik ook gekeken naar het verschil tussen beide maar kon ook niet zo heel veel vinden.

Persoonlijk vind ik de USB stick een stuk prettiger.
Met de USB stick kan men een nieuwe node toevoegen op locatie (dus niet in de buurt van je PI).
Mocht je overstappen van je PI naar een Synology NAS of Windows / Linux PC prik je de USB controller gewoon om en kunt weer verder.

Het bereik is niet zo heel belangrijk omdat Zwave een mesh netwerk heeft en iedere node (voorzien van vaste spanning) de signalen naar elkaar communiceren. Heb beide niet gehad dus kan niet oordelen of de een beter bereik heeft dan de andere.
Oke helder :-) Thnx voor je reactie.
Als er echt grote verschillen waren dan was dat vast en zeker ook wel te vinden op het WWW maar dan weet ik het nu "zeker" :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik kom op marktplaats een z-wave deurbel van Everspring tegen voor een leuk prijsje. Bij een andere aanbieder (waar dit product ondertussen EOL is verklaard) kom ik de volgende waarschuwende tekst tegen:

'De deurbel kan worden aangestuurd. De drukknop zelf echter werkt niet icm een controller (is zelf een primaire controller)'

Wat houdt dit precies in? Een controller is mijn razberry denk ik? Deze deurbel kan ik dus niet integreren in mijn bestaande Domoticz installatie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SuperKris
Het geupdate systeem hangt nu in de meterkast zijn ding te doen. Moet nog wel bepaalde functionaliteit programmeren op de Pi. De mysensors gateway, front buttons, en RTC zijn inmiddels functioneel, maar de nokia display, relais uitgang, en temperatuur/vochtigheid sensor moet ik nog programmeren.

De versterker heb ik helaas opgeblazen door de voeding op de uitgang aan te sluiten... Beetje dom, maar voor 60 cent hebben we een nieuwe :*)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MYoVbeK12ON0ryhBYUbF2EGZ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1u8drhSYWcWCGNZRBvEA5UYq/thumb.jpg

Nu aan de slag met sensoren en actuatoren voor MySensors!

Wanneer ik genoeg karma puntjes heb zal ik eens een blog openen voor alle oplossingen die ik bedenk.

[ Voor 8% gewijzigd door SuperKris op 04-04-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 20:35
prekz schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:10:
Bij ibood zijn vandaag 3 elro rookmelders te koop voor 34,95

http://www.ibood.com/home...ppelbare-rookmelders.html

Deze zijn toch te koppelen in domoticz via een RFXcom?
ik heb deze melders ook maar ik heb ze via ebay.de (volgens mij nog goedkoper ook) en ik heb ze wel gekoppeld met RFXcom ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 15:41
Servor schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:57:
Ik kom op marktplaats een z-wave deurbel van Everspring tegen voor een leuk prijsje. Bij een andere aanbieder (waar dit product ondertussen EOL is verklaard) kom ik de volgende waarschuwende tekst tegen:

'De deurbel kan worden aangestuurd. De drukknop zelf echter werkt niet icm een controller (is zelf een primaire controller)'

Wat houdt dit precies in? Een controller is mijn razberry denk ik? Deze deurbel kan ik dus niet integreren in mijn bestaande Domoticz installatie?
Inderdaad heb je niks aan die bel...
Beter een bestaande deurbel uitbreiden met zwave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
trekker22 schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:07:
[...]

Inderdaad heb je niks aan die bel...
Beter een bestaande deurbel uitbreiden met zwave!
Tsja daar schiet ik toch danig tekort met mijn elektronica inzichten en soldeerskills vrees ik. Ik snap dat je alles kunt leren maar ik heb daar echt te weinig bagage voor op dat vlak. Ik las iets over een bestaande deurbel voorzien van een Fibaro binary sensor bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Of een deurbel van de action als het niet perse z-wave moet zijn en 433Mhz ook mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 15:41
Servor schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:12:
[...]

Tsja daar schiet ik toch danig tekort met mijn elektronica inzichten en soldeerskills vrees ik. Ik snap dat je alles kunt leren maar ik heb daar echt te weinig bagage voor op dat vlak. Ik las iets over een bestaande deurbel voorzien van een Fibaro binary sensor bijvoorbeeld?
Nou ik ook precies een beetje elektronica en soldeer geleerd door die deurbel te realiseren!
1e versie was zelfs met kroonsteentjes en draden in elkaar draaien omdat ik niet wilde solderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
loyske schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:13:
Of een deurbel van de action als het niet perse z-wave moet zijn en 433Mhz ook mag ;)
Dan moet ik eerst een RFXCOM-E Transceiver halen a ruim 100 euro, maar je hebt gelijk, ook een optie. :). De gebruikte techniek maakt me niet zo heel veel uit maar op zich is het wel fijn het bij z-wave te houden nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:51
Servor schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:16:
[...]

Dan moet ik eerst een RFXCOM-E Transceiver halen a ruim 100 euro, maar je hebt gelijk, ook een optie. :). De gebruikte techniek maakt me niet zo heel veel uit maar op zich is het wel fijn het bij z-wave te houden nu...
Of zelf een knutselprojectje beginnen. bijv. http://www.robbshop.nl/ov...-projecten/z-wave-deurbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een belknop verbonden op I2 van een Qubino dimmer. Benieuwd wat dat gaat geven.
Na 3 draadloze mislukte bellen geen zin meer in 433Mhz brol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04

admiral866

The King Personality Disorder

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:29:
Ik heb net een belknop verbonden op I2 van een Qubino dimmer. Benieuwd wat dat gaat geven.
Na 3 draadloze mislukte bellen geen zin meer in 433Mhz brol.
gebruik je toevallig ook nog de i3?
ik krijg het nog niet voorelkaar om de i2 en i3 apart te schakelen in domoticz. Daar worden ze namelijk als dezelfde schakelaar gezien (via learn). Dus als i2 is toegevoegd dan kan ik i3 niet toevoegen en andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:26:
Reset zou goed moeten zijn, kreeg namelijk dat LED 2x knipperde als bevestiging.
Denk dat ik misschien die exclude moet doen? Maar aanname was dat er niks meer in de zwave config stond mbt de sensor, dus dan is exclude ook niet nodig!?
Ik heb meerdere van dit type in gebruik en een week of 2 geleden had ik er eentje die eigenwijs ging doen. Nieuwe batterij geprobeerd, geen succes. Daarna ge-exclude dmv de AEON USB stick, en daarna ge-include. In Domoticz verwijderd en daarna onder devices weer toegevoegd. Vervolgens werd hij weer gevonden en heb ik dezelfde instellingen als de andere sensoren ingesteld. Werkt sindsdien weer zoals het hoort.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

admiral866 schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:57:
[...]

gebruik je toevallig ook nog de i3?
ik krijg het nog niet voorelkaar om de i2 en i3 apart te schakelen in domoticz. Daar worden ze namelijk als dezelfde schakelaar gezien (via learn). Dus als i2 is toegevoegd dan kan ik i3 niet toevoegen en andersom.
Heb je 3 schakelaars in devices staan?
id xx01 = dimmer
id xx00 = I2
id xx02 = I3 (vermoed ik, nergens in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04

admiral866

The King Personality Disorder

jep, die 3 heb ik.
Heb al geprobeerd met verschillende groep associaties, maar dusver verdenk ik qubino van een foutje in de firmware. Ik wil eigenlijk eerst nog eens verder debuggen om te kijken waar de oorzaak van het probleem ligt, voordat ik bij qubino ga klagen.
Eigenlijk wil ik dus de raw data in de gaten kunnen houden van en naar domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik heb deze killswitch gemaakt om mijn wakeup light te stoppen, echter werkt hij te goed waardoor mn wakeup switch nooit meer aan gaat (wordt gelijk uitgezet)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EcrxsP6.png

Daarnaast loopt dit event ong elke 4 seconde.

Iemand tips om het goed te krijgen, dus WEL wakeup light aan, maar ook handmatig kunnen killen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Servor schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:12:
[...]

