Maar de light/switch bereikt hij wel en deze staan soms verder weg, daarom vond ik het zo vreemd. Bedankt voor je antwoord!luigi87 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:59:
[...]
Dan lijkt het inderdaad op bereik. Ik heb een RFXcom en heb geen problemen en denk dat de afstand miss nog wel verder is dan 6 meter.
Betonnen vloeren en muren beperken het bereik wel.
Hoe dat je dat zou kunnen, geen idee.
Ik ben wellicht in de markt voor Philips Hue, maar ik vraag me af of je bij gebruik van Domoticz de Hue Bridge nog nodig hebt. Of kan Domoticz de bridge vervangen? Weet iemand dit?
Je hebt de bridge nog gewoon nodig, Domoticz communiceert met de bridge en de bridge met de lampen.rogiertw schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:32:
Ik ben wellicht in de markt voor Philips Hue, maar ik vraag me af of je bij gebruik van Domoticz de Hue Bridge nog nodig hebt. Of kan Domoticz de bridge vervangen? Weet iemand dit?
Je hebt de Bridge i.d.d. nodig.rogiertw schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:32:
Kijk trouwens ook eens naar [Milight] Ervaringen & discussie
zelfde idee, maar een stuk goedkoper. En ook prima vanuit Domoticz aan te sturen.
Dank voor de snelle reacties en dank voor de suggestie van MiLight!
Hoi hoi hoi,
ik zit een beetje vast, ik heb mezelf een Z-Wave Secure Wall Controller aangeschaft, na lang prutsen ben ik er eindelijk in geslaagd (Na hem verkeerd te hebben verwijderd.) hem terug te includen. Joepie!

Nu heb ik een on/off GreenWave PowerNode die ik doormiddel van die schakelaar wil aanzetten en uitzetten. Via Domoticz zelf lukt dat perfect. En in mijn zelf gemaakte php pagina lukt me dat ook via de json api.
Nu vind ik nergens een deftige tutorial of een howto van hoe ik er voor kan zorgen als ik op knop 1 van die Wall controller duw dat hij die PowerNode aanzet en als ik op knop 2 duw bijvoorbeeld dat hij die PowerNode weer uizet...
Ik zie die Secure Wall Controller ook niet echt staan onder Devices? Kan dat?

Ik dacht dat het idx 9 was daar die Wall Controller de laatste is die ik heb toegevoegd...
Geen idee dus hoe ik verder moet. Ik heb lopen googlen, ik heb ondertussen al de handleiding pagina van die Wall Controller gevonden: Manual Deze hielp me met het includen. Ik heb ook in de Domoticz Manual gekeken en op pagina's 25->28 staat er dat ik dan die Wall Controller als Master moet zetten en dan die PowerNode als Slave van die Wall Controller? Beetje Moeilijk als ik die Wall Controller niet echt terug vindt onder Devices...
Kan iemand me vlug in de juiste richting duwen?
Alvast bedankt.
ik zit een beetje vast, ik heb mezelf een Z-Wave Secure Wall Controller aangeschaft, na lang prutsen ben ik er eindelijk in geslaagd (Na hem verkeerd te hebben verwijderd.) hem terug te includen. Joepie!

Nu heb ik een on/off GreenWave PowerNode die ik doormiddel van die schakelaar wil aanzetten en uitzetten. Via Domoticz zelf lukt dat perfect. En in mijn zelf gemaakte php pagina lukt me dat ook via de json api.
Nu vind ik nergens een deftige tutorial of een howto van hoe ik er voor kan zorgen als ik op knop 1 van die Wall controller duw dat hij die PowerNode aanzet en als ik op knop 2 duw bijvoorbeeld dat hij die PowerNode weer uizet...
Ik zie die Secure Wall Controller ook niet echt staan onder Devices? Kan dat?

Ik dacht dat het idx 9 was daar die Wall Controller de laatste is die ik heb toegevoegd...
Geen idee dus hoe ik verder moet. Ik heb lopen googlen, ik heb ondertussen al de handleiding pagina van die Wall Controller gevonden: Manual Deze hielp me met het includen. Ik heb ook in de Domoticz Manual gekeken en op pagina's 25->28 staat er dat ik dan die Wall Controller als Master moet zetten en dan die PowerNode als Slave van die Wall Controller? Beetje Moeilijk als ik die Wall Controller niet echt terug vindt onder Devices...
Kan iemand me vlug in de juiste richting duwen?
Alvast bedankt.
Je gebruikt dus een mega2560 met de RFLink software hierop. Dat is de helft van je gateway, de andere helft bestaat uit de tranceiver die de 433MHz signalen zend en ontvangt. Je hebt niets verteld over welk type zender en ontvanger je gebruikt, en ook niets over hoe je de antenne('s) hebt aangesloten.luttyfrutty schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:50:
[...]
Het gaat mij er om dat domoticz ook registreert dat er op de afstandsbediening is gedrukt, zodat hij de lamp op AAN kan zetten in het systeem/dashboard. Echter doet hij dit alleen als ik naast mijn NAS ga staan met de RFLink usb gateway. Dan zet hij hem netjes op AAN als ik op de afstandsbediening druk. Maar als ik dit doe ik de huiskamer dan lijkt hij het niet te registeren. Dus je zou zeggen dat dit aan de/het afstand/bereik van de RFLink ligt. Echter is dit maar 6 meter van de NAS vandaan. Is het bereik zo slecht dat hij dit niet kan registeren of ligt het ergens anders aan.
Daarom had ik ook de vraag, hoe kan ik de bereik van mij RFLink vergroten?
Als je daar wat meer informatie over geeft kunnen we je misschien helpen.
Ha,
Toch even hier proberen. Ik ben sinds een tijdje wat aan het hobbien met domoticz. Gewoon eenvoudig als veredelde lichtschakelaar. In combinatie met een rfxcom 433e en een nieuwe pi loopt het allemaal als een tierelier. Eigen schema's, timers, al dat moois.
De laatste tijd lijkt het echter dat de pi of domoticz 'vast loopt'. De timers gaan niet meer aan en handmatig schakelen doet eveneens niks. Ik moet de pi, via domoticz, herstarten om weer signaal te kunnen sturen. Dit typen, denk ik dat het eerder ligt aan de trancevorm. Suggesties?
Toch even hier proberen. Ik ben sinds een tijdje wat aan het hobbien met domoticz. Gewoon eenvoudig als veredelde lichtschakelaar. In combinatie met een rfxcom 433e en een nieuwe pi loopt het allemaal als een tierelier. Eigen schema's, timers, al dat moois.
De laatste tijd lijkt het echter dat de pi of domoticz 'vast loopt'. De timers gaan niet meer aan en handmatig schakelen doet eveneens niks. Ik moet de pi, via domoticz, herstarten om weer signaal te kunnen sturen. Dit typen, denk ik dat het eerder ligt aan de trancevorm. Suggesties?
Welke versies (domoticz en os) ? OS up to date ? Al de logs bekeken ?'Deimos000 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:08:
De laatste tijd lijkt het echter dat de pi of domoticz 'vast loopt'.
En idd, een slechte voeding (onstabiel/te weinig vermogen) is vaak een oorzaak bij de pi.
[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 07-01-2016 17:45 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Domoticz versie 2.3530, ik kan niet updaten.DukeBox schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:44:
[...]
Welke versies (domoticz en os) ? OS up to date ? Al de logs bekeken ?'
En idd, een slechte voeding (onstabiel/te weinig vermogen) is vaak een oorzaak bij de pi.
Rfxcom 433e tranceiver heb ik wel net bijgewerkt naar versie 250.
