ja, ik heb ook een aeotec zstick S2. ik dacht ergens gelezen te hebben dat je moest klikken tot het snel knipperde?
Verwijderd
Ik vind het moeilijk te bepalen hoe het bij jou werkt want ik heb dus een andere. Bij mij heb ik of een blauw licht (inclusion mode) of een oranje licht (exclusion mode)..Iedipipeau schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:28:
ja, ik heb ook een aeotec zstick S2. ik dacht ergens gelezen te hebben dat je moest klikken tot het snel knipperde?
Kun je gewoon eens proberen om hem eerst in exclusion mode te zetten (anders even de handleiding er bij pakken over hoe dat precies moet) en dan je plug sync knop in te drukken. Als het goed is zal de Zstick een response geven. Vervolgens de Zstick in inclusion mode zetten en weer op de sync knop van de plug drukken. Wederom zou de Zstick een response moeten geven.
Vervolgens pas in de PI drukken.
Ik heb inderdaad eens geprobeerd om in exclusion te zetten. Ik heb in feite van alles geprobeerd. Maar wonderbaarlijk werkt het nu. Ik denk dat het vooral lag aan te weinig geduld, en ook wel het feit dat ik mijn usb poorten nog niet persistent heb gemaakt. Als je dan die stick insteekt dan kan dat ook nog eens veranderen. Ik moet die Persistent USB eens dringend instellenVerwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:14:
[...]
Kun je gewoon eens proberen om hem eerst in exclusion mode te zetten (anders even de handleiding er bij pakken over hoe dat precies moet) en dan je plug sync knop in te drukken. Als het goed is zal de Zstick een response geven. Vervolgens de Zstick in inclusion mode zetten en weer op de sync knop van de plug drukken. Wederom zou de Zstick een response moeten geven.
Vervolgens pas in de PI drukken.

bedankt alleszins! nu kan ik m'n kerstboom en adventskransverlichtingetje enkel aan laten wanneer er volk in de woonkamer is :-) . Volledig nutteloos, maar een mens moet hem ergens mee bezighouden hé
Goedemorgen! Een klein vraagje, nu m'n kerstboomverlichting tenminste doet wat ik wil :-):
Ik zou graag een en ander in Lua programmeren. Zelf heb ik een bescheiden programmeer-achtergrond.
Doen jullie de Lua-scripting enkel in een standard text-editor (of vi enzo) of gebruiken jullie de Visual Studio functionaliteiten met een Lua plugin? Zo heb je de intellisense, debugging etc...?
Ik zou graag een en ander in Lua programmeren. Zelf heb ik een bescheiden programmeer-achtergrond.
Doen jullie de Lua-scripting enkel in een standard text-editor (of vi enzo) of gebruiken jullie de Visual Studio functionaliteiten met een Lua plugin? Zo heb je de intellisense, debugging etc...?
Ik maak m'n scripts met Sublime Text. Maar dat is niet echt een IDE, maar meer een editor met handige kunstjes zoals aanvullen, syntax-highlighting e.d.. Werkt wel fijn.Iedipipeau schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:43:
[...]
Heb overigens al m'n scripts op Bitbucket staan, mocht je nog inspiratie nodig hebben
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2015 08:59 ]
Ah, thx! Net ook gezien dat er extensions bestaan voor Lua. Zijn deze ook bruikbaar in domoticz? (na installatie op de RPi natuurlijk...)Ik maak m'n scripts met Sublime Text. Maar dat is niet echt een IDE, maar meer een editor met handige kunstjes zoals aanvullen, syntax-highlighting e.d.. Werkt wel fijn.
Heb overigens al m'n scripts op Bitbucket staan, mocht je nog inspiratie nodig hebben
Omdat je over Visual Studio begint... Visual Studio Code (dus niet Visual Studio) heeft dacht ik ook Lua support. Dit is dus ook geen IDE net als Sublime. Het is dan makkelijker communiceren met niet-Microsoft developers via bv. Git (dus zonder de proprietary Microsoft sln, proj files e.d.).
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb domoticz al een tijdje hier draaien en ben er super tevreden mee. Het viel me op dat ik laatste tijd soms moeite had met inloggen (Domoticz offiline melding) en ben vervolgens gaan uitzoeken hoe dat komt. Bij het testen of domoticz werkt (./domoticz) wordt de error "Error: Failed to start the web server: bind: Address already in use". Dat vond ik vreemd omdat naast domoticz alleen Monit draait (op poort 2812). Ik heb vervolgens (op een andere SD kaart) een nieuwe Domoticz Raspberry Pi SD Card Image en gelijk na opstarten krijg ik bij het testen of domoticz werkt de melding "Error: Failed to start the web server: bind: Address already in use". Wat doe ik verkeerd?
Ehm, ik doe bijna alle editing in linux/unix met vi. Als je copy/paste acties kent werkt het best prettig.
Maar voor LUA is een special editor handiger. Je ziet veel sneller als je een " of ) etc bent vergeten in de code. Een regel werkt met diverse kleuren.janne_nl schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:02:
Ehm, ik doe bijna alle editing in linux/unix met vi. Als je copy/paste acties kent werkt het best prettig.
En als je daar eenmaal aan gewend bent wil je niet anders mee. Daarbij kun je via WinSCP een bestand opzoeken en koppel je hieraan ook de editor. Dubbelklikken op het bestand opent dir direct en als je klaar bent klik je op save en klaar ben je.
Voor even snel iets aanpassen werkt Vi / Nano etc prima. Ga je scripten dan heeft een speciale editor toch wel een grote voorkeur. Heb het 1x getest en sindsdien gebruik ik niets anders meer
Ik gebruik geen vim, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die geen syntax highlighting heeft.
Nano heeft dat immers ook voor Lua, met kleurtjes.
Overigens vind ik Sublime Text ook wel ok.
Nano heeft dat immers ook voor Lua, met kleurtjes.
Overigens vind ik Sublime Text ook wel ok.
- knip -
Ik gebruik veelal Notepad++ en Brackets.Iedipipeau schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:43:
Doen jullie de Lua-scripting enkel in een standard text-editor (of vi enzo) of gebruiken jullie de Visual Studio functionaliteiten met een Lua plugin?
Out of the box is Vim nogal kaal geconfigureerd, maar met een paar kleine plugins is het een uitgebreidere editor dan je ooit zou verwachten. Notepad++ bijvoorbeeld is een extreem basale editor in vergelijking.MikeOO schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:11:
Maar voor LUA is een special editor handiger. Je ziet veel sneller als je een " of ) etc bent vergeten in de code. Een regel werkt met diverse kleuren.
[...]
Voor even snel iets aanpassen werkt Vi / Nano etc prima. Ga je scripten dan heeft een speciale editor toch wel een grote voorkeur. Heb het 1x getest en sindsdien gebruik ik niets anders meer
Zie bijvoorbeeld deze lua plugin: http://peterodding.com/code/vim/lua-ftplugin

die kan direct je syntax controleren, autocompletion toevoegen en highlighting is er sowieso wel voor elke taal in Vim
Gebruik overigens gewoon de methode die voor jou het fijnst werkt, maar onderschat de mogelijkheden van een goed geconfigureerde Vim installatie niet
Ik werk op het het werk ook altijd met vi(m). Voordeel is dat dat op zo'n beetje elk unix/linux systeem aanwezig is, zelfs als het helemaal uitgekleed is.
En ja, er zijn zeker handigere editors die syntax highlighting gebruiken/ondersteunen. Maar hoe dan ook ik blijf lekker vi-en. Intussen al bijna 1000 regels lua code zie ik ;-)
Ben alleen de Pi B+ een beetje ontgroeid merk ik, zit vrijwel constant op 30% CPU tijd, wordt tijd voor de 2B denk ik.
En ja, er zijn zeker handigere editors die syntax highlighting gebruiken/ondersteunen. Maar hoe dan ook ik blijf lekker vi-en. Intussen al bijna 1000 regels lua code zie ik ;-)
Ben alleen de Pi B+ een beetje ontgroeid merk ik, zit vrijwel constant op 30% CPU tijd, wordt tijd voor de 2B denk ik.
