In de release notes van R12 iets terug te vinden over voip :Tabdroid schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:07:
Sinds de firmware upgrade van mijn router heb ik tot 2 maal toe gehad dat mijn internet er mee op hield. Op de router branden in dat geval de twee ledjes van de telefonie niet meer..... remedie is opnieuw opstarten van de router.![]()
![]()
Zijn er meerderen die hier last van hebben?
Ook bij de Sparq box nog problemen met het bekijken van gepauzeerde uitzendingen: toch weer regelmatig 'hikjes' in de weergave.....
Ik woon in Almere en heb het 1 GB glasvezel abo met het Sparq Basic pakket, incl. opnemen.
After WAN recover, first outgoing call will be fail
- Bounding with ANY WAN mode, the make call will be fail after WAN recover
- If receive notification, the first outgoing call sometime will be fail.
Het zou kunnen zijn dat je fouten op je WAN hebt (WAN recover), kijk voor de grap eens op de Zyxel "System Monitor" -> Traffic status (WAN). Errors en Drops behoren op "0" te staan. Als niet kan dat duiden op een "slechte UTP verbinding" of op een "slechte optische verbinding"
Als ik je goed begrijp probeer je nu een IPv6 netwerk op te bouwen met IPv4. Kan wel maar dan moet alles over naar IPv6. Zou ik in jouw geval lekker links laten liggen..Timeku schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:55:
pff ik heb het geprobeerd die code na te maken haha ik gaf het al snel op . Maar hier de situatie:
Glas---genexisconverter--vlan---tplinkswitch.
Vanaf deze tplinkswitch (manage) gaat 1 poort naar nog een TPlink manage switch. uitleg hieronder.
1 kabel gaat naar de ubiquiti enterprise wifi.
1 kabel gaat naar de zyxel modem voor IPTV.
1 kabel gaat naar boven-switch met ubiquiti disk etc.
Vanaf de andere TPlink manage switch gaat de poortjes naar de volgende devices:
1, naar mijn buurman (heeft idem configuratie en esx1 cia carp hebben we een systeem dat als mijne omvervalt zijn esx het overneemt en andersom.
2, uplink naar de switch hierboven.
3, lan van zyxel (en hier gaat het dus ook mis zodra deze erin gaat.)!!
4, dommeswitch met servers.
5,ESXi
6,ESXi
7,ESXi
8,ESXi
Ik lees dus dat de situatie die net gemaakt is door alfie104 niet ging werken. maar waarom niet? ik probeer het te begrijpen zeg maar
ons idee is om dus een pfsense in te richten op de vmware en de VLAN 23? en 4? meende ik door te sluizen via de TPlink switches naar de ESXi poortjes. en dan vandaar uit verder.
Maar ik probeer nu te IGMP snooping te begrijpen. Het staat aan.. maar zodra ik lan van de zyxel op ons lan gooi dan knalt me ubiquiti disks dicht. Ik haal dan nog maar 200kb per sec oftewel het loopt super slecht dan.
Gooi ik IGMP Snooping uit dan draait het allemaal wel maar de snelheid van wifi is dan niet wat ik verwacht. Lan lijkt ook te laggen.
Nou ik hoop dat jullie hieruit komen
gr, Tim
Voor IPv4 heb je altijd een router nodig om je inside IP's(LAN) te translaten naar je outside IP(WAN) die uitgedeeld wordt door Tweak. Ook wel NAT genoemd(terwijl dit eigenlijk PAT is..)
Deze methode zorgt ervoor dat er meerdere inside IP's naar buiten kunnen over een en dezelfde outside IP.
Wat jij nu probeert te doen is naar buiten zonder een router ertussen. Je mist dus je NAT translate van LAN naar WAN IP. Je gaat nu dan met een Local LAN IP naar buiten(Hij wordt immers niet omgezet naar je WAN IP). Dit snapt geen enkel end point op het internet omdat het een local IP is en meermalen gebruikt kan worden. WAN IP's zijn altijd uniek en hebben dus maar één punt waar ze theoretisch uit kunnen komen.
Kortom pfsense bak tussen je genexis en switch plaatsen. NAT toepassen en IP's, MAC's etc overnemen van je Zyxel.
Beter nog config je ook alles voor IPTV etc. Dan kan je de Zyxel in de groene bak voor de deur gooien.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik had daar ook last van, maar in het script staan aan het einde de commando's om de igmp proxy opnieuw te starten.HenBel schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:32:
[...]
Dit was het probleem. De IGMP proxy draaide niet. Ik heb de vlanmacchange script gebruikt van NovapaX. Als de Edge opgestart is en ik via ssh naar de edge ga en de commando "restart igmp-proxy" geef, dan krijg ik wel beeld. Ik moet dus nu nog uitvogelen waarom de igmp-proxy niet automatisch wordt opgestart.
Ik heb geprobeerd op in de vlanmacchange script de commando "restart igmp-proxy" op te nemen, maar dat biedt helaas ook geen oplossing.
...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| # Script to give virtual interface a different mac-address # add vyatta operational command wrapper # see: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204976164-EdgeMAX-How-to-run-operational-mode-command-from-scripts- source /opt/vyatta/etc/functions/script-template run=/opt/vyatta/bin/vyatta-op-cmd-wrapper # Set different MAC address for virtual interface eth1.4 # note: by default the MAC-address of the parent/main interface will be used (e.g. eth1) ip link set dev eth1.4 address 00:24:36:9e:99:ab # renew both vlan dhcp leases (run with vyatta-op-cmd-wrapper) $run renew dhcp interface eth1.4 $run renew dhcp interface eth1.34 # restart the igmp-proxy # this is needed because when the IPTV interface (eth1.4) gets changed the IGMP proxy service gets messed up configure set protocols igmp-proxy disable commit # reenable igmp-proxy delete protocols igmp-proxy disable commit exit |
misschien zou je dat laatste blok wel kunnen vervangen door:
1
| $run restart igmp-proxy |
maar dat heb ik niet getest.
[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 19-01-2016 10:55 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
nee je begrijpt het toch verkeerd. Ik ga vanaf de genexis via een manage switch die VLAN kan doorsturen rechtstreekt naar mijn VMWARE. Deze draait al PFsense 2.6 en doet nu het internet en dat gaat perfect.Csotranme schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:32:
[...]
Als ik je goed begrijp probeer je nu een IPv6 netwerk op te bouwen met IPv4. Kan wel maar dan moet alles over naar IPv6. Zou ik in jouw geval lekker links laten liggen..
Voor IPv4 heb je altijd een router nodig om je inside IP's(LAN) te translaten naar je outside IP(WAN) die uitgedeeld wordt door Tweak. Ook wel NAT genoemd(terwijl dit eigenlijk PAT is..)
Deze methode zorgt ervoor dat er meerdere inside IP's naar buiten kunnen over een en dezelfde outside IP.
Wat jij nu probeert te doen is naar buiten zonder een router ertussen. Je mist dus je NAT translate van LAN naar WAN IP. Je gaat nu dan met een Local LAN IP naar buiten(Hij wordt immers niet omgezet naar je WAN IP). Dit snapt geen enkel end point op het internet omdat het een local IP is en meermalen gebruikt kan worden. WAN IP's zijn altijd uniek en hebben dus maar één punt waar ze theoretisch uit kunnen komen.