Dat is wat ik inderdaad gedaan heb. Hieronder een schets hoe ik dit gedaan heb met de bestaande 8 Volt wissel voeding en bel in de meterkast. :+

Zelf toevoegen:
  • Fibaro Zwave Universal Sensor
  • 12 Volt Voeding (had ik al hangen voor Fibaro RGBW module).
  • Simpel Dinrail Relais.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/503yjXMokAMWbsg5mq82oi8O/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohnBoy32 schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:36:
[...]

Daar gaan we weer..... Misschien even zoeken in dit forum en je vindt je antwoord.
Mijn motto is: niet doen; spul is onbetrouwbaar (waarom zou die nou via iBood gedumpt worden 8) ?) en heeft de neiging om vooral dat 's nachts of als je niet thuis bent te tonen.

Mocht je zo'n onbetrouwbaar ding hebben, dan kun je hem open maken en de pot-meter bijdraaien en zul je zien dat ie niet meer onnodig af gaat. Maar het is de vraag of je een rookmelder wil die je zelf hebt open gemaakt en aangepast! :? :?
Herken dit niet. Heb er 2 al ruim 9 maanden hangen en zijn nog niet uit zichzelf afgegaan.
Wel toen gekocht via Amazon.de. Mogelijk dat er een verschil zit in productiedatum of land waar je ze koopt ;)

Een simple goedkope rookmelder verplaatst naar de zolder en juist die is in die tijd 2x zonder reden afgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
jacquesmulders schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:45:
[...]

als het goed is werkt dit, ik zou alleen de tijd aanpassen naar 47 00 oid, in ieder geval in de 00 uur, de gas meter stuurt 1x per uur een meterstand update, zo hou je al het gasverbruik bij de juiste dag, nu is dit wel een beetje mieren neuken, waarschijnlijk verbruik je toch geen gas om 2300...
Tnx het werkt!

Ander probleem nu:
met mijn Philio Pan04

sinds een paar weken draai ik nu domoticz voornamelijk nog met de rfx kaku
maar had bij de aanschaf ook gelijk de aeon usb en een philio pan04 aangeschaft.
Toen het draaien gelijk de philio aangemeld en stond er in.
gisteravond wilde ik alles installeren (ja ik weet pas een paar weken erna) maar werkte niet goed en zag ook 3 switches staan ipv 2.
Dus ik alles verwijderd en bij de devices als bij de zwave.
Toen opnieuw proberen aan te melden dat ging niet meer.
Dus zoeken op internet waaruit al bleek dat de philio idd 3 swirtches krijgt de 3e schakelt ze allebei tegelijk grrrrr.
Maar goed het is me niet meer gelukt om de philio aan te melden.
De aeon stick een hard reset gegeven vanuit domoticz ik had er toch nog niks op zitten.
de philio gezocht hoe ik moest resetten en gedaan zoals ik dacht dat het er stond.
[code]
Reset 1. Pressing INCLUDE_BUTTON three
times within 2 seconds will enter
inclusion mode.
Use this procedure only in
the event that the primary
controller is lost or
otherwise inoperable. 2. Within 1 second, press On/Off
button again for 5 seconds.
3. IDs are excluded. LED 0.5s On, 0.5s Off
(Enter auto inclusion)
[/code]
reset file link/manual KLIK
wat doe ik fout?
t?

inmiddels gelukt! :P :9 :P :9

edit:
2e vraag dan even ook.
Wat is de beste manier om een device aan te melden?

gewoon inbouwen en daarna aanmelden?
apart aansluiten in de buurt van mijn py?
de py afsluiten usb dongle eruit en mee naar het device? maar hoe komt de device dan in mij domoticz?

[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 05-04-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
M.v.Veelen schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:58:
[...]

Ik heb meerdere van dit type in gebruik en een week of 2 geleden had ik er eentje die eigenwijs ging doen. Nieuwe batterij geprobeerd, geen succes. Daarna ge-exclude dmv de AEON USB stick, en daarna ge-include. In Domoticz verwijderd en daarna onder devices weer toegevoegd. Vervolgens werd hij weer gevonden en heb ik dezelfde instellingen als de andere sensoren ingesteld. Werkt sindsdien weer zoals het hoort.
Net inderdaad een exclude via de Aeon stick gedaan en daarna een include. Dat was de truc _/-\o_
Maar nu moeten nog alle gegevens doorkomen in OZW want er is nog niks bekend over de sensor.
Probeer hem steeds wakker te maken en dan een config request te doen, maar nog geen succes.
Duurt zeker een tijdje he?

Edit: net nog maar een keer excluded via de stick en daarna een include via Domoticz, alles weer ok nu. Weer wat geleerd en veel tijd aan kwijt geweest 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 05-04-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
maomanna schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:22:
ik heb deze killswitch gemaakt om mijn wakeup light te stoppen, echter werkt hij te goed waardoor mn wakeup switch nooit meer aan gaat (wordt gelijk uitgezet)

[afbeelding]

Iemand tips om het goed te krijgen, dus WEL wakeup light aan, maar ook handmatig kunnen killen?
Neem in je if statement een tweede variabele op die ook waar moet zijn, bijv:
code:
1
2
if Lamp Bed = off and wakeup_al_getriggerd = 1
Do ...

Daarnaast moet je een vertraging inbouwen voor wakeup_al_getriggerd zodat de lamp eerst aan kan gaan. dit kan met:
code:
1
 set wakeup_al_getriggerd = 1 after 2 seconds

kijk ook eens hier:http://www.domoticz.com/f...=31&start=60&hilit=blocky voor meer voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik wil de pricewatch: Fibaro Bewegingssensor gaan aanschaffen alleen zijn mij een aantal punten nog niet helemaal duidelijk en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De handleiding en diverse berichten op het internet geven hier geen uitsluitsel over.

1. Bestaat er de mogelijkheid om deze sensor op het lichtnet aan te sluiten?
2. Is de sensor voor buiten geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
freestyler2 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:33:
Ik wil de pricewatch: Fibaro Bewegingssensor gaan aanschaffen alleen zijn mij een aantal punten nog niet helemaal duidelijk en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De handleiding en diverse berichten op het internet geven hier geen uitsluitsel over.

Check ook vooral even bij Amazon.de
Is die nog goedkoper dan de pricewatch

1. nee niet dat ik weet, zit een erg goede batterij in.
2. Nee want hij is niet compleet waterdicht.

Als je zoiets wil kan je beter een "gewone" PIR sensor kopen voor buiten. en op de schakeldraad een zender zetten.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
freestyler2 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:33:

Gewoon héél eventjes zoeken volstaat soms: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1629321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Iemand suggesties hoe dit op te lossen:
Ik heb een Philips Hue ledstrip. Deze wil ik aan laten gaan op een random tijd van 10 min rond zonsondergang. Als de zonsondergang voor 19 uur is wil ik dat de strip feller brand dan daarna. Is het na 19 uur dan mag die meteen minder fel branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ook een simpel kleine vraag maar heb even bevestiging nodig voor ik de bestelling doe :)

Ben me sinds kort gaan verdiepen in domoticz en de RFCOM module... (voor rolluik automatisatie)
Wil er nu wel mee gaan experimenteren...
Toevallig wilt het vrouwtje ook iets, dus dat mss als test leuk. Ze wilt graag een nieuwe simpele temperatuurmeter voor in de tuin. (verplaatsbaar, zodat ze kan weten hoe warm het is, waar ze zit...)

ik dacht aan dit : https://www.weerstationko...s/tfa/303126-3-kan-sensor

en ik zou hier dan ook de RFX module kopen, deze dus : https://www.weerstationko...-producten/rfxtrx433e-usb

Ik veronderstel toch dat ik gewoon die sensor kan opvangen met de RFX zonder dat ik de hoofdmodule van het weerstation dien aan te kopen?

Moet toch gewoon te ontvangen zijn, of zie ik iets over het hoofd?
(zei content dat ze de temperatuur kan zien, ik content dat ik deze kan inlezen via PC...)