[ Voor 15% gewijzigd door janne_nl op 05-12-2015 17:42 ]
Dit gebeurd mij ook regelmatig. Het blijkt dat Domoticz gewoon blijft draaien op de achtergrond maar een sudo service domoticz.sh restart verhelpt dit.mkmi schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:02:
Ik heb domoticz al een tijdje hier draaien en ben er super tevreden mee. Het viel me op dat ik laatste tijd soms moeite had met inloggen (Domoticz offiline melding) en ben vervolgens gaan uitzoeken hoe dat komt. Bij het testen of domoticz werkt (./domoticz) wordt de error "Error: Failed to start the web server: bind: Address already in use". Dat vond ik vreemd omdat naast domoticz alleen Monit draait (op poort 2812). Ik heb vervolgens (op een andere SD kaart) een nieuwe Domoticz Raspberry Pi SD Card Image en gelijk na opstarten krijg ik bij het testen of domoticz werkt de melding "Error: Failed to start the web server: bind: Address already in use". Wat doe ik verkeerd?
Ik heb de log op mijn Synolgy lopen en die toont niets raars. Alleen NGINX lijkt niet ter reageren. De restart doe ik voortaan ook 's nachts
Check dit topic eens en anders daar even een melding maken van je foutmelding.mkmi schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:02:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6888
Dank je, helaas helpt een restart niet.niki_lauda schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:40:
[...]
Dit gebeurd mij ook regelmatig. Het blijkt dat Domoticz gewoon blijft draaien op de achtergrond maar een sudo service domoticz.sh restart verhelpt dit.
Ik heb de log op mijn Synolgy lopen en die toont niets raars. Alleen NGINX lijkt niet ter reageren. De restart doe ik voortaan ook 's nachts
Dank je. Dat topic had ik gezien en de aanwijzingen gevolgd maar helaas niet gelukt. Ik ga eerst proberen opnieuw een clean install te doen (en zelf de domoticz binary erop te zetten). Als dat niet lukt, dan ga ik inderdaad een melding maken.MikeOO schreef op zondag 06 december 2015 @ 08:23:
[...]
Check dit topic eens en anders daar even een melding maken van je foutmelding.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6888
ik heb een chamberlain 700 motorlift voor de garagedeur.
De AB is een chamberlain 1a5478 , en werkt op 433Mhz.
Kan ik deze gebruiken in domoticz? met google zie ik wel de chamberlan cs4300 , maar dat is een heel ander model.
Kan ik deze gebruiken in domoticz? met google zie ik wel de chamberlan cs4300 , maar dat is een heel ander model.
www.degroot-it.nl
Toevallig deelt mijn router ook een vaste IP uit, zou dat het probleem dan kunnen zijn?schmm schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:49:
[...]
Ik heb in het begin ooit problemen gehad dat de netwerkverbinding van de rpi weg viel. Dit kwam door iets met DHCP (had een reservation gemaakt op mijn router) en WIFI. Op de een of andere manier verviel de lease van de DHCP en kreeg hij geen renew. (had met een bepaalde FW te maken van de rpi.
Ik weet niet of dit misschien het geval is aangezien de philips hue ook een melding geeft dat hij geen status kan ophalen.
Anders zou ik het zo niet durven zeggen.
Dit dus weghalen zodat er random een IP gegeven wordt?
Statisch instellen op de raspberry. Ff Googlen voor de exacte instellingen.LJ80 schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:25:
[...]
Toevallig deelt mijn router ook een vaste IP uit, zou dat het probleem dan kunnen zijn?
Ik wist niet waar ik dit kon droppen, en een snelle google kon ik het nieuws niet vinden.
Een Harry bij de lokale Gamma wist te vertellen dat KAKU in januari met nieuwe producten komt welke wel 2 richtingen signaal heeft.
Nadeel zou zijn dat dit niet te verenigingen is met huidige KAKU spullen. Dus advies van de de Harry was om te wachten tot januari. (zoals gezegd kon ik dit verhaal niet op i-net bevestigde krijgen)
Een Harry bij de lokale Gamma wist te vertellen dat KAKU in januari met nieuwe producten komt welke wel 2 richtingen signaal heeft.
Nadeel zou zijn dat dit niet te verenigingen is met huidige KAKU spullen. Dus advies van de de Harry was om te wachten tot januari. (zoals gezegd kon ik dit verhaal niet op i-net bevestigde krijgen)
My life is in 2D, How about yours?
Mijn Domoticz/RPi loopt ongeveer dagelijks ergens op vast. Soms is hij de USB-stick kwijt en blijft hij vrolijk commando's sturen, zonder dat er iets mee gebeurt. Dan zie je schakelaars op "aan" staan van lampen die helemaal niet aan staan enzo. En soms (wat minder frequent) is hij zijn netwerkverbinding kwijt, wat dan weer een bekende bug lijkt te zijn (ik zie er meer mensen over klagen).
Dat eerste is echter heel vervelend aan het worden en doet me overwegen een nieuwe Pi te kopen met een Razberry bordje erop. Heeft iemand hier ervaring mee en zou dat mijn problemen oplossen?
Dat eerste is echter heel vervelend aan het worden en doet me overwegen een nieuwe Pi te kopen met een Razberry bordje erop. Heeft iemand hier ervaring mee en zou dat mijn problemen oplossen?
[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2015 18:47 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Geen ander systeem waar je Domoticz op kunt draaien? Een Synology NAS bijv. ? Of een zuinige PC ?Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:44:
Mijn Domoticz/RPi loopt ongeveer dagelijks ergens op vast. Soms is hij de USB-stick kwijt en blijft hij vrolijk commando's sturen, zonder dat er iets mee gebeurt. Dan zie je schakelaars op "aan" staan van lampen die helemaal niet aan staan enzo. En soms (wat minder frequent) is hij zijn netwerkverbinding kwijt, wat dan weer een bekende bug lijkt te zijn (ik zie er meer mensen over klagen).
Ik heb Domoticz in een virtuele machine op m'n server (Intel NUC) draaien. Werkt prima en toch lekker zuinig (14W). Alleen de aanschafkosten van zo'n NUC zijn nogal duur in verhouding met een Raspberry Pi.
Welke Pi heb je en wat voor voeding hangt eraan?Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:44:
Voor zover ik heb gelezen duiden 'vage problemen' vaak op een brakke voeding of SD kaart.
Verwijderd
Ik had Kaku vd week aan de telefoon en ze gaan ook komen met alarmmelders en rookmelders.BroederM schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:24:
Ik wist niet waar ik dit kon droppen, en een snelle google kon ik het nieuws niet vinden.
Ik heb diverse voedingen geprobeerd, heb er nu een 2A voeding aan hangen, maar de problemen blijven
Het is een RPi Model B (dus niet een RPi 2).
Draaien op mijn NAS heb ik over gedacht. Het is een zelfbouw-NAS met Amahi HomeServer als software/OS, maar ik zie dat OpenMediaVault een Domoticz-plugin heeft (Amahi voor zover ik weet niet). Mijn NAS staat echter op zolder (en blijft daar w.m.b. ook staan
) en alles wat ik aan Z-Wave spul heb staat beneden. Ik weet niet of dat qua range goed gaat
Draaien op mijn NAS heb ik over gedacht. Het is een zelfbouw-NAS met Amahi HomeServer als software/OS, maar ik zie dat OpenMediaVault een Domoticz-plugin heeft (Amahi voor zover ik weet niet). Mijn NAS staat echter op zolder (en blijft daar w.m.b. ook staan
[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2015 19:33 ]
Ik zou het dan eerder in een virtuele machine draaien, dan ben je niet afhankelijk van bepaalde libraries op je main-OS. Virtualisatie is de toekomstGrrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:33:
[...]