OS versie kan ik zo niet achterhalen.
De logs geven zo niets weer, althans niet voorbij een bepaalde timestamp (en eerlijk gezegd weet ik zo ook niet waar ik de log terug kan vinden buiten domoticz om).
Ik zag in de apparaten wel zo'n 17 onbekende apparaten (lampen) staan, deze heb ik verwijderd.
Heb je een suggestie welke voeding te gebruiken? Mochten de laatste wijzigingen geen soelaas bieden, dan kan ik dat nog proberen.
Als je een recente smartphone hebt zit daar vaak wel een 2A lader bij van goede kwaliteit.
Zonder OS details kan ik ook niet aangeven waar de logs staan daarvan. dat kan in zowel /var/logs staan (raspian) als c:\win\system32\logs bij windows 10
Ook welke pi heb je ? Er mist toch echt wel heel wat basis info..
Zonder OS details kan ik ook niet aangeven waar de logs staan daarvan. dat kan in zowel /var/logs staan (raspian) als c:\win\system32\logs bij windows 10
[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 07-01-2016 18:31 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Klein vraagje, is het mogelijk om via json een string uservariable aan te passen?
Als ik dit gebruik :
/json.htm?type=command¶m=updateuservariable&idx=idx&vname=uservariablename&vtype=uservariabletype&vvalue=uservariablevalue
Bron : https://www.domoticz.com/...date_an_existing_variable
Dan werkt dat alleen voor integer uservars maar bij een string krijg ik elke keer:
{
"status" : "ERR"
}
Hele commando : http://host.domain:8080/j...rvariabletype&vvalue=home
De idx en naam kloppen.
Ik krijg het niet voor elkaar, iemand een idee?
Als ik dit gebruik :
/json.htm?type=command¶m=updateuservariable&idx=idx&vname=uservariablename&vtype=uservariabletype&vvalue=uservariablevalue
Dan werkt dat alleen voor integer uservars maar bij een string krijg ik elke keer:
{
}
De idx en naam kloppen.
Sorry. Ik dacht dat ik best volledig was.. Niet dus..DukeBox schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:29:
Als je een recente smartphone hebt zit daar vaak wel een 2A lader bij van goede kwaliteit.
Betreft een Raspberry pi model 2B met een microSDHC kaartje van 8 GB. Ik heb de SD image gebruikt vanaf Sourceforge (http://sourceforge.net/projects/domoticz/files/), er staat dus raspian op. SSH is aan.
Voor de zekerheid heb ik de Pi maar een update en upgrade gegeven.
OS is Linux raspberrypi 4.1.13-V7 +
Hmmmz, ik krijg m'n mindergas python script maar niet draaiend vanuit crontab. Ik volg de volgende manual http://tweaken.blogspot.n...den-naar-mindergasnl.html en als ik via putty contab -e bekijk dan staat daar:
Alleen lijkt het erop dat het script niet uitgevoerd word, that is, als ik grep CRON /var/log/syslog doe dan zie ik alleen maar de volgende lines:
Iemand nog een suggestie waar ik moet zoeken?
code:
1
| 14 0 * * * sudo python /home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py -a zA_hxH8c-AdrZi_ -d 10 |
Alleen lijkt het erop dat het script niet uitgevoerd word, that is, als ik grep CRON /var/log/syslog doe dan zie ik alleen maar de volgende lines:
code:
1
2
3
4
5
| Jan 7 15:17:01 raspberrypi /USR/SBIN/CRON[25623]: (root) CMD ( cd / && run-pa rts --report /etc/cron.hourly) Jan 7 16:17:01 raspberrypi /USR/SBIN/CRON[26241]: (root) CMD ( cd / && run-pa rts --report /etc/cron.hourly) Jan 7 17:17:01 raspberrypi /USR/SBIN/CRON[26870]: (root) CMD ( cd / && run-pa rts --report /etc/cron.hourly) Jan 7 18:17:01 raspberrypi /USR/SBIN/CRON[27484]: (root) CMD ( cd / && run-pa rts --report /etc/cron.hourly) Jan 7 19:17:01 raspberrypi /USR/SBIN/CRON[28103]: (root) CMD ( cd / && run-pa rts --report /etc/cron.hourly) |
Iemand nog een suggestie waar ik moet zoeken?
Haal even jouw code / key weg, je wilt dat liever niet op het web hebben staan 
Heb je de rechten voor het Python script wel aangepast?
Ik heb de volgende cron:
root python /volume1/@appstore/domoticz/var/scripts/mindergas.py -a DiTiSmIjNkEy -u http://127.0.0.1:8084 -d 93
Edit: ik heb het op een Synology NAS draaien, dus het pad wijkt af van die van de RPi
Heb je de rechten voor het Python script wel aangepast?
Ik heb de volgende cron:
root python /volume1/@appstore/domoticz/var/scripts/mindergas.py -a DiTiSmIjNkEy -u http://127.0.0.1:8084 -d 93
Edit: ik heb het op een Synology NAS draaien, dus het pad wijkt af van die van de RPi
[ Voor 13% gewijzigd door M.v.Veelen op 07-01-2016 19:38 ]
¯\_(ツ)_/¯
Key is niet volledig ;-)
Rechten staan goed, script is executable. Als dat niet zo zou zijn zou dat toch een error op moeten leveren?
Rechten staan goed, script is executable. Als dat niet zo zou zijn zou dat toch een error op moeten leveren?
Heb je het script uitvoerbaar gemaakt?
chmod +x mindergas.py
Ik heb de standaard RFLink pakket besteld bij http://www.nodo-shop.nl/n...ink-arduino-antenne-.htmlcosto schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:57:
[...]
Je gebruikt dus een mega2560 met de RFLink software hierop. Dat is de helft van je gateway, de andere helft bestaat uit de tranceiver die de 433MHz signalen zend en ontvangt. Je hebt niets verteld over welk type zender en ontvanger je gebruikt, en ook niets over hoe je de antenne('s) hebt aangesloten.
Als je daar wat meer informatie over geeft kunnen we je misschien helpen.
Deze bevat de volgende componenten. Het pakket bevat componenten voor het bouwen van een RFLink Gateway (pcb, Aurel 433 MHz Transceiver, diverse type headers en SMA connector) en een Arduino Mega compatible, Antenne en USB kabel. De gateway heeft ook aansluitmogelijkheden voor een NRF module en I2C.
Ik maak gebruik van de meegeleverde antenne.
Bedankt voor je reactie. Ik heb er eerst een simpele versie van gemaakt:tozzke schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:07:
[...]
Ervan uitgaande dat je die ICY thermostaat kunt aansturen vanuit Domoticz, lijkt me dit geen probleem aangezien de rest ook via Domoticz loopt (neem ik aan?).
Doet iets als dit niet wat je wilt?
code:
1 2 3 4 IF ([Iemand Thuis = On] AND [Slaapstand = Off] AND [Werkstand = On] AND)* [Werkkamer Aeon lichtsterkte >= xx] AND [Werkkamer Aeon beweging = On] AND [Werkkamer Aeon temp <= 20] AND [Werkkamer Danfoss gewenste temp] > [Werkkamer Aeon temp] DO [Set [Woonkamer ICY = 22] for xx minutes]
* optioneel aantal extra voorwaarden om geen false positives te krijgen.
Ik heb geen van bovengenoemde devices dus ik weet überhaupt niet óf ze zo aan te sturen zijn

Helaas werkt dit nog niet. Of doe ik iets verkeerds?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bij mij (OTGW) kan ik de temperatuur niet instellen via een Temperatuur sensor. Deze is alleen om uit te lezen. Ik doe het nu met een omweg door via een HTTP request de waarde van mijn thermostaat aan te passen. Mogelijk is dit in de tussentijd verbeterd/aangepast.timovd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:08:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik heb er eerst een simpele versie van gemaakt:
[afbeelding]
Helaas werkt dit nog niet. Of doe ik iets verkeerds?