[ Voor 5% gewijzigd door Repi3 op 05-04-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Dat kan, als de rfxcom die module ondersteunt.

Zelf heb ik een aantal Cresta TX320, werkt prima en vrij nauwkeurig en goedkoop.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:49:
Dat kan, als de rfxcom die module ondersteunt.

Zelf heb ik een aantal Cresta TX320, werkt prima en vrij nauwkeurig en goedkoop.
  • Ook te gebruiken i.c.m. RFXCOM USB
staat toch duidelijk in de lijst, maar die Cresta is nog goedkoper en daar ook te bestellen :)
en aangezien jij deze gebruikt (zonder 'hoofd' weerstation) neem ik deze mss beter.
Ben ik 100% zeker :)

bedankt voor de info Raymond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Waarom wil iedereen hier bijna RFXcom? Ik geloof direct dat dat het een heel mooi systeem is, maar RFlink is zo veel goedkoper. Mijn ervaring is nog beperkt tot 1 a 2 maanden, maar tot nu toe pakt RFlink bijna alles van vage vage chinese meuk, to KAKU. Het bereik vind ik tot nog toe geweldig. Stukken beter dan de standaard KAKU zenders. Het is wel wat meer doe het zelf, maar het is verre van ingewikkeld en als je niets zelf wil doen kan je hem ook nagenoeg plug en play kopen.

Waarom dan 120,- uitgeven als een standaard RFlink kit rond de 4 kost, en je hem zelf nog goedkoper kan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42
SuperKris schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:03:
Waarom wil iedereen hier bijna RFXcom? Ik geloof direct dat dat het een heel mooi systeem is, maar RFlink is zo veel goedkoper. Mijn ervaring is nog beperkt tot 1 a 2 maanden, maar tot nu toe pakt RFlink bijna alles van vage vage chinese meuk, to KAKU. Het bereik vind ik tot nog toe geweldig. Stukken beter dan de standaard KAKU zenders. Het is wel wat meer doe het zelf, maar het is verre van ingewikkeld en als je niets zelf wil doen kan je hem ook nagenoeg plug en play kopen.

Waarom dan 120,- uitgeven als een standaard RFlink kit rond de 4 kost, en je hem zelf nog goedkoper kan bouwen.
omdat je niet altijd voor een dubbetje op de eerste rang hoeft te zitten, en een beetje support/hulp ook fijn is... en deze discussie is ook al zo vaak gevoerd hier... ik zou zeggen afgesloten dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
BROSSIE schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:26:
[...]

Neem in je if statement een tweede variabele op die ook waar moet zijn, bijv:
code:
1
2
if Lamp Bed = off and wakeup_al_getriggerd = 1
Do ...

Daarnaast moet je een vertraging inbouwen voor wakeup_al_getriggerd zodat de lamp eerst aan kan gaan. dit kan met:
code:
1
 set wakeup_al_getriggerd = 1 after 2 seconds

kijk ook eens hier:http://www.domoticz.com/f...=31&start=60&hilit=blocky voor meer voorbeelden.
de eerste regel lijkt het prima te doen.

Die tweede regel snap ik niet.
Met de killswitch moet hij juist uit gaan, dus op 0 laten staan.
dan hoeft er toch geen nieuwe trigger naar 1 te gaan?

Een ander event voor mn wakeuplight wordt getriggert door een dummyswitch (wakeup) en variabele (wakeup_al_getriggert = 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie het al. Onder Hardware, RFXCOM, Set. Werkt dat ook goed?

Ik dacht dat je via Domoticz ook de RFXCOM firmware kunt updaten? Maar waar zit dat dan? :?

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 05-04-2016 21:50 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
kraades schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:48:

Ik dacht dat je via Domoticz ook de RFXCOM firmware kunt updaten? Maar waar zit dat dan? :?
Instellingen -> Hardware> RFXcom -> Modus Instellen -> Upgrade firmware
Heb het nog niet geprobeerd (draai Domoticz op Windows)

Binnenkort draai ik zelfs nog eenvoudiger shell-scripts voor Domiticz op Windows :-) link

[ Voor 30% gewijzigd door wimmme op 05-04-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

commentator schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:22:
Iemand suggesties hoe dit op te lossen:
Ik heb een Philips Hue ledstrip. Deze wil ik aan laten gaan op een random tijd van 10 min rond zonsondergang. Als de zonsondergang voor 19 uur is wil ik dat de strip feller brand dan daarna. Is het na 19 uur dan mag die meteen minder fel branden.
Ik denk dat dit ongeveer moet doen wat jij zoekt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YWALySr.png
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Nu online
tozzke schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat dit ongeveer moet doen wat jij zoekt:

:)
Dank je, die ga ik uitproberen. Maar waar is die derde met de variabele op 0 zetten voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

commentator schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:31:
[...]

Dank je, die ga ik uitproberen. Maar waar is die derde met de variabele op 0 zetten voor?
Zodat je hem wel zelf kunt uitzetten/overrulen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
maomanna schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:28:
[...]

de eerste regel lijkt het prima te doen.

Die tweede regel snap ik niet.
Met de killswitch moet hij juist uit gaan, dus op 0 laten staan.
dan hoeft er toch geen nieuwe trigger naar 1 te gaan?

Een ander event voor mn wakeuplight wordt getriggert door een dummyswitch (wakeup) en variabele (wakeup_al_getriggert = 1)
De tweede regel is er om te zorgen dat je lamp tijd krijgt om aan te gaan. Die moet dan in het event gebruikt worden waar je wakeup_al_getriggerd op 1 wordt gezet. Dit om te voorkomen dat je lamp niet aan gaat en je killswitch event geactiveerd wordt. Maar als de eerste regel al de oplossing is, dan is dat perfect, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik krijg deze melding als ik mijn RPI inplug:
Domoticz start niet meer.
Te lang geen backup gedraaid dus ik zou graag de waardevolle data nog willen redden, iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: http://www.domoticz.com/forum/download/file.php?id=6546

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
maomanna schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:22:

[afbeelding]

Mag ik vragen wat voor wakeup light je hebt? Ben wel benieuwd naar een wakeup light die met domoticz werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-09 13:47
vraagje mbt homebridge icm domoticz.
vraag: hoe kan ik via siri geluid van de tv procentueel luider / zachter zetten, bijv "zet tv luider" -> huidige geluid tv gaat 10% omhoog /omlaag
gedachte: ik dacht eerst aanmaken van dummy switch gecombineerd met en script. Script leest huidige volume uit en telt 10% op en geeft dit door aan de tv (Philips).

Alleen zit ik met de commando aan siri, nu is het "zet tv luider aan" (omdat ik een push switch heb aangemaakt in Domoticz).

Kan het handiger?.. 1) een plugin voor homebridge waarmee ik op een natuurlijke manier tv kan aansturen ("zet tv luider"). Maar ik heb hier nog niks bruikbaars kunnen vinden
2) ander soort switch in domoticz?

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
Repi3 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:38:
Ook een simpel kleine vraag maar heb even bevestiging nodig voor ik de bestelling doe :)

Ben me sinds kort gaan verdiepen in domoticz en de RFCOM module... (voor rolluik automatisatie)
Wil er nu wel mee gaan experimenteren...
Toevallig wilt het vrouwtje ook iets, dus dat mss als test leuk. Ze wilt graag een nieuwe simpele temperatuurmeter voor in de tuin. (verplaatsbaar, zodat ze kan weten hoe warm het is, waar ze zit...)

ik dacht aan dit : https://www.weerstationko...s/tfa/303126-3-kan-sensor

en ik zou hier dan ook de RFX module kopen, deze dus : https://www.weerstationko...-producten/rfxtrx433e-usb

Ik veronderstel toch dat ik gewoon die sensor kan opvangen met de RFX zonder dat ik de hoofdmodule van het weerstation dien aan te kopen?