Draaien op mijn NAS heb ik over gedacht. Het is een zelfbouw-NAS met Amahi HomeServer als software/OS, maar ik zie dat OpenMediaVault een Domoticz-plugin heeft (Amahi voor zover ik weet niet). Mijn NAS staat echter op zolder (en blijft daar w.m.b. ook staan) en alles wat ik aan Z-Wave spul heb staat beneden. Ik weet niet of dat qua range goed gaat
En bereik hoeft niet perse een bereik te zijn, je kunt tegenwoordig vrij eenvoudig devices doorgeven via het netwerk. Als je nog een oude router hebt liggen waar OpenWRT o.i.d. op kan en die een USB-poort heeft dan kom je met ser2net / socat o.i.d. al een heel eind.
[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2015 19:39 ]
Ik heb echt geen idee hoe ik dat virtueel zou moeten draaien, ik ben wat dat betreft echt geen IT'er (werktuigbouwkundig ingenieur
). Maar goed, zoeken naar een "howto" kan ik wel, zal er eens naar kijken
Hier draait domoticz 'gewoon' vanaf source mee op mijn debian bak.
edit:
Je Amahi HomeServer lijkt Fedora te draaien, als je daarmee uit de voeten kan zal het vast wel te doen zijn om dat erbij te draaien, git en python is toch wel redelijk mainstream tegenwoordig?
Ik kan mij niet herinneren of ik meer heb moeten installeren.
edit:
Je Amahi HomeServer lijkt Fedora te draaien, als je daarmee uit de voeten kan zal het vast wel te doen zijn om dat erbij te draaien, git en python is toch wel redelijk mainstream tegenwoordig?
Ik kan mij niet herinneren of ik meer heb moeten installeren.
[ Voor 66% gewijzigd door Raymond P op 06-12-2015 20:20 ]
- knip -
Ik heb de counter pagina gevonden voor domoticz:
http://www.domoticz.com/w..._API/JSON_URL%27s#Counter
Nu wil ik het aantal minuten nomotion tellen van mijn motionsensor (fibaro)
NickyB gaf de voorzet zoals ik het ook ong wil:
IF bewegingsmelder = NoMotion AND teller > 30 THEN lampen uit.
Ik heb een dummyswitch gemaakt en een apparaat (Teller)
Bij de fibaro sensor heb ik bij "Aan actie" "http://127.0.0.1:38090/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=55&svalue=0" gezet en bij Uit-actie: http://127.0.0.1:38090/js...m=udevice&idx=55&svalue=1
Helaas gebeurd er verder niks
Iemand een idee hoe ik dit kan laten werken?
http://www.domoticz.com/w..._API/JSON_URL%27s#Counter
Ik heb een dummyswitch gemaakt en een apparaat (Teller)
Bij de fibaro sensor heb ik bij "Aan actie" "http://127.0.0.1:38090/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=55&svalue=0" gezet en bij Uit-actie: http://127.0.0.1:38090/js...m=udevice&idx=55&svalue=1
Helaas gebeurd er verder niks
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
script_time_nomotion.lua werkt hier toppie. Bij een halfuur (instelbaar) geen beweging = schakelaar 'IemandThuis' uit = licht e.d. uit.maomanna schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:24:
[...]
[...]
Als je een Smart TV of decoder hebt die op pings reageert als hij aan staat (en niet reageert als hij uit staat) zou je die nog kunnen toevoegen in het controleproces. Dit om te voorkomen dat het licht uitgaat terwijl je stilletjes TV zit te kijken.
Ik heb ook een versie van het script waarin ik het energieverbruik van TV e.d. meet, om te bepalen of ik aan het TV-kijken ben en de boel dus niet uit moet.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2015 07:23 ]
Mijn hele netwerk is via de router ingestelt dat elke apparaart een vast ip-adres krijgt en die lijst is inmiddels 37 items lang.LJ80 schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:25:
[...]
Toevallig deelt mijn router ook een vaste IP uit, zou dat het probleem dan kunnen zijn?
Dat levert totaal geen problemen op en lijkt mij ook niet de verklaring voor het vastlopen van Domoticz.
Het enig wat je router doet is kijken wat het mac adres is en koppelt dit aan een ip-adres.
Of je router moet daar een probleem mee hebben. Dan zou je kunnen kijken of er een firmwareupdate beschikbaar is en via Google zoeken of dit een bekend probleem is.
Maar zoals aangeven een slecht SD of slecht voeding is hier meestal de oorzaak van en zou daar eerst naar kijken en testen.
Ik zat er al naar te kijken.ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:19:
[...]
script_time_nomotion.lua werkt hier toppie. Bij een halfuur (instelbaar) geen beweging = schakelaar 'IemandThuis' uit = licht e.d. uit.
Als je een Smart TV of decoder hebt die op pings reageert als hij aan staat (en niet reageert als hij uit staat) zou je die nog kunnen toevoegen in het controleproces. Dit om te voorkomen dat het licht uitgaat terwijl je stilletjes TV zit te kijken.
Ik heb ook een versie van het script waarin ik het energieverbruik van TV e.d. meet, om te bepalen of ik aan het TV-kijken ben en de boel dus niet uit moet.
Ook heb ik https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8301 in gebruik. In de log zie je het wel terug, maar de switch gaat niet om. Dat zal ik daar dan posten.
Ik heb de Smart Plug 6 van Greenwave nu in gebruik en daarbij wil ik instellen dat mijn monitor (grote 30 inch energievreter) uit gaat als de laptop niet in de dockingstation zit.
Ofwel:
If Powerusage-Port1 < 50watt --> Turn off Port 2
Ik lijk in blocky wel de variabele voor powerusage te kunnen vinden, maar als ik dat wil vergelijken met een waarde, kan ik tussen de blocks alleen maar "user variable" vinden. Kan dit in blocky?
Ofwel:
Ik lijk in blocky wel de variabele voor powerusage te kunnen vinden, maar als ik dat wil vergelijken met een waarde, kan ik tussen de blocks alleen maar "user variable" vinden. Kan dit in blocky?
Ik heb sinds een aantal weken hetzelfde probleem. Domoticz loopt ongeveer dagelijks vast. Na een aantal jaar nooit zoveel problemen gehad als de laatste tijd. Ik draai Domoticz vanaf dat het net uitkwam en via een RPI B. Denk er ook maar over om een RPI 2 te halen.Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:44:
Nee, want die dingen werken met een rolling code of soortgeleijke beveiliging.degroot schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:03:
ik heb een chamberlain 700 motorlift voor de garagedeur.
Daar kun je gelukkig niks mee met de RFXcom.
Wat je wel kunt doen is iets aansluiten op het pulscontact van de motor.
Dus een arduino, ESP8266 module, etc.
Hiermee kun je dan de poort openen en sluiten via Domoticz.
Alleen een voeding welke 2A kan leveren is niet voldoende. Dat had ik ook en toch steeds freezes. Toen ontdekte ik dat die goedkope micro-usb kabels van mij niet voldoende stroom doorlieten. Toen een andere kabel gekocht en sindsdien is die Pi (model B 512MB) met diezelfde 2A voeding super stabiel.Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:33:
Ik heb diverse voedingen geprobeerd, heb er nu een 2A voeding aan hangen, maar de problemen blijvenHet is een RPi Model B (dus niet een RPi 2).
In Blockly weet ik het niet, maar met LUA is dat eenvoudig te doen.arjandijk162 schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:50:
Ik heb de Smart Plug 6 van Greenwave nu in gebruik en daarbij wil ik instellen dat mijn monitor (grote 30 inch energievreter) uit gaat als de laptop niet in de dockingstation zit.
Ofwel:
code:
1
2
3
4
5
| DeviceUsage = tonumber(otherdevices_svalues['Powerusage-Port1']) if (DeviceUsage < 50) then ... elseIf (DeviceUsage > 50) then ... end |
Hoe zit het overigens met de philips hue bridge v2.0? Is deze al prima te koppelen met domoticz? De 2.0 bridge liet de eerdere versies van domoticz crashen.