Kortom pfsense bak tussen je genexis en switch plaatsen. NAT toepassen en IP's, MAC's etc overnemen van je Zyxel.
Beter nog config je ook alles voor IPTV etc. Dan kan je de Zyxel in de groene bak voor de deur gooien.
Vanaf diezelfde manage switch komt ook VLAN 4? binnen voor IPTV en deze gaat met een kabel rechtstreeks naar de zyxel en de zyxel lan gaat direct naar het sparql kastje (dit werkt allemaal super).
Echter zodra ik nu de lan kabel van de zyxel naar de switch terugstuur zodat ik ook IPTV op me lan heb (apps werken dan ook pas) dan gaat me wifi op zijn bek. Vermoedelijk omdat de boel aan het multicasten is.
Maar ik denk dat ik er al wel uit ben. Ik ga gewoon vanaf de genexis direct de ESXi in. vandaar uit naar een PFsense vm. en vandaar de IPTV lan opzetten en internet doormiddel van VLAN.
Ik denk dat dit het beste is toch?
Of heeft iemand nog betere idee'n dan hoor ik die graag natuurlijk
gr,
Tim
aaah op die manier. Dat kan kloppen ja omdat je dan toch weer een stukje WAN mee pakt voor je IPTV.Timeku schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:17:
[...]
nee je begrijpt het toch verkeerd. Ik ga vanaf de genexis via een manage switch die VLAN kan doorsturen rechtstreekt naar mijn VMWARE. Deze draait al PFsense 2.6 en doet nu het internet en dat gaat perfect.
Vanaf diezelfde manage switch komt ook VLAN 4? binnen voor IPTV en deze gaat met een kabel rechtstreeks naar de zyxel en de zyxel lan gaat direct naar het sparql kastje (dit werkt allemaal super).
Echter zodra ik nu de lan kabel van de zyxel naar de switch terugstuur zodat ik ook IPTV op me lan heb (apps werken dan ook pas) dan gaat me wifi op zijn bek. Vermoedelijk omdat de boel aan het multicasten is.
Maar ik denk dat ik er al wel uit ben. Ik ga gewoon vanaf de genexis direct de ESXi in. vandaar uit naar een PFsense vm. en vandaar de IPTV lan opzetten en internet doormiddel van VLAN.
Ik denk dat dit het beste is toch?
Of heeft iemand nog betere idee'n dan hoor ik die graag natuurlijk
gr,
Tim
Je laatste oplossing is denk ik de beste keus dan ja
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Verwijderd
op stop druk. Dan blijft het beeld zwart. Kan drukken wat ik wil. Ook de knop 'live tv' werkt dan niet.
Wel het menu. En alleen als ik naar HBO on demand ga en vanuit daar op 'live tv' druk werkt het wel.

Nieuwe feature?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 11:55 ]
Daar heb ik inderdaad sinds gisteren ook last van. Daarvoor niet en de upgrade is vorige week al geweest...Csotranme schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:09:
Nog meer mensen die problemen hebben met de sparql box na de upgrade?
Bij mij blijft het beeld op zwart na het uit standby halen of een volledige reboot.
Pas als ik ga zappen krijg ik beeld. (standaard Zyxel infra)
Object reference not set to an instance of an object
Verwijderd
hoe krijg ik die uiteymey schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:50:
Als je TR-069 hebt uitgezet kunnen ze er waarschijnlijk uberhaupt niet bij. Dat kan natuurlijk ook een trigger zijn om je in de reminder op te nemen
als ik hem uit zet en wil opslaan zegt hij verkeerd wachtwoord
Zondag zelfs een keer gehad dat het beeld zwart bleef behalve bij NPO 1,2,3.. Pas na uitzetten en stroom eraf van de sparql box kreeg ik weer beeld.
Oktopus schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:07:
[...]
Daar heb ik inderdaad sinds gisteren ook last van. Daarvoor niet en de upgrade is vorige week al geweest...
Geen idee. Ik ben zelf nog niet aangesloten en weet dus ook niet hoe dat op de ZyXEL werkt.Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:49:
[...]
hoe krijg ik die uit
als ik hem uit zet en wil opslaan zegt hij verkeerd wachtwoord
Anderzijds: Waarom zou je het willen, als je toch de ZyXEL blijft gebruiken?
Ik kan begrijpen "dat het niet prettig voelt".
Aan de andere kant: Als je Tweak niet de mogelijkheid verschaft om de door hun geleverde apparatuur ook te supporten, dan kan het dus zijn dat je bepaalde settings mis loopt die zij pushen, waardoor de dienst mogelijk beter zou kunnen werken.
Dat maak ik zeker op uit de discussie die ik hierboven lees over bv. de stabiliteit van telefonie.
Natuurlijk kan je "baas over eigen bits" zijn, maar dan ben je ook meer "on your own".
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Toen jullie je aanmeldden voor Tweak, wat hebben jullie toen gedaan met de ID-kaart kopie?
Ik heb de app "Kopie ID" van de Rijksoverheid gebruikt om een foto te maken van m'n ID-kaart en dan een 'watermerk' met de naam van Tweak, het gebruiksdoel voor de kopie en de datum te laten zetten. Achterkant heb ik niet gekopieerd (omdat daar m'n BSN nummer staat, wat Tweak niets aan gaat).
Ben benieuwd hoe ze erop reageren. Ze kunnen in ieder geval duidelijk het ID-nummer zien dat ik ook online heb opgegeven. Formeel gezien horen ze daar genoegen mee te nemen.
Heb de spullen vrijdag op de post gedaan, dus ben benieuwd hoe snel ik iets hoor.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Ben in juli klant geworden.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 14:48 ]
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:45:
Ik heb dan wel beide kanten gedaan, maar gewoon op een kopieerapparaat in de supermarkt.
Ben in juli klant geworden.
[ Voor 0% gewijzigd door Mr-D. op 19-01-2016 14:53 . Reden: typo ]
Ik snap dat veel mensen waarschijnlijk zoiets hebben van "Boeiuh".
Maar daardoor blijven bedrijven het dus 'normaal' vinden om gewoon maar een volledige kopie van je ID te mogen maken.
Als meer mensen zulke partijen gewoon 'links zouden laten liggen', dan gaan de partijen die hieraan vast houden vanzelf wel overstag.
Maar goed, laten we eerst maar even afwachten. Wie weet maak ik me nu te vroeg druk en handelt Tweak het gewoon netjes af.
Is overigens ook lang geleden dat een provider voor -vaste- netwerkdiensten echt een kopie van een ID wilde. Bij Lijbrandt, KPN, Telfort en Vodafone was het weten van het ID-nummer voldoende.
Om mijn ID kaart staat gewoon het BSN aan de voorkant, op mijn rijbewijs staat deze aan de achterkant.eymey schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:39:
Ik heb de app "Kopie ID" van de Rijksoverheid gebruikt om een foto te maken van m'n ID-kaart en dan een 'watermerk' met de naam van Tweak, het gebruiksdoel voor de kopie en de datum te laten zetten. Achterkant heb ik niet gekopieerd (omdat daar m'n BSN nummer staat, wat Tweak niets aan gaat).
Net ff gekeken wie allemaal recht heeft op het BSN, ik schrik ervan, te recht of on te recht, zelfs mijn tandarts heeft het recht, terwijl ik helemaal geen verzekering heb voor de tandheelkunde.