Moet toch gewoon te ontvangen zijn, of zie ik iets over het hoofd?
(zei content dat ze de temperatuur kan zien, ik content dat ik deze kan inlezen via PC...)
Heb deze temperatuur sensor ook in combinatie met de RFXcom. werkt perfect.
SuperKris schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:03:

Omdat als je support nodig hebt op de RFXcom, bijv een protocol ondersteund krijgen of in combinatie met een ander protocol, die support gewoon krijgt. En die support bij hun is geweldig!
Ik heb zelf een advies gekregen over de toepassing van brandmelders.
wimmme schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:04:
[...]

Instellingen -> Hardware> RFXcom -> Modus Instellen -> Upgrade firmware
Heb het nog niet geprobeerd (draai Domoticz op Windows)

Binnenkort draai ik zelfs nog eenvoudiger shell-scripts voor Domiticz op Windows :-) link
Werkte zowel onder Windows als Linux bij mij.

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 06-04-2016 10:31 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
kraades schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:48:
Ik zie het al. Onder Hardware, RFXCOM, Set. Werkt dat ook goed?

Werkt goed, al meerdere keren gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Repi3 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:52:
[...]
  • Ook te gebruiken i.c.m. RFXCOM USB
staat toch duidelijk in de lijst, maar die Cresta is nog goedkoper en daar ook te bestellen :)
en aangezien jij deze gebruikt (zonder 'hoofd' weerstation) neem ik deze mss beter.
Ben ik 100% zeker :)

bedankt voor de info Raymond!
Ah ik moet toegeven dat ik de hele pagina niet heb gelezen maar een meer globaal antwoord gaf.

Iets meer info:
Eigenlijk werkt alle 433MHz meuk hetzelfde, ze zenden allemaal (periodiek) een signaal uit dat iedereen op kan vangen.
Met de rfxcom (of willekeurig andere 433MHz tranciever) kan je alle signalen op die frequentie ook ontvangen (in debug mode).
Het verschil zit 'm in de opmaak (en inhoud) van het verzonden pakketje van verschillende fabrikanten. Dat moet de rfxcom omzetten naar iets zinvols voor bijvoorbeeld domoticz.

Een 'hoofdstation' heb je dus eigenlijk nooit nodig, wil je dat het out of the box werkt dan wil je wel support van rfxcom.

Wat betreft de Cresta TX320: die is regelmatig in de aanbieding.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:54:
[...]

Die had ik al geinstalleerd zoals aangeven. Ben nog aan het onderzoeken maar weinig tijd dus hoop later deze week wat meer onderzoek te kunnen doen.

Kaku wordt wel herkend alleen registeerd Domoticz niet alles meer wat hij voorheen wel deed.
Ben je er al uit of we nu de EXT of EXT2 firmware moeten hebben voor de RFXtrx433E? Is mij niet helemaal duidelijk. Helemaal niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:08:
[...]

Ben je er al uit of we nu de EXT of EXT2 firmware moeten hebben voor de RFXtrx433E? Is mij niet helemaal duidelijk. Helemaal niet.
Op hun website kun je de verschillen zien. Ligt er dus aan of je bepaalde (exotische) apparaten gebruikt.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Dat slave<>master verhaal vind ik maar behoorlijk instabiel. Loopt soms tijden goed, maar na een reboot is het maar afwachten of alle sensors netjes worden doorgegeven. Alles lijkt verder gewoon in orde, sterker nog, het zijn als het fout gaat maar een paar sensors uit een hele set die ermee stoppen. Ik kan er verder echter de vinger niet op leggen. Geen foutmeldingen, netjes rapporterende devices over en weer, alleen niet allemaal. Als er een betere manier was om OTGW aan de master te koppelen deed ik dat meteen, want dat is de enige functie van mijn slave. Als iemand tips heeft hou ik me aanbevolen :)

Van het weekend heb ik gestoeid met ssl op Domoticz. Wat een gezeik met cache refresh zeg. Zowel bij proxying met nginx (wat in mijn ogen de beste optie is), alsook native ssl in Domoticz. Is een goed certificaat van startssl, en heb netjes groene padlocks in de browsers, maar cache refresh gooit roet in het eten. Mobiel is het in ieder geval niet te gebruiken.
Al geupgrade naar de laatste beta, maar dat heeft ook niet geholpen. Zit ik daar ook nog mee, denk dat ik maar een weekje data drop en terug ga naar de stable, bouw ik hem ineens op als VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
arjandijk162 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:56:
Te lang geen backup gedraaid dus ik zou graag de waardevolle data nog willen redden, iemand een idee?
[afbeelding]
SD-kaartje in een andere computer doen. Dan heb je twee keuzes:
- Filesystem fixen en vrolijk verder gaan
- Domoticz spullen eraf halen en verder gaan met een nieuwe SD-kaart

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Melkaz

Melkazar

Om te monitoren of mijn garagedeur goed dicht is heb ik een KAKU AMST-606 ingezet. Hij is gemonteerd aan de bovenkant van de deur en op het frame net erboven (via plastic plaatje).

Echter zie ik het volgende gedrag, ON switch gaat 100% van de tijd goed. De OFF switch is 50/50.
Zo heb ik 3 x ON en 0 x OFF staan en soms om en om on/off.

Nou heb ik het vermoeden dat het wel eens zou kunnen komen doordat de hormann garage afstandsbediening voor storing zorgt óf het metaal in de weg zit, maar waarom doen de ON's het dan wel altijd?

Wellicht dat ik er ipv een 606 contact er een bewegingssensor op moet zetten maar die detecteert natuurlijk niet de deur zelf aangezien ze werken op lichaamswarmte.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:08:
[...]

Na veel testen kwam ik tot de conclusie dat er iets met de RFXCom zelf niet goed ging. Alles wat dichtbij was ontving de RFXcom wel maar als ik een paar meter verder ging was het over en uit,

Na mijn verhaal op Tweakers kreeg ik vrijwel direct een DM Bert van RFXCom _/-\o_ dat ik het beste met een laptop en de RFXCom en een sensor naar een andere gebied moest gaan en daar eens testen wat er gebeurde aangezien de RFXCom vrijwel niet stuk gaat.

Dit uitgetest en na 2 meter was het signaal al weg, dus conclusie was toch echt een probleem met de RFXCom zelf. Direct Bert een mail gestuurd of ik de oude retour wilde sturen en 2 dagen na mijn melding, net door de brievenbus gevallen, en spik splinternieuwe RFXcom bezorgt.

Net de eerste test gedaan met RFXMngr en deze zijn weer 100% goed.
Dus alle lof naar RFXCom voor zijn actie om zelf al te mailen en probleem direct op te lossen, als elk bedrijf op deze manier toch zou werken.

Welke firmware je moet gebruiken is vrij duidelijk te vinden in de handleiding bij punt 2.2.2
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Je kan ze beide gebruiken. Alleen ondersteunt elke type bepaalde protocollen niet of wel.

Je kan zien welke protocollen EXT en EXT2 ondersteunen. Dus noteer welke protocollen jij nodig hebt, nu gebruikt in Domoticz en zoek deze op in de lijst. Als er bij een protocol een Y staat dan wordt deze ondersteunt, staat er een - dan niet.

Zolang alle protocollen een Y hebben kun je beide (EXT of EXT2) gebruiken. Dan maakt voor de RFXCom zelf niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
arjandijk162 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:56:
[afbeelding]
Je hebt software waar je de SD kaartjes via de pc kunt exploren of kopieeren. Ik heb er nooit geluk mee gehad en altijd geaccepteerd dat ik met een "gat" moet verder leven. Persoonlijk vind ik dat ze binnen domoticz wel een functie mogen aanbieden om via taak de backup op een share mogen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 21:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

grote_oever schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:21:
[...]