Bij mij doet hij het prima tot nu toe.grote_oever schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:32:
Hoe zit het overigens met de philips hue bridge v2.0? Is deze al prima te koppelen met domoticz? De 2.0 bridge liet de eerdere versies van domoticz crashen.
Probeer de database te backuppen vanuit Domoticz. Voorheen was deze altijd rond de 3 Mb, maar nu is deze 63 Mb! Wie weet hoe dit komt?
Edit: wat is de beste manier om een nieuwe installatie uit te voeren? via de image of handmatig?
Edit: wat is de beste manier om een nieuwe installatie uit te voeren? via de image of handmatig?
[ Voor 26% gewijzigd door Yihaaa op 07-12-2015 11:36 ]
Die NoMotionCounter is een uservariable?ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:19:
[...]
script_time_nomotion.lua werkt hier toppie. Bij een halfuur (instelbaar) geen beweging = schakelaar 'IemandThuis' uit = licht e.d. uit.
Bij binnenkomst en vertrek uit huis wil ik een wandschakelaar hebben die gebruikt kan worden voor het respectievelijk in- en uitschakelen van de verlichting. Deze wandschakelaar dient eenvoudig op de muur (naast de voordeur) te worden bevestigd / geplakt (zonder dat hierachter een centraaldoos nodig is).
Het zal mooi zijn dat je op de schakelaar kan zien of de schakelaar is geactiveerd (middels een lampje, of iets dergelijks). Dit is geen must.
Welke wandschakelaar bevelen jullie hiervoor aan?
Mijn oog viel op de Nodon Noctan (https://www.betaalbare-do...tan-afstandbediening.html), maar ik kan hierover geen ervaringen vinden. Ook zie ik dat de ervaringen omtrent de z-wave.me wandschakelaar wisselend zijn.
Het zal mooi zijn dat je op de schakelaar kan zien of de schakelaar is geactiveerd (middels een lampje, of iets dergelijks). Dit is geen must.
Welke wandschakelaar bevelen jullie hiervoor aan?
Mijn oog viel op de Nodon Noctan (https://www.betaalbare-do...tan-afstandbediening.html), maar ik kan hierover geen ervaringen vinden. Ook zie ik dat de ervaringen omtrent de z-wave.me wandschakelaar wisselend zijn.
Ja.maomanna schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:47:
[...]
Die NoMotionCounter is een uservariable?
Het script telt het aantal keer dat de bewegingssensor op 'Off' springt. Elke keer als het script draait (elke minuut, script_time_nomotion.lua) en er een 'Off' wordt gezien zal hij de variabele met '1' verhogen. Na 30 keer (30 minuten) wordt er vanuit gegaan dat er niemand meer thuis is en wordt de 'IemandThuis' op uit gezet.
Werkt hier perfect, heb de gevoeligheid van de sensor (Aeon oog) op max. staan en heb eigenlijk nog geen false positives (licht uitzetten terwijl we thuis zijn) meegemaakt.
[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2015 11:58 ]
Ik heb kabels gebruikt die zich "bewezen" hebben in de zin dat ze mijn tablet met 2,1A kunnen opladen en geen noname Chinese meuktsjoender schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:33:
[...]
Alleen een voeding welke 2A kan leveren is niet voldoende. Dat had ik ook en toch steeds freezes. Toen ontdekte ik dat die goedkope micro-usb kabels van mij niet voldoende stroom doorlieten. Toen een andere kabel gekocht en sindsdien is die Pi (model B 512MB) met diezelfde 2A voeding super stabiel.
Same here. Maandenlang draaide het prima en ineens gezeur met USB en netwerk. Ik snap niet waar het vandaan komt. Ik wil het nog een keer proberen met mijn NAS en als dat ook niet werkt, stap ik van Domoticz af. Erg jammer, want het werkt op zich best mooi, maar zoals nu niet stabielYihaaa schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:12:
[...]
Ik heb sinds een aantal weken hetzelfde probleem. Domoticz loopt ongeveer dagelijks vast. Na een aantal jaar nooit zoveel problemen gehad als de laatste tijd. Ik draai Domoticz vanaf dat het net uitkwam en via een RPI B. Denk er ook maar over om een RPI 2 te halen.
[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 07-12-2015 12:07 ]
De motion, je hebt 1 motionsensor. als ik meerdere motions in de ruimte heb hangen, kan ik die dan allemaal toevoegen?ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:56:
[...]
Ja.
Het script telt het aantal keer dat de bewegingssensor op 'Off' springt. Elke keer als het script draait (elke minuut, script_time_nomotion.lua) en er een 'Off' wordt gezien zal hij de variabele met '1' verhogen. Na 30 keer (30 minuten) wordt er vanuit gegaan dat er niemand meer thuis is en wordt de 'IemandThuis' op uit gezet.
Werkt hier perfect, heb de gevoeligheid van de sensor (Aeon oog) op max. staan en heb eigenlijk nog geen false positives (licht uitzetten terwijl we thuis zijn) meegemaakt.
code:
1
2
| local motion_switch1 = 'Motion1' local motion_switch2 = 'Motion2' |
en dan verderop
code:
1
2
| if (otherdevices[motion_switch1] == 'Off') AND (otherdevices[motion_switch2] == 'Off') then no_motion_minutes = no_motion_minutes + 1 |
of is dit te kort door de bocht gedacht?
Meer bewegingssensoren is nog beter. Ik heb de sensor in m'n woonkamer hangen, als ik in een andere kamer ben (langer dan een halfuur) dan kan het zijn dat het licht in de woonkamer dus uit gaat. Maar dat is opzich ook wel weer handig, scheelt weer stroommaomanna schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:12:
[...]
De motion, je hebt 1 motionsensor. als ik meerdere motions in de ruimte heb hangen, kan ik die dan allemaal toevoegen?
[...]
of is dit te kort door de bocht gedacht?
Je opzet lijkt mij prima, dat gaat wel werken denk ik. De switchnaam die je bovenaan invoert is de naam van de bewegingssensor. Bij mij (Aeon oog) springt die na 4 minuten geen beweging weer op 'Off'.
Laat maar weten of het werkt. Voor het aanzetten bij beweging heb ik deze Lua. In jouw geval wordt het dan IF motion1 == 'On' OR motion2 == 'On' then ....
De 'IemandThuis' gebruik ik vervolgens weer in al m'n andere scripts die als voorwaarde nodig hebben dat er iemand thuis is.
Ben er wel blij mee, werkt feilloos hier.
Maarja we hebben geen hond of kat, als je die wel hebt wordt het al lastiger denk ik. De bewegingssensor zal daar waarschijnlijk ook op reageren. Wel fijn voor je hond/kat, gaat het licht aan als hij/zij opstaat om door huis te lopen

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2015 12:28 ]
Merk wel dat er toch behoorlijk beweging nodig is om de Fibaro Eyes te laten triggeren. Dichterbij het oog is er minder beweging nodig. Eens zien of daarin iets te finetunen is, of dat er meer oogjes nodig zijn.
ik denk juist dat die OR helemaal niet handig is. thans, voor dezelfde ruimte. Als je net in het bereik zit van de een en niet in de ander, gaat het licht alsnog uit. Als beide geen beweging detecteren, zou hij moeten tellen.ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:19:
[...]
Meer bewegingssensoren is nog beter. Ik heb de sensor in m'n woonkamer hangen, als ik in een andere kamer ben (langer dan een halfuur) dan kan het zijn dat het licht in de woonkamer dus uit gaat. Maar dat is opzich ook wel weer handig, scheelt weer stroomMet meerdere sensoren kun je nog beter detecteren of er iemand thuis is ja/nee.
Je opzet lijkt mij prima, dat gaat wel werken denk ik. De switchnaam die je bovenaan invoert is de naam van de bewegingssensor. Bij mij (Aeon oog) springt die na 4 minuten geen beweging weer op 'Off'.
Laat maar weten of het werkt. Voor het aanzetten bij beweging heb ik deze Lua. In jouw geval wordt het dan IF motion1 == 'On' OR motion2 == 'On' then ....