Goed om te wetenGEi schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:29:
Ik heb zelf vorig jaar mijn ID gescand (voor en achter op één A4) en met Acrobat het één en ander onleesbaar gemaakt en een tekst schuin over de kaart 'geplakt'. Tweak heeft hier niets op uit gedaan.
Je moet als bedrijf het BSN niet eens willen hebben als het niet absoluut nodig is. Persoonsgegevens komen al met extra wettelijke regels/bescherming wat betreft opslag en verwerking, het BSN is echter nog beter beschermd en het opslaan en verwerken hiervan valt onder zeer strenge privacy wetgeving. Als het ook maar even kan wil je dit absoluut NIET in je administratie hebben.Mr-D. schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:52:
maar je weet niet wat ze nu met je bsn gaan doen ga er wel vanuit dat ze dit netjes opbergen maar op overheidsinstanties banken en werkgever na hoeft niemand jouw bsn te hebbeninfo
[...]
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Helaas heb ik er dus nog last van. Ik zal morgen dan Tweak bellen om dit probleem bij hun te melden.webmasternick schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:01:
[...]
Dat probleem zou inmiddels verholpen moeten zijn door Tweak. Ze hebben mijn ticket in december behandeld en zijn daar vorige week op terug gekomen met de vraag of het probleem verholpen is. Ik heb er in ieder geval geen last meer van (en geen configuratie voor aangepast).
In de screenshot zie je dat het verkeer toeneemt nadat ik heb gezapt. Als ik de router reboot dank dan zie ik na herstart nog steeds de oude streams binnenkomen. Pas als ik een "restart igmp-proxy" commando geef, zie je de load weer terugvallen naar ongeveer 13Mbps

Als ik jou methode gebruik dan wordt de igmp proxy wel goed opgestart. Het is wel een vreemd zaakje want ik heb bij de 2e methode nog geprobeerd om op het eind van de vlanmacchange script de commando "sudo /opt/vyatta/sbin/config-igmpproxy.pl --action=restart >> /home/ubnt/vlanmacchange.log" uit te voeren. Als ik dan na een reboot in de log kijk dan zie ik dat de igmp proxy inderdaad herstart wordt. Echter als ik dan met ps -ef kijk naar de igmp-proxy proces, dan dan draait die niet. Het lijkt er dus op dat na de post-config.d script de igmp proxy gedisabled wordt.Voor de VLAN mac change adviseer ik je om mijn methode te gebruiken (dus template aanpassen). Die 2e methode heeft bij een andere tweaker problemen opgeleverd.
Blijft alleen het probleem van het zappen nog. Het duurt nu 7 seconden voordat het beeld verschijnt. Is dat bij de rest met een edge router ook zo. Ik woon overigens in Almere dus mogelijk kan het ook een lokaal probleem zijn.
Fijn dat de IGMP Proxy nu goed werkt. Zappen duurt hier ongeveer 1-2 seconden (denk vooral door bufferen op de box). Bij het "opbouwen van de streams", zoals bij jou het geval is, duurde het zappen niet langer. Wel heb ik vandaag gek gedrag opgemerkt: na het uit standby komen starten de streams slecht. Een restart van de Sparql box heeft dat tot nu toe verholpen.HenBel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:46:
[...]
Helaas heb ik er dus nog last van. Ik zal morgen dan Tweak bellen om dit probleem bij hun te melden.
In de screenshot zie je dat het verkeer toeneemt nadat ik heb gezapt. Als ik de router reboot dank dan zie ik na herstart nog steeds de oude streams binnenkomen. Pas als ik een "restart igmp-proxy" commando geef, zie je de load weer terugvallen naar ongeveer 13Mbps
[afbeelding]
[...]
Als ik jou methode gebruik dan wordt de igmp proxy wel goed opgestart. Het is wel een vreemd zaakje want ik heb bij de 2e methode nog geprobeerd om op het eind van de vlanmacchange script de commando "sudo /opt/vyatta/sbin/config-igmpproxy.pl --action=restart >> /home/ubnt/vlanmacchange.log" uit te voeren. Als ik dan na een reboot in de log kijk dan zie ik dat de igmp proxy inderdaad herstart wordt. Echter als ik dan met ps -ef kijk naar de igmp-proxy proces, dan dan draait die niet. Het lijkt er dus op dat na de post-config.d script de igmp proxy gedisabled wordt.
Blijft alleen het probleem van het zappen nog. Het duurt nu 7 seconden voordat het beeld verschijnt. Is dat bij de rest met een edge router ook zo. Ik woon overigens in Almere dus mogelijk kan het ook een lokaal probleem zijn.
Ik gebruik op mijn EdgeRouter niet de bijgeleverde IGMP Proxy versie, maar een nieuwe versie die van een Asus firmware afkomt. Bij deze versie start de stream direct op nadat de Sparql box is opgestart. Bij de standaard IGMP Proxy versie duurde dit vaak ongeveer 30 seconden langer. Je zou deze executable eventueel kunnen proberen door de standaard executable te renamen en deze versie te plaatsen: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/proxies.tar.gz. Voor de liefhebbers zit mcproxy er ook bij. Die heb ik ook speciaal voor de EdgeRouter gecompileerd.
Dank je wel. Ik zal het morgen na mijn werk even proberen. Ik ben nu even aan het rondneuzen via ssh op de zyxel of ik iets wijzer word van de configuratie die Tweak gebruikt.webmasternick schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:23:
[...]
Fijn dat de IGMP Proxy nu goed werkt. Zappen duurt hier ongeveer 1-2 seconden (denk vooral door bufferen op de box). Bij het "opbouwen van de streams", zoals bij jou het geval is, duurde het zappen niet langer. Wel heb ik vandaag gek gedrag opgemerkt: na het uit standby komen starten de streams slecht. Een restart van de Sparql box heeft dat tot nu toe verholpen.
Ik gebruik op mijn EdgeRouter niet de bijgeleverde IGMP Proxy versie, maar een nieuwe versie die van een Asus firmware afkomt. Bij deze versie start de stream direct op nadat de Sparql box is opgestart. Bij de standaard IGMP Proxy versie duurde dit vaak ongeveer 30 seconden langer. Je zou deze executable eventueel kunnen proberen door de standaard executable te renamen en deze versie te plaatsen: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/proxies.tar.gz. Voor de liefhebbers zit mcproxy er ook bij. Die heb ik ook speciaal voor de EdgeRouter gecompileerd.
Fijn om te weten dat het zappen met de Edge sneller moet kunnen. Dit geeft hoop dat dit bij mij ook opgelost kan worden.
Dank je wel voor al je hulp tot nu toe
Ik weet niet meer wie v12 ook heeft draaien, maar ben je helemaal tegen niks geks aangelopen?
Bij mij gaf hij echt 12 aan, ben terug naar 11 gegaan. dit is de eerste keer dat een FW problemen geeft bij mij.Mr-D. schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:27:
Bij deed hij ook idd wazig was firmware 12 gaf 11 aan en viel regelmatig in de bootloop dus zit weer op 10
Bij mij draait de 12C0 als een zonnetje. Wel had ik de 8C0 helemaal schoongemaakt volgens de instructies van @hovemt. Omdat daarbij ook de TR-069 eraf gaat, was 11C0 geen optie voor mij (telefonieproblemen in deze config).badboynova schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:06:
v12 wat een drama is dat, ik wilde hem uit proberen ( gewoon omdat het kan), maar na +/- 30 a 40 seconden ging de modem steeds opnieuw starten. met heel veel pijn en moeite (en vooral heel snel handelen) v11 weer terug op de modem gekregen.