Je hebt software waar je de SD kaartjes via de pc kunt exploren of kopieeren. Ik heb er nooit geluk mee gehad en altijd geaccepteerd dat ik met een "gat" moet verder leven. Persoonlijk vind ik dat ze binnen domoticz wel een functie mogen aanbieden om via taak de backup op een share mogen zetten.
Ik heb onderstaand gebruikt om dagelijks een backup te maken (via SCP) naar een andere PI. Heb t ingesteld nadat een SD kaart corrupt was geraakt en daarna nog nooit nodig gehad, maar ik zie in ieder geval netjes dagelijks een file op de andere pi komen.

https://www.domoticz.com/wiki/Daily_backup_to_external_hdd

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:20:
[...]

Welke firmware je moet gebruiken is vrij duidelijk te vinden in de handleiding bij punt 2.2.2
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Je kan ze beide gebruiken. Alleen ondersteunt elke type bepaalde protocollen niet of wel.
Ja bedankt, ik was er inmiddels ook achter om eens in de handleiding te kijken. Doe ik nooit natuurlijk. Ik werk in de IT. 8)7 ;)

Niet echt handig twee versies maar er zal wel een goede reden voor zijn...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:56:
[...]

Ja bedankt, ik was er inmiddels ook achter om eens in de handleiding te kijken. Doe ik nooit natuurlijk. Ik werk in de IT. 8)7 ;)

Niet echt handig twee versies maar er zal wel een goede reden voor zijn...
Herkenbaar >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Duci schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:57:
[...]

Mag ik vragen wat voor wakeup light je hebt? Ben wel benieuwd naar een wakeup light die met domoticz werkt.
Ik heb het zelf als volgt (deze is voor de keren dat ik vroeger dan standaard m'n nest uit moet, ik heb er ook een voor de standaard tijd):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3rLDtxE.png
Die 'Wakeup light alarm 10 minuten' en 'Wakeup light alarm 5 minuten' zijn dummy switches die ik mbv Tasker en AutoAlarm schakel (resp 10 en 5 minuten voor ingestelde alarmtijd @ foon). Deze hebben beide een uitschakelvertraging van 10 sec.
De groups 'Plafond TV wakeup 9min', 'Plafond PC wakeup in 5min' en 'Plafond slaapkamer flash off -> on' zijn bash scripts die er als volgt uitzien (onder 'Aan actie'):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":1,"sat":254}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":2,"sat":253}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":3,"sat":252}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":4,"sat":251}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":5,"sat":250}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
...
...

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on":false}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/3/state
sleep 1
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/3/state
sleep 1
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on":false}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/3/state
sleep 1
...
...

Aangezien deze bash scripts best lang zijn en Domoticz maar 1 script tegelijk kan uitvoeren (blijkbaar), roep ik deze aan met:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
bash -c "/home/pi/domoticz/scripts/<LANGE SCRIPT>.sh" &

waardoor Domoticz weer vrij is en andere scripts kan uitvoeren

Onder de 'Uit actie' roep ik het volgende script aan:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
killall <LANGE SCRIPT>.sh

* mede mogelijk gemaakt door het betere knip- en plakwerk van diverse fora :+
wellicht niet de mooiste oplossing(en) met een of meerdere overbodige variabelen vanwege het regelmatig moeten aanpassen omdat het weer eens niet werkte... maar net als eerdere berichten van me... HET WERKT!!11 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
MrBarBarian schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:36:
[...]

SD-kaartje in een andere computer doen. Dan heb je twee keuzes:
- Filesystem fixen en vrolijk verder gaan
- Domoticz spullen eraf halen en verder gaan met een nieuwe SD-kaart
Kan ik dit met een windows pc doen? ik zie namelijk alleen een hele kleine partitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
arjandijk162 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:34:
[...]

Kan ik dit met een windows pc doen? ik zie namelijk alleen een hele kleine partitie
Met windows kan wel, dan moet je een tooltje zoals http://www.diskinternals.com/linux-reader/ gebruiken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
tozzke schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:02:
[...]

Ik heb het zelf als volgt (deze is voor de keren dat ik vroeger dan standaard m'n nest uit moet, ik heb er ook een voor de standaard tijd):
[afbeelding]
Die 'Wakeup light alarm 10 minuten' en 'Wakeup light alarm 5 minuten' zijn dummy switches die ik mbv Tasker en AutoAlarm schakel (resp 10 en 5 minuten voor ingestelde alarmtijd @ foon). Deze hebben beide een uitschakelvertraging van 10 sec.
De groups 'Plafond TV wakeup 9min', 'Plafond PC wakeup in 5min' en 'Plafond slaapkamer flash off -> on' zijn bash scripts die er als volgt uitzien (onder 'Aan actie'):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":1,"sat":254}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":2,"sat":253}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":3,"sat":252}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":4,"sat":251}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true,"bri":5,"sat":250}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state
sleep 2.12
...
...

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
sleep 1
curl -s -H "Accept: application/json" -X PUT --data '{"on": true}' http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/2/state http://<HUE BRIDGE IP>/api/<YOUR API HERE>/lights/3/state
sleep 1
sleep 1
...
...

Aangezien deze bash scripts best lang zijn en Domoticz maar 1 script tegelijk kan uitvoeren (blijkbaar), roep ik deze aan met:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
bash -c "/home/pi/domoticz/scripts/<LANGE SCRIPT>.sh" &

waardoor Domoticz weer vrij is en andere scripts kan uitvoeren

Onder de 'Uit actie' roep ik het volgende script aan:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
killall <LANGE SCRIPT>.sh

* mede mogelijk gemaakt door het betere knip- en plakwerk van diverse fora :+
wellicht niet de mooiste oplossing(en) met een of meerdere overbodige variabelen vanwege het regelmatig moeten aanpassen omdat het weer eens niet werkte... maar net als eerdere berichten van me... HET WERKT!!11 :>
Gebookmarked, dank! Ga hier zeker nog eens mee aan de slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Duci schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:57:
[...]

Ik heb een wiki gemaakt met mn event.

Http://domoticz.com/wiki/wakeuplight

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de liefhebbers die een camera willen. Nu in de aanbieding bij Paradigit
Foscam FI9803P - HD Buiten Wifi IP Camera

69 euro en gratis verzending.
Foscam werkt prima met Domoticz en ook met een Synology NAS.

Net 1 besteld en wordt camera nummer 4 in huis. Licenties (4x) zijn nu op van mijn Synology Nassen :'(

p.s vergeet shopkorting niet, dan krijg je nog 1,21 euro extra korting >:)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeOO op 07-04-2016 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
prein2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:25:
[...]

Ik heb onderstaand gebruikt om dagelijks een backup te maken (via SCP) naar een andere PI. Heb t ingesteld nadat een SD kaart corrupt was geraakt en daarna nog nooit nodig gehad, maar ik zie in ieder geval netjes dagelijks een file op de andere pi komen.

Ik maak gebruik van het script van Andrea Fabrizi (zie onderaan de link) om de backup elke dag in mijn dropbox te plaatsen. Ik maak een zip bestand van de domoticz backup bestanden en zet die in mijn dropbox waarbij de oude versie overschreven wordt. Risico is wel dat een keer het kopieren mislukt én dat domoticz niet meer werkt én dat ik niet meer bij de standaard backup bestanden op het SD-kaartje kan dat ik dan zonder historische gegevens blijf zitten. (en zelfs dan heb je nog de mogelijkheid om naar een oude versie in dropbox te gaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
prein2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:25:
[...]

Cool.
Ik heb het nu ook gebruikt.
Alleen schrijf ik het met ftp naar mijn router (asus rt68u) toe waar een usb stick in zit.
Router staat toch altijd aan.
Maar een reserve py waar alles op kaar staat is natuurlijk ook ideaal.
Daar een aparte user gemaakt met rechten op de map.
TNX!

edit:
vraagje
ik heb nu 2 scripts 1 voor de db en 1 voor de files.
Moet je nu beide elke dag doen?
Of de files bv wekelijks en de db dagelijks?