De 'IemandThuis' gebruik ik vervolgens weer in al m'n andere scripts die als voorwaarde nodig hebben dat er iemand thuis is.
Maarja we hebben geen hond of kat, als je die wel hebt wordt het al lastiger denk ik. De bewegingssensor zal daar waarschijnlijk ook op reageren. Wel fijn voor je hond/kat, gaat het licht aan als hij/zij opstaat om door huis te lopen![]()
Of je moet voor elke lamp en motion sensor een dergelijk script maken.
LUA wordt automagisch uitgevoerd door Domoticz? of is er een trigger voor nodig?
Dat zeg ik toch ook? 
Voor het uitzetten een AND (beide sensoren geen beweging = niemand meer thuis)
Voor het aanzetten een OR (één van beide sensoren beweging = iemand thuis)
Oke bedankt, zal een een ander SD kaartje proberen en daar na de adapter...MikeOO schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:02:
[...]
Mijn hele netwerk is via de router ingestelt dat elke apparaart een vast ip-adres krijgt en die lijst is inmiddels 37 items lang.
Dat levert totaal geen problemen op en lijkt mij ook niet de verklaring voor het vastlopen van Domoticz.
Het enig wat je router doet is kijken wat het mac adres is en koppelt dit aan een ip-adres.
Of je router moet daar een probleem mee hebben. Dan zou je kunnen kijken of er een firmwareupdate beschikbaar is en via Google zoeken of dit een bekend probleem is.
Maar zoals aangeven een slecht SD of slecht voeding is hier meestal de oorzaak van en zou daar eerst naar kijken en testen.
bedankt voor je reactie
Excuses moi, oostindisch blind ofzo?ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:43:
Dat zeg ik toch ook?
Dan moet je idd een OR hebben, zelfde verhaal als met het prescensescript
-----edit-----------
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar hoe zouden motion sensors (standaard instellingen) reageren op een robotstofzuiger??
[ Voor 15% gewijzigd door maomanna op 07-12-2015 13:16 ]
Wat slimhondapower schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:18:
[...]
Nee, want die dingen werken met een rolling code of soortgeleijke beveiliging.
Daar kun je gelukkig niks mee met de RFXcom.
Wat je wel kunt doen is iets aansluiten op het pulscontact van de motor.
Dus een arduino, ESP8266 module, etc.
Hiermee kun je dan de poort openen en sluiten via Domoticz.

Ik heb nu een Z-Wave USB Stick (Zwave Plus) en Fibaro Relay Insert 1 2,5 KW
Met de Fibaro, kan ik mijn WTW aan en uitschakelen
Met Kaku, Mi-light en Wifi led dimmer van Quindor
Nu wil ik de verlichting in de gangen ook gaan schakelen dmv een e-domotica em6557,
Deze is klein en ik kan de bestaande hotelschakeling ook blijven gebruiken.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met een em6557
[ Voor 39% gewijzigd door jossie67 op 07-12-2015 13:19 ]
geen ervaring mee, maar domotica en hotelschakelingen kunnen erg eenvoudig zijn.
zie hier: http://www.robbshop.nl/ov...en/z-wave-hotelschakeling
zie hier: http://www.robbshop.nl/ov...en/z-wave-hotelschakeling
Ik heb een livolo touch switch enkelvoudig tweepolig,
Gereset, gekoppeld maar ik kan het alleen maar uitschakelen en niet inschakelen,
Kan iemand me op de goede weg helpen?
Mvg,
Angelo.
Gereset, gekoppeld maar ik kan het alleen maar uitschakelen en niet inschakelen,
Mvg,
Angelo.
deze?respect! schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:21:
Ik heb een livolo touch switch enkelvoudig tweepolig,
Mvg,
Angelo.
http://www.livolo-france....-switch-1-gang-2-way.html
Ik wil graag via een script oid in de gaten houden of mijn domoticz draait op de rpi. Kan ik dit het beste via het alternatieve script (http://www.domoticz.com/w...moticz#Alternative_script) doen of moet het met monit?
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:19:
[...]
Meer bewegingssensoren is nog beter. Ik heb de sensor in m'n woonkamer hangen, als ik in een andere kamer ben (langer dan een halfuur) dan kan het zijn dat het licht in de woonkamer dus uit gaat. Maar dat is opzich ook wel weer handig, scheelt weer stroomMet meerdere sensoren kun je nog beter detecteren of er iemand thuis is ja/nee.
Maarja we hebben geen hond of kat, als je die wel hebt wordt het al lastiger denk ik. De bewegingssensor zal daar waarschijnlijk ook op reageren. Wel fijn voor je hond/kat, gaat het licht aan als hij/zij opstaat om door huis te lopen![]()
code:
1
2
3
4
5
6
| @ubuntu:/domoticz/scripts/lua$ lua script_time_nomotion.lua lua: script_time_nomotion.lua:12: attempt to index global 'uservariables' (a nil value) stack traceback: script_time_nomotion.lua:12: in main chunk [C]: in ? @ubuntu:/domoticz/scripts/lua$ |
Ik krijg deze melding.
Hij lijkt wel door te lopen, maar weet niet of dat komt door nomotion of door het handmatig runnen.
Je kunt een Lua script voor Domoticz niet vanaf de commandline draaien. Je gooit het in de /home/pi/domoticz/scripts/lua (o.i.d.) en dan zal Domoticz het uitvoeren. Vervolgens kun je in Domoticz logging (webinterface, Setup > Log) kijken of het script goed wordt uitgevoerd.maomanna schreef op maandag 07 december 2015 @ 16:23:
[...]
Ik krijg deze melding.
Hij lijkt wel door te lopen, maar weet niet of dat komt door nomotion of door het handmatig runnen.
aha, daar komt ie voorbij en hij loopt goed op.
Dan werkt hij in iedergeval wel. Straks als ik thuis ben even kijken offie naar 0 springt.
Zoja, dan de 2e sensor toevoegen.
Dan werkt hij in iedergeval wel. Straks als ik thuis ben even kijken offie naar 0 springt.
Zoja, dan de 2e sensor toevoegen.
Ik kwam tot pagina 6 en toe maar besloten mijn vraag te stellen
Domotica here i come!
Helaas kan ik niet al mijn beginners vragen vinden op i-net. Dus ik hoopte dat iemand ze wilde beantwoorden.
Heeft iemand een overzicht van bereik van KAKU/433 vs Zwave+?
Gamma roept dat bij KAKU in huis 30meter is en buiten huis maximaal 50meter. Maar kan dit niet terug vinden.
ZWave heeft enkel staan dat het signaal kan "hoppen" tussen verschillende nodes maar niet wat het originele bereik is.
Begrijp ik goed dat dit soort chinese 433 spul niet goed samen werkt met Domoticz? aangezien de chip niet de zelfde 433 uitzend?
Dus als ik een boodschappenlijstje maak en de "goedkope" 433 producten wil vergelijken met de Zwave producten dat ik voor 433 eigelijk alleen naar KAKU moet kijken?
Domotica here i come!
Helaas kan ik niet al mijn beginners vragen vinden op i-net. Dus ik hoopte dat iemand ze wilde beantwoorden.
Heeft iemand een overzicht van bereik van KAKU/433 vs Zwave+?
Gamma roept dat bij KAKU in huis 30meter is en buiten huis maximaal 50meter. Maar kan dit niet terug vinden.
ZWave heeft enkel staan dat het signaal kan "hoppen" tussen verschillende nodes maar niet wat het originele bereik is.
Begrijp ik goed dat dit soort chinese 433 spul niet goed samen werkt met Domoticz? aangezien de chip niet de zelfde 433 uitzend?
Dus als ik een boodschappenlijstje maak en de "goedkope" 433 producten wil vergelijken met de Zwave producten dat ik voor 433 eigelijk alleen naar KAKU moet kijken?
My life is in 2D, How about yours?