Ik weet niet meer wie v12 ook heeft draaien, maar ben je helemaal tegen niks geks aangelopen?
Je hebt toch niet toevallig het wifi gastnetwerk ingeschakeld staan? Dat veroorzaakt nl. ook bootloops, tot nu toe op alle mij bekende firmwares!
Mocht je in een bootloop terechtgekomen zijn door wat voor oorzaak ook, dan hielp bij mij de volgende procedure om lang genoeg in de modem te komen om een firmware up/downgrade te kunnen uitvoeren:
- Zyxel loskoppelen van alles behalve de voeding en een kabel rechtstreeks naar je computer. Zet ook de wifi op je computer uit, zodat je zeker weet dat je verbinding via de kabel loopt, deze is nl. sneller "in de lucht".
- 30/30/30 reset uitvoeren
- wacht totdat je computer verbinding heeft en ga dan naar de instellingspagina van je Zyxel
- voer de firmware update uit
- als de update is afgerond en de Zyxel draait weer, doe dan een fabrieksreset
- nu kun je de Zyxel weer aansluiten en een evt. eerder opgeslagen config terugzetten
Ik heb 12c0 nu al tijden stabiel draaien, maar ben niets geks tegen gekomen. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik de update naar 12c0 vanaf 10c0 heb gedaan, aangezien 11c0 niet stabiel was icm telefonie.badboynova schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:06:
v12 wat een drama is dat, ik wilde hem uit proberen ( gewoon omdat het kan), maar na +/- 30 a 40 seconden ging de modem steeds opnieuw starten. met heel veel pijn en moeite (en vooral heel snel handelen) v11 weer terug op de modem gekregen.
Ik weet dat er ook al een 13c0 versie is, maar aangezien ik daar geen changelog van heb gezien ben ik een beetje huiverig om die te proberen.
Je wifi wachtwoord en gebruikersnaam worden wel gereset.GEi schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:58:
Los van of het verstandig is (niet), updaten jullie de firmware allemaal via een kabel, of ook wel over wifi? Ik heb Concurrent WAN actief, en kom dus standaard niet bedraad in de router. Ik heb daarom een wifi aangemaakt om draadloos de Zyxel achter mijn eigen router te benaderen. Wanneer er goede ervaringen met de wifi zijn dan doe ik het op die manier, anders toch maar even mijn calamiteitenkabel uitrollen ;-).
Arjantje72 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:56:
[...]
Je wifi wachtwoord en gebruikersnaam worden wel gereset.
Before note: ik zit niet op glas, maar op DSL, en pc zit aan een touwtje.Alfie104 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:55:
[...]
Bij mij draait de 12C0 als een zonnetje. Wel had ik de 8C0 helemaal schoongemaakt volgens de instructies van @hovemt. Omdat daarbij ook de TR-069 eraf gaat, was 11C0 geen optie voor mij (telefonieproblemen in deze config).
Je hebt toch niet toevallig het wifi gastnetwerk ingeschakeld staan? Dat veroorzaakt nl. ook bootloops, tot nu toe op alle mij bekende firmwares!
Mocht je in een bootloop terechtgekomen zijn door wat voor oorzaak ook, dan hielp bij mij de volgende procedure om lang genoeg in de modem te komen om een firmware up/downgrade te kunnen uitvoeren:Het cruciale hierbij lijkt te zijn om de Zyxel in ieder geval los te koppelen van de Genexis. Hij blijft dan aanmerkelijk langer in de lucht voordat de volgende reboot volgt. Zou dit er misschien op wijzen dat het probleem met wifi gastnetwerken ook eigenlijk een gevolg is van te weinig geheugen?
- Zyxel loskoppelen van alles behalve de voeding en een kabel rechtstreeks naar je computer. Zet ook de wifi op je computer uit, zodat je zeker weet dat je verbinding via de kabel loopt, deze is nl. sneller "in de lucht".
- 30/30/30 reset uitvoeren
- wacht totdat je computer verbinding heeft en ga dan naar de instellingspagina van je Zyxel
- voer de firmware update uit
- als de update is afgerond en de Zyxel draait weer, doe dan een fabrieksreset
- nu kun je de Zyxel weer aansluiten en een evt. eerder opgeslagen config terugzetten
Vorig week geupdate naar v11 en een fabrieks reset gedaan, daarna had ik de config file (backup van v10) weer geupload. In v11 werkte alles goed inclusief telefonie, bellen en gebeld worden werkte gewoon.
(Met telefonie heb ik enkel in het begin problemen gehad, maar toen stond v4 of v5 op de modem)
Mijn netwerk is vrij simpel aangesloten, 1 abox rechtstreeks op de modem en de tweede via powerline. vanaf de modem gaat er een kabel naar een asus switch, hier op zit mijn pc- xbox 360- xbox one- tv- en af en toe een ps3. ik gebruik de wifi van de zyxell, en maak geen gebruik van gastnetwerk.
Gister de v12 ingeladen in de modem (fabrieks reset uitgevoerd), en het eerste wat mij op viel was dat het status scherm niet goed werd weer gegeven enkele secondes. het tweede was dat ik de config file wilde uploaden en de verbinding weg viel en de tv stopten, met een blik op de modem zag ik dat deze opnieuw aan het starten was. als derde viel op dat als de modem up was hij dan twee telefoon lijnen aan gaf terwijl er maar 1 aangesloten is.
Vanaf dit moment (upload v12) ging de modem in een bootloop ( jammer genoeg er niet aan gedacht om in de logs te kijken waarom hij dit dit). Heb door middel van een fabrieks reset en de 30-30-30 methode geprobeerd de modem weer normaal te krijgen, maar beide boden geen uitkomst.
(second note before: post van fonta niet gezien hoe hij het heeft gedaan via FTP).
Om v11 toch weer op de zyxell te krijgen heb ik edge en firefox browers gebruikt ( één om snel de file te uploaden, en één om vast te stellen dat de pc weer verbinding had met de modem), pas na 3 a 4 pogingen is het gelukt om v11 terug te krijgen op de zyxell.
Nu v11 weer is ingeladen ( en ook de config file van v10), is het bootloop probleem opgelost.
Ik heb het een paar keer over wifi gedaan, maar had daarna soms wazige problemen. Ik kan niet met zekerheid zeggen of dat door de wifi-update kwam, maar sinds ik de update met een kabel doe heb ik die wazige dingen niet meer meegemaakt. Ik zou zeggen, speel op safe en leg gewoon even een tijdelijke kabel naar de Zyxel.GEi schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:58:
Los van of het verstandig is (niet), updaten jullie de firmware allemaal via een kabel, of ook wel over wifi? Ik heb Concurrent WAN actief, en kom dus standaard niet bedraad in de router. Ik heb daarom een wifi aangemaakt om draadloos de Zyxel achter mijn eigen router te benaderen. Wanneer er goede ervaringen met de wifi zijn dan doe ik het op die manier, anders toch maar even mijn calamiteitenkabel uitrollen ;-).