[ Voor 16% gewijzigd door SpikeHome op 07-04-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 21:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

SpikeHome schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:48:
[...]

vraagje
ik heb nu 2 scripts 1 voor de db en 1 voor de files.
Moet je nu beide elke dag doen?
Of de files bv wekelijks en de db dagelijks?
Niks moet natuurlijk. De database verandert continue, de scripts veranderen alleen als je ze zelf aanpast.
Ik doe de database dagelijks. de scripts wijzigen niet zo vaak, dus doe ik 1x per week..
Overigens sla ik ze steeds onder een nieuwe naam op, mijn backupdirectory wordt wel steeds groter zo, maar ik kan dus ook kiezen naar welke datum ik terug wil. Eens in de zoveel tijd schoon ik het handmatig op.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
prein2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:29:
[...]

Niks moet natuurlijk. De database verandert continue, de scripts veranderen alleen als je ze zelf aanpast.
Ik doe de database dagelijks. de scripts wijzigen niet zo vaak, dus doe ik 1x per week..
Overigens sla ik ze steeds onder een nieuwe naam op, mijn backupdirectory wordt wel steeds groter zo, maar ik kan dus ook kiezen naar welke datum ik terug wil. Eens in de zoveel tijd schoon ik het handmatig op.
Ah, tnx
Het script geeft er een datum en tijd aan dus is automatisch steeds anders.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
    # LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS
    SERVER="192.168.99.250"   # IP of Network disk, used for ftp
    USERNAME="backup"         # FTP username of Network disk used for ftp
    PASSWORD="domoticz"         # FTP password of Network disk used for ftp
    DESTDIR="/opt/backup"   # used for temorarily storage
    DOMO_IP="192.16.99.100"  # Domoticz IP 
    DOMO_PORT="8080"        # Domoticz port 
    ### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
    TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S`
    BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
    BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz
    ### Create backup and ZIP it
    /usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /tmp/$BACKUPFILE
    gzip -9 /tmp/$BACKUPFILE
    ### Send to Network disk through FTP
    curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEGZ" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/usb/Domoticz_backup/"               
    ### Remove temp backup file
    /bin/rm /tmp/$BACKUPFILEGZ
    ### Done!

Het script voor de files doet dat ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/bin/bash

## LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS
    SERVER="192.168.99.250"         # IP of Network disk, used for: ftp mail scp
    USERNAME="backup"         # FTP username of Network disk used for: ftp mail scp
    PASSWORD="domoticz"               # FTP password of Network disk used for: ftp mail scp
    DESTDIR="/opt/backup"      # used for: local
    DOMO_IP="192.168.99.100"      # Domoticz IP used for all
    DOMO_PORT="8080"         # Domoticz port used for all
    ## END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS

BACKUPFILEDIR="domoticz_$TIMESTAMP.tar.gz" # Change the xxx to yours

tar -zcvf /tmp/$BACKUPFILEDIR /home/pi/domoticz/   # Change the xxx to yours    # Or try /home/pi/domoticz/

curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEDIR" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/usb/Domoticz_backup/"  # Change the ftp to yours !!!

/bin/rm /tmp/$BACKUPFILEDIR

### Done!

enige wat ik moet doen is kijken of de 16gb usb stick niet volloopt.

dus het db script gaat in de cronjob dagelijks
en het file script doe ik na wijzigen van domoticz handmatig starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Voor de Windows gebruikers onder ons. ;)

Ik maak gebruik van een batchscript welke in de taakplanner van Windows draait.
In dit batch script wordt een kopie van de backup map gekopieerd naar een locatie op de NAS. Dit gebeurt ieder uur.

code:
1
2
3
@ECHO OFF
XCOPY "C:\Program Files (x86)\Domoticz\backups" "\\NAS\Apps\Domoticz\Backup" /I /C /D /Y 
EXIT

Werkt tot nu toe al een geruime tijd zonder problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Brutuss op 07-04-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
SpikeHome schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:40:
[...]

Ah, tnx
Het script geeft er een datum en tijd aan dus is automatisch steeds anders.
code 1

Het script voor de files doet dat ook:
code 2
enige wat ik moet doen is kijken of de 16gb usb stick niet volloopt.

dus het db script gaat in de cronjob dagelijks
en het file script doe ik na wijzigen van domoticz handmatig starten.
Ik ben een nieuwe Domoticz gebruiker en ben nu al een halve week er mee aan het spelen. De KAKU lampen en schakelaars zijn ingesteld. Nu is het plan om de back-up functie te gebruiken voordat ik verder ga spelen.

Maar ik krijg het niet aan de praat! :(
Ben nu al drie avonden en nachten aan het zoeken en proberen. Werk gaat er een beetje onder lijden. En de WA-Factor daalt :F
Dus toch maar een post plaatsen.

En per toeval staan hier boven twee scrips die ik ook geprobeerd heb, continu zonder succes!

Script van mij;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 #!/bin/bash

SERVER="192.168.1.100"         # IP of Network disk, used for: ftp mail scp
    USERNAME="gebruikersnaam"         # FTP username of Network disk used for: ftp mail scp
    PASSWORD="wachtwoord"               # FTP password of Network disk used for: ftp mail scp
    DOMO_IP="192.168.1.107"      # Domoticz IP used for all

BACKUPFILEDIR="domoticz_x_xxx_$TIMESTAMP.tar.gz" # Change the xxx to yours

tar -zcvf /tmp/$BACKUPFILEDIR /home/pi/domoticz/   # Change the xxx to yours    # Or try /home/pi/domoticz/

curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEDIR" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/documenten/ramon/raspberry/backup/"  # Change the ftp to yours !!!

### Done!

De user en wachtwoord in bovenstaande code komen overeen met een user die ik op de diskstation heb toegevoerd als user. Hij heeft rechten tot alle files en tot FTP. Als ik inlog over FTP met deze user en ww kom ik zoals gepland in de diskstation en kan verder klikken.

Als ik in putty het domoticz_backup.sh open met
sudo ./domoticz_backup.sh

zie ik alle bestanden over het scherm schieten. Als ik via Putty op zoek ga naar het backup file, staat deze ook in de tijdelijke map. Maar elke keer eindig ik met het volgende scherm.

Einde in het SSH scherm
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/home/pi/domoticz/scripts/update_domoticz
/home/pi/domoticz/updatebeta
: not foundbackup.sh: 17: ./domoticz_backup.sh:
* Hostname was NOT found in DNS cache
*   Trying 192.168.1.100...
* Connected to 192.168.1.100 (192.168.1.100) port 21 (#0)
< 220 DiskStation FTP server ready.
> USER (gebruikersnaam zoals in het bestand en ingesteld in Diskstation)
< 331 Password required for pi.
> PASS (wachtwoord zoals in het bestand en ingesteld in Diskstation)
< 230 User *NAAM* logged in.
> PWD
< 257 "/" is current directory.
* Entry path is '/'
* Closing connection 0
: not foundbackup.sh: 20: ./domoticz_backup.sh:
/bin/rm: cannot remove â/tmp/domoticz_x_xxx_20160407183032\r.tar.gz\râ: No such file or directory
: not foundbackup.sh: 23: ./domoticz_backup.sh:
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $

Maar één keer van de vele keren kwam er ook daadwerkelijk de map naam in beeld waar de pi zijn backup moet dumpen, namelijk "documenten/ramon/raspberry/backup/"

Maar alle andere keren eindig ik hier boven.
Heb zelfs de "temp" map gewijzigd naar een map waar Pi rechten tot heeft en hij zet het daar netjes in en loopt dan op de error van hier boven.

Ik denk dat het backup gedeelte goed gaat, maar dat zodra hij moet transferen buiten de Pi, dat het dan mis gaat...
Misschien moet ik in de Synology topic zijn, maar zie zat mensen die het zelfde doen als wat ik wil...
(heb ook hier gezocht en ben met bijlezen tot een kwart van dit topic. Maar ook de zoekfunctie helt mij niet verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Laatst online: 11:48
Ik wil graag mijn Mitsubishi HC3900 beamer aansturen (alleen aan/uit zetten) door middel van Kodi en Domoticz.
Het idee is om de seriële aansluiting van de beamer om te zetten met een converter naar USB, deze gaat dan vervolgens richting Domoticz.