Zwave werkt goed maar heeft wel zeker een minimaal aantal nodes nodig en ik vind (uit ervaring) dat dit minimaal 3 powered nodes moeten zijn (230v nodes)
433 kan ook maar dan zou ik gaan voor een RFXcom zender/ontvanger.
Ikzelf heb een combinatie van beide waarbij zwave voor de meer kritische schakelingen (terugkoppeling wat 433 niet heeft)
433 kan ook maar dan zou ik gaan voor een RFXcom zender/ontvanger.
Ikzelf heb een combinatie van beide waarbij zwave voor de meer kritische schakelingen (terugkoppeling wat 433 niet heeft)
Verwijderd
Weet iemand of er (in NL verkrijgbare) Z-Wave trailing edge/fase afsnijding dimmers als tussenstekker verkrijgbaar zijn?
De standaard dimbare tussenstekkers die ik kan vinden zijn allemaal leading edge/fase aansnijding.
Dit werkt niet fijn met m'n led lampen.
De standaard dimbare tussenstekkers die ik kan vinden zijn allemaal leading edge/fase aansnijding.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2015 20:13 ]
iemand een tip om een fibaro wall plug te excluden?
zet mijn stick in learn mode, plug in socket en druk dan snel 3x... Echter ik zie geen feedback en na een reboot van Domoticz is die er gewoon nog.
ik weet dat je heel snel moet klikken, maar lukt me niet!?
En onder Zwave Control Panel kies ik voor statistics, dan zie ik geen gegevens. Ook log is vaak leeg of heel summier. Wie heeft hier ervaring mee? TlPeter zag ik op domoticz forum?
zet mijn stick in learn mode, plug in socket en druk dan snel 3x... Echter ik zie geen feedback en na een reboot van Domoticz is die er gewoon nog.
ik weet dat je heel snel moet klikken, maar lukt me niet!?
En onder Zwave Control Panel kies ik voor statistics, dan zie ik geen gegevens. Ook log is vaak leeg of heel summier. Wie heeft hier ervaring mee? TlPeter zag ik op domoticz forum?
[ Voor 26% gewijzigd door trekker22 op 07-12-2015 22:13 ]
welke naam van een sensor/switch pak je in lua?
De naam bij Apparaten of zoals hij genoemd is bij bijv. schakelaars?
===edit===
klopt deze blockyly nu met het script_time_nomotion.lua
De naam bij Apparaten of zoals hij genoemd is bij bijv. schakelaars?
===edit===
klopt deze blockyly nu met het script_time_nomotion.lua

[ Voor 34% gewijzigd door maomanna op 07-12-2015 22:23 ]
Waarom gebruik je niet gewoon de off delay van je switch (motion sensor)?Het script telt het aantal keer dat de bewegingssensor op 'Off' springt. Elke keer als het script draait (elke minuut, script_time_nomotion.lua) en er een 'Off' wordt gezien zal hij de variabele met '1' verhogen. Na 30 keer (30 minuten) wordt er vanuit gegaan dat er niemand meer thuis is en wordt de 'IemandThuis' op uit gezet.
Doet precies hetzelfde.
Mijn status problemen met Z-wave plugs is opgelost: Reset van de Wallplug was enige dat hielp.
Excluden van een Fibaro Wallplug + aeon stick is volgens mij helemaal ondoenlijk, maar reset heeft het gelukkig opgelost!
Excluden van een Fibaro Wallplug + aeon stick is volgens mij helemaal ondoenlijk, maar reset heeft het gelukkig opgelost!
Meerdere wegen naar Rome enzo.RasPi2 schreef op maandag 07 december 2015 @ 23:02:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon de off delay van je switch (motion sensor)?
Doet precies hetzelfde.
Persoonlijk zou ik een uservariable updaten met een timestamp bij on/off, dan valt er nog wat te rekenen en meer aan te hangen.
- knip -
Als je weggaat wel, maar als je in de ruimte bent, dan gaat hij na je delay sowieso weer uit, toch?RasPi2 schreef op maandag 07 december 2015 @ 23:02:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon de off delay van je switch (motion sensor)?
Doet precies hetzelfde.
Ik heb Monit draaien op mijn pi, mocht de boel vastlopen, dan komt het (tot op heden) vanzelf weer online.Grrrrrene schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:05:
[...]
Ik heb kabels gebruikt die zich "bewezen" hebben in de zin dat ze mijn tablet met 2,1A kunnen opladen en geen noname Chinese meukSommige voedingen kwamen met vaste kabel, dus dan heb je sowieso een aparte kabel die geschikt moet zijn voor 2A. Hoe dan ook: ik geloof best dat het aan een voeding of kabeltje _kan_ liggen, maar echt niet dat de 3-4 voedingen en kabels en combinaties daartussen allemaal brak zijn waardoor hij vast loopt.
[...]
Same here. Maandenlang draaide het prima en ineens gezeur met USB en netwerk. Ik snap niet waar het vandaan komt. Ik wil het nog een keer proberen met mijn NAS en als dat ook niet werkt, stap ik van Domoticz af. Erg jammer, want het werkt op zich best mooi, maar zoals nu niet stabiel
https://mmonit.com/monit/
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Maar dat is het probleem juist: de boel loopt niet vast. Domoticz blijft draaien, is ook benaderbaar, ook via de browser of een app, maar de stick reageert niet meer omdat hij spontaan op een "serial port" zit.mightym schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:22:
[...]
Ik heb Monit draaien op mijn pi, mocht de boel vastlopen, dan komt het (tot op heden) vanzelf weer online.
https://mmonit.com/monit/
Hmm.. dat is weer een ander verhaal.. Of je moet een proces kunnen bewaken die alleen draait als de stick functioneert.. Dit lijkt mij dan geen Domoticz issue maar meer een probleem met die stick of de Rpi?Grrrrrene schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:27:
[...]
Maar dat is het probleem juist: de boel loopt niet vast. Domoticz blijft draaien, is ook benaderbaar, ook via de browser of een app, maar de stick reageert niet meer omdat hij spontaan op een "serial port" zit.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Na mijn laatste node reset gisteravond blijven nu ineens alle zwave nodes dood?
Wat kan ik doen behalve een nette restart van de RPi? (Al 10x gedaan)
Wat kan ik doen behalve een nette restart van de RPi? (Al 10x gedaan)
Zit je ZWave stick uberhaupt wel op de juiste USB poort? Maw. werkt hij wel? Misschien even de persistent USB instructies volgen voor de zekerheid.
¯\_(ツ)_/¯
network heal bleef ik altijd met de vingers vanaf omdat ik er overal slechte dingen over las 
persistent usb heb ik allang ingesteld.
Maar zie nu dat de laatste geresette node nu staat als
Name: unknown
Description: leeg
Denk die node ff nogmaals reset en dan een reboot van de Rpi en kijken of oude nodes weer werken en dan nogmaals die nieuwe includen.
Zijn er ook instellingen voor het openzwave log? Dit is enige wat in mijn log staat:
====================================================
s,
2015-12-08 08:55:02.123 Always, End of queued log message dump
2015-12-08 08:55:02.123 Always,
Heal network doet niks.... En het zwave log meldt alleen dat de nodes dead zijn....
echt weinig trek alles geheel te resetten, liep maanden als een zonnetje....
Blijken ook alleen de powered nodes te zijn.. mijn voordeur sensor werkt gewoon prima...
En een reset van de controller zie ik eigelijk niet zitten, heb ook een aantal inbouw relays, die ik zelf er echt niet makkelijk uit ga krijgen..... Wat een gezeur...
persistent usb heb ik allang ingesteld.
Maar zie nu dat de laatste geresette node nu staat als
Name: unknown
Description: leeg
Denk die node ff nogmaals reset en dan een reboot van de Rpi en kijken of oude nodes weer werken en dan nogmaals die nieuwe includen.
Zijn er ook instellingen voor het openzwave log? Dit is enige wat in mijn log staat:
s,
2015-12-08 08:55:02.123 Always, End of queued log message dump
2015-12-08 08:55:02.123 Always,
Heal network doet niks.... En het zwave log meldt alleen dat de nodes dead zijn....