Het type verbinding maakt niet uit. Wat mij opviel is dat de bootloopende Zyxel gewoon veel langer bereikbaar blijft als de WAN verbinding niet is aangesloten. PC aan een touwtje is sowieso verstandig als je een bootloop wil verhelpen, omdat wifi veel te laat in de lucht is. Ik heb ook de indruk dat als je erin slaagt in de settings van de modem te komen voordat hij reboot, hij dan ook langer blijft werken.badboynova schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:57:
[...]
Before note: ik zit niet op glas, maar op DSL, en pc zit aan een touwtje.
De oplossing via FTP heeft volgens mij alleen voordelen als je TFTP en de recoverymode van de bootloader gebruikt, anders zal de Zyxel net zo goed kunnen rebooten terwijl je bezig bent.
Toch wel jammer (en volgens mij ook een beetje onzinnig) dat ze nu twee weken niets gaan doen, omdat dat de 'bedenktijd' is.
Dit heeft namelijk tot gevolg dat er ook pas aan het einde van deze maand een keer een migratieverzoek richting Telfort gaat en een nummerporteringsverzoek naar mijn VOIP provider
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit volgens de geest van de wet is (en misschien ook wel niet volgens de letter). Maar ja .
Klopt. Jij hebt besteld via de website of telefonisch. Vanaf het moment dat zij jou dit bevestigen per e-mail of brief gaat die bedenktijd in. Dat administratieve verhaal van een contract tekenen met een kopie ID etc.. is iets wat zij zelf hebben verzonnen en daar hebben zij de bedenktijd aan gekoppeld.eymey schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:39:
Nee. Dat hebben ze nu ook op de site (en in de brief) staan.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit volgens de geest van de wet is (en misschien ook wel niet volgens de letter). Maar ja .
Bij Tweak is die dus nodeloos langer dan wettelijk verplicht zou zijn. Dat contract etc kan ook gewoon binnen de twee weken bedenktijd.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
En als ik de consuwijzer pagina over "bedenktijd" lees, en dan vooral ook het stuk over diensten, dan kan ik alleen maar concluderen dat Tweak het onnodig lang maakt.
Sowieso al om de reden die jij aan geeft maar ook omdat, volgens consuwijzer, je ook gewoon nog steeds mag afspreken met de consument dat de dienst al binnen de bedenktijd gestart mag worden. En daaronder versta ik dan ook "het starten van het opleveringsproces".
Terwijl Tweak op https://www.tweak.nl/glasvezel/wettelijke-bedenktijd.html claimt dat ze dit puur wettelijk niet mogen. Wat dus gewoon klinkklare onzin is.
Natuurlijk snap ik wel dat het voor Tweak lastig zou zijn om meteen alles al op te starten terwijl ik er nog van af mag zien. Dan doen zij mogelijk werk voor niets. Maar zeg dan ook gewoon dat dát de reden is.
Hoe dan ook, ik vind het in ieder geval een behoorlijk starre houding voor een bedrijf dat verder zo vooruitstrevend bezig is en de slogan "baas over eigen bits" hanteert. Gelukkig heb ik tot die tijd gewoon nog een volledig werkende Telfort dienst dus het voert wat te ver om hier heel erg moeilijk over te gaan doen. Maar het staat gewoon zo 'sneu'.
edit: Quote https://www.tweak.nl/glasvezel/wettelijke-bedenktijd.html
Waarschijnlijk is Tweak vooral bang voor die laatste alinea. Ik zou kunnen vragen om de oplevering al binnen 2 weken te starten. Tweak zou dat kunnen interpreteren als "afzien van de bedenktijd". Maar volgens Consuwijzer heb ik daarna nog steeds recht op bedenktijd. Oftewel, afzien van bedenktijd mág nog steeds wel, maar als de consument daarna alsnog moeilijk gaat doen, dan moet Tweak zich er nog steeds aan houden.Diensten
Sluit u een dienst af die binnen veertien dagen helemaal wordt afgemaakt? Bijvoorbeeld een schilderklus? Dan moet u er uitdrukkelijk mee instemmen dat de dienst binnen de bedenktijd begint. En u moet hebben laten weten dat u afziet van de bedenktijd. Als u dat hebt gedaan, hebt u geen bedenktijd meer.
Koopt u een dienst die langer duurt dan veertien dagen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of een inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingsbureau? En wilt u dat de dienst binnen de bedenktijd ingaat? Dan moet u daar zelf om vragen.
U kunt dan nog wel binnen de bedenktijd van de dienst af want u hebt nog bedenktijd. Als u gebruik wilt maken van uw bedenktijd dan moet u soms betalen voor de diensten die u al gebruikt hebt. Dit hoeft alleen als de ondernemer dit vooraf heeft verteld.
[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 22-01-2016 12:06 ]
Het is ook nooit goedNatuurlijk snap ik wel dat het voor Tweak lastig zou zijn om meteen alles al op te starten terwijl ik er nog van af mag zien. Dan doen zij mogelijk werk voor niets. Maar zeg dan ook gewoon dat dát de reden is.
Het is sinds het begin van 2015 niet meer toegestaan om af te zien van de wettelijke bedenktijd. Natuurlijk mogen wij al eerder leveren, maar dat is dan voor ons eigen risico. We hebben in het verleden helaas vaker apparatuur opgestuurd, en een monteur langs gestuurd, bij klanten die dan alsnog van hun abonnement afzagen. Het is die in die gevallen vaak onwijs gedoe om die apparatuur terug te krijgen, en er zijn al een hoop kosten gemaakt. De klant krijgt echter al zijn geld terug. Onze tarieven zijn zodanig dat we een dergelijk verlies op klanten niet goed af kunnen dekken.
Daarnaast hebben wij vaker met klanten discussie gehad over wanneer de bedenktijd nou in ging. Om het zekere voor het onzekere te nemen, en de discussies te voorkomen, hebben we besloten het moment dat wij het contract ontvangen als uitgangspunt te nemen. De meeste grenzen die wij stellen zijn door schade en schande ontstaan.
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
En ik ging van 10 naar 12 en weer terug
Ook zoiets kreeg bij mijn vorige zyxel het niet-voorspelde elkaar om deze in concurrentwan te zetten en bij deze met dezelfde firmware geen probleem
badboynova schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:57:
[...]
Before note: ik zit niet op glas, maar op DSL, en pc zit aan een touwtje.
Vorig week geupdate naar v11 en een fabrieks reset gedaan, daarna had ik de config file (backup van v10) weer geupload. In v11 werkte alles goed inclusief telefonie, bellen en gebeld worden werkte gewoon.
(Met telefonie heb ik enkel in het begin problemen gehad, maar toen stond v4 of v5 op de modem)
Mijn netwerk is vrij simpel aangesloten, 1 abox rechtstreeks op de modem en de tweede via powerline. vanaf de modem gaat er een kabel naar een asus switch, hier op zit mijn pc- xbox 360- xbox one- tv- en af en toe een ps3. ik gebruik de wifi van de zyxell, en maak geen gebruik van gastnetwerk.
Gister de v12 ingeladen in de modem (fabrieks reset uitgevoerd), en het eerste wat mij op viel was dat het status scherm niet goed werd weer gegeven enkele secondes. het tweede was dat ik de config file wilde uploaden en de verbinding weg viel en de tv stopten, met een blik op de modem zag ik dat deze opnieuw aan het starten was. als derde viel op dat als de modem up was hij dan twee telefoon lijnen aan gaf terwijl er maar 1 aangesloten is.
