Om de post van kraades er even bij te pakken:
Dat rebooten heb ik nooit hoeven doen. Alleen als ik m'n RFXCOM loskoppelde van de NAS dan moest er vaak wel een reboot aan te pas komen voor hij de RFXCOM weer zag.
Ook vind ik de support van Jumbotroll die de package maakt van goede wil maar wel meer trial and error dan "wetenschappelijk onderbouwd".
Dat is inherent aan Domoticz denk ik, het is nou eenmaal een hobbyproject. Vaak weet gizmocuz zelf ook niet wat er nou aan de hand is en moet iemand het zelf maar uit zien te zoeken.
Ook zit je met driver support wat lastiger is (ik kon bv. de S0PCM/Arduino niet werkend krijgen).
Klopt, al werkt RFXCOM en Z-Wave wel gewoon. Driver voor de S0PCM moet vast ook wel kunnen, er moet alleen iemand zin hebben om een driver package voor te maken.
Qua stroomverbruik van de RPi hoef je het ook niet te laten. Verder kun je wat makkelijker aanvullende software installeren gezien het op Raspbian is gebaseerd zonder direct je Synology te frustreren.
Stroomverbruik was voor mij ook een reden inderdaad. Ik merkte dat de twee schijven (RAID1) in m'n DS715 constant bleven draaien als Domoticz actief was. Toen ik om te testen het Domoticz package een tijdje uit had staan stopten de schijven netjes met draaien en ging er bijna 10W van het stroomverbruik af. Nu is 10W opzich nog te doen, maar dat de schijven 24/7 staan te draaien vind ik nogal onzinnig, ook gezien slijtage.
Aanvullende software was bij mij ook een probleem, ik had 'ffmpeg' nodig om een snapshot van een RTSP-stream te kunnen maken. De ffmpeg die standaard aanwezig is op de Synology had daar geen zin in. Maar door een extra package te installeren (hoefde verder niet te draaien) kreeg ik er een ffmpeg bij die wel RTSP-streams lustte.
Verder is het ieder voor zich, als je ziet wat je standaard al aan packages kunt installeren dan is de Synology ook eerder een veredelde homeserver dan alleen een networkstorage. Met extra repositories kun je nog veeeeel meer installeren. Het is vooral een stukje gemak denk ik, met de package voor de Synology komt er geen/amper SSH-commandline geklooi aan te pas eigenlijk. En de NAS hebben mensen vaak al staan. Ik vond de stabiliteit van Domoticz op de NAS wel een stuk beter dan op een Raspberry. Vroeger vaak gehad dat Domoticz crashte, dit is sinds ik het op de NAS draaide nog nooit voorgekomen.
Ik heb uiteindelijk voor een Intel NUC met ESXi gekozen (het model met i3 processor, de goedkoopste NUC met Celeron kan geen ESXi draaien) zodat ik meer vrijheid heb om te klooien met VM's. Domoticz was hier niet eens de hoofdreden van, ik wilde ook gewoon snel een VM kunnen opzetten, maar wel permanent kunnen laten draaien met laag stroomverbruik (wat met m'n desktop PC niet lukt). De NUC trekt 14W met max. uitschieters naar 17W. De hardware is vergelijkbaar met minstens 8x Raspberry Pi 2 denk ik, terwijl 3 Raspberries al evenveel gebruiken als de NUC. (Een RPi 1 doet zo'n 4-5W heb ik gemeten).
Ook is het handiger te backuppen enzo nu, ik kan simpelweg voordat ik ga updaten een snapshot van de VM maken en terugrollen als de update van Domoticz mislukt bijv.
[
Voor 10% gewijzigd door
ThinkPad op 04-10-2015 10:32
]