Instellen van mijn ICY/Essent E-thermostaat kan ik wel via Domoticz

Alleen wordt deze niet triggered door het event dat ik heb aangemaakt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik kan het ook instellen via de WebUI. In de Event is echter alleen de temperatuur als sensor beschikbaar (te herkennen aan 'actual' achter de naam). Hiermee kun je niet de temp instellen, alleen uitlezen.timovd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:32:
Instellen van mijn ICY/Essent E-thermostaat kan ik wel via Domoticz
[afbeelding]
Dat is ongeveer dezelfde als die ik gebruik.luttyfrutty schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:43:
[...]
Ik heb de standaard RFLink pakket besteld bij http://www.nodo-shop.nl/n...ink-arduino-antenne-.html
Deze bevat de volgende componenten. Het pakket bevat componenten voor het bouwen van een RFLink Gateway (pcb, Aurel 433 MHz Transceiver, diverse type headers en SMA connector) en een Arduino Mega compatible, Antenne en USB kabel. De gateway heeft ook aansluitmogelijkheden voor een NRF module en I2C.
Ik maak gebruik van de meegeleverde antenne.
Ik zou goed controleren of er met solderen nergens een foutje is gemaakt.
Verder ervaar ik dat de plaats waar de RFLink staat opgesteld van invloed kan zijn op het bereik.
Dus probeer hem eens een paar meter te verplaatsen.
Heeft iemand hier ervaring met rfxcom433e icm goedkope Aldi (Silvercrest/Quicg) kaku achtig spul? Krijg het niet aan de praat met geen enkel protocol.
Vreemd dat dit zo werkt. De kamerthermostaat heeft nl. twee "devices"; waarbij de SetTemperatureLiving de ingestelde temperatuur is. Via dit device kun je de setpoint-temperatuur ook handmatig aanpassen in Domoticz, maar dus niet via een event omdat dit alleen de actuals zijn. Er moet toch een manier te zijn om middels een event de setpoint-temperatuur aan te passen?CodeIT schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:35:
[...]
Ik kan het ook instellen via de WebUI. In de Event is echter alleen de temperatuur als sensor beschikbaar (te herkennen aan 'actual' achter de naam). Hiermee kun je niet de temp instellen, alleen uitlezen.
Ik heb alleen een RFlink aan een raspi2 hangen in de meterkast en dat draait super.maartentmm schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:54:
heb nu 5x Eurodomest
4x Home Easy 433Mhz
2x http://www.banggood.com/4...ml?p=CG251484218820141020
Ik wil deze gaan aansturen. Zeggen jullie van: koop een rfxcom of kan het ook met een rflink?
Die weerstationnetjes van banggood heb ik ook. Verder divers schakelspul (home easy, flamingo en kaku), bewegingsmelders van banggood, rookmelders van flamingo, rookmelder van banggood, deurbel, enz.
Werkt prima vanaf zolder t/m achtertuin. Alleen spullen van home easy halen de achtertuin niet
kijk ook eens hier wat ondersteund wordt.
Maak er eens host.domain:8080/json.htm?type=command¶m=updateuservariable&idx=2&vname=geouser1&vtype=2&vvalue=home vanAIXGOD schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:18:
Klein vraagje, is het mogelijk om via json een string uservariable aan te passen?
Als ik dit gebruik :
{
}
De idx en naam kloppen.
Bij mij resulteerde:
code:
1
| http://<IP DOMOTICZ>/json.htm?type=command¶m=updateuservariable&idx=42&vname=TEST_string&vtype=2&vvalue=HOI |
in:
code:
1
2
3
4
| { "status" : "OK", "title" : "UpdateUserVariable" } |
[ Voor 12% gewijzigd door tozzke op 07-01-2016 22:42 ]
Hier ook de ervaring dat Home Easy een (veel)slechter bereik heeft dan KaKu. Zowel bij zenders als ontvangers.RasPi2 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:37:
[...]
Ik heb alleen een RFlink aan een raspi2 hangen in de meterkast en dat draait super.
Die weerstationnetjes van banggood heb ik ook. Verder divers schakelspul (home easy, flamingo en kaku), bewegingsmelders van banggood, rookmelders van flamingo, rookmelder van banggood, deurbel, enz.
Werkt prima vanaf zolder t/m achtertuin. Alleen spullen van home easy halen de achtertuin niet![]()
kijk ook eens hier wat ondersteund wordt.
Done! Hopelijk kun je er wat mee..Stuntteam schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 01:04:
[...]
Dat hoeft niet direct. RFLink vangt ook de signalen van o.a. Keeloq devices op.
Zenden zit er niet in, daar zou meer voor nodig zijn. Maar in dit geval gaat het niet om zenden maar om een signalering. Wellicht even kijken wat er in de log komt en mij een berichtje sturen...
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Heeft iemand hier als wat gedaan met Chromecast binnnen Domoticz? Ik heb een Chromecast1 en een Audio. De auto hangt aan een losse versterker. Deze versterker wil ik graag schakelen (met zwave plug) afhankelijk of er muziek wordt afgespeeld op de Chromecast Audio.
De Chromecast1 hangt aan mijn Denon AVR, die wil ik ook graag schakelen/input kiezen op basis van de actuele status.
Ik heb twee bronnen bron gevonden:
Google CastAPI: https://developers.google...oid/gms/cast/Cast.CastApi
http://fiquett.com/2013/07/chromecast-traffic-sniffing/
Ik zoek eigenlijk een manier om JSON informatie te krijgen over wat de Chromecast momenteel doet.
De Chromecast1 hangt aan mijn Denon AVR, die wil ik ook graag schakelen/input kiezen op basis van de actuele status.
Ik heb twee bronnen bron gevonden:
Ik zoek eigenlijk een manier om JSON informatie te krijgen over wat de Chromecast momenteel doet.
[ Voor 5% gewijzigd door arjandijk162 op 08-01-2016 14:17 ]
Heb je hier iets aan? (komt uit 2013... hopelijk zijn er geen breaking changes geweest sindsdien)arjandijk162 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:48:
Heeft iemand hier als wat gedaan met Chromecast binnnen Domoticz? Ik heb een Chromecast1 en een Audio. De auto hangt aan een losse versterker. Deze versterker wil ik graag schakelen (met zwave plug) afhankelijk of er muziek wordt afgespeeld op de Chromecast Audio.
Ik heb een bron gevonden:
[ Voor 4% gewijzigd door robvanu op 08-01-2016 13:53 ]
-
[ Voor 99% gewijzigd door luigi87 op 08-01-2016 20:10 ]
- leeg -
haha,robvanu schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:53:
[...]
Heb je hier iets aan? (komt uit 2013... hopelijk zijn er geen breaking changes geweest sindsdien)
Die had ik eerder gevonden en wilde ik ook noemen, maar kon ik zo snel niet terugvinden
Deze link werkt wel, maar de Chromecast geeft niet aan waar hij mee bezig is. Je kunt alleen zien wat voor een Chromecast het is.
[ Voor 5% gewijzigd door arjandijk162 op 08-01-2016 14:19 ]
Ik heb voor de Tado thermostaat een script geschreven die de huidige temperatuur en de setpoint via de API van Domoticz wegschrijft naar de devices. Echter kan ik nergens iets vinden over het wegschrijven of de ketel aan het stoken is of niet.