Vanaf dit moment (upload v12) ging de modem in een bootloop ( jammer genoeg er niet aan gedacht om in de logs te kijken waarom hij dit dit). Heb door middel van een fabrieks reset en de 30-30-30 methode geprobeerd de modem weer normaal te krijgen, maar beide boden geen uitkomst.
(second note before: post van fonta niet gezien hoe hij het heeft gedaan via FTP).
Om v11 toch weer op de zyxell te krijgen heb ik edge en firefox browers gebruikt ( één om snel de file te uploaden, en één om vast te stellen dat de pc weer verbinding had met de modem), pas na 3 a 4 pogingen is het gelukt om v11 terug te krijgen op de zyxell.
Nu v11 weer is ingeladen ( en ook de config file van v10), is het bootloop probleem opgelost.
Ik had stilletjes gehoopt dat na de update van Sparql ook deze problemen opgelost zouden zijn.
Maar helaas, opnames bekijken gaat soms goed (af en toe een hikje) tot een complete diashow.
Dit vind ik geen €5,- waard.
Ik hoop dat dit nu ook snel opgelost gaat worden.
Live beelden kijken is nu fantastisch, nu het opname pakket nog.
Ik heb dat met versie 12 af en toe na een reboot van de Zyxel (niet iedere keer dus). Ik moet dan het wachtwoord van het SIP account opnieuw invullen en dan verbind hij weer.TurboTon1973 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:33:
Gisteren weer terug van 11 naar 8 ik heb enkel telefonie en internet. Maar met 11 geen telefonie. Tweak heeft 2 keer ingelogd en instellingen verandert. Maar dit hielp niet. Als iemand mij belde dan ging bij mij de telefoon niet over. En als ik dan opnam dan hoorde je niks op de lijn.
Die reboots heb je die als gebeld word of gewoon random?Alfie104 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:17:
[...]
Ik heb dat met versie 12 af en toe na een reboot van de Zyxel (niet iedere keer dus). Ik moet dan het wachtwoord van het SIP account opnieuw invullen en dan verbind hij weer.
Ik had geen last van Reboots wel heel traag op intern netwerk.
Nu weer normale snelheid van schommelend tussen de 70 MB/s en 80 MB/s waarvan het grootste gedeelte tegen de 80 aan komt.
Met firmware 11 had ik tussen de 0 en 50 MB/s waarvan het meeste tegen de 0 MB/s was.
Heeft iemand nog een idee om sparql tv op een pc te bekijken buiten het eigen tweak netwerk, ik zit in Pijnacker....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
M'n ouders zitten doordat de monteur dus niet kan, straks 4 dagen zonder internet/TV. Aansluitdatum is 01-02, monteur komt langs op 04-02. Is de kans groot dat de verbinding al actief is? Dan fix ik het wel zelf namelijk op 01-02...
Verwijderd
Ja klopt, dus alleen op het netwerk van Tweak zelf. De gigabit gebieden zeg maar.HaTe schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:12:
Staat het TV gebeuren van Tweak (Sparql) (en ook Tweaks eigen netwerk) juist niet los van KPN?
Maar degene die dat vraagt zit juist buiten dat gebied. En dan heb je ook wel Sparql,
maar wel met de KPN streams.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Verwijderd
met streams die zo met VLC player bijvoorbeeld op een pc te zien zijn.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45518707
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 14:44 ]
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Ik heb zelf alle spullen aangesloten omdat ik niet wilde wachten op de monteur. Kan prima.Dennischo schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:12:
Tweak.. Die een afgesproken monteur afspraak bij m'n ouders weer afbelt omdat de monteur niet kan. Dan fix je toch wat anders? De ervaring wordt steeds minder op deze manier met Tweak. Ook telefonisch gaan ze hard op achteruit.
M'n ouders zitten doordat de monteur dus niet kan, straks 4 dagen zonder internet/TV. Aansluitdatum is 01-02, monteur komt langs op 04-02. Is de kans groot dat de verbinding al actief is? Dan fix ik het wel zelf namelijk op 01-02...
Ja bij mij kwam het via de post.The_Worst schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:46:
Het installatiepakket komt per post toch? Woensdagochtend komt de monteur maar tot nu toe nog geen installatiepakket.
[ Voor 16% gewijzigd door Lennyz op 25-01-2016 14:47 ]
[ Voor 6% gewijzigd door HaTe op 25-01-2016 15:01 ]
Zelfde probleem, tot nu toe nog geen oplossing gevondenGreen.car6808 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:18:
Heeft iemand ook last van het volgende en/of weet iemand de oplossing ?
In de Zyxel VMG8324-B10A (bij zowel firmware 8 als 11) laadt het "home networking -> LAN setup" scherm niet in de webinterface. Als ik voor de menu optie kies doen de andere tabbladen het wel normaal (Static DHCP, UPnP etc) maar alleen de LAN setup blijft leeg. Ik heb alle bekende / voor de hand liggende oplossingen al geprobeerd (browsercache legen, andere broswer, config terugzetten, Nieuwere firmware)
Iemand een idee? Ik zou heel blij zijn als iemand me kan helpen.
[XBO/PSN: BroedersKolk]
Tenzij de genoemde Genexis er eentje is van het oude model van ITNS/Glashart. Eentje met meerdere poorten voor TV, internet en telefonie. Die gaat niet werken bij Tweak.Domokoen schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:44:
De Genexis kan gewoon blijven. En de Zyxel is generiek. Het is waarschijnlijker dat er nog niet het juiste signaal op de glasvezel staat (moet in de wijkcentrale worden omgepatcht).
Als het er eentje is met alleen 1 UTP poort, dan werkt het ook met Tweak (mits inderdaad je verbinding in de PoP al gepatcht is)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Je toegangscode's invoeren gaat nog goed..
De gids kun je even starten, en dan is die weg.
Was wel grappig geweest om toch op een pc tv te kijken buiten het gigabit netwerk....
Ik zit op 10 en heb dit probleem niet mocht het op 10 bij jou ook niet lukken moet je helaas een nieuw modem aanvragenjooncheez schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:20:
[...]
Zelfde probleem, tot nu toe nog geen oplossing gevonden
Bedankt, ik heb het inmiddels verholpen. Ik heb geupdated naar 12 en toen een 30-30-30 reset gedaan. Vervolgens weer handmatig de WAN interface aangemaakt.Mr-D. schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:22:
[...]
Ik zit op 10 en heb dit probleem niet mocht het op 10 bij jou ook niet lukken moet je helaas een nieuw modem aanvragen
Ik heb na het updaten niet getest of de Lan Setup pagina het deed, dus ik weet niet of de update of de reset het heeft opgelost.
Ik moet wel zeggen dat de webinterface vele malen snappier is geworden nu. Ik heb alleen internet van Tweak, dus ik heb alle andere interfaces behalve de WAN verwijderd.
Ik werd getriggerd om te kijken, omdat ik inmiddels wel van Telfort een mail heb ontvangen dat mijn verbinding per 16-2 wordt beëindigd
Tweak vanochtend maar gebeld en na even zoeken bleek het pakket al een week geleden bezorgd te zijn bij een ophaalpunt van DPD zonder bericht in de brievenbus. Gelukkig opgelost maar niet echt netjes van DPD.The_Worst schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:46:
Het installatiepakket komt per post toch? Woensdagochtend komt de monteur maar tot nu toe nog geen installatiepakket.