Zelf heb ik helaas nog weinig verstand van bovenstaande, maar zou het wel graag willen proberen :)
Hebben jullie zodoende een idee of bovenstaande opstelling zou kunnen werken?

Heb hier alvast een handleiding gevonden om de beamer aan te sturen via de seriële poort:
https://www.mitsubishiele...ets/vis/rs232c_hc3900.pdf

(beamer is ook aan te sturen met een IR remote, maar de seriële weg lijkt mij makkelijker omdat ik dan ook geen Pi of iets dergelijks hoef te gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
RedRayMann schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:49:
[...]

Ik ben een nieuwe Domoticz gebruiker en ben nu al een halve week er mee aan het spelen. De KAKU lampen en schakelaars zijn ingesteld. Nu is het plan om de back-up functie te gebruiken voordat ik verder ga spelen.

Maar ik krijg het niet aan de praat! :(
Ben nu al drie avonden en nachten aan het zoeken en proberen. Werk gaat er een beetje onder lijden. En de WA-Factor daalt :F
Dus toch maar een post plaatsen.

En per toeval staan hier boven twee scrips die ik ook geprobeerd heb, continu zonder succes!

Script van mij;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 #!/bin/bash

USERNAME="gebruikersnaam"         # FTP username of Network disk used for: ftp mail scp
    PASSWORD="wachtwoord"               # FTP password of Network disk used for: ftp mail scp
    DOMO_xxx bij"192.168.1.107"      # Domoticz IP used for all

curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEDIR" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/documenten/ramon/raspberry/backup/"  # Change the ftp to yours !!!

### Done!

De user en wachtwoord in bovenstaande code komen overeen met een user die ik op de diskstation heb toegevoerd als user. Hij heeft rechten tot alle files en tot FTP. Als ik inlog over FTP met deze user en ww kom ik zoals gepland in de diskstation en kan verder klikken.

Als ik in putty het domoticz_backup.sh open met
sudo ./domoticz_backup.sh

zie ik alle bestanden over het scherm schieten. Als ik via Putty op zoek ga naar het backup file, staat deze ook in de tijdelijke map. Maar elke keer eindig ik met het volgende scherm.

Einde in het SSH scherm
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/home/pi/domoticz/scripts/update_domoticz
/home/pi/domoticz/updatebeta
*   Trying 192.168.1.100...
* Connected to 192.168.1.100 (192.168.1.100) port 21 (#0)
< 220 DiskStation FTP server ready.
> USER (gebruikersnaam zoals in het bestand en ingesteld in Diskstation)
< 331 Password required for pi.
> PASS (wachtwoord zoals in het bestand en ingesteld in Diskstation)
< 230 User *NAAM* logged in.
> PWD
< 257 "/" is current directory.
* Entry path is '/'
* Closing connection 0
: not foundbackup.sh: 20: ./domoticz_backup.sh:
/bin/rm: cannot remove â/tmp/domoticz_x_xxx_20160407183032\r.tar.gz\râ: No such file or directory
: not foundbackup.sh: 23: ./domoticz_backup.sh:
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $

Maar één keer van de vele keren kwam er ook daadwerkelijk de map naam in beeld waar de pi zijn backup moet dumpen, namelijk "documenten/ramon/raspberry/backup/"

Maar alle andere keren eindig ik hier boven.
Heb zelfs de "temp" map gewijzigd naar een map waar Pi rechten tot heeft en hij zet het daar netjes in en loopt dan op de error van hier boven.

Ik denk dat het backup gedeelte goed gaat, maar dat zodra hij moet transferen buiten de Pi, dat het dan mis gaat...
Misschien moet ik in de Synology topic zijn, maar zie zat mensen die het zelfde doen als wat ik wil...
(heb ook hier gezocht en ben met bijlezen tot een kwart van dit topic. Maar ook de zoekfunctie helt mij niet verder)
Lijkt of er een timeout zit op je FTP server.
Closing Connection staat er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
SpikeHome schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:20:
[...]

Lijkt of er een timeout zit op je FTP server.
Closing Connection staat er ook.
Dan moet ik toch mijn synology induiken. Ik ga in die topics wel verder zoeken.
Raar is dat ik wel "gewoon" kan inloggen via een ftp programma in Windows en zelfs via verkenner.

En dat hij het bestand niet kan verwijderen? Is dat omdat er een stapje er voor een fout heeft?

En ik snap onderstaande twee regels niet;

Mijn idee, regel 17 is leeg in de .sh file (net als later regel 20 en 23, dus hoef ik mij niet druk om te maken)
En de tweede zie ik meer op internet. Maar niet zozeer in Pi/Synology situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Nu online
Toevallig hier iemand die de DucoBox ventilatie al aan Domoticz heeft kunnen koppelen? En zo ja hoe :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
RedRayMann schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:55:
[...]

Dan moet ik toch mijn synology induiken. Ik ga in die topics wel verder zoeken.
Raar is dat ik wel "gewoon" kan inloggen via een ftp programma in Windows en zelfs via verkenner.

En dat hij het bestand niet kan verwijderen? Is dat omdat er een stapje er voor een fout heeft?

En ik snap onderstaande twee regels niet;

Mijn idee, regel 17 is leeg in de .sh file (net als later regel 20 en 23, dus hoef ik mij niet druk om te maken)
En de tweede zie ik meer op internet. Maar niet zozeer in Pi/Synology situaties.
Die laatste melding zie ik ook op mijn pi naar de router toe. Host name not found
Je kan eens proberen om elke stap handmatig of te pauzeren of een log file te maken van het script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik probeer momenteel met mysensors een simpele sproei computer aan domoticz te koppelen. In de tuin ga ik dan een multisensor plaatsen die ook kijkt naar hoe droog de grond is. Zodra de grond te droog is in mijn moestuintje, moet domotics naar het weerbericht kijken, en gaan sproeien als het de komende 12 uur niet gaat regelen.

Het hardware deel heb ik al uitgewerkt, maar het arduino deel moet ik nog aan beginnen. Ik moet echter ook rekening houden met domoticz. Vandaar de volgende vraag:

Zijn er apparaten in Domoticz die een signaal kunnen versturen dat aangeeft dat een apparaat voor een X aantal minuten aan moet? Een "ga aan voor 5 minuten" signaal dus, en daarna geen off signaal meer.

Op deze manier sluit ik 100% uit dat de sproeiers langer dan de vooraf ingestelde tijd blijven aan staan. Mocht domoticz uitvallen of het uit signaal niet aankomen, maakt dit dan niet uit.

Het mooiste zou zijn als domoticz een tijd (x aantal minuten) zou kunnen versturen naar mysensors, maar een andere variabele waarde zou ook een optie zijn. Iemand enig idee?

Het hele verhaal staat hier: http://forum.mysensors.or...nsor-noob-needs-some-help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
SuperKris schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:37:
Ik probeer momenteel met mysensors een simpele sproei computer aan domoticz te koppelen. In de tuin ga ik dan een multisensor plaatsen die ook kijkt naar hoe droog de grond is. Zodra de grond te droog is in mijn moestuintje, moet domotics naar het weerbericht kijken, en gaan sproeien als het de komende 12 uur niet gaat regelen.

Het hardware deel heb ik al uitgewerkt, maar het arduino deel moet ik nog aan beginnen. Ik moet echter ook rekening houden met domoticz. Vandaar de volgende vraag:

Zijn er apparaten in Domoticz die een signaal kunnen versturen dat aangeeft dat een apparaat voor een X aantal minuten aan moet? Een "ga aan voor 5 minuten" signaal dus, en daarna geen off signaal meer.

Op deze manier sluit ik 100% uit dat de sproeiers langer dan de vooraf ingestelde tijd blijven aan staan. Mocht domoticz uitvallen of het uit signaal niet aankomen, maakt dit dan niet uit.

Het mooiste zou zijn als domoticz een tijd (x aantal minuten) zou kunnen versturen naar mysensors, maar een andere variabele waarde zou ook een optie zijn. Iemand enig idee?