Ik maak namelijk gebruik van de Domotix app voor iOS en als het goed is kan ik daar tonen of de ketel aan het stoken is of niet. Deze informatie lijkt hij uit een SetPoint device te halen maar deze bevat de betreffende informatie (nog) niet.
Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan doen?
Ik maak namelijk gebruik van de Domotix app voor iOS en als het goed is kan ik daar tonen of de ketel aan het stoken is of niet. Deze informatie lijkt hij uit een SetPoint device te halen maar deze bevat de betreffende informatie (nog) niet.
Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan doen?
Je bent een held!

tozzke schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:39:
[...]
Maak er eens host.domain:8080/json.htm?type=command¶m=updateuservariable&idx=2&vname=geouser1&vtype=2&vvalue=home van(mits die idx en naam kloppen)
Bij mij resulteerde:
code:
1 http://<IP DOMOTICZ>/json.htm?type=command¶m=updateuservariable&idx=42&vname=TEST_string&vtype=2&vvalue=HOI
in:
code:
1 2 3 4 { "status" : "OK", "title" : "UpdateUserVariable" }
Net een stukje tekst geschreven, in het Nederlands over hoe het maken van de P1 kabel met PL2303 chip.
Heb er ook een nieuw schema bij gemaakt, voor de echte noobs zoals ik.
Hoelang mag die kabel zijn?Dacuuu schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:08:
Net een stukje tekst geschreven, in het Nederlands over hoe het maken van de P1 kabel met PL2303 chip.
Maximale lengte weet ik niet, mijn kabel zal in totaal rond de 1 meter zijn. Dat is dan de usb kabel + de telefoonkabel samen. Probeer wat uit en laat het hier weten.
metertje of 6 heb ik zo nodig,
Ik heb (nog) geen slimme meter, wel een standaard digitale.
Ik ben aan het uitzoeken wat handiger is in mijn situatie,
In het ESP topic is iemand bezig om de P1 via een ESP WifI te onsluiten, misschien is dat een optie ?master30 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:01:
metertje of 6 heb ik zo nodig,
Helaas nog steeds niet verder met het schakelen van de garagedeur d.m.v. een FGS-222. Wel heb ik dit vergelijkbare probleem gevonden op internet.
Zou het kunnen dat de input (nr. 20 en 20a) van mijn garagedeur het niet leuk vind dat er voltage op komt te staan op het moment van schakelen?Make sure your garage door inputs can accept the mains voltage! I have exactly the same (by the sounds of it) garage door mechanism, but mine has voltage free contacts, so I am switching a mains relay instead...
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
kheb van de week een setje Hue lampen bij de Praxis gekocht en die werken echt fantastisch in Domoticz.
Nu loop ik echter tegen een dingetje aan...
Boven de eettafel heb ik een gewone gloeilamp. Boven de keuken heb ik een rij spotjes. In de muur heb ik voor beide lampen kaku dimmer units weggewerkt. Met een losse kaku dubbele schakelaar bedien ik de lampen en kan ik ze laten dimmen door 2x 'aan' te zetten.
Tot zover niks geks maar die wandschakelaar heb ik op de muur geplakt en zit daar best voor eeuwig eigenlijk.
Nu wil ik de gloeilamp boven de tafel gaan vervangen door Hue lampen maar ik wil de handmatige schakel optie niet kwijt raken. Mn vrouw is intussen gewend aan het gebruik en schakelt geen lampen met de app.
De vraag onstaat dan hoe je via Domoticz de kaku schakelaar kan inzetten om de Hue lamp in volle functionaliteit te bedienen. Aan/Uit van de Hue zou dan wel gaan lukken middels een dummy switch in domoticz met een bash script voor on/of. Maar hoe krijg ik een situatie waarin je met die kaku schakelaar de Hue ook kunt laten dimmen?
Ik voel er namelijk echt weinig voor om de bijbehorende Philips Hue Dimmer als een 2e wandschakelaar ernaast te plakken maar wel wil een handmatige dim schakeling mogelijk maken...
Nu loop ik echter tegen een dingetje aan...
Boven de eettafel heb ik een gewone gloeilamp. Boven de keuken heb ik een rij spotjes. In de muur heb ik voor beide lampen kaku dimmer units weggewerkt. Met een losse kaku dubbele schakelaar bedien ik de lampen en kan ik ze laten dimmen door 2x 'aan' te zetten.
Tot zover niks geks maar die wandschakelaar heb ik op de muur geplakt en zit daar best voor eeuwig eigenlijk.
Nu wil ik de gloeilamp boven de tafel gaan vervangen door Hue lampen maar ik wil de handmatige schakel optie niet kwijt raken. Mn vrouw is intussen gewend aan het gebruik en schakelt geen lampen met de app.
De vraag onstaat dan hoe je via Domoticz de kaku schakelaar kan inzetten om de Hue lamp in volle functionaliteit te bedienen. Aan/Uit van de Hue zou dan wel gaan lukken middels een dummy switch in domoticz met een bash script voor on/of. Maar hoe krijg ik een situatie waarin je met die kaku schakelaar de Hue ook kunt laten dimmen?
Ik voel er namelijk echt weinig voor om de bijbehorende Philips Hue Dimmer als een 2e wandschakelaar ernaast te plakken maar wel wil een handmatige dim schakeling mogelijk maken...
Tot op heden volop gebruik gemaakt van de app Pilot op m'n iPhone ivm de geofencing mogelijkheid. Zowel de iPhone van mijn vrouw als mijn iPhone schakelden dan een dummy switch waarbij de aanwezigheid of afwezigheid netjes werd geregistreerd.
Echter....sinds gistermiddag, na de update naar v2.4031 werkt het niet meer. Als ik in Domoticz de switches schakel, dan gaan ze wel aan of uit, maar vanuit Pilot of Domotix kan ik ze niet meer schakelen. Dus ook de geofencing werkt dan niet meer. De setup is wel benaderbaar, ik kan alles uitlezen, de idx'en zijn verder ook niet gewijzigd, maar het schakelen van de 2 dummy switches werkt gewoon niet meer. Alle andere lampen kan ik nog wel bedienen vanuit de apps.
Iemand met hetzelfde probleem? Of.....tips?
Edit:
ik heb 2 nieuwe dummy switches gemaakt en die worden wel geschakeld. Ik gooi de oude dan wel weg. Toch vreemd.
Echter....sinds gistermiddag, na de update naar v2.4031 werkt het niet meer. Als ik in Domoticz de switches schakel, dan gaan ze wel aan of uit, maar vanuit Pilot of Domotix kan ik ze niet meer schakelen. Dus ook de geofencing werkt dan niet meer. De setup is wel benaderbaar, ik kan alles uitlezen, de idx'en zijn verder ook niet gewijzigd, maar het schakelen van de 2 dummy switches werkt gewoon niet meer. Alle andere lampen kan ik nog wel bedienen vanuit de apps.
Iemand met hetzelfde probleem? Of.....tips?
Edit:
ik heb 2 nieuwe dummy switches gemaakt en die worden wel geschakeld. Ik gooi de oude dan wel weg. Toch vreemd.
[ Voor 7% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-01-2016 21:57 ]
¯\_(ツ)_/¯
Bij mij loopt dit de laatste tijd ook niet echt lekker. Ik heb het idee dat dit aan Pilot zelf ligt.
Ik gebruik ook de Pilot app hiervoor en draai op de stable v2.3530 zonder problemen.
Je zou kunnen switchen naar de stable release en dan updaten (downgraden).
Je zou kunnen switchen naar de stable release en dan updaten (downgraden).