Blijken ook alleen de powered nodes te zijn.. mijn voordeur sensor werkt gewoon prima...
En een reset van de controller zie ik eigelijk niet zitten, heb ook een aantal inbouw relays, die ik zelf er echt niet makkelijk uit ga krijgen..... Wat een gezeur...
[ Voor 25% gewijzigd door trekker22 op 08-12-2015 09:26 ]
Ik loop tegen een probleempje aan. Domoticz draait sinds afgelopen vrijdag. Ik probeer een grafiek te maken van de temperatuur van afgelopen zaterdag tot vandaag. Ik doe dit in het custom graphs menu. wat ik ook probeer, hij weigert om de temperatuur van meer dan 24 uur geleden te geven.
doe ik iets verkeerd?
doe ik iets verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 08-12-2015 09:49 ]
Voor zover ik weet zijn er uberhaupt maar 2 Z-Wave trailing edge dimmers en dat zijn de Qubino flush dimmers en de nieuwe Fibaro dimmer V2 (beide inbouw).Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:12:
Weet iemand of er (in NL verkrijgbare) Z-Wave trailing edge/fase afsnijding dimmers als tussenstekker verkrijgbaar zijn?
Misschien kun je er eentje in je armatuur kwijt? Zijn echt heel klein.
Ik weet niet welk merk relays je hebt, maar de inbouwrelays van Fibaro kun je ook met de schakelaar die aangesloten is op de S1 aansluiting bedienen, in plaats van de B-knop op het relay zelf. Dus ook al is het relay ingebouwd en afgedekt, kun je toch met de wandschakelaar hem resetten en in aanmeldmode zetten. Weet niet of dat ook bij andere merken het geval is.[b]trekker22 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:56:
[ Voor 12% gewijzigd door BamSlam_ op 08-12-2015 10:34 ]
ok dat klinkt al heel positief, wist ik nietBamSlam_ schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:27:
[...]
Ik weet niet welk merk relays je hebt, maar de inbouwrelays van Fibaro kun je ook met de schakelaar die aangesloten is op de S1 aansluiting bedienen, in plaats van de B-knop op het relay zelf. Dus ook al is het relay ingebouwd en afgedekt, kun je toch met de wandschakelaar hem resetten en in aanmeldmode zetten. Weet niet of dat ook bij andere merken het geval is.
De vraag is nu of mijn openzwave config stuck is of de Aeon stick zelf. Het log van openzwave is heel gaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| 2015-12-08 10:33:15.271 Always, OpenZwave Version 1.3.550 Starting Up 2015-12-08 10:33:23.683 Error, Node011, ERROR: node presumed dead 2015-12-08 10:33:23.684 Always, 2015-12-08 10:33:23.684 Always, Dumping queued log messages 2015-12-08 10:33:23.684 Always, 2015-12-08 10:33:23.684 Always, 2015-12-08 10:33:23.684 Always, End of queued log message dump |
Via de Google Groups van Openzwave kom ik dan dit tegen:
https://groups.google.com.../6LWpe2b4Mig/yJRbvDkuG8kJ
en heb zelf maar een topic geopend:
https://groups.google.com.../uiSl2loWUqw/QshMraQmCgAJ
Weet niet of ik iets terug kan zetten qua software? Ik doe nachtelijk een rsync van de hele Domoticz map, misschien die hele map terug zetten van de laatste backup?
EDIT maar begonnen met Domoticz map terug te zetten, verder zie ik weinig opties!
Ik kwam toevallig deze link tegen: http://blog.thomasnederma...r-homeautomation/159.html toen ik wat aan het browsen was.Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:33:
[...]
Mijn NAS staat echter op zolder (en blijft daar w.m.b. ook staan) en alles wat ik aan Z-Wave spul heb staat beneden. Ik weet niet of dat qua range goed gaat
Er zijn dus kant-en-klare producten om USB over het netwerk te mappen. In m'n vorige post (paar bladzijden terug) zei ik al dat je het zelf kunt doen (ser2net / socat), maar een kant-en-klaar product is nog makkelijker.I started by buying Startechnology USB to IP converter, using USB over IP i can place my Zwave transmitter on whatever floor of my house i like, in the center of all my Zwave devices for the best reception. That way it does not matter where my homeseer server would be located, it may even be possible to controll it from a Virtual hosted server hosted in a remote data center on the other side of the world ?
Edit: Dit: http://store.raspberrypi.com/projects/virtualhere ziet er ook wel makkelijk uit!
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2015 11:30 ]
Er bestaan wel z-wave lan gateways waarmee je de z-wave-controller wat makkelijker op een plek kunt plaatsen die gunstig is voor het bereik. Homeseer heeft de Z-NET Remote Z-Wave Interface en Symcon een Z-Wave Plus LAN Gateway. Beide kosten zo'n 150 euro.Grrrrrene schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:33:
Mijn NAS staat echter op zolder (en blijft daar w.m.b. ook staan) en alles wat ik aan Z-Wave spul heb staat beneden. Ik weet niet of dat qua range goed gaat
Je moet zo'n ding dan alleen nog aan de gang zien te krijgen in Domoticz.
Ik gebruik de non-Plus versie van Symcon sinds een paar weken (niet in Domoticz maar in IP-Symcon) en dat loopt tot nu stabiel. Met usb-controllers heb ik wat minder ervaringen, ik heb ook wel eens dat er geen communicatie met de stick meer mogelijk is en ik mijn machine opnieuw moet starten.
Ik ben sowieso wel voorstander van het gebruik van ethernet om te communiceren met interfaces. Je bent flexibeler wat betreft de plaatsing van de interface, het is in mijn beleving stabieler en je maakt het mogelijk om een setup te bouwen met een failover domoticaserver. Zeker in het geval van Domoticz op een Raspberry Pi kost het geen drol om een failoverconstructie te bouwen.
[ Voor 15% gewijzigd door Femme op 08-12-2015 11:54 ]
Die van Symcon zien er wel gaaf uit zeg, alleen ja, dat werkt weer niet of moeilijk natuurlijk met Domoticz. Voor nu houd ik het dan maar bij de Fibaro HC2, misschien dat dit ooit nog wel een alternatief is.Femme schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:34:
[...]
Er bestaan wel z-wave lan gateways waarmee je de z-wave-controller wat makkelijker op een plek kunt plaatsen die gunstig is voor het bereik. Homeseer heeft de Z-NET Remote Z-Wave Interface en Symcon een Z-Wave Plus LAN Gateway. Beide kosten zo'n 150 euro.
Je moet zo'n ding dan alleen nog aan de gang zien te krijgen in Domoticz.
Ik gebruik de non-Plus versie van Symcon sinds een paar weken (niet in Domoticz maar in IP-Symcon) en dat loopt tot nu stabiel. Met usb-controllers heb ik wat minder ervaringen, ik heb ook wel eens dat er geen communicatie met de stick meer mogelijk is en ik mijn machine opnieuw moet starten.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
map domoticz terug gezet, maar service domoticz lijkt niet te starten?
sudo service domoticz start geeft geen foutmelding, maar website is niet benaderbaar. Ook blijft Monit restarts uitvoeren.
Nog tips voor het werkend krijgen na het terug zetten van domoticz?
sudo service domoticz start geeft geen foutmelding, maar website is niet benaderbaar. Ook blijft Monit restarts uitvoeren.
Ik heb mijn spullen voor RFlink binnen en ben het aan het proberen, maar zie geen devices verschijnen.
Wel zie ik in de Log van domoticz:
RFLink: Using serial port: /dev/ttyUSB11
RFLink: Controller Initialized!...
Is er een (debug)tool om de Arduino via de PC te testen ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
"Accept new Hardware Devices" in je settings aanstaan?MarFan schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:14:
Ik heb mijn spullen voor RFlink binnen en ben het aan het proberen, maar zie geen devices verschijnen.