Morgenvroeg komt de monteur, ben benieuwd!
Ik heb altijd het liefst PostNL. Ookal vind ik dat bedrijf ook niet alles (vooral als je hoort hoe de ZZP chauffeurs worden uitgeknepen), maar in mijn ervaring is PostNL wel het allerduidelijkst in hun track&trace informatie, veel meer afhaalpunten dichtbij en over het algemeen dus betrouwbaarder.
jooncheez schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:35:
[...]
Bedankt, ik heb het inmiddels verholpen. Ik heb geupdated naar 12 en toen een 30-30-30 reset gedaan. Vervolgens weer handmatig de WAN interface aangemaakt.
Ik heb na het updaten niet getest of de Lan Setup pagina het deed, dus ik weet niet of de update of de reset het heeft opgelost.
Ik moet wel zeggen dat de webinterface vele malen snappier is geworden nu. Ik heb alleen internet van Tweak, dus ik heb alle andere interfaces behalve de WAN verwijderd.
https://twitter.com/novapax/status/692075037159997441
Met de afstandsbediening kan ik niets doen.
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 26-01-2016 21:08 ]
Sparql TV wiki
kan je hem wel benaderen via het netwerk http://<IP-VAN-DE-ABOX>/api/workbench/index.php ??
Ik zal morgen eens proberen via die webinterface.
[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 26-01-2016 21:53 ]
Sparql TV wiki
Heb ik ook gehad, oplossing was een nieuwe Abox.NovapaX schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:06:
Heeft iemand hier ervaring mee?
https://twitter.com/novapax/status/692075037159997441
Met de afstandsbediening kan ik niets doen.
Even helpdesk bellen, volgende dag nieuwe box in huis.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Nu alleen wel het besef dat er wat kabels vervangen moeten worden. Als je de router aansluit met de meegeleverde kabel dan keurig 900+mbit maar zodra ik de kabel gebruik die naar de woonkamer loopt, waar de router moet komen te staan, zakt de snelheid in naar 350 mbit.
Nu zit ik al even rond te kijken, kan iemand mij een tip geven waar ik goede kwaliteitskabels kan halen en welke ik het beste kan bestellen?
Heb de basis van de router al ingesteld, zijn er nog tips? Update de router de firmware automatisch?
Ik zou voor Cat. 6 SFTP gaan, is wel wat stugger en vervelender om mee te werken maar dan heb je sowieso een goede, afgeschermde kabel.The_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:34:
Nu zit ik al even rond te kijken, kan iemand mij een tip geven waar ik goede kwaliteitskabels kan halen en welke ik het beste kan bestellen?
Mijn tip is om de router niet eens uit de doos te halen en gewoon zelf een fatsoenlijke router te regelen. Dat is trouwens niet Tweak-specifiek, dat zou ik bij elke ISP aanraden.Heb de basis van de router al ingesteld, zijn er nog tips? Update de router de firmware automatisch?
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Met deze mini how to over VLAN instellen kom ik er niet uit: http://www.snbforums.com/...-merlin-mini-howto.20529/
Ik weet niet of ik tagged moet doen of niet, op welke poorten ik het moet toepassen etc..
[ Voor 43% gewijzigd door HaTe op 27-01-2016 12:51 ]
VLAN 34 tagged op de wanpoort, that's itHaTe schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:50:
Kan iemand mij helpen om mijn AsusWRT Merlin router (AC66U) in te stellen voor internet? Ik kom er niet uit met de VLAN instellen. TV heb ik niet.
Met deze mini how to over VLAN instellen kom ik er niet uit: http://www.snbforums.com/...-merlin-mini-howto.20529/
Ik weet niet of ik tagged moet doen of niet, op welke poorten ik het moet toepassen etc..
[ Voor 87% gewijzigd door Raven op 27-01-2016 12:54 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
robocfg vlan 34 ports "0t"
En ik weet niet zeker of ik dit ook moet doen:
vconfig add eth0 34
Tot nu toe werkt het in ieder geval niet haha!
HaTe schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:50:
Kan iemand mij helpen om mijn AsusWRT Merlin router (AC66U) in te stellen voor internet? Ik kom er niet uit met de VLAN instellen. TV heb ik niet.
Helaas heeft hij het alleen over Sparql (dat was je vraag ook), maar ik zie niks terug over VLAN 34 wat nodig is voor internet.hermanh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:21:
Toevallig sprak ik iemand op een ander forum hierover en hij heeft zijn ac66u helemaal ingericht.. Check dat url maar even. https://www.sat4all.com/f...configureren-voor-sparql/
[...]
Ik heb daar de vraag gesteld, misschien dat hij antwoord. Mochten andere mensen mij kunnen helpen, graag! Het is nog niet opgelost.
Ik wil mijn eigen dns-servers opgeven, ik vermoed dat dit op deze pagina moet, maar dit tabblad blijft na 20 seconden laden blanco.
Het kan helpen om ook de interne switchpoort te taggen. Je moet dan even kijken welke hiervoor gebruikt wordt, maar vermoed dat dit 8 is. Je commando wordt dan:HaTe schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:55:
Dat heb ik op het moment (denk ik). Ik heb daarvoor het volgende commando gedaan:
robocfg vlan 34 ports "0t"
En ik weet niet zeker of ik dit ook moet doen:
vconfig add eth0 34
Tot nu toe werkt het in ieder geval niet haha!
robocfg vlan 34 ports "0t 8t"
Welke firmware heb je erop staan? En welke config draai je, de standaard van Tweak met Tr-069 ingeschakeld?The_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:21:
Klopt het dat bij meer mensen in het Zyxel modem de pagina Home Networking > LAN Setup niet laadt?
Ik wil mijn eigen dns-servers opgeven, ik vermoed dat dit op deze pagina moet, maar dit tabblad blijft na 20 seconden laden blanco.
Standaard, op WiFi en paar kleine dingen na niks aangepast.hovemt schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:25:
[...]
[...]
Welke firmware heb je erop staan? En welke config draai je, de standaard van Tweak met Tr-069 ingeschakeld?
Versie: 1.00(AAKL.11)C0
Probeer anders eens bij Maintenance => Configuration of Back to factory defaults wat uithaald. Wel even eerst je config opslaan.The_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:31:
[...]
Standaard, op WiFi en paar kleine dingen na niks aangepast.
Ik heb zelf nergens problemen mee, maar heb in het verleden dat ding al compleet leeg gehaald qua config en opnieuw geconfigureerd. Deze handleiding staat wel in mijn signature.
Het is trouwens wel frappant dat Tweak bij 11c0 blijft, terwijl Zyxel zelf deze firmware al van zijn ftp heeft gehaald, vermoedelijk vanwege instabiliteit.
Als je maar niet de guest-wifi aanzet. Dan raakt de Zyxel overspannen.The_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:31:
[...]
Standaard, op WiFi en paar kleine dingen na niks aangepast.