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb m'n berichtje aangepast. Misschien iets in de DB wat niet lekker zit/zat. Ik heb de 2 switches verwijderd en opnieuw aangemaakt (dus met een andere idx) en dat werkt wel goed vanuit Pilot en Domotix. Het ligt niet aan Pilot, dat weet ik wel zeker.
¯\_(ツ)_/¯
Heb iets raars met mijn lua-scriptjes... Ik heb vandaag een nieuwe Pi2 geinstalleerd en een volledig nieuwe installatie van Domoticz gedaan. De domoticz.db ingeladen die ik geexporteerd had uit de vorige omgeving. Daarmee alle schakelaars en settings terug. Ik zet echter mijn lua scripts in dezelfde map als op de vorige Pi en mijn log loopt vol met errors.. De error die hij geeft is per script:
2016-01-08 23:35:00.441 Error: EventSystem: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_mobielrogier.lua:5: module '/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions' not found:<br> no field package.preload['/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions']<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2/loadall.so'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'
Het bestand script_functions.lua staat er ook gewoon... kennelijk is er iets fout, maar ik zie het even niet.
2016-01-08 23:35:00.441 Error: EventSystem: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_mobielrogier.lua:5: module '/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions' not found:<br> no field package.preload['/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions']<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2/loadall.so'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'
Het bestand script_functions.lua staat er ook gewoon... kennelijk is er iets fout, maar ik zie het even niet.
Doordat mijn synology op zolder staat gaat mijn P1 kabel via 2 verloopjes over een netwerk aansluiting die ik nog in de meterkast had zitten.Dacuuu schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:55:
[...]
Maximale lengte weet ik niet, mijn kabel zal in totaal rond de 1 meter zijn. Dat is dan de usb kabel + de telefoonkabel samen. Probeer wat uit en laat het hier weten.
totaal lengte is ongeveer 20 / 25 meter.
dit werkt perfect.
Ik ben vast niet de enige die een KAKU APIR-2150 buiten heeft hangen...
Domoticz ziet hem wel, maar weigert vervolgens signalen door te sturen. Ik zie niks in de logs voorbij komen. Als test heb ik hem even gekoppeld aan een ontvanger, toen werkte hij prima.
Het volgende topic gevonden: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=5683
Daar beweert iemand dat de interne antenne te klein zou zijn... Terwijl mijn sensor op amper 3 meter van de antenne hangt...
Zijn er nog meer mensen met dit probleem?
Domoticz ziet hem wel, maar weigert vervolgens signalen door te sturen. Ik zie niks in de logs voorbij komen. Als test heb ik hem even gekoppeld aan een ontvanger, toen werkte hij prima.
Het volgende topic gevonden: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=5683
Daar beweert iemand dat de interne antenne te klein zou zijn... Terwijl mijn sensor op amper 3 meter van de antenne hangt...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik merk toch dat domoticz wat instabiel draait op mn rpi1... Is het slim om het op mn nas te gaan installeren? En werken de rfxcom en p1 slimme meter via een usb hub dan (door gebrek aan extra poorten)
Ik heb deze ook gebruikt voor ik overstapte op een multisensor van Aeon. Maar die hing op zeker 15 meter van de antenne met daartussen dikke muur en HR++ glas. Geen ontvangstproblemen.kw_nl schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:32:
Misschien iets te maken met de nieuwere firmware van de ontvanger of nieuwe versie Domoticz?
bijnaleek
Ik heb zelf gebruik gemaakt van https://github.com/balloob/pychromecast en daar een simpele webinterface omheen gemaakt. Misschien kun je daar wat mee? https://github.com/roberthorlings/chromecast-webarjandijk162 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:18:
[...]
haha,
Die had ik eerder gevonden en wilde ik ook noemen, maar kon ik zo snel niet terugvindenDank.
Deze link werkt wel, maar de Chromecast geeft niet aan waar hij mee bezig is. Je kunt alleen zien wat voor een Chromecast het is.
Thnx voor je hulp, je stuurde me in de goede richting. Ik had firmware 240 op de RFXCOM. Geupdate naar 250 en nu doet hij het goedJaapB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 08:02:
[...]
Ik heb deze ook gebruikt voor ik overstapte op een multisensor van Aeon. Maar die hing op zeker 15 meter van de antenne met daartussen dikke muur en HR++ glas. Geen ontvangstproblemen.
Misschien iets te maken met de nieuwere firmware van de ontvanger of nieuwe versie Domoticz?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Alles loopt lekker via domoticz, en ik wil de volgende stap gaan zetten. Dus ik wil aan de gang gaan met events dmv blocky.
Echter het eerste wat mij opviel is dat ik 1 lamp niet zie in blocky ? Kan iemand mij vertellen hoe dit kan ?

Echter het eerste wat mij opviel is dat ik 1 lamp niet zie in blocky ? Kan iemand mij vertellen hoe dit kan ?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)
Heb je de dropdown van het bruine S-Z blokje al bekeken? Klik eens op het pijltje naar beneden die achteraan staat
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2016 12:58 ]
Oh god...... wat ON-GE-LOOF-LIJK dom!!!!ThinkPadd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:57:
Heb je de dropdown van het bruine S-Z blokje al bekeken? Klik eens op het pijltje naar beneden die achteraan staat

heb er nog es een nachtje over geslapen en volgens mij moet er wel iets mogelijk zijn met een user var en een daaraan gekoppelde preset van de Hue in een script. Ik moest daar aan denken toen ik de flipstorm van de slimme dusk sensor LUA eens door las.florabora schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:20:
ik denk aan iets in de trant van
Default = 0
Switch on = var+1 = preset hue #1
Switch on = var+1 = preset hue #2
Switch on = var+1 = preset hue #3
Switch off = var-1 = preset hue #2
Switch off = var-1 = preset hue #1
Switch off = var-1 = preset hue #0
Het vervelende is alleen dat ik geen letter code kan programmeren... Wie kan ff met me meedenken ?
Niemand?rogiertw schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:37:
Heb iets raars met mijn lua-scriptjes... Ik heb vandaag een nieuwe Pi2 geinstalleerd en een volledig nieuwe installatie van Domoticz gedaan. De domoticz.db ingeladen die ik geexporteerd had uit de vorige omgeving. Daarmee alle schakelaars en settings terug. Ik zet echter mijn lua scripts in dezelfde map als op de vorige Pi en mijn log loopt vol met errors.. De error die hij geeft is per script:
Nee al 2 jaar weinig problemen met de PIr. Wat wel speelt is dat als de deur met deursensor opengaat, de deursensor de Pir "overstemt". (Afstand 4 meter)kw_nl schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:32:
Maar ja ik zie dat als een feature omdat de buitenlamp die normaal wordt aangestuurd door de Pir niet aanspringt als ik naar buiten ga.
[ Voor 0% gewijzigd door niki_lauda op 09-01-2016 14:11 . Reden: typo ]
dat is toch bij Lua niet nodig?Dacuuu schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:14:
[...]
Hebben de files wel rechten om uit te voeren? Iets van chmod +x?
onze tuin heeft verlichting met afstandsbediening:
https://www.klusspullen.n...OH3lPPrnMoCFasEwwodDqAGSg
kennelijk op de 8683mhz frequentie. Is het mogelijk dit in domoticz te schakelen?
Is van Eaton en op domoticz forum 1 hit maar geen antwoord.
kennelijk op de 8683mhz frequentie. Is het mogelijk dit in domoticz te schakelen?