Het hele verhaal staat hier: http://forum.mysensors.or...nsor-noob-needs-some-help
Als de ontvangende kant slim genoeg is om tot vijf te kunnen tellen hoeft Domoticz toch niet veel meer dan een aan signaal te verzenden? Programma 1 aan (5 minuten) , 2 aan (10 minuten), etc.
Dat zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:49:
[...]

Script van mij;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 #!/bin/bash

DOMO_IP="192.168.1.107"      # Domoticz IP used for all

### Done!

De user en wachtwoord in bovenstaande code komen overeen met een user die ik op de diskstation heb
Ik gebruik ook een Synology als backup en mijn script heeft iets meer. In de Wiki ontbreekt een deel voor de Synology dus dit deel heb dat ooit zelf toegevoegd.
Ook heb ik een paar regels toegevoegd omdat ik ook nog een losse Telegram gebruik. Die regels kun je natuurlijk gewoon verwijderen.

In jouw script mist dus lokatie naar je NAS in mijn script te vinden bij: DESTDIRNAS
Daarin geef je het path op waar de backup's op je NAS moeten komen.

Om het juiste path te vinden vul je in de Windows Verkenner in: \\<ip adres van je nas> en daarna blader je naar de map toe waar de backup's moeten komen te staan.

Alles wat achter het ip-adres van je nas staat vul je in bij DESTDIRNAS en draai alle \ om naar /
Natuurlijk kun je dit ook via Putty of WinSCP achterhalen maar dan krijg je meestal ook /volume1 er voor en dat moet niet.

Bedenk ook dat dat in de crontab de backup wordt gestart met SUDO ervoor. Dus de gebruiker is ROOT ipv Pi. Zorg dus dat je als ROOT gebruiker ook bij de lokatie kunt komen op je NAS.

Synology Script Backup
Maakt een backup van Databse Domoticz / Scripts Domoticz / Scripts Telegram
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    #!/bin/bash
    # LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS
    SERVER="ip-adres van je NAS"   # IP of Network disk, used for ftp
    USERNAME="gebruikersaccount Synology"         # FTP username of Network disk used for ftp
    PASSWORD="wachtwoord synology"         # FTP password of Network disk used for ftp
    DESTDIR="/opt/backup"   # used for temorarily storage
    DESTDIRNAS="/homes/domoticz/backup/"
    DOMO_IP="192.168.0.20"  # Domoticz IP 
    DOMO_PORT="8080"        # Domoticz port 
    ### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
    BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
    BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz
    /usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /tmp/$BACKUPFILE
    gzip -9 /tmp/$BACKUPFILE
    tar -zcvf /tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz /home/pi/domoticz/scripts/
    tar -zcvf /tmp/telegram_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz /home/pi/tg/scripts/
    curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEGZ" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIRNAS"
    curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIRNAS"
    curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/telegram_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIRNAS"
    /bin/rm /tmp/$BACKUPFILEGZ
    /bin/rm /tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz
    /bin/rm /tmp/telegram_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz
    ### Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:35
Ik maak ook elke nacht een backup van de database en een image van de SD kaart naar een Synology.
Ik heb een share gemount omdat ik ook een aantal logs aan heb staan zodat deze op de nas gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hoe kan je een bestaande Domoticz install (die op Ubuntu draait) overzetten naar een andere SD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
tlpeter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:02:
Ik maak ook elke nacht een backup van de database en een image van de SD kaart naar een Synology.
Ik heb een share gemount omdat ik ook een aantal logs aan heb staan zodat deze op de nas gezet worden.
Ben benieuwd hoe je online een image maakt van jouw sd kaartje. Zou je dit misschien kunnen toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:35
marigo schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:02:
[...]

Ben benieuwd hoe je online een image maakt van jouw sd kaartje. Zou je dit misschien kunnen toelichten?
Ik heb gezorgd voor een network share.
Dit heb ik gedaan via de uitleg op deze website:

http://geeks.noeit.com/mo...rk-drive-on-raspberry-pi/

Wanneer de share werkt dan gebruik ik dit script welke elke nacht om 01:00 is gescheduled:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
#!/bin/bash
#Setting up backup directories
#SUBDIR=Raspberry
DIR=/media/networkshare/protected

# Setting up echo fonts
red='\e[0;31m'
green='\e[0;32m'
cyan='\e[0;36m'
yellow='\e[1;33m'
purple='\e[0;35m'
NC='\e[0m' #No Color
bold=`tput bold`
normal=`tput sgr0`

#Screen clear
clear

echo -e "${green}${bold}Starting RaspberryPI backup process!${NC}${normal}"
echo ""
# First check if pv package is installed, if not, install it first
PACKAGESTATUS=`dpkg -s pv | grep Status`;

if [[ $PACKAGESTATUS == S* ]]
   then
      echo -e "${cyan}${bold}Package 'pv' is installed${NC}${normal}"
      echo ""
   else
      echo -e "${yellow}${bold}Package 'pv' is NOT installed${NC}${normal}"
      echo -e "${yellow}${bold}Installing package 'pv' + 'pv dialog'. Please wait...${NC}${normal}"
      echo ""
      sudo apt-get -y install pv && sudo apt-get -y install pv dialog
fi

# Check if backup directory exists
if [ ! -d "$DIR" ];
   then
      echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, creating it now!${NC}${normal}"
      sudo mkdir $DIR

fi

# Create a filename with datestamp for our current backup (without .img suffix)
OFILE="$DIR/backup_$(date +%Y%m%d_%H%M%S)"

# Create final filename, with suffix
OFILEFINAL=$OFILE.img

# First sync disks
sync; sync

# Shut down some services before starting backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Stopping services before backup${NC}${normal}"
sudo service cron stop

# Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD
echo ""
echo -e "${green}${bold}Backing up SD card to img file on HDD${NC}${normal}"
SDSIZE=`sudo blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0`;
sudo pv -tpreb /dev/mmcblk0 -s $SDSIZE | dd of=$OFILE bs=1M conv=sync,noerror iflag=fullblock

# Wait for DD to finish and catch result
RESULT=$?

# Start services again that where shutdown before backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}"
sudo service cron start

# If command has completed successfully, if not, delete created files
if [ $RESULT = 0 ];
   then
     sudo mv $OFILE $OFILEFINAL
      echo ""
      echo -e "${green}${bold}RaspberryPI backup process completed! FILE: $OFILEFINAL${NC}${normal}"
      echo -e "${yellow}Removing backups older than 10 days${NC}"
     sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -mtime +10 -exec rm {} \;
      echo -e "${cyan}If any backups older than 10 days were found, they were deleted${NC}"
      exit 0
# Else remove attempted backup file
   else
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}"
     sudo rm -f $OFILE
      echo ""
      echo -e "${purple}Last backups on HDD:${NC}"
     sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -exec ls {} \;
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}"
      exit 1
fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
tlpeter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:41:
[...]

Wanneer de share werkt dan gebruik ik dit script welke elke nacht om 01:00 is gescheduled:
Top! Zit ik ff moeilijk te doen om elke keer de sd kaart fysiek er uit halen om een nieuwe (backup) image te maken. |:(

Ik ga ermee aan de gang. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
SuperKris schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:37:

In Domoticz met blocky kan dat toch wel?

IF vochtigheid te laag & geen regen aankomende 12 uur THEN set sproeier aan voor 5 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MCJn34v.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

tlpeter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:41:
[...]

Ik heb gezorgd voor een network share.
Dit heb ik gedaan via de uitleg op deze website:

http://geeks.noeit.com/mo...rk-drive-on-raspberry-pi/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash
#Setting up backup directories
#SUBDIR=Raspberry
[..]

# Shut down some services before starting backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Stopping services before backup${NC}${normal}"
sudo service cron stop

[...]

# Start services again that where shutdown before backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}"
sudo service cron start

[...]
Moet je hier niet ook Domoticz stoppen en evt Monit als je dat hebt draaien? (of eigenlijk alle services zelfs?)
Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.