Aardige tips zijn hier te vinden Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabelsThe_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:34:
Eerste post vanaf de Tweak-aansluiting.![]()
Nu alleen wel het besef dat er wat kabels vervangen moeten worden. Als je de router aansluit met de meegeleverde kabel dan keurig 900+mbit maar zodra ik de kabel gebruik die naar de woonkamer loopt, waar de router moet komen te staan, zakt de snelheid in naar 350 mbit.
Jep een aantal posts boven jeThe_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:21:
Klopt het dat bij meer mensen in het Zyxel modem de pagina Home Networking > LAN Setup niet laadt?
DNS kan je trouwens aanpassen bij Network Setting -> Broadband en dan de ETHWAN aanpassen.
De pagina werkt nog niet maar de rest wel, ik laat hem nu wel ff staan voorlopig.hovemt schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:39:
[...]
Probeer anders eens bij Maintenance => Configuration of Back to factory defaults wat uithaald. Wel even eerst je config opslaan.
Ik heb zelf nergens problemen mee, maar heb in het verleden dat ding al compleet leeg gehaald qua config en opnieuw geconfigureerd. Deze handleiding staat wel in mijn signature.
Het is trouwens wel frappant dat Tweak bij 11c0 blijft, terwijl Zyxel zelf deze firmware al van zijn ftp heeft gehaald, vermoedelijk vanwege instabiliteit.
Was 11 niet vereist voor de retransmissie? 12 waren, las ik hier op het forum, een hoop stabiliteitsproblemen mee.
Had het bij wijze van test ff aangezet bij deze maar weet uitgezet. Thx!Arjantje72 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:58:
[...]
Als je maar niet de guest-wifi aanzet. Dan raakt de Zyxel overspannen.
Had al een kabel besteld, is er gelukkig maar 2 van 15 meter met een niet-goed-geld-terug garantie. Mocht het niet werken kijk ik hier ff tussen. Thx!Hans_18T schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:05:
[...]
Aardige tips zijn hier te vinden Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Had al veel doorgespit maar dit nog niet. Gevonden! Gaf firmware 12 niet een hoop instabiliteit op het modem?jooncheez schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:21:
[...]
Jep een aantal posts boven jeBij mij heeft een update naar 12 en een factory reset dit verholpen.
DNS kan je trouwens aanpassen bij Network Setting -> Broadband en dan de ETHWAN aanpassen.
Overigens zei de monteur dat ze bezig zijn met een nieuw modem bij Tweak. Veel meer wist hij nog niet te vertellen.
Eigenlijk werkt de Zyxel voor mij nu prima, dus zit niet te wachten op een nieuwe modem. Misschien dat wifi AC voor sommige mensen fijn zou zijn.
11 is geen vereiste voor retransmissie, 8 en 10 werken daar ook gewoon voor. 12 draait bij mij stabiel (momenteel 40 dagen), maar er zijn mensen die bootloops ervaren op het moment dat 12 erop gezet wordt. De precieze reden daarvoor is niet echt duidelijk, maar kan waarschijnlijk te maken hebben met iets in de configuratie wat op dat moment niet helemaal lekker zit. Er is inmiddels al een 13 uit, maar daarvan heb ik geen changelog gezien, waardoor ik ook niet weet wat ze daarin aangepast hebben.The_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:55:
[...]
De pagina werkt nog niet maar de rest wel, ik laat hem nu wel ff staan voorlopig.
Was 11 niet vereist voor de retransmissie? 12 waren, las ik hier op het forum, een hoop stabiliteitsproblemen mee.
[...]
Had al veel doorgespit maar dit nog niet. Gevonden! Gaf firmware 12 niet een hoop instabiliteit op het modem?
Overigens zei de monteur dat ze bezig zijn met een nieuw modem bij Tweak. Veel meer wist hij nog niet te vertellen.
Het zou best kunnen dat ze met een ander modem bezig zijn, maar verwacht geen omruilacties. Grote kans dat als ze een nieuw modem in gebruik nemen dat alleen nieuwe klanten deze zullen krijgen zodra de voorraad Zyxels op is.
[ Voor 9% gewijzigd door hovemt op 27-01-2016 17:36 ]
letop je haalt je snelheid net niet met deze ausu max 920/930 Mbit
en ik heb uiteraard gebruik gemaakt van de merlin firmware in de asus
HaTe schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:09:
[...]
Helaas heeft hij het alleen over Sparql (dat was je vraag ook), maar ik zie niks terug over VLAN 34 wat nodig is voor internet.
Ik heb daar de vraag gesteld, misschien dat hij antwoord. Mochten andere mensen mij kunnen helpen, graag! Het is nog niet opgelost.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr-D. op 27-01-2016 18:16 ]
Dat heb ik nu ook gedaan dankzij dit topic: https://www.sat4all.com/f...configureren-voor-sparql/Mr-D. schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:12:
als je de asus direct aan de ftu hangt en dan de setup wizard volgt kan je bij stap 2 een vinkje zetten bij isp special requirements en dan krijg je een lijstje voor iptv enz en kan je daar vlan 34 ingeven kan helaas geen screenshots geven
letop je haalt je snelheid net niet met deze ausu max 920/930 Mbit
en ik heb uiteraard gebruik gemaakt van de merlin firmware in de asus
[...]
Maar zoals ik daar zeg haal ik maar 200/450Mbit up/down. Hardware NAT staat aan, QoS aan... geen idee waar het aan ligt.
Verwijderd
Ja, bij mij ook (ik dacht na zo'n 15 seconden). En alleen LAN setup blijft leeg. Maar static DHCP en dergelijke is in dat gedeelte wel in te stellen. En dat laad ook wel snel. Als ik dan weer terug klik naar LAN setup dan duurt het wel weer lang en blijft het laatste waar ik was (bijvoorbeeld STB Verdor ID) staan, ook bij de LAN setup pagina.....Foutje Tweak?The_Worst schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:21:
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2016 20:48 ]
#prutsers
Voor dat je dit doet moet je even 2 browsers openen een van de asus op de cpu monitoring en die andere op je favo speedtest site kijk dan eens wat met je cpu gebeurd had nl hetzelfde probleem en omdat ik dit nodig had ivm iptv heb ik de zyxel in de concurrentwan gezet en nu oud hij het goed bij met een max van 930mbit
HaTe schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:42:
[...]
Dat heb ik nu ook gedaan dankzij dit topic: https://www.sat4all.com/f...configureren-voor-sparql/
Maar zoals ik daar zeg haal ik maar 200/450Mbit up/down. Hardware NAT staat aan, QoS aan... geen idee waar het aan ligt.
https://www.tweak.nl/support/firmware.html

hermanh schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:32:
Voor de firmware fanaten onder ons, tweak heeft nu ook versie 13 op hun site staan als ondersteunde Modem Firmware.
https://www.tweak.nl/support/firmware.html
Backup gemaakt van de configuratie, daarna de router gereset zodat 13 schoon geïnstalleerd zou worden. Na de installatie werkte alles perfect, inclusief de niet werkende pagina. Oude configuratie ingeladen, en jawel: Home Networking > LAN Setup werkt weer niet. Schijnbaar ergens in de configuratie toch iets niet goed.
Voor de rest werkt het. (Heb alleen internet)
Verwijderd
Ik heb niets veranderd, alle settings staan er nog in. Maar als ik de poorten controleer dan zitten ze dicht, ik heb ze ook verwijderd en opnieuw ingevoerd.
Bedankt alvast!
Dit topic is gesloten.