8683 is 8,6Ghz, dat zal het niet zijntrekker22 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:35:
onze tuin heeft verlichting met afstandsbediening:
Al met al is het waarschijnlijk voordeliger om je tuinverlichting om te bouwen zodat je het spul kunt schakelen met een KaKu / Z-Wave module.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2016 14:40 ]
inderdaad de 868,3ThinkPadd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:39:
[...]
8683 is 8,6Ghz, dat zal het niet zijnWaarschijnlijk 868.3Mhz. Daar heb je een dan een transmitter en evt. receiver voor nodig om het spul aan te sturen vanuit Domoticz. Het kan niet met de RFXCOM (die is immers voor 433Mhz), maar ik las hier, dat er een RFXtrx868 gaat komen, oftewel een RFXCOM variant voor 868Mhz. Is overigens niet gezegd dat het dan werkt, je hebt dan alleen nog maar de hardware, het protocol zal dan eerst ontcijferd moeten worden en door RFXCOM toegevoegd worden aan de firmware.
Al met al is het waarschijnlijk voordeliger om je tuinverlichting om te bouwen zodat je het spul kunt schakelen met een KaKu / Z-Wave module.
belachelijk duur spul is dat van eaton, maar in die tijd was ik er verder niet mee bezig. Dan laat ik het voorlopig zo, gebruik die lampen achteraf gezien veel te weinig.
Dat weet ik niet, maar als ik iets van bijv Windows naar Linux zend, moet je de files wel de goede rechten geven. Dus probeer maar wat uit.
Manual even nagekeken... Lua wordt standaard uitgevoerd door Domoticz. In een script (om status van een apparaat met ip adres) refereer ik naar een script_functions.lua. Dat doe ik zo:Dacuuu schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:57:
[...]
Dat weet ik niet, maar als ik iets van bijv Windows naar Linux zend, moet je de files wel de goede rechten geven. Dus probeer maar wat uit.
code:
1
| require '/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions' |
Vervolgens ziet het script_functions.lua er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
| function DeviceDifference () t1 = os.time() s = otherdevices_lastupdate[device] year = string.sub(s, 1, 4) month = string.sub(s, 6, 7) day = string.sub(s, 9, 10) hour = string.sub(s, 12, 13) minutes = string.sub(s, 15, 16) seconds = string.sub(s, 18, 19) t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds} difference = (os.difftime (t1, t2)) end function DevicePing() ping_success=os.execute('ping -c1 ' .. ip) if ping_success then DeviceIsOn () else ping_success=os.execute('ping -c2 ' .. ip) if ping_success then DeviceIsOn () else ping_success=os.execute('ping -c3 ' .. ip) if ping_success then DeviceIsOn () else DeviceIsOff () end end end end function DeviceIsOn () if otherdevices[device] == 'Off' then print("Set " .. device .. " On") commandArray[device]='On' else if (otherdevices[device] == 'On' and difference > 900 and difference < 975) then time = os.date("*t") if (time.hour >= 7) then if mailnotification == 'True' then commandArray['SendNotification']='Domoticz Lua: ' .. device .. ' is On#' .. device .. ' is On since 15 minutes! (' .. s .. ')' print(device .. " is On since " .. s) else print(device .. " is On since " .. s) end end else print(device .. " is On since " .. s) end end end function DeviceIsOff () if otherdevices[device] == 'On' then print("Set " .. device .. " Off") commandArray[device]='Off' else if (otherdevices[device] == 'Off' and difference > 900 and difference < 975) then time = os.date("*t") if (time.hour >= 7) then if mailnotification == 'True' then commandArray['SendNotification']='Domoticz Lua: ' .. device .. ' is Off#' .. device .. ' is Off since 15 minutes! (' .. s .. ')' print(device .. " is Off since " .. s) else print(device .. " is Off since " .. s) end end else print(device .. " is Off since " .. s) end end end function ContactCheck() if (otherdevices[device] == 'Open') then print(device .. " is Open since " .. s) ContactIsOpen () else print(device .. " is Closed since " .. s) end end function ContactIsOpen () if (otherdevices[device] == 'Open' and difference > 300 and difference < 330) then commandArray['SendNotification']='Domoticz Lua: ' .. device .. ' is Open#' .. device .. ' is Open since 5 minutes! (' .. s .. ')' else if (otherdevices[device] == 'Open' and difference > 900 and difference < 930) then commandArray['SendNotification']='Domoticz Lua: ' .. device .. ' is Open#' .. device .. ' is Open since 15 minutes! (' .. s .. ')' else if (otherdevices[device] == 'Open' and difference > 1800 and difference < 1930) then commandArray['SendNotification']='Domoticz Lua: ' .. device .. ' is Open#' .. device .. ' is Open since 30 minutes! (' .. s .. ')' end end end end |
Wat is al zei.... op de Pi 1 deed dit het gewoon feilloos. Nu op een Pi 2 en een herinstallatie van Domoticz (de db heb ik gebackupped vna de 1 en op de Pi 2 hersteld) werkt het kennelijk niet een geeft het dus onderstaande error. Lijkt erop dat hij script_functions.lua niet kan vinden... maar waar gaat het fout... ik zie het even niet...
Foutmelding:
2016-01-09 15:07:00.009 Error: EventSystem: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_hombot.lua:5: module '/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions' not found:<br> no field package.preload['/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions']<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2/loadall.so'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'
voor wie een fibaro inbouw relay opnieuw wil added na een fout van z-wave:
kan inderdaad prima zonder de contactdoos open te maken:
- usb stick in learning mode
- stroom op de groep van de wcd
- 3x (heel) snel schakelen
bij een double relais is het ff proberen op welke van de twee dit werkt!
(pas bij de derde en laatste ging ik dit proberen, had me wat schroefwerk gescheeld)
(pas bij de derde en laatste ging ik dit proberen, had me wat schroefwerk gescheeld)
Mijn domoticz loopt elke dag vast, zo rond 22 ~ 2300 uur. Kan het niet terug zien in de logs, daar de webinterface niet benaderbaar is, maar domoticz.sh nog wel running is.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij betrouwbaar wordt?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Hij is via ssh dus wel gewoon benaderbaar ? Misschien een procces heel erg druk ? even checken met commando topmaomanna schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:14:
Mijn domoticz loopt elke dag vast, zo rond 22 ~ 2300 uur. Kan het niet terug zien in de logs, daar de webinterface niet benaderbaar is, maar domoticz.sh nog wel running is.
Kun je iets zien aan de geheugenruitme en schijfruimte?
Ik ben geen expert, maar kan het komen omdat je soms wel .lua toevoegt en soms juist niet?rogiertw schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:10:
[...]
Manual even nagekeken... Lua wordt standaard uitgevoerd door Domoticz. In een script (om status van een apparaat met ip adres) refereer ik naar een script_functions.lua. Dat doe ik zo:
code:
1 require '/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions'
Vervolgens ziet het script_functions.lua er zo uit:
code:
1 [...]
Wat is al zei.... op de Pi 1 deed dit het gewoon feilloos. Nu op een Pi 2 en een herinstallatie van Domoticz (de db heb ik gebackupped vna de 1 en op de Pi 2 hersteld) werkt het kennelijk niet een geeft het dus onderstaande error. Lijkt erop dat hij script_functions.lua niet kan vinden... maar waar gaat het fout... ik zie het even niet...
[...]
Multispeed schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:16:
[...]
Hij is via ssh dus wel gewoon benaderbaar ? Misschien een procces heel erg druk ? even checken met commando top
code:
1
2
3
4
5
| top - 16:18:52 up 2 days, 18:55, 1 user, load average: 0.01, 0.02, 0.05 Tasks: 104 total, 1 running, 103 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 1.9 us, 0.3 sy, 0.0 ni, 97.8 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st KiB Mem: 946112 total, 380172 used, 565940 free, 54752 buffers KiB Swap: 0 total, 0 used, 0 free. 101964 cached Mem |
krijg het idee dat het met het pingscript te maken heeft.