Volgens mij is dat niet mogelijk. Waarden van meer dan 24u terug rekent Domoticz volgens mij om naar daggemiddelden. Ik denk niet dat hij dat stiekem ergens in een databaseje nog wel beschikbaar houdt..prein2 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:48:
Ik loop tegen een probleempje aan. Domoticz draait sinds afgelopen vrijdag. Ik probeer een grafiek te maken van de temperatuur van afgelopen zaterdag tot vandaag. Ik doe dit in het custom graphs menu. wat ik ook probeer, hij weigert om de temperatuur van meer dan 24 uur geleden te geven.
doe ik iets verkeerd?
[afbeelding]
YepTravockMD schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:40:
[...]
"Accept new Hardware Devices" in je settings aanstaan?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Verwijderd
De Qubino's staan als MOSFET dimmer. Is dat dan trailing edge?hondapower schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:51:
[...]
Voor zover ik weet zijn er uberhaupt maar 2 Z-Wave trailing edge dimmers en dat zijn de Qubino flush dimmers en de nieuwe Fibaro dimmer V2 (beide inbouw).
Misschien kun je er eentje in je armatuur kwijt? Zijn echt heel klein.
Hier durven LED lampen ook wel zoemen.
Vorig weekend nog een set ferme led plafond spots gekocht. Er zitten 2 dimbare 24V led drivers in, maar man, wat een lawaai tussen 20 en 98%.
Gelukkig geven ze bij 8% al ruim voldoende licht...
Met mosfets kun je beide. Maar in het geval van Qubino zijn ze trailing edge volgens 'de Googlez'.Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:57:
[...]
De Qubino's staan als MOSFET dimmer. Is dat dan trailing edge?
Hier durven LED lampen ook wel zoemen.
Vorig weekend nog een set ferme led plafond spots gekocht. Er zitten 2 dimbare 24V led drivers in, maar man, wat een lawaai tussen 20 en 98%.
Gelukkig geven ze bij 8% al ruim voldoende licht...
Ik heb zelf een berg van die Qubino's i.c.m. met dimbare Philips Masterled spots etc en die dimmen allemaal uitstekend. Geen gezoem en je kunt ze heel laag dimmen.
Heb je ook al geprobeerd sudo service stop en dan weer starten?trekker22 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:01:
map domoticz terug gezet, maar service domoticz lijkt niet te starten?
ja, maar dit bv klopt al niet:slayer007 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:33:
[...]
Heb je ook al geprobeerd sudo service stop en dan weer starten?
pi@raspberrypi ~ $ sudo service domoticz.sh status
pi@raspberrypi ~ $
geeft geen FAILED aan of iets. Lijkt me iets mis met de bestanden? Heb de Rpi niks aan veranderd alleen alle files in Domoticz map terug gezet van 2 dagen geleden.
Helaas is mijn Linux ervaring nog vrij summier..
Lijkt wel of die dat hele script domoticz.sh niet runt?
[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 08-12-2015 14:43 ]
heb je de greenwave 6 stekker doos werkend gekregen en Domoticz bleef stabiel?ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 19:00:
[...]
Als het niet werkt gaat het spul weer terug, zo simpel is het.
Bij mij gaan de Greenwave plugs terug. Ik had vaak errors in het Openzwave log (Setup > Hardware > 'Setup' achter je Z-Wave stick klikken, dan onderaan 'Control Panel' en daar zie je het log).trekker22 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:42:
[...]
heb je de greenwave 6 stekker doos werkend gekregen en Domoticz bleef stabiel?
Een aantal van de plugs verloren na een tijdje de verbinding. Niet allemaal, van de 4 plugs heb ik er twee die regelmatig wegvielen. Ook na het excluden, resetten van de plug, en weer includen begonnen ze na een paar uur weer errors te geven (iets met timeouts, 'dropping command' o.i.d. in het log).
Ik heb naast de Greenwave plugs nog 3 andere routing nodes (in een huisje van 56m2), dus aan bereik zou het niet moeten liggen.
Ook bleek dat de Greenwave plugs alleen elkaar versterken, ze discrimineren eigenlijk. Als je dat Z-Wave mesh schema bekijkt in Domoticz, dan zul je zien dat andere nodes niet via de Greenwave plugs naar de controller lopen. Het is wat lastig uit te leggen, maar als je er een tijdje naar kijkt dan zul je het wel zien.
Mijn Domoticz draait verder super stabiel & de andere Z-Wave devices werken ook uitstekend. Het is dus puur iets met deze plugs. Misschien dat het bij anderen wel goed draait (bij mij zijn er immers ook 2 plugs die, zoals het lijkt, wel goed werken), maar ik heb liever iets stabielers wat altijd werkt en niet zomaar uit m'n Z-Wave netwerk valt.
Ik heb daarom besloten om de hele zwik terug te sturen en m'n geld terug te krijgen. Binnenkort maar even andere plugs te kopen. Welke dat gaan worden moet ik nog even zien.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2015 14:51 ]
heb er ook nog 1 in de kast liggen, zonde van het geld. Maar zie ook geen andere opties voor een 6 stekkerdoos met z-wave.ThinkPadd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:47:
[...]
Bij mij gaan de Greenwave plugs terug. Ik had vaak errors in het Openzwave log (Setup > Hardware > 'Setup' achter je Z-Wave stick klikken, dan onderaan 'Control Panel' en daar zie je het log).
Het leek alsof de plugs soms de verbinding verloren. Niet allemaal, van de 4 plugs heb ik er twee die regelmatig wegvielen. Ook na het excluden, resetten van de plug, en weer includen begonnen ze na een paar uur weer errors te geven (iets met timeouts, 'dropping command' o.i.d. in het log).
Ook bleek dat de Greenwave plugs alleen elkaar versterken, ze discrimineren eigenlijk. Als je dat Z-Wave mesh schema bekijkt in Domoticz, dan zul je zien dat andere nodes niet via de Greenwave plugs naar de controller lopen. Het is wat lastig uit te leggen, maar als je er een tijdje naar kijkt dan zul je het wel zien.
Ik heb daarom besloten om de hele zwik terug te sturen en andere plugs te kopen. Welke dat gaan worden moet ik nog even zien.
Hopelijk nog een linux kenner die, die snapt wat er mis is met mijn Domoticz.sh, anders wordt het image van begin november terug zetten en kijken of dat wil werken...
Verwijderd
Ik kan geen probleem zien in m'n mesh:

61 = Greenwave
1 = Controller
De andere gelinkte devices zijn Qubino dimmers, Fibaro wall plugs, Fibaro deurcontacten, Fibaro Motion sensors, Danfoss kranen etc. Van alles wat dus.

61 = Greenwave
1 = Controller
De andere gelinkte devices zijn Qubino dimmers, Fibaro wall plugs, Fibaro deurcontacten, Fibaro Motion sensors, Danfoss kranen etc. Van alles wat dus.
IndrukwekkendVerwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:51:
Ik kan geen probleem zien in m'n mesh:
[afbeelding]
61 = Greenwave
1 = Controller
Bij jou is het met een netwerk van dergelijke omvang niet zo spannend. Is je opstelling echter zoals dit:
verdieping 0: controller
verdieping 1: Greenwave plug
verdieping 2: Fibaro / Qubino / Aeon / whatever
Dan zal het apparaat op verdieping 2 niet via de Greenwave lopen, en zal de stabiliteit van de node op verdieping 2 dus slecht zijn.
Ik weet niet of je dat in jouw mesh nog kunt zien (omdat de lijntjes zo dun zijn), maar als het goed is zal je bij die Qubino / Fibaro zien dat er gekleurde lijntjes van andere devices binnenkomen. Bij de Greenwave plugs zal je alleen maar gekleurde lijntjes zien binnenkomen van andere Greenwave plugs.
Ik heb mij ook laten overhalen om mijn kerstboom te schakelen. Hier gelukkig geen problemen! In het mesh schema is hij ook verbonden met andere (niet greenwave) nodes.ThinkPadd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:47:
[...]
Je moet er dus wat geluk mee hebben...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.