Zal het eens in de cron weghalen. kijken of dat effect heeft
Dit is een top van nu neem ik aan ? Vergelijk deze eens met een top van vanavond als hij vastloopt ?maomanna schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:20:
[...]
code:
1 2 3 4 5 top - 16:18:52 up 2 days, 18:55, 1 user, load average: 0.01, 0.02, 0.05 Tasks: 104 total, 1 running, 103 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 1.9 us, 0.3 sy, 0.0 ni, 97.8 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st KiB Mem: 946112 total, 380172 used, 565940 free, 54752 buffers KiB Swap: 0 total, 0 used, 0 free. 101964 cached Mem
krijg het idee dat het met het pingscript te maken heeft.
Zal het eens in de cron weghalen. kijken of dat effect heeft
Het ping script loopt continu? controleer je ook in het begin van het script of het al loopt? Anders loopt de pi langzaam vol.
in de /var/mail/ staat vaak dat het .pid al bestaat en meld het dan daar.
na de vergelijking vanavond, ga ik cron eens aanpassen
na de vergelijking vanavond, ga ik cron eens aanpassen
wat is de beste manier om een timer te overrulen?
heb nu een SchemerlampAAN (1 uur voor zon onder) en SchemerlampUIT (23:15) scene.
Ik wil op mijn tablet een switch maken OpStap. Dan wil ik 3 zuinige lampen aanlaten wegens inbraakpreventie. Dus dan moet ik eerst alle andere lampen een OFF sturen, echter hoe zorg ik er voor dat de SchemerlampUIT die avond niet getriggerd wordt? (of middels een script om 23:16 die 3 lampen weer aanlaten gaan?)
heb nu een SchemerlampAAN (1 uur voor zon onder) en SchemerlampUIT (23:15) scene.
Ik wil op mijn tablet een switch maken OpStap. Dan wil ik 3 zuinige lampen aanlaten wegens inbraakpreventie. Dus dan moet ik eerst alle andere lampen een OFF sturen, echter hoe zorg ik er voor dat de SchemerlampUIT die avond niet getriggerd wordt? (of middels een script om 23:16 die 3 lampen weer aanlaten gaan?)
Verwijderd
Verdorie, 'k ga toch meer onderzoek moeten doen alvorens te kopen.
Ondertussen al 3 devices die niet of niet volledig ondersteund worden door Domoticz.
Een Byron MP001 deurbel, een Minimote afstandsbediening en een Vision sirene...
Ondertussen al 3 devices die niet of niet volledig ondersteund worden door Domoticz.
Een Byron MP001 deurbel, een Minimote afstandsbediening en een Vision sirene...
Verwijderd
Ik gebruik hiervoor 2 dummy schakelaars: weg en slapen.trekker22 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:52:
Op basis daarvan worden eigenlijk alle scripts ingericht, wat wel en niet moet gebeuren.
Bij Qubino modules kan dit ook. Die gaan ook in de include mode zodra er stroom op komt, of zodra je de L1 input (lichtschakelaar) 3x bedient idd.trekker22 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:01:
voor wie een fibaro inbouw relay opnieuw wil added na een fout van z-wave:
Ja maar dan moet je alles scripten en heb je niks aan de "simpele" scenesVerwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:48:
[...]
Ik gebruik hiervoor 2 dummy schakelaars: weg en slapen.
Op basis daarvan worden eigenlijk alle scripts ingericht, wat wel en niet moet gebeuren.
Is het slim om domoticz op mn nas te gaan installeren? En werken de rfxcom en p1 slimme meter via een usb hub dan (door gebrek aan extra poorten op de nas)?
Nog even een vraagje. Ik zit nu namelijk te twijfelen tussen de Zipato Zipabox en een Raspberry Pi + Domoticz.
Dat Domoticz open source is, is mooi, maar heeft ook nadelen: Over het algemeen werken open source projecten minder soepel dan non-open source systemen. Mijn vraag is dus:
Is Domoticz makkelijk te installeren op een Raspberry of is het een gedoe? Is het makkelijk allerlei verschillende modules toe te voegen of is het een gedoe of werkt het soms gewoon niet zoals bedoeld?
Waar het eigenlijk op neer komt:
Is Domoticz i.c.m. Pi vergeleken met systemen als SmartThingsHub, Zipabox of Vera Edge even goed, beter of slechter?
Dat Domoticz open source is, is mooi, maar heeft ook nadelen: Over het algemeen werken open source projecten minder soepel dan non-open source systemen. Mijn vraag is dus:
Is Domoticz makkelijk te installeren op een Raspberry of is het een gedoe? Is het makkelijk allerlei verschillende modules toe te voegen of is het een gedoe of werkt het soms gewoon niet zoals bedoeld?
Is Domoticz i.c.m. Pi vergeleken met systemen als SmartThingsHub, Zipabox of Vera Edge even goed, beter of slechter?
Verwijderd
Domoticz installeren is supermakkelijk en op z'n minst 10000000000 keer beter dan een Homewizard 
Natuurlijk, scripten is veel leuker en flexibeler dan wat dan ook. Dan heb je pas echt vrijheid om het systeem in te richten precies naar jouw wensen.trekker22 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:14:
[...]
Ja maar dan moet je alles scripten en heb je niks aan de "simpele" scenes
bedankt voor je infolimboconnect schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:46:
[...]
Doordat mijn synology op zolder staat gaat mijn P1 kabel via 2 verloopjes over een netwerk aansluiting die ik nog in de meterkast had zitten.
totaal lengte is ongeveer 20 / 25 meter.
dit werkt perfect.
installatie is echt te simpel... imag eop een sdkaart gooien, booten en your good to go!X-tiaan schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:20:
Nog even een vraagje. Ik zit nu namelijk te twijfelen tussen de Zipato Zipabox en een Raspberry Pi + Domoticz.
Roep je die scènes aan dmv blockly?trekker22 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:52:
If so... is het toch vrij makkelijk die 'op stap' switch in de voorwaarde erbij te zetten?
code:
1
2
| If [Time = 23:15] and [Schemerlamp = On] and [OpStap = Off] Do [Set scene SchemerlampUIT = On] |
Moet je om blocky werkend te krijgen ism X10 moet er dan ook nog lua scripting gebeuren ?
Want ik heb een test gemaakt met blocky dat als de sunset er is er een lamp aan gaat. Dat gebeurde alleen niet..
Want ik heb een test gemaakt met blocky dat als de sunset er is er een lamp aan gaat. Dat gebeurde alleen niet..

Verander dat eens naarMultispeed schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:26:
Moet je om blocky werkend te krijgen ism X10 moet er dan ook nog lua scripting gebeuren ?
code:
1
2
| If [Time = Sunset] Do [Set Woonkamer Lamp Raam = On] |
en het zal stukken beter werken
Misschien nog beter om het te veranderen naar:
code:
1
2
| If [Time >= Sunset] and [Woonkamer Lamp Raam = Off] Do [Set Woonkamer Lamp Raam = On] |
Op deze manier zal hij alsnog triggeren als het tussen zonsondergang en middernacht is mits de lamp uit is. Als je bijv rond zonsondergang Domoticz moet stoppen/restarten/machine waar het op draait moet rebooten, zal hij dan alsnog triggeren na het opstarten van Domoticz
Slim? Daar zijn de meningen over verdeeld... Die discussie is al een aantal keer voorbij gekomen in dit topic.Ferra schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:15:
Is het slim om domoticz op mn nas te gaan installeren? En werken de rfxcom en p1 slimme meter via een usb hub dan (door gebrek aan extra poorten op de nas)?
Maar het is bv. succesvol te draaien op een Synology NAS incl. P1/RFXCOM via een USB HUB.
👉🏻 Blog 👈🏻
Kijk eens naar de tweede regel van de foutmelding: no field package preload. In de lu file die je script_functions gebruiken moet bijvoorbeeld zoiets staan als:Foutmelding:
2016-01-09 15:07:00.009 Error: EventSystem: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_hombot.lua:5: module '/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions' not found:<br> no field package.preload['/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions']<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/share/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions/init.lua'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.lua'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2//home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'<br> no file '/usr/local/lib/lua/5.2/loadall.so'<br> no file './/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_functions.so'
package.path = package.path .. ';' .. '/home/pi/domoticz/scripts/lua/?.lua'
scriptfunctions = require('script_functions')
Je script_functions.lua begint met 'local scriptfunctions = {}' en eindigt met 'return scriptfunctions'. Elke functie die je definiëert begint met 'scriptfunctions.xxxxxx' en wordt ook zo aangeroepen. Voor 'scriptfunctions' kan je natturlijk ook wat anders gebruiken (het is maar een naam), b.v 'sf' wat een stuk kort en dus makkelijker is.
Kijk ook eens op http://lua-users.org/wiki/ModulesTutorial waar e.e.a. beter is uitgelegd. Succes.
ff een kick;geenwindows schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:12:
Kan het kloppen dat er wat bugs zijn qua kw/h meters? mijn server hoekje verbruikt sinds dit jaar wel heel veel![]()
2Kw kan ik nog me leven (deze waarde zie ik vaker in domoticz voorbij komen) maar het verbuik loopt alleen maar op, telt maar bij elkaar op ipv per dag het verbruik vergeven)
gebruikte meter is een PoPP 123658
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Iemand die hier iets op weet/ervaring mee heeft of iets waar ik na moeten kijken? want ik vind 137.700kWh nogal veel
lijkt wel of er iets fout gaat bij het teller en verbruik tabel...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik voeg het alleen toe in de omchrijving hier.. in de code niet. Zo heeft het op de pi 1 altijd gewerkt... Niemand meer een ideetje?matthijsph schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:18:
[...]
Ik ben geen expert, maar kan het komen omdat je soms wel .lua toevoegt en soms juist niet?
Thanks.kraades schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:00:
[...]
Slim? Daar zijn de meningen over verdeeld... Die discussie is al een aantal keer voorbij gekomen in dit topic.
Maar het is bv. succesvol te draaien op een Synology NAS incl. P1/RFXCOM via een USB HUB.
Ok, dank voor je reply! Ik ga er naar kijken. Kan je verklaren waarom het op de Pi 1 wel zo werkte? Bestanden zijn 1:1 overgenomen....Dendoler schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:10:
[...]
Kijk eens naar de tweede regel van de foutmelding: no field package preload. In de lu file die je script_functions gebruiken moet bijvoorbeeld zoiets staan als:
package.path = package.path .. ';' .. '/home/pi/domoticz/scripts/lua/?.lua'
scriptfunctions = require('script_functions')
Je script_functions.lua begint met 'local scriptfunctions = {}' en eindigt met 'return scriptfunctions'. Elke functie die je definiëert begint met 'scriptfunctions.xxxxxx' en wordt ook zo aangeroepen. Voor 'scriptfunctions' kan je natturlijk ook wat anders gebruiken (het is maar een naam), b.v 'sf' wat een stuk kort en dus makkelijker is.
Kijk ook eens op http://lua-users.org/wiki/ModulesTutorial waar e.e.a. beter is uitgelegd. Succes.
nee het zijn gewoon 2 scenes met ieder een timer. niks met event/blockly.tozzke schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:13:
[...]
Roep je die scènes aan dmv blockly?
If so... is het toch vrij makkelijk die 'op stap' switch in de voorwaarde erbij te zetten?
code:
1 2 If [Time = 23:15] and [Schemerlamp = On] and [OpStap = Off] Do [Set scene SchemerlampUIT = On]
maar denk dat uitkom op een script wat ik aan een virtuele switch koppel.
script doet dan:
- alle lampen uit behalve die ik wil.
- om 23:20 ook weer ff die bepaalde lampen aan zetten.
Misschien dat iemand hier een idee heeft wat er allemaal mis gaat in mijn domoticz.
Gisteren wilde ik de lampen aan zetten en zowel mijn domoticz web interface als de app zeggen dat domoticz offline is.
Via SSH de status bekeken en hier deze geeft aan dat alles online is.
Internet afgespeurd, van alles geprobeerd maar het mocht helaas niet baten.
Uiteindelijk heb ik domoticz helemaal verwijderd en opnieuw geinstalleerd op mijn Pi.
Als ik helemaal opnieuw begin wil domoticz niet meer communiceren met mijn ESP modules en ik kan geen hardware meer vinden zowel van de raspberry pi als de RFlink.
En zodra ik mijn oude domoticz.db terug zetten krijg ik weer de melding dat domoticz offline is.
I'm out of options...
Gisteren wilde ik de lampen aan zetten en zowel mijn domoticz web interface als de app zeggen dat domoticz offline is.
Uiteindelijk heb ik domoticz helemaal verwijderd en opnieuw geinstalleerd op mijn Pi.
Als ik helemaal opnieuw begin wil domoticz niet meer communiceren met mijn ESP modules en ik kan geen hardware meer vinden zowel van de raspberry pi als de RFlink.
En zodra ik mijn oude domoticz.db terug zetten krijg ik weer de melding dat domoticz offline is.
I'm out of options...
gebruik de volgende blockly:
if:woonkamer=off and (lux=<350 and tijdschakeling =on)
do set:woonkamer=35%
else if woonkamer= >25% and lux=>380 or oppas=off and tijdschakeling=off
do set:woonkamer=off
het aan gedeelte werkt wel maar de lamp(woonkamer) gaat niet uit en ik krijg in de log van domoticz deze fout
Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: test_2 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with string.
iemand die me op weg kan helpen waar de fout zit
het aan gedeelte werkt wel maar de lamp(woonkamer) gaat niet uit en ik krijg in de log van domoticz deze fout
Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: test_2 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with string.
Moet je bij de esp niet een id in de firmware zetten ? Als je overnieuw begonnen bent met een nieuwe install zijndie id's mogelijk anders toegewezen.MyBearTibbers schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:12:
Misschien dat iemand hier een idee heeft wat er allemaal mis gaat in mijn domoticz.
I'm out of options...
Probeer die 'else if woonkamer= >25%' eens te veranderen in 'else if woonkamer ≠ Off'martenjw schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:17:
gebruik de volgende blockly:
Error: EventSystem: Lua script error (Blockly), Name: test_2 => \[string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with string.
Ik heb in het verleden ook problemen gehad als ik op percentage een voorwaarde wilde maken
Is er toevallig iemand die van X10 overgegaan is naar een ander systeem en hierdoor X10 spullen over heeft ?
Ik zou namelijk graag de centrale thermostaat in huis vervangen voor iets wat met X10 aan te sturen is. Heeft iemand nog iets liggen of eventueel een tip wat goed en gemakkelijk werkt i.c.m. Domoticz
Ik zou namelijk graag de centrale thermostaat in huis vervangen voor iets wat met X10 aan te sturen is. Heeft iemand nog iets liggen of eventueel een tip wat goed en gemakkelijk werkt i.c.m. Domoticz
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.